Bron?quote:Op woensdag 12 november 2008 14:39 schreef sphackr het volgende:
Maar om dan de kaken maar stijf op elkaar te houden, schiet ook niet echt op.
Mensen gaan dan gauw denken dat er meer achter zit.
Zoals ook in dit geval duidelijk is.
quote:Wij hebben netjes uitgelegd dat wij niet kunnen meewerken, omdat de zaak onder de rechter is.
Geen idee, maar kennelijk is er in opdracht van de burgemeester een verslag opgesteld van alles wat er gebeurd is: een relaas van feiten: het Feitenrelaas..quote:Op zondag 23 november 2008 23:09 schreef Bijsmaak het volgende:
Misschien heb ik niet opgelet, maar wat is de "Feitenrelaas"?
Dank, vanavond even kijken.quote:Op maandag 24 november 2008 10:14 schreef sphackr het volgende:
Uitzending gemist??????
http://player.omroep.nl/?aflID=8353002
Ik geloof niet dat jij door hebt wat er allemaal achter de schermen speelt daar.quote:Op maandag 24 november 2008 20:35 schreef Houtworm het volgende:
Vreemde gang van zaken daar.
De ene cafe eigenaar het leven zuur maken. De andere eigenaar de hand boven het hoofd houden ondanks rechterlijke uitspraken.
Tubantia, maandag 24 november 2008quote:Raadsnestor: Knip en Sjoers moeten opstappen
ALMELO - „Als het kerels zijn dan trekken ze nu hun conclusies en pakken ze hun biezen.” Gijs Stork, raadslid voor het Almelo’s Liberaal Alternatief (ALA) is onthutst over het beeld dat Zembla zondagavond heeft geschetst van het optreden van burgemeester Knip en wethouder Sjoers.
Naar eigen zeggen mist hij in beide bestuurders de honderd procent eerlijkheid, die nodig is om als bestuurder goed te kunnen functioneren. Het ALA-raadslid heeft inmiddels schriftelijke vragen bij het college van B en W van Almelo ingediend. Die hebben betrekking op de grondtransactie waarbij Sjoers privé betrokken was.
Sjoers kocht volgens Zembla, in 2004, via een slimme constructie goedkoop grond voor een eigen huis in woonwijk Het Kollenveld aan. Hij stelt vast dat ten tijde van de aankoop de wet Voorkeursrecht Gemeenten op de grond rustte en dat de verkoper het dus eerst aan de gemeente had moeten aanbieden.
„Ik wil de verklaring zien waaruit de notaris kon afleiden dat de gemeente afzag van haar recht tot eerste koop”, aldus Stork. Met de verklaring van Sjoers dat hij bij de aankoop van de grond burgemeester Knip en topambtenaar Haarhuis heeft laten meekijken, neemt Stork geen genoegen. „Haarhuis is een ondergeschikte van Sjoers. Wie laat nu een ondergeschikte over zoiets oordelen. Dat is op z’n minst ongepast. Dat kan niet.”
Tubantia, zondag 23 november 2008quote:Ahmet O.: 'Ik wilde niet moorden of gijzelen'
ENSCHEDE - "Ik heb de zaak niet opgebouwd om te verbranden... Maar zij hebben mijn toekomst geruïneerd, mij wanhopig gemaakt". Gijzelnemer Ahmet O. staat Zembla te woord. Het telefonische interview is de eerste reactie van de ondernemer O. op de 16e juni in Almelo. Hij stak zijn grand café De Rechter in brand en gijzelde vijf mensen. O. zegt: "De burgemeester is de enige die hiervoor verantwoordelijk is".
M. Knip zou geweigerde hebben O. te woord te staan, terwijl wethouder A. Sjoers hem niet meer wilde spreken en bij het café regelmatig de politie kwam. "Ik schaamde me om om me op straat te vertonen." Hij wilde niemand kwaad doen. "Toen ik de kamer verliet, heb ik ze gekust en honderd keer sorry gezegd."
Zembla schetst in de uitzending van vanavond 22.10 uur op Nederland 2 hoe Almelo met twee maten meet. Tegenover het ondernemerspaar Ahmet en Ayse O. dat niets voor elkaar krijgt, staat de succesman in de plaatselijke horeca J. Thorny die alles kan maken. Het programma wijst daarbij op zaken-, familie- en vriendenbanden tussen Thorny en de fractievoorzitters van het CDA en de VVD en wethouder A. Sjoers.
Eerst burgemeester M. Knip en daarna wethouder Sjoers weigeren antwoorden te geven. Een woordvoerder van de gemeente grijpt in als de projectleider J. Melsen van het Masterplan Almelo vertelt dat De Rechter in theorie tot 2017 had kunnen bestaan. Volgens Zembla regelde Sjoers voor zichzelf de zaakjes wel goed. Dankzij een handige constructie kon hij op Kollenveld een bouwkavel 38.000 euro onder de prijs kopen.
Sjoers bevestigt tegenover de krant dat hij grond van Kees Smit kocht, maar zegt dat hij burgemeester Knip en een topambtenaar heeft laten meekijken. 'Als een soort van integriteitscommissie. Knip en Haarhuis hebben erop toegezien dat ik een reële prijs, niet te hoog en niet te laag zou betalen.' Opdat ik me er later ook voor zou kunnen verantwoorden. Zoals nu dus." "De oorspronkelijke eigenaar wilde me een veel groter deel verkopen, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik moet in mijn functie niet in de grondhandel gaan zitten", zegt hij.
In het programma zegt Ahmet O. dat hij zelf een van de wapens kocht die hij gebruikte bij de gijzeling. De horecaondernemer stelde dat hij die nodig had om zichzelf te beschermen. Hij zegt nooit de bedoeling te hebben gehad wethouder Sjoers te vermoorden of mensen te gijzelen.
Fractievoorzitter Javier Cornelisse van de SP zal het college vragen stellen over de constateringen van 'Zembla'. Hij vindt dat duidelijk moet worden hoe vijf kavels in het plan Kollenveld in handen konden komen van particulier Smit, terwijl er een wet voorkeursrecht gemeente op lag en hoe vervolgens één van die kavels bij Sjoers terechtkwam.
Tubantia dinsdag 25 november 2008quote:College: 'Zembla schetst eenzijdig beeld'
ALMELO - Het tv-programma Zembla schetst volgens het college van B en W een eenzijdig beeld van de wijze waarop de gemeente Almelo wordt bestuurd. Dat stelt het college in een persbericht. Het legt uit dat interviewverzoeken zijn afgewezen omdat de kwestie rond de gijzeling onder de rechter is.
Almelo zou Zembla hebben aangeboden 'aanvullende vragen te beantwoorden en behulpzaam te zijn bij het controleren van relevante feiten', maar daarvan werd 'nauwelijks gebruik gemaakt'.
Volgens het college wordt niet met twee maten gemeten. Situaties die identiek lijken, zijn dat vaak niet. De gemeente stelt dat ze 'meer inzicht zou kunnen geven in lopende procedures en in de afwegingen die worden gemaakt'. In een toelichting zegt woordvoerster A. Oost dat het klopt dat café De Vier Vensters van Jan Torny zonder vergunning draait, terwijl De Rechter bij gebrek aan vergunning dicht moest. Ze zegt dat de gemeente denkt dat de horecagelegenheid met terras te legaliseren valt. De vergunningsloze situatie bestaat enkel omdat Torny z'n al lang bestaande zaak onder een nieuwe bv heeft gebracht. Daarom is een nieuwe vergunning nodig.
Oost gaat niet in op de vraag of medewerkster W. Peters van De Rechter ten onrechte is afgeschilderd als iemand met een dubieuze achtergrond. Wel zegt ze dat het niet vreemd is dat antecedenten van medewerkers worden nagetrokken. Dat zou ook gebeuren bij Tornij en zijn personeel. Burgemeester M. Knip noemde de grondaankoop van wethouder A. Sjoers in Almelo 'transparant'. Wat hem betreft is er niets mis.
Erger nog, hier is het gepromoveerd tot officieel beleidquote:Op dinsdag 25 november 2008 15:21 schreef sphackr het volgende:
[..]
Moderators mogen blijkbaar dubbel posten.
Hier word ook met 2 maten gemeten![]()
![]()
![]()
quote:Debat over Almelose gijzelzaak
Een debat over de Almelose gijzelzaak, waar Zembla zondag een documentaire over uitzond. Burgemeester Menno Knip wilde Zembla niet te woord staan. Aysje Okci, de vrouw van de café-eigenaar, die deze zomer een wethouder en vier ambtenaren gijzelde, en haar advocaat Jan Hein Kuijpers gaan verder in op de zaak.
Een antecedentenonderzoek is heel normaal voor diverse functies.quote:Op donderdag 27 november 2008 00:24 schreef Jantje222 het volgende:
Het is onbegrijpelijk waarom deze ondernemer zo tegengewerkt wordt. Jammer voor zo'n goede gemeente als Almelo.
Ik merkte wel in het gesprek aan tafel bij Paul en Witteman dat er blijkbaar iets anders meespeelt, maar dat de burgervader daarover niet veel kan of durft te zeggen. Hij begon nl over het voorbeeld van antecedentenonderzoek. Het kan zijn dat betrokkene partij een bepaald verleden heeft .
Je haalt dingen door elkaar, als je in Horeca wilt werken heb je helemaal geen sociale Hygiëne nodig, wel dient er ten alle tijden iemand aanwezig te zijn met een certificaat.quote:Op donderdag 27 november 2008 00:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een antecedentenonderzoek is heel normaal voor diverse functies.
Als je in de horeca wilt werken, heb je een certificaat Sociale Hygiëne nodig en daarvoor heb je niet alleen een cursus nodig, maar ook een verklaring van goed gedrag. Die verklaring houdt alleen in, dat de politie geen reden kan vinden om je als onbetrouwbaar aan te merken.
Let op de formulering!
Bij de geringste twijfel kan de politie zo'n verklaring al niet meer afgeven.
Dat is natuurlijk een grof schandaal.quote:Op donderdag 27 november 2008 13:12 schreef sphackr het volgende:
De reactie van Zembla:
Ons eerste interviewverzoek deden wij op 23 september 2008. Burgemeester Knip en wethouder Sjoers hebben sindsdien elk informeel en formeel overleg van de hand gewezen en elke interview op welk onderwerp dan ook geweigerd. Met een beroep op de Wet Openbaar Bestuur, hebben we informatie opgevraagd. De gemeente heeft de wettelijke verplichting hieraan gehoor te geven, en heeft dat ook gedaan, op enkele essentiele stukken na, die we vooralsnog niet mogen inzien.
Het college, met wethouder Sjoers, heeft toegestaan dat Kees Smit grond in dit gebied kon kopen. Wethouder Sjoers heeft tegen een vriendenprijs een kavel van hem gekocht waarna de familie Smit winst op de rest van de grond kon maken.
De marktconforme prijs is een oneigenlijk argument. Sjoers heeft minimaal ruim 32.000 Euro minder voor zijn grond betaald dan de drie particuliere gezinnen die de drie overige percelen kochten, nog los van een BTW voordeel. Het is juist aan de wethouder om dit soort prijsopdrijving te voorkomen. (bron: www.zembla.vara.nl)
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)oop_wethouder__.htmlquote:Onderzoek naar grondaankoop wethouder
ALMELO - De gemeenteraad van Almelo heeft opdracht gegeven voor een onafhankelijk onderzoek naar de grondaankoop van wethouder Anthon Sjoers voor de bouw van diens woning in een Almelose wijk. Het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeente verricht het onderzoek. In een uitzending van het tv-programma Zembla wordt het beeld geschetst dat Sjoers in zijn rol als wethouder profijt heeft getrokken van deze transactie.
Sjoers ontkent in alle toonaarden dat hij eind 2004 voordeel heeft genoten bij de grondaankoop. Hij refereert aan de koopprijs die conform de gemeentelijke grondprijzen was. Bovendien liet hij volgens eigen zeggen burgemeester Knip en een topambtenaar tijdens de transactie over zijn schouder meekijken om alle schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Desalniettemin wil de gemeenteraad weten of Sjoers integer heeft gehandeld.
De gemeente ook niet, toch duurt het jaren voordat je ze potentieel kan overtuigen van hun ongelijk. Al geld dit natuurlijk wel voor zo ongeveer alle gemeenten.quote:Op maandag 1 december 2008 13:34 schreef sphackr het volgende:
Zembla heeft geen monopolie op de waarheid.
En nu hebben ze maar besloten om de website stop te zetten:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat ze beweren er niks mee te maken hebbenquote:Bambini International distantiëert zich als hostingprovider van alle activiteiten m.b.t.
Dhr. M. van der Zalm in combinatie met "De heren van Almelo"
en heeft daarom deze website stopgezet
quote:Op woensdag 3 december 2008 14:15 schreef el_godi het volgende:
Weg met Knip en Sjoers, teken: herenvanalmelo
Whois-data:Dus je moet je als hostingprovider tegenwoordig scharen achter de inhoud van de site van je klanten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu hebben ze maar besloten om de website stop te zetten:
[..]
Omdat ze beweren er niks mee te maken hebben
Je kon gewoon alles vinden van ze, dus....
Alle firmanamen op dat adres via kvk:
Golden Sounds Entertainment / MODEPLUS / Stichting Bambini Foundation / Bambini International B.V./ MODEHUIS STROEVE V.O.F. / Yvon Women's wear
Emailadres van die lui: hvalmelo@hotmail.com
Zal wat worden.
Vage situatie.
Die afleiding doet de gemeente denk ik expres. Om de beerput maar zoveel mogelijk gesloten te houden.quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:06 schreef Houtworm het volgende:
Jammer dat het nu vooral over de vermeende foute aankoop van Sjoers gaat. Er is veel meer aan de hand dan dat.
Dat Telegraaf artikel een paar dagen voor de Zembla uitzending was ook wel veelzeggend.quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:08 schreef Specularium het volgende:
[..]
Die afleiding doet de gemeente denk ik expres. Om de beerput maar zoveel mogelijk gesloten te houden.
Heb je het optreden bij P&W gezien? Tussen de burgemeester en de vrouw van de vastzittende ondernemer?quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:12 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dat Telegraaf artikel een paar dagen voor de Zembla uitzending was ook wel veelzeggend.
En dat gejank nu dat de aanpak van Zembla zo slecht is, dat ze Knip niet hadden mogen overvallen, is ook wel treurig. Er is ze diverse malen om een reactie gevraagd maar dat werd consequent geweigerd.
Daar zou ik maar geen al te hoge verwachtingen van hebben.quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:52 schreef Houtworm het volgende:
Ik ben heel benieuwd wat de verschillende rechtzaken en onderzoeken op gaan leveren.
Onzin, er is niks valide aan dat argument.quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:14 schreef Specularium het volgende:
Was overduidelijk dat de man het een en ander te verbergen had maar dat onder het mom 'de zaak ligt bij de rechter' (valide argument overigens) niet wilde uitspreken.
http://www.herenvanalmelo.nl/quote:Beste Lezer,
Volgens planning had deze website vanavond om 20.00 uur online moeten gaan. Maar onder "zware" druk van o.a. mijn omgeving, heb ik vandaag, vrijdag 5 december 2008 besloten te stoppen met de "Heren van Almelo"!
Voor iedereen die het jammer vindt dat de "Heren van Almelo" nu definitief stopt en mij gesteund hebben: Hartelijk dank!
In dat onderzoek werd toch gesugereerd dat een serveerster zich bezig zou houden met criminele activiteiten. Terwijl ze niet eens een strafblad heeft.quote:Op woensdag 10 december 2008 03:01 schreef AryaMehr het volgende:
Cafe gijzelnemer krijgt geen vergunning!
De echtgenote van de man die op 16 juni een wethouder en vier ambtenaren van de gemeente Almelo gijzelde, krijgt geen vergunning om haar café in Almelo uit te baten. Dat maakte het college van b en w gisteren bekend.
Volgens de gemeente is uit onderzoek van Justitie gebleken dat het café als dekmantel zou dienen voor criminele activiteiten.
De gijzeling heeft geen doorslaggevende rol gespeeld in het besluit van het college, zo benadrukte burgemeester Menno Knip gisteren. Het collegebesluit is gevallen op basis van het Bibob-onderzoek. De Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen wordt uitgevoerd als het vermoeden bestaat dat een onderneming gebruikt wordt voor criminele activiteiten. De eigenaresse van het grand café heeft vier weken de tijd om in beroep te gaan.
Dat maakte Zembla ervan ja. Bibob is een integriteitsonderzoek dat wel even wat verder gaat dan het checken van strafbladen van personeel.quote:Op woensdag 10 december 2008 11:10 schreef Houtworm het volgende:
[..]
In dat onderzoek werd toch gesugereerd dat een serveerster zich bezig zou houden met criminele activiteiten. Terwijl ze niet eens een strafblad heeft.
Gelukkig hebben die mensen een goede advocaat.
Waar zijn die suggesties gedaan? Heb je daar een bron van?quote:Op woensdag 10 december 2008 12:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat maakte Zembla ervan ja. Bibob is een integriteitsonderzoek dat wel even wat verder gaat dan het checken van strafbladen van personeel.
Voor ons is het slechts gokken natuurlijk omdat dat rapport niet openbaar is, maar er zijn suggesties gedaan dat de eigenaar banden had met een Koerdische bende/beweging. Dat hij impulsief besloot tot een gijzeling en daarvoor blijkbaar allemaal wapens direct voorhanden had wekt ook wel wat twijfel bij mij.
Bureau Bibob is trouwens een landelijk orgaan en staat los van de gemeente Almelo
Gesugereerd? Dat staat er toch keihard in dat rapport?quote:Op woensdag 10 december 2008 11:10 schreef Houtworm het volgende:
[..]
In dat onderzoek werd toch gesugereerd dat een serveerster zich bezig zou houden met criminele activiteiten. Terwijl ze niet eens een strafblad heeft.
Gelukkig hebben die mensen een goede advocaat.
Nou snel dat onderzoek openbaar maken dan. De gemeente Almelo is in mijn ogen heel wat twijfelachtiger dan de familie Ocki. Zou me niks verbazen als de gemeente wat in het oor van de onderzoekers heeft gefluisterd.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat maakte Zembla ervan ja. Bibob is een integriteitsonderzoek dat wel even wat verder gaat dan het checken van strafbladen van personeel.
Voor ons is het slechts gokken natuurlijk omdat dat rapport niet openbaar is, maar er zijn suggesties gedaan dat de eigenaar banden had met een Koerdische bende/beweging. Dat hij impulsief besloot tot een gijzeling en daarvoor blijkbaar allemaal wapens direct voorhanden had wekt ook wel wat twijfel bij mij.
Bureau Bibob is trouwens een landelijk orgaan en staat los van de gemeente Almelo
Niet het eerste bericht waaruit blijkt dat er heel wat misgaat in de Almelose politiek. En Knip maar volhouden dat er niks aan de hand is en alles netjes gaat.quote:En ook heeft de maandag van Almelo een heftig effect gehad op de toch al broze verstandhouding tussen gemeentebestuur en bevolking. Er waren er steunbetuigingen voor de slachtoffers, maar die verdwenen naar de achtergrond door de massieve aanval op gemeentebestuurders, waarvan de teneur was dat Almelo het allemaal over zichzelf heeft afgeroepen, door het 'eeuwige ondernemertje pesten'.
Twee geladen vuurwapens. Heb jij ze in de kast liggen? Ik ook niet.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:18 schreef Houtworm het volgende:
Kun jij mij vertellen hoeveel wapens die man direct voorhanden had? Volgens mij is er helemaal niet zoveel voor nodig om een gijzeling te plegen.
Ik vind het ook niet zo gek, maar dat is op basis van wat ik in Zembla heb gezien. En Zembla maakt mooie producten, maar ze zijn altijd zo tendentieus als de pest natuurlijk.quote:Ik vind het ook helemaal niet zo gek dat iemand impulsief overgaat tot een misdaad. Als je consequent door de gemeente wordt tegengewerkt terwijl anderen de volle medewerking krijgen is het een kwestie van tijd voordat de bom barst.
2 geladen vuurpwapens. Jij deed alsof die een compleet arsenaal in zijn kelder had. En nee, ik heb ze niet in de kast liggen. Maar het lijkt me niet iets wat moeilijk te krijgen is in Nederland. Niet iets wat je alleen maar kunt hebben als je onderdeel bent van een terrorisme netwerk.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Twee geladen vuurwapens. Heb jij ze in de kast liggen? Ik ook niet.
[..]
Ik vind het ook niet zo gek, maar dat is op basis van wat ik in Zembla heb gezien. En Zembla maakt mooie producten, maar ze zijn altijd zo tendentieus als de pest natuurlijk.
Dat Bibob-onderzoek bijvoorbeeld werd zogenaamd 'onderuit gehaald' door te vragen aan die medewerker of ze een strafblad had. Dit terwijl bibob een veel uitgebreidere test is om te voorkomen dat de georganiseerde misdaad horecagelegenheden in handen krijgt (met name in Amsterdam is dat een serieus probleem).
De gemeente zit dan met een vervelende situatie. Zij mogen niets uit dat rapport openbaar maken, geven dan dus ook geen commentaar en krijgen heel snel de verdenking op zich dat het een verzinsel is. Helemaal in een programma als Zembla.
Opnieuw mijn vraag, misschien las je er overheen.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik bedoel ook niet dat de man een terrorist is. Uit de media-berichten kwam naar voren dat het een hard werkende ondernemer is. Ik vind het wel wat vreemd dat als je impulsief een gijzeling uitvoert, je blijkbaar wel twee geladen vuurwapens voor handen hebt.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:48 schreef Houtworm het volgende:
[..]
2 geladen vuurpwapens. Jij deed alsof die een compleet arsenaal in zijn kelder had. En nee, ik heb ze niet in de kast liggen. Maar het lijkt me niet iets wat moeilijk te krijgen is in Nederland. Niet iets wat je alleen maar kunt hebben als je onderdeel bent van een terrorisme netwerk.
Als je verder kijkt dan alleen Zembla zul je zien dat de familie Ocki niet de enige is die moeite heeft met de gemeente. Daarnaast is er niks tendentieus aan het laten zien van een gemeente die geen enkele reactie wilt geven maar wel zelf de pers opzoekt en gaan sugereren dat het uitgaansleven van Almelo beheerst wordt door criminelen.
De gemeente heeft zat mogelijkheden gehad om Zembla te woord te staan, maar ze weigeren gewoon consequent. Ook vragen die niks met Bibob of de gijzeling te maken hadden werden niet beantwoord.
Zie die scene bij de maquette waarbij de voorlichter ineens gaat roepen dat de camera uitmoet. Daarmee zetten ze zichzelf veel meer te kakken dan wanneer die vraag over hoelang het cafe had kunnen bestaan beantwoord werd.
quote:Op woensdag 10 december 2008 14:02 schreef verita het volgende:
[..]
Opnieuw mijn vraag, misschien las je er overheen.
Waar zijn die suggesties gedaan en heb je een bron daar van?
quote:De Telegraaf meldt dat een Koerdische bende de horeca, gemeentebestuur en ambtenaren in de stad in een wurggreep houdt. Mogelijk is de PKK betrokken bij de afpersing. VVD-Kamerlid Teeven heeft hierover opheldering gevraagd.
Volgens de Telegraaf worden horecaondernemers in de binnenstad gechanteerd en afgeperst en moeten vaak forse bedragen aan 'protectiegeld' betalen. Uit angst voor represailles willen slachtoffers louter anoniem hun verhaal doen.
De Koerdische cafébaas Ahmet O. zou mogelijk betrokken zijn bij de afpersingen en geld hebben geleend van de PKK. Hij kwam eerder in het nieuws nadat hij zijn eigen zaak De Rechter in brand stak en vervolgens op het stadhuis een wethouder en vier ambtenaren uren gijzelde.
Het stadhuis van Almelo heeft bevestigd dat er een Bibob-onderzoek is geweest naar Ahmet O. en banden met de PKK. De advocaat van Ahmet O. noemde de aantijgingen onzin.
VVD-kamerlid Fred Teeven heeft het ministerie van Justitie gevraagd of het klopt dat de PKK betrokken is bij de afpersing. Indien het waar is wil Teeven dat de autoriteiten maatregelen treffen.
Het tv-programma Zembla zal aankomende zondag opnieuw aandacht besteden aan de gijzeling in Almelo.
quote:ALMELO – Volgens de Telegraaf hebben Turkse criminelen de horeca, het gemeentebestuur en de ambtenaren van Almelo in een wurggreep. Horeca-ondernemers zouden worden gechanteerd en zouden vaak forse bedragen aan ‘beschermingsgeld’ moeten ophoesten. Wie niet betaalt kan rekenen op strafexercities. Ahmet O., eigenaar van het voormalige café De Rechter zou hier een prominente rol in hebben. O. zou geld hebben geleend van de Koerdische PKK voor zijn etablissement. Dit is door middel van een BIBOB-onderzoek door de gemeente ook onderzocht. Het onderzoek is onlangs afgerond en de betrokken personen krijgen nu eerst de gelegenheid hun visie hierop te geven. O. zou vermoeden dat politici en collega-ondernemers een complot tegen hem smeden. Volgens een anonieme kroegbaas uit Almelo was dit juist het omgekeerde. Men was blij met de komst van De Rechter aangezien het pand leeg en vervallen was. In een brief en een gesprek met O. lieten zij hem dit ook weten. Dit gesprek verliep echter zo slecht dat er diverse mensen politiebescherming hebben gehad.
Heel verassend dat ineens dat onderzoek naar buiten komt vlak voor de uitzending van Zembla...quote:
Ik heb geen idee wat er van waar is. Bibob vond in ieder geval genoeg reden om een negatief advies uit te brengen. Of dat nu kwam door een lening van de PKK of banden met de Georganiseerde Criminaliteit, of door weer iets anders, geen idee.quote:Op woensdag 10 december 2008 14:16 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Heel verassend dat ineens dat onderzoek naar buiten komt vlak voor de uitzending van Zembla...
Niemand weet waar die informatie vandaan komt en waar die op is gebasseerd. Andere cafe eigenaren zeggen van niks te weten en ook de politie zegt dat er geen aangiftes zijn gedaan van bedreigingen of andere zaken die je zou verwachten bij een in de Telegraaf geschetste situatie.
Nogmaals, in dat onderzoek wordt dus iemand als gevaarlijk gebrandmerkt terwijl die persoon niet eens een strafblad heeft. Het gaat dan om een serveerster.quote:Op woensdag 10 december 2008 14:05 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik bedoel ook niet dat de man een terrorist is. Uit de media-berichten kwam naar voren dat het een hard werkende ondernemer is. Ik vind het wel wat vreemd dat als je impulsief een gijzeling uitvoert, je blijkbaar wel twee geladen vuurwapens voor handen hebt.
Voor alle duidelijkheid: ik was ook verontwaardigd na die uitzending. Met name de verschillende behandeling die die andere ondernemer kreeg was gewoon pure vriendjespolitiek. En die grondtransactie was op z'n minst dubieus. Dat de PR niet op orde was mag ook duidelijk zijn.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de gemeente geen gegronde bezwaren kan hebben tegen deze man. Bureau Bibob is een onafhankelijke organisatie, ver verwijderd van het gekrakeel in Almelo en die hebben blijkbaar reden gezien om een negatief advies uit te brengen. Vriendjespolitiek aan de ene kant maakt nog niet dat de andere kant automatisch heilig is.
En ik geloof niet dat een hardwerkende cafe eigenaar die voor een eerder cafe vergunningen heeft gekregen ineens zo'n groot gevaar is dat die met alle mogelijk middelen moet worden tegengewerkt door de gemeente.quote:Op woensdag 10 december 2008 14:23 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat er van waar is. Bibob vond in ieder geval genoeg reden om een negatief advies uit te brengen. Of dat nu kwam door een lening van de PKK of banden met de Georganiseerde Criminaliteit, of door weer iets anders, geen idee.
Ik geloof alleen niet zo in een samenzweringstheorie waarbij een wethouder in Almelo het ministerie van Justitie aanstuurt om een cafe-houder te pesten.
Hoe komen ze aan deze informatie? Een andere theorie is dat het andersom is. Dat hij juist afgeperst wordt om geld wit te wassen. De echte criminele kopstukken gaan echt niet een café openen om vol in het vizier te staan. Dat verandert echter niets aan de uitslag van een BIBOB-onderzoek die slechts alleen kijkt of een onderneming vatbaar is voor criminele activiteiten, maar er moet toch duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen dader en slachtoffer. Anders kun je zowat alle Turkse c.q. Koerdische ondernemers uitsluiten.quote:Ahmet O., eigenaar van het voormalige café De Rechter zou hier een prominente rol in hebben. O. zou geld hebben geleend van de Koerdische PKK voor zijn etablissement.
De volgende aantoonbare leugen van Knip; de gijzeling en brandstichting zijn juist de primaire gronden tot het weigeren van de exploitatie- en drank en horecavergunning.quote:Op woensdag 10 december 2008 11:39 schreef sphackr het volgende:
Geen cafévergunning voor gijzelnemer Almelo
[..]
Knip beroept zich op de wet-Bibob, op basis waarvan aanvragers van vergunningen kunnen worden gescreend. Ook de gijzeling is bij het onderzoek betrokken, maar is volgens de gemeente niet van doorslaggevende betekenis geweest bij het besluit de exploitatie- en drank en horecavergunning te weigeren.
[..]
Bron:Trouw
quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:54 schreef r_one het volgende:
Zojuist bij RTV Oost een mooie schijnvertoning: burgemeester Knip vs mw. Okci en dhr. Eshuis.
Eerstgenoemde wilde niet bij de anderen aan tafel zitten en verkast daarom na elke vraag naar de publieke tribuneGenante vertoning ... dat moet leiding geven aan een gemeente.
Uitzending zal vanaf morgen wel te zien zijn op http://www.rtvoost.nl/UitzendingGemist/Default.aspx (en dan "In de wandelgangen")
quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:54 schreef r_one het volgende:
Zojuist bij RTV Oost een mooie schijnvertoning: burgemeester Knip vs mw. Okci en dhr. Eshuis.
Eerstgenoemde wilde niet bij de anderen aan tafel zitten en verkast daarom na elke vraag naar de publieke tribuneGenante vertoning ... dat moet leiding geven aan een gemeente.
Uitzending zal vanaf morgen wel te zien zijn op http://www.rtvoost.nl/UitzendingGemist/Default.aspx (en dan "In de wandelgangen")
Feitelijk ligt er nog niet eens een besluit voor maar slechts een voornemen, dé procedures (juridisch) lopen dus nog niet echt; ik zie niet in waarom er dan geen discussie mogelijk is.quote:Op zaterdag 13 december 2008 16:16 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
![]()
Opzich wel logisch dat je als burgemeester niet in discussie gaat als de procedures nog lopen, maar dit is wel weer een pareltje op PR-gebied hoor
Knip had daar gewoon niet moeten gaan zitten, hij kan en mag niks zeggen over het onderzoek dus dan heb je ook niks te melden. Het is een raar mannetje.quote:Op zaterdag 13 december 2008 16:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Feitelijk ligt er nog niet eens een besluit voor maar slechts een voornemen, dé procedures (juridisch) lopen dus nog niet echt; ik zie niet in waarom er dan geen discussie mogelijk is.
Plus de discussie werd nu toch wél gevoerd, niet direct face-to-face maar wel door het belachelijke komen-en-gaan gedoe.
Over het Bibob-onderzoek niet nee. Maar ook over andere feitelijkheden is hij onwillig en verschuilt zich ten onrechte aan (het geheim van) het Bibob-rapport.quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:15 schreef Dirkh het volgende:
Knip had daar gewoon niet moeten gaan zitten, hij kan en mag niks zeggen over het onderzoek dus dan heb je ook niks te melden. Het is een raar mannetje.
Heb jij het voornemen ook gelezen?quote:Aan de andere kant is die Okci eerder al veroordeeld voor wapenbezit, daar kan de gemeente niet om heen. Dan kan die advocaat wel zeggen dat vanwege de veroordeling het wapenbezit vergeten moet worden, maar dat is bullshit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |