quote:Op woensdag 31 december 2008 11:18 schreef DiRadical het volgende:
GMAC verkocht ook in Nederland hypotheken.
Weet niet of dat ook van die subprime dingen (mensen met BKR registratie, sterk wisselende inkomens e.d.) waren zoals ELQ (van Lehman) dat deed.
[edit]
Van ELQ.NL
[..]
Tja, zo ben je hypotheek produkt van het jaar en zo is je bank gezonken door deze produkten.
Vraag me nu af welke hypotheek produkten de afgelopen 2 jaar "hypotheekprodukt van het jaar"geweest zijn
[/edit]
Mag ik ook een Ford kopen van GMAC?quote:NEW YORK/DETROIT (Reuters) - General Motors Corp and its GMAC funding affiliate launched programs on Tuesday to lure U.S. car and truck buyers back into showrooms, as the nation's largest automaker tries to revive its sagging fortunes.
GMAC modified its credit criteria so that it could lend to a wider range of potential customers, two-and-a-half months after significantly curbing lending.
Meanwhile, GM is offering zero-percent financing on several vehicles, and rates no higher than 5.9 percent on more than three dozen 2008 and 2009 models. The offer expires on January 5. Many eligible vehicles also carry cash discounts of $500 to $4,250.
quote:Noodkrediet voor Chrysler
Het Amerikaanse ministerie van Financiën verstrekt een noodkrediet van 2,9 miljard euro aan de noodlijdende Amerikaanse autofabrikant Chrysler.
Noodfonds
De lening maakt deel uit van een noodfonds van in totaal 12,5 miljard euro dat de Amerikaanse regering vorige maand in het leven riep om de auto- sector in de VS te helpen. Eerder deze week kreeg General Motors al een financiële ondersteuning.
Onzeker
De autosector is door de economische crisis ingestort. Mensen doen geen dure aankopen omdat ze onzeker zijn over hun financiële situatie.
zonde van het geld, ik zie alleen Ford het nog net redden, in de rest investeren heeft geen zin meer.quote:
Niet mee eens, er worden helemaal geen auto's meer verkocht, of het nu zuinige of slurpers zijn het maakt niet uit, de amerikaan die zet het ineens liever op de bank ( of kan geen credit meer krijgen/ of willen ).quote:Op zondag 4 januari 2009 14:00 schreef henkway het volgende:
De daling van olieprijs heeft een opleving van de benzineslurpers ten gevolge, men moet dit gebruiken om van de huidige voorraden af te komen en snel over stappen op zuinige auto's zoals Honda en Toyota die maken
Toyota werkt daar volgens een heel ander businessmodel als in Europa, Toyota doet fijn mee met de slurpers, de Ford Focus en de Ford Fiesta worden daar eveneens niet verkocht.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:00 schreef henkway het volgende:
De daling van olieprijs heeft een opleving van de benzineslurpers ten gevolge, men moet dit gebruiken om van de huidige voorraden af te komen en snel over stappen op zuinige auto's zoals Honda en Toyota die maken
De problemen zitten ook met name in Detroit.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:15 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Toyota werkt daar volgens een heel ander businessmodel als in Europa, Toyota doet fijn mee met de slurpers, de Ford Focus en de Ford Fiesta worden daar eveneens niet verkocht.
GM heeft ook de Saturn-divisie die wat meer lijkt op een europees model, maar als de Amerikanen het niet kopen, houdt het simpelweg op, het is meer een mentaliteitskwestie van de Amerikanen, GM, Ford, Chrysler en Toyota voorzien in die behoefte.
Het begint me langzaam behoorlijk te storen dat ieder 11-jarig fokkertje het beter denkt te weten dan de bedrijven die al 100 jaar in hetzelfde land werkzaam is, kwestie van vraag en aanbod.
Trouwens?, overstappen op Toyota en Honda wanneer de overvoorraden op zijn?, dan zijn we 3/5 jaar verder en ik zie niet in waarom Joe Godmagwetenwat wel opeens geld heeft voor een voertuig van $30.000
En dan nog wat..... elk automerk heeft tegenwoordig overvoorraden staan, het is gewoon een verdomd slechte wereldmarkt en alhoewel daar de VS nog wel het een en ander op zijn conto heeft, is het niet meer dan een situatie die exact te vergelijken is met de Europese of Aziatische auto's.
Ik snap werkelijk niet waarom iemand het leuk/spannend vind om een dusdanig groot bedrijf ten onder te zien gaan waar 3 miljoen werknemers afhankelijk zijn van het onderhouden van minimaal zoveel vrouwen en kinderen, je spreekt nog net niet over het inwonertal van Nederland, behalve als je de toeleveranciers erbij haalt.
Dit deel ik geheel met je, en ook eidenlijk iemand die de situatie van 2 kanten inziet.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:07 schreef DiRadical het volgende:
[..]
De problemen zitten ook met name in Detroit.
Niet bij de Amerikaanse fabrieken van Honda en Toyota in het zuiden. De totale kosten inclusief pensioen en ziektekosten verzekeringen liggen daar 40% lager
Daarnaast gaat GMAC (grotendeels onderdeel van GM) leningen uitgeven tegen 0% rente aan mensen die het waarschijnlijk niet kunnen betalen, terwijl ze zelf 8% moeten betalen.
En dat allemaal om GM auto's te laten verkopen waarop ze gemiddeld $4100 per auto verliezen.
Iedere 11 jarige kan zien dat dit bedrijfsmodel niet werkt.
Saturn staat overigens ook in de etalage, net als Saab. Dus die gaan GM ook niet redden.
Spannend en boeiend is het wel, het is een ongebruikelijke situatie.
Maar leuk is het zeker niet.
Tijd voor een bailoutquote:Toyota legt binnenlandse productie 11 dagen stil
6 januari 2009, 9:05 | ANP
TOKIO (AFN) - De Japanse autofabrikant Toyota Motor legt de productie in al zijn binnenlandse fabrieken in februari en maart voor elf dagen stil wegens de sterk gedaalde verkoop. Dat maakte het grootste autoconcern van Japan dinsdag bekend.
Eerder liet Toyota al weten in januari de productie voor drie dagen stil te leggen bij zijn twaalf Japanse fabrieken. Ook ontslaat Toyota drieduizend tijdelijke werknemers in Japan. Eerder werd ook al de Noord-Amerikaanse productie van Toyota rond de feestdagen aan banden gelegd.
Toyota kampt met sterk dalende verkopen wereldwijd. In de Verenigde Staten kelderde de verkoop in december met 37 procent. De Japanse verkoop daalde vorige maand met 18 procent. Het concern verwacht dit boekjaar voor het eerst in zijn bestaan een operationeel verlies te lijden.
quote:Feds To Offer Cash For Your Clunker
coondoggie sends along a NetworkWorld piece that begins, "The government... wants to motivate you to get rid of your clunker of a car for the good of the country (and the moribund car industry). A 'Cash for Clunkers' measure introduced this week by three US Senators, two Democrats and a Republican, would set up a national voucher program to encourage drivers to voluntarily trade in their older, less fuel-efficient car, truck, or SUV for a car that gets better gas mileage. Should the bill pass, the program would pay out a credit of $2,500 to $4,500 for drivers who turn in fuel-inefficient vehicles to be scrapped and purchase a more fuel-efficient vehicle."
Ze hebben in Duitsland ook een plan om ¤2500 susidie te geven als je je oude auto inruilt voor een nieuwe.quote:
January Auto Sales Go from Bad to Worsequote:For Detroit's ailing automakers, the numbers were nothing short of apocalyptic: Chrysler's sales dropped 55%, GM's 48% and Ford Motors' almost 40%. Even Japan's big brands were hammered: Toyota's sales shrunk 34%, Honda's 31% and Nissan's 30%, while Volkswagen of America fell 12%. Hyundai (Korea) escaped the carnage, reporting a 14% increase.
Bronquote:'Faillissement of krediet voor General Motors'
DETROIT (ANP) - De Amerikaanse autoproducent General Motors gaat de overheid in de Verenigde Staten twee dure alternatieve aanbieden: óf de regering voorziet het noodlijdende concern van miljarden aan extra krediet om te kunnen blijven draaien, óf er wordt faillissement aangevraagd. Dat meldde The Wall Street Journal zaterdag.
General Motors moet binnenkort een herstructureringsplan indienen bij de Amerikaanse regering, waaruit moet blijken hoe het weer winstgevend en levensvatbaar denkt te kunnen worden. GM kreeg eerder samen met branchegenoot Chrysler leningen van in totaal 17,4 miljard dollar van de Amerikaanse overheid om te kunnen overleven.
GM, dat dit jaar wereldwijd 10.000 van de 73.000 vaste aanstellingen schrapt, zou minstens 5 miljard aan extra krediet nodig hebben om het eerste kwartaal van dit jaar door te kunnen komen. Volgens sommige analisten kan de onderneming het beste failliet gaan en een doorstart maken om van personeel af te komen en de kosten te drukken.
Er zal er toch echt een failliet moeten gaanquote:
Is het beste GM te ontmantelenquote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Er zal er toch echt een failliet moeten gaan
Valt te bezien als ze een doorstart kunnen maken blijft een groot gedeelte van de banen behouden. Vraag me alleen af of een doorstart veel nut heeft. Als niemand die zooi nog wil kopen zal dat na een doorstart niet veel anders zijn.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 13:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Hehe, GM even faiilliet laten gaan, direct bijna 300.000 mensen op straat haha.
ik geloof er ook geen fuck van dat ze GM laten knappen. Dat is direct een flinke klap voor de amerikaanse economie. GM is nog steeds verschrikkelijk groot en niet alleen banen in Amerika gaan verloren, maar ze hebben verschillende bouwplekkies over de hele wereld.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 16:06 schreef PietjePuk007 het volgende:
De financieringstak van GM is toch de 7e bank van de VS qua grootte? Meen 't ergens gelezen te hebben, sinds de Bush-bailout geloof ik niet dat ze GM laten klappen.
Wat is duurder, nog meer geld in GM pompen of 300.000 mensen een uitkering geven? Ik begin het me serieus af te vragen. Natuurlijk 300.000 mensen permanent in de bijstand is gruwelijk duur maar dat zal niet gebeuren. Een deel vindt echt wel weer werk. Dat uitkeringsgeld kun je als verloren geld beschouwen maar van die "leningen" aan GM is het ook maar de vraag of het geld ooit nog terugkomt. Mocht de tent alsnog failliet gaan dan staat uncle sam ook niet vooraan in de rij om geld terug te krijgen.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 13:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Hehe, GM even faiilliet laten gaan, direct bijna 300.000 mensen op straat haha.
Het is natuurlijk niet alleen dat 300.000 mensen een uitkering krijgen, maar ook dat hun spending behaviour behoorlijk naar beneden gaan. Maar de vraag blijft inderdaad verkoop je de hele mikmak en begin je opnieuw en ga je een aantal maanden / jaren? op de blaren zitten of blijf je geld inpompen hopen dat het weer beter wordt.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 17:06 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Wat is duurder, nog meer geld in GM pompen of 300.000 mensen een uitkering geven? Ik begin het me serieus af te vragen. Natuurlijk 300.000 mensen permanent in de bijstand is gruwelijk duur maar dat zal niet gebeuren. Een deel vindt echt wel weer werk. Dat uitkeringsgeld kun je als verloren geld beschouwen maar van die "leningen" aan GM is het ook maar de vraag of het geld ooit nog terugkomt. Mocht de tent alsnog failliet gaan dan staat uncle sam ook niet vooraan in de rij om geld terug te krijgen.
Yup...het is en blijft een tostie.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:47 schreef PietjePuk007 het volgende:
Another auto bailout on the way?
Nu al.....
Deadline looms for Detroit -- much at stakequote:NEW YORK (CNNMoney.com) -- On Tuesday, General Motors and Chrysler LLC have to submit plans to the government that show how they plan to turnaround their troubled companies. It won't be an easy task.
The two struggling automakers, which received approval for $17.4 billion in federal loans in December ($13.4 billion for GM and $4 billion for Chrysler) are required by the terms of their agreement to show that they can be viable for the long-term. Otherwise, the government could recall the loans.
http://www.nu.nl/economie(...)-offers-brengen.htmlquote:'Auto-industrie VS moet offers brengen'
Uitgegeven: 15 februari 2009 22:00
Laatst gewijzigd: 15 februari 2009 22:00
WASHINGTON - De Amerikaanse auto-industrie kan alleen gered worden als alle betrokken partijen concessies doen.
Dat stelde David Axelrod, een van de belangrijkste adviseurs van de Amerikaanse president Barack Obama, zondag.
''We hebben een groot belang bij het voortbestaan van de auto-industrie. Daarvoor zijn echter aanpassingen nodig van alle betrokkenen. Niet alleen van de arbeiders, maar ook van aandeelhouders, crediteuren en, natuurlijk, de managers die de bedrijven leiden'', aldus Axelrod tegen de Amerikaanse televisiezender Fox News.
Mislukken
Hij reageerde op het mislukken van het overleg tussen autofabrikant General Motors en de vakbonden over de kosten van de gezondheidszorg voor gepensioneerde werknemers.
Ook branchegenoot Chrysler slaagde er niet in een akkoord te bereiken met de bonden.
GM en Chrysler
GM en Chrysler moeten dinsdag een herstructureringsplan presenteren, waarin ze aangeven hoe ze weer winstgevend denken te worden.
De noodlijdende autogiganten werden aan het begin van het jaar overeind gehouden met een miljardenkrediet van de Amerikaanse overheid.
© ANP
en wat hij eigenlijk bedoelt is, aanpassingen van de pensionados, ofwel een failliet GM en een doorstart zonder de verplichting van pensioenbetalingen aan de honderdduizenden ex-werknemers/.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:59 schreef Dulk het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)-offers-brengen.html
einde verhaal over twee dagen....
Het is leedvermaak over de arrogantie van de Amerikaanse autoindustrie om halstarrig te weigeren zuinige en moderne auto's te bouwen. The American way of life, waarbij 1/20 ste van de wereldbevolking het hun recht vond om de helft van alle grondstoffen te verbruiken.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:15 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Toyota werkt daar volgens een heel ander businessmodel als in Europa, Toyota doet fijn mee met de slurpers, de Ford Focus en de Ford Fiesta worden daar eveneens niet verkocht.
GM heeft ook de Saturn-divisie die wat meer lijkt op een europees model, maar als de Amerikanen het niet kopen, houdt het simpelweg op, het is meer een mentaliteitskwestie van de Amerikanen, GM, Ford, Chrysler en Toyota voorzien in die behoefte.
Het begint me langzaam behoorlijk te storen dat ieder 11-jarig fokkertje het beter denkt te weten dan de bedrijven die al 100 jaar in hetzelfde land werkzaam is, kwestie van vraag en aanbod.
Trouwens?, overstappen op Toyota en Honda wanneer de overvoorraden op zijn?, dan zijn we 3/5 jaar verder en ik zie niet in waarom Joe Godmagwetenwat wel opeens geld heeft voor een voertuig van $30.000
En dan nog wat..... elk automerk heeft tegenwoordig overvoorraden staan, het is gewoon een verdomd slechte wereldmarkt en alhoewel daar de VS nog wel het een en ander op zijn conto heeft, is het niet meer dan een situatie die exact te vergelijken is met de Europese of Aziatische auto's.
Ik snap werkelijk niet waarom iemand het leuk/spannend vind om een dusdanig groot bedrijf ten onder te zien gaan waar 3 miljoen werknemers afhankelijk zijn van het onderhouden van minimaal zoveel vrouwen en kinderen, je spreekt nog net niet over het inwonertal van Nederland, behalve als je de toeleveranciers erbij haalt.
nee, hij bedoelt SUFquote:Op zondag 15 februari 2009 23:30 schreef DaBuzzzzz het volgende:SUV bedoel je, maar das wel heel ernstig.....
die kosten dus minstens 8 miljard dollar per jaarquote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
GM heeft 400.000 "retirees"! Dat is een stad man
.
quote:When all is said and done,GM (GM, Fortune 500) said that by 2011 it could need a total of $30 billion, which includes the $13.4 billion in Treasury loans it has already received. In the near term
GM, Chrysler ask for $21.6 billion morequote:The two firms, in documents submitted to the Treasury Department, also detailed plans to cut 50,000 jobs worldwide by the end of the year.
Natuurlijk, bodemloze put.quote:Op woensdag 18 februari 2009 @ 09:47 schreef BlaZ het volgende:
Dat vorige steungeld is alweer opgebrast?
Ik vraag me af of dat gewoon afgeschreven is op de overproductie?quote:Op woensdag 18 februari 2009 09:47 schreef BlaZ het volgende:
Dat vorige steungeld is alweer opgebrast?
Probeer eens achter dit rookgordijn te kijken.quote:'Baas General Motors vertrekt'
De chef van het Amerikaanse autobedrijf General Motors (GM), Rick Wagoner, vertrekt naar het zich laat aanzien op verzoek van het Witte Huis. Dit berichtten Amerikaanse media op gezag van betrokkenen in Detroit, de hoofdstad van de noodlijdende Amerikaanse autoindustrie.
De onderneming GM blonk de laatste jaren vooral uit door het maken van opzienbarende verliezen. GM maakte meer dan 65 miljard euro verlies sinds 2005.
Het bedrijf kreeg begin dit jaar van de federale overheid een lening van 10,6 miljard euro om het hoofd boven water te houden. Het bedrijf stelt nu in april bijna 14 euro miljard meer aan krediet nodig te hebben om overeind te blijven.
Verwacht wordt dat de Amerikaanse president Barack Obama vandaag meer krediet beschikbaar stelt, ondanks bedenkingen in Washington dat GM en de kleinere onderneming uit Detroit, Chrysler, onvoldoende hebben gedaan om beter op de automarkt te kunnen concurreren.
Ik denk dat deze link niet klopt, er zit nogal een nutteloos oninformatief stukje achterquote:
Klopt vandaar ook mijn 2e link.quote:Op maandag 30 maart 2009 09:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk dat deze link niet klopt, er zit nogal een nutteloos oninformatief stukje achter.
quote:Witte Huis wijst plannen GM en Chrysler af
30 maart 2009, 8:46 | ANP
WASHINGTON (AFN) - Een werkgroep voor de auto-industrie van het Witte Huis heeft maandag de reorganisatieplannen van de noodlijdende autoconcerns General Motors (GM) en Chrysler afgewezen. Zij moesten daarin aantonen weer winstgevend te kunnen worden om voor extra overheidssteun in aanmerking te komen.
,,We hebben helaas moet concluderen dat geen van de plannen levensvatbaarheid weergaven. Ze komen daarom niet in aanmerking voor extra investeringen zoals was gevraagd'', aldus een hooggeplaatste functionaris van het Witte Huis. GM had 30 miljard dollar aan nieuwe leningen gevraagd bovenop de miljarden die het al heeft ontvangen. Nu krijgt GM alleen krediet om de komende zestig dagen mee te overbruggen.
Afgelopen weekeinde dwong het Witte Huis al het ontslag af van GM-topman Rick Wagoner. Hij is maandag met onmiddellijke ingang afgetreden en wordt opgevolgd door president Fritz Henderson. Wagoner zou te traag hebben gehandeld om GM weer uit het slop te trekken. President Obama komt maandagmiddag met plannen om de Amerikaanse auto-industrie te ondersteunen.
Nu eens kijken of Obama ballen heeftquote:White House questions viability of GM, Chrysler
WASHINGTON (AP) -- Neither General Motors nor Chrysler submitted acceptable plans to receive more federal bailout money, the Obama administration said as it set the stage for a crisis in Detroit that would dramatically reshape the nation's auto industry.
<knip>
Frustrated administration officials said Chrysler cannot function as an independent company under its current plan. They have given Chrysler a 30-day window to complete a proposed partnership with Italian automaker Fiat SpA, and will offer up to $6 billion to the companies if they can negotiate a deal before time runs out.
If a Chrysler-Fiat union cannot be completed, Washington plans to walk away, leaving Chrysler destined for a complete sell-off. No other money is available.
<knip>
For GM, the administration offered 60 days of operating money to restructure. A frantic top-to-bottom effort began Sunday after chairman and CEO Rick Wagoner stepped aside under pressure from the White House.
<knip>
Obama advisers saw public outrage come to a head in recent weeks, as populist anger escalated over bonuses paid to American International Group executives. They realized Americans are frustrated with the economy and its business leaders; they also said they would not invest one dollar more than was necessary to keep the companies alive and would walk away if it looked impossible.
Officials said GM had failed to make good on promises made in exchange for $13.4 billion in government loans, although there are currently no plans to call in those loans.
<knip>
link
Domme vraag misschien maar wat is er 'verkeerd' aan dat soort tactieken?quote:Op maandag 30 maart 2009 09:35 schreef Drugshond het volgende:
Some sources say that the notional value of CDS in General Motors (nyse: GM - news - people ) was 70 times the actual debt outstanding. ...
-------------------------
Nog een leuke....
Denk ook dat ze weinig keuze hebben.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:20 schreef Ericr het volgende:
Lijkt me dat de overheid weinig andere keuze heeft dan de boel te laten klappen. Iedere paar maanden weer $20 miljard er in pompen is ook geen optie. De patient is gewoon niet levensvatbaar.
Dat vind ik ook, maar durft hij dat?quote:Op maandag 30 maart 2009 12:43 schreef henkway het volgende:
[..]
ontmantelen, er is toch structureel teveel capaciteit
Ik weet het niet, ik vind op zich het omhooghouden van banken en verzekeraars wel te verantwoorden mits het met mate gebeurt. Het is toch zo dat keiveel burgers daar hun centjes en pensioen etc hebben staan.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, maar durft hij dat?
Eerst de rijke bankiers die iedereen veracht een bailout geven en vervolgens de sympathieke 'blue collar workers' laten vallen. Dat wordt nog lastig voor een populist als Obama.
Ga jij dat uitleggen aan de duizenden mensen die op het punt staan hun baan te verliezen?quote:Op maandag 30 maart 2009 14:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik weet het niet, ik vind op zich het omhooghouden van banken en verzekeraars wel te verantwoorden mits het met mate gebeurt. Het is toch zo dat keiveel burgers daar hun centjes en pensioen etc hebben staan.
Andere bedrijven hoeven wmb niet op staatssteun te rekenen. Zo'n markt omhooghouden kun je niet verantwoorden.
Da's jammer maar helaas. Ze zullen zelf toch ook wel beseffen dat 80% van de auto die van de lopende band rollen niet verkocht worden.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ga jij dat uitleggen aan de duizenden mensen die op het punt staan hun baan te verliezen?
Alleen jammer dat de houders van aandelen en obligaties in die banken nu ook een bail-out krijgen, terwijl aandeelhouders van andere bedrijven gewoon op gewezen worden dat ze risicodragend kapitaal hebben geïnvesteerd.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik weet het niet, ik vind op zich het omhooghouden van banken en verzekeraars wel te verantwoorden mits het met mate gebeurt. Het is toch zo dat keiveel burgers daar hun centjes en pensioen etc hebben staan.
Andere bedrijven hoeven wmb niet op staatssteun te rekenen. Zo'n markt omhooghouden kun je niet verantwoorden.
de rijke bankiers gaan ok onderuit, alleen de to big to fail zijn even blijven staanquote:Op maandag 30 maart 2009 14:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, maar durft hij dat?
Eerst de rijke bankiers die iedereen veracht een bailout geven en vervolgens de sympathieke 'blue collar workers' laten vallen. Dat wordt nog lastig voor een populist als Obama.
Ik begrijp wel waarom ze liever Chrysler laten vallen dan AIG, maar het blijft een lastig verhaal om aan Joe Sixpack uit te leggen. Gelukkig neemt het algehele draagvlak voor bailouts in een rap tempo af, dus dat is in zijn voordeel.quote:Op maandag 30 maart 2009 15:05 schreef henkway het volgende:
[..]
de rijke bankiers gaan ok onderuit, alleen de to big to fail zijn even blijven staan
en AIG heeft / had wereldwijde verplichtingen die was nog bigger to fail
maar zal toch ontmanteld worden,
de financiele sector is klaar met spitten
Dit is juist het grote probleem met de krediet crises: er is tig maal meer aan schuld middels CDS-en verzekerd dan dat er aan schuld is. Als dan de 'credit event' optreedt (b.v. het niet aflossen van een obligatie lening) moet degene die de CDS-en verkocht heeft dat geld ophoesten. En als die op dezelfde schuld 70x een CDS verkocht heeft dan moet die 70x dat geld ophoesten. Kuch... Het probleem zit 'm dus niet zozeer (hoewel ook wel) in de schulden zelf, als wel in de derivaten daarop.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Domme vraag misschien maar wat is er 'verkeerd' aan dat soort tactieken?
Waarom: vanwege de premie die het oplevert.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:49 schreef Maanvis het volgende:
hoe kun je nou een CDS 70x verkopen en waarom doe je dat?
Blijft een fascinerend schouwspelquote:Op maandag 30 maart 2009 15:31 schreef SeLang het volgende:
Ik begrijp wel waarom ze liever Chrysler laten vallen dan AIG, maar het blijft een lastig verhaal om aan Joe Sixpack uit te leggen. Gelukkig neemt het algehele draagvlak voor bailouts in een rap tempo af, dus dat is in zijn voordeel.
Vroeg of laat moet die klap gewoon komen, GM maakt gewoon troep.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:14 schreef FJD het volgende:
Maar ja het zal wel een grote klap opleveren voor de wereldeconomie.
Ik sta al een paar jaar met verbazing te kijken dat ze overeind blijvenquote:Op maandag 30 maart 2009 22:21 schreef xenobinol het volgende:
Vroeg of laat moet die klap gewoon komen, GM maakt gewoon troep.
Maar waarom gingen ze nog die CDS'en aan toen de kredietcrisis al aan de gang was? Waren ze er zo van overtuigd dat het hen niet ging raken?quote:Op maandag 30 maart 2009 22:06 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Waarom: vanwege de premie die het oplevert.
Hoe: er is/was geen regulering om dit te verbieden.
Wat (o.a.) AIGFP (http://en.wikipedia.org/wiki/AIG_Financial_Products) deed was hetzelfde risico tig maal verzekeren en dus tig maal de premie incasseren. Met b.v. een autoschade verzekering kan / mag dat niet, maar met CDS-en wel. Die worden ook niet verhandeld op een vrije markt, maar OTC en derhalve ook zonder regulering. Alleen hadden veel / alle CDS verkopers geen of veel te weinig dekking voor de aangegane risicos.
Ik heb al meerdere malen gelezen dat een faillisement niet hoeft te betekenen dat er geen auto's meer van de band rollen. Een herstart is door wetgeving heel simpel gemaakt.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:14 schreef FJD het volgende:
[..]
Blijft een fascinerend schouwspel
Laten klappen is denk ik toch echt de enige mogelijkheid. De steun wordt niet gebruikt om het structurele probleem op te lossen en dan moet je als overheid gewoondoen. Maar ja het zal wel een grote klap opleveren voor de wereldeconomie.
Volgens mij werkt het met die CDS-en zo dat iedereen een verzekering kan afsluiten op het kredietrisico van Maanvis NV. Het is dus eigenlijk niets anders dan een weddenschap op een bepaalde gebeurtenis. Alleen hebben de wedkantoren (waaronder AIG) in dit geval hun odds niet goed berekend.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:22 schreef Maanvis het volgende:
Dus ik moet het als volgt zien? :
Maanvis NV heeft zijn credit default risico verzekerd bij PoekieMan NV voor een bedrag van 100000E voor een periode van 5 jaar. Maanvis NV betaald een vast bedrag per jaar om dat risico te verzekeren. Na 2 jaar gaat het mis en mist Maanvis NV wat betalingen voor 50000E en doet een beroep op PoekieMan NV. Maanvis NV krijgt 100000E om deze schulden af te lossen en het contract wordt ontbonden. PoekieMan NV heeft echter ondertussen dit risico 30x doorverkocht en krijgt dus 3 miljoen van degene aan wie dit contract is doorverkocht..
Is dit zo'n beetje correct?
Ah, het stokpaardje van de Republikeinen. Typerend dat je daar in trapt.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:35 schreef FJD het volgende:
Pas als ze de sociale molensteen kunnen dumpen, kan er iets van gemaakt worden. Anders heb je binnen het jaar precies hetzelfde gezeik.
Een faillisement en daarna een doorstart is inderdaad het beste.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb al meerdere malen gelezen dat een faillisement niet hoeft te betekenen dat er geen auto's meer van de band rollen. Een herstart is door wetgeving heel simpel gemaakt.
Ook dát is Amerika. (eigenlijk absurd als je erover nadenkt)
Details ben ik helaas vergeten.
Triest dat het zo gaat.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een faillisement en daarna een doorstart is inderdaad het beste.
De aandeelhouders en bondhouders zijn dan hun geld kwijt.
Alle pensioenverplichtingen etc zijn dan ook verdwenen.
Vervolgens verkopen de curatoren de delen van het bedrijf aan investeerders die nog brood zien in die delen en zonder de molensteen van al die pensioenverplichtingen etc. Op die manier kan toch een deel van de mensen weer opnieuw aan de slag bij de nieuwe entiteit.
Verlicht ons dan eens met de enige echte juiste oplossing?quote:Op maandag 30 maart 2009 22:37 schreef Klopkoek het volgende:
Ah, het stokpaardje van de Republikeinen. Typerend dat je daar in trapt.
In Duitsland is het salaris gewoon hoger hoor, en in Frankrijk ook. Daar is de shit niet zo groot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |