Ik heb het even gevraagd.quote:Op zaterdag 29 november 2008 19:44 schreef Isegrim het volgende:
Wat zit daar nog meer in dan? En waar koop je dat?
Ah, zoiets heb ik ook wel eens op de markt gehaald volgens mij. Daar zat alleen ook nog iets van knoflook door?quote:Op maandag 1 december 2008 08:12 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik heb het even gevraagd.
Het is een mengsel van zwarte peper, zout en olijfolie, op zo manier gemengd dat het de structuur heeft van grofgemalen koffie, maar wel droog ondanks de olie.
Google toont allemaal zwarte ronde dingenquote:Op dinsdag 2 december 2008 15:05 schreef mcwops het volgende:
heb een tajine en een gasformuis maar nog geen vlamverdeler. hebben zie die bij de xenos? hoe zien die eruit? ik dacht een beide ronde pannekoek (of is dat iets van vroeger?)
zonder verdeler dusquote:Op dinsdag 2 december 2008 15:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zelf zet ik hem op de kleinste pit op het fornuis
Ja dat kan maar dan met een gietijzeren tajine!quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:23 schreef lienelien het volgende:
Kan een tajine ook op een keramische kookplaat?
Dan is het hele effect van de tajine weg.quote:Op woensdag 3 december 2008 19:04 schreef lienelien het volgende:
Ja, idd, maar die is van de ikea is ook al wel ¤40.
Maar zo'n terra cotta kan na goed weken wel in de oven toch?
Wauw lekker! Ga ik ook eens uitproberen!!quote:Op vrijdag 5 december 2008 19:03 schreef Curiosity het volgende:
Kipfilet gemarineerd in "pimp my pita" kruiden, gele paprika, 2 uien, 3 teentjes knoflook, pepermix ( van turkse collega),
Gegeten met van die ovale pita broodjes en knoflook saus.
Had iets pittiger gemogen dus volgende keer gaat er een rode peper bij.
Mijn ervaring met kipfilet is tot nu toe dat die vrij flauw blijftquote:Op vrijdag 5 december 2008 19:03 schreef Curiosity het volgende:
Kipfilet gemarineerd in "pimp my pita" kruiden, gele paprika, 2 uien, 3 teentjes knoflook, pepermix ( van turkse collega),
Gegeten met van die ovale pita broodjes en knoflook saus.
Had iets pittiger gemogen dus volgende keer gaat er een rode peper bij.
Op de Mariniersweg in Rotterdam zit een winkel met allerlei lekkers.quote:Op vrijdag 5 december 2008 19:12 schreef Suuz_ het volgende:
[..]
Wauw lekker! Ga ik ook eens uitproberen!!
Kan je die "pimp my pita kruiden" ook gewoon ergens kopen ipv bestellen via internet
heerlijke winkel is dat hequote:Op vrijdag 5 december 2008 20:46 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Op de Mariniersweg in Rotterdam zit een winkel met allerlei lekkers.
http://foodelicious.eu/
quote:Op vrijdag 5 december 2008 19:12 schreef Suuz_ het volgende:
[..]
Wauw lekker! Ga ik ook eens uitproberen!!
Kan je die "pimp my pita kruiden" ook gewoon ergens kopen ipv bestellen via internet
In mijn geval mis ik 3 ingredienten, ik zou dus gewoon die drie dingen halen op de markt en het zelf in mn vijzeltje gooienquote:Onze pita kruiden bestaatn uit een handgemalen melange van de beste zwarte pepers, komijnzaad, korianderzaad, piment, pimenton de la vera, gember, cayenne, kaneel, nootmuskaat, kurkuma, knoflook, peterselie en sel gris
Klinkt goed!quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:04 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb nu de tajine op staan met drumsticks gemarineerd in Ras El Hanout kruiden, wat ui en knoflook.
Hierbij nog wat tomaat.
Ik eet hierbij frieten gemaakt van aardappels in de schil.
Welk winkeltje precies? Ik hoop voor je niet die bij Plein 1944 in de buurt. Daar heb ik die van mij ook vandaan en daar zit wel lood in. En die gast had er volgens mij niet zo'n verstand van.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:42 schreef flexster het volgende:
maar hoe zit het nou met dat loodgehalte??
Ik heb voor mijn vader een tajine gekocht omdat hij van koken houdt en ik zeker weet dat hij dit nog nooit gedaan heeft. Kom ik thuis, ga ik heerlijk fokken, zie ik dat er tajines zijn met een te hoog loodgehalte!
Mijne komt van een Marokkaans winkeltje in Nijmegen. Hij is van binnen en buiten geglazuurd en aan de buitenkant heeft ie een gedecoreerde "band". Volgens de verkoper was ie geschikt om in te koken, en hij had er in de etalage ook staan die alleen geschikt waren om in op te dienen. Maar goed, die kerel kan wel meer zeggen, hij kon niet eens fatsoenlijk nederlands![]()
Hoe kan ik nou in hemelsnaam ervoor zorgen dat ik zeker weet dat ik mijn vader geen loodvergiftiging cadeau doe?
verder is het een mooi ding!
ik zou er naast die abrikozen geen groente doorheen doen. Wel ui, kaneel, gember, knoflook, saffraan en een beetje honing honing erdoor. Afmaken met verse koriander en evt. pijnboompitten.quote:Op zaterdag 13 december 2008 15:43 schreef Quinazoline het volgende:
Ik heb van Sinterklaas ook een (xenos) tajine gekregen, dus nu heb ik een kleine en een grote. Heb vandaag lamsvlees gekocht, en abrikozen en daar wil ik morgen iets lekkers mee gaan maken, maar ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik er nog bij kan doen verder. Ik wil het met couscous serveren en heb ook courgette, paprika's, citroen en uien en een hele voorraad kruiden in huis. Kunnen jullie mij op weg helpen?
quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:50 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Welk winkeltje precies? Ik hoop voor je niet die bij Plein 1944 in de buurt. Daar heb ik die van mij ook vandaan en daar zit wel lood in. En die gast had er volgens mij niet zo'n verstand van.
heb ik toen ook gedaan, maar hij deed niet aan geld terugquote:Op zaterdag 13 december 2008 21:35 schreef flexster het volgende:
[..]
ja wel dus!!!!!!!!!en nu? ermee teruggaan?
Ik heb dit vanavond gemaakt, en het was heeeeeerlijk. De courgette en paprika heb ik door de couscous gedaan met wat rozijntjes en het was echtquote:Op zaterdag 13 december 2008 18:58 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ik zou er naast die abrikozen geen groente doorheen doen. Wel ui, kaneel, gember, knoflook, saffraan en een beetje honing honing erdoor. Afmaken met verse koriander en evt. pijnboompitten.
Met de paprika, courgette en citroen kan je dan eventueel een frisse salade maken voor ernaast.
Gelukkig doet Nederlandse wetgeving dat wel...quote:Op zondag 14 december 2008 17:34 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
heb ik toen ook gedaan, maar hij deed niet aan geld terug
Is die wel geglazuurd?quote:Op donderdag 18 december 2008 23:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik heb een dilemma.
Mijn tajine lekt, daar waar hij met het staal van het fornuis in aanraking komt en waar hij heet is![]()
Niet veel in 1x, geen gaten of wat dan ook, maar heel gelijdelijk komt er vloeistof uit waardoor mn net schoongemaakte fornuis een mooie laag kreeg![]()
Moet ik hem nu gewoon weer eens flink in het water laten dobberen en nog meer olie er in doen... ? of issie stuk?
De vorige schaal (beide xenos) had dit niet
2 teentjes knof, flink aantal zwarte peper korrels, beetje zeezout, afh. van het gerecht ook wat van de volgende kruiden: Piment, Kerrie masala, Djinten, gember, rode peper, chili, sambal, kaneel, paprikapoeder, eigenlijk alles wel denk ik.quote:Op zondag 21 december 2008 17:36 schreef Vermoorde.onschuld het volgende:
Welke kruiden gebruik je het beste? Bij mij blijft het altijd zo lafjes.
quote:Op zondag 21 december 2008 17:27 schreef -Mellow- het volgende:
Hier nog een zááálig recept voor de tajine:
Nodig:
-500 g zeeduivel, in stukjes
-groene paprika
-kerstomaatjes
-krielaardappetjes in schil
-zwarte olijven
-knoflook
-olijfolie
-theelepel komijn
-theelepel paprikapoeder
-bosje verse koriander, fijngehakt
Maak van de knoflook, komijn, paprikapoeder, koriander en een scheut olijfolie een chermoula en laat de stukjes zeeduivel daarin marineren (min. half uur, langer is beter).
Zet de tajine op het vuur en fruit nog wat knoflook in olijfolie aan, doe daar de in reepjes gesneden paprika en de kerstomaatjes bij, even aanbakken, aardappeltjes erin en daarna de vis erbij en zout & peper. Strooi er wat zwarte olijven bovenop, doe er ongeveer 100 ml water bij, aan de kook brengen en laat 15 minuutjes pruttelen.
Serveren met turks brood.
Goddelijk
Hoe merk je dan dat je lood hebt in je tajine ?quote:Op donderdag 27 november 2008 09:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En van het eten wat je die dag gemaakt had![]()
Als je voor 4 man lamsvlees maakt met de Tajine, dan is je vlees duurder dan de Tajine zelf
quote:Op zondag 21 december 2008 22:50 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Hoe merk je dan dat je lood hebt in je tajine ?
quote:Symptomen van loodvergiftiging zijn onder andere verminderd IQ, uitslag, irritatie, slapeloosheid, sloomheid of juist hyperactiviteit, slechte eetlust en hoofdpijn. Blootstelling aan hoge concentraties kan leiden tot buikpijn, beschadiging van het zenuwstelsel, en hersenontsteking. Blootstelling aan extreem hoge concentraties kan leiden tot stuipen, coma, en zelfs tot de dood. Bij chronische blootstelling is een blauwe lijn om het tandvlees zichtbaar. Het kan leiden tot beschadiging van de hersenen, nieren, zenuwen en rode bloedcellen.
Ga er van de week maar eentje halen bij de xenos, wil het nu wel een keer proberen, lekker met kippenpootjes proberen. (met of zonder vel trouwens?)quote:
Volens mij he, wordt ik hier stiekem vergiftigdquote:Symptomen van loodvergiftiging zijn onder andere verminderd IQ, uitslag, irritatie, slapeloosheid, sloomheid of juist hyperactiviteit, slechte eetlust en hoofdpijn. Blootstelling aan hoge concentraties kan leiden tot buikpijn, beschadiging van het zenuwstelsel, en hersenontsteking. Blootstelling aan extreem hoge concentraties kan leiden tot stuipen, coma, en zelfs tot de dood. Bij chronische blootstelling is een blauwe lijn om het tandvlees zichtbaar. Het kan leiden tot beschadiging van de hersenen, nieren, zenuwen en rode bloedcellen.
Die van mij is ook gekleurd, nooit van glazuur met een kleurtje gehoord ?quote:Op zondag 21 december 2008 23:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
TS had toch een gekleurde tajine?
Ja, lood-blauw, koper-groen, ...quote:Op maandag 22 december 2008 09:42 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Die van mij is ook gekleurd, nooit van glazuur met een kleurtje gehoord ?
quote:Op zondag 21 december 2008 23:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
TS had toch een gekleurde tajine?
Ik vind het wel een beetje een overdaad aan kruiden en ingredienten. Lamsvlees is al zo lekker van zichzelf. Maar toch klinkt het goedquote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gister het lamsvlees zachtjes gebakken in de tajine, met wat kruiden (tijm, rozemarijn, kaneel, ui, peper) Later blaadje laurier, kruidnagel, jeneverbes er bij gedaan, rode peper en een groene peper, en een stokje kaneel. Toen port in de tajine gegoten, teen knoflook er in, overrijpe pruimen, en dit even laten sudderen (+/- 40 minuten). Toen 2 in kwarten gesneden peren er boven opgelegd en gedroogde pruimen en tomaten toegevoegd. Scheutje port erbij en een beetje rozensiroop. Dit ca. 15 a 20 minuten laten stomen in de tajine.
Was erg erg erg lekker.
Waar heb je die workshop gedaan, heb je een linkje ofzo?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:29 schreef Biancavia het volgende:
Wij hebben gisterenavond met alle collega's een workshop tajinekoken gedaan! Gepresenteerd door een Hollandse vrouw en een Marokkaanse man.
Het was echt heel leuk!![]()
En lekker.![]()
Ik had uien, knoflook, paprika, gehakt, kipfilet, pompoen, wortel, lenteui, rozijnen, courgette, kweepeer en abrikoos ingeflikkerd. Afgemaakt met kruiden, groen en een schijfje citroen erboven op.![]()
http://www.degraanschuur.com/de_tagine/quote:Op maandag 9 maart 2009 12:11 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Waar heb je die workshop gedaan, heb je een linkje ofzo?
Misschien leuk om zoiets een keer als meeting van dit topic te doen?quote:Op maandag 9 maart 2009 12:17 schreef Biancavia het volgende:
[..]
http://www.degraanschuur.com/de_tagine/
Echt een aanrader, je krijgt een welkom met verse Marokkaanse thee en uitleg over de tajine en de Marokkaanse gebruiken en terwijl je prutje in de tajine staat te pruttelen kun je winkelen, want de andere winkeltjes in dat gebouw zetten dan allemaal spulletjes buiten en die kun je dan afrekenen bij de tajinemevrouw.![]()
Voor info kun je contact opnemen, je moet wel met een groep van minstens 10 personen zijn.
Ik liep gister over de haarlemmerstraat/dijk en in de etalage van 1 van de winkels zag ik er een aantal staan. Naam ed van de winkel weet ik niet (niet op gelet) maar het was een buitenlander (niet dat je daar nu veel aan hebtquote:Op zondag 25 januari 2009 21:17 schreef Flurry het volgende:
Vond eerst de gedecoreerde het mooist, maar sinds ik in Marokko geweest ben gaat mijn voorkeur uit naar een ongedecoreerde en dan liefst met bijpassende houtskoolbrander... iemand een idee waar je zoiets kan vinden in Amsterdam? (tevens tvp voor de heerlijke recepten)
Omdraaien als de andere kant aan de beurt is?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 17:32 schreef Zith het volgende:
Ik heb niets in huis waar ik mijn Tajine helemaal in kan onderdompelenHeb hem in de vaat staan maar hij kan zo maar halverwege onder water (de top steekt er met 20cm boven uit).
Iemand een verfrissend idee?
op een hoekje inderdaad... wilde daar ook een tajine halen lol maar dat was op een donderdagavond en toen wassie dichtquote:Op dinsdag 10 maart 2009 18:04 schreef The_Hives het volgende:
[..]
Ik liep gister over de haarlemmerstraat/dijk en in de etalage van 1 van de winkels zag ik er een aantal staan. Naam ed van de winkel weet ik niet (niet op gelet) maar het was een buitenlander (niet dat je daar nu veel aan hebt, maar dan hoef je niet op Nederlandse toko's te letten
) . Als je vanuit de Nieuwendijk komt is het aan de linkerkant
kletsnatte theedoek erover. niet helemaal t zelfde maar wel verfrissendquote:Op dinsdag 10 maart 2009 17:32 schreef Zith het volgende:
Ik heb niets in huis waar ik mijn Tajine helemaal in kan onderdompelenHeb hem in de vaat staan maar hij kan zo maar halverwege onder water (de top steekt er met 20cm boven uit).
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 18:47 schreef Flurry het volgende:
[..]
op een hoekje inderdaad... wilde daar ook een tajine halen lol maar dat was op een donderdagavond en toen wassie dicht
waar de fuck ligt Giessenburg?quote:Op maandag 9 maart 2009 12:17 schreef Biancavia het volgende:
[..]
http://www.degraanschuur.com/de_tagine/
Echt een aanrader, je krijgt een welkom met verse Marokkaanse thee en uitleg over de tajine en de Marokkaanse gebruiken en terwijl je prutje in de tajine staat te pruttelen kun je winkelen, want de andere winkeltjes in dat gebouw zetten dan allemaal spulletjes buiten en die kun je dan afrekenen bij de tajinemevrouw.![]()
Voor info kun je contact opnemen, je moet wel met een groep van minstens 10 personen zijn.
http://www.zoekplaats.nl/index.cgi?actie=plaats&zoek=giessenburgquote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:32 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
waar de fuck ligt Giessenburg?
Op zich wel lachen denk ik zo'n meeting.
Koop voor 1,30 een bouwemmer bij de Gamma.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 17:32 schreef Zith het volgende:
Da's Deksels! (geniale naamquote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:21 schreef The_Hives het volgende:
[..]
Verderop in de straat is ook nog een kookwinkel waar ik eens rond wil kijken
relaxte werktijden!quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:24 schreef Flurry het volgende:
[..]
Da's Deksels! (geniale naam), superleuke winkel, maar ook aparte openingstijden, alleen woensdag t/m zaterdag van 11.00 – 18.00
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:24 schreef Flurry het volgende:
[..]
Da's Deksels! (geniale naam), superleuke winkel, maar ook aparte openingstijden, alleen woensdag t/m zaterdag van 11.00 – 18.00
Die hadden ze daar ook, maar daar stond niet specifiek op vermeld dat hij voor electra geschikt is en was iets minder van kwaliteit vond ik dus heb ik deze leuke meegenomenquote:Op dinsdag 28 april 2009 19:28 schreef Sorella het volgende:
Oe das een mooie, die van mij is gewoon bruin.
Koop er nog een dan?quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:34 schreef Sorella het volgende:
Ze hadden toen alleen die bruine kostte 12,95, als die van jou er ook had gestaan had ik die mee genomen, maarja![]()
Lood? Hmmm daar zou ik in het geheel niet blij mee zijn. Weet jij hoe ik daar achter kan komen, anders breng ik dat ding gewoon terug?quote:Op dinsdag 28 april 2009 20:04 schreef -Mellow- het volgende:
Ras el Hanout is heel lekker om zo los door de couscous te doen.
Ik hoop dat je geen last krijgt met lood in je nieuwe tajine Juup. Dat had ik namelijk ook met zo'n gedecoreerde.
Inmiddels heb ik een onbeschilderde en ongeglazuurde tajine aangeschaft, de gedecoreerde gebruik ik nu om mijn uien in te bewaren
Kloptquote:Op woensdag 29 april 2009 08:05 schreef Zith het volgende:
nah hoeft niet, het is een Nederlandse tajine (geproduceerd in NL) en de fabrikant geeft duidelijk aan dat het voor koken geschrikt is.
Klopt daar heb ik het vanmorgen ook gezien. Alleen kost het daar ¤3,75 en bij de Marokkaanse winkel betaal ik maar ¤1,15 voor een bijna 2 x zo grote hoeveelheid.quote:Op woensdag 29 april 2009 15:07 schreef littledrummergirl het volgende:
ras el hanout verkopen ze ook bij de oil en vinegarvoor de zoekenden.
( hoewel er van die winkel bijna geen meer over zijn, maar you never know )
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |