abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 december 2008 @ 14:25:52 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63933221

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen zijn aanbesteed, en goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de treinen naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans-Leer
NMBS: Roosendaal-Antwerpen
DB Regio: Enschede-Münster, Heerlen-Aachen en Venlo-Hamm
PEG: Enschede-Dortmund

Overig
Oldenzaal-Bentheim: Berlijn-trein (pimpel)
Zevenaar-Emmerich: ICE
Roosendaal-Antwerpen: Thalys & Benelux-trein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie daarvoor hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht=Randwijck-Kerkrade=Centrum). Op eerstgenoemde lijn rijdt men met Stadler GTW’s, die door Veolia Velios genoemd worden. Aangezien deze lijn geen bovenleiding heeft, betreft het uiteraard de dieselversie. Op de andere lijn rijdt men nog met Plan V, totdat de elektrische Velios geleverd zijn.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de NS-treinen wiki.



Naast de treinen rijdt NS ook op twee trajecten met trams. De dienst Houten-Houten=Castellum wordt onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Op de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd.

Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_63933289
tvp
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 14:30:57 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63933337
Echt jammer dat het trammetje verdwijnt. Gelukkig gister nog even afscheid kunnen nemen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63933449
Ik ga zaterdag nog ff naar Castellum
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 december 2008 @ 14:36:58 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63933495
Waarom stopt dat trammetje eigenlijk? Ik denk omdat er nu wel plek in de dienstregeling is voor een stoptrein Houten - Houten-Castellum?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 14:38:12 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63933527
De nieuwe SLT-sprinters gaan trouwens nog niet rijden vanaf komende zondag. Er zijn nog diverse zaken die nog opgelost moeten worden, zoals het diagnosesysteem dat nog niet helemaal goed werkt, omdat storingen nog niet allemaal vertaald zijn en dat het systeem nog vastloopt. Ook de lamp dat de deuren gesloten zijn, is er niet en werkt de dodeman niet helemaal naar behoren. Tenslotte is gecombineerd rijden nog niet mogelijk.

Vat me tegen dat ze die problemen nog niet opgelost hebben zeg.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63933583
Nou nou, dat klinkt niet best idd. Eigenlijk is hij nog maar half af dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 14:40:20 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63933607
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:36 schreef James1988 het volgende:
Waarom stopt dat trammetje eigenlijk? Ik denk omdat er nu wel plek in de dienstregeling is voor een stoptrein Houten - Houten-Castellum?
Het spoor tussen Utrecht en Houten-Castellum wordt verdubbeld van 2 naar 4 sporen. Daarvoor hebben ze alle ruimte nodig en dus moet ook het trammetje er aan geloven. Tegelijkertijd bouwen ze een nieuw station Houten-Castellum dat nu wel aan de doorgaande lijn ligt. Over 2 jaar moet het gehele project daar afgerond zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63933694
Dat nieuwe station wordt trouwens een eilandperron (hetzelfde idee als Utrecht Zuilen), dus het huidige perron moet ook weer afgebroken worden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63934342
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat nieuwe station wordt trouwens een eilandperron (hetzelfde idee als Utrecht Zuilen), dus het huidige perron moet ook weer afgebroken worden.
Dat perron is op dit moment niet zo spannend, alleen wat zand en tegels
So we just called him Fred too
pi_63934427
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:38 schreef Peterselieman het volgende:
Vat me tegen dat ze die problemen nog niet opgelost hebben zeg.
Ik had nog gehoopt zondag een ritje te kunnen maken in een SLT.

Wel erg slecht trouwens, ze rijden al meer dan 10 maanden rond in NL en ze hebben nog steeds niet alles op orde.
............................
  donderdag 11 december 2008 @ 15:12:40 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63934569
Ik spot hier op moerwijk een velnlia V'tje. 2 bakken dokere zijraampjes
  donderdag 11 december 2008 @ 15:26:23 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_63934920
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga zaterdag nog ff naar Castellum
ditto
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_63935293
* Dichterbijer blijft zaterdag in zijn nest
pi_63935368
Ik ga het trammetje zeker missen, pendel er al jaren mee heen en weer. De laatste tram zal zaterdagavond rijden.
pi_63935977
nostalgie:

stoptrein Arnhem - Emmerich


trein brengt syntustrein terug van Eindhoven naar Hengelo


nadrukkelijk erbij vermeld.. foto's zijn niet door mij gemaakt. alle eer gaat naar een aantal flickr.com-users. Dus bij deze de bronvermelding.

Vraagje over de laatste foto trouwens.. waarom reden die syntuslinten niet op 'eigen kracht' van Hengelo-Eindhoven v.v.? Lijkt mij toch goedkoper?
pi_63935991
Wat gaan ze er daarna mee doen? Net zoals zijn boertjes stallen in Den Haag?
So we just called him Fred too
pi_63936039
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:08 schreef ghizzer het volgende:
trein brengt syntustrein terug van Eindhoven naar Hengelo
[ afbeelding ]

[...]
Vraagje over de laatste foto trouwens.. waarom reden die syntuslinten niet op 'eigen kracht' van Hengelo-Eindhoven v.v.? Lijkt mij toch goedkoper?
Ik vermoed dat het Syntus-materieel niet is toegelaten als zelfstandig materieel buiten de syntuslijnen of dat de meesters van Syntus niet buiten hun eigen lijnen mogen rijden.
So we just called him Fred too
pi_63936184


nostalgie wederom. Bron:flickr.com

Op flickr.com staat trouwens ook een foto van een Koploper die reed tussen Emmerich-Arnhem. Iemand enig idee in welk verband dat is gebeurd? Die foto is overigens medio juli 2007 gemaakt.
pi_63936454
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:16 schreef ghizzer het volgende:
[ afbeelding ]
Op flickr.com staat trouwens ook een foto van een Koploper die reed tussen Emmerich-Arnhem. Iemand enig idee in welk verband dat is gebeurd? Die foto is overigens medio juli 2007 gemaakt.
Die reden ter vervanging van de ICE's

So we just called him Fred too
pi_63936538
@Cothen. Thanx voor de post! Ik ben zelf niet zo'n enorme freak, verbaas me er ook elke keer weer over hoe gigaveel mensen hier weten. zelfs waar de goederentreinen vandaan komen. heb ooit somda bezocht, maar dat begreep ik niet. ben desondanks zeker wel liefhebber. ik vind vooral foto's als hierboven vet; treinen die op plekken komen waar ze eigenlijk niet 'thuis horen'.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 17:17:03 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63937713
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:12 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik spot hier op moerwijk een velnlia V'tje. 2 bakken dokere zijraampjes
Kan kloppen. Die rijden weer voor de NSR nu
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 december 2008 @ 18:26:03 #23
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63939402
quote:
Is de bovenleiding tot aan Emmerich 1500V of zo?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 11 december 2008 @ 18:39:59 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_63939709
Vrijdag is er tussen 14.00 en 18.00 is er een soort officieel gedeelte m.b.t. het einde van het Houtense trammetje, je kunt dan afscheid nemen van de tram en de machinisten.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 18:44:01 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63939800
quote:
Op donderdag 11 december 2008 18:26 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Is de bovenleiding tot aan Emmerich 1500V of zo?
Jep
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63939876
quote:
Op donderdag 11 december 2008 18:39 schreef bork het volgende:
Vrijdag is er tussen 14.00 en 18.00 is er een soort officieel gedeelte m.b.t. het einde van het Houtense trammetje, je kunt dan afscheid nemen van de tram en de machinisten.
ja, daar had ik eigenlijk nog wel ff bij willen gaan kijken, maar dat haal ik niet meer qua werk. Nou ja, zaterdagavond maar dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63939908
Ja
Ik dacht wel dat er geen ATB op dat grensbaanvak zat
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  donderdag 11 december 2008 @ 19:13:54 #28
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63940545
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:40 schreef Peterselieman het volgende:

Het spoor tussen Utrecht en Houten-Castellum wordt verdubbeld van 2 naar 4 sporen. Daarvoor hebben ze alle ruimte nodig en dus moet ook het trammetje er aan geloven.
Voor de volledigheid: het spoor van het trammetje blijf gewoon liggen, maar wordt onderdeel van het doorgaande spoor voor de Intercity's naar Utrecht.
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:04 schreef Cothen het volgende:
Dat perron is op dit moment niet zo spannend, alleen wat zand en tegels
En veel te kort natuurlijk, voor een echte trein.
pi_63940596
Weet iemand toevallig tot hoe laat het loket Internationaal in Utrecht Centraal open is door de week of in het weekend?

Thx
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 19:53:47 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63941536
quote:
Op donderdag 11 december 2008 19:13 schreef ReisT het volgende:

[..]

Voor de volledigheid: het spoor van het trammetje blijf gewoon liggen, maar wordt onderdeel van het doorgaande spoor voor de Intercity's naar Utrecht.
Dan mogen ze dat spoor eerst wel eens herleggen. Zo recht ligt dat namelijk niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63941575
quote:
Op donderdag 11 december 2008 19:13 schreef ReisT het volgende:

[..]

Voor de volledigheid: het spoor van het trammetje blijf gewoon liggen, maar wordt onderdeel van het doorgaande spoor voor de Intercity's naar Utrecht.
[..]

En veel te kort natuurlijk, voor een echte trein.
Even voor de duidelijkheid, hij blijft niet liggen, hij gaat halve meter opschuiven en komt 2 meter hoger te liggen
pi_63942025
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:08 schreef ghizzer het volgende:
nostalgie:

stoptrein Arnhem - Emmerich
[ afbeelding ]
Ja, die Proef van 2 jaar waarvan men na 4 maanden al "wist" dat hij mislukt was. Stelletje misselijke faalhazen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 20:21:01 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63942177
mja, die trein heeft ook geen eerlijke kans gekregen hoor. Rijdt alleen in het weekend en dan ook nog eens op onregelmatige tijden. Vind je het gek dat de proef mislukt is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63942385
quote:
Op donderdag 11 december 2008 20:21 schreef Peterselieman het volgende:
mja, die trein heeft ook geen eerlijke kans gekregen hoor. Rijdt alleen in het weekend en dan ook nog eens op onregelmatige tijden. Vind je het gek dat de proef mislukt is.
Klopt, het was pure onwil. Anders hou je je minstens aan de afgesproken 2 jaar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63942414
Maar om nog even bij het Trammetje Houten terug te komen

Hannover, 9 maart 2008. Twee broertjes van de Castellumtram in hun natuurlijke habitat op de keerlus bij de Messe.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63942933
Dan staat dat toch wat sjieker dan dat prulleding in Houten,... Morgen moet trouwens Spoorwegen 2009 uitkomen...
  donderdag 11 december 2008 @ 20:51:40 #38
136283 knars
Teethgrinder
pi_63942977
balen van die SLTs, ik wilde zondag met knars junior tussen Den Haag en Utrecht zo veel mogelijk materiaal meepikken (Gouda - Den Haag: ICL / ICRm; Den Haag - Utrecht: ICM / ICMm; Utrecht - Woerden: VIRM; Woerden - Goverwelle: SGMm / SLT / mat64; Goverwelle - Gouda: SGMm / SLT / mat64) Zat vooral op een SLT ritje te azen...
pi_63943066
quote:
Op donderdag 11 december 2008 20:51 schreef knars het volgende:
balen van die SLTs, ik wilde zondag met knars junior tussen Den Haag en Utrecht zo veel mogelijk materiaal meepikken (Gouda - Den Haag: ICL / ICRm; Den Haag - Utrecht: ICM / ICMm; Utrecht - Woerden: VIRM; Woerden - Goverwelle: SGMm / SLT / mat64; Goverwelle - Gouda: SGMm / SLT / mat64) Zat vooral op een SLT ritje te azen...
Leuk plan Maar dat kan later alsnog toch? De matjes64 blijven nog wel ff. En misschien tref je ook nog wel een DDM of DDAR
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63943457
het houtense trammetje had echt veel kuren, zodra hij harder reed dan 35 km/u dan vliegt de rem erop eens in.
of hij wilde daarna niet meer de besturing omschakelen.
  donderdag 11 december 2008 @ 21:23:52 #41
136283 knars
Teethgrinder
pi_63944010
quote:
Op donderdag 11 december 2008 20:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Leuk plan Maar dat kan later alsnog toch? De matjes64 blijven nog wel ff. En misschien tref je ook nog wel een DDM of DDAR
Dat is waar, maar het leek me wel leuk om dit weekend iets met die nieuwe dienstregeling te doen. Ik baal er van dat ik morgen afspraken op kantoor in Amsterdam heb staan, anders zou ik morgen in onze vestiging in Arnhem kunnen werken, alleen maar om nog een keertje ICL Arnhem - Gouda te rijden

DDM of DDAR ben ik geen fan van, junior wel. Had met hem een keer een rondje gereden om op Schiphol oma uit te zwaaien en vliegtuigen te kijken (en extra lang in de trein te zitten (Gouda - Duivendrecht: SGMm; Duivendrecht - RAI: DDAR; RAI - Schiphol: DDAR Schiphol - Leiden: VIRM; Leiden - Den Haag CS: wéér DDAR; Den Haag CS - Gouda: ICM). Knulletje helemaal blij met, zoals hij ze noemt, "gele dubbeldekkertrein". Onderweg bleek hij overigens het begrip "kopen" ineens door te hebben. Zo moest ik een oude boerderij kopen ter hoogte van voormalig station Nieuwersluis - Loenen, en zo'n beetje alle DDM en DDAR treinen die we onderweg tegenkwamen. Geen koplopers of VIRMs terwijl die juist zo mooi zouden staan in onze woonkamer
  donderdag 11 december 2008 @ 21:59:21 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63945209
Weet iemand hoe dat hier zit in Den Haag, met de verdeling/opdeling van rangeeremplacementen?

Ik heb hier een aantal kanalen met portogezeur, maar kom er niet uit wat en welke en waar
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 22:23:39 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63946150
Zo thuis in Den Haag ben ik niet, maar ik weet wel dat ze mat kunnen stallen bij HS in de richting van Rotterdam, tussen Centraal en het spoorwegviaduct, waar de lijn naar Gouda die tussen HS en NOI kruist. Dat is de Kleine Binckhorst. Even verderop richting Gouda ligt de Grote Binckhorst.

Noemen ze in die portogesprekken ook treinnummers?
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 december 2008 @ 22:27:19 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63946281
quote:
Op donderdag 11 december 2008 20:51 schreef knars het volgende:
balen van die SLTs, ik wilde zondag met knars junior tussen Den Haag en Utrecht zo veel mogelijk materiaal meepikken (Gouda - Den Haag: ICL / ICRm; Den Haag - Utrecht: ICM / ICMm; Utrecht - Woerden: VIRM; Woerden - Goverwelle: SGMm / SLT / mat64; Goverwelle - Gouda: SGMm / SLT / mat64) Zat vooral op een SLT ritje te azen...
Blijft ICL/ICRm rijden tussen Den Haag en Utrecht? Ik vrees voor verVIRMing...

Wel mooi kut van de SLeTten trouwens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 december 2008 @ 22:35:26 #45
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63946564
quote:
Op donderdag 11 december 2008 22:23 schreef Peterselieman het volgende:
Zo thuis in Den Haag ben ik niet, maar ik weet wel dat ze mat kunnen stallen bij HS in de richting van Rotterdam, tussen Centraal en het spoorwegviaduct, waar de lijn naar Gouda die tussen HS en NOI kruist. Dat is de Kleine Binckhorst. Even verderop richting Gouda ligt de Grote Binckhorst.

Noemen ze in die portogesprekken ook treinnummers?
Wel nummers maar of dit trein of treinstelnummers zijn ben ik nog niet uit.

1 kanaal komt zeer duidelijk door, ik dacht dus dat het van de grote binckhorst kwam.


Over de plek die jij noemt van de kleine bickhorst, daar heb ik nog geneens aan gedacht sinds ik die scanner van zolder heb gehaald. dat ligt ongeveer1 km hier van daan

"De grote" ongeveer 2,5 km
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 23:03:36 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63947645
Mja, ik zat fout met de lokatie van de kleine. De kleine ligt recht tegenover de grote, aan het spoor naar Voorburg. De plek die ik eerder noemde, ligt zeer dicht bij het CS en ik meende er wel eens mat geparkeerd te hebben zien staan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 december 2008 @ 23:10:26 #47
136283 knars
Teethgrinder
pi_63947935
quote:
Op donderdag 11 december 2008 22:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

Blijft ICL/ICRm rijden tussen Den Haag en Utrecht? Ik vrees voor verVIRMing...

Wel mooi kut van de SLeTten trouwens.
Geen idee eigenlijk, ik heb nog geen overzicht gezien welk materiaal op welke lijnen gaat rijden. Maar om op zo'n relatief kort traject ICK of ICRm in te zetten lijkt me niet zo logisch. Ik zou het wel heel hard toejuichen ICL geeft me toch altijd een beetje een vakantiegevoel. Uiteindelijk zal alles wel verVIRMd en verSLeT worden. Ben wel benieuwd waar ze dan nog ICRm en ICMm willen inzetten (en voor wat voor soort lijnen, er zal vast wel een logische gedachte achter zitten).
  donderdag 11 december 2008 @ 23:15:28 #48
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_63948127
wat is met de SLT, heb ik iets gemist?
quote:
DDM of DDAR ben ik geen fan van, junior wel. Had met hem een keer een rondje gereden om op Schiphol oma uit te zwaaien en vliegtuigen te kijken (en extra lang in de trein te zitten (Gouda - Duivendrecht: SGMm; Duivendrecht - RAI: DDAR; RAI - Schiphol: DDAR Schiphol - Leiden: VIRM; Leiden - Den Haag CS: wéér DDAR; Den Haag CS - Gouda: ICM). Knulletje helemaal blij met, zoals hij ze noemt, "gele dubbeldekkertrein".
Mini-Bork ook wel, alleen bij hem is een DDM of DDAR een oude dubbeldekker en een VIRM een nieuwe dubbeldekker .

De Olympische Spelie koploper is ook een van zijn favorieten (met puntjes op de laatste e).

Zijn eerste Duitse woordje was Schwe-B-bahn met de nadruk op de b.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 23:18:22 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63948217
ICRm zal de komende jaren nog wel ingezet worden op de lijnen Nijmegen - Schiphol, Eindhoven - Schiphol en Venlo - Den Haag CS. ICM blijft nog wel een tijdje in de Noord-Oost zitten. ICK zal het zeker niet worden, want dat moet er in juni uit zijn en dan zal het nog een tijdje op reserve staan. ICL zit vooral nog op (Deventer) - Amersfoort - Amsterdam. Al kan ik me voorstellen dat er nu al weer enkele composities uitgaan, omdat er genoeg VIRM straks is en de DB opeens die bakken goed kan gebruiken ivm de problemen met de ICE's.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 23:20:03 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63948287
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:15 schreef bork het volgende:
wat is met de SLT, heb ik iets gemist?
Treintopic 135 - Afscheid van Trammetje Houten
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 december 2008 @ 23:27:35 #51
136283 knars
Teethgrinder
pi_63948528
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:15 schreef bork het volgende:
wat is met de SLT, heb ik iets gemist?
[..]

Mini-Bork ook wel, alleen bij hem is een DDM of DDAR een oude dubbeldekker en een VIRM een nieuwe dubbeldekker .

De Olympische Spelie koploper is ook een van zijn favorieten (met puntjes op de laatste e).

Zijn eerste Duitse woordje was Schwe-B-bahn met de nadruk op de b.
knars junior ziet het verschil noemt ze gele dubbeldekkers of blauwe dubbeldekkers, en de VIRMs zijn "ouwe blauwe dubbeldekker" of "nieuwe blauwe dubbeldekker", alhoewel het verschil tussen de oude vloot en de nieuwe VIRM4 treinen hem nog niet helemaal duidelijk is. Die koploper heet hier de "oranje koploper", de rest heet "blauwe koploper". Hier nog geen duits, wel frans: "grote rooie Tajies sneltrein!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')