Nu je het er toch over hebt. Omar Rodriguez ben je ook vergetenquote:Op woensdag 24 december 2008 10:32 schreef emokid het volgende:
Ik ben The Mars Volta compleet vergeten zie ik, in januari uitgebracht en compleet ondergesneeuwd album.
quote:Op maandag 22 december 2008 22:28 schreef Scylla het volgende:
1) Blood Red Shoes - Box of Secrets
Deze fijne puntige plaat van het jonge Britse rockduo werd niet voor niets laaiend enthousiast ontvangen: op deze cd is werkelijk geen enkel nummer te vinden dat gaat vervelen. Simpel, maar o zo doeltreffend: met het frisse Box of Secrets hebben The Blood Red Shoes laten zien dat rockmuziek nog lang niet dood is.
2) Black Mountain - In the Future
Grijpt bovenstaand duo vooral terug op grunge uit de jaren '90, deze Canadese rockband springt nog enkele decennia terug in de tijd met het groots, meeslepende ]In The Future. Prachtige uitgesponnen rocksymfonieën die samen een overweldigend geheel vormen.
3) Emiliana Torrini - Me and Armini
Een stuk breekbaarder dan bovenstaande rockmachines, maar deze fijne singer/songwriter is met deze verzameling oorstrelende prachtige liedjes van harte welkom in de top drie. Een gevarieerde plaat van een ontwapenende schoonheid.
4) Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement
Misschien wel de meest verrassende plaat van het afgelopen jaar, deze samenwerking van Alex Turner, zanger van de befaamde Arctic Monkeys en Miles Kane van de bevriende band The Rascals. Af en toe misschien wel heel erg cheesy, maar een heerlijke volle retro-popplaat.
5) Ten Kens - Ten Kens
De grote onbekende naam in dit lijstje, maar terecht er in opgenomen aangezien ondergetekende in geen tijden meer zulk een briljante debuutplaat tegen is gekomen. Deze zware ontoegankelijke muziek die de luisteraar door de duistere krochten van wanhoop en en geluk zal leiden zal ongetwijfeld nog lang in de obscuriteit verborgen blijven, maar dat maakt Ten Kens er niet minder briljant op.
6) Does it Offend You, Yeah? - You Have No Idea What You're Getting Yourself Into
Tussen al dit gitaargeweld ook nog even een zwaar dansbare plaat. De synthese die dit Britse trio van punk en elektroclash weet te maken is uiterst smaakvol, dansbaar en opzwepend. Het niveau wordt niet overal even hoog gehouden maar Does It Offend You, Yeah? weet in elk geval vernieuwend uit de hoek te komen.
7) The Black Keys - Attack & Release
Minder vernieuwend, maar minstens net zo smaakvol is dit bluesrockduo uit Akron, Ohio, die met deze zesde plaat commercieel succes weten te behalen met het eerlijk in het gehoor liggende 'Stange Times'. Ook de rest van de cd mag er zijn, en de band verstaat op een indrukwekkende wijze de techniek om van variaties op relatief simpele blues een oerdegelijk album te maken.
8) The Gutter Twins - Saturnalia
Twee oude rotten die elkaar euit de goot hebben moeten rapen, de studio in zijn getogen en een werkelijk juweeltje van een plaat hebben gemaakt. Mark Lanegan en Greg Dulli die samen een aantal hartverscheurende songs hebben geschreven over de diepste zieleroerselen van de beide getroebleerde rockers. Een en al pracht, hoewel weinig praal.
Ik zet eigenlijk ook altijd Passover op in plaats van Directions to See a Ghost.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:24 schreef ranja het volgende:
Hm tijd om Passover ook eens te kopen dan. Ik was/ben al helemaal onder de indruk van die laatste, dus als 'iedereen' de 1e beter vind... ben benieuwd.
Geen slechte plaat, maar voor mij toch wel een beetje de teleurstelling van het jaar. Vooral omdat ik had verwacht dat hij bij mij gewoon op 1 zou staan.quote:Op woensdag 24 december 2008 15:09 schreef cafca het volgende:
Oeh, een nieuw album van James Yorkston, had ik ff gemist.
Nog eentje om aan mijn "te luisteren"-lijstje toe te voegen
Dit is dus waarom lijstjes geweldig (kunnen) zijn!quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:39 schreef kciR het volgende:
Eervolle vermelding (beste EP van het jaar):
[ afbeelding ]
Ólafur Arnalds - Variations Of Static
Aangezien ik nooit EP's in m'n jaarlijstje zet, wil ik dit ook dit jaar niet doen, maar Variations Of Static van deze IJslandse alleskunner (drumt ook in twee hardcore bands en is onlangs aan een techno/minimal project begonnen) is prachtig. Vanaf het eerste nummer Fok tot het vijfde en laatse nummer blijf je gegrepen door de piano klanken in combinatie met minimalistische elektronica, 3 violen en een cello. Zijn doel met deze muziek: klassieke muziek toegankelijk maken, en dat is zeker gelukt! Deze kan groot worden.
Eigenlijk mijn nummer één van het jaar, maar het is helaas een EP...
Die doet niet heel veel onder voor The Rip, Machine Gun en Magic Doors, inderdaad.quote:Op vrijdag 26 december 2008 14:29 schreef couleurs het volgende:
We Carry On is geniaal ja.
Graag gedaan!quote:Op vrijdag 26 december 2008 14:46 schreef ipanema22 het volgende:
[..]
Dit is dus waarom lijstjes geweldig (kunnen) zijn!![]()
Ik heb Ólafur Arnalds even opgezocht en vind al z'n werk echt prachtig. Goede omschrijving ook, dankjewel kciR!
Wil niet zeuren, maar is Madrugada niet Noors?quote:Op zondag 28 december 2008 22:56 schreef Moody het volgende:
16. Baal - Behind Your Echoes
De Noorse Madrugada. Zelfde type stem, zelf soort muziek (iets minder donker). Goed album dat meer luisteraars verdiend.
Buiten dat ik ze verschrikkelijk op BRMC vind lijken en (ik meen dat je het daarover had) totaal niet op Velvet Underground vind ik het ook niet heel interessant.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:18 schreef ranja het volgende:
Ik vraag me wel af waarom mijn nummer 1 nergens in een lijst staat. Hoeft niet op 1, maar niet eens op 20 ofzoKent niemand ze ?
The Black Angels dus, bespaart terug zoeken
Ik vind deze gasten op last.fm wel goed klinkenquote:Op maandag 29 december 2008 11:56 schreef Z het volgende:
3. Santogold vs. Diplo - Top Ranking (Mixtape)
Op deze plaat kan je lekker rennen. Je krijgt er energie van, hij is moddervet om het zo te zeggen en daar hou ik wel van. En een erg leuke mix van redelijk verschillende stijlen.
De bandnaam komt van The Black Angels Death Song van het album The Velvet Underground & Nico.quote:Op maandag 29 december 2008 14:05 schreef wallofdolls het volgende:
Buiten dat ik ze verschrikkelijk op BRMC vind lijken en (ik meen dat je het daarover had) totaal niet op Velvet Underground vind ik het ook niet heel interessant.
Oooh dat was hetquote:Op maandag 29 december 2008 14:19 schreef ranja het volgende:
[..]
De bandnaam komt van The Black Angels Death Song van het album The Velvet Underground & Nico.
Ook het logo van de band is een bewerking van een foto van Nico.
Een vergelijking met BRMC hoor ik helemaal niet, al ken ik de laatste albums van hun niet, alleen de eerste.
Ik vind t sowieso onzin om bands met elkaar te vergelijken - zoals te pas en te onpas en niet zelden zeer onterecht gedaan wordt. Of genres te benoemen.quote:Op maandag 29 december 2008 14:59 schreef ranja het volgende:
Trouwens, ik vind dat ze wel degelijk beinvloedt zijn door The Velvet Underground, dat wel
Alleen is het lastig een plaat uit 1967 en 2008 te vergeljjken, zo'n andere manier van produceren...
Zoals singer-songwriters met een zeurderige stem al meteen worden gelinkt aan Bob Dylan, simpele rauwe rockbands met bluesroots al gauw naar The Rolling Stones zouden neigen, The White Strips op Jon Spencer lijken, alle vrolijke popbands precies op The Beatles lijken en Coldplay, Radiohead en Muse meestal in éen zin worden genoemd. Ik vind dat dat toch wat genuanceerder ligt en zie zeer zelden echt overeenkomsten. (ja of in het geval van Coldplay, Muse, Radiohead nou een hoge stem de overeenkomst maakt, ik mis die hele clue)quote:Op maandag 29 december 2008 15:13 schreef ranja het volgende:
Tja het is zo makkelijk om een referentie te gevenHoe leg je uit wat voor muziek een band maakt? Noem een band waar het enigzins op lijkt
Ik vind dat hij bijzondere muziek maakt, ik kan niet zeggen dat ik hem heel veel beluister. Af en toe luister ik en word betoverd door zijn liedjes. Maar het is af en toe ook op het randje met z'n rare teksten en typische stem. Ik heb wel al zijn cd's, ze liggen altijd in de tweedehands bak bij de Velvet voor weinig. De laatste plaat vind ik net zo goed als de anderen.quote:Op maandag 29 december 2008 15:53 schreef methodmich het volgende:
Grappig trouwens dat ik Chad Vangaalen al twee keer tegen kom. Ik heb die vorige plaat van hem, denk uit 2006 uit het hoofd. Die viel me wat tegen, dus die nieuwe niet meer gekocht. Maar wel een aanrader dus, Z?
dat is niet de leadman van Alexisonfire. Dit is de gitarist en 2de zang.quote:Op zondag 28 december 2008 22:56 schreef Moody het volgende:
19. City And Colour - Bring Me Your Love
Gevoelige, maar sterke plaat van de leadman van Alexisonfire. Prima bij een glas wijn op de donkere avonden voor kerst.
Die kreeg vandaag zowaar een lovende recensie in de weekendbijlage van het AD. Opvallend dat ze dit album hebben gerecenseerd! Die man vergeleek het met André Manuel. Ben jij het daar mee eens?quote:Op donderdag 18 december 2008 20:38 schreef ranja het volgende:
[ afbeelding ]
6 Roosbeef - Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten
Hele hoge verwachtingen hiervan en voor het grootste deel waargemaakt. De zangstijl, daar hou je van of je haat het, ik hou er van, dat is duidelijk. Jammer van die vent die in het 1e nummer op een zeer irritante maniet denkt te moeten meezingen.
Slechtste? Dat ook weer niet; het blijft natuurlijk wel een goede band. Maar 'Red' was wel een teleurstellende release.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:04 schreef pfaf het volgende:Guillemots - Red
Ik zou dat het het slechtste album van het jaar willen noemen.
Absoluut minder dan hun debuut, maar uiteindelijk is het kwartje toch wel gevallen. Staan een paar hele toffe nummers op.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:13 schreef pfaf het volgende:
Nou ja, het is vooral de teleurstelling die ik dan mee neem in de beoordeling. En het potentieel van de band... Bovendien luister ik weinig slechte albums.
Ik dacht dat die nooit opgenoemd zou worden.quote:Op zondag 11 januari 2009 13:39 schreef GeorgKacher het volgende:
26. Sun kil moon- April
Lange winternummers van een man die ik dit jaar pas heb leren kennen. Vind zijn oudere werk overigens minder dan dit werk, ben dus op het juiste moment ingestapt. Die stem grijpt je naar de keel, het is zo persoonlijk (althans zo voelt het) dat het bijna pijnlijk wordt om naar te luisteren. Zeer mooie gevoelige plaat!
Port O'Brien staat ook bij mij heel hoog. Geweldige cd vind ik zelf.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:16 schreef Panic_A het volgende:
Nog 2 albums die niet in mijn lijst stonden, maar daar wel thuis horen. Met dank aan dit topic trouwens.
[ afbeelding ]
En
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |