abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64532276
quote:
Op woensdag 31 december 2008 09:59 schreef wallofdolls het volgende:
Misschien kunnen die twee lamballen die muziek alleen in de mainstream-context interpreteren daar ook nog wat van opsteken.
Ik neem aan dat ik dat ben?

Ik interpreteer muziek persoonlijk absoluut niet in de mainstream. Als we gaan pochen met undergroundmuziek kom ik waarschijnlijk zelfs een stuk verder dan jij.

Als je echter uitspraken over muziek op macro-niveau en over groepen wil doen (en daar heb je het automatisch over als je een fenomeen als een generatie wil analyseren) moet je wel algemeniseren en dan doet margewerk in de muziek er dus gewoon niet toe. Ik en zodiakk hebben al lang duidelijk gemaakt dat er genoeg mensen zijn die niet in de groep vallen die we (ik) bedoelen. Dat wil niet zeggen dat het voor 80% of misschien wel 95% van de 'ouderen' wel klopt wat ik zeg. Hier in het muziekforum zitten natuurlijk vooral mensen die wel hun pappenheimers kennen, maar dat gaat niet altijd op voor de overgrote meerderheid die hier niet komt. En als je het over een groot iets als een generatieverschil gaat hebben dan spreek je natuurlijk over de overgrote meerderheid. En die verdiept zich niet (meer) verder in de muziek dan een willekeurige FM-station naar keuze op het werk of in de auto. Punt. En daar gaat het over, de grote gemene deler. Mensen die geen passie voor muziek hebben of een passie voor een beperkt muziekdeel hebben.

Verder meen jij een waardeoordeel te zien in mijn verhaal. Dat is absoluut niet zo, ik heb geen oordeel over de uitzonderingen en ook zeker niet over de niet-uitzonderingen. Kan mij het boeien of iemand ergens zijn tijd of energie in wil steken. Als jij je aangevallen voelt dan is dat dus onterrecht. Ten eerste ben je blijkbaar de uitzondering, wees daar blij mee. En ten tweede: al zou je sommige muziek niet snappen: lekker belangrijk, ik snap klassieke muziek en jazz ook niet, en het kan me geen reet schelen.

En nu ben ik klaar mee.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  woensdag 31 december 2008 @ 14:27:51 #177
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_64532679
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar het valt me op dat veel mensen hun gal lopen te spugen over de muziek die tegenwoordig uit wordt gebracht. Vroeger was het allemaal beter enzo.

Mij lijkt het dat de spoeling altijd al dunner was dan we nu denken maar aangezien de meeste muziek de tand des tijds toch niet doorstaat worden vooral de klassiekers die heel erg veel mensen met uiteenlopende leeftijd nog kunnen waarderen nog veel gedraaid. In de jaren 90 ergerde ik me iig groen en geel aan alle kutmuziek waarmee ik werd doodgegooid terwijl ik nu helemaal nostalgisch wordt als ik alleen al aan 'muziek uit de jaren 90' denk.
  woensdag 31 december 2008 @ 14:30:27 #178
13973 ranja
image means nothing
pi_64532781
Volgens mij zijn het vooral <25 ers die klagen over de muziek van nu én/of degenen die alleen de top 40 kennen. Voor die eerste komt de tijd van nostalgie nog, misschien
pi_64533447
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:27 schreef Trashcanman het volgende:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar het valt me op dat veel mensen hun gal lopen te spugen over de muziek die tegenwoordig uit wordt gebracht. Vroeger was het allemaal beter enzo.

Mij lijkt het dat de spoeling altijd al dunner was dan we nu denken maar aangezien de meeste muziek de tand des tijds toch niet doorstaat worden vooral de klassiekers die heel erg veel mensen met uiteenlopende leeftijd nog kunnen waarderen nog veel gedraaid. In de jaren 90 ergerde ik me iig groen en geel aan alle kutmuziek waarmee ik werd doodgegooid terwijl ik nu helemaal nostalgisch wordt als ik alleen al aan 'muziek uit de jaren 90' denk.
Ik denk eerder dat mensen de muziek van nu afleiden aan de hand van wat ze op mtv/tmf zien. "Artiesten" die alleen zingen, terwijl er meer aandacht naar hun uiterlijk is gegaan en hun stem veelal té bewerkt is met de pc.

Wat ze dan vergeten is dat er ook nog andere bands zijn die wél daadwerkelijk nieuwe dingen ten gehore brengen. Om een simpel voorbeeld te geven: Muse. Een band die zelf al hun instrumenten bespelen, en daarbij een leuke combinatie van rock en klassiek geven. Echter wordt die muziek niet op de overbekende stations gedraaid, dus zullen mensen die er geen moeite voor doen het nooit te horen krijgen en dus in hun vastgeroeste mening blijven zitten.
Hoera! Weer een kuttopic!
pi_64536409
Ik ben van 1990 en luister vooral naar metal van jaren '80 tot nu. En verder waardeer ik '60 en '70 muziek ook wel, maar dat is niet helemaal mijn smaak. En wat nu op mtv wordt laten zien vind ik over het algemeen bagger.
Fluitbekzeenaalden zijn tropische & subtropische zoutwatervissen die hun naam te danken hebben aan hun buisvormige snuit, die aan een fluit doet denken.
pi_64540333
Mijn moeder luistert meer naar populaire muziek (Scooter en zo) van deze tijd dan ik. Ik luister wel naar hedendaagse muziek, maar muziekzenders en radio hebben me nooit zo geboeid, dus was/ben ik ook nooit zo op de hoogte wat er in muziekland populair is.
ROBODEMONS..................|:(
pi_64584797
Ik kan me er trouwens ook aan ergeren dat je bij het uitgaan bijna nooit muziek van nu hoort. Wellicht in discotheken of zo, maar de meeste kroegen draaien een mengeling van jaren 80/jaren 90 shit. Waarom is dat?
  vrijdag 2 januari 2009 @ 18:37:22 #183
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_64586966
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ik dat ben?

Ik interpreteer muziek persoonlijk absoluut niet in de mainstream. Als we gaan pochen met undergroundmuziek kom ik waarschijnlijk zelfs een stuk verder dan jij.

Als je echter uitspraken over muziek op macro-niveau en over groepen wil doen (en daar heb je het automatisch over als je een fenomeen als een generatie wil analyseren) moet je wel algemeniseren en dan doet margewerk in de muziek er dus gewoon niet toe. Ik en zodiakk hebben al lang duidelijk gemaakt dat er genoeg mensen zijn die niet in de groep vallen die we (ik) bedoelen. Dat wil niet zeggen dat het voor 80% of misschien wel 95% van de 'ouderen' wel klopt wat ik zeg. Hier in het muziekforum zitten natuurlijk vooral mensen die wel hun pappenheimers kennen, maar dat gaat niet altijd op voor de overgrote meerderheid die hier niet komt. En als je het over een groot iets als een generatieverschil gaat hebben dan spreek je natuurlijk over de overgrote meerderheid. En die verdiept zich niet (meer) verder in de muziek dan een willekeurige FM-station naar keuze op het werk of in de auto. Punt. En daar gaat het over, de grote gemene deler. Mensen die geen passie voor muziek hebben of een passie voor een beperkt muziekdeel hebben.

Verder meen jij een waardeoordeel te zien in mijn verhaal. Dat is absoluut niet zo, ik heb geen oordeel over de uitzonderingen en ook zeker niet over de niet-uitzonderingen. Kan mij het boeien of iemand ergens zijn tijd of energie in wil steken. Als jij je aangevallen voelt dan is dat dus onterrecht. Ten eerste ben je blijkbaar de uitzondering, wees daar blij mee. En ten tweede: al zou je sommige muziek niet snappen: lekker belangrijk, ik snap klassieke muziek en jazz ook niet, en het kan me geen reet schelen.

En nu ben ik klaar mee.
Nou ja eh, maat. Jij maakt het er van dat je dan over het geheel moet kijken. Als je nu iemand die van hedendaagse experimentele muziek houdt naar The Hollies of The Kinks laat luisteren kun je er donder op zeggen dat ie dat niet goed gaat vinden. Maar er was méer in die tijd, wat hem wel zou kunnen boeien.Als je iemand die van Britpop houdt naar The Hollies of The Kinks laat luisteren bestaat er best een kans dat ie dat goed gaat vinden. Vice versa is het ook zo. Bij wijze van spreken natuurlijk.

Ik viel eerlijk gezegd meer over het statement dat "alle jaren '60 muziek voortborduurt op voorgangers en geen nieuwe patronen gebruikt". Dan denk ik, wellicht wat overtrokken, "dat is gewoon pertinent niet waar". Buiten dat er meer mensen zijn die van vreemde muziek houden dan je voor mogelijk houdt.

En ik weet ook niet hoe veel undergroundmuziek jij luistert. Ik weet in ieder geval wel dat als je de afgelopen jaren geen goede hiphop-acts heb gezien je er op dít moment niet heel erg in zit en ook een beetje hebt lopen dromen op lowlands . Dat je niks van jazz of klassiek snapt is zonde
pi_64593602
Leuk topic

Als je het zwart-wit stelt (en dat doen we graag op een forum), blijft elke generatie in zijn jeugd hangen.
Dus 40ers luisteren met name jaren 80 muziek, 50ers jaren 70, etc.

Verder zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, en muziekliefhebbers op een forum als dit altijd erg geneigd zichzelf als ultieme muziekliefhebber te zien, dus ík ontdek nog steeds nieuwe muziek (zowel hedendaagse als jaren 50-60-70 muziek).
Dus: Ja, er is een generatiekloof, maar die is op mij niet van toepassing
  zaterdag 3 januari 2009 @ 11:19:40 #185
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_64608353
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 21:14 schreef cafca het volgende:
Leuk topic
De leukste en leerzaamste topics zijn die waar de meeste controverse heerst
pi_64611539
Ik heb aan oude muziek net zulke goede herinneringen als aan muziek van nu. Ik ben zelf 18 (bijna 19 wel) en over het algemeen werd er vroeger wel betere muziek gemaakt. Althans, de artiesten van nu die over 20 jaar nog bij zijn gebleven bij het grote publiek die zijn mijns inziens nogal slecht. Er wordt genoeg goede muziek gemaakt, maar dat blijft vaak underground. Als ik nu de top 40 er bij pak is The Killers het beste wat er in staat, naar mijn mening. En nog vind ik die nieuwe plaat echt troep. En zo gaat het al langer, er staat nooit wat tofs in die top 40.

Maar even niet vanuit mezelf: ik denk wel dat de meeste mensen die van hedendaagse muziek houden (ik noem een Katy Perry) dit heel goede muziek vinden. Als ik eens David Bowie opzet bij een persoon die niet naar oudere muziek luistert dan is het meteen al oude-lullen-muziek. Dus over een aantal jaar zal Katy Perry wel sentiment zijn (nare vooruitblik ).
pi_64613679
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 13:44 schreef frame-saw het volgende:
Als ik nu de top 40 er bij pak is The Killers het beste wat er in staat, naar mijn mening. En nog vind ik die nieuwe plaat echt troep. En zo gaat het al langer, er staat nooit wat tofs in die top 40.
Maar wat dat betreft denk ik ook niet dat het de echte "top 40" muziek is die blijft hangen. In de top 40 staat echt alleen bagger. Maar dat was vroeger ook zo, stond die top 40 vol met de Cats, BZN, Demis Roussos en wat discoplaten (nu vervangen door R&B). De echte goede muziek die blijft hangen staat mijns inziens meestal niet hoog in de top 40.
pi_64614599
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 15:03 schreef bloodymary het volgende:

[..]

Maar wat dat betreft denk ik ook niet dat het de echte "top 40" muziek is die blijft hangen. In de top 40 staat echt alleen bagger. Maar dat was vroeger ook zo, stond die top 40 vol met de Cats, BZN, Demis Roussos en wat discoplaten (nu vervangen door R&B). De echte goede muziek die blijft hangen staat mijns inziens meestal niet hoog in de top 40.
Nouja ik heb niet in die jaren geleefd, ging er altijd vanuit dat er ook goede muziek hoog in de ranglijsten stonden. Maar er zijn echt veel mensen die Radiohead niet/vaag kennen, ik noem maar een voorbeeld. Misschien verandert dat wel over 20 jaar, maar ik zie het niet gauw gebeuren.
pi_64618629
Ja, je hebt denk ik wel gelijk dat het erger is geworden dat er alleen slechte muziek in de top 40 staat. En Radiohead staat in allerlei top 100 aller tijdens, moordlijsten, droomlijsten etc. juist weer wel heel hoog, maar dat komt natuurlijk omdat die weer door muziekliefhebbers worden samengesteld.

Het is ook onbegrijpelijk dat nu de jeugd Nederlandstalige muziek goed vindt. Vroeger was dat ook wel, maar dan de protestsongs van Boudewijn de Groot en later Doe Maar of Toontje Lager. Maar dat ze smartlappen goed vinden is echt iets van de laatste jaren. Zal wel te maken hebben met de debilisering van Nederland, zoals ik het noem.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 18:06:49 #190
18986 -Will-
filosoof/harlekijn/coach
pi_64619140
Fuck toegankelijkheid

* -Will- is politiek incorrect en houdt bijna alleen van lastige muziek.

Ik las ooit een citaat van iemand en daar ben ik het jaren later nóg mee eens: alleen babyboomers vinden dat popmuziek een kunstvorm is.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 20:22:10 #191
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_64623650
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:06 schreef -Will- het volgende:
Fuck toegankelijkheid

* -Will- is politiek incorrect en houdt bijna alleen van lastige muziek.

Ik las ooit een citaat van iemand en daar ben ik het jaren later nóg mee eens: alleen babyboomers vinden dat popmuziek een kunstvorm is.
Die is heel belangrijk. En er zijn zeer weinig mensen die daar zo over denken
pi_64624793
Muziek is een kunstvorm, net als tekenen of schrijven
Popmuziek is net zo'n kunstvorm als Suske en Wiske of de Bouquet-reeks......
  zaterdag 3 januari 2009 @ 20:54:25 #193
18986 -Will-
filosoof/harlekijn/coach
pi_64625023
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 20:49 schreef cafca het volgende:
pi_64625369
alleen rare mensen weten wat een kunstvorm is en wat niet
Mu!
pi_64632954
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 20:49 schreef cafca het volgende:
Om elke uiting van wat dan ook nou te categoriseren als kunstvorm is ook wat overdreven vind je niet?

In elk genre, of het gaat om afbeeldingen, tekst, muziek, is een onderscheid te maken tussen kunst en kitsch. Het is een vage lijn, vaak zelfs een beetje gevoelsmatig vastgesteld kan worden en waarover veel discussie mogelijk is, maar dat wil nog niet zeggen dat je alles maar kunst moet noemen.

Dat onderscheid is ook te maken binnen de popmuziek zelf. Dat acts als Jan Smit of the Backstreet Boys kunst maken, gaat er bij mij niet in. Sonic Youth of Radiohead daarentegen wel, om maar wat te noemen

Maargoed dit was niet helemaal OT geloof ik. Om daar wel iets over te zeggen: Ik ben het eerder met de TS eens dan met diegenen hier die hem zo hard aanvallen op z'n stelling/theorie. Een generatieconflict is een groot woord, maar ik denk dat wel degelijk veel mensen (nee, niet allemaal) op wat eerdere leeftijd muzikaal worden gevormd.
pi_64634896
quote:
Op zondag 4 januari 2009 00:24 schreef Manta_Ray het volgende:
Radiohead daarentegen wel, om maar wat te noemen
Neeeeeeeee!

Wat er fundamenteel mis is met Radiohead is juist dat ze dat zelf denken.

sorry, moest even
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_64635156
quote:
Op woensdag 31 december 2008 18:06 schreef Morrigan het volgende:
Mijn moeder luistert meer naar populaire muziek (Scooter en zo) van deze tijd dan ik.

Scooter
pi_64643631
Is die eigenlijk nog wel van deze tijd? Dat was toch in de jaren 90 of zo....
pi_64678807
op de feestjes waar ik kom loopt volk van 16 tot 66, allemaal verslaafd aan dezelfde muziek. (psytrance)
top40 vind ik zelden leuk, in de jaren 60 tm 80 en beetje 90´s werd nog echte muziek gemaakt, het is nu echt een en al remix, remake, jatwerk en veel onpersoonlijke scoorhitjes...
  maandag 5 januari 2009 @ 11:09:48 #200
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64679065
quote:
Op maandag 5 januari 2009 11:01 schreef Matrixa het volgende:
op de feestjes waar ik kom loopt volk van 16 tot 66, allemaal verslaafd aan dezelfde muziek. (psytrance)
top40 vind ik zelden leuk, in de jaren 60 tm 80 en beetje 90´s werd nog echte muziek gemaakt, het is nu echt een en al remix, remake, jatwerk en veel onpersoonlijke scoorhitjes...
Wat een ongelofelijke onzin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')