abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 december 2008 @ 22:32:01 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63946445
quote:
Sector Snap: GM, Ford decline as rescue hopes dim
December 11, 2008 1:51 PM ET

Associated PressAll Associated Press news

NEW YORK (AP) - Shares of General Motors Corp. and Ford Motor Co. declined on Thursday as the $14 billion auto industry rescue package stalled amid stiffening Republican opposition in the Senate.

GM shares sank 38 cents, or 8.3 percent, to $4.22 in afternoon trading. Ford shares gave up 17 cents, or 5.2 percent, to $3.08.

Senate Republican Leader Mitch McConnell came out against the rescue package on Thursday, saying it "isn't nearly tough enough."

McConnell said the legislation doesn't demand enough pay and benefit concessions from autoworkers, and called for a different bill to be drafted. That idea seemed unlikely to gain traction from Democrats, who count labor unions as a key constituency.

The latest hurdle comes just a day after the House of Representatives passed its version of a rescue package after hammering out a compromise with the White House. The Bush Administration is insisting that the economy cannot sustain the layoffs that would result from a failure to pass an auto rescue bill.

U.S.-traded shares of Asian automakers advanced on Thursday. Shares of Honda Motor Co. jumped $1.45, or 6.6 percent, to $23.58. Toyota Motor Corp. rose $1.74, or 2.7 percent, to $65.14. Nissan Motor Co. gained 9 cents to $7.48.

© 2008 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.
quote:

Auto's wachten op een koper in de Amerikaanse staat Californië. Foto AP
'Geen steun voor auto-industrie VS'
Gepubliceerd: 11 december 2008 21:09 | Gewijzigd: 11 december 2008 21:42
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 11 dec. Het plan om een fonds van 14 miljard dollar in te stellen om de Amerikaanse auto-industrie te helpen lijkt steeds kanslozer, nu de Republikeinen het voorstel waarschijnlijk niet zullen steunen.

Republikeins leider in de Senaat Mitch McConnell heeft zich tegen het plan uitgesproken. McConnell vindt dit voorstel van heel andere orde dan de 700 miljard die Bush in oktober uittrok om de economie er weer bovenop te helpen.

Volgens de Republikein is het onduidelijk welke industrieën of particulieren er dan nog meer hulp verdienen. ,,Veel Amerikanen vragen zich af wanneer de dag komt dat hun hachje gered wordt", zei McConnell tegen de New York Times.

Het Witte Huis heeft de Republikeinse partij aangespoord om toch het plan te steunen - de invloed van scheidend president Bush is echter steeds kleiner aan het worden en maakt nauwelijks indruk meer.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft gisteren ingestemd met een reddingsplan voor de drie grote Amerikaanse autofabrikanten.

Daarmee moet het omvallen van twee van ’s werelds grootste autofabrikanten voorkomen worden, evenals het faillissement van duizenden aanverwante bedrijven en ontslagrondes die volgens de autosector zelf een op de tien Amerikanen met een baan zou treffen en een catastrofaal effect op de Amerikaanse economie zou hebben.

Ook op Wall Street viel onzekerheid over het plan te merken. Beleggers vrezen dat een bankroet in de autosector een schokgolf zal veroorzaken door de gehele economie. In afwachting van de uitkomst in de Senaat stond General Motors op de beurs 10,6 procent lager en verloor Ford 8,6 procent.
Dat wordt feest morgen op de beurs als ze er niet uitkomen....
Nou owke de belastingbetaler is er op korte termijn beter af.... Maar de trade-off van + 1 miljoen extra werklozen (grof geschat) is zuur.
De enigste optie is Chap.11 en vitale onderdelen doorstarten... Maar voor een eventuele doorstart moet je wel ballen hebben. Het economisch klimaat om snel aan de weg te timmeren is niet zo gunstig op dit moment.
En dat zo lekker voor kerstmis.... halleluja...

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 11-12-2008 22:58:59 ]
pi_63946731
Op naar het stenen tijdperk.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 11 december 2008 @ 22:40:12 #3
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_63946748
Is het dan niet volledig terecht dat deze, jarenlang innovatieschuwende logge bedrijven eens de weg vrij maken en dat er eindelijk eens niet met talloze miljarden gegooid wordt om de boel gekunseld in elkaar te houden.

Helaas worden dezelfde offers niet bij de banken gemaakt, maarja die zijn té belangrijk
pi_63947140
Volgens mij wordt het sowieso een drama, als die bailout er komt zal het alleen iets langzamer gaan misschien.
pi_63947247
GM heeft bewezen een fossiel te zijn door maar stug door te gaan met het maken van grote onbetrouwbare wagens. Als men gesteund wordt, zou het moeten zijn voor een overgang naar meer marktgerichtheid, dus kleinere, efficientere en betrouwbaarder wagens.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_63947272
Daar gaat de eindejaarsrally. Allemaal in shorts.
pi_63947441
De US autoindustie kan best zonder de big 3.
Laat maar klappen en zorg voor een doorstart met ander management.

Het zou zelf heel goed zijn voor de amerikaanse economie als de big 3 omvielen. Of in iedergeval 1 van de 3. Dan maar hopen dat de rest van de bedrijven van het idee afstappen van snelle winsten voor de aandeelhouders.
pi_63947683
Hulde!
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_63948339
Er klapt helemaal niks:

Met 237 stemmen voor en 170 stemmen tegen is het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden akkoord gegaan met de 15 miljard hulp aan de Amerikaanse auto-industrie. Onder de Republikeinen zitten de meeste tegenstanders en de senators van die partij hebben al aangekondigd dat er nog flink wat aan het plan moet wijzigen, willen zij hun goedkeuring geven.
De Republikeinen zeggen later in de week met een gewijzigd voorstel te komen; waar de autofabrikanten en de vakbonden ook weer akkoord mee moeten gaan. Het is nog niet duidelijk wanneer de stemming in de Senaat is, maar de verwachting is dat het leed over enkele dagen is geleden.
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
  Redactie Frontpage donderdag 11 december 2008 @ 23:30:50 #10
4530 crew  Crazy Harry
pi_63948632
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:21 schreef PrincePolly het volgende:
Er klapt helemaal niks:

Met 237 stemmen voor en 170 stemmen tegen is het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden akkoord gegaan met de 15 miljard hulp aan de Amerikaanse auto-industrie. Onder de Republikeinen zitten de meeste tegenstanders en de senators van die partij hebben al aangekondigd dat er nog flink wat aan het plan moet wijzigen, willen zij hun goedkeuring geven.
De Republikeinen zeggen later in de week met een gewijzigd voorstel te komen; waar de autofabrikanten en de vakbonden ook weer akkoord mee moeten gaan. Het is nog niet duidelijk wanneer de stemming in de Senaat is, maar de verwachting is dat het leed over enkele dagen is geleden.
Dat was gisteren, het gaat nu om de senaat, waar meer tegenstand is.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_63948702
pi_63950072
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst niet met de democraten maar met de republikeinen eens was, maar het moment is daar...

Domme, logge bedrijven die gewoon aan alle kanten voorbij gestreefd zijn door andere bedrijven verdienen het gewoon failliet te gaan... nu denk ik dat dat vroeg of laat sowieso wel gaat gebeuren, maar liever vandaag dan morgen.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_63951183
Ook al zouden ze er wel uitkomen. Welke Amerikaan is nu nog geneigd een auto van bijv. een GM te kopen, wetende dat ze ook al zouden ze de tijdelijke bailout krijgen ze toch elk moment nog failliet zullen gaan.
Het lijkt me zowiezo te laat. Een nieuwe productielijn staat niet zomaar op de rails en er zullen toch auto's verkocht moeten blijven worden, auto's waarvan ik vermoed dat ze ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
pi_63951202
Wat jammer, ik vond het nog wel zo'n briljant plan!

14 miljard investeren in auto's die geen hond wil hebben. .
pi_63951308
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 01:45 schreef mcDavid het volgende:
Wat jammer, ik vond het nog wel zo'n briljant plan!

14 miljard investeren in auto's die geen hond wil hebben. .
Nou ja, 't staal is goedkoop dus dat is in ieder geval nog wat positiefs bij het bouwen van onverkoopbare auto's.
pi_63951364
Zit de senaat al eigenlijk in zijn nieuwe samenstelling? Ik geloof dat er tijdens de presidentverkiezingen ook 50 nieuwe senatoren zijn gekozen.
pi_63951388
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 01:45 schreef mcDavid het volgende:
14 miljard investeren in auto's die geen hond wil hebben. .
Laat de Amerikaanse die miljarden gebruiken om de pensioenverplichtingen over te nemen van de autobouwers. Ik snap niet dat de democraten deze rommel nog langer willen steunen, en met het geld dat je anders aan de steun zou besteden kun je bijvoorbeeld dus de pensioenverplichtingen over nemen.
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:27:09 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63952194
Vers van de pers.... en nu officieel.
quote:
Auto bailout bill dies in Senate

(CNN) -- Senate Democrats and the White House failed to find 60 votes to end debate on a $14 billion auto bailout bill and bring it to a vote Thursday night, killing the measure for the year.
Sen. Tom Coburn, center, and other Republican senators raised objections to the auto bailout plan Wednesday.

Sen. Tom Coburn, center, and other Republican senators raised objections to the auto bailout plan Wednesday.

The 52-35 vote followed the collapse of negotiations between Senate Democrats and Republicans seeking a compromise.

"We have worked and worked and we can spend all night tonight, tomorrow, Saturday, and Sunday, and we're not going to get to the finish line," Senate Majority Leader Harry Reid said on the Senate floor before the vote. "That's just the way it is. There's too much difference between the two sides."

Reid acknowledged the bill would not survive the procedural vote.

Senate Minority Leader Mitch McConnell said the sticking point was the United Auto Workers' refusal to set a "date certain" to put employees at U.S. auto manufacturers at "parity pay" with U.S. employees at foreign automakers in the United States.

Currently, analysts estimate the union workers at U.S. automakers make about $3 to $4 per hour more than the non-union U.S. employees of foreign automakers like Toyota and Honda, according to the Center for Automotive Research.

The House easily passed the bailout bill earlier this week, but it quickly ran into trouble in the Senate, where Republicans objected to several provisions. Negotiations Thursday involved a compromise proposal put forward by Sen. Bob Corker, R-Tennessee, but the senators could not reach agreement.
Don't Miss

The struggling automakers may get some money anyway.

As part of their effort to urge skeptical Republicans to back the deal, Bush officials made clear that if Congress didn't act, the White House would have to step in to save Detroit from collapse with funds from the Troubled Asset Relief Program, according to the sources familiar with the conversations.

One of the sources said that a White House official made it clear to a GOP senator that would be the worst option, because the loan could go to the auto companies with few or no requirements along with it.

The sources asked not to be named because of the sensitivity of private conversations.

Democrats pressed the White House from the start to help Detroit by using some of the $700 billion for the financial sector, but the White House and Treasury Secretary Henry Paulson refused.

"I would only hope that the president, who has worked so well with us for the past several weeks, would now consider using the TARP money," Reid said after Thursday night's vote.
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:55:54 #19
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63952292
quote:
IF NO AID APPROVED THIS MONTH

GM would fall into the most immediate danger of the U.S.-based auto makers if Congress fails to approve an aid package, followed by Chrysler and Ford Motor.

GM and Chrysler have said they could be forced into bankruptcy within weeks if they do not obtain federal funding and Ford has sought a line of credit as insurance against a worsening downturn or a failure of one of its rivals.

With cash dwindling, GM could try to buy time by asking for forbearance from its trade creditors who would be expected to demand expedited payment.

GM, which has already delayed two weeks of incentive payments to dealers into January, could also seek to delay other kinds of payments like salaries.

GM may also try to tap other sources of liquidity, potentially using unencumbered assets overseas to raise new secured lending overseas.

But this would certainly be at punitive rates and new borrowing would complicate the swap of debt for equity fundamental to its restructuring.

A bankruptcy filing would be a last resort for GM, but would be an option, especially if the board of directors concludes that the automaker needs to make a break from Chief Executive Rick Wagoner's policies.

Still, the government likely would be forced to support GM through debtor-in-possession financing.

With more than half of GM's suppliers also tied to Chrysler and Ford, Chrysler could be quickly forced to follow GM into bankruptcy, which could trigger a liquidity crisis at Ford.
Qua tijdslijn als ze gaan vallen (en die kans is nu zeer aannemelijk) is dat ongeveer gelijktijdig op het moment dat Obama op het pluche gaat zitten (20-jan-2009).
pi_63952338
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 02:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zit de senaat al eigenlijk in zijn nieuwe samenstelling? Ik geloof dat er tijdens de presidentverkiezingen ook 50 nieuwe senatoren zijn gekozen.
Nee. Het nieuwe congres wordt op 6 januari ingezworen.

http://en.wikipedia.org/wiki/111th_United_States_Congress

Het waren er geen 50 btw, maar 34.
Elke twee jaar wordt één-derde van de senatoren opnieuw gekozen (voor zes jaar).
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_63952351
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:26 schreef Llotyhy het volgende:
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst niet met de democraten maar met de republikeinen eens was, maar het moment is daar...
Dat gevoel heb ik ook een beetje..

Hoewel ik het plan van Obama, om innovatieve eisen te incorporeren in een reddingsplan wel sympathiek en slim.
Neemt niet weg dat innovatie in een echt vrije markt (zonder grote spelers) waarschijnlijk veel sneller zal gaan.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_63952531
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 07:17 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik ook een beetje..

Hoewel ik het plan van Obama, om innovatieve eisen te incorporeren in een reddingsplan wel sympathiek en slim.
Neemt niet weg dat innovatie in een echt vrije markt (zonder grote spelers) waarschijnlijk veel sneller zal gaan.
Dat wordt dan dus de ontmanteling van GM en dus een failliet van Saab
  vrijdag 12 december 2008 @ 07:56:43 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_63952544
Zijn de republikeinen in tijden weer eens slim bezig.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_63952545
quote:
Op donderdag 11 december 2008 22:40 schreef JaZekerZ het volgende:
Is het dan niet volledig terecht dat deze, jarenlang innovatieschuwende logge bedrijven eens de weg vrij maken en dat er eindelijk eens niet met talloze miljarden gegooid wordt om de boel gekunseld in elkaar te houden.
Tja, innovatie kost geld, maar je ziet wat er op lange termijn gebeurd als je het niet doet.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 12 december 2008 @ 08:00:16 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_63952578
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 07:57 schreef Pheno het volgende:

[..]

Tja, innovatie kost geld, maar je ziet wat er op lange termijn gebeurd als je het niet doet.
Inderdaad. En dat kost wellicht de auto industrie de kop in de VS.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_63952591
Als ik slecht mijn werk doet kost het ook mijn baan. Je kunt blijven steunen, maar soms is het gewoon op de blaren gaan zitten. Het is toch een bodemloze put, zoals al eerder gezegd is: een nieuwe lijn heb je niet 1 2 3 klaar staan om te verkopen.

Het brandstofverhaal is ook niet echt niets wat je niet zag aankomen, maar als men de kop in het zand steekt en onzuinige autos blijft maken dan moet je niet raar staan te kijken dat niemand je auto meer gaat kopen op het moment dat de brandstof duurder wordt.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 12 december 2008 @ 08:07:14 #27
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_63952616
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 07:54 schreef henkway het volgende:

[..]

Dat wordt dan dus de ontmanteling van GM en dus een failliet van Saab
En Opel. En Chevrolet. Ik snap overigens niet dat GM niet allang Saab weer verkocht heeft. Wel slim om Daewoo over te nemen, hebben ze tenminste een kleine toe-hold op de Amerikaanse markt met goede import-auto's (vergeleken bij hun eigen crap, dan he? )
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_63952731
Dit bericht zal wel weer veel hectiek vandaag gaan opleveren op de beursen.
  vrijdag 12 december 2008 @ 08:26:13 #29
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_63952790
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 07:56 schreef Megumi het volgende:
Zijn de republikeinen in tijden weer eens slim bezig.
Ik ben idd verbaast over de republikeinen in dit verhaal. Zouden ze eindelijk geleerd hebben van hun stupiditeit van de laatste 8 tot 10 jaar en zich weer op hun oorspronkelijke politieke wortels richten? Zou een verademing zijn om eerlijkt zijn.

Overigens kan het op de (veel) langere termijn wel eens heel gunstig zijn als de "big 3" zouden omvallen. Er zijn in de USA nogal wat bedrijven bezig die auto's ontwikkelen met zeer geavanceerde (milieuvriendelijke) technieken, waaronder praktische technieken gebasseerd op de cradle-to-cradle werkwijzen, technieken gebruikmakend van zonne-energie en energieopslag dmv waterstof.

De val van de "big 3" zou een gat openen waar juist dat soort bedrijven in springen...hoewel het ook net zo goed opgevullt kan worden door foreign automakers natuurlijk.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 12 december 2008 @ 08:40:26 #30
66825 Reya
Fier Wallon
pi_63952927
Toch een kleine overwinning voor de vrije, competitieve markt, zou ik zeggen. Vooral opvallend is de insteek van de Republikeinse senatoren; de beste methode om een dergelijke hervorming af te dwingen is nou juist een bankroet, omdat je dan het mes op de keel van zowel crediteuren als werknemers kunt zetten. De markt biedt dus al een betere oplossing dan de huidige halfbakken subsidieregeling.

Bovendien schiet niemand iets op met deze bailout, omdat het weigert een fundamenteel probleem te bezien; dat er een systematische kloof bestaat tussen het aanbod van de drie betreffende autofabrikanten en de vraag op de markt. Om het huidige productieniveau te handhaven zullen de drie bedrijven jarenlang nog gesubsidieerd moeten worden, tegen vele tientallen miljarden dollars schade voor de Amerikaanse schatkist. Als dat niet gebeurt, zal er alsnog gesneden moeten worden in het werknemersbestand, en dat resulteert in exact eenzelfde maatschappelijke fall-out als een bankroet zou doen. Ik zie niet in wat dan nog de meerwaarde van een bailout is.
  vrijdag 12 december 2008 @ 08:45:11 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_63952992
Lijkt mij vreemd dat er van die $700 miljard "voor de banken" zelfs maar 2% van dit bedrag al te veel zou zijn om deze SUVverts te redden/helpen.
Misschien ook nog maar eens dat bankenplan maar eens her-overwegen?

NB.
Voor de complotdenkers: Republikeinen malen niet om een paar honderdduizend werkloze zwarten in Detroit, maar wel om een paar duizend witte bankwerknemers in New York
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_63953040
Ik zal GM niet missen. Het is jammer voor de Amerikaanse werkgelegenheid, dat wel, maar GM heeft structureel al haar eigen problemen genegeerd en reed al jarenlang full speed in een extra zware SUV richting de afgrond. Alleen komen ze nu net uit de mistbank en zien ze de afgrond ook. Eigen schuld, dikke bult. Hoe nasty dit ook gaat zijn voor de wereldeconomie...
For great justice!
pi_63953047
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 08:45 schreef Hyperdude het volgende:

NB.
Voor de complotdenkers: Republikeinen malen niet om een paar honderdduizend werkloze zwarten in Detroit, maar wel om een paar duizend witte bankwerknemers in New York
Dat is uiteraard ook geheel waar. .
For great justice!
pi_63953275
Het verbaast me eerlijk gezegd niet dat de bailout er niet komt... Ja, het kost natuurlijk heeel veel banen, maar betreffende bedrijven hebben nogal wat problemen genegeerd....
pi_63953320
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het verbaast me eerlijk gezegd niet dat de bailout er niet komt... Ja, het kost natuurlijk heeel veel banen, maar betreffende bedrijven hebben nogal wat problemen genegeerd....
Die bailout zal er in de rebound wel komen.

De eerste bailout voor de banken was de eerste keer toch ook door de senaat gestopt.
pi_63953769
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 08:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En Opel. En Chevrolet. Ik snap overigens niet dat GM niet allang Saab weer verkocht heeft. Wel slim om Daewoo over te nemen, hebben ze tenminste een kleine toe-hold op de Amerikaanse markt met goede import-auto's (vergeleken bij hun eigen crap, dan he? )
Nee opel kan winst maken, Saab niet , nooit
Chevrolet US ook niet, Chevrolet Daewoo denk ik wel
pi_63953781
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het verbaast me eerlijk gezegd niet dat de bailout er niet komt... Ja, het kost natuurlijk heeel veel banen, maar betreffende bedrijven hebben nogal wat problemen genegeerd....
Het is wel erg shit voor de pensionados van GM
pi_63953938
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:32 schreef henkway het volgende:

[..]

Nee opel kan winst maken, Saab niet , nooit
Chevrolet US ook niet, Chevrolet Daewoo denk ik wel
Opel heeft ook staatsteun aangevraagd bij de Duitse regering. Ik zeg richt je op Ford dat is de meest levensvatbare van de 3 en je bouwt een paar SUV productielijnen om tot Fiesta, Focus en Mondeo lijnen.
voor dat geld flink wat toezicht en maar hopen op het beste
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_63954013
En dan kijk ik op Fok naar een topic over het einde van de Amerikaanse auto-industrie en welke reclame krijg ik te zien? Eentje voor de Chevrolet Captiva, een SUV nog wel

Anyway, ik denk dat het voor de Amerikaanse economie nu een klap is, maar op termijn een zegen dat ze afzijn van 'de grote drie'.
pi_63954067
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:40 schreef vipergts het volgende:

[..]

Opel heeft ook staatsteun aangevraagd bij de Duitse regering. Ik zeg richt je op Ford dat is de meest levensvatbare van de 3 en je bouwt een paar SUV productielijnen om tot Fiesta, Focus en Mondeo lijnen.
voor dat geld flink wat toezicht en maar hopen op het beste
Ford heeft van de Big Three idd de beste kaarten, door de europese modellen die ze hebben. Als ze die naar de US of A kunnen brengen is er nog hoop voor dat bedrijf.
For great justice!
  vrijdag 12 december 2008 @ 09:59:17 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63954365
Van de ene kant is het natuurlijk belachelijk dat succesvolle Amerikaanse bedrijven als Google en Microsoft in hun groei geremd worden met hogere belastingen die gebruikt worden om inferieure Amerikaanse bedrijven van de ondergang te redden.
De Amerikanen moeten eens onder ogen zien dat ze dus klaarblijkelijk niet goed zijn in het bouwen van auto's (inferieure en onbetrouwbare veel te zware sufbakken), maar wel heel goed zijn in software en zoekmachines.
Overigens is die 15 miljard steun voor de autoindustrie een absoluut schijntje vergeleken met het geld wat in de bodemloze put Irak gekieperd is, en daar heeft helemaal niemand iets aan gehad behalve de aandeelhouders van Raytheon en Blackwater.
The End Times are wild
  vrijdag 12 december 2008 @ 10:03:42 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63954436
Aan de oorlog in Irak is nu 580 miljard euro besteed. In dat opzicht lijkt het me toch zuur als werknemer bij Ford wanneer jouw regering dat geld dus wél aan Irak wil besteden maar niet 3% van dat bedrag aan jouw baan. Hoe oneconomisch dat ook is. Dat was die oorlog in Irak namelijk ook niet.
The End Times are wild
pi_63954597
Ach, de eerste gewone bailout kwam er ook niet door . Wanneer is de stemming van de "revised version"?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63954986
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 10:03 schreef LXIV het volgende:
Aan de oorlog in Irak is nu 580 miljard euro besteed. In dat opzicht lijkt het me toch zuur als werknemer bij Ford wanneer jouw regering dat geld dus wél aan Irak wil besteden maar niet 3% van dat bedrag aan jouw baan. Hoe oneconomisch dat ook is. Dat was die oorlog in Irak namelijk ook niet.
Beetje rare vergelijking.

Oorlog voeren is een overheidstaak. Het runnen van een automakersbedrijf is comercieel.

Slecht management kost deze bedrijven de kop. Als deze bedrijven omvallen zullen er wellicht 10 andere bedrijven opstaan die gezamenlijk net zoveel werknemers zullen hebben, maar dan werken aan efficiente producten.
pi_63955067
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:59 schreef LXIV het volgende:

Overigens is die 15 miljard steun voor de autoindustrie een absoluut schijntje vergeleken met het geld wat in de bodemloze put Irak gekieperd is, en daar heeft helemaal niemand iets aan gehad behalve de aandeelhouders van Raytheon en Blackwater.
En de overige wapenproducenten dan die hebben toch ook meer dan genoeg geld aan irak verdient. niet te vergeten ook nog de 2 vliegtuig giganten die natuurlijk ook niet kunnen voortbestaan zonder de heel lucratieve oorlogsvliegtuigen.

Hoe heet de investeringsmaatschappij waar rumsfeld iet mee had ook alweer, halliburton was dat toch hadden die ook niet een flinke omzetstijging door de irak oorlog. Of te wel er zijn meer dan genoeg warmongers rijk geworden van de irak oorlog.
pi_63955166
General Motors -48% in Duitsland . Ford -29%.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63957730
Ik denk dat de 'opvolgers' van deze mastodonten in de VS wél in staat zullen blijken om fatsoenlijke auto's tegen een normale prijs te fabriceren, met een redelijke winstmarge.
pi_63957996
Mooi zo. Geen cent geven aan die bedrijven.
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:34:47 #50
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63958201
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:46 schreef Q. het volgende:

[..]

Ford heeft van de Big Three idd de beste kaarten, door de europese modellen die ze hebben. Als ze die naar de US of A kunnen brengen is er nog hoop voor dat bedrijf.
Ford is ook de enige die nog niet heeft gedreigd vóór het eind van het jaar om te vallen zonder staatssteun. Overigens leiden de bedrijven ook erg onder hun torenhoge loon- en pensioenkosten, als na een eventueel faillissement hier en daar delen worden overgekocht kunnen ze voor ongeveer de helft van het geld produceren.

Aan de andere kant zijn er wel een hoop mensen hun pensioen kwijt, maar die 'gouden jaren' vergoedingen waren sowieso belachelijk hoog. Het is niet ongewoon voor een (ex-)fabrieksarbeider om twee huizen, drie auto's en een boot te hebben.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:37:44 #51
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63958270
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:45:05 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63958467
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Volgens mij werd er op een zeker moment een wet afgekondigd die een bepaald maximaal verbruik voor een auto vaststelde, omdat de Amerikaanse autofabrikanten weigerden om efficiënte auto's te bouwen. Een auto moest minstens iets van 1 op 7 lopen ofzo.
Hele zware auto's en/of vrachtauto's hadden hier vrijstelling van.

Wat was nu de reactie van de "grote 3"? Laten we dan lekker hele zware auto's bouwen, dan hoeven we niet aan de transmissienormen te voldoen. Lekker gemakklijk de auto volhangen met logge zware metalen stukken autodelen. Dan komen we wel aan die 3500 kg. En mogen we net zoveel verbruiken als we willen. Sommige Humvee's rijden 1 op 3!!

Totdat de olie 150 dollar per vat ging kosten en zelfs Amerikanen die bakken niet meer wilden.

Zelf heb ik in zo'n humvee gereden, en wat een ontzettend slechte, primitieve, lompe, [i]inferieure[/u] bakken roestijzer zijn dat. Onvoorstelbaar. Technologie uit de jaren '30
The End Times are wild
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:49:24 #53
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63958585
Helder. Maar als een concern als GM ook kan graaien uit de Opel bak, en de Daewoo legacy, hoe slaag je er dan in om toch nog zo het te verprutsen? GM heeft een pensioensteen om hun nek hangen, dat snap ik nog wel. maar Chrysler en Ford, speciaal Ford. Als ik kijk hoeveel fords er in de wereld rondrijden, hoe verpruts je dat dan? Ik snap de autoindustrie niet kennelijk...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63958690
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Dat snap ik ook niet zo goed. Saturn (onderdeel van GM) brengt dezelfde modellen op de US markt als Opel doet in Europa. Toch wil dat voor geen meter.
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:58:02 #55
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63958811
Waar is Hummer tegenwoordig onderdeel van? Is die niet door GM verkocht?
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:59:58 #56
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63958843
Overigens vind ik die Amerikaanse wagens wel gruwelijk rijden hoor.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:03:48 #57
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63958932
Dan vraag ik me af, als de yanks geen SUV's meer willen hebben, en geen Europese auto's, wat dan?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63958966
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dan vraag ik me af, als de yanks geen SUV's meer willen hebben, en geen Europese auto's, wat dan?
Jappen.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:09:08 #59
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63959066
Begrijp ik het goed dus dat een auto als de Focus of de mondeo, die hier het toch wel aardig doen., het in de VS af legt tegen honda?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63959104
Ja.
pi_63959109
Vooral Toyota, Prius enzo...
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_63959114
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:40 schreef vipergts het volgende:

[..]

Opel heeft ook staatsteun aangevraagd bij de Duitse regering. Ik zeg richt je op Ford dat is de meest levensvatbare van de 3 en je bouwt een paar SUV productielijnen om tot Fiesta, Focus en Mondeo lijnen.
voor dat geld flink wat toezicht en maar hopen op het beste
omdat gm nogal wat schulden daar geparkeerd heeft volgensmij maakt opel/vauxall gewoon winst
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:11:53 #63
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_63959133
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 10:33 schreef Basp1 het volgende:
Hoe heet de investeringsmaatschappij waar rumsfeld iet mee had ook alweer, halliburton was dat toch hadden die ook niet een flinke omzetstijging door de irak oorlog. Of te wel er zijn meer dan genoeg warmongers rijk geworden van de irak oorlog.
Carlyle groups bedoel je? http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Carlyle_Group
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_63959233
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:34 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Het is niet ongewoon voor een (ex-)fabrieksarbeider om twee huizen, drie auto's en een boot te hebben.
Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:20:06 #65
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63959362
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:05 schreef Plux het volgende:

[..]

Jappen.
De Toyota's en Honda's die in de VS rondrijden worden ook gewoon in de VS gemaakt.
Alleen niet in Detroit, maar bijvoorbeeld in Kentucky, Alabama of Texas of Ohio (voor Honda).
En ook daar worden de Toyota Sequoia, Highlander en Tundra gemaakt, dat zijn nier echt kleine zuinige auto's

Ik weet dat het Japanse bedrijven zijn, maar blijkbaar kunnen Amerikanen die 'Japanse' auto's bouwen dat beter dan Amerikanen die Amerikaanse auto's bouwen
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:20:26 #66
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63959368
Dus omdat de vakbonden het niet eens waren met een loonsverlaging zit de kans er in dat Chrysler en GM failliet gaan?

Lekkere vakbond ben je dan....
pi_63959480
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:15 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
Of die getallen kloppen weet ik niet, maar ik weet wel dat de gemiddelde fabrieksarbeider bij GM/F/C veel te veel geld krijgt voor wat hij doet. Ik zal eens kijken of ik getallen kan vinden. Dat is voor een groot deel overigens een gevolg van die idiote vakbonden, Italiaanse taferelen.
pi_63959539
Wat gebeurd er dan met die gigantische fabrieken van General motors en ford, worden die verkocht of iets dergelijks aan een ander merk?
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:34:36 #69
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63959766
Goed spul (dat ze die zak poen dus niet krijgen). Live by the sword, die by the sword, denk ik dan maar. Die amerikanen zijn altijd prat gegaan op hun fantastische economische systeem met dit soort bedrijven (en hun producten) aan kop en komen er nu achter dat door gebrek aan innovatie en begrip van martkwerking een kaartenhuis nog stabieler is.

Wat ik overigens wel een beetje raar vond is dat de Nikki-index ook omlaag trok toen dit nieuws bekend werd gemaakt. Je zou denken dat die japanezen flink in hun handjes zitten te wrijven.
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:47:06 #70
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63960123
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:10 schreef Llotyhy het volgende:
Vooral Toyota, Prius enzo...
De Prius staat op plaats 16, dus dat kan het niet zijn
Zelfs in november
is de meest verkochte auto de Ford F-series, maar de verkoop is wel met 25% voor het jaar 2008 tov het jaar 2007
De Chevy Silverado is een soortgelijke auto op plaats 2
Dit is de Ford F250


Niet echt een kleintje.

Dat is natuurlijk ook het probleem, de grote 3 moeten (tijdelijk) veel minder auto's gaan produceren.
Een autofabriek bouw je niet zomaar even om naar een ander type. Dat zijn langlopende investeringen.
De grootste stijger is de Chevy Malibu, maar het kan ook zijn dat deze nog erg nieuw is.

Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:49:38 #71
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63960175
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:34 schreef RedDevil085 het volgende:
Goed spul (dat ze die zak poen dus niet krijgen). Live by the sword, die by the sword, denk ik dan maar. Die amerikanen zijn altijd prat gegaan op hun fantastische economische systeem met dit soort bedrijven (en hun producten) aan kop en komen er nu achter dat door gebrek aan innovatie en begrip van martkwerking een kaartenhuis nog stabieler is.

Wat ik overigens wel een beetje raar vond is dat de Nikki-index ook omlaag trok toen dit nieuws bekend werd gemaakt. Je zou denken dat die japanezen flink in hun handjes zitten te wrijven.
Als de grote 3 failliet gaan, gaan de leveranciers ook failliet.
Dan kunnen Honda en Toyota in de VS ook geen auto's meer bouwen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:50:50 #72
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63960209
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)
Te lang blijven hangen aan gelijksoortige "slurpende modellen" zonder enige vernieuwing (me-109/ju-87/He-111). En wat er aan vernieuwing kwam is te laat ingezet.
Zelfs de vergelijking tussen de wanprestaties van veelvraat Hermann Göring en de CEO's van de grote drie is kloppend te maken.
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:11:52 #73
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63960777
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:15 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
Artikel in de NRC van een tijdje geleden. Ik kan het helaas even niet terug vinden, maar deze boodschap stond er iig in. Ook kostte een werknemer in een fabriek van Hyundai en Toyota rond de $30 per uur, tegen bijna $70 voor 'Detroit'. Voornamelijk vanwege de enorme pensioenen en extra's dus.

In ieder geval: het is niet alleen de concentratie op precies de verkeerde auto's en technieken maar ook de enorm hoge personeelskosten, afgesproken in beter tijden, die de grote drie nu opbreekt. Mede daarom zou de schade qua werkloosheid nog wel beperkt kunnen blijven met rendabeler doorstarts en dergelijke.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_63960803
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:24 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Of die getallen kloppen weet ik niet, maar ik weet wel dat de gemiddelde fabrieksarbeider bij GM/F/C veel te veel geld krijgt voor wat hij doet. Ik zal eens kijken of ik getallen kan vinden. Dat is voor een groot deel overigens een gevolg van die idiote vakbonden, Italiaanse taferelen.
Het zijn natuurlijk ook wel verschillen. In de Nederlandse postmarkt is ook concurrentie aan de hand, alleen doen we dat in Europa binnen een ander stelsel. Voor de arbeider staat alles op het spel. Waar het Amerikaanse leven toch al duurder wordt, ook al zonder creditcard.
quote:
...
Mike Keeler vertelt dat de vakbond tijdens de laatste onderhandelingen met de GM-directie afgesproken heeft dat nieuwe GM-arbeiders voortaan veertien dollar per uur krijgen. Ver onder wat de oudere collega’s verdienen, maar precies gelijk aan wat Toyota betaalt. Een bewijs dat de bond pijnlijke concessies heeft gedaan om GM overeind te houden.

Wat arbeider Tim Johnson betreft, had de bond nooit zover moeten gaan. „Laat het Zuiden lekker die fabrieken van Toyota en Kia binnenhalen waar arbeiders veertien dollar per uur krijgen, zonder ziektekostenverzekering of pensioen. Het is werkgelegenheid, maar van zo’n baan kun je geen gezin meer onderhouden.

„Ik heb mijn twee dochters naar de universiteit kunnen sturen, omdat ik in mijn latere jaren tussen de 25 en dertig dollar per uur verdiende. Van veertien dollar had dat nooit gekund.

„De discussie in Washington draait niet slechts over het behoud van een vitaal deel van de Amerikaanse industrie. Voor mij staat niets minder dan het behoud van de Amerikaanse middenklasse op het spel.” (Trouw)
pi_63960853
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:50 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)
Te lang blijven hangen aan gelijksoortige "slurpende modellen" zonder enige vernieuwing (me-109/ju-87/He-111). En wat er aan vernieuwing kwam is te laat ingezet.
Zelfs de vergelijking tussen de wanprestaties van veelvraat Hermann Göring en de CEO's van de grote drie is kloppend te maken.
Dat is dus niet helemaal waar. Hitler heeft alle investeringen op oorlogsmaterieel na de overwinning in Europa stop gezet. De bedrijven zelf en ook Goring wilde graag door investeren. Toen het in Rusland niet zo goed ging met de campagne en ook GB niet wilde praten over vrede in het nieuwe europa zijn die investeringen weer opgestart maar die dip heeft niet langer dan 2 jaar geduurt.

De Big3 zitten al 10 jaar te slapen zonder vooruit te kijken.
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:25:48 #76
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63961157
Vergelijkbaar artikel gevonden, waarin ze een stadje met een (voormalige) autofabriek bezoeken:
http://www.nrcnext.nl/nieuws/economie/article2073368.ece
quote:
Veertien auto’s hebben de negen vrienden samen. Slechts één daarvan is niet-Amerikaans
Gemiddelde inwoners van dat dorpje dus: GM-ers en ex-GM-ers, en mensen in de dienstensector.
quote:
De machtige vakbond UAW wist het jaarsalaris van een lopendebandwerknemer in Janesville op te krikken tot 54.000 dollar (42.000 euro, ruim bovenmodaal). En de GM-werknemers die straks hun baan kwijt zijn, krijgen de komende twee jaar 95 procent van hun laatste inkomen doorbetaald.
Nogmaals: dat alles dus voor fabrieksmedewerkers, niet ondermanagers of iets dergelijks.
quote:
„Maar wél met een big fancy house, twee auto’s, twee boten, een skimotor en nog meer van die rotzooi"
Goed, de aantallen zijn anders. Maar de boodschap is hetzelfde.
quote:
„In Janesville is alles gebaseerd op wat men bij General Motors verdient”, zegt Barbara. En dat is aardig wat: het bedrijf wordt niet voor niets vaak Generous Motors genoemd.
Geen commentaar nodig lijkt me


Dat van die bedrijfskosten was een ander artikel, zal nog kijken of ik dat terug kan vinden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_63961399
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:25 schreef De_Hertog het volgende:
Vergelijkbaar artikel gevonden, waarin ze een stadje met een (voormalige) autofabriek bezoeken:
http://www.nrcnext.nl/nieuws/economie/article2073368.ece

[...]
Nogmaals: dat alles dus voor fabrieksmedewerkers, niet ondermanagers of iets dergelijks.
Echter, in Nederland werkt de arbeider niet zes dagen in de week, op de tijd dat de baas schikt.
pi_63961431
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:50 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)
Te lang blijven hangen aan gelijksoortige "slurpende modellen" zonder enige vernieuwing (me-109/ju-87/He-111). En wat er aan vernieuwing kwam is te laat ingezet.
Zelfs de vergelijking tussen de wanprestaties van veelvraat Hermann Göring en de CEO's van de grote drie is kloppend te maken.
raar de luftwaffe heeft de hele oorlog voorgelopen op de geallieerde qua techniek echter niet qua productie aantallen.
Het is niet voor niets dat er speciale commando`s waren die als een gek door duitsland reden om de duitse R&d (incluis ontwerpers) te bemachtigen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:43:59 #79
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63961535
Als ik het dus goed snap, bouwen de Japanse merken hun auto's voor de VS markt in de VS, maar veel goedkoper. Dus een in de VS gebouwde Honda Acord, kan daardoor niet concureren tegen een in de VS gebouwde Ford Mondeo? En de in Europa gebouwde Moneo's (dus goedkoper geproduceerd) zijn door importheffingen niet inetersant?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:45:35 #80
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63961561
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:37 schreef okee6 het volgende:

[..]

Echter, in Nederland werkt de arbeider niet zes dagen in de week, op de tijd dat de baas schikt.
En waar haal jij uit dat dat hier wel het geval is? Sowieso is dat het punt niet, het punt is dat ze op deze manier heel veel / te veel kwijt zijn aan personeelskosten.

Overigens, in dat andere artikel stond dat Toyota en, ik meen, Hyundai ongeveer de helft hadden bespaard op hun personeelskosten door in het zuiden te gaan zitten, waar de vakbonden minder macht hadden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_63961950
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:25 schreef De_Hertog het volgende:
Vergelijkbaar artikel gevonden, waarin ze een stadje met een (voormalige) autofabriek bezoeken:
http://www.nrcnext.nl/nieuws/economie/article2073368.ece
[..]

Gemiddelde inwoners van dat dorpje dus: GM-ers en ex-GM-ers, en mensen in de dienstensector.
[..]

Nogmaals: dat alles dus voor fabrieksmedewerkers, niet ondermanagers of iets dergelijks.
[..]

Goed, de aantallen zijn anders. Maar de boodschap is hetzelfde.
[..]

Geen commentaar nodig lijkt me


Dat van die bedrijfskosten was een ander artikel, zal nog kijken of ik dat terug kan vinden.
Wow, hier sta ik wel even van te kijken. Onvoorstelbaar zeg. Fabrieksmedewerkers verdienden daar dus twee keer zoveel als mensen vers van de universiteit in Nederland
pi_63962474
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:03 schreef Bananenman het volgende:

Wow, hier sta ik wel even van te kijken. Onvoorstelbaar zeg. Fabrieksmedewerkers verdienden daar dus twee keer zoveel als mensen vers van de universiteit in Nederland
Toen ik begin jaren 90 (slechte tijd) na mijn dienstijd een baan zocht op HBO niveau ben ik ook begonnen voor een schamele 2000 gulden bruto per maand. (dat was volgens mij 400 gulden boven het minimumloon)

De huidige generatie denkt echt dat ze meteen een supersalaris moeten krijgen omdat ze gestudeerd hebben. Het lijken wel van die verwende werknemers van GM.

Verder is de VS totaal niet te vergelijken met europa. Hier krijgen we misschien wel wat minder loon, doordat onze werkgevers ook nog eens het een en ander kwijt zijn om ons in dienst te hebben, maar wij hoeven daardoor niet al te veel vreemde verzekeringen meer af te sluiten. Als je later kinder mocht krijgen kunnen deze zo gaan studeren , en hoef je als ouder niet bij te dragen daarvoor, pensioen is een beetje beter gereled (hopen we), enz....
pi_63963880
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als ik het dus goed snap, bouwen de Japanse merken hun auto's voor de VS markt in de VS, maar veel goedkoper. Dus een in de VS gebouwde Honda Acord, kan daardoor niet concureren tegen een in de VS gebouwde Ford Mondeo? En de in Europa gebouwde Moneo's (dus goedkoper geproduceerd) zijn door importheffingen niet inetersant?
zo ongeveer maar dan andersom
  vrijdag 12 december 2008 @ 16:14:26 #84
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63964015
afgezien van de spelfouten die ik nu zie....Ford Amerika kan dus geen in Europa gebouwde auto's in de VS slijten?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63964934
het is nu aan Bush , hij kan om het congres heen gaan, gm heeft 4 miljard dollar nodig om 22 januari te halen.
pi_63965135
http://www.cnbc.com/id/28193063 het ministerie van financieen zorgt ervoor dat gm 2009 haalt
  vrijdag 12 december 2008 @ 16:53:52 #87
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_63965184
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 16:14 schreef Captain_Fabulous het volgende:
afgezien van de spelfouten die ik nu zie....Ford Amerika kan dus geen in Europa gebouwde auto's in de VS slijten?
Zou uiteindelijk wel gaan maar het ombouwen van constructielijnen kost erg veel geld en laat ze dat nu niet hebben. GM vooral en Ford in minder mate, zijn gewoon te laat ingestapt en daarbij ook nog eens een erg slecht intern beleid gevoerd. Hoog salaris terwijl de auto's voor een prikkie werden aangeboden. Maarja Amerikanen hebben liever een grotere auto dan een kwaliteitsauto.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_63965694
Ah, de steun komt er gewoon wel. De 14 miljard wordt gewoon uit de 700 bailout voor de banken gehaald. Het omvallen van iconen als GM kan niet volgens het witte huis, alleen al door de psychologische klap.

Wat een tyfusbende is 't daar zeg . Gewoon een ander potje pakken om je zin te krijgen, en straks opnieuw geld vragen bij 't congres omdat 't originele potje op is. In normale taal, corruptie.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63965800
Ik ben bang dat het plan er binnen niet al te lange termijn toch door komt. En dan krijgen ze miljarden zodat ze het een maandje langer vol kunnen houden, en wat gaat de heilige Obama dan doen? Is over een jaar de Amerikaanse autoindustrie zo goed dat ze op eigen benen kunnen staan en dat ze kunnen concureren met Azië? Of blijft het een verlieslijdende industrie waar continu miljarden in gestoken moet worden zodat de miljoenen mensen die er in werken niet bij een bedrijf hoeven te werken die wel competitief is? Naar mijn mening is dit gewoon het verspillen van kapitaal en arbeid. Leuk voor de korte termijn dat er geen grote groep werklozen bij komt, maar op de lange termijn is dit een zeer slecht plan.
pi_63965825
Natuurlijk, als er eenmaal 14 miljard inzit kunnen ze in de eerste 10 jaar geen enkele van de 3 failliet laten gaan. Dat zou immers impliceren dat je een fout gemaakt hebt. Amerikanen maken geen fouten.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63965855
Wat zonde van Bush en Paulson.
pi_63965884
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:45 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

En waar haal jij uit dat dat hier wel het geval is? Sowieso is dat het punt niet, het punt is dat ze op deze manier heel veel / te veel kwijt zijn aan personeelskosten.

Overigens, in dat andere artikel stond dat Toyota en, ik meen, Hyundai ongeveer de helft hadden bespaard op hun personeelskosten door in het zuiden te gaan zitten, waar de vakbonden minder macht hadden.
Zo werkt autofabricerend Amerika. Bovendien is het er met pensioen en ziektepremies anders geregeld dan in Europa. Wie weet zit dat in die som verdisconteerd. Verder staat natuurlijk vooral het statussymbool de Amerikaan in de weg. Grootheid is nationale trots en daar waren toen plots van die akelige Japanners, die uitmaken dat klein en zuinig ook luxe is. Om zo'n stap te nemen, is ook sociale innovatie vereist. En dat ging niet lukken onder de scheidend Texaanse president.

En zie de spreiding van autoindustrie
http://upload.wikimedia.o(...)_the_USA_in_2004.png
pi_63965886
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 17:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Natuurlijk, als er eenmaal 14 miljard inzit kunnen ze in de eerste 10 jaar geen enkele van de 3 failliet laten gaan. Dat zou immers impliceren dat je een fout gemaakt hebt. Amerikanen maken geen fouten.
Ja en dat terwijl dit in het tweede college van eerstejaars studenten economie als zijnde sunk costs wordt behandeld, kosten die niet meer relevant zijn voor een volgende beslissing.
pi_63965996
Witte Huis geeft toch die 14 miljard...zegt rtl 7
  vrijdag 12 december 2008 @ 17:32:14 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63966096
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:03 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Wow, hier sta ik wel even van te kijken. Onvoorstelbaar zeg. Fabrieksmedewerkers verdienden daar dus twee keer zoveel als mensen vers van de universiteit in Nederland
Iemand die vers van de universiteit komt kan ook nog helemaal niks
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63966119
Telegraafhumor bij Time .
quote:
After Auto Bailout Blowup, Bush Must Take the Wheel
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63966409
http://finance.google.com(...)c9ee11fb2b9cf?hl=en#
quote:
Remember when bush said, “There’s an old saying in Tennessee that says
fool me once (weapons of mass destruction) shame on..on..on you…if you
fool me (AIG) you can’t get fooled again!” But we did with GM
pi_63966508
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 17:27 schreef hondjes het volgende:
Witte Huis geeft toch die 14 miljard...zegt rtl 7
Nouja ze moeten het ook zelf maar weten. Die 14 miljard is volgende maand weg, wat gaan ze dan doen?
pi_63966817
Tegen die tijd zit de Messias in het Witte Huis
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 12 december 2008 @ 18:10:00 #100
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63966818
Het lijkt me duidelijk dat Bush niet ook nog even de geschiedenis in wil gaan als de president die de autoindustrie vernietigde. Dat besluit laat je ook natuurlijk liever door een democratische president nemen, als Bush zijnde....
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63966949
quote:
GM 4.08 -0.04 (-0.97%) 2.51B
F 3.09 +0.19 (6.55%) 7.43B
pi_63967044
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 18:14 schreef henkway het volgende:
het is gewoon wraak van de repo senatorenkliek
Wraak door niet 14 miljard te vergooien?
pi_63967112
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 18:19 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wraak door niet 14 miljard te vergooien?
wraak door 2 miljoen werklozen te creeren


maar opel zal wel naar de chinezen gaan nu
pi_63967269
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 17:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Iemand die vers van de universiteit komt kan ook nog helemaal niks
Jawel, achter de lopende band gaan staan. En veel geld vangen dus.
pi_63967314
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 18:22 schreef henkway het volgende:

[..]

wraak door 2 miljoen werklozen te creeren
Tja, das heel erg jammer, maar het alternatief is veel slechter. De Republikeinen waren nu gewoon het verstandigst, op die Republikein in het witte huis na dan.
  vrijdag 12 december 2008 @ 18:57:12 #107
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_63967945
Uitstel van executie natuurlijk.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_63970877
quote:
Minder banenverlies dan verwacht bij val GM, Chrysler en Ford
12 december 2008, 13:09 uur | FD.nl
Door: Jorge Groen
Het is zeer de vraag of met het omvallen van General Motors, Chrysler en Ford 1 op de 10 banen zou verdwijnen in de Verenigde Staten, zoals veel media en politici vaak beweren.


Gouverneur Jennifer Granholm van Michigan rekende in november nieuwszender CNN voor dat de Amerikaanse auto-industrie goed is voor 1 op de 10 banen (in totaal 13 miljoen banen) in het land. Met Granholm haalden ook serieuze Amerikaanse media als Newsweek en The Washington Post dezelfde statistieken aan om het vitale belang van de Amerikaanse auto-industrie voor de werkgelegenheid te onderstrepen.

Nu op FD Nieuws:

'Kwart autohandelaren wil banen schrappen'
Reddingsplan Amerikaanse auto-industrie sneuvelt in Senaat
Het cijfer komt uit een onderzoek uit 2003 van het Center for Automotive Research naar de economische relevantie van de autosector voor de economie van de Verenigde Staten. De studie, in opdracht van de Alliance of Automobile Manufacturers, concludeert dat de "productie en verkoop van auto’s en andere banen die gerelateerd zijn aan het autogebruik" verantwoordelijk zijn voor 1 op de 10 banen in de Verenigde Staten.

Het onderzoek telt echter ook banen in de staal-, glas- en elektronicasector mee, net als die in bijvoorbeeld de taxibranche, reissector en bij reclamebureaus. Bovendien is data gebruikt uit de periode 1998 - 2001. Sindsdien is de auto-industrie veranderd. De werkgelegenheid in de sector is na 2001 teruggelopen. Bovendien is het een onderzoek naar de gehele auto-industrie, niet naar de werkgelegenheid van de grote drie uit Detroit: General Motors, Chrysler en For. Ook de banen die Japanse en Europese automerken scheppen zijn erin opgenomen.

GM, Chrysler en Ford

Een veel recentere studie van het Center for Automotive Research brengt wel specifiek de gevolgen van het omvallen van GM, Chrysler en Ford in kaart. Er worden twee scenario’s geschetst, waarbij het om een verlies zou gaan in 2009 van maximaal drie miljoen banen. De schok zou echter van korte duur zijn omdat in 2011 40% tot 59% van de banen is overgenomen door autofabrikanten van buiten de Verenigde Staten, die de plek van de Grote Drie innemen.
http://www.fd.nl/artikel/(...)val-gm-chrysler-ford
  vrijdag 12 december 2008 @ 20:58:50 #110
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63971237
Er zijn ook veel teveel auto dealers. Hup, even grote schoonmaak en daarna fris opnieuw beginnen.

Oh ja: Ford. Fijne wagens.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 12 december 2008 @ 22:01:14 #111
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63973105
Het banenverlies wordt sterk overdreven en gedramatiseerd door de rechtse media (gelukkig schreef het FD wél een objectief stuk)
Er wordt beweerd dat secundaire industrieën ook zullen omvallen als de drie autofabrieken failliet gaan. De secundaire industrie krijgt het ook moeilijk, ook als er wel staatssteun komt.
Het is beter om geen staatssteun te geven alleen al omdat het oneerlijke concurrentie is. Crysler, GM en Ford zijn door hun eigen slechte beleid in problemen gekomen. Te hoge kosten door inefficiënt werken en veel te hoge salarissen in de top van de bedrijven.
Mensen blijven tóch autorijden. Als de autobedrijven echt verdwijnen kunnen mensen ook andere merken kopen. Merken die wél efficiënt en goedkoop werken, waardoor de auto's ook weer goedkoper zijn. De secundaire industrieën hebben minder werk door de mindere vraag, maar de vraag blijft bruto gelijk, met of zonder GM.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_63973521
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Het banenverlies wordt sterk overdreven en gedramatiseerd door de rechtse media (gelukkig schreef het FD wél een objectief stuk)
Volgensmij is staatssteun voor de autoindustrie nou niet bepaald een rechts onderwerp. Verder ben ik het helemaal met je eens
pi_63973614
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 22:15 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Volgensmij is staatssteun voor de autoindustrie nou niet bepaald een rechts onderwerp. Verder ben ik het helemaal met je eens
ze hebben nu voldoende geld om de onderneming in stukken te verkopen aan chinezen, de duitse en zweedse overheid en private investeerders

voorstel is nu om de amerikaanse tak van GM kado te doen aan Toyota

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 12-12-2008 22:39:41 ]
  vrijdag 12 december 2008 @ 22:47:35 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63974421
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Het banenverlies wordt sterk overdreven en gedramatiseerd door de rechtse linkse media
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 13 december 2008 @ 11:31:12 #115
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_63982286
Je zou toch verwachten dat de Amerikaanse auto-industrie een soort nationale trost is. Vreemd dat men dit zo maar laat vallen voor idd een fractie van de kosten om de financiele sector overeind te houden. Misschien is het wel terecht hoor, maar ik had dit niet verwacht.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zaterdag 13 december 2008 @ 11:42:37 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63982457
Een weinig belicht element dat denk ik op de achtergrond wel meespeelt is national security.

In een oorlogssituatie heb je met dergelijke fabrieken de mogelijkheid om snel over te schakelen naar oorlogsproductie (zie bijvoorbeeld WO-II). Als je zelf geen productie meer hebt dan is dat een veiligheidsrisico. Stel dat er over een paar jaar een oorlog uitbreekt met China en je hebt geen fabrieken meer om zelf spullen te maken...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63982555
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef SeLang het volgende:
Een weinig belicht element dat denk ik op de achtergrond wel meespeelt is national security.

In een oorlogssituatie heb je met dergelijke fabrieken de mogelijkheid om snel over te schakelen naar oorlogsproductie (zie bijvoorbeeld WO-II). Als je zelf geen productie meer hebt dan is dat een veiligheidsrisico. Stel dat er over een paar jaar een oorlog uitbreekt met China en je hebt geen fabrieken meer om zelf spullen te maken...
klopt echter worden tanks daar niet gemaakt, en de huidige zijn ook niet zo geschikt voor massaproductie omdat ze op kwaliteit zijn geselecteerd niet op productie snelheid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 13 december 2008 @ 11:56:56 #118
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_63982663
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef SeLang het volgende:
Een weinig belicht element dat denk ik op de achtergrond wel meespeelt is national security.

In een oorlogssituatie heb je met dergelijke fabrieken de mogelijkheid om snel over te schakelen naar oorlogsproductie (zie bijvoorbeeld WO-II). Als je zelf geen productie meer hebt dan is dat een veiligheidsrisico. Stel dat er over een paar jaar een oorlog uitbreekt met China en je hebt geen fabrieken meer om zelf spullen te maken...
Juist in dat licht gezien snap ik niet de republikeinen nu opeens voor hun economische principes kiezen.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zaterdag 13 december 2008 @ 12:00:56 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63982713
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

klopt echter worden tanks daar niet gemaakt, en de huidige zijn ook niet zo geschikt voor massaproductie omdat ze op kwaliteit zijn geselecteerd niet op productie snelheid.
Klopt, maar tanks zijn slechts een klein % van het totale aantal voertuigen dat je voor oorlogsvoering nodig hebt. Naast 'gewone' pantserwagens e.d. heb je ook heel veel voertuigen nodig voor logistieke taken.

Daarnaast is het gewoon veel sneller om een bestaande fabriek om te bouwen/ uit te breiden/ aan te passen dan compleet nieuwe fabrieken bouwen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63982996
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 12:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Klopt, maar tanks zijn slechts een klein % van het totale aantal voertuigen dat je voor oorlogsvoering nodig hebt. Naast 'gewone' pantserwagens e.d. heb je ook heel veel voertuigen nodig voor logistieke taken.

Daarnaast is het gewoon veel sneller om een bestaande fabriek om te bouwen/ uit te breiden/ aan te passen dan compleet nieuwe fabrieken bouwen.
snap ik overigens worden die ook omgebouwd want het amerikaanse leger wil onafhankelijker worden van (buitenlandse) olie dus de hummer moet verdwijnen over een aantal jaar.

Maar ik snap wat je bedoeld daar is ook het hele eu landbouwbeleid mee begonnen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_63983002
Reactie van Michael Moore:
quote:
Senate to Middle Class: Drop Dead

Friday, December 12th, 2008

Friends,

They could have given the loan on the condition that the automakers start building only cars and mass transit that reduce our dependency on oil.

They could have given the loan on the condition that the automakers build cars that reduce global warming.

They could have given the loan on the condition that the automakers withdraw their many lawsuits against state governments in their attempts to not comply with our environmental laws.

They could have given the loan on the condition that the management team which drove these once-great manufacturers into the ground resign and be replaced with a team who understands the transportation needs of the 21st century.

Yes, they could have given the loan for any of these reasons because, in the end, to lose our manufacturing infrastructure and throw 3 million people out of work would be a catastrophe.

But instead, the Senate said, we'll give you the loan only if the factory workers take a $20 an hour cut in wages, pension and health care. That's right. After giving BILLIONS to Wall Street hucksters and criminal investment bankers -- billions with no strings attached and, as we have since learned, no oversight whatsoever -- the Senate decided it is more important to break a union, more important to throw middle class wage earners into the ranks of the working poor than to prevent the total collapse of industrial America.

We have a little more than a month to go of this madness. As I sit here in Michigan today, tens of thousands of hard working, honest, decent Americans do not believe they can make it to January 20th. The malaise here is astounding. Why must they suffer because of the mistakes of every CEO from Roger Smith to Rick Wagoner? Make management and the boards of directors and the shareholders pay for this.

Of course that is heresy to the 31 Republicans who decided to blame the poor, miserable autoworkers for this mess. And our wonderful media complied with their spin on the morning news shows: "UAW Refuses to Give Concessions Killing Auto Bailout Bill." In fact the UAW has given concession after concession, reduced their benefits, agreed to get rid of the Jobs Bank and agreed to make it harder for their retirees to live from week to week. Yes! That's what we need to do! It's the Jobs Bank and the old people who have led the nation to economic ruin!

But even doing all that wasn't enough to satisfy the bastard Republicans. These Senate vampires wanted blood. Blue collar blood. You see, they weren't opposed to the bailout because they believed in the free market or capitalism. No, they were opposed to the bailout because they're opposed to workers making a decent wage. In their rage, they were driven to destroy the backbone of this country, not because the UAW hadn't given back enough, but because the UAW hadn't given up.

It appears that the sitting President has been looking for a way to end his reign by one magnanimous act, just like a warlord on his feast day. He will put his finger in the dyke, and the fragile mess of an auto industry will eke through the next few months.

That will give the Senate enough time to demand that the bankers and investment sharks who've already swiped nearly half of the $700 billion gift a chance to make the offer of cutting their pay.

Fat chance.

Yours,
Michael Moore
MMFlint@aol.com
MichaelMoore.com
pi_63983326
Als Michael Moore het niet met de senaat eens is, dan weet je al zeker dat de senaat de goede keuze heeft gemaakt
pi_63989652
Filmpje over de gevolgen van het sluiten van produktielijnen in de Amerikaanse auto-industrie.
Door deze docu krijg ik het idee dat de hele kredietcrisis is veroorzaakt door het verplaatsen van produktielijnen naar lageloonlanden en/of gewoon het sluiten van hele fabrieken. Als gevolg kregen natuurlijk ook toeleveranciers problemen die daardoor ook weer personeel moesten ontslaan.
Zo lijkt de Amerikaanse (auto-)industrie juist de grootste veroorzaker van de mondiale crisis.



June 2008
Detroit was once the symbol of America's industrial power; the birthplace of Ford, the assembly line and the home of GM. But now it feels more like a ghost town littered with abandoned buildings.

In 1913 Detroit was booming but when the Great Depression hit, this abruptly ended. Between 2006 and 2008 four of GM's plants in Michigan closed, and more than 15,000 are homeless in the city. "There's no work in Michigan... all you see is vacant houses" explains one homeless resident. As industries move to areas with cheaper labour, former assembly line workers and buildings are left useless.
  zaterdag 13 december 2008 @ 21:48:20 #124
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_63994149
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:23 schreef Py het volgende:
Filmpje over de gevolgen van het sluiten van produktielijnen in de Amerikaanse auto-industrie.
Door deze docu krijg ik het idee dat de hele kredietcrisis is veroorzaakt door het verplaatsen van produktielijnen naar lageloonlanden en/of gewoon het sluiten van hele fabrieken. Als gevolg kregen natuurlijk ook toeleveranciers problemen die daardoor ook weer personeel moesten ontslaan.
Zo lijkt de Amerikaanse (auto-)industrie juist de grootste veroorzaker van de mondiale crisis.
Dat snap ik niet. Die productielijnen gaan weg op locatie A, maar komen terug op locatie B. Zo ook de werkgelegenheid en subindustrie.

de sub-prime verklaring voor de kredietcrisis is veel logischer
  zaterdag 13 december 2008 @ 22:05:58 #125
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_63994588
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:23 schreef Py het volgende:
Filmpje over de gevolgen van het sluiten van produktielijnen in de Amerikaanse auto-industrie.
Door deze docu krijg ik het idee dat de hele kredietcrisis is veroorzaakt door het verplaatsen van produktielijnen naar lageloonlanden en/of gewoon het sluiten van hele fabrieken. Als gevolg kregen natuurlijk ook toeleveranciers problemen die daardoor ook weer personeel moesten ontslaan.
Zo lijkt de Amerikaanse (auto-)industrie juist de grootste veroorzaker van de mondiale crisis.



June 2008
Detroit was once the symbol of America's industrial power; the birthplace of Ford, the assembly line and the home of GM. But now it feels more like a ghost town littered with abandoned buildings.

In 1913 Detroit was booming but when the Great Depression hit, this abruptly ended. Between 2006 and 2008 four of GM's plants in Michigan closed, and more than 15,000 are homeless in the city. "There's no work in Michigan... all you see is vacant houses" explains one homeless resident. As industries move to areas with cheaper labour, former assembly line workers and buildings are left useless.

Erg naar dat filmpje. Via dat filmpje kwam ik nog weer andere filmpjes over Detroit tegen... echt bizar wat daar is gebeurd. complete wijken die uit niets anders bestaan dan uitelkaar vallende huizen ne bedrijfspanden, alles overwoekerd. Er wordt niet eens moeite gedaan om te slopen lijkt het.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zondag 14 december 2008 @ 02:36:23 #126
188345 Py
op zich
pi_64000224
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 21:48 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Dat snap ik niet. Die productielijnen gaan weg op locatie A, maar komen terug op locatie B. Zo ook de werkgelegenheid en subindustrie.

de sub-prime verklaring voor de kredietcrisis is veel logischer
Locatie B ligt natuurlijk niet in de States.
pi_64000444
Het gemiddelde uurloon van de huidige werker in Detroit wat ze werkelijk in hun salaris terugzien is $27 wat minder is dan de $30 die werknemers in de autoindustrie in de zuidelijke staten krijgen. Tot het $70/uur tarief kom je alleen als je alle kosten die de Big 3 (GM, Chrysler, Ford) maken voor ziekenfondspremies en pensioenen aan al gepensioneerden moet betalen. De Big 3 zijn al jaren bezig om de kosten voor de pensioenen te drukken en ze kunnen gewoon niet concurreren met de buitenlandse autobedrijven die niets voor gezondheidszorg hoeven te betalen omdat die allemaal een nationaal ziekenfonds hebben en dus niet die gigantische ziekenfondspremies hoeven te betalen. Verder zijn loonkosten slechts 10% van de totale kosten om een auto te maken dus zelfs als ze de salarissen halveren gaat de prijs van een auto slechts 5% naar beneden. Het is ook een fabeltje dat de Big 3 niks meer verkopen. 50% van de autoverkopen in de VS is van de Big 3 en veel modellen zijn net zo zuinig als die van Toyota. Verder zou deze "bailout" werkelijk als een lening in de boeken komen te staan die moet worden terugbetaald in plaats van het geld dat naar de banken is gegaan.

Om nog eens terug te komen op die banken. De werkelijke score is niet $700 miljard maar op het moment al $8500 miljard aan gegarandeerd geld van de Treasury en de Fed. En waar maken de banken dit geld aan op? Wel de banken wilden de garantie dat ze dit geld vrij konden besteden zonder enig overzicht en in plaats van weer leningen te verstrekken zijn de banken "retention fees" oftewel bonussen aan managers gaan geven om te blijven, zijn ze winstgevende kleinere banken gaan over nemen en krijgen de managers daar "performance fees" voor en een gedeelte gaat naar het betalen van dividend over aandelen die grotendeels in handen zijn van het management en verder krikken ze hun eigen balans een beetje op. $8500 miljard belastingdollars die gewoonweg worden gestolen door de banken en niemand die er wat van zegt.

En dan nu over de vakbonden en degenen die zeggen dat die verantwoordelijk zijn voor hoe slecht het gaat met de Amerikaanse autobedrijven. Vergeet niet dat bijna iedereen zijn huidige levensstijl aan de vakbonden te danken heeft. Als in de 19e en 20e eeuw vakbonden niet waren ontstaan woonden we nu nog met zijn twaalven in een krot van twee kamers, met net genoeg geld om gedwongen voedsel en kleding te kopen bij de winkel van de baas maar verstoken van goede medische zorg en geen enkele kans om hoger onderwijs te volgen en hogerop te komen. Bovendien hoe zouden jullie reageren op een loonsverlaging van 50%? Ik denk dat de meesten niet eens meer rond zouden kunnen komen en degenen die dat nog wel kunnen gaan op zoek naar beter betalend werk. Lonen die zijn afgesproken tussen volwassenen in de Amerikaanse versie van de CAO en waar de regering niets over te zeggen zou moeten hebben.

En dat is de werkelijke agenda van de Republikeinen hier. Het zwartmaken van de vakbonden en de Amerikaanse bevolking zo bang maken dat ze hun baan verliezen dat ze zowat gratis gaan werken en de managers aan de top een nog grotere winstbonus kunnen opstrijken. Ook betekent een bankroet voor de Big 3 dat alle gepensioneerden al hun rechten verliezen dus meer geld voor de top als dat niet meer betaald moet worden na de herstart. Plus de buitenlandse autobedrijven zitten in de zuidelijke staten van de VS waar de Republikeinen de macht hebben en die ze gelokt hebben met grote belastingkortingen, zeg maar een soort van bailout vooraf. Een bankroet van de Big 3 is goed voor de werkgelegenheid in hun staten want er zal toch iemand auto's moeten blijven maken.

Dus nog even ter vergelijking, $8500 miljard belastingdollars worden zonder enig voorbehoud gegeven aan de al stinkend rijke bankiers maar een lening van $14 miljard aan de Big 3 is te veel en wordt niet gegeven omdat de vakbonden niet akkoord gaan met de halvering van de salarissen van de autowerkers. Ik ben op zich tegen bailouts maar het meten met twee maten gaat mij hier wat te ver.

[ Bericht 6% gewijzigd door Wachter op 14-12-2008 03:44:40 ]
pi_64000962
quote:
Op zondag 14 december 2008 03:06 schreef Wachter het volgende:
Het gemiddelde uurloon van de huidige werker in Detroit wat ze werkelijk in hun salaris terugzien is $27 wat minder is dan de $30 die werknemers in de autoindustrie in de zuidelijke staten krijgen. Tot het $70/uur tarief kom je alleen als je alle kosten die de Big 3 (GM, Chrysler, Ford) maken voor ziekenfondspremies en pensioenen aan al gepensioneerden moet betalen. De Big 3 zijn al jaren bezig om de kosten voor de pensioenen te drukken en ze kunnen gewoon niet concurreren met de buitenlandse autobedrijven die niets voor gezondheidszorg hoeven te betalen omdat die allemaal een nationaal ziekenfonds hebben en dus niet die gigantische ziekenfondspremies hoeven te betalen. Verder zijn loonkosten slechts 10% van de totale kosten om een auto te maken dus zelfs als ze de salarissen halveren gaat de prijs van een auto slechts 5% naar beneden. Het is ook een fabeltje dat de Big 3 niks meer verkopen. 50% van de autoverkopen in de VS is van de Big 3 en veel modellen zijn net zo zuinig als die van Toyota. Verder zou deze "bailout" werkelijk als een lening in de boeken komen te staan die moet worden terugbetaald in plaats van het geld dat naar de banken is gegaan.

Om nog eens terug te komen op die banken. De werkelijke score is niet $700 miljard maar op het moment al $8500 miljard aan gegarandeerd geld van de Treasury en de Fed. En waar maken de banken dit geld aan op? Wel de banken wilden de garantie dat ze dit geld vrij konden besteden zonder enig overzicht en in plaats van weer leningen te verstrekken zijn de banken "retention fees" oftewel bonussen aan managers gaan geven om te blijven, zijn ze winstgevende kleinere banken gaan over nemen en krijgen de managers daar "performance fees" voor en een gedeelte gaat naar het betalen van dividend over aandelen die grotendeels in handen zijn van het management en verder krikken ze hun eigen balans een beetje op. $8500 miljard belastingdollars die gewoonweg worden gestolen door de banken en niemand die er wat van zegt.

En dan nu over de vakbonden en degenen die zeggen dat die verantwoordelijk zijn voor hoe slecht het gaat met de Amerikaanse autobedrijven. Vergeet niet dat bijna iedereen zijn huidige levensstijl aan de vakbonden te danken heeft. Als in de 19e en 20e eeuw vakbonden niet waren ontstaan woonden we nu nog met zijn twaalven in een krot van twee kamers, met net genoeg geld om gedwongen voedsel en kleding te kopen bij de winkel van de baas maar verstoken van goede medische zorg en geen enkele kans om hoger onderwijs te volgen en hogerop te komen. Bovendien hoe zouden jullie reageren op een loonsverlaging van 50%? Ik denk dat de meesten niet eens meer rond zouden kunnen komen en degenen die dat nog wel kunnen gaan op zoek naar beter betalend werk. Lonen die zijn afgesproken tussen volwassenen in de Amerikaanse versie van de CAO en waar de regering niets over te zeggen zou moeten hebben.

En dat is de werkelijke agenda van de Republikeinen hier. Het zwartmaken van de vakbonden en de Amerikaanse bevolking zo bang maken dat ze hun baan verliezen dat ze zowat gratis gaan werken en de managers aan de top een nog grotere winstbonus kunnen opstrijken. Ook betekent een bankroet voor de Big 3 dat alle gepensioneerden al hun rechten verliezen dus meer geld voor de top als dat niet meer betaald moet worden na de herstart. Plus de buitenlandse autobedrijven zitten in de zuidelijke staten van de VS waar de Republikeinen de macht hebben en die ze gelokt hebben met grote belastingkortingen, zeg maar een soort van bailout vooraf. Een bankroet van de Big 3 is goed voor de werkgelegenheid in hun staten want er zal toch iemand auto's moeten blijven maken.

Dus nog even ter vergelijking, $8500 miljard belastingdollars worden zonder enig voorbehoud gegeven aan de al stinkend rijke bankiers maar een lening van $14 miljard aan de Big 3 is te veel en wordt niet gegeven omdat de vakbonden niet akkoord gaan met de halvering van de salarissen van de autowerkers. Ik ben op zich tegen bailouts maar het meten met twee maten gaat mij hier wat te ver.
goed stukje
  zondag 14 december 2008 @ 09:49:36 #129
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64001724
Met één, volgens mij, redelijk belangrijke omissie: er worden producten gemaakt die bijna niemand wil hebben.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 14 december 2008 @ 09:55:07 #130
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64001753
Ik vraag me af wat er met al die auto's gaat gebeuren als de boel omvalt. Ik wil er wel eentje hebben, voor de gratis.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 14 december 2008 @ 09:57:43 #131
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64001773
quote:
Op zondag 14 december 2008 09:55 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vraag me af wat er met al die auto's gaat gebeuren als de boel omvalt. Ik wil er wel eentje hebben, voor de gratis.
Er zijn nu acties als 'buy one get one free'.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_64002210
quote:
Op zondag 14 december 2008 09:57 schreef popolon het volgende:

[..]

Er zijn nu acties als 'buy one get one free'.
Dat is in europa ook al bij sommige renault dealers in belgie en frankrijk.

Dan koop je minimaal 1 megane en je krijgt er voor niets nog een twingo bij.
  zondag 14 december 2008 @ 10:57:55 #133
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_64002221
quote:
Op zondag 14 december 2008 09:55 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vraag me af wat er met al die auto's gaat gebeuren als de boel omvalt. Ik wil er wel eentje hebben, voor de gratis.
Worden denk ik per opbod verkocht
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 14 december 2008 @ 11:00:14 #134
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64002248
quote:
Op zondag 14 december 2008 10:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is in europa ook al bij sommige renault dealers in belgie en frankrijk.

Dan koop je minimaal 1 megane en je krijgt er voor niets nog een twingo bij.
Nederland was er ook een dealer die dat al deed. Koop een Espace en krijg een Twingo voor niks.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_64002381
quote:
Op zondag 14 december 2008 10:57 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Worden denk ik per opbod verkocht
nu is iedere chevrolet al 1000 euro goedkoper met ingang van deze maand, om van de voorraden af te komen
http://www.chevrolet.nl/a(...)limited-edition.html


ik denk dat ze zelfs op variabele kostprijs basis gaan verkopen
pi_64002492
Al die auto's die nog in de haven van L.A staan te wachten gaan denk ik voor 1/4 van de normale nieuw waarde weg. Er is gewoon geen vraag meer naar dit soort auto's.

Ik zie ook geen andere mogelijkheid dan dat de big 3 allemaal op de fles gaan. En daarna een plan oprichten om met andere auto's weer op te starten, uiteraard met veel minder personeel.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  zondag 14 december 2008 @ 11:58:24 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64002982
Echt belachelijk om fabrikanten van onverkoopbare autos een bailout te geven terwijl er voor de Tesla een wachtlijst is van een paar jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 14 december 2008 @ 12:11:45 #138
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64003191
quote:
Op zondag 14 december 2008 11:58 schreef SeLang het volgende:
Echt belachelijk om fabrikanten van onverkoopbare autos een bailout te geven terwijl er voor de Tesla een wachtlijst is van een paar jaar.
Niet overdrijven he? Volgens hun eigen FAQ is de wachttijd ongeveer 12 maanden na het geven van de definitieve order. Wel een prijzig autootje, overigens. 99 Mille voor een Europese versie....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 14 december 2008 @ 12:24:47 #139
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_64003390
quote:
Op zondag 14 december 2008 02:36 schreef Py het volgende:

[..]

Locatie B ligt natuurlijk niet in de States.
als je het over een globale crisis hebt maakt dat nu juist niets uit
  zondag 14 december 2008 @ 12:28:28 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64003466
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet overdrijven he? Volgens hun eigen FAQ is de wachttijd ongeveer 12 maanden na het geven van de definitieve order.
Ah, die beginnen nu dus ook last te krijgen van de crunch...
Maar het blijft in schril contrast staan met de "buy one get one for free!" van sommige andere fabrikanten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 14 december 2008 @ 12:30:15 #141
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64003497
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:24 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

als je het over een globale crisis hebt maakt dat nu juist niets uit
Ik denk dat 30 Miljoen Amerikanen die minder te besteden hebben iets meer impact heeft als 30 miljoen Indiers die minder te besteden hebben.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 14 december 2008 @ 12:33:37 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64003533
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wel een prijzig autootje, overigens. 99 Mille voor een Europese versie....
Duur?
Je kunt bijna 400.000 van die tesla autootjes kopen voor het geld dat 'The Big 3' hebben gevraagd aan overheidssteun.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64003555
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ah, die beginnen nu dus ook last te krijgen van de crunch...
Maar het blijft in schril contrast staan met de "buy one get one for free!" van sommige andere fabrikanten.
Al iets eerder (eind oktober) had tesla ook al last van de crunch.

http://blogs.discovermaga(...)rouble-high-hurdles/
  zondag 14 december 2008 @ 12:35:21 #144
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64003568
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Duur?
Je kunt bijna 400.000 van die tesla autootjes kopen voor het geld dat 'The Big 3' hebben gevraagd aan overheidssteun.
Ik zie het verband niet? Je kunt nog veel meer Renault Meganes kopen voor dat bedrag. En de Toyota Prius of de Honda Civic is ook geen 99 mille. Kun je er ook meer voor kopen dus. Your point being...?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 14 december 2008 @ 12:35:36 #145
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64003574
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Duur?
Je kunt bijna 400.000 van die tesla autootjes kopen voor het geld dat 'The Big 3' hebben gevraagd aan overheidssteun.
Probleem is wel dat ze dan pas over 10 jaar geleverd zullen worden.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 14 december 2008 @ 12:37:02 #146
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_64003600
quote:
Op zondag 14 december 2008 03:06 schreef Wachter het volgende:
*verhaal*
En welk stukje precies rechtvaardigd om bij die bekende context toch maar door te blijven gaan met produceren op die locatie? Als ik jouw stukje zo lees hadden deze bedrijven, bij goed strategisch management, al lang in een ander land / landsdeel gezeten om de continuïteit vn de organisatie te waarborgen. Het is niet zo dat het deze bedrijven zomaar is overkomen dat pensioenen betaald moeten worden e.d. en loonkosten hard gestegen zijn of milieutechnische innovaties een must. Zij hebben het op zijn minst kunnen constateren en er al naar kunnen handelen. De textielindustrie zit toch ook niet meer in Tilburg, om maar eens iets te noemen. Waarom zijn het juist deze bedrijven die in de mangel komen? Als de automobielindustrie slachtoffer is van het verhaal zouden ze allemaal voor de bijl gaan.
  zondag 14 december 2008 @ 12:39:44 #147
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_64003639
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik denk dat 30 Miljoen Amerikanen die minder te besteden hebben iets meer impact heeft als 30 miljoen Indiers die minder te besteden hebben.


Heb je de discussie wel gevolgd? Het verplaatsen van wat autoindustrie in Michigan met als resultaat 10.000 daklozen erbij (en in Canada dus 10.000 minder) is heeeeel wat anders dan 30 miljoen Amerikanen die minder te besteden hebben.

Er werd gesteld dat het sluiten van die industrie op locatie A de veroorzaker zou zijn van de huidige crisis. Welnu, dat lijkt mij minder plausibel dan het subprime verhaal
  zondag 14 december 2008 @ 12:40:29 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64003649
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik zie het verband niet? Je kunt nog veel meer Renault Meganes kopen voor dat bedrag. En de Toyota Prius of de Honda Civic is ook geen 99 mille. Kun je er ook meer voor kopen dus. Your point being...?
Mijn punt is dat die autofabrikanten een volkomen absurd bedrag aan belastinggeld opeisen. Om dat te visualiseren drukte ik dat bedrag uit in een onvoorstelbaar groot aantal hele dure autos.
Maar dat begreep je zelf ook wel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64003750
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Niet overdrijven he? Volgens hun eigen FAQ is de wachttijd ongeveer 12 maanden na het geven van de definitieve order. Wel een prijzig autootje, overigens. 99 Mille voor een Europese versie....
Ja net zoals een spaarlamp wat prijziger als een normale lamp is.

Laten we eens even een simpele berekening met energiekosten per jaar erbij maken.

Die electrische auto zou ik moeten vol kunnen laden met 53 KWH * 22 eurocent = 10 euro voor 350 km bereik zijn. Een gemiddele nederlander rijdt 20.000 km/ jaar => aan stroom kosten kost je dat 570 euro per jaar.

Dan nemen we een normale middenklasse auto die rijdt 1 op 10. dus hebben we voor 2000 liter benzine a 1.25 nodig, dus 2500 euro per jaar om die 20.000 km/jaar te rijden met een fossiele verbrandingsmotor.

verder zit er in de roadmap van tesla plannen om de versies die hierna komen steeds goedkoper op de markt te kunnen brengen. Ik vind het nog niet eens een blachelijk prijs 99.000 euro voor een totaal nieuw concept sportwagen. Hoeveel durft spijker ook weer voor oude technologie te vragen per auto.
  zondag 14 december 2008 @ 12:49:52 #150
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64003833
Punt is natuurlijk wel dat een bedrijf als Tesla door zo'n bailout van de grote drie bijna ten dode is opgeschreven. Terwijl dat bedrijf het juist allemaal goed heeft voorzien en uitstekend ondernemerschap getoond heeft. Door de grote drie te laten falen, zou je juist jonge bedrijven als Tesla in staat stellen de onderneming naar een veel hoger plan te tillen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 14 december 2008 @ 12:54:41 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64003912
quote:
Op zondag 14 december 2008 12:49 schreef Lemmeb het volgende:
Punt is natuurlijk wel dat een bedrijf als Tesla door zo'n bailout van de grote drie bijna ten dode is opgeschreven. Terwijl dat bedrijf het juist allemaal goed heeft voorzien en uitstekend ondernemerschap getoond heeft. Door de grote drie te laten falen, zou je juist jonge bedrijven als Tesla in staat stellen de onderneming naar een veel hoger plan te tillen.
Klopt.
Dit zegt Jim Rogers daarover.

"What is outrageous economically and is outrageous morally is that normally in times like this, people who are competent and who saw it coming and who kept their powder dry go and take over the assets from the incompetent," he said. "What's happening this time is that the government is taking the assets from the competent people and giving them to the incompetent people and saying, now you can compete with the competent people. It is horrible economics."
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')