Ik heb ook een bon gekregen voor mijn Canon EOS 450D. Ben van plan die over 1 of 2 maanden te gaan doen, zodat ik eerst zelf mijn camera een beetje kan gaan leren kennenquote:Op donderdag 1 januari 2009 22:00 schreef dekkered het volgende:
Ik ook nog beginnende met een olympus E-520 is toevallig van de week (vorig jaar nog) naar een cursus speciaal voor olympus geweest. Dit kreeg je als je binnen een bepaalde tijd die camera gekocht had (dan ging er 100 euro van het totaal bedrag af).
Dit is heel erg leerzaam, ik zou als je het geld voor zoiets hebt het doen want je schiet er heel erg mee op.
dat is meestal wel makkelijk, ik wist zodoende namelijk ook al heel wat van men camera wat een deel van de mensen nog totaal niet wisten. (ook dankzij fok btw).quote:Op donderdag 1 januari 2009 22:43 schreef Zeus1981 het volgende:
[..]
Ik heb ook een bon gekregen voor mijn Canon EOS 450D. Ben van plan die over 1 of 2 maanden te gaan doen, zodat ik eerst zelf mijn camera een beetje kan gaan leren kennen.
Morgen maar eens naar de duinen hier rijden en kijken of ik ook zonder handleiding al wat leuke foto's kan maken.
Vraagje, eerlijk gezegd zonder gezocht te hebben:
Wat zijn nou goede tutorials voor echte beginners zoals ik? Zowel voor het maken van foto's als voor het bewerken in Photoshop.
In de winkel zag ik dit boek:
Canon EOS 450D (Hardcover) van Christian Haasz
Zijn dit soort boeken een beetje goed om over fotografie te leren?
ik zou juist niet cameraafhankelijke boeken kopen, de boeken van Freeman (john maar ook mikael zijn echt goed) in de laatste staan ook tips om je fotos te bewerken.quote:Op donderdag 1 januari 2009 22:43 schreef Zeus1981 het volgende:
[..]
Ik heb ook een bon gekregen voor mijn Canon EOS 450D. Ben van plan die over 1 of 2 maanden te gaan doen, zodat ik eerst zelf mijn camera een beetje kan gaan leren kennen.
Morgen maar eens naar de duinen hier rijden en kijken of ik ook zonder handleiding al wat leuke foto's kan maken.
Wat zijn nou goede tutorials voor echte beginners zoals ik? Zowel voor het maken van foto's als voor het bewerken in Photoshop.
Vul het lijstje eens in [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera, deel 15 daar zit veel ervaringquote:Op donderdag 1 januari 2009 20:52 schreef bathducki het volgende:
wat voor camera is het beste voor snel foto's achter mekaar schieten en niet al te duur?
ik zou graag beginner willen worden, ik ga ook fotografie studeren.
http://raym.deds.nl/fotografie%20tips.htmlquote:Op donderdag 1 januari 2009 22:43 schreef Zeus1981 het volgende:
[..]
Ben niet zo heel handig met PS, waar kan ik dit zo snel vinden (de HELP helpt mij nietquote:
heb je je foto's in Raw geschoten? dan kun je het in de rawbewerker van Photoshop doen, even spelen met de kleurintensiteit (bovenste schuifje)quote:Op vrijdag 2 januari 2009 16:14 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ben niet zo heel handig met PS, waar kan ik dit zo snel vinden (de HELP helpt mij niet)
ps: Heb PS CS3
Ik vind foto 1 erg leukquote:Op vrijdag 2 januari 2009 13:31 schreef McGilles het volgende:
Hierboven: Mooie compositie vind ik, alleen jammer dat hij een beetje donker is, maar zoals je al zelf zei, nog onbewerkt
Aangezien ik de 1 na laatste post in het vorige topic had, hebben weinig mensen de foto's nog gezien denk ik.
1:
[ afbeelding ]
2:
[ afbeelding ]
3:
[ afbeelding ]
4:
[ afbeelding ]
Commentaar van harte welkom!
dat komt dus doordat de witbalans niet aangepast is op de cameraquote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:53 schreef BabblingBrook het volgende:
[..]
Ik vind foto 1 erg leuk, ik vind iedere foto erg warm en het lijkt alsof er rood ofzo aan is toegevoegd.
quote:
Witbalans staat op automatisch. Ik vind het persoonlijk mooier en in PS kan ik altijd iets rood eruit halen.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:54 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat komt dus doordat de witbalans niet aangepast is op de camera
Ruis = Hoge ISO waarde.quote:Op zondag 4 januari 2009 08:21 schreef jakees het volgende:
Ben zelf ook een beginner heb de laatste tijd een uv filter en ben meer aan t experimenteren met mn instellingen. De laatste paar keer heb ik een soort ruis op mn foto's, kan dat door een verkeerde instelling komen of door mn filter? Er zit geen stof ofzo dus dat bedoel ik niet.
http://www.anneke071.web-log.nl
Enne NZW, volgens mij wonen wij vlak bij elkaar zo aan je foto te zien is dat de watering
Ok dan komt t waarschijnlijk doordat t bewolkt was, had wit balans op bewolkt en iso auto.quote:
An sich mooie foto's. Staat de horizon echt helemaal recht?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:41 schreef nzw het volgende:
@ snoezelkok, persoonlijk vind ik het truitje heel wit overkomen. Voor de rest heel leuk gedaan met die hand!
Vandaag een uurtje op het strand vertoefd. Foto's zijn bewerkt.
-1
[ afbeelding ]
-2
[ afbeelding ]
-3
[ afbeelding ]
dat donkere verschilt hier per beeldscherm (internetcafe's), irritant is datquote:Op donderdag 5 maart 2009 16:37 schreef Ynske het volgende:
je foto's komen hier nogal donker over, vooral de tweede, probeer eens door met je levels te spelen om ze wat lichter te krijgen
ze zaten eerst met z'n 3'en op het stoepje, maar toen ik foto's ging maken gingen er 2 poserenquote:k moet lachen bij de houding van t linker meiske, een modelletje in dop
heb jij je monitor gecalibreerd? Hier is hij nl net gedaan, en blijven de foto's donker, ik denk dat als je dat niet gedaan hebt, het een vertekening geeft voor de persoon die de foto plaatst om te zeggen dat de foto's licht genoeg zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2009 07:03 schreef Sugar het volgende:
Ruud, hier zijn ze niet te donker, maar ik heb een heel licht beeldscherm.
Ik vind nummer 1 erg mooi, de lucht is ook mooi gebleven en de kleuren komen mooi uit. De dwarse begroeiing linksvoor verstoort de andere lijnen een beetje, vind ik, dus had ik misschien een paar stappen naar rechts gedaan, dat he de belijning wat eenduidiger zou hebben. Maar ik vind het een mooie plaat!![]()
Je zou de kleuren en de helderheid nog wat kunnen opschroeven misschien?
Nummer 2 is sterk qua moment! Mooie portretten zo en goed de sfeer gepakt. De foto mist alleen echt contrast, hij is heel vlak en grijzig nu. Flink opschroeven zou ik doen!En ik denk dat ik ;m net anders zou croppen, zodat de meisjes niet zo in het midden staan.
had ik al gedaan (met de editor in Flickr, momenteel dus geen beschikking over eigen software): klikquote:Op vrijdag 6 maart 2009 07:03 schreef Sugar het volgende:
Ruud, hier zijn ze niet te donker, maar ik heb een heel licht beeldscherm.
Ik vind nummer 1 erg mooi, de lucht is ook mooi gebleven en de kleuren komen mooi uit. De dwarse begroeiing linksvoor verstoort de andere lijnen een beetje, vind ik, dus had ik misschien een paar stappen naar rechts gedaan, dat he de belijning wat eenduidiger zou hebben. Maar ik vind het een mooie plaat!![]()
Je zou de kleuren en de helderheid nog wat kunnen opschroeven misschien?
kun je mij uitleggen hoe ik er meer contrast in krijg? croppen had ik niet gedaanquote:Nummer 2 is sterk qua moment! Mooie portretten zo en goed de sfeer gepakt. De foto mist alleen echt contrast, hij is heel vlak en grijzig nu. Flink opschroeven zou ik doen!En ik denk dat ik ;m net anders zou croppen, zodat de meisjes niet zo in het midden staan.
klopt, maar over 1,5 maand (quote:Op vrijdag 6 maart 2009 09:53 schreef Ynske het volgende:
[..]
heb jij je monitor gecalibreerd? Hier is hij nl net gedaan, en blijven de foto's donker, ik denk dat als je dat niet gedaan hebt, het een vertekening geeft voor de persoon die de foto plaatst om te zeggen dat de foto's licht genoeg zijn
@Ruud, dat is idd lastig als je steeds een andere ongecalibreerde monitor hebt om mee te werken
meer contrast krijg je door te zorgen dat je levels gelijk staan dus, dat je een mooi bergje hebtquote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:44 schreef Ruud het volgende:
[..]
had ik al gedaan (met de editor in Flickr, momenteel dus geen beschikking over eigen software): klik
maar bij deze foto wilde ik graag commentaar bij het origineel
[..]
kun je mij uitleggen hoe ik er meer contrast in krijg? croppen had ik niet gedaan![]()
dit is het origineel trouwens
deze, deze en deze horen er ook bij, maar die zijn wat minder
[..]
klopt, maar over 1,5 maand () kan ik weer op mijn eigen pc werken
![]()
misschien mijn monitor ook eens laten calibreren, kost dat?
duidelijk, ik ga er eens mee aan de slag, thanksquote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:04 schreef Ynske het volgende:
[..]
meer contrast krijg je door te zorgen dat je levels gelijk staan dus, dat je een mooi bergje hebt[ afbeelding ] dan moet dus t zwarte schuifje aan het begin staan en t witte schuifje aan het eind van het bergje
70 euro is te doen...quote:calibreren kan met een syder van datacolor, die eenmalige aanschafkosten heeft in de goedkoopste van 70 euro.
ik denk dat ik dit maar bij al m'n foto's ga doen, ze worden er allemaal mooier vanquote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:04 schreef Ynske het volgende:
[..]
meer contrast krijg je door te zorgen dat je levels gelijk staan dus, dat je een mooi bergje hebt[ afbeelding ] dan moet dus t zwarte schuifje aan het begin staan en t witte schuifje aan het eind van het bergje
quote:Op maandag 9 maart 2009 08:25 schreef Ruud het volgende:
[..]
ik denk dat ik dit maar bij al m'n foto's ga doen, ze worden er allemaal mooier van
hehe, zo leer ik nog eens ietsquote:
Komen ze, onbewerkt, altijd te donker uit je cam?quote:Op maandag 9 maart 2009 11:51 schreef Ruud het volgende:
[..]
hehe, zo leer ik nog eens iets
de onbewerkte foto's zien er allemaal mat uit als ik ze naast elkaar zet
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 13:16 schreef Apoc2003 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tweede kerstdag genomen, onbewerkt nog.
dat verschilt per beeldscherm (internetcafe's)quote:Op maandag 9 maart 2009 13:50 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Komen ze, onbewerkt, altijd te donker uit je cam?
dat laatste zou niet zo mooi zijn, heb 'm namelijk in het buitenland gekocht (geen garantie in NL)quote:Op maandag 9 maart 2009 14:11 schreef Halinalle het volgende:
Ik vind je foto's te donker uit je camera komen. Dat is misschien een kwestie van instellingen, maar wellicht ook een defect.
quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:42 schreef zeeuwse het volgende:
of kan ik gewoon [img]http://... .jpg[/url] ]?
Geen idee wat je bedoelt. Plaatjes krimpen niet zo maar. Als je een foto verkleint naar bijvoorbeeld 320px × 480px in PS en deze daarna upload zonder verder te verkleinen (waarom zou je?) is 'ie nog steeds hetzelfde formaat... 320 × 480 pixels dus. Ik zou niet weten waarom dat anders zou over komen op het internet.quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:06 schreef zeeuwse het volgende:
Ja! Nu lukt het wel! Bedankt!
[ afbeelding ]
Ik mag ze zo te zien wel iets groter opslaan zie ik..
Heb me keurig aan de 610 pixels gehouden, maar kennelijk komt dit op het forum toch anders over.
ff de 1 en de 6 omdraaien bij het resizenquote:Op donderdag 12 maart 2009 16:06 schreef zeeuwse het volgende:
Ja! Nu lukt het wel! Bedankt!
[ afbeelding ]
Ik mag ze zo te zien wel iets groter opslaan zie ik..
Heb me keurig aan de 610 pixels gehouden, maar kennelijk komt dit op het forum toch anders over.
leuke foto, leuke compositie.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:14 schreef JaneM het volgende:
@ Wortels: Foto 1 vind ik het leukst, de compositie spreekt me daar het meest aan. En de kleuren vind ik juist wel wat hebben, springen er lekker uit![]()
Dit is een foto van Dotje, is alweer van even geleden. Opmerkingen zijn welkom![]()
[ afbeelding ]
Ik vind de eerste foto net even iets te veel verzadigd. Ik zou het daar ietsje minder doen. De andere twee zijn wel goed. De eerste foto vind ik verder qua compositie en beeld het meest interesant.quote:Op woensdag 18 maart 2009 23:05 schreef wortels het volgende:
Hoi!
Ik ben eigenlijk nog maar net bezig met m'n foto's iets te bewerken om ze mooier te maken. Ik merk dat het bij foto's van/met planten en bloemen vaak een heel mooi effect geeft om de kleurverzadiging wat op te schroeven. Maar nu zit ik er een beetje mee, dat ik niet goed weet wat nog 'goed' is en wat overdreven gekleurd is. Dus om mijn gevoel wat beter te ijken: wat vinden jullie bijvoorbeeld van de onderstaande foto's? Te ver verzadigd, of toch wel mooi?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik sluit me aan bij Emme-r-tje. Ietsje lichter zou geen kwaad kunnen denk ik. Verder een erg mooie compositie en een heel mooi gebruik van scherpte.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:14 schreef JaneM het volgende:
@ Wortels: Foto 1 vind ik het leukst, de compositie spreekt me daar het meest aan. En de kleuren vind ik juist wel wat hebben, springen er lekker uit![]()
Dit is een foto van Dotje, is alweer van even geleden. Opmerkingen zijn welkom![]()
[ afbeelding ]
Commentaar is welkomquote:Model: NIKON D80
Diafragma: f/10
Color Space: sRGB
Belichtingsinval Waarde 0 EV
Scherpstel afstand: 112 mm
ISO: 200
Belichtingsmeter instelling: Multi-Segment
Sluitertijd Waarde: 1/160 sec
Hele gave foto, eigenlijk weinig op aan te merken. Misschien 1 mini puntje ik vind die windmolen zo alleen staanquote:Op woensdag 25 maart 2009 14:11 schreef Scorpionsworld het volgende:
Vorige week met het mooie weer tegen zonsondergang een paar keer de deur uit gegaan met m'n camera, en onder andere het volgende geschoten:
[ afbeelding ]
[..]
Commentaar is welkom
Ik weet het. Het was op dat moment echter het enigste aan de horizon wat ik ook maar enigszins tegen de achtergrond kon leggen. De windmolen zelf staat helaas remi langs de A9quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:06 schreef nzw het volgende:
[..]
Hele gave foto, eigenlijk weinig op aan te merken. Misschien 1 mini puntje ik vind die windmolen zo alleen staan![]()
Ook erg mooie foto's. Het strand leent zich wat dat betreft onder alle omstandigheden voor iets leuks. Foto 4 had je om het spannender te maken wellicht alleen de vlag van die strandtent tegen de dreigende wolken kunnen zetten.quote:Vandaag wat foto's aan het strand gemaakt:
1.
[ afbeelding ]
2.
[ afbeelding ]
3.
[ afbeelding ]
4.
[ afbeelding ]
En een paar dagen terug met wat mooier weer:
5.
[ afbeelding ]
6.
[ afbeelding ]
Zo dat was voorlopig even de laatsteSorry voor de vele foto's
mooie fotoquote:Op woensdag 25 maart 2009 14:11 schreef Scorpionsworld het volgende:
Vorige week met het mooie weer tegen zonsondergang een paar keer de deur uit gegaan met m'n camera, en onder andere het volgende geschoten:
[ afbeelding ]
[..]
Commentaar is welkom
Thanks voor de feedback, ik zal het onthouden. Nu nog een lens met een dergelijk bereikquote:Op woensdag 25 maart 2009 20:12 schreef Ruud het volgende:
[..]
mooie foto
ik had het alleen mooier gevonden als de windmolen op 1/3 of 2/3 stond
met 1/3 of 2/3 wordt bedoeld dat het onderwerp niet 1/3 of 2/3 dichterbij moet staan.quote:Op donderdag 26 maart 2009 11:32 schreef Scorpionsworld het volgende:
[..]
Thanks voor de feedback, ik zal het onthouden. Nu nog een lens met een dergelijk bereik
Ah, op die manierquote:Op donderdag 26 maart 2009 11:54 schreef Emme-r-tje het volgende:
[..]
met 1/3 of 2/3 wordt bedoeld dat het onderwerp niet 1/3 of 2/3 dichterbij moet staan.
Maar het onderwerp horizontaal van links af gezien op 1/3e of 2/3e van de foto staat. Dat maakt in de meeste gevallen de foto aantrekkelijker
Door het model wat verder van de muur te zetten (nu heb je rechts een schaduw die niet zo heel mooi is) en te experimenteren met belichting. Dus bijvoorbeeld een lamp van links laten schijnen, of juist van rechts, onder, boven, etc. Dan wordt je foto iets minder "vlak". Verder kun je in de nabewerking nog wat meer contrast toevoegen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:17 schreef maikel_rox het volgende:
[ afbeelding ]
hoe voeg ik hier wat meer mysterie aan toe?
Ik vind het een super foto! Super mooi contrast! Het enige wat de foto misschien net iets mooier maakt is door het bovendste deel van de lucht af te snijden. Dat je ongeveer 1/3 lucht hebt en 2/3 land, dus niet 50/50.quote:Op zondag 29 maart 2009 20:42 schreef eer-ik het volgende:
Onlangs in Zuid Afrika geweest en daar belachelijk veel foto's gemaakt waarvan ik deze wel een van de mooiste vond. De plaat pronkt op mijn desktop als achtergrondIemand op- of aanmerkingen op deze foto?
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 29 maart 2009 20:42 schreef eer-ik het volgende:
Onlangs in Zuid Afrika geweest en daar belachelijk veel foto's gemaakt waarvan ik deze wel een van de mooiste vond. De plaat pronkt op mijn desktop als achtergrondIemand op- of aanmerkingen op deze foto?
[ afbeelding ]
Dan is dat bord idd weer afgeschreven.quote:Op maandag 30 maart 2009 00:36 schreef Elefes het volgende:
Ik zou dan juist van de onderkant wat afhalen, want daar zit je met een stukje saai zand terwijl de lucht nu net zo mooi is. Jammer alleen dat het bord "60" dan deels afgesneden wordt. Dus ik zou de foto gewoon zo latenen de volgende keer wat meer versies nemen van ditzelfde plaatje (met en zonder het bord).
Verder gewoon een mooie foto.
Als eerste reactie dacht ik: Nice picture. Maar om even mijn kritisch oog erop te laten vallen kan ik wat puntjes opnoemen die je misschien kunnen helpen. Ten eerste lijkt het net een beetje of de horizon scheef is, probeer links en rechts ongeveer even hoog te krijgen. Daarbij is het bij landschapsfotografie meestal erg mooi om ook iets moois op de voorgrond te hebben. In dit geval heb je narcissen, maar zodra je net iets lager gaat zitten is het mogelijk om 1 van deze narcissen iets groter en voller in beeld te krijgen waardoor je nog meer een diepte gevoel krijgt in de foto.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:23 schreef Logician het volgende:
[ afbeelding ]
Vanmorgen gemaakt in het park
Chromatisch aberratie plus plus in je foto. Zoek idd een iets lager standpunt op. En schiet met het licht mee.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:23 schreef Logician het volgende:
[ afbeelding ]
Vanmorgen gemaakt in het park
Nogal technische tekst, maar is dat zeg maar dat randen om bomen wit worden (en sommige stukjes lucht) ipv blauw?quote:Op maandag 30 maart 2009 20:49 schreef Noxa het volgende:
[..]
Chromatisch aberratie plus plus in je foto. Zoek idd een iets lager standpunt op. En schiet met het licht mee.
Voor deze foto kun je in Lightroom of photoshop eens proberen de chromatische abberatie terug te draaien. In Lightroom zit er een standaard knop voor. Hoe dat in PS zit weet ik niet.
Nou bijna. Chromatische Abberatie is een probleem dat ontstaat doordat licht in een holle of bolle lens uit een valt. Je kent het prisma effect wel. Wit licht valt uit 1 in meerdere kleuren.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:29 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Nogal technische tekst, maar is dat zeg maar dat randen om bomen wit worden (en sommige stukjes lucht) ipv blauw?
Heb het zelf ook vaak, door eerst te focussen op de lucht en daarna de foto te maken is het wel tegen te gaan
Yes!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:38 schreef eer-ik het volgende:
Ah, dat je een gekleurd randje (bij je toren, rood rechts, groen links) krijgt zeg maar?
Leuke zwaan! Nu heb je iig wel iets op de voorgrond, maar probeer in dit geval weer lager te zitten zodat de zwaan beter uit komt en dat de bomen op de achtergrond geheel op de foto komen. Zorg dat de horizon ongeveer op 2/3 van de foto ligt.quote:Op woensdag 1 april 2009 18:33 schreef Logician het volgende:
Maar weer eens een poging van mij![]()
[ afbeelding ]
leuk plaatjequote:Op woensdag 1 april 2009 18:33 schreef Logician het volgende:
Maar weer eens een poging van mij![]()
[ afbeelding ]
Prima foto. Dat schuine maakt het dynamisch. Zou niet weten wat hier beter aan kan, misschien kan je 'm leuk bewerken om die 'actie'/spanning te benadrukken.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:33 schreef Jongeheer123 het volgende:
Deze een paar dagen geleden gemaakt.
[ afbeelding ]
Bedankt! Jammer dat ik niet meer in Volendam ben zodat ik het nogmaals uit kan proberen, maar ik zal er zeker rekening mee houden met andere foto's. Ik probeer nu ook altijd van verschillende hoeken dezelfde foto te maken om zo te kijken wat het beste is.quote:Op woensdag 13 mei 2009 12:13 schreef Halinalle het volgende:
Ik vind het zeker geen onaangename foto.
Aan de linkerkant zou ik dat halve huis weg croppen. Wellicht kijken als je de wolkenlucht wat beter doortekend kunt krijgen. En het zou natuurlijk leuk zijn als er vee in de weide liep, maar daar kun je als fotograaf weinig aan doen. Wat je wel kunt proberen is om een ander standpunt uit te proberen bij een dergelijke foto. Geknield bijvoorbeeld.
Ik had hem wat meer ruimte aan de rechter kant gegeven, dan valt dat halve huis er ook meteen af (niet dat ik het nu heel erg storend vind hoor). Misschien ook nog wat minder gecropt (het valt me op dat hij bijna vierkant is, waarom heb je hem zo gecropt?).quote:Op woensdag 13 mei 2009 12:03 schreef colorito het volgende:
Wat vinden jullie hier van? Een molen in Volendam.
Nu ik er zelf lang naar kijk, vind ik het een beetje een saaie foto. Hoe zou ik het anders hebben kunnen maken?
[ afbeelding ]
Ik had er ook een gemaakt met flits. Zag er afschuwelijk uit, met harde schaduwen en heel veel nepperigheid.quote:
Heb je flitscompensatie gebruikt?quote:Op woensdag 13 mei 2009 20:37 schreef hmesker het volgende:
[..]
Ik had er ook een gemaakt met flits. Zag er afschuwelijk uit, met harde schaduwen en heel veel nepperigheid.
Dat hangt van je camera af. Je kunt de flitser daarmee minder sterk laten flitsen, waarmee je dus het onnatuurlijke voorkomt.quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:00 schreef hmesker het volgende:
Eeeeeeh..... hoe doe ik dat?
Bedankt voor je feedback. Ik had eerlijk gezegd dat huis nog niets eend gezien tijdens het maken van de foto...quote:Op woensdag 13 mei 2009 13:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik had hem wat meer ruimte aan de rechter kant gegeven, dan valt dat halve huis er ook meteen af (niet dat ik het nu heel erg storend vind hoor). Misschien ook nog wat minder gecropt (het valt me op dat hij bijna vierkant is, waarom heb je hem zo gecropt?).
Ik zie dat rechts een weg loopt? Misschien was het leuk geweest om die nog in beeld te hebben.
jammer van het afgesneden oor.quote:
Rawquote:Op donderdag 14 mei 2009 12:52 schreef justmattie het volgende:
Ik schiet sinds kort met een D60 18-55 standaard VR lens.
-Wat voor type bestand raden jullie aan? Heb nu JPEG-Fijn
quote:-Lees wel eens iets over croppen. Hoe doe ik dat in fotoshop CS 8 ?
Thnx !!quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:54 schreef Ynske het volgende:
[..]
Raw![]()
[..]
[ afbeelding ] het derde knopje aan de linkerkant, en dan op je afbeelding trekken zodat hetgeen je over wilt houden overblijft. dubbel klikken en het word uitgesneden/gecropt
Nee, daar zijn speciale programma's voor.quote:Op donderdag 14 mei 2009 15:13 schreef justmattie het volgende:
[..]
Thnx !!
Maarre, RAW is dat gewoon op de PC te openen dan voor iedereen?
Beweging?quote:Op donderdag 14 mei 2009 15:03 schreef Madsen het volgende:
ik mis iets in deze foto, iemand die mij kan vertellen wat ...
[ afbeelding ]
zwartwitquote:Op donderdag 14 mei 2009 15:03 schreef Madsen het volgende:
ik mis iets in deze foto, iemand die mij kan vertellen wat ...
[ afbeelding ]
nee maar is wel beter bewerken, en na het bewerken sla je m op als jpgquote:Op donderdag 14 mei 2009 15:13 schreef justmattie het volgende:
[..]
Thnx !!
Maarre, RAW is dat gewoon op de PC te openen dan voor iedereen?
En ik las dat foto's dan iets langer aan het verwerken zijn in het toestel zelf?
Dankje het is onderdeel van een serie en deze 'beweegt' nog nietquote:
Oh dankje voor de info, hier ga ik mee aan de slag!quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:21 schreef Ynske het volgende:
[..]
zwartwitje zwart is niet zwart. kijk eens naar de levels in je foto
voor uitleg, kijk even hier
Foto 1 en Foto 2 stralen iets mysterieus uit (vind ik)quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:22 schreef N00N het volgende:
De eerste is met "fill-in-flits" gemaakt met mijn eerste digitale camera. Vond ik wel aardig gelukt.
De tweede zonder flits
Het is eigenlijk de eerste keer dat ik vakantiefoto's maak
Hij is heel erg bewerkt moet ik toegeven, qua kleuren dan, compositie is origineel, het origineel is een stuk minder pakkend en durf ik hier niet eens te laten zienquote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:50 schreef N00N het volgende:
Murzeltje bedankt voor je commentaar.
Jou foto vind ik heel mooi qua compositie en kleur vooral.
Heb je die bewerkt? of kwam hij er zo uitrollen![]()
Mooie markante kop vind ik het.
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:30 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben vandaag voor het eerst écht op pad geweest met mijn camera. Op zich ben ik wel tevreden met het resultaat, maar wat vinden jullie? Deze foto's zijn allemaal niet bewerkt, gecropt of wat dan ook.
Tips en tricks altijd welkom
Inderdaad, op de 1e na zijn ze allemaal scheefquote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:28 schreef Halinalle het volgende:
Om te beginnen je horizon rechtzetten. Het beste is natuurlijk om dit te doen bij het maken van je foto, maar je kunt dit ook achteraf doen in je fotobewerkingsprogramma.
spotmeteringquote:Op woensdag 13 mei 2009 20:20 schreef hmesker het volgende:
Voor:
[ link | afbeelding ]
Na edit met PS Lightroom:
[ link | afbeelding ]
Tips hoe ik de belichting goed had kunnen krijgen zónder ge-edit met PS o.i.d. zijn zeer welkom.....
Hoi! Ik denk dat wat jij wilt, niet op te lossen is met instellingen alleen! Ik was grappig genoeg twee jaar geleden ook in Londen en had toen precies hetzelfde probleem. Je kan het probleem oplossen met een polarisatiefilter. Ik geloof niet dat die zo heel duur zijn, en ze zijn er voor alle camera's (zelfs compact). Google eens "polarization filter" voor plaatjes, dan kan je zien wat voor effect het heeft op een foto!quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:58 schreef Maartel het volgende:
Wel alvast een beginnersvraagje: welke instellingen moet je aanpassen als een deel van je foto te licht is en een ander te donker (bijvoorbeeld de mooie blauwe lucht trekt helemaal wit weg, terwijl het gebouw ervoor wat donker oogt).. iso/belichting aanpassen lost dat maar half op (want als ik het geheel lichter maak wordt de lucht nog fletser, en omgekeerd het gebouw nog donkerder), en ik heb er nog totaal geen verstand van waar ik dan aan moet zitten.. diafragma, sluitertijd..?
Hoe heb je die bewerkt?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 08:25 schreef Murzeltje het volgende:
[..]
Foto 1 en Foto 2 stralen iets mysterieus uit (vind ik)
Foto 3.. is weg?
Foto 4... kan me niet pakken qua compositie
Mijn 1e bijdrage:
[ afbeelding ]
Ik als ook beginner vindt wel dat die groene achtergrond niet mooi combineert met het bruin van het paard en rood van de ruiter.quote:Op maandag 8 juni 2009 21:13 schreef Syb.ren het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou graag wat tips enzo willen!:D
Ruimer kaderen, of juist een stuk krapper.quote:Op maandag 8 juni 2009 21:13 schreef Syb.ren het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou graag wat tips enzo willen!:D
Best leuk... maar het eerste wat ik dacht toen ik ze zag: waar is de flits?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:55 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat vinden jullie er van?
probeer gebruik te maken van een reflectiescherm of in te flitsenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:55 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat vinden jullie er van?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |