Volgens mij sla je de spijker op zijn kop. Sterker nog, ik denk dat dat de reden is dat mensen zich soms onbewust onprettig voelen als ze door een vreemdeling met hun naam worden aangesproken.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:17 schreef RRGJL het volgende:
Wat ik trouwens helemaal irritant vind, is wanneer mensen 'hoi [naam]' zeggen met voorbedachte rade. zoals hier al werd gezegd; door het positieve effect dat het heeft. Eigenlijk zijn het gewoon mindgames. Een positieve situatie creëren door de illusie te wekken dat je de ander belangrijk vindt. Meestal wordt dat gebruikt voor eigen winst. Immers wanneer de ander je aardig vindt (hee, hij kende mijn naam. mooizo, hij waardeert me dan waarschijnlijk wel), heeft die ook meer voor je over en kun je dus meer van hem vragen.
Noem mij maar psycho, maar ik hou serieus rekening met dit soort dingen. Mensen doen het wellicht niet eens bewust op die manier, maar het zou mij niets verbazen als dat de dieper gelegen onbewuste reden is.
Je klinkt erg sociaalquote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:16 schreef Maeghan het volgende:
Misschien vindt iedereen mij nu meteen onbeschoft, maar ik snap sowieso niet waarom je wildvreemden groet op straat. Ik vind het altijd superirritant als ik gewoon lekker rustig in m'n eentje buiten ben en om de tien meter voel ik me verplicht om iemand te groeten die ik niet eens ken. Dan denk ik, laat me met rust of neem een huisdier als je eenzaam bent.
Que?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:04 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Volgens mij sla je de spijker op zijn kop. Sterker nog, ik denk dat dat de reden is dat mensen zich soms onbewust onprettig voelen als ze door een vreemdeling met hun naam worden aangesproken.
Hoe weet je nou of dat met voorbedachte rade is. Ik vind het gewoon netjes. Deel van je opvoeding. Ik denk echt niet dat dat het verschil maakt of men mij aardig en of niet aardig zal vinden hoor.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:17 schreef RRGJL het volgende:
Wat ik trouwens helemaal irritant vind, is wanneer mensen 'hoi [naam]' zeggen met voorbedachte rade. zoals hier al werd gezegd; door het positieve effect dat het heeft. Eigenlijk zijn het gewoon mindgames. Een positieve situatie creëren door de illusie te wekken dat je de ander belangrijk vindt. Meestal wordt dat gebruikt voor eigen winst. Immers wanneer de ander je aardig vindt (hee, hij kende mijn naam. mooizo, hij waardeert me dan waarschijnlijk wel), heeft die ook meer voor je over en kun je dus meer van hem vragen.
Noem mij maar psycho, maar ik hou serieus rekening met dit soort dingen. Mensen doen het wellicht niet eens bewust op die manier, maar het zou mij niets verbazen als dat de dieper gelegen onbewuste reden is.
Als je lekker rustig in je eentje buiten bent zal het wel loslopen met het gegroetquote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:16 schreef Maeghan het volgende:
Misschien vindt iedereen mij nu meteen onbeschoft, maar ik snap sowieso niet waarom je wildvreemden groet op straat. Ik vind het altijd superirritant als ik gewoon lekker rustig in m'n eentje buiten ben en om de tien meter voel ik me verplicht om iemand te groeten die ik niet eens ken. Dan denk ik, laat me met rust of neem een huisdier als je eenzaam bent.
Kun je horen aan de manier waarop iemand het zegt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:46 schreef draaijer het volgende:
[..]
Hoe weet je nou of dat met voorbedachte rade is.
Dat geloof ik niet. Ik zeg het tegen IEDEREEN die ik ken.. Er zit niks achter, vind het alleen netjesquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Kun je horen aan de manier waarop iemand het zegt.
Uiteraard zijn ze dan niet zo vreemd meer voor je dat ze je naam niet zouden kunnen weten. Alsnog kan het ongewenst zijn als iemand je met je naam aanspreekt terwijl je die persoon niet of niet goed kent. Heb je dat nooit meegemaakt?quote:
Ik heb ooit 2x iemand gehad die mij bij mijn naam noemde, maar dat ik die mensen niet ken en misschien enkele keren gezien heb. Ik was eigenlijk aangenaam verrast. geen enkel probleemquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:21 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Uiteraard zijn ze dan niet zo vreemd meer voor je dat ze je naam niet zouden kunnen weten. Alsnog kan het ongewenst zijn als iemand je met je naam aanspreekt terwijl je die persoon niet of niet goed kent. Heb je dat nooit meegemaakt?
Het overkomt mij ook niet heel vaak en het is ook niet snel een probleem hoor. Vroeger gebeurde het wel vaker. Ik werd gepest als kind en ik had kennelijk een reputatie opgebouwd als een heel vreemd kind. Ik kan je vertellen dat het niet fijn is als wildvreemde kinderen je met je naam aanspreken en met je gaan geinen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:26 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik heb ooit 2x iemand gehad die mij bij mijn naam noemde, maar dat ik die mensen niet ken en misschien enkele keren gezien heb. Ik was eigenlijk aangenaam verrast. geen enkel probleem
Er zit dus wel iets achter: jouw idee van wat netjes is.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:10 schreef draaijer het volgende:
[..]
Er zit niks achter, vind het alleen netjes
Dan zit overal wat achter. Zie hetgeen ze eerder beschreven. Dat is niet van toepassingquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Er zit dus wel iets achter: jouw idee van wat netjes is.
Dat jij je kunt herinneren dat er 2 mensen zijn die dat deden, geeft wel aan dat je er een bepaalde zwaarte aangeeft. Je bent er mee bezig. Dat maakt het al minder spontaan en dus minder gemeend.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:26 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik heb ooit 2x iemand gehad die mij bij mijn naam noemde, maar dat ik die mensen niet ken en misschien enkele keren gezien heb. Ik was eigenlijk aangenaam verrast. geen enkel probleem
Hoeft niet. Je kunt ook spontaan zijn en in een moment iets opmerken en daarop reageren. Je hoeft niet bij alles te reageren volgens bepaalde vooraf opgestelde leefregels. Dat is moralisme en is een ziekte.quote:
2 relatief onbekende hadden we het over.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat jij je kunt herinneren dat er 2 mensen zijn die dat deden, geeft wel aan dat je er een bepaalde zwaarte aangeeft. Je bent er mee bezig. Dat maakt het al minder spontaan en dus minder gemeend.
Maar is het ook attent als iemand het als regel hanteert? Zo van: "ik vind het net zo netjes dus ik daarom zeg ik het".quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:36 schreef draaijer het volgende:
[..]
2 relatief onbekende hadden we het over.
Ik vind het buitengewoon attent als iemand die ik ken zegt: "Hallo [naam]"
waarom niet. het is toch ook hoe het over kan komen. Positieve benadering werkt nagenoeg altijd positief. Dus wat is er te verliezen? niksquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Maar is het ook attent als iemand het als regel hanteert? Zo van: "ik vind het net zo netjes dus ik daarom zeg ik het".
Ligt wel een beetje aan de situatie natuurlijk. Wanneer het overduidelijk bewust doet, roept dat weerstand op. Bij jou is het misschien gewoonte en komt het in ieder geval niet geforceerd over. Maar ik vind mensen pas leuk en reageer pas goed op mensen wanneer het er spontaan uitkomt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:39 schreef draaijer het volgende:
[..]
waarom niet. het is toch ook hoe het over kan komen. Positieve benadering werkt nagenoeg altijd positief. Dus wat is er te verliezen? niks
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |