Er komen echt geen nieuwe analoge geluidsdragers meer. De volledige verwerking van beeld en geluid is de afgelopen jaren steeds meer digitaal geworden, gewoon omdat het grote voordelen biedt zowel vanuit kwalitatief als vanuit economisch oogpunt. Verder is de muziekindustrie niet in staat een nieuw formaat te dicteren als de consument dat niet wil hebben, dat is in het verleden al zo vaak gebleken (remember Elcaset, MiniDisc, DCC?).quote:Op zondag 16 november 2008 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee en dat is ook heel logisch. De consument heeft namelijk geen enkel voordeel bij moeizame ripbaarheid. Bovendien maakt de muziekindustrie het niet tot de standaard, en die beslissen hoe wij muziek kunnen kopen.
[..]
Zoals ik denk dat het gaat is dat de muziekindustrie over een jaar of 20 is overgeschakeld op een analoge drager voor de muziekliefhebber. Een mooi ding om te hebben, met een perfect geluid en niet perfect te kopieren door de consument omdat het niet digitaal is. Zoiets als een LP zeg maar, maar dan beter, mooier, chicquer en in combinatie met het afspeelapparaat duurzamer. Dan heb je echt wat als je er geld aan uitgeeft, en kun je er ook nog een keer op een verjaardag mee aankomen. Dat is niet omdat de consument daar op grote schaal behoefte aan heeft, maar omdat de muziekindustrie van die perfecte kopiën af moet. Maar als de muziekindustrie beslist dat dat het nieuwe formaat is, en er een afspeelapparaat voor 400e verkrijgbaar is, dan volgt die consument wel. Die moet dan wel, de industrie bepaalt immers hoe zij de muziek waarop ze de auteursrechten hebben aanbieden.
Daarnaast heb je dan kwalitatief mindere digitale bestanden, gratis en niet gratis, je betaalt voor het gemak of je maakt een illegale kopie. Het is surrogaat, niet het echte werk, net als een tapeje vroeger, maar handig voor in de auto of onder het hardlopen. Om daar dan een schijfje voor te nemen is niet logisch.
Bij kwalitatief heb ik mijn twijfels. Het is natuurlijk heel hard gegaan met de ontwikkelingen op het digitale vlak, maar onder het high end klinkt het allemaal echt niet zo denderend. Ik heb niks tegen digitaal, maar analoog is best een geschikt principe voor geluidsweergave. Als je dan ziet hoever men al was vlak voordat de CD-speler kwam, en je laat de algemene technologische ontwikkelingen van de laatste 25 jaar daar op los dan is er heel veel mogelijk.quote:Op zondag 16 november 2008 20:07 schreef Riparius het volgende:
Er komen echt geen nieuwe analoge geluidsdragers meer. De volledige verwerking van beeld en geluid is de afgelopen jaren steeds meer digitaal geworden, gewoon omdat het grote voordelen biedt zowel vanuit kwalitatief als vanuit economisch oogpunt.
Dat was ook gewoon te veel, te snel op mekaar en zonder echte voordelen. Je moet één standaard hebben.quote:Verder is de muziekindustrie niet in staat een nieuw formaat te dicteren als de consument dat niet wil hebben, dat is in het verleden al zo vaak gebleken (remember Elcaset, MiniDisc, DCC?).
Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.quote:Op zondag 16 november 2008 23:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze de CD ooit zouden hebben geintroduceerd als ze zich hadden gerealiseerd dat het kopieren en verspreiden zo makkelijk zou worden. Dan hadden ze voor een analoog principe gekozen. Ze hebben spijt als haren op hun hoofd van die digitalisering.
en niet te vergeten heeft de cd daar weinig mee te maken er hoeft maar 1 iemand een bestand analoog op te nemen en het is binnen notime te vinden op 10000den computers.quote:Op zondag 16 november 2008 23:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.
Dat is een opmerking die geen hout snijdt. Aftasting van een informatiedrager via een laser houdt niet per se in dat je het uitgelezen signaal digitaliseert: uitlezen van een laserdisc levert ook een analoog videosignaal op, zonder digitaal tussenstadium.quote:Op maandag 17 november 2008 17:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
(je snapt hopelijk ook dat een LP afgespeeld door een laser ook gewoon gedigitaliseerd wordt)
er moet altijd een vertaalslag plaatsvinden dat kan niet andersquote:Op maandag 17 november 2008 17:15 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is een opmerking die geen hout snijdt. Aftasting van een informatiedrager via een laser houdt niet per se in dat je het uitgelezen signaal digitaliseert: uitlezen van een laserdisc levert ook een analoog videosignaal op, zonder digitaal tussenstadium.
De albumverkopen lopen de laatste jaren wel terug, maar volgens onafhankelijke experts heeft dat niets te maken met Internet, MP3, P2P, CD branders of andere factoren die daarvoor door de muziekindustrie worden aangewezen. Het is zo dat mensen die veel muziek van het net halen voor een belangrijk deel juist ook de mensen zijn die veel albums kopen.quote:Op maandag 17 november 2008 17:48 schreef kriele het volgende:
Zouden album verkopen zoveel minder zijn dan in het analoge tijdperk? Is een mp3-tje zoveel anders dan het cassettebandje van eerder?
Ja, maar een vertaalslag is iets anders dan digitaliseren.quote:Op maandag 17 november 2008 18:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
er moet altijd een vertaalslag plaatsvinden dat kan niet anders
quote:Op maandag 17 november 2008 18:54 schreef Riparius het volgende:
[..]
De albumverkopen lopen de laatste jaren wel terug, maar volgens onafhankelijke experts heeft dat niets te maken met Internet, MP3, P2P, CD branders of andere factoren die daarvoor door de muziekindustrie worden aangewezen. Het is zo dat mensen die veel muziek van het net halen voor een belangrijk deel juist ook de mensen zijn die veel albums kopen.
Voor een beetje serieuze muziekliefhebber is MP3 niet echt interessant, behalve dan om nieuwe c.q. oude onbekende muziek te leren kennen, omdat het inferieur is aan de CD. Wat dat betreft zou je MP3 kunnen vergelijken met het casettebandje van weleer (dat overigens ook heel goed kon klinken op een high-end cassettedeck). Met lossless formaten zoals FLAC dat veel op Usenet wordt gebruikt om complete albums te posten ligt het wat anders, maar een beetje liefhebber wil toch in ieder geval van zijn of haar favoriete albums en artiesten de fysieke drager inclusief het originele artwork: setjes FLAC bestanden of gebrande CD's hebben in tegenstelling tot de originele uitgaven geen verzamelwaarde.
De paranoia van de muziekindustrie en de pathetische pogingen om de eigen klandizie te criminaliseren zijn in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet van recente datum. In het begin van de jaren 60 (bijna een halve eeuw geleden dus) speelde er in West-Duitsland al een kwestie rondom de verkoop van bandrecorders. De muziekindustrie wilde toen van handelaren de NAW gegevens hebben van iedereen aan wie ze een bandrecorder verkochten, want in de ogen van de muziekindustrie was iedereen met een bandrecorder een potentiële crimineel. De kwestie is dacht ik doorgezet totaan het Bundesverfassungsgericht, maar de muziekindustrie heeft uiteindelijk aan het korste eind getrokken.
Omtreeks het begin van de jaren 80 voerde de muziekindustrie een campagne tegen de audiocassette waarbij gebruikers die - overigens volkomen legaal - voor eigen gebruik een kopie maaakten van een LP op een cassette, bijvoorbeeld om deze in de auto of in een walkman af te kunnen spelen, of gewoon om de kostbare originele LP te sparen, en passant ook werden gecriminaliseerd. Op sommige LP hoezen uit die tijd is op de achterzijde een logo te zien dat bestaat uit een cassette in de vorm van een doodshoofd:
[ afbeelding ]
Rond de hoogtijdagen van Napster liep er overigens op MTV ook een tijdje een campagne waarbij je het MTV logo af en toe zag morphen in een doodshoofd dat verdacht veel op het originele Napster logo leek ...
Ik ben niet zo op de hoogte met de stand van de techniek op dat punt, maar het lijkt me dat als je zelf thuis analoog in digitaal gaat converteren dat je daar meer kwaliteitsverlies bij hebt dan wanneer dat professioneel gebeurt in een eerder stadium.quote:Op maandag 17 november 2008 17:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en niet te vergeten heeft de cd daar weinig mee te maken er hoeft maar 1 iemand een bestand analoog op te nemen en het is binnen notime te vinden op 10000den computers.
Studio's zijn digitaal omdat de drager digitaal is lijkt me.quote:Overigens zie ik ook geen analoge geluidsdrager meer komen al was het maar dat de studio`s nu ook digitaal zijn en men niet meer met naalden gaat priegelen.
Ik niet. Ik neem aan dat er materialen of samengestelde elementen zijn die een laserstraal om kunnen zetten in elektrische stroompjes zonder een codeerslag.quote:(je snapt hopelijk ook dat een LP afgespeeld door een laser ook gewoon gedigitaliseerd wordt)
Dat neemt niet weg dat als zij zich hadden gerealiseerd dat het zelf perfecte kopien maken een fluitje van een cent zou worden en het veelvuldig verspreiden van kopien zo makkelijk, ze waarschijnlijk niet voor digitaal hadden gekozen maar voor analoog werkende laser zoals bij die videodisc. De kopieerbaarheid en de verspreidbaarheid is namelijk inherent aan het digitale formaat.quote:Op zondag 16 november 2008 23:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.
Klopt echter vinden veel mensen een 128 kbs mp3`tje al goed genoeg laat staan wanneer ze gewoon pcm opnemen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet zo op de hoogte met de stand van de techniek op dat punt, maar het lijkt me dat als je zelf thuis analoog in digitaal gaat converteren dat je daar meer kwaliteitsverlies bij hebt dan wanneer dat professioneel gebeurt in een eerder stadium.
[..]
Nee je kunt dat prima uitwisselenquote:Studio's zijn digitaal omdat de drager digitaal is lijkt me.
[..]
Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.quote:Ik niet. Ik neem aan dat er materialen of samengestelde elementen zijn die een laserstraal om kunnen zetten in elektrische stroompjes zonder een codeerslag.
[..]
klopt echter zal er altijd geluid uit komen en maar 1 iemand hoef dat te decoderen en op internet te zetten en het is gedaan. Het fysieke medium is idd moeilijker te kopieren de gegevens niet.quote:Dat neemt niet weg dat als zij zich hadden gerealiseerd dat het zelf perfecte kopien maken een fluitje van een cent zou worden en het veelvuldig verspreiden van kopien zo makkelijk, ze waarschijnlijk niet voor digitaal hadden gekozen maar voor analoog werkende laser zoals bij die videodisc. De kopieerbaarheid en de verspreidbaarheid is namelijk inherent aan het digitale formaat.
Daar hoeven ze dan vast ook geen schijfje, een draaimechanisme en een boekje bij.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Klopt echter vinden veel mensen een 128 kbs mp3`tje al goed genoeg laat staan wanneer ze gewoon pcm opnemen.
Dan zit je toch weer met de D/A-conversie en dat heeft verder alleen maar nadelen, hoe klein ook. Als je een analoge drager hebt lijkt mij dat je beter analoog kunt opnemen.quote:Nee je kunt dat prima uitwisselen
Dat lijkt me niet, volgens mij heb je materialen die meer of minder geleidend zijn wanneer je er licht op zet. Dan kun je met laser analoog aflezen door daar stroom op te zetten en het stroompje wat er dan uitkomt te versterken, net zoals naald de uitgaande stroompjes varieert door met zijn beweging een magnetisch veld te veranderen. Dan heb je dus een analoge laseraflezing.quote:Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.
ik gok 16bit dus dan zijn er 65536 mogelijkheden die kan toewijzen aan een bepaald geluid.
(tegenwoordig is 32bit niets vreemds meer dus dat zijn er nog veel meer)
Dan heb je toch een B-kwaliteit, door de huistuin- en keukenconversie. Als dat kwaliteitsverschil groot genoeg is, kan het werken. Dan moet je dus zorgen dat de analoge drager van zeer hoge kwaliteit is en het veel gedoe is en de nodige apparatuur kost om daar een redelijke digitale kopie van te trekken.quote:klopt echter zal er altijd geluid uit komen en maar 1 iemand hoef dat te decoderen en op internet te zetten en het is gedaan. Het fysieke medium is idd moeilijker te kopieren de gegevens niet.
Platenmaatschappijen hebben toch niet zo heel veel touwtjes in handen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:37 schreef ouderejongere het volgende:
Aan illegaal downloaden komt vroeg of laat een keer een eind. Achter de schermen voeren mensen met geld het bewind. Dat blijkt nu ook uit de kredietcrisis: overheden komen grote banken te hulp. Platen- en oliemaatschappijen zijn werkelijk de baas. De Tweede Kamer zijn een stelletje marionetten die niks te vertellen hebben en uit frustratie met spierballentaal naar buiten komen.
Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen mybad. Ik zat met mijn hoofd alweer bij het kopen van mp3's.quote:Op zondag 16 november 2008 19:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, nu interpreteer je mijn woorden helemaal verkeerd. Hierboven maak je duidelijk dat je al gauw zo'n 60 GB aan geripte CD's hebt, en dat je liever niet het risico wil lopen die opnieuw te moeten rippen. Daarom raad ik aan het materiaal op twee afzonderlijke externe harddisks te zetten. Zodra er één kapot gaat heb je dan altijd nog de andere om op terug te vallen en het materiaal opnieuw over te zetten naar een nieuwe harddisk, zodat je het weer dubbel hebt.
Ik heb een substantieel getal gehad aan schrijven ja, kutmerk.. wat is kut.quote:Overigens vind ik het erg merkwaardig dat je 5 HD crashes hebt gehad in een jaar tijd. Dat kan alleen maar betekenen dat je ongelofelijk veel harddisks in gebruik hebt, of er rare dingen mee doet, of HD's van een slecht merk gebruikt.
Nouja het zijn dan niet al mijn schijfjes. Maar er zijn er van de 50 toch al wel een stuk of 3 of 4 onleesbaar inmiddels. laat dat setje 2 jaar oud wezen.quote:Als je (DVD?) schijfjes na een paar jaar al niet meer leesbaar zijn, dan was daar toch ook iets vreemds mee aan de hand. Meest waarschijnlijke is dat ze van meet af aan af niet goed gebrand waren en een veel te hoge error rate vertoonden. Daar merk je op zich (zonder het te meten) niets van, maar het kan wel betekenen dat de schijven al snel onleesbaar worden. Zelf meet ik daarom al mijn gebrande schijven na (met Plextools Pro) direct na het branden.
Nee. De producenten van de hier al genoemde laser platenspeler leggen zelf op hun site uit dat er aan het uitlezen en verwerken van het signaal geen digitalisatie te pas komt. Hoe jij dan iets anders wil blijven beweren is mij een raadsel.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.
ik gok 16bit dus dan zijn er 65536 mogelijkheden die kan toewijzen aan een bepaald geluid.
(tegenwoordig is 32bit niets vreemds meer dus dat zijn er nog veel meer)
[..]
Ik kijk heel regelmatig op marktplaats voor CD'squote:Op woensdag 19 november 2008 04:49 schreef Man-E-Faces het volgende:
Waar kan je het beste je cd's verkopen? Op marktplaats zoekt geen hond naar CD's. Heb zelf wel een hele stapel verkocht toen maar veel animo lijkt er niet te zijn.
quote:Op woensdag 12 november 2008 09:06 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dan heb je er weinig van begrepen.
Muziek is meer dan alleen een ontastbaar gevoel. Muziek is door een platenzaak lopen op zoek naar het pareltje, masturberend voor je cd-kast staan, elke twee maanden je platen en cd's opnieuw ordenen volgens een nieuw onlogisch systeem, 's ochtends voor de kast staan en bedenken hoe ik me voel en welke cd ik dus vandaag in m'n discman doe, op bed liggen en het boekje doorlezen en genieten van het ezelsoortje op pagina drie omdat je in 1994 vrijend met je eerste vriendin op het boekje bent gaan liggen, kwaad worden omdat een -zogenaamde- vriend een ezelsoor in hetzelfde boekje maakt bij het uitlenen, want 'het is een zeldzaam collector's item'. Dát is muziek.
Muziek is vooral níet een mp3speler met dertigduizend gedownloade nummers op shuffle zetten.
High Fidelityquote:Barry's Customer: Hi, do you have the song "I Just Called To Say I Love You?" It's for my daughter's birthday.
Barry: Yea we have it.
Barry's Customer: Great, Great, can I have it?
Barry: No, no, you can't.
Barry's Customer: Why not?
Barry: Well, it's sentimental tacky crap. Do we look like the kind of store that sells I Just Called to Say I Love You? Go to the mall.
Wat zou jij betalen voor een cd-single.quote:Op woensdag 19 november 2008 05:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik kijk heel regelmatig op marktplaats voor CD's, vrijwel elke dag. Heb er al heel wat bijzondere (out of print) exemplaren gevonden, en doorgaans ook nog voor een habbekrats.
Moeilijk te zeggen. Als ik even op eBay kijk zie ik die single aangeboden voor ¤ 1,17 maar ook voor ¤ 11,80. Beide via 'nu kopen', dus niet bieden. Maar daar komen natuurlijk nog verzendkosten bij, in het geval van die goedkoopste aanbieder uit de UK ca. ¤ 2,75, waarmee het totaal dan rond de 4 euro komt. Is zo te zien in ieder geval niet echt zeldzaam, op Marktplaats zal ie niet veel opbrengen.quote:Op woensdag 19 november 2008 05:45 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Wat zou jij betalen voor een cd-single.
Ehm uit mn stapel zo eventjes. cd single van "Lisa stansfield - been around the world" in VG/Mint staat.
3 euro te duur?
Als je één of twee CD albums (in jewelcase) moet versturen, dan ben je binnen Nederland niet meer dan ¤ 1,76 aan portokosten kwijt. Een enkele CD single versturen is goedkoper. Zodra het niet meer door de brievenbus kan wordt het pakketpost, dan is het ¤ 6,20 ongeacht het gewicht, tot een maximum van 10 kg.quote:Overigens zijn verzendkosten ook altijd een issue geloof ik. Ik ben als verkoper doorgaans 3-6.20 kwijt voor verzendkosten. Dus de TNT profiteert ook effe mee. Wat zijn nou aantrekkelijke tarieven kwa verzending voor kopers?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |