quote:Op donderdag 27 november 2008 22:09 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Heftig, een zomertraining in de winter.
Vandaag tijdens de versnelling al snel last.. dus weer een week rust. Ik baal er wel van.. conditioneel en qua snelheid zat het goed de laatst tijd. Ik vermoed dat ik een gevalletje overtraind is.
Anders had ik 3*60m 150 200m (de rest van de training heb ik niet gezien, zat toen al op de fiets naar huis). Met tussen de loopjes actief herstel. (behalve dan bij de 3*60)
quote:Zwangere Tia Hellebaut stopt met topsport
vr 05/12/08 - Tia Hellebaut (30) zet een punt achter haar atletiekcarrière. De olympische kampioene hoogspringen is drie maanden zwanger. Dat maakte Hellebaut bekend op een persconferentie in Brussel.
"Ik stop", zei Tia Hellebaut in het Koning Boudewijnstadion. Samen met haar levensgezel en coach Wim Vandeven straalde ze van vreugde.
"Waarschijnlijk is het nieuws een donderslag bij heldere hemel", schrijft Hellebaut op haar blog.
"Wim en ik hadden het gevoel dat 2008 nooit meer te evenaren zou zijn. Wereldkampioen indoor en olympisch kampioen: beter kan toch niet?"
"Ik ben heel blij dat ik afscheid kan nemen op het hoogtepunt van mijn carrière."
"We hebben de natuur laten beslissen of ik volgend jaar nog zou hoogspringen. En de natuur was zeer snel. Half oktober bleek al dat ik zwanger was."
"Ik wil iedereen bedanken voor de steun tijdens mijn carrière. Ik verdwijn zeker niet uit de atletieksport. Ik wil graag jonge talenten helpen."
Hellebauts carrière in een notendop
2008 werd het hoogtepunt in de carrière van Hellebaut. In maart won ze - in een dramatisch slot - op het WK indoor in Valencia goud op de vijfkamp.
Haar grootste triomf beleefde ze in augustus op de Olympische Spelen in Peking: met 2,05 meter sprong ze naar goud in het hoogspringen.
Hellebaut had een persconferentie georganiseerd, waarop ze meer zou vertellen over haar volgende seizoen.
Maar ze verraste iedereen met het nieuws over haar zwangerschap en het einde van haar carrière.
Hellebaut blijft wel in de sport: ze gaat voor haar manager Bob Verbeeck werken.
Portret Tia Hellebaut
Geboren: 16/02/1978 in Antwerpen
Lichaam: 1,82 meter - 62 kilogram
Club: AT84 Antwerpen
Hoogspringrecords: 2,05m (outdoor), 2,05m (indoor)
Prijzen: Trofee Sportverdienste 2006, Gouden Spike 2006
Prestaties:
2004
- 5e op WK indoor in Boedapest (vijfkamp)
2005
- 6e op WK in Helsinki (hoogspringen)
2006
- 6e op WK indoor in Moskou (hoogspringen)
- goud op EK in Göteborg (hoogspringen)
2007
- goud op EK indoor in Birmingham (hoogspringen)
2008
- goud op WK indoor in Valencia (vijfkamp)
- goud op Olympische Spelen in Peking (hoogspringen)
quote:Twee Wit-Russische medaillewinnaars gediskwalificeerd
De winnaars van de zilveren en de bronzen plak in het hamerslingeren voor mannen op de Olympische Spelen van Peking, de Wit-Russen Vadim Devyatovsky en Ivan Tikhan, worden gediskwalificeerd wegens dopinggebruik en moeten hun medailles inleveren. Dat maakte het Uitvoerend Comité van het IOC donderdag in Lausanne bekend.
In de urine van de Wit-Russen Vadim Devyatovsky en Ivan Tikhan zijn na de olympische finale van het hamerslingeren op 17 augustus sporen van testosteron aangetroffen.
Devyatovsky, die al eens een schorsing van twee jaar (tussen 2000 en 2002) uitzat, werd bovendien levenslang van de Olympische Spelen verbannen. Het is aan de Wit-Russische federatie om beide atleten nog een bijkomende schorsing op te leggen.
Nu Devyatovsky en Tikhan hun medailles verliezen, krijgt de Hongaar Krisztian Pars (4e) het zilver en pakt de Japanner Koji Murofushi (5e) brons.
Het IOC besliste donderdag ook om de Poolse kajakker Adam Seroczynski te diskwalificeren. De Pool, die vierde werd in de finale van de K2, testte op 22 augustus in Peking positief op clenbuterol.
Zowel Devyatovsky en Tikhan als Seroczynski mogen niet deelnemen aan de Spelen van 2012 in Londen. Dat is het gevolg van een nieuwe regel binnen het IOC.
Het aantal dopinggevallen tijdens de Spelen van Peking komt nu op negen te staan. Tijdens de Spelen werden in totaal 4770 dopingtesten afgenomen, waaronder 969 bloedanalyses.
Gisteren een duurloop gedaan van 57 minuten Veel te hard (en te lang).. en met 3x5 minuten versnellen... wat eerder 2x5 minuten en 1x2,5 min werd... Niet met 800-1500m meegaan.quote:Op maandag 22 december 2008 23:16 schreef Brownietje het volgende:
Vandaag een heerlijke training uit de blokken gehad, in jaren niet zo veel snelheid gevoeld.
Wel meteen een klein hamstring-prikje er achter aan.
Wat lang, wat lang, waarom in godsnaam?quote:Op dinsdag 23 december 2008 13:05 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Gisteren een duurloop gedaan van 57 minuten Veel te hard (en te lang).. en met 3x5 minuten versnellen... wat eerder 2x5 minuten en 1x2,5 min werd... Niet met 800-1500m meegaan.
Dit weekend naar Gent toe, voor trainingskamp. Lekker warm aan mijn snelheid werken.
Dat vroeg me dus ook af.. De bedoeling was eigenlijk 45-50 minuten... alleen namen we een afslag te laat.. waardoor we noodgedwongen een stuk langer liepenquote:Op dinsdag 23 december 2008 17:57 schreef Brownietje het volgende:
[..]
Wat lang, wat lang, waarom in godsnaam?
Hoeveel betaal je daar ongeveer voor? Voor iets van 2.50 kun je daar toch de hele dag de zaal gebruiken?
(Dat is Apeldoorn trouwens natuurlijk onbetaalbaar, die snappen ook niet hoe het werkt)
En verder, verblijf en dergelijke?
Ik baal zo van dit koude weer, last van schenen, hamstrings en liezen is niet prettig.
Nou ja.. als ze maar niet minimaal 2 uur achter lopen op schema. Maar als zelfs bij een normale wedstrijd aan richtprestaties voldaan moet worden.. ben je echt slecht bezig.quote:Op woensdag 31 december 2008 19:33 schreef Brownietje het volgende:
Nee dat is niet nodig, gewoon een stuk of 6 verspreidt over Nederland is genoeg. Idioot ook trouwens hoe er met wedstrijden wordt omgegaan in Apeldoorn, er is niet 1 normale instuif, zelfs de wedstrijd georganiseerd door PEC heeft 100'en regels en voorwaarden en zelfs richtprestaties, leren ze hier dan helemaal niets van hoe het er in Belgie aan toe gaat, volgens mij wordt daar echt winst gemaakt op indoorwedstrijden in Gent. Naast die ene openwedstrijd zijn er volgens mij alleen maar NK's? Belachelijk. De jongste junioren en pupillen profiteren dus helemaal niet van de hal.
Succesquote:
Goh, zo'n beetje alle Griekse atleten van enige naam zijn de laatste jaren betrapt.quote:De Griekse Athanasia Tsoumeleka, die in eigen land in 2004 olympisch goud op de 20 km snelwandelen won, is positief bevonden op epo. Dat meldt de Griekse nationale omroep Net.
De 27-jarige Tsoumeleka zou twee dagen voor aanvang van de Olympische Spelen van vorig jaar in Peking (6 augustus) zijn getest. Tsoumeleka ontkent, maar is volgens Net wel per direct gestopt met de wedstrijdsport.
De Griekse atlete Fania Halkia, in 2004 goed voor goud op de 400 meter horden, en sprinter Tassos Gousis werden eerder al betrapt op het gebruik van verboden steroïden (methyltrienolon). Beiden zijn voor twee jaar geschorst.
http://www.nos.nl/nosstudiosport/voorpagina/index.html
Verrassendquote:Op zaterdag 17 januari 2009 19:32 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Goh, zo'n beetje alle Griekse atleten van enige naam zijn de laatste jaren betrapt.
Bij Wit-Rusland twee kogelslingeraars, bij de Russen zowat de hele snelwandelploeg.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 20:37 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Verrassend
Nog even en ze gaan Wit Rusland voor bij in de OS dopingschandalen
uhm.. was het wel Wit Rusland.. waarbij er voor de Spelen zoveel werd gepakt
Zat ik ieder geval goed met het Rusland gedeeltequote:Op zaterdag 17 januari 2009 20:41 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Bij Wit-Rusland twee kogelslingeraars, bij de Russen zowat de hele snelwandelploeg.
Oh gaaf! Ik ga daar ook naar toe. Lijkt me een mooie baan.. Dan loop ik alleen de 60 meter. (7.64)quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:21 schreef PieterBas het volgende:
Ik hoop in Apeldoorn te lopen op de 31ste.. Anders het NSK.. en daar een aanval doen op de 4*200m clubrecord.
31ste ga ik nu halen, en ik heb me daarom ook niet ingeschreven. NSK op de 28ste ga ik denk wel halen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:19 schreef Tafelpoot4 het volgende:
[..]
Oh gaaf! Ik ga daar ook naar toe. Lijkt me een mooie baan.. Dan loop ik alleen de 60 meter. (7.64)
Wat is het NSK dan?quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:47 schreef PieterBas het volgende:
[..]
31ste ga ik nu halen, en ik heb me daarom ook niet ingeschreven. NSK op de 28ste ga ik denk wel halen.
Nederlands Studenten Kampioenschapquote:
Okee.. nou nee, dan haal ik dat niet denk ik..quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:50 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Nederlands Studenten Kampioenschap![]()
Altijd gezellig en geen limieteisen voor deelname.. (je moet wel ingeschreven staan aan een hogeschool of universiteit)
quote:AMSTERDAM - De Nederlanders Arjen Robben en Royston Drenthe zijn de snelste sprinters in de selectie van Real Madrid. De Spaanse sportkrant Marca liet de hele spelersgroep de 100 meter sprinten zonder bal. Robben klokte met 10,9 de snelste tijd. Daarmee zat hij 1,2 seconden boven de tijd van wereldrecordhouder op de 100 meter Usain Bolt.
Bron: http://www.nusport.nl/200(...)m-een-tel-boven-bolt
quote:Amsterdam - De gemeente Amsterdam en de Atletiekunie hebben zich bij European Athletics, de Europese Atletiekassociatie, kandidaat gesteld voor de organisatie van de Europese Kampioenschappen Atletiek in 2014. De EK Atletiek kan in het Olympisch Stadion worden gehouden. Dit heeft de gemeente Amsterdam maandag 9 februari laten weten.
Wethouder Carolien Gehrels (Sport): “De gemeente Amsterdam is heel serieus met sport bezig, zowel met topsport als met breedtesport. Voor de Amsterdamse jeugd hebben we gerichte sportprogramma’s op school en in de buurt. Iedereen kent onze Olympische aspiraties. Daarbij is het noodzakelijk om dit soort evenementen te organiseren.”
Begin 2008 ondertekende Gehrels een samenwerkingsovereenkomst met de Atletiekunie waarin de ambities voor de ontwikkeling van de atletiek in de hoofdstad werden bekrachtigd. Een van de speerpunten daarbij behelsde de toekomstige organisatie van internationale atletiekevenementen in het Olympisch Stadion. Europese Kampioenschappen Atletiek passen daar uitstekend in.
Naast het belang voor de atletiek in Amsterdam én voor het trackrecord van het Olympisch Plan 2028 draagt dit evenement ook bij aan de verdergaande internationale bekendheid en waardering voor het Olympisch Stadion Amsterdam. Binnen de gekozen positionering van het Olympisch Stadion als (inter)nationaal podium voor sportbeleving past de EK Atletiek naadloos in de kalender.
Sinds de renovatie van het Olympisch Stadion in 2000 fungeert het als podium voor vele atletiekevenementen, zoals de jaarlijkse SPAR Nederlandse Kampioenschappen Atletiek, de Amsterdam Marathon en de Amsterdam Open. In 2001 vonden in het Olympisch Stadion al de Europese Kampioenschappen Atletiek voor atleten van 20-22 jaar plaats.
Bovendien kan dit evenement als extra katalysator dienen voor de ontwikkeling van het Olympisch gebied rond het stadion. Hiertoe behoren: het verder invullen van de SportAs, het Olympisch kwartier Zuid en de herinrichting van het Stadionplein. Het Amsterdamse stadsdeel Oud-Zuid dat verantwoordelijk is voor deze ontwikkelingen, is bijzonder verheugd met de kandidaatstelling van Amsterdam.
Vanzelfsprekend is rekening gehouden met het tijdelijk aanpassen van het Olympisch Stadion voor dit grootse evenement. Zo is al een warming-up atletiekbaan achter het Olympisch Stadion gerealiseerd. Verder ligt er een uitgewerkt plan voor het realiseren van tijdelijke uitbreiding van de tribunecapaciteit en sanitaire voorzieningen en een optimaal aanbod van hospitality-, catering- en mediafaciliteiten.
Het organiseren van het EK in het monumentale stadion en de hiermee samenhangende tijdelijke uitbreidingen van het stadion, betekenen op velerlei manieren een primeur voor de (inter)nationale atletiek.
Rien van Haperen, directeur Atletiekunie, lichtte de kandidaatstelling als volgt toe: “Wil Nederland een kansrijke gooi doen naar de kandidatuur van de Olympische Spelen in 2028, dan moeten er in de aanloop meer internationale kampioenschappen in ons land plaatsvinden. De Atletiekunie onderschrijft die ambitie en wil hieraan een bijdrage leveren. Vandaar dat we ons, samen met de gemeente Amsterdam, sterk willen maken voor de kandidatuur van de EK Atletiek in 2014 in ons land. Bovendien schept een dergelijke kandidatuur kansen voor de verdere ontwikkeling van de atletiek in ons land."
De Atletiekunie en de gemeente Amsterdam hebben bij European Athletics een Letter of Intent voor de organisatie van dit evenement ingediend. De komende periode zal gezamenlijk een bidbook worden ontwikkeld. Naar verwacht zal eind 2009 door European Athletics een besluit worden genomen over de toewijzing van de EK Atletiek 2014.
Er is ook niet zo veel positiefs te melden, het is leuk dat er weer een goede indoorbaan in Nederland is, maar er zitten nogal wat gebreken aan: Er is totaal geen sfeer, de afstand tussen rondbaan en publiek is veel te groot. Daarnaast is de baan ook niet heel goed, de rare knik was al bekend maar is in het echt nog veel erger, het is bijna een nadeel om in de hogere banen te lopen. Op het NK Junioren was het niet mogelijk om ook maar iets van de wedstrijd te volgen in de warmloophal, die is echt volledig afgesloten van de wedstrijdbaan. Ook is het niet mogelijk om vanaf de warmloophal ineens naar tribune te lopen door middel van een trap (dit komt dan weer wel doordat de hoofdtribune bestemd was voor genodigen). De tribune is aan 1 kant echt idioot hoog, echt zitplaatsen waar niemand ooit wilt zitten.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:09 schreef PieterBas het volgende:
Als vleugelspeler moet je uiteraard veel snelheid hebben.
Heb overigens veel negatieve verhalen gehoord over de nieuwe baan in Apeldoorn.
Lijkt me idd beter dan gewoon een jackpot. Al is het nog steeds jammer dat enkel de top 3 punten krijgt.quote:ma 02/03/09 - In 2010 is de Van Damme Memorial de afsluiter van de gloednieuwe Diamond League. Die neemt de plaats in van de Golden League. De Diamond League gaat wereldwijd, tot in de Verenigde Staten en China toe. Memorial-baas Wilfried Meert is alvast erg tevreden.
Oslo, Zürich, Parijs en Brussel zijn de vier events van de Golden League die overstappen naar de Diamond League. (PhotoNews) Daarbij komen nog vijf Europese meetings, twee Amerikaanse en één in het Midden-Oosten en China.
Op elke meeting komen 16 van de 32 atletiekdisciplines aan bod, behalve op de tweedaagse meeting in Londen, waar alle 32 disciplines aan bod komen.
Zürich en Brussel (op foto: Wilfried Meert) werden uitgekozen als finales, met elk de helft van de disciplines.
Wie aan het eind de meeste punten haalt in zijn discipline, wint een 4-karaats-diamant ter waarde van 63.000 euro. Aantrekkingskracht en herkenbaarheidDe nieuwe competitie komt tegemoet aan de wens van IAAF-voorzitter Lamine Diack voor een wereldwijde competitieformule.
Tegelijkertijd moet de League ervoor zorgen dat atleten niet overbelast worden.
Met de toppers zullen centraal contracten worden afgesloten voor meerdere meetings. De organisatoren hopen zo de aantrekkingskracht en de herkenbaarheid voor het publiek te vergroten. Meert: "Gelukkig met finale in Brussel"
Wilfried Meert, de organisator van de Memorial, zetelt in de raad van bestuur van de Diamond League.
Zürich krijgt 16 disciplines en Brussel de 16 andere. "Samen met Zürich liggen we aan de basis van de Diamond League", zegt Meert (foto).
"Dit is een grote stap vooruit, ook voor de atletieksport en de atleten zelf."
"Alle disciplines komen nu aan bod. Er is meer ruimte voor zowel de nationale toppers als de wereldsterren en er zijn veel meer "diamanten" winnaars dan nu met de jackpot het geval is." Meetings, prijzengeld en puntentellingMeetings: BRUSSEL, Oslo (Noo), Parijs (Fra), Zürich (Zwi), Lausanne (Zwi), Londen (GBr), Gateshead (GBr), Monaco (Mnc), Stockholm (Zwe), Eugene (VS), New York (VS), Sjanghai (China). Er wordt ook nog onderhandeld met de organisatoren in Berlijn, Rome en Doha.
Prijzengeld: Elke meeting heeft een prijzenpot van 330.000 euro, te verdelen over de 16 disciplines.
Puntentelling: De top drie van elk onderdeel krijgt punten voor de IAAF Diamond Race. De eindwinnaar van zijn discipline krijgt een diamant van 63.000 euro.
dat wel, maar de agenda lag nog niet vast, dacht ik.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:03 schreef PieterBas het volgende:
Dit was toch al bekend.. Sowieso dat 2009 het laatste jaar van de Golden League zou zijn
Geweldigquote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:04 schreef borisz het volgende:
Amsterdam wil het EK in 2014 naar de stad toe halen. In het Olympisch stadion :
[..]
quote:CHAMBERS: "IK NAM 300 DOPINGCOCKTAILS"
De Britse spurter Dwain Chambers heeft
in zijn autobiografie "Race Against Me"
toegegeven dat hij in 2002 "meer dan
300 verschillende dopingcocktails nam".
"Op kerstdag 2002 zat ik met THG klaar
in mijn badkamer en besefte ik dat ik
in 1 jaar 300 cocktails nam. Ik pakte
ook groeihormoon, epo, testosteron en
insuline. Dat kostte me 24.000 euro."
"Clean was mijn PR op de 100m 9"97. Na
een jaar van slapeloze nachten, pijn-
lijke krampen en angst voor een infarct
was dat 9"87. Wat deed ik mezelf toch
aan?! Ik deed het om 's werelds beste
te zijn, maar dat lukte niet."
quote:CHAMBERS: "BOEL MAKKELIJK TE BELAZEREN"
Dwain Chambers werd in 2002, waarin hij
goud won op het EK, tien keer gecontro-
leerd op doping, telkens negatief.
Pas in 2003 werd Chambers de 1e atleet
die positief testte op het tot dan on-
opspoorbare THG. "Een deel van mij wil-
de toen alles toegeven. Maar een ander
deel kende de mazen in het net. Ik wist
hoe simpel de boel te belazeren was."
Chambers kreeg in '03 een schorsing van
2 jaar. Maar hij keerde terug en won in
2006 EK-goud op de 4x100m. Op het WK in
zaal in '08 was hij 2e. Komend weekend
neemt hij deel aan het EK indoor in Tu-
rijn, in augustus aan het WK in Berlijn.
quote:Dwain Chambers: 'Ik had drugs op zak om een olifant te doden'
ATLETIEK
Dwain Chambers is klaar met zijn autobiografie Race Against Me: My Story . Daarin beschrijft de Britse sprinter, die tussen 2003 en 2005 geschorst was wegens dopinggebruik, onder meer hoe hij als 'een wandelende junkie' voorbij de vlieghavensecurity van Miami wandelde met de schrik om gearresteerd te worden.
'Ik had genoeg drugs op zak om een olifant te doden, maar wist niet of die legaal waren of niet. Naast enkele flesjes epo en hgh stak er in mijn bagage ook spul dat ik enkel kende als The Clear (het zuiverende) en The Cream (de créme).'
Chambers, de eerste atleet die betrapt werd op het gebruik van het steroïde thg, vertelt ook hoe hij begon met 'The Clear' en andere drugs na zijn onmoeting met BALCO-stichter Victor Conte in 2002. 'Hij zou van mij de snelste man ter wereld maken. Als een duivel strooide hij zaadjes die me tot in de duistere wereld van de atletiek brachten.'
Chambers viseert ook de Amerikanen die medailles pakten op de Spelen van 2000 en het WK in 2001, waaronder Maurice Green. 'Wat deden zij dat ik niet deed? Ik gaf mijn hart en ziel, maar kwam niet eens in de buurt van een medaille. Ik was wanhopig.'
(AP)
http://www.nieuwsblad.be/(...)?ArticleID=GPB275QBB
Ach ja VDB roept precies hetzelfde en daarvoor bestaat zelfs een eigen thread op FOK!. Zware gebruikers die met het vingertje gaan wijzen, het blijft 'humor'.quote:Op woensdag 4 maart 2009 08:47 schreef Leatherface het volgende:
300, dat is wel heel veel.
Wel sneu om dan ook weer in een slachtofferrol te kruipen en met het beschuldigende vingertje naar anderen wijzen. "Ik moest wel, anders was ik nooit de strijd met de Amerikanen aan kunnen gaan. Ik deed niets wat Greene enzo ook niet deden." Iets van die strekking zei ie.
Misschien heeft Chambers wel gelijk en gebruikten de Amerikanen net zo hard. Maar je bent betrapt, neem het dan als een kerel en houd verder je mond over anderen.
Doping.... er is altijd een betere..quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:36 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ach ja VDB roept precies hetzelfde en daarvoor bestaat zelfs een eigen thread op FOK!. Zware gebruikers die met het vingertje gaan wijzen, het blijft 'humor'.
Chambers begint wel weer in vorm te komen. Een PR op de 60m lopen geeft mij de indruk dat Chambers dit keer wel een goede dokter heeft.
Ik denk dat het nog wel een tandje erger is in de atletiek eigenlijkquote:Op woensdag 4 maart 2009 08:55 schreef Beregd het volgende:
volgens mij was (of is) het hele atletiekwereldje minstens even ziek als het wielrennen lang geweest is (of nog is).
Vooral bij de werponderdelen. Ik denk alleen doordat het wielrennen een grotere sport is in Nederland ook breder belicht wordt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:55 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ik denk dat het nog wel een tandje erger is in de atletiek eigenlijk
Ik volg het nu al live op de Slowaakse TV (via internet natuurlijk).quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:29 schreef Brownietje het volgende:
Ben benieuwd, EK indoor staat meestal wel garant voor Nederlandse medailles. Sedoc maakt de grootste kans denk ik.
Normaal zenden ze de ochtendsessies ook altijd uit. Zal wel door het skiën komen dat ze dat nu niet doen, maar toch jammer.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:02 schreef PieterBas het volgende:
Vanmiddag om 15:00 begint Eurosport met het EK Atletiek
Mhua, slechtste niet hoor. Haar slechtste onderdeel is de 60m horden. En het was ook geen dik PR bij het verspringen, want haar oude indoorrecord was 6.08.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:38 schreef andre77 het volgende:
EK indooratletiek: Jolanda Keizer ligt op medaillekoers op de vijfkamp.
Na 3 onderdelen staat ze 2e. Het 4 onderdeel is verspringen, haar slechtste onderdeel. Met 6.20 m heeft ze echter een dik persoonlijk record gesprongen, zodat ze waarschijnlijk haar 2e plek kan vasthouden.
Liveresultaten staan op http://www.sportresult.com/sports/la/framework/eaa2.asp?event_id=10000100000083&comp_id=28814&module=competition&show=RL&lang=en#round=3830070
Dat slechte PR bij het verspringen zegt weinig. Het zit vaak zo dicht bij elkaar dat een paar cm. verder kan betekenen dat je direct in de subtop staat.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:45 schreef andre77 het volgende:
Met 6.08 had ze het slechtste PR van alle deelneemsters. En een verbetering met 12 cm is toch redelijk, 38 punten. Dat is 3 seconde op de 800m.
Aan de ene kant verwacht, na het afzeggen van de Spaanse topfavoriete Josephine Onyia, aan de andere kant weer onverwachts, want ze heeft nog nooit een goed resultaat neergezet op een groot toernooi. Een zeer mooie prestatie! Nu hopen op Sedoc.quote:
Hé, vergeet Keizer niet met zilverquote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:00 schreef qonmann het volgende:
[ afbeelding ]
Goud voor Belgie
[ afbeelding ]
Zilver
Daar had ik al een plaatje van gepost ..maar ik vind het wel heel knap van haar..quote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:03 schreef TheArt het volgende:
[..]
Hé, vergeet Keizer niet met zilver
Ik acht Eelco Sintnicolaas ook in staat tot een medaille bij de zevenkamp bij de mannen. Als hij zijn PR van in Tallinn kan benaderen of zelfs kan aanscherpen, moet dat echt kunnen.
quote:Het Internationaal Sportribunaal in Lausanne (CAS) heeft het beroep van Churandy Martina ongegrond verklaard.
De atleet van de Nederlandse Antillen meende dat de IAAF, de internationale atletiekfederatie, hem in augustus ten onrechte gediskwalificeerd had in de olympische finale over 200 meter en stapte daarop naar het CAS.
Martina eindigde als tweede achter de Jamaicaan Usain Bolt. Hij werd echter na een protest van de Amerikaanse ploeg, die meende dat Martina buiten zijn baan gelopen had, uit de uitslag geschrapt. Het CAS stelt Martina in het ongelijk, maar Shawn Crawford, de nummer 2,heeft hem de zilveren plak wel overhandigd.
yepquote:Op zaterdag 7 maart 2009 00:56 schreef Leatherface het volgende:
Jammer dat er vandaag geen goud inzat, maar twee keer zilver op een dag is gewoon goed voor Nederland.
Die heeft vast niks gesnoept dit keerquote:
Wat is falen? Had jij iets meer verwacht dan? Voor Hak was dit het hoogst haalbare. Licht haalt bijna de finale van de 1500m. Hij loopt nu rond zijn PR. Naar vermogen dus. Eefting liep veel te snel voor wat hij aan kan en viel dus terug. Op de zevenkamp viel Sintnicolaas flink tegen op kogel, dus dat is de enige teleurstelling, want anders deed hij mee om de medailles. Martineau presteert hier naar zijn vermogen en morgen is zijn betere dag.quote:
Sluit ik me helemaal bij aan. Nederland moet het qua topprestaties hebben van enkele uitschieters. Alleen heb ik vandaag nog vrij weinig op de tv gezien.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 17:27 schreef TheArt het volgende:
[..]
Wat is falen? Had jij iets meer verwacht dan? Voor Hak was dit het hoogst haalbare. Licht haalt bijna de finale van de 1500m. Hij loopt nu rond zijn PR. Naar vermogen dus. Eefting liep veel te snel voor wat hij aan kan en viel dus terug. Op de zevenkamp viel Sintnicolaas flink tegen op kogel, dus dat is de enige teleurstelling, want anders deed hij mee om de medailles. Martineau presteert hier naar zijn vermogen en morgen is zijn betere dag.
Kritiek hebben oke, maar dit slaat nergens op. Nadenken mag ook wel.
Om het een beetje kritisch te houden:quote:Op zaterdag 7 maart 2009 17:27 schreef TheArt het volgende:
[..]
Wat is falen? Had jij iets meer verwacht dan? Voor Hak was dit het hoogst haalbare. Licht haalt bijna de finale van de 1500m. Hij loopt nu rond zijn PR. Naar vermogen dus. Eefting liep veel te snel voor wat hij aan kan en viel dus terug. Op de zevenkamp viel Sintnicolaas flink tegen op kogel, dus dat is de enige teleurstelling, want anders deed hij mee om de medailles. Martineau presteert hier naar zijn vermogen en morgen is zijn betere dag.
Kritiek hebben oke, maar dit slaat nergens op. Nadenken mag ook wel.
Dit was echt een flinke uitschieter ja. Na die eerste sprong dacht ik dat dit de limiet zou zijn. Misschien nog een paar cm's verder, maar meer ook niet. En dan opeens bij de laatste beurt bijna een halve meter verder. Gigantisch!quote:Op maandag 9 maart 2009 13:58 schreef Ericr het volgende:
Even 56 cm verder springen dan zijn PR buiten. Of een eenmalige uitschieter of die Bayer gaat de komende jaren het verspringen weer op de kaart zetten.
In Belgie is er ook al een 400m -> 800m hype gaandequote:Op woensdag 11 maart 2009 20:04 schreef Brownietje het volgende:
Achja, dat is de Lathouwers-hype in Nederland tegenwoordig, iedereen kan & moet langere afstanden lopen. Heb het zelf ook vaak genoeg gehoord, ik ben nog niet eens gewend aan de 400m.
quote:Diack wil valse start bannen
De voorzitter van de Internationale Atletiekfederatie (IAAF), Lamine Diack wil een verbod voor valse starts vanaf 2010 in de sprintnummers.
"We willen een verbod voor valse starts en hopelijk stemt het IAAF-congres er deze zomer mee in. In 2010 zijn er geen grote kampioenschappen zoals Olympische Spelen of wereldkampioenschappen, zodat de atleten dan kunnen wennen aan de nieuwe regel", aldus Diack.
Sinds 2003 wordt nog maar één valse start toegestaan. Wie een tweede valse start veroorzaakt, wordt onherroepelijk uitgesloten, ook al was een andere atleet verantwoordelijk voor de eerste valse start.
Wel het EK.quote:In 2010 zijn er geen grote kampioenschappen zoals Olympische Spelen of wereldkampioenschappen
Hij vergat ook nog het WK Indoor..quote:
Hij heeft het dan ook over grote kampioenschappen. Een EK is natuurlijk een continentaal kampioenschap en een treetje lager dan een WK. Het WK indoor is, met alle respect, nog een treetje lager dan een EK outdoor.quote:Op maandag 23 maart 2009 13:35 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Hij vergat ook nog het WK Indoor..
pff. Ik word al moe bij de gedachtequote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:55 schreef Brownietje het volgende:
Pittig trainikje weer. 10x200m met 4min rust, ze moesten in 27, maar het mag natuurlijk altijd harder. Uiteindelijk gingen er 5 in 26. Vooruitzicht voor donderdag: 6x300 in 40 en daarna eindelijk minder omvang, heerlijk.
quote:Sprintduel VS - Jamaica in 2010
De Verenigde Staten en Jamaica maken volgend jaar in een onderling duel uit wie zich dé mondiale sprintnatie mag noemen. De Amerikaanse sprinters daagden hun collega’s uit het Caribisch gebied begin maart in een brief uit voor een duel. De Jamaicanen, met drievoudig olympisch kampioen Usain Bolt als boegbeeld, namen de uitdaging gretig aan.
De wedstrijden op de verschillende sprintnummers moeten volgend jaar mei en juni worden afgewerkt, zo maakten beide landen dinsdag bekend. De Amerikanen kwamen met het verzoek omdat ze nog altijd maar moeilijk kunnen leven met de dominatie van Jamaica op de Olympische Spelen, vorig jaar in Peking.
Suprematie
De eilandbewoners pakten het goud op de 100 en 200 meter bij de mannen en vrouwen, de 4×100 meter (mannen) en 400 meter horden (vrouwen). De equipe uit de Verenigde Staten moest het doen met vijf keer goud, op minder aansprekende nummers.
Door het drukke programma dit jaar kan het prestigeduel niet eerder dan medio 2010 worden afgewerkt. “We kijken uit naar de confrontatie met onze Amerikaanse vrienden in 2010″, zei de Jamaicaanse voorzitter van de atletiekunie,
quote:Op maandag 1 juni 2009 15:52 schreef marcodej het volgende:
Mooi item met Crawford en Martina (Baas)
Crawford sprint tegen een zebra en verliest het... Maar hij won wel van een giraffe...
Dat dusquote:Op maandag 1 juni 2009 16:56 schreef Brownietje het volgende:
Jij weet ook dat publiek heel vervelend kan zijn bij starten. Toch zou iemand die niet zo snel geimponeerd zou raken omdat die al op vele grote toernooien heeft gestaan () toch beter moeten weten.
Hij dacht zoiets van.. wat Bolt kan.. kan ik beterquote:Op maandag 1 juni 2009 18:38 schreef DeeBee het volgende:
Die actie van Kiprop was beetje vaag.
Alsof 'ie Bolt was!
Beeldenquote:"Ik had het WR van Powell kunnen verbeteren"
Het kan verkeren. Enkele maanden geleden dacht Dwight Phillips nog aan stoppen met atletiek, zondag sprong hij op een meeting in Eugene (VS) 8,74 meter ver. Dat is de beste sprong van de laatste 15 jaar. "Het WR van Mike Powell wordt mijn doel."
De 31-jarige Dwight Phillips denkt nu zelfs aan het legendarische wereldrecord van Mike Powell. In 1991 sprong Powell 8,95 meter ver op het WK in Tokio, een wereldrecord dat dus al 20 jaar standhoudt.
"Ik had dat wereldrecord van Powell nu al kunnen breken", zei Phillips een dag later. "Maar er was gewoon te veel tegenwind. Geef mij 1,2 meter/seconde rugwind in plaats van andersom en het was zover", zei de Amerikaan.
"Nu heb ik heel veel vertrouwen", laat Phillips ook weten. "Een tijdje geleden had ik mijn liefde voor deze sport verloren. Maar nu ben ik terug. Mijn opponenten krijgen het heel moeilijk. Dat wereldrecord wordt nu mijn enige doel." De tegenstanders van Phillips zijn alvast gewaarschuwd voor het WK van komende zomer in Berlijn.
quote:Jonathan Borlée wint finale met Belgisch record
Jonathan Borlée heeft op de Amerikaanse universitaire kampioenschappen de finale van de 400 meter gewonnen. Hij liep 44"78, wat een Belgisch record is en de vijfde tijd van het huidige seizoen. "Wereldtop", zegt Cédric Van Branteghem aan Sporza.
Borlée bleef met zijn tijd één tiende seconde onder het Belgisch record dat zijn broer Kevin op de Olympische Spelen in Peking had gelopen. Kevin werd deze keer vierde, met 45"43. Jonathan had in de halve finales al de snelste tijd gelopen (45"25), Kevin was toen achtste.
Later op de avond wonnen de Borlées met Florida State University ook de finale van de 4 x 400 meter, in 2'59"99.
Van Branteghem: "De Borlées zijn wereldtop"
Sporza belde met Cédric Van Branteghem, ex-Belgisch recordhouder op de 400 meter en collega van de Borlées in de estafetteploeg, voor een eerste reactie.
"Ongelofelijk", begint Van Branteghem zijn verhaal. "Maar dit zat er wel wat aan te komen. Ik probeer hen altijd wat te volgen en heb bewondering voor hun prestaties. Vooral Jonathan was dit seizoen al zeer goed in vorm. Vroeg in het seizoen liep hij al eens 45"30."
"Jonathan en Kevin zijn elkaar waard en hun progressie ligt in de lijn van de verwachtingen. Ze hebben hun top nog niet bereikt en zijn wereldatleten."
Vorig jaar was Kevin nog de snelste van de twee, onder meer met zijn Belgisch record van 44"88. "Ja, maar nu is Jonathan al drie keer op rij de snelste."
"Vorig jaar had Jonathan een moeilijke winter achter de rug, nu niet. Ze zijn allebei nog jong en ik denk dat ze nog heel mooie dingen zullen laten zien. 44"50 moet voor hen haalbaar zijn en ze mikken zelf op het Europees record, dat rond de 44"30 ligt. Dat is haalbaar."
"Jonathan en Kevin zijn wereldtop en dat is ook voor de 4x400 goed nieuws. Misschien kunnen we op het WK in Berlijn nog een stapje voorwaarts zetten?"
"Hen uiteen halen is een goed idee"
Wilfried Meert stelt voor om de twee broers wat meer uit elkaar te halen, om ze niet op te branden. "Ik kan Meert daar volledig in volgen", zegt Van Branteghem. "Want wat als een van de twee vijf keer op een rij wint? Dat gaat toch aan het zelfvertrouwen van de andere vreten. Het zou sowieso moeilijk zijn om beide broers aan de start van elke wedstrijd te krijgen."
En hoe gaat het met Van Branteghem zelf? "Redelijk goed. Mijn tijden zijn nog niet super, maar ik heb toch al 45"92 gelopen. Ik heb ook pech gehad met het weer: veel regen en wind. Maar de conditie is goed en ik heb nergens last van. Als de omstandigheden meezitten, zal de snelle tijd wel komen."
Inderdaad, je ziet het vandaag weer bij de Golden League, de prestaties vallen zeker niet meequote:Op maandag 8 juni 2009 18:09 schreef Ericr het volgende:
Als Saladino - Philips net zo'n duel wordt als Powell - Lewis wordt het alvast een mooi WK. Probleem is alleen dat er in Berlijn nooit verder dan 8,57 is gesprongen, Niet echt het stadion dus voor extreme prestaties. Hengelo scoort bijvoorbeeld al beter, met dank aan Saladino.
Behoorlijk rappe tijden van die broers.quote:
Het ziet er naar uit dat Bolt daadwerkelijk een degelijke start moet hebben om WK te wordenquote:De Amerikaan Tyson Gay heeft vrijdag op de Golden League-meeting in Rome de 100 meter op zijn naam geschreven. Hij finishte in 9.77, een beste wereldjaartijd en 9 honderdsten sneller dan de Jamaicaanse wereldrecordhouder Usain Bolt eind juni in Kingston.
De 26-jarige wereldkampioen haalde het in de Italiaanse hoofdstad voor de gewezen wereldrecordhouder Asafa Powell (9.88) en Yohan Blake (9.96), beiden Jamaicanen. Bolt, wiens WR 9.69 bedraagt, liep niet mee.
Het stond wel erg klein in de AD sportwereld..quote:Op vrijdag 10 juli 2009 22:30 schreef Leatherface het volgende:
Ow ja, Ramzi was ook bij de B-controle positief.
Zijn persoonlijk record staat op 43.75, dateert uit 2008 - Peking.quote:23:27 13 Juli 2009
Merritt, Campbell snel in Athene
De Amerikaan LaShawn Merritt heeft in Athene, bij de Grand Prix-wedstrijden, de 400 meter gewonnen. Merritt (24),die in Peking goud won, bleef met 44,54 slechts 0,04 onder zijn beste seizoentijd, maar zei desondanks niet tevreden te zijn.
"Ik had eigenlijk een veel betere tijd in gedachten. Belangrijk is wel, dat ik me zowel mentaal als fysiek sterker voel dan vorig seizoen. Ik denk ook het wereldrecord van Michael Johnson aan te kunnen scherpen. Ik ben nog jong, en die 43,18 van Johhson is zeker een doel."
Veronica Campbell, wereldkampioene op de 100 meter, toonde haar vorm in Athene. Met 10.96 bleef de Jamaicaanse voor het eerst dit seizoen onder de 11 seconden.
Tijdens Top Gear zei hij weer wat anders.... Hij heeft namelijk een hekel aan verzuring..quote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:21 schreef wimderon het volgende:
Als Merritt het WR wil moet hij snel zijn, Bolt heeft ook ambities op de 400 meter.
Het is 9.69 overigens maar goed, we mogen weer vuurwerk verwachten.quote:Usain Bolt belooft "iets speciaals" in Parijs wo 15/07/2009 - 20:06
De Jamaicaanse spurtbom Usain Bolt wil vrijdag in Parijs tijdens de Golden League-meeting "iets speciaals laten zien" op de 100 meter.
Is iets speciaals een verbetering van zijn wereldrecord 9"67? "Ik pin me niet graag vast op een tijd, maar ik ben in vorm en kan altijd snel lopen. Het kan, het is afhankelijk van hoe je je voelt op de piste", zei Usain Bolt.
Bolt loopt in Parijs zonder de tegenstand van rivalen Gay en Powell. "Je loopt sneller wanneer er minder concurrentie is, dan heb je minder zorgen. En dan nog, ik heb van niemand schrik."
Usain Bolt had bij zijn olympische titels het publiek geëntertaind met gekke bekken en gebaren. Zo leek het alsof hij een boog spande toen hij op het podium stond. "Ik heb een nieuw "dansje" bedacht, maar spaar het nog op voor het WK in Berlijn. Als ik vrijdag in Parijs goed presteer, geef ik het publiek misschien wel een voorsmaakje."
Geen Dayron Robles
Wie het nieuwe gebaar van Usain Bolt niet live zal meemaken in Parijs is de Cubaan Dayron Robles. De olympische kampioen op de 110 meter horden heeft buikgriep en geeft verstek voor de meeting van vrijdag
quote:Liu Xiang weer een stap dichter bij comeback wo 15/07/2009 - 10:55
Liu Xiang mag stilaan weer hoop koesteren voor zijn terugkeer op de piste. De Chinese hordeloper zal woensdag opnieuw spikes aantrekken op training. "Maar dat betekent niet dat hij volledig hersteld is", zegt zijn coach.
Een achillespeesblessure verpeste vorige zomer voor Liu de Olympische Spelen in eigen land. De wereldkampioen verscheen wel aan de start van de reeksen van de 110 m horden, maar droop na een valse start trekkebenend af.
Sindsdien stond er lange tijd een vraagteken bij zijn eventuele terugkeer, maar nu schijnt er toch licht aan het eind van de tunnel. Toch zal hij dit jaar zijn wereldtitel niet kunnen verdedigen in Berlijn. "We mogen zijn comeback zeker niet overhaasten. Hij kan nog geen zware trainingen aan", zegt zijn coach.
De coach van Liu plakt wel al een datum op de comeback. "In oktober zal Liu lopen op de Chinese kampioenschappen als voorbereiding op de Asian Games."
21:40quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:07 schreef Szura het volgende:
Iemand enig idee hoe laat de 100m is?
Misschien een site met alle tijden?
Thanksquote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:23 schreef PieterBas het volgende:
[..]
21:40
http://www.iaaf.org/gle09/timetable/eventcode=4185/index.html
En om 23.55 een samenvatting op Canvas
quote:Usain Bolt: "Ik kan 100 meter in 9"54 lopen" di 21/07/2009 - 15:49
Usain Bolt heeft nog maar eens uitgepakt met enkele straffe uitspraken. "Ik kan de 100 meter in 9"54 lopen", zei de Jamaicaan op een persconferentie voor de meeting van vrijdag in Londen.
Belga "Mijn coach (Glenn Mills, red) heeft me verteld dat ik 9"54 aankan. Ik geloof hem, want mijn coach heeft altijd gelijk." Op de Spelen in Peking liep Bolt een wereldrecord van 9"69, vorige week was hij goed voor 9"79 in Parijs.
Bolt wil op het WK in Berlijn ook schitteren op de 200 meter. "Maar dan moet ik nog aan m'n bocht werken. Door m'n ongeval verloor ik veel snelheid."
Tja, de Jamaicanenquote:* Vijf Jamaicaanse spurters zijn tij-
dens de nationale kampioenschappen van
hun land eind juni betrapt op het ge-
bruik van doping. Usain Bolt en Asafa
Powell zouden niet betrokken zijn in de
zaak. Het zou gaan om 4 mannen en één
vrouw die allemaal geselecteerd zijn
voor het WK in Berlijn volgende maand.
Yepquote:
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:51 schreef PieterBas het volgende:
Isinbayeva gisteren een keer verslagen
De WK selectie... wie zullen het zijn geweest...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.btw de chrono's:
http://berlin.iaaf.org/results/index.html
100m mannen is op zondag de 16de om 21.35.Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
Het was geen Golden League in Londen maar een Super Grand Prix, dus voor de jackpot maakt dit voor Isinbayeva niet uit.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 17:11 schreef Szura het volgende:
IsinbayevaDat die nog een keer verslagen zou worden
![]()
Nu zijn er nog 3 in de race om de jackpot of niet?
Bekele en Richards?
Butch Reynolds was een dopingzondaar, ging in '92 nog een comeback maken op de trials maar faalde zich te kwalificeren, maar dan toch nog een sterke loopbaan verder gezetquote:Op donderdag 16 juli 2009 13:52 schreef Ericr het volgende:
Als Bolt de 400m echt wil gaan lopen moet hij de turbo van Butch Reynolds maar eens gaan bestuderen :
Johnson heeft het WR dan wel maar dit blijft toch 1 van de beste 400 meters ooit gelopen. Bij Johnson wist je eigenlijk van te voren al wie ging winnen, hier kwam Reynolds echt aanstormen in de laatste 150 meter. Het oude wereldrecord verplettert met meer dan een halve seconde.
quote:08:52 29 Juli 2009
Atleet Schumann bergt spikes op
De Duitse atleet Nils Schumann, die in 2000 olympisch goud veroverde op de 800 meter, hangt zijn spikes aan de wilgen.
De 31-jarige Schumann, die er niet in is geslaagd zich te plaatsen voor de WK in Berlijn, denkt zijn oude niveau vanwege aanhoudende gezondheidsklachten, niet meer te kunnen bereiken. Schumann bleef in Sydney de Keniaan Wilson Kipketer, de grote favoriet voor de titel, net voor.
Wat een bullshitquote:IAAF: valse starts in 2010 taboe
De internationale atletiekunie IAAF heeft in Berlijn aan de vooravond van de WK een nieuwe regel voor een valse start aangenomen.
Vanaf januari 2010 betekent elke valse start direct diskwalificatie. Bij de WK, die zaterdag beginnen, telt de nieuwe regel nog niet. Een uitsluiting volgt bij de WK na de tweede valse start. De IAAF wilde de regel in 2005 al invoeren maar stuitte toen op veel verzet.
"In 2010 zijn er geen Olympische Spelen en WK, dus atleten krijgen dan de kans aan deze nieuwe regel te wennen", aldus IAAF-preses Lamine Diack.
Bij schaatsen zeker kan het altijd voorkomen dat je niet helemaal stilstaat en als je er dan net zo'n zeikscheidsrechter bij hebt zitten kan je hele toernooi naar de klote zijn.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:24 schreef wimderon het volgende:
Goede zaak, die nieuwe regel, zouden ze in het schaatsen ook moeten doen. Als het moet kan iedereen echt wel gewoon starten, dat zie je wel aan hoe weinig atleten (en ook schaatsers) er daadwerkelijk uitgeschoten worden als er al een keer vals is gestart. Er zullen er altijd wel een paar uitgeschoten blijven worden, maar dat had je ook met één of zelfs twee valse starts toegestaan.
Hoeveel schaatsers worden er daadwerkelijk uitgeschoten? Over een heel seizoen nog niet eens een handvol op het hoogste niveau. De kans dat je wegglijdt is bij een tweede start feitelijk net zo groot als bij een eerste start, de praktijk laat echter zien dat het dan niet gebeurt, met andere woorden, het kan gewoon prima.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 16:48 schreef Szura het volgende:
[..]
Bij schaatsen zeker kan het altijd voorkomen dat je niet helemaal stilstaat en als je er dan net zo'n zeikscheidsrechter bij hebt zitten kan je hele toernooi naar de klote zijn.
Wellicht zijn er atleten die trucjes uithalen maar dat vind ik onderdeel van het spel. Vooral op zo'n 100m wordt er op het scherpst van de snede gestreden en omdat je nou eenmaal een goede start wilt hebben neem je soms wat risico. De ene keer gaat het goed, de andere keer niet maar dan heb je nog een tweede kans. Die tweede start is dan om minder risico te nemen.
Wat je nu gaat krijgen is dat iedereen natuurlijk ontzettend voorzichtig wordt bij de start en dat gaat de tijden in mijn ogen niet ten goede komen.
Waarom lukt het als er al een keer vals gestart mag worden dan wel op een handvol uitzonderingen na? Ik zie het probleem niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:43 schreef Brownietje het volgende:
Vreselijke maatregel die de sport niet ten goede komt. De oude maatregel was al genoeg om de duur van de 100m flink terug te nemen. Verder is dit ook ontzettend nadeling voor lange afstandlopers waar flink geduwd wordt bij de start, ik neem aan dat de regel ook voor hen telt?
Blugh, dat worden veel starttrainingen van de winter, alleen om echt stil te blijven zitten
Omdat ze dan extra voorzichtig zijn?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:09 schreef wimderon het volgende:
Waarom lukt het als er al een keer vals gestart mag worden dan wel op een handvol uitzonderingen na? Ik zie het probleem niet.
WK atletiek 2009.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:30 schreef kleinzusje het volgende:
11.40 uur 100 meter mannen (eerste ronde)
18.50 uur 100 meter mannen (tweede ronde)
Het kan wel, gewoon wat minder druk zetten en dan lukt het wel, het is dan alleen wel nadelig voor de tijden. Daarnaast zijn er bij de start zoveel verschillende factoren, cameraflitsen, publiek, medeatleten die te langzaam omhoog komen waardoor alles langer duurt, medeatleten waar je op reageert (een beweging naast je geeft echt het gevoel alsof jij het startschot niet hebt gehoord) en het belangrijkste, de (menselijke) starter die hoeft maar ergens iets langer te wachten en dan wordt het al heel moeilijk. De maatregel werkt atleten alleen maar tegen en dat helpt de sporters niet, net zoals Bubbka's polsstoklegger-regel, waardoor polsstok nu alsnog even lang duurt omdat er op lagere hoogtes vaker wordt afgesprongen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:09 schreef wimderon het volgende:
[..]
Waarom lukt het als er al een keer vals gestart mag worden dan wel op een handvol uitzonderingen na? Ik zie het probleem niet.
Maak het aan danquote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:47 schreef Ciolekfan het volgende:
Komt er nog een nieuw wk topic?
quote:Usain Bolt wil ook gaan verspringen
ZURICH (ANP) - Het Jamaicaanse sprintwonder Usain Bolt gaat binnenkort ook zijn kwaliteiten bij het verspringen testen. Dat zei de wereld- en olympisch kampioen op de 100 en 200 meter in de aanloop naar de Golden League-wedstrijden in Zürich, vrijdag.
,,Ik wil zeker het verspringen gaan proberen'', zei hij. ,,Ik denk dat ik een hele goede verspringer kan worden.''
Bolt reageerde daarmee op uitspraken van de wereldrecordhouder in die discipline, Mike Powell. De Amerikaan, sinds 1991 de aanvoerder van de mondiale ranglijst met 8,95 meter, is van mening dat Bolt dankzij zijn uitzonderlijke snelheid en ideale postuur (1,95 m) zijn logische opvolger is in deze discipline. ,,Sinds mijn schooltijd heb ik altijd wel aan verspringen gedaan. Gewoon voor de 'fun'. Ik wil 't nu zeker nog eens uitproberen.''
De Jamaicaan heeft nog geen concrete plannen uitgewerkt met zijn trainer. Maar als hij nog tips nodig heeft, dan is Powell beschikbaar. ,,Ik wil hem wel leren negen meter ver te springen, tegen een kleine vergoeding'', sprak de Amerikaan vorige week met een grijns. ,,Woorden schieten tekort om uit te leggen wat voor een geweldige atleet hij is. Een bijzondere speling der natuur. Hij is van een totaal ander niveau.''
In de praktijk valt dat wel mee, Op de 200m liep Bolt het WR na een valse start, 100 kan ik me zo niet herinneren maar er zijn zoveel toptijden gelopen na valse starts dat je niet meer kunt claimen dat het een merkbaar nadelig effect heeft op gelopen tijden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:24 schreef Brownietje het volgende:
[..]
Het kan wel, gewoon wat minder druk zetten en dan lukt het wel, het is dan alleen wel nadelig voor de tijden.
Op de 100m was geen valse start.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:19 schreef thettes het volgende:
In de praktijk valt dat wel mee, Op de 200m liep Bolt het WR na een valse start, 100 kan ik me zo niet herinneren
Ik vrees alleen dat Elena?? Yelena?? Elke week is het weer anders? Lekker safe gaat springen..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 23:12 schreef qonmann het volgende:
Isenbajeva kan het dus nog, dan maar de jackpot
Russisch, dat schrift kan je niet 1-op-1 overzetten, dacht ik vandaar, nog mazzel dat ze geen tsj in haar naam heeftquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 23:18 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Ik vrees alleen dat Elena?? Yelena?? Elke week is het weer anders? Lekker safe gaat springen..
Ze komt er steeds dichterbijquote:Hoogspringster Vlasic nadert wereldrecord
ZAGREB - Hoogspringster Blanka Vlasic heeft zich op de “eeuwige” ranglijst op de tweede plaats genesteld. De wereldkampioene ging bij de Grand Prix in Zagreb over een hoogte van 2,08 meter. De Kroatische bleef daarmee één centimeter onder het wereldrecord van de Bulgaarse Stefka Kostadinova, die bij de wereldkampioenschappen in Rome in 1987 over 2,09 meter ging.
Vlasic is ervan overtuigd dat ze de mogelijkheden heeft het wereldrecord te verbeteren. De afgelopen weken deed ze al een paar keer een vergeefse poging. „Ik heb nog tijd genoeg. Er komen nog genoeg kansen dat record te breken. Ik weet al een tijdje dat ik hoger kan springen dan 2,05 meter, zelfs hoger dan ik hier in Zagreb heb laten zien. Dit is een speciaal moment voor mij”, zei de 25-jarige atlete, die tot maandag een persoonlijk record van 2,07 had staan. Overigens deelt Vlasic de tweede plaats op de ranglijst allertijden met Kostadinova, die 2,08 al in 1986 sprong.
Bekele is dus flink wat van planquote:Bekele daagt Bolt uit voor duel over 700 meter
Kenenisa Bekele is al enkele jaren de koning van de lange afstand, net zoals Usain Bolt de sprintafstand domineert. Maar wie zou een onderling duel winnen? Misschien komen we dat binnenkort wel te weten.
Dat idee werd donderdag geopperd op de vooravond van de Van Damme Memorial. Bekele ziet de uitdaging wel zitten. "Als Usain er zin in heeft en iemand wil dit organiseren, dan neem ik de handschoen op", zegt de Ethiopiër.
Vraag is dan nog op welke afstand de twee de degens moeten kruisen? "Tot 600 meter zal hij nog winnen", zegt Bekele. "Maar vanaf 800 meter geef ik mij een kans. De middenweg dan: 700 meter?"
Manager: "afspraak met Bolt"
Bekele is al jaren nagenoeg onklopbaar op de 5 en 10 kilometer en toch staat hij in de schaduw van Usain Bolt. Dat frustreert Bekele en dus probeert zijn manager een graantje mee te pikken van de Bolt-hype.
"Deze winter wil ik het plan van een duel wel eens uitwerken", zegt manager Jos Hermens. "Ik zal contact opnemen met Bolts manager."
3000 meter
Op dezelfde persconferentie sprak Bekele ook over een ander doel voor de toekomst. Hij wil zich graag ook op de 3.000 meter toeleggen. "Daar droom ik al lang van", zegt hij. Het wereldrecord op die afstand, van Daniel Komen, dateert al van 1996. "Ik wil ook mijn records op de 5 en 10 km scherper stellen. Die staan al lang op de tabellen."
lijkt me best een absurd ideequote:Bekele daagt Bolt uit voor duel over 700 meter
PhotoNews do 03/09/2009 - 17:37
Kenenisa Bekele is al enkele jaren de koning van de lange afstand, net zoals Usain Bolt de sprintafstand domineert. Maar wie zou een onderling duel winnen? Misschien komen we dat binnenkort wel te weten.
Dat idee werd donderdag geopperd op de vooravond van de Van Damme Memorial. Bekele ziet de uitdaging wel zitten. "Als Usain er zin in heeft en iemand wil dit organiseren, dan neem ik de handschoen op", zegt de Ethiopiër.
PhotoNews Vraag is dan nog op welke afstand de twee de degens moeten kruisen? "Tot 600 meter zal hij nog winnen", zegt Bekele. "Maar vanaf 800 meter geef ik mij een kans. De middenweg dan: 700 meter?"
Dat van Gay lijkt me op zich wel normaal, die liet op het WK ook de 200 schieten.quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:22 schreef Beregd het volgende:
ja, en gay loopt enkel de 100 nu, want een bocht zou niet goed zijn voor zijn blessures.
En Powell ook aanwezig op de 100.
Niet niks, weer 333.333,33 dollar op je bankrekening erbijquote:Op vrijdag 4 september 2009 21:35 schreef qonmann het volgende:
lukt niet, maar wel gedeelde jackpot !
Ja lekkerquote:Op zaterdag 5 september 2009 15:36 schreef Szura het volgende:
[..]
Niet niks, weer 333.333,33 dollar op je bankrekening erbij
Bladerunnerquote:Pistorius bijt vrouw en vliegt de cel in di 15/09/2009 - 12:37
Oscar Pistorius, de loper met de twee carbonprotheses, heeft een vrouw mishandeld tijdens een ruzie. Hij krijgt daarvoor een proces aan zijn broek.
Het incident ontstond toen een 19-jarig meisje tijdens een ruzie met haar vriend tegen de voordeur van Pistorius' huis viel.
Pistorius deed open en zou de vrouw hebben gebeten. Toen Pistorius de deur dichttrok, liep de vrouw opnieuw verwondingen op.
Pistorius zat een nacht in de cel en moet binnenkort voorkomen.
Netjes, volgend jaar dus tegen ons, want wij misten te veel atleten om er ook maar iets van te maken en de hoop op promoveren was er niet echt meer. Zelf ook niet meegedaan, rugblessure de afgelopen maanden nadat ik net in vorm kwam na het NK. Liep bij RA op een instuifje tegen 4 veteranen 22.30 en daarna geblesseerdquote:Op zondag 20 september 2009 21:30 schreef PieterBas het volgende:
Vandaag met mijn atletiekteam gepromoveerd naar de tweede divisie, als tweede
Qua onderdelen ging het bij mij niet zo heel best.. Voor de 100m kreeg ik opeens een blessure en kon daardoor niet 100% lopen, hetzelfde probleem op de 200m...
quote:Collins, 2003 World 100m champion, retires
When Kim Collins, a five-time World championship medallist (three outdoor and two indoors) announced his decision to quit international athletics on 14 September, he ended an international career which spanned 17 years from 1993 to 2009.
The 33-year-old from St Kitts and Nevis, who has the distinction of being the first Caribbean athlete to win gold in the 100 metres at the World Championships, indicated that his body could not endure the rigourous training anymore.
“It’s very tough to be training so many hours for so many days of the week,” a teary eyed Collins told sports officials on the Pavilion named in his honour, at the St. Kitts Silver Jubilee National Stadium.
Collins put his tiny nation on the international sports map in Paris 2003, by posting 10.07 seconds to win the blue ribbon event.
Prior to that, only athletes from the United States (Carl Lewis 3, Maurice Greene 3, Justin Gatlin 1 and Tyson Gay 1), Canada (Donovan Bailey 1) and Great Britain (Linford Christie 1) had finished atop the medal podium in the coveted event.
“Competition, the travelling, as much as I have to do it I hate travelling... its tough and being away from my family especially my kids... I’m sorry I just can’t do it (anymore),” reasoned Collins, who is married with three children with a fourth on the way.
The only other Caribbean athlete to win gold in the 100m at the World Championships is World record holder Usain Bolt of Jamaica, who sped to 9.58 seconds in Berlin last month.
Collins’ other medals at the World Championships came at the 2005 edition in Helsinki, where he claimed the 100m bronze with 10.05 seconds and the 2001 staging in Edmonton, where he clocked a career best 20.20 seconds to collect bronze in the 200m.
Collins, who produced his 100m life-time best time of 9.98 in 2002, has produced four sub-10 times over his career.
The only Caribbean athletes with more sub-10 clockings, to date, are: Jamaicans Asafa Powell (60) and Usain Bolt (16), Ato Boldon (43) and Richard Thompson (7) both of Trinidad and Tobago as well as Daniel Bailey (6) of Antigua and Barbuda.
Collins, who has spent the better part of the last decade training in Jamaica with world respected sprint coach Glen Mills, has won two silver medals in the 60 metres at the World Indoor Championships in Birmingham 2003 and Valencia 2008.
Collins, who copped his first international medal at the 17th Commonwealth Games in Manchester 2002 where he clocked 9.98 to win the 100m, has competed in three Olympic Games during his career.
At those three quadrennial games, the affable sprinter contested either of the 100 and 200 metres final.
Collins, the first athlete from St Kitts and Nevis to make an Olympic final, placed seventh and sixth in the 100m at the 2000 Sydney Games and the 2004 Athens Games respectively.
He also finished seventh in the 200m at the Beijing Olympics, which was won by Bolt, in a then World record 19.30 seconds.
In the end, Collins expressed satisfaction about his athletic achievement and is looking forward to being a family man.
“It has been an incredible journey for me in track and field. Starting out almost 17 years ago, it was a journey that almost had no destination. I never thought in my wildest dreams that I would be a World champion. But I think I have done what I was supposed to do, and I think someone else needs to win that Olympic medal,” Collins reasoned.
quote:Hamerslingeraar Kozmus stopt op hoogtepunt
Primoz Kozmus, de regerende olympische- en wereldkampioen, heeft er genoeg van. "Ik heb mijn piek bereikt", zegt hij, al laat hij de deur wel open op een kier.
"Alle groten stoppen op hun hoogtepunt en ik heb mijn piek bereikt, dus het is tijd om mijn afscheid bekend te maken", zegt de 31-jarige Primoz Kozmus.
De Sloveen is de regerende wereld- en olympische kampioen. Hij is de eerste man die erin slaagt om het jaar na zijn olympische titel ook op het WK goud te pakken.
In september slingerde Kozmus zijn kogel nog naar 82,58 meter, een persoonlijk record. "Dat is niet slecht, maar nog ver van het wereldrecord (86,74 meter). Jammer dat ik dat niet in handen heb."
Kozmus laat wel een opening om later nog op zijn stappen terug te komen. "Ik denk eerst nog eens goed na. In de lente zal ik definitief beslissen. Maar nu neig ik naar stoppen", zegt hij.
Gay en Gatlin waren natuurlijk de titel van Collins, niet daarvoor.quote:Prior to that, only athletes from the United States (Carl Lewis 3, Maurice Greene 3, Justin Gatlin 1 and Tyson Gay 1), Canada (Donovan Bailey 1) and Great Britain (Linford Christie 1) had finished atop the medal podium in the coveted event.
Maar dat zijn eendaagse evenementen en de marathon van Rotterdam trekt niet alleen atletiekliefhebbers.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:32 schreef Leatherface het volgende:
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij atletiek in Nederland.
De FBK Games en de marathon van Rotterdam trekken toch wel altijd veel publiek.
Maar het leeft hier inderdaad niet zoals in Zweden, Finland, Zürich of Brussel.
Carmelita Jeter heeft dit jaar echt enorm veel progressie geboekt. Ben ik de enige die dat vreemd vind?quote:Op zondag 20 september 2009 17:48 schreef Szura het volgende:
En Jeter doet hem in 10,64. Dat is nog maar 0,15 boven FloJo
bij temperaturen rond het vriespuntquote:Op zondag 11 oktober 2009 19:35 schreef Ambrosius het volgende:
Wanjiru wint de marathon van Chicago in een sterke tijd van 2.05.41.
In Amsterdam leeft atletiek gewoon niet, probeer het dan ook niet en laat Hengelo het organiseren. Daar trekt atletiek dus wel een groot publiek.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:18 schreef PieterBas het volgende:
Amsterdam gaat voor EK atletiek in 2016
Hoe tof ik het ook vind.. je krijgt het NK atletiek niet eens vol en de kaarten worden onder de grootste doelgroep gewoon gratis weggegeven.
Als het doorgaat, zal ik in 2016 op de tribune zitten, maar zie liever het EK georganiseerd worden in een land waar atletiek wel leeft.
Mijn wintertraining is begint deze week ook al weer. Trainen in het bos en in de duinen van Hoek van Holland, dat betekent ook weer dat ik onbewust interval trainingen ga krijgen.. Klote honden...quote:Op maandag 12 oktober 2009 00:14 schreef Brownietje het volgende:
[..]
In Amsterdam leeft atletiek gewoon niet, probeer het dan ook niet en laat Hengelo het organiseren. Daar trekt atletiek dus wel een groot publiek.
Hoerenkas? Mooi ding zeg, past ook mooi bij de omgevingWanneer is die helemaal klaar voor gebruik? Hij is zeker niet open voor niet-leden enz? Met Zoetermeer en Naaldwijk in de buurt wordt het wel heel verleidelijk om eens in de week binnen te trainen, maar dan moet ik vast ergens gastlid worden.
Jee, winterMijn favoriete trainingsperiode, vol minutenloopjes
![]()
lange tempo's
![]()
geen start en amper snelheidstrainingen
![]()
allemaal lompe blessures door kou
![]()
en mijn domme belofte om me dit jaar op langere afstanden te richten
Erg mooi ja. Ook apart die Yelling die wint nadat ze gestopt was.quote:Op zondag 13 december 2009 15:11 schreef PieterBas het volgende:
Een hele mooie derde plaats van Herzog en een hele sterke race van Yelling op het EK cross
Waarschijnlijk had ze tijd zat, met haar baan als docentequote:Op zondag 13 december 2009 15:21 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Erg mooi ja. Ook apart die Yelling die wint nadat ze gestopt was.
Die gast is amper te verstaanquote:Op zondag 3 januari 2010 18:50 schreef Ambrosius het volgende:
Zometeen in Studio Sport (Ned. 1 - 19.00u) een reportage over Usain Bolt.
quote:Usain Bolt gaat uitdaging over 60m niet aan met NFL-speler
Chris Johnson, de running back van de Tennessee Titans én de snelste man van de NFL, twijfelt er sterk aan of Usain Bolt de snelste man op deze planeet is op korte afstanden. De 24-jarige Amerikaan daagde de Jamaicaan dan ook uit voor een wedstrijd over 60 meter, maar de manager van de sprinkeizer heeft het voorstel afgewimpeld. Bolt wil enkel een 100 meter lopen omdat een wedstrijd over kortere afstand helemaal niet in zijn trainingsschema past.
Johnson liet al tijden klokken van 4.34 op 40 meter, dat is 30 honderdsten beter dan de tijd die Bolt na 40 meter liep op het WK in Berlijn, waar hij zijn WR op de 100 meter op 9.59 zette. Hoewel Bolt pas in het tweede deel van de race zijn opmars inzette, is dit toch een significant verschil. Daarom ook dat Johnson de Jamaicaan wou uitdagen over 60m, zodat ze beiden wat water bij de wijn moesten doen. Bolt wil enkel duelleren in een 100 meter, maar dat ziet de enorm explosieve Johnson dan weer niet zitten.
Dat is best een rappe tijdquote:Bolt opent seizoen met zege op 400 m
KINGSTON - Usain Bolt is het atletiekseizoen 2010 begonnen met een zege. De Jamaicaanse sprinter, wereldrecordhouder op de 100 (9,58) en 200 meter (19,19), liep zaterdag tijdens de Camperdown Classic in Kingston een 400 meter.
Hij maakte in baan vier indruk met een eindtijd van 45,86 seconden. Op het laatste rechte eind hield hij duidelijk in. Bolt zei dat het ging zoals hij had gehoopt. ''Een 45'er lopen is een goed teken.'' Vorig jaar opende hij het seizoen op dezelfde manier en noteerde toen in de Jamaicaanse hoofdstad 46,35.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |