abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 december 2008 @ 15:12:02 #1
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_64120933
Vrieskou en sneeuw of regen met een westcirculatie....

Fantaseer hier over de komende winter van 2008-2009

Hieronder een leuk stukje text van weer.nl

Poolkou
18.12.08 14:27
Officieel is het nog geen winter, die begint pas aanstaande zondag, maar er zijn sinds half november al heel wat winterse weersomstandigheden geweest. Wij hebben al een aantal keer sneeuwval gehad, de Ardennen en het Sauerland liggen nog onder een sneeuwdeken, om nog maar te zwijgen van de Alpen en de Pyreneeën. Zelfs op de Spaanse hoogvlakte zijn er kortgeleden mensen ingesneeuwd. Voortekenen van een strenge winter bij ons, of niet?

Er is wel een flink aantal aanwijzingen dat het winterseizoen in onze contreien anders zal verlopen dan de vorige jaren. Zo is de zon nog steeds vlekloos. De laatste Elfstedentocht, in 1997, vond ook plaats in een zonnevlekkenminimum. Zo is er een aardige koudebuffer aan sneeuw in Europa aanwezig. En zo is er nog steeds geen westcirculatie ingezet. De afgelopen twee winters waren die westcirculaties er wel, en werden er vanaf de oceaan vrij gemakkelijk storingen onze kant opgeduwd. Dat resulteerde in veelal relatief zachte maanden en in wisselvalligheid.

Zeer koud in Siberië en Canada
Momenteel zijn onze ogen gericht op een tweetal zeer koude gebieden op het noordelijk halfrond; Noord-Amerika en Siberië. Temperaturen tot onder -55 graden zijn afgelopen dagen gemeten in Siberië, terwijl Canada ook sidderde van de vriestoestanden. En in beide (immens grote) regio’s blijft dat voorlopig zo. Diep in het Canadese land is het voorlopig op veel plekken 10 tot 20 graden kouder dan normaal! Dan moet u denken aan temperaturen die veelal tussen -30 en -40 graden liggen.

De extreme kou is afkomstig van de Noordpool. Normaliter houdt de koudste lucht zich boven de Noordpool op en spreidt zich nu en dan naar andere richtingen uit. Ditmaal is die koude bel, die koude poolwervel, in twee stukken gebroken. Eén zo’n koud deel is naar Canada en omgeving afgezakt, het andere deel is naar Siberië gedreven. Op de kaarten hiernaast zijn de koude stukken te zien, zowel op 1500 meter hoogte boven de grond als net boven het aardoppervlak.

Doorzwiepend in de VS
Vanuit Canada glijdt de kou af en toe ook een heel eind de Verenigde Staten in. Zo heeft het in New Orleans afgelopen weekeinde gesneeuwd! Dat was daar nog nooit eerder gebeurd. Of wat te denken van sneeuwstormen in Las Vegas, ook vrij zeldzaam daar. En zo zwiept de koude lucht ook oostwaarts, richting New York en omstreken. Vanaf morgen gaat het daar (alweer!) sneeuwen. Zaterdag waait het in New York fors, wordt het amper +1 en gaat er een stuivend sneeuwdek gevormd worden. Verder noordwaarts is het uiteraard kouder, met in Toronto in de nacht naar zaterdag -12 en overdag -6 graden.

En wij?
Tja, bijzondere omstandigheden dus op het noordelijk halfrond. Wat kan dat voor ons betekenen? Nou, in ieder geval grotere winterkansen dan andere jaren. De straalstroom lijkt voorlopig nog te blijven golven/meanderen en aldus is een straffe westcirculatie met aanvoer van milde oceaanlucht niet aan de orde.

Bovendien kunnen de koude bellen die ‘rondzwerven’ best eens een keer deels onze kant opkomen. De nieuwste ECMWF berekeningen laten op steeds grotere schaal oostelijke winden een rol spelen vanaf de kerstdagen. Niet dat we daarmee gelijk lucht vanuit Siberië krijgen; daarvoor dient wel een hele grote afstand te worden overbrugd. Maar, als die wind maar lang genoeg uit de oosthoek blijft waaien, dan kan dat in theorie uit-ein-delijk wel gebeuren. Zo zit er in de nieuwste pluimberekening van het ECMWF 1 optie die op nieuwjaarsdag de diepvrieskou binnen laat glijden. Met daardoor als minimumtemperatuur in Enschede -20 graden tijdens de jaarwisseling, en vervolgens overdag -10. De daaropvolgende koudste optie komt overigens met -8 graden ’s nachts en -4 graden overdag. En daarmee zouden heel wat schaatsliefhebbers zeker al tevreden zijn!
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_64129465
Vandaag was het gewoon warm voor m'n gevoel, beste een flink aantal koude dagen achter elkaar gehad!!!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_64132737
Ja ik ben ook helemaal aan de 'kou' gewend. Straks nachten van 8 graden! Pffff
pi_64146705
Het zou toch werkelijk geweldig zijn als dat soort kou ons zou bereiken
Profiel opgeheven.
  vrijdag 19 december 2008 @ 13:37:49 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64148775
Noi ik me me uitgegraven. Zo'n 30cm sneeuw in een paar uur tijd.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_64155281
Ik wil ook winter
Als ik op de thermometer kijk wil ik -20 graden Celsius zien.
pi_64163251
Interessante ontwikkelingen op de kaarten momenteel
pi_64165930

Nieuwe run ziet er goed uit voor eind volgende week.

(directe link, dus morgen is ie weer anders)
pi_64166754
Spannend. !

Helaas nog nét ietsepietsie buiten de betrouwbare termijn.
  zaterdag 20 december 2008 @ 01:12:36 #10
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64169843
De hele dag door sneeuwstormen gereden, tientallen auto's zien stranden en dan kom je thuis en rijd je jezelf vast op de oprit.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_64172172
Zou het dan echt weer eens gaan gebeuren, krakend gras onder je voeten, bevroren brievenbussen die plakken aan je vingers, auto's die niet willen starten, 2 paar sokken aan en nog koude voeten hebben, die heerlijke frisse lucht van minus 14 graden inademen, rayonhoofden die in Friesland bij elkaar komen, die heerlijke echt winterse boswandelingen in het Limburgse heuvelland? Oooooh, en nog zoveel meer!

Please, bring back 1986!
  zaterdag 20 december 2008 @ 10:19:25 #12
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64172886
nou, laten maar eens beginnen met nachtvorst
The line is a dot to you!
pi_64174375
Ik zeg weer dingen die niet kloppen.

Laten we het maar houden op: het kan vriezen, het kan dooien.

[ Bericht 66% gewijzigd door IHVK op 20-12-2008 12:26:15 ]
pi_64174721
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 01:12 schreef popolon het volgende:
De hele dag door sneeuwstormen gereden, tientallen auto's zien stranden en dan kom je thuis en rijd je jezelf vast op de oprit.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Damn.

Ik hoorde op de radio ja gisteren over die sneeuwstormen. Schijnt het enige zijn waar het nieuws daar over gaat. (het ging wel over Toronto maar toch)
pi_64175334
Dit ziet er wel goed uit!

pi_64175434

zaterdag 20 december 2008 @ 16:13:48 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64179526
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:27 schreef IHVK het volgende:

[..]

Damn.

Ik hoorde op de radio ja gisteren over die sneeuwstormen. Schijnt het enige zijn waar het nieuws daar over gaat. (het ging wel over Toronto maar toch)
Zal dezelfde storm zijn, het zuiden van Toronto ligt op gelijke hoogte met Michigan. En de volgende komt er al aan. radar link
pi_64187830
De schaatsen kunnen voorzichtig uit het vet gehaald worden.
Life is Music
pi_64188052
Het is allemaal nog wel redelijk ver weg, maar de spreiding tussen modellen is klein. Ik heb dit jaar wel weer echt een wintergevoel, dat is nog wel eens anders geweest.

Alleen in de Alpen moet het nog wel ff wat meer gaan sneeuwen in mijn wintersportgebied, tot nu toe is daar niet heel erg veel gevallen en komende twee weken wordt niets verwacht. Denk je dit jaar eens naar een hoger, groter en sneeuwzekerder gebied te gaan. Voortaan gewoon weer lekker budget gebied uitzoeken, op andere plaatsen ligt veel meer dan normaal.
  Redactie Sport zondag 21 december 2008 @ 00:06:46 #20
109131 crew  sportfreak
pi_64193971
Nieuwe 10 daagse verwachting is weer een stukje beter, dat moeten toch wel een aantal ijsdagen kunnen gaan worden:

pi_64194184
Haal de schaatsen maar uit het vet.

Dat zeggen ze op weerwoord in ieder geval.
pi_64194533
Een ijsdag zit er zeker in, ook voor het westen.
Life is Music
pi_64195725
Die 15 daagse verwachting geeft 7 dagen waarbij de temperatuur eigenlijk niet boven nul komt.

Elfstedentocht!

Ok is allemaal nog erg ver weg, maar het zou wel tof zijn om een keer op natuurijs te kunnen schaatsen, sinds de basisschool niet meer gedaan volgens mij.

zondag 21 december 2008 @ 09:43:50 #24
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64200825
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:02 schreef Schuifpui het volgende:
Die 15 daagse verwachting geeft 7 dagen waarbij de temperatuur eigenlijk niet boven nul komt.

Elfstedentocht!

Ok is allemaal nog erg ver weg, maar het zou wel tof zijn om een keer op natuurijs te kunnen schaatsen, sinds de basisschool niet meer gedaan volgens mij.

[ afbeelding ]
ik heb dit jaar nog op natuurijs kunnen schaatsen (wel maar 1 dag bij 5 graden )
  zondag 21 december 2008 @ 10:55:07 #25
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_64201637
Hm, volgens mij moeten mijn schaatsen nog steeds geslepen worden
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_64202672
Life is Music
pi_64204549
Ik heb heul geen schaatsen.
pi_64204766
quote:
Op zondag 21 december 2008 11:50 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Koud & nieuw

Check dat donkerblauw

pi_64206364
Ook maar eens passende schaatsen opsnorren dan .
pi_64206484
eeeiiinddellijkkkk!
pi_64207362
Het is misschien ook lief om een voederbol voor vogels te maken/kopen. Want met deze temperaturen zullen ze vele voedsel nodig hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door IHVK op 21-12-2008 15:01:39 ]
pi_64207641
Oostenwinden
pi_64208052
C'est winter.
Life is Music
pi_64208943
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:38 schreef Fredo55 het volgende:
C'est winter.
Jep het is officieel nu. 13:04 Nederlandse tijd was de Winterwende.
pi_64212527
Die voorspelling van knmi zien nu wel beter uit voor een eventuele winter, niet? Het blijft altijd grote onzekerheid in dit kikkerlandje

OP het moment trouwens niet echt winter weer. 9.2 graad celcius buiten.
pi_64212558
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:05 schreef IHVK het volgende:
Ik heb heul geen schaatsen.
Ik vast nog wel.. maar denk niet meer dat ik ze pas. zolang geleden.
  zondag 21 december 2008 @ 17:11:10 #37
75556 erkel
back from Dagestan
pi_64213350
De ijsbanen kunnen vanaf zondag open ongeveer

Weisst
pi_64213414
4-5 cm ijs.. netjes!
pi_64214448
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:11 schreef erkel het volgende:
De ijsbanen kunnen vanaf zondag open ongeveer

[ afbeelding ]
*Kijkt in de grafiek

Zondag, 0cm, misschien vanaf dinsdag als het allemaal uitkomt, dan ligt er 5cm.
pi_64214505
Ik ben trouwens best lang opzoek geweest naar die ijsdikte grafiek op knmi.nl, maar kon het echt niet vinden. Waar heb je die nou precies gevonden? En is er ook een die 15 dagen vooruit gaat, net als de rest van de 15 daagse eps pluim?
  zondag 21 december 2008 @ 21:10:17 #41
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_64221346
tvp
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  maandag 22 december 2008 @ 00:50:42 #42
75556 erkel
back from Dagestan
pi_64231627
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:43 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

*Kijkt in de grafiek

Zondag, 0cm, misschien vanaf dinsdag als het allemaal uitkomt, dan ligt er 5cm.
Ok zondag is een beetje voorbarig, maar 3 tot 4 cm zou toch dik genoeg moeten zijn voor een ijsbaan? Dan zou het maandag misschien kunnen.

Deze grafiek heb ik gewoon via google gevonden
Weisst
pi_64238858
Heeft iemand al een idee / beeld van hoe het eruit ziet na oudejaarsavond?
Ergens zou het prachtig zijn als de vrieskou doorzet. Aan de andere kant zou ik enorm balen als er een elfstedentocht zou worden gereden (ik zit van 3 t/m 10 januari in Val Thorens)

Zal je net zien, ik op wintersport komt straks zeker net de tocht der tochten
Profiel opgeheven.
pi_64239000
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:26 schreef Bierie het volgende:
Heeft iemand al een idee / beeld van hoe het eruit ziet na oudejaarsavond?
Ergens zou het prachtig zijn als de vrieskou doorzet. Aan de andere kant zou ik enorm balen als er een elfstedentocht zou worden gereden (ik zit van 3 t/m 10 januari in Val Thorens)

Zal je net zien, ik op wintersport komt straks zeker net de tocht der tochten
Het gemiddelde stijgt... maar de kans op doorzettend winterweer is er niet uit. Kan ook bijna niet op die termijn.
  maandag 22 december 2008 @ 11:40:47 #45
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64239040
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:45 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben trouwens best lang opzoek geweest naar die ijsdikte grafiek op knmi.nl, maar kon het echt niet vinden. Waar heb je die nou precies gevonden? En is er ook een die 15 dagen vooruit gaat, net als de rest van de 15 daagse eps pluim?
gewoon zoeken op ijsdikte, zo kwam ik hem ook tegen
  maandag 22 december 2008 @ 12:00:18 #46
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_64239621
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:20 schreef IHVK het volgende:
Het is misschien ook lief om een voederbol voor vogels te maken/kopen. Want met deze temperaturen zullen ze vele voedsel nodig hebben.
Nou, dat valt ook wel weer mee. Als er nou een pak sneeuw bij zou vallen, dan hebben ze het een stuk moeilijker. Voorlopig kunnen ze nog zat vinden lijkt mij.

Hier is het overigens, na een koude nacht met lichte vorst, heerlijk zonnig, en de verwachte Tmax zal zo'n 16 graden worden
pi_64239826
Het blijft in ieder geval goed koud tot Nieuwjaar. Wat daarna gebeurt is nog afwachten.
pi_64245636
Nieuwe GFS-ensemble is prima -- voor langdurig koud weer.
Nog geen grootse winterinval maar iig lekker fris, wat ijsdaagjes meepikken.
  maandag 22 december 2008 @ 18:57:28 #49
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_64253582
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:02 schreef Schuifpui het volgende:

Elfstedentocht!

[ afbeelding ]
Ik vorig jaar nog het weekend voor kerst toen..., op een onder gelopen weiland. Ok geen grachten dat is ook alweer 12 jaar geleden.
  dinsdag 23 december 2008 @ 00:48:15 #50
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_64269478
En nóg een stukje beter:

Zal wel koud aanvoelen in het weekend, met die wind.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_64271797
We gaan gewoon weer eens een ouderwetse winter in!
GFS even buiten beschouwing gelaten, maar dat zijn Amerikanen.

Zonder gekheid. Ik volg het weer al zo'n 20 jaar en het lijkt dat alle kaarten goed zullen vallen.
Voor winterliefhebbers dan.

Mijn schaatsen al uit het vet, rond drie januari sneeuw, daarna weer fijn verder op de gevolgde weg.
Zelfs verscherping van de kou.
pi_64274593
GFS is toch ook prima? Naar die T2M moet je niet kijken...
  dinsdag 23 december 2008 @ 10:31:30 #53
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_64275741
Pluim blijft goed... onzekerheid op termijn heb je altijd.

Op termijn zelfs kouder volgens wetterzentrale....

Winterperspectieven
22.12.08 12:52
De harten van de schaatsliefhebbers gaan steeds sneller kloppen. Naarmate de kerstdagen naderen, neemt de eensgezindheid in de diverse weermodellen toe. Vooral het ECMWF berekent al dagenlang dat in de loop van eerste kerstdag koude lucht met een opstekende oostelijke wind ons land bereikt, die dan voorlopig onze streken niet meer zal verlaten. Enige dwarsligger in deze is het Amerikaanse model, dat eerst het veelbelovende ‘winterhoog’ al snel naar het zuidoosten liet wegzakken en ook vandaag de wind in onze streken na een aantal dagen via zuidoost naar zuid laat draaien met daarbij op grotere hoogte aanvoer van zachtere lucht. Zo rond nieuwjaarsdag wordt in deze berekeningen de winter een doodsteek toegebracht, iets waar de overige modellen absoluut niet toe overgaan. Er liggen dus fraaie perspectieven voor de schaatsliefhebbers.

Modelbespreking

Alle modellen zijn het er vandaag over eens dat het krachtige hogedrukgebied dat boven Noord-Frankrijk ligt, de komende dagen een omtrekkende beweging gaat maken. De belangrijkste kern verschuift woensdag al naar Engeland, om vervolgens in de kerstnacht op te bouwen richting Zuid-Scandinavië. Vervolgens zien we tot in het weekeinde na kerst een krachtige hogedrukgordel liggen van Zuid-Scandinavië naar de Baltische staten, al kantelt het oostelijke deel van het hogedrukgebied aanstaande zondag wat naar Noord-Polen.

Deze ontwikkeling staat in ons land garant voor een aantal dagen met koud winterweer. Met een aanhoudende oostelijke wind gaat het ’s nachts licht tot matig vriezen en de eerste nacht waarin dat gaat gebeuren, is de nacht van eerste op tweede kerstdag. Overdag stijgt het kwik tot rond het vriespunt en er zullen zeker plaatsen zijn waar meerdere ijsdagen kunnen worden genoteerd, tijdens welke het de hele dag blijft vriezen. Het zal daarbij tamelijk zonnig zijn, dus sneeuw wordt er niet verwacht. Hooguit zullen er een paar wolkenvelden die boven de nog relatieve warme Oostzee ontstaan, ons land kunnen binnendrijven.

Nieuwjaarswinter?

Gedurende de laatste dagen van 2008 ligt het winterse hogedrukgebied nog steeds in een gunstige positie, maar neemt de onzekerheid in de ontwikkeling in de diverse berekeningen wel toe. Langzame dalende luchtbewegingen in het hogedrukgebied maken dat de bovenlucht geleidelijk opwarmt en droger wordt, maar de onderste lagen van de atmosfeer zijn en blijven koud. We kijken dan zo’n tien dagen vooruit, en het is logisch dat er op die termijn nogal wat onzekerheden in de weersverwachting sluipen, hoe vaak komt het immers niet voor dat er op die termijn geen pijl valt te trekken op de weersontwikkelingen? Voor winterliefhebbers zijn de kaarten zoals de 0u run van de Ncep (het Amerikaanse model) ons voorschotelen, het minst boeiend. Met een naar het zuidoosten wegzakkend hoog draait de wind naar zuidoost en later zuid. De bovenlucht warmt nog verder op en hoewel het aanvankelijk aan de grond nog koud is, zijn deze ontwikkelingen op termijn ronduit hopeloos te noemen.

De ontwikkelingen volgens het ECMWF zijn interessanter. Het hogedrukgebied zakt in deze berekeningen helemaal niet naar het zuidoosten weg, maar trekt juist langzaam naar het westnoordwesten, om zich met oud en nieuw iets ten zuiden van IJsland te nestelen. Gegeven deze ontwikkeling draait de wind bij ons naar meer noordelijke richtingen, waarmee zachtere zeelucht vooral de kustprovincies zou kunnen veroveren. Aan de oostflank van dit hoog komt echter een transport van zeer koude vrieslucht op gang, die over Scandinavië zuidwaarts plonst. Een tijdelijke lichte dooi is dan de voordelige prijs die menige winterliefhebber gaarne zou willen betalen, om daarna als beloning volop in de winter te geraken!

Hoe we alles ook wenden of keren, zoals de kaarten er nu bijliggen, is de kans zeer groot dat we in ons land een periode met serieus winterweer gaan krijgen, die vanaf tweede kerstdag tot tenminste de jaarwisseling zal aanhouden en mogelijk nog (veel) langer! Daarmee is het zo goed als zeker dat er op oudejaarsdag op veel plaatsen op ondiepe vijvers, sloten en vaarten geschaatst kan worden. Volgens de ijspuim van het KNMI groeit de ijsdikte gestaag. Op oudejaarsdag is de ijsdikte volgens het gemiddelde van de pluim bijna acht cm.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  dinsdag 23 december 2008 @ 10:51:56 #54
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_64276305
Laatste ECMWF run ziet er nog steeds prima uit
pi_64276826
Ijsdikte naar 10 cm

En volgens de 15daagse pluim, blijft het daarna ook nog vriezen.

pi_64277834
Ik heb er dit jaar voor gekozen om er met het oog op de kwakkelwinters van de afgelopen jaren maar eens geen winterbanden onder te leggen. Het viel te verwachten....
pi_64277848
Ziet er gewoon goed uit!
Kou met een zonnetje erbij, wat is nou lekkerder?
pi_64278026
Kou met sneeuw erbij
pi_64288943
Schaatsen met warme chocolademelk en slagroom achteraf
pi_64289088
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 11:49 schreef ItaloDancer het volgende:
Kou met sneeuw erbij
Dat dus.
Life is Music
pi_64292288
quote:
Kou met sneeuw erbij
Laat die sneeuw maar lekker weg blijven . Laat het eerst maar eens flink winteren.
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  dinsdag 23 december 2008 @ 18:12:59 #62
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_64292390
quote:
Kou met sneeuw erbij
Nee eerst een dikpak ijs op de grachten en meren daarna mag er nog wel een beetje sneeuw bij.
pi_64293253
quote:
woensdag 24 december tot en met zondag 28 december 2008
Overgang naar koud en vrij zonnig winterweer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperatuur rond het vriespunt.
quote:
maandag 29 december tot en met donderdag 01 januari 2009
Hoogstwaarschijnlijk, 80-90% kans, houdt het koude en droge winterweer aan.
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tien
quote:
In de loop van woensdagmiddag komt een koufront vanuit het noorden het land binnen, waarachter de stroming noordwest wordt en dan drogere en koudere lucht aanvoert. Aan het eind van de periode draait de stroming verder naar noordoost en dat is de opmaat voor een "winterse" periode.
http://www.knmi.nl/waarsc(...)n/extra/guidance.php
quote:
Samenvatting EPS-periode
Hoogstwaarschijnlijk, 80-90% kans, houdt het koude en droge winterweer aan.
http://www.knmi.nl/waarsc(...)a/guidance_ecmwf.php
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_64295008
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 11:10 schreef Schuifpui het volgende:
Ijsdikte naar 10 cm

[ afbeelding ]

En volgens de 15daagse pluim, blijft het daarna ook nog vriezen.

[ afbeelding ]
5 erbij en we hebben een elfstedentocht
pi_64295925
De nieuwe ECMW uitvoer mag er zeker wezen!

Ben benieuwd hoe de pluim er uit gaat zien .
|[b]DASOO
| LastFM|
  dinsdag 23 december 2008 @ 20:47:08 #66
75556 erkel
back from Dagestan
pi_64297967
joki 8 voor aanhoudend winterweer
Weisst
pi_64299830
Ben benieuwd wat de ECMW pluim zo gaat laten zien .
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_64299921
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 18:10 schreef i2Them2 het volgende:

[..]

Laat die sneeuw maar lekker weg blijven . Laat het eerst maar eens flink winteren.
Wordt toch al geregeld joh
pi_64300343
http://www.rtl.nl/compone(...)_helga.avi_plain.xml

Speciale internetuitzending van Helga over de elfstendentocht en de pluimen. Erg leuk voor de leek.

Maar ze zegt verder niet zo heel nieuws.
pi_64300634
Nieuwe pluim is wat minder...

pi_64301391
Jup.

Maar nog steeds goed.
  dinsdag 23 december 2008 @ 22:37:14 #72
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_64304292
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 21:38 schreef ItaloDancer het volgende:

[ afbeelding ]
Ach, zo slecht is 'ie niet hoor

Even afwachten hoe de volgende runs eruit zien.
  dinsdag 23 december 2008 @ 22:40:10 #73
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64304482
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 21:38 schreef ItaloDancer het volgende:

[ afbeelding ]
Minder

Meer winter hebben we de afgelopen 10 jaar niet gehad
pi_64305694
quote:
15 januari 2009: stilstaan bij 100 jaar Vereniging de Friesche Elf Steden
Op donderdag 15 januari 2009 is het precies honderd jaar geleden dat de vereniging werd opgericht.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_64305708
EN de 15-daagse
Hij is weer mooi, veel sneeuwkansen op de lange termijn.

dinsdag 23 december 2008 @ 23:03:29 #76
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64305739
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 23:02 schreef Caesu het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat zou echt een fantastische timing zijn
pi_64306040
Voorlopig geloof ik (nog) niet in een Elfstedentoch, maar als hij er dit jaar komt, ga ik er zeker heen.

Wat ik hoop en verwacht, is een mooie vorstperiode en schaatsen op slootjes en weilanden en vervolgens een (mogelijke) mooie sneeuwperiode.

Een toch zou helemaal mooi zijn, maar ik ga er voorlopig niet vanuit.

(irrationele voorspellingen dus, niets van aantrekken )
pi_64306250
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 23:02 schreef Caesu het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
  dinsdag 23 december 2008 @ 23:21:39 #79
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_64306707
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 23:09 schreef IHVK het volgende:
Voorlopig geloof ik (nog) niet in een Elfstedentoch, maar als hij er dit jaar komt, ga ik er zeker heen.

Wat ik hoop en verwacht, is een mooie vorstperiode en schaatsen op slootjes en weilanden en vervolgens een (mogelijke) mooie sneeuwperiode.

Een toch zou helemaal mooi zijn, maar ik ga er voorlopig niet vanuit.

(irrationele voorspellingen dus, niets van aantrekken )
Dit jaar komt die niet denk ik maar ik hoop dat het volgend jaar wel komt Maar als hij komt dan zit ik ook in Friesland
pi_64306759
Tja als die een jaar moet komen, is het dit jaar wat betreft zonnesterkte.
pi_64308497
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 23:02 schreef IHVK het volgende:
EN de 15-daagse
Hij is weer mooi, veel sneeuwkansen op de lange termijn.

[ afbeelding ]
Dat zou geweldig zijn...
Eerst veel vorst voor mooi zwart ijs
En dan nog eens sneeuw erachteraan
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  woensdag 24 december 2008 @ 00:05:16 #82
75556 erkel
back from Dagestan
pi_64308909
Het gaat lang niet hard genoeg vriezen om kanalen en grachten goed dicht te laten vriezen. Dan heb je nachten van -8 minimaal nodig.
Weisst
pi_64316516
quote:
Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit

dinsdag 30 december tot en met vrijdag 02 januari 2009
Hoogstwaarschijnlijk houdt het overwegend droge en koude winterweer aan. Wel is er kans op wat meer bewolking en een geleidelijk wat oplopende middagtemperatuur.

woensdag 24 december 2008 06.15 uur
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tien

Jammerrrrr.
  woensdag 24 december 2008 @ 11:12:53 #84
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_64318446
quote:
Jammer

Voorlopig meer vorst in het vooruitzicht dan ik in jaren gezien heb
pi_64321592
quote:
Wil je graag hogere temperaturen dan?
pi_64323344
het gaat mij om dit zinnetje:

"Wel is er kans op wat meer bewolking en een geleidelijk wat oplopende middagtemperatuur. "

We hebben niks aan een paar dagen vorst, das geen winter!
pi_64323815
'Een geleidelijk wat oplopende temperatuur', waarschijnlijk bedoelen ze daar de lente mee
pi_64324755
quote:
Op woensdag 24 december 2008 13:58 schreef Druus het volgende:
'Een geleidelijk wat oplopende temperatuur', waarschijnlijk bedoelen ze daar de lente mee
Binnen 6 tot 9 dagen?
pi_64328469
quote:
Op woensdag 24 december 2008 13:45 schreef Zon het volgende:
het gaat mij om dit zinnetje:

"Wel is er kans op wat meer bewolking en een geleidelijk wat oplopende middagtemperatuur. "

We hebben niks aan een paar dagen vorst, das geen winter!
Alsof je 6 dagen vooruit kan kijken, laat het eerst maar eens vriezen dan de
winter af te zitten schrijven.
Life is Music
  woensdag 24 december 2008 @ 16:37:29 #90
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_64329508
quote:
Op woensdag 24 december 2008 16:08 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

spreiding is erg groot inderdaad op die termijn. Dat zinnetje hadden ze beter weg kunnen laten. Maar misschien ook wel weer goed om al te groot enthousiastme te voorkomen
pi_64330042
quote:
Op woensdag 24 december 2008 16:08 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Laat het eerst maar eens goed/lang gaan vriezen voordat we beginnen te juichen.
pi_64330177
Ik ben benieuwd wat er na 1 januari gaat gebeuren. Tot 1 januari geloof ik het wel, lekkere vorstperiode om het ijs aardig te laten groeien. Daarna als ik het goed heb een wat meer NW stroming met vanaf 3/4 januari ideale omstandigheden voor een polar low(sneeuw ) is natuurlijk gissen, is niet te voorspellen zoiets. Daarna weer oostelijke wind met diepvrieskou!! (kan het helemaal mis hebben, ben ook maar een beginnende amateur!!)
:-)
  woensdag 24 december 2008 @ 17:07:45 #93
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_64330473
1,5 week van tevoren Polar low's gaan voorspellen
Maar ik hoop uiteraard mee

Is lang geleden dat het wit was op m'n verjaardag (geboren 07-01 in '85 tijdens de de dikke sneeuwjachten. Ambulance kon niet eens rijden )
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_64330544
Het einde van een koude periode komt bijna altijd tegelijkertijd met neerslag,
net zoals een warme periode altijd eindigt met onweer.
Life is Music
pi_64338038
Heerlijk ensemble! Kijken wat EC ons brengt over een uurtje

pi_64338838
Volgens NOS-weerman Erwin Krol kunnen we binnenkort schaatsen op natuurijs.

http://player.nos.nl/nos/media/flash/flvplayer.swf?file=http://player.nos.nl/index.php/embedded/playlist/tcmid/tcm:5-457072&bufferlength=5

"Noordzee gaat niet dichtvriezen"
pi_64339098
Die Ensemble is wel heel nice zeg
----> Schumacher, je was een groot sportman! <----
pi_64339906
quote:
Op woensdag 24 december 2008 21:04 schreef Caesu het volgende:
"Noordzee gaat niet dichtvriezen"
Dan moet er veel, heel veel gebeuren.
Life is Music
pi_64340062
  Moderator woensdag 24 december 2008 @ 21:54:36 #100
8781 crew  Frutsel
pi_64340199
quote:
Op woensdag 24 december 2008 21:43 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Dan moet er veel, heel veel gebeuren.
volgens Corbyn kanalles
Oudjaarsdag/nacht droog hoop ik. Koud mag wel, als het maar droog is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: