Bron?quote:Op woensdag 12 november 2008 14:39 schreef sphackr het volgende:
Maar om dan de kaken maar stijf op elkaar te houden, schiet ook niet echt op.
Mensen gaan dan gauw denken dat er meer achter zit.
Zoals ook in dit geval duidelijk is.
quote:Wij hebben netjes uitgelegd dat wij niet kunnen meewerken, omdat de zaak onder de rechter is.
Geen idee, maar kennelijk is er in opdracht van de burgemeester een verslag opgesteld van alles wat er gebeurd is: een relaas van feiten: het Feitenrelaas..quote:Op zondag 23 november 2008 23:09 schreef Bijsmaak het volgende:
Misschien heb ik niet opgelet, maar wat is de "Feitenrelaas"?
Dank, vanavond even kijken.quote:Op maandag 24 november 2008 10:14 schreef sphackr het volgende:
Uitzending gemist??????
http://player.omroep.nl/?aflID=8353002
Ik geloof niet dat jij door hebt wat er allemaal achter de schermen speelt daar.quote:Op maandag 24 november 2008 20:35 schreef Houtworm het volgende:
Vreemde gang van zaken daar.
De ene cafe eigenaar het leven zuur maken. De andere eigenaar de hand boven het hoofd houden ondanks rechterlijke uitspraken.
Tubantia, maandag 24 november 2008quote:Raadsnestor: Knip en Sjoers moeten opstappen
ALMELO - „Als het kerels zijn dan trekken ze nu hun conclusies en pakken ze hun biezen.” Gijs Stork, raadslid voor het Almelo’s Liberaal Alternatief (ALA) is onthutst over het beeld dat Zembla zondagavond heeft geschetst van het optreden van burgemeester Knip en wethouder Sjoers.
Naar eigen zeggen mist hij in beide bestuurders de honderd procent eerlijkheid, die nodig is om als bestuurder goed te kunnen functioneren. Het ALA-raadslid heeft inmiddels schriftelijke vragen bij het college van B en W van Almelo ingediend. Die hebben betrekking op de grondtransactie waarbij Sjoers privé betrokken was.
Sjoers kocht volgens Zembla, in 2004, via een slimme constructie goedkoop grond voor een eigen huis in woonwijk Het Kollenveld aan. Hij stelt vast dat ten tijde van de aankoop de wet Voorkeursrecht Gemeenten op de grond rustte en dat de verkoper het dus eerst aan de gemeente had moeten aanbieden.
„Ik wil de verklaring zien waaruit de notaris kon afleiden dat de gemeente afzag van haar recht tot eerste koop”, aldus Stork. Met de verklaring van Sjoers dat hij bij de aankoop van de grond burgemeester Knip en topambtenaar Haarhuis heeft laten meekijken, neemt Stork geen genoegen. „Haarhuis is een ondergeschikte van Sjoers. Wie laat nu een ondergeschikte over zoiets oordelen. Dat is op z’n minst ongepast. Dat kan niet.”
Tubantia, zondag 23 november 2008quote:Ahmet O.: 'Ik wilde niet moorden of gijzelen'
ENSCHEDE - "Ik heb de zaak niet opgebouwd om te verbranden... Maar zij hebben mijn toekomst geruïneerd, mij wanhopig gemaakt". Gijzelnemer Ahmet O. staat Zembla te woord. Het telefonische interview is de eerste reactie van de ondernemer O. op de 16e juni in Almelo. Hij stak zijn grand café De Rechter in brand en gijzelde vijf mensen. O. zegt: "De burgemeester is de enige die hiervoor verantwoordelijk is".
M. Knip zou geweigerde hebben O. te woord te staan, terwijl wethouder A. Sjoers hem niet meer wilde spreken en bij het café regelmatig de politie kwam. "Ik schaamde me om om me op straat te vertonen." Hij wilde niemand kwaad doen. "Toen ik de kamer verliet, heb ik ze gekust en honderd keer sorry gezegd."
Zembla schetst in de uitzending van vanavond 22.10 uur op Nederland 2 hoe Almelo met twee maten meet. Tegenover het ondernemerspaar Ahmet en Ayse O. dat niets voor elkaar krijgt, staat de succesman in de plaatselijke horeca J. Thorny die alles kan maken. Het programma wijst daarbij op zaken-, familie- en vriendenbanden tussen Thorny en de fractievoorzitters van het CDA en de VVD en wethouder A. Sjoers.
Eerst burgemeester M. Knip en daarna wethouder Sjoers weigeren antwoorden te geven. Een woordvoerder van de gemeente grijpt in als de projectleider J. Melsen van het Masterplan Almelo vertelt dat De Rechter in theorie tot 2017 had kunnen bestaan. Volgens Zembla regelde Sjoers voor zichzelf de zaakjes wel goed. Dankzij een handige constructie kon hij op Kollenveld een bouwkavel 38.000 euro onder de prijs kopen.
Sjoers bevestigt tegenover de krant dat hij grond van Kees Smit kocht, maar zegt dat hij burgemeester Knip en een topambtenaar heeft laten meekijken. 'Als een soort van integriteitscommissie. Knip en Haarhuis hebben erop toegezien dat ik een reële prijs, niet te hoog en niet te laag zou betalen.' Opdat ik me er later ook voor zou kunnen verantwoorden. Zoals nu dus." "De oorspronkelijke eigenaar wilde me een veel groter deel verkopen, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik moet in mijn functie niet in de grondhandel gaan zitten", zegt hij.
In het programma zegt Ahmet O. dat hij zelf een van de wapens kocht die hij gebruikte bij de gijzeling. De horecaondernemer stelde dat hij die nodig had om zichzelf te beschermen. Hij zegt nooit de bedoeling te hebben gehad wethouder Sjoers te vermoorden of mensen te gijzelen.
Fractievoorzitter Javier Cornelisse van de SP zal het college vragen stellen over de constateringen van 'Zembla'. Hij vindt dat duidelijk moet worden hoe vijf kavels in het plan Kollenveld in handen konden komen van particulier Smit, terwijl er een wet voorkeursrecht gemeente op lag en hoe vervolgens één van die kavels bij Sjoers terechtkwam.
Tubantia dinsdag 25 november 2008quote:College: 'Zembla schetst eenzijdig beeld'
ALMELO - Het tv-programma Zembla schetst volgens het college van B en W een eenzijdig beeld van de wijze waarop de gemeente Almelo wordt bestuurd. Dat stelt het college in een persbericht. Het legt uit dat interviewverzoeken zijn afgewezen omdat de kwestie rond de gijzeling onder de rechter is.
Almelo zou Zembla hebben aangeboden 'aanvullende vragen te beantwoorden en behulpzaam te zijn bij het controleren van relevante feiten', maar daarvan werd 'nauwelijks gebruik gemaakt'.
Volgens het college wordt niet met twee maten gemeten. Situaties die identiek lijken, zijn dat vaak niet. De gemeente stelt dat ze 'meer inzicht zou kunnen geven in lopende procedures en in de afwegingen die worden gemaakt'. In een toelichting zegt woordvoerster A. Oost dat het klopt dat café De Vier Vensters van Jan Torny zonder vergunning draait, terwijl De Rechter bij gebrek aan vergunning dicht moest. Ze zegt dat de gemeente denkt dat de horecagelegenheid met terras te legaliseren valt. De vergunningsloze situatie bestaat enkel omdat Torny z'n al lang bestaande zaak onder een nieuwe bv heeft gebracht. Daarom is een nieuwe vergunning nodig.
Oost gaat niet in op de vraag of medewerkster W. Peters van De Rechter ten onrechte is afgeschilderd als iemand met een dubieuze achtergrond. Wel zegt ze dat het niet vreemd is dat antecedenten van medewerkers worden nagetrokken. Dat zou ook gebeuren bij Tornij en zijn personeel. Burgemeester M. Knip noemde de grondaankoop van wethouder A. Sjoers in Almelo 'transparant'. Wat hem betreft is er niets mis.
Erger nog, hier is het gepromoveerd tot officieel beleidquote:Op dinsdag 25 november 2008 15:21 schreef sphackr het volgende:
[..]
Moderators mogen blijkbaar dubbel posten.
Hier word ook met 2 maten gemeten![]()
![]()
![]()
quote:Debat over Almelose gijzelzaak
Een debat over de Almelose gijzelzaak, waar Zembla zondag een documentaire over uitzond. Burgemeester Menno Knip wilde Zembla niet te woord staan. Aysje Okci, de vrouw van de café-eigenaar, die deze zomer een wethouder en vier ambtenaren gijzelde, en haar advocaat Jan Hein Kuijpers gaan verder in op de zaak.
Een antecedentenonderzoek is heel normaal voor diverse functies.quote:Op donderdag 27 november 2008 00:24 schreef Jantje222 het volgende:
Het is onbegrijpelijk waarom deze ondernemer zo tegengewerkt wordt. Jammer voor zo'n goede gemeente als Almelo.
Ik merkte wel in het gesprek aan tafel bij Paul en Witteman dat er blijkbaar iets anders meespeelt, maar dat de burgervader daarover niet veel kan of durft te zeggen. Hij begon nl over het voorbeeld van antecedentenonderzoek. Het kan zijn dat betrokkene partij een bepaald verleden heeft .
Je haalt dingen door elkaar, als je in Horeca wilt werken heb je helemaal geen sociale Hygiëne nodig, wel dient er ten alle tijden iemand aanwezig te zijn met een certificaat.quote:Op donderdag 27 november 2008 00:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een antecedentenonderzoek is heel normaal voor diverse functies.
Als je in de horeca wilt werken, heb je een certificaat Sociale Hygiëne nodig en daarvoor heb je niet alleen een cursus nodig, maar ook een verklaring van goed gedrag. Die verklaring houdt alleen in, dat de politie geen reden kan vinden om je als onbetrouwbaar aan te merken.
Let op de formulering!
Bij de geringste twijfel kan de politie zo'n verklaring al niet meer afgeven.
Dat is natuurlijk een grof schandaal.quote:Op donderdag 27 november 2008 13:12 schreef sphackr het volgende:
De reactie van Zembla:
Ons eerste interviewverzoek deden wij op 23 september 2008. Burgemeester Knip en wethouder Sjoers hebben sindsdien elk informeel en formeel overleg van de hand gewezen en elke interview op welk onderwerp dan ook geweigerd. Met een beroep op de Wet Openbaar Bestuur, hebben we informatie opgevraagd. De gemeente heeft de wettelijke verplichting hieraan gehoor te geven, en heeft dat ook gedaan, op enkele essentiele stukken na, die we vooralsnog niet mogen inzien.
Het college, met wethouder Sjoers, heeft toegestaan dat Kees Smit grond in dit gebied kon kopen. Wethouder Sjoers heeft tegen een vriendenprijs een kavel van hem gekocht waarna de familie Smit winst op de rest van de grond kon maken.
De marktconforme prijs is een oneigenlijk argument. Sjoers heeft minimaal ruim 32.000 Euro minder voor zijn grond betaald dan de drie particuliere gezinnen die de drie overige percelen kochten, nog los van een BTW voordeel. Het is juist aan de wethouder om dit soort prijsopdrijving te voorkomen. (bron: www.zembla.vara.nl)
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)oop_wethouder__.htmlquote:Onderzoek naar grondaankoop wethouder
ALMELO - De gemeenteraad van Almelo heeft opdracht gegeven voor een onafhankelijk onderzoek naar de grondaankoop van wethouder Anthon Sjoers voor de bouw van diens woning in een Almelose wijk. Het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeente verricht het onderzoek. In een uitzending van het tv-programma Zembla wordt het beeld geschetst dat Sjoers in zijn rol als wethouder profijt heeft getrokken van deze transactie.
Sjoers ontkent in alle toonaarden dat hij eind 2004 voordeel heeft genoten bij de grondaankoop. Hij refereert aan de koopprijs die conform de gemeentelijke grondprijzen was. Bovendien liet hij volgens eigen zeggen burgemeester Knip en een topambtenaar tijdens de transactie over zijn schouder meekijken om alle schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Desalniettemin wil de gemeenteraad weten of Sjoers integer heeft gehandeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |