Het merk OPEL, de naam OPEL is al 5 miljard euro waardquote:Op maandag 6 april 2009 22:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Met de huidige constructie lijkt die kans me wel groot ja.
Is al of is nogquote:Op maandag 6 april 2009 23:22 schreef henkway het volgende:
[..]
Het merk OPEL, de naam OPEL is al 5 miljard euro waard
Ik ben gek op Amerikanen, maar voor deze:quote:Op maandag 6 april 2009 23:36 schreef Lemmeb het volgende:
Nou, ik vind het eigenlijk maar een kutnaam en een kutmerk, maar ik kan ook echt niet meer zonder de Opel in het straatbeeld.
Opel vervult een belangrijke taak, namelijk dat een middelmatig vormgegeven auto (en dat zijn er per definitie veel) er toch nog spectaculair mooi uit kan zien als er een Opel in de buurt is.quote:Op maandag 6 april 2009 23:36 schreef Lemmeb het volgende:
Nou, ik vind het eigenlijk maar een kutnaam en een kutmerk, maar ik kan ook echt niet meer zonder de Opel in het straatbeeld.
geweldig he Opel admiraalquote:Op dinsdag 7 april 2009 11:25 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Ik ben gek op Amerikanen, maar voor deze: [ afbeelding ]
Laat ik zelfs een hoop Amerikanen achter me staan.
Opel is een redelijk merk met een geweldige geschiedenis, zodra zij weer wat ambitieuzer worden zal ik ook echt wel weer een oogje openhouden
hehehehehquote:Op dinsdag 7 april 2009 21:28 schreef highender het volgende:
[..]
Opel vervult een belangrijke taak, namelijk dat een middelmatig vormgegeven auto (en dat zijn er per definitie veel) er toch nog spectaculair mooi uit kan zien als er een Opel in de buurt is.
Ga weg, Opel is een waardeloze auto. De troep die ze tot eind jaren 90 gemaakt hebben roest in no-time weg.quote:Op maandag 6 april 2009 23:22 schreef henkway het volgende:
Het merk OPEL, de naam OPEL is al 5 miljard euro waard
Opel Insignia is top of the Bill.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ga weg, Opel is een waardeloze auto. De troep die ze tot eind jaren 90 gemaakt hebben roest in no-time weg.
Dan kunnen ze die miljarden die ze waard zijn vast in het pensioenfonds stoppen..quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:42 schreef henkway het volgende:
[..]
Opel Insignia is top of the Bill.
ik bedoel de merknaam Opel is een miljarden waard
quote:Verkoop Opel belemmerd door pensioenverplichting 22:09 7-4-2009
FRANKFURT (AFN) - Het vinden van een koper voor Opel, dochter van het noodlijdende Amerikaanse General Motors, wordt mogelijk belemmerd door pensioenverplichtingen van bijna 4 miljard euro.
...
bron
Dus na 80 jaar in bezit te zijn van GM kunnen ze eindelijk goeie auto's bouwenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:42 schreef henkway het volgende:
Opel Insignia is top of the Bill.
ik bedoel de merknaam Opel is een miljarden waard
Zou me niets verbazen als GM de merknaam OPEL al belast had met een preferente hypotheekquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan kunnen ze die miljarden die ze waard zijn vast in het pensioenfonds stoppen..![]()
[..]
quote:De Nederlander vertrouwt Opel, Prodent en Nivea
Video.quote:‘Batterijauto’ moet Nederland veroveren
NEW YORK/DEN BOSCH - Als het aan de directeur van Segway Nederland ligt kart er binnenkort door Nederland een vernuftig stadsautootje.
New York - en eigenlijk de hele wereld - mocht gisteren al kennis maken met het prototype, dat General Motors (GM) en Segway samen ontwikkelden. Of en wanneer de ‘auto’ op de markt komt is evenwel nog niet duidelijk. De tweewieler moet gaan rijden op batterijen.
Piet Kruijt, de Nederlandse importeur van Segway is in ieder geval enthousiast. Hij zou het vervoersmiddel terzijnertijd graag naar ons land halen. Segway is bekend van - zeg maar - de elektrische step, een tweewieler waarop de bestuurder staat. De step maakt na een lange strijd met de overheid nu een opmars in het Nederlandse straatbeeld. In het nieuwe stadsautootje ziet Kruijt een mooie aanvulling. "Je kunt er in zitten en hij gaat sneller." Daarmee zou het model in Kruijts optiek met name aantrekkelijk zijn om vanuit de periferie van de stad snel het centrum te bereiken.
Het project van GM en Segway draagt de naam Personal Urban Mobility and Accessibility (PUMA). GM verkeert in grote financiële problemen en wordt overeind gehouden door overheidskredieten.
quote:Dealers willen belang in Opel
De Opel-dealers in Nederland willen samen met hun collega's elders in Europa een aandeel verwerven in hun merk.
Reddingsplan
Een overgrote meerderheid van de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) heeft ingestemd met een reddingsplan voor de Duitse onderneming, meldt VODN-voorzitter Erik Selles.
Problemen
De dealers willen de komende drie jaar geld steken in een fonds voor een nieuw op te zetten bedrijf. De huidige eigenaar van Opel, General Motors, is daarin een minderheidsbelang toebedeeld. Opel verkeert door de recessie in moeilijkheden en de Duitse overheid heeft steun toegezegd.
quote:ma 13 apr 2009, 19:03
'Obama wil 'chirurgisch' bankroet GM'
NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse regering stuurt aan op een ’chirurgisch’ bankroet van het autoconcern General Motors (GM). Doel is om de gezonde onderdelen van GM in een aparte onderneming onder te brengen. De overige activiteiten moeten in enkele jaren worden geherstructureerd.
Dat meldde de Amerikaanse krant The New York Times maandag. President Barack Obama wil een snelle oplossing kunnen bieden als GM geen akkoord bereikt met zijn aandeelhouders over de schuldenlast van ongeveer 28 miljard dollar, aldus de krant.
Mogelijk vraagt het Amerikaanse concern al op 1 juni uitstel van betaling aan. GM en de Amerikaanse regering wilden niet reageren op de berichtgeving.
Ingezakte verkoop
GM is in grote problemen gekomen door een sterk ingezakte autoverkoop in de Verenigde Staten. Het bedrijf kampt met hoge kosten door afspraken met vakbonden over afvloeiingsregelingen en gezondheidszorg voor werknemers. De autofabrikant wordt in leven gehouden door overheidskredieten.
Beleggers op Wall Street reageerden maandag negatief op de plannen die Obama met GM zou hebben. De beurskoers van het concern stond meer dan 15 procent lager op 1,72 dollar.
Staan de hersenen in Detroit??quote:Op maandag 13 april 2009 20:00 schreef Meddo het volgende:
Een soort hersendood?
ja.quote:Op maandag 13 april 2009 20:03 schreef edwinh het volgende:
beetje vreemd de goede delen eruit halen, als je daar mee verder gaat sterven ze af want er is niks meer waar het in kan toch? Beetje hetzelfde als de slechte nieren uit iemand halen, dan sterft de rest ook. Het een kan niet zonder het ander of zie k dit verkeerd....
Denk dat dit bij een groot concern als GM wel meevalt, het zijn toch allemaal aparte takken die onder een bedrijf vallen.quote:Op maandag 13 april 2009 20:03 schreef edwinh het volgende:
beetje vreemd de goede delen eruit halen, als je daar mee verder gaat sterven ze af want er is niks meer waar het in kan toch? Beetje hetzelfde als de slechte nieren uit iemand halen, dan sterft de rest ook. Het een kan niet zonder het ander of zie k dit verkeerd....
eens maar je tovert niet zomaar even een heel nieuw businessplan uit de hoed onmogelijk, aparte takken jah maar allemaal in de auto sector wat als een spinnen web aan elkaar hangt, je kan bijvoorbeeld de onderdelen tak wel voortzetten maar die kan echt niet alleen van de after market rond komen omdat er bijzonder veel concurrentie is uit universele hoek.quote:Op maandag 13 april 2009 20:05 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ja.
start een 2de onderneming op die voor een appel & een ei de goede onderdelen overkoopt (die daardoor van hun schuldlast af zijn ook), en laat alle slechte onderdelen in het oude bedrijf zitten. Het oude gaat gegarandeerd overkop, het gezonde maakt een kans.
Eens. Maar GM heeft ook een heleboel non-core activiteiten als financieringen, hypotheken en dat soort dingen. In theorie zou je in dit soort dingen kunnen snijden zonder dat de core-business van GM er hard door geraakt wordt (ja, de naam en dat soort dingen), maar dan kan GM zich weer richten waar zij zich op hoort te richten, namelijk auto's maken.quote:Op maandag 13 april 2009 20:38 schreef edwinh het volgende:
[..]
eens maar je tovert niet zomaar even een heel nieuw businessplan uit de hoed onmogelijk, aparte takken jah maar allemaal in de auto sector wat als een spinnen web aan elkaar hangt, je kan bijvoorbeeld de onderdelen tak wel voortzetten maar die kan echt niet alleen van de after market rond komen omdat er bijzonder veel concurrentie is uit universele hoek.
maar de US werknemer en US pensionado van GM zal wel zwaar de klos zijnquote:Op maandag 13 april 2009 20:51 schreef Bankfurt het volgende:
GM is net zo levensvatbaar als een echte dinosaurus in de Efteling.
General Motors verkreeg in 1929 80% van de aandelen in Opel. Dit werd in 1931 uitgebreid naar 100%.quote:Op maandag 13 april 2009 19:58 schreef henkway het volgende:
Failliet is toch Failliet??
Wie krijgt Opel dan???
Tja, ze hebben het aan zichzelf te danken dat van het pensioensysteem een piramidespel is gemaakt. Maar goed, het gaan dermate grote rellen worden dat er wel een of andere regeling van overheidswege zal komen.quote:Op maandag 13 april 2009 20:58 schreef henkway het volgende:
[..]
maar de US werknemer en US pensionado van GM zal wel zwaar de klos zijn
Opel en Daewoo komen er wel bovenop
Maar daarvan dan krijg je weer rellen van de belastingbetalers.quote:Op maandag 13 april 2009 21:07 schreef eleusis het volgende:
[..]
Tja, ze hebben het aan zichzelf te danken dat van het pensioensysteem een piramidespel is gemaakt. Maar goed, het gaan dermate grote rellen worden dat er wel een of andere regeling van overheidswege zal komen.
Die zullen wel opgenomen worden in reguliere regelingen, weliswaar niet zo als de echte GM regelingenquote:Op maandag 13 april 2009 21:18 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Maar daarvan dan krijg je weer rellen van de belastingbetalers.
De aandeelhouders zijn zwz het lul. Obligatiehouders willen hun oblies niet inruilen voor aandelen omdat die zich verzekerd hebben bij AIG tegen defaultsquote:Op maandag 13 april 2009 21:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou de Amerikaanse overheid gezonde onderdelen mogen overhevelen uit een bedrijf waarvan het faillissement aanstaande is? Ik heb het vermoeden dat aandeelhouders, crediteuren en vreemd vermogen verschaffers weer eens flink genaaid gaan worden en weer met de puinhoop blijven zitten.
Aha, ja dat speelt natuurlijk ook nog. Hoeveel CDS'en op GM zijn er eigenlijk verkocht? Moet ik dan denken in de orde van grootte van tientallen, honderden miljarden aan verplichtingen in het geval van een faillissement van GM?quote:Op maandag 13 april 2009 21:45 schreef digitaLL het volgende:
Obligatiehouders willen hun oblies niet inruilen voor aandelen omdat die zich verzelerd hebben bij AIG tegen defaults
1 triljoen uit mijn hoofd.... en dat zijn de cijfers van 2007 .. Staat ergens in [AEX] denk zelfs in het grotere deeltje van de US autoindustrie.... snap ook niet waarom dit weer nu apart moest.quote:Op maandag 13 april 2009 21:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Aha, ja dat speelt natuurlijk ook nog. Hoeveel CDS'en op GM zijn er eigenlijk verkocht? Moet ik dan denken in de orde van grootte van tientallen, honderden miljarden aan verplichtingen in het geval van een faillissement van GM?
Zo beter.quote:Op maandag 13 april 2009 21:52 schreef Drugshond het volgende:
snap ook niet waarom dit weer nu apart moest.
Amerikaanse auto-industrie #2
juist zoals bij Fortis héquote:Op maandag 13 april 2009 21:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou de Amerikaanse overheid gezonde onderdelen mogen overhevelen uit een bedrijf waarvan het faillissement aanstaande is? Ik heb het vermoeden dat aandeelhouders, crediteuren en vreemd vermogen verschaffers weer eens flink genaaid gaan worden en weer met de puinhoop blijven zitten.
Dus in de 2e wo heeft GM gewoonn onder hitlers regime leuk door geproduceerd. Ik ga er dan vanuit dan GM natuurlijk na de 2e wo niet getroffen werden door sancties, dit in tegenstelling tot BMW die een groot gedeelte van hun bezittingen moesten inleveren.quote:Op maandag 13 april 2009 21:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
General Motors verkreeg in 1929 80% van de aandelen in Opel. Dit werd in 1931 uitgebreid naar 100%.
Ja daar stond ik ook van te kijken, ik gok dan ook dat ze genationaliseerd zijn door hitlerquote:Op dinsdag 14 april 2009 21:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus in de 2e wo heeft GM gewoonn onder hitlers regime leuk door geproduceerd. Ik ga er dan vanuit dan GM natuurlijk na de 2e wo niet getroffen werden door sancties, dit in tegenstelling tot BMW die een groot gedeelte van hun bezittingen moesten inleveren.
quote:The only major question that remains unresolved is what happens to Chrysler’s lenders, who hold $6.9 billion in company debt. The government’s most recent offer, presented Wednesday, would give the company’s lenders about 22 cents on the dollar, or $1.5 billion, and a 5 percent equity stake in a reorganized Chrysler. Earlier this week, a steering committee of the lenders proposed that they receive 65 cents on the dollar, or $4.5 billion, and a 40 percent equity stake.
Wat is het toch ook een soapquote:For all the uncertainty swirling around General Motors, the troubled automaker said Monday that one thing was clear: it must become drastically smaller if it hopes to remain a viable company, regardless of whether it has to file for bankruptcy.
G.M. said it would eliminate another 21,000 factory jobs, close 13 plants, cut its vast network of 6,500 dealers almost in half and shutter its Pontiac division.
By the time it is finished, G.M. expects to have only 38,000 union workers and 34 factories left in the United States, compared with 395,000 workers in more than 150 plants at its peak employment in 1970.
Where once G.M. had a 50 percent share of the market for new vehicles in the United States, the company hopes to at least hang on to its current 18 percent share.
Analysts warned that even those projections could be optimistic. “There is still a huge risk for market share losses beyond what the company is forecasting,” said John Casesa, an industry consultant.
G.M., however, still faces difficult odds of restructuring outside of bankruptcy court.
The company is still negotiating with the United Automobile Workers union. The government wants the union to accept company stock to finance half of G.M.’s $20 billion obligation for retiree health care.
If bondholders approve the debt-for-equity exchange, they would own about 10 percent of G.M., making them a minority shareholder in a company controlled by the Treasury and the U.A.W.’s retiree trust.
According to the offer, the Treasury would own at least 50 percent of G.M. in exchange for forgiving about $10 billion in federal loans. The union trust, in turn, would receive a stake of about 39 percent.
A committee of big G.M. bondholders on Monday called the offer a “a blatant disregard for fairness for the bondholders” and an example of “political favoritism” toward the U.A.W. “The current offer is neither reasonable nor adequate,” the committee said.
Representative Thaddeus McCotter, a Michigan Republican, is concerned that some bondholders want the company to go bankrupt because they also hold credit-default swaps insuring them against losses.
He is urging the Treasury secretary, Timothy F. Geithner, to disclose which G.M. bondholders have default swaps from the American International Group, the insurance company that was bailed out by the government.
“It would be unconscionable to use taxpayer money to help people benefit from the bankruptcy of General Motors,” Mr. McCotter said.
http://www.nytimes.com/2009/04/28/business/28auto.html?_r=2&partner=rss&emc=rss
Bovendien heeft GM eerst ook nog jouw pensioengeld verbrastquote:Op dinsdag 28 april 2009 12:08 schreef Zero2Nine het volgende:
Je zal maar werknemer zijn van GM. Je belastinggeld is gebruikt om AIG overeind te houden zodat zij onder andere de aandeelhouders kunnen compenseren bij het faillissement van jouw werkgever.
quote:Daimler breekt met Chrysler
Uitgegeven: 28 april 2009 06:49
Laatst gewijzigd: 28 april 2009 06:49
STUTTGART - De Duitse automaker Daimler snijdt de laatste banden met zijn noodlijdende Amerikaanse branchegenoot Chrysler door.
Het bedrijf verkoopt zijn resterende belang in Chrysler aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Cerberus. Dat maakte Daimler maandag bekend.
Daimler en Chrysler sloegen in 1998 de handen ineen, maar de gehoopte samenwerking kwam nooit van de grond. Het fusiebedrijf DaimlerChrysler droeg daarom in 2007 al 80,1 procent van de aandelen in Chrysler over aan Cerberus.
Daimler AG
De autogigant ging na de verkoop verder onder de naam Daimler AG. Dit bedrijf doet nu ook de laatste 19,9 procent van de aandelen van de hand.
Daimler heeft aangegeven dat het de leningen aan Chrysler kwijtscheldt. Hoeveel geld met de deal is gemoeid, is echter niet bekend.
EN DE RABOBANK!!quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bovendien heeft GM eerst ook nog jouw pensioengeld verbrast
Wat ook aardig is, is dat als het voorgestelde plan doorgaat de winnaars de schrijvers van credit Default Swaps zijn (waarschijnlijk dus weer AIG, JPM, GS enzo)
AIG in dat lijstje?! Zij zijn diegenen die die CDS'en uitgeschreven hebben toch... Oftewel, als GM failliet gaat kan AIG zijn CD polissen gaan uitkeren. Aangezien AIG geen cent te makken heeft, wordt dat afgewenteld op de US belastingbetaler aangezien de overheid vrolijk 100% garandeerd. Of heb ik iets zwaar verkeerd begrepen hier?quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bovendien heeft GM eerst ook nog jouw pensioengeld verbrast
Wat ook aardig is, is dat als het voorgestelde plan doorgaat de winnaars de schrijvers van credit Default Swaps zijn (waarschijnlijk dus weer AIG, JPM, GS enzo)
Dat is dus wat ik zeg: het met belastinggeld redden van GM is waarschijnlijk tegelijkertijd ook weer een indirecte bailout aan AIG en dergelijke.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 08:13 schreef Frenkyboy het volgende:
[..]
AIG in dat lijstje?! Zij zijn diegenen die die CDS'en uitgeschreven hebben toch... Oftewel, als GM failliet gaat kan AIG zijn CD polissen gaan uitkeren. Aangezien AIG geen cent te makken heeft, wordt dat afgewenteld op de US belastingbetaler aangezien de overheid vrolijk 100% garandeerd. Of heb ik iets zwaar verkeerd begrepen hier?
Er is sprake van een chirurgisch failliet dus ik denk dat er niet sprake is van een failliet in de zin van echt failliet, maar meer van ontleden en verkopen of sluiten van failliete stukkenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is dus wat ik zeg: het met belastinggeld redden van GM is waarschijnlijk tegelijkertijd ook weer een indirecte bailout aan AIG en dergelijke.
Hoe staan de Japanners er eigenlijk voor? Het enige wat ik hoor is de ellende in welke GM en Chrysler verkeren...quote:
Autoverkopen VS dalen naar dieptepunt
CHICAGO - De autoverkopen in de Verenigde Staten zijn in april verder gezakt. In bijna dertig jaar tijd zijn niet zo weinig auto's in het land verkocht als in april. Verschillende autobouwers als Toyota, Ford en General Motors brachten vrijdag hun cijfers al naar buiten en meer verkoopcijfers van onder meer Mitsubishi en Chrysler worden nog verwacht.
Het Japanse Toyota werd tot nu toe het hardst getroffen. In de Verenigde Staten werden 42 procent minder auto's van Toyota verkocht. Het eveneens Japanse Nissan noteerde een daling van 38 procent.
Het Amerikaanse General Motors verkocht 34 procent minder auto's en branchegenoot Ford zag zijn verkopen 32 procent inzakken.
Ford verwacht dat de autoverkopen in de tweede helft van dit jaar weer zullen aantrekken.
[..]
Toyota maakt nu ook verliezen, maar het verschil is dat Toyota verder een gezond bedrijf is en dus wel even een dipje kan hebben. GM en Chrysler draaiden zelfs tijdens de bubble al slecht.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:05 schreef waht het volgende:
[..]
Hoe staan de Japanners er eigenlijk voor? Het enige wat ik hoor is de ellende in welke GM en Chrysler verkeren...
Probleem is wel dat er tienduizenden mensen (300.000 volgens wikipediaquote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:18 schreef SeLang het volgende:
In een normale vrije markt zouden GM en Chrysler natuurlijk failliet gaan en zouden Toyota en andere gezonde fabrikanten na de dip profiteren van meer marktaandeel. Maar helaas hebben we tegenwoordig een soort van Marxistisch systeem waarin met belastinggeld dat wordt opgebracht door competente bedrijven de incompetente bedrijven in leven worden gehouden zodat zij kunnen concurreren met de competente bedrijven.
Een Toyota zal flink groeien&dus mensen aan moeten nemen. Natuurlijk niet allemaal maar goed, het met belastinggeld draaiende houden van dit soort bedrijven is uiteindelijk slechter voor de samenleving in z'n geheel.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:08 schreef waht het volgende:
Probleem is wel dat er tienduizenden mensen (300.000 volgens wikipedia) op de arbeidsmarkt worden gegooid bij een faillisement van GM en Chrysler, misschien 'Bama bang voor publieke onrusten die uit de hand lopen.
Of dat nou slim is om alle Japanse en Koreaan concurrentie vrij baan te gevenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:18 schreef SeLang het volgende:
In een normale vrije markt zouden GM en Chrysler natuurlijk failliet gaan en zouden Toyota en andere gezonde fabrikanten na de dip profiteren van meer marktaandeel.
Sja, helaas is dat af en toe nodig als je niet uiteindelijk wilt verzanden in Sowjet toestanden waarin de welvaart voor iedereen structureel lager wordt. Je gaat nu resources verspillen aan slecht geleide bedrijven die producten maken die het publiek niet wil en die te duur geproduceerd worden, ten koste van goed geleide bedrijven die aantrekkelijke producten maken die goedkoper gemaakt kunnen worden. Het extreme gevolg van dergelijke politiek kon je mooi zien in het Oostblok. Hetzelfde geld en dezelfde mensen kunnen beter op een andere manier worden ingezet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:08 schreef waht het volgende:
[..]
Probleem is wel dat er tienduizenden mensen (300.000 volgens wikipedia) op de arbeidsmarkt worden gegooid bij een faillisement van GM en Chrysler, misschien 'Bama bang voor publieke onrusten die uit de hand lopen.
Waarom niet? Als die het beter en efficienter kunnen....quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Of dat nou slim is om alle Japanse en Koreaan concurrentie vrij baan te geven
Als het een goede deal is dan zou die niet afgedwongen hoeven worden maar dan zou die deal vrijwillig worden aangegaan. Misschien zou een vergelijkbare deal of een overname ook wel vrijwillig hebben plaatsgevonden, alleen zo'n Obama die langs komt met een enorme zak gratis geld dat frustreert natuuurlijk alle normale businessprocessen.quote:Lijkt me de gedwongen samenwerking met Fiat een goede deal, die kunnen ze best wel verkopen via het distributiekanaal van Chrysler als concurrentie van de japanners
Lijkt me dat de USA best goed is in auto's bouwen, alleen ze verkopen eigenlijk alleen SUV'squote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom niet? Als die het beter en efficienter kunnen....
Je moet je richten op dingen waar jij beter in bent.
..]
Als het een goede deal is dan zou die niet afgedwongen hoeven worden maar dan zou die deal vrijwillig worden aangegaan. Misschien zou een vergelijkbare deal of een overname ook wel vrijwillig hebben plaatsgevonden, alleen zo'n Obama die langs komt met een enorme zak gratis geld dat frustreert natuuurlijk alle normale businessprocessen.
Misschien wel, misschien niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:38 schreef henkway het volgende:
Misschien exporteert de USA over tien jaar 1.000.000 Fiat-Chryslers per jaar naar India
Obama geeft ze alleen een schop in de juiste richting
kennelijk niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 18:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet.
Maar mijn punt is dus dat de mensen die dat het beste kunnen inschatten niet in de Amerikaanse regering zitten maar bij goed geleide autobedrijven. Als er brood zit in zo'n alliantie dan was die ook wel zonder staatsingrijpen tot stand gekomen.
Die kans lijkt me best groot.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Als dit niets wordt dan gaat Chrysler dus alsnog failliet hoor.![]()
quote:Chrysler Seeks to Reject 789 Dealership Agreements
Chrysler LLC is seeking to reject 789 automotive dealership agreements, many located in the suburbs of major U.S. cities, according to court papers filed in U.S. Bankruptcy Court in Manhattan.
The company wants to break its contracts with less than a quarter of its approximate 3,188 retail outlets, including seven with AutoNation Inc., two Lithia Motors Inc. dealerships and the Atlanta dealership of Asbury Automotive Group Inc., according to the filing today with U.S. Bankruptcy Judge Arthur Gonzalez. Gonzalez must first approve the cuts before they take effect.
Fiat SpA, not Chrysler, decided which dealers will be brought along to the new company to be formed under the U.S. automaker’s bankruptcy reorganization, according to people familiar with the situation. Trimming the bulk of dealers from urban areas will increase profitability at the remaining dealers, lawyers for Chrysler said.
“Over time, the market for new motor vehicles has changed dramatically,” said Peter Grady, director of dealer operations at Chrysler, in the court filing. “Numerous other competitors selling a wide variety of vehicles, including Toyota, Honda, Hyundai and Kia, have entered the market and captured a larger share.”
Shrink the Network
Chrysler said it would shrink its dealer network under “Project Genesis,” which cost $216 million over eight years. Rejected dealers won’t necessarily go out of business, as some may be able to get by with service operations, or make a switch to dealing used cars or other brands.
The Chrysler dealer contract rejections are to become effective June 9. General Motors Corp., the largest U.S. automaker, had said last month it plans to reduce its dealer network to about 3,600 from the 6,200 outlets it operated at the end of last year. The U.S. government, which provided emergency financing to both automakers, found that target insufficient.
Seeking to shed further costs in the face of a U.S.-imposed June 1 bankruptcy deadline, Detroit-based GM is expected to notify 1,000 to 1,200 dealers that their franchises won’t be renewed. Auburn Hills, Michigan-based Chrysler had previously proposed cutting dealerships in metro areas by as much as 50 percent. Chrysler said in court that it wouldn’t make incentive payments to dealers it wouldn’t keep, which lowered its budget for such payments by 25 percent.
Wat wilt ZGM eigenlijk besparen met delaers opdoeken. Kregen al die dealers subsidie van GM dat ze geld kosten?quote:GM krijgt nog eens 4 miljard dollar van Washington
Uitgegeven: 23 mei 2009 08:07
Laatst gewijzigd: 23 mei 2009 08:06
WASHINGTON - Autoconcern General Motors heeft vrijdag een extra financiële injectie van 4 miljard dollar gekregen van het Amerikaanse ministerie van Financiën. Dat heeft GM laten weten.
Eerder kreeg de autoproducent al 15 miljard dollar aan staatssteun. Voor 1 juni moet het noodlijdende GM met een herstelplan komen.
Vorige week liet GM weten dat het 2300 dealers in de Verenigde Staten wil opdoeken. Dat is bijna 40 procent van de verkooppunten die het in het land heeft. De sanering moet eind volgend jaar zijn afgerond.
Idd, moedig de consumenten maar aan om nog meer te lenen zodat ze misschien toch nog producten gaan kopen waar ze eigenlijk niet op zitten te wachtenquote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:50 schreef Falco het volgende:
Voor die 4 miljard kreeg GM ook nog eens paar miljard voor de financieringstak? Als ik het goed gelezen en begrepen had, steunde de Amerikaanse regering dus het gedeelte van GM dat er voor zorgt dat consumenten een auto kunnen financieren met geleend geld. Lening op lening dus?
Dus obama wilt nog grotere en machtigere autofabrikanten na de crisis overhouden. Nu al zijn ze in politieke optiek al to big to fail wat moet het dan straks worden.quote:'Autobedrijven sterker uit crisis'
Uitgegeven: 23 mei 2009 22:20
Laatst gewijzigd: 23 mei 2009 22:19
WASHINGTON - De Amerikaanse president Barack Obama heeft goede hoop dat de zieltogende autoconcerns General Motors (GM) en Chrysler sterker uit de huidige financiële en economische crisis zullen komen.
Hij zei dat zaterdag in een vraaggesprek met de Amerikaanse televisiezender C-SPAN.
De twee bedrijven verkeren in grote financiële problemen en moeten nog deze maand met ingrijpende reorganisatieplannen komen om in aanmerking te komen voor extra overheidssteun.
Obama zei ervan uit te gaan dat zij hierdoor, als de autoverkoop aantrekt, een sterkere concurrentiepositie zullen hebben.
Producten
Obama zei verder te hopen dat de autobedrijven nu inzien dat zij met nieuwe producten moeten komen die de Amerikaanse consument aanspreken.
Hij doelde met name op duurzame en energiezuinige auto's. ''Ik denk dat GM en Chrysler
quote:Faillissement GM lijkt onafwendbaar
27 mei 2009 17:16
General Motors (GM), de grootste autoproducent van de Verenigde Staten, is er niet in geslaagd om voldoende schuldeisers over te halen om hun vorderingen kwijt te schelden. Daarmee lijkt een faillissement onafwendbaar. GM wilde een faillissement voorkomen door een schuldenlast ter waarde van 27 miljard dollar aan uitstaande obligaties om te zetten in nieuwe aandelen van het bedrijf. De obligatiehouders zouden in ruil hiervoor een belang krijgen van 10 procent in het nieuwe gereorganiseerde bedrijf.
Voorwaarde
Voorwaarde was wel dat minimaal 90 procent van de investeerders hiermee akkoord zou gaan. Dit is volgens het noodlijdende concern bij lange na niet gelukt. De schuldeisers hadden tot dinsdag middernacht (plaatselijke tijd) om het bod van GM te accepteren. De schuldsanering werd gezien als de laatste strohalm voor General Motors, dat sinds het begin van het jaar overeind werd gehouden met miljarden staatssteun.
Faillissement
Volgens deskundigen is het zo goed als zeker dat GM nu faillissement aanvraagt. Sommige analisten zijn sceptisch over de beweegreden. Zij denken dat het aansturen op een bankroet van meet af aan de opzet was van het bestuur. ''Het voorstel van GM lijkt een overduidelijke poging van het concern om de obligatiehouders de schuld te geven van jarenlang wanbeleid'', stelde een Amerikaanse analist.
1 juni
De algemene verwachting is dat GM het faillissement, dat als een van de grootste en meest gecompliceerde in de geschiedenis van de Verenigde Staten de boeken zal ingaan, voor 1 juni zal aanvragen. Tot die tijd heeft het concern de tijd om een strategie te presenteren aan de Amerikaanse overheid waaruit blijkt hoe het bedrijf verder kan en om in aanmerking te komen voor extra overheidssteun.
Noodkrediet
Het ministerie van Financiën besloot vorige week nog om GM van een nieuw noodkrediet te voorzien van 4 miljard dollar. De Amerikaanse president Barack Obama stelde toen dat het zieltogende bedrijf sterker uit de huidige crisis tevoorschijn zal komen. Hij zei te hopen dat de Amerikaanse autoconcerns inzien dat zij met nieuwe producten moeten komen die de consument aanspreken.
Afstoten
Behalve de schuldsanering wil GM verscheidene automerken afstoten, zoals Opel, Pontiac en Saab. Over de verkoop van Opel wordt momenteel druk onderhandeld. Om het pad voor deze deal te effenen, heeft GM woensdag alle Europese bezittingen, zoals fabrieken en patenten, die zijn gerelateerd aan Opel en het Britse Vauxhall, overgedragen aan het dochterbedrijf Adam Opel GmbH. Dit maakt de weg vrij voor de aanstelling van een Duitse bewindvoerder, die Opel verder kan losvlechten uit General Motors.
Ruim negatief is toch ook ruim?quote:Op woensdag 27 mei 2009 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
en het is nou niet zo dat die ruim in de financiën zitten.
quote:Chinezen doen officieel bod op Opel
Bij de Duitse autofabrikant Opel heeft zich op de valreep een vierde overnamekandidaat gemeld. Een Chinese automaker, BAIC, deed gisteravond een bod. Er waren al geruchten dat de fabrikant interesse had.
De andere overnamekandidaten zijn een Belgische investeringsmaatschappij, het Italiaanse Fiat en het Canadese Magna, fabrikant van auto-onderdelen.
Voorkeur
Het Amerikaanse moederconcern van Opel, General Motors, kiest de overnamepartner. De Duitse regering heeft in die keuze een belangrijke stem. De Duitse regering staat garant voor miljarden euro's aan leningen van het autoconcern.
De regering maakt woensdagavond bekend welke kandidaat de voorkeur heeft.
Dan drukken ze toch gewoon bij?quote:Op woensdag 27 mei 2009 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben benieuwd of er nog speciale regelingen afgesloten zijn voor al die miljarden aan noodkrediet die GM heeft gekregen. Voorrang op de andere leningen ofzo, want anders zal met een faillissement ook een groot deel van de noodkredieten van de Amerikaanse overheid verdwijnen denk ik, en het is nou niet zo dat die ruim in de financiën zitten.
Dat zou wel weer een nieuwe stap zijn: De overheid geeft voor haar dagelijkse uitgaven staatsobligaties aan zichzelf en stalt die weer bij de Fed in ruil voor vers geld. Dat zijn echte Weimar-praktijken.quote:Op donderdag 28 mei 2009 10:20 schreef LXIV het volgende:
Dan drukken ze toch gewoon bij?
ja en dat kan superhard gaan vooral als je geen enkele bond meer kwijt raakt en de investeerders hun dollars komen inwisselen voor goudquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zou wel weer een nieuwe stap zijn: De overheid geeft voor haar dagelijkse uitgaven staatsobligaties aan zichzelf en stalt die weer bij de Fed in ruil voor vers geld. Dat zijn echte Weimar-praktijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |