abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:37:44 #51
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63958270
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:45:05 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63958467
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Volgens mij werd er op een zeker moment een wet afgekondigd die een bepaald maximaal verbruik voor een auto vaststelde, omdat de Amerikaanse autofabrikanten weigerden om efficiënte auto's te bouwen. Een auto moest minstens iets van 1 op 7 lopen ofzo.
Hele zware auto's en/of vrachtauto's hadden hier vrijstelling van.

Wat was nu de reactie van de "grote 3"? Laten we dan lekker hele zware auto's bouwen, dan hoeven we niet aan de transmissienormen te voldoen. Lekker gemakklijk de auto volhangen met logge zware metalen stukken autodelen. Dan komen we wel aan die 3500 kg. En mogen we net zoveel verbruiken als we willen. Sommige Humvee's rijden 1 op 3!!

Totdat de olie 150 dollar per vat ging kosten en zelfs Amerikanen die bakken niet meer wilden.

Zelf heb ik in zo'n humvee gereden, en wat een ontzettend slechte, primitieve, lompe, [i]inferieure[/u] bakken roestijzer zijn dat. Onvoorstelbaar. Technologie uit de jaren '30
The End Times are wild
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:49:24 #53
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63958585
Helder. Maar als een concern als GM ook kan graaien uit de Opel bak, en de Daewoo legacy, hoe slaag je er dan in om toch nog zo het te verprutsen? GM heeft een pensioensteen om hun nek hangen, dat snap ik nog wel. maar Chrysler en Ford, speciaal Ford. Als ik kijk hoeveel fords er in de wereld rondrijden, hoe verpruts je dat dan? Ik snap de autoindustrie niet kennelijk...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63958690
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Dat snap ik ook niet zo goed. Saturn (onderdeel van GM) brengt dezelfde modellen op de US markt als Opel doet in Europa. Toch wil dat voor geen meter.
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:58:02 #55
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63958811
Waar is Hummer tegenwoordig onderdeel van? Is die niet door GM verkocht?
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:59:58 #56
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63958843
Overigens vind ik die Amerikaanse wagens wel gruwelijk rijden hoor.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:03:48 #57
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63958932
Dan vraag ik me af, als de yanks geen SUV's meer willen hebben, en geen Europese auto's, wat dan?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63958966
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dan vraag ik me af, als de yanks geen SUV's meer willen hebben, en geen Europese auto's, wat dan?
Jappen.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:09:08 #59
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63959066
Begrijp ik het goed dus dat een auto als de Focus of de mondeo, die hier het toch wel aardig doen., het in de VS af legt tegen honda?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_63959104
Ja.
pi_63959109
Vooral Toyota, Prius enzo...
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_63959114
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:40 schreef vipergts het volgende:

[..]

Opel heeft ook staatsteun aangevraagd bij de Duitse regering. Ik zeg richt je op Ford dat is de meest levensvatbare van de 3 en je bouwt een paar SUV productielijnen om tot Fiesta, Focus en Mondeo lijnen.
voor dat geld flink wat toezicht en maar hopen op het beste
omdat gm nogal wat schulden daar geparkeerd heeft volgensmij maakt opel/vauxall gewoon winst
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:11:53 #63
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_63959133
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 10:33 schreef Basp1 het volgende:
Hoe heet de investeringsmaatschappij waar rumsfeld iet mee had ook alweer, halliburton was dat toch hadden die ook niet een flinke omzetstijging door de irak oorlog. Of te wel er zijn meer dan genoeg warmongers rijk geworden van de irak oorlog.
Carlyle groups bedoel je? http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Carlyle_Group
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_63959233
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:34 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Het is niet ongewoon voor een (ex-)fabrieksarbeider om twee huizen, drie auto's en een boot te hebben.
Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:20:06 #65
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63959362
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:05 schreef Plux het volgende:

[..]

Jappen.
De Toyota's en Honda's die in de VS rondrijden worden ook gewoon in de VS gemaakt.
Alleen niet in Detroit, maar bijvoorbeeld in Kentucky, Alabama of Texas of Ohio (voor Honda).
En ook daar worden de Toyota Sequoia, Highlander en Tundra gemaakt, dat zijn nier echt kleine zuinige auto's

Ik weet dat het Japanse bedrijven zijn, maar blijkbaar kunnen Amerikanen die 'Japanse' auto's bouwen dat beter dan Amerikanen die Amerikaanse auto's bouwen
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:20:26 #66
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_63959368
Dus omdat de vakbonden het niet eens waren met een loonsverlaging zit de kans er in dat Chrysler en GM failliet gaan?

Lekkere vakbond ben je dan....
pi_63959480
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:15 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
Of die getallen kloppen weet ik niet, maar ik weet wel dat de gemiddelde fabrieksarbeider bij GM/F/C veel te veel geld krijgt voor wat hij doet. Ik zal eens kijken of ik getallen kan vinden. Dat is voor een groot deel overigens een gevolg van die idiote vakbonden, Italiaanse taferelen.
pi_63959539
Wat gebeurd er dan met die gigantische fabrieken van General motors en ford, worden die verkocht of iets dergelijks aan een ander merk?
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:34:36 #69
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63959766
Goed spul (dat ze die zak poen dus niet krijgen). Live by the sword, die by the sword, denk ik dan maar. Die amerikanen zijn altijd prat gegaan op hun fantastische economische systeem met dit soort bedrijven (en hun producten) aan kop en komen er nu achter dat door gebrek aan innovatie en begrip van martkwerking een kaartenhuis nog stabieler is.

Wat ik overigens wel een beetje raar vond is dat de Nikki-index ook omlaag trok toen dit nieuws bekend werd gemaakt. Je zou denken dat die japanezen flink in hun handjes zitten te wrijven.
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:47:06 #70
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63960123
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:10 schreef Llotyhy het volgende:
Vooral Toyota, Prius enzo...
De Prius staat op plaats 16, dus dat kan het niet zijn
Zelfs in november
is de meest verkochte auto de Ford F-series, maar de verkoop is wel met 25% voor het jaar 2008 tov het jaar 2007
De Chevy Silverado is een soortgelijke auto op plaats 2
Dit is de Ford F250


Niet echt een kleintje.

Dat is natuurlijk ook het probleem, de grote 3 moeten (tijdelijk) veel minder auto's gaan produceren.
Een autofabriek bouw je niet zomaar even om naar een ander type. Dat zijn langlopende investeringen.
De grootste stijger is de Chevy Malibu, maar het kan ook zijn dat deze nog erg nieuw is.

Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:49:38 #71
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63960175
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:34 schreef RedDevil085 het volgende:
Goed spul (dat ze die zak poen dus niet krijgen). Live by the sword, die by the sword, denk ik dan maar. Die amerikanen zijn altijd prat gegaan op hun fantastische economische systeem met dit soort bedrijven (en hun producten) aan kop en komen er nu achter dat door gebrek aan innovatie en begrip van martkwerking een kaartenhuis nog stabieler is.

Wat ik overigens wel een beetje raar vond is dat de Nikki-index ook omlaag trok toen dit nieuws bekend werd gemaakt. Je zou denken dat die japanezen flink in hun handjes zitten te wrijven.
Als de grote 3 failliet gaan, gaan de leveranciers ook failliet.
Dan kunnen Honda en Toyota in de VS ook geen auto's meer bouwen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:50:50 #72
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63960209
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Aangezien hier nogal wat kennis van de VS automarkt lijkt te zitten, een mischien heel domme vraag:
waren tot vorig jaar de olieprijzen zo omhoog schoten grote, lompe SUV's niet nog behoorlijk populair in de VS? Dus je kan zeggen dat de Amerikaanse bedrijven de verkeerde wagens bouwde. Maar er moet toch een punt zijn geweest, waar dit een goede taktiek leek, omdat het de gemiddelde Amerikaan niet groot genoeg kon zijn?
En als de markt voor grote zuipers in de VS inzakt, waarom is GM niet Opelmodellen gaan pushen, desnoods onder een Amerikaanse naam?
Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)
Te lang blijven hangen aan gelijksoortige "slurpende modellen" zonder enige vernieuwing (me-109/ju-87/He-111). En wat er aan vernieuwing kwam is te laat ingezet.
Zelfs de vergelijking tussen de wanprestaties van veelvraat Hermann Göring en de CEO's van de grote drie is kloppend te maken.
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:11:52 #73
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63960777
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:15 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van. Hoe kom je hierbij?
Artikel in de NRC van een tijdje geleden. Ik kan het helaas even niet terug vinden, maar deze boodschap stond er iig in. Ook kostte een werknemer in een fabriek van Hyundai en Toyota rond de $30 per uur, tegen bijna $70 voor 'Detroit'. Voornamelijk vanwege de enorme pensioenen en extra's dus.

In ieder geval: het is niet alleen de concentratie op precies de verkeerde auto's en technieken maar ook de enorm hoge personeelskosten, afgesproken in beter tijden, die de grote drie nu opbreekt. Mede daarom zou de schade qua werkloosheid nog wel beperkt kunnen blijven met rendabeler doorstarts en dergelijke.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_63960803
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:24 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Of die getallen kloppen weet ik niet, maar ik weet wel dat de gemiddelde fabrieksarbeider bij GM/F/C veel te veel geld krijgt voor wat hij doet. Ik zal eens kijken of ik getallen kan vinden. Dat is voor een groot deel overigens een gevolg van die idiote vakbonden, Italiaanse taferelen.
Het zijn natuurlijk ook wel verschillen. In de Nederlandse postmarkt is ook concurrentie aan de hand, alleen doen we dat in Europa binnen een ander stelsel. Voor de arbeider staat alles op het spel. Waar het Amerikaanse leven toch al duurder wordt, ook al zonder creditcard.
quote:
...
Mike Keeler vertelt dat de vakbond tijdens de laatste onderhandelingen met de GM-directie afgesproken heeft dat nieuwe GM-arbeiders voortaan veertien dollar per uur krijgen. Ver onder wat de oudere collega’s verdienen, maar precies gelijk aan wat Toyota betaalt. Een bewijs dat de bond pijnlijke concessies heeft gedaan om GM overeind te houden.

Wat arbeider Tim Johnson betreft, had de bond nooit zover moeten gaan. „Laat het Zuiden lekker die fabrieken van Toyota en Kia binnenhalen waar arbeiders veertien dollar per uur krijgen, zonder ziektekostenverzekering of pensioen. Het is werkgelegenheid, maar van zo’n baan kun je geen gezin meer onderhouden.

„Ik heb mijn twee dochters naar de universiteit kunnen sturen, omdat ik in mijn latere jaren tussen de 25 en dertig dollar per uur verdiende. Van veertien dollar had dat nooit gekund.

„De discussie in Washington draait niet slechts over het behoud van een vitaal deel van de Amerikaanse industrie. Voor mij staat niets minder dan het behoud van de Amerikaanse middenklasse op het spel.” (Trouw)
pi_63960853
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:50 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ze zijn ten onder gegaan in haast dezelfde analogie/denkwijze als de Deutsche Luftwaffe (WO-II)
Te lang blijven hangen aan gelijksoortige "slurpende modellen" zonder enige vernieuwing (me-109/ju-87/He-111). En wat er aan vernieuwing kwam is te laat ingezet.
Zelfs de vergelijking tussen de wanprestaties van veelvraat Hermann Göring en de CEO's van de grote drie is kloppend te maken.
Dat is dus niet helemaal waar. Hitler heeft alle investeringen op oorlogsmaterieel na de overwinning in Europa stop gezet. De bedrijven zelf en ook Goring wilde graag door investeren. Toen het in Rusland niet zo goed ging met de campagne en ook GB niet wilde praten over vrede in het nieuwe europa zijn die investeringen weer opgestart maar die dip heeft niet langer dan 2 jaar geduurt.

De Big3 zitten al 10 jaar te slapen zonder vooruit te kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')