Damn.quote:Op zaterdag 20 december 2008 01:12 schreef popolon het volgende:
De hele dag door sneeuwstormen gereden, tientallen auto's zien stranden en dan kom je thuis en rijd je jezelf vast op de oprit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zal dezelfde storm zijn, het zuiden van Toronto ligt op gelijke hoogte met Michigan.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:27 schreef IHVK het volgende:
[..]
Damn.![]()
Ik hoorde op de radio ja gisteren over die sneeuwstormen. Schijnt het enige zijn waar het nieuws daar over gaat. (het ging wel over Toronto maar toch)
ik heb dit jaar nog op natuurijs kunnen schaatsenquote:Op zondag 21 december 2008 01:02 schreef Schuifpui het volgende:
Die 15 daagse verwachting geeft 7 dagen waarbij de temperatuur eigenlijk niet boven nul komt.![]()
Elfstedentocht!![]()
Ok is allemaal nog erg ver weg, maar het zou wel tof zijn om een keer op natuurijs te kunnen schaatsen, sinds de basisschool niet meer gedaan volgens mij.
[ afbeelding ]
Ik vast nog wel.. maar denk niet meer dat ik ze pas. zolang geleden.quote:Op zondag 21 december 2008 13:05 schreef IHVK het volgende:
Ik heb heul geen schaatsen.
*Kijkt in de grafiekquote:Op zondag 21 december 2008 17:11 schreef erkel het volgende:
De ijsbanen kunnen vanaf zondag open ongeveer![]()
[ afbeelding ]
Ok zondag is een beetje voorbarig, maar 3 tot 4 cm zou toch dik genoeg moeten zijn voor een ijsbaan? Dan zou het maandag misschien kunnen.quote:Op zondag 21 december 2008 17:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
*Kijkt in de grafiek
Zondag, 0cm, misschien vanaf dinsdag als het allemaal uitkomt, dan ligt er 5cm.
Het gemiddelde stijgt... maar de kans op doorzettend winterweer is er niet uit. Kan ook bijna niet op die termijn.quote:Op maandag 22 december 2008 11:26 schreef Bierie het volgende:
Heeft iemand al een idee / beeld van hoe het eruit ziet na oudejaarsavond?
Ergens zou het prachtig zijn als de vrieskou doorzet. Aan de andere kant zou ik enorm balen als er een elfstedentocht zou worden gereden (ik zit van 3 t/m 10 januari in Val Thorens)
Zal je net zien, ik op wintersport komt straks zeker net de tocht der tochten
gewoon zoeken op ijsdikte, zo kwam ik hem ook tegenquote:Op zondag 21 december 2008 17:45 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben trouwens best lang opzoek geweest naar die ijsdikte grafiek op knmi.nl, maar kon het echt niet vinden. Waar heb je die nou precies gevonden? En is er ook een die 15 dagen vooruit gaat, net als de rest van de 15 daagse eps pluim?
Nou, dat valt ook wel weer mee. Als er nou een pak sneeuw bij zou vallen, dan hebben ze het een stuk moeilijker. Voorlopig kunnen ze nog zat vinden lijkt mij.quote:Op zondag 21 december 2008 14:20 schreef IHVK het volgende:
Het is misschien ook lief om een voederbol voor vogels te maken/kopen. Want met deze temperaturen zullen ze vele voedsel nodig hebben.
Ik vorig jaar nog het weekend voor kerst toen..., op een onder gelopen weiland. Ok geen grachten dat is ook alweer 12 jaar geleden.quote:Op zondag 21 december 2008 01:02 schreef Schuifpui het volgende:
Die 15 daagse verwachting geeft 7 dagen waarbij de temperatuur eigenlijk niet boven nul komt.![]()
Elfstedentocht!![]()
Ok is allemaal nog erg ver weg, maar het zou wel tof zijn om een keer op natuurijs te kunnen schaatsen, sinds de basisschool niet meer gedaan volgens mij.
[ afbeelding ]
Nee eerst een dikpak ijs op de grachten en meren daarna mag er nog wel een beetje sneeuw bij.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:49 schreef ItaloDancer het volgende:
Kou met sneeuw erbij
quote:woensdag 24 december tot en met zondag 28 december 2008
Overgang naar koud en vrij zonnig winterweer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperatuur rond het vriespunt.
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tienquote:maandag 29 december tot en met donderdag 01 januari 2009
Hoogstwaarschijnlijk, 80-90% kans, houdt het koude en droge winterweer aan.
http://www.knmi.nl/waarsc(...)n/extra/guidance.phpquote:In de loop van woensdagmiddag komt een koufront vanuit het noorden het land binnen, waarachter de stroming noordwest wordt en dan drogere en koudere lucht aanvoert. Aan het eind van de periode draait de stroming verder naar noordoost en dat is de opmaat voor een "winterse" periode.
http://www.knmi.nl/waarsc(...)a/guidance_ecmwf.phpquote:Samenvatting EPS-periode
Hoogstwaarschijnlijk, 80-90% kans, houdt het koude en droge winterweer aan.
5 erbij en we hebben een elfstedentochtquote:Op dinsdag 23 december 2008 11:10 schreef Schuifpui het volgende:
Ijsdikte naar 10 cm![]()
[ afbeelding ]
En volgens de 15daagse pluim, blijft het daarna ook nog vriezen.![]()
[ afbeelding ]
Wordt toch al geregeld johquote:Op dinsdag 23 december 2008 18:10 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Laat die sneeuw maar lekker weg blijven. Laat het eerst maar eens flink winteren.
Ach, zo slecht is 'ie niet hoorquote:Op dinsdag 23 december 2008 21:38 schreef ItaloDancer het volgende:
Nieuwe pluim is wat minder...
[ afbeelding ]
Minderquote:Op dinsdag 23 december 2008 21:38 schreef ItaloDancer het volgende:
Nieuwe pluim is wat minder...
[ afbeelding ]
quote:15 januari 2009: stilstaan bij 100 jaar Vereniging de Friesche Elf Steden
Op donderdag 15 januari 2009 is het precies honderd jaar geleden dat de vereniging werd opgericht.
Dit jaar komt die niet denk ikquote:Op dinsdag 23 december 2008 23:09 schreef IHVK het volgende:
Voorlopig geloof ik (nog) niet in een Elfstedentoch, maar als hij er dit jaar komt, ga ik er zeker heen.![]()
Wat ik hoop en verwacht, is een mooie vorstperiode en schaatsen op slootjes en weilanden en vervolgens een (mogelijke) mooie sneeuwperiode.
Een toch zou helemaal mooi zijn, maar ik ga er voorlopig niet vanuit.
(irrationele voorspellingen dus, niets van aantrekken)
Dat zou geweldig zijn...quote:Op dinsdag 23 december 2008 23:02 schreef IHVK het volgende:
EN de 15-daagse
Hij is weer mooi, veel sneeuwkansen op de lange termijn.![]()
[ afbeelding ]
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tienquote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
dinsdag 30 december tot en met vrijdag 02 januari 2009
Hoogstwaarschijnlijk houdt het overwegend droge en koude winterweer aan. Wel is er kans op wat meer bewolking en een geleidelijk wat oplopende middagtemperatuur.
woensdag 24 december 2008 06.15 uur
Jammerquote:Op woensdag 24 december 2008 09:55 schreef Zon het volgende:
[..]
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tien
Jammerrrrr.
Wil je graag hogere temperaturen dan?quote:Op woensdag 24 december 2008 09:55 schreef Zon het volgende:
[..]
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tien
Jammerrrrr.
Binnen 6 tot 9 dagen?quote:Op woensdag 24 december 2008 13:58 schreef Druus het volgende:
'Een geleidelijk wat oplopende temperatuur', waarschijnlijk bedoelen ze daar de lente mee
Alsof je 6 dagen vooruit kan kijken, laat het eerst maar eens vriezen dan dequote:Op woensdag 24 december 2008 13:45 schreef Zon het volgende:
het gaat mij om dit zinnetje:
"Wel is er kans op wat meer bewolking en een geleidelijk wat oplopende middagtemperatuur. "
We hebben niks aan een paar dagen vorst, das geen winter!
spreiding is erg groot inderdaad op die termijn. Dat zinnetje hadden ze beter weg kunnen laten. Maar misschien ook wel weer goed om al te groot enthousiastme te voorkomenquote:Op woensdag 24 december 2008 16:08 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Alsof je 6 dagen vooruit kan kijken, laat het eerst maar eens vriezen dan de
winter af te zitten schrijven.
Laat het eerst maar eens goed/lang gaan vriezen voordat we beginnen te juichen.quote:Op woensdag 24 december 2008 16:08 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Alsof je 6 dagen vooruit kan kijken, laat het eerst maar eens vriezen dan de
winter af te zitten schrijven.
volgens Corbyn kanallesquote:Op woensdag 24 december 2008 21:43 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dan moet er veel, heel veel gebeuren.
Prima hoor... tuurlijk ligt het gemiddelde later wat hoger door enkele zachte oplossingenquote:
quote:Op woensdag 24 december 2008 22:15 schreef BretsiG het volgende:
We zijn weer blij gemaakt met een dode mus. De kou schuift telkens een dag op en het werd daarna steeds iets minder koud. Jammer. Maar het is nog vroeg.
Ach, het GFS ensemble heeft 't al een tijdje goed door. Blijft zeer consistent. Alleen de oper was een zwabberaar. Nu laat GFS het vanaf begin volgende jaar flink afkoelen in de hoogte. Hoeveel kouder het wordt blijft de vraag, want er is behoorlijk wat spreiding. De oper is wel één van de koude lijntjes:quote:Op donderdag 25 december 2008 10:04 schreef IHVK het volgende:
We zien wel alleen de dingen die we willen zien vind ik.
ECWMF is goed-> GFS is baggermodel
Is GFS goed -> iedereen rent terug naar GFS
Maar wat een run inderdaad.
En met sneeuw worden de temperaturen ook vanzelf nog lager.quote:Op donderdag 25 december 2008 10:30 schreef INViCTuS het volgende:
Knmi 15-daagse pluim is een stuk minder positief op termijn vind ik. GFS daarintegen is al een aantal runs achter elkaar goed koud op den duur. Dat komt steeds dichterbij. Eerst een week met goeie matige vorst hier in de Achterhoek en de week erna zijn de neerslagkansen dus sneeuw hoger
Woensdag 3 graden?? Alleen enkele zachte oplossingen. Het kan vriezen, het kan dooien.quote:Op donderdag 25 december 2008 14:40 schreef Gehannes het volgende:
Waar hebben we het nou over. Misschien 4 dagen achter elkaar vorst en woensdag gaat de temperatuur overdag alweer richting de 3 graden. Is dus een vorst periode van niks en ik durf te wedden dat er waarschijnlijk niet geschaatst kan worden.
Dat lijntje gaat naar -18 hoor, leer grafieken lezenquote:Op donderdag 25 december 2008 23:51 schreef kepler het volgende:
-16 ook
Maar het blijft iig koud tot woensdag, en dat lijkt elke keer op te schuiven
ow, ik had niet geklikt en gewoon een getal gegoktquote:Op vrijdag 26 december 2008 00:01 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat lijntje gaat naar -18 hoor, leer grafieken lezen![]()
of heb je het over iets anders.
Omdat eerst niet zeker was of de kou aangescherpt zou worden of niet.quote:Op vrijdag 26 december 2008 00:14 schreef SugarPlumFairy het volgende:
waarom is tt 704 opeens zo bijgesteld?
quote:Op vrijdag 26 december 2008 00:52 schreef Cool_Runner het volgende:
Heerlijk, eindelijk weer eens richting de echte kou
Ze stellen om de ? uur de kaart bij.quote:Op vrijdag 26 december 2008 00:14 schreef SugarPlumFairy het volgende:
waarom is tt 704 opeens zo bijgesteld?
Anyway, het einde is alweer in zicht terwijl het nog maar net begonnen is.quote:donderdag 01 januari tot en met zondag 04 januari 2009
60% kans op (vrij) koud winterweer met soms wat sneeuw, 40% kans op minder koud weer met af en toe wat regen.
60% vind ik nog best veelquote:Op vrijdag 26 december 2008 11:39 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Anyway, het einde is alweer in zicht terwijl het nog maar net begonnen is.
De vorstperiode moet nog echt beginnen, en je schrijft hem nu alweer af?quote:Op vrijdag 26 december 2008 12:06 schreef Gehannes het volgende:
Weer.nl geeft alweer 3 graden aan voor volgende week donderdag, en woensdag wordt het alweer 2 graden.
Echt een vorst periode van niks. Als we het hier tegenwoordig van moeten hebben in Nederland is het wel droevig gesteld met de Nederlandse winters.
Maar het is ook niet koud genoeg in het verre oosten. Bij Moskou is het bijvoorbeeld nog maar -5. En als het hier echt koud wil worden met een oosten wind moet het daar volgens mij zo'n 15 graden vriezen.
Dat dit sort periodes kort duurt zijn wij gewend, wij blijven daarom idd eigenwijs hopen dat het deze keer anders zal lopenquote:Op vrijdag 26 december 2008 12:55 schreef kepler het volgende:
[..]
De vorstperiode moet nog echt beginnen, en je schrijft hem nu alweer af?
Er is inderdaad een goede kans dat het volgende week alweer afgelopen is, maar er is ook een even goede kans dat het winterweer gewoon aanhoudt
Zullen we nu gewoon eerst genieten van het kleine beetje winter wat er nu aankomt
quote:Op vrijdag 26 december 2008 22:20 schreef i2Them2 het volgende:
Hoezo is ie minder? Maandag, dinsdag en woensdag lijken me toch een stukkie kouder dan eerdere pluimen. Al moet ik zeggen dat ik de vorige niet heb gezien.
Ben benieuwd hoe de 15 daagse er uit gaat zien.
idd, het zwabbert alle kanten opquote:Op vrijdag 26 december 2008 22:52 schreef mark2012 het volgende:
die pluimen veranderen ook achterlijk vaak. nu staat die weer op -5 graden ceclius zou me niks verbazen als die morgen weer op +5 staat.
Gemiddelde vanaf oud & nieuw ligt wat hoger.quote:Op vrijdag 26 december 2008 22:20 schreef i2Them2 het volgende:
Hoezo is ie minder?
Nou ze verwachten wel weer dichte tot zeer dichte mist op oudejaarsnacht. Dat in combinatie met het vuurwerk en je hebt hetzelfde gedonder als vorig jaar. (tenminste hier in twente)quote:Op vrijdag 26 december 2008 14:39 schreef INViCTuS het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er toch relatief goed uit. Ik heb vaker goede dan slechte runs gezien tot dusver.... het kan nog de verkeerde kant op maar dat is even het weekend afwachten. Kleine stijging rond de jaarwisseling waarna het weer kouder wordt met neerslagkansen. Hoop alleen niet dat het mistig zal zijn met de jaarwisseling.
GFS model gaan toch meer members de kou in dan de zachte variant....
[ afbeelding ]
Enkel ter vermaak natuurlijk die kaarten.quote:Op zaterdag 27 december 2008 13:05 schreef i2Them2 het volgende:
GFS ziet er bijzonder goed uit voor de lange termijn! Ben benieuwd hoe dat ensemble er gaat uit zien![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
als ik het zo zie komt die diepvries kou rap dichterbijquote:Op zaterdag 27 december 2008 13:05 schreef i2Them2 het volgende:
GFS ziet er bijzonder goed uit voor de lange termijn! Ben benieuwd hoe dat ensemble er gaat uit zien![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De winter komt wel! Ik verwacht dat het tot oudejaarsdag gewoon koud gaat worden. In de nacht matige vorst, overdag rond 0. Donderdag en vrijdag dan iets warmer, in het oosten een graad of 1, aan de kust tot 4 a 5 graden. Zaterdag dan weer wind onder uit het oosten, met behoorlijk wat sneeuw. Zondag weer echt koud, overdag in het oosten weer onder 0, aan de kust misschien een graadje hoger. Daarna is het nog onzekerder dan wat ik hier boven prent, maar als het gaat gebeuren als hoe het er nu uitziet snachts mogelijk strenge vorst en overdag vooral in het oosten niet warmer dan -2 / -3...quote:Op vrijdag 26 december 2008 13:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
Dat dit sort periodes kort duurt zijn wij gewend, wij blijven daarom idd eigenwijs hopen dat het deze keer anders zal lopen
Overigens de afgelopen maanden vaak gezien dat de verwachte westcirculatie maar niet echt wilde doorzetten
Februari kan knap koud zijn. Volgens mij zijn de meeste 11stedentochten in Februari gehouden.quote:Op zaterdag 27 december 2008 21:01 schreef StockPro het volgende:
In januari worden toch de laagste gemiddelde temperaturen gemeten, en gaat het vanaf februari weer geleidelijk omhoog?
Ja lichtjes, maar in februari kan het nog net zo koud worden als in januari. Veel kouderecords staan volgens mij ook op naam van februari.quote:Op zaterdag 27 december 2008 21:01 schreef StockPro het volgende:
In januari worden toch de laagste gemiddelde temperaturen gemeten, en gaat het vanaf februari weer geleidelijk omhoog?
http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_subject_detail.jsp?id=3197quote:Nader Verklaard
Februarikou
12 februari 2003 - Februari is gemiddeld niet de koudste wintermaand, maar toch worden juist dan vaak de laagste temperaturen gemeten. De uitdrukking 'als de dagen lengen, gaan de nachten strengen' komt meestal vooral rond het midden van de maand tot uiting. De periode 11-20 februari is met gemiddeld 2,5 graden in de Bilt kouder dan de laatste tien dagen van januari (3,6 graden) en de eerste tien dagen van februari (3,1 graden). De periode rond het midden van februari is in relatief veel winters koud.
En dit kun allemaal live volgen.... buitenquote:
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tienquote:maandag 29 december tot en met vrijdag 02 januari 2009
Eerst zonnig en koud winterweer. Later meer bewolking en stijging van de temperatuur. Tijdens de jaarwisseling kans op dichte mist.
zaterdag 03 januari tot en met dinsdag 06 januari 2009
50% kans op overgang naar koud winterweer met soms wat sneeuw, 50% kans op aanhouden van het minder koude weer met af en toe wat regen.
http://weernieuws.weeronline.nl/zonnig_en_koud/2/3616quote:Tot Nieuwjaarsdag blijft het bestendig winterweer, met zon en temperaturen overdag rond het vriespunt. 's Nacht hebben we te maken met lichte tot lokaal matige vorst. Het nieuwe jaar kent waarschijnlijk een zeer koude start
Kom je eerder weer.quote:Op zondag 28 december 2008 11:22 schreef Bierie het volgende:
Als het zo loopt zoals de kaarten aangeven wordt ik gillend gek. Voor het eerst in m'n hele leven ga ik eens een keer op wintersport. En dan komt opeens de echte winter naar Nederland
Kijk ik gun het jullie ook wel hoor, maar dan liever na 10 januari als ik ook terug ben
Ik vreet m'n skimuts op als er een elfstedentocht is en ik er niet van mee kan genieten![]()
Ja, omdat zij het ECMW model gebruiken. En die pluim is flink aan 't kwakkelen.quote:Op zondag 28 december 2008 10:39 schreef Fredo55 het volgende:
Spannende dagen, bij het knmi is het nog 50/50.
Het wordt wel of niet winter dus dan zetten we er maar 50/50 denkt knmiquote:Op zondag 28 december 2008 10:39 schreef Fredo55 het volgende:
Spannende dagen, bij het knmi is het nog 50/50.
Koop een fatsoenlijke autoquote:Op zondag 28 december 2008 15:31 schreef StockPro het volgende:
Ik hoop dat het warm wordt, en dat het niet vriest. Anders gaat m'n oldtimer kapot..
Rot op, winter.
Maandverwachtingen komen natuurlijk zelden precies uit. En 5% kans op een Elfstedentocht geven is een kwestie van op safe spelen. Volgens mij is er elke winter ongeveer 5% kans op een Elfstedentocht namelijk.quote:Op zondag 28 december 2008 12:23 schreef Fokkedop het volgende:
Dat zijn idd mooie grafiekjes.
Wel raar, want het KNMI voorspelt een hele andere januari. Een stuk milder met 5% kans op
een elfstedentocht. Bij het knmi gaan de temperaturen juist omhoog als je kijkt naar de maandverwachting.
Laat je niet te gek maken. Van de 15 zijn er 6 met een zonnevlek-minimum gereden. En een verband tussen de Elfstedentocht en het zonnevlek-minimum lijkt me toch al onmogelijk te maken, omdat er nog veel meer zaken toe doen om een Elfstedentocht te starten. Denk aan het weer, de kwaliteit van het ijs, de groei van het ijs, etc.quote:Op zondag 28 december 2008 17:19 schreef -CRASH- het volgende:
Niet alleen het weer is van invloed
maar ook de zon.....
De afgelopen tochten liepen ook vaak samen
(of net ervoor/erna) met het zonnevlekken minimum.
Nu zitten we weer in het minimum.......
afbeelding
Het hele verhaal op
Weerstation De Arend
Dus de kans dat er weer een tocht der tochten komt is mogelijk
Nou ja de oper kan op middellange en lange termijn alle kanten en hoeken van het spectrum opzoeken in de 4 runs per dag...quote:Op zondag 28 december 2008 20:49 schreef -0- het volgende:
De rode is de normaal.
De dikke groene is de Oper, het belangrijkste lijntje.
Die andere zijn wat minder belangrijk maar wel goed voor de betrouwbaarheid van de oper.
Dikke witte lijn is het gemiddelde, In dit geval echter niet erg bruikbaar omdat er vrij grote verschillen onderling zijn.
(Let wel dat het de temperatuur op ong. 1500 meter is.)
Deels eens, als de oper een uitschieter is kun je op de langere termijn beter naar de grootste groep met eensgezinde leden kijken.quote:Op zondag 28 december 2008 21:17 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Nou ja de oper kan op middellange en lange termijn alle kanten en hoeken van het spectrum opzoeken in de 4 runs per dag...
wat dat betreft kun je beter naar het gemiddelde kijken maar het beste naar hoe de leden zijn verdeeld.
Ziet er goed uit! Maar het mag allemaal nog wel vijf graden kouder, dan zet de vorst pas echt goed door.quote:
Maar toch lullig voor de Noord-Hollanders, de Friezen en de Groningers (niet dat ik daar zelf toe behoorquote:Op zondag 28 december 2008 23:43 schreef knep het volgende:
Mooi zo, laat het hier in het zuiden maar mooi door vriezen.
Gelukkig voor de Friezen is het bij hun ook gewoon winter:quote:Op zondag 28 december 2008 23:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar toch lullig voor de Noord-Hollanders, de Friezen en de Groningers (niet dat ik daar zelf toe behoor), die hebben totaal geen geen winter. Die moeten in de auto stappen om te kunnen schaatsen. In echte winters vriest het gewoon in het hele land vind ik.
edit: Ik begrijp dat het roosterpunt voor De Kooy op zee ligt en niet op Texel, dat zou een hoop verklaren.![]()
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tienquote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
zondag 04 januari tot en met woensdag 07 januari 2009
In het algemeen vrij koud weer met 's nachts lichte, later soms matige vorst en overdag temperaturen eerst enkele graden boven nul, later rond het vriespunt. Soms wat sneeuw, maar geen grote hoeveelheden.
maandag 29 december 2008 05.27 uur
quote:Op maandag 29 december 2008 12:54 schreef IHVK het volgende:
[..]
De hele pluim is één grote dip-orgie.
Uitleg?quote:Op maandag 29 december 2008 13:01 schreef ItaloDancer het volgende:
Nieuwe GFS ensemble:
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwdquote:Deze temperaturen zijn veel lager dan de temperaturen die aan de grond worden gemeten. In de winter moet u grof weg 8 a 10 en in de zomer rond de 15 graden bij de bovenluchttemperaturen optellen om de maximum-temperatuur aan de grond te benaderen. Onder bepaalde omstandigheden gaat deze regel echter niet op, bijvoorbeeld bij helder winterweer na een zeer koude nacht of bij een dooiaanval, de bovenluchttemperaturen kunnen dan behoorlijk oplopen terwijl zich in de onderste luchtlagen een koude, zogenaamde ‘plaklaag’, weet te handhaven
quote:Op maandag 29 december 2008 10:19 schreef -skippybal- het volgende:
Bijna -9 geweest vannacht in Twenthe
Puur zo'n ensemble zegt weinig inderdaad, al is het wel leuk om een beetje te kijken wat de kansen zijn.quote:Op maandag 29 december 2008 13:26 schreef kepler het volgende:
haha, dus eigenlijk zegt zo'n grafiek op zich zelf weinig, alhoewel lagere temperaturen altijd wel positief zijn
zo, wat een woordgrapje![]()
kerel WTF Texelquote:Op zondag 28 december 2008 23:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dramatische verschillen tussen noord en zuid Nederland, boven Maastricht onder De Kooy op Texel:
[ afbeelding ]
hier sluit ik me bij aan... kijken hoe de volgende run is.quote:Op maandag 29 december 2008 18:41 schreef ItaloDancer het volgende:
Zo goed vind ik die GFS-run anders niet. Vrij slecht zelfs.
Wat vind je er slecht aan?quote:Op maandag 29 december 2008 18:41 schreef ItaloDancer het volgende:
Nee joh, valt allemaal wel mee. En er komt weer een koude ECMW pluim aan, dus maak je niet drukquote:Op maandag 29 december 2008 18:41 schreef ItaloDancer het volgende:
quote:Op maandag 29 december 2008 20:23 schreef ItaloDancer het volgende:
Gemiddelde ligt toch behoorlijk hoger, steeds meer lijntjes richting normaal/zacht, zeker op termijn (ook al moet daar niet teveel waarde aan worden gehecht, maar het geeft wel een trend weer - zeker bij GFS). Neerslaglijntjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Dat dusquote:
Het is te laat jongen, ik denk dat er zich nu een Fok! revolutie gaat verbloeien en jij als Mod wordt afgezet door het volk. ^^quote:Op maandag 29 december 2008 20:39 schreef ItaloDancer het volgende:
Nu moeten jullie ook weer niet allemaal naar mij gaan luisteren. Ik weet er ook maar veel te weinig van.
Ik was alleen minder enthousiast over deze run dan de vorige.
In de zin van dat ik niet hoop dat het binnenkort weer over is en dat we geen sneeuwvlokje te zien krijgen.
Maar de volgende run kan weer beter zijn natuurlijk.
Luisteren naar het volk dat doen we hier sowieso al niet.quote:Op maandag 29 december 2008 20:43 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Het is te laat jongen, ik denk dat er zich nu een Fok! revolutie gaat verbloeien en jij als Mod wordt afgezet door het volk. ^^
En toch word het vannacht in het zuiden kouder dan het noorden.quote:Op maandag 29 december 2008 20:44 schreef WEST het volgende:
momenteel veel kouder in noord nederland dan in het zuiden. Das een goede ontwikkeling
Nu zelfs kouderquote:Op maandag 29 december 2008 20:49 schreef knep het volgende:
In Rotterdam is het zowat even koud als in Twente.
Aha ItaloDancer, niet luisteren naar het volk he? Ik revolutioneer (of zoiets) mee!quote:Op maandag 29 december 2008 20:47 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Luisteren naar het volk dat doen we hier sowieso al niet.
Tegen mij of met mij?quote:Op maandag 29 december 2008 21:33 schreef LeNeHe het volgende:
[..]
Aha ItaloDancer, niet luisteren naar het volk he? Ik revolutioneer (of zoiets) mee!![]()
Beterschap! En ja het is lekker koudquote:Ik ben trouwens verkouden en halfziekhopelijk zet het niet door en kan ik in de loop van de week even een poging tot schaatsen doen.
Zo maar even aan den lijve ondervinden hoe koud het is buiten (hond uitlaten).
Net boven je.quote:Op maandag 29 december 2008 21:53 schreef IHVK het volgende:
En waar is de pluim?
Weerwoord doet t nie.
Ga dan ijshockeyenquote:Op maandag 29 december 2008 22:08 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan voetbal, alleen op het ijs is het wel een leuke uitdaging
Niet iedereen heeft hockeysticks en een puk in de kast liggen.quote:
Die van De Kooy wijkt zo enorm af omdat het roosterpunt van het ECMWF-model niet op Texel zelf ligt maar voor de Noordzee-kust van Texel op zee dus. Hoewel er dus De Kooy op staat is de pluim in dit geval eigenlijk niet bruikbaar voor Texel en al helemaal niet voor Noord-Holland en noordwestelijk Friesland.quote:Op maandag 29 december 2008 22:14 schreef horned_reaper het volgende:
Tjah, Texel is natuurlijk wel een eiland.
Daar moet je dit soort metingen niet op vast pinnen....
Haha, dat is echt mooi. Je lacht je ziek tijdens zo'n potje, iedereen gaat geheid een paar keer op zijn bekquote:Op maandag 29 december 2008 22:03 schreef horned_reaper het volgende:
Ik ben vanmiddag ook even een meertje opgelopen hier in de buurt.
Alles wat totaal verlaten dus en ik had niet verwacht dat het mogelijk was er op te staan.
Maar ik ben er HEEEEL voorzichtig een beetje overheen gaan lopen, en alles hield het prima, er kwam geen scheurtje geen kraakje en geen beweging.
Morgen dus lekker een potje voetballen op het meertje.
Dat is de control, is maar één oplossing. Die kan idd van run tot run volledig veranderen... zeker op die termijn.quote:Op maandag 29 december 2008 22:34 schreef horned_reaper het volgende:
Die 15 daagse is nooit een touw aan vast te knopen.
Die blauwe lijn bijvoorbeeld liet vanochtend nog zien dat het rond de 10 graden ging worden en nu zit die weer netjes onder het vriespunt.
Klopt maar het is wel dezelfde trend als GFS aangeeft. Heb ze even onder elkaar gezet. Ineens veel meer lijntjes voor de dooi. Op hele lange termijn, ik weet het, maar tochquote:Op maandag 29 december 2008 22:37 schreef kepler het volgende:
ja hallo, op die grafiek blijft het dus gewoon bijna 10 dagen lang winterweer! We moeten nu nog echt niet 15 dagen vooruit gaan kijken. Paar dagen geleden was iedereen nog ervan overtuigd dat het tijdens oud&nieuw keihard zou gaan dooien
ach, als erop zulke termijn veel lijntjes naar de min gaan dan roept ook iedereen dat het veels te ver vooruit isquote:Op maandag 29 december 2008 22:41 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Klopt maar het is wel dezelfde trend als GFS aangeeft. Heb ze even onder elkaar gezet. Ineens veel meer lijntjes voor de dooi. Op hele lange termijn, ik weet het, maar toch![]()
[ afbeelding ]
Iddquote:Op maandag 29 december 2008 22:37 schreef kepler het volgende:
ja hallo, op die grafiek blijft het dus gewoon bijna 10 dagen lang winterweer! We moeten nu nog echt niet 15 dagen vooruit gaan kijken. Paar dagen geleden was iedereen nog ervan overtuigd dat het tijdens oud&nieuw keihard zou gaan dooien
It giet oanquote:
Die kun je ook zelf makenquote:Op maandag 29 december 2008 22:10 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft hockeysticks en een puk in de kast liggen.
Een potje honkbal op een bevroren meer lijkt me ook wel wat
It goat on is wel een beetje gek zie ik nuquote:Op maandag 29 december 2008 22:51 schreef WEST het volgende:
[..]
It giet oan
dat bedoel je zeker.., en dan ben ik niet eens een Fries
moraal van het verhaal: niet de hele winter binnen gaan zitten F5-en op weerkaarten/grafieken.quote:Onbekommerd genieten van het winterweer, zoals dat vroeger best wel vaak voorkwam, ook onder winterliefhebbers, is voor de digitale generatie een stuk moeilijker. Hoe vaak gebeurt het dat in de verwachting de kaarten voor alle 15 dagen vooruit strak winterweer laten zien? Nooit! Wat dat betreft zijn de pluimen van de afgelopen tijd, die maar van geen einde aan de kou willen weten, al een ongekende luxe! Nooit eerder gezien!
Je moet sterk in je schoenen staan, zo blijkt, om met de weelde van die extra verwachtingsgegevens om te kunnen gaan. Zelfs ik, als professioneel meteoroloog (en ik zou toch beter moeten weten, want schrijf het ook op), laat me af en toe meeslepen door de waan van de dag. Ik zit dan weer met rode wangetjes voor de computer een beetje chagrijnig te wezen omdat dat stomme (onverslaanbare) ECMWF-model toch weer met dooikaarten komt op de heel lange termijn, terwijl alle andere berekeningen en ook die van de andere modellen er juist zo prachtig uitzien. Straks maar even de pluim bekijken. Het zal wel een warme uitbijter zijn. Inderdaad… het blijkt een warme uitbijter te zijn. Steeds weer! Het beleven van de winter kost zo veel energie. Je zou gewoon naar buiten moeten gaan om te genieten. Iedere nieuwe ronde gaat het weer zo. En zo slepen de dagen zich voort.
oh.... maar wat moet ik dan doen ?quote:Op maandag 29 december 2008 22:59 schreef Caesu het volgende:
herkenbaar stuk tekst
http://www.weer.nl/nl/hom(...)winter_moeilijk.html
[..]
moraal van het verhaal: niet de hele winter binnen gaan zitten F5-en op weerkaarten/grafieken.
Verschil met nos 704quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:07 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
zaterdag alweer matige vorst.
Volgens mij vroeg je dit ook al al bij die van EC, toch? Naja, boeit ook niet.quote:Op dinsdag 30 december 2008 01:06 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
leg even uit.... wat betekend dit ?
Als we die lijnen een beetje achterna gaan ziet het er inderdaad goed uitquote:Op dinsdag 30 december 2008 01:29 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Volgens mij vroeg je dit ook al al bij die van EC, toch? Naja, boeit ook niet.
Die lijnen in het midden zijn de temps van de 850 hpa. Da's zo'n 1350 meter boven de grond.
De lijnen onder zijn die voor de neerslag. Maar die boeien nu niet zo veel.
De rode lijn is het gemiddelde van de laatste jaren.
Het model doet een paar runs, en iedere run heeft z'n eigen lijntje.
Ennn zoals je ziet zit (op dit moment, that is) alles lekker laag
De atmosfeer wordt steeds ijler naarmate je hoger komt, dat betekent dus ook dat de luchtdruk afneemt als je hoger komt want de luchtkolom boven je wordt kleiner. Gewoon op zeeniveau ligt de luchtdruk in Nederland ongeveer op 1015 hPa (hectopascal, een maat voor druk), als je verder omhoog gaat dan neemt de luchtdruk af. Die grafiek laat van -skippybal- laat zien welke temperaturen zich volgens diverse berekeningen zich voor gaan doen op een hoogte met een druk van 850 hPa.quote:Op dinsdag 30 december 2008 01:06 schreef horned_reaper het volgende:
leg even uit.... wat betekend dit ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |