Nederlandse muziekcultuur.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 02:52 schreef Toad het volgende:
Verveel je je registratiedienst?
Zal wel Krezip oid zijn.
Ja, zeker 15 jaar geleden.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:43 schreef ranja het volgende:
Als je dat lijstje bekijkt is het al zo lang geleden dat-ie naar een goede band ging...
Mwah, misschien omdat ze bij het begin van de popprijs al passe waren?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:49 schreef tong80 het volgende:
Dat Bluf hem ooit won en de Earring niet.
Kan iemand me dat uitleggen ?
Wie maakt uit dat je passé bent ?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:50 schreef cafca het volgende:
[..]
Mwah, misschien omdat ze bij het begin van de popprijs al passe waren?
Tja, daar heb je wel een heel sterk punt, nu ik de lijst nog es wat beter bekijk....quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:51 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wie maakt uit dat je passé bent ?
En wie zijn er nog arivé van de winnaars ?
Hun eerste Naked Truth kwam pas in 1992 uit. Dat heeft op z'n minst voor een opleving van hun populariteit gezorgd.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:50 schreef cafca het volgende:
Mwah, misschien omdat ze bij het begin van de popprijs al passe waren?
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:54 schreef tong80 het volgende:
The Tragicilly Hip de grootste band in Canada noemt The Earring als hun grote voorbeeld.
Volgens mij heeft Barry Hay en zijn vrienden 3 top tien hits gahad in Amerika.
quote:die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek
Ja ik vergeet het jaar nooit meer dat Arlin en Cameron de Nederlandse muziek op z'n kop zettequote:
daar gaan ze al jaren de fout mee in.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:57 schreef cafca het volgende:
[die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek]
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:58 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ja ik vergeet het jaar nooit meer dat Arlin en Cameron de Nederlandse muziek op z'n kop zette
Welke hit heeft the Golden Earring deze eeuw gehad die iedereen kent?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:01 schreef tong80 het volgende:
Niet dat ik zo'n fan ben. Maar als je al 40 jaar meedraait verdien je het een keer.
En niet zo maar meedraaien maar in elk decennium minstens één hit.
En niet zo maar een hit maar klassiekers die iedereen kent.
Deze eeuw geen hit.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:07 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Welke hit heeft the Golden Earring deze eeuw gehad die iedereen kent?
Die schreeuwers van Within tampon wel.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:07 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Misschien dat ze een oeuvreprijs verdienen, maar ze hebben nu niet bepaald werk uitgebracht in het laatste decennium dat schreeuwt om een nominatie voor de Popprijs...
Weliswaar een remake van een oudje, maar I've Just Lost Somebody stond in 2005 nog op 13 in de Top 40 in de naked truth-versie. Sowieso zijn deel 2 en 3 van die Naked albums in deze eeuw uitgekomen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:07 schreef Grobbel het volgende:
Dat is volgend jaar, na het winnen van het songfestivalquote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:25 schreef DrDentz het volgende:
ik denk De Toppers
Wat hebben die twee bands gepresteerd buiten dat de zogenaamde underground ze goed vindt ?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:28 schreef ralfseltje het volgende:
Mijn stem gaat dan naar Voicst of zZz. Maar die zullen nog steeds wel te 'underground' zijn. Ik gok dat Alain Clark hem wint.
Toffe originele muziek maken (met name in het geval van zZz)? Leuke liveshows neerzetten? Of moet Andre Rieu hem winnen wegens zijn succesvolle tours?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:33 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat hebben die twee bands gepresteerd buiten dat de zogenaamde underground ze goed vindt ?
Dries Roelvink had meer air time
Wie maakt dan uit wat goede muziek is ? Ik hou ook van underground maar zou mijn smaak niet op willen drukken aan andere mensen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:37 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Toffe originele muziek maken (met name in het geval van zZz)? Leuke liveshows neerzetten? Of moet Andre Rieu hem winnen wegens zijn succesvolle tours?
En met underground doelde ik juist op de weinige airtime die ze gekregen hebben. Dat lijkt me niet echt een geldig criteria voor het al dan niet winnen van een popprijs. Ik hoop tenminste dat het nog altijd om de muziek gaat bij zulke verkiezingen.
Nogmaals, met underground bedoel ik niet het circuit, maar puur het gebrek aan exposure die deze bands hebben gekregen. Ik zou het jammer vinden als dat uitmaakt. Als dus alleen de meest gedraaide bands op radio en tv zo'n prijs kunnen krijgen. Dan ontkom je dus nooit aan de Frans Bauers en Dries Roelvinks.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:43 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wie maakt dan uit wat goede muziek is ? Ik hou ook van underground maar zou mijn smaak niet op willen drukken aan andere mensen.
Ik vind André Rieu helemaal geen slechte gedachte. Wie ben ik om die muziek af te wijzen.
Hij staat in het wereldwijd rijtje van meest verdienende muzikanten.
Dat zegt me meer als de waan van de Nederlandse undergrounddag
Yep, je wordt oud. En als je nog één keer de woorden Golden en Earring noemt, wordt je ook een oude zeikerd.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:34 schreef tong80 het volgende:
Trouwens ik word oud. CBC is alweer 25 jaar geleden
Ik hoop op Krezip.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:51 schreef dwerg het volgende:
[..]
Yep, je wordt oud. En als je nog één keer de woorden Golden en Earring noemt, wordt je ook een oude zeikerd.
Ik denk Krezip, of Ilse de Lange.
Noem de hits eens van Krzipquote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:02 schreef pfaf het volgende:
Alain Clark lijkt me zeer waarschijnlijk. Krezip zou een leuke oeuvreprijs kunnen zijn. Andre Rieu is geen pop, anders zou het zonder twijfel de winnaar moeten zijn.
Alain Clark is zo'n zeiksnor met zeikmuziek.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:02 schreef pfaf het volgende:
Alain Clark lijkt me zeer waarschijnlijk. Krezip zou een leuke oeuvreprijs kunnen zijn. Andre Rieu is geen pop, anders zou het zonder twijfel de winnaar moeten zijn.
Uit dit jaar bedoel je denk ik?quote:
Ik vind Alain Clark ook niets, maar die man speelt zalen in de hele Wereld plat. Beetje arrogant ook om te veronderstellen dat alleen artiesten die wij goed vinden een popprijs zouden verdienen. Ik vind iedere artiest/band sinds Bettie Serveert overigens te slecht voor woorden, maar daar ben ik ook een snob voor.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:08 schreef tong80 het volgende:
[..]
Alain Clark is zo'n zeiksnor met zeikmuziek.
Als je tegenwoordig zuiver zingt kun je al iets winnen.
Dikke Dennis moet het worden.
Ik ben ook een Snob.Maar kan wel genieten van Blufquote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:15 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik vind Alain Clark ook niets, maar die man speelt zalen in de hele Wereld plat. Beetje arrogant ook om te veronderstellen dat alleen artiesten die wij goed vinden een popprijs zouden verdienen. Ik vind iedere artiest/band sinds Bettie Serveert overigens te slecht voor woorden, maar daar ben ik ook een snob voor.
Zonder hoofdletter Tong, ik weet dat je niet zo'n hekel hebt aan die Zeeuwse band als ik.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:24 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik ben ook een Snob.Maar kan wel genieten van Bluf
die wordt iets te veel genoemdquote:
Ben ook bangquote:
Wie is in hemelsnaam Wouter Hamel ?quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:26 schreef methodmich het volgende:
AD deed een prognose vandaag, aflopend van 5 sterren kanshebber naar 1.
In volgorde:
Room Eleven (5)
Moke (4)
Wouter Hamel (3)
De Dijk (2)
Krezip (1)
Ze stonden vorig jaar in het voorprogramma van Paul Weller, tijdens zijn Europese tour. Verder weet ik niet of ze singles hebben uitgebracht.quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:37 schreef pfaf het volgende:
Moke is toch van 2006?
Zie mijn post van meestal te laat zijn qua popprijsquote:Op donderdag 15 januari 2009 17:37 schreef pfaf het volgende:
Moke is toch van 2006?
quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:53 schreef methodmich het volgende:
Wie wint de Popprijs?
De Popprijs van Noorderslag gaat naar de artiest of groep die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage aan de vaderlandse popmuziek leverde. Een zeskoppige jury beslist. Het AD rangschikt de grootste kanshebbers.
1. Room Eleven
Nederlands leukste niets-aan-de-hand-band. Als zangeres Janne Schra zingt over regen, lijkt zelfs een plensbui ineens aantrekkelijk. Afgelopen jaar met het sterke tweede album Mmm…Gumbo? op tournee naar Canada en Duitsland. En zelfs op een compilatie-album op de Filipijnen. Kortom: internationale ambities en verfrissende jazzpop. Kanshebber! Gerard Joling was succesvor in de buurt
2. Moke
Nederlands enige Britpop-formatie van internationaal niveau speelde in Engeland in het voorprogramma van Paul Weller, werd gekozen tot Nederlands best geklede band en tekende recent een groot Duits platencontract. Als er één formatie Nederland in het buitenland kan vertegenwoordigen is het Moke. Ja in die muzieksoort is het belangrijk hoe je er uitziet. Zelfs het voorprogramma van een artiest die niet meer meetelt is van belang
3. Wouter Hamel
Big in Japan. Jazz-crooner Wouter Hamel trad maandag nog op in Tokio. Is hij op tijd terug om op zaterdag zijn trofee in ontvangst te nemen? Hij verdient het wel. Wegens het populair maken van een in Nederland bijna geheel vergeten genre. Welk genre ? Jazz ? Dan verdient Hans Dulfer of zijn dochter het al veel eerder.
4. De Dijk
Al bijna 30 jaar aan de Nederlandse top en nog nooit winnaar van de Popprijs. Onbegrijpelijk. Dit jaar biedt nieuwe kansen dankzij het sterke album Brussel, één van de beste platen uit het Dijk-oeuvre vol Nederpop-klassiekers. Maar ja, de jury kiest het liefst voor jong en hip. De Dijk mag hem inderdaad winnen. Maar dan nog eerder de Earring, maar dat mag ik niet zeggen van sommigen.
5. Krezip
Om die reden is Krezip is ook eerder outsider dan kanshebber. Toch zou de prijs een mooi afscheid zijn voor de band die nog twee uitverkochte concerten in de Heineken Music Hall op het programma heeft staan.
Het Tilburgse zestal maakte van Pinkpop een tweede thuis en kwam een dipje halverwege de elfjarige muzikale loopbaan glansrijk te boven. Net als de Heideroosjes groot georden doordat ze bevriend waren met Jan Smeets. Kleuter band met matige muzikanten.
http://www.ad.nl/cultuur/2914659/Etalage_van_poptalent.html voor het hele artikel
Heb je nou nooit het gevoel dat jij stil staat en de wereld gewoon verder draait?quote:
Natuurlijk ken ik hem wel.quote:Op donderdag 15 januari 2009 18:04 schreef dwerg het volgende:
[..]
Heb je nou nooit het gevoel dat jij stil staat en de wereld gewoon verder draait?
Ben ik de enige die ze niet kentquote:Op donderdag 15 januari 2009 18:08 schreef trebremmit het volgende:
Het zou mooi zijn als Textures hem winnen maar dat zal wel nooit gebeuren.
Ja Oerend hardquote:Op donderdag 15 januari 2009 18:53 schreef rubbereend het volgende:
Nu nog aan de Dijk geven?wacht dan op een aanleiding. Normaal heeft hem ook nog nooit gekregen maar die verdienen hem minstens net zo hard
Dat bedoel ikquote:Op donderdag 15 januari 2009 19:01 schreef DrDentz het volgende:
Ze hebben met Oerend hard wel een bekend nummer in handen, dat kun je van veel winnaars niet zeggen
Of Kubus. Die doet ook heel goede dingen, staat soms in de top40 volgens mij en is internationaal bezigquote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:17 schreef rubbereend het volgende:
De Jeugd zou inderdaad ook nog kunnen ja
Popprijs. Dus niet de undergroundprijs. Gaat puur om wie de meeste aandacht weet te trekken. op zich geen verkeerd initiatief, alleen jammer dat er dus blijkbaar al precies vijftien jaar geen kwaliteit meer mee samen gaatquote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:37 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Toffe originele muziek maken (met name in het geval van zZz)? Leuke liveshows neerzetten? Of moet Andre Rieu hem winnen wegens zijn succesvolle tours?
En met underground doelde ik juist op de weinige airtime die ze gekregen hebben. Dat lijkt me niet echt een geldig criteria voor het al dan niet winnen van een popprijs. Ik hoop tenminste dat het nog altijd om de muziek gaat bij zulke verkiezingen.
Golden Earring is sowieso altijd meer een liveband geweest. En albums waren altijd al belangrijk. Die singles waren er om uitgemolken te worden. Het verhaal gaat zelfs dat Kooymans tientallen goedkope uitverkoopideeën had toen ze besloten echt de albumkant op te gaan in de jaren '60.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:25 schreef ranja het volgende:
[..]
Weliswaar een remake van een oudje, maar I've Just Lost Somebody stond in 2005 nog op 13 in de Top 40 in de naked truth-versie. Sowieso zijn deel 2 en 3 van die Naked albums in deze eeuw uitgekomen.
Daarmee zijn ze meer een album-band dan een singles-band geworden.
De Dijk is natuurlijk briljant, maar wat een verschrikkelijke bocht voor de restquote:Op donderdag 15 januari 2009 17:53 schreef methodmich het volgende:
Wie wint de Popprijs?
De Popprijs van Noorderslag gaat naar de artiest of groep die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage aan de vaderlandse popmuziek leverde. Een zeskoppige jury beslist. Het AD rangschikt de grootste kanshebbers.
1. Room Eleven
2. Moke
3. Wouter Hamel
4. De Dijk
5. Krezip
Dat sowieso. Maar ze hebben hoe dan ook weinig erkenning gehad voor hun experimentelekant en zijn van de zeer zeldzame bands die ondanks dat toch aan de lopende band hits scoordenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:52 schreef cafca het volgende:
[..]
Tja, daar heb je wel een heel sterk punt, nu ik de lijst nog es wat beter bekijk....
Maar de Earring hadden natuurlijk al heel veel prijzen gewonnen voor die tijd.
beetje gehypedquote:
Als Jerney veel in de melk te brokkelen heeft zullen zij t zelfs hoogstwaarschijnlijk wél wordenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:00 schreef pfaf het volgende:
Verder was hun vorige album goed, deze heeft lang niet zoveel goede nummers. Bovendien zijn ze live erg ‘gezellig’ en ‘vrolijk’, maar blijft van de muziek niets overeind. Neah, voicst is 'm niet.
Ben ik wel met je eens. Toffe liveshow, maar liedjes worden er amper gespeeld.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:00 schreef pfaf het volgende:
Verder was hun vorige album goed, deze heeft lang niet zoveel goede nummers. Bovendien zijn ze live erg ‘gezellig’ en ‘vrolijk’, maar blijft van de muziek niets overeind. Neah, voicst is 'm niet.
Krezip wordt in Finse supermarkten gedraaidquote:Op zaterdag 17 januari 2009 21:48 schreef ranja het volgende:
Ik zag dat Kraak en Smaak een Ebba award won vanwege een internationaal goed verkopende debuutcd. Dan moeten die waarschijnlijk ook bij de kanshebbers.
Ik vraag me af hoeveel buitenlands succes De Jeugd van Tegenwoordig, Guus Meeuwis, De Dijk en Krezip hebben.
Leuk stuk tekst! Alleen is het wel treurig gesteld met de komende muziek als Guus Meeuwis het hoogtepunt zou blijken te zijn!quote:Op zaterdag 17 januari 2009 22:14 schreef evert het volgende:
guus moet winnen. geweldig stuk in de volkskrant trouwens van vandaag:
Guus Meeuwis brengt redding
Geplaatst op 17-01-2009 06:16 door Gijsbert Kamer in categorie kunst
-knip-
Een album uitgebracht wat volgens de jury zeer vernieuwend is.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 23:52 schreef Kidney_Bean het volgende:
De Dijk heeft dus gewonnen... Wat hebben ze ook voor bijzonders gedaan in 2008?
Kun je lang zoekenquote:Op zaterdag 17 januari 2009 23:53 schreef ranja het volgende:
[..]
Een album uitgebracht wat volgens de jury zeer vernieuwend is.
Maar ik dacht dat ze ook een act zochten die in het buitenland wat voorstelde...
De Dijk heeft een paar jaar terug weer een paar goede platen uitgebracht (Zevende hemel en Muzikanten dansen niet), maar ik dacht dat ze nu weer terug zijn bij de middelmaat. Ach, op zich verdienen ze het wel, iedere week wordt menige kroeg verveeld met hun feeststampers.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 23:53 schreef ranja het volgende:
[..]
Een album uitgebracht wat volgens de jury zeer vernieuwend is.
Maar ik dacht dat ze ook een act zochten die in het buitenland wat voorstelde...
Precies.quote:Op zondag 18 januari 2009 10:58 schreef pfaf het volgende:
Laten we het maar als een oeuvreprijs beschouwen...
Ga weg man, de beste winnaar sinds Bettiequote:Op zondag 18 januari 2009 11:56 schreef Grobbel het volgende:
Wederom een matige winnaar, maar tenminste wel eentje die niet al over 10 jaar vergeten zal zijn.
Alsof dat iets zegt.quote:Op zondag 18 januari 2009 14:01 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ga weg man, de beste winnaar sinds Bettie
Nee, maar zoals hierboven gezegd, ze hebben wel een paar uitermate goede platen uitgebracht de afgelopen jaren, daar kunnen heel veel bands nog wat van leren.quote:
Is dit serieus, over vijfen?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 22:14 schreef evert het volgende:
guus moet winnen. geweldig stuk in de volkskrant trouwens van vandaag:
Guus Meeuwis brengt redding
Geplaatst op 17-01-2009 06:16 door Gijsbert Kamer in categorie kunst
Het is over vijfen in de nacht, Eurosonic in Groningen zit er op.
Nou, ik vind Brussel echt een goeie plaat, en dat zeg ik niet snel. Ik heb ze vorig jaar ook zien optreden, ze stonden in december twee keer in een uitverkochte grote zaal van De Oosterpoort. Een uitstekend concert, 2,5 uur en aan het eind stond iedereen (ja, iedereen) te dansen.De dag ervoor hadden ze hun gouden plaat ontvangen, uit handen van Solomon Burke (die op de cd ook een nummer meezingt). Ik vind De Dijk eigenlijk wel een terechte winnaar.quote:Op zondag 18 januari 2009 10:46 schreef belsen het volgende:
De Dijk heeft een paar jaar terug weer een paar goede platen uitgebracht (Zevende hemel en Muzikanten dansen niet), maar ik dacht dat ze nu weer terug zijn bij de middelmaat. Ach, op zich verdienen ze het wel, iedere week wordt menige kroeg verveeld met hun feeststampers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |