quote:Sector Snap: GM, Ford decline as rescue hopes dim
December 11, 2008 1:51 PM ET
Associated PressAll Associated Press news
NEW YORK (AP) - Shares of General Motors Corp. and Ford Motor Co. declined on Thursday as the $14 billion auto industry rescue package stalled amid stiffening Republican opposition in the Senate.
GM shares sank 38 cents, or 8.3 percent, to $4.22 in afternoon trading. Ford shares gave up 17 cents, or 5.2 percent, to $3.08.
Senate Republican Leader Mitch McConnell came out against the rescue package on Thursday, saying it "isn't nearly tough enough."
McConnell said the legislation doesn't demand enough pay and benefit concessions from autoworkers, and called for a different bill to be drafted. That idea seemed unlikely to gain traction from Democrats, who count labor unions as a key constituency.
The latest hurdle comes just a day after the House of Representatives passed its version of a rescue package after hammering out a compromise with the White House. The Bush Administration is insisting that the economy cannot sustain the layoffs that would result from a failure to pass an auto rescue bill.
U.S.-traded shares of Asian automakers advanced on Thursday. Shares of Honda Motor Co. jumped $1.45, or 6.6 percent, to $23.58. Toyota Motor Corp. rose $1.74, or 2.7 percent, to $65.14. Nissan Motor Co. gained 9 cents to $7.48.
© 2008 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.
Dat wordt feest morgen op de beurs als ze er niet uitkomen....quote:
Auto's wachten op een koper in de Amerikaanse staat Californië. Foto AP
'Geen steun voor auto-industrie VS'
Gepubliceerd: 11 december 2008 21:09 | Gewijzigd: 11 december 2008 21:42
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 11 dec. Het plan om een fonds van 14 miljard dollar in te stellen om de Amerikaanse auto-industrie te helpen lijkt steeds kanslozer, nu de Republikeinen het voorstel waarschijnlijk niet zullen steunen.
Republikeins leider in de Senaat Mitch McConnell heeft zich tegen het plan uitgesproken. McConnell vindt dit voorstel van heel andere orde dan de 700 miljard die Bush in oktober uittrok om de economie er weer bovenop te helpen.
Volgens de Republikein is het onduidelijk welke industrieën of particulieren er dan nog meer hulp verdienen. ,,Veel Amerikanen vragen zich af wanneer de dag komt dat hun hachje gered wordt", zei McConnell tegen de New York Times.
Het Witte Huis heeft de Republikeinse partij aangespoord om toch het plan te steunen - de invloed van scheidend president Bush is echter steeds kleiner aan het worden en maakt nauwelijks indruk meer.
Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft gisteren ingestemd met een reddingsplan voor de drie grote Amerikaanse autofabrikanten.
Daarmee moet het omvallen van twee van ’s werelds grootste autofabrikanten voorkomen worden, evenals het faillissement van duizenden aanverwante bedrijven en ontslagrondes die volgens de autosector zelf een op de tien Amerikanen met een baan zou treffen en een catastrofaal effect op de Amerikaanse economie zou hebben.
Ook op Wall Street viel onzekerheid over het plan te merken. Beleggers vrezen dat een bankroet in de autosector een schokgolf zal veroorzaken door de gehele economie. In afwachting van de uitkomst in de Senaat stond General Motors op de beurs 10,6 procent lager en verloor Ford 8,6 procent.
Dat was gisteren, het gaat nu om de senaat, waar meer tegenstand is.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:21 schreef PrincePolly het volgende:
Er klapt helemaal niks:
Met 237 stemmen voor en 170 stemmen tegen is het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden akkoord gegaan met de 15 miljard hulp aan de Amerikaanse auto-industrie. Onder de Republikeinen zitten de meeste tegenstanders en de senators van die partij hebben al aangekondigd dat er nog flink wat aan het plan moet wijzigen, willen zij hun goedkeuring geven.
De Republikeinen zeggen later in de week met een gewijzigd voorstel te komen; waar de autofabrikanten en de vakbonden ook weer akkoord mee moeten gaan. Het is nog niet duidelijk wanneer de stemming in de Senaat is, maar de verwachting is dat het leed over enkele dagen is geleden.
Nou ja, 't staal is goedkoop dus dat is in ieder geval nog wat positiefs bij het bouwen van onverkoopbare auto's.quote:Op vrijdag 12 december 2008 01:45 schreef mcDavid het volgende:
Wat jammer, ik vond het nog wel zo'n briljant plan!
14 miljard investeren in auto's die geen hond wil hebben..
Laat de Amerikaanse die miljarden gebruiken om de pensioenverplichtingen over te nemen van de autobouwers. Ik snap niet dat de democraten deze rommel nog langer willen steunen, en met het geld dat je anders aan de steun zou besteden kun je bijvoorbeeld dus de pensioenverplichtingen over nemen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 01:45 schreef mcDavid het volgende:
14 miljard investeren in auto's die geen hond wil hebben..
quote:Auto bailout bill dies in Senate
(CNN) -- Senate Democrats and the White House failed to find 60 votes to end debate on a $14 billion auto bailout bill and bring it to a vote Thursday night, killing the measure for the year.
Sen. Tom Coburn, center, and other Republican senators raised objections to the auto bailout plan Wednesday.
Sen. Tom Coburn, center, and other Republican senators raised objections to the auto bailout plan Wednesday.
The 52-35 vote followed the collapse of negotiations between Senate Democrats and Republicans seeking a compromise.
"We have worked and worked and we can spend all night tonight, tomorrow, Saturday, and Sunday, and we're not going to get to the finish line," Senate Majority Leader Harry Reid said on the Senate floor before the vote. "That's just the way it is. There's too much difference between the two sides."
Reid acknowledged the bill would not survive the procedural vote.
Senate Minority Leader Mitch McConnell said the sticking point was the United Auto Workers' refusal to set a "date certain" to put employees at U.S. auto manufacturers at "parity pay" with U.S. employees at foreign automakers in the United States.
Currently, analysts estimate the union workers at U.S. automakers make about $3 to $4 per hour more than the non-union U.S. employees of foreign automakers like Toyota and Honda, according to the Center for Automotive Research.
The House easily passed the bailout bill earlier this week, but it quickly ran into trouble in the Senate, where Republicans objected to several provisions. Negotiations Thursday involved a compromise proposal put forward by Sen. Bob Corker, R-Tennessee, but the senators could not reach agreement.
Don't Miss
The struggling automakers may get some money anyway.
As part of their effort to urge skeptical Republicans to back the deal, Bush officials made clear that if Congress didn't act, the White House would have to step in to save Detroit from collapse with funds from the Troubled Asset Relief Program, according to the sources familiar with the conversations.
One of the sources said that a White House official made it clear to a GOP senator that would be the worst option, because the loan could go to the auto companies with few or no requirements along with it.
The sources asked not to be named because of the sensitivity of private conversations.
Democrats pressed the White House from the start to help Detroit by using some of the $700 billion for the financial sector, but the White House and Treasury Secretary Henry Paulson refused.
"I would only hope that the president, who has worked so well with us for the past several weeks, would now consider using the TARP money," Reid said after Thursday night's vote.
Qua tijdslijn als ze gaan vallen (en die kans is nu zeer aannemelijk) is dat ongeveer gelijktijdig op het moment dat Obama op het pluche gaat zitten (20-jan-2009).quote:IF NO AID APPROVED THIS MONTH
GM would fall into the most immediate danger of the U.S.-based auto makers if Congress fails to approve an aid package, followed by Chrysler and Ford Motor.
GM and Chrysler have said they could be forced into bankruptcy within weeks if they do not obtain federal funding and Ford has sought a line of credit as insurance against a worsening downturn or a failure of one of its rivals.
With cash dwindling, GM could try to buy time by asking for forbearance from its trade creditors who would be expected to demand expedited payment.
GM, which has already delayed two weeks of incentive payments to dealers into January, could also seek to delay other kinds of payments like salaries.
GM may also try to tap other sources of liquidity, potentially using unencumbered assets overseas to raise new secured lending overseas.
But this would certainly be at punitive rates and new borrowing would complicate the swap of debt for equity fundamental to its restructuring.
A bankruptcy filing would be a last resort for GM, but would be an option, especially if the board of directors concludes that the automaker needs to make a break from Chief Executive Rick Wagoner's policies.
Still, the government likely would be forced to support GM through debtor-in-possession financing.
With more than half of GM's suppliers also tied to Chrysler and Ford, Chrysler could be quickly forced to follow GM into bankruptcy, which could trigger a liquidity crisis at Ford.
Nee. Het nieuwe congres wordt op 6 januari ingezworen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 02:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zit de senaat al eigenlijk in zijn nieuwe samenstelling? Ik geloof dat er tijdens de presidentverkiezingen ook 50 nieuwe senatoren zijn gekozen.
Dat gevoel heb ik ook een beetje..quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:26 schreef Llotyhy het volgende:
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst niet met de democraten maar met de republikeinen eens was, maar het moment is daar...![]()
Dat wordt dan dus de ontmanteling van GM en dus een failliet van Saabquote:Op vrijdag 12 december 2008 07:17 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook een beetje..![]()
Hoewel ik het plan van Obama, om innovatieve eisen te incorporeren in een reddingsplan wel sympathiek en slim.
Neemt niet weg dat innovatie in een echt vrije markt (zonder grote spelers) waarschijnlijk veel sneller zal gaan.
Tja, innovatie kost geld, maar je ziet wat er op lange termijn gebeurd als je het niet doet.quote:Op donderdag 11 december 2008 22:40 schreef JaZekerZ het volgende:
Is het dan niet volledig terecht dat deze, jarenlang innovatieschuwende logge bedrijven eens de weg vrij maken en dat er eindelijk eens niet met talloze miljarden gegooid wordt om de boel gekunseld in elkaar te houden.
Inderdaad. En dat kost wellicht de auto industrie de kop in de VS.quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:57 schreef Pheno het volgende:
[..]
Tja, innovatie kost geld, maar je ziet wat er op lange termijn gebeurd als je het niet doet.
En Opel. En Chevrolet. Ik snap overigens niet dat GM niet allang Saab weer verkocht heeft. Wel slim om Daewoo over te nemen, hebben ze tenminste een kleine toe-hold op de Amerikaanse markt met goede import-auto's (vergeleken bij hun eigen crap, dan he?quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat wordt dan dus de ontmanteling van GM en dus een failliet van Saab
Ik ben idd verbaast over de republikeinen in dit verhaal. Zouden ze eindelijk geleerd hebben van hun stupiditeit van de laatste 8 tot 10 jaar en zich weer op hun oorspronkelijke politieke wortels richten? Zou een verademing zijn om eerlijkt zijn.quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:56 schreef Megumi het volgende:
Zijn de republikeinen in tijden weer eens slim bezig.
Dat is uiteraard ook geheel waar.quote:Op vrijdag 12 december 2008 08:45 schreef Hyperdude het volgende:
NB.
Voor de complotdenkers: Republikeinen malen niet om een paar honderdduizend werkloze zwarten in Detroit, maar wel om een paar duizend witte bankwerknemers in New York
Die bailout zal er in de rebound wel komen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 09:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het verbaast me eerlijk gezegd niet dat de bailout er niet komt... Ja, het kost natuurlijk heeel veel banen, maar betreffende bedrijven hebben nogal wat problemen genegeerd....
Nee opel kan winst maken, Saab niet , nooitquote:Op vrijdag 12 december 2008 08:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En Opel. En Chevrolet. Ik snap overigens niet dat GM niet allang Saab weer verkocht heeft. Wel slim om Daewoo over te nemen, hebben ze tenminste een kleine toe-hold op de Amerikaanse markt met goede import-auto's (vergeleken bij hun eigen crap, dan he?)
Het is wel erg shit voor de pensionados van GMquote:Op vrijdag 12 december 2008 09:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het verbaast me eerlijk gezegd niet dat de bailout er niet komt... Ja, het kost natuurlijk heeel veel banen, maar betreffende bedrijven hebben nogal wat problemen genegeerd....
Opel heeft ook staatsteun aangevraagd bij de Duitse regering. Ik zeg richt je op Ford dat is de meest levensvatbare van de 3 en je bouwt een paar SUV productielijnen om tot Fiesta, Focus en Mondeo lijnen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 09:32 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee opel kan winst maken, Saab niet , nooit
Chevrolet US ook niet, Chevrolet Daewoo denk ik wel
Ford heeft van de Big Three idd de beste kaarten, door de europese modellen die ze hebben. Als ze die naar de US of A kunnen brengen is er nog hoop voor dat bedrijf.quote:Op vrijdag 12 december 2008 09:40 schreef vipergts het volgende:
[..]
Opel heeft ook staatsteun aangevraagd bij de Duitse regering. Ik zeg richt je op Ford dat is de meest levensvatbare van de 3 en je bouwt een paar SUV productielijnen om tot Fiesta, Focus en Mondeo lijnen.
voor dat geld flink wat toezicht en maar hopen op het beste
Beetje rare vergelijking.quote:Op vrijdag 12 december 2008 10:03 schreef LXIV het volgende:
Aan de oorlog in Irak is nu 580 miljard euro besteed. In dat opzicht lijkt het me toch zuur als werknemer bij Ford wanneer jouw regering dat geld dus wél aan Irak wil besteden maar niet 3% van dat bedrag aan jouw baan. Hoe oneconomisch dat ook is. Dat was die oorlog in Irak namelijk ook niet.
En de overige wapenproducenten dan die hebben toch ook meer dan genoeg geld aan irak verdient. niet te vergeten ook nog de 2 vliegtuig giganten die natuurlijk ook niet kunnen voortbestaan zonder de heel lucratieve oorlogsvliegtuigen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 09:59 schreef LXIV het volgende:
Overigens is die 15 miljard steun voor de autoindustrie een absoluut schijntje vergeleken met het geld wat in de bodemloze put Irak gekieperd is, en daar heeft helemaal niemand iets aan gehad behalve de aandeelhouders van Raytheon en Blackwater.
Ford is ook de enige die nog niet heeft gedreigd vóór het eind van het jaar om te vallen zonder staatssteun. Overigens leiden de bedrijven ook erg onder hun torenhoge loon- en pensioenkosten, als na een eventueel faillissement hier en daar delen worden overgekocht kunnen ze voor ongeveer de helft van het geld produceren.quote:Op vrijdag 12 december 2008 09:46 schreef Q. het volgende:
[..]
Ford heeft van de Big Three idd de beste kaarten, door de europese modellen die ze hebben. Als ze die naar de US of A kunnen brengen is er nog hoop voor dat bedrijf.
Volgens mij werd er op een zeker moment een wet afgekondigd die een bepaald maximaal verbruik voor een auto vaststelde, omdat de Amerikaanse autofabrikanten weigerden om efficiënte auto's te bouwen. Een auto moest minstens iets van 1 op 7 lopen ofzo.quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Dat snap ik ook niet zo goed. Saturn (onderdeel van GM) brengt dezelfde modellen op de US markt als Opel doet in Europa. Toch wil dat voor geen meter.quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Jappen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dan vraag ik me af, als de yanks geen SUV's meer willen hebben, en geen Europese auto's, wat dan?
omdat gm nogal wat schulden daar geparkeerd heeft volgensmij maakt opel/vauxall gewoon winstquote:Op vrijdag 12 december 2008 09:40 schreef vipergts het volgende:
[..]
Opel heeft ook staatsteun aangevraagd bij de Duitse regering. Ik zeg richt je op Ford dat is de meest levensvatbare van de 3 en je bouwt een paar SUV productielijnen om tot Fiesta, Focus en Mondeo lijnen.
voor dat geld flink wat toezicht en maar hopen op het beste
Carlyle groups bedoel je? http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Carlyle_Groupquote:Op vrijdag 12 december 2008 10:33 schreef Basp1 het volgende:
Hoe heet de investeringsmaatschappij waar rumsfeld iet mee had ook alweer, halliburton was dat toch hadden die ook niet een flinke omzetstijging door de irak oorlog. Of te wel er zijn meer dan genoeg warmongers rijk geworden van de irak oorlog.
Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:34 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het is niet ongewoon voor een (ex-)fabrieksarbeider om twee huizen, drie auto's en een boot te hebben.
De Toyota's en Honda's die in de VS rondrijden worden ook gewoon in de VS gemaakt.quote:
Of die getallen kloppen weet ik niet, maar ik weet wel dat de gemiddelde fabrieksarbeider bij GM/F/C veel te veel geld krijgt voor wat hij doet. Ik zal eens kijken of ik getallen kan vinden. Dat is voor een groot deel overigens een gevolg van die idiote vakbonden, Italiaanse taferelen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:15 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
De Prius staat op plaats 16, dus dat kan het niet zijnquote:
Als de grote 3 failliet gaan, gaan de leveranciers ook failliet.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:34 schreef RedDevil085 het volgende:
Goed spul (dat ze die zak poen dus niet krijgen). Live by the sword, die by the sword, denk ik dan maar. Die amerikanen zijn altijd prat gegaan op hun fantastische economische systeem met dit soort bedrijven (en hun producten) aan kop en komen er nu achter dat door gebrek aan innovatie en begrip van martkwerking een kaartenhuis nog stabieler is.
Wat ik overigens wel een beetje raar vond is dat de Nikki-index ook omlaag trok toen dit nieuws bekend werd gemaakt. Je zou denken dat die japanezen flink in hun handjes zitten te wrijven.
Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Artikel in de NRC van een tijdje geleden. Ik kan het helaas even niet terug vinden, maar deze boodschap stond er iig in. Ook kostte een werknemer in een fabriek van Hyundai en Toyota rond de $30 per uur, tegen bijna $70 voor 'Detroit'. Voornamelijk vanwege de enorme pensioenen en extra's dus.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:15 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
Het zijn natuurlijk ook wel verschillen. In de Nederlandse postmarkt is ook concurrentie aan de hand, alleen doen we dat in Europa binnen een ander stelsel. Voor de arbeider staat alles op het spel. Waar het Amerikaanse leven toch al duurder wordt, ook al zonder creditcard.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:24 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Of die getallen kloppen weet ik niet, maar ik weet wel dat de gemiddelde fabrieksarbeider bij GM/F/C veel te veel geld krijgt voor wat hij doet. Ik zal eens kijken of ik getallen kan vinden. Dat is voor een groot deel overigens een gevolg van die idiote vakbonden, Italiaanse taferelen.
quote:...
Mike Keeler vertelt dat de vakbond tijdens de laatste onderhandelingen met de GM-directie afgesproken heeft dat nieuwe GM-arbeiders voortaan veertien dollar per uur krijgen. Ver onder wat de oudere collega’s verdienen, maar precies gelijk aan wat Toyota betaalt. Een bewijs dat de bond pijnlijke concessies heeft gedaan om GM overeind te houden.
Wat arbeider Tim Johnson betreft, had de bond nooit zover moeten gaan. „Laat het Zuiden lekker die fabrieken van Toyota en Kia binnenhalen waar arbeiders veertien dollar per uur krijgen, zonder ziektekostenverzekering of pensioen. Het is werkgelegenheid, maar van zo’n baan kun je geen gezin meer onderhouden.
„Ik heb mijn twee dochters naar de universiteit kunnen sturen, omdat ik in mijn latere jaren tussen de 25 en dertig dollar per uur verdiende. Van veertien dollar had dat nooit gekund.
„De discussie in Washington draait niet slechts over het behoud van een vitaal deel van de Amerikaanse industrie. Voor mij staat niets minder dan het behoud van de Amerikaanse middenklasse op het spel.” (Trouw)
Dat is dus niet helemaal waar. Hitler heeft alle investeringen op oorlogsmaterieel na de overwinning in Europa stop gezet. De bedrijven zelf en ook Goring wilde graag door investeren. Toen het in Rusland niet zo goed ging met de campagne en ook GB niet wilde praten over vrede in het nieuwe europa zijn die investeringen weer opgestart maar die dip heeft niet langer dan 2 jaar geduurt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:50 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)
Te lang blijven hangen aan gelijksoortige "slurpende modellen" zonder enige vernieuwing (me-109/ju-87/He-111). En wat er aan vernieuwing kwam is te laat ingezet.
Zelfs de vergelijking tussen de wanprestaties van veelvraat Hermann Göring en de CEO's van de grote drie is kloppend te maken.
Gemiddelde inwoners van dat dorpje dus: GM-ers en ex-GM-ers, en mensen in de dienstensector.quote:Veertien auto’s hebben de negen vrienden samen. Slechts één daarvan is niet-Amerikaans
Nogmaals: dat alles dus voor fabrieksmedewerkers, niet ondermanagers of iets dergelijks.quote:De machtige vakbond UAW wist het jaarsalaris van een lopendebandwerknemer in Janesville op te krikken tot 54.000 dollar (42.000 euro, ruim bovenmodaal). En de GM-werknemers die straks hun baan kwijt zijn, krijgen de komende twee jaar 95 procent van hun laatste inkomen doorbetaald.
Goed, de aantallen zijn anders. Maar de boodschap is hetzelfde.quote:„Maar wél met een big fancy house, twee auto’s, twee boten, een skimotor en nog meer van die rotzooi"
Geen commentaar nodig lijkt mequote:„In Janesville is alles gebaseerd op wat men bij General Motors verdient”, zegt Barbara. En dat is aardig wat: het bedrijf wordt niet voor niets vaak Generous Motors genoemd.
Echter, in Nederland werkt de arbeider niet zes dagen in de week, op de tijd dat de baas schikt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 14:25 schreef De_Hertog het volgende:
Vergelijkbaar artikel gevonden, waarin ze een stadje met een (voormalige) autofabriek bezoeken:
http://www.nrcnext.nl/nieuws/economie/article2073368.ece
[...]
Nogmaals: dat alles dus voor fabrieksmedewerkers, niet ondermanagers of iets dergelijks.
raar de luftwaffe heeft de hele oorlog voorgelopen op de geallieerde qua techniek echter niet qua productie aantallen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:50 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)
Te lang blijven hangen aan gelijksoortige "slurpende modellen" zonder enige vernieuwing (me-109/ju-87/He-111). En wat er aan vernieuwing kwam is te laat ingezet.
Zelfs de vergelijking tussen de wanprestaties van veelvraat Hermann Göring en de CEO's van de grote drie is kloppend te maken.
En waar haal jij uit dat dat hier wel het geval is? Sowieso is dat het punt niet, het punt is dat ze op deze manier heel veel / te veel kwijt zijn aan personeelskosten.quote:Op vrijdag 12 december 2008 14:37 schreef okee6 het volgende:
[..]
Echter, in Nederland werkt de arbeider niet zes dagen in de week, op de tijd dat de baas schikt.
Wow, hier sta ik wel even van te kijken. Onvoorstelbaar zeg. Fabrieksmedewerkers verdienden daar dus twee keer zoveel als mensen vers van de universiteit in Nederlandquote:Op vrijdag 12 december 2008 14:25 schreef De_Hertog het volgende:
Vergelijkbaar artikel gevonden, waarin ze een stadje met een (voormalige) autofabriek bezoeken:
http://www.nrcnext.nl/nieuws/economie/article2073368.ece
[..]
Gemiddelde inwoners van dat dorpje dus: GM-ers en ex-GM-ers, en mensen in de dienstensector.
[..]
Nogmaals: dat alles dus voor fabrieksmedewerkers, niet ondermanagers of iets dergelijks.
[..]
Goed, de aantallen zijn anders. Maar de boodschap is hetzelfde.
[..]
Geen commentaar nodig lijkt me
Dat van die bedrijfskosten was een ander artikel, zal nog kijken of ik dat terug kan vinden.
Toen ik begin jaren 90 (slechte tijd) na mijn dienstijd een baan zocht op HBO niveau ben ik ook begonnen voor een schamele 2000 gulden bruto per maand. (dat was volgens mij 400 gulden boven het minimumloon)quote:Op vrijdag 12 december 2008 15:03 schreef Bananenman het volgende:
Wow, hier sta ik wel even van te kijken. Onvoorstelbaar zeg. Fabrieksmedewerkers verdienden daar dus twee keer zoveel als mensen vers van de universiteit in Nederland
zo ongeveer maar dan andersomquote:Op vrijdag 12 december 2008 14:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als ik het dus goed snap, bouwen de Japanse merken hun auto's voor de VS markt in de VS, maar veel goedkoper. Dus een in de VS gebouwde Honda Acord, kan daardoor niet concureren tegen een in de VS gebouwde Ford Mondeo? En de in Europa gebouwde Moneo's (dus goedkoper geproduceerd) zijn door importheffingen niet inetersant?
Zou uiteindelijk wel gaan maar het ombouwen van constructielijnen kost erg veel geld en laat ze dat nu niet hebben. GM vooral en Ford in minder mate, zijn gewoon te laat ingestapt en daarbij ook nog eens een erg slecht intern beleid gevoerd. Hoog salaris terwijl de auto's voor een prikkie werden aangeboden. Maarja Amerikanen hebben liever een grotere auto dan een kwaliteitsauto.quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:14 schreef Captain_Fabulous het volgende:
afgezien van de spelfouten die ik nu zie....Ford Amerika kan dus geen in Europa gebouwde auto's in de VS slijten?
Zo werkt autofabricerend Amerika. Bovendien is het er met pensioen en ziektepremies anders geregeld dan in Europa. Wie weet zit dat in die som verdisconteerd. Verder staat natuurlijk vooral het statussymbool de Amerikaan in de weg. Grootheid is nationale trots en daar waren toen plots van die akelige Japanners, die uitmaken dat klein en zuinig ook luxe is. Om zo'n stap te nemen, is ook sociale innovatie vereist. En dat ging niet lukken onder de scheidend Texaanse president.quote:Op vrijdag 12 december 2008 14:45 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
En waar haal jij uit dat dat hier wel het geval is? Sowieso is dat het punt niet, het punt is dat ze op deze manier heel veel / te veel kwijt zijn aan personeelskosten.
Overigens, in dat andere artikel stond dat Toyota en, ik meen, Hyundai ongeveer de helft hadden bespaard op hun personeelskosten door in het zuiden te gaan zitten, waar de vakbonden minder macht hadden.
Ja en dat terwijl dit in het tweede college van eerstejaars studenten economie als zijnde sunk costs wordt behandeld, kosten die niet meer relevant zijn voor een volgende beslissing.quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Natuurlijk, als er eenmaal 14 miljard inzit kunnen ze in de eerste 10 jaar geen enkele van de 3 failliet laten gaan. Dat zou immers impliceren dat je een fout gemaakt hebt. Amerikanen maken geen fouten.
Iemand die vers van de universiteit komt kan ook nog helemaal niksquote:Op vrijdag 12 december 2008 15:03 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Wow, hier sta ik wel even van te kijken. Onvoorstelbaar zeg. Fabrieksmedewerkers verdienden daar dus twee keer zoveel als mensen vers van de universiteit in Nederland
quote:Remember when bush said, “There’s an old saying in Tennessee that says
fool me once (weapons of mass destruction) shame on..on..on you…if you
fool me (AIG) you can’t get fooled again!” But we did with GM
Nouja ze moeten het ook zelf maar weten. Die 14 miljard is volgende maand weg, wat gaan ze dan doen?quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:27 schreef hondjes het volgende:
Witte Huis geeft toch die 14 miljard...zegt rtl 7
Wraak door niet 14 miljard te vergooien?quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:14 schreef henkway het volgende:
het is gewoon wraak van de repo senatorenkliek
wraak door 2 miljoen werklozen te creerenquote:Op vrijdag 12 december 2008 18:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wraak door niet 14 miljard te vergooien?
Jawel, achter de lopende band gaan staan. En veel geld vangen dus.quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Iemand die vers van de universiteit komt kan ook nog helemaal niks
Tja, das heel erg jammer, maar het alternatief is veel slechter. De Republikeinen waren nu gewoon het verstandigst, op die Republikein in het witte huis na dan.quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:22 schreef henkway het volgende:
[..]
wraak door 2 miljoen werklozen te creeren
http://www.fd.nl/artikel/(...)val-gm-chrysler-fordquote:Minder banenverlies dan verwacht bij val GM, Chrysler en Ford
12 december 2008, 13:09 uur | FD.nl
Door: Jorge Groen
Het is zeer de vraag of met het omvallen van General Motors, Chrysler en Ford 1 op de 10 banen zou verdwijnen in de Verenigde Staten, zoals veel media en politici vaak beweren.
Gouverneur Jennifer Granholm van Michigan rekende in november nieuwszender CNN voor dat de Amerikaanse auto-industrie goed is voor 1 op de 10 banen (in totaal 13 miljoen banen) in het land. Met Granholm haalden ook serieuze Amerikaanse media als Newsweek en The Washington Post dezelfde statistieken aan om het vitale belang van de Amerikaanse auto-industrie voor de werkgelegenheid te onderstrepen.
Nu op FD Nieuws:
'Kwart autohandelaren wil banen schrappen'
Reddingsplan Amerikaanse auto-industrie sneuvelt in Senaat
Het cijfer komt uit een onderzoek uit 2003 van het Center for Automotive Research naar de economische relevantie van de autosector voor de economie van de Verenigde Staten. De studie, in opdracht van de Alliance of Automobile Manufacturers, concludeert dat de "productie en verkoop van auto’s en andere banen die gerelateerd zijn aan het autogebruik" verantwoordelijk zijn voor 1 op de 10 banen in de Verenigde Staten.
Het onderzoek telt echter ook banen in de staal-, glas- en elektronicasector mee, net als die in bijvoorbeeld de taxibranche, reissector en bij reclamebureaus. Bovendien is data gebruikt uit de periode 1998 - 2001. Sindsdien is de auto-industrie veranderd. De werkgelegenheid in de sector is na 2001 teruggelopen. Bovendien is het een onderzoek naar de gehele auto-industrie, niet naar de werkgelegenheid van de grote drie uit Detroit: General Motors, Chrysler en For. Ook de banen die Japanse en Europese automerken scheppen zijn erin opgenomen.
GM, Chrysler en Ford
Een veel recentere studie van het Center for Automotive Research brengt wel specifiek de gevolgen van het omvallen van GM, Chrysler en Ford in kaart. Er worden twee scenario’s geschetst, waarbij het om een verlies zou gaan in 2009 van maximaal drie miljoen banen. De schok zou echter van korte duur zijn omdat in 2011 40% tot 59% van de banen is overgenomen door autofabrikanten van buiten de Verenigde Staten, die de plek van de Grote Drie innemen.
Volgensmij is staatssteun voor de autoindustrie nou niet bepaald een rechts onderwerp. Verder ben ik het helemaal met je eensquote:Op vrijdag 12 december 2008 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Het banenverlies wordt sterk overdreven en gedramatiseerd door de rechtse media (gelukkig schreef het FD wél een objectief stuk)
ze hebben nu voldoende geld om de onderneming in stukken te verkopen aan chinezen, de duitse en zweedse overheid en private investeerdersquote:Op vrijdag 12 december 2008 22:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Volgensmij is staatssteun voor de autoindustrie nou niet bepaald een rechts onderwerp. Verder ben ik het helemaal met je eens
quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Het banenverlies wordt sterk overdreven en gedramatiseerd door de rechtse linkse media
klopt echter worden tanks daar niet gemaakt, en de huidige zijn ook niet zo geschikt voor massaproductie omdat ze op kwaliteit zijn geselecteerd niet op productie snelheid.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef SeLang het volgende:
Een weinig belicht element dat denk ik op de achtergrond wel meespeelt is national security.
In een oorlogssituatie heb je met dergelijke fabrieken de mogelijkheid om snel over te schakelen naar oorlogsproductie (zie bijvoorbeeld WO-II). Als je zelf geen productie meer hebt dan is dat een veiligheidsrisico. Stel dat er over een paar jaar een oorlog uitbreekt met China en je hebt geen fabrieken meer om zelf spullen te maken...
Juist in dat licht gezien snap ik niet de republikeinen nu opeens voor hun economische principes kiezen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef SeLang het volgende:
Een weinig belicht element dat denk ik op de achtergrond wel meespeelt is national security.
In een oorlogssituatie heb je met dergelijke fabrieken de mogelijkheid om snel over te schakelen naar oorlogsproductie (zie bijvoorbeeld WO-II). Als je zelf geen productie meer hebt dan is dat een veiligheidsrisico. Stel dat er over een paar jaar een oorlog uitbreekt met China en je hebt geen fabrieken meer om zelf spullen te maken...
Klopt, maar tanks zijn slechts een klein % van het totale aantal voertuigen dat je voor oorlogsvoering nodig hebt. Naast 'gewone' pantserwagens e.d. heb je ook heel veel voertuigen nodig voor logistieke taken.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt echter worden tanks daar niet gemaakt, en de huidige zijn ook niet zo geschikt voor massaproductie omdat ze op kwaliteit zijn geselecteerd niet op productie snelheid.
snap ik overigens worden die ook omgebouwd want het amerikaanse leger wil onafhankelijker worden van (buitenlandse) olie dus de hummer moet verdwijnen over een aantal jaar.quote:Op zaterdag 13 december 2008 12:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt, maar tanks zijn slechts een klein % van het totale aantal voertuigen dat je voor oorlogsvoering nodig hebt. Naast 'gewone' pantserwagens e.d. heb je ook heel veel voertuigen nodig voor logistieke taken.
Daarnaast is het gewoon veel sneller om een bestaande fabriek om te bouwen/ uit te breiden/ aan te passen dan compleet nieuwe fabrieken bouwen.
quote:Senate to Middle Class: Drop Dead
Friday, December 12th, 2008
Friends,
They could have given the loan on the condition that the automakers start building only cars and mass transit that reduce our dependency on oil.
They could have given the loan on the condition that the automakers build cars that reduce global warming.
They could have given the loan on the condition that the automakers withdraw their many lawsuits against state governments in their attempts to not comply with our environmental laws.
They could have given the loan on the condition that the management team which drove these once-great manufacturers into the ground resign and be replaced with a team who understands the transportation needs of the 21st century.
Yes, they could have given the loan for any of these reasons because, in the end, to lose our manufacturing infrastructure and throw 3 million people out of work would be a catastrophe.
But instead, the Senate said, we'll give you the loan only if the factory workers take a $20 an hour cut in wages, pension and health care. That's right. After giving BILLIONS to Wall Street hucksters and criminal investment bankers -- billions with no strings attached and, as we have since learned, no oversight whatsoever -- the Senate decided it is more important to break a union, more important to throw middle class wage earners into the ranks of the working poor than to prevent the total collapse of industrial America.
We have a little more than a month to go of this madness. As I sit here in Michigan today, tens of thousands of hard working, honest, decent Americans do not believe they can make it to January 20th. The malaise here is astounding. Why must they suffer because of the mistakes of every CEO from Roger Smith to Rick Wagoner? Make management and the boards of directors and the shareholders pay for this.
Of course that is heresy to the 31 Republicans who decided to blame the poor, miserable autoworkers for this mess. And our wonderful media complied with their spin on the morning news shows: "UAW Refuses to Give Concessions Killing Auto Bailout Bill." In fact the UAW has given concession after concession, reduced their benefits, agreed to get rid of the Jobs Bank and agreed to make it harder for their retirees to live from week to week. Yes! That's what we need to do! It's the Jobs Bank and the old people who have led the nation to economic ruin!
But even doing all that wasn't enough to satisfy the bastard Republicans. These Senate vampires wanted blood. Blue collar blood. You see, they weren't opposed to the bailout because they believed in the free market or capitalism. No, they were opposed to the bailout because they're opposed to workers making a decent wage. In their rage, they were driven to destroy the backbone of this country, not because the UAW hadn't given back enough, but because the UAW hadn't given up.
It appears that the sitting President has been looking for a way to end his reign by one magnanimous act, just like a warlord on his feast day. He will put his finger in the dyke, and the fragile mess of an auto industry will eke through the next few months.
That will give the Senate enough time to demand that the bankers and investment sharks who've already swiped nearly half of the $700 billion gift a chance to make the offer of cutting their pay.
Fat chance.
Yours,
Michael Moore
MMFlint@aol.com
MichaelMoore.com
Dat snap ik niet. Die productielijnen gaan weg op locatie A, maar komen terug op locatie B. Zo ook de werkgelegenheid en subindustrie.quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:23 schreef Py het volgende:
Filmpje over de gevolgen van het sluiten van produktielijnen in de Amerikaanse auto-industrie.
Door deze docu krijg ik het idee dat de hele kredietcrisis is veroorzaakt door het verplaatsen van produktielijnen naar lageloonlanden en/of gewoon het sluiten van hele fabrieken. Als gevolg kregen natuurlijk ook toeleveranciers problemen die daardoor ook weer personeel moesten ontslaan.
Zo lijkt de Amerikaanse (auto-)industrie juist de grootste veroorzaker van de mondiale crisis.
Erg naar dat filmpje. Via dat filmpje kwam ik nog weer andere filmpjes over Detroit tegen... echt bizar wat daar is gebeurd. complete wijken die uit niets anders bestaan dan uitelkaar vallende huizen ne bedrijfspanden, alles overwoekerd. Er wordt niet eens moeite gedaan om te slopen lijkt het.quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:23 schreef Py het volgende:
Filmpje over de gevolgen van het sluiten van produktielijnen in de Amerikaanse auto-industrie.
Door deze docu krijg ik het idee dat de hele kredietcrisis is veroorzaakt door het verplaatsen van produktielijnen naar lageloonlanden en/of gewoon het sluiten van hele fabrieken. Als gevolg kregen natuurlijk ook toeleveranciers problemen die daardoor ook weer personeel moesten ontslaan.
Zo lijkt de Amerikaanse (auto-)industrie juist de grootste veroorzaker van de mondiale crisis.
June 2008
Detroit was once the symbol of America's industrial power; the birthplace of Ford, the assembly line and the home of GM. But now it feels more like a ghost town littered with abandoned buildings.
In 1913 Detroit was booming but when the Great Depression hit, this abruptly ended. Between 2006 and 2008 four of GM's plants in Michigan closed, and more than 15,000 are homeless in the city. "There's no work in Michigan... all you see is vacant houses" explains one homeless resident. As industries move to areas with cheaper labour, former assembly line workers and buildings are left useless.
Locatie B ligt natuurlijk niet in de States.quote:Op zaterdag 13 december 2008 21:48 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Die productielijnen gaan weg op locatie A, maar komen terug op locatie B. Zo ook de werkgelegenheid en subindustrie.
de sub-prime verklaring voor de kredietcrisis is veel logischer
goed stukjequote:Op zondag 14 december 2008 03:06 schreef Wachter het volgende:
Het gemiddelde uurloon van de huidige werker in Detroit wat ze werkelijk in hun salaris terugzien is $27 wat minder is dan de $30 die werknemers in de autoindustrie in de zuidelijke staten krijgen. Tot het $70/uur tarief kom je alleen als je alle kosten die de Big 3 (GM, Chrysler, Ford) maken voor ziekenfondspremies en pensioenen aan al gepensioneerden moet betalen. De Big 3 zijn al jaren bezig om de kosten voor de pensioenen te drukken en ze kunnen gewoon niet concurreren met de buitenlandse autobedrijven die niets voor gezondheidszorg hoeven te betalen omdat die allemaal een nationaal ziekenfonds hebben en dus niet die gigantische ziekenfondspremies hoeven te betalen. Verder zijn loonkosten slechts 10% van de totale kosten om een auto te maken dus zelfs als ze de salarissen halveren gaat de prijs van een auto slechts 5% naar beneden. Het is ook een fabeltje dat de Big 3 niks meer verkopen. 50% van de autoverkopen in de VS is van de Big 3 en veel modellen zijn net zo zuinig als die van Toyota. Verder zou deze "bailout" werkelijk als een lening in de boeken komen te staan die moet worden terugbetaald in plaats van het geld dat naar de banken is gegaan.
Om nog eens terug te komen op die banken. De werkelijke score is niet $700 miljard maar op het moment al $8500 miljard aan gegarandeerd geld van de Treasury en de Fed. En waar maken de banken dit geld aan op? Wel de banken wilden de garantie dat ze dit geld vrij konden besteden zonder enig overzicht en in plaats van weer leningen te verstrekken zijn de banken "retention fees" oftewel bonussen aan managers gaan geven om te blijven, zijn ze winstgevende kleinere banken gaan over nemen en krijgen de managers daar "performance fees" voor en een gedeelte gaat naar het betalen van dividend over aandelen die grotendeels in handen zijn van het management en verder krikken ze hun eigen balans een beetje op. $8500 miljard belastingdollars die gewoonweg worden gestolen door de banken en niemand die er wat van zegt.
En dan nu over de vakbonden en degenen die zeggen dat die verantwoordelijk zijn voor hoe slecht het gaat met de Amerikaanse autobedrijven. Vergeet niet dat bijna iedereen zijn huidige levensstijl aan de vakbonden te danken heeft. Als in de 19e en 20e eeuw vakbonden niet waren ontstaan woonden we nu nog met zijn twaalven in een krot van twee kamers, met net genoeg geld om gedwongen voedsel en kleding te kopen bij de winkel van de baas maar verstoken van goede medische zorg en geen enkele kans om hoger onderwijs te volgen en hogerop te komen. Bovendien hoe zouden jullie reageren op een loonsverlaging van 50%? Ik denk dat de meesten niet eens meer rond zouden kunnen komen en degenen die dat nog wel kunnen gaan op zoek naar beter betalend werk. Lonen die zijn afgesproken tussen volwassenen in de Amerikaanse versie van de CAO en waar de regering niets over te zeggen zou moeten hebben.
En dat is de werkelijke agenda van de Republikeinen hier. Het zwartmaken van de vakbonden en de Amerikaanse bevolking zo bang maken dat ze hun baan verliezen dat ze zowat gratis gaan werken en de managers aan de top een nog grotere winstbonus kunnen opstrijken. Ook betekent een bankroet voor de Big 3 dat alle gepensioneerden al hun rechten verliezen dus meer geld voor de top als dat niet meer betaald moet worden na de herstart. Plus de buitenlandse autobedrijven zitten in de zuidelijke staten van de VS waar de Republikeinen de macht hebben en die ze gelokt hebben met grote belastingkortingen, zeg maar een soort van bailout vooraf. Een bankroet van de Big 3 is goed voor de werkgelegenheid in hun staten want er zal toch iemand auto's moeten blijven maken.
Dus nog even ter vergelijking, $8500 miljard belastingdollars worden zonder enig voorbehoud gegeven aan de al stinkend rijke bankiers maar een lening van $14 miljard aan de Big 3 is te veel en wordt niet gegeven omdat de vakbonden niet akkoord gaan met de halvering van de salarissen van de autowerkers. Ik ben op zich tegen bailouts maar het meten met twee maten gaat mij hier wat te ver.
Er zijn nu acties als 'buy one get one free'.quote:Op zondag 14 december 2008 09:55 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vraag me af wat er met al die auto's gaat gebeuren als de boel omvalt. Ik wil er wel eentje hebben, voor de gratis.
Dat is in europa ook al bij sommige renault dealers in belgie en frankrijk.quote:Op zondag 14 december 2008 09:57 schreef popolon het volgende:
[..]
Er zijn nu acties als 'buy one get one free'.
Worden denk ik per opbod verkochtquote:Op zondag 14 december 2008 09:55 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vraag me af wat er met al die auto's gaat gebeuren als de boel omvalt. Ik wil er wel eentje hebben, voor de gratis.
Nederland was er ook een dealer die dat al deed. Koop een Espace en krijg een Twingo voor niks.quote:Op zondag 14 december 2008 10:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is in europa ook al bij sommige renault dealers in belgie en frankrijk.
Dan koop je minimaal 1 megane en je krijgt er voor niets nog een twingo bij.
nu is iedere chevrolet al 1000 euro goedkoper met ingang van deze maand, om van de voorraden af te komenquote:Op zondag 14 december 2008 10:57 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Worden denk ik per opbod verkocht
Niet overdrijven he? Volgens hun eigen FAQ is de wachttijd ongeveer 12 maanden na het geven van de definitieve order. Wel een prijzig autootje, overigens. 99 Mille voor een Europese versie....quote:Op zondag 14 december 2008 11:58 schreef SeLang het volgende:
Echt belachelijk om fabrikanten van onverkoopbare autos een bailout te geven terwijl er voor de Tesla een wachtlijst is van een paar jaar.
als je het over een globale crisis hebt maakt dat nu juist niets uitquote:Op zondag 14 december 2008 02:36 schreef Py het volgende:
[..]
Locatie B ligt natuurlijk niet in de States.
Ah, die beginnen nu dus ook last te krijgen van de crunch...quote:Op zondag 14 december 2008 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet overdrijven he? Volgens hun eigen FAQ is de wachttijd ongeveer 12 maanden na het geven van de definitieve order.
Ik denk dat 30 Miljoen Amerikanen die minder te besteden hebben iets meer impact heeft als 30 miljoen Indiers die minder te besteden hebben.quote:Op zondag 14 december 2008 12:24 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
als je het over een globale crisis hebt maakt dat nu juist niets uit
Duur?quote:Op zondag 14 december 2008 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wel een prijzig autootje, overigens. 99 Mille voor een Europese versie....
Al iets eerder (eind oktober) had tesla ook al last van de crunch.quote:Op zondag 14 december 2008 12:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah, die beginnen nu dus ook last te krijgen van de crunch...
Maar het blijft in schril contrast staan met de "buy one get one for free!" van sommige andere fabrikanten.
Ik zie het verband niet?quote:Op zondag 14 december 2008 12:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Duur?
Je kunt bijna 400.000 van die tesla autootjes kopen voor het geld dat 'The Big 3' hebben gevraagd aan overheidssteun.
Probleem is wel dat ze dan pas over 10 jaar geleverd zullen worden.quote:Op zondag 14 december 2008 12:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Duur?
Je kunt bijna 400.000 van die tesla autootjes kopen voor het geld dat 'The Big 3' hebben gevraagd aan overheidssteun.
En welk stukje precies rechtvaardigd om bij die bekende context toch maar door te blijven gaan met produceren op die locatie? Als ik jouw stukje zo lees hadden deze bedrijven, bij goed strategisch management, al lang in een ander land / landsdeel gezeten om de continuïteit vn de organisatie te waarborgen. Het is niet zo dat het deze bedrijven zomaar is overkomen dat pensioenen betaald moeten worden e.d. en loonkosten hard gestegen zijn of milieutechnische innovaties een must. Zij hebben het op zijn minst kunnen constateren en er al naar kunnen handelen. De textielindustrie zit toch ook niet meer in Tilburg, om maar eens iets te noemen. Waarom zijn het juist deze bedrijven die in de mangel komen? Als de automobielindustrie slachtoffer is van het verhaal zouden ze allemaal voor de bijl gaan.quote:
quote:Op zondag 14 december 2008 12:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik denk dat 30 Miljoen Amerikanen die minder te besteden hebben iets meer impact heeft als 30 miljoen Indiers die minder te besteden hebben.
Mijn punt is dat die autofabrikanten een volkomen absurd bedrag aan belastinggeld opeisen. Om dat te visualiseren drukte ik dat bedrag uit in een onvoorstelbaar groot aantal hele dure autos.quote:Op zondag 14 december 2008 12:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zie het verband niet?Je kunt nog veel meer Renault Meganes kopen voor dat bedrag. En de Toyota Prius of de Honda Civic is ook geen 99 mille. Kun je er ook meer voor kopen dus. Your point being...?
Ja net zoals een spaarlamp wat prijziger als een normale lamp is.quote:Op zondag 14 december 2008 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Niet overdrijven he? Volgens hun eigen FAQ is de wachttijd ongeveer 12 maanden na het geven van de definitieve order. Wel een prijzig autootje, overigens. 99 Mille voor een Europese versie....
Klopt.quote:Op zondag 14 december 2008 12:49 schreef Lemmeb het volgende:
Punt is natuurlijk wel dat een bedrijf als Tesla door zo'n bailout van de grote drie bijna ten dode is opgeschreven. Terwijl dat bedrijf het juist allemaal goed heeft voorzien en uitstekend ondernemerschap getoond heeft. Door de grote drie te laten falen, zou je juist jonge bedrijven als Tesla in staat stellen de onderneming naar een veel hoger plan te tillen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |