quote:Bij ProRail zijn ze het wel gewend: werkzaamheden die uitlopen. Een probleem bij het verleggen van de nieuwe baan van het Soester lijntje verprutste maandagochtend het feestje op het gloednieuwe perron 4 in Baarn.
Een ingehuurde 'lakei' die de eerste reizigers een vorstelijk welkom moest bezorgen, werd onverrichter zake weggestuurd. Geen idee hoe lang het boemeltje uit Soest nog op zich zou laten wachten. Volgens ProRail-woordvoerster Marielle de Winter viel het wel mee met het aantal gedupeerden. De bussen die als alternatief werden ingezet, zaten niet heel vol. Vertraging was er natuurlijk wel. ,,De bus moet door het spitsverkeer.''
Uiteindelijk kwam het historische moment toch nog op de geplande ochtend: tussen elf en twaalf uur kwam de stoptreinverbinding Baarn-Soest-Den Dolder dan toch op gang. Het Soester lijntje heeft nu van begin tot eind zijn eigen spoor. Dat maakt de treinverbindingen via Baarn veel minder storingsgevoelig. Overigens gaat de overweg Torenlaan pas half december weer open voor alle verkeer.
Foto's van hoe het er daar uit ziet zijn ook welkomquote:Op dinsdag 2 december 2008 09:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Uit de Gooi- en Smijtlander - 1 dec 2008
[..]
Maar eindelijk hoef ik niet meer te rennen voor me aansluitingquote:Op dinsdag 2 december 2008 10:26 schreef Peterselieman het volgende:
Heeft wel lang geduurd daar zeg.
Mja, ik ben het er op zich wel mee eens dat dit vanonder 1 dak geregeld moet worden. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dit in de praktijk zal gaan. Ik vrees toch voor een soort bloedgroepenstrijd, ondanks al deze mooie woorden.quote:De NS en spoorbeheerder ProRail gaan nauwer samenwerken. Zo zou de verkeersleiding voortaan gezamenlijk moeten worden uitgevoerd, terwijl ProRail deze taak nu voor het overgrote deel uitvoert.
"Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch.
Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen", aldus Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail dinsdag in de Volkskrant.
Zelfstandige ondernemingen
De NS en ProRail werden in 2001 gedwongen gesplitst. De NS is er voor sommige activiteiten samen te doen. "De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld", aldus Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS.
Mopperkontquote:Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Hey donder es op met dat ge tuvupu en "foto's zijn welkom"Zelf wat doen of bekhouwe
[..]
Klopt, maar het idee is goed en de onderkenning van het probleem is al een belangrijke stap. Nu eens kijken hoe de uitvoering gaat worden. Straks gaan ze nog een joint-venture oprichten of zo, heb je er nog een bedrijf bijquote:Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Hey donder es op met dat ge tuvupu en "foto's zijn welkom"Zelf wat doen of bekhouwe
[..]
Mja, ik ben het er op zich wel mee eens dat dit vanonder 1 dak geregeld moet worden. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dit in de praktijk zal gaan. Ik vrees toch voor een soort bloedgroepenstrijd, ondanks al deze mooie woorden.
Die zat ik net ook te kijkenquote:
TVP +quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat record is een jaar of 2 later alweer gebroken door de Belgen trouwensquote:Op dinsdag 2 december 2008 11:17 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Die zat ik net ook te kijken
Er staat ook een hele documentaire op YT, verdeeld over 5 delen... staat ergens bij de gerelateerde items
Een paar jaar geleden had ik nog geroepen: "Hoera!", en: "Eindelijk!". Maar nu vrees ik dat ProRail echt het schoothondje van NS gaat worden, terwijl ze toch meer onafhankelijk zouden moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de goederenvervoerders en de kleinere reizigersvervoerders hier niet met argwaan naar kijken. Zie bijvoorbeeld de uitspraak van de NMa (als ik me niet vergis) die ProRail veroordeelde vanwege het voortrekken van NS in een dispuut tussen NS en Connexxion op de lijn Amersfoort - Apeldoorn...quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mja, ik ben het er op zich wel mee eens dat dit vanonder 1 dak geregeld moet worden. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dit in de praktijk zal gaan. Ik vrees toch voor een soort bloedgroepenstrijd, ondanks al deze mooie woorden.
De kogelgaten van toen zitten nog steeds in de portalenquote:Op dinsdag 2 december 2008 12:30 schreef Dichterbijer het volgende:
Het is alweer 31 jaar geleden dat de trein bij de punt werd gekaapt.
Niet iets voor een "quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De kogelgaten van toen zitten nog steeds in de portalen
Ik weet niet hoever je van het spoor woont, maar eigenlijk een simpele Tafel/Handscanner is voldoende. Nu woon ik binnen het "langste trein profiel" van het spoor dus ik kan af en toe een gesprek opvangen van Meester<-=>HC, ook het PBT op HS ontvang ik, en wat emplacementen, zoals de binkhost, HS.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:16 schreef Nightshadow het volgende:
Hafas??Toch niet van de Hamas?
Trouwens, DD, wat voor apparatuur/programma of whatever heb jij om die radiogesprekken te beluisteren van de conducteur + machinist? Lijkt mij wel leuk om te horen wat ze zeggen..Is daarmee ook het communicatieprogramma van Syntus af te luisteren? Die kunnen met elkaar communiceren (bijv. als de trein vertraging heeft vraagt hij de bus om te wachten)
Het is triest wat daar gebeurd is, maar dat er nog sporen van terug te vinden zijn rond de spoorbaan, dat had ik niet verwacht.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
Niet iets voor een "" smiley, vind ik eigenlijk...
Was dat stel toen niet hernummerd?quote:Wat wel maf is, is dat de 747 na wat plamuur en schilderwerk gewoon weer in dienst is gekomen...
Het is wel opvallend ja.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is triest wat daar gebeurd is, maar dat er nog sporen van terug te vinden zijn rond de spoorbaan, dat had ik niet verwacht.
[..]
Volgens Wiki is het stel pas begin jaren '90 vernummerd naar 758...quote:Was dat stel toen niet hernummerd?
Niet meteen, dat is pas veel later gebeurd, na lang aandringen van groeperingen die bezwaar hadden tegen de negatieve associaties die dat nummer opriep.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:30 schreef Peterselieman het volgende:
Was dat stel toen niet hernummerd?
Fles, waar heb jij die CD rom gehaald? Aachen toch? of Gronau?quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dommerd![]()
http://www.google.nl/search?q=hafas
Ja, maar dan sta ik gelijk weer 3 uur :|quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:
ik heb de nieuwe nog niet. In Aachen kan je m zeker krijgen. In Gronau is dacht ik geen loketbediening meer. Bentheim zou ook kunnen natuurlijk.
Beetje mosterd na de maaltijd...quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Niet meteen, dat is pas veel later gebeurd, na lang aandringen van groeperingen die bezwaar hadden tegen de negatieve associaties die dat nummer opriep.
Mja, een jaar of 5 later ging de hele serie buiten dienstquote:
Dus uiteindelijk nog een prive initiatief ookquote:Amsterdam CS, 24 april 1970. Treinstel 747. Dit treinstel is in 1977 betrokken geweest bij de tweede Molukse treinkaping, bij De Punt. Tegelijk werd in Bovensmilde een lagere school gegijzeld. Toen mariniers een eind maakten aan de gijzeling van de trein, kwamen twee passagiers en zes terroristen om het leven. Begin jaren negentig werd het stel omgenummerd naar 758, omdat nummer 747 te veel associaties zou oproepen met deze treinkaping (de omnummering was een actie van een spoorwegbeambte die vond dat dit direct na de kaping had moeten gebeuren).
Zou dit de langste goedertreinen kunnen zijn in NL? Die over een lange afstand heeft gereden?quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:13 schreef Peterselieman het volgende:
quote:DB beproeft 1.000 meter lange goederentrein
Om de technische maakbaarheid te demonstreren heeft Deutsche Bahn (DB) samen met de Nederlandse exploitant van de Betuweroute Keyrail in het afgelopen weekeinde tussen Rotterdam en Oberhausen een ruim 1.000 meter lange goederentrein (foto) over de Betuweroute beproeft.
Het van origine Duitse project ‘GZ 1000’ wordt door het Duitse Ministerie van Economie en Technologie financieel ondersteunt met als doel het vergroten van de capaciteit op het bestaande net en om bijvoorbeeld knelpunten in het vervoer van de zeehaven naar het achterland aan te pakken. De 1.000 meter trein vervoerde containers in opdracht van de intermodale dienstverleners Hupac en ICF. Trekkracht van de trein werd geleverd door een moderne, milieu-vriendelijke elektrische locomotief van het type BR 189 die uitgerust is met alle relevante technische systemen voor het Duitse en Nederlandse spoorwegnet.
In het kader van het project wordt de technische, operationele en bedrijfs-economische maakbaarheid van 1.000 meter lange goederentreinen onderzocht. Doel van de proeven is het op doen van praktische ervaring met de exploitatie van lange goederentreinen. De bedrijfsvoering in het grens-overschrijdend railgoederenvervoer tussen Nederland en Duitsland is op dit moment begrensd op treinlengtes tot maximaal 750 meter. Sjoerd Sjoerdsma directeur Keyrail: “De testrit is voor ons zeer bruikbaar geweest. Kijkend naar de verwachte groei van het railgoederenvervoer, met name na de voltooiing van de Rotterdamse haven in 2020, moeten wij oplossingen beschikbaar hebben voor een nog efficiënter gebruik van de lijn. Langere treinen verminderen materieel- en personeelskosten voor onze klanten en dragen bij aan een lagere CO2 uitstoot”.
Dit voorjaar heeft al een succesvolle proef plaatsgevonden met een 835 meter lange goederentrein tussen Hamburg en Denemarken. “Rail transport heeft een grote toekomst omdat het relatief milieuvriendelijk is. Nu is het belangrijk om op een slimme wijze de bestaande capaciteit te vergroten en dus routes en dan met name internationale corridors efficiënter te maken”, zegt Dr. Lutz Bücken bij DB werkzaam als Algemeen vertegenwoordiger geïntegreerd rail syteem. De Betuweroute die speciaal voor het railgoederenvervoer is aangelegd biedt optimale omstandigheden voor lange goederentreinen.
“Langere goederentreinen versterken niet alleen de productiviteit op de rails, ze scheppen ook ruimte voor extra treinen. Dit concurrentiële voordeel zal ons helpen om de voorspelde groei in transport op een relatief milieuvriendelijke wijze op te vangen”, aldus Dr. Christian Kuhn lid van de Raad van Bestuur van Railion Deutschland AG. Voor het accommoderen van langere goederentreinen zijn overigens wel aanpassingen aan de railinfrastructuur nodig. Zo zullen inhaalsporen verlengd moeten worden en zullen er in de beveiliging aanpassingen gedaan moeten worden.
Bron
Nee straks is de NS weer gewoon de oude NS met alles in eigendom en beheer. het zou wel beter zijn denk ikquote:Op dinsdag 2 december 2008 11:14 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Klopt, maar het idee is goed en de onderkenning van het probleem is al een belangrijke stap. Nu eens kijken hoe de uitvoering gaat worden. Straks gaan ze nog een joint-venture oprichten of zo, heb je er nog een bedrijf bij
Het is in elk geval een treurig bericht qua spelling.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:15 schreef sander89 het volgende:
[..]
Zou dit de langste goedertreinen kunnen zijn in NL? Die over een lange afstand heeft gereden?
[..]
zeikerdquote:Op dinsdag 2 december 2008 17:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het is in elk geval een treurig bericht qua spelling.
En enkele rijtuigen zitten ook nog eens onder de roest, dat is nog gevaarlijker.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:06 schreef Ame_thyst het volgende:
Zat gisteren weer eens in een DDM-1 [ afbeelding ]
Die dingen maken best veel herrievooral als je bij een scharnierpunt zit en er is niet gesmeerd...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |