abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 december 2008 @ 14:38:07 #101
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_64057442
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 14:16 schreef Z het volgende:
Wie?
De zanger van Porcupine Tree.

Rateyourmusic is wat dat betreft ook totaal geen goede graadmeter. De albumlijsten worden daar altijd buitenproportioneel in de greep gehouden door liefhebbers van metal en progrock.
pi_64057554
Toplijsten van afgelopen (halve)decennium op rateyourmusic zijn sowieso lachwekkend. Als je alleen al kijkt naar hoeveel #1's 2008 heeft gehad, van Amon Amarth tot Scar Symmetry . Man, alleen om de covers verdienen ze het al niet.

dinsdag 16 december 2008 @ 14:47:51 #103
13973 ranja
image means nothing
pi_64057682
Sowieso. Een hoop mensen geeft gewoon lage waardering aan albums die ze niet kennen maar waarvan ze de artiest niet mogen. Bv Britney Spears heeft honderden 1/2 ster waarderingen. Tja, hou je toch niet tegen.
  dinsdag 16 december 2008 @ 14:49:38 #104
13973 ranja
image means nothing
pi_64057720
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 14:42 schreef emokid het volgende:
Als je alleen al kijkt naar hoeveel #1's 2008 heeft gehad, van Amon Amarth tot Scar Symmetry .
http://rateyourmusic.com/charts/top/album/2009
  dinsdag 16 december 2008 @ 14:52:42 #105
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_64057806
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 14:47 schreef ranja het volgende:
Sowieso. Een hoop mensen geeft gewoon lage waardering aan albums die ze niet kennen maar waarvan ze de artiest niet mogen. Bv Britney Spears heeft honderden 1/2 ster waarderingen. Tja, hou je toch niet tegen.
Case in point: deze plaat is nog niet eens uit, en heeft toch al 24 ratings. Toch knap.
http://rateyourmusic.com/(...)able_truth__part_2_/
  dinsdag 16 december 2008 @ 14:53:12 #106
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64057812
quote:
Op woensdag 10 december 2008 21:58 schreef FictionalFenna het volgende:
Ik ga even kijken welke albums ik alweer beluisterd heb dit jaar. Extrawelt is me volledig ontgaan!
Ik ga in dit topic ook maar vooral lezen welke albums ik gemist heb. En binnenkort even een lijstje samenstellen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_64058519
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 14:38 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Rateyourmusic is wat dat betreft ook totaal geen goede graadmeter. De albumlijsten worden daar altijd buitenproportioneel in de greep gehouden door liefhebbers van metal en progrock.
Tja voor ieder wat wils, dan kijk je er toch niet? Misschien is er voor jou een rapsite?
Kwalitatief hoogstaande flauwekul voor de intelligente onbenul!
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:29:30 #108
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_64058876
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:19 schreef Longmen het volgende:

[..]

Tja voor ieder wat wils, dan kijk je er toch niet? Misschien is er voor jou een rapsite?
Oei, briljante comback!
Als de site nu 'rateyourmetal' had geheten had je een punt gehad, maar in de huidige vorm heeft weinig met 'voor ieder wat wils' te maken. Ik vind rateyourmusic een fantastische site, alleen de jaarlijsten moet je daar nu eenmaal met een flinke korrel zout nemen. Gelukkig bestaan er ook filters om alle metalplaten uit de lijst te weren. Zo ziet de jaarlijst eruit zonder metal en progressive rock:

http://rateyourmusic.com/customchart?page=1&chart_type=top&type=album&year=2008&genre_include=0&genres=metal%2C+progressive+rock&include_child_genres=t&include=both&limit=none&countries=
pi_64059030
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:29 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Oei, briljante comback!
Als de site nu 'rateyourmetal' had geheten had je een punt gehad, maar in de huidige vorm heeft weinig met 'voor ieder wat wils' te maken. Ik vind rateyourmusic een fantastische site, alleen de jaarlijsten moet je daar nu eenmaal met een flinke korrel zout nemen. Gelukkig bestaan er ook filters om alle metalplaten uit de lijst te weren. Zo ziet de jaarlijst eruit zonder metal en progressive rock:

http://rateyourmusic.com/customchart?page=1&chart_type=top&type=album&year=2008&genre_include=0&genres=metal%2C+progressive+rock&include_child_genres=t&include=both&limit=none&countries=
Geef het beestje een naampje. Progrock is ook DE enige muziek
Elke site moet je met een korrel zout nemen vind ik. Alhoewel musicmeter.nl wel aardig is, vind ik.
pi_64059056
Grobbel, waarom moet je die met een korrel zout nemen? Alleen omdat er niks van jouw gading bij staat zeker.
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:35:15 #111
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64059075
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:34 schreef trebremmit het volgende:
Waarom moet je die met een korrel zout nemen? Alleen omdat er niks van jouw gading bij staat zeker.
LE-ZEN.
pi_64059135
Musicmeter, rateyourmusic voor extreme Coldplay en Radiohead fans. Bah wat een stomme site. Dat customchart op rym is een hele uitvinding trouwens.
pi_64059301
quote:

[..]

Zoals ze hier buitenproportioneel in de greep worden gehouden door Indie-Nerds?
pi_64059333
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:35 schreef pfaf het volgende:

[..]

LE-ZEN.
Doe ik en ik lees nergens een goed argument. Als er een lijstje van Oor staat vinden jullie het allemaal representatief maar zodra er metal of prog wordt genoemd is het allemaal niet objectief meer en stemmen er alleen maar metal liefhebbers.
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:43:58 #115
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64059351
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:43 schreef trebremmit het volgende:

[..]

Doe ik en ik lees nergens een goed argument. Als er een lijstje van Oor staat vinden jullie het allemaal representatief maar zodra er metal of prog wordt genoemd is het allemaal niet objectief meer en stemmen er alleen maar metal liefhebbers.
Stop nu maar, voor je jezelf nog belachelijker maakt.
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:48:22 #116
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_64059496
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:34 schreef trebremmit het volgende:
Grobbel, waarom moet je die met een korrel zout nemen? Alleen omdat er niks van jouw gading bij staat zeker.
pfafs antwoord is duidelijker, maar één belangrijke reden is dat de manier van berekening bij RYM-lijsten niet echt logisch is. Zie de huidige lijst maar:

#3: Esoteric - The Maniacal Vale
Avg rating: 3.55 | Ratings: 377 | Reviews (total): 81
#5: TV on the Radio - Dear Science
Avg rating: 3.80 | Ratings: 1,317 | Reviews (total): 154
#7: Deerhunter - Microcastle / Weird Era Cont.
Avg rating: 3.80 | Ratings: 883 | Reviews (total): 140
#9: Fleet Foxes - Fleet Foxes
Avg rating: 3.77 | Ratings: 1,721 | Reviews (total): 191

Esoteric heeft én minder stemmen, én een significant lager gemiddelde dan het grootste deel van de top 50. Maar hoe komt die plaat dan in godsnaam op #3? Precies wat ik al eerder zei, door een buitenproportioneel grote groep fanatieke metalstemmers. Hoe vaker je namelijk stemt op RYM, des te sterker 'sterker' je stem gaat meetellen - wat het gevolg is dat de grote hoeveelheid 5 sterren-stemmers bij Esoteric ervoor zorgen dat die plaat veel hoger komt te staan dan platen met een significant hoger gemiddelde.Of, in omgekeerde richting, dat een veelstemmer die een halve ster geeft aan Fleet Foxes of TV on the Radio een veel grotere invloed uitoefent op de berekeningsscore dan een 'zondagsstemmer' die het vijf sterren geeft.
Het is een redelijk krom systeem dat de baggerstemmers (met opzet heel vaak extreem laag of heel hoog stemmen) alleen maar aanmoedigt, wat de lijst wat mij betreft een weinig betrouwbare graadmeter maakt.

Vandaar, dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door Grobbel op 16-12-2008 15:54:57 ]
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:48:59 #117
13973 ranja
image means nothing
pi_64059520
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:43 schreef trebremmit het volgende:
Als er een lijstje van Oor staat vinden jullie het allemaal representatief
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:50:30 #118
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64059573
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:48 schreef ranja het volgende:

[..]

Ik kan ook niet wachten tot de OOR-lijst weer tot op de grond afgemaakt gaat worden.
pi_64059730
Kijk Grobbel legt het netjes uit daar kun jij nog wat van leren Pfaf. En dat is inderdaad een raar systeem.
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:56:20 #120
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64059766
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:55 schreef trebremmit het volgende:
Kijk Grobbel legt het netjes uit daar kun jij nog wat van leren Pfaf. En dat is inderdaad een raar systeem.
Jij begon te schelden door te stellen dat ik me ook maar enigszins zou kunnen vinden in de OOR-lijst.
  dinsdag 16 december 2008 @ 16:34:35 #121
13973 ranja
image means nothing
pi_64061150
Binnenkort trebemmit en Longmen ook op Rateyoumusic?
pi_64062731
quote:
Op maandag 15 december 2008 20:44 schreef Peter88Online het volgende:

[..]

Dan vraag ik me af of je die plaat wel kent. Want die plaat gaat helemaal niet over Bambi Woods (slechts 1 song op het album), maar gaat over Amerika.
Da's de dekmantel...

Alpeko, een behoorlijk IJslandse / Scandi / Koude landen lijst dit jaar!!! Vertel eens iets meer over die nummer 1 en 2 indien mogelijk.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_64063058
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:34 schreef ranja het volgende:
Binnenkort trebemmit en Longmen ook op Rateyoumusic?
eh nee waarom? Ik kan me verder wel vinden in de meningen hier hoor. Zoals ik al aangaf: wienig sites zijn representatief omdat het een soort publiek aantrekt. Maar het laatste waar je over kan discussieren is smaak en laat dat nu muziek zijn.
pi_64068981
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:19 schreef methodmich het volgende:
Alpeko, een behoorlijk IJslandse / Scandi / Koude landen lijst dit jaar!!! Vertel eens iets meer over die nummer 1 en 2 indien mogelijk.
Er staan maar 3 Scandinavische acts in. Nummer 1 komt uit het zonovergoten Texas. Zowel nummer 1 en 2 zijn instrumentale albums. De eerste blinkt uit in melancholische composities van gitaar, strijkers (viool en cello), piano en een vleugje hoop. Ik ken mensen die ervan van mijn balkon zouden springen Post-rockachtig maar dan met opvallend korte composities voor dit genre; ca. 4min. per track. Eén van de betere tracks:

Johann Johannsson maakt ijskoude neo-klassieke muziek; complete strijkorkesten, koren, kerkorgels, klarinet, piano en een mespuntje electronica. Dat leidt dan in wonderschone composities van in het geval van de openings- en slottrack meer dan 13 minuten waar je echt de tijd voor moet kunnen nemen. Een voorproefje: http://www.johannjohannsson.com/discography/Fordlandia.mp3

Ik vermoed dat beide niet echt in jouw straatje passen. Dat geldt denk ik voor mijn gehele top 10 afgezien van Fleet Foxes en Conor Oberst. Ik vermoed alleen niet dat die in jouw top 10 zullen staan.
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:48:53 #125
221640 Dirty-Little-Monkey
3 hoera'tjes voor Yoshimi
pi_64073213
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik kan ook niet wachten tot de OOR-lijst weer tot op de grond afgemaakt gaat worden.
Ik kon me erg terugvinden in de OOR-lijst, veel albums vond ik ook heel goed (maar ik vond hun albums van mislukte albums wat minder). Maar ik weet van mezelf dat ik gewoon een erg beperkte smaak heb. Ik hou niet van metal of dat soort achtige bands, en ook niet van de doorsnee hiphop. Mijn muziek wordt vaak gekwalificeerd als alternatief en indie en dat is OOR dus ook wel. Laten we dus elk lijstje met een korreltje zout nemen.

En wat er wordt gezegd over RYM, daar kan ik me helemaal in vinden. Ik boycot die website, want ik word ziek van metalfans en progrockfans. Dat zijn van die sociaalgestoorde fundamentalisten die alles maar wat een beetje anders is al bij voorbaat afschrijven en dus nooit uit hun tunnel komen. Tot mijn zestiende was ik ook zo'n typje, toen viel ik ook alleen maar voor de bands met altijd dezelfde soort namen en covers (nooit iets vrolijks). Maarja, toen ging ik eens verder kijken dan mijn neus lang was en sindsdien hou ik niet meer van metal.
17 mei 2009: Bekerfinale: s.c. Heerenveen - FC Twente 2-2 (5-4)
pi_64074877

1.Nada Surf – Lucky
Op het moment dat ik dit album eens goed ter handen had genomen wist ik direct al dat dit de grootste kanshebber zou worden om in mijn persoonlijke lijst op nummer 1 te komen. Het gehele album is ontzettend goed met vrolijke, gevoelige en nummers die je verdrietig kunnen maken. Een afwisselend album wat je eigenlijk in elk album zou willen. En ik denk dat ze het mooiste intieme nummer van de afgelopen tien jaar hebben gemaakt: “are you lightning?”. Zoiets verdiend gewoon een prijs.
Kortom, een en al lof voor een band dat al jaren bezig is.

2.My Morning Jacket - Evil Urges
Een totale bevreemding voor een boel mensen, wat mij betreft een logische stap na hun album Z. Evil Urges mag dan een boel fouten hebben en is wat mij betreft eerder een overgangs album naar een andere fase als je het vergelijkt met hun oudere werk. Prince-neigingen, minder samenzang en meer vlotter gemixt. Gelukkig hoor je ook nog een boel van hun roots terug (sec walkin, thank you..) ..Toch maakt dit de nummer twee mijn lijst, vanwege de viertal nummers van de 14 die het gehele album kunnen dragen. Dan moeten het of hele sterke nummers zijn of de nummers er tussen bouwen de boel op. Dat laatste is het geval.

3.The Young Knives – Superabundance
Nerveuze rock. En daarbij hebben ze het beste nummer afgeleverd van dit jaar; 'counters'. Qua compositie klopt alles daar. Hele energieke muziek wat ik niet eerder ben tegen gekomen. Voorheen vond ik ze irritant maar met dit album ben ik omgekeerd en kan ik vreemd genoeg ook genieten van hun vorig album.

4.Calexico - Carried to Dust
Sfeervolle rustiek. Als ik anderen moet geloven schijnt dit toch een van de wat mindere albums te zijn, maar aangezien dit mijn eerste aanraking met hun is bekijk ik het wat minder gekleurd. Een constante spanning met een heel lekkere zang er tussendoor. Verschillende stijlen er tussendoor... prachtig gewoon.

5.Black Mountain - In The Future
Hun vorig album was Magnus Opus maar goed, dit liegt er ook niet om. Hier wordt gewoon een lesje gelezen in wat psychedelische rock is. Niets meer en niets minder.

6.Portugal The Man – Censored Colors
Wat was ik verrast toen ik dit album ter ore nam. Ontzettend irritante geluiden en herhalingen die bevallen. 'The sounds of animals fighting' heeft dat ook dit jaar goed gedaan maar deze band pakt toch beter op en voegt er een aantal tandjes aan toe. De samenzang, hoge knijpende stem die mij doet denken aan de zanger van de blood brothers. Ohja.. orgeltjes enzo..die zijn altijd leuk.

7.Elbow – Seldom Seen Kid
Komt weer een beetje terug op de plek waar het zou moeten zijn. Maakt derhalve wel een ontzettende uitglijers met als beste voorbeeld het nummer 'on a day like this' waar de geloofwaardigheid ineens van het album wegvalt. Te jammer voor woorden.

8.Fleet Foxes – Fleet Foxes
Wel een hype, dat zeker. En of ze het volgende album nog beter kunnen is nog maar de vraag. Maar door hun hymnes komen ze een beetje in de buurt van My Morning Jacket. Een tweede verassing in de top tien. Benadert MMJ de zomer en herfst goed, FF doet die winterse aanpak voldoende.

9.The Sound of Animals Fighting - The Ocean and The Sun
Oceansize meets the Nurse (oceansizenummer) meets Pretty Girls Make graves. Er had wat mij betreft nog meer afwisseling in schreeuw en zang gekund en wat epischer. Maar goed, desalniettemin hoop ik dat er ook nog een volgend album komt die gewoon de nummer 1 kan halen. Af en toe laat men wat steken vallen. Bij My Morning Jacket is dat niet zo erg, hier wel omdat de nummers vooral een lange adem zijn. En die steken zijn dan vooral de afwisseling.

10.Vampire Weekend – Vampire Weekend

Tralalala. Bands die compacte vlotte nummers maken zijn fijn om naar te luisteren. De meesten vergeet je ook zomaar en dat geeft niet. Dit zal ook wel zo'n band zijn die wat mooie nummers maakt van af en toe slechts twee minuutjes. En wat maakt dat uit? Lekkere hoge gitaarrifles en fraaie zang waardoor je de repeat knop in gedrukt moet houden.

11.The Raconteurs - Consolers Of The Lonely
12.M83 - Saturdays = Youth
13.The Rosebuds – Life Like
14.Shearwater – Rook
15.The Walkmen – You & Me
16.British Sea Power - Do You Like Rock Music?
17.TV on the Radio – Dear Science
18.Woven Hand - Ten Stones
19.Late of the Pier - Fantasy Black Channel
20.Does It Offend You, Yeah? - You Have No Idea What You're Getting Yourself Into
21.Bon Iver – For Emma, Forever Ago
22.dEUS - Vantage Point
23.Madrugada – Madrugada
24.Portishead – Third
25.Bloc Party – Intimacy
26.Conor Oberst – Conor Oberst

27.Nick Cave & The Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!!
28.Tindersticks - The Hungry Saw
29.Death Cab For Cutie – Narrow Stairs
30.Gnarls Barkley - The Odd Couple
31.Mercury Rev - Snowflake Midnight
32.She & Him - Volume One
33.T.Raumschmiere – I Tank U
34.MGMT – Oracular Spectacular
35.Weezer – Weezer
36.Women – Women
37.The Last Shadow Puppets - The Age Of The Understatement
38.Junkie XL - Booming back at you
39.Razorlight – Slipway Fires
40.AC/DC – Black Ice
41.The Verve – Forth
42.Goldfrapp - Seventh Tree
43.Sons and Daughters - This Gift
44.The Secret Machines – Secret Machines
45.Face Tomorrow – In The Dark
46.Kaiser Chiefs – Off With Their Heads
47.Cansei de Ser Sexy – Donkey
48.Hot Chip - Made in the Dark
49.Anathema – Hindsight
50.Foals – Antidote
  woensdag 17 december 2008 @ 00:21:30 #127
221640 Dirty-Little-Monkey
3 hoera'tjes voor Yoshimi
pi_64076302
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:31 schreef Heathen. het volgende:
[ afbeelding ]
1.Nada Surf – Lucky
Op het moment dat ik dit album eens goed ter handen had genomen wist ik direct al dat dit de grootste kanshebber zou worden om in mijn persoonlijke lijst op nummer 1 te komen. Het gehele album is ontzettend goed met vrolijke, gevoelige en nummers die je verdrietig kunnen maken. Een afwisselend album wat je eigenlijk in elk album zou willen. En ik denk dat ze het mooiste intieme nummer van de afgelopen tien jaar hebben gemaakt: “are you lightning?”. Zoiets verdiend gewoon een prijs.
Kortom, een en al lof voor een band dat al jaren bezig is.

[ afbeelding ]
2.My Morning Jacket - Evil Urges
Een totale bevreemding voor een boel mensen, wat mij betreft een logische stap na hun album Z. Evil Urges mag dan een boel fouten hebben en is wat mij betreft eerder een overgangs album naar een andere fase als je het vergelijkt met hun oudere werk. Prince-neigingen, minder samenzang en meer vlotter gemixt. Gelukkig hoor je ook nog een boel van hun roots terug (sec walkin, thank you..) ..Toch maakt dit de nummer twee mijn lijst, vanwege de viertal nummers van de 14 die het gehele album kunnen dragen. Dan moeten het of hele sterke nummers zijn of de nummers er tussen bouwen de boel op. Dat laatste is het geval.

[ afbeelding ]
3.The Young Knives – Superabundance
Nerveuze rock. En daarbij hebben ze het beste nummer afgeleverd van dit jaar; 'counters'. Qua compositie klopt alles daar. Hele energieke muziek wat ik niet eerder ben tegen gekomen. Voorheen vond ik ze irritant maar met dit album ben ik omgekeerd en kan ik vreemd genoeg ook genieten van hun vorig album.

[ afbeelding ]
4.Calexico - Carried to Dust
Sfeervolle rustiek. Als ik anderen moet geloven schijnt dit toch een van de wat mindere albums te zijn, maar aangezien dit mijn eerste aanraking met hun is bekijk ik het wat minder gekleurd. Een constante spanning met een heel lekkere zang er tussendoor. Verschillende stijlen er tussendoor... prachtig gewoon.

[ afbeelding ]
5.Black Mountain - In The Future
Hun vorig album was Magnus Opus maar goed, dit liegt er ook niet om. Hier wordt gewoon een lesje gelezen in wat psychedelische rock is. Niets meer en niets minder.

[ afbeelding ]
6.Portugal The Man – Censored Colors
Wat was ik verrast toen ik dit album ter ore nam. Ontzettend irritante geluiden en herhalingen die bevallen. 'The sounds of animals fighting' heeft dat ook dit jaar goed gedaan maar deze band pakt toch beter op en voegt er een aantal tandjes aan toe. De samenzang, hoge knijpende stem die mij doet denken aan de zanger van de blood brothers. Ohja.. orgeltjes enzo..die zijn altijd leuk.

[ afbeelding ]
7.Elbow – Seldom Seen Kid
Komt weer een beetje terug op de plek waar het zou moeten zijn. Maakt derhalve wel een ontzettende uitglijers met als beste voorbeeld het nummer 'on a day like this' waar de geloofwaardigheid ineens van het album wegvalt. Te jammer voor woorden.

[ afbeelding ]
8.Fleet Foxes – Fleet Foxes
Wel een hype, dat zeker. En of ze het volgende album nog beter kunnen is nog maar de vraag. Maar door hun hymnes komen ze een beetje in de buurt van My Morning Jacket. Een tweede verassing in de top tien. Benadert MMJ de zomer en herfst goed, FF doet die winterse aanpak voldoende.

[ afbeelding ]
9.The Sound of Animals Fighting - The Ocean and The Sun
Oceansize meets the Nurse (oceansizenummer) meets Pretty Girls Make graves. Er had wat mij betreft nog meer afwisseling in schreeuw en zang gekund en wat epischer. Maar goed, desalniettemin hoop ik dat er ook nog een volgend album komt die gewoon de nummer 1 kan halen. Af en toe laat men wat steken vallen. Bij My Morning Jacket is dat niet zo erg, hier wel omdat de nummers vooral een lange adem zijn. En die steken zijn dan vooral de afwisseling.

[ afbeelding ]
10.Vampire Weekend – Vampire Weekend

Tralalala. Bands die compacte vlotte nummers maken zijn fijn om naar te luisteren. De meesten vergeet je ook zomaar en dat geeft niet. Dit zal ook wel zo'n band zijn die wat mooie nummers maakt van af en toe slechts twee minuutjes. En wat maakt dat uit? Lekkere hoge gitaarrifles en fraaie zang waardoor je de repeat knop in gedrukt moet houden.

11.The Raconteurs - Consolers Of The Lonely
12.M83 - Saturdays = Youth
13.The Rosebuds – Life Like
14.Shearwater – Rook
15.The Walkmen – You & Me
16.British Sea Power - Do You Like Rock Music?
17.TV on the Radio – Dear Science
18.Woven Hand - Ten Stones
19.Late of the Pier - Fantasy Black Channel
20.Does It Offend You, Yeah? - You Have No Idea What You're Getting Yourself Into
21.Bon Iver – For Emma, Forever Ago
22.dEUS - Vantage Point
23.Madrugada – Madrugada
24.Portishead – Third
25.Bloc Party – Intimacy
26.Conor Oberst – Conor Oberst

27.Nick Cave & The Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!!
28.Tindersticks - The Hungry Saw
29.Death Cab For Cutie – Narrow Stairs
30.Gnarls Barkley - The Odd Couple
31.Mercury Rev - Snowflake Midnight
32.She & Him - Volume One
33.T.Raumschmiere – I Tank U
34.MGMT – Oracular Spectacular
35.Weezer – Weezer
36.Women – Women
37.The Last Shadow Puppets - The Age Of The Understatement
38.Junkie XL - Booming back at you
39.Razorlight – Slipway Fires
40.AC/DC – Black Ice
41.The Verve – Forth
42.Goldfrapp - Seventh Tree
43.Sons and Daughters - This Gift
44.The Secret Machines – Secret Machines
45.Face Tomorrow – In The Dark
46.Kaiser Chiefs – Off With Their Heads
47.Cansei de Ser Sexy – Donkey
48.Hot Chip - Made in the Dark
49.Anathema – Hindsight
50.Foals – Antidote
RESPECT: een hele top 50 zeg... Ik kan me in de meeste wel vinden. Vampire Weekend is ook echt geweldig ja, maar het was een twijfelgeval van mij, omdat ik twijfel over de duurzaamheid van het album. Die clip van A-Punk is echt te goed! En British Sea Power, ik was al weer helemaal vergeten dat hun album pas in dat jaar verscheen. Ik had het gevoel alsof dat van vorig jaar was, hetzelfde heb ik met Gnarls Barkley en Hot Chip... Wat gaat de tijd toch snel..
17 mei 2009: Bekerfinale: s.c. Heerenveen - FC Twente 2-2 (5-4)
  woensdag 17 december 2008 @ 08:38:15 #128
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64079031
Leuke lijst Heathen. MMJ deed 't 'm dit jaar wederom niet voor mij, Ik vind het te vermoeiend. Portugal. The Man is een erg fijne plaat ja, die had bij mij ook niet misstaan, maarja dan blijf ik a's en b's toevoegen en gaat mich klagen.
pi_64079218
dEUS helemaal vergeten of was dat 2007?
  woensdag 17 december 2008 @ 08:58:34 #130
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64079247
quote:
Op woensdag 17 december 2008 08:56 schreef Longmen het volgende:
dEUS helemaal vergeten of was dat 2007?
Nope, was 2008, maar zo'n ramp is dat niet.
  woensdag 17 december 2008 @ 09:12:17 #131
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_64079438
quote:

[..]

Hadden die een zanger dan? .

Het valt me ook altijd op dat progrock mensen áltijd '5 sterren' aan albums geven .
  woensdag 17 december 2008 @ 09:15:21 #132
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_64079489
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:33 schreef Longmen het volgende:

[..]

Geef het beestje een naampje. Progrock is ook DE enige muziek
Elke site moet je met een korrel zout nemen vind ik. Alhoewel musicmeter.nl wel aardig is, vind ik.
Niemand kan om Allmusic heen
pi_64079515
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:12 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Hadden die een zanger dan? .

Het valt me ook altijd op dat progrock mensen áltijd '5 sterren' aan albums geven .
hap hap: dat is dus niet zo ga maar eens kijken.
  woensdag 17 december 2008 @ 09:19:17 #134
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_64079541
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:17 schreef Longmen het volgende:

[..]

hap hap: dat is dus niet zo ga maar eens kijken.
Hap hap voor jou, ik ben zelf ook een progrocker
pi_64083372
1. Cult Of Luna - Eternal Kingdom
2. Made Out Of Babies - The Ruiner
3. Earth - The Bees Made Honey In The Lion's Skull
4. Bohren & Der Club Of Gore - Dolores
5. Mogwai - The Hawk Is Howling
6. Kiss The Anus Of A Black Cat - The Nebulous Dream
7. Amenra - Mass IIII
8. Enslaved - Vertebrae
9. This Will Destroy You - This Will Destroy You
10. A Storm Of Light - And We Wept The Black Ocean Within
you have time
you're doing fine
pi_64086129
01. Joan as Police Woman - To Survive
02. Elbow - The Seldom Seen Kid
03. Blood Red Shoes - Box of Secrets
04. Nina Kinert - Pets & Friends
05. Ane Brun - Changing of the Seasons
06. Goldfrapp - Seventh Tree
07. Al Green - Lay It Down
08. R.E.M. - Accelerate
09. Nick Cave & The Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!!
10. The Black Keys - Attack & Release

11. Raphael Saadiq - The Way I See It
12. Isobel Campbell & Mark Lanegan - Sunday at Devil Dirt
13. Voicst - A Tale of Two Devils
14. Get Well Soon - Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon
15. Los Campesinos! - Hold on Now, Youngster...
16. Beck - Modern Guilt
17. dEUS - Vantage Point
18. Fleet Foxes - Fleet Foxes
19. Oasis - Dig Out Your Soul
20. Zita Swoon - Big Blueville

[ Bericht 3% gewijzigd door F-Snake op 17-12-2008 13:48:06 ]
pi_64101404
Zou het leuk vinden als mensen ook hun motivatie weergeven. Die plaat van Johann Johannsson is idd prachtig heerlijk op de ipod, gaat ook hoog in mijn lijst eindigen, heb hem gisteren besteld hopelijk deze week nog in huis.
pi_64117564
quote:
Op woensdag 17 december 2008 21:25 schreef GeorgKacher het volgende:
Zou het leuk vinden als mensen ook hun motivatie weergeven. Die plaat van Johann Johannsson is idd prachtig heerlijk op de ipod, gaat ook hoog in mijn lijst eindigen, heb hem gisteren besteld hopelijk deze week nog in huis.
Mijn lijstje staat hier al boven, maar nog even wat toelichting dan:

Joan as Police Woman is mijn absolute en onbetwiste nummer 1, omdat ze (wederom) een album heeft gemaakt waarop ze haar eenzaamheid en andere emoties zo prachtig en ingetogen weet te uiten via haar dan weer breekbare, dan weer stoere stem en haar piano; het wordt nooit zeikerig, ze weet de luisteraar telkens weer te raken. Soms klinken er heel subtiel duistere geluiden of dissonante akkoordjes en daarna laat ze je weer ademen. Een album als een melancholische reis.

Elbow op 2 omdat ze het zoveelste sterke album hebben afgeleverd. Ze krijgen in Engeland telkens weer meer waardering en dat is wat mij betreft terecht. Alleen al vanwege een nummer als The loneliness of a tower crane driver; wat geniaal opgebouwd en tevens een van de mooiste songtitels ooit.

Blood Red Shoes op 3. Ik lees hier dat ze een hype waren, maar daar houd ik me nooit zo mee bezig. Gewoon een album met een ouderwets vette rocksound en heerlijk gitaargeweld. Hard opzetten.

Nina Kinart op 4. Wat een betoverende, liefelijke stem. Maar laat je niet bedriegen, want soms zingt ze ook afschuwelijke dingen Mooie pianoklanken ook weer op dit album. Van nummers als Beast en A-worn out word je stil; ze klinken engelachtig. En wat een geweldig luguber verhaal op I shot my man. Nina vliegt nooit uit de bocht en blijft voldoende ingetogen, net als mevrouw Wasser en daarom staat ze boven Ane Brun. Ik vind het bijna jammer dat Giel Beelen haar ook heeft ontdekt en haar aan het verpoppen is...

Ane Brun, toch wel de nummer 1 vrouwelijke singer/songwriter van dit moment. Ik vond haar eerste twee albums beter, want die hadden veel meer een pure sound, een sound die je naar Scandinavië bracht. Toch zeker een goed genoeg album voor nummer 5, want ze heeft er een spannend experiment van gemaakt met drukke marimba's en dergelijke. Op nummers als Changing of the seasons en Linger with pleasure, hoor je Ane zoals ze echt is; in contact met haar roots.

De rest heeft geen toelichting nodig
pi_64128081
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 20:59 schreef alpeko het volgende:

[..]

Er staan maar 3 Scandinavische acts in. Nummer 1 komt uit het zonovergoten Texas. Zowel nummer 1 en 2 zijn instrumentale albums. De eerste blinkt uit in melancholische composities van gitaar, strijkers (viool en cello), piano en een vleugje hoop. Ik ken mensen die ervan van mijn balkon zouden springen Post-rockachtig maar dan met opvallend korte composities voor dit genre; ca. 4min. per track. Eén van de betere tracks:

Johann Johannsson maakt ijskoude neo-klassieke muziek; complete strijkorkesten, koren, kerkorgels, klarinet, piano en een mespuntje electronica. Dat leidt dan in wonderschone composities van in het geval van de openings- en slottrack meer dan 13 minuten waar je echt de tijd voor moet kunnen nemen. Een voorproefje: http://www.johannjohannsson.com/discography/Fordlandia.mp3

Ik vermoed dat beide niet echt in jouw straatje passen. Dat geldt denk ik voor mijn gehele top 10 afgezien van Fleet Foxes en Conor Oberst. Ik vermoed alleen niet dat die in jouw top 10 zullen staan.
Hmm, je inschattingen zijn juist inderdaad. Al speelt Oberst wel top 20 denk ik.

En die mensen die van het balkon springen, die kan je dan beter niet blootstellen aan deze plaat.
www.thuisuiteten.nl
pi_64129274
quote:
Op donderdag 18 december 2008 19:16 schreef methodmich het volgende:
Hmm, je inschattingen zijn juist inderdaad. Al speelt Oberst wel top 20 denk ik.
Je bent zo voorspelbaar
  donderdag 18 december 2008 @ 20:38:11 #141
13973 ranja
image means nothing
pi_64130234
Mijn lijst van 2008. Er zullen de komende weken nog wel wat dingen veranderen maar voor dit moment:

1 The Black Angels - Directions to See a Ghost
Vernoemd naar een nummer van de Velvet Underground, en dat hoor je ook. De invloed bedoel ik. Toen ik dit voor het eerst hoorde zette ik het meteen op 1 in de jaarlijst en daar is het niet weer afgekomen. Heerlijk.

2 Kay Hanley - Weaponize
Zangeres van Letters to Cleo met nog maar haar 2e volwaardige solo album. En wat voor een. Liet ze op haar solo debuut een wat ander geluid horen, nu is het weer terug naar de uptempo pop/rock waar LTC ook bekend om is. Eén minpuntje, de rap in het laatste nummer.

3 AC Berkheimer - In a Series of Long Days
Nederlands trots, gezien op Metropolis, meteen de cd gekocht en goed bevonden. Zoals in een recensie stond "als deze band uit de UK kwam dan waren ze al Heel Groot". Zeker wie The Nightblooms nog kent en destijds goed vond, deze zeker uitproberen. Maar ook verplichte kost voor liefhebbers van Bettie Serveert.

4 Juliana Hatfield - How to Walk Away
Juliana Hatfield staat altijd hoog in mijn jaarlijsten. Hoe hoog ze komt hangt vaak meer van de concurentie af (veel/weinig) dan van haarzelf. Dit album staat op 4. Wat zegt dat dan? Niet zoveel. Dit is een van Juliana's betere dus heeft ze het de concurentie extra moeilijk gemaakt. Iets ingetogener dan een hoop andere van haar albums maar dat is geen nadeel, vergelijkbaar met haar album uit 2000 Beautiful Creature.

5 Marike Jager - Celia Trigger
Hoge verwachtingen en volledig waargemaakt. Niet alleen op plaat gegroeid, ook op het podium. Als ik het optreden in De Helling vergelijk met dat half verlegen meisje dat op Lowlands zich onder haar hoedje verborg... Erg sterk album, mooi gezongen, goed gespeeld.

6 Roosbeef - Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten
Hele hoge verwachtingen hiervan en voor het grootste deel waargemaakt. De zangstijl, daar hou je van of je haat het, ik hou er van, dat is duidelijk. Jammer van die vent die in het 1e nummer op een zeer irritante maniet denkt te moeten meezingen.

7 Ladytron - Velocifero
De nieuwe Ladytron past naadloos achter hun vorige aan. Maar waarom staat die vorige dan in m'n top 50 allertijden en komt deze in het jaaroverzicht niet hoger dan 7? Tja. Misschien pakt het iets minder, staan er iets minder 'hits' op. Geen idee.

8 Manu - Rendez-vous
De hoogst genoteerde afgevaardigde uit Frankrijk én 1 van de leukste hoezen. Een trio met zangeres, leuke (power)pop/rock. Goed voorbeeld van waarom ik zoveel Franse muziek luister tegenwoordig.

9 Laura Marling - Alas I Cannot Swim
Geheel onvoorbereid op Lowlands gezien. Ok, ik wist dat het een meisje met gitaar was. Maar dat is nog geen garantie voor succes (echt niet). Het optreden echter was heel goed, wel een stuk folkier dan ik gewend ben. Na thuiskomst merkte ik dat ik steeds zin had muziek van haar te draaien. Snel de cd gekocht dus.

10 Portishead - Third
Een nieuwe Portishead, lang verwacht, daarna niet meer verwacht en daarna toch nog gekomen. En hij is goed. Niet beter dan verwacht, maar wel net zo goed. Dat het album toch 'maar' op 10 staat zegt meer over de rest. Hoewel je nooit weet of het over 2 jaar niet heel anders is.
11 Ladyhawke - Ladyhawke
Een aantal nummers van dit album zouden zo van Ladytron kunnen zijn, een aantal andere van The Sounds of andere springbandjes. En ja, ook een paar die meer doen denken aan de Miami Vice soundtrack. De combinatie maakt het een erg fijn makkelijk in het gehoor liggend retro album.
12 Little - Little
Een Vietnamese mevrouw uit Frankrijk, heerlijke ontwapenende en zomerse pop. Heerlijk.
13 Emma Daumas - Le chemin de la maison
Emma Daumas is een Franse dame die uit de Franse versie van een tv programma afkomstig is. Popstars, x-factor, whatever. Waarom kan Nederland niet zulke talenten leveren? Dit is inmiddels haar 3e album. Een groot verschil met haar vorige die echte powerpop bevatte, dit is meer van alles wat, maar vooral goed.
14 Blood Red Shoes - Box of Secrets
Dit album had ik in December vorig jaar als mijn nummer 1 voorspeld. Niet uitgekomen. Waarom niet? De singles zijn briljant maar de rest, tja, daar staan teveel opvullers bij.
15 Lili Cros - La fille aux papillons
Nog een Franse mevrouw. Wat valt er over te zeggen, gewoon ook lekkere pop/rock.
16 Gram - Four-letter Word
Ex-zangeres van Seedling, heeft ook nog een poosje met About samengewerkt en nu haar 1e solo album. Soms hoor je nog wat scherpe randjes van Seedling, vaker is het 'gewoon' singer/songwriter. Haar stem is dan niet zo bijzonder als Marike of Roos dus komt ze toch wat lager in de lijst.
17 Gomer Pyle - Idiots Savants
Nederlands stoner rock band. 7 nummers in een uur. Dan weet je het wel, lekkere lange nummers woestijnrock.
18 M83 - Saturdays = Youth
Dit is een lastig te boordelen album. Het vliegt ook van hoog naar laag en weer terug in de lijst. Er staan een aantal geweldige nummers op (met name 3 en 4) en een aantal wel bijzondere maar ook 'moet je zin in hebben' nummers. Dus ja. Nummer 18 dan maar.
19 Manda Rin - My DNA
Ex-zangeres van Bis (en Data Panik en The Kitchen) doet precies wat je van haar verwacht. Electro pop, aanstekelijk maar toch heel anders dan bv Ladtreon en Ladyhawke.
20 Colour Haze - All
Stonerrock met een krautrandje, hun zoveelste album van redelijk constante kwaliteit. Vooral als dat kenmerkende gitaargeluid er bij komt, helemaal goed. Maar live nog beter.
21 The Duke Spirit - Neptune
Een van de meest doorsnee albums in deze lijst, gewoon een lekkere gitaarband-met-zangeres plaat. Niks meer maar zeker ook niet minder.
22 Cranes - Cranes
Een nieuwe Cranes, iets minder onverwacht en veelbelovend als de nieuwe Portishead, maar toch, wie zat hier nog op te wachten? Nou, ik wel. En het is ook een goed album, maar haalt het niet bij de vroegere. Meer een album van momenten.
23 Girlschool - Legacy
Ik kan hier hetzelfde bij zetten als bij de Cranes. Absoluut hoogtepunt is het nummer waarbij Lemmy zingt, dan klinkt de 'oude' Girlschool nog even lekker rockend.
24 Elsa - Elsa Lunghini
Deze franse dame heeft wat meer ballads dan ik gemiddeld genomen goed vind, maar met haar stem kan ze het hebben.
25 The B-52's - Funplex
Nog een nieuw album van een oude band. Een stuk electronischer dan vroeger, maar qua zang en plezier is er weinig veranderd. Gewoon lekker fun dus.
26 No Age - Nouns
Op Lowlands was dit een van de hoogtepunten. En dan het album. Op 26, valt dat dan tegen? Niet echt, maar om een of andere reden komen dit soort herrie plaatjes niet meer zo hoog bij mij.
27 t.A.T.u. - Веселые улыбки (Happy Smiles)
Ja, dit is dezelfde Tatu als van All the Things She Said en het songfestival. Hun 3e album alweer, en eigenlijk verandert er niet zoveel per album. Op dit album 2 of 3 engelstalige nummers, de rest in het russisch. Verder een hoop dansbare bombast. Of bombastische dansmuziek.
28 Les Shades - Le meurtre de Vénus
De Franse Beatles met een Tricatel sausje. Goed resultaat.
29 Jeremy's - O Yeah Aha Oh
Lekker uptempo punkpop album.
30 Vivian Girls - Vivian Girls
Men neme 60% Shop Assistants, 35% Flatmates en 5% Darling Buds, even mixen en je hebt The Vivian Girls. En toch blijft het niet echt hangen. Prima plaatje, maar geen topper.

geen commentaar:
31 Ida Maria - Fortress Round My Heart
32 Zoë Avril - Zoë Avril
33 Mademoiselle K - Jamais la paix
34 The Subways - All or Nothing
35 The Breeders - Mountain Battles
36 Lawn - Silver
37 Marie Mai - Dangereuse attraction
38 The Cuties - Ah-Ah-Aah
39 Loane - Jamais seule
40 Good Things End - Out of Nowhere

[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 19-12-2008 16:08:22 ]
  donderdag 18 december 2008 @ 20:42:18 #142
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64130347
Interessant, genoeg te verkennen voor mij de komende tijd! Dat Kay met een nieuw album komt had je sowieso wel even in de Indie-Central mogen melden.
  donderdag 18 december 2008 @ 20:46:37 #143
13973 ranja
image means nothing
pi_64130458
quote:
Op donderdag 18 december 2008 20:42 schreef pfaf het volgende:
Dat Kay met een nieuw album komt had je sowieso wel even in de Indie-Central mogen melden.
Dat stond wel in mijn 'gitaarbands met zangeres' topic, moet je daar wat vaker kijken
Daar stond het 5 augustus al

[ Bericht 7% gewijzigd door ranja op 18-12-2008 20:58:53 ]
pi_64146325
Lekker oppervlakkig jaarlijstje!

1. Hot Chip – Made in the Dark omdat je ze eigenlijk live moet zien en omdat het van cd toch ook wel weer lekker is, effe geluid wat harder
2. Elbow – The Seldom Seen Kid Blijft een topband met een mooi, vol geluid.
3. Kings of Leon – Only by the Night Omdat het me zo verbaasde na hun eerdere krijsalbums.
4. Black Keys, the – Attack & Release
5. Ane Brun – Changing of the Seasons
6. Neil Diamond – Home Before Dark
7. R.E.M. - Accelerate
8. Nick Cave & The Bad Seeds – Dig, Lazarus, Dig!!!
9. Raconteurs, the – Consolers of the Lonely
10. Woven Hand – Ten Stones

11. British Sea Power – Do You Like Rock Music?
12. Zutons, The – You can do Anything
13. Brian Eno & David Byrne – Everything That Happens, Will Happen Today
14. MGMT – Oracular Spectacular
15. Cansei de Ser Sexy – Donkey
16. Drive-by Truckers – Brighter Than Creations Dark
17. Coldplay – Viva la Vida Or Death And All Of His Friends
18. Ladyhawke – Ladyhawke
19. Black Mountain – In the Future
20. Calexico – Carried to Dust
  vrijdag 19 december 2008 @ 13:01:30 #145
207860 Mistaken
Dé grappenmaker v/d bingoclub.
pi_64147515
1. Los Campesinos! – Hold on Now, Youngster!
Band van het jaar! Zonder twijfel! Vrolijk, schreeuwerig en heel erg goed!
Ook de optredens die ik heb meegemaakt waren één groot feest!
2. Los Campesinos! – We Are Beatiful, We Are Doomed
Iets minder dansbaar misschien, maar nog steeds geniaal!
3. The Acorn – Glory Hope Mountain
Erg mooie folk! US-release is van 2008, dus hij mag lekker wel in het lijstje!
4. Born Ruffians – Red Yellow & Blue
Fijn album! Vrolijke liedjes! Album dat je makkelijk op repeat zet.
5. No Age – Nouns
Sterk debuut! Goed spul!

6. Noah and the Whale – Peaceful, the World Lays Me Down
7. Vampire Weekend – Vampire Weekend
8. Conor Oberst – Conor Oberst
9. Elbow – Seldom Seen Kid
10. MGMT – Oracular Spectacular
  vrijdag 19 december 2008 @ 13:11:54 #146
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_64149184
Ik vind wat grabs ya van triggerfinger ook best goed eigenlijk.
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:07:29 #148
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64153916
Ha ranja, leuke lijst weer met de nodige dames. We gaan er één dubbelen. Mijn top 72 zal morgen komen denk ik.
www.thuisuiteten.nl
pi_64156394
De lijst van 3voor12 voor de liefhebbers:
http://3voor12.vpro.nl/programmas/afleveringen/41080855
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')