abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64273884
Ok, ik ben er in grote lijnen uit. Ik kook eigenlijk altijd Italiaans, maar heb er nu een paar niet Italiaanse dingetjes tussengefreubeld om het voor ons zelf wat minder 'alledaags' te maken.

- Erwten/muntsoepje met grissini omwikkeld met parmaham

- bitterbal van nagelkaas (we wonen in Friesland en wilden er voor de niet Friese gasten iets Fries tussen doen)

- carne cruda en tonijntartaar. Twee rauwe bereidingen, de één van ossenhaas en de ander van tonijn. Beide met een eigen zelfgemaakte mayonaise. Truffelmayonaise bij de ossenhaas en basilicummayonaise bij de tonijn.

- Rivierkreeftravioli met saffraansaus

- Brasato al barolo

-koffie creme brulee

Lekkere wijnen erbij en uiteraard ook limoncello om 't af te sluiten.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 23 december 2008 @ 08:54:16 #102
22592 crew  Ole
pi_64273914
Oeh limonchello
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_64275914
quote:
Op maandag 22 december 2008 23:18 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Kan ik me alleen maar bij aansluiten, een goeie rijpe kaas heeft een typische smaak die niet zomaar je mond uitgaat. Het is zonde en vaak niet zo lekker om daarna pudding te eten
Onze familie heeft nogal de neiging om zich vol te proppen bij het hoofdgerecht. Toetje daarna gaat er dan nog net bij, van de kaasplank ben ik niet helemaal zeker of we er wel aan toekomen. Zou jammer zijn als de pudding als laatste kwam en iedereen zich dan al had volgeschranst met kaas. Vandaar dus.
  dinsdag 23 december 2008 @ 10:49:53 #104
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_64276243
Amuse
• Champignonhoedje met rosbief
• Komkommerringen met beenham
• Eieren gevuld met rode pesto en garnalen

Voorgerecht
Gerookte zalm-salade

Soep
Gegratineerde uiensoep

Spoom
Limoen- of citroenijs met champagne

Hoofdgerecht
• Houthakker –steaks
• Spinazie met walnoten, pijnboompitten en rozijnen.
• Geroosterde sugar snaps met citroendressing
• Superkrokante aardappelen met zeezout
• Pommes Duchesse
• Salade

Kaasplankje
Met dessertwijn of port

Dessert
Brownies met vanilleijs en zelfgeklopte slagroom

Koffie of thee

Het is wel wat veel ben ik bang, maar ik ben van plan niet alles in grote hoeveelheden te gaan maken. Verder is het kaasplankje vooral voor mijn vader, de rest is niet zo'n kaasliefhebber (en hij is niet zo'n zoetekauw, dus hij slaat het dessert waarschijnlijk over). Maar wat hoort eigenlijk allemaal bij zo'n kaasplankje? Iemand suggesties?

De recepten heb ik overigens allemaal voornamelijk van de ah-site verzameld.
pi_64276570
Meestal kiezen mensen 3 tot 5 soorten kaas. Het liefst zo verschillend mogelijk, alhoewel een landenthema wel weer leuk is.
Je kan varieren in soort melk (koe, schaap, geit) en varieren in soort kaas (harde kaas, roodschimmel, blauwschimmel, witte korst, etc). Bij een kaasplankje zitten altijd dingen die de smaak van het vorige kaasje neutraliseren. Vaak iets van appelstroop of jam, noten, brood, vijgenkoek etc.
Er wordt door iedereen geroepen dat bij een kaasplankje rode wijn of port moet. Grappig genoeg hoor ik van de wijnkenners in mijn omgeving dat juist de witte wijnen vaak beter gaan bij kazen. Dat heeft weer te maken met de tannine in rode wijn die kan wringen met kaas.
De kaasjes eet je trouwens altijd van licht naar sterk. En zo hoor je ze eigenlijk ook op volgorde te leggen.

Wat ik altijd doe: ik loop bij de kaasboer binnen en zeg dat ik een kaasplankje voor x personen wil maken, na menu y. Hij heeft altijd goede tips en ik mag altijd proeven. Als je het qua drank goed wil doen, kan je naar de wijnboer/slijter en vragen wat hij bij je kaasjes te drinken heeft.

[Edit] Hier een kaastopic van 2006-2007: Het kaasplankje

[ Bericht 5% gewijzigd door piepster op 23-12-2008 11:21:10 ]
pi_64278320
Ik heb voorlopig de volgende wijnen gekozen. Schieten mag! Ik twijfel zelf heel erg over de Nero d'Avola bij de kaas. Ik ga zo kaas halen, en dan misschien toch maar even naar de wijnboer voor advies.

Antipasti
Brood met olijfolie en aceto balsamico
Cava Gran Espanoso brut, Spanje - wit

Soep
Wortelsoep (alla bluezz)
Saint Mont Boiseraie, Frankrijk 2007 - wit

Amuse
Kalkoen met cranberrycompote

Voorgerecht
Ravioli gevuld met spinazie en kaas
Castillo de Ainzon, rosado, Spanje, 2007 - rosé

Spoom
Spuma lamponi

Hoofdgerecht
Varkensfilet met rozemarijn en knoflook
Haricoverts met spek
Insalata Caprese
Aardappelring met bloemkool
Porca de Murca tinto, Portugal, 2006 - rood

Nagerecht
Pudding van mama
Fleur d'Or Monbazillac, Frankrijk, 2005 - dessertwijn wit

Kaas
Kaasplankje met 3 soorten kaas, nootjes en vijgen-walnootjam
Montalto Nero d'Avola, Sicilië, 2007 - rood
pi_64284014
We dachten aan spaans thema... dus iemand idee wat men in spanje traditioneel op tafel zet? Heb iets gelezen over turrón, soort noga... en neules...

Maar verder geen idee
pi_64284174
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 14:28 schreef Espabilado het volgende:
We dachten aan spaans thema... dus iemand idee wat men in spanje traditioneel op tafel zet? Heb iets gelezen over turrón, soort noga... en neules...

Maar verder geen idee
tapas
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_64285091
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 14:28 schreef Espabilado het volgende:

Maar verder geen idee
Spanje heeft niet echt een typisch kerstdiner, behalve dat het erg veel moet zijn. Meestal is een vissoep onderdeel van de maaltijd, voorafgegaan door charcuterie (jamon iberico etc), als hoofdgerecht iets geroosterd (Lam, speenvarken).

Typisch kerst voor Spanjaarden is wel het snoep, verschillende soorten nougat (turron, jijona, alicante), marsepein (mazapan) en koekjes (Polvorones, Mantecados). Die zou je hier wellicht kunnen bestellen: http://www.spanjewinkel.nl/index.php?page=shop.browse&category_id=99&option=com_virtuemart&Itemid=68
And we are vagabonds
We travel without seatbelts on
We live this close to death
pi_64285176
Thanks, bestellen is het wat te laat voor, we zullen het met de supermarkt moeten doen
pi_64286196
Als je op engelstalige sites zoekt met google, krijg je bijv. dit (het is door google in het Nederlands vertaald, dus kromme zinnen moet maar even voor lief nemen.)
Ik zou idd ook voor tapas gaan. Het viel me wel op dat de supermarkten al behoorlijk uitverkocht beginnen te raken. Mocht iemand nog een fatsoenlijke bos bascilicum hebben...

Mijn kaasplank is ook compleet:

Artavaggio
Italiaans, koe

Manchego
harde Spaanse schapenkaas

Testun al Barolo
Italiaans, koe, ingepakt met most van de barolodruif

Milde Gorgonzola
Italiaans, koe, blauwschimmel

Piave
Italiaans, koe, harde brokkelkaas.

De Italiaanse slijter adviseerde me Primitivo di Manduria en dan de zoete versie. Die heeft heel veel honing en zoet. Hij gaat bijna richting port vond ik (jaja, ik stond weer voor de lunch wijn te proeven. ).
pi_64286638
Dankje, goede link (maar ff in engels gelezen), denk dat we wel wat in elkaar kunnen bouwen 1e kerstdag
pi_64315427
Lekker zeg piepster, dat kaasplankje!

Heb nu al zo'n zin in vanavond. Vriend gaat zo nog even verse tonijn en zalm halen en dan zijn we er helemaal klaar voor.
Sweet and innocent...
pi_64318347
Bladerdeeg, blijft dat een dag vers na bakken? Het zit zo, ik wil voor morgen Indisch gehakt maken, maar ik wil er een dakje van bladerdeeg overheen. Nu zat ik te denken, ik maak vanavond het gehakt (de bedoeling is het koud te eten bij een brunch buffet) en dan apart het bladerdeeg dak eroverheen en dan leg ik dat er morgen op. Kan dat?

En dezelfde vraag voor gamba's in bladerdeeg.. kan ik die vanavond al maken en hoe bewaar ik het dan het best? Of is het morgen dan 100% zeker een kleffe hap?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_64318488
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:09 schreef Jarno het volgende:
Bladerdeeg, blijft dat een dag vers na bakken? Het zit zo, ik wil voor morgen Indisch gehakt maken, maar ik wil er een dakje van bladerdeeg overheen. Nu zat ik te denken, ik maak vanavond het gehakt (de bedoeling is het koud te eten bij een brunch buffet) en dan apart het bladerdeeg dak eroverheen en dan leg ik dat er morgen op. Kan dat?

En dezelfde vraag voor gamba's in bladerdeeg.. kan ik die vanavond al maken en hoe bewaar ik het dan het best? Of is het morgen dan 100% zeker een kleffe hap?
Gamba's in bladerdeeg kan je maken en bewaren in zilverpapier maar ik zou ze nog niet frituren als je dat bedoeld.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_64318586
Frituren? Ik wou de gamba's eigenlijk laten garen in de oven, die dingen hoeven toch maar heel ff?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_64318648
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:17 schreef Jarno het volgende:
Frituren? Ik wou de gamba's eigenlijk laten garen in de oven, die dingen hoeven toch maar heel ff?

Ik frituur ze vaak een minuutje of grill ze op de grillplaat nadat ze uit de knoflookmarinade komen.

Waarom zou je er dan bladerdeeg omheen doen ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_64318668
Je kan ook van die bladerdeegbakjes kopen voor ragout en die zijn ook knapperig dus het kan denk ik wel. Mijn boerenverstand zegt dat je ze goed moet laten drogen en afkoelen in de open lucht en dan zou het wel goed moeten komen maar ik geef geen garanties.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_64318976
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:19 schreef Joene het volgende:

[..]

Ik frituur ze vaak een minuutje of grill ze op de grillplaat nadat ze uit de knoflookmarinade komen.

Waarom zou je er dan bladerdeeg omheen doen ?
Ik wl er hapjes van maken, van die pakketjes. Dus 2 van die gemarineerde jongens op een stukje bladerdeeg, pakketje van maken en even in de oven. Vers gegrild zijn ze idd ook lekker maar ik heb morgen echt helemaal nergens tijd voor... dus het moet iets zijn wat ik vanavond grotendeels kan maken.
pi_64319163
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:31 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik wl er hapjes van maken, van die pakketjes. Dus 2 van die gemarineerde jongens op een stukje bladerdeeg, pakketje van maken en even in de oven. Vers gegrild zijn ze idd ook lekker maar ik heb morgen echt helemaal nergens tijd voor... dus het moet iets zijn wat ik vanavond grotendeels kan maken.
Hmmm ik ben bang dat de gamba langer in de oven moet dan de bladerdeeg eerlijkgezegd.
pi_64319225
Het zijn niet van die hele grote? En eventueel kan ik ze vanavond ook nog eerst ff grillen ofzo.
pi_64319268
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:39 schreef Jarno het volgende:
Het zijn niet van die hele grote? En eventueel kan ik ze vanavond ook nog eerst ff grillen ofzo.
Ik zou het eerst ff testen met 1 zegmaar
pi_64319349
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:39 schreef Jarno het volgende:
Ik zou het eig sowieso niet van tevoren doen:P.. bij gamba's dat niet echt een succes denk ik..
pi_64319386
Ja nou.
pi_64319509
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Mijn boerenverstand zegt dat je ze goed moet laten drogen en afkoelen in de open lucht en dan zou het wel goed moeten komen maar ik geef geen garanties.
Dat, en daarna in een luchtdicht bakje bewaren. Misschien kan je anders vlak voor het opdienen nog even in de oven zetten, dan warmen ze op en wordt het deeg zeker weten weer knapperig.
pi_64320179
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:44 schreef Jarno het volgende:
Ja nou.
en dan heb je ook nog een zere hand.
  woensdag 24 december 2008 @ 16:50:34 #127
63722 z80
I fink you freaky
pi_64329949
aangezien ik 1e kerstdag alleen ben ga ik wat proberen met
lam in de Römertopf.
nog geen idee wat er bij maar dat zie ik morgen wel.
2e kerstdag is bij mijn ouders en wordt er dus voor mij gekookt.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_64331095
Zo alles staat klaar voor het diner.

Amuse van bietensoep alleen nog even blenderen met wodka en chilipoeder, voorgerecht lasagna van courgette alleen nog in elkaar knutselen, varkenshaas en croute en portobello's met geitenkaas alleen nog even in oven, aardappelpuree klaar, boontjes nog even koken en omwikkelen met spek en klaar.

Chocoladeterrine gister al gemaakt, dus een lekker rustige aanloop.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  woensdag 24 december 2008 @ 17:57:34 #129
3498 Barb
Graduated Fool
pi_64331932
Wat: kalkoensoep, eten van de Teppanyakiplaat, Tiramisu

Ik maak de soep, mijn ma doet de rest, mijn zus doet niks.

Recept:

Kalkoensoep

300 g kalkoenfilet
2 eetlepels boter
30 g bakbacon
1 kleine ui
1 worteltje
1 kleine prei
enkele takjes selderij
1 liter kippenbouillon
zout en peper
1/2 dl droge sherry
Lente ui

Snijd het vlees in kleine stukjes.
Bak de kalkoenfilets in de boter snel aan alle kanten bruin.
Snijd de bacon in reepjes, schil en snipper de ui en wortel.
Maak de prei schoon en snijd deze in stukken.
Was de selderij, dep deze droog en snij het in stukjes.
Bak de bacon en de groenten even mee, maar laat ze niet bruin worden.
Giet de bouillon erbij en breng alles aan de kook.
Laat op een heel zacht vuurtje 20 minuten meer trekken dan koken.
Proef hoeveel zout en peper nodig is.
Giet de sherry in de soep.
Voeg in kleine ringetjes gesneden lente ui toe.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_64336357
Ik maak zo nog even de crème brûlée en de knoflooksoep en verder is alles klaar voor morgen.
Morgen alleen nog de aardappelpuree (dat vind ik opgewarmd niet lekker), de portabello grillen en de risotto om de portabello mee te vullen maken en de rest kan ik opwarmen.
pi_64336407
Je besteld een kok + bediening en je laat lekker voor jezelf + je vrienden koken... Zo zwaar relaxed
  Moderator woensdag 24 december 2008 @ 20:08:12 #132
9859 crew  Karina
Woman
pi_64336742
Eerste Kerstdag:
Amuse, nou ja amuse, gewoon een klein kaashapje bij de borrel 's middags
Vooraf: Coquille Saint-Jacques
Hoofdgerecht: flinke biefstuk met shitake in roomsaus (van die saus weet ik nog niet zeker, misschien laat ik dat wel weg), aardappelgratin, wat groente en als bijgerecht nog wat appelmoes
Toetje: bittere chocoladeijs

Drinken:
Bij het voorgerecht witte wijn of rosé, bij het hoofdgerecht rode wijn, voor mij dan, mijn vriend lust geen wijn, dus ik denk dat hij fris of bier neemt helaas.

Tweede Kerstdag
Gourmetten met de familie.

Zaterdag plof ik uit elkaar.

En wat draaijer zegt zou ik ook wel willen, maar dat lijkt me nogal kostbaar.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 24 december 2008 @ 20:24:43 #133
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_64337637
quote:
Op woensdag 24 december 2008 20:00 schreef draaijer het volgende:
Je besteld een kok + bediening en je laat lekker voor jezelf + je vrienden koken... Zo zwaar relaxed
Is de cafetaria dan wel open
pi_64338244
quote:
Op woensdag 24 december 2008 20:00 schreef draaijer het volgende:
Daar zou ik persoonlijk dan weer niks aan vinden, het plannen van het menu en het koken is de helft van de lol.
  woensdag 24 december 2008 @ 20:48:38 #135
63722 z80
I fink you freaky
pi_64338386
ik zie de lol van het koken niet.
maar hou wel van lekker eten.
dan heb je weinig keuze, en moet je toch zelf de keuken in.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  woensdag 24 december 2008 @ 20:48:43 #136
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_64338388
Hoi MM
pi_64338482
quote:
Op woensdag 24 december 2008 20:44 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Daar zou ik persoonlijk dan weer niks aan vinden, het plannen van het menu en het koken is de helft van de lol.
Kan me voorstellen, maar ik kan en wil niet koken
Ik wil met onze gasten voor de haard toasten en lekkere hapjes eten en daarna heerlijk genieten zoals in een restaurant.
pi_64340487
vanavond dus gefondued met zoon en schoondochter, was erg gezellig en lekker.
1ste kerstdag gaan we met z'n tweetjes de rest van de fondu verorberen.
2de kerstdag gaan we het geweldige kerstpakket van de baas van mij man opeten: allerlei soorten gerookte vis, paling, garnalen enz. enz., warm stokbrood en we drinken er cava bij,
niet te veel, want zaterdag moet mijn man vroeg vliegen naar vietnam om te werken.
daarna maar weer een tijdje lijnen om alle overtollige kilootjes weer kwijt te raken.
pi_64340576
Draaijer, daarom maak ik graag indisch eten als er gasten komen. Van te voren koken en op het moment zelf de schotels opwarmen.
Of als voorgerecht iets wat ik koud kan serveren en als hoofdgerecht een stoofschotel, ook uit de oven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64354370
quote:
Op woensdag 24 december 2008 20:52 schreef draaijer het volgende:

[..]

Kan me voorstellen, maar ik kan en wil niet koken
Ik wil met onze gasten voor de haard toasten en lekkere hapjes eten en daarna heerlijk genieten zoals in een restaurant.
Dat laatste doe ik ook hoor. Is gewoon een kwestie van een goede planning.
Maar als je niet van koken houdt is dit inderdaad het beste alternatief. Wel lekker thuis en toch lekker eten.
Fijne feestdagen allemaal!
  donderdag 25 december 2008 @ 14:02:12 #141
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_64354764
Ik hoef absoluut niet te koken, maar vind het gewoon erg leuk Ik heb de biefstuk toch maar weg gelaten, mn oma vindt dat niet lekker, moeder hoeft het ook niet, broer is ziek, dan ga ik niet voor mn vader en ik 2 biefstukjes staan bakken Oja de poon was er niet meer, dus heeft mn moeder maar 3 grote forellen meegenomen

Oja de bamba's liggen al te marineren in de knoflook en olijfolie, en de aardappelen voor in de oven zijn al licht voorgekookt
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_64355039
Ik ga vanavond alleen het voorgerecht maken. Het ziet er super-culinair uit maar het is zo simpel dat ik het zelf amper geloof:

Per persoon een flute (hoog champagneglas),
hierin een laagje Griekse yoghurt;
daar bovenop een laagje mangochutney;
hierin een stokje eigengemaakte saté plaatsen;
en klaar!!
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_64358397
Ik heb mijn 1e sushi gemaakt + sashimi dus dat is het voor gerecht (zal wel veel te veel zijn maar goed..)

En daarna gaan we wok-gourmetten. Runderreepjes met teriyaki saus, krokante kip met chilisaus en wasabi. Wokgroente en gemengde paddestoelen, tauge, tijgergarnalen, bakje gehakte knoflook en rode peper, bakje gesneden lenteui.. En dan lekker zelf klooien met mini-wokjes.. Denk alleen dat we er heel lang over moeten gaan doen anders krijgen we het nooit op met zn 2en
  donderdag 25 december 2008 @ 22:24:22 #144
182728 honda1990
pi_64362513
We hebben het achter de rug, vanaf 12 uur vanochtend in de keuken gestaan, maar het was het wel waard. Ontzettend lekker gegeten, niks was mislukt alles ging perfect....heerlijk Foto's komen morgen, heb nu geen zin om ze op mn computer te zetten Avond geslaagd
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_64364862
Ik ben morgen aan de beurt...
pi_64370547
quote:
Op donderdag 25 december 2008 22:24 schreef honda1990 het volgende:
niks was mislukt alles ging perfect....
Leuk!

Nog fokkers met ernstig mislukte dingen? Altijd leuk om te lezen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_64370561
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 04:33 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Leuk!

Was al flink aangeschoten.... Dus ik was het eten ff vergeten.. Ik rennen naar de frituurpan.. Viel nog mee, afgezien van wat zwarte randjes aan de frikandellen.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_64370577
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 04:35 schreef Twerk het volgende:

Was al flink aangeschoten.... Dus ik was het eten ff vergeten.. Ik rennen naar de frituurpan.. Viel nog mee, afgezien van wat zwarte randjes aan de frikandellen.
kan de beste overkomen, Twerk
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_64370589
Nee precies. Verder overheerlijk gegeten,, de frietjes waren wel uitstekend gelukt
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_64370590
lekker gefrituurde oliebollen op zijn kerst en een lekkerre wijn
iemand tips hoe ik beter kan communiceren met meisjes vind het vooral lastig om een praatje te maken met ze dan wordt ik vooral verlegen van
pi_64370598
quote:
Op woensdag 24 december 2008 17:26 schreef Steven184 het volgende:
Zo alles staat klaar voor het diner.

Amuse van bietensoep alleen nog even blenderen met wodka en chilipoeder, voorgerecht lasagna van courgette alleen nog in elkaar knutselen, varkenshaas en croute en portobello's met geitenkaas alleen nog even in oven, aardappelpuree klaar, boontjes nog even koken en omwikkelen met spek en klaar.

Chocoladeterrine gister al gemaakt, dus een lekker rustige aanloop.
Je doet het allemaal voor spek en bonen.
pi_64371097
Kerstavond was niet zo bijzonder, 1e kerstdag zijn we lekker uit eten geweest .
Het voorgerecht bestond uit plakjes gerookte eendenborst met rucolla, rode bessensaus en waldorfsalade met walnoot. Daarna kwam een tussengerecht, dat bestond uit een coquille met een slavink van tonijn en chuka wakame. Het hoofdgerecht was hertenpeper met een bol aardappelpuree eronder, sperziebonen in saus, zelfgemaakte frites en een heerlijk stoofpeertje. Het nagerecht waren twee kleine cakejes en een heerlijke dessertwijn. Daarop volgde nog een kopje koffie met oliebollen (ook zelfgemaakt).

Bij alle gangen zat er een wijntje bij overigens, afgestemd op het gerecht.

Vanavond ga ik een kiprollade in vruchtjes maken, met gevulde champignons en gebakken aardappeltjes met schil en rozemarijn uit de oven . Niet bijzonder, wel lekker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phosphorescent op 26-12-2008 12:32:29 ]
pi_64371109
Wakker worden. Het is vandaag pas 2e kerstdag.. Of bij jou al 3e? En mensen die met kerst al oliebollen eten hebben er helemaal niks van begrepen.
pi_64372325
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 04:39 schreef Twerk het volgende:

[..]

Je doet het allemaal voor spek en bonen.
Want?
pi_64372360
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 11:10 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Want?
Daar wacht ik ook nog op, want eten was zeer geslaagd.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  vrijdag 26 december 2008 @ 11:28:39 #156
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_64372602
Huize Klonk had gisteravond het meest bijzondere kerstmaal van heel FOK!, iedereen doet duur en exclusief en ik heb gisteravond een heerlijke stamppot met rooie bieten gemaakt
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_64372712
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 11:28 schreef Klonk het volgende:
Huize Klonk had gisteravond het meest bijzondere kerstmaal van heel FOK!, iedereen doet duur en exclusief en ik heb gisteravond een heerlijke stamppot met rooie bieten gemaakt
Ik had gisteravond een broodje hamburger en later op de avond nog een broodje frikandel gekocht bij Inge
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_64373510
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 08:41 schreef Twerk het volgende:
Wakker worden. Het is vandaag pas 2e kerstdag.. Of bij jou al 3e? En mensen die met kerst al oliebollen eten hebben er helemaal niks van begrepen.
Dat zit er het hele jaar door al bij . Heeft voor ons niets met kerst of oud & nieuw te maken oid.
Edit - het was nog vroeg en ik bedoelde inderdaad eerste kerstdag.

[ Bericht 5% gewijzigd door Phosphorescent op 26-12-2008 12:32:08 ]
pi_64380732
Mijn lange vinger was finaal mislukt
En zeekraal is minder lekker dan gedacht!
De rest was een succes. Ik mag het volgend jaar weer doen.
quote:

Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_64382697
Hier ook een groot succes. We waren maar met z'n 2en, maar we hebben heerlijk zitten smikkelen.

Voorgerecht:

Hoofdgerecht:

lekker zelf wokken dus!
pi_64383340
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:39 schreef Sunnythesun het volgende:
Hier ook een groot succes. We waren maar met z'n 2en, maar we hebben heerlijk zitten smikkelen.

Voorgerecht:
[ afbeelding ]

Hoofdgerecht:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

lekker zelf wokken dus!
Mooi bierglas, welk merk?
pi_64383554
Wehehe dat is een wijnglas van Jamie Oliver Verkochten ze een paar jaar terug bij AH... verder nooit meer tegen gekomen terwijl er nu wel 1 een barst heeft..
pi_64386868
Mijn kerstdiner was geslaagd.

Voorgerecht:
Franse uiensoep

Hoofdgerecht:
Wildstoofpot met bladerdeeg
Aardappelkoekjes met kruidenkaas
Stoofpeertjes

Nagerecht:
Tropische vruchten met mangoijs

De Franse uiensoep was erg goed gelukt hoewel ik vond dat er wel erg veel ui in zat. Het bladerdeeg op de wildstoofpot wilde maar niet goed lukken, maar de stoofpot was toch best lekker. Het had een beetje te uitgesproken smaak vond ik, en ik vermoed dat het door de wildfond kwam. De aardappelkoekjes vond ik niet lekker, omdat ze me erg aan pannenkoeken deden denken (ik houd niet van pannenkoeken) en het ondanks de kruidenkaas en gruyere niet wilde lukken om het naar kaas te laten smaken. De gasten vonden de gelijkenis met pannenkoeken juist positief De stoofpeertjes waren goddelijk (en veel te snel op! ) en het nagerecht was ook erg lekker.
pi_64386954
Klinkt idd heel lekker Black-Tulip!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64395326
quote:

[..]

Leuk!

Niet ernstig maar de risotto die ik toch echt een paar keer geproefd heb voor ik heb van het vuur heb gehaald zodat ik zéker wist dat hij gaar was had hier en daar toch nog een echt krokante korrel en mijn moeders grillpan is een waardeloos ding zonder fatsoenlijke grillstrepen dus een portabello daar in grillen ging niet echt lekker.
Verder vond ik zelf het Italiaanse stoofpotje wat tegenvallen maar hij is wel schoon op gegaan dus de rest dacht er blijkbaar anders over en ik was vergeten mijn aardappelknijper mee te nemen naar mijn ouders. Als je eenmaal verwend bent met aardappelpuree uit een knijper is gestampte aardappelpuree toch niet zo lekker.
Het smaakte allemaal wel maar ik kreeg er niet echt een kerstgevoel van zeg maar. Maar koken in iemand anders' keuken is ook helemaal niet leuk en handig.
De knoflooksoep, de spoom, de spruiten met hazelnoten en spekjes en de crème brûlée met frambozen waren allemaal wel heel erg lekker.
pi_64396293
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 22:51 schreef krakkemieke het volgende:
Klinkt idd heel lekker Black-Tulip!
Dankje
pi_64396397
Hier is alles goed gegaan

1e Kerstdag bij schoonouders vis/huzarensalade met van groenten/vleeswaren, rollade en krieltjes gegeten.
Gisteren bij mij carpaccio, rosbief met paprika, sjalotjes en aardappelschijfjes uit de oven en stratatella-ijs gegeten Rosbief had op zich nog wel iets langer gekund, ondanks dat de vleesthermometer al 60 graden aangaf als kerntemperatuur. Maar op zich was hij nu ook wel goed te eten
  zaterdag 27 december 2008 @ 16:48:08 #168
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64403503

Eerst wat bawykov zalm met kikoman en wasabi.
Daarna japenese eggtofu met een gembersausje.
Toen een mandarin wrap met eendenborstje, lenteui, komkommer en hoisin.
En als hoofdgerecht een thaise groene curry met garnalen, shanghai paksoi, kousenband, eieraubergientjes, waterkastanjes, lente-ui en veel koriander.

Voor het eerst dit jaar dat alles volgens planning verliep (om 18:00u pas de keuken in en om 21:15u aan het hoofdgerecht) en het allemaal onder controle had. Maar vooral: alles wat lekker en gelukt. Mijn vader zei later dat het zijn lekkerste kerstdiner ooit was.

(dat is een ouwe foto, ik had er gisteren geen coquilles in gedaan, maar verder leek ie er verdacht veel op)
pi_64411371
Slotje
pi_64411437
Heul niet! Ik moet m'n foto's nog van m'n camera halen en posten.
pi_64411488
Whoops sorry Dacht dat alles al op zou zijn
  zaterdag 27 december 2008 @ 21:21:14 #172
182728 honda1990
pi_64411965
En ik ook nog
pi_64412106
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 21:07 schreef draaijer het volgende:
Whoops sorry Dacht dat alles al op zou zijn
En hoe is jouw kerstdiner bevallen? Wat heb je voorgeschoteld gekregen?
  zondag 28 december 2008 @ 15:52:27 #174
182728 honda1990
pi_64432037

pi_64433046
quote:
Wat mooi
  zondag 28 december 2008 @ 19:39:22 #176
182728 honda1990
pi_64439585
quote:
Op zondag 28 december 2008 16:19 schreef lighted het volgende:

[..]

Wat mooi
Goeie toevoeging, echt een kwaliteitspost idd
pi_64441398
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:39 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Goeie toevoeging, echt een kwaliteitspost idd
Oh sorry, de gerechten zien eruit alsof het komt uit een goedkoop baggerrestaurant.
Hieronder een foto van mijn dessert, mag jij die afkraken

[ Bericht 25% gewijzigd door lighted op 28-12-2008 20:36:14 ]
  zondag 28 december 2008 @ 20:43:26 #178
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_64441760
quote:
Dat Marjolein Bastin servies heeft mijn moeder ook .
Je maaltijd ziet er lekker en gezellig uit vind ik .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_64442163
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:31 schreef lighted het volgende:

[..]

Oh sorry, de gerechten zien eruit alsof het komt uit een goedkoop baggerrestaurant.
[ link | afbeelding ]
Het zijn dan ook geen gerechten uit een restaurant (bagger of top) maar gewoon thuis aan de keukentafel genuttigd. Niks om zo hoogdravend over te doen, onder jouw bordje ligt ook gewoon een oubollig tafelzeiltje van de Blokker.
pi_64442487
we hebben hier om terug te komen wat is er bij jou mislukt nog wel een leuke
We hebben een plankje boven de verwarming in de keuken, erg handig om de boter even zacht te laten worden hihi tenzij je hem vergeet.
Dat leverde een plasje roomboter op (en een iets minder vette abri-appeltaart) en net dus een bakje met knoflookolie (erg pittig die kruidenboter) pfff.
Maar wel grappig
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 28 december 2008 @ 21:09:57 #181
182728 honda1990
pi_64442687
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:53 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Het zijn dan ook geen gerechten uit een restaurant (bagger of top) maar gewoon thuis aan de keukentafel genuttigd. Niks om zo hoogdravend over te doen, onder jouw bordje ligt ook gewoon een oubollig tafelzeiltje van de Blokker.
Dat mag hij vinden, hij mag liever een perfecte presentatie hebben, geef mij maar geweldig eten. En dat was (al zeg ik het zelf ) Ik hoef geen bijzondere opmaak, ik wil gewoon heerlijke simpele gerechten.
pi_64442818
quote:

Ah, mag ik ook?
3 keutels op rij met losse tarrelkruimels en een streepje menstruatievocht.

Ergo: een beetje flauw dus om iemands noeste arbeid zo af te kraken.
  zondag 28 december 2008 @ 22:26:31 #183
182728 honda1990
pi_64446313
quote:
Op zondag 28 december 2008 21:13 schreef piepster het volgende:

[..]

Ah, mag ik ook?

Kijk ik heb er opzich geen problemen mee als je niks aan mijn presentatie vindt, (logisch, ik heb er ook niks aan gedaan) wat ik wel vind is dat je dan fatsoenlijk commentaar moet geven, bijv. "Het ziet er niet erg verzorgd uit" Dat is heel wat anders, en als jij meer om presentatie geeft, doe dat lekker, maar val ons er niet mee lastig als er iets niet uiziet zoals jij het precies zou willen. Voorderest opzich wel knap om na zo'n commentaar je eigen foto te posten.
pi_64455503
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:53 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Volgens mij ging het op de opmaak van de borden en niet om het tafelkleedje?:') Had dat commentaar wel van iemand verwacht ..

Anyway, als iemand hier foto's post specifiek van zijn/haar gerechten dan ga ik er eig. vanuit dat diegene zijn/haar gerechten wilt "showen".. Met die intentie lever ik commentaar omdat het niet bepaald het aanschouwen waard is.. En daarom show ik ook niet mijn foto's
  maandag 29 december 2008 @ 11:48:22 #185
3869 David
Drum the drums
pi_64459594
Ik vind het er erg lekker uitzien, honda1990. Dat meen ik.
  maandag 29 december 2008 @ 11:54:55 #186
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64459745
Onzin. Als iemand hier zijn foto's zet wil ie gewoon laten zien wat ie gegeten heeft en die foto's maken het heel aanschouwelijk. Je snapt het beter dan wanneer het uitgeschreven is. Niemand zit erop te wachten om afgekraakt te worden. Bovendien gaat het nog altijd om de smaak en volgens mij zat dat menu van Honda goed in elkaar en zal het ze lekker gesmaakt hebben.
pi_64459895
Oké Honda,

Het spijt me als ik je gekrenkt hebt omdat ik ongevraagd je culinaire hoogstandje hebt afgekraakt.

Zeg t maar..

LIGHTED JE BENT EEN EIKEL!!
pi_64460018
Nou ja, weet je...

ik vind 't ook altijd gaaf met met kerst uit te pakken, ook qua vormgeving.
Dat het lekker was staat vast niet buiten kijf, maar ik had ook wat meer aan bijvoorbeeld de aardappeltjes gedaan, iets meer kleur, iets ja, ik weet 't niet

zaterdag had ik ook een kerstdiner en was ik verantwoordelijk voor het voorgerecht en heb daar echt een kunstwerkje van gemaakt, al zeg ik 't zelf. Helaas geen foto's van, maar had mijn vistrio echt goed over 't bord gedrapeerd.
Garnalencocktailtje in een sterrenvormpje, zalmcarpaccio mooi opgekruld met nonchalante rucola eroverheen en de slibtongspies met extra tijm er diagonaal langs..

Bij m'n familie was 't ook 'gewoon normale pot' met kerst en daar word ik niet zo warm van, van een buffetje met allemaal meuk in schalen... doe mij, vooral als je 'echt uit gaat pakken' rond kerst enzo maar goed uitziend eten, náást het feit dat 't ook lekker moet zijn natuurlijk....

Ja doei.
  maandag 29 december 2008 @ 12:09:45 #189
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64460142
Tsja, zo doen we het dus gewoon allemaal anders.
pi_64460205
het hoeft niet meteen vies te zijn als het niet 'opgemaakt' is, maar ik moet ook altijd wel een beetje doen als mn tante zegt dat ze een dag in de keuken heeft gestaan en dan witte rijst met hier en daar een stukje prei en ei als nasi bestempelt en de rollade zo droog is dat je er een schoenzool die 10 jaar meegaat van kunt maken op tafel staat in een te groot schaaltje, naast de nasi, wat ook al totaal geen combi is

maak dan iets wat je wél kunt, al is 't kant en klaar denk ik dan
Ja doei.
pi_64460963
Volgens mij is het algemeen bekend dat het "genieten" voor de helft ook bepaald wordt door de opmaak van een bord.
Maar goed, het blijkt dat je geen commentaar mag geven op iemands opmaak, waar je naar mijn mening toch om vraagt als je foto's plaatst. Want wat wil je dan als je foto's plaatst? Dat iemand zegt dat het er lekker/mooi uitziet toch? Ieder z'n eigen manier, maar als je foto's plaatst moeten ze wel de moeite zijn toch?
pi_64461042
quote:
Op zondag 28 december 2008 21:13 schreef piepster het volgende:

[..]

Ah, mag ik ook?

Je mag zeker . Maar nu ook commentaar waar ik wat mee kan dan. Want als jij iets een "streepje menstruatievocht" noemt dan neem ik je niet echt serieus. Zo kan je met elk rood "iets" wel dezelfde vergelijking maken. Dus als je echt serieus commentaar wilt geven, begin dan over me verneukte canelle, me niet mooi gestegen soufflé o.i.d.
  maandag 29 december 2008 @ 13:00:18 #193
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64461724
Een souffle in een muffinbakje? Ziet eruit als een cakeje. Ik dacht al, waarom haalt ie dat niet even uit dat armoedige papiertje, maar het had een souffle moeten worden? Ja, dat gaat niet werken in zo'n muffinvormpje. Een souflle moet in een bakje met rechte zijkant.

En ik vind je opmaak ook niet zo goed. In iedere hoek een drolletje saus. Rood bij bruin is ook niet zo'n smakelijke kleurcombinatie. De muffin, oh nee, souffle saai in het midden. En vooral de strooisels hebben het een beetje verpest. Dat is of iemand de caviakooi aan het schoonmaken was en per ongeluk langs jouw dessert liep.

Denk dat het mooier was geweest als je het souffleetje had opgeleukt ipv het bord.

En over de kwaliteit van de foto, zo van boven met flits zullen we het maar niet hebben. Maar een fotoshopje had niet misstaan.

Zo, ben je nu blij?
pi_64461869
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:40 schreef lighted het volgende:
Je mag zeker . Maar nu ook commentaar waar ik wat mee kan dan. Want als jij iets een "streepje menstruatievocht" noemt dan neem ik je niet echt serieus. Zo kan je met elk rood "iets" wel dezelfde vergelijking maken. Dus als je echt serieus commentaar wilt geven, begin dan over me verneukte canelle, me niet mooi gestegen soufflé o.i.d.
Grappig dat je dat opmerkt. Jouw twee onderstaande opmerkingen zijn namelijk ook niet echt opbouwend. Wat je had kunnen zeggen: "Ik zou de 3 vissen op aparte schalen leggen en ze garneren met hele dunne schijfjes citroen. Zo is het niet zo'n grote hoop en zie je beter dat het vis is. Een dun plakje citroen is wat sierlijker dan een halve citroen en bovendien makkelijker te hanteren als iemand wat citroensap op z'n vis wil."
quote:
Op zondag 28 december 2008 16:19 schreef lighted het volgende:
Wat mooi
quote:
Wat betreft jouw creatie: Mij lijkt zo'n soufflé gewoonweg teveel als toetje. Ik zou een kleinere soufflé maken, hem niet in z'n rood papiertje maar in een schaaltje serveren, en dat strooisel niet op de canelle doen, het ligt immers ook al los op het bord. Of je soufflé al dan niet te weinig is gerezen kan ik niet zien. Ik weet niet hoeveel er in het bakje zat voor ie in de oven ging.
Verder vind ik de rode streep niet zo logisch, omdat je er iets op zet dat in een verpakking zit. Nu moet je dus eerst de soufflé uit z'n bakje halen en daarna door het rode vegen. Lijkt mij onpraktisch.
  maandag 29 december 2008 @ 13:10:23 #195
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64462019
quote:
Op maandag 29 december 2008 13:00 schreef RobinOok het volgende:
Een souffle in een muffinbakje? Ziet eruit als een cakeje. Ik dacht al, waarom haalt ie dat niet even uit dat armoedige papiertje, maar het had een souffle moeten worden? Ja, dat gaat niet werken in zo'n muffinvormpje. Een souflle moet in een bakje met rechte zijkant.

En ik vind je opmaak ook niet zo goed. In iedere hoek een drolletje saus. Rood bij bruin is ook niet zo'n smakelijke kleurcombinatie. De muffin, oh nee, souffle saai in het midden. En vooral de strooisels hebben het een beetje verpest. Dat is of iemand de caviakooi aan het schoonmaken was en per ongeluk langs jouw dessert liep.

Denk dat het mooier was geweest als je het souffleetje had opgeleukt ipv het bord.

En over de kwaliteit van de foto, zo van boven met flits zullen we het maar niet hebben. Maar een fotoshopje had niet misstaan.

Zo, ben je nu blij?

Een waardig opvolger van PietVerdriet, die Robin
  maandag 29 december 2008 @ 13:12:51 #196
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64462091
quote:
Overigens zou dit voor Halloween dan weer niet misstaan!
pi_64462114
quote:
Op maandag 29 december 2008 13:00 schreef RobinOok het volgende:

Zo, ben je nu blij?
Ten eerste bedankt voor je kritiek, opbouwende kritiek heb ik nooit moeite mee . Maar zoals ik al eerder zei, ik weet dat dat mijn opmaak ook z'n minpuntjes heeft. Daarom plaatste ik dus in 1e instanties niet mijn foto('s), aangezien ik vind dat je alleen foto's dient te plaatsen als ze de moeite zijn. Maar met de kritiek op mijn muffin kan ik wel wat mee, doch het was nog steeds een soufflé die alleen niet volledig gerezen was:).
pi_64462189
Eerste kerstdag:
- Gebakken geitenkaasje met spek en toast
- Wilde zwijnen paté met konijnen-lever en toast
- Paprikasoep
- Gevulde kalkoen, gevulde kip, '7 layers' salade, aardappelgratin, broccoli, sperzieboontjes
- Creme brulée
- Port
- Koffie met taart

pi_64462653
quote:
Op zondag 21 december 2008 21:15 schreef honda1990 het volgende:
Ziet er erg goed uit piepster

Aardappelring met bloemkool zie ik alleen niet zo voor me, hoe ga je dat precies maken?
Anello di patate e cavolfiore

ingrediënten:
1 kg kruimige aardappels in blokjes
50 gr boter
1 gesnipperd sjalotje
200 gr ricotta
200 ml roomkaas
3 eieren, gesplitst
25 gr parmezaan
1 kleine bloemkool in roosjes
2 el olijfolie
zout en peper

bereidingswijze:
Stoom de aardappels gaar en pureer ze. Verhit de oven op 190 graden. Vet een ringvorm in met iets boter. Fruit in de helft van de boter het sjalotje en voeg dan de aardappelpuree, ricotta en roomkaas toe. Roer de eierdooiers en parmezaan door het mengsel en breng op smaak met peper en zout. Klop de eiwitten stijf en spatel ze door het mengsel. Schep het mengsel in de vorm en bak het 30 minuten in de oven. Kook de bloemkool net gaar. Verhit in een koekepan de olie en de rest van de boter en bak de bloemkool in 5 minuutjes. Stort de aardappelring op een warme schaal en schep de bloemkool in het midden.

Was echt een aanrader. Het wordt eigenlijk een hele grote soufflé en rijst letterlijk de pan uit. Na het storten direct opdienen, anders begint ie met inzakken en da's jammer. Ik heb uiteindelijk de bloemkool trouwens weggelaten, werd een beetje teveel anders.

Verder een nogal wazige foto van de amuse met kalkoen en veenbessencompote:

De groene unit in het midden is een stukje broccoli om de lepeltjes in het gareel te houden. Had ff niks anders bij de hand.
De rest van het diner was erg geslaagd. M'n moeder laat nu het menukaartje aan al haar vriendinnen zien. lol.
  maandag 29 december 2008 @ 14:15:58 #200
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64464072
quote:
Op maandag 29 december 2008 13:13 schreef lighted het volgende:

Aangezien ik vind dat je alleen foto's dient te plaatsen als ze de moeite zijn.
Prima als je dat voor jezelf zo bepaalt, maar iemand anders kan weer andere criteria hebben en daarmee dus NIET vragen om afgezeken te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')