quote:Op maandag 5 januari 2009 12:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Simpel: Ga ervan vanuit dat een modaal salaris aardig correspondeert met gemiddelde capaciteiten. Een van de sleutelfactoren is het IQ, uithoudingsvermogen etc.
Het gemiddelde IQ=100.
Modaal inkomen is ongeveer ¤ 30.000,- Topman "verdient" ¤ 3000.000 ; dat is 100x het modale inkomen.
IQ topman is dan 100x100=10.000 ????
![]()
![]()
[..]
Markt beloont dus geen prestaties maar IDIOTIE.
Ja, een goed plan je om exponentieel te belonen. Met beloningn met n<-1 heb ik natuurlijk geen bezwaar voor beloningen aan de top.quote:
De snelste hardloper kan 10.0 X zo hardlopen dan gemiddeld? ik vind het echt knapquote:Nog afgezien van het feit dat het onzinnig is om inkomen aan IQ te koppelen. Er is veel meer nodig om te slagen in het leven dan IQ.
Met een IQ van 150 zou een topman dan 1.5X 30.000 verdienen hoor. Dat krijgt ie niet, nee 3.000000quote:En IQ 150 is zo gek niet. Zeg dat je op 30 punten 1,5x bovengemiddeld scoort: factor 191.751... Wordt die CEO toch potdimme factor 19 onderbetaald...
[..]
Vertelquote:Dan moet jij een enorme beloning met dit draadje gescoord hebben... Vertel eens.
Hoe meer een overheid sociale vangnetten regelt, hoe minder een samenleving solidair zal zijn. Dat is simpel te verklaren door het feit dat mensen niet hoeven in te grijpen als de overheid dat al doet.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:46 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat doen we ook, maar de solidariteit wordt wel steeds minder, voor het geval dat je dat ontgaan was![]()
Omdat je pleit voor iedereen arm. Zie het communisme die grotendeels hetzelfde concept volgt: iedere output wordt gelijk beloond. En verhip: de gemiddelde output daalde naar een niveau waar de honden geen brood van lusten.quote:Want?
Ze nemen momenteel af. En verder zie je terug dat steeds meer bedrijven grootschaliger worden dmv fusies en overnames, een inhaalslag tgv mondialisering (immers in NL verdiende CEO's relatief weinig), enz. enz.quote:En waarom nemen de topsalarissen veel harder toe dan de rest?
Zo werkt dat met talenten. Als je gemiddeld kan zingen is er niemand die je zal betalen om te zingen. Als je twee keer zo goed als gemiddeld kan zingen kun je op bruiloften wat geld bij elkaar sprokkelen. 4 keer zo goed als gemiddeld en verhip je kan zo maar je broek er van ophouden en kleine zaaltjes voltrekken. 8 keer zo goed en je bent een wereldster en verdient miljoenen en trekt ook miljoenen bezoekers.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Ja, een goed plan je om exponentieel te belonen.
Bij beloning is dat zeker ten aanzien van talenten idioot. Jouw voetbalkwaliteiten zijn 0 euro waard. Iemand die 1000x beter kan voetballen (zeg: Beckham) krijgt dan 1000x 0 euro. Verhip...quote:Maar ik hoop dat je betekenis kent van RECHTevenredig.
Dat staat nergens. Wel is het interessant om te zien dat iemand binnen de 10 seconden de 100 meter af legt en is er geen hond die geld betaalt om te zien dat iemand dat binnen 20 seconden doet. Dat kan zo goed als iedereen...quote:De snelste hardloper kan 10.000 X zo hardlopen dan gemiddeld?
Voor een TU-er begrijp je verdacht weinig van mijn rekensom. Ik zeg 30 punten waarop je 1,5x beter dan gemiddeld presteert. Dat is 1,5^30. Weet je nog?quote:Met een IQ van 150 zou een topman dan 1.5X 30.000 verdienen hoor. Dat krijgt ie niet, nee 3.000000![]()
Ik zie een hoop idiotie en jij zegt dat dat wordt beloond.quote:Vertel
quote:Op maandag 5 januari 2009 12:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Als EG welvaart op mondiaal niveau wil delen ga ik met hem meedenken.
Omdat JIJ oproept tot herverdeling zolang het in jouw voordeel is...quote:Op maandag 5 januari 2009 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom wacht je op mijn initiatief? Je kan zelf toch ook iets bedenken om JOUW welvaart met minder bedeelden te verdelen?
Ik wil dat IEDEREEN het goed krijgt.quote:Op maandag 5 januari 2009 16:59 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Omdat JIJ oproept tot herverdeling zolang het in jouw voordeel is...
Zou er geen verband tussen die twee kunnen bestaan? Of wenselijk wordt geacht?quote:Op maandag 5 januari 2009 12:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Grappig, je gaat dus uit van wat de baas jou betaald, maar niet wat jij de baas oplevert. Doe datzelfde rekensommetje nog een keer, maar dan met bedragen wat jij je baas oplevert.
Waarom moet dan eerst een ander inleveren voordat jij zelf iets doet?quote:Op maandag 5 januari 2009 17:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik wil dat IEDEREEN het goed krijgt.
Dat begint als er een kloppend salarisgebouw is. Waar verhoudingen gewoon kloppen.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:09 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Waarom moet dan eerst een ander inleveren voordat jij zelf iets doet?
Precies en daarom hekelt mij dat mechanisme. Omdat het niet prestaties maar pure WILLEKEUR beloont. Markt werkt pure willekeur volledig in de hand. Met de gegeven voorbeelden heb ik dat voldoenden aangetoond....quote:Op maandag 5 januari 2009 13:10 schreef Argento het volgende:
EG> Je probeert nog steeds wanhopig een mechanisme te ontwikkelen voor het bepalen van de prijs van arbeid, maar dat mechanisme is er al en het heet aanbod en aanvaarding. Alle andere mechanismen zijn in strijd met de vrije markt.
Dat verband is er jaquote:Op maandag 5 januari 2009 17:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zou er geen verband tussen die twee kunnen bestaan? Of wenselijk wordt geacht?
Altijd maar wijzen en excuusjes om zelf niet het voorbeeld te hoeven geven. Zwak. Uitermate zwak.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat begint als er een kloppend salarisgebouw is. Waar verhoudingen gewoon kloppen.
Een vrije markt met honderden (sorry, het gaat over de arbeidsmarkt: miljoenen) deelnemers is per definitie minder willekeurig dan een van boven af door een (groepje) mens(en) geregeld systeem.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Precies en daarom hekelt mij dat mechanisme. Omdat het niet prestaties maar pure WILLEKEUR beloont. Markt werkt pure willekeur volledig in de hand. Met de gegeven voorbeelden heb ik dat voldoenden aangetoond....
quote:Op maandag 5 januari 2009 17:13 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Dat verband is er jaEn dat is een heel wat sterker en logischer verband dat het verband met IQ dat jij legde.
Plat gezegd:
- Een werkgever neemt iemand alleen aan als deze meer oplevert dan kost.
- Een werknemer komt daar alleen werken als het salaris (en andere arbeidsvoorwaarden) goed genoeg zijn.
Zie daar het verband.
Je geeft gelukkig aan dat ze niet de GEHELE impact hebben op bedrijfsprestaties. Je kan ook niet anders, want anders zou hij het ook in z'n eentje kunnen.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:50 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Wat een faliekante onzin!
1) Zoals Scorpie al zei, druk het eens uit in wat je de werknemer oplevert. Ik voorspel je dat naar die maatstaf de CEOs onderbetaald worden tov 'de werkvloer' (en ja, er zijn genoeg onderzoeken gedaan die aantonen dat een CEO veel impact heeft op het presteren van het bedrijf).
Zei ik niet. OA. Maar wel een belangrijke factor.quote:2) Alleen IQ is van belang? Hiermee negeer je dus onder andere: opleiding, geslacht, leeftijd, netwerk, branche kennis en, niet te vergeten, inzicht
Ik geloof dat je weinig begrepen hebt van convergentiecriteria (tja, op een echte uni krijg je dat nog, de rest is echt flut vandaag de dag) en hooguit slechts van divergentie hebt gehoord.quote:Op maandag 5 januari 2009 13:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo werkt dat met talenten. Als je gemiddeld kan zingen is er niemand die je zal betalen om te zingen. Als je twee keer zo goed als gemiddeld kan zingen kun je op bruiloften wat geld bij elkaar sprokkelen. 4 keer zo goed als gemiddeld en verhip je kan zo maar je broek er van ophouden en kleine zaaltjes voltrekken. 8 keer zo goed en je bent een wereldster en verdient miljoenen en trekt ook miljoenen bezoekers.
[..]
Bij beloning is dat zeker ten aanzien van talenten idioot. Jouw voetbalkwaliteiten zijn 0 euro waard. Iemand die 1000x beter kan voetballen (zeg: Beckham) krijgt dan 1000x 0 euro. Verhip...
Jouw idee van belonen werkt niet best, EG...
[..]
Dat staat nergens. Wel is het interessant om te zien dat iemand binnen de 10 seconden de 100 meter af legt en is er geen hond die geld betaalt om te zien dat iemand dat binnen 20 seconden doet. Dat kan zo goed als iedereen...
[..]
Voor een TU-er begrijp je verdacht weinig van mijn rekensom. Ik zeg 30 punten waarop je 1,5x beter dan gemiddeld presteert. Dat is 1,5^30. Weet je nog?
[..]
Ik zie een hoop idiotie en jij zegt dat dat wordt beloond.
Zijn dat niet gewoon termen gerelateerd aan IQ?quote:Op maandag 5 januari 2009 12:50 schreef Xtreem het volgende:
[..]
2) Alleen IQ is van belang? Hiermee negeer je dus onder andere: opleiding, geslacht, leeftijd, netwerk, branche kennis en, niet te vergeten, inzicht
Zeer zeker van welquote:Op maandag 5 januari 2009 17:39 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Zijn dat niet gewoon termen gerelateerd aan IQ?
En ze zijn ook afhankelijk van de conjunctuur.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je geeft gelukkig aan dat ze niet de GEHELE impact hebben op bedrijfsprestaties. Je kan ook niet anders, want anders zou hij het ook in z'n eentje kunnen.
Yep. Een CEO heeft slechts een beperkte invloed op het wel en wee van een bedrijf. Dat half Nederland hun invloed overschat is vers 2.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:40 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
En ze zijn ook afhankelijk van de conjunctuur.
Als jouw geheugen wat beter zou werken, dan kon je je herinneren dat ik meermaals heb aangegeven dat ik dat al lang en breed doe.quote:Op maandag 5 januari 2009 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Waarom wacht je op mijn initiatief? Je kan zelf toch ook iets bedenken om JOUW welvaart met minder bedeelden te verdelen?
Dat is in NL al lang gelukt op de spreekwoordelijke uitzonderingen na. Laat (onder meer) de Polen dus maar meeprofiteren van onze welvaart!quote:
Je ontwijkt de vraag weer eens. Waarom doe jij nu nog niets?quote:Op maandag 5 januari 2009 17:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat begint als er een kloppend salarisgebouw is. Waar verhoudingen gewoon kloppen.
Dat is mooi. Maar streef dan is naar kleinere verschillen. Waarom doe je dat dan niet? Ipv het tot in de hell verdedigen van die absurde topsalarissen. Want ik begrijp die dubbele moraal niet zo goedquote:Op maandag 5 januari 2009 17:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jouw geheugen wat beter zou werken, dan kon je je herinneren dat ik meermaals heb aangegeven dat ik dat al lang en breed doe.
Ik wou dat ik het kon. Anders graag.quote:Maarre: ga je je nu ook inzetten om armoede en honger in de wereld te bestrijden, ook als dat ten koste gaat van de welvaart alhier?
Wederom: veel mensen vinden die prestaties wel het geld waard. Wie ben jij om te zeggen dat het niet zo is? DAT is nu pas willekeur.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:16 schreef EchtGaaf het volgende:
Het mechanisme van vraag en aanbod is daarom uiterst discutabel te noemen als beloningsinstument. Zie de beloningen bij bijvoorbeeld voetballers die echt ,echt, echt nergens meer overgaan.
Ik gun iedereen een welvaart dat minstens is als de onze. Dus ook Polen. Alleen verschillen wij van menig hoe dat te realiseren.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is in NL al lang gelukt op de spreekwoordelijke uitzonderingen na. Laat (onder meer) de Polen dus maar meeprofiteren van onze welvaart!
Misschien vallen onze meningsverschillen in de latente zin nog best meequote:Heerlijk, EG gaat eindelijk mee in mijn pleidooien.
Of je gaat in op wat er staat, in plaats van wat met termen te gooien. Ik leerde op alle drie de WO-opleidingen en op mijn post-WO opleidingen een argument zo te verpakken dat het ook duidelijk is wat ik er mee wil.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:23 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik geloof dat je weinig begrepen hebt van convergentiecriteria (tja, op een echte uni krijg je dat nog, de rest is echt flut vandaag de dag) en hooguit slechts van divergentie hebt gehoord.Dat is nogal explosief in de fysieke wereld.
Netwerk iig niet. Terwijl dat voor een CEO van enorm belang is.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:39 schreef Fajarowicz het volgende:
Zijn dat niet gewoon termen gerelateerd aan IQ?
Op die "echte" universiteit hebben ze je niet geleerd om heel kritisch te zijn, is het niet?quote:
De ene dag zijn de CEO's verantwoordelijk voor de economische tegenwind in heel de wereld, de andere dag hebben ze in het eigen bedrijf slechts een beperkte invloed.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Yep. Een CEO heeft slechts een beperkte invloed op het wel en wee van een bedrijf.
Het gaat niet om verschillen. Ik kijk naar het absolute. Ik wil dat iedereen te vreten heeft. Beter iedereen te vreten en enkele extreem rijk, dan iedereen gelijk en iedereen honger.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is mooi. Maar streef dan is naar kleinere verschillen. Waarom doe je dat dan niet?
Zit geen dubbele moraal in. Ik hou het gewoon bij contractsvrijheid. Vrijheid is net zo belangrijk voor mensen als eten en drinken. Iets minder acuut, maar wel net zo belangrijk.quote:Ipv het tot in de hell verdedigen van die absurde topsalarissen. Want ik begrijp die dubbele moraal niet zo goed![]()
Wil je uitleg over hoe dat jij daar aan kan bijdragen? Of zoek je slechts een excuus om stil te zitten?quote:Ik wou dat ik het kon.
Nee, niet akkoord. Integratie bij Polen verloopt, zo zie ik inmiddels, verrassend goed. Ze spreken snel de taal en maken zich onze gebruiken sneller eigen dan ik had durven dromen.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik zeg : ze moeten HUN land gaan opbouwen. Daar hun hadnjes laten wapperen .Dan gaat het vanzelf daar beter. Naar hier halen leidt alleen maar tot (integratie)problemen. De cultuurverschillen zijn gewoon veel te groot. Ik zeg los problemen op. Dat wil zeggen geen nieuwe (integratie) problemen bij creëren.
Akkoord?
Ik denk dat wij vooral van mening verschillen over het HOE en niet over het WAT. Maar dat had ik al eerder geconstateerd.quote:Misschien vallen onze meningsverschillen in de latente zin nog best mee![]()
Quote ik hem gewoon voor de derde keer. Je leest er blijkbaar telkens overheen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 23:57 schreef Boze_Appel het volgende:
Om jouw "gelijke kansen" te geven moet je geld van anderen afpakken. Hoe is dat eerlijk? Zou het ook eerlijk als we, zoals al eerder is gebeurd in deze reeks, jouw eerlijkheid globaal trekken en dat jij 80% van je salaris af moet staan om een eerlijke kans te geven aan Afrikanen?
Invloed staat niet gelijk aan werken voor je geld. Overigens zijn de CEO's net zo hypocriet om bij het minste geringste bij vadertje staat aan te kloppen als het hun uitkomt.quote:Op maandag 5 januari 2009 18:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
De ene dag zijn de CEO's verantwoordelijk voor de economische tegenwind in heel de wereld, de andere dag hebben ze in het eigen bedrijf slechts een beperkte invloed.
E.e.a. afhankelijk van welk standpunt EG het beste uitkomt...
EG slaat vragen over waar hij het antwoord niet op heeft.quote:Op maandag 5 januari 2009 18:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Quote ik hem gewoon voor de derde keer. Je leest er blijkbaar telkens overheen.
Waar zeg ik dat? Begreep je weer eens niet wat er stond?quote:Op maandag 5 januari 2009 19:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Invloed staat niet gelijk aan werken voor je geld.
O? Wie dan? Fortis kreeg het opgedrongen en de rest kreeg het aangeboden en dat is hetzelfde als zeggen dat iedereen die wil 100 euro krijgt van de staat, dan staat er ook morgen een rij waar je eng van wordt.quote:Overigens zijn de CEO's net zo hypocriet om bij het minste geringste bij vadertje staat aan te kloppen als het hun uitkomt.
Landen met gesloten, centraal geplande economie storten in. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik gun iedereen een welvaart dat minstens is als de onze. Dus ook Polen. Alleen verschillen wij van menig hoe dat te realiseren.
Ik zeg : ze moeten HUN land gaan opbouwen. Daar hun hadnjes laten wapperen .Dan gaat het vanzelf daar beter. Naar hier halen leidt alleen maar tot (integratie)problemen. De cultuurverschillen zijn gewoon veel te groot. Ik zeg los problemen op. Dat wil zeggen geen nieuwe (integratie) problemen bij creëren.
Akkoord?
Jij hebt er al lang antwoord op gehad.quote:Op maandag 5 januari 2009 18:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Quote ik hem gewoon voor de derde keer. Je leest er blijkbaar telkens overheen.
quote:Op woensdag 24 december 2008 18:48 schreef Tup het volgende:
Hier wordt de fout gemaakt het individu te verwarren met verandering van "het systeem". Het is erg makkelijk om iemand die het systeem van nu aan wil pakken te verwijten deel uit te maken van het systeem van nu, en nog erger eigenlijk te verlangen het systeem te verlaten. (Het liefst door te emigreren naar Afrika :-O) Doe je dat niet dan een jijbak of 20, al fulminerend "hypocriet hypocriet".
Ik ben voor een eerlijker inkomensverdeling in de wereld als eerste, daarna Nederland. Maar wel door een eerlijk "systeem", een systeem dat nu door en door verrot is. Dit uit zich o.a. in de hoge bonussen. Als de top 5% (die 40% verdient) nou de helft inlevert van alle premies en bonussen, is precies die inkomensverdeling in de wereld in 1 klap eerlijker. Dat wil men echter niet, onderwijl wijzend naar de modale klasse "leveren jullie eerst maar wat in". En dat is dan 'maatschappelijk verantwoord ondernemen".
DS4 geeft ook weer eens het Polen voorbeeld. Als het uitgansgpunt is dat ik alle landen in de wereld even welvarend wil hebben, dan is investeren in Polen, Tsjaad en andere landen (mits geen dictator) het beste devies, en niet arbeids-imperialisme om ONZE economie draaiende te houden. Niks dat het de werkgevers een biet interesseert dat de Pool zijn fortuin kan verdienen. Een dokter die hier bollen raapt en in Polen een tekort aan doktoren. het moet niet gekker worden.
Ik wacht de obligate "nationalistische" beschuldigingen af.
De juiste mensen om je heen vergaren vraagt geen inzicht?quote:Op maandag 5 januari 2009 18:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Netwerk iig niet. Terwijl dat voor een CEO van enorm belang is.
Niet van EchtGaaf.quote:Op maandag 5 januari 2009 19:56 schreef Fajarowicz het volgende:
Jij hebt er al lang antwoord op gehad.
Met alle respect, maar een netwerk opbouwen is niet iets waar je meteen heel intelligent voor moet zijn. Sociale vaardigheden zijn daarbij veel meer van belang. En bedenken aan wie je wel en wie je niet wat kan hebben is niet iets waar je heel intelligent voor moet zijn.quote:Op maandag 5 januari 2009 20:01 schreef Fajarowicz het volgende:
De juiste mensen om je heen vergaren vraagt geen inzicht?
En daar voeg ik gaarne aan toe dat het antwoord ook niet bij EG past, daar hij bij de 5% zit en niet minder, maar meer wil...quote:
Als je zijn mening vraagt is het wel handig dat hij antwoord geeft, toch?quote:
Gozer, van wie is deze topicreeks? Natuurlijk is EchtGaaf hier belangrijk!quote:Op maandag 5 januari 2009 21:58 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Is hij zo belangrijk voor je dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |