abonnement Unibet Coolblue
pi_63431041
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Noch immer aan het worstelen met het concept dat mensen van elkaar verschillen zie ik?
Nee hoor, ik ben er allang over uit. Al jarenlang zelfs. Ik huldig dat opvatting dat vrijheid eindigt waar die van anderen wordt aangetast. Precies daarom gaan rokers voortaan naar buiten.
pi_63431749
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:38 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee hoor, ik ben er allang over uit. Al jarenlang zelfs. Ik huldig dat opvatting dat vrijheid eindigt waar die van anderen wordt aangetast. Precies daarom gaan rokers voortaan naar buiten.

Typisch dat veel niet rokers vaak mee gaan naar buiten!
pi_63431910
De niet-rokers die ik ken, blijven met dit kutweer lekker binnen...
En de rokers die ik ken, lossen elkaar doorgaans af bij dit weer. Even snel naar buiten, hun behoefte. Want voor de gezelligheid ga je daar niet staan.
pi_63432568
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:38 schreef Elfletterig het volgende:
Nee hoor, ik ben er allang over uit. Al jarenlang zelfs.
En dat is dat iedereen zo moet denken als Elfletterig neem ik aan? Ik vind het namelijk wel zo gezellig als rokers kunnen roken en voor mij hoort roken wel bij uitgaan. Het staat anderen natuurlijk vrij om dat anders te ervaren en zich daarnaar te gedragen, ik ben niet zo ongelooflijk arrogant om mijn opvatting tot de norm te verheffen.
quote:
Ik huldig dat opvatting dat vrijheid eindigt waar die van anderen wordt aangetast.
Ik ook, ik zou het dan ook niet in mijn hoofd halen om een gezellig rookvrij samenzijn te verstoren. Als jij echter ergens binnenkomt een rookvrije omgeving opeisen, dan tast je daarmee de vrijheid van anderen aan om daar te roken. Dus misschien wordt het tijd dat je gedraagt en stelling neemt in overeenstemming met de opvatting die je zegt te huldigen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_63432786
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 09:50 schreef Nielsch het volgende:

Wat me gister opviel in een goed gevulde kroeg waar ik nog nooit was geweest: het merendeel van de mensen bleef gewoon binnen en rookte niet. Het was er warm, bierig en gezellig.
Dat is dan heel fijn voor je.
pi_63432930
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En dat is dat iedereen zo moet denken als Elfletterig neem ik aan? Ik vind het namelijk wel zo gezellig als rokers kunnen roken en voor mij hoort roken wel bij uitgaan. Het staat anderen natuurlijk vrij om dat anders te ervaren en zich daarnaar te gedragen, ik ben niet zo ongelooflijk arrogant om mijn opvatting tot de norm te verheffen.
[..]

Ik ook, ik zou het dan ook niet in mijn hoofd halen om een gezellig rookvrij samenzijn te verstoren. Als jij echter ergens binnenkomt een rookvrije omgeving opeisen, dan tast je daarmee de vrijheid van anderen aan om daar te roken. Dus misschien wordt het tijd dat je gedraagt en stelling neemt in overeenstemming met de opvatting die je zegt te huldigen.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat iemand met een schadelijke en smerige gewoonte die gewoonte even achterwege laat in een gelegenheid waar andere mensen aanwezig zijn.
pi_63432935
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 15:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nog steeds combineren ze roken 1 op 1 met gezelligheid, alsof het zonder rook niet gezellig kan zijn. Nog steeds doen ze alsof roken bij kroegbezoek hoort. Get real, get a life.
Tja, vele tientallen jaren kroeggeschiedenis verander je niet met een wet. Dus inderdaad, get real.

Sowieso snap ik jouw probleem niet. In jouw kroeg wordt niet gerookt. Prima toch. Val anderen dan niet lastig met jouw totalitaire denken. Get a life.
pi_63433154
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 18:06 schreef Halcon het volgende:
Het lijkt me niet meer dan normaal dat iemand met een schadelijke en smerige gewoonte die gewoonte even achterwege laat in een gelegenheid waar andere mensen aanwezig zijn.
Mij ook, of die gewoonte nou schadelijk is of niet. Het gaat natuurlijk niet op als die gelegenheid uitdrukkelijk toestaat dat die gewoonte daar gepraktizeerd mag worden en die andere mensen daar dus voor kiezen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_63433231
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 18:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mij ook, of die gewoonte nou schadelijk is of niet. Het gaat natuurlijk niet op als die gelegenheid uitdrukkelijk toestaat dat die gewoonte daar gepraktizeerd mag worden en die andere mensen daar dus voor kiezen.
De gelegenheid heeft zich natuurlijk wel aan de wet te houden. Als iets wettelijk gezien niet mag, dan mag het dus ook in die gelegenheid niet.

Ik zie echt het probleem niet om even buiten te roken of om gewoon een paar uur niet te roken. Veel mensen in de kroeg zijn sowieso geen tabakjunks, maar meer gelegenheidsrokers.
  zaterdag 22 november 2008 @ 20:19:21 #260
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63435970
quote:
Roker krijgt caféverbod

ROSMALEN- Een 40-jarige man uit Rosmalen mag een half jaar lang een café in het centrum van de gemeente niet meer in omdat hij ondanks herhaalde waarschuwingen bleef roken. Dit heeft de politie zaterdag gemeld.
ANP

De eigenaar van het café had de man herhaaldelijk gevraagd op te houden met roken. Ook andere gasten stoorden zich aan zijn gedrag. Maar de man bleef stug doorroken en weigerde ook de zaak te verlaten.

Uiteindelijk kwam de politie er aan te pas. Die gelastte hem te vertrekken en legde hem buiten een 'lokaalverbod' voor een half jaar op.
wat een loser...

maar in principe kunnen binnenrokers gewoon bekeurd worden dus
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_63436564
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 20:19 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

wat een loser...

maar in principe kunnen binnenrokers gewoon bekeurd worden dus
Dat blijkt wel uit dit verhaal he....
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  zaterdag 22 november 2008 @ 21:05:00 #262
798 voyeur
bemoeit zich
pi_63437262
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 20:19 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

wat een loser...

maar in principe kunnen binnenrokers gewoon bekeurd worden dus
Nee, een lokaalverbod wordt opgelegd door de eigenaar van het lokaal, in dit geval de kroegbaas.
Here we are now, entertain us.
  zaterdag 22 november 2008 @ 21:12:09 #263
798 voyeur
bemoeit zich
pi_63437420
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, het gaat erom dat figuren als Mickey Mo en Maartena die ik wel degelijk tot de antirooklobby reken en nog een heel zwikje nergens echt op ingaat maar de discussie ontwijkt en dan weer in herhaling valt met hetzelfde weerlegde argument. Dan zie ik niet hoe ik daarvan overtuigd zou moeten raken.
[..]

Ik ben er wel op ingegaan doordat ik beargumenteerd heb aangegeven waarom ik het niet relevant vind. Misschien zie jij ergens op ingaan als jou gelijk geven en ja en amen roepen, maar ik niet. Als jij het niet eens bent met die argumenten waarom ik het niet relevant vind kun je daarop ingaan, maar kennelijk ga je liever bléren dat je niet onmiddellijk gelijk krijgt. Kennelijk heb je de overtuigingskracht van je eigen argumenten wat overschat.
Je hebt gezegd dat ondanks alles dat ik gewoon uit de wet, de toelichting en kamerstukken citeer, je dat blieft te negeren omdat jij toch wel weet wat de kamerleden en de minister eigenlijk denken. Dus je bent niet alleen paranoide, maar ook paranormaal begaafd.

Voor gewone mensen is dat allemaal moeilijk te volgen: uit al die stukken en debatten blijkt het rookvrij maken van de horeca bedoeld om de EG-regelgeving mbt tot rookvrije werkplekken uit te voeren. De redenen om ook de eenmanszaken het verbod op te leggen zijn:
- vrees voor concurrentievervalsing
- vrees voor constructies met zwart personeel etc.

Maar goed jij weet 'wat er kamerbreed gedacht wordt' ipv wat ze hardop zeggen. Heel knap altijd helderzienden hoewel ik ze meestal niet geloof
Here we are now, entertain us.
pi_63438699
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 21:05 schreef voyeur het volgende:

[..]

Nee, een lokaalverbod wordt opgelegd door de eigenaar van het lokaal, in dit geval de kroegbaas.
Inderdaad, hij is niet voor het roken opgepakt. Maar omdat hij de tent niet uit wilde en daarvoor de huisregels negeerde.
pi_63438754
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 20:19 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

wat een loser...

maar in principe kunnen binnenrokers gewoon bekeurd worden dus
nou, de beste man heeft wel bezwaar aangetekend

Hij wilde zijn protest vandaag voortzetten, vanaf 11 uur s'ochtends, maar hij heeft zijn keutel uiteindelijk toch ingetrokken ...
pi_63439665
quote:
Op donderdag 20 november 2008 16:15 schreef kriele het volgende:

[..]

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een heksenjacht is geworden. Puur omdat bepaalde machthebbende iets tegen roken hebben. Men had ook kunnen opteren voor rokers- en niet rokerskroegen. Het argument dat werknemers een rookvrije werkplek moeten hebben is immers allang van tafel geveegd. Persoonlijk ken ik niemand die iets tegen het roken in de cafe's heeft.
Ten eerste heb ik nog nergens een geldig argument gezien om van de horeca geen rookvrije werkplek te maken. Ten tweede zegt het natuurlijk niets dat jij niemand kent die wat heeft tegen roken in een cafe. Ik ken ze wel, dat zegt ook niks.

Verder vind ik het helemaal geen heksenjacht. Mensen roken al weet ik hoe lang en nu er stappen genomen worden om niet-rokers te beschermen tegen schadelijke effecten van het roken, zijn de rokers boos. Terwijl ze nog steeds mogen roken op het werk (in het rookhok), thuis, op straat, in het park, in winkelcentra, pretparken, onoverdekte perrons, in abri's, etc.

Ze zeggen wel dat rokers gezellig zijn, maar voorlopig zijn het de rokers die enorm zeiken over het rookverbod en de rokers die demonstreren over iets wat eigenlijk allang vanzelfsprekend had moeten zijn, naar mijn idee.
Sanity is (not) statistical
  zondag 23 november 2008 @ 00:06:51 #267
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63440344
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 21:05 schreef voyeur het volgende:

[..]

Nee, een lokaalverbod wordt opgelegd door de eigenaar van het lokaal, in dit geval de kroegbaas.
KHN wil dat ook de roker bekeurd kan worden, maar, zodra de kroegbaas de roker heeft gesommeerd te stoppen kan de politie dus gewoon ingeschakeld worden... Waarom willen ze dan oerse dat die roker bekeurd kan worden als dat al kan?
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zondag 23 november 2008 @ 00:09:15 #268
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63440364
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:15 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ten eerste heb ik nog nergens een geldig argument gezien om van de horeca geen rookvrije werkplek te maken.
die zijn er ook niet. Het enige dat je zult horen is:

  • in de horeca hoor je te roken
  • als je een rookvrije werkplek wilt moet je niet gaan werken in de horeca
  • Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
      zondag 23 november 2008 @ 00:14:24 #269
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_63440429
    Daar zijn idd ook geen argumenten voor, omdat iedere werknemer het recht heeft op een rook vrije werkplek. Zeker voor de horeca is het jammer dat het recht eigenlijk een plicht is.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
      Forum Admin zondag 23 november 2008 @ 00:32:39 #270
    232445 crew  Specularium
    pi_63440718
    De antirokers zijn ook weer lekker aan het generaliseren.

    Volgens mij is het enige waar voor gepleit wordt is dat in sommige kleine kroegen
    nog gerookt mag worden, als de eigenaar het toestaat. Niet om het hele rookverbod weg te krijgen.
    pi_63442010
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:
    En dat is dat iedereen zo moet denken als Elfletterig neem ik aan? Ik vind het namelijk wel zo gezellig als rokers kunnen roken en voor mij hoort roken wel bij uitgaan. Het staat anderen natuurlijk vrij om dat anders te ervaren en zich daarnaar te gedragen, ik ben niet zo ongelooflijk arrogant om mijn opvatting tot de norm te verheffen.
    Rokers KUNNEN roken, ook tijdens het uitgaan. Alleen niet binnen de muren van een café, of het moet in een afgesloten rokersruimte zijn. Mijn opvatting is niet de norm, maar komt toevallig overeen met wat vandaag de dag de wet is. Ik ben voor handhaving van wetten.
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:
    Ik ook, ik zou het dan ook niet in mijn hoofd halen om een gezellig rookvrij samenzijn te verstoren. Als jij echter ergens binnenkomt een rookvrije omgeving opeisen, dan tast je daarmee de vrijheid van anderen aan om daar te roken. Dus misschien wordt het tijd dat je gedraagt en stelling neemt in overeenstemming met de opvatting die je zegt te huldigen.
    Als ik een kroeg kom, mag ik een rookvrije omgeving verwachten. Het is namelijk wettelijk zo geregeld dat er in kroegen niet gerookt mag worden. Ik tast geen enkele vrijheid aan, want rokers hebben niet de vrijheid om in de kroeg te roken. Dat kan buiten, of in een afgesloten rookruimte.

    Verder is deze discussie een vermoeiende herhaling van steeds dezelfde zetten, maar in een ander jasje verpakt. Dat het hebben van rook- en niet-rookkroegen niet werkt, is volkomen duidelijk. Gewoon één duidelijke lijn trekken en vasthouden. Serieus: leer eraan te wennen dat roken NIET in de kroeg thuishoort. Dat is namelijk de nieuwe realiteit en de toekomst, temeer omdat rokers sowieso een uitstervend ras zijn. De maatschappelijke acceptatie van roken (zowel actief als passief) zal alleen maar verder afnemen.

    Oja, trouwens nog even dit bericht van nu.nl, vandaag:
    quote:
    Roker krijgt caféverbod
    ROSMALEN- Een 40-jarige man uit Rosmalen mag een half jaar lang een café in het centrum van de gemeente niet meer in omdat hij ondanks herhaalde waarschuwingen bleef roken. Dit heeft de politie zaterdag gemeld.

    De eigenaar van het café had de man herhaaldelijk gevraagd op te houden met roken. Ook andere gasten stoorden zich aan zijn gedrag. Maar de man bleef stug doorroken en weigerde ook de zaak te verlaten. Uiteindelijk kwam de politie er aan te pas. Die gelastte hem te vertrekken en legde hem buiten een 'lokaalverbod' voor een half jaar op.
    Bron: ANP / http://www.nu.nl/news/1852592/10/Roker_krijgt_caf%E9verbod.html
      zondag 23 november 2008 @ 08:23:00 #272
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_63443389
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 00:32 schreef Specularium het volgende:
    De antirokers zijn ook weer lekker aan het generaliseren.

    Volgens mij is het enige waar voor gepleit wordt is dat in sommige kleine kroegen
    nog gerookt mag worden, als de eigenaar het toestaat. Niet om het hele rookverbod weg te krijgen.
    de mensen die hier tegen het verbod zijn, zijn er over het algemeen voor om hem in zijn geheel van tafel te vegen... Immers, in een kroeg hoor je te roken, en als je een rookvrije werkplek wilt dan moet je maar niet in de horeca gaan werken.

    Men kijkt graag naar Duitsland, Spanje en Belgie om voorbeelden te geven waar het wel werkt en daar blijkt dat cafe's die mogelijkheden tot mazen in de wet aangeboden krijgen daarook gretig gebruik van maken. Het is dan ook niet zo vreemd dat het zowiezo in Belgie binnenkort ook strenger gaat worden.
    Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
      † In Memoriam † zondag 23 november 2008 @ 09:53:20 #273
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_63443711
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 02:12 schreef Elfletterig het volgende:
    Rokers KUNNEN roken, ook tijdens het uitgaan. Alleen niet binnen de muren van een café, of het moet in een afgesloten rokersruimte zijn. Mijn opvatting is niet de norm, maar komt toevallig overeen met wat vandaag de dag de wet is. Ik ben voor handhaving van wetten.
    Wat was er mis met de wet dat je wel mocht roken? Moest die niet gehandhaafd blijven? Of ben je, net zoals iedereen die zegt dat wetten gehandhaafd moeten worden, alleen voor het handhaven van wetten die jou uitkomen of ben je consequent en ga je ook overspelige vrouwen stenigen als dat hier wet zou zijn?

    Dat een wet wet is maakt die wet nog niet goed.
    Carpe Libertatem
    pi_63444649
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 02:12 schreef Elfletterig het volgende:

    Rokers KUNNEN roken, ook tijdens het uitgaan. Alleen niet binnen de muren van een café, of het moet in een afgesloten rokersruimte zijn.
    Ik vind het gezellig om aan de bar te roken en te drinken. Dat jij een rookvrije bar gezellig vindt is voor mij geen probleem, ik kan prima omgaan met het feit dat anderen daar andere opvattingen over hebben.
    quote:
    Mijn opvatting is niet de norm, maar komt toevallig overeen met wat vandaag de dag de wet is. Ik ben voor handhaving van wetten.
    Waarom haal je er dan bij wat volgens jou gezellig is? Misschien moet de wetgever dan ook maar wettelijk voorschrijven wat gezellig is, tot op heden doen ze dat alleen maar wanneer ze hun wet trachten te slijten.
    quote:
    Als ik een kroeg kom, mag ik een rookvrije omgeving verwachten.
    Hangt ervan welke verwachting gewekt is. Als jij van buiten de blauwe mist ziet hangen, mensen overal ziet roken en asbakken op tafel ziet staan dan lijkt me de verwachting dat die uitbater zijn publiek het roken ontzegt niet erg reeel.
    quote:
    Het is namelijk wettelijk zo geregeld dat er in kroegen niet gerookt mag worden. Ik tast geen enkele vrijheid aan, want rokers hebben niet de vrijheid om in de kroeg te roken. Dat kan buiten, of in een afgesloten rookruimte.
    Je steunt een wet die ze die vrijheid ontneemt, in situaties dat die vrijheid niet die van anderen aantast. Als je dan het principe huldigt dat de vrijheid van de een ophoudt waar die van de ander begint, dan zou zich dat moeten vertalen naar het feit dat jij deze wet niet steunt. Of je de handhaving wel steunt nu het eenmaal wet is, is een heel andere vraag. Je kunt best voor handhaving zijn en tegen de wet. Alleen is de opvatting dat je voor handhaving bent natuurlijk geen argument voor de wet zelf.
    quote:
    Verder is deze discussie een vermoeiende herhaling van steeds dezelfde zetten, maar in een ander jasje verpakt.
    Je gaat zelf ook niet in op hoe jou opvatting over vrijheid die je zegt te huldigen door zou moeten werken op wetten. Dan ga je het zelfde mantraatje herhalen. Tja...
    quote:
    Dat het hebben van rook- en niet-rookkroegen niet werkt, is volkomen duidelijk.
    Wanneer werkt het dan volgens jou? Uiteraard vanuit het principe dat de vrijheid van de een ophoudt waar die van de ander wordt aangetast?
    quote:
    Gewoon één duidelijke lijn trekken en vasthouden. Serieus: leer eraan te wennen dat roken NIET in de kroeg thuishoort. Dat is namelijk de nieuwe realiteit en de toekomst, temeer omdat rokers sowieso een uitstervend ras zijn. De maatschappelijke acceptatie van roken (zowel actief als passief) zal alleen maar verder afnemen.
    Dat betwijfel ik, maar als dat zo is dan zal het steeds moeilijker zijn om een kroeg te vinden waar je mag roken. Daar pas ik mij dan graag aan aan. Maar tot op heden kan ik nog steeds prima een kroeg vinden die het mij wil toestaan om te roken, alleen komt domineetje staat vertellen dat dat niet mag. Dat is geen maatschappelijke ontwikkeling maar een politieke ontwikkeling van een overheid die bemoeiziek is en het contact met de samenleving kwijt is.

    Wetten die geen draagvlak hebben zullen met grove maatregelen gehandhaafd moeten worden, wen daar maar aan. Het maken van wetten zonder draagvlak bij degenen die het aangaat zullen het gezag van de overheid uithollen, zodat wetten steeds meer handhaving nodig zullen hebben om nageleefd te worden, wen daar ook maar aan. Een overheid kan niet wettelijk voorschrijven wat gezellig is en waar vraag naar is, waar onvoldoende vraag naar is zal verdwijnen, wen daar ook maar vast aan.
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 21:12 schreef voyeur het volgende:
    Je hebt gezegd dat ondanks alles dat ik gewoon uit de wet, de toelichting en kamerstukken citeer, je dat blieft te negeren omdat jij toch wel weet wat de kamerleden en de minister eigenlijk denken. Dus je bent niet alleen paranoide, maar ook paranormaal begaafd.
    Ik ben niet zo dom als het achtereind van een varken, als jij dat als een gave ziet moet je dat vooral doen.

    Ik zie toch wat de regeling is, ik zie toch dat cafe's rookvrij moeten zijn zonder dat er personeel werkt? Al jaren wordt het beleid om roken in het algemeen aan te pakken kamerbreed ondersteunt, het wordt toch van alle kanten door politici verdedigd met het punt dat iedereen overal rookvrij uit moet kunnen? Er wordt toch gewezen naar het buitenland waar het ook niet om de positie van de werknemer gaat?
    quote:
    Voor gewone mensen is dat allemaal moeilijk te volgen: uit al die stukken en debatten blijkt het rookvrij maken van de horeca bedoeld om de EG-regelgeving mbt tot rookvrije werkplekken uit te voeren.
    Op instructie van de grote bazen dus, het argument dat het democratisch is kan dus ook de prullenbak in.
    quote:
    De redenen om ook de eenmanszaken het verbod op te leggen zijn:
    - vrees voor concurrentievervalsing
    - vrees voor constructies met zwart personeel etc.
    En concurrentievervalsing is weer geen argument andersom. Stel je voor, straks krijg je daardoor meer éénmanszaken en dan is de horeca nog niet rookvrij...en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    Zo moeilijk is het niet te controleren, de eigenaren van een kroeg staan als zodanig ingeschreven en geregistreerd bij de belastingen. Kijkt wie er werkt, vraagt hun identiteitsbewijs en als het niet klopt dan heb je meerdere ernstige overtredingen.
    quote:
    Maar goed jij weet 'wat er kamerbreed gedacht wordt' ipv wat ze hardop zeggen. Heel knap altijd helderzienden hoewel ik ze meestal niet geloof
    Er is natuurlijk geen antirookbeleid vanuit Den Haag over vele jaren waar de bescherming van de werknemer een handig instrument in is, en al die argumenten van de algehele volksgezondheid en het rookvrij overal kunnen uitgaan, die schieten hen ineens te binnen wanneer ze de maatregel komen uitleggen. Je hoeft niet helderziend te zijn om niet ziende blind te zijn, een helder verstand en je ogen en oren open houden volstaat.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
      zondag 23 november 2008 @ 12:28:05 #275
    21153 RAVW
    Alleen maar feiten
    pi_63445974
    LOL nu gaan de niet rokers zich er ook al mee bemoeien

    http://www.nu.nl/news/185(...)kers_in_kritiek.html

    Dit gaat de goede kant op.
    Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
      zondag 23 november 2008 @ 13:22:16 #276
    3542 Gia
    User under construction
    pi_63447585
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 09:53 schreef Boze_Appel het volgende:

    [..]

    Wat was er mis met de wet dat je wel mocht roken?
    Was daar een wet voor dan?
      zondag 23 november 2008 @ 13:28:40 #277
    3542 Gia
    User under construction
    pi_63447762
    Het argument dat er in de kroeg altijd al gerookt werd slaat natuurlijk nergens op.
    Sinds er in Nederland gerookt wordt, werd in eerste instantie het roken gewoon overal toegestaan. Zelfs in ziekenhuizen op de ziekenzalen en ook de onderwijzer rookte gewoon in de klas. Roken was gewoon algemeen geaccepteerd.
    Echter, nu gebleken is dat roken schadelijk is voor de gezondheid, en niet alleen voor de gezondheid van de roker zelf, maar ook voor de omstanders, is het langzaamaan op steeds meer plaatsen niet toegestaan.

    Als men vanaf het begin had geweten hoe schadelijk roken is, dan waren er sowieso niet zoveel mensen mee begonnen EN dan was het nooit toegestaan om binnen te roken, op plekken waar ook anderen komen.

    En een wet die bepaald dat je in de kroeg mag roken is er nog nooit geweest. Net zoals er nooit een wet is geweest dat je zonder gordel om mocht rijden.
    pi_63456925
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 09:43 schreef MikeyMo het volgende:

    [..]

    het rookverbod in de horeca is nooit een issue geweest in de verkiezingen, en ik denk dat het dat alleen zal worden als we bij de volgende verkiezingen (vooralsnog gepland in 2011) het nog steeds zoveel nieuws genereert. Stel het is in 2011 nog een issue dan is de discussie wellicht alweer afgekalfd omdat België dan ook, als het goed is, wetgeving heeft die vergelijkbaar is aan ons huidige. Hoe het in Duitsland dan zit weet ik niet.

    Maar ja, goed, de rokers moeten het dus hebben van VVD/PVV/TON. Nou is onder rokers het meerendeel laag opgeleid. Beetje suf als je dan op de zgn rijkenpartijen gaat stemmen
    Bij mij op het werk zijn er meer mensen met een opleiding op universitair niveau die roken dan lageropgeleiden maar goed.
    There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
    pi_63456944
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 09:48 schreef Gia het volgende:

    [..]

    Volgens mij zijn de meeste rokers ook tamelijk links ingesteld. Om dan rechtse standpunten te gaan ondersteunen alleen vanwege je rookverslaving vind ik echt domheid van de bovenste plank.

    Maar wel hier schreeuwen om nieuwe verkiezingen!
    Zie reply hierboven
    There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
    pi_63456975
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 09:58 schreef fruityloop het volgende:

    [..]

    Het democratisch proces is alleen goed als er uitkomt wat de rokers zelf willen... Als het nou nog om iets ging wat verder geen overlast of negatieve gezondheidseffecten voor volstrekte vreemden op zou leveren hadden ze nog een punt gehad, maar zonder enige vorm van begrip voor de gevoelens van anderen maar als een klein kind blijven miepen zal er echt niet voor zorgen dat die rookvrije werkplek van tafel gaat.
    Dat hoeft niet idd maar verbied dan ook alle chemie concerns en auto's plz
    There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
    pi_63457024
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 12:03 schreef MikeyMo het volgende:

    [..]

    hmm, ik ken hun partijprogramma's niet tot de letter (heeft TON die uberhaupt?) maar voor zover ik weet zijn het gewoon versies van de VVD met een wat populistischere insteek

    Overigens hobbelde Rita rond op de miljonairsfair als ik me niet vergis en wordt haar partij financieel ondersteund door de rijken van Nederland. Haar loyaliteit ligt in eerste instantie daar
    2 andere mensen met een dikke portomonee Wim Kok Paul rosemoller.
    There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
      zondag 23 november 2008 @ 20:10:20 #282
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_63458343
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 19:18 schreef Sp00k13 het volgende:

    [..]

    2 andere mensen met een dikke portomonee Wim Kok Paul rosemoller.
    Wat is er met die personen?

    En wat dat van die opleiding betreft; dan is jouw bedrijf geen correcte afspiegeling. Maar goed, altijd lastig als mensen vanuit hun eigen perspectief gaan redeneren. Alle rokers hier zien alleen maar ongezellige kroegen die leeg zijn en waarbij de toffe mensen buiten staan, alle niet-rokers zien gezellige volle kroegen met gezellige mensen en waarbij de rokers af en toe ff een peukie gaan doen en dan weer terugkomen...

    Maar goed, hier heb je een grafiekje wat betreft opleidingsniveau en percentage rokers:

    quote:
    Percentage rokers naar ses


    Meer rokers onder laagopgeleiden
    Bij mensen met een lage opleiding (lager onderwijs, lbo of mavo) is het percentage rokers groter dan bij mensen met een hoge opleiding (hbo of universiteit). Het opleidingsniveau van de respondent geeft een indicatie van de sociaaleconomische status (ses). Zo rookte in 2006 circa 1 op de 3 mannen met een lage opleiding (ofwel lage ses) en 1 op de 4 mannen met een hoge opleiding (ofwel hoge ses). Bij vrouwen liggen deze percentages op 27% (lage ses) en 19% (hoge ses) (zie figuur 1). De ses-verschillen zijn groter in de jongere leeftijdsgroepen dan in de oudere leeftijdsgroepen. Dit geldt vooral voor vrouwen (Bemelmans et al., 2004c).
    Voor informatie over ses-verschillen in het percentage 'dagelijkse rokers', zie: Monitor Gezondheidsachterstanden.

    Verschillen in rookgedrag tussen opleidingsniveaus zijn relatief groot

    Voor roken zijn de verschillen naar opleidingsniveau (van de respondent zelf) relatief groot. Zo zijn de ses-verschillen in alcoholgebruik kleiner en de ses-verschillen in lichamelijke inactiviteit zijn kleiner dan wel vergelijkbaar (afhankelijk van hoe lichamelijke inactiviteit gedefinieerd is).
    Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
    pi_63462985
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 20:10 schreef MikeyMo het volgende:

    [..]

    Wat is er met die personen?

    En wat dat van die opleiding betreft; dan is jouw bedrijf geen correcte afspiegeling. Maar goed, altijd lastig als mensen vanuit hun eigen perspectief gaan redeneren. Alle rokers hier zien alleen maar ongezellige kroegen die leeg zijn en waarbij de toffe mensen buiten staan, alle niet-rokers zien gezellige volle kroegen met gezellige mensen en waarbij de rokers af en toe ff een peukie gaan doen en dan weer terugkomen...

    Maar goed, hier heb je een grafiekje wat betreft opleidingsniveau en percentage rokers:

    [ link | afbeelding ]
    [..]
    Dat de loyaliteit van kok en rosemoller al helemaal niet bij de arbeiders ligt doe maar eens onderzoek naar hun bijverdiensten.

    En wat betreft je grafiek even iets meer info:
    Gegevens omtrent rookgewoonten en determinanten van rookgewoonten bij een steekproef uit de Nederlandse bevolking vanaf 15 jaar. Het onderzoek maakt deel uit van de NIPO-CAPI@HOMEBUS, een continu onderzoek waarbij wekelijks een landelijk verspreide steekproef van ongeveer 200 (steeds andere) huishoudens wordt getrokken uit TNS NIPObase, een database met 200.000 respondenten
    jaarlijks een proef met totaal 20.000 respondenten. Dat is al vreemd want als ze echt wekelijks dit zouden doen zouden ze op 104.000 respondenten per jaar uit moeten komen.
    begonnen in 1978 jaarlijks laatste 2006.
    Dat houd in dat mensen dus meerdere keren een antwoord geven, uitgaande van die database van 200.000 respondenten van tns-nipo.
    dat is 1,25% van de totale bevolking.
    Over de verspreiding over het land word niets vermeld dit zal ook nog wel invloed hebben denk ik.
    There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
    pi_63463391
    verder onderzoek wijst uit dat de jongeren dit percentage redelijk beïnvloeden.
    en tja die werken inderdaad niet bij mij dus das op zich niet zo vreemd



    Tevens ligt het op deze grafiek al wat dichter bij elkaar weer:
    There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
      maandag 24 november 2008 @ 03:16:43 #285
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_63468552
    Dit soort stuiptrekkingen van irrelevante belangengroepjes verdwijnen vanzelf. Het aantal rokers wordt steeds kleiner dus over 10-20 jaar zal het roken bijna helemaal verdwenen zijn.
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_63470273
    Was dat met alle vervuilende zaken maar zoals chemische fabrieken auto's vliegtuigen etc.
    Die kunnen ook allang schoon zijn maar dat levert niets op.
    There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
      † In Memoriam † maandag 24 november 2008 @ 10:44:25 #287
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_63472225
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 03:16 schreef reem het volgende:
    Het aantal rokers wordt steeds kleiner
    bron?
    Carpe Libertatem
    pi_63473334
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 10:44 schreef Boze_Appel het volgende:

    [..]

    bron?
    Het CBS uiteraard:

    Totaal aantal rokers (binnen de leeftijdsgroep 12 jaar en ouder)
    2004 29,6%
    2005 29,5%
    2006 29,6%
    2007 27,9%
    Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
    pi_63473353
    Vandaag een bericht op bnr waar ook een dalende omzet mee kan worden verklaard: horecaprijzen namen de afgelopen 10 jaar ruim 40% toe...

    Zelfs met inflatie eraf blijft er dan een stijging over die redengevend kan zijn om weg te blijven, dan wel minder vaak te komen.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
    pi_63473536
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 11:29 schreef DS4 het volgende:
    Vandaag een bericht op bnr waar ook een dalende omzet mee kan worden verklaard: horecaprijzen namen de afgelopen 10 jaar ruim 40% toe...

    Zelfs met inflatie eraf blijft er dan een stijging over die redengevend kan zijn om weg te blijven, dan wel minder vaak te komen.
    En als je dan ook nog eens de groep bezoekers die wel bleef komen (de rokers) wegjaagt, kan je je tent idd sluiten.
    pi_63473795
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 11:29 schreef DS4 het volgende:
    Vandaag een bericht op bnr waar ook een dalende omzet mee kan worden verklaard: horecaprijzen namen de afgelopen 10 jaar ruim 40% toe...

    Zelfs met inflatie eraf blijft er dan een stijging over die redengevend kan zijn om weg te blijven, dan wel minder vaak te komen.

    Absoluut! Maar dit geldt ook voor festivals. Als je ziet wat je naast het ticket kwijt bent. Schrikbarend veel eigenlijk. En je moet je eten en drinken wel op het terrein zelf kopen, je mag het zelf niet mee brengen....Maar goed, ik dwaal af...
    pi_63475234
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 11:36 schreef Casos het volgende:

    En als je dan ook nog eens de groep bezoekers die wel bleef komen (de rokers) wegjaagt, kan je je tent idd sluiten.
    Jij kan niet waar maken dat de problemen veroorzaakt worden door het rookverbod. Als de horeca de prijzen verhoogt, zodanig dat de mensen bij slechtere economische omstandigheden wegblijven... dan is er ook een probleem.

    Punt is dat we niet weten wat de reden is. Dat de horeca claimt dat het rookverbod de oorzaak is snap ik wel. Of dat waar is, is een tweede.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
    pi_63475426
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 12:40 schreef DS4 het volgende:

    [..]

    Jij kan niet waar maken dat de problemen veroorzaakt worden door het rookverbod. Als de horeca de prijzen verhoogt, zodanig dat de mensen bij slechtere economische omstandigheden wegblijven... dan is er ook een probleem.

    Punt is dat we niet weten wat de reden is. Dat de horeca claimt dat het rookverbod de oorzaak is snap ik wel. Of dat waar is, is een tweede.
    Er zijn vele kroegen die weer prima omzet draaien sinds ze de asbakken weer op tafel gezet hebben. Dan blijkt die crisis / prijsstijging een stuk minder uit te maken.
      maandag 24 november 2008 @ 12:57:18 #294
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_63475582
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 12:49 schreef Casos het volgende:

    [..]

    Er zijn vele kroegen die weer prima omzet draaien sinds ze de asbakken weer op tafel gezet hebben. Dan blijkt die crisis / prijsstijging een stuk minder uit te maken.
    dat zeggen ze, net zoals ze zeggen dat ze soms wel 60% minder omzet draaien sinds het rookverbod. Maar dit zijn wel allemaal soundbites die niet ondersteund worden met harde onafhankelijke gepubliceerde cijfers. Sterker nog, de cijfers die er zijn zeggen dat de omzet helemaal niet zo hard gedaald is sinds 1 juli en dat de omzetdaling die er al is al de kop op stak vóór 1 juli. Om nog maar te zwijgen over berichten van (top)cafe's die melden dat ze gewoon niets merken van het rookverbod.

    Dat beeld strookt echter niet bij het zwart-witte beeld wat in de media gepresenteerd wordt door een groepje ondernemers die telkens het hoogste woord lijken te hebben; namelijk dat hun kroegen helemaal leeg zijn en zodra de asbakken terugkomen weer helemaal volzitten
    Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
    pi_63475693
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 12:57 schreef MikeyMo het volgende:

    [..]

    dat zeggen ze, net zoals ze zeggen dat ze soms wel 60% minder omzet draaien sinds het rookverbod. Maar dit zijn wel allemaal soundbites die niet ondersteund worden met harde onafhankelijke gepubliceerde cijfers. Sterker nog, de cijfers die er zijn zeggen dat de omzet helemaal niet zo hard gedaald is sinds 1 juli en dat de omzetdaling die er al is al de kop op stak vóór 1 juli. Om nog maar te zwijgen over berichten van (top)cafe's die melden dat ze gewoon niets merken van het rookverbod.

    Dat beeld strookt echter niet bij het zwart-witte beeld wat in de media gepresenteerd wordt door een groepje ondernemers die telkens het hoogste woord lijken te hebben; namelijk dat hun kroegen helemaal leeg zijn en zodra de asbakken terugkomen weer helemaal volzitten
    Probleem is dat de kroeg die er wel aan onderdoor dreigt te gaan, dusdanig klein is kwa omzet en bezoekersaantallen, dat deze niet naar voren komen uit algemene cijfers, waar ook die mega/café's bij zitten. Kleine kroegen hebben weldegelijk gemiste inkomsten door dit rookverbod.
    pi_63475727
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 12:49 schreef Casos het volgende:

    Er zijn vele kroegen die weer prima omzet draaien sinds ze de asbakken weer op tafel gezet hebben. Dan blijkt die crisis / prijsstijging een stuk minder uit te maken.
    Zelfs al zou dat zo zijn: als je in een stad twee van die boeven hebt, dan is het logisch dat daar veel mensen op af komen, ook mensen die niet gekomen waren indien er geen rookverbod ingesteld was.

    Dus hiermee toon je niets aan, zelfs als de uitspraak volledig de waarheid is.

    Sowieso moet je over wat langere periode kijken. Als we nu eens 3 jaar lang het rookverbod volhouden, overtredende gelegenheden de vergunningen ontnemen en daarna evalueren. Dan hebben we betrouwbare cijfers op grond waarvan het beleid kan worden bijgesteld.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
    pi_63475799
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 13:02 schreef DS4 het volgende:

    [..]

    Zelfs al zou dat zo zijn: als je in een stad twee van die boeven hebt, dan is het logisch dat daar veel mensen op af komen, ook mensen die niet gekomen waren indien er geen rookverbod ingesteld was.

    Dus hiermee toon je niets aan, zelfs als de uitspraak volledig de waarheid is.

    Sowieso moet je over wat langere periode kijken. Als we nu eens 3 jaar lang het rookverbod volhouden, overtredende gelegenheden de vergunningen ontnemen en daarna evalueren. Dan hebben we betrouwbare cijfers op grond waarvan het beleid kan worden bijgesteld.
    Nouja, wat ik er dan mee aantoon, is dat er nog steeds vraag is naar rookkroegen, meer vraag blijkbaar dan naar rookvrije kroegen.

    En ok, dan gaan we na 3 jaar rookverbod kijken wat er gebeurt, als we dan roken weer toestaan. Ben benieuwd.
    pi_63475954
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 13:05 schreef Casos het volgende:

    Nouja, wat ik er dan mee aantoon, is dat er nog steeds vraag is naar rookkroegen, meer vraag blijkbaar dan naar rookvrije kroegen.
    Dat er vraag is naar rookkroegen, daar heb ik geen onderzoek voor nodig. Waar meer vraag naar is laat ik gaarne in het midden.
    quote:
    En ok, dan gaan we na 3 jaar rookverbod kijken wat er gebeurt, als we dan roken weer toestaan. Ben benieuwd.
    Zullen we eerst evalueren en dan pas kijken wat de uitkomsten zijn en pas daarna de beleidsbeslissingen nemen? Want nu al vastleggen dat het nieuwe beleid "roken toestaan" wordt, voordat de resultaten bekend zijn... Beetje vreemd.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
      maandag 24 november 2008 @ 13:14:52 #299
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_63476018
    ik heb wel eens een uitspraak gedaan in de trant van; ik ben benieuwd wat hoe het zit als je over 10 jaar naar de kroeg gaat en je zou er roken toestaan. Ik denk dat heel veel mensen dan raar opkijken en het niete en reden zullen vinden om daar speciaal naar toe te gaan.

    Als iemand hier op kantoor zou gaan zitten paffen kijkt iedereen ook raar op en op dit moment is er ook totaal geen vraag meer naar me dunkt. Ik zie ook niemand meer zuchten dat ze niet meer kunnen roken in de trein. Als we over een paar jaar niet meer beter weten is er ook geen vraag meer naar denk ik.
    Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
    pi_63476219
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 13:14 schreef MikeyMo het volgende:
    ik heb wel eens een uitspraak gedaan in de trant van; ik ben benieuwd wat hoe het zit als je over 10 jaar naar de kroeg gaat en je zou er roken toestaan. Ik denk dat heel veel mensen dan raar opkijken en het niete en reden zullen vinden om daar speciaal naar toe te gaan.

    Als iemand hier op kantoor zou gaan zitten paffen kijkt iedereen ook raar op en op dit moment is er ook totaal geen vraag meer naar me dunkt. Ik zie ook niemand meer zuchten dat ze niet meer kunnen roken in de trein. Als we over een paar jaar niet meer beter weten is er ook geen vraag meer naar denk ik.
    Toch blijft er een groot verschil tussen kantoor / trein of een kroeg............ ook in de kroeg werken mensen ja, maar toch blijft het een groot verschil.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')