Met pensioenen gokken gebeurt hier ook. Vraag maar aan de havenarbeiders. Die zijn 2 miljard kwijt.quote:Op woensdag 1 april 2009 17:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je kunt ook stellen dat een niet functionerend sociaal systeem in een westers land een bedrijf op deze manier ten gronde kan richten ipv naar de vakbonden te wijzen.
Die pensioen kosten daarvoor hebben naar ik mag aanemen de werknemers zelf gespaard, dat die brassers dat wilden investeren in een financiele tak, of andere bedrijven overgenomen, om hiermee de rendementen op pensioen gelden op te krikken moeten we daar dan de bonden de schuld van geven.
En healthcare moeten we het daar nog over hebben die kosten in de VS zijn hoger als hier in nederland maar een groot gedeelte van de bevolking kan daar de premie voor die healthcare niet eens betalen.
Fuck de privatisering van sociale voorzieningen in een westers land. Alles maar om zogenaamd de efficiency van het kapitalisme tot nog grotere hoogtes te stuwen zonder rekening te houden met de mensen die dit mogelijk moeten maken.
quote:"Opel is lege doos en op sterven na dood"
De kans dat autobouwer Opel kan worden gered is aanzienlijk kleiner geworden nu bekend raakte dat moederhuis General Motors (GM) in ruil voor noodkredieten het hele vermogen van Opel aan Amerikaanse banken heeft verpand, meldt de krant De Morgen.
Niet meer interessant voor investeerders
Doordat GM alle fabrieken en bedrijfsterreinen van zijn Europese dochteronderneming in pand heeft gegeven aan Amerikaanse banken, wordt Opel een heel pak minder interessant voor eventueel geïnteresseerde investeerders, zo luidt het in de krant.
"Lege doos"
"Opel is niet meer dan een lege doos", zo was te horen in Duitser regeringskringen. En het Duitse ministerie van Economie erkende: "Deze situatie maakt de zoektocht naar een investeerder haast onmogelijk". Partijen die geïnteresseerd zijn in Opel, zullen eerst de productie-eenheden en de bedrijfsterreinen moeten vrijkopen om een doorstart te realiseren. Een rechtstreekse participatie, onder meer van de Duitse deelstaten en het Vlaamse gewest, lijkt nu de enige uitweg voor Opel, zegt de krant.
quote:'Banken staan redding Chrysler in de weg'
NEW YORK (ANP) - Amerikaanse banken die autobouwer Chrysler samen 6,8 miljard dollar hebben geleend om een faillissement af te wenden, weigeren een overheidsvoorstel om aandelen Chrysler als afbetaling te accepteren. Dat schreef zakenkrant The Wall Street Journal zondag.
Washington wil dat de banken 5 miljard dollar van de totale leensom in aandelen Chrysler omzetten zodat de autofabrikant zijn schuldenlast kan verlagen. Door de weigering van onder meer JP Morgan Chase en Citigroup komt een faillissement van Chrysler juist met rasse schreden naderbij.
Een faillissement van Chrysler levert de banken meer op dan een pakket vrijwel waardeloze aandelen. Als de autobouwer omvalt, zal het in delen verkocht worden. Bij dat proces staan de banken als schuldeisers op de eerste rij.
Toch aardig dat een best goed automerk zo om zeep geholpen is.quote:Meest verkochte automerken
Tot 31 december 2008. De verkopen van 2007 staan tussen haakjes.
Volkswagen 46.155 (50.015)
Ford 43.547 (41.340)
Opel 40.870 (47.760)
Peugeot 40.373 (39.201)
Toyota 39.096 (40.275)
Lees ik hier nu goed dat de overheid graag wil dat de banken een hoop geld in aandelen gaan steken van een bedrijf dat bijna failiet is, terwijl ze zelf al genoeg in de problemen zitten? Banken die zelf al overheidssteun hebben ontvangen? Dan kan de overheid toch net zo goed zelf geld in Chrysler steken?quote:
Ik wel een extra managementlaag aka kostenpostquote:Op maandag 6 april 2009 19:03 schreef Idler het volgende:
[..]
Lees ik hier nu goed dat de overheid graag wil dat de banken een hoop geld in aandelen gaan steken van een bedrijf dat bijna failiet is, terwijl ze zelf al genoeg in de problemen zitten? Banken die zelf al overheidssteun hebben ontvangen? Dan kan de overheid toch net zo goed zelf geld in Chrysler steken?
Overheid ---geld----> Chrysler
Overheid ---geld----> Banken ---geld----> Chrysler
Ik zie het verschil niet, jullie wel?
Met de huidige constructie lijkt die kans me wel groot ja.quote:Op maandag 6 april 2009 20:01 schreef xenobinol het volgende:
Dus een verzelfstandiging van Opel zit er waarschijnlijk niet in? Zou het merk nu ook gaan verdwijnen?
Het merk OPEL, de naam OPEL is al 5 miljard euro waardquote:Op maandag 6 april 2009 22:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Met de huidige constructie lijkt die kans me wel groot ja.
Is al of is nogquote:Op maandag 6 april 2009 23:22 schreef henkway het volgende:
[..]
Het merk OPEL, de naam OPEL is al 5 miljard euro waard
Ik ben gek op Amerikanen, maar voor deze:quote:Op maandag 6 april 2009 23:36 schreef Lemmeb het volgende:
Nou, ik vind het eigenlijk maar een kutnaam en een kutmerk, maar ik kan ook echt niet meer zonder de Opel in het straatbeeld.
Opel vervult een belangrijke taak, namelijk dat een middelmatig vormgegeven auto (en dat zijn er per definitie veel) er toch nog spectaculair mooi uit kan zien als er een Opel in de buurt is.quote:Op maandag 6 april 2009 23:36 schreef Lemmeb het volgende:
Nou, ik vind het eigenlijk maar een kutnaam en een kutmerk, maar ik kan ook echt niet meer zonder de Opel in het straatbeeld.
geweldig he Opel admiraalquote:Op dinsdag 7 april 2009 11:25 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Ik ben gek op Amerikanen, maar voor deze: [ afbeelding ]
Laat ik zelfs een hoop Amerikanen achter me staan.
Opel is een redelijk merk met een geweldige geschiedenis, zodra zij weer wat ambitieuzer worden zal ik ook echt wel weer een oogje openhouden
hehehehehquote:Op dinsdag 7 april 2009 21:28 schreef highender het volgende:
[..]
Opel vervult een belangrijke taak, namelijk dat een middelmatig vormgegeven auto (en dat zijn er per definitie veel) er toch nog spectaculair mooi uit kan zien als er een Opel in de buurt is.
Ga weg, Opel is een waardeloze auto. De troep die ze tot eind jaren 90 gemaakt hebben roest in no-time weg.quote:Op maandag 6 april 2009 23:22 schreef henkway het volgende:
Het merk OPEL, de naam OPEL is al 5 miljard euro waard
Opel Insignia is top of the Bill.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ga weg, Opel is een waardeloze auto. De troep die ze tot eind jaren 90 gemaakt hebben roest in no-time weg.
Dan kunnen ze die miljarden die ze waard zijn vast in het pensioenfonds stoppen..quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:42 schreef henkway het volgende:
[..]
Opel Insignia is top of the Bill.
ik bedoel de merknaam Opel is een miljarden waard
quote:Verkoop Opel belemmerd door pensioenverplichting 22:09 7-4-2009
FRANKFURT (AFN) - Het vinden van een koper voor Opel, dochter van het noodlijdende Amerikaanse General Motors, wordt mogelijk belemmerd door pensioenverplichtingen van bijna 4 miljard euro.
...
bron
Dus na 80 jaar in bezit te zijn van GM kunnen ze eindelijk goeie auto's bouwenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:42 schreef henkway het volgende:
Opel Insignia is top of the Bill.
ik bedoel de merknaam Opel is een miljarden waard
Zou me niets verbazen als GM de merknaam OPEL al belast had met een preferente hypotheekquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan kunnen ze die miljarden die ze waard zijn vast in het pensioenfonds stoppen..![]()
[..]
quote:De Nederlander vertrouwt Opel, Prodent en Nivea
Video.quote:‘Batterijauto’ moet Nederland veroveren
NEW YORK/DEN BOSCH - Als het aan de directeur van Segway Nederland ligt kart er binnenkort door Nederland een vernuftig stadsautootje.
New York - en eigenlijk de hele wereld - mocht gisteren al kennis maken met het prototype, dat General Motors (GM) en Segway samen ontwikkelden. Of en wanneer de ‘auto’ op de markt komt is evenwel nog niet duidelijk. De tweewieler moet gaan rijden op batterijen.
Piet Kruijt, de Nederlandse importeur van Segway is in ieder geval enthousiast. Hij zou het vervoersmiddel terzijnertijd graag naar ons land halen. Segway is bekend van - zeg maar - de elektrische step, een tweewieler waarop de bestuurder staat. De step maakt na een lange strijd met de overheid nu een opmars in het Nederlandse straatbeeld. In het nieuwe stadsautootje ziet Kruijt een mooie aanvulling. "Je kunt er in zitten en hij gaat sneller." Daarmee zou het model in Kruijts optiek met name aantrekkelijk zijn om vanuit de periferie van de stad snel het centrum te bereiken.
Het project van GM en Segway draagt de naam Personal Urban Mobility and Accessibility (PUMA). GM verkeert in grote financiële problemen en wordt overeind gehouden door overheidskredieten.
quote:Dealers willen belang in Opel
De Opel-dealers in Nederland willen samen met hun collega's elders in Europa een aandeel verwerven in hun merk.
Reddingsplan
Een overgrote meerderheid van de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) heeft ingestemd met een reddingsplan voor de Duitse onderneming, meldt VODN-voorzitter Erik Selles.
Problemen
De dealers willen de komende drie jaar geld steken in een fonds voor een nieuw op te zetten bedrijf. De huidige eigenaar van Opel, General Motors, is daarin een minderheidsbelang toebedeeld. Opel verkeert door de recessie in moeilijkheden en de Duitse overheid heeft steun toegezegd.
quote:ma 13 apr 2009, 19:03
'Obama wil 'chirurgisch' bankroet GM'
NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse regering stuurt aan op een ’chirurgisch’ bankroet van het autoconcern General Motors (GM). Doel is om de gezonde onderdelen van GM in een aparte onderneming onder te brengen. De overige activiteiten moeten in enkele jaren worden geherstructureerd.
Dat meldde de Amerikaanse krant The New York Times maandag. President Barack Obama wil een snelle oplossing kunnen bieden als GM geen akkoord bereikt met zijn aandeelhouders over de schuldenlast van ongeveer 28 miljard dollar, aldus de krant.
Mogelijk vraagt het Amerikaanse concern al op 1 juni uitstel van betaling aan. GM en de Amerikaanse regering wilden niet reageren op de berichtgeving.
Ingezakte verkoop
GM is in grote problemen gekomen door een sterk ingezakte autoverkoop in de Verenigde Staten. Het bedrijf kampt met hoge kosten door afspraken met vakbonden over afvloeiingsregelingen en gezondheidszorg voor werknemers. De autofabrikant wordt in leven gehouden door overheidskredieten.
Beleggers op Wall Street reageerden maandag negatief op de plannen die Obama met GM zou hebben. De beurskoers van het concern stond meer dan 15 procent lager op 1,72 dollar.
Staan de hersenen in Detroit??quote:Op maandag 13 april 2009 20:00 schreef Meddo het volgende:
Een soort hersendood?
ja.quote:Op maandag 13 april 2009 20:03 schreef edwinh het volgende:
beetje vreemd de goede delen eruit halen, als je daar mee verder gaat sterven ze af want er is niks meer waar het in kan toch? Beetje hetzelfde als de slechte nieren uit iemand halen, dan sterft de rest ook. Het een kan niet zonder het ander of zie k dit verkeerd....
Denk dat dit bij een groot concern als GM wel meevalt, het zijn toch allemaal aparte takken die onder een bedrijf vallen.quote:Op maandag 13 april 2009 20:03 schreef edwinh het volgende:
beetje vreemd de goede delen eruit halen, als je daar mee verder gaat sterven ze af want er is niks meer waar het in kan toch? Beetje hetzelfde als de slechte nieren uit iemand halen, dan sterft de rest ook. Het een kan niet zonder het ander of zie k dit verkeerd....
eens maar je tovert niet zomaar even een heel nieuw businessplan uit de hoed onmogelijk, aparte takken jah maar allemaal in de auto sector wat als een spinnen web aan elkaar hangt, je kan bijvoorbeeld de onderdelen tak wel voortzetten maar die kan echt niet alleen van de after market rond komen omdat er bijzonder veel concurrentie is uit universele hoek.quote:Op maandag 13 april 2009 20:05 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ja.
start een 2de onderneming op die voor een appel & een ei de goede onderdelen overkoopt (die daardoor van hun schuldlast af zijn ook), en laat alle slechte onderdelen in het oude bedrijf zitten. Het oude gaat gegarandeerd overkop, het gezonde maakt een kans.
Eens. Maar GM heeft ook een heleboel non-core activiteiten als financieringen, hypotheken en dat soort dingen. In theorie zou je in dit soort dingen kunnen snijden zonder dat de core-business van GM er hard door geraakt wordt (ja, de naam en dat soort dingen), maar dan kan GM zich weer richten waar zij zich op hoort te richten, namelijk auto's maken.quote:Op maandag 13 april 2009 20:38 schreef edwinh het volgende:
[..]
eens maar je tovert niet zomaar even een heel nieuw businessplan uit de hoed onmogelijk, aparte takken jah maar allemaal in de auto sector wat als een spinnen web aan elkaar hangt, je kan bijvoorbeeld de onderdelen tak wel voortzetten maar die kan echt niet alleen van de after market rond komen omdat er bijzonder veel concurrentie is uit universele hoek.
maar de US werknemer en US pensionado van GM zal wel zwaar de klos zijnquote:Op maandag 13 april 2009 20:51 schreef Bankfurt het volgende:
GM is net zo levensvatbaar als een echte dinosaurus in de Efteling.
General Motors verkreeg in 1929 80% van de aandelen in Opel. Dit werd in 1931 uitgebreid naar 100%.quote:Op maandag 13 april 2009 19:58 schreef henkway het volgende:
Failliet is toch Failliet??
Wie krijgt Opel dan???
Tja, ze hebben het aan zichzelf te danken dat van het pensioensysteem een piramidespel is gemaakt. Maar goed, het gaan dermate grote rellen worden dat er wel een of andere regeling van overheidswege zal komen.quote:Op maandag 13 april 2009 20:58 schreef henkway het volgende:
[..]
maar de US werknemer en US pensionado van GM zal wel zwaar de klos zijn
Opel en Daewoo komen er wel bovenop
Maar daarvan dan krijg je weer rellen van de belastingbetalers.quote:Op maandag 13 april 2009 21:07 schreef eleusis het volgende:
[..]
Tja, ze hebben het aan zichzelf te danken dat van het pensioensysteem een piramidespel is gemaakt. Maar goed, het gaan dermate grote rellen worden dat er wel een of andere regeling van overheidswege zal komen.
Die zullen wel opgenomen worden in reguliere regelingen, weliswaar niet zo als de echte GM regelingenquote:Op maandag 13 april 2009 21:18 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Maar daarvan dan krijg je weer rellen van de belastingbetalers.
De aandeelhouders zijn zwz het lul. Obligatiehouders willen hun oblies niet inruilen voor aandelen omdat die zich verzekerd hebben bij AIG tegen defaultsquote:Op maandag 13 april 2009 21:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou de Amerikaanse overheid gezonde onderdelen mogen overhevelen uit een bedrijf waarvan het faillissement aanstaande is? Ik heb het vermoeden dat aandeelhouders, crediteuren en vreemd vermogen verschaffers weer eens flink genaaid gaan worden en weer met de puinhoop blijven zitten.
Aha, ja dat speelt natuurlijk ook nog. Hoeveel CDS'en op GM zijn er eigenlijk verkocht? Moet ik dan denken in de orde van grootte van tientallen, honderden miljarden aan verplichtingen in het geval van een faillissement van GM?quote:Op maandag 13 april 2009 21:45 schreef digitaLL het volgende:
Obligatiehouders willen hun oblies niet inruilen voor aandelen omdat die zich verzelerd hebben bij AIG tegen defaults
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |