quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:38 schreef EchtGaaf het volgende:Hoewel ik steeds van te voren een inschatting maak of ik iemand wel of niet begroet heb ik een rigoureus besluit genomen: ik begroet helemaal niemand meer, ik heb geen zin meer om nog langer mijn neus iedere keer te stoten. Inschatting op wle of geen respons is niet meer te doen, zelf te oudjes zijn hufterig geworden. (wat zitten daar bokken tussen

)
Waarschijnlijk omdat je er te geforceerd mee bezig bent. Je zegt het zelf al: van tevoren maak je een inschatting: dag spontaniteit en oprechtheid
En je zegt dat je geen zin hebt om je neus nog langer te stoten. Daaruit spreekt dat je het nogal persoonlijk opvat dat een vreemde je niet terug groet. Waarschijnlijk is jouw groet dus niet vrijblijvend en dus ook niet gemeend. Je wil alleen maar groeten als je er iets voor terug krijgt.
Mensen zoals jij groet ik dus ook niet terug. Wanneer iemand spontaan en oprecht groet, dan zeg ik automatisch iets terug, daar denk ik echt niet bij na. Wanneer iemand mij geforceerd groet omdat dat vriendelijk is en omdat dat moet, dan merk ik aan mezelf dat ik me automatisch afsluit voor zo'n persoon en dan zeg ik ook niets terug. Dit alles is dus iets dat automatisch gebeurt. Alsof mensen in een tiende van een seconde een weloverwogen beslissing maken of ze jou wel of niet teruggroeten.
Maar jij denkt dat iedereen kil en zakelijk is omdat ze niet meer groeten. Ooit bij stilgestaan dat ze JOU niet groeten omdat het zo nep en geforceerd overkomt?
quote:
Wat is dit voor een maatschappij aan het worden ,wat een verkilling en een verzakelijking nu er een simpele groet er niet eens meer af kan bij ongeveer de helft (!) van de gevallrn

Ja zelf in een dorp als de mijne

.
Wat is dit idd voor een maatschappij aan het worden? Mensen willen alleen aardig doen wanneer ze er iets voor terugkrijgen zoals jij dus. Niks vrijblijvende vriendelijkheid dus.
quote:
Groet u nog? Of groet u ook niet terug op anderen en waarom doet u dat niet?
Als ik daar zin in heb groet ik, anders niet. Het hoort eerlijk en spontaan te zijn en niet een jezelf opgelegde leefregel waaraan de hele wereld moet voldoen. Als ik hoi zeg iemand en ik geen reactie terugkrijg, geen probleem hoor. Misschien heeft die persoon een kutdag en heeft ie gewoon geen zin iets terug te zeggen.
Om alles nog iets te verduidelijken: ik heb telemarketing gedaan en je staat er van verstelt hoe positief mensen reageren op een oprechte: "goedemiddag, hoe gaat het met u?". Dit in tegenstelling tot een groet waar een agenda achter zit, in dit geval: "ik wil aardig overkomen want ik wil iets van u terughebben, ik wil dat u iets van me koopt." Onderschat de kracht van lichaamstaal niet. Je stemtoon communiceert veel meer dan dat de meeste mensen voor mogelijk houden. Ook oprechtheid of iets zeggen met een achterliggende agenda is iets dat kan blijken uit iemands stemtoon.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."