Allemaal naar Friesland die Palestijnenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:41 schreef Metalfrost het volgende:
Het draait altijd om geld he. Een huis met moestuin + een supermarkt per 1000 inwoners kost minder. Hier en daar wat dorpjes maken in een gebied waar ze terecht kunnen en je bespaart al veel minder dan die 150 miljard.
Volgens mij is dat al een keer geprobeerdquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:52 schreef Echo99 het volgende:
Hek er omheen en over vijftig jaar pas weer openmaken dan zullen alle lichamen wel vergaan zijn!
Alle joden naar Amerika deporteren (mag best wel wat kosten...zo'n 10K per persoon) en ze daar een eigen staat laten oprrichten.quote:- je mag het best met me oneens zijn, maar wat is dan wel een oplossing?
Dom? Dom? Dom? Dit klinkt als die Endlosung!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:58 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Alle joden naar Amerika deporteren (mag best wel wat kosten...zo'n 10K per persoon) en ze daar een eigen staat laten oprrichten.
Bijna net zo dom als jou idee
Ik heb geen idee werkt zeker niet. in 2014 zijn het er al weer 2 Miljoen in plaats van iest meer dan 1,5 Miljoen nu.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:44 schreef Lastpost het volgende:
Ik heb geen idee hoe het daar verder moet, dit werkt logischerwijs niet en een oplossing is niet voor handen door alle ontwikkelingen door de jaren heen.
3 maanden om vrijwillig te vertrekken met oprotpremie en daarna wordt het gebied van Noord naar Zuid schoongeveegd (bulldozers). Mensen die alsnog achterblijven worden gedwongen uitgezet met slechts 50 % van de oprotpremie. Grondwetteijk zal het allemaal niet meevallen inderdaadquote:Het lijkt me uberhaupt niet haalbaar om mensen te verplichten uit hun land te vertrekken, ook niet met een oprotpremie natuurlijk, al is het maar (grond)wettechnisch.
Israël is ontstaan op 14 Mei 1948 vlak na de Tweede Wereldoorlog, het land is hen gegeven, omdat de Joodse mensen graag een eigen staat wilden en omdat de Joden in en na de Tweede Wereldoorlog in Duitsland zaten. En omdat ze helemaal geen voorzieningen hadden en geen ruimte. Ze vroegen dat daarom en toen hebben de Verenigde Naties hen dat gegeven, terwijl het al vanaf 1920 Engels grondgebied was. Maar de Verenigde Staten kregen van Groot-Brittannië de opdracht om de zaak goed op te lossen. Israël werd toen half van de Joden en half van de Palestijnen. Zo werd de hoofdstad aan Palestina Jeruzalem in tweeën verdeeld, de helft voor de Palestijnen en de helft voor de Israëlieten.quote:
Eén van de twee moet eruit inderdaad. Islamitische landen (alternatieven) zijn er echter genoeg, Jiddische landen niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:58 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Alle joden naar Amerika deporteren (mag best wel wat kosten...zo'n 10K per persoon) en ze daar een eigen staat laten oprrichten.
Bijna net zo dom als jou idee
In dat gebied zaten joden en moslims (en wat importchristenen) al een hele tijd. Groot Brittannie had tijdens de tweede wereldoorlog min of meer de macht daar. Na de oorlog hebben zij gezegd "jullie zoeken het zelf maar uit" want zij snapten het niet meer. De Joodse gemeenschap heeft toen een onafhankelijke staat opgericht, Israel. Jordanie, Egypte, Libanon en nog wat omliggende landen zijn Israel toen aan gaan vallen, want zij vonden dat niet lief. In die oorlog heeft Jordanie de westelijke jordaanoever en oost Jeruzalem ingenomen en Egypte de Gazastrook. Op dat moment vonden alle partijen het welletjes, dus sloten ze een wapenslitstand. Israel is later toch deze gebieden weer ingevallen met een hele reeks min of meer kleine oorlogjes tot gevolg.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:54 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Heeft er iemand een hele korte samenvatting van het ontstaan van het hele gebeuren (met die eigen staat ook enzo?
Dat snap ik ook nog wel, zelfde verhaal met een groot deel van Afrika, daar is het ook dweilen met de kraan open.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:04 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik heb geen idee werkt zeker niet. in 2014 zijn het er al weer 2 Miljoen in plaats van iest meer dan 1,5 Miljoen nu.
[..]
3 maanden om vrijwillig te vertrekken met oprotpremie en daarna wordt het gebied van Noord naar Zuid schoongeveegd (bulldozers). Mensen die alsnog achterblijven worden gedwongen uitgezet met slechts 50 % van de oprotpremie. Grondwetteijk zal het allemaal niet meevallen inderdaad
Aha....dus als we over joden praten moeten we het voorzichtig zeggen maar als we het over palestijnen hebben mogen we wel alles zeggen. hoe hypocriet kun je zijn,quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:01 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dom? Dom? Dom? Dit klinkt als die Endlosung!
Niet alleen hypocriet, ook nog in de arrogante veronderstelling dat ze superieur zijnquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:18 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Aha....dus als we over joden praten moeten we het voorzichtig zeggen maar als we het over palestijnen hebben mogen we wel alles zeggen. hoe hypocriet kun je zijn,
Hek eromheen is precies wat Israel heeft gedaan. hek eromheen, alle nederzetting eruit en laat ze het zelf maar uitzoeken. Maar dat werkt ook niet want ze blijven raketten schieten, net zolang totdat Israel er echt spuugzat van is en terugslaat wat weer leidt tot een beschadigde reputatie en veel burgerdoden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:52 schreef Echo99 het volgende:
Hek er omheen en over vijftig jaar pas weer openmaken dan zullen alle lichamen wel vergaan zijn!
Gast...quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:18 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Aha....dus als we over joden praten moeten we het voorzichtig zeggen maar als we het over palestijnen hebben mogen we wel alles zeggen. hoe hypocriet kun je zijn,
Ik stel voor dat we die joden en Joden op een boot naar Amerika zetten. Ethiopie lijkt me geen reeele optie meer.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:38 schreef Hanoying het volgende:
-Hanoying's oplossing:
Hanoying's oplossing klinkt hard maar is het eigenlijk niet. De Gazastrook gaat niet werken en de populatie zal er onder lijden. Uiteindelijk zijn de burgers de lul. Hanoying's oplossing is om Gaza bij Israel te voegen, maar dan zonder de inwoners.
Ja, al die relmoslims vlakbij Nederland, dat is een goed idee.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:42 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Allemaal naar Friesland die Palestijnen
En jij denkt dat Egypte ze met open armen ontvangt?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:38 schreef Hanoying het volgende:
Ze zouden dus erg blij moeten zijn om 100.000 Dollar per gezinslid te krijgen om vervolgens over de grens met Egypte gelazerd te worden.
Ze hoeven niet allemaal naar Egypte, er kunnen er ook naar Jordanië, Syrië, Libannon, etc. Akkoord gaan ze vast niet maar Hanoying's Israel zou het ook unilateraal besluitenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:32 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En jij denkt dat Egypte ze met open armen ontvangt?
Zeker niet als zo'n plan als die van jou van Israel of van het Westen komt. Die gaan daar never nooit mee akkoord. NIMBY, zeg maar.
En jij denkt dat alle inwoners van de Gazastrook zich zomaar laten verhuizen? Mensen die daar hun hele leven gewoond hebben? Zodat ze van de regen in de drup komen? Want in hun "nieuwe" land worden ze altijd beschouwd als "die uit de Gazastrook". Net als de marokkaanse mensen in Nederland (die hier geboren en getogen zijn). Ze worden altijd als parasiet gezien.
http://www.terrorismawareness.org/what-really-happened/quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:54 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Heeft er iemand een hele korte samenvatting van het ontstaan van het hele gebeuren (met die eigen staat ook enzo?
Het echte probleem is inderdaad dat Islamieten het uberhaupt nooit zullen accepteren dat één van de meest heilige plaatsen van de Islam in een Jiddisch land ligt. Dat is een veel dieper probleem dan de Palestijnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:07 schreef JohnDDD het volgende:
Enige oplossing is een nieuw land maken voor de Israeliers en een nieuw land voor de Palestijnen, ergens ver uit elkaar. Helaas kan dat niet omdat beide partijen denken vanwege de geschiedenis en religieuze redenen recht te hebben op precies dat land. Zolang er religie bestaat bestaat er geen oplossing voor het probleem
Netjes verdeeld over Egypte, Syrië en Jordanië is eigenlijk beter, pas het wel even aan in de TTquote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:27 schreef Godshand het volgende:
Dus TS wil dat de Palestijnen dezelfde tocht door de Sinaï maken, als de Joden duizenden jaren geleden?
Nu maar hopen dat de Palestijnen een 2e Mozes hebben
Waarom een zak geld? Ze kunnen toch niet kiezen. Als je mensen op transport wilt zetten moet je daar niet sentimenteel over gaan doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:22 schreef buachaille het volgende:
Wellicht denk ik te eenvoudig, maar een palestijnse staat bestaat toch al? (Jordanië). Verder ben ik het met TS eens, geef ze (ook de palestijnen in libanon) een zak geld en schop ze terug naar hun thuisland. Het geeft even wat verzet maar over 10 jaar heeft iedereen er vrede mee.
Omdat ook de inwoners van de Gazastrook er op die manier op vooruit gaan. Zoals het nu is wordt het nooit iets, er zitten er nu al te veel, een economie valt er niet op te bouwen en het wordt er nog veel en veel drukker als gevolg van het Fokprogramma (dat er wel degelijk gestimuleerd wordt dus fokprogramma is niet enkel een denigrerende term).quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom een zak geld? Ze kunnen toch niet kiezen. Als je mensen op transport wilt zetten moet je daar niet sentimenteel over gaan doen.
Vraag hen of ze het een goed plan vinden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:10 schreef Hanoying het volgende:
Omdat ook de inwoners van de Gazastrook er op die manier op vooruit gaan.
Het is voor iedereen het beste als de Palestijnen een aaneengesloten eigen staat krijgen, behalve voor zionisten die menen dat zij recht hebben op meer lebensraum.quote:Het is voor iedereen het beste als de Palestijnen uit Gaza weggaan, hetzij naar een eigen staat, hetzij verspreid door de rest van de Arabische wereld met een zak geld om ze op weg te helpen.
En hoe wou je de gazastrook aan laten sluiten bij die Palestijnse staat? Paint het maarquote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vraag hen of ze het een goed plan vinden.
[..]
Het is voor iedereen het beste als de Palestijnen een aaneengesloten eigen staat krijgen, behalve voor zionisten die menen dat zij recht hebben op meer lebensraum.
Jij stelt etnische zuivering voor. Je wilt gewoon met geweld een volk verjagen, geen bijster originele gedachte, wel een foute. Probeer dan niet je geweten te sussen met (andermans) geld.
Hetzelfde met die seniele, achterlijke theedoek van een arafat. Kan mij nog herinneren de hoeveelheid geld op buitenlandse rekeningen toen hij overleed.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:43 schreef NRP het volgende:
Ooit iemand wel eens afgevraagd waar ze die dure raketten en wapens van betalen, om oorlog te voeren?
Deze wapens worden langdurig vergoed onder dwang door mensen. Zolang mensen zichzelf ervaren als een onderdeel van een groep in plaats van een individu, en de leugens om te sterven voor je volk, natie en andere vage onbestaande dingen geloven, zullen mensen gedwongen blijven worden door een klein groepje profiteurs.
Er is niets wat zo giftig is voor mensen als macht dat loont, vooral als dat in stand wordt gehouden door illusies van volken, naties en landen.
Nee grondwettelijk zal het allemaal wel niet gaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:04 schreef Hanoying het volgende:
[..]
3 maanden om vrijwillig te vertrekken met oprotpremie en daarna wordt het gebied van Noord naar Zuid schoongeveegd (bulldozers). Mensen die alsnog achterblijven worden gedwongen uitgezet met slechts 50 % van de oprotpremie. Grondwetteijk zal het allemaal niet meevallen inderdaad
20.000 en ze hebben na 5 jaar allemaal honger en jij bent de gebeten hond. Ton, minimaal.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee grondwettelijk zal het allemaal wel niet gaan.
Zal ook niet helemaal kloppen met de mensenrechten. Maar in feite nog best een goede oplossing.
100.000 per persoon is wel absurd veel.
20.000 is al wel voldoende.
Dat is eerder ook zo geweest. Maar daar hangt het niet vanaf of je etnisch mag zuiveren en mensen op transport mag zetten naar een vreemd land.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:26 schreef Hanoying het volgende:
En hoe wou je de gazastrook aan laten sluiten bij die Palestijnse staat? Paint het maar
Ze kunnen zowieso niet met geld omgaan dus kan je ze beter ook niet teveel geven.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:45 schreef Hanoying het volgende:
[..]
20.000 en ze hebben na 5 jaar allemaal honger en jij bent de gebeten hond. Ton, minimaal.
Met Israel in twee delen gehakt, een ongedeeld Jeruzalem, een grens die bijna niet langer kan en een omsingelt hart waarbij Hamas tenminste van alle kanten raketten naar de ministaatjes Israel A en Israel B kunnen schieten?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 18:24 schreef Basp1 het volgende:
[ afbeelding ]
terug naar de grenzen bepaald in 1938.
Moet egypte een stuk van de sinai opgeven, en israel ook flink wat water bij de wijn doen, dan kunnen de gaza inwoners uitzwermen in een woestijn.
Die joden moeten weg, waarom? Stel dat die Joden het van de Palesteinen winnen. Dan gaan ze alsnog door met oorlog voeren met de rest van de zooi in het MO. Dus het is het beste dat die Joden ergens anders gaan vertoeven.. Maar nee, dat wil het Westen en Amerika niet.. Want dan hebben ze geen excuus meer om dat hele zooitje overte nemen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:09 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Eén van de twee moet eruit inderdaad. Islamitische landen (alternatieven) zijn er echter genoeg, Jiddische landen niet.
Das heul nie hezellefte.quote:
De hele handel verhuizen naar de West Bank.quote:, maar wat is dan wel een oplossing?
Israel is helemaal niet van plan het hele Midden-Oosten te veroverenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:03 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Die joden moeten weg, waarom? Stel dat die Joden het van de Palesteinen winnen. Dan gaan ze alsnog door met oorlog voeren met de rest van de zooi in het MO. Dus het is het beste dat die Joden ergens anders gaan vertoeven.. Maar nee, dat wil het Westen en Amerika niet.. Want dan hebben ze geen excuus meer om dat hele zooitje overte nemen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:25 schreef immortalsean het volgende:
maar nu even serieus:
zo'n geïsoleerd gaza gaat gewoon totaal niet werken ... er valt niks op te bouwen en er is overbevolking ... meest rationele (ondanks te verwachten hoge emotionele weerstand) is dus om israel wat land te laten afstaan die libanon, jordanië, syrië en de westoever met elkaar zal verbinden, één groot palestina.
zoals een user een pagina eerder al demonstreerde ... alleen mag er wat mij betreft geen land van syrië, libanon en jordanië gebruikt worden.
dan zal israel wel moeten beslissen of ze dan een flink stuk land rond jeruzalem terugkrijgen als een soort bufferzone, en dan nazareth afstaan ... of nazareth behouden maar wel een palestina dat op steenworp () afstand van één van israëls belangrijkste steden, jeruzalem, ligt.
dan is palestina ook nog eens een bufferzone tussen Israël, syrië, libanon, en een stukje van jordanië ... eventueel één (of met stuk van jordanië twee) vijand(en) in plaats van 4. en de palestijnen hebben beschikking over een stukje kust, en één (of bij het andere plan 2 maal een) meer. en (vrije?) doorgang naar syrië, libanon en jordanië.
nu gaza zo'n beetje één grote puinhoop is, zullen de mensen waarschijnlijk iets minder geneigd zijn om aan hun geliefde strookje gaza vast te houden.
omdat je met een beetje gezond verstand ook wel kan bedenken dat driekwart van het geld wat je aan de palestijnen geeft voor de verhuizing, direct in de oorlogskassen van hamas, hezbollah en PLO terechtkomt. moet de vergoeding volgens een ander business model opgezet worden:
een onafhankelijk derde orgaan houdt (transparant) een budget bij per palestijn (een gedeelte komt van israel, een gedeelte van internationale hulp-budgetten) ... hiervan gaat een vast bedrag per maand direct naar die persoon voor het dagelijks onderhoud en vaste lasten etc. etc. daarnaast kan de palestijn kiezen tussen een aantal mogelijke bestedingen van dat budget
een aantal mogelijkheden:
1. publieke voorzieningen
2. haven en vliegvelden ... en andere dingen om de economie te stimuleren.
3 toeristische attracties en voorzieningen waarmee geld gegenereerd kan worden.
en natuurlijk nog een aantal andere keuzes ... waarbij de palestijn zijn budget willekeurig over kan verdelen.
bij het aanbesteden van het werk moet de palestijnse authoriteit de helft van het werk aan lokale aannemers uitbesteden en de andere helft naar buitenlandse aannemers. om te voorkomen dat er teveel geld richting hamas en consorten doorgesluisd wordt.
Waarvan? Dat ze Gaza willen veroveren? Ze zijn juist helemaal weg uit Gaza, tenminste.. Dat waren ze, maar toen ging Hamas weer zitten stangen. Israel slaat hard toe ditmaal, ik denk dat ze hopen dat ze Hamas voldoende kunnen verzwakken om Fatah weer terug in het zadel te helpen. Met Hamas aan het roer wordt het in ieder geval niets, daar valt niet mee te praten.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:31 schreef Man-E-Faces het volgende:
Wie denkt dat Israel concessies wilt doen tbv. vrede is naief denk ik. Hoe lang zijn ze al in conflict met mekaar? Israel wi nul koma nul afstaan en alles beroveren, anders was al die tijd verloren en voor niets. Ik denk dat ze op die toer uit zijn. Ze zoeken al tijden een excuus om hard toe te slaan op de Gaza. En hun laatste actie overtuigt mij ervan.
Klopt. Sinds Rabin dood is, de slechtst beveiligde politicus sinds Kennedy in een open auto een rondje tussen hoge gebouwen moest maken, maken het leger en de mossad de dienst uit.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:31 schreef Man-E-Faces het volgende:
Wie denkt dat Israel concessies wilt doen tbv. vrede is naief denk ik. Hoe lang zijn ze al in conflict met mekaar? Israel wi nul koma nul afstaan en alles beroveren, anders was al die tijd verloren en voor niets. Ik denk dat ze op die toer uit zijn. Ze zoeken al tijden een excuus om hard toe te slaan op de Gaza. En hun laatste actie overtuigt mij ervan.
als ik het zo teruglees, lijkt het alsof vooral israël moet inleveren ... maar het zal bij dit plan van allebei de kanten moeten komen. israel zal moeten inleveren, palestina zal moeten inleveren.quote:
Ehh.. ben je de sancties vergeten die Israel invoerde, dat was geen uitlokking denk je?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Waarvan? Dat ze Gaza willen veroveren? Ze zijn juist helemaal weg uit Gaza, tenminste.. Dat waren ze, maar toen ging Hamas weer zitten stangen.
Ik denk dat je daar helaas wel gelijk in hebt. Maar als naieve idealist heb ik toch hoop erin dat wanneer het conflict maar lang genoeg ingeperkt wordt er op den duur ooit wel iets evenwichtigs kan ontstaan daar. maar die tijd zullen wij met zijn allen niet meemaken.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:55 schreef immortalsean het volgende:
met nog een kleine kanttekening ... in tegenstelling tot sommige naïeve idealisten, ben ik bang dat de haat tussen de palestijnen en Israëlieten nooit meer uit te wissen valt. het zal altijd een conflictgebied blijven.
het enige wat we kunnen doen, is het conflict zo veel als mogelijk inperken.
Gaza heeft ook nog een grens met een ander land.. Die zit echter potdicht, dichter dan de Israelische... Maar daar hoor je nooit iemand overquote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:49 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Ehh.. ben je de sancties vergeten die Israel invoerde, dat was geen uitlokking denk je?
Ik zeg niet dat Hamas lieverdjes zijn ofzo, ze kunnen me beiden eigenlijk geen donder schelen. Maar die Israel. Daar gaan we meer over horen vermoed ik.. Hand in hand met de Amerikanen. Ik heb me altijd al afgevraagd waaorm Amerika vriekant achter Israel stond/staat. En nu zo ook onze MP Blaat-ellende.
En is die grens eenmaal open dan zien we dit:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:05 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Gaza heeft ook nog een grens met een ander land.. Die zit echter potdicht, dichter dan de Israelische... Maar daar hoor je nooit iemand over
om zelf toch ook even de naïeve Idealist uit te hangen:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar helaas wel gelijk in hebt. Maar als naieve idealist heb ik toch hoop erin dat wanneer het conflict maar lang genoeg ingeperkt wordt er op den duur ooit wel iets evenwichtigs kan ontstaan daar. maar die tijd zullen wij met zijn allen niet meemaken.
Tsja.. Maar toen was hij niet open maar gewoon weg. Ze braken er vanuit Palestina door en renden met tienduizenden ongecontroleerd heen en weer tussen Gaza en Egypte met god weet wat. at is ook weer iet de bedoeling natuurlijkquote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En is die grens eenmaal open dan zien we dit:
Wide-Open Gaza-Egypt Border Angers Israel
Helaas is het natuurlijk daar een stuk problematischer, omdat er 2 oude boeken zijn en daarom 2 verschillende geloofsgroepen rechten menen te hebben op bepaalde stukjes land. Dat stomme idee hadden wij niet na de 2e wo, dus dat was natuurljk ook wel een makkelijk punt om overheen te stappen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:16 schreef immortalsean het volgende:
[..]
om zelf toch ook even de naïeve Idealist uit te hangen:
we hebben ons de afgelopen 60 toch aardig verzoent met duitsland. op wat negatieve gevoelens van sommige oudere medemensen na, worden er eigenlijk voornamelijk nog grappen over gemaakt, over de haat tussen (of vooral vanuit) nederland jegens de germanen.
hoewel onze oorlog relatief kort duurde in vergelijking met het Israëlisch-palesteins conflict ... is er misschien toch nog ooit hoop.
Nee! Haha,quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:21 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Tsja.. Maar toen was hij niet open maar gewoon weg. Ze braken er vanuit Palestina door en renden met tienduizenden ongecontroleerd heen en weer tussen Gaza en Egypte met god weet wat. at is ook weer iet de bedoeling natuurlijk
Veel keus hadden ze niet. Electriciteit was door Israel al dagen afgesloten, eten en medicijnen waren er niet..quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:21 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Tsja.. Maar toen was hij niet open maar gewoon weg. Ze braken er vanuit Palestina door en renden met tienduizenden ongecontroleerd heen en weer tussen Gaza en Egypte met god weet wat. at is ook weer iet de bedoeling natuurlijk
er heeft nooit een palestijnse staat bestaan...quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:18 schreef TimmyAsd het volgende:
Het kan ook andersom. De Joden gewoon een eigen staat in de VS geven. Alaska ofzo. Israel opheffen en de Palestijnse staat in volle glorie herstellen
officieel niet nee.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:28 schreef mschol het volgende:
[..]
er heeft nooit een palestijnse staat bestaan...
Vertel jou verhaal.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:59 schreef JohnDope het volgende:
Iedereen weet het toch allemaal zo goed als het om dit mini conflict gaat.![]()
Probeer je eigen haat nou niet goed te praten, want het is nogsteeds met ze allen tegen 1.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:08 schreef LuisEnrike het volgende:
[..]
Vertel jou verhaal.
En om even op je onderschrift te reageren ( "Kritiek op Israël komt 9 van de 10 keer voort uit (al dan niet onbewuste) Jodenhaat." )
Dat slaat natuurlijk ook nergens op, dan is ook 9/10 de kritiek op Hamas moslimhaat.
Je onderschrift is echt zielig zeg.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:59 schreef JohnDope het volgende:
Iedereen weet het toch allemaal zo goed als het om dit mini conflict gaat.![]()
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:18 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Je onderschrift is echt zielig zeg.
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C972C8EB0436F0.htmlquote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:11 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Probeer je eigen haat nou niet goed te praten, want het is nogsteeds met ze allen tegen 1.
yeah right.. waarom zou een een gemiddelde Nederlander joden moeten haten?quote:
Ja dat is logisch want Israel is Amerika.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:22 schreef LuisEnrike het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C972C8EB0436F0.html
Blijkt gelijk dat jij onwetend bent
Waarom liep de gemiddelde Nederlander in 40-45 met het handje in de luchtquote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:23 schreef jpjedi het volgende:
[..]
yeah right.. waarom zou een een gemiddelde Nederlander joden moeten haten?![]()
Israel is in verhouding tot het volk wat in die regio woont, inderdaad een heilig boontje.quote:Maar je vind ook vast dat Israël het heilige boontje is en de Palestijnen de kwade jongens? Mag er geen kritiek zijn op het optreden van de Joden?
Gaan we nu 40-45 vergelijken met nu? Dat is toch een totaal andere tijdgeest? Ja toen was er antisemitisme op kleine schaal net zoals op grotere schaal in Duitsland gevoed door het verlies van WO1. Maar ik kan er echt weinig meer van terugvinden vandaag de dag.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Waarom liep de gemiddelde Nederlander in 40-45 met het handje in de lucht![]()
[..]
Israel is in verhouding tot het volk wat in die regio woont, inderdaad een heilig boontje.
Als alle palestijnen die afstammen van de egyptenaren eerst eens teruggaan naar Egypte dan is al 90% van het palestijnenprobleem opgelost. De rest kan terugkeren naar de al bestaande palestijnse staat Jordanië!quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:52 schreef raptorix het volgende:
Mjah enige oplossing is een soort van land ruil, zodat de palestijnen in ieder geval een aan 1 gesloten gebied krijgen, probleem is dat dan dus ook israelisch gebied moet worden ingeleverd, nu zal 80 procent daar wel voor zijn, maar de 20 procent extreme joden en palestijnen kunnen dat proces weer oneindig verstoren, misschien nog het beste om ergens een stuk land te kopen voor de palestijnen, bijvoorbeeld ergens in Mauretanie/Somalie dan wel australie.
Als VS en Israel toch vriendjes zijn..quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:18 schreef TimmyAsd het volgende:
Het kan ook andersom. De Joden gewoon een eigen staat in de VS geven. Alaska ofzo. Israel opheffen en de Palestijnse staat in volle glorie herstellen
In de US wonen al miljoenen joden mocht het je ontgaan zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:20 schreef Man-E-Faces het volgende:
Als VS en Israel toch vriendjes zijn..![]()
Of een stuk woestijn, Area 54 ofzo, ze zijn toch wel droogte gewend. En bezitten wel technologie om van woestijn een mooie stad te maken.
Waarom Israel niet bij Gaza voegen en de Joden eruit?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:38 schreef Hanoying het volgende:
Hanoying's oplossing is om Gaza bij Israel te voegen, maar dan zonder de inwoners.
Er is geen alternatief voor de Joden, ze zijn het enige Jiddische land ter wereld. Islamitische landen zijn er in die regio genoeg.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:42 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Waarom Israel niet bij Gaza voegen en de Joden eruit?
Jordanië was overigens zo goed als leeg in 1948, slechts een paar honderdduizend inwoners terwijl het veel groter dan Israel is. Ze hebben zich inmiddels volgens goed gebruik wel vermenigvuldigd tot 6 miljoen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:05 schreef buachaille het volgende:
[..]
Als alle palestijnen die afstammen van de egyptenaren eerst eens teruggaan naar Egypte dan is al 90% van het palestijnenprobleem opgelost. De rest kan terugkeren naar de al bestaande palestijnse staat Jordanië!
Ja ik snap het. Joden zijn dus meer waard dan Palestijnen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:00 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Er is geen alternatief voor de Joden, ze zijn het enige Jiddische land ter wereld. Islamitische landen zijn er in die regio genoeg.
Het is voor de Joden een zegen dat ze eindelijk een eigen staat hebben, nu kunnen ze in ieder geval over zichzelf beschikken en zichzelf verdedigen. Ze hoeven nu niet meer verspreid over de wereld als eeuwige minderheid constant met hun billen samen geknepen te bidden dat de stemming van de lokale meerderheid niet weer omslaat ten opzichte van hun bevolkingsgroep.
Snap?
Doe eens niet zo zielig man... Jodenhaat is onder Nederlanders, met uitzondering van wat Islamieten en een handvol kaalkopjes, een niet bestaand fenomeen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:27 schreef JohnDope het volgende:
Waarom liep de gemiddelde Nederlander in 40-45 met het handje in de lucht![]()
Lees het nog een keer zou ik zeggen... Dat zeg ik dus helemaal niet. Maar de Joden kunnen nergens heen, er is geen ander Jiddisch land en ze kunnen dus uberhaupt nergens heen als ze als bevolkingsgroep zelfbeschikking willen houden. Je kan ze moeilijk verdelen over de rest van het Midden-Oosten, dan worden ze vroeg of laat weer over de kling gejaagd.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:06 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Ja ik snap het. Joden zijn dus meer waard dan Palestijnen.
Jouw begrip richt zich nogal onevenredig op 1 bevolkingsgroep, vandaar.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:14 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Lees het nog een keer zou ik zeggen... Dat zeg ik dus helemaal niet. Maar de Joden kunnen nergens heen, er is geen ander Jiddisch land en ze kunnen dus uberhaupt nergens heen als ze als bevolkingsgroep zelfbeschikking willen houden. Je kan ze moeilijk verdelen over de rest van het Midden-Oosten, dan worden ze vroeg of laat weer over de kling gejaagd.
Ik stel het natuurlijk allemaal wat lomp, moet wel een discussie zien uit te lokken. Maar het lot van de mensen in Gaza gaat me ook wel aan het hart hoor, je zal er maar geboren worden.. Maar feit lijft dat Gaza objectief bekeken geen enkele toekomst heeft en dat de humanitaire ramp op zich laat wachten met de explosieve bevolkingsgroei.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:16 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Jouw begrip richt zich nogal onevenredig op 1 bevolkingsgroep, vandaar.
Ja maar hoveel concessies moeten de israeliers nog doen? Jordanië is gevestigd op 80% van het israelisch grondgebied. De palestijnen hebben dus hun eigen staat. De arabieren zullen niet rusten totdat Jeruzalem 100% islamitisch is, dat is ontoelaatbaar voor de joden en christenen omdat dit heilige grond is. Israel is nauwelijks groter dan een postzegeltje en als het Judea en Samaria weggeeft dan geeft het ook zelfstandigheid weg vanwege het waterprobleem. Ik denk dat de arabieren aan zet zijn als men vrede wil.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:31 schreef katerwater het volgende:
Een oplossing voor dit conflict is enkel mogelijk als beide partijen toegevingen doen.
Dat zullen ze nooit doen, tenzij ze natuurlijk verplicht worden.
Ja dat zei ik ook al. Want die Joden zijn in het MO. de vreemde eendjes in de bijt. En ze zijn ook nog in de minderheid. Als ze het namelijk van de Palestinen winnen gaan ze zeker oorlog voeren met de rest. Dus wil je vrede? Zou je de Joden moeten verplaatsen...quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:42 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Waarom Israel niet bij Gaza voegen en de Joden eruit?
Waar haal je in godsnaam het idee vandaan dat ze oorlog gaan voeren met de rest? Denk je nu echt dat die handvol Joden zwaar verdunt het hele Midden Oosten wil gaan bevolken?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:57 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Ja dat zei ik ook al. Want die Joden zijn in het MO. de enigste vreemde eendjes in de bijt. En ze zijn ook nog in de minderheid. Als ze het namelijk van de Palestinen winnen gaan ze zeker oorlog voeren met de rest. Dus wil je vrede? Zou je de Joden moeten verplaatsen...
Als je het zelf maar gelooftquote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:09 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Doe eens niet zo zielig man... Jodenhaat is onder Nederlanders, met uitzondering van wat Islamieten en een handvol kaalkopjes, een niet bestaand fenomeen.
Ze hebben er dankzij de VS, de middelen voor. Groot-Israël is waar ze zich op richten. Egypte zal dus ook grond gaan moeten inleveren - tot aan de Nijl. De Arabische staten eromheen zijn zich er wel van bewust en zien de Palestijnse gebieden dan ook als een bufferzone tegen Israëlische fascisten.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:12 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Waar haal je in godsnaam het idee vandaan dat ze oorlog gaan voeren met de rest? Denk je nu echt dat die handvol Joden zwaar verdunt het hele Midden Oosten wil gaan bevolken?
Het lot van die mensen gaat je aan het hart dus pleit je voor etnische zuivering?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:26 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik stel het natuurlijk allemaal wat lomp, moet wel een discussie zien uit te lokken. Maar het lot van de mensen in Gaza gaat me ook wel aan het hart hoor, je zal er maar geboren worden.. Maar feit lijft dat Gaza objectief bekeken geen enkele toekomst heeft en dat de humanitaire ramp op zich laat wachten met de explosieve bevolkingsgroei.
Schei nou toch eens uit man. Waaruit zou er jodenhaat blijken vandaag de dag bij de gemiddelde Nederlander?quote:
Niet iedereen ziet ze als het uitverkoren volk dat een goddelijk recht op andermans land en dus maar kinderlijkjes mag opstapelen. Dat heet jodenhaat.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:23 schreef jpjedi het volgende:
Schei nou toch eens uit man. Waaruit zou er jodenhaat blijken vandaag de dag bij de gemiddelde Nederlander?
andermans land? land hebben ze gekregen van de britten...quote:Op zondag 11 januari 2009 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet iedereen ziet ze als het uitverkoren volk dat een goddelijk recht op andermans land en dus maar kinderlijkjes mag opstapelen. Dat heet jodenhaat.
Inderdaad, want de media zijn in handen van de Palestijnse lobby!quote:Op zondag 11 januari 2009 14:16 schreef mschol het volgende:
[..]
andermans land? land hebben ze gekregen van de britten...
kinderlijkjes opstapelen? dat hamas zich zielig achter burgers gaat verschuilen en kinderen als soldaat inzet kan israel weinig aan doen he...
maar vooral naar de beelden in de media blijven kijken
Tja, dat krijg je als je door zo'n beetje elk land in de regio bent aangevallen.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, want de media zijn in handen van de Palestijnse lobby!Als Israel zich houdt aan haar grenzen, is er niks aan de hand, maar dat doet ze niet. Al sinds het begin dat ze er zijn is het mot, het mandaat van de Engelsen strekte niet zover als de landsgrenzen van het huidig Israël nu.
![]()
Hoezo? De bevolking is nooit Brits geweest en het hoort geografisch ook niet bij Brittanië. Het was gewoon een soort kolonie, en die mensen woonden daar.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:16 schreef mschol het volgende:
andermans land? land hebben ze gekregen van de britten...
Ze kunnen er alles aan doen, maar ze willen het niet. Dat is juist het probleem.quote:kinderlijkjes opstapelen? dat hamas zich zielig achter burgers gaat verschuilen en kinderen als soldaat inzet kan israel weinig aan doen he...
Goed excuus om decennia na dato andere mensen het leven zuur te maken.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:20 schreef nikk het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je als je door zo'n beetje elk land in de regio bent aangevallen.
Hoezo? Is een groot deel van Polen al terug gegeven aan de Duitsers dan?quote:Op zondag 11 januari 2009 14:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Goed excuus om decennia na dato andere mensen het leven zuur te maken.Dergelijke calimero standpunten hebben in het verleden ook tot prachtige oorlogen geleid.
nou het lijkt me niet meer dan fair als je door een soevereine macht aangevallen wordt, en hun verslaat, om het land van de agressor te annexeren.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Goed excuus om decennia na dato andere mensen het leven zuur te maken.Dergelijke calimero standpunten hebben in het verleden ook tot prachtige oorlogen geleid.
ze kunnen er alles aan doen maar ze willen niet?quote:Op zondag 11 januari 2009 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze kunnen er alles aan doen, maar ze willen het niet. Dat is juist het probleem.
toch zie ik zijn oplossing ook als 1 van de weinige die gaza enclave werkt gewoon niet die moet verbonden worden met de westbank echter verlies israel dan zijn grens met egypte.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:44 schreef Lastpost het volgende:
Ik heb geen idee hoe het daar verder moet, dit werkt logischerwijs niet en een oplossing is niet voor handen door alle ontwikkelingen door de jaren heen.
Het lijkt me uberhaupt niet haalbaar om mensen te verplichten uit hun land te vertrekken, ook niet met een oprotpremie natuurlijk, al is het maar (grond)wettechnisch.
Bedragen gaan echt niets oplossen, grotendeels is het natuurlijk ook principieël allemaal waardoor beiden partijën geen cm toegeven en onderhandelingen nooit wat worden en enkel lijken te gebeuren om de druk van buitenaf enigzins van de ketel te houden.
Ik heb geen idee wat er dan gedaan moet worden met dit probleem, 2 kwaden in dit geval die beiden liever dood gaan dan wijken.
bijna waar behalve dat de VS in het begin ook niet voor de staat israel was en de joden maar een zeer klein deel kregen in het VN plan.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:56 schreef mvdejong het volgende:
De uiteindelijke oplossing : het verwijderen van de staat Israel. Op termijn, zeker met het steeds verder afkalven van de authoriteit en effectieve macht van de VS, zal dit onvermijdelijk zijn.
Israel is in het leven geroepen omdat veel Europese Joden niet langer in Europa (Duitsland, Frankrijk) wilden blijven, en het ernaar uitzag dat ze richting de VS zouden emigreren. Daar zat de VS niet op te wachten, dus hebben ze de klassiek-koloniale oplossing gekozen om de Palestijnen van de beste stukken Palestina af te schoppen, en daar een plek voor de Europese Joden te maken. De meer fundamentalistische Joden begonnen bijna meteen ook de resterende stukjes van Gross-Israel te bezetten (waarbij gewapend geweld tegen de troepen van de VN geen probleem was).
De beroerde economische positie van de Palestijnen is een gevolg van het toegeschoven krijgen van de slechtere stukken van Palestina, waarbij dan ook nog Israel een groot deel van het water dat aanvankelijk nog daarheen vloeide, voor eigen gebruik omleidt, zodat landbouw al praktisch onmogelijk is. En natuurlijk heeft de voortdurende strijd ook niet echt geholpen om een functionerende economie op te zetten.
dat gebeuren met libanon is niet eens een heel slechte oplossing beide staten zijn qua grootte niet echt vruchtbaar maar samen zouden ze een stuk sterker staan, regel iets met de water aanvoer en je bent van een hoop gezeik af.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:39 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Netjes verdeeld over Egypte, Syrië en Jordanië is eigenlijk beter, pas het wel even aan in de TT
Een eigen staat is overigens ook wel een oplossing maar die zie ik dan toch meer zoals dit:
nu:
[ afbeelding ]
eigen staat (uit de hele losse pols in paint):
[ afbeelding ]
Maar goed, daar zijn Jordanië, Syrië en Libanon het weer niet mee eens natuurlijk. Ze verdienen immers wel een eigen staat maar het moet wel voor 100 % van Israel gepakt worden.
nope zijn altijd 2 delen geweest, verder werkt de huidige situatie ook niet bepaald constructief dus een volksverhuizing zal 1 van de weinige oplossingen zijnquote:Op vrijdag 9 januari 2009 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is eerder ook zo geweest. Maar daar hangt het niet vanaf of je etnisch mag zuiveren en mensen op transport mag zetten naar een vreemd land.
quote:Op zondag 11 januari 2009 12:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ze hebben er dankzij de VS, de middelen voor. Groot-Israël is waar ze zich op richten. Egypte zal dus ook grond gaan moeten inleveren - tot aan de Nijl. De Arabische staten eromheen zijn zich er wel van bewust en zien de Palestijnse gebieden dan ook als een bufferzone tegen Israëlische fascisten.
quatch onder het mandaat van de britten viel het halve MO bijnaquote:Op zondag 11 januari 2009 14:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, want de media zijn in handen van de Palestijnse lobby!Als Israel zich houdt aan haar grenzen, is er niks aan de hand, maar dat doet ze niet. Al sinds het begin dat ze er zijn is het mot, het mandaat van de Engelsen strekte niet zover als de landsgrenzen van het huidig Israël nu.
![]()
Volgens mij heeft iemand hier een paar postings gemist. Onder het mandaat van de Britten zou het huidige Israel gehalveerd worden.quote:Op zondag 11 januari 2009 16:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
quatch onder het mandaat van de britten viel het halve MO bijna
Hey, dat staat gewoon in de partijbeginselen van een aantal regeringspartijen. Kan je wel heel lacherig over doen.quote:Op zondag 11 januari 2009 16:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
![]()
Dat is de reden dat israel natuurlijk 1/3 van zijn land terug gaf aan de egyptenaren
quote:Op zondag 11 januari 2009 16:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft iemand hier een paar postings gemist. Onder het mandaat van de Britten zou het huidige Israel gehalveerd worden.
of lees ik dit nu verkeerd maar daar staat toch dat ze groter zijn dan het mandaatgebied van de engelsenquote:Op zondag 11 januari 2009 14:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
![]()
Het veroveren van het MO, wat moeten ze er in godesnaam meequote:Op zondag 11 januari 2009 16:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hey, dat staat gewoon in de partijbeginselen van een aantal regeringspartijen. Kan je wel heel lacherig over doen.
Israël is nu inderdaad groter dan het mandaat gebied van de Engelsen. Het staat er misschien ongelukkig, maar dat is wat ik bedoel.quote:Op zondag 11 januari 2009 16:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
[..]
of lees ik dit nu verkeerd maar daar staat toch dat ze groter zijn dan het mandaatgebied van de engelsen
Duitsland is op valse gronden Polen maar binnengevallen tijdens de tweede wereld-oorlog, zoveel weet ik nog wel. Was Polen van Duitsland dan?quote:Op zondag 11 januari 2009 14:27 schreef nikk het volgende:
[..]
Hoezo? Is een groot deel van Polen al terug gegeven aan de Duitsers dan?
Dat zou Hamas er niet van weerhouden burgers te blijven bestoken met raketten. Het doel is namelijk om de Joden de zee in te drijven, en hoe groot Israel ook is, het moet vernietigd worden. Verder is het ironische van de onwil van Israel om de media toe te laten in de Gazastrook dat de meeste beelden die we te zien krijgen regelrecht van de Hamas komt...journalisten komen er niet in. Dus in zekerheid klopt het toch wel.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, want de media zijn in handen van de Palestijnse lobby!Als Israel zich houdt aan haar grenzen, is er niks aan de hand, maar dat doet ze niet.
polen bestaat zowel uit russisch als duits grondgebied na de aparte vredes afspraken tussen duitsland en ruslandquote:Op zondag 11 januari 2009 17:11 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Duitsland is op valse gronden Polen maar binnengevallen tijdens de tweede wereld-oorlog, zoveel weet ik nog wel. Was Polen van Duitsland dan?
Al Jazeera zit anders ook in de Gazastrook, dus er zijn genoeg beelden die niet afkomstig zijn van Hamas. Daarnaast is het zo dat dergelijke partijprogramma's niet vreemd zijn in die regio, zoals ik reeds stelde - een aantal Israelische partijen heeft Groot-Israël op het oog. Mijns inziens zijn die dus geen haar beter dan Hamas. Hamas heeft zich eerder trouwens wel aan een staakt het vuren gehouden, ik zie niet in waarom dat in dit geval anders zou zijn.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat zou Hamas er niet van weerhouden burgers te blijven bestoken. Het doel is namelijk om de Joden de zee in te drijven, hoe groot Israel ook is. Verder is het ironische van de onwilligheid van Israel om de media toe te laten in de Gazastrook dat de meeste beelden die we te zien krijgen regelrecht van de Hamas komt...journalisten komen er niet in.
Woah, wordt je van twee kanten genaaid. Wat voor mensen zijn de Polen dan ook zigeuners?quote:Op zondag 11 januari 2009 17:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
polen bestaat zowel uit russisch als duits grondgebied na de aparte vredes afspraken tussen duitsland en rusland
Ik heb niet gezegd dat ze er niet zijn. Ik zeg alleen dat, als er een gekleurd beeld zou moeten zijn, dit van de Hamas komt omdat onafhankelijke media geen toegang krijgen tot het gebied. Laten we niet doen alsof Hamas niet meedoet in de mediaoorlog. Achteraf moet maar bekeken worden wat er nu wel en wat niet klopt.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Al Jazeera zit anders ook in de Gazastrook, dus er zijn genoeg beelden die niet afkomstig zijn van Hamas.
Volgens mij is trouwens alleen de Shaspartij een voorstander van een groot Israel in de regering. En geen haar beter dan Hamas? Heb je iets te diep in de fles gekeken of zo? Hoewel ze het idee er op nahouden dat dit gewenst is, is er geen actie uitgevoerd op (bewust gekozen) burgerdoelen om de gebieden te terroriseren zodat het tot stand komt. Het verschil zit hem in de kern van de activiteiten van de Hamas: geweld op bewust gekozen burgerdoelen.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:22 schreef Mutant01 het volgende:
Daarnaast is het zo dat dergelijke partijprogramma's niet vreemd zijn in die regio, zoals ik reeds stelde - een aantal Israelische partijen heeft Groot-Israël op het oog. Mijns inziens zijn die dus geen haar beter dan Hamas. Hamas heeft zich eerder trouwens wel aan een staakt het vuren gehouden, ik zie niet in waarom dat in dit geval anders zou zijn.
Als dat het verschil is, dan moet je vaststellen dat Israel meer geweld tegen meer burgers pleegt dan Hamas.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:31 schreef Autodidact het volgende:
Hoewel ze het idee er op nahouden dat dit gewenst is, is er geen actie uitgevoerd op (bewust gekozen) burgerdoelen om de gebieden te terroriseren zodat het tot stand komt. Het verschil zit hem in de kern van de activiteiten van de Hamas: geweld op burgers.
Oh? Je vergeet even de methode van Hamas om met politieke tegenstanders om te gaan? De bloedige machtstrijd in de Gazastrook in 2007?quote:Op zondag 11 januari 2009 17:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als dat het verschil is, dan moet je vaststellen dat Israel meer geweld tegen meer burgers pleegt dan Hamas.
met dit grote verschil dat israel specifiek hamas leden target... en burgers zoveel mogelijk met rust laat.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als dat het verschil is, dan moet je vaststellen dat Israel meer geweld tegen meer burgers pleegt dan Hamas.
Ik heb niet gezegd dat Hamas niet meedoet in de media-oorlog. Het leek net alsof je suggereerde dat alle beelden die we nu te zien krijgen van Hamas zijn - en dus per definitie gekleurd. Dus alsof alle dode burgerslachtoffers op TV nep zijn. Daarom refereerde ik naar Al Jazeera die daar zelf ook aanwezig is en talloze beelden heeft geschoten.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:31 schreef Autodidact het volgende:
Ik heb niet gezegd dat ze er niet zijn. Ik zeg alleen dat, als er een gekleurd beeld zou moeten zijn, dit van de Hamas komt omdat onafhankelijke media geen toegang krijgen tot het gebied. Laten we niet doen alsof Hamas niet meedoet in de mediaoorlog.
Ik ben niet zo van de eenzijdige blik. De doelstellingen van Hamas zijn ook niet zomaar uit de lucht komen vallen, er gaat een gehele geschiedenis aan vooraf die je niet uit het oog moet verliezen. Zonder die geschiedenis te analyseren, zal je ook nooit een oplossing vinden voor dit conflict. Jij laat dat echter in zijn geheel buiten beschouwing, dat moet je natuurlijk geheel zelf weten. Als je je wil beperken tot de kern, ontgaat je alleen wel heel veel andere factoren. Factoren die juist de kern voeden.quote:Volgens mij is trouwens alleen de Shaspartij een voorstander van een groot Israel in de regering. En geen haar beter dan Hamas? Heb je iets te diep in de fles gekeken of zo? Hoewel ze het idee er op nahouden dat dit gewenst is, is er geen actie uitgevoerd op (bewust gekozen) burgerdoelen om de gebieden te terroriseren zodat het tot stand komt. Het verschil zit hem in de kern van de activiteiten van de Hamas: geweld op burgers.
Als Israël daadwerkelijk zoveel mogelijk burgers met rust wenst te laten, zou het niet hebben gestrooid met clusterbommen in dergelijke dichtbevolkte gebieden. Het is dus naïef om te stellen dat Israël er alles aan doet om burgerdoelen te vermijden. Dat zijn bommen die gericht zijn op zoveel mogelijk schade te veroorzaken op een zo groot mogelijk gebied.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:37 schreef mschol het volgende:
[..]
met dit grote verschil dat israel specifiek hamas leden target... en burgers zoveel mogelijk met rust laat.
maarja met een bevolkingsdichtheid van 4K inwoners per vierkante kilomter krijg je on herroepelijk collateral damage
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik zeg alleen dat als het gekleurd is, het een groene Hamaskleur is.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat Hamas niet meedoet in de media-oorlog. Het leek net alsof je suggereerde dat alle beelden die we nu te zien krijgen van Hamas zijn - en dus per definitie gekleurd. Dus alsof alle dode burgerslachtoffers op TV nep zijn. Daarom refereerde ik naar Al Jazeera die daar zelf ook aanwezig is en talloze beelden heeft geschoten.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Shaspartij die ook zijn eigen geschiedenis heeft. Maar dat de Shaspartij met de Hamas te vergelijken is slaat natuurlijk nergens op. De Hamas is in de kern een organisatie die het verjagen van de Joden als hoofddoel heeft. Ik geloof dat de Shaspartij voor de religieuze identiteit van Israel wil versterken. Een beetje als de SGP in Nederland, die als het in de regering zit natuurlijk ook dit soort ambities nooit zou kunnen bewerkstelligen. Maar goed, het verschil is dus het toepassen van geweld op bewust gekozen burgerdoelen, wat een organisatie wel degelijk beter of slechter maakt dan een andere...quote:Op zondag 11 januari 2009 17:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van de eenzijdige blik. De doelstellingen van Hamas zijn ook niet zomaar uit de lucht komen vallen, er gaat een gehele geschiedenis aan vooraf die je niet uit het oog moet verliezen. Zonder die geschiedenis te analyseren, zal je ook nooit een oplossing vinden voor dit conflict. Jij laat dat echter in zijn geheel buiten beschouwing, dat moet je natuurlijk geheel zelf weten. Als je je wil beperken tot de kern, ontgaat je alleen wel heel veel andere factoren. Factoren die juist de kern voeden.
Mijns inziens verdwijnt dat onderscheid zodra ze deel uitmaken van de regering die wel degelijk geweld gebruikt jegens burgers. Maar goed, kennelijk is dat iets persoonlijks.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:44 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik zeg alleen dat als het gekleurd is, het een groene Hamaskleur is.
[..]
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Shaspartij die ook zijn eigen geschiedenis heeft. Maar dat de Shaspartij met de Hamas te vergelijken is slaat natuurlijk nergens op. De Hamas is in de kern een organisatie die het verjagen van de Joden als hoofddoel heeft. Ik geloof dat de Shaspartij voor de religieuze identiteit van Israel wil versterken. Een beetje als de SGP in Nederland. Maar goed, het verschil is dus het toepassen van geweld op bewust gekozen burgerdoelen, wat een organisatie wel degelijk beter of slechter maakt dan een andere...
Het is de keuze van Israel om een paar honderd burgers af te maken. Dat is geen foutje of zo, het is een logisch en voorzienbaar gevolg van hun keuze.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:44 schreef Autodidact het volgende:
Maar goed, het verschil is dus het toepassen van geweld op bewust gekozen burgerdoelen, wat een organisatie wel degelijk beter of slechter maakt dan een andere...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polenquote:Op zondag 11 januari 2009 17:25 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Woah, wordt je van twee kanten genaaid. Wat voor mensen zijn de Polen dan ook zigeuners?
En waren die vredes afspraken na de nval van Duitsland in WOII of erna?
Laat ik een parallel trekken. In WO2 hebben de nazi's het geweld verheerlijkt, onschuldige burgers willens en wetens de kling over gejaagd zonder dat daar een militair nut voor was. De tegenstand heeft ook burgers tijdens de aanvallen op militaire doelen: een half miljoen Duitse burgers zijn gestorven door toedoen van geallieerde bommen en kogels. Als ik het goed begrijp kun jij, ik weet niet welke waas dit veroorzaakt, geen onderscheid meer zien tussen de nazi's en de geallieerden omdat er aan Duitse kant ook burgerslachtoffers waren. Ik wel: het bewust kiezen van burgerdoelen is kwalijker dan burgers die slachtoffer worden van missers. In ieder geval, het maakt de daders misdadiger. Het geen onderscheid kunnen maken is wel iets persoonlijks ja: een ietwat eenzijdig afgesteld moreel kompas. De reden voor het toepassen van geweld is kun je niet vergeten in een oordeel. Ik denk in werkelijkheidniet dat je dit onderscheid niet kunt zien, en dat je boosheid irrationele opmerkingen veroorzaakt, maar dit is dus dezelfde woede die het vuurt onder dit conflict in stand houdt.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mijns inziens verdwijnt dat onderscheid zodra ze deel uitmaken van de regering die wel degelijk geweld gebruikt jegens burgers. Maar goed, kennelijk is dat iets persoonlijks.
Jij noemt het een waas van mijn zijde, ik noem het naïviteit van jouw zijde. Je vergelijking gaat bij mijn manier van redeneren niet op gezien het feit dat ik beide dan als nazi's zou zien. In tegenstelling tot jij, ben ik niet in de veronderstelling dat Israël burgerdoelen poogt te mijden of slechts op militaire doelen richt. Vandaar dat ik het gedrag van Israël ook gewoon onder staatsterrorisme schaar. Als voorbeeld heb ik reeds genoemd het gooien van clusterbommen. Maar ook het overige gedrag van Israel heeft geenszins blijk gegeven van het zoveel mogelijk vermijden van burgers bij dit conflict - het dichtgooien van grenzen, tegenhouden van goederen en geldstromen, bouwen van muren op particulier Palestijnse terreinen en complete afzondering van bepaalde dorpen et cetera. Ik zie dit allemaal als acties gericht tegen de Palestijnse burger, net als de actieve kolonisatie politiek. Je gaat er kennelijk vanuit dat Israël een staat is die welwillend tegenover vrede staat en zodanig verlicht is dat het geen onschuldige burgers moord, dat hele beeld heerst er bij mij niet.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:53 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Laat ik een parallel trekken. In WO2 hebben de nazi's het geweld verheerlijkt, onschuldige burgers willens en wetens de kling over gejaagd zonder dat daar een militair nut voor was. De tegenstand heeft ook burgers tijdens de aanvallen op militaire doelen: een half miljoen Duitse burgers zijn gestorven door toedoen van geallieerde bommen en kogels. Als ik het goed begrijp kun jij, ik weet niet welke waas dit veroorzaakt, geen onderscheid meer zien tussen de nazi's en de geallieerden omdat er aan Duitse kant ook burgerslachtoffers waren. Ik wel: het bewust kiezen van burgerdoelen is kwalijker dan burgers die slachtoffer worden van missers. In ieder geval, het maakt de daders misdadiger. Het geen onderscheid kunnen maken is wel iets persoonlijks ja: een ietwat eenzijdig afgesteld moreel kompas. De reden voor het toepassen van geweld is kun je niet vergeten in een oordeel.
En hoe verschrikkelijk het ook is, de bewoners zitten als ratten in de val en kunnen nooit weten of hun buurman een munitievoorraad in zijn huis heeft opgeslagen, de Hamas is een terreurorganisatie, en als Israel dezelfde doelstelling had waren er al lang geen Palestijnen meer in Gaza.
Jij ziet de geallieerde als nazi's? Lees ik dat goed?quote:Op zondag 11 januari 2009 18:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij noemt het een waas van mijn zijde, ik noem het naïviteit van jouw zijde. Je vergelijking gaat bij mijn manier van redeneren niet op gezien het feit dat ik beide dan als nazi's zou zien.
Nogmaals, Israel kiest er bewust voor om burgerslachtoffers te accepteren, maar als het dezelfde doelstelling had als Hamas was er geen Arabier meer in Gaza.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jij, ben ik niet in de veronderstelling dat Israël burgerdoelen poogt te mijden of slechts op militaire doelen richt. Vandaar dat ik het gedrag van Israël ook gewoon onder staatsterrorisme schaar. Als voorbeeld heb ik reeds genoemd het gooien van clusterbommen. Maar ook het overige gedrag van Israel heeft geenszins blijk gegeven van het zoveel mogelijk vermijden van burgers bij dit conflict - het dichtgooien van grenzen, tegenhouden van goederen en geldstromen, bouwen van muren op particulier Palestijnse terreinen en complete afzondering van bepaalde dorpen et cetera.
Ik snap sowieso niet waarom jij zo dolgraag een parallel wil trekken met de Tweede wereldoorlog, het beperkt de discussie namelijk enorm, vanwege de beladen gebeurtenissen. Ik zie zowel Israël als Hamas als nazi's, dus er zouden dan geen "geallieerden" zijn. Mijn reactie sloeg op het heden.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:18 schreef Autodidact het volgende:
Jij ziet de geallieerde als nazi's? Lees ik dat goed?
De geallieerden waren geen nazi's, dat waren de nazi's namelijk al. Het is een dermate rare vergelijking, dat ik het nutteloos vind om er op te reageren als je het niet erg vindt. Waarom ga je niet in op de voorbeelden waaruit blijkt dat Israël wel daadwerkelijk bewust burgers treft.quote:Dit is precies wat de geallieerden ook deden tijdens te Eerste en Tweedewereldoorlog. In de Eerste Wereldoorlog werd bijvoorbeeld Duitsland compleet geïsoleerd en de burgers werden uitgehongerd door de blokkade. Dresden werd m.i. volkomen zinloos gebombardeed. Dus, nu zijn de geallieerden ook nazi's?
Ik plaats dezelfde redenering in een ander context omdat ik zie dat als het om Palestina/Israel gaat irrationele argumenten worden gebruikt door anderszins voor ratio vatbare mensen om een standpunt te beargumenteren. Niet in de laatste plaats omdat dit conflict langs religieuze lijnen loopt. Dit is dus een goed voorbeeld van een irrationeel standpunt, namelijk dat een vergelijking met een terroristische organisatie beargumenteerd kan worden met "door hun toedoen vallen er burgerslachtoffers". Dat jij weigert te antwoorden op de vraag of dit ook in een andere situatie van toepassing is zegt eigenlijk wel genoeg: namelijk dat je ook ziet dat je vergelijking nergens op slaat, maar dat je geen rationele manier kent om je woede te uiten.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet waarom jij zo dolgraag een parallel wil trekken met de Tweede wereldoorlog, het beperkt de discussie namelijk enorm, vanwege de beladen gebeurtenissen. Ik zie zowel Israël als Hamas als nazi's, dus er zouden dan geen "geallieerden" zijn. Mijn reactie sloeg op het heden.
[..]
De geallieerden waren geen nazi's, dat waren de nazi's namelijk al. Het is een dermate rare vergelijking, dat ik het nutteloos vind om er op te reageren als je het niet erg vind.
Omdat ik zie dat woede tot irrationaliteit kan leiden. Dezelfde irrationaliteit die dit conflict gaande houdt.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:31 schreef Mutant01 het volgende:
Autodidact, waarom edit je nu voorgaande posts waarin je spreekt over mijn zogenaamde woede en of boosheid?
kolonisatiepolitiek is mbt tot Gaza een loze kreet, Israel heeft juist in een unilaterale actie alle nederzettingen in Gaza gesloopt en zich volledig uit Gaza terug getrokken. Als dank claimde Hamas de overwinning...quote:Op zondag 11 januari 2009 18:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij noemt het een waas van mijn zijde, ik noem het naïviteit van jouw zijde. Je vergelijking gaat bij mijn manier van redeneren niet op gezien het feit dat ik beide dan als nazi's zou zien. In tegenstelling tot jij, ben ik niet in de veronderstelling dat Israël burgerdoelen poogt te mijden of slechts op militaire doelen richt. Vandaar dat ik het gedrag van Israël ook gewoon onder staatsterrorisme schaar. Als voorbeeld heb ik reeds genoemd het gooien van clusterbommen. Maar ook het overige gedrag van Israel heeft geenszins blijk gegeven van het zoveel mogelijk vermijden van burgers bij dit conflict - het dichtgooien van grenzen, tegenhouden van goederen en geldstromen, bouwen van muren op particulier Palestijnse terreinen en complete afzondering van bepaalde dorpen et cetera. Ik zie dit allemaal als acties gericht tegen de Palestijnse burger, net als de actieve kolonisatie politiek. Je gaat er kennelijk vanuit dat Israël een staat is die welwillend tegenover vrede staat en zodanig verlicht is dat het geen onschuldige burgers moord, dat hele beeld heerst er bij mij niet.
Het is geenszins een irrationeel standpunt. De essentie waar mijn mening verschilt van de jouwe is duidelijk. Jij weigert in te zien dat Israël daadwerkelijk bewust onschuldige burgers treft. Die naiviteit heb ik reeds hierboven aangekaart en het is dus nutteloos om daarop verder te gaan. Daar ligt echter eveneens de reden dat jouw vergelijking met betrekking tot de geallieerden en de nazi's in de tweede wereldoorlog mank loopt. Jij ziet goed en slecht, ik zie slecht en slecht. Het meest frappante is dat je nu ineens irrelevante dingen erbij gaat halen als "woede" en dergelijk. Weet nu niet of het bedoelt is om je tegenstander in een discussie omlaag te halen, of dat je nu gewoon echt door je argumenten heen bent.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:33 schreef Autodidact het volgende:
Ik plaats dezelfde redenering in een ander context omdat ik zie dat als het om Palestina/Israel gaat irrationele argumenten worden gebruikt door anderszins voor ratio vatbare mensen om een standpunt te beargumenteren. Dit is dus een goed voorbeeld van een irrationeel standpunt, namelijk dat een vergelijking met een terroristische organisatie beargumenteerd kan worden met "door hun toedoen vallen er burgerslachtoffers". Dat jij weigert te antwoorden op de vraag of dit ook in een andere situatie van toepassing is zegt eigenlijk wel genoeg: namelijk dat je ook ziet dat je vergelijking nergens op slaat, maar dat je rationele manier kent om je woede te uiten.
Ik herhaal mij voor de derde of misschien wel vierde keer. Israël heeft weldegelijk ook burgers tot doel, dit blijkt uit haar gedrag in het kader van specifieke oorlogsvoering, maar dat niet alleen - ook daarbuiten. In tijde van relatieve vrede het uitbreiden van haar grondgebied doormiddel van kolonisten - verdringen van de autochtone bevolking -, het afzonderen van dorpen en het stopzetten van al het economische verkeer.quote:Het is gewoon het gevolg van je eigen standpunt: als het accepteren van burgerslachtoffers, zonder die als doel te hebben, betekent dat je te vergelijken bent met een organisatie die het aantal burgerslachtoffers zo hoog mogelijk wil zien, zijn de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog geen haar beter dan de fascisten.
Van woede is geen sprake, dus het is een irrelevante opmerking die ik eigenlijk best wel als denigrerend beschouw.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Omdat ik zie dat woede tot irrationaliteit kan leiden. Dezelfde irrationaliteit die dit conflict gaande houdt.
Nee, het is een verklaring voor een irrationeel standpunt. Het is moeilijk om in een woedebui nog redelijk te blijven. En nee, de vergelijking loopt niet mank omdat de geallieerden met dezelfde acceptatie burgerslachtoffers voor lief nam. Het was niet het doel om zo veel mogelijk Duitse burgers te doden, maar ze werden geaccepteerd omdat men bewust met bommen gooide die ook burgerslachtoffers moesten krijgen. Dus, nogmaals, aangezien de geallieerden burgerslachtoffers accepteerde, zijn de geallieerden nu te vergelijken met de nazi's of niet?quote:Op zondag 11 januari 2009 18:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is geenszins een irrationeel standpunt. De essentie waar mijn mening verschilt van de jouwe is duidelijk. Jij weigert in te zien dat Israël daadwerkelijk bewust onschuldige burgers treft. Die naiviteit heb ik reeds hierboven aangekaart en het is dus nutteloos om daarop verder te gaan. Daar ligt echter eveneens de reden dat jouw vergelijking met betrekking tot de geallieerden en de nazi's in de tweede wereldoorlog mank loopt. Jij ziet goed en slecht, ik zie slecht en slecht. Het meest frappante is dat je nu ineens irrelevante dingen erbij gaat halen als "woede" en dergelijk. Weet nu niet of het bedoelt is om je tegenstander in een discussie omlaag te halen, of dat je nu gewoon echt door je argumenten heen bent.
Als je het weer over clusterbommen hebt: de wapens die de geallieerden gebruikten waren nog veel botter, maar het doel was, net als bij de Israeliers, niet om zo veel mogelijk burgerslachtoffers te maken. Als Israel, net zoals de Hamas, zo veel mogelijk burgers wilden doden dat was dat veel grootschaliger gebeurd. Ik zou zeggen, onderzoek je eigen redenering en geef antwoord op de vraag. Dat jij hier veel moeite mee hebt geeft wel aan dat het moeilijk is om redelijk te blijven als het om dit conflict gaat.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik herhaal mij voor de derde of misschien wel vierde keer. Israël heeft weldegelijk ook burgers tot doel, dit blijkt uit haar gedrag in het kader van specifieke oorlogsvoering.
Hoeft niet. Woede is een gezonde menselijke emotie.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Van woede is geen sprake, dus het is een irrelevante opmerking die ik eigenlijk best wel als denigrerend beschouw.
Ik ga echt niet verder met je in discussie als je wederom poogt mij weg te zetten als iemand die in een woedebui zit. Je vergelijking gaat gewoon niet op in mijn voorbeeld, juist omdat bij de geallieerden het niet het doel was om zoveel mogelijk Duitse burgers te vermoorden. Dit is bij Israël wel het geval, althans dat is mijn visie. Het is hier dus niet slechts een kwestie van accepteren voor een hogere zaak, of "collaterale damage" zoals destijds in WW2. Belangrijk onderscheid.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:53 schreef Autodidact het volgende:
Nee, het is een verklaring voor een irrationeel standpunt. Het is moeilijk om in een woedebui nog redelijk te blijven. En nee, de vergelijking loopt niet mank omdat de geallieerden met dezelfde acceptatie burgerslachtoffers voor lief nam. Het was niet het doel om zo veel mogelijk Duitse burgers te doden, maar ze werden geaccepteerd. Dus, nogmaals, aangezien de geallieerden burgerslachtoffers accepteerde, zijn de geallieerden nu te vergelijken met de nazi's of niet?
Dat is mijns inziens wel het doel van de Israëliërs. 1000 doden binnen twee weken is netjes, al zeg ik het zelf. Uiteraard is er nu het essentiële verschil dat de wereld meekijkt en dat het dus niet zo gemakkelijk meer gaat als vroeger. De wapens mogen dan wel sterker zijn, de weerstand tegen mensenrechtenschending is dat eveneens.quote:Als je het weer over clusterbommen hebt: de wapens die de geallieerden gebruikten waren nog veel botter, maar het doel was, net als bij de Israeliers, niet om zo veel mogelijk burgerslachtoffers te maken. Als Israel, net zoals de Hamas, zo veel mogelijk burgers wilden doden dat was dat veel grootschaliger gebeurd. Ik zou zeggen, onderzoek je eigen redenering en geef antwoord op de vraag.
Jawel hoor. De firestormbombardementen waren puur gericht op zoveel slachtoffers in de steden. Eerst alle ruiten eruit bombarderen zodat het lekker doortocht, en dan brandbommen er achteraan, en dan nog een beetje tactisch bombarderen om het blussen onmogelijk te maken. Alles met het doel de bevolking te terroriseren en te demoraliseren.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:53 schreef Autodidact het volgende:
Als je het weer over clusterbommen hebt: de wapens die de geallieerden gebruikten waren nog veel botter, maar het doel was, net als bij de Israeliers, niet om zo veel mogelijk burgerslachtoffers te maken.
Dus het is goed omdat ze niet alles helemaal platbombarderen? Ze willen de burgers treffen, en dat lukt heel aardig. Draai het eens om, als ze zo min mogelijk burgers wilden doden, zouden ze het dan zo doen?quote:Als Israel, net zoals de Hamas, zo veel mogelijk burgers wilden doden dat was dat veel grootschaliger gebeurd.
Ik spring even in maar op zich waren de geallieerden qua oorlogsvoering niet veel ethischer dan de Nazis. Google bv eens op firebombing. De holocaust maakt de situatie echter wel zwart/wit, de Holocaust is met afstand de grootste wandaad die de mensheid in de moderne tijd (en misschien wel ooi)' heeft begaan. Door het zo doelmatig, fabrieksmatig en stelselmatig uitmoorden van een bevolkingsgroep hebben de Nazis laten zien dat ze toch echt stonden voor "The dark side"quote:Op zondag 11 januari 2009 18:53 schreef Autodidact het volgende:
Het was niet het doel om zo veel mogelijk Duitse burgers te doden, maar ze werden geaccepteerd omdat men bewust met bommen gooide die ook burgerslachtoffers moesten krijgen. Dus, nogmaals, aangezien de geallieerden burgerslachtoffers accepteerde, zijn de geallieerden nu te vergelijken met de nazi's of niet?
Je wil zeggen dat Israel gewoon niet genoeg wapens heeft om de Gazastrook te ontruimen door alle Arabieren te vermoorden? Je weet dat Israel een kernmacht is, en dat als dat het streven was er morgen geen Arabieren meer waren in die streek toch?quote:Op zondag 11 januari 2009 18:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ga echt niet verder met je in discussie als je wederom poogt mij weg te zetten als iemand die in een woedebui zit. Je vergelijking gaat gewoon niet op in mijn voorbeeld, juist omdat bij de geallieerden het niet het doel was om zoveel mogelijk Duitse burgers te vermoorden. Dit is bij Israël wel het geval, althans dat is mijn visie. Het is hier dus niet slechts een kwestie van accepteren voor een hogere zaak, of "collaterale damage" zoals destijds in WW2. Belangrijk onderscheid.
Met het materieel dat de IDF heeft? Als dat het doel was, was er geen Arabier meer in de Gazastrook, zo zijn de militaire verhoudingen nou eenmaal. Geloof je echt dat dit het maximum aantal slachtoffers is dat Israel kan maken?quote:Op zondag 11 januari 2009 18:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is mijns inziens wel het doel van de Israëliërs. 1000 doden binnen twee weken is netjes, al zeg ik het zelf.
Dus ze maken niet het maximum aantal burgerslachtoffers omdat de wereld meekijkt? Wat is het nu?quote:Op zondag 11 januari 2009 18:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uiteraard is er nu het essentiële verschil dat de wereld meekijkt en dat het dus niet zo gemakkelijk meer gaat als vroeger. De wapens mogen dan wel sterker zijn, de weerstand tegen mensenrechtenschending is dat eveneens.
Wel merendeels Hamasstrijders en van de burgerslachtoffers is verder ook nog eens een groot deel op het conto van Hamas te schrijven, zij het indirect. Het blijft wel veel maar maak het niet meer dan het is.quote:
ik heb in dit conflict nergens wat gehoord over clusterbommen.....quote:Op zondag 11 januari 2009 17:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als Israël daadwerkelijk zoveel mogelijk burgers met rust wenst te laten, zou het niet hebben gestrooid met clusterbommen in dergelijke dichtbevolkte gebieden. Het is dus naïef om te stellen dat Israël er alles aan doet om burgerdoelen te vermijden. Dat zijn bommen die gericht zijn op zoveel mogelijk schade te veroorzaken op een zo groot mogelijk gebied.
Ja, klopt. Maar je bent het toch met me eens dat dit niet betekent dat de geallieerden "geen haar beter" waren dan de nazi's? Daar ging de discussie over.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel hoor. De firestormbombardementen waren puur gericht op zoveel slachtoffers in de steden. Eerst alle ruiten eruit bombarderen zodat het lekker doortocht, en dan brandbommen er achteraan, en dan nog een beetje tactisch bombarderen om het blussen onmogelijk te maken. Alles met het doel de bevolking te terroriseren en te demoraliseren.
Ten eerste heb ik nergens gezegd dat de operatie goed is. Integendeel, ze houden er wat mij betreft direct mee op, omdat het onmogelijk is om er oorlog te voeren zonder dat de bevolking het grootste slachtoffer is. Verder lost het volgens mij niks op.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus het is goed omdat ze niet alles helemaal platbombarderen? Ze willen de burgers treffen, en dat lukt heel aardig. Draai het eens om, als ze zo min mogelijk burgers wilden doden, zouden ze het dan zo doen?
Uhm, nee dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat ze doelbewust op burgers richt, maar kennelijk meet jij het doel aan de hand van de daadwerkelijke bereikte aantallen doden. Dat vind ik hoogst merkwaardig. Als doel burgers hebben, betekend niet per definitie dat de mensen bij bosjes moeten vallen hoor. Dat kan evenwel langzaam gebeuren.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:08 schreef Autodidact het volgende:
Je wil zeggen dat Israel gewoon niet genoeg wapens heeft om de Gazastrook te ontruimen door alle Arabieren te vermoorden? Je weet dat Israel een kernmacht is, en dat als dat het streven was er morgen geen Arabieren meer waren in die streek toch?
Dit getuigt niet echt van realiteitszin. De machtsverhoudingen tussen de Palestijnen in Gaza en Israël zijn zo scheef dat je de honderden doden echt niet als maximum kan zien.
Nee, maar wat heeft dat te maken met het doelgerichte op de burgers. Je redeneert dus vanuit het feit dat er "zo weinig" doden zijn gevallen, dat ze dat dus niet als doel kunnen hebben? Begrijp ik dat goed?quote:Met het materieel dat de IDF heeft? Als dat het doel was, was er geen Arabier meer in de Gazastrook, zo zijn de militaire verhoudingen nou eenmaal. Geloof je echt dat dit het maximum aantal slachtoffers is dat Israel kan maken?
Wat is wat nu? Volgens mij spreek ik niet in dubbele tongen, dat is inderdaad een reden. Israël heeft zich in te houden, maar dat doet niets af aan het doel.quote:Dus ze maken niet het maximum aantal burgerslachtoffers omdat de wereld meekijkt? Wat is het nu?
Een Noorse dokter maakte via TV bekend dat zeker 80% geen strijder was. Het is dus onzin om te stellen dat het merendeel Hamasstrijder is.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:09 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Wel merendeels Hamasstrijders en van de burgerslachtoffers is verder ook nog eens een groot deel op het conto van Hamas te schrijven, zij het indirect. Het blijft wel veel maar maak het niet meer dan het is.
Nee, dit keer kunnen we het hebben over Fosfor. Nog zo'n leuk middeltje, maar dan chemisch. Maar waaruit blijkt dat ze zo veel mogelijk slachtoffers wil vermijden? Dat blijkt niet uit het feit dat ze reeds voorafgaande aan het conflict, de gehele regio isoleerde van de buitenwereld. Geen voedsel, geld of wat dan ook.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:11 schreef mschol het volgende:
[..]
ik heb in dit conflict nergens wat gehoord over clusterbommen.....
ik heb ook nooit gezegd dat israel er alles aan doet om burger doelen te vermijden, wel zo veel mogelijk...
Toch wel. Je zei "omdat bij de geallieerden het niet het doel was om zoveel mogelijk Duitse burgers te vermoorden. Dit is bij Israël wel het geval, althans dat is mijn visie.". Israel zou volgens jou dus zo veel mogelijk burgers willen doden. Nogmaals, als dat zo is, waarom zijn er dan nog burgers?quote:Op zondag 11 januari 2009 19:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uhm, nee dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat ze doelbewust op burgers richt, maar kennelijk meet jij het doel aan de hand van de daadwerkelijke bereikte aantallen doden. Dat vind ik hoogst merkwaardig. Als doel burgers hebben, betekend niet per definitie dat de mensen bij bosjes moeten vallen hoor. Dat kan evenwel langzaam gebeuren.
Nee, je zei zelf dat ze zo veel mogelijk burgers willen doden. Waarom zijn er nog Palestijnen?quote:Op zondag 11 januari 2009 19:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, maar wat heeft dat te maken met het doelgerichte op de burgers. Je redeneert dus vanuit het feit dat er "zo weinig" doden zijn gevallen, dat ze dat dus niet als doel kunnen hebben? Begrijp ik dat goed?
Er zijn wel berichten over clusterbommen, maar Israel ontkent. Het zal later moeten blijken.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:11 schreef mschol het volgende:
[..]
ik heb in dit conflict nergens wat gehoord over clusterbommen.....
ik heb ook nooit gezegd dat israel er alles aan doet om burger doelen te vermijden, wel zo veel mogelijk...
Zoveel mogelijk betekend niet per definitie in een keer. Je meet hier dus wederom aan de hand van het aantal slachtoffers hun doel. Dat is hoogst merkwaardig. Dat het wereldpolitiek gezien niet mogelijk is, laat jij voor het gemak achterwege.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:20 schreef Autodidact het volgende:
Toch wel. Je zei "omdat bij de geallieerden het niet het doel was om zoveel mogelijk Duitse burgers te vermoorden. Dit is bij Israël wel het geval, althans dat is mijn visie.". Israel zou volgens jou dus zo veel mogelijk burgers willen doden. Nogmaals, als dat zo is, waarom zijn er dan nog burgers?
Zie hierboven.quote:Nee, je zei zelf dat ze zo veel mogelijk burgers willen doden. Waarom zijn er nog Palestijnen?
Ik zie niet waarom het wereldpolitiek gezien niet mogelijk is om een volk snel uit te roeien, maar dat het langzaam uitroeien van een volk wel geacepteerd wordt...ik zie het de Arabische regeringsleiders al zeggen: "wel een beetje rustig aan doen, zo'n genocide"quote:Op zondag 11 januari 2009 19:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk betekend niet per definitie in een keer. Je meet hier dus wederom aan de hand van het aantal slachtoffers hun doel. Dat is hoogst merkwaardig. Dat het wereldpolitiek gezien niet mogelijk is, laat jij voor het gemak achterwege.
Je kunt natuurlijk wel je vraagtekens hebben bij die tactiek, en wanneer onder welke omstandigheden dat wel gerechtvaardigd is en wanneer niet. Rusland deed het een paar jaar geleden ook nog in Tjetsjenië, je hebt wat opstandelingetjes, en dan ga je een stad uitmoorden.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:12 schreef Autodidact het volgende:
Ja, klopt. Maar je bent het toch met me eens dat dit niet betekent dat de geallieerden "geen haar beter" waren dan de nazi's? Daar ging de discussie over.
En ook niet op deze manier.quote:Als ze zo min mogelijk burgers wilden doden waren ze de Gazastrook niet binnengevallen.
Het doel is ook om de bevolking te terroriseren en te demoraliseren. Door veel burgerslachtoffers, maar niet door zoveel mogelijk burgerslachtoffers. Dat is is in wezen niet anders dan een bomaanslag op een bus, ook om te terroriseren en demoraliseren.quote:Maar als het doel was geweest om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken, waarom zijn er dan nog burgers?
Die Noorse arts is een extremeen linkse mafkees en onbetrouwbaarder dan de gemiddelde Palestijnse groenteboer. Volgens de Palestijnse authoriteiten zelf is 50 % van de doden burger. De Palestijnse authoriteiten overdrijven echter altijd, de enige strijd waarin ze daadwerkelijk goed zijn is het mediaoffensief. Ga er maar van uit dat het daadwerkelijke aantal een stuk lager ligt, ver onder de 50 %. Van de daadwerkelijke burgerslachtoffers zijn er dan ook nog eens een groot deel dood als indirect gevolg van Hamas strategie, neem als voorbeeld de familie van de eerder door me genoemde hamas leider. Dat zijn er al weer 15.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een Noorse dokter maakte via TV bekend dat zeker 80% geen strijder was. Het is dus onzin om te stellen dat het merendeel Hamasstrijder is.
Arabische regeringsleiders, alsof die enige vorm van inspraak hebben - of macht hebben op wereldpolitiek niveau. Nee, het kan niet ten aanzien van andere landen waar Israël nog wel een wit voetje bij wil hebben. Uiteraard Europa, maar ook Amerika. Het langzaam uitroeien moet dan uiteraard wel erkend worden eer er tegen geageerd word. Dat begint gelukkig wel, maar het duurt nog enige tijd voordat het daadwerkelijk doorklinkt. Kritiek op Israël is hoogst ongebruikelijk en ongemakkelijk.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:28 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zie niet waarom het wereldpolitiek gezien niet mogelijk is om een volk snel uit te roeien, maar dat het langzaam uitroeien van een volk wel geacepteerd wordt...ik zie het de Arabische regeringsleiders al zeggen: "wel een beetje rustig aan doen, zo'n genocide"
Die mag je uitleggen.
quote:Op zondag 11 januari 2009 19:31 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Die Noorse arts is een extremeen linkse mafkees en onbetrouwbaarder dan de gemiddelde Palestijnse groenteboer. Volgens de Palestijnse authoriteiten zelf is 50 % van de doden burger. De Palestijnse authoriteiten overdrijven echter altijd, de enige strijd waarin ze daadwerkelijk goed zijn is het mediaoffensief. Ga er maar van uit dat het daadwerkelijke aantal een stuk lager ligt, ver onder de 50 %. Van de daadwerkelijke burgerslachtoffers zijn er dan ook nog eens een groot deel dood als indirect gevolg van Hamas strategie, neem als voorbeeld de familie van de eerder door me genoemde hamas leider. Dat zijn er al weer 15.
Hier hoeven wij niet over te discussiëren want je bent het gewoon met me eens. Je kunt vraagtekens hebben over de tactiek en keuzes in bepaalde omstandigheden, maar Israel is geen Hamas....zo'n morele overwinnig is inderdaad geen kunstje.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk wel je vraagtekens hebben bij die tactiek, en wanneer onder welke omstandigheden dat wel gerechtvaardigd is en wanneer niet. Rusland deed het een paar jaar geleden ook nog in Tjetsjenië, je hebt wat opstandelingetjes, en dan ga je een stad uitmoorden.
De vraag of de Engelsen een haar beter waren dan de nazi's doet niet terzake. Je had de nazi's en de ambitie om een ietsiepietsie beter te zijn is wel erg bescheiden. Dat is ook het domme van iedereen die hier constant loopt te roepen over wat hamas allemaal wel niet verkeerd doet. Joepie, Israel wint een wedstrijdje goede bedoelingen op een haar van hamas? Hang de vlag uit en prijs hen voor zoveel innerlijke beschaving?
Israel jaagt 600 burgers de dood in. Dat is hun keuze, hoe fout hamas is staat daar verder los van.
Het doel is volgens mij niet om "veel burgerslachtoffers" te maken maar inderdaad wel om de bevolking te demoraliseren en er voor te zorgen dat men zelf van de Hamas af wil. Dat is wel wat anders dan een bomaanslag op een burgersdoel met zo veel mogelijk slachtoffers met als doel een volk de zee in te drijven.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het doel is ook om de bevolking te terroriseren en te demoraliseren. Door veel burgerslachtoffers, maar niet door zoveel mogelijk burgerslachtoffers. Dat is is in wezen niet anders dan een bomaanslag op een bus, ook om te terroriseren en demoraliseren.
Het wel of niet kiezen voor het toepassen van genocide is toch wel een verschil in humaniteit.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Verschil is dat Israel wel alle Palestijnen zou kunnen doden en Hamas niet alle Israeliers. Maar dat is geen verschil in moraliteit of humaniteit, maar een feitelijk verschil in militaire slagkracht.
Volgens mij heeft zo'n beetje elk land kritiek op de oorlog, dus dat klopt niet. Je geeft overigens geen antwoord op de vraag: waarom zou het langzaam uitroeien van een volk wel geaccepteerd worden en wie doet dat? Bij wie kun je daar een wit voetje mee halen?quote:Op zondag 11 januari 2009 19:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Arabische regeringsleiders, alsof die enige vorm van inspraak hebben - of macht hebben op wereldpolitiek niveau. Nee, het kan niet ten aanzien van andere landen waar Israël nog wel een wit voetje bij wil hebben. Uiteraard Europa, maar ook Amerika. Het langzaam uitroeien moet dan uiteraard wel erkend worden eer er tegen geageerd word. Dat begint gelukkig wel, maar het duurt nog enige tijd voordat het daadwerkelijk doorklinkt. Kritiek op Israël is hoogst ongebruikelijk en ongemakkelijk.
Tja, waaruit blijkt dat die Noor een linkse extremist is die liegt over het aantal dode onschuldige? Alsof hij er enig belang bij heeft als particulier. 50% van de slachtoffers bestaat uit vrouwen en kinderenquote:
Kritiek op de oorlog, dat is geen kritiek op Israël. Dat ligt nog steeds te gevoelig, met name de VS die overigens daar telkens een stokje voor steekt binnen de resoluties. Telkens claimen als "eenzijdig" terwijl talloze andere landen dat niet zo zien. Daarnaast is het langzaam uitroeien van een volk ook niet geaccepteerd, maar het langzaam uitroeien moet wel ontdekt worden. Pas daarna kan er actief tegen worden opgetreden. Maar Israël is natuurlijk een apart land, de schuldgevoelens die in het Westen heersen maken het haast onmogelijk om Israël daadwerkelijk tegen te spreken of haar acties zelf eens goed door te lichten.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:37 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Volgens mij heeft zo'n beetje elk land kritiek op de oorlog, dus dat klopt niet. Je geeft overigens geen antwoord op de vraag: waarom zou het langzaam uitroeien van een volk wel geaccepteerd worden en wie doet dat?
quote:Op zondag 11 januari 2009 19:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Kritiek op de oorlog, dat is geen kritiek op Israël.
Als jij het "ontdekt" (of uit woede verzint), maak je geen illusies, dan kan elke regering het ontdekken. Dus waarom zouden ze het nu accepteren?quote:Op zondag 11 januari 2009 19:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat ligt nog steeds te gevoelig, met name de VS die overigens daar telkens een stokje voor steekt binnen de resoluties. Telkens claimen als "eenzijdig" terwijl talloze andere landen dat niet zo zien. Daarnaast is het langzaam uitroeien van een volk ook niet geaccepteerd, maar het langzaam uitroeien moet wel ontdekt worden. Pas daarna kan er actief tegen worden opgetreden. Maar Israël is natuurlijk een apart land, de schuldgevoelens die in het Westen heersen maken het haast onmogelijk om Israël daadwerkelijk tegen te spreken of haar acties zelf eens goed door te lichten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |