abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 november 2008 @ 11:27:03 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_63340548
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_63350424
Is een meer algemene TT niet toepasselijker? Het ging tenslotte over allerlei behandel methodes in het vorige topic.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_63354615
Ik vond het sowieso al een stomme topictitel van kasta. Plastische chirurgie slaat natuurlijk nergens op als je iedere dag nieuwe huidcellen aan maakt. En die whiskey van de weddenschap heb ik ook nog nooit gezien.
  donderdag 20 november 2008 @ 01:06:58 #4
15080 static
pi_63363546
Makkelijker dan dit kan het niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_63364135
tvp. ik meld me.
Imperare sibi maximum imperium est
pi_63364143
tevens: heeft er iemand ervaring met psorinol?
Imperare sibi maximum imperium est
  woensdag 7 januari 2009 @ 11:41:31 #7
15080 static
pi_64763477
  woensdag 7 januari 2009 @ 17:47:38 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64778666
Dat was toch al lang bekend, bij mij is het ook begonnen in een stresvolle periode en nu het wat relaxter is gaat het ook weer een beetje weg.
pi_64780225
Hier ook. Familiekwaaltje. Gelukkig zit het (nog) alleen op mijn duim en is het nauwelijks zichtbaar voor anderen.
  woensdag 7 januari 2009 @ 18:30:20 #10
15080 static
pi_64780245
Wacht maar.
pi_64781216
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 18:30 schreef static het volgende:
Wacht maar.
Ik weet het. Bij mijn vader is het heel erg geworden in de loop der jaren. Nagels zien er erg slecht uit en op mijn hoofd lijkt me ook niet zo'n pretje.
pi_64782745
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 17:47 schreef maok het volgende:
Dat was toch al lang bekend, bij mij is het ook begonnen in een stresvolle periode en nu het wat relaxter is gaat het ook weer een beetje weg.
Nou dan zal ik wel 10 jaar chronische stress hebben, want bij mij is het nog nooit vanzelf minder geworden eerder erger.
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:07:27 #13
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64789751
Stress is ook een van de oorzaken of eigenlijk iets wat het erger maakt, er zijn er meer dingen die het veroorzaken/erger maken natuurlijk.
pi_64790273
*meldt
geen idee hoe ik er aan kom, dokter schreef me eens wat vuige hormoniale zalfjes voor, toen werd t erger.

Als ik er direct zonlicht op krijg voor betrekkelijk lange periode verdwijnt het als sneeuw, dus zomersch heb ik er nooit last van.
pi_64792659
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:16 schreef Salvad0R het volgende:
*meldt
geen idee hoe ik er aan kom, dokter schreef me eens wat vuige hormoniale zalfjes voor, toen werd t erger.

Als ik er direct zonlicht op krijg voor betrekkelijk lange periode verdwijnt het als sneeuw, dus zomersch heb ik er nooit last van.
Je zou in de winter lichttherapie kunnen overwegen als je er erg last van hebt.
pi_64818828
Vermijd suiker, vlees, nachtschade groenten, pinda's,witmeel, vette melkprodukten en schaaldieren en je zal zien dat het na een tijdje minder wordt(wel moeilijk vol te houden).
  donderdag 8 januari 2009 @ 18:28:49 #17
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64820069
Is dat het moerman dieët? (ofzoiets?) Dat is inderdaad heel goed voor je huid, mijn oma heeft dat een tijd gehad vroeger en daarna nog jaren uit gewoonte. Als je mijn oma nu naast mijn moeder zet hebben ze net zo veel rimpels.
pi_64822144
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 18:28 schreef maok het volgende:
Is dat het moerman dieët? (ofzoiets?) Dat is inderdaad heel goed voor je huid, mijn oma heeft dat een tijd gehad vroeger en daarna nog jaren uit gewoonte. Als je mijn oma nu naast mijn moeder zet hebben ze net zo veel rimpels.
Nee het Anti-Inflammation Diet.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 19:41:30 #19
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67473006
Plastische chirurgie als je psoriasis hebt?

Het zit in je genen, plastificeer dat er maar eens uit. Zelf heb ik een erg lichte vorm (wat kleine plekjes af en toe op de ellebogen, onderbenen) die voornamelijk opduikt in de winter, het is ongeneeslijk maar het is wel wat te verdringen dmv licht en bepaalde soorten creme.

-edit-
Zoals al eerder voorbij is gekomen zie ik.

Xennia heeft natuurlijk een paar flessen whisk(e)y verdient. Kastanova moet z'n verloren weddenschap aflossen.

[ Bericht 4% gewijzigd door popolon op 27-03-2009 19:55:06 ]
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67473999
Vorig jaar kreeg ik een klein katertje en daar heb ik een hoop mee lopen 'vechten'. De krassen op mijn handen gingen maar niet weg, maar ik besteedde daar niet zoveel aandacht aan, totdat het echt lang ging duren en ik ook op mijn knie en scheenbeen vlekken kreeg zonder aanwijsbare reden.

Na zelf de 'diagnose' psoriasis te hebben gesteld, ben ik naar de huisarts geweest, die alleen maar mij complimenteerde met mijn geniale diagnostiek. Vervolgens dus maar naar een dermatoloog, waarbij een diopt is afgenomen, en waaruit zou blijken dat het waarschijnlijker lichen planus is dan psoriasis.

Het is inderdaad wel zo dat ik er nu geen last van heb, maar dat vorige plekken wel zichtbaar blijven (helemaal geen pigment, of juist heel veel pigment). Beide huidziektes zijn (er is een mooie term voor, maar het komt er op neer dat) nieuwe krassen et cetera leiden tot nieuwe plekjes, en dat valt natuurlijk maar beperkt te voorkomen.

Verder geen lichtbehandeling o.i.d. ondergaan, omdat alle plekken nu eigenlijk 'rustig' zijn (behalve dan dat ze niet normaal gekleurd zijn), en alleen betamethason als hulpmiddeltje.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_67474185
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 19:41 schreef popolon het volgende:
Xennia heeft natuurlijk een paar flessen whisk(e)y verdient. Kastanova moet z'n verloren weddenschap aflossen.
Ik ben benieuwd naar de rente.

Nostra: die verkleuring komt volgens mij juist door de hormonentroep. Je huid wordt daar dunner van. Na lichttherapie heb ik geen verkleuring.
pi_67474402
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:19 schreef Xennia het volgende:
Nostra: die verkleuring komt volgens mij juist door de hormonentroep. Je huid wordt daar dunner van. Na lichttherapie heb ik geen verkleuring.
Mja, maar om nou om een paar krassen, verspreid over mijn hele lichaam, lichttherapie te ondergaan lijkt me ook weer zowat. Hoewel het op mijn benen wel redelijk irritant is. Ik had zelf de hoop dat het in de zon zitten in de zomer wel wat helpt, maar geen enkele onderbouwing voor.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_67475071
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:26 schreef nostra het volgende:

[..]

Mja, maar om nou om een paar krassen, verspreid over mijn hele lichaam, lichttherapie te ondergaan lijkt me ook weer zowat. Hoewel het op mijn benen wel redelijk irritant is. Ik had zelf de hoop dat het in de zon zitten in de zomer wel wat helpt, maar geen enkele onderbouwing voor.
Je krijgt ook geen lichttherapie als je niet ''ernstig'' genoeg bent. Zon helpt, daar zijn wel wetenschappelijke onderbouwingen voor hoor. Zonnebank ook wel, mijn dermatoloog raadde me aan om daaraan voorafgaand selderie te eten dan zou de UVA beter werken.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 22:23:29 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67479329
Welk merk zou je graag willen Xennia?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67481008
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 22:23 schreef popolon het volgende:
Welk merk zou je graag willen Xennia?
Als je het over alcohol hebt, ik ben niet zo'n fijnproever en het is al gauw goed.
pi_74644512
Zijn hier mensen die het nieuwe product Xamiol gebruiken????

Groeten dolly123
  vrijdag 8 januari 2010 @ 14:53:46 #27
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76564344
Ik heb een maand Xamiol gebruikt. Nu zijn de schilfers erger dan ooit tevoren, heel m'n haaraanzet is keihard van de schilfers. Het jeukt ook als de pest. M'n scheiding is wit ervan en m'n haar valt met bossen uit.

De dermatoloog zei Psoriasis, de reumatoloog twijfelde eerst of het eventueel toch geen roos was. Maar ik vertrouw eerder de dermatoloog, maar het duurt nog een maand voor ik terug kan komen omdat -ie op vakantie is.

Heeft iemand tips om m'n hoofdhuid wat tot rust te laten komen? Als die haaruitval maar stopt en m'n scheiding niet meer zo opvalt. Zal Aloe Vera (after sun oid) gel helpen? Die helpt wel goed bij de exceem van m'n moeder, en daar is het ook niet voor bedoelt in eerste instantie.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76574992
Bij ''de Tuinen'' heb je een hele lijn haarproducten (masker, shampoo, spoeling) die je zou kunnen uitproberen. Bij mij heeft het weinig uitgehaald, maar misschien bij jou wel.

Aloe Vera kan sowieso geen kwaad en kun je ook uitproberen.

Als je naar de dermatoloog gaat moet je om een ontschilferingszalf vragen en als de ergste schilfers weg zijn, starten met de psorakam. Dat is bij mij het enige wat tijdelijk helpt.
pi_76583005
Ik gebruik Denorex shampoo een paar keer per week en daarmee kan ik het redelijk onder controle houden. Heb ook een tijd Daivonex lotion daarbij gebruikt.

Voor m'n ellebogen en benen heb ik Dermovate creme. Weg gaat het niet, maar het wordt ook niet erger.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:12:50 #30
15080 static
pi_76584281
Ik gebruik nu - met weinig succes overigens - Dovobet.
pi_76584427
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:12 schreef static het volgende:
Ik gebruik nu - met weinig succes overigens - Dovobet.
Same here.

Moet je dat ook deels zelf betalen?
De apotheek heeft formulieren waarmee je het geld terug kunt vragen
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:20:04 #32
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76584580
Ik zal morgen eens naar de tuinen gaan om te kijken. Heeft dat nog een speciale naam, of weten ze dat daar wel?
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
pi_76584801
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:20 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik zal morgen eens naar de tuinen gaan om te kijken. Heeft dat nog een speciale naam, of weten ze dat daar wel?
Zarqa
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:28:10 #34
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76584876
Dank je Hopelijk werkt het bij mij wel dan. Heb jij uberhaupt wel eens iets gehad wat werkte?
pi_76585116
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:28 schreef 08gnoT. het volgende:
Dank je Hopelijk werkt het bij mij wel dan. Heb jij uberhaupt wel eens iets gehad wat werkte?
Mijn hoofdhuid (en nagels) blijft de grootste ramp. Het is ook een lastige plek om zalf op te smeren gezien alle haren.

Het enige wat bij mij helpt is de Psorakam.
Maar als ik daarmee stop keert het binnen een maand geleidelijk terug.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:44:33 #36
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76585385
Voor mijn nagels werkt Itraconazol wel, al weet ik niet of het onder m'n nagels Psoriasis is of iets anders. In ieder geval zitten m'n meeste nagels weer wel vast nu en zijn de verkleurde plekken er ook ver uitgegroeid.

Voor die psorakam zal ik eens vragen dan bij de dermatoloog, maar ik ben overgevoelig voor uv dus ik denk niet dat het 'm wordt. Ik zal het eens overleggen met hem.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:47:25 #37
15080 static
pi_76585485
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:16 schreef Xennia het volgende:

[..]

Same here.

Moet je dat ook deels zelf betalen?
De apotheek heeft formulieren waarmee je het geld terug kunt vragen
Geen idee meer. Kreeg het net toen ik naar Hong Kong ging, is alweer een tijdje geleden.

Probleemplekken bij mij zijn nog steeds ellebogen (heel erg), handen, oren en schouders. En ook een beetje bij mijn navel nu.

Overigens is veel zonlicht een fabeltje, heb nu in zoveel landen gewerkt met veel zon, maakt allemaal niets uit.
pi_76585625
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:47 schreef static het volgende:

[..]

Geen idee meer. Kreeg het net toen ik naar Hong Kong ging, is alweer een tijdje geleden.

Probleemplekken bij mij zijn nog steeds ellebogen (heel erg), handen, oren en schouders. En ook een beetje bij mijn navel nu.

Overigens is veel zonlicht een fabeltje, heb nu in zoveel landen gewerkt met veel zon, maakt allemaal niets uit.
Hotspots bij mij naast hoofdhuid en nagels: ellebogen (duh), oorschelp, scheenbenen, onder knie, op enkels.

Lichttherapie werkt bij mij anders wel als een tiet.
pi_76602492
Mijn moeder heeft heel veel baat bij de cremes van louis widmer, remederm. misschien een aanrader?
Dus zeg maar lekker niks, ik luister toch niet!
pi_78408545
Argh! Stom weer!
Krijg er alleen maar meer jeuk van en dikkere plakken op mijn hoofd!
Smile Bigger!
The world needs it!
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:12:50 #41
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_78409430
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:47 schreef static het volgende:

't Is vrij persoonlijk, daarom dat er zoveel dingen bij mensen wel en niet werken maar extra zonlicht heeft bij veel mensen wel een verbetering gegeven.

Zelf heb ik wat problemen met (te) droge lucht. Daar valt niet tegen te smeren. Hou wel de luchtvochtigheid in huis in de gaten, gelukkig kun je daar makkelijk wat aan doen.
pi_79300915
Even een reactie van mij. Ik heb zelf lange tijd psoriasis gehad in hele lichte mate. Net onder de haargrens waardoor ook anderen niet het vervelende aanzicht hadden plus wat kleine plekjes op mijn benen. Dit was onder controle te houden met een topicorte zalf. Ook ik gebruik nog Denorex als shampoo.

Helaas is twee jaar geleden bij mij ook de artritis er bij gekomen. Na proberen met Methotrexaat en Diclofenac en experimenteren met de dosis ben ik nu op het punt dat sporten helemaal niet meer gaat (erg frustrerend voor iemand die 6x per week aan het sporten was) en is lang zitten voor mij pijnlijk in mijn rug, schouder en elleboog. Niet fijn voor iemand die bureauwerk doet. De Methotrexaat samen met de Diclofenac zorgen er voor dat de scherpe randjes van de pijn wegblijven, maar al met al gaat het toch bergafwaarts.

De Methotrexaat zorgde er trouwens wel voor dat ook de psoriasis verdween.

Binnenkort begin ik met TNF-blokkers om te zien hoe dat gaat. Ik hoop dat daarmee sporten voor mij weer mogelijk wordt. Hoe ik de spullen koel moet houden tijdens het kamperen moet ik nog even bekijken. Mijn koelkastje komt niet verder dan 20 graden onder de buitentemperatuur en als het buiten zo'n 35 graden is....
pi_79304475
Ik heb al een paar jaar hele lichte psoriasis, in navolging van mijn moeder. Eigenlijk bijna alleen op mijn ellebogen. Heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan, totdat ik onlangs ook iets kreeg in mijn gezicht en tussen twee vingers. Da's allemaal vrij snel weggegaan met wat zalfjes en bij mijn ellebogen boeit het met nooit zo. Hoe dan ook, toen is de aanwezigheid van psoriasis in ieder geval bevestigd door de dokter.

Nu heb ik mezelf er nooit echt voor geïnteresseerd, omdat het nooit vervelend was, maar zijn er denken die ik kan doen om eventuele artritis te voorkomen of verzachten? Mijn moeder heeft het al sinds een jaar of 20, maar bij mij is toen enkel de psoriasis licht begonnen. Stiekem verwacht ik eigenlijk altijd dat het bij mij ook wel zo zal gaan op termijn, maar ik weet eigenlijk niet eens of ik er iets tegen kan doen? Neem aan van niet, dan had de arts wel wat gezegd.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 18 maart 2010 @ 18:26:41 #44
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_79304959
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:11 schreef Drive-r het volgende:
Ik heb al een paar jaar hele lichte psoriasis, in navolging van mijn moeder. Eigenlijk bijna alleen op mijn ellebogen. Heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan, totdat ik onlangs ook iets kreeg in mijn gezicht en tussen twee vingers. Da's allemaal vrij snel weggegaan met wat zalfjes en bij mijn ellebogen boeit het met nooit zo. Hoe dan ook, toen is de aanwezigheid van psoriasis in ieder geval bevestigd door de dokter.

Nu heb ik mezelf er nooit echt voor geïnteresseerd, omdat het nooit vervelend was, maar zijn er denken die ik kan doen om eventuele artritis te voorkomen of verzachten? Mijn moeder heeft het al sinds een jaar of 20, maar bij mij is toen enkel de psoriasis licht begonnen. Stiekem verwacht ik eigenlijk altijd dat het bij mij ook wel zo zal gaan op termijn, maar ik weet eigenlijk niet eens of ik er iets tegen kan doen? Neem aan van niet, dan had de arts wel wat gezegd.
Dat is het probleem ook, voor psoriasis is geen echte kuur gevonden die voor veel (iedereen) zou helpen. 't Is heel persoonlijk, bij de één helpt dit, voor de ander dat. Soms helpt niets .....
pi_79305115
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:26 schreef popolon het volgende:

[..]

Dat is het probleem ook, voor psoriasis is geen echte kuur gevonden die voor veel (iedereen) zou helpen. 't Is heel persoonlijk, bij de één helpt dit, voor de ander dat. Soms helpt niets .....
Bij mij helpt een beetje steroïde zalf al aardig, maar dat gebruik is dus enkel als het op vervelende plekken op komt, wat eigenlijk nooit het geval is. Mijn vraag ging voornamelijk over artritis, maar daar zal ook wel niet 1 oplossing voor zijn natuurlijk.
  donderdag 18 maart 2010 @ 19:08:53 #46
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_79306369
Ik denk dat je hier op doelt dus: http://en.wikipedia.org/wiki/Psoriatic_arthritis

i Geen echt vrolijke foto van die voeten.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:10:35 #47
297812 Kaddy
Soms is de oplossing dichtbij
pi_79754750
neen.

[ Bericht 99% gewijzigd door Mirjam op 30-03-2010 18:36:25 ]
pi_79754946
SPAM
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:52:59 #49
297812 Kaddy
Soms is de oplossing dichtbij
pi_79756506
Ik begrijp niet zo goed wat dit met spam te maken heeft.
De middeltjes tegen Psoriasis vliegen je om de oren in dit topic en mijn goed bedoelde posting om mensen te helpen word gewoon weg gemikt.
Jammer... zeker voor mensen die er veel baat bij hebben.
Spam is volgens mij als je een bedrijf promoot en dat doe ik niet.
  woensdag 7 april 2010 @ 19:35:59 #50
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_80055092
Ik heb het zelf op mijn vingers van mijn rechterhand, sommige dagen is het erger dan andere. Soms wil het ook opspelen in mijn elleboog holtes. Hier gebruik ik af en toe een cortisonen zalf voor en een ander zalf waarvan teer het hoofd ingrediënt is. Zo houd ik het redelijk onder bedwang.

Voor mijn behaarde hoofdhuid ging het de afgelopen tijd ook redelijk slecht aan toe, veel jeuk, irritatie en een grote plakkaat met schilfers e.d. Ik heb zo'n tube Zarqa Sensitieve shampoo gekocht (¤10,-) , en zorg ik ervoor dat ik mijn haar producten tijdig uitspoel en ik heb er alweer veel minder last van. En ik heb het gevoel dat het spoelen met deze shampoo mijn vingers ook goed doen.

Vooralsnog krijgt Zarqa een thumbs up.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  vrijdag 2 juli 2010 @ 01:55:04 #51
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_83557520
Arg! Het ging een tijdje wat beter, maar nu de zon schijnt is het weer raak. Ik ga net met m'n hand door m'n haar en voelde een dikke korst zitten, en nu blijft het weer jeuken als een gek. Toen ik verder voelde, voel ik overal weer plakaten zitten. Zal de komende weken ook weer wel in de haarborstel te zien zijn dan.

Hebben jullie er ook meer last van met de felle zon?
  vrijdag 2 juli 2010 @ 19:05:51 #52
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_83583629
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 01:55 schreef 08gnoT. het volgende:
Arg! Het ging een tijdje wat beter, maar nu de zon schijnt is het weer raak. Ik ga net met m'n hand door m'n haar en voelde een dikke korst zitten, en nu blijft het weer jeuken als een gek. Toen ik verder voelde, voel ik overal weer plakaten zitten. Zal de komende weken ook weer wel in de haarborstel te zien zijn dan.

Ik heb niet het gevoel dat het erger word. Was er laatst vrijwel helemaal vanaf, maar dan moet ik wel flink blijven kammen op de plekken waar het zit en daarna goed spoelen met de shampoo (Zarqa dode mineralen).
pi_83621110
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 01:55 schreef 08gnoT. het volgende:

Nee, het wordt juist beter in de zomer bij mij.

Ben je een andere shampoo gaan gebruiken of vaker gaan douchen en haren wassen met het hete weer?

Ik gebruik af en toe Xamiol nu. Is een behoorlijk agressief goedje en wil het niet structureel gebruiken, maar eens in de 2 maanden volstaat bij mij om de ergste schilfers eraf te krijgen (daarna begint het wel weer gewoon opnieuw, het geneest niets).
pi_83621224
Gelukkig slaat bij mij de lichttherapie aan.
En Xamiol is echt een wondermiddel! Ik smeer het elke dag 1-2 keer, en het is bijna weg. Woehoew!

Woensdag mag ik weer terug naar het ziekenhuis..
Kijken wat ze me daar weer aanbieden....
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_83621570
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:40 schreef limbolandjgirl het volgende:
Gelukkig slaat bij mij de lichttherapie aan.
En Xamiol is echt een wondermiddel! Ik smeer het elke dag 1-2 keer, en het is bijna weg. Woehoew!
Een uv-kam werkt bij mij ook als een trein. Ik huurde hem ieder jaar 2 maanden.

Ben nu al maaaanden met mijn verzekering aan het vechten. Ik wil dat ding kopen. Dat is zelfs goedkoper dan huren. En dan heb ik niet steeds dat gelazer dat ik weer naar de dermatoloog moet voor een handtekening.

Ik heb het machtigingsformulier ingestuurd, maar toen beweerden ze dat hij nooit was aangekomen. Gelukkig is dit me vaker gebeurd en had ik al met voorbedachte rade een kopie gemaakt. Anders had ik weer, na een wachtlijst, terug gemoeten naar de dermatoloog.

Goed, dat formulier voor de tweede keer ingestuurd. Dit keer was ik zo slim om na 2 weken te bellen om te vragen of hij was aangekomen. En ja hoor, hij was binnen. Het zou 4-6 weken duren voor er een beslissing viel. Ik hoorde maar niets en hoorde maar niets. Weer gebeld en toen beweerden ze wederom dat dat formulier nooit was aangekomen

Pff, ik heb nu 2 keer een klacht ingediend. Je zou er spontaan psoriasis van krijgen. Intussen heb ik het formulier per fax verstuurd. Volgende week maar eens bellen of dat ding is aangekomen. Heb al om een schriftelijke ontvangstbevestiging verzocht, maar daar doen ze nogal moeilijk over.

Kijk maar uit met die Xamiol. Bijsluiter al eens gelezen? En ik ben echt niet snel onder de indruk. Zelfs paracetamol kan voor hartkloppingen e.d. zorgen, maar Xamiol..
pi_83621626
Ik heb er de laatst maand ofzo ook meer last van. Komt volgens mij toch door de warmte.
Eigenlijk had ik er nooit zoveel meer last van in de zomer, maar dit jaar is het toch echt een stuk slechter
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:56:00 #57
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_83621779
Nee aan m'n haarwaspatroon is niks veranderd, nog steeds even vaak en dezelfde shampoo. Xamiol heb ik ook gehad, maar daar kreeg ik zulke erge haaruitval van dat ik het niet meer durf te gebruiken Was echt eng hoeveel haar ik verloor daarmee.

Een UV-kam zal bij mij ook alleen averechts werken dan denk ik?
pi_87431602
En nu maar aan de fumaarzuur begonnen..
Al 3 weken heel veel bijwerkingen, elke dag :(
Maar volgens de dermatoloog moet mijn lichaam eraan wennen.

Maar ik moet zeggen, het gaat nu wel al beter!
Het werkt!!!!
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_87431779
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:56 schreef 08gnoT. het volgende:
Nee aan m'n haarwaspatroon is niks veranderd, nog steeds even vaak en dezelfde shampoo. Xamiol heb ik ook gehad, maar daar kreeg ik zulke erge haaruitval van dat ik het niet meer durf te gebruiken :') Was echt eng hoeveel haar ik verloor daarmee.

Een UV-kam zal bij mij ook alleen averechts werken dan denk ik?
Ik heb dit jaar voor 6 maanden ook een UV-kam gehad.
In het begin hielp het wel een beetje. Maar naarmate ik vorderde met de behandeling werd alles weer dikker.
Bij mij heeft het niet echt geholpen..

Maar dat is bij iedereen anders.
Moet je gewoon ff met de dermatoloog bespreken. ;)
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_87482932
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:20 schreef limbolandjgirl het volgende:

[..]

Ik heb dit jaar voor 6 maanden ook een UV-kam gehad.
In het begin hielp het wel een beetje. Maar naarmate ik vorderde met de behandeling werd alles weer dikker.
Bij mij heeft het niet echt geholpen..

Maar dat is bij iedereen anders.
Moet je gewoon ff met de dermatoloog bespreken. ;)
De uv-kam werkte bij mij altijd prima, maar dit jaar niet meer. Ik word er gek van.

Ben je bij fumaarzuur niet bang voor de bijwerkingen? Nierschade neem ik niet al te licht op. Daarbij weten ze niets over de bijwerkingen op de langere termijn.

Wat mij betreft moet het middel niet erger zijn dan de kwaal en in dit geval ben ik me daar niet zo zeker van.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 01:12:37 #61
15080 static
pi_87483254
Ben toevallig gisteren naar een dermatoloog in Amsterdam gewest, een kenner naar het schijnt.

Moet zeggen dat hij een andere kijk heeft, hij bestudeert alle plekken waar het voorkomt en schrijft dan een recept voor.

Verschil is dat dat recept op jouw situatie wordt samengesteld (zijn maar twee apotheken in Amsterdam die dat doen). Heb vandaag de eerste tube met creme gekregen n.a.v. zijn advies (duurt een dag of twee omdat de apotheek echt iets moet maken, dus vanaf morgen ga ik het proberen.
pi_87487941
Ik heb er dus ook last van teen nagels waren niet meer om aan te zien inmiddels is dat iets of wat beter grote tenen hebben nogsteeds geen mooie nagels maar als ik soms "normale" nagels zie kan ik er wel mee leven.

Nagels op m'n handen worden ook weer wat slechter ineens voornamelijk putjes, heb het ook op m'n huid op een aantal plaatsen niet al te erg in het zicht heb wel een crempje ervoor (dermovate) wat opzich wel goed werkt maar dat kun je ook niet blijven smeren, maar 1x in de week o.i.d. gaat wel okay.

Binnenkort maar weer naar de dermatoloog om erachter te komen wat de beste behandeling is. Wat wel vreemd is de laatste keer kreeg ik pillen van de huisarts tegen kalknagels en die werkten wel behoorlijk, niet 100% maar acceptabel genoeg (als het geen toeval was).
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_88128396
*O*
Mijn fumaarzuurpillen beginnen te werken!
Op mijn armen is het na 1,5 maand al bijna over.
En op mijn benen wordt het ook al iets minder.
Mijn hoofd en oren blijven nog steeds wit. Maar het is wel dunner geworden. :D
Ook is de jeuk afgenomen.
Woehoew! Eindelijk iets gevonden wat WEL werkt.
Nu moet ik woensdag bloed laten prikken om te kijken of het goed gaat.. En dan de week erna de maandelijkse controle.
Ben benieuwd :)
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_88407258
Leuk deze tijd van het jaar....... }:|
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_89450635
Is het bij jullie ook erger geworden door de kou?

Bij mij is het niet meer om uit te houden en om aan te zien.. :o
Smile Bigger!
The world needs it!
  donderdag 2 december 2010 @ 21:49:55 #66
15080 static
pi_89450931
Ja, vooral pijnlijk. Maar de zalf helpt geweldig, het is bijna niet te zien op mijn handen.
pi_89450984
Dat is fijn!

Welke zalf heb je dan?

Ik slik nu fumaarzuur. Maar het wil niet echt helpen met dit weer.
Juist nu het zo goed ging.. :N
Smile Bigger!
The world needs it!
  donderdag 2 december 2010 @ 23:00:27 #68
15080 static
pi_89455130
Geen idee, is op maat gemaakt. Zijn maar twee apotheken in Amsterdam die dat doen.
pi_101915861
En nog steeds fumaarzuur aan het slikken....

In de vakantie was het weg, maar dan ook helemaal weg! :D
Maar nu begint school weer en de stress. Dus het komt weer langzaamaan terug merk ik.. :(

Herkenbaar?
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_102062835
Mijn moeder heeft echt bijzonder heftig psorias gekregen een jaar geleden, ze had het altijd al, maar nu ineens extreem. Er was geen normaal stukje huid meer te bekennen op haar armen en benen. Zelfs ondergoed irriteerde. Ze weigerde aan de hormoonzalven te gaan en ging zelf dokteren.
Als eerste goed werkend middel tegen de jeuk gebruikt ze zinkzalf( zoals bijvoorbeeld sudocreme) en verder gaat ze dagelijks een half uur liggen in een bad met biotex blauw.
Sinds ze dat doet gaat het stukken beter en worden de vlekken langzaam minder.

Helaas begint het bij mij nu ook langzaam op te komen. Wat bij mij erg goed werkt zijn bachbloesems. (en natuurlijk niet bij mijn moeder)
  maandag 19 september 2011 @ 22:32:39 #71
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_102161160
Merken jullie ook aan je huid dat het weer slechter is geworden ?
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_102169320
Ik meld me ook.
Heb al jaren last van eczeem op verschillende plaatsen.
Ook last van schilfers op mijn hoofd en afgelopen week heeft de dermatoloog gezegd dat het psoriasis is..... heb een erg vette zalf gekregen (mijn haar wordt er echt vies van) en een hormoonzalf. Ben benieuwd.

Jullie tips ga ik ook eens terug lezen allemaal.
  dinsdag 20 september 2011 @ 08:32:12 #73
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_102169561
Ook hier psoriasis of iets wat er op lijkt.

Gelukkig alleen op mijn (behaarde) hoofdhuid en af en toe wat plekken op voorhoofd, neusbrug, slapen en jukbeenderen.

Voor mijn behaarde huid heb ik betamethason (en dat steekt lekker zeg) en voor de andere plekken een ketoconazolcrème. Werkt redelijk goed gelukkig...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_102318152
ik heb het inmiddels meer dan 10 jaar. Als eerst wil ik zeggen bij iedereen slaat een ander medicijn aan dus verlies niet gelijk hoop als het ene medicijn niet werkt. heb zelf wel 10 zalfjes gehad(sommige die zelfs erger maakte)

Wat voor mij nu als best werkt. Geen stress hebben :) 1 tablet fumaarzuur 120mg(kutspul 1e klas wordt er dik van en dan nog die zuur aanvallen..) protopic zalf voor het gelaat(wonderspul geen hormoontroep meer :). En emovate voor soms op de romp. Voor hoofdhaar betnalan emulsie(gebruik dit zelde! en shampoo denorex(gebruik dit ook zelden! Dit omdat dit op langertermijn je huid flink kan verpesten.

Wat zijn jullie ervaringen met fumaraat? en hoe voorkomen jullie het beste die zuuraanvallen?
pi_102551270
Ik slik nu 5 tabletten fumaarzuur van 30mg.
Maar moet een beetje uitvogelen wat het beste voor mij is, welke dosering. En ik moet zeggen zo rond de 5-6 tabletten is wel redelijk te doen. VEEEEEEL beter dan die 12 die ik in juli slikte.. Pfff
Heb gelukkig nu maar 1x per dag zo'n opvlieger en die duur maar 3 kwartier (i.p.v. 1,5 uur toen ik boven de 8 pillen ging...). En de andere bijwerkingen zijn ook nu onder controle godzijdank!

Silentnl: ik heb geen last van zuuraanvallen. Wel vaak dat ik na mijn opvlieger misselijk ben. Hoelang slik jij het al?
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_115781883
Welk fumaarzuur gebruiken jullie? want daar zit nogal wat verschil in. Fumaderm bijv. is schadelijk voor je nieren, lever ect. en kan daardoor niet zo hoog gedoseerd worden. Ook is de kans op bijwerkingen groot.

Ik zit zelf op 5x120mg per dag, bijwerkingen heb ik geen last van. Ik slik nu 1,5 jaar Psorinovo (Dimethylfumaraat) en ben voor 98% schoon, op m'n nagels heeft het niet zo veel effect maar die worden toch niet zo erg. Ik had plekken over mijn hele lichaam.

Als je een andere dan Psorinovo gebruikt raad ik je echt aan over te stappen. Psorinovo is een magistraal bereid fumaarzuur in samenwerking met een arts ontwikkeld om het zo effectief mogelijk te maken. Hier meer info: http://www.psoriasistherapie.nl/
pi_119757266
*schopje*
Ik ben vandaag naar de dermatoloog geweest voor psoriasis op m'n hoofd, ik had eigenlijk gehoopt Psorinovo voorgeschreven te krijgen, maar daar wou ze niet aan, ze zei dat dat pas wordt gedaan als het in een erger stadium is en wanneer niets anders helpt. Ik heb een gel en shampoo voorgeschreven gekregen die waarschijnlijk weinig zullen helpen.

Mijn redenatie was juist dat ik nu Psorinovo wil krijgen omdat mijn psoriasis nog beperkt is, het is nog niet verspreid over de rest van m'n lichaam, dus als ik nu begin kan ik het in toom houden en kan ik een relatief lage dosis gebruiken.

Ik twijfel nu of ik een andere dermatoloog moet kiezen of hiermee doorgaan.. iemand ervaring?
pi_119759352
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:58 schreef deNeger het volgende:
*schopje*
Ik ben vandaag naar de dermatoloog geweest voor psoriasis op m'n hoofd, ik had eigenlijk gehoopt Psorinovo voorgeschreven te krijgen, maar daar wou ze niet aan, ze zei dat dat pas wordt gedaan als het in een erger stadium is en wanneer niets anders helpt. Ik heb een gel en shampoo voorgeschreven gekregen die waarschijnlijk weinig zullen helpen.

Mijn redenatie was juist dat ik nu Psorinovo wil krijgen omdat mijn psoriasis nog beperkt is, het is nog niet verspreid over de rest van m'n lichaam, dus als ik nu begin kan ik het in toom houden en kan ik een relatief lage dosis gebruiken.

Ik twijfel nu of ik een andere dermatoloog moet kiezen of hiermee doorgaan.. iemand ervaring?
Psorinovo moet je niet willen voor je al het andere hebt uitgeprobeerd. Psorinovo kan invloed hebben op lever- en nierfuncties en is dus niet iets wat direct wordt voorgeschreven. Het middel moet tenslotte niet erger zijn dan de kwaal.

Bovendien is het helemaal niet gezegd dat de psoriasis zich verder zal uitbreiden over jouw lichaam. Het kan prima dat het zich beperkt tot jouw hoofdhuid. En ook dit kan soms weer verdwijnen voor korte of langere periodes.
pi_119762191
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:50 schreef Xennia het volgende:

[..]

Psorinovo moet je niet willen voor je al het andere hebt uitgeprobeerd. Psorinovo kan invloed hebben op lever- en nierfuncties en is dus niet iets wat direct wordt voorgeschreven. Het middel moet tenslotte niet erger zijn dan de kwaal.

Bovendien is het helemaal niet gezegd dat de psoriasis zich verder zal uitbreiden over jouw lichaam. Het kan prima dat het zich beperkt tot jouw hoofdhuid. En ook dit kan soms weer verdwijnen voor korte of langere periodes.
De kans is in ieder geval aanwezig dat het zich uitbreid of dat het overslaat naar je gewrichten.. en dan ben je helemaal ver van huis, wanneer je maar een kleine hoeveelheid psoriasis hebt kun je het naar mijn idee onder controle houden met kleine dosis Psorinovo, en dan zullen de bijwerkingen hoogstwaarschijnlijk ook niet al te erg zijn. En zo niet kan er altijd mee gestopt worden.
  donderdag 29 november 2012 @ 21:56:22 #80
15080 static
pi_119762775
Wees vooral eigenwijs. :O

Vraag anders een 2nd opinion van een prof, niet hier op het forum.
pi_119764261
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:45 schreef deNeger het volgende:

[..]

De kans is in ieder geval aanwezig dat het zich uitbreid of dat het overslaat naar je gewrichten.. en dan ben je helemaal ver van huis, wanneer je maar een kleine hoeveelheid psoriasis hebt kun je het naar mijn idee onder controle houden met kleine dosis Psorinovo, en dan zullen de bijwerkingen hoogstwaarschijnlijk ook niet al te erg zijn. En zo niet kan er altijd mee gestopt worden.
Je kan een van de artsen benaderen op http://www.psoriasistherapie.nl/ maar ik geef je weinig kans. Overigens doet het ook niet veel voor je gewrichten, daarvoor heb je meer aan het dieet wat er bij hoort. Ik moet zelf erg oppassen met bepaalde zuren zoals die in cola zitten of bij vruchtensap uit pak, als ik daar veel van drink heb ik de volgende dag last van m'n gewrichten en nagels.
pi_119764864
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:45 schreef deNeger het volgende:

[..]

oh sorry, ik was in de veronderstelling dat je op zoek was naar een ervaringsdeskundige (al 13 jaar), maar ik zie nu dat je liever iemand wilde die je gewoon gelijk gaf.

Boven de al eerder genoemde argumenten, speelt ook nog dat psorinovo een duurder middel is. Voor die paar schilfertjes op jouw hoofd moet je gewoon eerst een poos met zalfjes prutsen. Als dat niet helpt dan pas eventueel de psoriasiskam en dan pas psorinovo.

Organen zijn echt een stuk belangrijker voor jouw gezondheid dan wat jeuk op je kop.

NB wist je al dat wanneer je weer stopt met de Psorinovo de psoriasis gewoon weer terug kan keren?
pi_119765385
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:34 schreef Xennia het volgende:

oh sorry, ik was in de veronderstelling dat je op zoek was naar een ervaringsdeskundige (al 13 jaar), maar ik zie nu dat je liever iemand wilde die je gewoon gelijk gaf.
Ik leg alleen mijn punt uit
quote:
Boven de al eerder genoemde argumenten, speelt ook nog dat psorinovo een duurder middel is. Voor die paar schilfertjes op jouw hoofd moet je gewoon eerst een poos met zalfjes prutsen. Als dat niet helpt dan pas eventueel de psoriasiskam en dan pas psorinovo.
Ik heb al meerdere zalfjes en shampoos gehad de afgelopen jaren zonder succes, vandaar dat ik op zoek was naar een beter middel.
quote:
Organen zijn echt een stuk belangrijker voor jouw gezondheid dan wat jeuk op je kop.
Zover ik heb begrepen is permanente schade aan organen nooit voorgekomen bij Psorinovo
quote:
NB wist je al dat wanneer je weer stopt met de Psorinovo de psoriasis gewoon weer terug kan keren?
Ja ik begrijp hoe auto-immuunziektes werken..

Maar goed ik zie dat een paar vragen van mijn kant nogal wat ophef veroorzaken dus ik zal het hierbij laten..
pi_120213157
Wie heeft er hier ervaring met teershampoo? ik heb het voorgeschreven gekregen maar na een dag of 10 gebruikt te hebben voelde mijn haar aan als een bos hooi, helemaal droog en broos.. is dit een bekend iets?
  woensdag 12 december 2012 @ 00:07:30 #85
15080 static
pi_120215293
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:21 schreef HeyMarlous het volgende:
voelde mijn haar aan als een bos hooi, helemaal droog en broo
Als dat je minste probleem is.
pi_120219340
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 00:07 schreef static het volgende:

[..]

Als dat je minste probleem is.
mja begon ook uit te vallen... ik heb nu van dat dovobet dat werkt wel een beetje
pi_120243349
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:21 schreef HeyMarlous het volgende:
Wie heeft er hier ervaring met teershampoo? ik heb het voorgeschreven gekregen maar na een dag of 10 gebruikt te hebben voelde mijn haar aan als een bos hooi, helemaal droog en broos.. is dit een bekend iets?
Ja, dat had ik destijds ook. Ik heb zo veel vieze troep op mijn hoofd en dus in mijn haar gesmeerd. Het ergste was nog wel een of ander goedje met varkens-reuzel. Brr.

Bij mij heeft het allemaal niets geholpen. Ik gebruik nu al jaren geen vieze troep en hormonen meer en kan niet zeggen dat mijn psoriasis is verergerd of verminderd.
pi_120243880
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:43 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ja, dat had ik destijds ook. Ik heb zo veel vieze troep op mijn hoofd en dus in mijn haar gesmeerd. Het ergste was nog wel een of ander goedje met varkens-reuzel. Brr.

Bij mij heeft het allemaal niets geholpen. Ik gebruik nu al jaren geen vieze troep en hormonen meer en kan niet zeggen dat mijn psoriasis is verergerd of verminderd.
Nou die teershampoo hielp wel aardig, ik merk dat sinds ik ben gestopt de psoriasis op m'n hoofd is toegenomen, maar goed ik heb liever matige psoriasis dan compleet verkracht haar.. met dovobet gel is het wel onder controle te houden
pi_120243942
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:53 schreef HeyMarlous het volgende:

[..]

Nou die teershampoo hielp wel aardig, ik merk dat sinds ik ben gestopt de psoriasis op m'n hoofd is toegenomen, maar goed ik heb liever matige psoriasis dan compleet verkracht haar.. met dovobet gel is het wel onder controle te houden
Maar dat is dus het punt. Zodra je stopt met die troep begint het gewoon weer van voor af aan.
pi_120243995
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:54 schreef Xennia het volgende:

[..]

Maar dat is dus het punt. Zodra je stopt met die troep begint het gewoon weer van voor af aan.
Ja maar het voordeel van die shampoo was dat het geen extra moeite koste, je moet je haar toch al wassen, alleen doe je dat nu met een andere shampoo dan normaal.. het leek ideaal
  woensdag 16 januari 2013 @ 14:14:29 #91
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_121634867
Een kick.

Volgende week een afspraak met de dermatoloog, ik heb wat plekken op mijn armen, rug en benen.
Voorheen kreeg ik Dovobet voorgeschreven, maar het helpt weinig. De plekken worden gladder, maar verdwijnen niet. Ik heb geen overdreven stress dus je zou verwachten dat het dan minder zou zijn.
Toch (en zeker met dit klimaat) zijn de plekken hardnekkig.

Ik mag van geluk spreken dat het vergeleken met andere patiënten best wel meevalt, maar toch zou ik graag een gave huid willen.

Iemand tips om het gesprek met de dermatoloog de goede kant op te sturen?
Lichttherapie lijkt me nou niet ideaal en van het smeren word ik ook een beetje gestoord; zeker als het niet werkt zoals ik graag zou willen.
Je moeder is een hamster
  woensdag 16 januari 2013 @ 16:47:10 #92
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_121641118
Ik gebruik nu een door een vriendin van mijn vrouw zelfgemaakte lotion. Het bestaat uit 100% biologische producten, geen chemicaliën, en het laat de (gelukkig weinige) kleine plekken op m'n schenen en bovenarmen na een paar dagen al verdwijnen. O+
pi_121645596
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 14:14 schreef Crutch het volgende:
Een kick.

Volgende week een afspraak met de dermatoloog, ik heb wat plekken op mijn armen, rug en benen.
Voorheen kreeg ik Dovobet voorgeschreven, maar het helpt weinig. De plekken worden gladder, maar verdwijnen niet. Ik heb geen overdreven stress dus je zou verwachten dat het dan minder zou zijn.
Toch (en zeker met dit klimaat) zijn de plekken hardnekkig.

Ik mag van geluk spreken dat het vergeleken met andere patiënten best wel meevalt, maar toch zou ik graag een gave huid willen.

Iemand tips om het gesprek met de dermatoloog de goede kant op te sturen?
Lichttherapie lijkt me nou niet ideaal en van het smeren word ik ook een beetje gestoord; zeker als het niet werkt zoals ik graag zou willen.
Dovobet is wel zo'n beetje de koning onder de smeersels voor zover ik weet dus er zullen wel andere stappen ondernomen worden. Bij mij was in het verleden lichttherapie en een soort van gemodificeerde vitamine A de opvolging maar hielp niet.

Je zou kunnen vragen naar Psorinovo maar meestal moet de arts dat goed kennen en moet je toch wel matig tot ernstige psoriasis hebben willen ze dat voorschrijven. Psorinovo is vrijwel gelijk aan fumaarzuur maar met een stuk minder bijwerkingen onder goede begeleiding. Ik heb zelf totaal geen last van de bijwerkingen en het is een stuk goedkoper dan bijv. lichttherapie.
pi_121645614
Al sinds kleins af aan heb ik psoriasis. Eerst wijdverspreid over benen en armen. Lange tijd zontherapie gehad. Toen dook het na jaren op bij mijn hoofdhuid. Teershampoo voorgeschreven gekregen. Dat doet wel iets, maar niet veel. En vanaf mijn tiende zit het nu achter de oren, op mijn hoofdhuid, achter de ellebogen en in mijn navel. Dus je ziet er niks van i.t.t. toen ik klein was iedereen het wel op mijn armen en benen kon spotten. Vanaf mijn 17e is daarnaast de diagnose: artritis psoriatica erbij gekomen. Voornamelijk mijn linkerknie en handen. Eerst aan de MTX, viel slecht op mijn lever, nu ben ik alweer drie jaar op Arava/Leflunomide overgestapt. De reumatoloog wil mij nu aan de biologicals hebben, Humira in mijn geval. Maar die MTX-injecties bevielen mij absoluut niet, dus ik twijfel om aan Humira te beginnen.

Voor de psoriasis op mijn hoofdhuid vind ik Zarqa Dandruff goed werken. Verder heb ik Dermovate zalf voor achter mijn oren. De ellebogen doe ik niks aan, dat stoort lang niet zo als de psorias rond mijn haar en oren. En met die zalf kan ik dan weer twee weken jeukvrij door komen. Dandruff kost iets van tien euro, dure shampoo maar wel effectief. Heb voor de vakantie al eens rondgedobberd in de Dode Zee. Als iets effectief is, dan is het dat wel :P Alleen jammer dat het zo prijzig is, maarja richting het Israëlische deel van de Dode Zee is al redelijk goedkoop i.v.m. het Jordaanse deel waar ik was voor vakantie. Verder veel zon, doet het ook goed tegen psoriasis. Heb gedurende de lente/zomer er dan ook minder last van dan tijdens de herfst/winter.

Teershampoo kan me gestolen worden sinds ik Dandruff van Zarqa bij de Tuinen kocht. En verder doe je er toch weinig aan, je bestrijdt enkel de symptonen, maar de oorzaak: cellen die zich te snel verversen blijft aanhouden. Weinig stress ervaren is wel van invloed, net zoals wat je eetpatroon is. Maar je hebt er maar mee te leven nu de oorzaak nog niet uit de weg kan worden geruimd.
mag het weten
  woensdag 16 januari 2013 @ 23:29:42 #95
118585 Crutch
pi_121662642
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 18:27 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Dovobet is wel zo'n beetje de koning onder de smeersels voor zover ik weet dus er zullen wel andere stappen ondernomen worden. Bij mij was in het verleden lichttherapie en een soort van gemodificeerde vitamine A de opvolging maar hielp niet.

Je zou kunnen vragen naar Psorinovo maar meestal moet de arts dat goed kennen en moet je toch wel matig tot ernstige psoriasis hebben willen ze dat voorschrijven. Psorinovo is vrijwel gelijk aan fumaarzuur maar met een stuk minder bijwerkingen onder goede begeleiding. Ik heb zelf totaal geen last van de bijwerkingen en het is een stuk goedkoper dan bijv. lichttherapie.
Ja het helpt wel, maar niet genoeg.

Hoe bevalt Psorinovo? Waar zaten/zitten jouw plekken en wat is er van over?
Bedankt voor je reactie, trouwens.
Je moeder is een hamster
  woensdag 16 januari 2013 @ 23:38:56 #96
15080 static
pi_121663150
Die Dovobet deed helemaal niets bij mij. Ben naar een dermatoloog gegaan die een eigen smeerseltje - per persoon verschillend - samenstelt. In Amsterdam zijn er maar twee apothekers die het ook daadwerkelijk kunnen maken.
pi_121663222
Ik meld mij ook, ook al heb ik iets wat werkt. Nog niet voldoende, maar toch.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  donderdag 17 januari 2013 @ 00:00:57 #98
118585 Crutch
pi_121664242
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:38 schreef static het volgende:
Die Dovobet deed helemaal niets bij mij. Ben naar een dermatoloog gegaan die een eigen smeerseltje - per persoon verschillend - samenstelt. In Amsterdam zijn er maar twee apothekers die het ook daadwerkelijk kunnen maken.
Ik las het ja.
Misschien kom ik daarop terug als de dermatoloog mijn wens niet kan vervullen.
Je moeder is een hamster
  donderdag 17 januari 2013 @ 00:03:19 #99
15080 static
pi_121664341
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 00:00 schreef Crutch het volgende:

[..]

Ik las het ja.
Misschien kom ik daarop terug als de dermatoloog mijn wens niet kan vervullen.
Dit is hem: http://www.medgids.nl/zor(...)g/amsterdam/overbeke
pi_121665945
Topic nooit eerder opgevallen :)

Ook hier psoriasis in combi met artritis psotiatica, jaar of 5 nu.
Veel verschillende zalfjes er gehad, oa dovobet, betamethason lotion en in combi met salicyl zuur, teershampoos etc. Werkte allen voor geen meter.

Op gegeven moment aan de methotrexaat, dit hield goed, helaas. Werd ik hier op gegeven moment kots misselijk van. Sinds 1,5 jaar overgestapt op enbrel. Wat een topmiddel :)

Nu alleen in De wintermaanden klein plekje achter mijn oren ipv helemaal onder. In de zomer nergens last van. Geen last van bijwerkingen gelukkig. Hopelijk blijft dit ook zo :)
hardcoholic
  woensdag 30 januari 2013 @ 11:13:46 #101
118585 Crutch
pi_122248562
Ik heb nu Dermovate en vanaf maandag krijg ik lichttherapie.
Ben benieuwd of dat gaat werken.
De zalf werkt iig een stuk beter dan Dovobet.
Je moeder is een hamster
pi_122249574
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:29 schreef Crutch het volgende:

[..]

Ja het helpt wel, maar niet genoeg.

Hoe bevalt Psorinovo? Waar zaten/zitten jouw plekken en wat is er van over?
Bedankt voor je reactie, trouwens.
Ik had overal plekken, op m’n hoofdhuid en hele lichaam. Nu zo goed als niks meer, af en toe een klein plekje ergens wat weer weg gaat.

Het heeft iets meer dan een half jaar geduurd om c.a. 90% weg te krijgen, de hardnekkige plekken hebben wat langer geduurd maar dit was door een vit D3/B12 deficiëntie. Vooral D3 is belangrijk, zat op 30nmol/l en nu 80nmol/l. Nog niet ideaal maar het is zeker merkbaar dat het laatste beetje daardoor weg is gegaan.

Verder is D3 altijd belangrijk bij psoriasis dus het is nooit overbodig om dit extra te slikken. Als je niet gelooft dat het nut heeft dan moet je je bloed eens laten prikken, de meeste mensen met psoriasis hebben een deficiëntie. Het is overigens niet zo dat een weekje slikken verschil maakt, om van 30 naar 80nmol/l te komen heb ik een jaar lang dagelijks 15mcg geslikt en in de zomermaanden regelmatig in de zon gezeten.
pi_122249643
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 11:13 schreef Crutch het volgende:
Let wel op dat je niet met zalf op je plekken de lichtbak in gaat, dan werkt het namelijk voor geen meter.
  woensdag 30 januari 2013 @ 11:53:09 #104
118585 Crutch
pi_122249779
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 11:48 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Let wel op dat je niet met zalf op je plekken de lichtbak in gaat, dan werkt het namelijk voor geen meter.
Dat hebben ze me al verteld. :)
Na de belichting smeren.
Je moeder is een hamster
pi_122255510
Smeren smeren smeren, ik word er zo gek van. Ik hou het denk ik maar bij mijn zoutbad, jointje en af en toe een duik in de olie.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_122267764
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 11:13 schreef Crutch het volgende:
Krijg je de lichttherapie thuis, of in het ziekenhuis?
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:52:06 #107
15080 static
pi_122268287
De apotheek kan mijn zalvjes niet meer maken. Waren speciaal samengesteld door de dermatoloog. -O-

Heb nu Ditranol en Clobetasol gekregen.
  woensdag 30 januari 2013 @ 20:07:19 #108
118585 Crutch
pi_122269191
quote:
7s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:42 schreef Xennia het volgende:

[..]

Krijg je de lichttherapie thuis, of in het ziekenhuis?
In het ziekenhuis.
Je moeder is een hamster
  woensdag 30 januari 2013 @ 20:11:28 #109
118585 Crutch
pi_122269418
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:52 schreef static het volgende:
De apotheek kan mijn zalvjes niet meer maken. Waren speciaal samengesteld door de dermatoloog. -O-

Dat is mooi kut dan.
Werken de nieuwe zalfjes wel?
Je moeder is een hamster
pi_122269929
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 20:07 schreef Crutch het volgende:

[..]

In het ziekenhuis.
Oke, kreeg ik de eerste keer ook. Ik vond het verschrikkelijk lastig om die 3 keer per week lichttherapie onder kantoortijden te combineren met mijn werk.
De volgende keren kreeg ik lichttherapie thuis met een huurcabine. Werd gewoon vergoed door de verzekering.

Bij mij werkte lichttherapie altijd als een trein. Al binnen een paar weken effect.
Helaas komen een paar maanden na het stoppen met de therapie de plekken geleidelijk weer terug bij mij. Maar het is fijn om een poos schoon te kunnen zijn. En ik kreeg er een lekker kleurtje van.
  woensdag 30 januari 2013 @ 20:25:13 #111
118585 Crutch
pi_122270157
quote:
7s.gif Op woensdag 30 januari 2013 20:21 schreef Xennia het volgende:

[..]

Oke, kreeg ik de eerste keer ook. Ik vond het verschrikkelijk lastig om die 3 keer per week lichttherapie onder kantoortijden te combineren met mijn werk.
De volgende keren kreeg ik lichttherapie thuis met een huurcabine. Werd gewoon vergoed door de verzekering.

Bij mij werkte lichttherapie altijd als een trein. Al binnen een paar weken effect.
Helaas komen een paar maanden na het stoppen met de therapie de plekken geleidelijk weer terug bij mij. Maar het is fijn om een poos schoon te kunnen zijn. En ik kreeg er een lekker kleurtje van.
Ik ga twee keer in de week zo vroeg mogelijk. Half negen en negen uur op maandag en donderdag.
Da's voor mij prima te combineren met werk, aangezien ik op tien minuten loopafstand van het ziekenhuis werk. ^O^

Ik hoop dat het aanslaat.
Je moeder is een hamster
pi_122281813
lijkt mij echt een tijdrovend karwei, heb dan ook een hekel aan ziekenhuis bezoeken :P

ik vind de half jaarlijkse controle + bloedprikken al irritant :')
hardcoholic
pi_122281885
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:52 schreef static het volgende:

alleen jouw apotheek of alle apotheken?

Lijkt mij een prima reden om over te stappen als het alleen jouw apotheek is.....

Zit alweer 2 jaartjes bij de maartensapotheek in nijmegen. Hoort bij de st maartenskliniek. Bezorgen alles thuis met gekoeld transport, ideaal dus :)
hardcoholic
  donderdag 31 januari 2013 @ 00:11:42 #114
15080 static
pi_122282862
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 23:45 schreef Ferdii het volgende:

[..]

alleen jouw apotheek of alle apotheken?

Lijkt mij een prima reden om over te stappen als het alleen jouw apotheek is.....

Zit alweer 2 jaartjes bij de maartensapotheek in nijmegen. Hoort bij de st maartenskliniek. Bezorgen alles thuis met gekoeld transport, ideaal dus :)
Er waren er maar 2 in Amsterdam, mijn apotheek geeft als reden dat er nieuwe overheidsregels zijn m.b.t. het maken van zalfjes die het gewoon te duur maken.
pi_123153488
Hallo, maar even een account aangemaakt op ook te kunnen reageren.

Ik heb sinds 2 1/2 jaar last van psoriasis, op mijn hoofd en verder allerlei plekjes, niet groter dan een euro munt op armen, rug en benen. Valt redelijk mee, als je de beschrijvingen leest van andere mensen, maar toch ik zit er wel mee. Na veel zalven, wat niet werkte, ben ik via het internet bij ZBC Multicare in Hilversum uitgekomen, waar ik 5/6 laser behandelingen heb gehad en mijn psoriasis is hiermee voor het grootste deel weg. Volgens hun kan het op de die plekken ook niet meer terug keren, wel op andere plaatsen, maar gelukkig is er tot nu toe niets bij gekomen. Ik heb nog een paar hardnekkige plekjes over, kan ik ook nog laten behandelen, maar vind het een gedoe om om de 6 weken naar Hilversum te rijden, afgezien van de dure benzine.

Wat ik nu doe om het onder controle te houden? Ik was mijn hoofdhuid dagelijks met Denorex (mijn haar is gemillimeterd). Met de sop die vrij komt scrub ik met een scrubhandschoen de rest van de plekken op mijn huid, geen voorstel van dermatoloog, doe ik op eigen initiatief. Ik heb dermovate voor de plekken op mijn lichaam, gebruik ik 3 keer per week. Voor mijn hoofd heb ik Xamiol, gebruik ik dagelijks en smeer het, ook op eigen initiatief op de andere plekken. Het gaat langzaam, maar zie toch steeds meer verbetering.

Volgende week ga in, met mijn hele lichaam in een bad met Gara Rufa visjes in Rotterdam, voor het eerst. De vissen zouden je dode huidcellen opeten en je huid zou dan, tijdelijk, schoon zijn. Normaal kost dit ¤82,50 voor een uur, maar via vakantieveilingen kan ik dit doen voor een ¤20. Ik heb nog een bon liggen, als het werkt ga ik voor ik met zomervakantie ga nog een keer, je wilt er tenslotte in je zwembroek ook een beetje aantoonbaar uitzien.

Aan diëten en dergelijke doe ik niet en ga ook geen medicijnen slikken. Een heel verhaal, maar dit is wat bij mij, redelijk goed, helpt tot nu toe, misschien hebben jullie hier iets aan. Aan de andere kant, wat bij de ene goed werkt, helpt bij de ander weer helemaal niet.
pi_124527293
Mijn psoriasis lijkt erger te worden, ineens lijken alle kleine schrammetjes of beschadigingen zich om te vormen tot psoriasis-plekjes, ik heb nu zelfs een verdacht plekje op m'n wang gekregen die uit het niets lijkt te komen..
Best kut, zou dit het gevolg kunnen zijn van het gebruik van corticosteroïden? Misschien moet ik toch maar weer gaan zeuren om psorinovo voorgeschreven te krijgen..
pi_124535641
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:46 schreef deNeger het volgende:
Mijn psoriasis lijkt erger te worden, ineens lijken alle kleine schrammetjes of beschadigingen zich om te vormen tot psoriasis-plekjes, ik heb nu zelfs een verdacht plekje op m'n wang gekregen die uit het niets lijkt te komen..
Best kut, zou dit het gevolg kunnen zijn van het gebruik van corticosteroïden? Misschien moet ik toch maar weer gaan zeuren om psorinovo voorgeschreven te krijgen..
ik had dezelfde klachten toen ik nog corticosteroïden gebruikten. het ging even goed en de plekjes verdwenen langzaam, totdat je niet meer smeerden, dan kwam het 3 keer zo hard terug.
hardcoholic
pi_124539451
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:13 schreef Ferdii het volgende:

[..]

ik had dezelfde klachten toen ik nog corticosteroïden gebruikten. het ging even goed en de plekjes verdwenen langzaam, totdat je niet meer smeerden, dan kwam het 3 keer zo hard terug.
misschien raakt het lichaam gewend aan die hormonen en maakt ze daardoor minder zelf aan? best irritant, niet meer gebruiken dat spul dus..
pi_132075358
Ik heb zelf ook een corticosteroïden zalf gekregen. Maar of het helpt of niet, ik weet het niet.

Bij mij uit de psoriasis op mijn vingers, wat nogal slecht uitkomt (ben software ontwerper, dus er wordt op mijn vingers gekeken en ik wijs op schermen).

Ik weet het niet, ik heb goede weken en ik heb hele slechte weken. Het gaat met golven. Op dit moment zie je er bijna niets van, maar over 2 weken staan mijn vingers weer krom omdat mijn huid zo geschaald is.
All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
pi_132089278
Ja helaas *meld..
Ik heb enkele weken terug te horen gekregen dat ik het op mijn hoofdhuid heb. Een flink grote plek achterop mijn hoofd..... De lotion deed aanvankelijk goed zijn werk maar nu ik niet meer dagelijks smeer toch weer veel jeuk. Volgende week dus weer op de koffie bij de huisarts
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  dinsdag 15 juli 2014 @ 10:46:08 #121
15080 static
pi_142316571
Ben nu een maand of twee bezig met behandeling (3x per week); eerst in een zoutbad, dan lichttherapie, dan van top tot teen in de zalf gezet (en een soort astronautenpak aan om het laten in te trekken), zie wel vooruitgang. Waarschijnlijk alleen maar lichttherapie vanaf volgende week (waar ik soms flink verbrand van was).

/Einde mededeling.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 19:06:18 #122
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_142332242
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 00:03 schreef Lamb29 het volgende:
Ja helaas *meld..
Ik heb enkele weken terug te horen gekregen dat ik het op mijn hoofdhuid heb. Een flink grote plek achterop mijn hoofd..... De lotion deed aanvankelijk goed zijn werk maar nu ik niet meer dagelijks smeer toch weer veel jeuk. Volgende week dus weer op de koffie bij de huisarts
Koffie is niet bevorderlijk. c_/

Ik merk dat shampoo met dode zee mineralen het bij mij redelijk kalm houd.
pi_142334537
;) Gelukkig drink ik dat amper

Hier nu topicorte dagelijks.. krab iig niet meer dagelijks tot bloedens toe ;) Dus iets vooruitgang
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  woensdag 16 juli 2014 @ 19:10:03 #124
118585 Crutch
pi_142371280
Ik wil een dieet gaan proberen.
Kijken of koffie, vlees en suikers daadwerkelijk zo slecht zijn voor mijn lichaam.
Je moeder is een hamster
  woensdag 16 juli 2014 @ 19:25:33 #125
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_142371867
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 11:46 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Ik had overal plekken, op m’n hoofdhuid en hele lichaam. Nu zo goed als niks meer, af en toe een klein plekje ergens wat weer weg gaat.

Het heeft iets meer dan een half jaar geduurd om c.a. 90% weg te krijgen, de hardnekkige plekken hebben wat langer geduurd maar dit was door een vit D3/B12 deficiëntie. Vooral D3 is belangrijk, zat op 30nmol/l en nu 80nmol/l. Nog niet ideaal maar het is zeker merkbaar dat het laatste beetje daardoor weg is gegaan.

Verder is D3 altijd belangrijk bij psoriasis dus het is nooit overbodig om dit extra te slikken. Als je niet gelooft dat het nut heeft dan moet je je bloed eens laten prikken, de meeste mensen met psoriasis hebben een deficiëntie. Het is overigens niet zo dat een weekje slikken verschil maakt, om van 30 naar 80nmol/l te komen heb ik een jaar lang dagelijks 15mcg geslikt en in de zomermaanden regelmatig in de zon gezeten.
Dat van die vitamine D3 en B12 tekorten herken ik gelijk. Bij mij is 97% echt helemaal weg sinds ik die waardes weer op orde heb. Nooit gedacht dat dat zoveel verschil kon maken. Ben er wel ontzettend blij mee. Geen pijnlijke voeten, vingers en ellebogen meer.
  maandag 18 augustus 2014 @ 10:09:44 #126
15080 static
pi_143544620
Laatste loodjes.

pi_143544993
Shit wat een toeren moet men uithalen om er een beetje vanaf te komen en uiteindelijk keert het toch altijd terug?

Heb er zelf ook een klein beetje last van, gebruik zalfjes zoals Dermovate, zink, ketoconazol, Xamiol etc. Maar het blijft terug komen, en elke dag 3 keer behandelen lukt mij gewoon echt niet.
  maandag 12 januari 2015 @ 12:51:43 #128
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_148601860
He. Een psoriasis topic. Even een tvp. Kom later met een uitgebreider post.
*veul psoriasis heeft en bang is voor psoriatische artritis sinds een maand of 2*
pi_148713359
Wat handig om deze berichten te lezen. Ik heb zelf ongeveer 13 jaar psoriasis. Ik heb alles wat je kwa zalfjes of lichttherapie kan gebruiken gebruikt. Sinds 2 jaar zit ik aan de dimethylfumaraat, ook wel fumaarzuur genoemd. Dit heeft mijn huid de eerste 1,5 jaar aanzienlijk geholpen. Ik had het in grotere maten overal waar een normaal psoriasis persoon het eigenlijk niet heeft, en nergens waar het juist wel vaak voorkomt.
Ook had ik het op me voorhoofd en dat is sinds afgelopen half jaar weer teruggekomen. Hiervoor was het helemaal verdwenen door de furmaarzuur.

Fumaarzuur is helemaal niet slecht voor je, ze zeggen dat je om de zoveel maanden moet bloedprikken voor je nier en lever functie, maar dit stelt eigenlijk niks voor. Dit is omdat mensen vroeger dit medicijn gebruikte en tegelijkertijd in een bad gingen waar dezelfde stof in zat. Hierdoor kwamen er mensen met nier of lever problemen, doordat ze door het bad een overdosis kregen. Als je de normale dosis neemt die je voorgeschreven wordt is er niks aan de hand. Dat bloedprikken moet alleen omdat de dokter dat verplicht is.
Dus bij deze wil ik iedereen sterk aanraden om dit met je dermatoloog te bespreken. Het is een erg goed middel, het heeft mij na 11 jaar zo goed als schoon kunnen maken.

Echter is het het laatste half jaar (vooral in me gezicht) weer teruggekomen. Ik heb zelf iets gelezen dat het candida schimmel in je darmen ook een effect kunnen hebben op je psoriasis. Ik ben hier nu mee bezig aangezien ik vaker last heb van schimmelinfecties en ik een spastische darm heb. Dus misschien voor andere ook een tip om hier eens naar te kijken? :) Of misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?

Ook heb ik laatst bloed laten prikken op vitamines. Nu bleek ik (net als vorig jaar) veel te kort vit D, B11(foliumzuur) en B12 te hebben. Hier krijg ik nu aanvulling voor, ik laat later wel weten of dit nog effect heeft!

Ik zit met mijn fumaarzuur al een tijdje op een dosis: 6x 120mg per dag.
Wel heb ik een aantal bijwerkingen: Tintelingen/prikkels op het hoofd (opvliegers), Als het warm is heb ik vaak +- 10min enorme jeuk op het hoofd, en vaker diarree. Persoonlijk heb ik er weinig last van met wat het voor me huid doet. En na langer gebruik heb ik hier minder last van.
Enkele voordelen: Dikke/grotere bos haar, betere darmflora dan ik hiervoor had, mooie huid.

Ik heb wel een keer een dosis over moeten slaan i.v.m. dat de apotheek het nog niet had. Dit is ook het moment dat het weer wat terug kwam op me voorhoofd. Hierdoor merkte ik wel dat ik niet zomaar met dit middel kan stoppen, want dan komt het gelijk terug. Tis alleen erg jammer dat het op me voorhoofd niet zo makkelijk meer weggaat. Kan het gelukkig verbloemen met me haar :)

Ook nog een tip voor iedereen die het op ze hoofd en achter ze oren heeft, dit komt vaak doordat je er snachts op ligt. Dus misschien kan je met een andere slaaphouding ook iets verbeteren voor jezelf.

Ik lees graag nog andere ervaringen met fumaarzuur, vitamine of misschien iets over de schimmel? :)
pi_148716967
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de enbrel die ik nu alweer een jaar of 4 spuit :)

Enkele kleine plekjes op mijn voorhoofd/ achter mijn oren moet ik af en toe insmeren met dermovAte. ( voornamelijk met koud weer) Voor de rest ben ik psoriasis en artritis vrij en kan ik alles doen :) enkel moet ik opletten op veel stress/weinig slaap waardoor mijn immuunsysteem naar beneden gaat en ik een stuk vatbaarder ben voor griepjes ed., maar ook voor meer jeuk/psoriasis plekjes
hardcoholic
pi_148717508
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:41 schreef SixToes het volgende:
Wat handig om deze berichten te lezen. Ik heb zelf ongeveer 13 jaar psoriasis. Ik heb alles wat je kwa zalfjes of lichttherapie kan gebruiken gebruikt. Sinds 2 jaar zit ik aan de dimethylfumaraat, ook wel fumaarzuur genoemd. Dit heeft mijn huid de eerste 1,5 jaar aanzienlijk geholpen. Ik had het in grotere maten overal waar een normaal psoriasis persoon het eigenlijk niet heeft, en nergens waar het juist wel vaak voorkomt.
Ook had ik het op me voorhoofd en dat is sinds afgelopen half jaar weer teruggekomen. Hiervoor was het helemaal verdwenen door de furmaarzuur.

Fumaarzuur is helemaal niet slecht voor je, ze zeggen dat je om de zoveel maanden moet bloedprikken voor je nier en lever functie, maar dit stelt eigenlijk niks voor. Dit is omdat mensen vroeger dit medicijn gebruikte en tegelijkertijd in een bad gingen waar dezelfde stof in zat. Hierdoor kwamen er mensen met nier of lever problemen, doordat ze door het bad een overdosis kregen. Als je de normale dosis neemt die je voorgeschreven wordt is er niks aan de hand. Dat bloedprikken moet alleen omdat de dokter dat verplicht is.
Dus bij deze wil ik iedereen sterk aanraden om dit met je dermatoloog te bespreken. Het is een erg goed middel, het heeft mij na 11 jaar zo goed als schoon kunnen maken.

Echter is het het laatste half jaar (vooral in me gezicht) weer teruggekomen. Ik heb zelf iets gelezen dat het candida schimmel in je darmen ook een effect kunnen hebben op je psoriasis. Ik ben hier nu mee bezig aangezien ik vaker last heb van schimmelinfecties en ik een spastische darm heb. Dus misschien voor andere ook een tip om hier eens naar te kijken? :) Of misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?

Ook heb ik laatst bloed laten prikken op vitamines. Nu bleek ik (net als vorig jaar) veel te kort vit D, B11(foliumzuur) en B12 te hebben. Hier krijg ik nu aanvulling voor, ik laat later wel weten of dit nog effect heeft!

Ik zit met mijn fumaarzuur al een tijdje op een dosis: 6x 120mg per dag.
Wel heb ik een aantal bijwerkingen: Tintelingen/prikkels op het hoofd (opvliegers), Als het warm is heb ik vaak +- 10min enorme jeuk op het hoofd, en vaker diarree. Persoonlijk heb ik er weinig last van met wat het voor me huid doet. En na langer gebruik heb ik hier minder last van.
Enkele voordelen: Dikke/grotere bos haar, betere darmflora dan ik hiervoor had, mooie huid.

Ik heb wel een keer een dosis over moeten slaan i.v.m. dat de apotheek het nog niet had. Dit is ook het moment dat het weer wat terug kwam op me voorhoofd. Hierdoor merkte ik wel dat ik niet zomaar met dit middel kan stoppen, want dan komt het gelijk terug. Tis alleen erg jammer dat het op me voorhoofd niet zo makkelijk meer weggaat. Kan het gelukkig verbloemen met me haar :)

Ook nog een tip voor iedereen die het op ze hoofd en achter ze oren heeft, dit komt vaak doordat je er snachts op ligt. Dus misschien kan je met een andere slaaphouding ook iets verbeteren voor jezelf.

Ik lees graag nog andere ervaringen met fumaarzuur, vitamine of misschien iets over de schimmel? :)
Ik slik zelf Psorinovo (inmiddels 4 jaar), ook Dimethylfumaraat maar dan enteric coated en slow release. Ik heb zelf ook mindere perioden gehad maar nadat ik significant meer vit D3 ben gaan slikken (sinds augustus 200mcg per dag) is het nu vrijwel weer weg. Mijn bloedwaarde voor VitD zat in december op 137nmol/l. Overigens heb ik ook vit D supplementen gehad die het alleen maar erger maakten naarmate ik meer slikte. Ik gebruik nu de 100mcg pillen van Lamberts en overweeg terug te gaan van 2 naar 1 per dag i.v.m goede bloedwaarde. Verder helpt zon erg goed uiteraard en max 2 dagen per week alcohol.

Als je meer wilt weten vraag maar, ik heb inmiddels veel ervaring met dit medicijn en de bijwerkingen daarvan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stokkie_ op 15-01-2015 17:24:44 ]
pi_148746882
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 17:18 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Ik slik zelf Psorinovo (inmiddels 4 jaar), ook Dimethylfumaraat maar dan enteric coated en slow release. Ik heb zelf ook mindere perioden gehad maar nadat ik significant meer vit D3 ben gaan slikken (sinds augustus 200mcg per dag) is het nu vrijwel weer weg. Mijn bloedwaarde voor VitD zat in december op 137nmol/l. Overigens heb ik ook vit D supplementen gehad die het alleen maar erger maakten naarmate ik meer slikte. Ik gebruik nu de 100mcg pillen van Lamberts en overweeg terug te gaan van 2 naar 1 per dag i.v.m goede bloedwaarde. Verder helpt zon erg goed uiteraard en max 2 dagen per week alcohol.

Als je meer wilt weten vraag maar, ik heb inmiddels veel ervaring met dit medicijn en de bijwerkingen daarvan.
Ik heb zelf nu vit D3 druppels gekregen en krijg B12 shots, B11 moet ik gewoon tabletjes voor nemen, het zal mij benieuwen of het mij ook helpt :)
Ik drink zelf eigenlijk nooit dus dat scheelt weer. Wel heb ik altijd het idee gehad dat het bij mij vanuit me organen komt, aangezien het bij mij bij niemand in de familie voorkomt. Ook heb ik het op plekken waar het bijna nooit voorkomt en ik heb het ook nooit op last punten zoals ellebogen of knieen gehad. En ik loop al sinds me geboorte te hannissen met me darmen. Ik hoop dat ik uiteindelijk een dokter kan overhalen om verder te kijken dan de standaard rituelen.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 01:23:58 #133
118585 Crutch
pi_148767684
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 10:09 schreef static het volgende:
Laatste loodjes.

[ link | afbeelding ]
Hoe ging de behandeling?
Je moeder is een hamster
pi_160327015
*Paniek*....Denorex shampoo is voorlopig niet meer leverbaar en eerlijk gezegd is dat voor mijn hoofdhuid toch wel een eerste levensbehoefte. Iemand die een goed alternatief heeft voor een goede shampoo?
pi_160327758
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 21:55 schreef Jurk het volgende:
*Paniek*....Denorex shampoo is voorlopig niet meer leverbaar en eerlijk gezegd is dat voor mijn hoofdhuid toch wel een eerste levensbehoefte. Iemand die een goed alternatief heeft voor een goede shampoo?
Dovobet gel werkte erg goed op mijn hoofhuid maar dat is dan geen shampoo. Ik zit inmiddels iets meer dan een maand aan de methotrexaat, nu 15mg per week en het werkt wel erg goed met minimale bijwerkingen. Topische middelen heb ik helemaal niet meer nodig.
pi_160330188
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 21:55 schreef Jurk het volgende:
Niet meer leverbaar?
pi_160330515
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:36 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Niet meer leverbaar?
Nee, er zijn problemen met de levering, pas begin mei leveren ze weer.
Bij mij in de stad is niks meer te krijgen en volgens de site van de leverancier gaat het dus nog wel even duren.
pi_160331264
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:16 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Dovobet gel werkte erg goed op mijn hoofhuid maar dat is dan geen shampoo. Ik zit inmiddels iets meer dan een maand aan de methotrexaat, nu 15mg per week en het werkt wel erg goed met minimale bijwerkingen. Topische middelen heb ik helemaal niet meer nodig.
Ook ik heb positieve resultaten met dovobet gel op hoofdhuid.

Als shampoo zou je eventueel clobex kunnen gebruiken, hoewel dit Een hormonale shampoo is ipv koolteer. Eventueel zoeken op Jacob hooy teershampoo van de tuinen, hoewel ik hier geen ervaring mee heb.

Bij mij in de apotheek hadden ze toch wel minimaal 2/3 flesjes denorex op voorraad. Misschien wat apotheken uit de buurt bellen? :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Ferdii op 01-03-2016 00:33:59 ]
hardcoholic
pi_160400885
Ik bestelde ze altijd per 4, dat was geen probleem, maar nu is het dus echt op.
Het leveringsprobleem is er al sinds begin Februari en heb ook al bij een andere apotheek geïnformeerd, maar helaas.
Morgen maar even de huisarts bellen, ondertussen heb ik een fles Zarqa shampoo (dode zeezout) besteld en ga ik dat uittesten.
  zondag 6 maart 2016 @ 16:57:13 #140
163895 Katseviool
Gewaagd...
pi_160466906
Hier ook last van psoriasis met name erg heftig op mijn hoofdhuid, en aantal plekjes op mijn borstkas en ellebogen. Na diverse huisartsen bezoeken met shampoos die ontzettend gingen meuren, blijkt voor mij de oplossing de anti-roos shampoo van Nivea for men te zijn :) Deze laat ik dagelijks goed intrekken en sindsdien heb ik geen last meer van jeukende hoofdhuid, van die witte korstjes en zelfs mijn schouders hoef ik niet meer steeds af te kloppen. Ik merk ook een verlichting als ik dit laat intrekken op mijn borstkas. Hier blijf ik echter soms nog wel ontzettend veel jeuk houden, met name als het warm wordt.
"Now I've got to spend the next two minutes, shaking... and sweating... like a crack whore looking for a fix... Should have taken the stairs... cause it's getting very... very tight in here."
  zondag 6 maart 2016 @ 17:01:34 #141
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160467008
Natriumbicarbonaat kan psoriasis behandelen en/of genezen.
pi_160485020
ik gebruik nu fumaarzuur wat opzich wel werkt, maar niet super. Ik hoorde dat de tabletten van Mierlo Hout beter werken, maar volgens de dermatoloog is de werkzame stof hetzelfde dus maakt het geen verschil. Heeft iemand ervaring hiermee?
pi_160494334
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:16 schreef HeyMarlous het volgende:
ik gebruik nu fumaarzuur wat opzich wel werkt, maar niet super. Ik hoorde dat de tabletten van Mierlo Hout beter werken, maar volgens de dermatoloog is de werkzame stof hetzelfde dus maakt het geen verschil. Heeft iemand ervaring hiermee?
Mijn dermatoloog had voorkeur voor mierlo hout inderdaad maar de stof is wel 100% gelijk. Was omdat ze er dan zeker van was dat het goed is.

Ik heb het iets van 4 jaar gebruikt maar het werkte alleen het 1e jaar goed, daarna steeds in dosering omlaag tot 3x120mg per dag door lage lymfocyten. Ik zweette ook al bij de minste inspanning, had last van duizelingen en een rusthartslag van 90 waardoor ik er dus helemaal mee gestopt ben. Deze bijwerkingen had ik overigens niet direct maar zijn er langzaam ingeslopen na ongeveer 2 jaar gebruik, ik voelde me 10 jaar jonger nadat ik er mee gestopt was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stokkie_ op 07-03-2016 17:43:22 ]
pi_160501806
Jongens, ik heb dit al mijn hele leven. Over mijn hele gezicht, mijn benen, mijn buik, hoofdhuid, armen.. mijn boodschap is dit: ik heb nooit gebruik gemaakt van medicijnen. Zal ik waarschijnlijk ook nooit doen. Ik heb tot mijn vijftiende met rode vlekken gelopen en soms kan het zo zijn dat mijn huid weer rood en heel schilverig wordt. Toch doe ik er niks aan. En mensen zien het niet.

Het valt niet meer op. Ik smeer het 's ochtends en 's avonds in met een natuurlijke olie of creme, met daaroverheen nog een laagje vaseline op de plekken waar het het ergst is. Het is voor een heel groot deel verwenen.
Zonnebank heeft heel erg geholpen voor plekken op mijn lichaam, binnen drie weken was het al veel kalmer (eens per week zonnebank). Doe ik niet meer, omdat mijn huid ook erg gauw verbrandt. Ik smeer mijn lijf nu in met olie/ bodylotion zonder siliconen en parafine troep (die van Etos, van Treaclemoon zijn top) en het is ook veel minder.

En ik heb echt maling aan wat anderen denken hoor! Ik loop gewoon met blote benen en vooral blote armen.
pi_164234292
Ik heb ongeveer een maand geleden te horen gekregen dat ik last heb van psoriasis. Het was niet echt iets wat ik aan zag komen. Ik weet dat dit topic al redelijk oud is, maar hoop toch van iemand wat antwoorden te krijgen op twee vragen.

Is de kans groot dat de psoriasis erger wordt? Momenteel is het eigenlijk nog niet heel heftig (ik ben nu 17), het zit voornamelijk op mijn ellebogen en lichtelijk in mijn gezicht/op mijn hoofdhuid. Hoe verliep het bij jullie? Begon het ook klein en werd het steeds erger of blijft het ongeveer dezelfde vorm aanhouden? Hoe oud waren jullie toen de psoriasis begon?

Ook ben ik benieuwd hoe jullie omgaan met opmerkingen die sommige mensen maken. Ik heb altijd een vaste kapper, maar ik kon niet door haar geknipt worden omdat ik onverwachts moest werken. Aangezien ik wel nodig geknipt moest worden ben ik naar een andere kapper gegaan wie vroeg of ik mijn haar wel goed waste aangezien mijn hoofd onder de schilfers zat. Ze bleef mij verwijten dat ik mijn hoofd ook beter moest wassen. |:( Negeren jullie die opmerkingen of zeggen jullie er wat van?

Ik merk vanzelf wel of er antwoord op komt of niet. ;)
  donderdag 4 augustus 2016 @ 23:36:04 #146
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_164234805
Urine therapy is een ding dat effectief zou zijn tegen psoriasis :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Manke op 04-08-2016 23:41:13 ]
pi_164235213
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 23:11 schreef Jetroin het volgende:
Ik heb ongeveer een maand geleden te horen gekregen dat ik last heb van psoriasis. Het was niet echt iets wat ik aan zag komen. Ik weet dat dit topic al redelijk oud is, maar hoop toch van iemand wat antwoorden te krijgen op twee vragen.

Is de kans groot dat de psoriasis erger wordt? Momenteel is het eigenlijk nog niet heel heftig (ik ben nu 17), het zit voornamelijk op mijn ellebogen en lichtelijk in mijn gezicht/op mijn hoofdhuid. Hoe verliep het bij jullie? Begon het ook klein en werd het steeds erger of blijft het ongeveer dezelfde vorm aanhouden? Hoe oud waren jullie toen de psoriasis begon?

Ook ben ik benieuwd hoe jullie omgaan met opmerkingen die sommige mensen maken. Ik heb altijd een vaste kapper, maar ik kon niet door haar geknipt worden omdat ik onverwachts moest werken. Aangezien ik wel nodig geknipt moest worden ben ik naar een andere kapper gegaan wie vroeg of ik mijn haar wel goed waste aangezien mijn hoofd onder de schilfers zat. Ze bleef mij verwijten dat ik mijn hoofd ook beter moest wassen. |:( Negeren jullie die opmerkingen of zeggen jullie er wat van?

Ik merk vanzelf wel of er antwoord op komt of niet. ;)
Dat met de kapper is erg herkenbaar :')

Ik denk altijd maar bij mezelf day die kappers opleiding niks voorsteld en ze niet beter weten :') het probeer eens deze shampoo "laat 1 of ander bio spulletje zien" wordt je wel op een gegeven moment zat. Ik reageer meestal met als dat echt zo goed zou werken had het allang bij de apotheek gelegen.

Bij mij Id het iets erger geworden dan het begin. Nu blijft het stabiel en als mijn weerstand laag Is komen altijd dezelfde plekjes op.
hardcoholic
pi_164235540
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 23:55 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Dat met de kapper is erg herkenbaar :')

Ik denk altijd maar bij mezelf day die kappers opleiding niks voorsteld en ze niet beter weten :') het probeer eens deze shampoo "laat 1 of ander bio spulletje zien" wordt je wel op een gegeven moment zat. Ik reageer meestal met als dat echt zo goed zou werken had het allang bij de apotheek gelegen.

Bij mij Id het iets erger geworden dan het begin. Nu blijft het stabiel en als mijn weerstand laag Is komen altijd dezelfde plekjes op.
Dankjewel voor je reactie! Gelukkig zegt mijn eigen kapster er nooit wat over. Ik vind het wel vreemd dat dit blijkbaar bij meerdere mensen gebeurd, het kan namelijk echt verwijtend overkomen (tenminste vind ik).

In ieder geval bedankt voor het beantwoorden van de vragen! :)
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:24:01 #149
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_164843321
Ik had ooit gehoord dat appelazijn tegen roos zou werken, dus laatst voor een euro een flesje bij de supermarkt gehaald. Heb het puur op m'n hoofd laten inwerken en wat in m'n gezicht gesmeerd. De roos is minder, maar niet weg. Wat wel helemaal weg is, zijn de jeukende, schilferende, rode plekken op m'n hoofd en in m'n gezicht.
Had het ook gedronken wanneer ik last van een brandende maag kreeg, en dat was dan binnen een half minuut weg, met als bijkomend voordeel dat de geur uit m'n mond helemaal neutraal is geworden, ook in de ochtend voor het poetsen, nu nog zonder dat ik het nog gebruik. Uitslag op m'n borst (schimmel denk ik) is ook weg.
pi_164881291
Sinds kort neem ik magnesium, vitamine d3 en k2. De magnesium en de k2 zorgt ervoor dat het de vitamine d3 beter wordt opgenomen.

Dagelijks dus:
1x vitamine d3 5000 iu
1x vitamine k2 200 mcg mk7
1x magnesium 800mg glycinate
  zaterdag 27 augustus 2016 @ 09:26:24 #151
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_164884804
Ik blijk ook psoriasis te hebben, heb er gelukkig niet veel last van. Heb nu een gel gekregen voor de plekjes die ik heb.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_164896284
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 23:46 schreef nz1900 het volgende:
Sinds kort neem ik magnesium, vitamine d3 en k2. De magnesium en de k2 zorgt ervoor dat het de vitamine d3 beter wordt opgenomen.

Dagelijks dus:
1x vitamine d3 5000 iu
Vitamine D kan inderdaad helpen, K2 en magnesium gebruik ik niet maar het wordt prima opgenomen. Veel mensen met Psoriasis hebben hier een tekort aan vitamine D of in ieder geval lage bloedwaarden. Over het algemeen zijn supplementen in NL laag gedoseerd maar ik (en mijn orthomoleculair airts) zou minimaal 4000iu per dag aanraden. Mijn bloedwaarden komen hierdoor op ongeveer 130nmol/L.

D3 is wel duur in NL over het algemeen, ik gebruik tegenwoordig een vloeibare variant welke 4000IU per dag bevat voor 1 jaar: http://www.carlsonlabs.com/p-293-super-daily-d3-4000-iu.aspx. Je moet zelf maar even een NL webshop vinden die het verkoopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stokkie_ op 27-08-2016 20:05:55 ]
  zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:03:57 #153
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_164896435
Je kan voor magnesium magnesiumzout kopen en daar spray van maken om te smeren op je huid.
Beste bron voor D (welke in juiste verhouding met A genomen moet worden) zijn (gefermenteerde) levertraan en boterolie. http://www.westonaprice.o(...)on-vitamins-a-and-d/

En:
http://www.howtobeatpsoriasis.com/
pi_164896894
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 20:03 schreef Manke het volgende:
Je kan voor magnesium magnesiumzout kopen en daar spray van maken om te smeren op je huid.
Beste bron voor D (welke in juiste verhouding met A genomen moet worden) zijn (gefermenteerde) levertraan en boterolie. http://www.westonaprice.o(...)on-vitamins-a-and-d/

En:
http://www.howtobeatpsoriasis.com/
Vitamine A zou ik niet extra slikken als je normaal eet, kan makkelijk meer kwaad doen dan goed.

Die laatste site doet overigens niks meer, heb jaren geleden eens zijn methode aangevraagd maar nooit antwoord op gehad. Ook heb ik het al lang opgegeven om te denken dat ik er zelf wat aan kan doen, het is of niet vol te houden of het doet simpelweg niks. Mijn advies is om gewoon een dermatoloog op te zoeken en hun protocol te volgen, hierdoor ben ik 99% schoon.
pi_164903488
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 19:58 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Vitamine D kan inderdaad helpen, K2 en magnesium gebruik ik niet maar het wordt prima opgenomen. Veel mensen met Psoriasis hebben hier een tekort aan vitamine D of in ieder geval lage bloedwaarden. Over het algemeen zijn supplementen in NL laag gedoseerd maar ik (en mijn orthomoleculair airts) zou minimaal 4000iu per dag aanraden. Mijn bloedwaarden komen hierdoor op ongeveer 130nmol/L.

D3 is wel duur in NL over het algemeen, ik gebruik tegenwoordig een vloeibare variant welke 4000IU per dag bevat voor 1 jaar: http://www.carlsonlabs.com/p-293-super-daily-d3-4000-iu.aspx. Je moet zelf maar even een NL webshop vinden die het verkoopt.
Op www.inspire.com/groups/talk-psoriasis/ staan diverse topic over d3 en k2, bestel zelf via iherb.com veel goedkoper. Probeer daarbij zoveel mogelijk het anti inflammatory diet te volgen.
pi_165651651
Psoriasis reageert goed op D3 en K2 supplementen samen met het anti inflammatory diet.
Mensen met reuma of ziekte van crohn zouden dit ook eens moeten proberen.

Natuurlijk speelt stress ook een rol.
pi_165651768
Net even anti-inflamatory diet gegoogled maar kom op veel van die woo-paginas uit. Iemand een link naar een beetje een goed wetenschappelijk onderbouwd anti-inflamatory diet?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_165652027
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 18:45 schreef nz1900 het volgende:
Psoriasis reageert goed op D3 en K2 supplementen samen met het anti inflammatory diet.

Ik zou het wel willen proberen, maar het wordt vast niet op basis van indicatie vergoed door de zorgverzekeraar?
mag het weten
pi_165657505
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 18:45 schreef nz1900 het volgende:

Wordt inderdaad veel over geschreven maar had bij mij na 2 maanden weinig effect. Wellicht dat het goed werkt wanneer je een erg lichte variant hebt.
pi_165660045
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 18:51 schreef oompaloompa het volgende:
Net even anti-inflamatory diet gegoogled maar kom op veel van die woo-paginas uit. Iemand een link naar een beetje een goed wetenschappelijk onderbouwd anti-inflamatory diet?
Dat is er niet, wil je daar op wachten ?
pi_165660435
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:45 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Wordt inderdaad veel over geschreven maar had bij mij na 2 maanden weinig effect. Wellicht dat het goed werkt wanneer je een erg lichte variant hebt.
Dagelijks dus:
1x vitamine d3 5000 iu

Anti-inflammatory diet, wat inhoud dat je geen suiker, brood, vette melkproducten, vlees, alcohol, nachtschades, frituur eten.
pi_165661086
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:50 schreef nz1900 het volgende:

[..]

Dat is er niet, wil je daar op wachten ?
Nou ik heb meer vertrouwen in een pagina waarin ze uitleggen dat stof x bepaalde stoffen heeft die aangetoond inflamation verlagen in blablzbla. Dan een pagina die over chakra's en nulpuntsvelden praat :P
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_165661149
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:02 schreef nz1900 het volgende:

[..]

Dagelijks dus:
1x vitamine d3 5000 iu

Anti-inflammatory diet, wat inhoud dat je geen suiker, brood, vette melkproducten, vlees, alcohol, nachtschades, frituur eten.
Yep, ik ben bekend met zo goed als alle dieten die er zijn maar allen hadden bij mij nauwelijks effect. Ik heb het zelf al een jaar of 17 en buiten het advies om geen fles wijn in een avond te drinken heeft het niet veel verschil gemaakt.

Het beste wat ik geleerd heb is dat je het niet bij jezelf moet neerleggen, laat het lekker over aan je dermatoloog, die weet toch echt wel wat meer over hoe het op te lossen. Ze hebben ervaring!!!
pi_165661422
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:25 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Yep, ik ben bekend met zo goed als alle dieten die er zijn maar allen hadden bij mij nauwelijks effect. Ik heb het zelf al een jaar of 17 en buiten het advies om geen fles wijn in een avond te drinken heeft het niet veel verschil gemaakt.

Het beste wat ik geleerd heb is dat je het niet bij jezelf moet neerleggen, laat het lekker over aan je dermatoloog, die weet toch echt wel wat meer over hoe het op te lossen. Ze hebben ervaring!!!
Die komt aan met biologicals, zware medicijnen, niet best voor je gezondheid. Vaak werken deze middelen ook maar tijdelijk. Maar goed iedereen moet het zelf weten.
pi_165661486
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:35 schreef nz1900 het volgende:

[..]

Die komt aan met biologicals, zware medicijnen, niet best voor je gezondheid. Vaak werken deze middelen ook maar tijdelijk. Maar goed iedereen moet het zelf weten.
Maar werkt het dieet wel? Ben wel benieuwd, voor mij deed het niks. En verder slecht voor gezondheid; bij 90%+ van de gebruikers is dit absoluut niet het geval. Op internet vindt je enkel de negatieve ervaringen.
pi_165661856
https://www.amazon.com/He(...)ds=healing+psoriasis

En lees de customer reviews

Slecht voor de gezondheid, hoe kom je daar nou bij ?
  vrijdag 30 september 2016 @ 00:00:59 #167
15080 static
pi_165661953
Bij mij is het doorgeslagen naar mijn gewrichten. -O-
pi_165662129
Nou ja, als er aangetoond is dat overgewicht een negatief effect heeft, zal vrijwel elk dieet dat tot gewichtsafname leidt voor veel mensen positief uitpakken, maar dat betekent niet dat als je geen overgewicht hebt het uitsluiten van suikers en/of vetten daadwerkelijk iets op zal leveren.
pi_165666559
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:56 schreef nz1900 het volgende:
https://www.amazon.com/He(...)ds=healing+psoriasis

En lees de customer reviews

Slecht voor de gezondheid, hoe kom je daar nou bij ?
Lees eens een paar reviews, volgens dat boek moet je veel meer dan diëten maar ik zou zeggen probeer het uit en deel je resultaten. Verder staat Amazon wel bekend om fake reviews.
pi_165679480
Ik heb 't ook, vooral op mijn hoofdhuid en als het heel erg is ook op mijn gezicht. En een beetje op mijn borst. Het is een paar jaar best heftig geweest met hele grote schilfers op mijn hoofd en veel jeuk en zelfs pijn aan mijn haren. Ik heb er vooral last van als ik verminderde weerstand heb, dit wordt dan weer veroorzaakt door stress, maar vooral alcohol, en ziekte natuurlijk ;) Sindsdien laat ik de alcohol rigoreus staan en sindsdien is het met ketaconazol zalf en shampoo goed beheersbaar. Ook mijn acne is bijna helemaal verdwenen sinds ik niet meer drink. Dus wellicht het proberen waard. Scheelt ook weer vele brakke dagen en dronkenschap mis ik eigenlijk ook niet meer.
pi_165679776
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 11:47 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Lees eens een paar reviews, volgens dat boek moet je veel meer dan diëten maar ik zou zeggen probeer het uit en deel je resultaten. Verder staat Amazon wel bekend om fake reviews.
Zodra er staat dat je je rug moet laten kraken door een chiropracter om de gifstoffen af te voeren beginnen de alarmbellen bij mij te rinkelen :P

Het kan ook onmogelijk niet werken.

Als je symptonen minder worden, werkte het dieet, als ze erger worden werkt het dieet ook maar zijn het opgeslagen gifstoffen die vrij komen. Dus wat er ook gebeurd, het dieet werkt!

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 22:47 schreef Doum het volgende:
Ik heb 't ook, vooral op mijn hoofdhuid en als het heel erg is ook op mijn gezicht. En een beetje op mijn borst. Het is een paar jaar best heftig geweest met hele grote schilfers op mijn hoofd en veel jeuk en zelfs pijn aan mijn haren. Ik heb er vooral last van als ik verminderde weerstand heb, dit wordt dan weer veroorzaakt door stress, maar vooral alcohol, en ziekte natuurlijk ;) Sindsdien laat ik de alcohol rigoreus staan en sindsdien is het met ketaconazol zalf en shampoo goed beheersbaar. Ook mijn acne is bijna helemaal verdwenen sinds ik niet meer drink. Dus wellicht het proberen waard. Scheelt ook weer vele brakke dagen en dronkenschap mis ik eigenlijk ook niet meer.
Las een onderzoek waarbij alcohol idd slechte gevolgen had, vooral zwaar bier, maar dat is juist zo lekker :/ Vraag me af of het een alles of niets verhaal is, of dat minderen ook helpt. Kan gemakkelijk 75% laten staan maar zou die andere 25% toch wel echt heel erg missen :'(
  maandag 12 februari 2018 @ 07:56:00 #172
238326 Worteltjestaart
pi_177122850
Dit is al een wat ouder topic, maar toch even een schop uit de krochten van de FOK-database...

Kort geleden is er bij mij (waarschijnlijk) artritis psoriatica gediagnosticeerd. Zeg maar reuma als gevolg van psoriasis. Het uit zich bij mij in mijn handen, polsen, bekken, linkervoet en onderrug.

:{ oh joy.

Raar genoeg lijk ik niet echt de overduidelijke huidproblemen van psoriasis te hebben.
Ik heb behoorlijke eczeem in mijn gezicht en op mijn (behaarde) hoodhuid, maar vooralsnog is de reumatoloog er niet van overtuigd dat het psoriasis is
Maar sinds kort heb ik op beide scheenbenen godsgruwelijk jeukende huidplekken. Voelt echt anders aan dan op mijn hoofd.
Maar als ik dan probeer te achterhalen hoe je psoriasis en eczeem van elkaar kunt onderscheiden word ik bepaald niet veel wijzer.

Iemand ervaring met gewrichtsklachten bij psoriasis? En ook bij het (vooralsnog) afwezig zijn van psoriasis-huidklachten?
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
pi_177122888
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 07:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dit is al een wat ouder topic, maar toch even een schop uit de krochten van de FOK-database...

Kort geleden is er bij mij (waarschijnlijk) artritis psoriatica gediagnosticeerd. Zeg maar reuma als gevolg van psoriasis. Het uit zich bij mij in mijn handen, polsen, bekken, linkervoet en onderrug.

:{ oh joy.

Raar genoeg lijk ik niet echt de overduidelijke huidproblemen van psoriasis te hebben.
Ik heb behoorlijke eczeem in mijn gezicht en op mijn (behaarde) hoodhuid, maar vooralsnog is de reumatoloog er niet van overtuigd dat het psoriasis is
Maar sinds kort heb ik op beide scheenbenen godsgruwelijk jeukende huidplekken. Voelt echt anders aan dan op mijn hoofd.
Maar als ik dan probeer te achterhalen hoe je psoriasis en eczeem van elkaar kunt onderscheiden word ik bepaald niet veel wijzer.

Iemand ervaring met gewrichtsklachten bij psoriasis? En ook bij het (vooralsnog) afwezig zijn van psoriasis-huidklachten?
Ik heb ook artritis psoriatica, inmiddels een jaar of 10.

Bij diagnose was de psoriasis bij mij ook niet heel actief, paar kleine plekjes, later is hier behaarde hoofdhuid en kleine plekjes op ellebogen en knieën bijgekomen.
hardcoholic
  maandag 12 februari 2018 @ 11:05:32 #174
238326 Worteltjestaart
pi_177125246
Wat maakt bij jou dat ze zeker weten dat het geen (seborrhoïsch) eczeem is?
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:42:51 #175
118585 Crutch
pi_177152759
Ik ben vorige week begonnen met methotrexaat.
Dat moet ik één keer per week innemen en vierentwintig uur later moet ik de bijwerkingen stoppen met foliumzuurpillen.

Ik merk eigenlijk meteen al dat stoppen met de zalf die ik gebruikte de plekken niet erger maakt.
Je moeder is een hamster
pi_177152868
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 11:05 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat maakt bij jou dat ze zeker weten dat het geen (seborrhoïsch) eczeem is?
Ooit consult gehad bij dermatoloog hiervoor, is toen vastgesteld.

Vanuit de dermatoloog ben ik toen doorgestuurd naar reumatoloog waarbij de artritis is vastgesteld
hardcoholic
pi_177152902
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:42 schreef Crutch het volgende:
Ik ben vorige week begonnen met methotrexaat.
Dat moet ik één keer per week innemen en vierentwintig uur later moet ik de bijwerkingen stoppen met foliumzuurpillen.

Ik merk eigenlijk meteen al dat stoppen met de zalf die ik gebruikte de plekken niet erger maakt.
Heb ik ook gebruikt, werd na ongeveer jaartje gebruiken kotsmisselijk van, was geen succes (meer).

Toen overgestapt naar eternacept, dot gebruik ik nog steeds naar tevredenheid :)
hardcoholic
  dinsdag 13 februari 2018 @ 15:23:43 #178
118585 Crutch
pi_177153743
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:48 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Heb ik ook gebruikt, werd na ongeveer jaartje gebruiken kotsmisselijk van, was geen succes (meer).

Toen overgestapt naar eternacept, dot gebruik ik nog steeds naar tevredenheid :)
Gingen je plekken wel weg?
Je moeder is een hamster
pi_177153893
Mijn beide ouders hebben/hadden het. (Vader is inmiddels overleden, dus over "hebben" kan ik uiteraard niet meer spreken.)
Anyway, als beide ouders het hebben, heb je zelf 50% kans om het ook te krijgen, toch? Maak ik me wel wat zorgen om, ook omdat ik jarenlang een plekje op mijn hoofd had dat jeukerig was en waar steeds een dood huidlaagje op vormde. Nu na vele jaren is het gelukkig wel verdwenen.
Ook heb ik een vingerkootje (linker ringvinger) die onderhuids altijd jeukerig aanvoelt. Is niks aan te zien en de huisarts kan er verder ook niks mee, maar de jeuk is er gewoon altijd. Is gelukkig niet al te irritant als ik er niet op let, maar toch is het iets waarvan ik hoop dat het niet aan psoriasis ligt; stel dat het in de loop der jaren alsnog open gaat? -O-
Verder is mijn gezicht zo schilferig als de pest als ik het niet insmeer; vooral mijn voorhoofd en naast mijn neus, maar ik denk niet dat dat met eventuele psoriasis te maken zou kunnen hebben, toch? Het is verder niet rood of zo.
pi_177154389
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:23 schreef Crutch het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook een jaar MTX gebruikt, bij mij gingen de plekken wel weg. Na enkele maanden ging ik over op de injectie (makkelijke pen) omdat ik last van misselijkheid had, dit ging ongeveer 9 maanden goed tot mijn huid weer slechter werd en ik ook last van misselijkheid kreeg. Er zijn echter mensen die dit jaren lang zonder problemen gebruiken.
Daarna ben ik met Stelara begonnen wat nu al een jaar erg goed werkt, 0 bijwerkingen.
pi_177159449
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:23 schreef Crutch het volgende:

[..]

ja, spul werkte erg goed, maar dus ook wel met nadelen :P
hardcoholic
  woensdag 14 februari 2018 @ 13:39:24 #182
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177177541
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:32 schreef ToT het volgende:
Mijn beide ouders hebben/hadden het. (Vader is inmiddels overleden, dus over "hebben" kan ik uiteraard niet meer spreken.)
Anyway, als beide ouders het hebben, heb je zelf 50% kans om het ook te krijgen, toch? Maak ik me wel wat zorgen om, ook omdat ik jarenlang een plekje op mijn hoofd had dat jeukerig was en waar steeds een dood huidlaagje op vormde. Nu na vele jaren is het gelukkig wel verdwenen.
Ook heb ik een vingerkootje (linker ringvinger) die onderhuids altijd jeukerig aanvoelt. Is niks aan te zien en de huisarts kan er verder ook niks mee, maar de jeuk is er gewoon altijd. Is gelukkig niet al te irritant als ik er niet op let, maar toch is het iets waarvan ik hoop dat het niet aan psoriasis ligt; stel dat het in de loop der jaren alsnog open gaat? -O-
Verder is mijn gezicht zo schilferig als de pest als ik het niet insmeer; vooral mijn voorhoofd en naast mijn neus, maar ik denk niet dat dat met eventuele psoriasis te maken zou kunnen hebben, toch? Het is verder niet rood of zo.
Probeer eens appelazijn en magnesium (chloride) olie/oplossing aan te brengen, het laatste kan je maken met dode zeezout of magnesium vlokken.
Schilferige plekken zijn bij mij nog steeds weg. Als het begint te jeuken doe ik er magnesium op, dan brandt het en is het weg.
Vgm komt het door een woekerende schimmel zoals candida, oorzaak magnesium tekort (door bv stress of schimmel) kwam ik ook tegen.

Magnesium is ook de perfecte deodorant vervanger merk ik.
  woensdag 14 februari 2018 @ 13:49:04 #183
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177179210
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:39 schreef Manke het volgende:

[..]

Probeer eens appelazijn en magnesium (chloride) olie/oplossing aan te brengen, het laatste kan je maken met dode zeezout of magnesium vlokken.
Schilferige plekken zijn bij mij nog steeds weg. Als het begint te jeuken doe ik er magnesium op, dan brandt het en is het weg.
Vgm komt het door een woekerende schimmel zoals candida, oorzaak magnesium tekort (door bv stress of schimmel) kwam ik ook tegen.

Magnesium is ook de perfecte deodorant vervanger merk ik.
Ah, thx voor de tips! ^O^
pi_177254218
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:32 schreef ToT het volgende:
Jij hebt toch eczeem?

Bij schilferige huid moet je je even inlezen over moisture withdrawal.

Toevallig ook hormoonzalen in je gezicht gesmeerd?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_177255266
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:42 schreef spierbal het volgende:

[..]

Jij hebt toch eczeem?

Bij schilferige huid moet je je even inlezen over moisture withdrawal.

Toevallig ook hormoonzalen in je gezicht gesmeerd?
Geen eczeem, nee. :N Ja hier en daar soms een beetje, maar dat gaat af en aan. (Een periode is het wel wat erger geweest, maar in principe is het inmiddels wel over.)
Ook geen hormoonzalf in mijn gezicht gesmeerd. :)
Maar thx voor de tip over die moisture withdrawal. ^O^ Ik zal het ff opzoeken.
Ik heb net ook weer Nivea for men hydraterende crème op m'n gezicht gesmeerd. Ik heb me jarenlang verzet tegen al dat soort middeltjes enzo, maar ik wil ook niet rondlopen met een chronisch schilferige kop.
Eerst gewone huis-tuin-en-keukenzalfjes geprobeerd, maar sommige daarvan doen gewoon echt pijn aan de ogen. :X
Maar goed, heeft dus weinig met psoriasis te maken? ^O^
pi_177256846
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:27 schreef ToT het volgende:

[..]

Geen eczeem, nee. :N Ja hier en daar soms een beetje, maar dat gaat af en aan. (Een periode is het wel wat erger geweest, maar in principe is het inmiddels wel over.)
Ook geen hormoonzalf in mijn gezicht gesmeerd. :)
Maar thx voor de tip over die moisture withdrawal. ^O^ Ik zal het ff opzoeken.
Ik heb net ook weer Nivea for men hydraterende crème op m'n gezicht gesmeerd. Ik heb me jarenlang verzet tegen al dat soort middeltjes enzo, maar ik wil ook niet rondlopen met een chronisch schilferige kop.
Eerst gewone huis-tuin-en-keukenzalfjes geprobeerd, maar sommige daarvan doen gewoon echt pijn aan de ogen. :X
Maar goed, heeft dus weinig met psoriasis te maken? ^O^
heb je in die jaren ook niets gesmeerd qua creme's?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_177257713
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 15:31 schreef spierbal het volgende:

[..]

heb je in die jaren ook niets gesmeerd qua creme's?
Op mijn gezicht? Nee, absoluut niet. :N
pi_177260725
Jongens ik word hier gek van de goed bedoelde adviezen en ervaringen. Maar ik zou graag een top 3 willen zien van zaken die echt werken.

Ik zelf gebruik zo nu en dan een hormonenzalf, dermovate. Maar vind het shit dat dat voorlopig mijn enige oplossing is om het geheel te onderdrukken.
  maandag 19 februari 2018 @ 15:43:12 #190
118585 Crutch
pi_177301406
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 19:26 schreef Apekoek het volgende:
Jongens ik word hier gek van de goed bedoelde adviezen en ervaringen. Maar ik zou graag een top 3 willen zien van zaken die echt werken.

Ik zelf gebruik zo nu en dan een hormonenzalf, dermovate. Maar vind het shit dat dat voorlopig mijn enige oplossing is om het geheel te onderdrukken.
Ga dan naar de Dermatoloog.
Die zal je lichttherapie, MTX of Furmaarzuur aanraden.
Je moeder is een hamster
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')