Klinkt goed!quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:04 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb nu de tajine op staan met drumsticks gemarineerd in Ras El Hanout kruiden, wat ui en knoflook.
Hierbij nog wat tomaat.
Ik eet hierbij frieten gemaakt van aardappels in de schil.
Welk winkeltje precies? Ik hoop voor je niet die bij Plein 1944 in de buurt. Daar heb ik die van mij ook vandaan en daar zit wel lood in. En die gast had er volgens mij niet zo'n verstand van.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:42 schreef flexster het volgende:
maar hoe zit het nou met dat loodgehalte??
Ik heb voor mijn vader een tajine gekocht omdat hij van koken houdt en ik zeker weet dat hij dit nog nooit gedaan heeft. Kom ik thuis, ga ik heerlijk fokken, zie ik dat er tajines zijn met een te hoog loodgehalte!
Mijne komt van een Marokkaans winkeltje in Nijmegen. Hij is van binnen en buiten geglazuurd en aan de buitenkant heeft ie een gedecoreerde "band". Volgens de verkoper was ie geschikt om in te koken, en hij had er in de etalage ook staan die alleen geschikt waren om in op te dienen. Maar goed, die kerel kan wel meer zeggen, hij kon niet eens fatsoenlijk nederlands![]()
Hoe kan ik nou in hemelsnaam ervoor zorgen dat ik zeker weet dat ik mijn vader geen loodvergiftiging cadeau doe?
verder is het een mooi ding!
ik zou er naast die abrikozen geen groente doorheen doen. Wel ui, kaneel, gember, knoflook, saffraan en een beetje honing honing erdoor. Afmaken met verse koriander en evt. pijnboompitten.quote:Op zaterdag 13 december 2008 15:43 schreef Quinazoline het volgende:
Ik heb van Sinterklaas ook een (xenos) tajine gekregen, dus nu heb ik een kleine en een grote. Heb vandaag lamsvlees gekocht, en abrikozen en daar wil ik morgen iets lekkers mee gaan maken, maar ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik er nog bij kan doen verder. Ik wil het met couscous serveren en heb ook courgette, paprika's, citroen en uien en een hele voorraad kruiden in huis. Kunnen jullie mij op weg helpen?
quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:50 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Welk winkeltje precies? Ik hoop voor je niet die bij Plein 1944 in de buurt. Daar heb ik die van mij ook vandaan en daar zit wel lood in. En die gast had er volgens mij niet zo'n verstand van.
heb ik toen ook gedaan, maar hij deed niet aan geld terugquote:Op zaterdag 13 december 2008 21:35 schreef flexster het volgende:
[..]
ja wel dus!!!!!!!!!en nu? ermee teruggaan?
Ik heb dit vanavond gemaakt, en het was heeeeeerlijk. De courgette en paprika heb ik door de couscous gedaan met wat rozijntjes en het was echtquote:Op zaterdag 13 december 2008 18:58 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ik zou er naast die abrikozen geen groente doorheen doen. Wel ui, kaneel, gember, knoflook, saffraan en een beetje honing honing erdoor. Afmaken met verse koriander en evt. pijnboompitten.
Met de paprika, courgette en citroen kan je dan eventueel een frisse salade maken voor ernaast.
Gelukkig doet Nederlandse wetgeving dat wel...quote:Op zondag 14 december 2008 17:34 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
heb ik toen ook gedaan, maar hij deed niet aan geld terug
Is die wel geglazuurd?quote:Op donderdag 18 december 2008 23:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik heb een dilemma.
Mijn tajine lekt, daar waar hij met het staal van het fornuis in aanraking komt en waar hij heet is![]()
Niet veel in 1x, geen gaten of wat dan ook, maar heel gelijdelijk komt er vloeistof uit waardoor mn net schoongemaakte fornuis een mooie laag kreeg![]()
Moet ik hem nu gewoon weer eens flink in het water laten dobberen en nog meer olie er in doen... ? of issie stuk?
De vorige schaal (beide xenos) had dit niet
2 teentjes knof, flink aantal zwarte peper korrels, beetje zeezout, afh. van het gerecht ook wat van de volgende kruiden: Piment, Kerrie masala, Djinten, gember, rode peper, chili, sambal, kaneel, paprikapoeder, eigenlijk alles wel denk ik.quote:Op zondag 21 december 2008 17:36 schreef Vermoorde.onschuld het volgende:
Welke kruiden gebruik je het beste? Bij mij blijft het altijd zo lafjes.
quote:Op zondag 21 december 2008 17:27 schreef -Mellow- het volgende:
Hier nog een zááálig recept voor de tajine:
Nodig:
-500 g zeeduivel, in stukjes
-groene paprika
-kerstomaatjes
-krielaardappetjes in schil
-zwarte olijven
-knoflook
-olijfolie
-theelepel komijn
-theelepel paprikapoeder
-bosje verse koriander, fijngehakt
Maak van de knoflook, komijn, paprikapoeder, koriander en een scheut olijfolie een chermoula en laat de stukjes zeeduivel daarin marineren (min. half uur, langer is beter).
Zet de tajine op het vuur en fruit nog wat knoflook in olijfolie aan, doe daar de in reepjes gesneden paprika en de kerstomaatjes bij, even aanbakken, aardappeltjes erin en daarna de vis erbij en zout & peper. Strooi er wat zwarte olijven bovenop, doe er ongeveer 100 ml water bij, aan de kook brengen en laat 15 minuutjes pruttelen.
Serveren met turks brood.
Goddelijk
Hoe merk je dan dat je lood hebt in je tajine ?quote:Op donderdag 27 november 2008 09:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En van het eten wat je die dag gemaakt had![]()
Als je voor 4 man lamsvlees maakt met de Tajine, dan is je vlees duurder dan de Tajine zelf
quote:Op zondag 21 december 2008 22:50 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Hoe merk je dan dat je lood hebt in je tajine ?
quote:Symptomen van loodvergiftiging zijn onder andere verminderd IQ, uitslag, irritatie, slapeloosheid, sloomheid of juist hyperactiviteit, slechte eetlust en hoofdpijn. Blootstelling aan hoge concentraties kan leiden tot buikpijn, beschadiging van het zenuwstelsel, en hersenontsteking. Blootstelling aan extreem hoge concentraties kan leiden tot stuipen, coma, en zelfs tot de dood. Bij chronische blootstelling is een blauwe lijn om het tandvlees zichtbaar. Het kan leiden tot beschadiging van de hersenen, nieren, zenuwen en rode bloedcellen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |