abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 december 2008 @ 08:55:20 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63688436

Hier alweer deel 134 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen zijn aanbesteed, en goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de treinen naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans-Leer
NMBS: Roosendaal-Antwerpen
DB Regio: Enschede-Münster, Heerlen-Aachen en Venlo-Hamm
PEG: Enschede-Dortmund

Overig
Oldenzaal-Bentheim: Berlijn-trein (pimpel)
Zevenaar-Emmerich: ICE
Roosendaal-Antwerpen: Thalys & Benelux-trein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie daarvoor hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht=Randwijck-Kerkrade=Centrum). Op eerstgenoemde lijn rijdt men met Stadler GTW’s, die door Veolia Velios genoemd worden. Aangezien deze lijn geen bovenleiding heeft, betreft het uiteraard de dieselversie. Op de andere lijn rijdt men nog met Plan V, totdat de elektrische Velios geleverd zijn.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de NS-treinen wiki.



Naast de treinen rijdt NS ook op twee trajecten met trams. De dienst Houten-Houten=Castellum wordt onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Op de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd.

Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  dinsdag 2 december 2008 @ 09:04:38 #2
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_63688560
Zat gisteren weer eens in een DDM-1
Die dingen maken best veel herrie vooral als je bij een scharnierpunt zit en er is niet gesmeerd...
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
pi_63688590
Die ventilatieroosters bovenin zijn anders ook best kut. Heel dat DDAR / DDM is gewoon waardeloos eigenlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63688747
+10 kudos voor de TT
  dinsdag 2 december 2008 @ 09:19:48 #6
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_63688777
tevupu
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_63689225
Sneeuw foto's van harte welkom
pi_63689504
Uit de Gooi- en Smijtlander - 1 dec 2008
quote:
Bij ProRail zijn ze het wel gewend: werkzaamheden die uitlopen. Een probleem bij het verleggen van de nieuwe baan van het Soester lijntje verprutste maandagochtend het feestje op het gloednieuwe perron 4 in Baarn.

Een ingehuurde 'lakei' die de eerste reizigers een vorstelijk welkom moest bezorgen, werd onverrichter zake weggestuurd. Geen idee hoe lang het boemeltje uit Soest nog op zich zou laten wachten. Volgens ProRail-woordvoerster Marielle de Winter viel het wel mee met het aantal gedupeerden. De bussen die als alternatief werden ingezet, zaten niet heel vol. Vertraging was er natuurlijk wel. ,,De bus moet door het spitsverkeer.''

Uiteindelijk kwam het historische moment toch nog op de geplande ochtend: tussen elf en twaalf uur kwam de stoptreinverbinding Baarn-Soest-Den Dolder dan toch op gang. Het Soester lijntje heeft nu van begin tot eind zijn eigen spoor. Dat maakt de treinverbindingen via Baarn veel minder storingsgevoelig. Overigens gaat de overweg Torenlaan pas half december weer open voor alle verkeer.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63689595
te vu pee
pi_63689894
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Uit de Gooi- en Smijtlander - 1 dec 2008
[..]

Foto's van hoe het er daar uit ziet zijn ook welkom
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 december 2008 @ 10:26:04 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63690186
Heeft wel lang geduurd daar zeg.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:27:13 #12
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_63690211
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:26 schreef Peterselieman het volgende:
Heeft wel lang geduurd daar zeg.
Maar eindelijk hoef ik niet meer te rennen voor me aansluiting

Zal straks even kijken voor foto's

pi_63690559
Eigenlijk mag dit niet...
pi_63690978
Hey donder es op met dat ge tuvupu en "foto's zijn welkom" Zelf wat doen of bekhouwe
quote:
De NS en spoorbeheerder ProRail gaan nauwer samenwerken. Zo zou de verkeersleiding voortaan gezamenlijk moeten worden uitgevoerd, terwijl ProRail deze taak nu voor het overgrote deel uitvoert.

"Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch.

Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen", aldus Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail dinsdag in de Volkskrant.

Zelfstandige ondernemingen
De NS en ProRail werden in 2001 gedwongen gesplitst. De NS is er voor sommige activiteiten samen te doen. "De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld", aldus Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS.
Mja, ik ben het er op zich wel mee eens dat dit vanonder 1 dak geregeld moet worden. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dit in de praktijk zal gaan. Ik vrees toch voor een soort bloedgroepenstrijd, ondanks al deze mooie woorden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63691047
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Hey donder es op met dat ge tuvupu en "foto's zijn welkom" Zelf wat doen of bekhouwe
[..]
Mopperkont
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 december 2008 @ 11:13:14 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63691200
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:14:01 #17
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63691218
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Hey donder es op met dat ge tuvupu en "foto's zijn welkom" Zelf wat doen of bekhouwe
[..]

Mja, ik ben het er op zich wel mee eens dat dit vanonder 1 dak geregeld moet worden. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dit in de praktijk zal gaan. Ik vrees toch voor een soort bloedgroepenstrijd, ondanks al deze mooie woorden.
Klopt, maar het idee is goed en de onderkenning van het probleem is al een belangrijke stap. Nu eens kijken hoe de uitvoering gaat worden. Straks gaan ze nog een joint-venture oprichten of zo, heb je er nog een bedrijf bij
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_63691293
quote:
Die zat ik net ook te kijken
Er staat ook een hele documentaire op YT, verdeeld over 5 delen... staat ergens bij de gerelateerde items
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:24:38 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63691469
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Hey donder es op met dat ge tuvupu en "foto's zijn welkom" Zelf wat doen of bekhouwe
TVP +

pi_63691580
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:17 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Die zat ik net ook te kijken
Er staat ook een hele documentaire op YT, verdeeld over 5 delen... staat ergens bij de gerelateerde items
Dat record is een jaar of 2 later alweer gebroken door de Belgen trouwens klik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:46:32 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63691981
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Hey donder es op met dat ge tuvupu en "foto's zijn welkom" Zelf wat doen of bekhouwe
[..]

Mja, ik ben het er op zich wel mee eens dat dit vanonder 1 dak geregeld moet worden. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dit in de praktijk zal gaan. Ik vrees toch voor een soort bloedgroepenstrijd, ondanks al deze mooie woorden.
Een paar jaar geleden had ik nog geroepen: "Hoera!", en: "Eindelijk!". Maar nu vrees ik dat ProRail echt het schoothondje van NS gaat worden, terwijl ze toch meer onafhankelijk zouden moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de goederenvervoerders en de kleinere reizigersvervoerders hier niet met argwaan naar kijken. Zie bijvoorbeeld de uitspraak van de NMa (als ik me niet vergis) die ProRail veroordeelde vanwege het voortrekken van NS in een dispuut tussen NS en Connexxion op de lijn Amersfoort - Apeldoorn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63692570
Koploper!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 december 2008 @ 12:44:51 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63693313
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 12:30 schreef Dichterbijer het volgende:
Het is alweer 31 jaar geleden dat de trein bij de punt werd gekaapt.
De kogelgaten van toen zitten nog steeds in de portalen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 2 december 2008 @ 13:44:23 #25
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63694782
Zou de Hafas CD-rom al klaar zijn? Zo ja, dan ga ik m morgen halen, Aachen denk ik he?
  dinsdag 2 december 2008 @ 14:13:10 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63695522
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 12:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De kogelgaten van toen zitten nog steeds in de portalen
Niet iets voor een " " smiley, vind ik eigenlijk...

Wat wel maf is, is dat de 747 na wat plamuur en schilderwerk gewoon weer in dienst is gekomen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 02-12-2008 14:28:36 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63695594
Hafas?? Toch niet van de Hamas?

Trouwens, DD, wat voor apparatuur/programma of whatever heb jij om die radiogesprekken te beluisteren van de conducteur + machinist? Lijkt mij wel leuk om te horen wat ze zeggen.. Is daarmee ook het communicatieprogramma van Syntus af te luisteren? Die kunnen met elkaar communiceren (bijv. als de trein vertraging heeft vraagt hij de bus om te wachten)

[ Bericht 7% gewijzigd door Nightshadow op 02-12-2008 14:29:06 ]
  dinsdag 2 december 2008 @ 14:24:08 #28
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63695835
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:16 schreef Nightshadow het volgende:
Hafas?? Toch niet van de Hamas?

Trouwens, DD, wat voor apparatuur/programma of whatever heb jij om die radiogesprekken te beluisteren van de conducteur + machinist? Lijkt mij wel leuk om te horen wat ze zeggen.. Is daarmee ook het communicatieprogramma van Syntus af te luisteren? Die kunnen met elkaar communiceren (bijv. als de trein vertraging heeft vraagt hij de bus om te wachten)
Ik weet niet hoever je van het spoor woont, maar eigenlijk een simpele Tafel/Handscanner is voldoende. Nu woon ik binnen het "langste trein profiel" van het spoor dus ik kan af en toe een gesprek opvangen van Meester<-=>HC, ook het PBT op HS ontvang ik, en wat emplacementen, zoals de binkhost, HS.

Verder is NS telerail dus niet meer dat gaat allemaal via GSM+R. Wat Syntus betreft, dat ga ik eens voor je uitzoeken.

Dergelijke Apparaten koop je al vanaf enkele tientjes op marktplaats
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 december 2008 @ 14:30:22 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63695980
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Niet iets voor een " " smiley, vind ik eigenlijk...
Het is triest wat daar gebeurd is, maar dat er nog sporen van terug te vinden zijn rond de spoorbaan, dat had ik niet verwacht.
quote:
Wat wel maf is, is dat de 747 na wat plamuur en schilderwerk gewoon weer in dienst is gekomen...
Was dat stel toen niet hernummerd?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63696072
Ik woon tussen 3 spoorlijnen, met afstand max. paar honderd meter.. Tussen Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en (Nijmegen-)Zutphen-Zwolle.. Misschien dat ik nog een keer zo'n apparaat ga kopen, weet nog niet..
  dinsdag 2 december 2008 @ 14:44:08 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63696236
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is triest wat daar gebeurd is, maar dat er nog sporen van terug te vinden zijn rond de spoorbaan, dat had ik niet verwacht.
[..]
Het is wel opvallend ja.
quote:
Was dat stel toen niet hernummerd?
Volgens Wiki is het stel pas begin jaren '90 vernummerd naar 758...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63696293
ik kijk uit naar de versie van 2009 van de Punt. Ben benieuwd hoe ze dat gaat doen met die overmeestering door het leger.
pi_63696324
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:30 schreef Peterselieman het volgende:
Was dat stel toen niet hernummerd?
Niet meteen, dat is pas veel later gebeurd, na lang aandringen van groeperingen die bezwaar hadden tegen de negatieve associaties die dat nummer opriep.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63696349
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:16 schreef Nightshadow het volgende:
Hafas?? Toch niet van de Hamas?
Dommerd

http://www.google.nl/search?q=hafas
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 december 2008 @ 14:52:04 #35
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63696411
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dommerd

http://www.google.nl/search?q=hafas
Fles, waar heb jij die CD rom gehaald? Aachen toch? of Gronau?
pi_63696457
ik heb de nieuwe nog niet. In Aachen kan je m zeker krijgen. In Gronau is dacht ik geen loketbediening meer. Bentheim zou ook kunnen natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 december 2008 @ 15:03:14 #37
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63696697
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:
ik heb de nieuwe nog niet. In Aachen kan je m zeker krijgen. In Gronau is dacht ik geen loketbediening meer. Bentheim zou ook kunnen natuurlijk.
Ja, maar dan sta ik gelijk weer 3 uur :|
pi_63697000
of je wacht nog 2 weken, dan gaat de PE 2 keer zo vaak rijden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 december 2008 @ 15:33:12 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63697522
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niet meteen, dat is pas veel later gebeurd, na lang aandringen van groeperingen die bezwaar hadden tegen de negatieve associaties die dat nummer opriep.
Beetje mosterd na de maaltijd...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63697659
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 15:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Beetje mosterd na de maaltijd...
Mja, een jaar of 5 later ging de hele serie buiten dienst

Onderschrift bij een foto op Nicospilt.com:
quote:
Amsterdam CS, 24 april 1970. Treinstel 747. Dit treinstel is in 1977 betrokken geweest bij de tweede Molukse treinkaping, bij De Punt. Tegelijk werd in Bovensmilde een lagere school gegijzeld. Toen mariniers een eind maakten aan de gijzeling van de trein, kwamen twee passagiers en zes terroristen om het leven. Begin jaren negentig werd het stel omgenummerd naar 758, omdat nummer 747 te veel associaties zou oproepen met deze treinkaping (de omnummering was een actie van een spoorwegbeambte die vond dat dit direct na de kaping had moeten gebeuren).
Dus uiteindelijk nog een prive initiatief ook

[ Bericht 39% gewijzigd door Dr_Flash op 02-12-2008 15:48:07 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 december 2008 @ 16:48:35 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63699701
Opvallend! De nog bruikbare treindelen van het ongeval van Harmelen zijn wel gesloopt uit piëteit met de slachtoffers... Daar waren ook wel wat meer doden te betreuren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63700519
quote:
Zou dit de langste goedertreinen kunnen zijn in NL? Die over een lange afstand heeft gereden?
quote:
DB beproeft 1.000 meter lange goederentrein

Om de technische maakbaarheid te demonstreren heeft Deutsche Bahn (DB) samen met de Nederlandse exploitant van de Betuweroute Keyrail in het afgelopen weekeinde tussen Rotterdam en Oberhausen een ruim 1.000 meter lange goederentrein (foto) over de Betuweroute beproeft.

Het van origine Duitse project ‘GZ 1000’ wordt door het Duitse Ministerie van Economie en Technologie financieel ondersteunt met als doel het vergroten van de capaciteit op het bestaande net en om bijvoorbeeld knelpunten in het vervoer van de zeehaven naar het achterland aan te pakken. De 1.000 meter trein vervoerde containers in opdracht van de intermodale dienstverleners Hupac en ICF. Trekkracht van de trein werd geleverd door een moderne, milieu-vriendelijke elektrische locomotief van het type BR 189 die uitgerust is met alle relevante technische systemen voor het Duitse en Nederlandse spoorwegnet.

In het kader van het project wordt de technische, operationele en bedrijfs-economische maakbaarheid van 1.000 meter lange goederentreinen onderzocht. Doel van de proeven is het op doen van praktische ervaring met de exploitatie van lange goederentreinen. De bedrijfsvoering in het grens-overschrijdend railgoederenvervoer tussen Nederland en Duitsland is op dit moment begrensd op treinlengtes tot maximaal 750 meter. Sjoerd Sjoerdsma directeur Keyrail: “De testrit is voor ons zeer bruikbaar geweest. Kijkend naar de verwachte groei van het railgoederenvervoer, met name na de voltooiing van de Rotterdamse haven in 2020, moeten wij oplossingen beschikbaar hebben voor een nog efficiënter gebruik van de lijn. Langere treinen verminderen materieel- en personeelskosten voor onze klanten en dragen bij aan een lagere CO2 uitstoot”.

Dit voorjaar heeft al een succesvolle proef plaatsgevonden met een 835 meter lange goederentrein tussen Hamburg en Denemarken. “Rail transport heeft een grote toekomst omdat het relatief milieuvriendelijk is. Nu is het belangrijk om op een slimme wijze de bestaande capaciteit te vergroten en dus routes en dan met name internationale corridors efficiënter te maken”, zegt Dr. Lutz Bücken bij DB werkzaam als Algemeen vertegenwoordiger geïntegreerd rail syteem. De Betuweroute die speciaal voor het railgoederenvervoer is aangelegd biedt optimale omstandigheden voor lange goederentreinen.

“Langere goederentreinen versterken niet alleen de productiviteit op de rails, ze scheppen ook ruimte voor extra treinen. Dit concurrentiële voordeel zal ons helpen om de voorspelde groei in transport op een relatief milieuvriendelijke wijze op te vangen”, aldus Dr. Christian Kuhn lid van de Raad van Bestuur van Railion Deutschland AG. Voor het accommoderen van langere goederentreinen zijn overigens wel aanpassingen aan de railinfrastructuur nodig. Zo zullen inhaalsporen verlengd moeten worden en zullen er in de beveiliging aanpassingen gedaan moeten worden.

Bron
............................
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 december 2008 @ 17:18:13 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63700594
Ik denk het wel ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 2 december 2008 @ 17:30:43 #44
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_63700938
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:14 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Klopt, maar het idee is goed en de onderkenning van het probleem is al een belangrijke stap. Nu eens kijken hoe de uitvoering gaat worden. Straks gaan ze nog een joint-venture oprichten of zo, heb je er nog een bedrijf bij
Nee straks is de NS weer gewoon de oude NS met alles in eigendom en beheer. het zou wel beter zijn denk ik
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  dinsdag 2 december 2008 @ 17:38:52 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63701171
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:15 schreef sander89 het volgende:

[..]

Zou dit de langste goedertreinen kunnen zijn in NL? Die over een lange afstand heeft gereden?
[..]
Het is in elk geval een treurig bericht qua spelling.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 2 december 2008 @ 17:48:24 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63701441
En mijn 1900 (ICK, Ehv-Bd) staat stil voor Best, we staan achter een defecte trein. Vertraging: vooralsnog onbekend.

Edit: inmiddels rijden we weer. Vertraging: +21.

[ Bericht 6% gewijzigd door James1988 op 02-12-2008 18:02:35 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 december 2008 @ 18:00:17 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63701721
moet bijna wel een goederentrein zijn. Kan verder geen bijzonderheden ontdekken op de AV
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:13:29 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63702063
We rijden weer, 125 km/u nu. De uiteindelijke vertraging is +24 geworden.
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:42:05 #49
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_63702771
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het is in elk geval een treurig bericht qua spelling.
zeikerd
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  dinsdag 2 december 2008 @ 19:04:14 #50
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_63703330
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:06 schreef Ame_thyst het volgende:
Zat gisteren weer eens in een DDM-1 [ afbeelding ]
Die dingen maken best veel herrie vooral als je bij een scharnierpunt zit en er is niet gesmeerd...
En enkele rijtuigen zitten ook nog eens onder de roest, dat is nog gevaarlijker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')