Er komen echt geen nieuwe analoge geluidsdragers meer. De volledige verwerking van beeld en geluid is de afgelopen jaren steeds meer digitaal geworden, gewoon omdat het grote voordelen biedt zowel vanuit kwalitatief als vanuit economisch oogpunt. Verder is de muziekindustrie niet in staat een nieuw formaat te dicteren als de consument dat niet wil hebben, dat is in het verleden al zo vaak gebleken (remember Elcaset, MiniDisc, DCC?).quote:Op zondag 16 november 2008 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee en dat is ook heel logisch. De consument heeft namelijk geen enkel voordeel bij moeizame ripbaarheid. Bovendien maakt de muziekindustrie het niet tot de standaard, en die beslissen hoe wij muziek kunnen kopen.
[..]
Zoals ik denk dat het gaat is dat de muziekindustrie over een jaar of 20 is overgeschakeld op een analoge drager voor de muziekliefhebber. Een mooi ding om te hebben, met een perfect geluid en niet perfect te kopieren door de consument omdat het niet digitaal is. Zoiets als een LP zeg maar, maar dan beter, mooier, chicquer en in combinatie met het afspeelapparaat duurzamer. Dan heb je echt wat als je er geld aan uitgeeft, en kun je er ook nog een keer op een verjaardag mee aankomen. Dat is niet omdat de consument daar op grote schaal behoefte aan heeft, maar omdat de muziekindustrie van die perfecte kopiën af moet. Maar als de muziekindustrie beslist dat dat het nieuwe formaat is, en er een afspeelapparaat voor 400e verkrijgbaar is, dan volgt die consument wel. Die moet dan wel, de industrie bepaalt immers hoe zij de muziek waarop ze de auteursrechten hebben aanbieden.
Daarnaast heb je dan kwalitatief mindere digitale bestanden, gratis en niet gratis, je betaalt voor het gemak of je maakt een illegale kopie. Het is surrogaat, niet het echte werk, net als een tapeje vroeger, maar handig voor in de auto of onder het hardlopen. Om daar dan een schijfje voor te nemen is niet logisch.
Bij kwalitatief heb ik mijn twijfels. Het is natuurlijk heel hard gegaan met de ontwikkelingen op het digitale vlak, maar onder het high end klinkt het allemaal echt niet zo denderend. Ik heb niks tegen digitaal, maar analoog is best een geschikt principe voor geluidsweergave. Als je dan ziet hoever men al was vlak voordat de CD-speler kwam, en je laat de algemene technologische ontwikkelingen van de laatste 25 jaar daar op los dan is er heel veel mogelijk.quote:Op zondag 16 november 2008 20:07 schreef Riparius het volgende:
Er komen echt geen nieuwe analoge geluidsdragers meer. De volledige verwerking van beeld en geluid is de afgelopen jaren steeds meer digitaal geworden, gewoon omdat het grote voordelen biedt zowel vanuit kwalitatief als vanuit economisch oogpunt.
Dat was ook gewoon te veel, te snel op mekaar en zonder echte voordelen. Je moet één standaard hebben.quote:Verder is de muziekindustrie niet in staat een nieuw formaat te dicteren als de consument dat niet wil hebben, dat is in het verleden al zo vaak gebleken (remember Elcaset, MiniDisc, DCC?).
Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.quote:Op zondag 16 november 2008 23:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze de CD ooit zouden hebben geintroduceerd als ze zich hadden gerealiseerd dat het kopieren en verspreiden zo makkelijk zou worden. Dan hadden ze voor een analoog principe gekozen. Ze hebben spijt als haren op hun hoofd van die digitalisering.
en niet te vergeten heeft de cd daar weinig mee te maken er hoeft maar 1 iemand een bestand analoog op te nemen en het is binnen notime te vinden op 10000den computers.quote:Op zondag 16 november 2008 23:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.
Dat is een opmerking die geen hout snijdt. Aftasting van een informatiedrager via een laser houdt niet per se in dat je het uitgelezen signaal digitaliseert: uitlezen van een laserdisc levert ook een analoog videosignaal op, zonder digitaal tussenstadium.quote:Op maandag 17 november 2008 17:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
(je snapt hopelijk ook dat een LP afgespeeld door een laser ook gewoon gedigitaliseerd wordt)
er moet altijd een vertaalslag plaatsvinden dat kan niet andersquote:Op maandag 17 november 2008 17:15 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is een opmerking die geen hout snijdt. Aftasting van een informatiedrager via een laser houdt niet per se in dat je het uitgelezen signaal digitaliseert: uitlezen van een laserdisc levert ook een analoog videosignaal op, zonder digitaal tussenstadium.
De albumverkopen lopen de laatste jaren wel terug, maar volgens onafhankelijke experts heeft dat niets te maken met Internet, MP3, P2P, CD branders of andere factoren die daarvoor door de muziekindustrie worden aangewezen. Het is zo dat mensen die veel muziek van het net halen voor een belangrijk deel juist ook de mensen zijn die veel albums kopen.quote:Op maandag 17 november 2008 17:48 schreef kriele het volgende:
Zouden album verkopen zoveel minder zijn dan in het analoge tijdperk? Is een mp3-tje zoveel anders dan het cassettebandje van eerder?
Ja, maar een vertaalslag is iets anders dan digitaliseren.quote:Op maandag 17 november 2008 18:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
er moet altijd een vertaalslag plaatsvinden dat kan niet anders
quote:Op maandag 17 november 2008 18:54 schreef Riparius het volgende:
[..]
De albumverkopen lopen de laatste jaren wel terug, maar volgens onafhankelijke experts heeft dat niets te maken met Internet, MP3, P2P, CD branders of andere factoren die daarvoor door de muziekindustrie worden aangewezen. Het is zo dat mensen die veel muziek van het net halen voor een belangrijk deel juist ook de mensen zijn die veel albums kopen.
Voor een beetje serieuze muziekliefhebber is MP3 niet echt interessant, behalve dan om nieuwe c.q. oude onbekende muziek te leren kennen, omdat het inferieur is aan de CD. Wat dat betreft zou je MP3 kunnen vergelijken met het casettebandje van weleer (dat overigens ook heel goed kon klinken op een high-end cassettedeck). Met lossless formaten zoals FLAC dat veel op Usenet wordt gebruikt om complete albums te posten ligt het wat anders, maar een beetje liefhebber wil toch in ieder geval van zijn of haar favoriete albums en artiesten de fysieke drager inclusief het originele artwork: setjes FLAC bestanden of gebrande CD's hebben in tegenstelling tot de originele uitgaven geen verzamelwaarde.
De paranoia van de muziekindustrie en de pathetische pogingen om de eigen klandizie te criminaliseren zijn in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet van recente datum. In het begin van de jaren 60 (bijna een halve eeuw geleden dus) speelde er in West-Duitsland al een kwestie rondom de verkoop van bandrecorders. De muziekindustrie wilde toen van handelaren de NAW gegevens hebben van iedereen aan wie ze een bandrecorder verkochten, want in de ogen van de muziekindustrie was iedereen met een bandrecorder een potentiële crimineel. De kwestie is dacht ik doorgezet totaan het Bundesverfassungsgericht, maar de muziekindustrie heeft uiteindelijk aan het korste eind getrokken.
Omtreeks het begin van de jaren 80 voerde de muziekindustrie een campagne tegen de audiocassette waarbij gebruikers die - overigens volkomen legaal - voor eigen gebruik een kopie maaakten van een LP op een cassette, bijvoorbeeld om deze in de auto of in een walkman af te kunnen spelen, of gewoon om de kostbare originele LP te sparen, en passant ook werden gecriminaliseerd. Op sommige LP hoezen uit die tijd is op de achterzijde een logo te zien dat bestaat uit een cassette in de vorm van een doodshoofd:
[ afbeelding ]
Rond de hoogtijdagen van Napster liep er overigens op MTV ook een tijdje een campagne waarbij je het MTV logo af en toe zag morphen in een doodshoofd dat verdacht veel op het originele Napster logo leek ...
Ik ben niet zo op de hoogte met de stand van de techniek op dat punt, maar het lijkt me dat als je zelf thuis analoog in digitaal gaat converteren dat je daar meer kwaliteitsverlies bij hebt dan wanneer dat professioneel gebeurt in een eerder stadium.quote:Op maandag 17 november 2008 17:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en niet te vergeten heeft de cd daar weinig mee te maken er hoeft maar 1 iemand een bestand analoog op te nemen en het is binnen notime te vinden op 10000den computers.
Studio's zijn digitaal omdat de drager digitaal is lijkt me.quote:Overigens zie ik ook geen analoge geluidsdrager meer komen al was het maar dat de studio`s nu ook digitaal zijn en men niet meer met naalden gaat priegelen.
Ik niet. Ik neem aan dat er materialen of samengestelde elementen zijn die een laserstraal om kunnen zetten in elektrische stroompjes zonder een codeerslag.quote:(je snapt hopelijk ook dat een LP afgespeeld door een laser ook gewoon gedigitaliseerd wordt)
Dat neemt niet weg dat als zij zich hadden gerealiseerd dat het zelf perfecte kopien maken een fluitje van een cent zou worden en het veelvuldig verspreiden van kopien zo makkelijk, ze waarschijnlijk niet voor digitaal hadden gekozen maar voor analoog werkende laser zoals bij die videodisc. De kopieerbaarheid en de verspreidbaarheid is namelijk inherent aan het digitale formaat.quote:Op zondag 16 november 2008 23:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.
Klopt echter vinden veel mensen een 128 kbs mp3`tje al goed genoeg laat staan wanneer ze gewoon pcm opnemen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet zo op de hoogte met de stand van de techniek op dat punt, maar het lijkt me dat als je zelf thuis analoog in digitaal gaat converteren dat je daar meer kwaliteitsverlies bij hebt dan wanneer dat professioneel gebeurt in een eerder stadium.
[..]
Nee je kunt dat prima uitwisselenquote:Studio's zijn digitaal omdat de drager digitaal is lijkt me.
[..]
Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.quote:Ik niet. Ik neem aan dat er materialen of samengestelde elementen zijn die een laserstraal om kunnen zetten in elektrische stroompjes zonder een codeerslag.
[..]
klopt echter zal er altijd geluid uit komen en maar 1 iemand hoef dat te decoderen en op internet te zetten en het is gedaan. Het fysieke medium is idd moeilijker te kopieren de gegevens niet.quote:Dat neemt niet weg dat als zij zich hadden gerealiseerd dat het zelf perfecte kopien maken een fluitje van een cent zou worden en het veelvuldig verspreiden van kopien zo makkelijk, ze waarschijnlijk niet voor digitaal hadden gekozen maar voor analoog werkende laser zoals bij die videodisc. De kopieerbaarheid en de verspreidbaarheid is namelijk inherent aan het digitale formaat.
Daar hoeven ze dan vast ook geen schijfje, een draaimechanisme en een boekje bij.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Klopt echter vinden veel mensen een 128 kbs mp3`tje al goed genoeg laat staan wanneer ze gewoon pcm opnemen.
Dan zit je toch weer met de D/A-conversie en dat heeft verder alleen maar nadelen, hoe klein ook. Als je een analoge drager hebt lijkt mij dat je beter analoog kunt opnemen.quote:Nee je kunt dat prima uitwisselen
Dat lijkt me niet, volgens mij heb je materialen die meer of minder geleidend zijn wanneer je er licht op zet. Dan kun je met laser analoog aflezen door daar stroom op te zetten en het stroompje wat er dan uitkomt te versterken, net zoals naald de uitgaande stroompjes varieert door met zijn beweging een magnetisch veld te veranderen. Dan heb je dus een analoge laseraflezing.quote:Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.
ik gok 16bit dus dan zijn er 65536 mogelijkheden die kan toewijzen aan een bepaald geluid.
(tegenwoordig is 32bit niets vreemds meer dus dat zijn er nog veel meer)
Dan heb je toch een B-kwaliteit, door de huistuin- en keukenconversie. Als dat kwaliteitsverschil groot genoeg is, kan het werken. Dan moet je dus zorgen dat de analoge drager van zeer hoge kwaliteit is en het veel gedoe is en de nodige apparatuur kost om daar een redelijke digitale kopie van te trekken.quote:klopt echter zal er altijd geluid uit komen en maar 1 iemand hoef dat te decoderen en op internet te zetten en het is gedaan. Het fysieke medium is idd moeilijker te kopieren de gegevens niet.
Platenmaatschappijen hebben toch niet zo heel veel touwtjes in handen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:37 schreef ouderejongere het volgende:
Aan illegaal downloaden komt vroeg of laat een keer een eind. Achter de schermen voeren mensen met geld het bewind. Dat blijkt nu ook uit de kredietcrisis: overheden komen grote banken te hulp. Platen- en oliemaatschappijen zijn werkelijk de baas. De Tweede Kamer zijn een stelletje marionetten die niks te vertellen hebben en uit frustratie met spierballentaal naar buiten komen.
Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen mybad. Ik zat met mijn hoofd alweer bij het kopen van mp3's.quote:Op zondag 16 november 2008 19:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, nu interpreteer je mijn woorden helemaal verkeerd. Hierboven maak je duidelijk dat je al gauw zo'n 60 GB aan geripte CD's hebt, en dat je liever niet het risico wil lopen die opnieuw te moeten rippen. Daarom raad ik aan het materiaal op twee afzonderlijke externe harddisks te zetten. Zodra er één kapot gaat heb je dan altijd nog de andere om op terug te vallen en het materiaal opnieuw over te zetten naar een nieuwe harddisk, zodat je het weer dubbel hebt.
Ik heb een substantieel getal gehad aan schrijven ja, kutmerk.. wat is kut.quote:Overigens vind ik het erg merkwaardig dat je 5 HD crashes hebt gehad in een jaar tijd. Dat kan alleen maar betekenen dat je ongelofelijk veel harddisks in gebruik hebt, of er rare dingen mee doet, of HD's van een slecht merk gebruikt.
Nouja het zijn dan niet al mijn schijfjes. Maar er zijn er van de 50 toch al wel een stuk of 3 of 4 onleesbaar inmiddels. laat dat setje 2 jaar oud wezen.quote:Als je (DVD?) schijfjes na een paar jaar al niet meer leesbaar zijn, dan was daar toch ook iets vreemds mee aan de hand. Meest waarschijnlijke is dat ze van meet af aan af niet goed gebrand waren en een veel te hoge error rate vertoonden. Daar merk je op zich (zonder het te meten) niets van, maar het kan wel betekenen dat de schijven al snel onleesbaar worden. Zelf meet ik daarom al mijn gebrande schijven na (met Plextools Pro) direct na het branden.
Nee. De producenten van de hier al genoemde laser platenspeler leggen zelf op hun site uit dat er aan het uitlezen en verwerken van het signaal geen digitalisatie te pas komt. Hoe jij dan iets anders wil blijven beweren is mij een raadsel.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.
ik gok 16bit dus dan zijn er 65536 mogelijkheden die kan toewijzen aan een bepaald geluid.
(tegenwoordig is 32bit niets vreemds meer dus dat zijn er nog veel meer)
[..]
Ik kijk heel regelmatig op marktplaats voor CD'squote:Op woensdag 19 november 2008 04:49 schreef Man-E-Faces het volgende:
Waar kan je het beste je cd's verkopen? Op marktplaats zoekt geen hond naar CD's. Heb zelf wel een hele stapel verkocht toen maar veel animo lijkt er niet te zijn.
quote:Op woensdag 12 november 2008 09:06 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dan heb je er weinig van begrepen.
Muziek is meer dan alleen een ontastbaar gevoel. Muziek is door een platenzaak lopen op zoek naar het pareltje, masturberend voor je cd-kast staan, elke twee maanden je platen en cd's opnieuw ordenen volgens een nieuw onlogisch systeem, 's ochtends voor de kast staan en bedenken hoe ik me voel en welke cd ik dus vandaag in m'n discman doe, op bed liggen en het boekje doorlezen en genieten van het ezelsoortje op pagina drie omdat je in 1994 vrijend met je eerste vriendin op het boekje bent gaan liggen, kwaad worden omdat een -zogenaamde- vriend een ezelsoor in hetzelfde boekje maakt bij het uitlenen, want 'het is een zeldzaam collector's item'. Dát is muziek.
Muziek is vooral níet een mp3speler met dertigduizend gedownloade nummers op shuffle zetten.
High Fidelityquote:Barry's Customer: Hi, do you have the song "I Just Called To Say I Love You?" It's for my daughter's birthday.
Barry: Yea we have it.
Barry's Customer: Great, Great, can I have it?
Barry: No, no, you can't.
Barry's Customer: Why not?
Barry: Well, it's sentimental tacky crap. Do we look like the kind of store that sells I Just Called to Say I Love You? Go to the mall.
Wat zou jij betalen voor een cd-single.quote:Op woensdag 19 november 2008 05:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik kijk heel regelmatig op marktplaats voor CD's, vrijwel elke dag. Heb er al heel wat bijzondere (out of print) exemplaren gevonden, en doorgaans ook nog voor een habbekrats.
Moeilijk te zeggen. Als ik even op eBay kijk zie ik die single aangeboden voor ¤ 1,17 maar ook voor ¤ 11,80. Beide via 'nu kopen', dus niet bieden. Maar daar komen natuurlijk nog verzendkosten bij, in het geval van die goedkoopste aanbieder uit de UK ca. ¤ 2,75, waarmee het totaal dan rond de 4 euro komt. Is zo te zien in ieder geval niet echt zeldzaam, op Marktplaats zal ie niet veel opbrengen.quote:Op woensdag 19 november 2008 05:45 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Wat zou jij betalen voor een cd-single.
Ehm uit mn stapel zo eventjes. cd single van "Lisa stansfield - been around the world" in VG/Mint staat.
3 euro te duur?
Als je één of twee CD albums (in jewelcase) moet versturen, dan ben je binnen Nederland niet meer dan ¤ 1,76 aan portokosten kwijt. Een enkele CD single versturen is goedkoper. Zodra het niet meer door de brievenbus kan wordt het pakketpost, dan is het ¤ 6,20 ongeacht het gewicht, tot een maximum van 10 kg.quote:Overigens zijn verzendkosten ook altijd een issue geloof ik. Ik ben als verkoper doorgaans 3-6.20 kwijt voor verzendkosten. Dus de TNT profiteert ook effe mee. Wat zijn nou aantrekkelijke tarieven kwa verzending voor kopers?
Je snapt mijn hele punt niet, het is voor een mens onmogelijk om dat verschil te horen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar hoeven ze dan vast ook geen schijfje, een draaimechanisme en een boekje bij.
[..]
Dan zit je toch weer met de D/A-conversie en dat heeft verder alleen maar nadelen, hoe klein ook. Als je een analoge drager hebt lijkt mij dat je beter analoog kunt opnemen.
[..]
Dat lijkt me niet, volgens mij heb je materialen die meer of minder geleidend zijn wanneer je er licht op zet. Dan kun je met laser analoog aflezen door daar stroom op te zetten en het stroompje wat er dan uitkomt te versterken, net zoals naald de uitgaande stroompjes varieert door met zijn beweging een magnetisch veld te veranderen. Dan heb je dus een analoge laseraflezing.
[..]
Dan heb je toch een B-kwaliteit, door de huistuin- en keukenconversie. Als dat kwaliteitsverschil groot genoeg is, kan het werken. Dan moet je dus zorgen dat de analoge drager van zeer hoge kwaliteit is en het veel gedoe is en de nodige apparatuur kost om daar een redelijke digitale kopie van te trekken.
Schitterend maar hoe wordt dat nu omgezet in en electrisch stroompjequote:True Analog Playback
The laser beam travels to the wall of the groove and back. The reflection angle is transferred to the audio signal, meaning that the LT maintains analog sound through the entire process, without any digitization.
quote:Op woensdag 19 november 2008 04:49 schreef Man-E-Faces het volgende:
Waar kan je het beste je cd's verkopen? Op marktplaats zoekt geen hond naar CD's.Heb zelf wel een hele stapel verkocht toen maar veel animo lijkt er niet te zijn.
Stel: De muziekindustrie maakt in samenwerking met de audioindustrie, deels van dezelfde bedrijven, een nieuwe analoge drager en analoogafspeelapparaat van hele hoge weergavekwaliteit. In mijn optiek heeft dat dus kans van slagen wanneer het een merkbaar kwaliteitsverschil heeft met een huistuinenkeukenkopie daarvan. Dan gaat het er dus om wat het kwaliteitsverschil is als je er weinig moeite voor doet en weinig dure apparatuur hebt. Dat een enkele hobbyist een goede kopie kan maken is dan geen probleem.quote:Op woensdag 19 november 2008 17:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Je snapt mijn hele punt niet, het is voor een mens onmogelijk om dat verschil te horen.
Ik kan jou een bestand sturen wat opgenomen is met mijn Hi-md op linair pcm mode en jij zult geen verschil horen tussen een cd (of Lp). (en zeer waarschijnlijk ook niet wanneer ik de 320kbs atrac3+ modus gebruik)
Je bent dus oplossingen aan het verzinnen die niet nodig zijn.
Hoezo? Je neemt een lichtgevoelige halfgeleider, wordt veel van de laser daarop weerkaatst geeft die veel stroom door, is het een klein beetje geeft die minder stroom door. Volledig traploos, en dus niet wel stroompje/geen stroompje.quote:Schitterend maar hoe wordt dat nu omgezet in en electrisch stroompjewant ook wanneer je lichtgevoelige materialen gebruikt krijg je verstoring.
Dat is dus de vraag veel beter dan cd horen mensen niet en verder heb je voor analoge media veel meer ruimte nodig wat als onhandig wordt beschouwd zoveel macht heeft de industrie ook niet als mensen het niet willen dan kopen ze het niet.quote:Op woensdag 19 november 2008 19:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Stel: De muziekindustrie maakt in samenwerking met de audioindustrie, deels van dezelfde bedrijven, een nieuwe analoge drager en analoogafspeelapparaat van hele hoge weergavekwaliteit. In mijn optiek heeft dat dus kans van slagen wanneer het een merkbaar kwaliteitsverschil heeft met een huistuinenkeukenkopie daarvan. Dan gaat het er dus om wat het kwaliteitsverschil is als je er weinig moeite voor doet en weinig dure apparatuur hebt. Dat een enkele hobbyist een goede kopie kan maken is dan geen probleem.
Dan vraag ik mij af of dat kwaliteitsverschil groot kan zijn, door de A/D-conversie, of dat je een hoge kwaliteit kunt halen door een snoertje te trekken van de analoge uitgang naar je PC. Is dat verschil minimaal dan schiet je er niks mee op, is dat verschil hoorbaar dan zou een dergelijke drager de oplossing kunnen zijn voor de muziekindustrie van hun auteursrechtenprobleem.
[..]
echter werkt dat niet lineair en heb je dus additionele elektronica nodig om dat op te vangenquote:Hoezo? Je neemt een lichtgevoelige halfgeleider, wordt veel van de laser daarop weerkaatst geeft die veel stroom door, is het een klein beetje geeft die minder stroom door. Volledig traploos, en dus niet wel stroompje/geen stroompje.
Ik zie nog steeds niet hoe je nu kunt denken dat een nieuwe analoge geluidsdrager ooit kans van slagen zou hebben. Om te beginnen zouden de kosten van de afspeelapparatuur een veelvoud bedragen van een digitaal systeem als je een kwaliteit wil bereiken die ook maar enigszins in de buurt komt van een goed ontworpen digitaal systeem, en verder zal het feit dat de weergavekwaliteit van een analoge bron mede wordt bepaald door de fysieke drager altijd een probleem blijven.quote:Op woensdag 19 november 2008 19:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Stel: De muziekindustrie maakt in samenwerking met de audioindustrie, deels van dezelfde bedrijven, een nieuwe analoge drager en analoogafspeelapparaat van hele hoge weergavekwaliteit. In mijn optiek heeft dat dus kans van slagen wanneer het een merkbaar kwaliteitsverschil heeft met een huistuinenkeukenkopie daarvan. Dan gaat het er dus om wat het kwaliteitsverschil is als je er weinig moeite voor doet en weinig dure apparatuur hebt. Dat een enkele hobbyist een goede kopie kan maken is dan geen probleem.
Dan vraag ik mij af of dat kwaliteitsverschil groot kan zijn, door de A/D-conversie, of dat je een hoge kwaliteit kunt halen door een snoertje te trekken van de analoge uitgang naar je PC. Is dat verschil minimaal dan schiet je er niks mee op, is dat verschil hoorbaar dan zou een dergelijke drager de oplossing kunnen zijn voor de muziekindustrie van hun auteursrechtenprobleem.
[..]
Het is misschien aardig om even op te merken dat op de site van de producent van die laser platenspeler een aantal demo's staan die het verschil laten horen tussen eenzelfde opname afgespeeld met een conventionele platenspeler en afgespeeld met de laser platenspeler. Wat mij opvalt bij het beluisteren is dat de laserplatenspeler weliswaar niet of nauwelijks aftastvervorming laat horen in vergelijking met conventionele aftasting, maar dat stofdeeltjes en andere verontreinigingen in de groef daarentegen voor de laserplatenspeler een veel groter probleem vormen dan voor een conventionele platenspeler. Dat resulteert erin dat de weergave van een plaat met de laserplatenspeler significant meer spetters en tikjes laat horen dan de weergave van diezelfde plaat op een conventionele platenspeler. Het verschil is zo manifest, dat de producenten het kennelijk nodig hebben gevonden een bijpassende declicker te ontwikkelen, die als losse accessoire kan worden aangeschaft. Die declicker werkt overigens digitaal, met een sample rate naar keuze van 44,1 of 88,2 kHz.quote:Hoezo? Je neemt een lichtgevoelige halfgeleider, wordt veel van de laser daarop weerkaatst geeft die veel stroom door, is het een klein beetje geeft die minder stroom door. Volledig traploos, en dus niet wel stroompje/geen stroompje.
Ik lees hierboven net dat mensen iets in handen willen hebben, een boekje erbij, een kast met muziek als middelpunt van de kamer. Sorry hoor, maar de CD is daarvoor een vrij lullig ding. Voor het compacte handige voor in de auto en tijdens het hardlopen nemen we wel een stickje of anderzins een solid state.quote:Op woensdag 19 november 2008 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat is dus de vraag veel beter dan cd horen mensen niet en verder heb je voor analoge media veel meer ruimte nodig wat als onhandig wordt beschouwd zoveel macht heeft de industrie ook niet als mensen het niet willen dan kopen ze het niet.
Het gaat er dus om hoe groot die stap is. Het probleem van de muziekindustrie is dat iedereen heel makkelijk thuis een perfecte kopie kan maken en die heel makkelijk kan verspreiden. Als je dan het origineel zo kan maken dat het veel moeite en apparatuur kost om een goede en niet eens perfecte kopie te krijgen dan zou het haalbaar kunnen zijn. Dat mensen mp3's of andere formaten hebben, downloaden, kopieren en afspelen is een gegeven. Het gaat erom of je iets kunt verkopen dat een meerwaarde heeft ten opzichte van een gedownload bestand, een CD heeft dat naar mijn idee onvoldoende op termijn.quote:Tja er hoeft maar 1 iemand met die apparatuur te zijn en zo duur is dat niet eens een beetje geluidskaart van een pc kan al zeer goede kwaliteit leveren en dat is alleen de uitgang van je speler aansluiten op de ingang van je pc.
Een platenspeler is ook analoog en daar zit ook een stekker aan, de exemplaren van minder dan 80 jaar oud in ieder geval. Analoog betekent niet zonder elektronica, het betekent dat je het signaal niet codeert in enen en nullen.quote:echter werkt dat niet lineair en heb je dus additionele elektronica nodig om dat op te vangen
In de eerste plaats omdat ik het niet 'lineair' benader. Technologische vooruitgang is niet iets waarbij de laatste werkingsprincipes per definitie beter zijn dan de voorgaande. Ze zijn op dat moment binnen het kader van dat moment de commercieel interessantere.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:24 schreef Riparius het volgende:
Ik zie nog steeds niet hoe je nu kunt denken dat een nieuwe analoge geluidsdrager ooit kans van slagen zou hebben.
Dat is natuurlijk allemaal maar relatief. De kosten hangen sterk samen met de productie-aantallen en voor het liefhebbersgedeelte van de markt hoeft het ook niet op een koopje. Mensen zullen altijd geld willen uitgeven aan een optimale muziekbeleving.quote:Om te beginnen zouden de kosten van de afspeelapparatuur een veelvoud bedragen van een digitaal systeem als je een kwaliteit wil bereiken die ook maar enigszins in de buurt komt van een goed ontworpen digitaal systeem, en verder zal het feit dat de weergavekwaliteit van een analoge bron mede wordt bepaald door de fysieke drager altijd een probleem blijven.
Ik vraag me af of dat dan het probleem zou zijn. Ik denk niet dat het probleem van de muziekindustrie is dat hobbyisten met de nodige tijd die ze daaraan willen besteden en de nodige apparatuur dat kunnen. Want dan heb je één rip van één muziekstuk die dan nog honderden keren gekopieeerd moet worden voordat die een beetje verkrijgbaar is. Het probleem is dat je praktisch alles binnen een dag gratis kunt krijgen, dat zie ik met hobbyisten met apparatuur niet gebeuren.quote:Het digitaliseren van analoge audio in uitstekende kwaliteit is heden ten dage voor een beetje hobbyist met de juiste spullen echt geen probleem meer. Dat gaat bijvoorbeeld heel goed met een externe A/D converter die je via USB of Firewire op een PC aan kunt sluiten zoals ze o.a. op de markt worden gebracht door M-Audio. Bovendien hoeft maar één serieuze hobbyist zoiets te doen en het resultaat op internet te zetten en honderdduizenden kunnen ervan genieten.
Maar iemand gaat dat mooi op digitaal formaat zetten omdat het niet verkrijgbaar is. Zo heb ik ook Reggae die iemand voor mij op CD heeft gezet, omdat het gewoon niet meer geperst wordt. Anders had ik ze gewoon besteld. Ik heb overigens de videoband van Rainbow Bridge nog, en de kwaliteit is om te huilen.quote:Ik heb hier bijvoorbeeld het nooit op CD uitgebrachte album Rainbow Bridge van Jimi Hendrix in gedigitaliseerde vorm, en de kwaliteit daarvan is werkelijk verbluffend (en ik kan het weten, want ik heb het originele vinyl album in mint condition alsmede hoogwaardige afspeelapparatuur).
Wat mij opvalt aan analoge weergave via de platenspeler is vooral de ruimtelijkheid. Die heeft de betreffende CD dan niet, maar dat kan ook liggen aan de ADD opname. De vraag is of die CD-standaard op grote schaal haalbaar is bij thuisconversie. Feit blijft natuurlijk dat er op een analoge drager veel meer informatie staat dan op een digitale drager. De vraag is of je die eruit kan halen in de vorm van een merkbaar hogere geluidskwaliteit ten opzichte van de thuisrip.quote:In het Journal of the Audio Engineering Society is vorig jaar een artikel verschenen onder de titel "Audibility of a CD-Standard ADA Loop Inserted Into High-Resolution Audio Playback". Het artikel beschrijft de resultaten van proefnemingen waarbij bleek dat luisteraars in de meeste gevallen het verschil niet konden horen tussen de weergave van een analoge (stereo) bron van hoge kwaliteit en de weergave van diezelfde bron via een A/D en D/A converter conform de CD-standaard (16 bits lineaire quantisatie en 44,1 kHz samplefrequentie). Alleen bij extreem luide weergave was er volgens de onderzoekers een verschil waarneembaar.
Dit ding is natuurlijk voor mensen met duizenden oude platen waar al tig keer een naald van 2 ons doorheen gebaggerd is. Ik plaatste de link vanwege het werkingsprincipe.quote:Het is misschien aardig om even op te merken dat op de site van de producent van die laser platenspeler een aantal demo's staan die het verschil laten horen tussen eenzelfde opname afgespeeld met een conventionele platenspeler en afgespeeld met de laser platenspeler. Wat mij opvalt bij het beluisteren is dat de laserplatenspeler weliswaar niet of nauwelijks aftastvervorming laat horen in vergelijking met conventionele aftasting, maar dat stofdeeltjes en andere verontreinigingen in de groef daarentegen voor de laserplatenspeler een veel groter probleem vormen dan voor een conventionele platenspeler. Dat resulteert erin dat de weergave van een plaat met de laserplatenspeler significant meer spetters en tikjes laat horen dan de weergave van diezelfde plaat op een conventionele platenspeler. Het verschil is zo manifest, dat de producenten het kennelijk nodig hebben gevonden een bijpassende declicker te ontwikkelen, die als losse accessoire kan worden aangeschaft. Die declicker werkt overigens digitaal, met een sample rate naar keuze van 44,1 of 88,2 kHz.
Daar voldoet de cd al bijna 30 jaar in, je vergeet dat de cd de lp van de markt heeft gedrukt, en het boekje interessert mensen niet eens zoveel het gaat er meer om dat het iets fysieks is en dat je het niet kwijtraakt wanneer de computer crasht.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik lees hierboven net dat mensen iets in handen willen hebben, een boekje erbij, een kast met muziek als middelpunt van de kamer. Sorry hoor, maar de CD is daarvoor een vrij lullig ding. Voor het compacte handige voor in de auto en tijdens het hardlopen nemen we wel een stickje of anderzins een solid state.
[..]
Maar dat kan dus niet want het is analoog dus je kunt het zo aftappen en op de ingang van je pc aansluiten dat kan een huis tuin en keuken gebruiker.quote:Het gaat er dus om hoe groot die stap is. Het probleem van de muziekindustrie is dat iedereen heel makkelijk thuis een perfecte kopie kan maken en die heel makkelijk kan verspreiden. Als je dan het origineel zo kan maken dat het veel moeite en apparatuur kost om een goede en niet eens perfecte kopie te krijgen dan zou het haalbaar kunnen zijn. Dat mensen mp3's of andere formaten hebben, downloaden, kopieren en afspelen is een gegeven. Het gaat erom of je iets kunt verkopen dat een meerwaarde heeft ten opzichte van een gedownload bestand, een CD heeft dat naar mijn idee onvoldoende op termijn.
[..]
Weet ik ik wil alleen aangeven dat die vervorming waarschijnlijk groter is dan het feit dat digitaal iets mist.quote:Een platenspeler is ook analoog en daar zit ook een stekker aan, de exemplaren van minder dan 80 jaar oud in ieder geval. Analoog betekent niet zonder elektronica, het betekent dat je het signaal niet codeert in enen en nullen.
[..]
Zoals hierboven steld dat niets voor en zijn er genoeg mensen die dat willen doen kijk maar eens hoe snel spellen en nieuwe dvd`s gekraakt worden (of tv series die meestal binnen 2 uur na uitzending online staan en verspreid zijn over duizenden computers)quote:In de eerste plaats omdat ik het niet 'lineair' benader. Technologische vooruitgang is niet iets waarbij de laatste werkingsprincipes per definitie beter zijn dan de voorgaande. Ze zijn op dat moment binnen het kader van dat moment de commercieel interessantere.
[..]
Dat is natuurlijk allemaal maar relatief. De kosten hangen sterk samen met de productie-aantallen en voor het liefhebbersgedeelte van de markt hoeft het ook niet op een koopje. Mensen zullen altijd geld willen uitgeven aan een optimale muziekbeleving.
[..]
Ik vraag me af of dat dan het probleem zou zijn. Ik denk niet dat het probleem van de muziekindustrie is dat hobbyisten met de nodige tijd die ze daaraan willen besteden en de nodige apparatuur dat kunnen. Want dan heb je één rip van één muziekstuk die dan nog honderden keren gekopieeerd moet worden voordat die een beetje verkrijgbaar is. Het probleem is dat je praktisch alles binnen een dag gratis kunt krijgen, dat zie ik met hobbyisten met apparatuur niet gebeuren.
[..]
of omdat het makkelijker isquote:Maar iemand gaat dat mooi op digitaal formaat zetten omdat het niet verkrijgbaar is. Zo heb ik ook Reggae die iemand voor mij op CD heeft gezet, omdat het gewoon niet meer geperst wordt. Anders had ik ze gewoon besteld. Ik heb overigens de videoband van Rainbow Bridge nog, en de kwaliteit is om te huilen.
[..]
je bedoeld verstoringquote:Wat mij opvalt aan analoge weergave via de platenspeler is vooral de ruimtelijkheid. Die heeft de betreffende CD dan niet, maar dat kan ook liggen aan de ADD opname. De vraag is of die CD-standaard op grote schaal haalbaar is bij thuisconversie. Feit blijft natuurlijk dat er op een analoge drager veel meer informatie staat dan op een digitale drager. De vraag is of je die eruit kan halen in de vorm van een merkbaar hogere geluidskwaliteit ten opzichte van de thuisrip.
[..]
quote:Dit ding is natuurlijk voor mensen met duizenden oude platen waar al tig keer een naald van 2 ons doorheen gebaggerd is. Ik plaatste de link vanwege het werkingsprincipe.
Ik zeg niet dat vinyl terug komt van helemaal nooit weggeweest, ik zeg niet dat dit het apparaat is wat we allemaal thuis hebben staan over 10 jaar. Wat ik zeg is dat een analoog systeem mogelijk is zonder de nadelen van het fysiek contact tussen drager en aflezer. Dat heeft dan als voordeel dat je ontzettend veel informatie de huiskamer in kan brengen, meer dan met een CD, en heeft als voordeel dat het maken van de perfecte kopie onmogelijk is en het maken van een kwalitatief hoogstaande kopie moeilijker is dan bij een digitaal formaat.
En waarom zou dat dan niet met eens stickje kunnen?quote:Op donderdag 20 november 2008 17:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Daar voldoet de cd al bijna 30 jaar in, je vergeet dat de cd de lp van de markt heeft gedrukt, en het boekje interessert mensen niet eens zoveel het gaat er meer om dat het iets fysieks is en dat je het niet kwijtraakt wanneer de computer crasht.
Dat snap ik, maar wat voor kwaliteit krijgt die dan?quote:Maar dat kan dus niet want het is analoog dus je kunt het zo aftappen en op de ingang van je pc aansluiten dat kan een huis tuin en keuken gebruiker.
En waarom lijkt je dat waarschijnlijk?quote:Weet ik ik wil alleen aangeven dat die vervorming waarschijnlijk groter is dan het feit dat digitaal iets mist.
Ja, maar dat is ook de sport, juist omdat het niet mag. Als de muziekindustrie nou iets maakt van hele grote kwaliteit waarvan de rips of zelf gratis of spotgoedkoop ter beschikking worden gesteld en die rips zijn een stukje minder, gaan dan die hobbyisten met een leuke apparatuur alle muziek die verschijnt kwalitatief hoogstaand rippen om de hele wereld daarvan te voorzien? De strekking van mijn verhaal is nou precies niet dat er niet meer geript kan worden, de strekking is dat de muziekindustrie iets zal willen verkopen wat echt meerwaarde heeft tov de kopiën. Met digitaal is dat onmogelijk omdat codes gekraakt zullen worden.quote:Zoals hierboven steld dat niets voor en zijn er genoeg mensen die dat willen doen kijk maar eens hoe snel spellen en nieuwe dvd`s gekraakt worden (of tv series die meestal binnen 2 uur na uitzending online staan en verspreid zijn over duizenden computers)
Nee, ik bedoel ruimtelijkheid.quote:je bedoeld verstoring
Want?quote:Op vrijdag 21 november 2008 09:54 schreef el_bario het volgende:
Neemt niet weg dat digitale distributie het uiteindelijk gaat winnen wat betreft consumptie.
Nee, zoals de oplettende lezer was opgevallen gaat het mij om het verschil in geluidskwaliteit tussen wat de muziekindustrie te koop gaat aanbieden en de her en der verkrijgbare rips. De muziekindustrie zal dat verschil zo groot mogelijk willen hebben, en daarom denk ik dat ze op termijn wel eens zouden willen oveerschakelen naar een analoge drager.quote:Op donderdag 20 november 2008 20:18 schreef McKillem het volgende:
Maar het gaat toch niet om de geluids kwaltiet van CD VS MP3.
Daarvoor is de CD evenmin ideaal.quote:Ik koop CD's omdat ik ze verzamelen wil, iets leuks om tegenaan te kijken in de woonkamer bijv.
quote:Op zondag 16 november 2008 19:38 schreef Ixnay het volgende:
Als je bij iemand zijn muziekcollectie checkt weet je meteen wat voor iemand het is en of hij/zij tot de muziek-elite
Die 1 procent die het verschil daadwerkelijk hoort is te oninteressant voor de grote platenmaatschappijen, aangezien die 1 procent ook het elitaire type is die niets van ook maar enigzins populaire muziek moet hebben, waar toch het grote geld in te verdienen is (en waar dus de investering in zo'n door jou gevraagde nieuwe analoge geluidsdrager op moet worden terugverdient).quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, zoals de oplettende lezer was opgevallen gaat het mij om het verschil in geluidskwaliteit tussen wat de muziekindustrie te koop gaat aanbieden en de her en der verkrijgbare rips. De muziekindustrie zal dat verschil zo groot mogelijk willen hebben, en daarom denk ik dat ze op termijn wel eens zouden willen oveerschakelen naar een analoge drager.
Daarom moet je dus het verschil groter maken, en dat gaat in ieder geval niet lukken met een digitaal formaat. Je moet dus iets hebben wat naast de vrij verkrijgbare rips een zelfstandig bestaansrecht heeft. Dan moet het dus geschikt zijn om te verzamelen, leuk om te hebben, leuk om te krijgen, leuk om kado te geven. De CD blinkt daar niet in uit, én maakt perfecte kopiën een fluitje van een cent.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:45 schreef Tokus het volgende:
[..]
Die 1 procent die het verschil daadwerkelijk hoort is te oninteressant voor de grote platenmaatschappijen, aangezien die 1 procent ook het elitaire type is die niets van ook maar enigzins populaire muziek moet hebben, waar toch het grote geld in te verdienen is (en waar dus de investering in zo'n door jou gevraagde nieuwe analoge geluidsdrager op moet worden terugverdient).
...alleen digitale verkoop van muziek laat de laatste paar jaar een groei zien. De CD verkoop daalt aleen maar.quote:
De CD blinkt daar niet in uit? Dat valt reuze mee.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom moet je dus het verschil groter maken, en dat gaat in ieder geval niet lukken met een digitaal formaat. Je moet dus iets hebben wat naast de vrij verkrijgbare rips een zelfstandig bestaansrecht heeft. Dan moet het dus geschikt zijn om te verzamelen, leuk om te hebben, leuk om te krijgen, leuk om kado te geven. De CD blinkt daar niet in uit, én maakt perfecte kopiën een fluitje van een cent.
Ik heb laatst nog ergens gelezen dat digitale muziekverkoop maar marginaal is. Af en toe een singletje van Britney Spears of Justin Timberlake. Dat cd-winkels sluiten hoeft ook niets te betekenen, aangezien on-line winkels wel floreren.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:56 schreef el_bario het volgende:
[..]
...alleen digitale verkoop van muziek laat de laatste paar jaar een groei zien. De CD verkoop daalt aleen maar.
Platenzaken verdwijnen steeds vaker terwijl er steeds meer nieuwe manieren worden gelanceerd om via het internet van muziek te genieten. De hele markt laat dit beeld zien dus lijkt me makkelijk te bevatten.
Het geldt mischien niet voor jou persoonlijk maar dat maakt je eerder een uitzondering in de toekomst.
Kennelijk hamer ik niet hard genoeg want dat zeg ik niet. Ik zeg dat de CD niet uitblinkt in het praktische en niet uitblinkt in de charme van het hebben en verzamelen. Waar de CD wel in uitblinkt is de perfecte kopiëerbaarheid en dat is de platenindustrie een doorn in het oog.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:03 schreef Tokus het volgende:
[..]
De CD blinkt daar niet in uit? Dat valt reuze mee.
Ja, een LP is leuker want die is groter, maar daarna hoor je meestal "maar ik draai die amper omdat het onpraktisch is, maar het staat wel leuk". Geef iemand een memorystick en dan zie je ze kijken van "wat een klein kut dingetje".
Maar goed, jij blijft maar hameren op jouw mening over dat de cd niet praktisch is.
Precies, en voor hen is de meerwaarde van een gekochte CD dan ook niet erg groot.quote:Qua geluidskwaliteit volstaat het voor 99% van de mensen. Hell, die nemen ook genoegen met VBR Mp3, waarvan de kwaliteit tegenwoordig niet zo heel veel meer lager ligt.
Ik raak voortdurend CD's kwijt.quote:Qua formaat is de cd niet zo groot dat hij erg snel in de weg ligt, en niet zo klein dat je 'm constant kwijt bent.
Tot grote vreugde van de detailhandel.quote:Hij past goed in een gemiddelde jaszak,
Ik vind het wel lekker om voor een kast vol CD's te staan, maar de echte verzamellol is er wel een beetje vanaf met de helft gebrande CD's. Als je een CD krijgt is het toch een beetje 'die had ik net zo goed kunnen branden'. Het is niet schaars meer, dus wordt het verzamelen een beetje gekunsteld. En om nou te zeggen dat het openscharnieren van een dubbelaar mij nou zo'n warm gevoel van hebberigheid geeft kan ik nou ook niet zeggen. Dat zijn gewoon ondingen, terwijl het formaat ook gewoon niet deugt voor de charme van het artwork en de vormgeving.quote:je kan er kasten mee vullen en nog altijd makkelijk iets terugvinden (in tegenstelling tot een LP, waar de rug van de LP vaak toch echt te klein is om even snel te lezen).[quote] En dat jij het niks vindt om voor een kast vol cd's te staan om eens lekker te speuren naar wat je nu weer gaat draaien is jouw tekortkoming, net zoals dat het niet horen van het kleine beetje voordeel van de door jou gedroomde nieuwe analoge geluidsdrager biedt de tekortkoming is van 99% van de bevolking.
Maar als je één nummer van de artiest écht heel mooi vindt? En je hem/haar hiervoor wil belonen? Dan is 13 euro voor een cd wel erg veel en kun je beter een mp3 van een euro kopen. Blijkbaar.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:34 schreef Ixnay het volgende:
Mp3 kopers snap ik al helemaal niet. Ga dan gewoon naar een recordshop en dan heb je er een mooi doosje/hoesje bij voor in je verzameling.
Het gaat mij om de muziek, niet omdat soort uiterlijkheden.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:34 schreef Ixnay het volgende:
Mp3 kopers snap ik al helemaal niet. Ga dan gewoon naar een recordshop en dan heb je er een mooi doosje/hoesje bij voor in je verzameling.
Koop je dan enkele nummers of hele 'albums'?quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het gaat mij om de muziek, niet omdat soort uiterlijkheden.
10 euro voor een cd is niks mis mee.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:48 schreef Goochie het volgende:
Originele muziek koop ik trouwens ook niet meer in winkels. Ten eerste is 90% totaal niet mijn smaak en ten tweede zijn de prijzen soms dusdanig hoog dat de tranen me in mijn broek springen.
quote:Op vrijdag 21 november 2008 12:39 schreef Ixnay het volgende:
[..]
10 euro voor een cd is niks mis mee.
Verschilt.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Koop je dan enkele nummers of hele 'albums'?
Ik werk nu ruim 10 jaar voor één van de majors, maar luister al ongeveer 30 jaar intensief naar muziek Ik heb letterlijk dozen vol CDs waar ik niet eens meer naar kijk. Het staat allemaal op een paar Harddiscs en ik heb een ipod (mijn tweede (!), m'n eerste ipod gaf het na vier jaar intensief gebruik op) die ik overal mee naar toe neem. Een nieuwe CD gaat na aanschaf direkt in de computer, en daarna direkt door naar een plek waar het me niet in de weg ligt en als ik iets over de artiest wil lezen open ik z'n persoonlijke website of myspace pagina wel (en doe dat bijna overal waar ik kom tegenwoordig. Daar hoef ik niet voor voor mijn platenkast te staan).quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik heb laatst nog ergens gelezen dat digitale muziekverkoop maar marginaal is. Af en toe een singletje van Britney Spears of Justin Timberlake. Dat cd-winkels sluiten hoeft ook niets te betekenen, aangezien on-line winkels wel floreren.
Volgens mij dringt de digitale verkoop de cd-verkoop helemaal niet weg, omdat ze helemaal geen concurenten zijn. Voor mijn gevoel zijn de mp3-kopers namelijk helemaal niet de mensen die 5 jaar terug cd's kochten, maar een nieuwe markt van slechts matig geintresseerde muziekfans. Of de oude markt van singlekopers, die de top40 bepaalden...
Uiteraard niet. Je bent wel een soort dat ik niet vaak tegenkom, maar ik zou niet weten waarom je minder bent.quote:Op vrijdag 21 november 2008 13:37 schreef el_bario het volgende:
[..]
Ik werk nu ruim 10 jaar voor één van de majors, maar luister al ongeveer 30 jaar intensief naar muziek Ik heb letterlijk dozen vol CDs waar ik niet eens meer naar kijk. Het staat allemaal op een paar Harddiscs en ik heb een ipod (mijn tweede (!), m'n eerste ipod gaf het na vier jaar intensief gebruik op) die ik overal mee naar toe neem. Een nieuwe CD gaat na aanschaf direkt in de computer, en daarna direkt door naar een plek waar het me niet in de weg ligt en als ik iets over de artiest wil lezen open ik z'n persoonlijke website of myspace pagina wel (en doe dat bijna overal waar ik kom tegenwoordig. Daar hoef ik niet voor voor mijn platenkast te staan).
Ik heb deze maand alleen al via itunes zo'n 8 nieuwe albums gekocht.
Een oud Cream album, The JuJu orchestra, 2 bundles van Cyantific, London Elektricity's nieuwe album, de eerste van Collide, de Y4K General Midi compilatie en een DasEFX best of.
Ondertussen heb ik thuis en onderweg een collectie bij de hand waar velen jaloers op zouden zijn.
Ben ik een mindere muziek liefhebber omdat ik de voordelen van digitaal heb omarmd?
Mja het klonk wellicht wat bitterquote:Op vrijdag 21 november 2008 13:48 schreef pfaf het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Je bent wel een soort dat ik niet vaak tegenkom, maar ik zou niet weten waarom je minder bent.
Of is het blijven bestaan van vinyl juist een teken dat de CD op het vlak van 'de heb' tekortschiet en dus juist iets wat tegen het voorbestaan van de CD pleit?quote:Op vrijdag 21 november 2008 14:35 schreef el_bario het volgende:
Mja het klonk wellicht wat bittermaar ik pas wel in een bepaalde doelgroep die muziek op nieuwe manieren ervaart. Met de technologische vernieuwingen zal de CD markt alleen maar verder onder druk komen te staan. Of de CD ooit helemaal verdwijnt? Als we de geschiedenis van vinyl bekijken mag je zeggen van niet.
Grappig. Ik kan mij best voorstellen dat de stick dan zelf helemaal het artwork wordt en elke 'album' zijn eigen sculptuur heeft. Dan wordt het weer echt een verzamelobject, meer dan het ooit geweest is. Dan heeft iemand dus een collectie van een paar honderd figuurtjes en krijg je spelers waarbij je er 5 naast mekaar in kunt pluggen.quote:één van de dingen waar ik bv aan heb gewerkt en hier aansluiting bij vind.![]()
http://www.radioheadstore.com/stick.asp
Ik denk dat het ook met de geluidskwaliteit heeft te maken dat vinyl nog steeds bestaansrecht heeft.quote:Op vrijdag 21 november 2008 15:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of is het blijven bestaan van vinyl juist een teken dat de CD op het vlak van 'de heb' tekortschiet en dus juist iets wat tegen het voorbestaan van de CD pleit?
Dat is wel iets waar ik voor warm kan lopen ja. Ziet er mooi uit. Ik mag wel aannemen dat het album er losseles opstaat en niet in MP3 formaat? Want dan haak ik weer af...quote:Grappig. Ik kan mij best voorstellen dat de stick dan zelf helemaal het artwork wordt en elke 'album' zijn eigen sculptuur heeft. Dan wordt het weer echt een verzamelobject, meer dan het ooit geweest is. Dan heeft iemand dus een collectie van een paar honderd figuurtjes en krijg je spelers waarbij je er 5 naast mekaar in kunt pluggen.
Het moet dan alleen wel gestandaardiseerd worden op zo'n manier dat het in elke usb-poort past, fysiek dus wat betreft de kunststof. En wat betreft het opbergen/showen.
Ideaal idd. Ik heb ook een netwerkopslag van 2TB waar ik films en al mijn cd's in flac met folder.jpg's op heb staan. Ik koop alleen niets online, dat is toch vaak gecomprimeerd of .ape toch? Maar goed, uitsluitend cd's en dvd's die ik direct rip en daarna opberg om nooit meer te gebruikenquote:Op vrijdag 21 november 2008 13:37 schreef el_bario het volgende:
[..]
Ik werk nu ruim 10 jaar voor één van de majors, maar luister al ongeveer 30 jaar intensief naar muziek Ik heb letterlijk dozen vol CDs waar ik niet eens meer naar kijk. Het staat allemaal op een paar Harddiscs en ik heb een ipod (mijn tweede (!), m'n eerste ipod gaf het na vier jaar intensief gebruik op) die ik overal mee naar toe neem. Een nieuwe CD gaat na aanschaf direkt in de computer, en daarna direkt door naar een plek waar het me niet in de weg ligt en als ik iets over de artiest wil lezen open ik z'n persoonlijke website of myspace pagina wel (en doe dat bijna overal waar ik kom tegenwoordig. Daar hoef ik niet voor voor mijn platenkast te staan).
Ik heb deze maand alleen al via itunes zo'n 8 nieuwe albums gekocht.
Een oud Cream album, The JuJu orchestra, 2 bundles van Cyantific, London Elektricity's nieuwe album, de eerste van Collide, de Y4K General Midi compilatie en een DasEFX best of.
Ondertussen heb ik thuis en onderweg een collectie bij de hand waar velen jaloers op zouden zijn.
Ben ik een mindere muziek liefhebber omdat ik de voordelen van digitaal heb omarmd?
ik heb het lp tijdperk ook nog meegemaakt (wij hadden pas laat een cd speler) en warm is zo subjectief als het maar zijn kan je kan hetzelfde met een digitaal bestand bereiken net als de ruimtelijkheidquote:Op vrijdag 21 november 2008 15:30 schreef Goochie het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook met de geluidskwaliteit heeft te maken dat vinyl nog steeds bestaansrecht heeft.
Het 'warme' geluid, wat een cd nooit kan evenaren, is voor vele HiFi-freaks het summum.
[..]
Dat is wel iets waar ik voor warm kan lopen ja. Ziet er mooi uit. Ik mag wel aannemen dat het album er losseles opstaat en niet in MP3 formaat? Want dan haak ik weer af...
Er is natuurlijk ook nog dat feitje dat Itunes lang niet altijd voordeliger is.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het gaat mij om de muziek, niet omdat soort uiterlijkheden.
Dat weet ik niet hoor. Ik ben geen audiofiel en ik heb nooit een echte high end CD-speler gehad, maar als ik mijn best aardige CD-speler vergelijk met een helemaal niet zo beste platenspeler (mijn goede platenspeler moet iets aan gebeuren) dan heeft die platenspeler iets wat ik bij CD's niet hoor. En dat is ruimtelijkheid in de diepte, dus niet van links naar rechts en van boven naar beneden maar dichtbij/veraf de speakers. Voor de rest klinkt de CD-speler beter hoor, maar dat viel me ineens op en toen ben ik het gaan vergelijken en de CD mist dat.quote:Op vrijdag 21 november 2008 17:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik heb het lp tijdperk ook nog meegemaakt (wij hadden pas laat een cd speler) en warm is zo subjectief als het maar zijn kan je kan hetzelfde met een digitaal bestand bereiken net als de ruimtelijkheid
quote:CD-fabrikant Mediamotion maakt mogelijk doorstart
De Udense cd-fabrikant Mediamotion maakt mogelijk opnieuw een doorstart. Een potentiële koper zou zich bij de huidige eigenaren hebben gemeld en onderhandelingen zijn begonnen.
Begin deze maand werd duidelijk dat de cd-bakker op 31 december definitief zijn deuren zou moeten sluiten, doordat moederbedrijf EMI niet langer orders wilde plaatsen. Volgens het Brabants Dagblad heeft een overnamekandidaat zich vorige week bij de gemeente Uden gemeld, maar onbekend is nog om wie het gaat. Inmiddels zouden er 'intensieve gesprekken' worden gevoerd tussen vertegenwoordigers van het management van Mediamotion, de FNV en de gemeente Uden. Volgens een persbericht van de gemeente Uden is er 'perspectief op een mogelijke doorstart' van Mediamotion. Wel zou vaststaan dat de productie van cd's zijn langste tijd heeft gehad.
Indien de gesprekken slagen, zou Mediamotion voor de tweede maal in zijn bestaan een doorstart maken. Hoeveel werknemers hun baan zouden kunnen behouden bij een doorstart, is nog onduidelijk. Bij een faillissement staan in totaal 300 banen op de tocht. Onderhandelingen tussen de FNV en Mediamotion om tot een sociaal plan te komen voor de 150 vaste werknemers, zouden tot nu toe stroef zijn verlopen.
Ik heb van sommige CD's ook de LP. Als ik deze dan met elkaar vergelijk heeft de sound van LP toch altijd iets aparts. Ik weet niet precies hoe ik het moet vertalen, maar het lijkt voller te klinken op de een of andere manier. Misschien zijn het wel de harmonische vervormingen die dit medium met zich meebrengt, maar het klinkt heerlijk laid-back. Ik denk dat je minder luistermoeheid krijgt met het beluisteren van een LP.quote:Op vrijdag 21 november 2008 17:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik heb het lp tijdperk ook nog meegemaakt (wij hadden pas laat een cd speler) en warm is zo subjectief als het maar zijn kan je kan hetzelfde met een digitaal bestand bereiken net als de ruimtelijkheid
Je moest eens bij FAME kijken naar een willekeurig goeie funk-cd, vragen ze gerust 30euro of meer voor. Gewoon belachelijk.quote:Op vrijdag 21 november 2008 12:39 schreef Ixnay het volgende:
[..]
10 euro voor een cd is niks mis mee.
DasEFXquote:
Gewoon niet doen, krijg je spijt van. Als het je in de weg staat ga dan eens kijken naar van die opbergsystemen met plastic mapjes waarin ook ruimte is voor het boekje en de inlay. De doosjes nemen het grootste volume in (hoewel een standaard jewelcase wel het beste is om de CD in te bewaren).quote:Op zaterdag 22 november 2008 01:11 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Niettemin wil ik toch zo'n 150 cd's uit m'n collectie wegdoen, jaren 90, 80
Ik denk dat prijzen er niet toe doen voor wat betreft het aantal views dat je met een advertentie op marktplaats krijgt, omdat er gezocht wordt op artiesten, titels of trefwoorden. Ik zie ook geen correlatie tussen vraagprijs en aantal views. Zou wel even heel goed per titel gaan kijken wat het waard is. De staat van het item bepaalt mede de waarde, maar sommige out of print CD's zijn meer waard dan je misschien denkt. Heb pas nog een CD van Angela and The Rude (Walking on Water) weg zien gaan voor 55 euro. Anderzijds zie ik wel vaker mensen die niet weten wat het waard is en dan hun hele collectie op marktplaats kwakken tegen een min of meer vaste lage prijs per CD. Op die manier ben ik al meer dan eens voor een habbekrats aan echt zeldzame CD's gekomen, die op eBay met gemak het tien- of twintigvoudige zouden opbrengen (maar ik verkoop ze niet door, de geldswaarde interesseert mij niet).quote:Zouden jullie trouwens eerder kijken naar een marktplaats-advertentie met een cd die vrij hoog geprijsd is,
vb. 7 euro voor bomb the bass - say a little prayer, dan eentje waar 2 euro voor staat?
Of kijken jullie toch meer naar de toestand van de item op het plaatje?
Wat versta je onder een 'aardige' CD speler? Welk merk en typenummer? En merk en type van je huidige platenspeler en element?quote:Op vrijdag 21 november 2008 18:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat weet ik niet hoor. Ik ben geen audiofiel en ik heb nooit een echte high end CD-speler gehad, maar als ik mijn best aardige CD-speler vergelijk met een helemaal niet zo beste platenspeler (mijn goede platenspeler moet iets aan gebeuren) dan heeft die platenspeler iets wat ik bij CD's niet hoor. En dat is ruimtelijkheid in de diepte, dus niet van links naar rechts en van boven naar beneden maar dichtbij/veraf de speakers. Voor de rest klinkt de CD-speler beter hoor, maar dat viel me ineens op en toen ben ik het gaan vergelijken en de CD mist dat.
Ik ben er vrij zeker van dat je met een high end (SA)CD speler niet meer echt terug zou verlangen naar LP's.quote:Ik ben geen vinylliefhebber die beweert dat CD's niet om aan te horen zijn en ik weet ook wel dat je met een hele goede platenspeler en een plaat in hele goede conditie aan moet komen om aan een aardige CD-speler te tippen. Maar daarom kan het nog best wel zo zijn dat een CD-speler wat mist wat platenspelers wel hebben.
Een Philips 630 twin DAC, jaja, het is een oudje. Daarvoor gebruikte ik een Proton AC-300, een nog oudere maar die heeft kuren, met name wat betreft slechte CD's. Ik vond het verschil in geluidskwaliteit niet echt groot. Daarvoor had ik een Denon, van net boven het instapmodelletje.quote:Op zaterdag 22 november 2008 14:51 schreef Riparius het volgende:
Wat versta je onder een 'aardige' CD speler? Welk merk en typenummer? En merk en type van je huidige platenspeler en element?
Dat doe ik niet en dat heb ik nooit gedaan, misschien zou dat anders liggen als ik in het LP-tijdperk fatsoenlijke apparatuur had gekend. Ik vind het leuk om af en toe eens door een platenbak te gaan en leuke dingen tegen te komen, maar ik heb veel meer CD's dan platen en draai ook vaker een CD. Mijn Revox platenspeler is wel high end, maar daar vergelijk ik het dus juist niet mee, en niet alleen omdat die nagekeken moet worden.quote:Ik ben er vrij zeker van dat je met een high end (SA)CD speler niet meer echt terug zou verlangen naar LP's.
Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als het illegaal downloaden van mp3's. Niet dat ik je veroordeel ofzo, maar ik vind het wel frappant dat je cd's verkoopt waar muziek opstaat die je eigenlijk toch wel zou willen spelen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:08 schreef denniz1974 het volgende:
Toch even het stof van dit topic afblazen; een paar maanden geleden heb ik bijna al m'n cd's verkocht, nog een tiental zitten in een mapje, maar eigenlijk heb ik spijt dat ik die ook niet heb verkocht. Met name via het internet zijn er zoveel radiostations te beluisteren dat bij mij de behoefte aan het hebben van fysieke geluidsdragers geheel is verdwenen. Voor de verkoop heb ik wel enkele nummers geript naar MP3 zodat ik een speciale versie nog eens terug zou kunnen luisteren; in de praktijk blijkt dat ik daar tot op heden nog geen gebruik van heb gemaakt.
Moh, hij heeft er ooit geld voor betaalt. Wat hij verder met zijn cd doet is dan zijn zaak, maar hij heeft betaalt voor het recht om die muziek te horen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:19 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als het illegaal downloaden van mp3's. Niet dat ik je veroordeel ofzo, maar ik vind het wel frappant dat je cd's verkoopt waar muziek opstaat die je eigenlijk toch wel zou willen spelen.
Daar moet ik gelijk in geven. Een leuk deuntje op de achtergrond is prima, maar ik settel me echt niet op de bank om een gehele cd eens rustig te gaan beluisteren.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:19 schreef isogram het volgende:
[..]
Voorzichtige conclusie: muziek is voor jou niet veel meer dan behang.
nee, hij heeft ze weer verkocht...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 19:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Moh, hij heeft er ooit geld voor betaalt. Wat hij verder met zijn cd doet is dan zijn zaak, maar hij heeft betaalt voor het recht om die muziek te horen.
Niet iedereen is een nihilist.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat grappig dat sommige mensen een emotionele binding hebben met een gegevensdrager.
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat grappig dat sommige mensen een emotionele binding hebben met een gegevensdrager.
Dat snap ik ook niet. Bij een geluidsdrager snap ik het prima, maar een gegevensdrager als de CD is natuurlijk gewoon surrogaat.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat grappig dat sommige mensen een emotionele binding hebben met een gegevensdrager.
LP fan?quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat snap ik ook niet. Bij een geluidsdrager snap ik het prima, maar een gegevensdrager als de CD is natuurlijk gewoon surrogaat.
Niet eens zozeer, ik heb ook een heleboel CD's en mp3's. Alleen is de CD van geen van beide wat. En het is geen geluidsdrager geschikt voor emotionele binding, en het is ook geen gegevensbestandje met de voordelen daarvan. De CD is een nep LP, een surrogaat, een overgangstechnologie. Net zoiets als de afstandsbediening met snoer.quote:
Het gaat specifiek om muziekdragers, niet om gegevensdragers. Ik kan tekstdocumenten of foto's ook prima op een cdr branden, net zoals ik muziek op een usb-stick kan zetten. Waar het om draait is dat een cd specifiek muziek bevat (en trouwens ook voor dat doel ontworpen is). Een cd (het schijfje zelf, plus het verdere ontwerp) vormt een product.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat grappig dat sommige mensen een emotionele binding hebben met een gegevensdrager.
Omdat het een voorwerp is, terwijl een CD een gegevensbestandje is die ze dan hebben ingepakt om het op een LP te laten lijken, ze hebben zelfs het draaimechisme van de LP nagemaakt om de gegevens ervan af te krijgen. En analoog maakt wel uit ja, een LP is dan ook een geluidsdrager, terwijl een CD gegevensdrager is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:48 schreef Maverick_tfd het volgende:
Waarom zou een LP waardevoller zijn dan een cd? Omdat het analoog is, omdat je er nostalgische gevoelens bij hebt of is het iets anders?
Als ik alles van Abba zou willen downloaden, doe ik dat voor 0 euro.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Het was ook geweldig om bijvoorbeeld al-les van Abba (en meer) voor 37 euro van iTunes te downloaden, terwijl alle CD's me 100 euro zouden hebben gekost in de winkel. Da's dan 70 euro voor wat hoesjes.
Het afspelen van nummers op de pc heeft zeker voordelen. Ik speel thuis ook bijna alleen maar muziek af via de pc. Albums/singles waar ik graag naar luister, rip ik naar mp3. Dat neemt niet weg dat het soms ook handig is om cd's bij je te hebben. Bijvoorbeeld in de auto, maar ook in de bar waar ik als vrijwilliger wel eens sta.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Wat me altijd tegenstond aan albums was, dat er nummers tussen zaten die bagger waren. Op een iPod of je PC heb je daar geen last van. Want dat is het waar het mij om gaat: luistergenot!
Veel goede nummers hebben zowel een context op zichzelf als een context binnen een album. Ik zou hier legio voorbeelden kunnen opsommen van nummers die een duidelijke context hebben op het album waarvan ze afkomstig zijn, of die een sleutelrol op zo'n album vervullen. Niet zelden hebben zulke tracks ook dezelfde of een soortgelijke titel als het album.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Dat is wat een nummer voor mij is, ontdaan van de context van een album. En hoe ze als download worden aangeboden is sowieso exceptioneel van kwaliteit.
Ik zal altijd een fysiek product willen, in plaats van wat data op mijn harddisk. Nog los van het gevoel en de tastbaarheid van een cd (of zoals sommigen willen: lp) is er ook een praktische overweging: gaat de harddisk kapot of duikt er een virus op, dan loop ik het risico om al die data kwijt te raken. En dan is het erg handig om cd's (het originele product) als backup te hebben.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Ik hoop dat ik in 2020 ofzo, ingebouwd in mijn muur, een groot touchscreen scherm heb, voor alle media. Een hard disk van honderden terrabytes, waar alle muziek op staat a la iPod, en al je films die je direct en snel downloadt via die module. Omdat ook DVD's slijten en bekrast worden door afspelen en vuil en vingervlekken en ook steeds weer uit hun hoesje gehaald dienen te worden. Ik ben de laatste die nostalgisch wordt als de CD eindelijk oprot. Hard disk / USB sticks, for the win!
Ik kan met hetzelfde gemak de lp betitelen als een overgangstechnologie naar de cd. Sterker nog: daar zit meer waarheidsgehalte in dan omgekeerd. De cd betekende een forse vooruitgang in de geluidskwaliteit van muziek. Nu is dit een beetje subjectief en zweren sommigen bij het lp-geluid, maar objectief gezien levert de cd een geluidskwaliteit met minder ruis (krasjes, geknetter, etc). Verder kun je bij een cd makkelijk naar de start van het volgende nummer en kun je ze met één druk op de knop random afspelen. Ook hoef je niet halverwege de plaat om te draaien...quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Niet eens zozeer, ik heb ook een heleboel CD's en mp3's. Alleen is de CD van geen van beide wat. En het is geen geluidsdrager geschikt voor emotionele binding, en het is ook geen gegevensbestandje met de voordelen daarvan. De CD is een nep LP, een surrogaat, een overgangstechnologie. Net zoiets als de afstandsbediening met snoer.
De LP heeft zeker zijn charme. Het grotere formaat kun je als pluspunt aanvoeren, maar net zo goed als nadeel, als iets onhandigs. De cd heeft weer zijn eigen dimensie en charme; zowel qua hoesontwerp als qua gimmicks. Je kunt bijvoorbeeld stoeien met de tracknummers, je kunt verborgen tracks toevoegen en ook cd's kun je op een fraaie manier verpakken.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:00 schreef ethiraseth het volgende:
De nostalgie, het meer handmatige karakter ervan, de ruis die erin zit, de verpakking, de hoes, de inlays. Het artwork wat veel beter uitkomt door het grotere formaat ervan.![]()
Het is een gevoels iets waar je vatbaar voor moet zijn om het te kunnen snappen. Heb je dat niet dan is de liefde voor de LP hetzelfde als de liefde voor een usb-stick ja.
Nee, je hebt enerzijds het mechanisch en analoog 'aflezen', en anderzijds het decoderen van een gegevensbestand tot een signaal. Ik noem de CD een overgangstechnologie omdat die dat laatste nog niet op een technisch zinnige manier doet, maar het nog via een draaiende schijf moest. Het draaien van die schijf is niet eigen aan de technologie, maar moest toen even om tot voldoende opslagkwaliteit te komen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:38 schreef isogram het volgende:
Ik kan met hetzelfde gemak de lp betitelen als een overgangstechnologie naar de cd. Sterker nog: daar zit meer waarheidsgehalte in dan omgekeerd.
Nee hoor. De CD betekende een forse vooruitgang in de toegankelijkheid van een redelijke geluidskwaliteit. Dat is wat anders. Net zoals de transistor ook enorm scheelde in de toegankelijkheid, maar het geen superieure techniek was. We hebben tot ver in de jaren 90 CD-spelers gehad die werden geroemd om hun analoge klank. Zo groot was de vooruitgang in geluidskwaliteit dus.quote:De cd betekende een forse vooruitgang in de geluidskwaliteit van muziek.
Ja, maar dat is maar een deel van de geluidskwaliteit. Bovendien is het nauwelijks hoorbaar als je je platen goed houdt.quote:Nu is dit een beetje subjectief en zweren sommigen bij het lp-geluid, maar objectief gezien levert de cd een geluidskwaliteit met minder ruis (krasjes, geknetter, etc).
Dat eerste kan ik met mijn platenspeler ook. Het model met afstandsbediening heb ik dan net weer niet, maar random afspelen is dus technisch ook prima te combineren, het is alleen een gadget van uit het CD-tijdperk. Het is ook niet erg gemist, want je luistert immers naar een album. Dat is een geheel, die nummers zijn in een bepaalde volgorde gezet, met reden.quote:Verder kun je bij een cd makkelijk naar de start van het volgende nummer en kun je ze met één druk op de knop random afspelen.
Dat is vooral een nadeel bij de liveversie van Dazed and Confused door Led Zeppelin, waarbij het nummer zo lang duurt dat het op de andere kant doorgaat. Andere voorbeelden ken ik niet. Je bent ook muziek aan het draaien, het is niet volledig passief.quote:Ook hoef je niet halverwege de plaat om te draaien...
Het blijft behelpen natuurlijk. Ze doen hun best, maar in wezen zijn ze nog steeds aan het compenseren voor het formaat.quote:De LP heeft zeker zijn charme. Het grotere formaat kun je als pluspunt aanvoeren, maar net zo goed als nadeel, als iets onhandigs. De cd heeft weer zijn eigen dimensie en charme; zowel qua hoesontwerp als qua gimmicks. Je kunt bijvoorbeeld stoeien met de tracknummers, je kunt verborgen tracks toevoegen en ook cd's kun je op een fraaie manier verpakken.
Ik heb dat dus wel bij vinyl, ik had het ook met CD's, ik werd daar ook gewoon hebberig van en kon me verkneukelen bij grote stapels CD's. Maar sinds de gebrande CD's en de Mp3 is het los komen te staan van muziekbezit. Sindsdien ben ik de CD veel meer gaan ervaren als een bestandje dat makkelijk beschadigt kan raken, kwijt kan raken, sowieso lastig te vinden is en je moet er nog veel moeite voor doen om het te openen ook.quote:Ik heb nog wel een stapel lp's en maxi-singles, maar qua geluidskwaliteit zweer ik echt bij de cd. En het fysieke product, compleet met ontwerp (of het nu cd of lp is) doet me veel meer dan een memorystick, of een playlist in WinAmp.
Tja, met die manier van redeneren kun je elke vorm van technologie wel tot een overgangstechnologie betitelen. Technologie heeft bijna per definitie de eigenschap dat het steeds verder wordt doorontwikkeld.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, je hebt enerzijds het mechanisch en analoog 'aflezen', en anderzijds het decoderen van een gegevensbestand tot een signaal. Ik noem de CD een overgangstechnologie omdat die dat laatste nog niet op een technisch zinnige manier doet, maar het nog via een draaiende schijf moest. Het draaien van die schijf is niet eigen aan de technologie, maar moest toen even om tot voldoende opslagkwaliteit te komen.
Ik ken tot op de dag van vandaag geen medium dat een betere geluidskwaliteit levert dan de cd. Alles wat je nu verder tegenkomt, van dvd tot mp3, is allemaal afgeleid van dezelfde digitale geluidskwaliteit van de cd. Een cd klinkt hoorbaar beter dan een lp.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor. De CD betekende een forse vooruitgang in de toegankelijkheid van een redelijke geluidskwaliteit. Dat is wat anders. Net zoals de transistor ook enorm scheelde in de toegankelijkheid, maar het geen superieure techniek was. We hebben tot ver in de jaren 90 CD-spelers gehad die werden geroemd om hun analoge klank. Zo groot was de vooruitgang in geluidskwaliteit dus.
Ik vind het anders nogal essentieel. Het gekraak en getik heeft een negatieve invloed op de geluidskwaliteit.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja, maar dat is maar een deel van de geluidskwaliteit. Bovendien is het nauwelijks hoorbaar als je je platen goed houdt.
Of de volgorde een reden heeft, hangt maar net af van het type album dat je afspeelt. En het switchen gaat bij een cd met één druk op de knop, terwijl bij een lp de naald moet optillen en handmatig moet verplaatsen; en dan ook nog met het blote oog goed plaatsen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat eerste kan ik met mijn platenspeler ook. Het model met afstandsbediening heb ik dan net weer niet, maar random afspelen is dus technisch ook prima te combineren, het is alleen een gadget van uit het CD-tijdperk. Het is ook niet erg gemist, want je luistert immers naar een album. Dat is een geheel, die nummers zijn in een bepaalde volgorde gezet, met reden.
Ik snap die manier van denken en vergelijken niet. De cd is gewoon een medium op zich, met eigen dimensies en mogelijkheden. Mijn mobiele telefoon is minder groot dan de diameter van een cd en kent toch ook een design. Er zijn prachtige voorbeelden van fraai vormgegeven cd's, die ook echt afwijken van het standaard-doosje uit de begintijd. Toen oude albums op cd uitkwamen, was het vast behelpen, maar tegenwoordig zijn cd's leidend voor het hoesontwerp. Meestal is een lp-ontwerp tegenwoordig gewoon het cd-ontwerp, maar dan wat groter.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Het blijft behelpen natuurlijk. Ze doen hun best, maar in wezen zijn ze nog steeds aan het compenseren voor het formaat.
Een cd uit het doosje halen en opzetten gaat echt sneller dan een lp uit de hoes halen en opzetten. Een originele cd (als onderdeel van een hoesontwerp) heeft voor mij altijd meer waarde dan een zelfgebrand schijfje.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb dat dus wel bij vinyl, ik had het ook met CD's, ik werd daar ook gewoon hebberig van en kon me verkneukelen bij grote stapels CD's. Maar sinds de gebrande CD's en de Mp3 is het los komen te staan van muziekbezit. Sindsdien ben ik de CD veel meer gaan ervaren als een bestandje dat makkelijk beschadigt kan raken, kwijt kan raken, sowieso lastig te vinden is en je moet er nog veel moeite voor doen om het te openen ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |