abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63644431
hm die van ons heeft een klein "schaafwondje" op de bovenkant van zn toeter zitten. Gelukkig hebben we dr nog 1, aangezien van de eerste alleen de schaal stuk is

(pot chocopasta die vriendinnetje liet vallen won het van de tajine)
La derecha oprime, la izquierda libera
  maandag 1 december 2008 @ 08:12:25 #102
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_63660037
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 19:44 schreef Isegrim het volgende:
Wat zit daar nog meer in dan? En waar koop je dat?
Ik heb het even gevraagd.

Het is een mengsel van zwarte peper, zout en olijfolie, op zo manier gemengd dat het de structuur heeft van grofgemalen koffie, maar wel droog ondanks de olie.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_63660062
Hmkay.
pi_63668922
quote:
Op maandag 1 december 2008 08:12 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Ik heb het even gevraagd.

Het is een mengsel van zwarte peper, zout en olijfolie, op zo manier gemengd dat het de structuur heeft van grofgemalen koffie, maar wel droog ondanks de olie.
Ah, zoiets heb ik ook wel eens op de markt gehaald volgens mij. Daar zat alleen ook nog iets van knoflook door?
  dinsdag 2 december 2008 @ 15:05:04 #105
128384 mcwops
gat in je glas
pi_63696749
heb een tajine en een gasformuis maar nog geen vlamverdeler. hebben zie die bij de xenos? hoe zien die eruit? ik dacht een beide ronde pannekoek (of is dat iets van vroeger?)
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
pi_63696896
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 15:05 schreef mcwops het volgende:
heb een tajine en een gasformuis maar nog geen vlamverdeler. hebben zie die bij de xenos? hoe zien die eruit? ik dacht een beide ronde pannekoek (of is dat iets van vroeger?)
Google toont allemaal zwarte ronde dingen

Zelf zet ik hem op de kleinste pit op het fornuis
  dinsdag 2 december 2008 @ 15:15:12 #107
128384 mcwops
gat in je glas
pi_63697018
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 15:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Zelf zet ik hem op de kleinste pit op het fornuis
zonder verdeler dus
pi_63697142
Jup.... Gaat tot nu toe nog gewoon goed
pi_63698538
Vlamverdeler is een open plaatje, voor de tajine word een sudderplaatje aanbevolen en dat is inderdaad zo'n pannekoek achtig ding, gesloten en hol van binnen.
pi_63700755
Kan een tajine ook op een keramische kookplaat?
  woensdag 3 december 2008 @ 12:58:17 #111
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63723306
Nee
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_63728773
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:58 schreef -Mellow- het volgende:
Nee
IJzeren ook niet?
pi_63730713
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:23 schreef lienelien het volgende:
Kan een tajine ook op een keramische kookplaat?
Ja dat kan maar dan met een gietijzeren tajine!
Deze is bijvoorbeeld van IKEA

Je hebt ze ook van Le Creuset maar deze zijn vrij prijzig!
pi_63732143
Ja, idd, maar die is van de ikea is ook al wel ¤40.
Maar zo'n terra cotta kan na goed weken wel in de oven toch?
  vrijdag 5 december 2008 @ 16:37:11 #115
139677 Curiosity
pi_63786324

Zo op het vuur zetten
pi_63786453
quote:
Op woensdag 3 december 2008 19:04 schreef lienelien het volgende:
Ja, idd, maar die is van de ikea is ook al wel ¤40.
Maar zo'n terra cotta kan na goed weken wel in de oven toch?
Dan is het hele effect van de tajine weg.
pi_63788041
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 16:37 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]

Zo op het vuur zetten
Wauw ziet er lekker uit!!!!

Receptje?
  vrijdag 5 december 2008 @ 19:03:21 #118
139677 Curiosity
pi_63789508
Kipfilet gemarineerd in "pimp my pita" kruiden, gele paprika, 2 uien, 3 teentjes knoflook, pepermix ( van turkse collega),
Gegeten met van die ovale pita broodjes en knoflook saus.

Had iets pittiger gemogen dus volgende keer gaat er een rode peper bij.
pi_63789785
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 19:03 schreef Curiosity het volgende:
Kipfilet gemarineerd in "pimp my pita" kruiden, gele paprika, 2 uien, 3 teentjes knoflook, pepermix ( van turkse collega),

Wauw lekker! Ga ik ook eens uitproberen!!
Kan je die "pimp my pita kruiden" ook gewoon ergens kopen ipv bestellen via internet
pi_63790124
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 19:03 schreef Curiosity het volgende:

Mijn ervaring met kipfilet is tot nu toe dat die vrij flauw blijft Das wel jammer opzich
  vrijdag 5 december 2008 @ 20:46:14 #121
139677 Curiosity
pi_63791975
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 19:12 schreef Suuz_ het volgende:

[..]

Kan je die "pimp my pita kruiden" ook gewoon ergens kopen ipv bestellen via internet
Op de Mariniersweg in Rotterdam zit een winkel met allerlei lekkers.

http://foodelicious.eu/
pi_63794817
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 20:46 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Op de Mariniersweg in Rotterdam zit een winkel met allerlei lekkers.

http://foodelicious.eu/
heerlijke winkel is dat he de olijfolies daar ook
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_63803753
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 19:12 schreef Suuz_ het volgende:

[..]

quote:
Onze pita kruiden bestaatn uit een handgemalen melange van de beste zwarte pepers, komijnzaad, korianderzaad, piment, pimenton de la vera, gember, cayenne, kaneel, nootmuskaat, kurkuma, knoflook, peterselie en sel gris
In mijn geval mis ik 3 ingredienten, ik zou dus gewoon die drie dingen halen op de markt en het zelf in mn vijzeltje gooien Waarschijnlijk een stuk goedkoper en nog leuker ook (en verse knoflook is lekkerder dan knofpoeder in een kruidenmix )
  vrijdag 12 december 2008 @ 17:04:11 #124
139677 Curiosity
pi_63965447
Ik heb nu de tajine op staan met drumsticks gemarineerd in Ras El Hanout kruiden, wat ui en knoflook.
Hierbij nog wat tomaat.

Ik eet hierbij frieten gemaakt van aardappels in de schil.
pi_63965472
klinkt lekker!
pi_63965496
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 17:04 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb nu de tajine op staan met drumsticks gemarineerd in Ras El Hanout kruiden, wat ui en knoflook.
Hierbij nog wat tomaat.

Ik eet hierbij frieten gemaakt van aardappels in de schil.
Klinkt goed!
  vrijdag 12 december 2008 @ 17:18:43 #127
139677 Curiosity
pi_63965785
pi_63972500
maar hoe zit het nou met dat loodgehalte??

Ik heb voor mijn vader een tajine gekocht omdat hij van koken houdt en ik zeker weet dat hij dit nog nooit gedaan heeft. Kom ik thuis, ga ik heerlijk fokken, zie ik dat er tajines zijn met een te hoog loodgehalte!

Mijne komt van een Marokkaans winkeltje in Nijmegen. Hij is van binnen en buiten geglazuurd en aan de buitenkant heeft ie een gedecoreerde "band". Volgens de verkoper was ie geschikt om in te koken, en hij had er in de etalage ook staan die alleen geschikt waren om in op te dienen. Maar goed, die kerel kan wel meer zeggen, hij kon niet eens fatsoenlijk nederlands

Hoe kan ik nou in hemelsnaam ervoor zorgen dat ik zeker weet dat ik mijn vader geen loodvergiftiging cadeau doe?

verder is het een mooi ding!
pi_63986518
Ik heb van Sinterklaas ook een (xenos) tajine gekregen, dus nu heb ik een kleine en een grote . Heb vandaag lamsvlees gekocht, en abrikozen en daar wil ik morgen iets lekkers mee gaan maken, maar ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik er nog bij kan doen verder. Ik wil het met couscous serveren en heb ook courgette, paprika's, citroen en uien en een hele voorraad kruiden in huis. Kunnen jullie mij op weg helpen?
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_63988995
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 17:18 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit!
  zaterdag 13 december 2008 @ 18:50:31 #131
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63990224
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 21:42 schreef flexster het volgende:
maar hoe zit het nou met dat loodgehalte??

Ik heb voor mijn vader een tajine gekocht omdat hij van koken houdt en ik zeker weet dat hij dit nog nooit gedaan heeft. Kom ik thuis, ga ik heerlijk fokken, zie ik dat er tajines zijn met een te hoog loodgehalte!

Mijne komt van een Marokkaans winkeltje in Nijmegen. Hij is van binnen en buiten geglazuurd en aan de buitenkant heeft ie een gedecoreerde "band". Volgens de verkoper was ie geschikt om in te koken, en hij had er in de etalage ook staan die alleen geschikt waren om in op te dienen. Maar goed, die kerel kan wel meer zeggen, hij kon niet eens fatsoenlijk nederlands

Hoe kan ik nou in hemelsnaam ervoor zorgen dat ik zeker weet dat ik mijn vader geen loodvergiftiging cadeau doe?

verder is het een mooi ding!
Welk winkeltje precies? Ik hoop voor je niet die bij Plein 1944 in de buurt. Daar heb ik die van mij ook vandaan en daar zit wel lood in. En die gast had er volgens mij niet zo'n verstand van.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zaterdag 13 december 2008 @ 18:58:17 #132
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63990377
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 15:43 schreef Quinazoline het volgende:
Ik heb van Sinterklaas ook een (xenos) tajine gekregen, dus nu heb ik een kleine en een grote . Heb vandaag lamsvlees gekocht, en abrikozen en daar wil ik morgen iets lekkers mee gaan maken, maar ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik er nog bij kan doen verder. Ik wil het met couscous serveren en heb ook courgette, paprika's, citroen en uien en een hele voorraad kruiden in huis. Kunnen jullie mij op weg helpen?
ik zou er naast die abrikozen geen groente doorheen doen. Wel ui, kaneel, gember, knoflook, saffraan en een beetje honing honing erdoor. Afmaken met verse koriander en evt. pijnboompitten.

Met de paprika, courgette en citroen kan je dan eventueel een frisse salade maken voor ernaast.
pi_63993857
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:50 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Welk winkeltje precies? Ik hoop voor je niet die bij Plein 1944 in de buurt. Daar heb ik die van mij ook vandaan en daar zit wel lood in. En die gast had er volgens mij niet zo'n verstand van.

ja wel dus!!!!!!!!! en nu? ermee teruggaan?
pi_64009921
hoi!

ik heb een tajine!

maar nu wil ik die natuurlijk wel een keer gebruiken...
ik heb die van de Xenos en ook die moet ik even een dag in een emmer water laten weken voor gebruik begreep ik?

Vlamverdeler moet ik nog halen, begreep dat dat aan te raden is, dus dat doen we dan maar...

dus euh... ik heb bijvoorbeeld nog wat rundvlees liggen (halal riblappen ) en uiteraard altijd een grote verscheidenheid aan groentes.
Wat is een goed gerecht om 's mee te beginnen?
Ja doei.
  zondag 14 december 2008 @ 17:34:17 #135
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64009980
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 21:35 schreef flexster het volgende:

[..]

ja wel dus!!!!!!!!! en nu? ermee teruggaan?
heb ik toen ook gedaan, maar hij deed niet aan geld terug
pi_64014340
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:58 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ik zou er naast die abrikozen geen groente doorheen doen. Wel ui, kaneel, gember, knoflook, saffraan en een beetje honing honing erdoor. Afmaken met verse koriander en evt. pijnboompitten.

Met de paprika, courgette en citroen kan je dan eventueel een frisse salade maken voor ernaast.
Ik heb dit vanavond gemaakt, en het was heeeeeerlijk. De courgette en paprika heb ik door de couscous gedaan met wat rozijntjes en het was echt .
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_64134852
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:34 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

heb ik toen ook gedaan, maar hij deed niet aan geld terug
Gelukkig doet Nederlandse wetgeving dat wel...
pi_64134903
Ik heb een dilemma.

Mijn tajine lekt, daar waar hij met het staal van het fornuis in aanraking komt en waar hij heet is

Niet veel in 1x, geen gaten of wat dan ook, maar heel gelijdelijk komt er vloeistof uit waardoor mn net schoongemaakte fornuis een mooie laag kreeg

Moet ik hem nu gewoon weer eens flink in het water laten dobberen en nog meer olie er in doen... ? of issie stuk?

De vorige schaal (beide xenos) had dit niet
pi_64139733
Als 'ie niet duur was zou ik gewoon een nieuwe kopen.
pi_64140923
Ik maak hem eerst nog een keer compleet klaar alsof hij "nieuw" is. Er zitten geen barsten of scheuren in, er borrelt alleen heel miniscuul vloeistof uit waar hij het metaal raakt (dus de hete vlakken). Als ik hem draai, dan doet hij dat nogsteeds (het ligt dus niet aan de plek maar echt aan de aanraking).

Dus opnieuw water, 24 uur, vanavond opnieuw olie, en dan even kijken hoe hij het gaat doen.
  vrijdag 19 december 2008 @ 11:56:10 #141
139677 Curiosity
pi_64145626
quote:
Op donderdag 18 december 2008 23:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik heb een dilemma.

Mijn tajine lekt, daar waar hij met het staal van het fornuis in aanraking komt en waar hij heet is

Niet veel in 1x, geen gaten of wat dan ook, maar heel gelijdelijk komt er vloeistof uit waardoor mn net schoongemaakte fornuis een mooie laag kreeg

Moet ik hem nu gewoon weer eens flink in het water laten dobberen en nog meer olie er in doen... ? of issie stuk?

De vorige schaal (beide xenos) had dit niet
Is die wel geglazuurd?
pi_64145961
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 11:56 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Is die wel geglazuurd?
Ja, maar niet gedecoreerd.
pi_64153823
miss toch een vlamverdeler kopen?
  zondag 21 december 2008 @ 17:27:19 #144
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64213903
Hier nog een zááálig recept voor de tajine:

Nodig:
-500 g zeeduivel, in stukjes
-groene paprika
-kerstomaatjes
-krielaardappetjes in schil
-zwarte olijven
-knoflook
-olijfolie
-theelepel komijn
-theelepel paprikapoeder
-bosje verse koriander, fijngehakt

Maak van de knoflook, komijn, paprikapoeder, koriander en een scheut olijfolie een chermoula en laat de stukjes zeeduivel daarin marineren (min. half uur, langer is beter).

Zet de tajine op het vuur en fruit nog wat knoflook in olijfolie aan, doe daar de in reepjes gesneden paprika en de kerstomaatjes bij, even aanbakken, aardappeltjes erin en daarna de vis erbij en zout & peper. Strooi er wat zwarte olijven bovenop, doe er ongeveer 100 ml water bij, aan de kook brengen en laat 15 minuutjes pruttelen.

Serveren met turks brood.

Goddelijk
pi_64214221
Welke kruiden gebruik je het beste? Bij mij blijft het altijd zo lafjes.
pi_64214274
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:36 schreef Vermoorde.onschuld het volgende:
Welke kruiden gebruik je het beste? Bij mij blijft het altijd zo lafjes.
2 teentjes knof, flink aantal zwarte peper korrels, beetje zeezout, afh. van het gerecht ook wat van de volgende kruiden: Piment, Kerrie masala, Djinten, gember, rode peper, chili, sambal, kaneel, paprikapoeder, eigenlijk alles wel denk ik.

En idd zeker niet te weinig kruiden, liever wat meer dan wat minder...
pi_64214446
Gewoon je kruidenla opentrekken en erin mikken wat je lekker lijkt. Ik improviseer graag. Gebruik vooral graag warme kruiden als kaneel, kruidnagels, gember...
  zondag 21 december 2008 @ 18:14:57 #148
139677 Curiosity
pi_64215364
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:27 schreef -Mellow- het volgende:
Hier nog een zááálig recept voor de tajine:

Nodig:
-500 g zeeduivel, in stukjes
-groene paprika
-kerstomaatjes
-krielaardappetjes in schil
-zwarte olijven
-knoflook
-olijfolie
-theelepel komijn
-theelepel paprikapoeder
-bosje verse koriander, fijngehakt

Maak van de knoflook, komijn, paprikapoeder, koriander en een scheut olijfolie een chermoula en laat de stukjes zeeduivel daarin marineren (min. half uur, langer is beter).

Zet de tajine op het vuur en fruit nog wat knoflook in olijfolie aan, doe daar de in reepjes gesneden paprika en de kerstomaatjes bij, even aanbakken, aardappeltjes erin en daarna de vis erbij en zout & peper. Strooi er wat zwarte olijven bovenop, doe er ongeveer 100 ml water bij, aan de kook brengen en laat 15 minuutjes pruttelen.

Serveren met turks brood.

Goddelijk
  zondag 21 december 2008 @ 22:50:13 #149
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_64225643
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En van het eten wat je die dag gemaakt had

Als je voor 4 man lamsvlees maakt met de Tajine, dan is je vlees duurder dan de Tajine zelf
Hoe merk je dan dat je lood hebt in je tajine ?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_64226310
quote:
Op zondag 21 december 2008 22:50 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Hoe merk je dan dat je lood hebt in je tajine ?
quote:
Symptomen van loodvergiftiging zijn onder andere verminderd IQ, uitslag, irritatie, slapeloosheid, sloomheid of juist hyperactiviteit, slechte eetlust en hoofdpijn. Blootstelling aan hoge concentraties kan leiden tot buikpijn, beschadiging van het zenuwstelsel, en hersenontsteking. Blootstelling aan extreem hoge concentraties kan leiden tot stuipen, coma, en zelfs tot de dood. Bij chronische blootstelling is een blauwe lijn om het tandvlees zichtbaar. Het kan leiden tot beschadiging van de hersenen, nieren, zenuwen en rode bloedcellen.
  zondag 21 december 2008 @ 23:18:49 #151
190186 hierissieweer
pi_64227074
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:04 schreef Isegrim het volgende:

Ga er van de week maar eentje halen bij de xenos, wil het nu wel een keer proberen, lekker met kippenpootjes proberen. (met of zonder vel trouwens?)
(en voor hoeveel personen kun je koken met zo'n xenos ding?)

Overigens:
quote:
Symptomen van loodvergiftiging zijn onder andere verminderd IQ, uitslag, irritatie, slapeloosheid, sloomheid of juist hyperactiviteit, slechte eetlust en hoofdpijn. Blootstelling aan hoge concentraties kan leiden tot buikpijn, beschadiging van het zenuwstelsel, en hersenontsteking. Blootstelling aan extreem hoge concentraties kan leiden tot stuipen, coma, en zelfs tot de dood. Bij chronische blootstelling is een blauwe lijn om het tandvlees zichtbaar. Het kan leiden tot beschadiging van de hersenen, nieren, zenuwen en rode bloedcellen.
Volens mij he, wordt ik hier stiekem vergiftigd
pi_64228481
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:04 schreef Isegrim het volgende:

[..]

[..]

TS had toch een gekleurde tajine?
  maandag 22 december 2008 @ 09:42:36 #153
139677 Curiosity
pi_64236392
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Die van mij is ook gekleurd, nooit van glazuur met een kleurtje gehoord ?
pi_64236412
quote:
Op maandag 22 december 2008 09:42 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Die van mij is ook gekleurd, nooit van glazuur met een kleurtje gehoord ?
Ja, lood-blauw, koper-groen, ...
pi_65326275
Ik ga zo koken met mijn tajine. Ik heb 'm nu al een tijdje maar ik krijg er steeds te weinig smaak aan. Ik doe meestal een zakje tajinekruiden maar da's alleen voor het vlees mee te marineren.

Vandaag: courgette, wortel, prei, tomaat, ui, knoflook, varkenslapje in grote stukken.
That's quite enough, thank you.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 12:36:29 #156
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_65341199
wat zit er in die tajinekruiden dan?
  zondag 25 januari 2009 @ 13:15:50 #157
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_65382146
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

ik leef nog hoor

Ik gebruik de gedecoreerde niet meer om in te koken. Gevolg is nu wel dat ik noodgedwongen de kleine van de Xenos gebruik of de hele grote, die nogal onhandelbaar groot en zwaar is

Die heeft ook een lijntje op het deksel maar is minder zwaar gedecoreerd.

Och en aangezien ik op dieet ben en we maar met zijn tweetjes zijn wordt het dus vaak de kleine.

Iemand hierboven vroeg een recept met rundvlees. Dit is 1 van mijn favo's voor de tajine, en niet al te vet.

runderlappen in blokjes
saus maken van gezeefde tomaten (evt. zelfgemaakt) met daarin:
1 eetlepel groene pesto
1 theelepel sambal (of twee gedroogde pepertjes)
zwarte sesamzaadjes
karwij
peper + zout
vers gehakte knoflook
scheutje balsamico

of gewoon kruiden die je zelf lekker vind. een flinke sterke kerrie kan ook heerlijk zijn. Ik heb een pot van de Jumbo, dat is een Indiaas Curry mengsel van allerlei kruiden. echt heerlijk!

in een grote kom met het vlees mengen. je kunt het even laten staan om het lekker in te laten trekken maar ik heb daar bijna nooit tijd voor.

olijfolie in de bodem van de tajine, vleesmengels er op en alvast opzetten om lekker te laten pruttelen.

Qua groenten kan er van alles op, ik doe meestal
1 winterwortel
broccoli
aardappel in blokjes
evt. een bol venkel

de groente doe je erover als het vlees al een half uurtje heeft geprutteld, vlees nog een keertje doorroeren en dan de groenten er op.
als eerste de aardappels erover, dan de wortel. over deze laag zou je een beetje suiker kunnen strooien (maar dat doe ik momenteel dus niet, dieet enzo )
broccoli en venkel daar weer boven op.

lekker pruttelen, na een uurtje ofzo is het vlees wel gaar maar ik laat het meestal langer op staan.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 25 januari 2009 @ 21:17:01 #158
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_65399075
Vond eerst de gedecoreerde het mooist, maar sinds ik in Marokko geweest ben gaat mijn voorkeur uit naar een ongedecoreerde en dan liefst met bijpassende houtskoolbrander... iemand een idee waar je zoiets kan vinden in Amsterdam? (tevens tvp voor de heerlijke recepten )
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_65447892
Gister het lamsvlees zachtjes gebakken in de tajine, met wat kruiden (tijm, rozemarijn, kaneel, ui, peper) Later blaadje laurier, kruidnagel, jeneverbes er bij gedaan, rode peper en een groene peper, en een stokje kaneel. Toen port in de tajine gegoten, teen knoflook er in, overrijpe pruimen, en dit even laten sudderen (+/- 40 minuten). Toen 2 in kwarten gesneden peren er boven opgelegd en gedroogde pruimen en tomaten toegevoegd. Scheutje port erbij en een beetje rozensiroop. Dit ca. 15 a 20 minuten laten stomen in de tajine.

Was erg erg erg lekker.
pi_66770754
Gehakt tajine met tomaat, Ingrediënten
Voor het gehakt:
500 gram rundergehakt;
1 ui, zeer fijngehakt,
8 takjes platte peterselie, fijngehakt;
1 koffielepel gemberpoeder;
1 1/2 koffielepel zwarte peper;
1 mespuntje kaneelpoeder;
2 eetlepels paneermeel;
zout naar smaak.

Voor de saus;
1 fijngesneden ui;
8 takjes fijngehakte verse koriander;
2 fijngehakte tomaten;
1 grote groene paprika in zeer kleine stukjes gesneden;
1 eetlepel olijfolie;
1 1/2 koffielepel zwarte peper;
1 1/2 koffielepel gemberpoeder;
mespuntje saffraanpoeder;
zout naar smaak.
Voorbereiding
Vermeng alle ingredienten voor het gehakt.
Vorm er kleine balletjes van.

Verhit 1 eetlepel olijfolie in de tajine en fruit daar de fijngesneden ui in aan.
Voeg er de paprikastukjes aan toe en fruit even mee.
Doe er dan de tomaatmassa bij, roer alles door elkaar en stoof even mee.
Voeg er de fijngehakte koriander, specerijen en zout naar smaak aan toe.
Giet er een scheut water bij, roer alles dooreen en zet het deksel op de tajine en breng aan de kook.
Bereidingswijze
Doe er, als de saus kookt, de gehaktballetjes bij.
Zet het deksel er weer op en laat het gerecht ongeveer 30 minuten zachtjes stoven.

Gisteren voor het eerst de taijne gebruikt, alleen de koriander gehalveerd (volgende keer laat ik het helemaal weg ik vind het niet lekker)

Weet iemand wat de verzend kosten zijn als ik iets bestel bij die smaakmakers side die hier gepost is ik kon het op die side niet vinden of ik heb er overheen gekeken
  vrijdag 6 maart 2009 @ 16:55:34 #161
139677 Curiosity
pi_66771688
De voordelen van Smaakplaza op een rij:
* De verzendkosten bedragen slechts ¤ 4,95 per bestelling.
* Na betaling van uw bestelling, worden de producten (indien voorradig) binnen 48 uur bij u thuisbezorgd
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:25:56 #162
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_66793571
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gister het lamsvlees zachtjes gebakken in de tajine, met wat kruiden (tijm, rozemarijn, kaneel, ui, peper) Later blaadje laurier, kruidnagel, jeneverbes er bij gedaan, rode peper en een groene peper, en een stokje kaneel. Toen port in de tajine gegoten, teen knoflook er in, overrijpe pruimen, en dit even laten sudderen (+/- 40 minuten). Toen 2 in kwarten gesneden peren er boven opgelegd en gedroogde pruimen en tomaten toegevoegd. Scheutje port erbij en een beetje rozensiroop. Dit ca. 15 a 20 minuten laten stomen in de tajine.

Was erg erg erg lekker.
Ik vind het wel een beetje een overdaad aan kruiden en ingredienten. Lamsvlees is al zo lekker van zichzelf. Maar toch klinkt het goed
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_66793644
Wij hebben gisterenavond met alle collega's een workshop tajinekoken gedaan! Gepresenteerd door een Hollandse vrouw en een Marokkaanse man.
Het was echt heel leuk!

En lekker.
Ik had uien, knoflook, paprika, gehakt, kipfilet, pompoen, wortel, lenteui, rozijnen, courgette, kweepeer en abrikoos ingeflikkerd. Afgemaakt met kruiden, groen en een schijfje citroen erboven op.
Ja, die met de ballen in de bek.
  † In Memoriam † zaterdag 7 maart 2009 @ 23:12:46 #164
230491 Zith
pls tip
pi_66813083
Waar haal ik een gasverdeler?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66818266
Bij de blokker en dan niet zo,n gaatjes ding maar een sudderplaatje/vlamverdeler
pi_66855230
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:29 schreef Biancavia het volgende:
Wij hebben gisterenavond met alle collega's een workshop tajinekoken gedaan! Gepresenteerd door een Hollandse vrouw en een Marokkaanse man.
Het was echt heel leuk!

En lekker.
Ik had uien, knoflook, paprika, gehakt, kipfilet, pompoen, wortel, lenteui, rozijnen, courgette, kweepeer en abrikoos ingeflikkerd. Afgemaakt met kruiden, groen en een schijfje citroen erboven op.
Waar heb je die workshop gedaan, heb je een linkje ofzo?
pi_66855399
quote:
Op maandag 9 maart 2009 12:11 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Waar heb je die workshop gedaan, heb je een linkje ofzo?
http://www.degraanschuur.com/de_tagine/

Echt een aanrader, je krijgt een welkom met verse Marokkaanse thee en uitleg over de tajine en de Marokkaanse gebruiken en terwijl je prutje in de tajine staat te pruttelen kun je winkelen, want de andere winkeltjes in dat gebouw zetten dan allemaal spulletjes buiten en die kun je dan afrekenen bij de tajinemevrouw.

Voor info kun je contact opnemen, je moet wel met een groep van minstens 10 personen zijn.
pi_66855461
quote:
Op maandag 9 maart 2009 12:17 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Echt een aanrader, je krijgt een welkom met verse Marokkaanse thee en uitleg over de tajine en de Marokkaanse gebruiken en terwijl je prutje in de tajine staat te pruttelen kun je winkelen, want de andere winkeltjes in dat gebouw zetten dan allemaal spulletjes buiten en die kun je dan afrekenen bij de tajinemevrouw.

Voor info kun je contact opnemen, je moet wel met een groep van minstens 10 personen zijn.
Misschien leuk om zoiets een keer als meeting van dit topic te doen? Klinkt idd erg goed, maar persoonlijk ga ik nooit minimaal 9 mensen erbij vinden dit dit willen doen.
  † In Memoriam † dinsdag 10 maart 2009 @ 17:32:07 #169
230491 Zith
pls tip
pi_66903467
Ik heb niets in huis waar ik mijn Tajine helemaal in kan onderdompelen Heb hem in de vaat staan maar hij kan zo maar halverwege onder water (de top steekt er met 20cm boven uit).

Iemand een verfrissend idee?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:04:03 #170
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66904560
quote:
Op zondag 25 januari 2009 21:17 schreef Flurry het volgende:
Vond eerst de gedecoreerde het mooist, maar sinds ik in Marokko geweest ben gaat mijn voorkeur uit naar een ongedecoreerde en dan liefst met bijpassende houtskoolbrander... iemand een idee waar je zoiets kan vinden in Amsterdam? (tevens tvp voor de heerlijke recepten )
Ik liep gister over de haarlemmerstraat/dijk en in de etalage van 1 van de winkels zag ik er een aantal staan. Naam ed van de winkel weet ik niet (niet op gelet) maar het was een buitenlander (niet dat je daar nu veel aan hebt , maar dan hoef je niet op Nederlandse toko's te letten ) . Als je vanuit de Nieuwendijk komt is het aan de linkerkant
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:30:33 #171
190186 hierissieweer
pi_66905441
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 17:32 schreef Zith het volgende:
Ik heb niets in huis waar ik mijn Tajine helemaal in kan onderdompelen Heb hem in de vaat staan maar hij kan zo maar halverwege onder water (de top steekt er met 20cm boven uit).

Omdraaien als de andere kant aan de beurt is?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:47:40 #172
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_66906061
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:04 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Ik liep gister over de haarlemmerstraat/dijk en in de etalage van 1 van de winkels zag ik er een aantal staan. Naam ed van de winkel weet ik niet (niet op gelet) maar het was een buitenlander (niet dat je daar nu veel aan hebt , maar dan hoef je niet op Nederlandse toko's te letten ) . Als je vanuit de Nieuwendijk komt is het aan de linkerkant
op een hoekje inderdaad... wilde daar ook een tajine halen lol maar dat was op een donderdagavond en toen wassie dicht
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:09:07 #173
128384 mcwops
gat in je glas
pi_66906953
quote:

kletsnatte theedoek erover. niet helemaal t zelfde maar wel verfrissend
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:21:30 #174
50936 The_Hives
pi_66907409
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:47 schreef Flurry het volgende:

[..]

op een hoekje inderdaad... wilde daar ook een tajine halen lol maar dat was op een donderdagavond en toen wassie dicht
. Dicht op donderdag

Ik wilde ook nog op de terugweg even langsgaan, maar moest opschieten om op tijd op mn werk te komen. Verderop in de straat is ook nog een kookwinkel waar ik eens rond wil kijken
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:32:25 #175
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_66907807
quote:
Op maandag 9 maart 2009 12:17 schreef Biancavia het volgende:

[..]

waar de fuck ligt Giessenburg?

Op zich wel lachen denk ik zo'n meeting.
pi_66911964
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:32 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

waar de fuck ligt Giessenburg?

Op zich wel lachen denk ik zo'n meeting.
http://www.zoekplaats.nl/index.cgi?actie=plaats&zoek=giessenburg
pi_66912032
quote:

Koop voor 1,30 een bouwemmer bij de Gamma.
pi_66913273
ik moet de mijne nog steeds in 't water zetten
Ja doei.
pi_66914466
Ik heb die van mij in een metselkuip gedaan, alleen het leeg gooien van die kuip was ietwat problematisch.
Bouwemmer is wel een idee maar ik meet mijn tajine weel voor alle zekerheid op.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:24:13 #180
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_66918959
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:21 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Verderop in de straat is ook nog een kookwinkel waar ik eens rond wil kijken
Da's Deksels! (geniale naam ), superleuke winkel, maar ook aparte openingstijden, alleen woensdag t/m zaterdag van 11.00 – 18.00
  donderdag 12 maart 2009 @ 07:17:19 #181
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_66958585
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 23:24 schreef Flurry het volgende:

[..]

Da's Deksels! (geniale naam ), superleuke winkel, maar ook aparte openingstijden, alleen woensdag t/m zaterdag van 11.00 – 18.00
relaxte werktijden!
  vrijdag 13 maart 2009 @ 08:08:00 #182
50936 The_Hives
pi_66996981
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 23:24 schreef Flurry het volgende:

[..]

dan moet ik er nog bij nadenken ook wanneer ik heen ga
Fok! Federatie
  † In Memoriam † maandag 23 maart 2009 @ 15:32:28 #183
230491 Zith
pls tip
pi_67326408
Ik zag ergens de tip dat je je tajine in het begin een uurtje ofzo met een laagje olie op het vuur kan zetten om zo e olie in te laten trekken ofzo. Net gedaan maar nu is geloof ik de glazuur deels gesmolten en weer gestold op een andere plek want nu zitter er allemaal donkere glazuur vlekken over de boden en delen zonder glazuur...
pi_67343096
Misschien heb je het vuur iets te hoog gezet ? ik heb het nl ook gedaan en zo te zien is alles nog zo als het hoort.
P.s. ik heb dus niet een laagje olie in de tajine gedaan maar helemaal ingewreven.
  † In Memoriam † dinsdag 24 maart 2009 @ 01:09:11 #185
230491 Zith
pls tip
pi_67345214
ja misschien wel, naja - de donkere vlek lijkt iig op de heilige maagd maria dus die verschijning kan ik weer op m'n lijstje zetten
pi_68469875
Vandaag ook een tajine gekocht, bij de Xenos voor ¤19,99.
Geschikt voor zo'n beetje elke verwarmingsbron, dus ideaal als ik eens in de oven of op de elektrische kookplaat wil werken.

Overmorgen of vrijdag ga ik een visgerecht maken in dat ding. Ben benieuwd

[ Bericht 0% gewijzigd door Juup© op 28-04-2009 19:01:28 ]
pi_68471178
Oe das een mooie, die van mij is gewoon bruin.
pi_68471252
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 19:28 schreef Sorella het volgende:
Oe das een mooie, die van mij is gewoon bruin.
Die hadden ze daar ook, maar daar stond niet specifiek op vermeld dat hij voor electra geschikt is en was iets minder van kwaliteit vond ik dus heb ik deze leuke meegenomen
pi_68471389
Ze hadden toen alleen die bruine kostte 12,95, als die van jou er ook had gestaan had ik die mee genomen, maarja
pi_68471449
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 19:34 schreef Sorella het volgende:
Ze hadden toen alleen die bruine kostte 12,95, als die van jou er ook had gestaan had ik die mee genomen, maarja
Koop er nog een dan?
pi_68471765
tvp, ben héél erg benieuwd

En wat ben ik toch gezegend met een vent die zo van lekker koken houdt
#geen
pi_68471961
Ben benieuwd wie er bekend is met Ras-el-Hanout. Ik ga het een dezer dagen halen en ben benieuwd hoe het smaakt e.d..
  dinsdag 28 april 2009 @ 20:04:20 #193
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_68472531
Ras el Hanout is heel lekker om zo los door de couscous te doen.

Ik hoop dat je geen last krijgt met lood in je nieuwe tajine Juup. Dat had ik namelijk ook met zo'n gedecoreerde.
Inmiddels heb ik een onbeschilderde en ongeglazuurde tajine aangeschaft, de gedecoreerde gebruik ik nu om mijn uien in te bewaren
pi_68472651
Zo vaak gebruik ik hem niet
Ras el hanout is niet te verkrijgen in dit dorp
pi_68479351
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 20:04 schreef -Mellow- het volgende:
Ras el Hanout is heel lekker om zo los door de couscous te doen.

Ik hoop dat je geen last krijgt met lood in je nieuwe tajine Juup. Dat had ik namelijk ook met zo'n gedecoreerde.
Inmiddels heb ik een onbeschilderde en ongeglazuurde tajine aangeschaft, de gedecoreerde gebruik ik nu om mijn uien in te bewaren
Lood? Hmmm daar zou ik in het geheel niet blij mee zijn. Weet jij hoe ik daar achter kan komen, anders breng ik dat ding gewoon terug?

[aanvulling]
Ik ben gaan zoeken en denk dat de tajine die ik heb geen of verwaarloosbaar weinig lood zal bevatten. Als er lood in zit mag de tajine sowieso niet verkocht worden in Nederland. Ik ga nog even verder zoeken.
[/aanvulling]

[ Bericht 13% gewijzigd door Juup© op 28-04-2009 23:01:42 ]
pi_68483532
Besluit is genomen. Ik breng de tajine vandaag terug en koop daar of ergens anders een niet gedecoreerde tajine. Misschien ben ik te voorzichtig, maar beter dat dan onvoorzichtig
  † In Memoriam † woensdag 29 april 2009 @ 08:05:47 #197
230491 Zith
pls tip
pi_68486535
nah hoeft niet, het is een Nederlandse tajine (geproduceerd in NL) en de fabrikant geeft duidelijk aan dat het voor koken geschrikt is.
pi_68495150
quote:
Op woensdag 29 april 2009 08:05 schreef Zith het volgende:
nah hoeft niet, het is een Nederlandse tajine (geproduceerd in NL) en de fabrikant geeft duidelijk aan dat het voor koken geschrikt is.
Klopt Ben nog eens goed gaan zoeken en ben naar de winkel geweest en het is dus allemaal conform de Nederlands warenwet geproduceerd dus moet goed zijn
Ga deze week testen.

Het is trouwens nog lastig om een tajine te vinden met een vlakke bodem zodat die op een elektrische kookplaat gebruikt kan worden. Maar goed ik heb er een en ben benieuwd.
pi_68499778
ras el hanout verkopen ze ook bij de oil en vinegar voor de zoekenden.

( hoewel er van die winkel bijna geen meer over zijn, maar you never know )
pi_68501745
quote:
Op woensdag 29 april 2009 15:07 schreef littledrummergirl het volgende:
ras el hanout verkopen ze ook bij de oil en vinegar voor de zoekenden.

( hoewel er van die winkel bijna geen meer over zijn, maar you never know )
Klopt daar heb ik het vanmorgen ook gezien. Alleen kost het daar ¤3,75 en bij de Marokkaanse winkel betaal ik maar ¤1,15 voor een bijna 2 x zo grote hoeveelheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')