abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63158236
ALMELO - De researchjournalisten van het TV-programma Zembla zijn al een tijdje in Almelo actief op zoek naar de bestuurlijke waarheid achter het verhaal van restaurant De Rechter, dat uitmondde in de gijzelingszaak waarbij wethouder Kuiper en vier ambtenaren uren werden vastgehouden in het stadhuis. In de 'wandelgangen' van het stadhuis wordt gezegd dat Zembla stapels aan papier heeft opgeëist in het kader van de wet openbaarheid over tal van Almelose zaken. Kennelijk worden de onderzoeksactiviteiten van Zembla gevreesd, want zowel het voltallige college van B&W en de meeste raadsleden weigeren elke medewerking. Ook is de raadsleden door het raadspresidium bij herhaling verzocht om assistentie aan te vragen van het bureau Voorlichting van de gemeente indien individuele raadsleden toch aan een interview willen meewerken. Omdat de collegeleden niet willen meewerken aan een interview hebben de journalisten van Zembla burgemeester Knip en wethouder Sjoers geconfronteerd met de camera en vragen gesteld waarop niet werd gereageerd. Wethouder Sjoers werd zelfs in de raadszaal aangesproken, maar burgemeester Knip greep in en dreigde zelfs met uitzetting.

In strijd met journalistieke normen?
In TC Tubantia meldt burgemeester Knip dat hij de handelswijze van Zembla in strijd acht met alle journalistieke normen. ‘Wij hebben netjes uitgelegd dat wij niet kunnen meewerken, omdat de zaak onder de rechter is. Toch blijven ze ons belagen. Ik liep op straat tegen een cameraploeg op, die me voortdurend toeriep: Waarom antwoordt u niet, meneer Knip?’

Zembla-eindredacteur Kees Driehuis kaatste in TC Tubantia de bal terug met: ‘Ik vind de weigering om te praten volstrekt ongepast. Ja, we gaan tot het uiterste om een weerwoord te krijgen. Dat is onze opdracht. Om het verwijt van eenzijdige journalistiek te voorkomen.’ Saillant is, dat burgemeester Knip bij de gemeenteraad aandrong om het in zijn opdracht opgestelde 'Feitenrelaas' te behandelen, een wens die door de gemeenteraad juist werd genegeerd. Inmiddels heeft de rechtbank besloten dat dit 'Feitenrelaas' wordt toegevoegd aan het strafdossier en moest het Openbaar Ministerie in opdracht van de rechter een proces-verbaal opstellen over alle contacten tussen de gemeente en het OM over deze affaire.

Rest de vraag waarom burgemeester Knip alle medewerking weigert? Meewerken aan een interview is voor een bestuurder toch normaal en hoeft toch nog niet te betekenen dat op alle vragen antwoord wordt gegeven? Één der betrokken aanwezige journalisten van Zembla liet desgevraagd weten dat de gemeente zelfs schriftelijk is aangeboden om geen vragen over de affaire De Rechter te stellen, maar huldigt zich verder in stilzwijgen, wat de vraag oproept waar het onderzoek dan werkelijk over gaat?

Bron: Almelo's Weekblad
pi_63158649
We zagen het ook al bij die opdringerige Rutger van GeenStijl, die minister Vogelaar minutenlang bleef lastigvallen met een camera en een microfoon onder haar neus. Onderzoeksjournalistiek is prima en ook belangrijk, maar Zembla moet geen kopie van GeenStijl worden. De gemeente heeft gegronde redenen om op dit moment niets te zeggen over de zaak. De rechtsgang moet niet in het gedring komen door toedoen van een paar overijverige journalisten.
pi_63159358
Maar om dan de kaken maar stijf op elkaar te houden, schiet ook niet echt op.
Mensen gaan dan gauw denken dat er meer achter zit.
Zoals ook in dit geval duidelijk is.
  woensdag 12 november 2008 @ 14:41:39 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_63159419
quote:
Op woensdag 12 november 2008 14:39 schreef sphackr het volgende:
Maar om dan de kaken maar stijf op elkaar te houden, schiet ook niet echt op.
Mensen gaan dan gauw denken dat er meer achter zit.
Zoals ook in dit geval duidelijk is.
Bron?
quote:
Wij hebben netjes uitgelegd dat wij niet kunnen meewerken, omdat de zaak onder de rechter is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_63161679
bron: Zembla

Er mag best gesproken worden dan.
Misschien niet inhoudelijk over de zaak.
Maar je kop in het zand steken heeft hier ook geen zin
pi_63164329
mijn uitspraak:
zelfs een normaliter schappelijk goed mens kan tot waanzin worden gedreven...
pi_63464038
Gemeente Almelo. .

Stelletje oude mannen met een kleine lul. Mijn God zeg. Schande voor dat mooie plaatsje.
Hoi.
pi_63464522
Met verbijstering gekeken. Jezus.

Zelfs als maar 10% van het zembla verhaal klopt moeten er wat lui gekielhaald worden
pi_63464691
Dat de zaak niet besproken wordt zolang ze onder de rechter is, vind ik een goed argument.
Maar om dan toch een Feitenrelaas op te stellen, is bedrieglijk. Goed dat de rechter een proces-verbaal laat opstellen over de contacten tussen gemeente en OM.
Maar die zorgelijke heren hadden wel een punt: procederen tegen de overheid is een zaak van lange adem.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 23 november 2008 @ 23:06:39 #10
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_63464805
Met verbijstering gekeken, als er ook maar iets van waarheid inzit is het gewoon aftreden van het B en W lijkt me.
pi_63464916
Misschien heb ik niet opgelet, maar wat is de "Feitenrelaas"?
pi_63466432
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:09 schreef Bijsmaak het volgende:
Misschien heb ik niet opgelet, maar wat is de "Feitenrelaas"?
Geen idee, maar kennelijk is er in opdracht van de burgemeester een verslag opgesteld van alles wat er gebeurd is: een relaas van feiten: het Feitenrelaas..
Blijkbaar vindt de gemeente (B&W) het nodig om zelf zorgvuldig te onderzoeken, wat er nou naar buiten gebracht wordt als feiten. Hier wordt dus kennelijk geregisseerd.
Anderzijds zegt de gemeente tegen een journalist, dat er niks gezegd wordt, omdat de zaak nog onder de rechter is.
Dat is dus tegenstrijdig: ofwel je zegt wel wat, ofwel je zegt niks.
Let op: een verdachte hoeft in Nederland niet de waarheid te spreken. Die mag dus liegen tot en met. De gemeente is hier verdachte en mag dus liegen.
Getuigen staan onder ede en moeten de waarheid spreken.

Als ik rechter was, zou ik stevig doorvragen op dat Feitenrelaas. Want het zou me niks verbazen als dat bij elkaar gelogen was.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 24 november 2008 @ 02:23:10 #13
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63468218
Interessante docu. Ik ben benieuwd of ze nog meer sappige details boven water halen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_63469513
Ik heb er met verbazing naar zitten kijken. Ik wist niet dat Almelo op Sicilie lag.
Hoezo de Nederlandse staat is niet corrupt. 1 cafebaas wordt het leven aan alle kanten zuur gemaakt en de ander die allerlei verstrengelingen heeft met de gemeente mag doen en laten wat hij wil.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_63471425
Almelo kan na Zembla borst natmaken - ANALYSE

vandaag, 08:46
De reportage van het tvprogramma 'Zembla' over Almelo leidde voor de uitzending al tot vragen van VVD-kamerlid Fred Teeven aan de minister van Justitie.

Iedereen die gisteravond de uitzending heeft gezien, zal moeten beamen dat er voor Teeven niets anders op zit dan excuses te maken.

Teeven meende te weten dat advocaat Jan-Hein Kuijpers selectief informatie uit het strafdossier van de gijzeling aan Zembla zou hebben gelekt en hij vroeg om ingrijpen van de minister en de Orde van Advocaten tegen deze raadsman van gijzelnemer Ahmet O. Gisteravond bleek dat er geen enkel element van het strafdossier in het programma zit.

Het is niet bekend wie Teeven heeft gesouffleerd, maar het meest aannemelijke is dat de foute, paniekerige informatie vanuit Almelo via de liberale partijkanalen is gekomen. Dit een-tweetje was bedoeld om het schadelijke beeld dat Zembla van Almelo zou schetsen, te attaqueren. Nu het op drijfzand blijkt te zijn gebaseerd, richt het zelf schade aan.

De uitzending pakt uiterst pijnlijk uit voor het gemeentebestuur. Dat zit 'm niet eens zozeer in de gepresenteerde feiten, als wel in de gefilmde weigeringen van burgemeester Menno Knip en wethouder Anthon Sjoers om antwoord te geven op vragen die niet de strafzaak betreffen maar alleen het openbaar bestuur.

De voorlichters van de gemeente hadden hen moeten waarschuwen, dat dit een genadeloos beeld zou geven van een stel zich onaantastbaar wanende mannen dat iets te verbergen heeft. In de uitzending voedt - in tegendeel - een van de voorlichters juist dit beeld door in te grijpen als een deskundige feitelijke informatie levert over de binnenstadsontwikkeling.

De vragen die het programma oproept, zijn allen redelijk en verdienen een antwoord. Het gaat onder meer om deze kwesties:

1. Moet het beperken van de huurovereenkomst van café De Rechter van tien naar vijf jaar worden opgevat als een nodeloze zet omdat het op deze plek makkelijk tien jaar had kunnen zitten?

2. Als het antwoord 'ja' is: gebeurde het dan om de familie O. moedwillig te dwarsbomen?

3. Wekt het feitenrelaas van de gemeente over de aanloop naar de gijzeling ten onrechte het beeld dat er iets mis is met medewerkster Wendy Peters van grand café De Rechter, die zegt geschrokken te zijn van een kennelijk onderzoek naar haar antecedenten en die zegt geen strafblad te hebben.

4. Waarom kon er geen oplossing worden bedacht voor het terras van De Rechter, terwijl een terras van ondernemer Jan Torny al jaren zonder vergunning mag draaien, ondanks steeds weer gewonnen procedures van de buren.

5. Heeft wethouder Sjoers met toestemming van Knip en een top- ambtenaar persoonlijk geprofiteerd van een handige grondaankoop?

Het is mogelijk dat het gemeentebestuur op al die vragen een goed antwoord heeft. Maar door de verslaggever botweg te negeren, heeft Almelo nu al verloren. De kijker hoort O. zeggen dat Sjoers de hoorn erop smeet en dat de burgemeester ondanks herhaalde verzoeken niet met hem wilde praten. De kijker ziet tegelijk de verslaggever steeds weer bot vangen met zijn vragen. Hem overkomt hetzelfde als wat O. zegt dat hem is overkomen. De sympathie voor de ondernemer groeit, die voor de bestuurders keldert.

Het gemeentebestuur had beter moeten weten. Daags na de gijzeling kwam er een massale verontwaardiging op gang over de manier waarop de gemeente - in feite slachtoffer van de gijzeling - met haar burgers en ondernemers omgaat. Een paar maanden later zijn de bestuurders het alweer vergeten. Almelo kan de borst natmaken.

bron: Tubantia
  maandag 24 november 2008 @ 19:02:18 #17
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_63485517
Ik kreeg dus de indruk van regelrechte corruptie. Maar het beeld zoals gepresenteerd door Zembla zou wel enigszins gekleurd zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_63485672
quote:
Op maandag 24 november 2008 10:14 schreef sphackr het volgende:
Uitzending gemist??????

http://player.omroep.nl/?aflID=8353002
Dank, vanavond even kijken.
  maandag 24 november 2008 @ 19:43:09 #19
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_63486758
ALMELO - "Als het kerels zijn dan trekken ze nu hun conclusies en pakken ze hun biezen." Gijs Stork, raadslid voor het Almelo’s Liberaal Alternatief (ALA) is onthutst over het beeld dat Zembla zondagavond heeft geschetst van het optreden van burgemeester Knip en wethouder Sjoers. Lees verder in TC Tubantia.

Hedenmiddag zijn de fractievoorzitters om 14.30 uur in het stadhuis ontboden voor een crisisberaad n.a.v. de ZEMBLA-uitzending. Over dat overleg is nog niets bekend. Vrijdag was er ook al een speciaal college-overleg en er werd zelfs besloten dat wethouder Mieke Kuik-Verweg niet naar Denizli zou afreizen zoals gepland.

Vanmiddag 'lekte' wel uit dat het hoofd voorlichting van de gemeente Almelo al vorige week donderdag contact op nam met RTV Oost. In dat contact meldde de voorlichtster aan RTV Oost dat zij burgemeester Knip 'in de aanbieding' had om te reageren op de TV- uitzending van ZEMBLA. Niet dat men toen al wist waar de uitzending over zou gaan, maar volgens haar kon burgemeester Knip alles ontrafelen. Waarom Knip dan niet ZEMBLA te woord wilde staan kan dan ook een raadsel genoemd worden. Overigens had de afdeling voorlichting het college van B&W wel degelijk geadviseerd aan de uitzending mee te werken. Vanavond dus burgemeester Knip op TV Oost maar niet met de door de wol geverfde journalist Jan Medendorp zoals u wellicht gedacht had, nee dan zou Knip niet komen!

AANVULLEND BERICHT

Het Almelose college van B & W heeft inmiddels een persbericht 'de wereld' ingestuurt dat u kunt lezen op deze site onder het kopje Politiek Almelo.

-------------------------------------------------------------------

bron: www.almelonieuws.nl
  maandag 24 november 2008 @ 19:44:38 #20
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_63486800
Reactie op uitzending Zembla

24 november 2008 - Gisteravond werd een uitzending van het tv-programma ‘Zembla’ gewijd aan het gijzelingsincident dat op 16 juni plaatsvond in Almelo. Het gemeentebestuur werd benaderd om hieraan mee te werken. In een schriftelijke reactie heeft de gemeente laten weten niet in te kunnen gaan op een interviewverzoek zolang de zaak rond de gijzeling onder de rechter is. De gemeente heeft tegelijkertijd wel aangeboden om aanvullende vragen te beantwoorden en om behulpzaam te zijn bij het controleren van de relevante feiten. Hier is door Zembla niet of nauwelijks gebruik van gemaakt. Dit heeft helaas geleid tot een programma waarin een eenzijdig beeld is geschetst van de wijze waarop de gemeente Almelo bestuurd wordt. Dit heeft tot veel vragen geleid van burgers, medewerkers en de pers. Het college voelt zich daarom geroepen om een reactie te geven op een aantal punten.

Meten met twee maten
Het college herkent zich niet in de suggestie dat er in Almelo wordt gemeten met twee maten. Gelijke gevallen worden gelijk behandeld, maar de praktijk wijst uit dat niet alle gevallen gelijk zijn. Op dit punt zou de gemeente meer inzicht kunnen geven in lopende procedures en in welke afwegingen men maakt. De gemeenteraad heeft inmiddels opdracht gegeven voor een breed onderzoek naar de kwaliteit van beleidsuitvoering, waarin dergelijk zaken aan de orde zullen komen. De uitkomsten van dit onderzoek worden rond de zomer van 2009 verwacht. Als zaken niet goed verlopen, wil Almelo daar van leren voor de toekomst.

Voorbereidingsbesluit
Na de vaststelling door de gemeenteraad van het Masterplan Almelo in 2004 is het binnenstadsplan opgesteld en vervolgens vastgesteld in 2006. Om uitvoering te kunnen geven aan de ambities van het binnenstadsplan heeft de gemeente de Wet Voorkeursrecht Gemeente (WVG) gevestigd op een belangrijk deel van de binnenstad. Daarnaast heeft de gemeenteraad een voorbereidingsbesluit genomen in het kader van de Wet Ruimtelijke Ordening in afwachting van een nog op te stellen ontwerp-bestemmingsplan. Concreet betekent dit dat de gemeente nieuwe ontwikkelingen kan toetsen aan de nieuwe plannen en vergunningsaanvragen kan aanhouden. Dit is een gebruikelijk aanpak die ook in andere steden wordt toegepast. Het pand waarin café De Rechter zich heeft gevestigd viel binnen de werking van dit voorbereidingsbesluit.

Grondtransactie wethouder Sjoers
In de uitzending van het tv-programma ‘Zembla’ is gesuggereerd dat wethouder Sjoers bevoordeeld is bij de aankoop van een kavel in de Almelose wijk Kollenveld. Wethouder Sjoers stond destijds op de lijst als belangstellende voor een kavel in dit gebied.
Wethouder Sjoers is rechtstreeks benaderd door de eigenaar (Bonthuis) die hem een perceel aanbod. De heer Sjoers heeft hier geen gebruik van gemaakt omdat hij de aangeboden kavel te groot vond. Het stuk grond werd aangekocht door de heer Kees Smit, die het stuk vervolgens opdeelde in meerdere kavels en weer doorverkocht aan derden, waaronder wethouder Sjoers. Dit heeft de wethouder gemeld aan het college en bij het bepalen van de grondprijs is een prijs vastgesteld conform de gemeentelijke grondprijzen. De resterende kavels heeft de heer Smit verkocht aan een projectontwikkelaar die de kavels weer doorverkocht aan particulieren tegen marktconforme prijzen. Bij deze transactie was geen sprake van een gevestigde Wet Voorkeursrecht Gemeente en het was daarmee geen gemeentelijke aangelegenheid.

------------------------------------------------------------------

bron: www.almelo.nl (officieel persbericht)
  maandag 24 november 2008 @ 19:51:18 #21
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_63487023
in mijn ogen niet echt een toereikend pleidooi. Je kan die grondtransactie niet op deze manier goedpraten (er is nog steeds winst gemaakt, en de wethouder was de enige die dat voor mekaar kreeg). Daarnaast gaat dat onderzoek pas in zomer 2009 komen, gezien de actualiteit veel te laat. Het gaat voorbij aan het negeren van 5x de rechteruitspraak, het gaat voorbij aan het gemak waarmee Zembla is genegeerd.

Op andere sites wordt ook een oude belastingfraude van de wethouder weer benoemd, wat daar waar van is weet ik niet.
  maandag 24 november 2008 @ 20:31:44 #22
108336 neegij
vanmorgen vloog ik nog
pi_63488300
Dit gaat werkelijk alle perken te buiten.

Mijn oordeel; Pracht van een reportage en godverdomme wat zit er een hoop stront achter die stropdassn daar.

En dit is nog maar Almelo.

Het zou fijn zijn als de hele landelijke lokale politiek tegen het licht wordt gehouden. De landelijke overheid wordt redelijk strak in het snotje gehouden, maar de lokale overheid.... tering.

Ik ben hier oprecht erg van geschrokken.
pi_63488418
Vreemde gang van zaken daar.
De ene cafe eigenaar het leven zuur maken. De andere eigenaar de hand boven het hoofd houden ondanks rechterlijke uitspraken.
  maandag 24 november 2008 @ 20:38:30 #24
108336 neegij
vanmorgen vloog ik nog
pi_63488500
quote:
Op maandag 24 november 2008 20:35 schreef Houtworm het volgende:
Vreemde gang van zaken daar.
De ene cafe eigenaar het leven zuur maken. De andere eigenaar de hand boven het hoofd houden ondanks rechterlijke uitspraken.
Ik geloof niet dat jij door hebt wat er allemaal achter de schermen speelt daar.
  maandag 24 november 2008 @ 20:46:31 #25
108336 neegij
vanmorgen vloog ik nog
pi_63488748
Stropdascrimineel Sjoers beschikt en beheert een portefeuille van anderhalf mil -JARD- voor Almelo.

Daar krijgt Icesave natte dromen van. God knows hoeveel er aan zijn strakke erectie blijft hangen.

En daar had je nog een 'horeca ondernemer' die rijk is geworden als directeur van een sociale gezondheidsvoorziening.

Wat een land.
  maandag 24 november 2008 @ 21:10:13 #26
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_63489573
Wat is de telegraaf toch een vieze krant.
pi_63496110
Net de uitzending gezien. Ik ben geschokt, onhutst en diep verontwaardigd. Dit gaat in tegen allle vormen van rechtvaardigheid. Ik ben diep teleurgesteld. Je bent als ondernemer blijkbaar afhankelijk van een paar mensen in de gemeente wat betreft de mate van succes/ellende die je zal boeken met je onderneming. Ongelovelijk.

Alsjeblieft het hele B&W van Almelo naar huis sturen, wat een corrupte bende!
pi_63496205
De link naar het programma:

http://player.omroep.nl/?aflID=8353002
pi_63496321
Pff als Zembla dit een beetje bij het goede eind heeft, dan moeten er echt koppen rollen.
  dinsdag 25 november 2008 @ 01:31:15 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63496380
Die hoogleraar was wel heerlijk cynisch. Volgens mij is die man ook ooit begonnen vol frisse moed, met overtuigingen, idealen, en na zoveel jaren te hebben gezien hoe de overheid handelt, is hij volledig cynisch.

Maar enfin, het stinkt natuurlijk aan alle kanten dat hoe er een marktkraam precies voor een kroeg moet staan, hoe er gesold wordt met vergunningen, met termijnen, hoe men reageert.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63496549
Het stoplicht springt op rood, het stoplicht springt op groen.
In Almelo is altijd wat te doen.

Herman Finkers.
pi_63496620
Wat een laffe honden bij die gemeente, rechterlijke uitspraken gewoon naast zich neerleggen en dan ook nog mensen van dingen beschuldigen die niet kloppen en dat opschrijven als zijnde de waarheid.

Maar ergens heeft die hoogleraar ook gelijk, je komt er eigenlijk alleen als je weet hoe het werkt.
Die belangen zitten zo ontzettend diep verstrengeld.

Maar nu moeten er koppen gaan rollen lijkt me, als dat niet gebeurt faalt het hele systeem.

pi_63498635
bedrijfsleider Grand Cafe Geplaatst op dinsdag, 25-11-08 01:29
Wij zijn blij dat alle feiten op tafel komen te liggen...mede door de uitzending van zembla ..en na de Gijzeling op 16 juni 2008 ..is het balletje gaan rollen... over de vele praktijken die hebben plaats gevonden binnen de gemeente almelo..

wij hopen alleen dat er ook daadwerkelijk wat mee word gedaan...
we hebben het hier over gelijke rechten!!
zoals de burgemeester ook zegt iedereen wordt behandeld als gelijke...
Maar dat is in de zaak ahmed Okci zeker niet ten sprake..

Dat hij zijn zaak in brand heeft gestoken die hij met eigen handen heeft opgebouwd.. waar hij van s'morgens vroeg tot laat in de avond mee bezig was..
om het optijd klaar te krijgen...

Dan moet het je wel erg moeilijk zijn gemaakt als horeca ondernemer zoals hij al een vele jaren was...
en dat deed hij met veel passie...

het is ontzettend jammer dat het de horeca ondernemers zo moeilijk wordt gemaakt om een zaak te vestigen in almelo..
mede door de vergunningen...

en waarom de ene ondernemer het wel word gegund en de andere niet dat is een goede vraag..
pi_63505578
Toch maar eens even verder gekeken
quote:
Raadsnestor: Knip en Sjoers moeten opstappen

ALMELO - „Als het kerels zijn dan trekken ze nu hun conclusies en pakken ze hun biezen.” Gijs Stork, raadslid voor het Almelo’s Liberaal Alternatief (ALA) is onthutst over het beeld dat Zembla zondagavond heeft geschetst van het optreden van burgemeester Knip en wethouder Sjoers.

Naar eigen zeggen mist hij in beide bestuurders de honderd procent eerlijkheid, die nodig is om als bestuurder goed te kunnen functioneren. Het ALA-raadslid heeft inmiddels schriftelijke vragen bij het college van B en W van Almelo ingediend. Die hebben betrekking op de grondtransactie waarbij Sjoers privé betrokken was.

Sjoers kocht volgens Zembla, in 2004, via een slimme constructie goedkoop grond voor een eigen huis in woonwijk Het Kollenveld aan. Hij stelt vast dat ten tijde van de aankoop de wet Voorkeursrecht Gemeenten op de grond rustte en dat de verkoper het dus eerst aan de gemeente had moeten aanbieden.

„Ik wil de verklaring zien waaruit de notaris kon afleiden dat de gemeente afzag van haar recht tot eerste koop”, aldus Stork. Met de verklaring van Sjoers dat hij bij de aankoop van de grond burgemeester Knip en topambtenaar Haarhuis heeft laten meekijken, neemt Stork geen genoegen. „Haarhuis is een ondergeschikte van Sjoers. Wie laat nu een ondergeschikte over zoiets oordelen. Dat is op z’n minst ongepast. Dat kan niet.”
Tubantia, maandag 24 november 2008
quote:
Ahmet O.: 'Ik wilde niet moorden of gijzelen'

ENSCHEDE - "Ik heb de zaak niet opgebouwd om te verbranden... Maar zij hebben mijn toekomst geruïneerd, mij wanhopig gemaakt". Gijzelnemer Ahmet O. staat Zembla te woord. Het telefonische interview is de eerste reactie van de ondernemer O. op de 16e juni in Almelo. Hij stak zijn grand café De Rechter in brand en gijzelde vijf mensen. O. zegt: "De burgemeester is de enige die hiervoor verantwoordelijk is".

M. Knip zou geweigerde hebben O. te woord te staan, terwijl wethouder A. Sjoers hem niet meer wilde spreken en bij het café regelmatig de politie kwam. "Ik schaamde me om om me op straat te vertonen." Hij wilde niemand kwaad doen. "Toen ik de kamer verliet, heb ik ze gekust en honderd keer sorry gezegd."

Zembla schetst in de uitzending van vanavond 22.10 uur op Nederland 2 hoe Almelo met twee maten meet. Tegenover het ondernemerspaar Ahmet en Ayse O. dat niets voor elkaar krijgt, staat de succesman in de plaatselijke horeca J. Thorny die alles kan maken. Het programma wijst daarbij op zaken-, familie- en vriendenbanden tussen Thorny en de fractievoorzitters van het CDA en de VVD en wethouder A. Sjoers.

Eerst burgemeester M. Knip en daarna wethouder Sjoers weigeren antwoorden te geven. Een woordvoerder van de gemeente grijpt in als de projectleider J. Melsen van het Masterplan Almelo vertelt dat De Rechter in theorie tot 2017 had kunnen bestaan. Volgens Zembla regelde Sjoers voor zichzelf de zaakjes wel goed. Dankzij een handige constructie kon hij op Kollenveld een bouwkavel 38.000 euro onder de prijs kopen.

Sjoers bevestigt tegenover de krant dat hij grond van Kees Smit kocht, maar zegt dat hij burgemeester Knip en een topambtenaar heeft laten meekijken. 'Als een soort van integriteitscommissie. Knip en Haarhuis hebben erop toegezien dat ik een reële prijs, niet te hoog en niet te laag zou betalen.' Opdat ik me er later ook voor zou kunnen verantwoorden. Zoals nu dus." "De oorspronkelijke eigenaar wilde me een veel groter deel verkopen, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik moet in mijn functie niet in de grondhandel gaan zitten", zegt hij.

In het programma zegt Ahmet O. dat hij zelf een van de wapens kocht die hij gebruikte bij de gijzeling. De horecaondernemer stelde dat hij die nodig had om zichzelf te beschermen. Hij zegt nooit de bedoeling te hebben gehad wethouder Sjoers te vermoorden of mensen te gijzelen.

Fractievoorzitter Javier Cornelisse van de SP zal het college vragen stellen over de constateringen van 'Zembla'. Hij vindt dat duidelijk moet worden hoe vijf kavels in het plan Kollenveld in handen konden komen van particulier Smit, terwijl er een wet voorkeursrecht gemeente op lag en hoe vervolgens één van die kavels bij Sjoers terechtkwam.
Tubantia, zondag 23 november 2008

Wederhoor
quote:
College: 'Zembla schetst eenzijdig beeld'

ALMELO - Het tv-programma Zembla schetst volgens het college van B en W een eenzijdig beeld van de wijze waarop de gemeente Almelo wordt bestuurd. Dat stelt het college in een persbericht. Het legt uit dat interviewverzoeken zijn afgewezen omdat de kwestie rond de gijzeling onder de rechter is.

Almelo zou Zembla hebben aangeboden 'aanvullende vragen te beantwoorden en behulpzaam te zijn bij het controleren van relevante feiten', maar daarvan werd 'nauwelijks gebruik gemaakt'.

Volgens het college wordt niet met twee maten gemeten. Situaties die identiek lijken, zijn dat vaak niet. De gemeente stelt dat ze 'meer inzicht zou kunnen geven in lopende procedures en in de afwegingen die worden gemaakt'. In een toelichting zegt woordvoerster A. Oost dat het klopt dat café De Vier Vensters van Jan Torny zonder vergunning draait, terwijl De Rechter bij gebrek aan vergunning dicht moest. Ze zegt dat de gemeente denkt dat de horecagelegenheid met terras te legaliseren valt. De vergunningsloze situatie bestaat enkel omdat Torny z'n al lang bestaande zaak onder een nieuwe bv heeft gebracht. Daarom is een nieuwe vergunning nodig.

Oost gaat niet in op de vraag of medewerkster W. Peters van De Rechter ten onrechte is afgeschilderd als iemand met een dubieuze achtergrond. Wel zegt ze dat het niet vreemd is dat antecedenten van medewerkers worden nagetrokken. Dat zou ook gebeuren bij Tornij en zijn personeel. Burgemeester M. Knip noemde de grondaankoop van wethouder A. Sjoers in Almelo 'transparant'. Wat hem betreft is er niets mis.
Tubantia dinsdag 25 november 2008

Almelo kan na Zembla borst natmaken - ANALYSE

Andere kamervragen

Uitzending
- Gijzeling in Almelo
- Reactie mevrouw Okci

De bal lijkt me nu aan de gemeente Almelo om binnen afzienbare tijd, laten we zeggen drie weken, volledige openheid van zaken te geven zodat er zicht komt op een eventuele meergelijke behandeling. Meneer Okci had natuurlijk niet voor eigen rechter mogen spelen maar indien de man ernstig benadeeld blijkt door laakbaar bestuur zou dit strafvermindering èn financiële schadeloosstelling voor meneer Okci tot gevolg moeten hebben. Ik denk dan ook aan pek en veren voor de bestuurders. Maar laten we eerst eens afwachten wat ter repliek aangevoerd wordt en of er sprake is van groot onrecht of van een Zemblaatje.
  dinsdag 25 november 2008 @ 13:54:58 #35
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_63505726
Oh, joepie. Dubbele topics!
pi_63508168
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:54 schreef Hephaistos. het volgende:
Oh, joepie. Dubbele topics!
Moderators mogen blijkbaar dubbel posten.
Hier word ook met 2 maten gemeten
  dinsdag 25 november 2008 @ 17:19:21 #37
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_63511942
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:21 schreef sphackr het volgende:

[..]

Moderators mogen blijkbaar dubbel posten.
Hier word ook met 2 maten gemeten
Erger nog, hier is het gepromoveerd tot officieel beleid Dit omdat er in POL en NWS uiteraard complete andere discussies ontstaan!
  woensdag 26 november 2008 @ 12:59:06 #38
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_63533964
wel grappig dat dezelfde informatie die ik hier gepost heb, de dag erna door iemand anders op precies dezelfde manier wordt neergepost
pi_63548904
Straks in Pauw en Witteman:
quote:
Debat over Almelose gijzelzaak

Een debat over de Almelose gijzelzaak, waar Zembla zondag een documentaire over uitzond. Burgemeester Menno Knip wilde Zembla niet te woord staan. Aysje Okci, de vrouw van de café-eigenaar, die deze zomer een wethouder en vier ambtenaren gijzelde, en haar advocaat Jan Hein Kuijpers gaan verder in op de zaak.
pi_63553144
Het is onbegrijpelijk waarom deze ondernemer zo tegengewerkt wordt. Jammer voor zo'n goede gemeente als Almelo.

Ik merkte wel in het gesprek aan tafel bij Paul en Witteman dat er blijkbaar iets anders meespeelt, maar dat de burgervader daarover niet veel kan of durft te zeggen. Hij begon nl over het voorbeeld van antecedentenonderzoek. Het kan zijn dat betrokkene partij een bepaald verleden heeft .
pi_63553565
quote:
Op donderdag 27 november 2008 00:24 schreef Jantje222 het volgende:
Het is onbegrijpelijk waarom deze ondernemer zo tegengewerkt wordt. Jammer voor zo'n goede gemeente als Almelo.

Ik merkte wel in het gesprek aan tafel bij Paul en Witteman dat er blijkbaar iets anders meespeelt, maar dat de burgervader daarover niet veel kan of durft te zeggen. Hij begon nl over het voorbeeld van antecedentenonderzoek. Het kan zijn dat betrokkene partij een bepaald verleden heeft .
Een antecedentenonderzoek is heel normaal voor diverse functies.
Als je in de horeca wilt werken, heb je een certificaat Sociale Hygiëne nodig en daarvoor heb je niet alleen een cursus nodig, maar ook een verklaring van goed gedrag. Die verklaring houdt alleen in, dat de politie geen reden kan vinden om je als onbetrouwbaar aan te merken.
Let op de formulering!
Bij de geringste twijfel kan de politie zo'n verklaring al niet meer afgeven.
pi_63563542
De reactie van Zembla:

Ons eerste interviewverzoek deden wij op 23 september 2008. Burgemeester Knip en wethouder Sjoers hebben sindsdien elk informeel en formeel overleg van de hand gewezen en elke interview op welk onderwerp dan ook geweigerd. Met een beroep op de Wet Openbaar Bestuur, hebben we informatie opgevraagd. De gemeente heeft de wettelijke verplichting hieraan gehoor te geven, en heeft dat ook gedaan, op enkele essentiele stukken na, die we vooralsnog niet mogen inzien.

Het college, met wethouder Sjoers, heeft toegestaan dat Kees Smit grond in dit gebied kon kopen. Wethouder Sjoers heeft tegen een vriendenprijs een kavel van hem gekocht waarna de familie Smit winst op de rest van de grond kon maken.

De marktconforme prijs is een oneigenlijk argument. Sjoers heeft minimaal ruim 32.000 Euro minder voor zijn grond betaald dan de drie particuliere gezinnen die de drie overige percelen kochten, nog los van een BTW voordeel. Het is juist aan de wethouder om dit soort prijsopdrijving te voorkomen. (bron: www.zembla.vara.nl)
pi_63563798
quote:
Op donderdag 27 november 2008 00:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Een antecedentenonderzoek is heel normaal voor diverse functies.
Als je in de horeca wilt werken, heb je een certificaat Sociale Hygiëne nodig en daarvoor heb je niet alleen een cursus nodig, maar ook een verklaring van goed gedrag. Die verklaring houdt alleen in, dat de politie geen reden kan vinden om je als onbetrouwbaar aan te merken.
Let op de formulering!
Bij de geringste twijfel kan de politie zo'n verklaring al niet meer afgeven.
Je haalt dingen door elkaar, als je in Horeca wilt werken heb je helemaal geen sociale Hygiëne nodig, wel dient er ten alle tijden iemand aanwezig te zijn met een certificaat.

Daarnaast heeft een Bibob onderzoek helemaal niets te maken met sociale Hygiëne.
Bibob heeft te maken met het al dan niet krijgen van een vergunning voor het openen van je zaak.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_63564079
quote:
Op donderdag 27 november 2008 13:12 schreef sphackr het volgende:
De reactie van Zembla:

Ons eerste interviewverzoek deden wij op 23 september 2008. Burgemeester Knip en wethouder Sjoers hebben sindsdien elk informeel en formeel overleg van de hand gewezen en elke interview op welk onderwerp dan ook geweigerd. Met een beroep op de Wet Openbaar Bestuur, hebben we informatie opgevraagd. De gemeente heeft de wettelijke verplichting hieraan gehoor te geven, en heeft dat ook gedaan, op enkele essentiele stukken na, die we vooralsnog niet mogen inzien.

Het college, met wethouder Sjoers, heeft toegestaan dat Kees Smit grond in dit gebied kon kopen. Wethouder Sjoers heeft tegen een vriendenprijs een kavel van hem gekocht waarna de familie Smit winst op de rest van de grond kon maken.

De marktconforme prijs is een oneigenlijk argument. Sjoers heeft minimaal ruim 32.000 Euro minder voor zijn grond betaald dan de drie particuliere gezinnen die de drie overige percelen kochten, nog los van een BTW voordeel. Het is juist aan de wethouder om dit soort prijsopdrijving te voorkomen. (bron: www.zembla.vara.nl)
Dat is natuurlijk een grof schandaal.

Die Sjoers, wat een malafide mafkees is dat zeg. Die mag van mij echt op z'n minst 20 jaar brommen. En ik hoop dat z'n hele privéleven naar de klote wordt geholpen.
pi_63564216
Ik houd nog een kleine slag om de arm, maar ik vond de burgemeester gisteravond niet erg overtuigend.
pi_63590632
(Novum) - Het aantal getuigen dat wordt gehoord in de Almelose gijzelingszaak is teruggebracht naar twaalf. Dat heeft de rechtbank in Almelo donderdag besloten. De verdediging wilde aanvankelijke zestig getuigen laten horen.

Een groot deel van die getuigen zou niet over de gijzeling zelf moeten verklaren, maar over de redenen die verdachte Ahmet O tot zijn gijzelingsactie zouden hebben gebracht. De café-eigenaar lag ernstig met de gemeente in de clinch over vergunningen voor zijn café-restaurant. Waarom deze getuigen gehoord zouden moeten worden, werd door de verdediging niet voldoende onderbouwd, vond de rechter.

De verdediging wilden ook enkele getuigen horen over de gemoedstoestand van de verdachte tijdens de gijzeling. Dit werd door de rechter niet relevant bevonden, zegt een woordvoerder van de rechtbank.

Onder de mensen die wel gehoord zullen worden, zijn onder anderen de vijf gegijzelden, de vrouw en de zoon van Ahmet O.

Op 16 juni kwam de 41-jarige O. met twee geladen vuurwapens het gemeentehuis binnen en gijzelde onder anderen de wethouder van Wonen en Leefomgeving in diens werkkamer. De gijzelnemer gaf zich uiteindelijk over en zit vast. Ook zijn zoon werd later opgepakt, vanwege zijn vermeende rol in de aanloop naar de gijzeling. De gijzelaars bleven ongedeerd.

In een uizending van het televisieprogramma Zembla van zondag verklaarden Ahmet O. en zijn vrouw Ayse O. dat zij stelselmatig door de gemeente zijn tegengewerkt. "Zij hebben mijn toekomst geruïneerd en mij wanhopig gemaakt", zei O. in Zembla. Burgemeester Menno Knip van Almelo omschreef de gijzeling destijds als een terreurdaad. Volgens Ayse O. werken bij de gemeente echter 'papierterroristen'.

In de uitzending van Zembla werd ook aandacht besteed aan mogelijke vriendjespolitiek in Almelo. Een andere horecaondernemer, die persoonlijke banden heeft met lokale Almelose politici, zou veel meer gedaan krijgen van de gemeente dan O.

Bron:elsevier
pi_63599854
Update:
quote:
Onderzoek naar grondaankoop wethouder
ALMELO - De gemeenteraad van Almelo heeft opdracht gegeven voor een onafhankelijk onderzoek naar de grondaankoop van wethouder Anthon Sjoers voor de bouw van diens woning in een Almelose wijk. Het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeente verricht het onderzoek. In een uitzending van het tv-programma Zembla wordt het beeld geschetst dat Sjoers in zijn rol als wethouder profijt heeft getrokken van deze transactie.

Sjoers ontkent in alle toonaarden dat hij eind 2004 voordeel heeft genoten bij de grondaankoop. Hij refereert aan de koopprijs die conform de gemeentelijke grondprijzen was. Bovendien liet hij volgens eigen zeggen burgemeester Knip en een topambtenaar tijdens de transactie over zijn schouder meekijken om alle schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Desalniettemin wil de gemeenteraad weten of Sjoers integer heeft gehandeld.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)oop_wethouder__.html
pi_63604660
Ik heb het voor de volledigheid ook maar even bekeken. Belachelijke kwestie.
En of meneer die de boel gijzelde wel zo fout bezig was weet ik zonet nog niet...
Misschien is regerend Nederland dit wel nodig. Ze moeten niet vergeten dat hun macht volstrekt relatief is en als de burgers op deze manier in opstand komen ze toch echt een probleem hebben.

Dat iemand zo tegengewerkt kan worden in het openen van een fucking kroegje vind ik volstrekt bezopen.

Maargoed, deze reactie is wel onder het voorbehoud dat Zembla de boel niet wat met een lekker sausje heeft zitten serveren.
pi_63611452
Vriendjespolitiek is natuurlijk van alle tijden en ook in de mens ingebakken. Maar er zijn grenzen en je moet niet overdrijven.
We zullen zien, er wordt nu tenminste onderzoek gedaan. Zowel door de rechter aangaande de gijzeling als door het Bureau aangaande de integriteit van de gemeente. Het zou me niet verbazen, als beiden veroordeeld worden.
pi_63666707
Commentaar - Almelo

Wethouder Anthon Sjoers van Almelo treedt niet af naar aanleiding van de geruchtmakende uitzending van Zembla. Dat programma beschuldigde Sjoers van persoonlijke betrokkenheid bij grondtransacties. Of de wethouder zich schuldig heeft gemaakt aan belangenverstrengeling zal eerst gedegen moeten worden onderzocht.

Zembla heeft geen monopolie op de waarheid. Het programma was daarvoor ook niet overtuigend genoeg. De roep vanuit de gemeenteraad om een aftreden van Sjoers is dan ook voorbarig.

Anders is het of wethouder Sjoers er niet beter aan doet de eer aan zichzelf te houden. Hij moet zich de vraag te stellen of hij nog geloofwaardig is. Hij heeft de schijn tegen en dat kan hem belemmeren in zijn dagelijkse functioneren.

Afgezien van de politieke discussie over de toekomst van Sjoers is de imagoschade voor Almelo groot. Door de uitzending van Zembla is een onthutsend beeld geschetst van de plaatselijke bestuurscultuur. Ook al herkent niet iedereen zich in dat beeld, het kwaad is al geschied. Niet alleen wethouder Sjoers moet zich dat aantrekken. Ook het publieke optreden van burgemeester Menno Knip verdient geen schoonheidsprijs.reageren?

bron:tctubantia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')