abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64913966
Het gebeurt steeds vaker, je begroet iemand in een dorp die je aangaapt en vervolgens geen boeh of bah terugzegt... !

Wat is dat toch voor een gedrag wat je steeds vaker tegenkomt.
Ik moet zeggen dat je zo ongeveer in 50% van de gevallen niets eens een reactie terugkrijgt als je iemand vriendelijk begroet. Ik vind dat hufterig gedrag...

Hoewel ik steeds van te voren een inschatting maak of ik iemand wel of niet begroet heb ik een rigoureus besluit genomen: ik begroet helemaal niemand meer, ik heb geen zin meer om nog langer mijn neus iedere keer te stoten. Inschatting op wle of geen respons is niet meer te doen, zelf te oudjes zijn hufterig geworden. (wat zitten daar bokken tussen )

Wat is dit voor een maatschappij aan het worden ,wat een verkilling en een verzakelijking nu er een simpele groet er niet eens meer af kan bij ongeveer de helft (!) van de gevallrn Ja zelf in een dorp als de mijne .

Wat mij opvalt is dat vooral ouderen, 50, 60-ers die zich zo stoïcijns en stijf op reageren of liever gezegd helemaal niet reageren..... Zeggen ze wel eens over de jeugd van tegenwoordig.....Maar die is vandaag de dag heel wat vriendelijk dan de mensen op leeftijd......

Herkent u dit?

Groet u nog? Of groet u ook niet terug op anderen en waarom doet u dat niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 11-01-2009 14:43:29 ]
pi_64914044
Alleen als de ander mij groet.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  zondag 11 januari 2009 @ 14:42:29 #3
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_64914102
Misschien ben jij wel nét diegene in het dorp die niemand wil kennen.
Het zwarte schaap, maar heb je dat nog niet door....
Ik ben een eckte rapnegert
pi_64914110
-edit-

flikker op

[ Bericht 83% gewijzigd door Re op 11-01-2009 14:47:55 ]
Hondenpis en kattenstront
Vind men beide op de grond
Vogelschijt dat is berucht
Want dat komt vallend uit de lucht
  zondag 11 januari 2009 @ 14:42:50 #5
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64914120
Ik vindt?

Daarnaast begrijp ik je wel. De gemeenschap verhardt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bootje84 op 11-01-2009 14:50:09 ]
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_64914128
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:40 schreef Quir het volgende:
Alleen als de ander mij groet.
Ja, maar soms doe ik het per ongeluk.....En hoe vaak ik dan nietm ij nues stoot. Vandaag ook weer. In een heel rustig dorp waar geen kip te zien was. Kwam ik een meneer van 50 tegen die met een oudere vrouw achter een rollator liep. Ik zie netjes gedag. ,aar van geen beide geen reactie. En dat is al de zoveelste keer. Ik doe gewoon voortaan of iedereen gewoon lucht is.

Wat een kille maatschappij is dit aan het worden. En nee, het komt echt niet door de jeugd, maar door de ouderen is mijn ervaring.
  zondag 11 januari 2009 @ 14:43:18 #7
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_64914137
Hier groet iedereen
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
  zondag 11 januari 2009 @ 14:43:49 #8
163094 Ladidadida
pi_64914154
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:42 schreef Bootje84 het volgende:
Ik vindt?

Daarnaast begrijp ik je wel. De gemeenschap verhard.
Verhardt.
pi_64914155
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:43 schreef Ladidadida het volgende:
Hier groet iedereen
Fok is ook vriendelijk ....
  zondag 11 januari 2009 @ 14:45:11 #10
30252 Soempie
Procreating
pi_64914198
quote:
Ik vindt?

Daarnaast begrijp ik je wel. De gemeenschap verhard.
VerhardT
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_64914214
quote:

[..]

Verhardt.

Je moet ook wachten met groeten totdat je oogcontact met die persoon hebt en dan een inschatting maken of het gewenst is of niet.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_64914221
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:42 schreef Gummibeer79 het volgende:
Ik geloof het niet....
pi_64914228
Je hebt ook dagdromers zoals ik.. .. ik groet heel vaak niet terug omdat ik gewoon zo in mijn eigen wereldje leef op dat moment.. dan komen ze vaak terug met de vraag waarom ik niet terug groette en weet ik nergens van

Wat ook soms wel meespeedl is dat mensen mij eerder zien dan ik hun om de simpele reden dat mijn ogen niet zo goed zijn(heb -1, maar draag niet altijd een bril).. tja dan zie ik ze gewoon later dan hun mij
pi_64914236
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:45 schreef Biancavia het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je moet ook wachten met groeten totdat je oogcontact met die persoon hebt en dan een inschatting maken of het gewenst is of niet.
En waar zie je dat aan?
pi_64914245
Valt me laatste tijd hier ook aardig op, woon ook in een dorp!
Ook oude buurjongens die dan wel meer dan 5 jaar ouder dan mij zijn zeggen niks meer terwijl je er vroeger mee om ging!
Als ik iemand groet en ik krijg geen reactie terug van die gene, groet ik hem de volgende keer helemaal niet en kijk ik gewoon langs hem heen.
pi_64914246
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:45 schreef Biancavia het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Laat ik dat ook precies zo doen. Ze gapen je een tijd aan, zeggen niks, dan groet ik maar, en kijken ze je aan of je wel goed bij je hoofd ben.

Wat zijn dat voor lui?
  zondag 11 januari 2009 @ 14:46:52 #17
163094 Ladidadida
pi_64914247
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:43 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Fok is ook vriendelijk ....
Ik bedoel in mijn woonplaats
pi_64914256
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef KraZj het volgende:
Je hebt ook dagdromers zoals ik.. .. ik groet heel vaak niet terug omdat ik gewoon zo in mijn eigen wereldje leef op dat moment.. dan komen ze vaak terug met de vraag waarom ik niet terug groette en weet ik nergens van
Ik merk vaak ook pas achteraf dat iemand mij groette en ik niet terug groette.
pi_64914260
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef Deliah het volgende:

[..]

En waar zie je dat aan?
Aan het gezicht, aan de houding. Glimlacht iemand, is iemand nors voor zich uit aan het kijken, dat soort dingen.
pi_64914271
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Laat ik dat ook precies zo doen. Ze gapen je ene tijd aan, zeggen niks, dan groet ik maar, en kijken ze je aan of je wel goed bij je hoofd ben.

Wat zijn dat voor lui?
Misschien moet je ook geen wildvreemden groeten.
pi_64914296
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Het zal best van plek tot plek verschillen. Het begin hier aardig op de randstad te lijken. Brrrrr
pi_64914311
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Laat ik dat ook precies zo doen. Ze gapen je een tijd aan, zeggen niks, dan groet ik maar, en kijken ze je aan of je wel goed bij je hoofd ben.

Wat zijn dat voor lui?
Als ze hadden willen groeten dan hadden ze dat al wel gedaan in plaats van niets te zeggen. Misschien vinden zij van jou wel dat je ze aan zit te gapen.
pi_64914324
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef poiuytr het volgende:
Ook oude buurjongens die dan wel meer dan 5 jaar ouder dan mij zijn zeggen niks meer terwijl je er vroeger mee om ging!
Als ik iemand groet en ik krijg geen reactie terug van die gene, groet ik hem de volgende keer helemaal niet en kijk ik gewoon langs hem heen.
Heel herkenbaar. ik vraag me af hoe dat dat nou komt? Wat zit daar nou achter?
pi_64914350
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:47 schreef Deliah het volgende:

[..]

Dat ga ik ook niet meer doen. Ik ben het gewoon spuugbeu om m'n neus iedere keer te stoten aan die ijskonijnen.
pi_64914351
quote:

[..]

In sommige situaties moet dat best kunnen (dorpen, flatgebouwen waar je iemand op de trap tegenkomt, in het park als je je hond uitlaat tegen andere hondenuitlaters).
  zondag 11 januari 2009 @ 14:50:16 #26
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64914354
quote:

[..]

Verhardt.
fixed
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_64914373
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:48 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Als ze hadden willen groeten dan hadden ze dat al wel gedaan in plaats van niets te zeggen. Misschien vinden zij van jou wel dat je ze aan zit te gapen.
God mag het weten. Ik vind het raar gedrag om iemand zomaar aan te gapen en dan vervolgens niks te willen.
pi_64914385
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ze hebben dezelfde ervaringen als jij en zijn ook tot onderstaand besluit gekomen.
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat ga ik ook niet meer doen. Ik ben het gewoon spuugbeu om m'n neus iedere keer te stoten aan die ijskonijnen.
pi_64914394
quote:
Ik vindt?

Daarnaast begrijp ik je wel. De gemeenschap verhardt.
fixed.
pi_64914421
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:51 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ze hebben dezelfde ervaringen als jij en zijn ook tot onderstaand besluit gekomen.
[..]
Als iemand mij begroet, dan groet ik ALTIJD terug. Dat deden zijn dus niet. Ik was toch heel duidelijk...
pi_64914424
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Daar kan ik ook niet met mijn kop bij :S
Ze wonen dan al niet meer bij hun ouders en zijn getrouwd hebben kinderen etc.
Ik vind het ook vaag gedrag van dat soort mensen kan me er soms ook best aan storen, maar nu gewoon geleerd niet eens op te kijken naar dat soort mensen.
pi_64914584
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:52 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Daar kan ik ook niet met mijn kop bij :S
Ze wonen dan al niet meer bij hun ouders en zijn getrouwd hebben kinderen etc.
Ik vind het ook vaag gedrag van dat soort mensen kan me er soms ook best aan storen, maar nu gewoon geleerd niet eens op te kijken naar dat soort mensen.
Tsja het noopt je tot de houding van "doen alsof je ze niet ziet" . Het is niet mijn voorkeur , maar ik weet er anders ook geen houding meer aan te geven...

Maar ik vraag me werkelijk af in wat voor maatschappij we intussen zijn afgegleden? Waar een vriendelijke bejegening niet meer beantwoord wordt?

Nog ff en je kan een klap voor je bek krijgen als je iemand nog vriendelijk begroet...

Wat een chagrijnig volk zijn we toch aan het worden?

Ik denk dat ik het weet: het gaat gewoon veel te goed hier. Hoe rijker hoe onvriendelijker en sterieler...

Iemand die het hiermee eens is?
  zondag 11 januari 2009 @ 14:57:26 #33
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_64914606
Misschien dat heel nederland ver-randstadtiseerd (jongens en meisjes, dit wordt hét nieuwe woord voor 2009).
Ik bedoel daarmee: er zijn ook legio buurten waar je een mes tussen je ribben krijgt, omdat je iemand 'verkeerd aankeek'.
Ik ben een eckte rapnegert
pi_64914661
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:57 schreef Gummibeer79 het volgende:
Misschien dat heel nederland ver-randstadtiseerd (jongens en meisjes, dit wordt hét nieuwe woord voor 2009).
Ik bedoel daarmee: er zijn ook legio buurten waar je een mes tussen je ribben krijgt, omdat je iemand 'verkeerd aankeek'.
Precies. Die kant gaat het gewoon op. Pas nog een jongen doodgestoken in het Noorden omdat iemand de ander begroette met "middag"in het Fries toen het nacht was....

Ja, nog ff en je kan een mes tussen je ribben krijgen als je het lef nog hebt om iemand te begroeten...
pi_64914901
Zo ver is he bij ons gelukkig nog niet.
Leef wel een rustig dorp waar weinig gebeurt maar merk wel een aantal dingen dat alles anders word.

Nog zon ding vind ik dat toen ik vroeger jong was elke middag met buurjongens buurmeisjes buiten aan het spelen was en nu vind je echt niemand 's middags op straat en zitten ze allemaal achter de computer of spelcomputer!
  zondag 11 januari 2009 @ 15:10:09 #36
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64915004
Als iemand mij groet, groet ik meestal wel terug. Maar om nu onbekenden op straat te gaan groeten? Nee, die behoefte heb ik niet.
Huilen dan.
  zondag 11 januari 2009 @ 15:11:39 #37
238744 Ikzoekiets
Weet jij waar het ligt?
pi_64915050
Ik groet heel vaak mensen en ze groeten altijd terug. Behalve als het om een jong meisje gaat : HEEEEEEE meisje :
Ik kan niet geloven dat mijn moeder zo laag is gegaan.....
Onderwaterweegtest (c) Ikzoekiets
Mijn zus moest een strak broekje aan en een sport bh.
pi_64915052
quote:
Op zondag 11 januari 2009 15:10 schreef Isdatzo het volgende:
Als iemand mij groet, groet ik meestal wel terug. Maar om nu onbekenden op straat te gaan groeten? Nee, die behoefte heb ik niet.
Ik heb het ook niet over onbekende mensen maar over bekende mensen.
pi_64915206
Onderweg naar school fietst ik elke ochtend langs een man die buiten werkt, in een tuintje. Hij begroet mij als hij mij ziet, en dan begroet ik ook weer terug. Maar het punt is, dat ik hem nu ook regelmatig tegenkom op de fiets. Ik vind het dan onzin om te begroeten, want ik ken hem helemaal niet. Ik zit ook altijd te twijfelen.
pi_64915210
quote:

[..]

Ik merk vaak ook pas achteraf dat iemand mij groette en ik niet terug groette.
Precies!
  zondag 11 januari 2009 @ 15:16:58 #41
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_64915231
Bij ons in het dorp is dit normaal, ik flikte het in Amsterdam Die blikken die je dan krijgt. Afijn, ik groet dus enkel nog in mijn eigen dorp
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_64915753
Als ik aan het werk ben (postbode) sowieso. Puur omdat het gewoon sociaal is, omdat het je werk een stuk leuker maakt, en omdat er niets beter is dan 181 keer per dag te horen krijgen 'dat je die blauwe brieven wel mag houwen, jochie'.

En daarbuiten lul ik ook met alles en iedereen, want zo heb ik het geleerd van mijn ouders. Of het nou gaat om winkelcassieres, buschauffeurs of degene die mijn strontsporen in de kroeg opruimt: het zijn mensen, en die straal negeren is ronduit onbeschoft.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_64915861
Ik groet meestal ook wel. Hoewel je soms wel het idee hebt dat je al klappen kan krijgen als je naar iemand kijkt
  zondag 11 januari 2009 @ 15:46:23 #44
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_64916284
Kom lekker in Amsterdam wonen.
Gewoon stoer kijken, dan weet je altijd dat je goed zit.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  zondag 11 januari 2009 @ 16:04:10 #45
211831 A_Soul1980
Beast thinks she's the be
pi_64916964
Ik vind het asociaal als mensen die met de bus gaan de chauffeur niet groeten. Ik doe het ook niet altijd, maar dan heeft dat een reden, bijvoorbeeld als de bus veel te laat is of de chauffeur is een chagerijnige plurk. Maar over het algemeen vind ik wel dat een bedankje of groet wel op z'n plaats is als iemand je naar plaats van bestemming brengt.
pi_64917274
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:38 schreef EchtGaaf het volgende:

Hoewel ik steeds van te voren een inschatting maak of ik iemand wel of niet begroet heb ik een rigoureus besluit genomen: ik begroet helemaal niemand meer, ik heb geen zin meer om nog langer mijn neus iedere keer te stoten. Inschatting op wle of geen respons is niet meer te doen, zelf te oudjes zijn hufterig geworden. (wat zitten daar bokken tussen )
Waarschijnlijk omdat je er te geforceerd mee bezig bent. Je zegt het zelf al: van tevoren maak je een inschatting: dag spontaniteit en oprechtheid

En je zegt dat je geen zin hebt om je neus nog langer te stoten. Daaruit spreekt dat je het nogal persoonlijk opvat dat een vreemde je niet terug groet. Waarschijnlijk is jouw groet dus niet vrijblijvend en dus ook niet gemeend. Je wil alleen maar groeten als je er iets voor terug krijgt.

Mensen zoals jij groet ik dus ook niet terug. Wanneer iemand spontaan en oprecht groet, dan zeg ik automatisch iets terug, daar denk ik echt niet bij na. Wanneer iemand mij geforceerd groet omdat dat vriendelijk is en omdat dat moet, dan merk ik aan mezelf dat ik me automatisch afsluit voor zo'n persoon en dan zeg ik ook niets terug. Dit alles is dus iets dat automatisch gebeurt. Alsof mensen in een tiende van een seconde een weloverwogen beslissing maken of ze jou wel of niet teruggroeten.

Maar jij denkt dat iedereen kil en zakelijk is omdat ze niet meer groeten. Ooit bij stilgestaan dat ze JOU niet groeten omdat het zo nep en geforceerd overkomt?
quote:
Wat is dit voor een maatschappij aan het worden ,wat een verkilling en een verzakelijking nu er een simpele groet er niet eens meer af kan bij ongeveer de helft (!) van de gevallrn Ja zelf in een dorp als de mijne .
Wat is dit idd voor een maatschappij aan het worden? Mensen willen alleen aardig doen wanneer ze er iets voor terugkrijgen zoals jij dus. Niks vrijblijvende vriendelijkheid dus.
quote:
Als ik daar zin in heb groet ik, anders niet. Het hoort eerlijk en spontaan te zijn en niet een jezelf opgelegde leefregel waaraan de hele wereld moet voldoen. Als ik hoi zeg iemand en ik geen reactie terugkrijg, geen probleem hoor. Misschien heeft die persoon een kutdag en heeft ie gewoon geen zin iets terug te zeggen.

Om alles nog iets te verduidelijken: ik heb telemarketing gedaan en je staat er van verstelt hoe positief mensen reageren op een oprechte: "goedemiddag, hoe gaat het met u?". Dit in tegenstelling tot een groet waar een agenda achter zit, in dit geval: "ik wil aardig overkomen want ik wil iets van u terughebben, ik wil dat u iets van me koopt." Onderschat de kracht van lichaamstaal niet. Je stemtoon communiceert veel meer dan dat de meeste mensen voor mogelijk houden. Ook oprechtheid of iets zeggen met een achterliggende agenda is iets dat kan blijken uit iemands stemtoon.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_64917279
* ms.poes groet altijd. Men groet ook bijna altijd terug, en niet zelden loopt het uit op een praatje of een grapje maar wellicht heb ik als vrouwe met niet onopvallend uiterlijk makkelijk praten.

Mensen die te nors kijken om te begroeten geef ik wel een glimlach. Mooi om te zien hoe zo'n booskijker dan vaak toch (onbewust) oplicht. Maakt het wel de moeite waard...
some things you lose, and some things you just give away
pi_64917416
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef poiuytr het volgende:
Deze reactie geeft wel aan hoe veel mensen denken: Ik wil een reactie terug anders voel ik me persoonlijk aangevallen en word ik boos. Raar he dat mensen je niet groeten als je er onbewust zoveel gewicht aangeeft?
pi_64917659
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:56 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar ik vraag me werkelijk af in wat voor maatschappij we intussen zijn afgegleden? Waar een vriendelijke bejegening niet meer beantwoord wordt?

Nog ff en je kan een klap voor je bek krijgen als je iemand nog vriendelijk begroet...

Ik word chagerijnig van die nepheid en dat moeten, die sociale conditionering. Je moet gedag zeggen als iemand iets tegen jou zegt, wat een onzin.

Vooral in de supermarkt vind ik dit irritant. Van die dames achter de kassa die je dan een goed weekend wensen maar dan op zo'n commerciele manier

Het wordt vaak alleen maar gezegd omdat het moet van de baas om zo een goed imago te creeeren voor het bedrijf. Als je mij een fijn weekend wenst, wil ik dat je het meent en anders heb ik niet zo'n behoefte om iets terug te zeggen.
pi_64917961
Put on a haaaappy faceeeeee (8)
Ik ben vergeten wat ik als signature had...
pi_64925541
Zolang het hier in het dorp is tegen mensen die geen heel groot ego hebben of chagrijnig zijn doe ik het wel behoorlijk vaak ja. Ik krijg in ieder geval altijd iets terug, zij het een glimlachje.
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
pi_64927344
Wij hebben zo'n overbuurman. Iedereen hier in de straat zegt hoi, ja of niet maar dan zeg je beide niets. Als iemand wat zegt wordt er terug gegroet. Maar die vent is schijnbaar anti-mensen jonger dan 45 want hoewel hij oudere mensen wel groet (ook voor hem vreemden zoals mijn oude tante), kijkt hij zuur en zwijgt als mn vriend of ik groet, en bij onze buren links (jong stel) doet ie het zelfde en bij de buren rechts niet (die van zijn leeftijd zijn).

Hij heeft ook zo'n mottig teckeltje wat ie uitlaat door naar de overkant te lopen en tegen onze gevel te laten pissen. Prima, heb ik geen last van verder, maar terwijl dat gebeurt staat ie dus pontificaal bij ons naar binnen te staren (soms zelfs met een hand tegen het glas om het beter te kunnen zien ). Wij hebben de zithoek aan de voorkant dus hij staat dan nog geen twee meter van je af. En als je dan groet gaat ie boos kijken, alsof je hém stoort

Ach ja. Het is toch fijn om te weten dat er altijd iemand is die een ergere rotdag heeft dan jij
pi_64927419
De reden waarom ik al nooit meer als eerste hoi zeg tegen anderen. Op de fiets dan.
Tenzij het erg goede vrienden zijn of familie natuurlijk.
pi_64942638
quote:
Op zondag 11 januari 2009 20:10 schreef EvilMarc het volgende:
Zolang het hier in het dorp is tegen mensen die geen heel groot ego hebben of chagrijnig zijn doe ik het wel behoorlijk vaak ja. Ik krijg in ieder geval altijd iets terug, zij het een glimlachje.
Maar ik vraag me af, is het dan zoveel moeite om dan terug te groeten, vraag ik mij af......Een glimlachje?

Nou zelf dat niet, ze doen soms gewoon of je lucht ben. Ik vraag me af , wat drijft hen om zo nukkig te reageren? Is dat typisch Nederlands ofzo?
pi_64942693
quote:
Op zondag 11 januari 2009 20:54 schreef Dipkip het volgende:
Wij hebben zo'n overbuurman. Iedereen hier in de straat zegt hoi, ja of niet maar dan zeg je beide niets. Als iemand wat zegt wordt er terug gegroet. Maar die vent is schijnbaar anti-mensen jonger dan 45 want hoewel hij oudere mensen wel groet (ook voor hem vreemden zoals mijn oude tante), kijkt hij zuur en zwijgt als mn vriend of ik groet, en bij onze buren links (jong stel) doet ie het zelfde en bij de buren rechts niet (die van zijn leeftijd zijn).

Hij heeft ook zo'n mottig teckeltje wat ie uitlaat door naar de overkant te lopen en tegen onze gevel te laten pissen. Prima, heb ik geen last van verder, maar terwijl dat gebeurt staat ie dus pontificaal bij ons naar binnen te staren (soms zelfs met een hand tegen het glas om het beter te kunnen zien ). Wij hebben de zithoek aan de voorkant dus hij staat dan nog geen twee meter van je af. En als je dan groet gaat ie boos kijken, alsof je hém stoort

Ach ja. Het is toch fijn om te weten dat er altijd iemand is die een ergere rotdag heeft dan jij
Het valt mij erg op, dat je vooral de oudjes erg zuur, nukkig en stijf zijn. De jongeren zijn veel fatsoenlijker op dit gebied. Daar vestig ik dan de hoop op.
pi_64942738
quote:
Op zondag 11 januari 2009 20:57 schreef -Strawberry- het volgende:
De reden waarom ik al nooit meer als eerste hoi zeg tegen anderen. Op de fiets dan.
Tenzij het erg goede vrienden zijn of familie natuurlijk.
Dat laatste zeer zeker. Maar ik betrap er me op, dat ik het vanochtend het bewust niet meer doe. Ik ben het gewoon spuug en spuugbeu, om iedere de kous op je kop te krijgen
  Trouwste user 2022 maandag 12 januari 2009 @ 11:43:19 #57
7889 tong80
Spleenheup
pi_64943067
Vanochtend weer. Donker 8 uur kom iemand tegen in een verlaten hoofdstraat.

No way dat ie je aankijkt.

Kut importers

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_64943280
Gewoon op straat tegen een vreemde is ook wel een beetje irritant.
Maar goed iedereen zegt hier dat hij geen gedag meer zegt als hij niks meer terug krijgt. En zo is dat natuurlijk langzaam ontstaan. Alleen de mensen die stoïcijns volhouden zullen dan nog gedag zeggen.
  Trouwste user 2022 maandag 12 januari 2009 @ 11:51:11 #59
7889 tong80
Spleenheup
pi_64943356
quote:
Op maandag 12 januari 2009 11:49 schreef Gehannes het volgende:
Gewoon op straat tegen een vreemde is ook wel een beetje irritant.
Maar goed iedereen zegt hier dat hij geen gedag meer zegt als hij niks meer terug krijgt. En zo is dat natuurlijk langzaam ontstaan. Alleen de mensen die stoïcijns volhouden zullen dan nog gedag zeggen.
Ik blijf gedag zeggen.

En als ik iemand op straat tegenkom, om 8 uur die zijn hond uitlaat. Zeg ik 'Wat een lieve hond'

Ik hou vol als Kritisch AVRO-lid

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_64943476
In bepaalde situaties doe ik het nog wel als ik bijvoorbeeld een tandarts ruimte binnen kom, tegen mijn buren en tegen mensen die bijvoorbeeld hun hond even aanlijnen als ze mijn zien aan komen hardlopen...

Mensen groeten die ik niet ken lijkt mij ook een beetje zinloos... Maar als iemand mij zomaar out of the blue groet dan zeg ik altijd wel wat terug...
Rise or Die Trying!
pi_64943604
quote:
Op maandag 12 januari 2009 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Het valt mij erg op, dat je vooral de oudjes erg zuur, nukkig en stijf zijn. De jongeren zijn veel fatsoenlijker op dit gebied. Daar vestig ik dan de hoop op.
Nmwah. Om mijn zure overbuurman kan ik nog wel lachen. Om de multi-etnische hangjongeren bij de buurtsuper een stuk minder. Die zeggen ook hoi, maar als je teruggroet word je uitgescholden voor hoer en als je niks terugzegt kan je een klodder spuug of een frisdrankblikje naar je kop krijgen.

En nee, dat zijn niet alleen marokkanen. Ze hebben ook een chinees en 3 vanilla ice types. Integratie, maar totarly de verkeerde kant op
pi_64943616
Groeten is idd een kwestie van inschatten, oogcontact, etc.

Zelfs in de stad groet ik mensen maar dan merk ik wel dat het vaak óf heel rustig óf heel vroeg is. Ook als je iets gemeenschappelijks hebt...je staat in de rij voor iets, je kijkt ergens naar waar een ander ook naar kijkt, dan heb je eerder die groet-klik.
pi_64943657
Ja joh vervelend is dat!
Ik krijg dan ook altijd last van een soort van schaamte ofzo als iemand niet hoi terug zegt
  Trouwste user 2022 maandag 12 januari 2009 @ 12:02:53 #64
7889 tong80
Spleenheup
pi_64943773
quote:
Op maandag 12 januari 2009 11:58 schreef mweeda het volgende:

Oogcontact is idd belangrijk.

Maar die kutimporters kennen niemand en hoeven nioet te denken van kut ik heb iemand niet gegroed.

Als ik iemand tegenkom in mijn straat groet ik altijd. Nou ja ik zoek oogcontact.

maandag 12 januari 2009 @ 17:05:35 #65
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_64955969
quote:
Op maandag 12 januari 2009 11:58 schreef mweeda het volgende:
Zeker, maar velen zijn niet in te schatten. Maar soms is het duidelijk dat mensne er wel open voor staan.
quote:
Zelfs in de stad groet ik mensen maar dan merk ik wel dat het vaak óf heel rustig óf heel vroeg is. Ook als je iets gemeenschappelijks hebt...je staat in de rij voor iets, je kijkt ergens naar waar een ander ook naar kijkt, dan heb je eerder die groet-klik.
Dat scheelt ook heel veel.
  maandag 12 januari 2009 @ 17:13:28 #67
239646 Cmonv
Headbanger
pi_64956164
Je groet voor een ander, niet voor jezelf.
pi_64956260
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:13 schreef Cmonv het volgende:
Je groet voor een ander, niet voor jezelf.
Maar lullig als ze toch niet reageren?
pi_64956349
mensen zeggen heel vaak hallo tegen mij, zonder dat ik ze ken
  maandag 12 januari 2009 @ 17:17:44 #70
239646 Cmonv
Headbanger
pi_64956387
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:15 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Maar lullig als ze toch niet reageren?
Maakt dat nou weer uit. Hebben ze het blijkbaar niet gehoord of niet voor in de stemming. Je bedoelde het goed, daar gaat het toch om?
pi_64956645
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:17 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Maakt dat nou weer uit. Hebben ze het blijkbaar niet gehoord of niet voor in de stemming. Je bedoelde het goed, daar gaat het toch om?
Dat klopt. Maar als ik niet in de stemming ben, heb ik het nog wel het fatsoen om iets terug te zeggen. Of is dat dan teveel gevraagd?
pi_64956754
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:23 schreef EchtGaaf het volgende:
Of is dat dan teveel gevraagd?
Misschien wel het is toch mogelijk dat iemand zó'n rotdag heeft dat ie iedereen buiten sluit en met rust gelaten wil worden...
  maandag 12 januari 2009 @ 17:29:49 #73
239646 Cmonv
Headbanger
pi_64956936
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:23 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar als ik niet in de stemming ben, heb ik het nog wel het fatsoen om iets terug te zeggen. Of is dat dan teveel gevraagd?
Aan die persoon blijkbaar wel. Maar wat maakt het uit, doet niks af aan jou bedoeling toch? Als ik iemand groet doe ik dat in ieder geval niet om iets terug te krijgen. Ze zien maar wat ze ermee doen. De intentie was goed, "have a nice day verder".

Goed dat je zelf teruggroet, maar zou een beetje saai worden als iedereen zoals jou was
pi_64957108
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Ja, jij woont in Drenthe

Hier zijn de mensen ook nog oprecht vriendelijk. (net als in Groningen en Friesland)
pi_64957515
Ik zeg ook niets meer omdat je vaak geen reactie krijgt.
Daarnaast ben ik ook gaan denken: Waarom moet ik iemand op straat gedag zeggen? Ik ken die persoon niet, en ik ga ook verder geen gesprek met hem aan. Ik zeg alleen 'hoi'. Waarom? Het is eigenlijk echt verspilde moeite. Misschien analyseer ik het teveel, maar ik vind het ondertussen ook vrij nutteloos, en heb ook wel bij bepaalde mensen een soort van 'waarom zeg jij hoi tegen mij, ik ken je niet piss off' gevoel.

Edit: Vanzelfsprekend zeg ik familie, vrienden en bekenden wel gedag. Het concept 'bekenden' staat me overigens ook al behoorlijk tegen. Maarja, het moet maar

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2009 17:46:28 ]
  maandag 12 januari 2009 @ 17:55:41 #76
238744 Ikzoekiets
Weet jij waar het ligt?
pi_64957877
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:44 schreef RRGJL het volgende:
Daarnaast ben ik ook gaan denken: Waarom moet ik iemand op straat gedag zeggen? Ik ken die persoon niet, en ik ga ook verder geen gesprek met hem aan. Ik zeg alleen 'hoi'. Waarom? Het is eigenlijk echt verspilde moeite. Misschien analyseer ik het teveel, maar ik vind het ondertussen ook vrij nutteloos, en heb ook wel bij bepaalde mensen een soort van 'waarom zeg jij hoi tegen mij, ik ken je niet piss off' gevoel.

Edit: Vanzelfsprekend zeg ik familie, vrienden en bekenden wel gedag. Het concept 'bekenden' staat me overigens ook al behoorlijk tegen. Maarja, het moet maar
Ga in alaska wonen , kom je nooit iemand tegen.
Ik kan niet geloven dat mijn moeder zo laag is gegaan.....
Onderwaterweegtest (c) Ikzoekiets
Mijn zus moest een strak broekje aan en een sport bh.
pi_64958011
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:25 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Misschien wel het is toch mogelijk dat iemand zó'n rotdag heeft dat ie iedereen buiten sluit en met rust gelaten wil worden...
Nou, 50% van de gevallen die een rotdag hebben meegemaakt, dat vind ik toch heel veel
pi_64958077
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:44 schreef RRGJL het volgende:
Daarnaast ben ik ook gaan denken: Waarom moet ik iemand op straat gedag zeggen?
Tjsa, ik merk wel dat er kennelijk toch wel herkenning is wat ik ervaar...
quote:
Ik ken die persoon niet, en ik ga ook verder geen gesprek met hem aan. Ik zeg alleen 'hoi'. Waarom? Het is eigenlijk echt verspilde moeite. Misschien analyseer ik het teveel, maar ik vind het ondertussen ook vrij nutteloos, en heb ook wel bij bepaalde mensen een soort van 'waarom zeg jij hoi tegen mij, ik ken je niet piss off' gevoel.
Grtoen doe je volgens mij om de andere te altne weten dat hij/zij gene lucht is en bewust bent van de ander aanwezigheid. Een vriendelijk gebaar/bejegening?

Maar de oorsprong weet ik ook niet.
quote:
Edit: Vanzelfsprekend zeg ik familie, vrienden en bekenden wel gedag. Het concept 'bekenden' staat me overigens ook al behoorlijk tegen. Maar ja, het moet maar
Uiteraard blijf ik wel bekenden, familie etc begroeten.....
pi_64958802
EchtGaaf, ik denk dat je het veel te serieus opneemt als mensen niet groeten. Het verhaal van pcp klinkt redelijk overtuigend en is misschien waar, maar ik wilde daar iets aan toevoegen. Ik heb zelf de theorie dat veel mensen (waaronder ik zelf) wat betreft groeten er hele andere normen en waarden erop na houden die niet beter of slechter zijn, maar kennelijk negatief geïnterpreteerd kunnen worden. Het hangt er natuurlijk vanaf waar je woont, maar je kunt zoveel onbekenden tegenkomen dat je meer behoefte hebt aan privacy en je eigen persoonlijke ruimte of aan de illusie door niets en niemand gezien te worden en gewoon lekker je eigen gang te kunnen gaan. Als je daarbij ervan uit gaat dat de ander hetzelfde voelt als jij, ligt het heel anders. De waarde waar men dan respect voor moet hebben in onderling contact is privacy en de norm is onbekenden niet groeten. Zo ben je juist beleefd, alleen jammer als je dan iemand tegen komt die juist iedereen wil groeten en teruggegroet wil worden

Wat ik doe als een onbekende mij groet? Meestal groet ik wel terug, maar dat is dan niet echt van harte. En als ik niet reageer op een groet is dat ook vaak omdat ik het gewoon niet door heb hoor
  maandag 12 januari 2009 @ 19:57:23 #80
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_64962298
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:16 schreef Leanne het volgende:
mensen zeggen heel vaak hallo tegen mij, zonder dat ik ze ken
Zul je wel dikke tieten hebben ofzo.
pi_64963059
Ik groet eigenlijk altijd terug.. Ik kan geen reden verzinnen het niet te doen. Tevens groet ik ook altijd
pi_64963216
quote:
Op maandag 12 januari 2009 20:12 schreef draaijer het volgende:
Ik groet eigenlijk altijd terug.. Ik kan geen reden verzinnen het niet te doen. Tevens groet ik ook altijd
Ik zou je inderdaad als heel vriendelijk inschatten. Ik zou jou zeker begroeten.
pi_64963432
quote:
Op maandag 12 januari 2009 18:27 schreef Black_Tulip het volgende:
EchtGaaf, ik denk dat je het veel te serieus opneemt als mensen niet groeten.
Ja, ik heb zelf ook het idee dat ik er misschien wat te zwaar aan til. Maar ik ben me gaan ergeren, omdat het steeds vaker voorkomt. En ja, ik vind het eignelijk ene vorm van afwijzing. Alsof iemand je niet eens de moeite waard vindt..
quote:
Het verhaal van pcp klinkt redelijk overtuigend en is misschien waar, maar ik wilde daar iets aan toevoegen. Ik heb zelf de theorie dat veel mensen (waaronder ik zelf) wat betreft groeten er hele andere normen en waarden erop na houden die niet beter of slechter zijn, maar kennelijk negatief geïnterpreteerd kunnen worden.
Dit is een goeie en je komt zo tot de kern. Het is een kwestie van normen en waarden. Maar toch vindt ik het erg onvriendelijk en gene doel hebbne om iemand zomaar te negeren. Iedereen weet toch dat het een vorm van afwijzen is? Niemand vind dat toch aardig?
quote:
Het hangt er natuurlijk vanaf waar je woont, maar je kunt zoveel onbekenden tegenkomen dat je meer behoefte hebt aan privacy en je eigen persoonlijke ruimte of aan de illusie door niets en niemand gezien te worden en gewoon lekker je eigen gang te kunnen gaan. Als je daarbij ervan uit gaat dat de ander hetzelfde voelt als jij, ligt het heel anders. De waarde waar men dan respect voor moet hebben in onderling contact is privacy en de norm is onbekenden niet groeten. Zo ben je juist beleefd, alleen jammer als je dan iemand tegen komt die juist iedereen wil groeten en teruggegroet wil worden
In een drukke stad kan ik mij wle iets voorstellen, Daar groet ik ook niet. Maar in dorp.......Ook steeds meer stadstrekken
quote:
Wat ik doe als een onbekende mij groet? Meestal groet ik wel terug, maar dat is dan niet echt van harte.
Waarom niet? Iemand doet toch gewoon aardig tegen je?
quote:
En als ik niet reageer op een groet is dat ook vaak omdat ik het gewoon niet door heb hoor
Dat kan ook gebeuren idd.
pi_64964265
quote:
Op maandag 12 januari 2009 20:15 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik zou je inderdaad als heel vriendelijk inschatten. Ik zou jou zeker begroeten.
Het is een onderdeel van je sociale en werk netwerk. Op kantoor groet ik altijd iemand bij zijn voornaam.
Zoals : Goedemorgen Dave en niet goedemorgen.. Vind ik te algemeen, met de naam maak je het net wat persoonlijker
pi_64964571
quote:
Op maandag 12 januari 2009 20:36 schreef draaijer het volgende:

[..]

Het is een onderdeel van je sociale en werk netwerk. Op kantoor groet ik altijd iemand bij zijn voornaam.
Zoals : Goedemorgen Dave en niet goedemorgen.. Vind ik te algemeen, met de naam maak je het net wat persoonlijker
Zeker, ik ben het helemaal met je eens. Het is veel persoonlijker, er gaat zo vele meer waardering uit naar de ander... Ik geloof echt dat dat zich terugvertaald in het positieve.
pi_64965456
Misschien, EchtGaaf, vrezen ze dat je wat van ze mot? Of zie je eruit als een afgetrainde jonge vent met een kaalgeschoren kop?

Ik groet niet iedereen die ik zie, maar wel heel veel. Iedereen groet altijd terug, op een paar stelselmatige nietteruggroeters na. Ik weet nooit wie de nietgroeters zijn, maar mijn lief wel en die groet hen dan ook niet meer (groeten bestaat in dit geval uit het achter het stuur opheffen van de wijsvinger naar een wandelaar, meestal met hond).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_64966138
quote:
Op maandag 12 januari 2009 21:02 schreef sigme het volgende:
Misschien, EchtGaaf, vrezen ze dat je wat van ze mot?
Oh nee....ik zou dat echt niet denken.
quote:
Of zie je eruit als een afgetrainde jonge vent met een kaalgeschoren kop?
Ook niet. In het geheel niet. Ik zie er heel normaal uit. Maar misschien wel te saai, wie weet
quote:
Ik groet niet iedereen die ik zie, maar wel heel veel.
Ik werd altijd erg moe bij het afwegen of ik ga groten ja of nee. Het is al maar inschatten.
quote:
Iedereen groet altijd terug, op een paar stelselmatige nietteruggroeters na.
Ik schat dat zo´n 40 a 50% niet teruggroet. IIg zodanig veel dat ik nu geen vreemden meer begroet, behalve als ze heel uitnodigend kijken. En zelfs dan gaat het nog wel eens mis.
quote:
Ik weet nooit wie de nietgroeters zijn,
maar mijn lief wel en die groet hen dan ook niet meer (groeten bestaat in dit geval uit het achter het stuur opheffen van de wijsvinger naar een wandelaar, meestal met hond).
Heel herkenbaar. Ik probeerde in mijn hoofd een soort database aan te leggen en plaatste ahw mensen op de zwarte lijst. Maar ja, daar is geen beginnen aan.
pi_64966880
Nee joh, je moet geen zwarte lijsten aanleggen. En ook geen zure shaggerijn worden.

Het zou beter zijn, vind ik, als je ophoudt rendement te verwachten. Groet vriendelijk als de situatie zich ervoor leent, en lach vriendelijk als iemand niet teruggroet en bedenk hoe vrolijk de vogelen des velds zijn. Jij vult jouw leven in. Wil jij een zuur leven met zwarte lijsten? Ik niet.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_64967050
ik zeg tegen niemand hoi, vind het maar blij
pi_64967164
quote:
Op maandag 12 januari 2009 21:33 schreef sigme het volgende:
Nee joh, je moet geen zwarte lijsten aanleggen. En ook geen zure shaggerijn worden.

Het zou beter zijn, vind ik, als je ophoudt rendement te verwachten. Groet vriendelijk als de situatie zich ervoor leent, en lach vriendelijk als iemand niet teruggroet en bedenk hoe vrolijk de vogelen des velds zijn. Jij vult jouw leven in. Wil jij een zuur leven met zwarte lijsten? Ik niet.
Ik vind het ook een vreselijk middel. Het geeft ook een zeer onprettig gevoel als je iemand tegenkomt, van wie je van te voren weet dat ze toch niet terug groeten. Ik mijd in dat geval oogcontact.....

Ik merkt dat het me bergen energie en ergernis kost. Want is zie het gewoon als een vorm van verhuftering van de maatschappij.....als zoiets vanzelfsprekend als nietm eer afkan, waar zijn we dan beland=

Maar je hebt gelijk. Ik zal er proberen om daar luchtiger mee om te gaan. Maar uit mezelf (vreemden) begroeten is voorlopig toch echt voorbij.

Zeker de ouderen kunnen van mij op dat punt heel hoog de bomen in. Wakke bokken zijn het toch.
pi_64967230
quote:
Op maandag 12 januari 2009 21:36 schreef BrandBierMaaktGelukkig het volgende:
ik zeg tegen niemand hoi, vind het maar blij
Ook niet als reactie als iemand het naar jou toe roept
pi_64967652
quote:
Op maandag 12 januari 2009 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ook niet als reactie als iemand het naar jou toe roept
nee of moet al een vriend of vriendin zijn, maar niet gewoon iemand van gezicht kennende.
heb ook meestal mp3 in dus hoor helft van tijd niet.
pi_64967886
Oh en als ik vrolijk ben krijgt iedereen een hoi dus niet om 6 uur 's morgens als ik met mijn chagrijnige kuthoofd op straat loop ofzo (niet dat ik al om 6 uur 's morgens wakker en buiten ben, maar toch )
pi_64968465
Niet terug groeten? Ehmmmm...big deal? nee dus.
I am happy
  maandag 12 januari 2009 @ 22:08:45 #95
161882 Trigalti
Doet maar wat!
pi_64968931
Ik groet mensen redelijk vaak zelf, maar dan wel voornamelijk wat oudere mensen als ik op straat loop, omdat ik weet dat zij zullen reageren.
Zelf reageer ik eigenlijk altijd wel .
------------------
pi_64969375
He Echtgaaf, je reageert op een aantal mensen hier. Ben benieuwd wat je van mijn posts denkt...
pi_64974657
quote:
Op maandag 12 januari 2009 20:19 schreef EchtGaaf het volgende:
Ja, ik heb zelf ook het idee dat ik er misschien wat te zwaar aan til. Maar ik ben me gaan ergeren, omdat het steeds vaker voorkomt. En ja, ik vind het eignelijk ene vorm van afwijzing. Alsof iemand je niet eens de moeite waard vindt..
Zoals ik zei, als je inziet dat mensen er misschien heel anders tegenaan kijken wordt het misschien makkelijker te realiseren dat zoiets voor een ander geen of minder een rol speelt. Het is niet bedoeld als afwijzing. Ik kijk ook meestal niet straal langs mensen heen (behalve dan de man met folders bij de ingang van de AH ). Soms kun je er niet omheen dat je elkaars nabijheid hebt opgemerkt en dan zou straal negeren cru zijn, daar ben ik het wel mee eens. Kort oogcontact en eventueel een glimlachje vind ik dan echter voldoende.
quote:
Dit is een goeie en je komt zo tot de kern. Het is een kwestie van normen en waarden. Maar toch vindt ik het erg onvriendelijk en gene doel hebbne om iemand zomaar te negeren. Iedereen weet toch dat het een vorm van afwijzen is? Niemand vind dat toch aardig?
Hoe aardig is het om iemands persoonlijke ruimte te schenden? Daarbij, en daar hoef je volgens mij echt geen xenofoob voor te zijn, sta ik soms echt niet te trappelen voor random contact met vreemdelingen. Als ik ergens loop is de kans groot dat ik ergens naartoe ben, in gedachten verzonken over het een of ander. Als dat het geval is en iemand zegt ineens 'hoi' tegen me denk ik 'waarom spreek je me aan? moet je iets van me? wat moet je van me? laat me met rust'. Nou gebeurt dit een stuk onbewuster dan hoe ik het nu uitleg, maar misschien geeft dit je een beter idee waarom iemand het soms meer waardeert als je juist niet groet.
quote:
In een drukke stad kan ik mij wle iets voorstellen, Daar groet ik ook niet. Maar in dorp.......Ook steeds meer stadstrekken
Ik heb nooit in een dorp gewoond, dus ik kan me daar niet echt iets bij voorstellen. Maar het stadje waar ik ben opgegroeid is ook niet echt heel groot en daar groet ik ook niet iedereen die ik op straat tegenkom.
pi_64987254
Wat ik trouwens helemaal irritant vind, is wanneer mensen 'hoi [naam]' zeggen met voorbedachte rade. zoals hier al werd gezegd; door het positieve effect dat het heeft. Eigenlijk zijn het gewoon mindgames. Een positieve situatie creëren door de illusie te wekken dat je de ander belangrijk vindt. Meestal wordt dat gebruikt voor eigen winst. Immers wanneer de ander je aardig vindt (hee, hij kende mijn naam. mooizo, hij waardeert me dan waarschijnlijk wel), heeft die ook meer voor je over en kun je dus meer van hem vragen.

Noem mij maar psycho, maar ik hou serieus rekening met dit soort dingen. Mensen doen het wellicht niet eens bewust op die manier, maar het zou mij niets verbazen als dat de dieper gelegen onbewuste reden is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2009 13:17:51 ]
pi_64988110
Ik groet meestal ook niet terug. Waarom? Ik ken die persoon niet, ik ben verbaasd, ik denk, wtf, waarom groet die mij? Ik vraag me af of ik je ken etc.

En als ik dan een van die conclusies gedaan wil hebben, dan wil ik wel groeten maar dan is diegene meestal alweer te ver.

Wil wel groeten maar mijn reactie is vaak te laat.

Mijn reden dat ik niet naar een onbekende groet is omdat ik verbaasd ben en mijn groet terug te laat is om te doen. (Dat hoi verhaal heb ik soms op de fiets dusja).
pi_64988335
quote:
Op maandag 12 januari 2009 22:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
He Echtgaaf, je reageert op een aantal mensen hier. Ben benieuwd wat je van mijn posts denkt...
sorry. was wegens tijdgebrek. Ik hoop in de loop van de dag even op je posten terug te komen
pi_64988339
Hier in het dorp wordt er nog veel gegroet. Maargoed, dat is ook omdat je vaak dezelfde mensen tegenkomt hier.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 13:50:22 #102
153399 hardstyle_babbels
Gekte is geen ziekte...!
pi_64988383
Als ik iemand ken (al is het alleen van gezicht) dan groet ik. Bij vreemden groet ik altijd terug wanneer men mij dus groet. Lijkt me gewoon een stukje fatsoen. Verder onthoud ik natuurlijk wie niet terug groet. Die groet ik uberhaupt nooit meer terug, al groet diegene mij de volgende keer. Dan kijk ik diegene het liefst nog even aan, om hem dan expres niet te groeten...
Clap, Kick...
Bassline, melodie...
Vocal, DJ...
The feeling, Hardstyle...! (L)
  dinsdag 13 januari 2009 @ 18:22:21 #103
239646 Cmonv
Headbanger
pi_64999128
Vandaag groette iemand mij nog, "goedenochtend!"

Maar ik was er al voorbij voordat ik het besefte.. foutje moet kunnen.
En ik ga ook niet terug lopen om het terug te zetten
pi_65000593
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 13:17 schreef RRGJL het volgende:
Wat ik trouwens helemaal irritant vind, is wanneer mensen 'hoi [naam]' zeggen met voorbedachte rade. zoals hier al werd gezegd; door het positieve effect dat het heeft. Eigenlijk zijn het gewoon mindgames. Een positieve situatie creëren door de illusie te wekken dat je de ander belangrijk vindt. Meestal wordt dat gebruikt voor eigen winst. Immers wanneer de ander je aardig vindt (hee, hij kende mijn naam. mooizo, hij waardeert me dan waarschijnlijk wel), heeft die ook meer voor je over en kun je dus meer van hem vragen.

Noem mij maar psycho, maar ik hou serieus rekening met dit soort dingen. Mensen doen het wellicht niet eens bewust op die manier, maar het zou mij niets verbazen als dat de dieper gelegen onbewuste reden is.
Volgens mij sla je de spijker op zijn kop. Sterker nog, ik denk dat dat de reden is dat mensen zich soms onbewust onprettig voelen als ze door een vreemdeling met hun naam worden aangesproken.
pi_65001032
Misschien vindt iedereen mij nu meteen onbeschoft, maar ik snap sowieso niet waarom je wildvreemden groet op straat. Ik vind het altijd superirritant als ik gewoon lekker rustig in m'n eentje buiten ben en om de tien meter voel ik me verplicht om iemand te groeten die ik niet eens ken. Dan denk ik, laat me met rust of neem een huisdier als je eenzaam bent.
Sanity is (not) statistical
pi_65002164
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:16 schreef Maeghan het volgende:
Misschien vindt iedereen mij nu meteen onbeschoft, maar ik snap sowieso niet waarom je wildvreemden groet op straat. Ik vind het altijd superirritant als ik gewoon lekker rustig in m'n eentje buiten ben en om de tien meter voel ik me verplicht om iemand te groeten die ik niet eens ken. Dan denk ik, laat me met rust of neem een huisdier als je eenzaam bent.
Je klinkt erg sociaal
pi_65002219
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:04 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Volgens mij sla je de spijker op zijn kop. Sterker nog, ik denk dat dat de reden is dat mensen zich soms onbewust onprettig voelen als ze door een vreemdeling met hun naam worden aangesproken.
Que?
pi_65002281
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 13:17 schreef RRGJL het volgende:

Hoe weet je nou of dat met voorbedachte rade is. Ik vind het gewoon netjes. Deel van je opvoeding. Ik denk echt niet dat dat het verschil maakt of men mij aardig en of niet aardig zal vinden hoor.
pi_65003071
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:16 schreef Maeghan het volgende:
Als je lekker rustig in je eentje buiten bent zal het wel loslopen met het gegroet .
pi_65003202
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:46 schreef draaijer het volgende:

[..]

Hoe weet je nou of dat met voorbedachte rade is.
Kun je horen aan de manier waarop iemand het zegt.
pi_65003291
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Kun je horen aan de manier waarop iemand het zegt.
Dat geloof ik niet. Ik zeg het tegen IEDEREEN die ik ken.. Er zit niks achter, vind het alleen netjes
pi_65003798
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:45 schreef draaijer het volgende:

[..]

Que?
Uiteraard zijn ze dan niet zo vreemd meer voor je dat ze je naam niet zouden kunnen weten. Alsnog kan het ongewenst zijn als iemand je met je naam aanspreekt terwijl je die persoon niet of niet goed kent. Heb je dat nooit meegemaakt?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 20:26:18 #113
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_65003989
Als ik de grote baas van Nederland was dan zou ik een nieuwe wet invoeren:
niet terug groeten geeft de ander de volgende rechten en plicht!
1e keer: spugen in zijn / haar gezicht
2e keer: slaan in haar / zijn gezicht
3e keer: de mond dichtnieten, geen groet? Dan hoef ik de rest ook niet te horen!

Ik haat het als er verharding optreedt! Daar moet hard tegen worden opgetreden!
pi_65004004
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:21 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Uiteraard zijn ze dan niet zo vreemd meer voor je dat ze je naam niet zouden kunnen weten. Alsnog kan het ongewenst zijn als iemand je met je naam aanspreekt terwijl je die persoon niet of niet goed kent. Heb je dat nooit meegemaakt?
Ik heb ooit 2x iemand gehad die mij bij mijn naam noemde, maar dat ik die mensen niet ken en misschien enkele keren gezien heb. Ik was eigenlijk aangenaam verrast. geen enkel probleem
pi_65004149
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:26 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik heb ooit 2x iemand gehad die mij bij mijn naam noemde, maar dat ik die mensen niet ken en misschien enkele keren gezien heb. Ik was eigenlijk aangenaam verrast. geen enkel probleem
Het overkomt mij ook niet heel vaak en het is ook niet snel een probleem hoor. Vroeger gebeurde het wel vaker. Ik werd gepest als kind en ik had kennelijk een reputatie opgebouwd als een heel vreemd kind. Ik kan je vertellen dat het niet fijn is als wildvreemde kinderen je met je naam aanspreken en met je gaan geinen.
pi_65004225
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:10 schreef draaijer het volgende:

[..]

Er zit niks achter, vind het alleen netjes

Er zit dus wel iets achter: jouw idee van wat netjes is.
pi_65004280
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Er zit dus wel iets achter: jouw idee van wat netjes is.
Dan zit overal wat achter. Zie hetgeen ze eerder beschreven. Dat is niet van toepassing
pi_65004354
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:26 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dat jij je kunt herinneren dat er 2 mensen zijn die dat deden, geeft wel aan dat je er een bepaalde zwaarte aangeeft. Je bent er mee bezig. Dat maakt het al minder spontaan en dus minder gemeend.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 20:34:24 #119
73209 dnzl
Minimalist.
pi_65004356
Waar je je al niet druk om kan maken
pi_65004401
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:32 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dan zit overal wat achter.
Hoeft niet. Je kunt ook spontaan zijn en in een moment iets opmerken en daarop reageren. Je hoeft niet bij alles te reageren volgens bepaalde vooraf opgestelde leefregels. Dat is moralisme en is een ziekte.
pi_65004423
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat jij je kunt herinneren dat er 2 mensen zijn die dat deden, geeft wel aan dat je er een bepaalde zwaarte aangeeft. Je bent er mee bezig. Dat maakt het al minder spontaan en dus minder gemeend.
2 relatief onbekende hadden we het over.
Ik vind het buitengewoon attent als iemand die ik ken zegt: "Hallo [naam]"
pi_65004479
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:36 schreef draaijer het volgende:

[..]

2 relatief onbekende hadden we het over.
Ik vind het buitengewoon attent als iemand die ik ken zegt: "Hallo [naam]"
Maar is het ook attent als iemand het als regel hanteert? Zo van: "ik vind het net zo netjes dus ik daarom zeg ik het".
pi_65004552
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar is het ook attent als iemand het als regel hanteert? Zo van: "ik vind het net zo netjes dus ik daarom zeg ik het".
waarom niet. het is toch ook hoe het over kan komen. Positieve benadering werkt nagenoeg altijd positief. Dus wat is er te verliezen? niks
pi_65004628
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:39 schreef draaijer het volgende:

[..]

waarom niet. het is toch ook hoe het over kan komen. Positieve benadering werkt nagenoeg altijd positief. Dus wat is er te verliezen? niks
Ligt wel een beetje aan de situatie natuurlijk. Wanneer het overduidelijk bewust doet, roept dat weerstand op. Bij jou is het misschien gewoonte en komt het in ieder geval niet geforceerd over. Maar ik vind mensen pas leuk en reageer pas goed op mensen wanneer het er spontaan uitkomt.
pi_65007723
Soms zijn er mensen die eerst 10 keer chagerijnig kijken bij een begroeting, vervolgens begroeten ze ineens wel terug en beginnen ze zelfs tegen je te praten, iemand hier in de buurt doet dat vaker, totaal geen touw aan vast te knopen, ene keer 3 begroetingen bij een treffen en daarna weer een hele rits geen begroeting en chagerijnige blik. Ligt denk ik ook eraan dat mensen soms hun dag niet hebben en dan lijkt het er soms op alsof heel veel mensen hun dag niet hebben op straat. Ook het gejaagde altijd, mensen die dan ook vaak star vooruit staren alsof ze het niet allemaal meemaken. En dan ook denk ik veel mensen die het onzin vinden om willekeurig vreemden te gaan groeten. Ligt aan de instelling volgens mij.
Genieten is toegestaan!!!
pi_65008559
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:55 schreef Topspin het volgende:
Ook het gejaagde altijd, mensen die dan ook vaak star vooruit staren alsof ze het niet allemaal meemaken.
Door deze opmerking moet ik denken aan hoe het eruit moet zien hoe ik over straat loop. Je hebt volkomen gelijk

Vandaag opende iemand nog een autoraampje terwijl ik langs de weg liep. Voordat de bijrijder mijn aandacht had gekregen en duidelijk kon maken dat hij naar de weg vroeg, was ik al minstens vijf meter verder
pi_65008586
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:39 schreef draaijer het volgende:

[..]

Eens.
pi_65008898
quote:
Op zondag 11 januari 2009 16:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat je er te geforceerd mee bezig bent. Je zegt het zelf al: van tevoren maak je een inschatting: dag spontaniteit en oprechtheid
Het inschatten hoef je toch niet te laten blijken naar de ander
quote:
En je zegt dat je geen zin hebt om je neus nog langer te stoten. Daaruit spreekt dat je het nogal persoonlijk opvat dat een vreemde je niet terug groet. Waarschijnlijk is jouw groet dus niet vrijblijvend en dus ook niet gemeend. Je wil alleen maar groeten als je er iets voor terug krijgt.
Ik vind het een vorm van afwijzing. En dat is natuurlijk nooit leuk. Ik vind het ook van geen fatsoen getuigen door niet te reageren.
quote:
Mensen zoals jij groet ik dus ook niet terug. Wanneer iemand spontaan en oprecht groet, dan zeg ik automatisch iets terug, daar denk ik echt niet bij na. Wanneer iemand mij geforceerd groet omdat dat vriendelijk is en omdat dat moet, dan merk ik aan mezelf dat ik me automatisch afsluit voor zo'n persoon en dan zeg ik ook niets terug. Dit alles is dus iets dat automatisch gebeurt. Alsof mensen in een tiende van een seconde een weloverwogen beslissing maken of ze jou wel of niet teruggroeten.
Ik betrap er mijzelf op, dat ik het ook wel eens spontaan groet. Maar qua repsons maakt het niet uit hoor wmb.
quote:
Maar jij denkt dat iedereen kil en zakelijk is omdat ze niet meer groeten. Ooit bij stilgestaan dat ze JOU niet groeten omdat het zo nep en geforceerd overkomt?
[..]
Ik vraag me af of ik werkelijk geforceerd te werk ga. Wel constateer ik dat het aantal "weigeraars " de laatste jaren fors toeneemt. Dat wijt ik aan de verharding en verkilling van onze maatschappij.
quote:
Wat is dit idd voor een maatschappij aan het worden? Mensen willen alleen aardig doen wanneer ze er iets voor terugkrijgen zoals jij dus. Niks vrijblijvende vriendelijkheid dus.
[..]
Ik dwing niemand hoor. Ik vind het alleen normaal en van goed fatsoen te getuigen door te reageren. Negeren vind ik een erge vrom van verhuftering ...
quote:
Als ik daar zin in heb groet ik, anders niet. Het hoort eerlijk en spontaan te zijn en niet een jezelf opgelegde leefregel waaraan de hele wereld moet voldoen. Als ik hoi zeg iemand en ik geen reactie terugkrijg, geen probleem hoor. Misschien heeft die persoon een kutdag en heeft ie gewoon geen zin iets terug te zeggen.
Dan neemt het kutvirus wel erge vromen aan de laatste tijd.... Ik geloof echt niet dat ik anders optreed dan voorheen.
quote:
Om alles nog iets te verduidelijken: ik heb telemarketing gedaan en je staat er van verstelt hoe positief mensen reageren op een oprechte: "goedemiddag, hoe gaat het met u?". Dit in tegenstelling tot een groet waar een agenda achter zit, in dit geval: "ik wil aardig overkomen want ik wil iets van u terughebben, ik wil dat u iets van me koopt." Onderschat de kracht van lichaamstaal niet. Je stemtoon communiceert veel meer dan dat de meeste mensen voor mogelijk houden. Ook oprechtheid of iets zeggen met een achterliggende agenda is iets dat kan blijken uit iemands stemtoon.
Daar zit wel wat in...
pi_65009625
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:13 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Door deze opmerking moet ik denken aan hoe het eruit moet zien hoe ik over straat loop. Je hebt volkomen gelijk

Vandaag opende iemand nog een autoraampje terwijl ik langs de weg liep. Voordat de bijrijder mijn aandacht had gekregen en duidelijk kon maken dat hij naar de weg vroeg, was ik al minstens vijf meter verder

Maak plaats, maak plaats maak plaats, ik heb zo'n ongeloofelijke haast. Ik kan niet langer blijven, ik kan niet langer blijven, ik moet dooooorgaan. Ik kan niet langer blijven, ik kan niet langer blijven staan
pi_65009855
Oude mensen groet ik bijna nooit, die reageren vaak niet eens terug.
Leeftijdsgenoten (jongeren) groet ik ook vrijwel nooit, soort stille code denk ik.. want ik maak het ook weinig mee dat een leeftijdsgenoot mij spontaan begroet. Ik woon in een grote stad overigens.
pi_65010508
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:35 schreef Topspin het volgende:

[..]

Maak plaats, maak plaats maak plaats, ik heb zo'n ongeloofelijke haast. Ik kan niet langer blijven, ik kan niet langer blijven, ik moet dooooorgaan. Ik kan niet langer blijven, ik kan niet langer blijven staan
Mijn levensmotto
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:57:04 #132
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_65010728
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:40 schreef bloep123 het volgende:
Oude mensen groet ik bijna nooit, die reageren vaak niet eens terug.
Leeftijdsgenoten (jongeren) groet ik ook vrijwel nooit, soort stille code denk ik.. want ik maak het ook weinig mee dat een leeftijdsgenoot mij spontaan begroet. Ik woon in een grote stad overigens.
Ja, je moet toch wat overhouden om te krabbelen anders ben je ook maar uitgeluld
pi_65036387
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:04 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik had het eerder over situaties op bijvoorbeeld het werk. Ik heb vaker meegemaakt dat ik gewoon merkte dat een baas (die ik bijna nooit zag) bewust mijn naam erbij zei. Als een soort binding-achtig iets. Leuk voor hem, maar ik hou niet van dat geforceerde gedrag. Als een vriend me met mijn naam groet, of een collega die ik vaak spreek, dan vind ik dat prima. Is het een nagenoeg vreemde / vage kennis, dan wekt dat bij mij het gevoel dat ze iets van me moeten. Ik denk ook dat dat de achterliggende reden is. Die binding zorgt er bij mensen die zich daar niet bewust van zijn voor dat je de persoon die jou met je naam groet aardiger gaat vinden. Het was immers heel attent dat hij je naam noemde. Vervolgens voel je je sneller schuldig wanneer zo iemand iets van je vraagt waar je eigenlijk geen zin in hebt.
pi_65036524
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:42 schreef Gummibeer79 het volgende:
Zijn de Tele2-opmerkingen al gemaakt?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_65036679
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:01 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Zijn de Tele2-opmerkingen al gemaakt?
ctrl+f ?
pi_65037709
Als ik uitgeslapen ben, en alleen dan. Dan vind ik het leuk om mijzelf 100x te herhalen.

Zo heb ik een chauffeur die niet altijd even chill is, dus dan stap ik in en zeg ik: HEY GOEIE MORGEEEEEEN!!!!

Waarop ik geen antwoord krijg, resultaat (maar alleen als ik uitgeslapen ben):

HOI! ALLES OK?!
(stilte)
HALLO?! HOI! HAHA
(stilte)
HEY! HEY! HOI!

Vorige keer heb ik het 5 minuten volgehouden... Die gast de radio steeds harder zetten. Lachen joh.

Voor de overige 300 dagen mompel ik enkel zachtjes: Vieze kutn*@*r

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2009 17:33:58 ]
pi_65038238
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:32 schreef Aneurism het volgende:
Als ik uitgeslapen ben, en alleen dan. Dan vind ik het leuk om mijzelf 100x te herhalen.

Zo heb ik een chauffeur die niet altijd even chill is, dus dan stap ik in en zeg ik: HEY GOEIE MORGEEEEEEN!!!!

HOI! ALLES OK?!
(stilte)
HALLO?! HOI! HAHA
(stilte)
HEY! HEY! HOI!

Vorige keer heb ik het 5 minuten volgehouden... Die gast de radio steeds harder zetten. Lachen joh.

pi_65038272
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:43 schreef draaijer het volgende:

[..]

Je klinkt erg sociaal
En?

Iemand vindt groeten fijn en dat moet iedereen dan dus ook maar fijn en normaal vinden. Nou, ik niet. Ik vind het vervelend en opdringerig.

Oh en voor degene die dacht dat het onmogelijk was om een vreemde bij naam aan te spreken: winkelpersoneel draagt naamkaartjes. Sommige mensen vinden het ontzettend spannend om de caissiere in drie zinnen tien keer bij naam te noemen. Bloedirritant.
Sanity is (not) statistical
pi_65049466
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:38 schreef EchtGaaf het volgende:

Herkent u dit?

Woon je in een dorp of stad?

Ik woon in een dorp en groet alleen wanneer iemand mij passeert op de stoep,
staan er 7 mensen bij een bushalte groet ik niet meer, heb ondervonden dat 6, 7
wachtende mensen bij een bushalte niemand groeten, begint er 1, dan volgen er soms nog 2 ,
maar staat er 1 persoon bij de bushalte groet ik wel en zij mij ook.

Trouwens wanneer ik de tijd vraag of vraag of bus 123 al weg is, er eerst oortjes uit gedaan
moeten worden van de Ipod, dus wil ook niet storen.

Ik zat op de fiets op weg naar een leuke freelance opdracht in de tv-studio,
zag iemand op straat die ik kende van een winkel en riep goedemorgen (07:15)
ze keek me aan met een norse uitstraling en gaf een kort knikje.

Later zag ik haar in de supermarkt en ze keek me drie keer aan, maar ik dacht
nee madam, jij gaf mij een rotgevoel op de vroege ochtend, nu heb ik geen zin
om te groeten.

Vrijdag kwam ik haar op het ijs tegen en ik zei spontaan hoiiiii
ze keek me star aan en gaf een kort knikje.

Dit is mijn ervaring. Oude mensen groet ik meestal wel en zij mij,
wanneer ik in de stad ben , Vondelpark groet ik soms wel en mensen groeten vaak wel terug,
of kijken me na, van ken ik haar. Maar om nou iemand te groeten op de Albert Cuyp of
Kalverstraat, nee dat doe ik niet.
pi_65067013
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:58 schreef RRGJL het volgende:
Ik had het eerder over situaties op bijvoorbeeld het werk. Ik heb vaker meegemaakt dat ik gewoon merkte dat een baas (die ik bijna nooit zag) bewust mijn naam erbij zei. Als een soort binding-achtig iets. Leuk voor hem, maar ik hou niet van dat geforceerde gedrag.
Dat inderdaad. Het is moeilijk om op concretere voorbeelden te komen, maar dat is er eentje.
quote:
Als een vriend me met mijn naam groet, of een collega die ik vaak spreek, dan vind ik dat prima. Is het een nagenoeg vreemde / vage kennis, dan wekt dat bij mij het gevoel dat ze iets van me moeten. Ik denk ook dat dat de achterliggende reden is. Die binding zorgt er bij mensen die zich daar niet bewust van zijn voor dat je de persoon die jou met je naam groet aardiger gaat vinden. Het was immers heel attent dat hij je naam noemde. Vervolgens voel je je sneller schuldig wanneer zo iemand iets van je vraagt waar je eigenlijk geen zin in hebt.
Precies.
pi_65067037
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:48 schreef Maeghan het volgende:
Oh en voor degene die dacht dat het onmogelijk was om een vreemde bij naam aan te spreken: winkelpersoneel draagt naamkaartjes. Sommige mensen vinden het ontzettend spannend om de caissiere in drie zinnen tien keer bij naam te noemen. Bloedirritant.
Ik verkoop sinds gisteren voedsel in de trein en je wil niet weten hoe blij ik ben dat op mijn kaartje alleen 'uitzendkracht' staat.
pi_65074321
Iedere dag tig keer je eigen naam horen zou ik ook gek van worden

Films van vroeger brengen een beeld naar voren waarbij iedereen elkaar leek te groeten, de hoed werd afgenomen als teken van groet erbij. Maar toen liepen er ook amper mensen op straat plus iedereen kon elkaar en was het minder gejaagd allemaal. Zou best eens in die tijd willen nemen toen het allemaal nog rustig was, maar dan wel met moderne middelen
pi_65076577
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:00 schreef Topspin het volgende:
Iedere dag tig keer je eigen naam horen zou ik ook gek van worden

Films van vroeger brengen een beeld naar voren waarbij iedereen elkaar leek te groeten, de hoed werd afgenomen als teken van groet erbij. Maar toen liepen er ook amper mensen op straat plus iedereen kon elkaar en was het minder gejaagd allemaal. Zou best eens in die tijd willen nemen toen het allemaal nog rustig was, maar dan wel met moderne middelen
Precies. De huidige jakker cultuur helpt ook niet echt. Ik heb er altijd van gewalgd.

Waarom dat gejaag
pi_65076640
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 21:59 schreef Sinarades het volgende:

[..]

Woon je in een dorp of stad?
mwaoh kleind stadje.
quote:
Ik woon in een dorp en groet alleen wanneer iemand mij passeert op de stoep,
staan er 7 mensen bij een bushalte groet ik niet meer, heb ondervonden dat 6, 7
wachtende mensen bij een bushalte niemand groeten, begint er 1, dan volgen er soms nog 2 ,
maar staat er 1 persoon bij de bushalte groet ik wel en zij mij ook.
Ik ook zo.
quote:
Trouwens wanneer ik de tijd vraag of vraag of bus 123 al weg is, er eerst oortjes uit gedaan
moeten worden van de Ipod, dus wil ook niet storen.

Ik zat op de fiets op weg naar een leuke freelance opdracht in de tv-studio,
zag iemand op straat die ik kende van een winkel en riep goedemorgen (07:15)
ze keek me aan met een norse uitstraling en gaf een kort knikje.

Later zag ik haar in de supermarkt en ze keek me drie keer aan, maar ik dacht
nee madam, jij gaf mij een rotgevoel op de vroege ochtend, nu heb ik geen zin
om te groeten.

Vrijdag kwam ik haar op het ijs tegen en ik zei spontaan hoiiiii
ze keek me star aan en gaf een kort knikje.

Dit is mijn ervaring. Oude mensen groet ik meestal wel en zij mij,
wanneer ik in de stad ben , Vondelpark groet ik soms wel en mensen groeten vaak wel terug,
of kijken me na, van ken ik haar. Maar om nou iemand te groeten op de Albert Cuyp of
Kalverstraat, nee dat doe ik niet.
In de stad doe ik het ook niet hoor. Tenzij iemand mij begroet.
pi_65077202
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:50 schreef EchtGaaf het volgende:

Waarom dat gejaag
Overbevolking, mierennest en mensen die elkaar aansteken met het virus, sowieso op een drukke straat dat het gejaag vanzelf zou kunnen gaan, dan heb je ook nog het verkeer. Steeds meer vormen van vrijetijdsbesteding dus de dag wordt voller, grotere sociale netwerken dus meer sociale verplichtingen en zo zullen er nog 100 redenen kunnen zijn zoals de overheid die beweerd dat beide partners moeten werken omdat zoiets bij deze tijd hoort, ook in geval van het hebben van kinderen. Dan heb je nog 4 reclameblokken per uur waarbij op hoog tempo producten worden aangesmeerd en sowieso meer impulsen die mensen te verwerken hebben volgens mij.

[ Bericht 4% gewijzigd door Topspin op 15-01-2009 17:18:09 ]
  donderdag 15 januari 2009 @ 17:53:41 #146
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_65079167
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:32 schreef Aneurism het volgende:

HOI! ALLES OK?!
(stilte)
HALLO?! HOI! HAHA
(stilte)
HEY! HEY! HOI!

Oh men ik wist het wel als ik jou in de bus kreeg. Ik zou hem alvast in de 1 zetten als je nog voor de deur staat en wanneer je die grote bakkes open zou trekken zou ik optrekken met een flinke dosis gas. Lig je daar met je bijdehante kop op de grond.
pi_65085850
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:50 schreef EchtGaaf het volgende:
Waarom dat gejaag
Het zal je niet verbazen, maar ik kan me er eigenlijk wel goed in vinden Ik merk wel dat het me af en toe wel zwaar wordt, maar in principe vind ik een hoog tempo wel zo fijn.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 00:42:06 #148
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_65094556
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:56 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tsja het noopt je tot de houding van "doen alsof je ze niet ziet" . Het is niet mijn voorkeur , maar ik weet er anders ook geen houding meer aan te geven...

Ik denk dat ik het weet: het gaat gewoon veel te goed hier. Hoe rijker hoe onvriendelijker en sterieler...

Iemand die het hiermee eens is?
ik heb ook heel vaak dat ik iemand daadwerkelijk niet zie

Ik heb ook min 1.5/-2 ofzo.. Maar een bril staat me niet en die draag ik dus ook niet zo vaak. Als iemand dan hallo zegt zit ik eerst nog een half uur van... Huh wie is dat. (ja ik kan ook gewoon 'HEEY hallo' zeggen, maar persoonlijk vind ik het dan wel weer fijn om te weten tegen wíé ik het zeg). En als ik dan besef wie het eerst/ dat het een vreemde is... Is diegene hem vaak al gepeerd.

Daarnaast ben ik ook altijd een klein beetje verbaasd als een onbekend persoon mij groet, waardoor mijn reactievermogen ook weer een beetje vertraagd wordt.
Maar het is van mijn kant geen ongenoegen oid ..
  vrijdag 16 januari 2009 @ 01:12:19 #149
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_65095061
De spanning in een lift vind ik altijd een mooi moment, je kent het wel:
- allemaal vreemden in een hele kleine ruimte die allemaal alle moeite nemen om elkaar niet aan te kijken
- een ijzige stilte
- zodra de lift beweegt dan heel luid zeggen: allemaal een hele goede morgen een een prettige dag toegewenst
- ineens doet men een stuk aardiger en normaler naar elkaar toe!
- bijna iedereen zegt iets terug bij het verlaten van de lift.

Het zijn die kleine momenten
  vrijdag 16 januari 2009 @ 01:42:23 #150
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_65095417
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 01:12 schreef bikkeltje2 het volgende:
- allemaal vreemden in een hele kleine ruimte die allemaal alle moeite nemen om elkaar niet aan te kijken
- een ijzige stilte
- zodra de lift beweegt dan heel luid zeggen: allemaal een hele goede morgen een een prettige dag toegewenst

Misschien als je de pillen gebruikt die jij inneemt, maar ik geloof er geen snars van dat dit de gangbare realiteit is.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 01:57:13 #151
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_65095572
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 01:42 schreef TheVotary het volgende:

[..]

Misschien als je de pillen gebruikt die jij inneemt, maar ik geloof er geen snars van dat dit de gangbare realiteit is.
kwestie van uitproberen

Laat je het ff weten wat eruit gekomen is?
  vrijdag 16 januari 2009 @ 01:59:51 #152
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_65095597
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 01:57 schreef bikkeltje2 het volgende:

[..]

kwestie van uitproberen

Laat je het ff weten wat eruit gekomen is?
Ik ben te verlegen daarvoor
pi_65106906
quote:
- een ijzige stilte

Ik ga het eens doen. Klinkt tof.

En ik ben juist overmoedig, dus dat komt wel goed
pi_65121465
quote:
- een ijzige stilte

Sorry, ik wil dit even schrijven, uiten......

Wanneer ik in de bus zit en er komt een dorpsgenote naast me zitten , ja dan doe ik toch vriendelijk, ze is verslaafd, lieve meid, wil regelmatig wat geld lenen , 5 euro, voor wat eten voor de kleine , 5 euro dat ze 1 dag later terug zal brengen, want ze weet waar ik woon.....en ik dan zeg , nee hoor ik hoef het niet terug
omdat ik haar niet aan de deur wil hebben.

Moeilijke situatie voor mij, ik heb eigenlijk zin om 55 minuten lekker voor me uit te kijken tijdens de
busreis en voor haar is het gezellig dat ze me ziet, soms wil ik na vier haltes uitstappen omdat
ik niet eerlijk kan zeggen dat ik geen zin om te kletsen heb, geen geld meer wil lenen.

Ik kocht een opwaardeerkaart van KPN voor 10 euro, zij liep langs me heen, ik liep de winkel uit,
ze kwam me achterna en zei het is druk bij de telefooncel met polen, mag ik even op jouw telefoon bellen,
ik zei nee, kom zeg, ik heb het net gekocht....

Moet ik harder zijn? Ik vind afwijzen en kwetsen ook moeilijk, ligt gevoelig ook omdat ze een zoon
van 12 heeft die tussen 2 gebruikende ouders zit en nu steeds meer rondhangt met blowende
oudere jongens, dus wanneer ze geld vraagt voor wat te eten, denk ik ook aan die zoon.
pi_65129807
Toen ik nog in een dorp woonde deed ik het ook altijd, maar nu ik een tijdje in de stad woon doe ik het zelf ook niet meer in 't dorp. Pas dan lijkt het onzinnig eigenlijk.
pi_65130044
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 20:27 schreef Sinarades het volgende:

[..]

Sorry, ik wil dit even schrijven, uiten......

Wanneer ik in de bus zit en er komt een dorpsgenote naast me zitten , ja dan doe ik toch vriendelijk, ze is verslaafd, lieve meid, wil regelmatig wat geld lenen , 5 euro, voor wat eten voor de kleine , 5 euro dat ze 1 dag later terug zal brengen, want ze weet waar ik woon.....en ik dan zeg , nee hoor ik hoef het niet terug
omdat ik haar niet aan de deur wil hebben.

Moeilijke situatie voor mij, ik heb eigenlijk zin om 55 minuten lekker voor me uit te kijken tijdens de
busreis en voor haar is het gezellig dat ze me ziet, soms wil ik na vier haltes uitstappen omdat
ik niet eerlijk kan zeggen dat ik geen zin om te kletsen heb, geen geld meer wil lenen.

Ik kocht een opwaardeerkaart van KPN voor 10 euro, zij liep langs me heen, ik liep de winkel uit,
ze kwam me achterna en zei het is druk bij de telefooncel met polen, mag ik even op jouw telefoon bellen,
ik zei nee, kom zeg, ik heb het net gekocht....

Moet ik harder zijn? Ik vind afwijzen en kwetsen ook moeilijk, ligt gevoelig ook omdat ze een zoon
van 12 heeft die tussen 2 gebruikende ouders zit en nu steeds meer rondhangt met blowende
oudere jongens, dus wanneer ze geld vraagt voor wat te eten, denk ik ook aan die zoon.
Daar zijn professionele organisaties voor, het is niet aan jou om steeds geld te geven. Geef haar een briefje met daarop de instantie waar ze moet zijn voor steun en zeg dat ze het daar moet zoeken. Straks blijft ze je lastig vallen omdat je steeds erop ingaat. Staat ze om 4 uur 's nachts te bellen aan je deur.

Enige keer dat ik geld geef aan mensen die het hard nodig hebben dat is aan de straatkrant verkoper eens in de zoveel tijd.
pi_65130841
Je kan wat nadrukkelijker groeten zeker als mensen je aanstaren,
Ik krijg altijd knikje of een schuchter gedag terug en word dan voortaan door diezelfde mensen beleefd en later zelfs hartelijk begroet.
pi_65131156
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 23:50 schreef Topspin het volgende:

Daar zijn professionele organisaties voor, het is niet aan jou om steeds geld te geven. Geef haar een briefje met daarop de instantie waar ze moet zijn voor steun en zeg dat ze het daar moet zoeken. Straks blijft ze je lastig vallen omdat je steeds erop ingaat. Staat ze om 4 uur 's nachts te bellen aan je deur.

Enige keer dat ik geld geef aan mensen die het hard nodig hebben dat is aan de straatkrant verkoper eens in de zoveel tijd.
Bedankt voor het antwoord, je hebt gelijk, er zijn in dit dorp en in de stad Haarlem genoeg professionele instanties, instellingen die haar en gezin kunnen helpen.
pi_65131387
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 00:23 schreef Sinarades het volgende:

[..]

Bedankt voor het antwoord, je hebt gelijk, er zijn in dit dorp en in de stad Haarlem genoeg professionele instanties, instellingen die haar en gezin kunnen helpen.

Anders blijf je haar geld geven om haar verslaving in stand te houden ook.
pi_65161048
Ik groet zoveel mogelijk! Bekenden als ik ze zie, maar ook onbekenden als ze je maar vriendelijk aankijken. Vooral goedemiddag zeggen tegen ouderen is tof, eerst kijken ze angstig omdat er weer zo'n jongeman aan komt lopen, en dan zeg je goedemiddag en dan zijn ze weer blij. Zo draag ik mijn steentje bij aan het beetje beter maken van de "jeugd van tegenwoordig".

Wel heb ik soms dat ik iemand niet gezien heb en dan straal langsheen loopt terwijl diegene wel wat zegt, ach ja iedereen heeft dat wel eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')