abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63270819
quote:
Op zondag 16 november 2008 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee en dat is ook heel logisch. De consument heeft namelijk geen enkel voordeel bij moeizame ripbaarheid. Bovendien maakt de muziekindustrie het niet tot de standaard, en die beslissen hoe wij muziek kunnen kopen.
[..]

Zoals ik denk dat het gaat is dat de muziekindustrie over een jaar of 20 is overgeschakeld op een analoge drager voor de muziekliefhebber. Een mooi ding om te hebben, met een perfect geluid en niet perfect te kopieren door de consument omdat het niet digitaal is. Zoiets als een LP zeg maar, maar dan beter, mooier, chicquer en in combinatie met het afspeelapparaat duurzamer. Dan heb je echt wat als je er geld aan uitgeeft, en kun je er ook nog een keer op een verjaardag mee aankomen. Dat is niet omdat de consument daar op grote schaal behoefte aan heeft, maar omdat de muziekindustrie van die perfecte kopiën af moet. Maar als de muziekindustrie beslist dat dat het nieuwe formaat is, en er een afspeelapparaat voor 400e verkrijgbaar is, dan volgt die consument wel. Die moet dan wel, de industrie bepaalt immers hoe zij de muziek waarop ze de auteursrechten hebben aanbieden.

Daarnaast heb je dan kwalitatief mindere digitale bestanden, gratis en niet gratis, je betaalt voor het gemak of je maakt een illegale kopie. Het is surrogaat, niet het echte werk, net als een tapeje vroeger, maar handig voor in de auto of onder het hardlopen. Om daar dan een schijfje voor te nemen is niet logisch.
Er komen echt geen nieuwe analoge geluidsdragers meer. De volledige verwerking van beeld en geluid is de afgelopen jaren steeds meer digitaal geworden, gewoon omdat het grote voordelen biedt zowel vanuit kwalitatief als vanuit economisch oogpunt. Verder is de muziekindustrie niet in staat een nieuw formaat te dicteren als de consument dat niet wil hebben, dat is in het verleden al zo vaak gebleken (remember Elcaset, MiniDisc, DCC?).
  zondag 16 november 2008 @ 20:41:43 #202
122997 zquing
Drama Junk
pi_63271720
/offtopic, hmmm mischien toch maar zo'n laserdisc speler aanschaffen, zijn veel toffe anime op uitgebracht
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_63276221
Er gaat niks boven kleitabletten ...
pi_63277503
quote:
Op zondag 16 november 2008 20:07 schreef Riparius het volgende:
Er komen echt geen nieuwe analoge geluidsdragers meer. De volledige verwerking van beeld en geluid is de afgelopen jaren steeds meer digitaal geworden, gewoon omdat het grote voordelen biedt zowel vanuit kwalitatief als vanuit economisch oogpunt.
Bij kwalitatief heb ik mijn twijfels. Het is natuurlijk heel hard gegaan met de ontwikkelingen op het digitale vlak, maar onder het high end klinkt het allemaal echt niet zo denderend. Ik heb niks tegen digitaal, maar analoog is best een geschikt principe voor geluidsweergave. Als je dan ziet hoever men al was vlak voordat de CD-speler kwam, en je laat de algemene technologische ontwikkelingen van de laatste 25 jaar daar op los dan is er heel veel mogelijk.
quote:
Verder is de muziekindustrie niet in staat een nieuw formaat te dicteren als de consument dat niet wil hebben, dat is in het verleden al zo vaak gebleken (remember Elcaset, MiniDisc, DCC?).
Dat was ook gewoon te veel, te snel op mekaar en zonder echte voordelen. Je moet één standaard hebben.

Nu heb je de situatie dat elektronicagiganten grote platenmaatschappeijen in eigendom hebben, en je hebt het belang. Nogmaals, hoe ga je geld verdienen aan een schijfje wat zonder enig kwaliteitsverlies zomaar even te kopieren is? De muziekindustrie moet wat, dat is het verschil.

Ik denk niet dat ze de CD ooit zouden hebben geintroduceerd als ze zich hadden gerealiseerd dat het kopieren en verspreiden zo makkelijk zou worden. Dan hadden ze voor een analoog principe gekozen. Ze hebben spijt als haren op hun hoofd van die digitalisering.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_63277629
quote:
Op zondag 16 november 2008 23:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze de CD ooit zouden hebben geintroduceerd als ze zich hadden gerealiseerd dat het kopieren en verspreiden zo makkelijk zou worden. Dan hadden ze voor een analoog principe gekozen. Ze hebben spijt als haren op hun hoofd van die digitalisering.
Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.
pi_63293017
quote:
Op zondag 16 november 2008 23:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Hoezo? Ze hebben bijna 10 jaar het voordeel gehad dat mensen hun oude albums nog een keer kochten. DAT is in mijn ogen de reden waarom de muziekindustrie in zwaar weer verkeerd. Ze zetten het af tegen de tijd dat men dubbele winsten hadden omdat LP's begonnen te slijten of mensen gewoon alles op CD wilden hebben. Dat is ze alleen geen tweede keer meer voorlopig omdat het met internet zo snel ging.
en niet te vergeten heeft de cd daar weinig mee te maken er hoeft maar 1 iemand een bestand analoog op te nemen en het is binnen notime te vinden op 10000den computers.

Overigens zie ik ook geen analoge geluidsdrager meer komen al was het maar dat de studio`s nu ook digitaal zijn en men niet meer met naalden gaat priegelen.

(je snapt hopelijk ook dat een LP afgespeeld door een laser ook gewoon gedigitaliseerd wordt)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_63293350
quote:
Op maandag 17 november 2008 17:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

(je snapt hopelijk ook dat een LP afgespeeld door een laser ook gewoon gedigitaliseerd wordt)
Dat is een opmerking die geen hout snijdt. Aftasting van een informatiedrager via een laser houdt niet per se in dat je het uitgelezen signaal digitaliseert: uitlezen van een laserdisc levert ook een analoog videosignaal op, zonder digitaal tussenstadium.
pi_63294140
Zouden album verkopen zoveel minder zijn dan in het analoge tijdperk? Is een mp3-tje zoveel anders dan het cassettebandje van eerder?
pi_63295353
quote:
Op maandag 17 november 2008 17:15 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is een opmerking die geen hout snijdt. Aftasting van een informatiedrager via een laser houdt niet per se in dat je het uitgelezen signaal digitaliseert: uitlezen van een laserdisc levert ook een analoog videosignaal op, zonder digitaal tussenstadium.
er moet altijd een vertaalslag plaatsvinden dat kan niet anders
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_63295775
quote:
Op maandag 17 november 2008 17:48 schreef kriele het volgende:
Zouden album verkopen zoveel minder zijn dan in het analoge tijdperk? Is een mp3-tje zoveel anders dan het cassettebandje van eerder?
De albumverkopen lopen de laatste jaren wel terug, maar volgens onafhankelijke experts heeft dat niets te maken met Internet, MP3, P2P, CD branders of andere factoren die daarvoor door de muziekindustrie worden aangewezen. Het is zo dat mensen die veel muziek van het net halen voor een belangrijk deel juist ook de mensen zijn die veel albums kopen.

Voor een beetje serieuze muziekliefhebber is MP3 niet echt interessant, behalve dan om nieuwe c.q. oude onbekende muziek te leren kennen, omdat het inferieur is aan de CD. Wat dat betreft zou je MP3 kunnen vergelijken met het cassettebandje van weleer (dat overigens ook heel goed kon klinken op een high-end cassettedeck). Met lossless formaten zoals FLAC dat veel op Usenet wordt gebruikt om complete albums te posten ligt het wat anders, maar een beetje liefhebber wil toch in ieder geval van zijn of haar favoriete albums en artiesten de fysieke drager inclusief het originele artwork: setjes FLAC bestanden of gebrande CD's hebben in tegenstelling tot de originele uitgaven geen verzamelwaarde.

De paranoia van de muziekindustrie en de pathetische pogingen om de eigen klandizie te criminaliseren zijn in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet van recente datum. In het begin van de jaren 60 (bijna een halve eeuw geleden dus) speelde er in West-Duitsland al een kwestie rondom de verkoop van bandrecorders. De muziekindustrie wilde toen van handelaren de NAW gegevens hebben van iedereen aan wie ze een bandrecorder verkochten, want in de ogen van de muziekindustrie was iedereen met een bandrecorder een potentiële crimineel. De kwestie is dacht ik doorgezet totaan het Bundesverfassungsgericht, maar de muziekindustrie heeft uiteindelijk aan het kortste eind getrokken.

Omtreeks het begin van de jaren 80 voerde de muziekindustrie een campagne tegen de audiocassette waarbij gebruikers die - overigens volkomen legaal - voor eigen gebruik een kopie maaakten van een LP op een cassette, bijvoorbeeld om deze in de auto of in een walkman af te kunnen spelen, of gewoon om de kostbare originele LP te sparen, en passant ook werden gecriminaliseerd. Op sommige LP hoezen uit die tijd is op de achterzijde een logo te zien dat bestaat uit een cassette in de vorm van een doodshoofd:

Rond de hoogtijdagen van Napster liep er overigens op MTV ook een tijdje een campagne waarbij je het MTV logo af en toe zag morphen in een doodshoofd dat verdacht veel op het originele Napster logo leek ...

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 18-11-2008 04:25:58 ]
pi_63295816
quote:
Op maandag 17 november 2008 18:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

er moet altijd een vertaalslag plaatsvinden dat kan niet anders
Ja, maar een vertaalslag is iets anders dan digitaliseren.
pi_63296020
quote:
Op maandag 17 november 2008 18:54 schreef Riparius het volgende:

[..]

De albumverkopen lopen de laatste jaren wel terug, maar volgens onafhankelijke experts heeft dat niets te maken met Internet, MP3, P2P, CD branders of andere factoren die daarvoor door de muziekindustrie worden aangewezen. Het is zo dat mensen die veel muziek van het net halen voor een belangrijk deel juist ook de mensen zijn die veel albums kopen.

Voor een beetje serieuze muziekliefhebber is MP3 niet echt interessant, behalve dan om nieuwe c.q. oude onbekende muziek te leren kennen, omdat het inferieur is aan de CD. Wat dat betreft zou je MP3 kunnen vergelijken met het casettebandje van weleer (dat overigens ook heel goed kon klinken op een high-end cassettedeck). Met lossless formaten zoals FLAC dat veel op Usenet wordt gebruikt om complete albums te posten ligt het wat anders, maar een beetje liefhebber wil toch in ieder geval van zijn of haar favoriete albums en artiesten de fysieke drager inclusief het originele artwork: setjes FLAC bestanden of gebrande CD's hebben in tegenstelling tot de originele uitgaven geen verzamelwaarde.

De paranoia van de muziekindustrie en de pathetische pogingen om de eigen klandizie te criminaliseren zijn in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet van recente datum. In het begin van de jaren 60 (bijna een halve eeuw geleden dus) speelde er in West-Duitsland al een kwestie rondom de verkoop van bandrecorders. De muziekindustrie wilde toen van handelaren de NAW gegevens hebben van iedereen aan wie ze een bandrecorder verkochten, want in de ogen van de muziekindustrie was iedereen met een bandrecorder een potentiële crimineel. De kwestie is dacht ik doorgezet totaan het Bundesverfassungsgericht, maar de muziekindustrie heeft uiteindelijk aan het korste eind getrokken.

Omtreeks het begin van de jaren 80 voerde de muziekindustrie een campagne tegen de audiocassette waarbij gebruikers die - overigens volkomen legaal - voor eigen gebruik een kopie maaakten van een LP op een cassette, bijvoorbeeld om deze in de auto of in een walkman af te kunnen spelen, of gewoon om de kostbare originele LP te sparen, en passant ook werden gecriminaliseerd. Op sommige LP hoezen uit die tijd is op de achterzijde een logo te zien dat bestaat uit een cassette in de vorm van een doodshoofd:

[ afbeelding ]

Rond de hoogtijdagen van Napster liep er overigens op MTV ook een tijdje een campagne waarbij je het MTV logo af en toe zag morphen in een doodshoofd dat verdacht veel op het originele Napster logo leek ...
deze was wel grappig
pi_63317819
quote:
Op maandag 17 november 2008 17:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en niet te vergeten heeft de cd daar weinig mee te maken er hoeft maar 1 iemand een bestand analoog op te nemen en het is binnen notime te vinden op 10000den computers.
Ik ben niet zo op de hoogte met de stand van de techniek op dat punt, maar het lijkt me dat als je zelf thuis analoog in digitaal gaat converteren dat je daar meer kwaliteitsverlies bij hebt dan wanneer dat professioneel gebeurt in een eerder stadium.
quote:
Overigens zie ik ook geen analoge geluidsdrager meer komen al was het maar dat de studio`s nu ook digitaal zijn en men niet meer met naalden gaat priegelen.
Studio's zijn digitaal omdat de drager digitaal is lijkt me.
quote:
Ik niet. Ik neem aan dat er materialen of samengestelde elementen zijn die een laserstraal om kunnen zetten in elektrische stroompjes zonder een codeerslag.
quote:
Op zondag 16 november 2008 23:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dat neemt niet weg dat als zij zich hadden gerealiseerd dat het zelf perfecte kopien maken een fluitje van een cent zou worden en het veelvuldig verspreiden van kopien zo makkelijk, ze waarschijnlijk niet voor digitaal hadden gekozen maar voor analoog werkende laser zoals bij die videodisc. De kopieerbaarheid en de verspreidbaarheid is namelijk inherent aan het digitale formaat.

[ Bericht 27% gewijzigd door Weltschmerz op 18-11-2008 15:49:28 ]
pi_63320704
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben niet zo op de hoogte met de stand van de techniek op dat punt, maar het lijkt me dat als je zelf thuis analoog in digitaal gaat converteren dat je daar meer kwaliteitsverlies bij hebt dan wanneer dat professioneel gebeurt in een eerder stadium.
[..]
Klopt echter vinden veel mensen een 128 kbs mp3`tje al goed genoeg laat staan wanneer ze gewoon pcm opnemen.
quote:
Studio's zijn digitaal omdat de drager digitaal is lijkt me.
[..]
Nee je kunt dat prima uitwisselen
quote:
Ik niet. Ik neem aan dat er materialen of samengestelde elementen zijn die een laserstraal om kunnen zetten in elektrische stroompjes zonder een codeerslag.
[..]
Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.
ik gok 16bit dus dan zijn er 65536 mogelijkheden die kan toewijzen aan een bepaald geluid.
(tegenwoordig is 32bit niets vreemds meer dus dat zijn er nog veel meer)
quote:
Dat neemt niet weg dat als zij zich hadden gerealiseerd dat het zelf perfecte kopien maken een fluitje van een cent zou worden en het veelvuldig verspreiden van kopien zo makkelijk, ze waarschijnlijk niet voor digitaal hadden gekozen maar voor analoog werkende laser zoals bij die videodisc. De kopieerbaarheid en de verspreidbaarheid is namelijk inherent aan het digitale formaat.
klopt echter zal er altijd geluid uit komen en maar 1 iemand hoef dat te decoderen en op internet te zetten en het is gedaan. Het fysieke medium is idd moeilijker te kopieren de gegevens niet.
pi_63322104
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Klopt echter vinden veel mensen een 128 kbs mp3`tje al goed genoeg laat staan wanneer ze gewoon pcm opnemen.
Daar hoeven ze dan vast ook geen schijfje, een draaimechanisme en een boekje bij.
quote:
Nee je kunt dat prima uitwisselen
Dan zit je toch weer met de D/A-conversie en dat heeft verder alleen maar nadelen, hoe klein ook. Als je een analoge drager hebt lijkt mij dat je beter analoog kunt opnemen.
quote:
Nope je hebt een laser die je lp leest die stralen kaatsen terug en moeten geïnterpreteerd worden door zeer waarschijnlijk een chip, chips kunnen alleen digitaal werken -> codeerslag nodig, deze slag is bij een cd echter al gedaan op het medium zelf.
ik gok 16bit dus dan zijn er 65536 mogelijkheden die kan toewijzen aan een bepaald geluid.
Dat lijkt me niet, volgens mij heb je materialen die meer of minder geleidend zijn wanneer je er licht op zet. Dan kun je met laser analoog aflezen door daar stroom op te zetten en het stroompje wat er dan uitkomt te versterken, net zoals naald de uitgaande stroompjes varieert door met zijn beweging een magnetisch veld te veranderen. Dan heb je dus een analoge laseraflezing.
quote:
klopt echter zal er altijd geluid uit komen en maar 1 iemand hoef dat te decoderen en op internet te zetten en het is gedaan. Het fysieke medium is idd moeilijker te kopieren de gegevens niet.
Dan heb je toch een B-kwaliteit, door de huistuin- en keukenconversie. Als dat kwaliteitsverschil groot genoeg is, kan het werken. Dan moet je dus zorgen dat de analoge drager van zeer hoge kwaliteit is en het veel gedoe is en de nodige apparatuur kost om daar een redelijke digitale kopie van te trekken.
  dinsdag 18 november 2008 @ 20:37:21 #216
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63326823
Aan illegaal downloaden komt vroeg of laat een keer een eind. Achter de schermen voeren mensen met geld het bewind. Dat blijkt nu ook uit de kredietcrisis: overheden komen grote banken te hulp. Platen- en oliemaatschappijen zijn werkelijk de baas. De Tweede Kamer zijn een stelletje marionetten die niks te vertellen hebben en uit frustratie met spierballentaal naar buiten komen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  dinsdag 18 november 2008 @ 20:39:20 #217
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63326903
Als illegaal downloaden ooit stopt denk ik omdat het is dat alles legaal te downloaden zal zijn.
  dinsdag 18 november 2008 @ 20:40:26 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63326962
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 20:37 schreef ouderejongere het volgende:
Aan illegaal downloaden komt vroeg of laat een keer een eind. Achter de schermen voeren mensen met geld het bewind. Dat blijkt nu ook uit de kredietcrisis: overheden komen grote banken te hulp. Platen- en oliemaatschappijen zijn werkelijk de baas. De Tweede Kamer zijn een stelletje marionetten die niks te vertellen hebben en uit frustratie met spierballentaal naar buiten komen.
Platenmaatschappijen hebben toch niet zo heel veel touwtjes in handen.

Denk ik.
The End Times are wild
pi_63327351
quote:
Op zondag 16 november 2008 19:21 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, nu interpreteer je mijn woorden helemaal verkeerd. Hierboven maak je duidelijk dat je al gauw zo'n 60 GB aan geripte CD's hebt, en dat je liever niet het risico wil lopen die opnieuw te moeten rippen. Daarom raad ik aan het materiaal op twee afzonderlijke externe harddisks te zetten. Zodra er één kapot gaat heb je dan altijd nog de andere om op terug te vallen en het materiaal opnieuw over te zetten naar een nieuwe harddisk, zodat je het weer dubbel hebt.
Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen mybad. Ik zat met mijn hoofd alweer bij het kopen van mp3's.
quote:
Overigens vind ik het erg merkwaardig dat je 5 HD crashes hebt gehad in een jaar tijd. Dat kan alleen maar betekenen dat je ongelofelijk veel harddisks in gebruik hebt, of er rare dingen mee doet, of HD's van een slecht merk gebruikt.
Ik heb een substantieel getal gehad aan schrijven ja, kutmerk.. wat is kut.
Volgens mij is tegenover een flinke scsi setup alles goedkope kutpruttel.
quote:
Als je (DVD?) schijfjes na een paar jaar al niet meer leesbaar zijn, dan was daar toch ook iets vreemds mee aan de hand. Meest waarschijnlijke is dat ze van meet af aan af niet goed gebrand waren en een veel te hoge error rate vertoonden. Daar merk je op zich (zonder het te meten) niets van, maar het kan wel betekenen dat de schijven al snel onleesbaar worden. Zelf meet ik daarom al mijn gebrande schijven na (met Plextools Pro) direct na het branden.
Nouja het zijn dan niet al mijn schijfjes. Maar er zijn er van de 50 toch al wel een stuk of 3 of 4 onleesbaar inmiddels. laat dat setje 2 jaar oud wezen.
Lijkt klein maar tegenover de 0CD's uit de cd collectie van moederlief die naar de kloten zijn vind ik het een onacceptabel niveau.
Vooral als je dus uit gaan van een situatie waar je betaald voor je mp3's.
pi_63335226
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee. De producenten van de hier al genoemde laser platenspeler leggen zelf op hun site uit dat er aan het uitlezen en verwerken van het signaal geen digitalisatie te pas komt. Hoe jij dan iets anders wil blijven beweren is mij een raadsel.
pi_63336041
Waar kan je het beste je cd's verkopen? Op marktplaats zoekt geen hond naar CD's.Heb zelf wel een hele stapel verkocht toen maar veel animo lijkt er niet te zijn.
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_63336077
quote:
Op woensdag 19 november 2008 04:49 schreef Man-E-Faces het volgende:
Waar kan je het beste je cd's verkopen? Op marktplaats zoekt geen hond naar CD's. Heb zelf wel een hele stapel verkocht toen maar veel animo lijkt er niet te zijn.
Ik kijk heel regelmatig op marktplaats voor CD's , vrijwel elke dag. Heb er al heel wat bijzondere (out of print) exemplaren gevonden, en doorgaans ook nog voor een habbekrats.
  woensdag 19 november 2008 @ 05:23:06 #223
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_63336078
quote:
Op woensdag 12 november 2008 09:06 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dan heb je er weinig van begrepen.
Muziek is meer dan alleen een ontastbaar gevoel. Muziek is door een platenzaak lopen op zoek naar het pareltje, masturberend voor je cd-kast staan, elke twee maanden je platen en cd's opnieuw ordenen volgens een nieuw onlogisch systeem, 's ochtends voor de kast staan en bedenken hoe ik me voel en welke cd ik dus vandaag in m'n discman doe, op bed liggen en het boekje doorlezen en genieten van het ezelsoortje op pagina drie omdat je in 1994 vrijend met je eerste vriendin op het boekje bent gaan liggen, kwaad worden omdat een -zogenaamde- vriend een ezelsoor in hetzelfde boekje maakt bij het uitlenen, want 'het is een zeldzaam collector's item'. Dát is muziek.

Muziek is vooral níet een mp3speler met dertigduizend gedownloade nummers op shuffle zetten.
quote:
Barry's Customer: Hi, do you have the song "I Just Called To Say I Love You?" It's for my daughter's birthday.
Barry: Yea we have it.
Barry's Customer: Great, Great, can I have it?
Barry: No, no, you can't.
Barry's Customer: Why not?
Barry: Well, it's sentimental tacky crap. Do we look like the kind of store that sells I Just Called to Say I Love You? Go to the mall.
High Fidelity
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_63336091
quote:
Op woensdag 19 november 2008 05:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik kijk heel regelmatig op marktplaats voor CD's , vrijwel elke dag. Heb er al heel wat bijzondere (out of print) exemplaren gevonden, en doorgaans ook nog voor een habbekrats.
Wat zou jij betalen voor een cd-single.
Ehm uit mn stapel zo eventjes. cd single van "Lisa stansfield - been around the world" in VG/Mint staat.
3 euro te duur?

Overigens zijn verzendskosten ook altijd een issue geloof ik. Ik ben als verkoper doorgaans 3-6.20 kwijt voor verzendkosten. Dus de TNT profiteert ook effe mee. Wat zijn nou aantrekkelijke tarieven kwa verzending voor kopers?
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_63336282
quote:
Op woensdag 19 november 2008 05:45 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Wat zou jij betalen voor een cd-single.
Ehm uit mn stapel zo eventjes. cd single van "Lisa stansfield - been around the world" in VG/Mint staat.
3 euro te duur?
Moeilijk te zeggen. Als ik even op eBay kijk zie ik die single aangeboden voor ¤ 1,17 maar ook voor ¤ 11,80. Beide via 'nu kopen', dus niet bieden. Maar daar komen natuurlijk nog verzendkosten bij, in het geval van die goedkoopste aanbieder uit de UK ca. ¤ 2,75, waarmee het totaal dan rond de 4 euro komt. Is zo te zien in ieder geval niet echt zeldzaam, op Marktplaats zal ie niet veel opbrengen.
quote:
Overigens zijn verzendkosten ook altijd een issue geloof ik. Ik ben als verkoper doorgaans 3-6.20 kwijt voor verzendkosten. Dus de TNT profiteert ook effe mee. Wat zijn nou aantrekkelijke tarieven kwa verzending voor kopers?
Als je één of twee CD albums (in jewelcase) moet versturen, dan ben je binnen Nederland niet meer dan ¤ 1,76 aan portokosten kwijt. Een enkele CD single versturen is goedkoper. Zodra het niet meer door de brievenbus kan wordt het pakketpost, dan is het ¤ 6,20 ongeacht het gewicht, tot een maximum van 10 kg.
pi_63350611
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 18:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar hoeven ze dan vast ook geen schijfje, een draaimechanisme en een boekje bij.
[..]

Dan zit je toch weer met de D/A-conversie en dat heeft verder alleen maar nadelen, hoe klein ook. Als je een analoge drager hebt lijkt mij dat je beter analoog kunt opnemen.
[..]

Dat lijkt me niet, volgens mij heb je materialen die meer of minder geleidend zijn wanneer je er licht op zet. Dan kun je met laser analoog aflezen door daar stroom op te zetten en het stroompje wat er dan uitkomt te versterken, net zoals naald de uitgaande stroompjes varieert door met zijn beweging een magnetisch veld te veranderen. Dan heb je dus een analoge laseraflezing.
[..]

Dan heb je toch een B-kwaliteit, door de huistuin- en keukenconversie. Als dat kwaliteitsverschil groot genoeg is, kan het werken. Dan moet je dus zorgen dat de analoge drager van zeer hoge kwaliteit is en het veel gedoe is en de nodige apparatuur kost om daar een redelijke digitale kopie van te trekken.
Je snapt mijn hele punt niet, het is voor een mens onmogelijk om dat verschil te horen.
Ik kan jou een bestand sturen wat opgenomen is met mijn Hi-md op linair pcm mode en jij zult geen verschil horen tussen een cd (of Lp). (en zeer waarschijnlijk ook niet wanneer ik de 320kbs atrac3+ modus gebruik)
Je bent dus oplossingen aan het verzinnen die niet nodig zijn.

Overigens stond dit op de site van de laserlp afspeler
quote:
True Analog Playback
The laser beam travels to the wall of the groove and back. The reflection angle is transferred to the audio signal, meaning that the LT maintains analog sound through the entire process, without any digitization.
Schitterend maar hoe wordt dat nu omgezet in en electrisch stroompje want ook wanneer je lichtgevoelige materialen gebruikt krijg je verstoring.
pi_63351286
quote:
Op woensdag 19 november 2008 04:49 schreef Man-E-Faces het volgende:
Waar kan je het beste je cd's verkopen? Op marktplaats zoekt geen hond naar CD's.Heb zelf wel een hele stapel verkocht toen maar veel animo lijkt er niet te zijn.

Mijn ervaring is dat ze nieuw, mits je ff goed zoekt weinig meer kosten dan tweedehands op marktplaats. Heb overigens op marktplaats voor 1 euro ook wel eens mooie koopjes gedaan!
pi_63354204
quote:
Op woensdag 19 november 2008 17:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Je snapt mijn hele punt niet, het is voor een mens onmogelijk om dat verschil te horen.
Ik kan jou een bestand sturen wat opgenomen is met mijn Hi-md op linair pcm mode en jij zult geen verschil horen tussen een cd (of Lp). (en zeer waarschijnlijk ook niet wanneer ik de 320kbs atrac3+ modus gebruik)
Je bent dus oplossingen aan het verzinnen die niet nodig zijn.
Stel: De muziekindustrie maakt in samenwerking met de audioindustrie, deels van dezelfde bedrijven, een nieuwe analoge drager en analoogafspeelapparaat van hele hoge weergavekwaliteit. In mijn optiek heeft dat dus kans van slagen wanneer het een merkbaar kwaliteitsverschil heeft met een huistuinenkeukenkopie daarvan. Dan gaat het er dus om wat het kwaliteitsverschil is als je er weinig moeite voor doet en weinig dure apparatuur hebt. Dat een enkele hobbyist een goede kopie kan maken is dan geen probleem.

Dan vraag ik mij af of dat kwaliteitsverschil groot kan zijn, door de A/D-conversie, of dat je een hoge kwaliteit kunt halen door een snoertje te trekken van de analoge uitgang naar je PC. Is dat verschil minimaal dan schiet je er niks mee op, is dat verschil hoorbaar dan zou een dergelijke drager de oplossing kunnen zijn voor de muziekindustrie van hun auteursrechtenprobleem.
quote:
Schitterend maar hoe wordt dat nu omgezet in en electrisch stroompje want ook wanneer je lichtgevoelige materialen gebruikt krijg je verstoring.
Hoezo? Je neemt een lichtgevoelige halfgeleider, wordt veel van de laser daarop weerkaatst geeft die veel stroom door, is het een klein beetje geeft die minder stroom door. Volledig traploos, en dus niet wel stroompje/geen stroompje.
pi_63354581
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Stel: De muziekindustrie maakt in samenwerking met de audioindustrie, deels van dezelfde bedrijven, een nieuwe analoge drager en analoogafspeelapparaat van hele hoge weergavekwaliteit. In mijn optiek heeft dat dus kans van slagen wanneer het een merkbaar kwaliteitsverschil heeft met een huistuinenkeukenkopie daarvan. Dan gaat het er dus om wat het kwaliteitsverschil is als je er weinig moeite voor doet en weinig dure apparatuur hebt. Dat een enkele hobbyist een goede kopie kan maken is dan geen probleem.

Dan vraag ik mij af of dat kwaliteitsverschil groot kan zijn, door de A/D-conversie, of dat je een hoge kwaliteit kunt halen door een snoertje te trekken van de analoge uitgang naar je PC. Is dat verschil minimaal dan schiet je er niks mee op, is dat verschil hoorbaar dan zou een dergelijke drager de oplossing kunnen zijn voor de muziekindustrie van hun auteursrechtenprobleem.
[..]
Dat is dus de vraag veel beter dan cd horen mensen niet en verder heb je voor analoge media veel meer ruimte nodig wat als onhandig wordt beschouwd zoveel macht heeft de industrie ook niet als mensen het niet willen dan kopen ze het niet.

Tja er hoeft maar 1 iemand met die apparatuur te zijn en zo duur is dat niet eens een beetje geluidskaart van een pc kan al zeer goede kwaliteit leveren en dat is alleen de uitgang van je speler aansluiten op de ingang van je pc.
quote:
Hoezo? Je neemt een lichtgevoelige halfgeleider, wordt veel van de laser daarop weerkaatst geeft die veel stroom door, is het een klein beetje geeft die minder stroom door. Volledig traploos, en dus niet wel stroompje/geen stroompje.
echter werkt dat niet lineair en heb je dus additionele elektronica nodig om dat op te vangen
pi_63357351
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]
Ik zie nog steeds niet hoe je nu kunt denken dat een nieuwe analoge geluidsdrager ooit kans van slagen zou hebben. Om te beginnen zouden de kosten van de afspeelapparatuur een veelvoud bedragen van een digitaal systeem als je een kwaliteit wil bereiken die ook maar enigszins in de buurt komt van een goed ontworpen digitaal systeem, en verder zal het feit dat de weergavekwaliteit van een analoge bron mede wordt bepaald door de fysieke drager altijd een probleem blijven.

Het digitaliseren van analoge audio in uitstekende kwaliteit is heden ten dage voor een beetje hobbyist met de juiste spullen echt geen probleem meer. Dat gaat bijvoorbeeld heel goed met een externe A/D converter die je via USB of Firewire op een PC aan kunt sluiten zoals ze o.a. op de markt worden gebracht door M-Audio. Bovendien hoeft maar één serieuze hobbyist zoiets te doen en het resultaat op internet te zetten en honderdduizenden kunnen ervan genieten. Ik heb hier bijvoorbeeld het nooit op CD uitgebrachte album Rainbow Bridge van Jimi Hendrix in gedigitaliseerde vorm, en de kwaliteit daarvan is werkelijk verbluffend (en ik kan het weten, want ik heb het originele vinyl album in mint condition alsmede hoogwaardige afspeelapparatuur).

In het Journal of the Audio Engineering Society is vorig jaar een artikel verschenen onder de titel "Audibility of a CD-Standard ADA Loop Inserted Into High-Resolution Audio Playback". Het artikel beschrijft de resultaten van proefnemingen waarbij bleek dat luisteraars in de meeste gevallen het verschil niet konden horen tussen de weergave van een analoge (stereo) bron van hoge kwaliteit en de weergave van diezelfde bron via een A/D en D/A converter conform de CD-standaard (16 bits lineaire quantisatie en 44,1 kHz samplefrequentie). Alleen bij extreem luide weergave was er volgens de onderzoekers een verschil waarneembaar.
quote:
Het is misschien aardig om even op te merken dat op de site van de producent van die laser platenspeler een aantal demo's staan die het verschil laten horen tussen eenzelfde opname afgespeeld met een conventionele platenspeler en afgespeeld met de laser platenspeler. Wat mij opvalt bij het beluisteren is dat de laserplatenspeler weliswaar niet of nauwelijks aftastvervorming laat horen in vergelijking met conventionele aftasting, maar dat stofdeeltjes en andere verontreinigingen in de groef daarentegen voor de laserplatenspeler een veel groter probleem vormen dan voor een conventionele platenspeler. Dat resulteert erin dat de weergave van een plaat met de laserplatenspeler significant meer spetters en tikjes laat horen dan de weergave van diezelfde plaat op een conventionele platenspeler. Het verschil is zo manifest, dat de producenten het kennelijk nodig hebben gevonden een bijpassende declicker te ontwikkelen, die als losse accessoire kan worden aangeschaft. Die declicker werkt overigens digitaal, met een sample rate naar keuze van 44,1 of 88,2 kHz.
pi_63371133
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat is dus de vraag veel beter dan cd horen mensen niet en verder heb je voor analoge media veel meer ruimte nodig wat als onhandig wordt beschouwd zoveel macht heeft de industrie ook niet als mensen het niet willen dan kopen ze het niet.
Ik lees hierboven net dat mensen iets in handen willen hebben, een boekje erbij, een kast met muziek als middelpunt van de kamer. Sorry hoor, maar de CD is daarvoor een vrij lullig ding. Voor het compacte handige voor in de auto en tijdens het hardlopen nemen we wel een stickje of anderzins een solid state.
quote:
Tja er hoeft maar 1 iemand met die apparatuur te zijn en zo duur is dat niet eens een beetje geluidskaart van een pc kan al zeer goede kwaliteit leveren en dat is alleen de uitgang van je speler aansluiten op de ingang van je pc.
Het gaat er dus om hoe groot die stap is. Het probleem van de muziekindustrie is dat iedereen heel makkelijk thuis een perfecte kopie kan maken en die heel makkelijk kan verspreiden. Als je dan het origineel zo kan maken dat het veel moeite en apparatuur kost om een goede en niet eens perfecte kopie te krijgen dan zou het haalbaar kunnen zijn. Dat mensen mp3's of andere formaten hebben, downloaden, kopieren en afspelen is een gegeven. Het gaat erom of je iets kunt verkopen dat een meerwaarde heeft ten opzichte van een gedownload bestand, een CD heeft dat naar mijn idee onvoldoende op termijn.
quote:
echter werkt dat niet lineair en heb je dus additionele elektronica nodig om dat op te vangen
Een platenspeler is ook analoog en daar zit ook een stekker aan, de exemplaren van minder dan 80 jaar oud in ieder geval. Analoog betekent niet zonder elektronica, het betekent dat je het signaal niet codeert in enen en nullen.
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:24 schreef Riparius het volgende:
Ik zie nog steeds niet hoe je nu kunt denken dat een nieuwe analoge geluidsdrager ooit kans van slagen zou hebben.
In de eerste plaats omdat ik het niet 'lineair' benader. Technologische vooruitgang is niet iets waarbij de laatste werkingsprincipes per definitie beter zijn dan de voorgaande. Ze zijn op dat moment binnen het kader van dat moment de commercieel interessantere.
quote:
Om te beginnen zouden de kosten van de afspeelapparatuur een veelvoud bedragen van een digitaal systeem als je een kwaliteit wil bereiken die ook maar enigszins in de buurt komt van een goed ontworpen digitaal systeem, en verder zal het feit dat de weergavekwaliteit van een analoge bron mede wordt bepaald door de fysieke drager altijd een probleem blijven.
Dat is natuurlijk allemaal maar relatief. De kosten hangen sterk samen met de productie-aantallen en voor het liefhebbersgedeelte van de markt hoeft het ook niet op een koopje. Mensen zullen altijd geld willen uitgeven aan een optimale muziekbeleving.
quote:
Het digitaliseren van analoge audio in uitstekende kwaliteit is heden ten dage voor een beetje hobbyist met de juiste spullen echt geen probleem meer. Dat gaat bijvoorbeeld heel goed met een externe A/D converter die je via USB of Firewire op een PC aan kunt sluiten zoals ze o.a. op de markt worden gebracht door M-Audio. Bovendien hoeft maar één serieuze hobbyist zoiets te doen en het resultaat op internet te zetten en honderdduizenden kunnen ervan genieten.
Ik vraag me af of dat dan het probleem zou zijn. Ik denk niet dat het probleem van de muziekindustrie is dat hobbyisten met de nodige tijd die ze daaraan willen besteden en de nodige apparatuur dat kunnen. Want dan heb je één rip van één muziekstuk die dan nog honderden keren gekopieeerd moet worden voordat die een beetje verkrijgbaar is. Het probleem is dat je praktisch alles binnen een dag gratis kunt krijgen, dat zie ik met hobbyisten met apparatuur niet gebeuren.
quote:
Ik heb hier bijvoorbeeld het nooit op CD uitgebrachte album Rainbow Bridge van Jimi Hendrix in gedigitaliseerde vorm, en de kwaliteit daarvan is werkelijk verbluffend (en ik kan het weten, want ik heb het originele vinyl album in mint condition alsmede hoogwaardige afspeelapparatuur).
Maar iemand gaat dat mooi op digitaal formaat zetten omdat het niet verkrijgbaar is. Zo heb ik ook Reggae die iemand voor mij op CD heeft gezet, omdat het gewoon niet meer geperst wordt. Anders had ik ze gewoon besteld. Ik heb overigens de videoband van Rainbow Bridge nog, en de kwaliteit is om te huilen.
quote:
In het Journal of the Audio Engineering Society is vorig jaar een artikel verschenen onder de titel "Audibility of a CD-Standard ADA Loop Inserted Into High-Resolution Audio Playback". Het artikel beschrijft de resultaten van proefnemingen waarbij bleek dat luisteraars in de meeste gevallen het verschil niet konden horen tussen de weergave van een analoge (stereo) bron van hoge kwaliteit en de weergave van diezelfde bron via een A/D en D/A converter conform de CD-standaard (16 bits lineaire quantisatie en 44,1 kHz samplefrequentie). Alleen bij extreem luide weergave was er volgens de onderzoekers een verschil waarneembaar.
Wat mij opvalt aan analoge weergave via de platenspeler is vooral de ruimtelijkheid. Die heeft de betreffende CD dan niet, maar dat kan ook liggen aan de ADD opname. De vraag is of die CD-standaard op grote schaal haalbaar is bij thuisconversie. Feit blijft natuurlijk dat er op een analoge drager veel meer informatie staat dan op een digitale drager. De vraag is of je die eruit kan halen in de vorm van een merkbaar hogere geluidskwaliteit ten opzichte van de thuisrip.
quote:
Het is misschien aardig om even op te merken dat op de site van de producent van die laser platenspeler een aantal demo's staan die het verschil laten horen tussen eenzelfde opname afgespeeld met een conventionele platenspeler en afgespeeld met de laser platenspeler. Wat mij opvalt bij het beluisteren is dat de laserplatenspeler weliswaar niet of nauwelijks aftastvervorming laat horen in vergelijking met conventionele aftasting, maar dat stofdeeltjes en andere verontreinigingen in de groef daarentegen voor de laserplatenspeler een veel groter probleem vormen dan voor een conventionele platenspeler. Dat resulteert erin dat de weergave van een plaat met de laserplatenspeler significant meer spetters en tikjes laat horen dan de weergave van diezelfde plaat op een conventionele platenspeler. Het verschil is zo manifest, dat de producenten het kennelijk nodig hebben gevonden een bijpassende declicker te ontwikkelen, die als losse accessoire kan worden aangeschaft. Die declicker werkt overigens digitaal, met een sample rate naar keuze van 44,1 of 88,2 kHz.
Dit ding is natuurlijk voor mensen met duizenden oude platen waar al tig keer een naald van 2 ons doorheen gebaggerd is. Ik plaatste de link vanwege het werkingsprincipe.

Ik zeg niet dat vinyl terug komt van helemaal nooit weggeweest, ik zeg niet dat dit het apparaat is wat we allemaal thuis hebben staan over 10 jaar. Wat ik zeg is dat een analoog systeem mogelijk is zonder de nadelen van het fysiek contact tussen drager en aflezer. Dat heeft dan als voordeel dat je ontzettend veel informatie de huiskamer in kan brengen, meer dan met een CD, en heeft als voordeel dat het maken van de perfecte kopie onmogelijk is en het maken van een kwalitatief hoogstaande kopie moeilijker is dan bij een digitaal formaat.
pi_63378765
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik lees hierboven net dat mensen iets in handen willen hebben, een boekje erbij, een kast met muziek als middelpunt van de kamer. Sorry hoor, maar de CD is daarvoor een vrij lullig ding. Voor het compacte handige voor in de auto en tijdens het hardlopen nemen we wel een stickje of anderzins een solid state.
[..]
Daar voldoet de cd al bijna 30 jaar in, je vergeet dat de cd de lp van de markt heeft gedrukt, en het boekje interessert mensen niet eens zoveel het gaat er meer om dat het iets fysieks is en dat je het niet kwijtraakt wanneer de computer crasht.
quote:
Het gaat er dus om hoe groot die stap is. Het probleem van de muziekindustrie is dat iedereen heel makkelijk thuis een perfecte kopie kan maken en die heel makkelijk kan verspreiden. Als je dan het origineel zo kan maken dat het veel moeite en apparatuur kost om een goede en niet eens perfecte kopie te krijgen dan zou het haalbaar kunnen zijn. Dat mensen mp3's of andere formaten hebben, downloaden, kopieren en afspelen is een gegeven. Het gaat erom of je iets kunt verkopen dat een meerwaarde heeft ten opzichte van een gedownload bestand, een CD heeft dat naar mijn idee onvoldoende op termijn.
[..]
Maar dat kan dus niet want het is analoog dus je kunt het zo aftappen en op de ingang van je pc aansluiten dat kan een huis tuin en keuken gebruiker.
De meerwaarde van een cd is het fysieke en je hoeft geen moeite te doen.
quote:
Een platenspeler is ook analoog en daar zit ook een stekker aan, de exemplaren van minder dan 80 jaar oud in ieder geval. Analoog betekent niet zonder elektronica, het betekent dat je het signaal niet codeert in enen en nullen.
[..]
Weet ik ik wil alleen aangeven dat die vervorming waarschijnlijk groter is dan het feit dat digitaal iets mist.
quote:
In de eerste plaats omdat ik het niet 'lineair' benader. Technologische vooruitgang is niet iets waarbij de laatste werkingsprincipes per definitie beter zijn dan de voorgaande. Ze zijn op dat moment binnen het kader van dat moment de commercieel interessantere.
[..]

Dat is natuurlijk allemaal maar relatief. De kosten hangen sterk samen met de productie-aantallen en voor het liefhebbersgedeelte van de markt hoeft het ook niet op een koopje. Mensen zullen altijd geld willen uitgeven aan een optimale muziekbeleving.
[..]

Ik vraag me af of dat dan het probleem zou zijn. Ik denk niet dat het probleem van de muziekindustrie is dat hobbyisten met de nodige tijd die ze daaraan willen besteden en de nodige apparatuur dat kunnen. Want dan heb je één rip van één muziekstuk die dan nog honderden keren gekopieeerd moet worden voordat die een beetje verkrijgbaar is. Het probleem is dat je praktisch alles binnen een dag gratis kunt krijgen, dat zie ik met hobbyisten met apparatuur niet gebeuren.
[..]
Zoals hierboven steld dat niets voor en zijn er genoeg mensen die dat willen doen kijk maar eens hoe snel spellen en nieuwe dvd`s gekraakt worden (of tv series die meestal binnen 2 uur na uitzending online staan en verspreid zijn over duizenden computers)
quote:
Maar iemand gaat dat mooi op digitaal formaat zetten omdat het niet verkrijgbaar is. Zo heb ik ook Reggae die iemand voor mij op CD heeft gezet, omdat het gewoon niet meer geperst wordt. Anders had ik ze gewoon besteld. Ik heb overigens de videoband van Rainbow Bridge nog, en de kwaliteit is om te huilen.
[..]
of omdat het makkelijker is
quote:
Wat mij opvalt aan analoge weergave via de platenspeler is vooral de ruimtelijkheid. Die heeft de betreffende CD dan niet, maar dat kan ook liggen aan de ADD opname. De vraag is of die CD-standaard op grote schaal haalbaar is bij thuisconversie. Feit blijft natuurlijk dat er op een analoge drager veel meer informatie staat dan op een digitale drager. De vraag is of je die eruit kan halen in de vorm van een merkbaar hogere geluidskwaliteit ten opzichte van de thuisrip.
[..]
je bedoeld verstoring
quote:
Dit ding is natuurlijk voor mensen met duizenden oude platen waar al tig keer een naald van 2 ons doorheen gebaggerd is. Ik plaatste de link vanwege het werkingsprincipe.

Ik zeg niet dat vinyl terug komt van helemaal nooit weggeweest, ik zeg niet dat dit het apparaat is wat we allemaal thuis hebben staan over 10 jaar. Wat ik zeg is dat een analoog systeem mogelijk is zonder de nadelen van het fysiek contact tussen drager en aflezer. Dat heeft dan als voordeel dat je ontzettend veel informatie de huiskamer in kan brengen, meer dan met een CD, en heeft als voordeel dat het maken van de perfecte kopie onmogelijk is en het maken van een kwalitatief hoogstaande kopie moeilijker is dan bij een digitaal formaat.
pi_63378798
toch mooi hoe uitgebreid jullie een welles nietus discussie kunnen volhouden
pi_63381312
quote:
Op donderdag 20 november 2008 17:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Daar voldoet de cd al bijna 30 jaar in, je vergeet dat de cd de lp van de markt heeft gedrukt, en het boekje interessert mensen niet eens zoveel het gaat er meer om dat het iets fysieks is en dat je het niet kwijtraakt wanneer de computer crasht.
En waarom zou dat dan niet met eens stickje kunnen?
quote:
Maar dat kan dus niet want het is analoog dus je kunt het zo aftappen en op de ingang van je pc aansluiten dat kan een huis tuin en keuken gebruiker.
Dat snap ik, maar wat voor kwaliteit krijgt die dan?
quote:
Weet ik ik wil alleen aangeven dat die vervorming waarschijnlijk groter is dan het feit dat digitaal iets mist.
En waarom lijkt je dat waarschijnlijk?
quote:
Zoals hierboven steld dat niets voor en zijn er genoeg mensen die dat willen doen kijk maar eens hoe snel spellen en nieuwe dvd`s gekraakt worden (of tv series die meestal binnen 2 uur na uitzending online staan en verspreid zijn over duizenden computers)
Ja, maar dat is ook de sport, juist omdat het niet mag. Als de muziekindustrie nou iets maakt van hele grote kwaliteit waarvan de rips of zelf gratis of spotgoedkoop ter beschikking worden gesteld en die rips zijn een stukje minder, gaan dan die hobbyisten met een leuke apparatuur alle muziek die verschijnt kwalitatief hoogstaand rippen om de hele wereld daarvan te voorzien? De strekking van mijn verhaal is nou precies niet dat er niet meer geript kan worden, de strekking is dat de muziekindustrie iets zal willen verkopen wat echt meerwaarde heeft tov de kopiën. Met digitaal is dat onmogelijk omdat codes gekraakt zullen worden.
quote:
je bedoeld verstoring
Nee, ik bedoel ruimtelijkheid.
pi_63383665
Maar het gaat toch niet om de geluids kwaltiet van CD VS MP3.

Ik koop CD's omdat ik ze verzamelen wil, iets leuks om tegenaan te kijken in de woonkamer bijv.
Ikzelf rip toch alles.
Downloaden is en blijf ik vooral in dat opzicht geen alternatief op de CD vinden.
  donderdag 20 november 2008 @ 20:31:05 #236
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_63384082
En het is handig dat je thuis de cd kunt luisteren (downloaden) voordat je em koopt.
pi_63396943
Ten tijden van de invoer van de CD flikkerde iedereen z'n vinyl persen naar buiten. Daar verdienen 25 jaar later mensen nog steeds een aardige cent mee...
Er schijnt inmiddels dan ook een potentiele koper voor de fabriek in Uden te zijn. Wie weet mensen met dezelfde visie als bij het 'einde' van het vinyl tijdperk.
Neemt niet weg dat digitale distributie het uiteindelijk gaat winnen wat betreft consumptie.
  vrijdag 21 november 2008 @ 09:56:21 #238
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63396993
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:54 schreef el_bario het volgende:
Neemt niet weg dat digitale distributie het uiteindelijk gaat winnen wat betreft consumptie.
Want?
pi_63398112
quote:
Op donderdag 20 november 2008 20:18 schreef McKillem het volgende:
Maar het gaat toch niet om de geluids kwaltiet van CD VS MP3.
Nee, zoals de oplettende lezer was opgevallen gaat het mij om het verschil in geluidskwaliteit tussen wat de muziekindustrie te koop gaat aanbieden en de her en der verkrijgbare rips. De muziekindustrie zal dat verschil zo groot mogelijk willen hebben, en daarom denk ik dat ze op termijn wel eens zouden willen oveerschakelen naar een analoge drager.
quote:
Ik koop CD's omdat ik ze verzamelen wil, iets leuks om tegenaan te kijken in de woonkamer bijv.
Daarvoor is de CD evenmin ideaal.
  vrijdag 21 november 2008 @ 10:40:58 #240
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63398207
Dat de CD niet ideaal is was al vanaf post 1 bekend. Dat er geen alternatieven voorhanden zijn ook.
pi_63398267
quote:
Op zondag 16 november 2008 19:38 schreef Ixnay het volgende:
Als je bij iemand zijn muziekcollectie checkt weet je meteen wat voor iemand het is en of hij/zij tot de muziek-elite
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 november 2008 @ 10:45:02 #242
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_63398324
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 10:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, zoals de oplettende lezer was opgevallen gaat het mij om het verschil in geluidskwaliteit tussen wat de muziekindustrie te koop gaat aanbieden en de her en der verkrijgbare rips. De muziekindustrie zal dat verschil zo groot mogelijk willen hebben, en daarom denk ik dat ze op termijn wel eens zouden willen oveerschakelen naar een analoge drager.
Die 1 procent die het verschil daadwerkelijk hoort is te oninteressant voor de grote platenmaatschappijen, aangezien die 1 procent ook het elitaire type is die niets van ook maar enigzins populaire muziek moet hebben, waar toch het grote geld in te verdienen is (en waar dus de investering in zo'n door jou gevraagde nieuwe analoge geluidsdrager op moet worden terugverdient).
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_63398491
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 10:45 schreef Tokus het volgende:

[..]

Die 1 procent die het verschil daadwerkelijk hoort is te oninteressant voor de grote platenmaatschappijen, aangezien die 1 procent ook het elitaire type is die niets van ook maar enigzins populaire muziek moet hebben, waar toch het grote geld in te verdienen is (en waar dus de investering in zo'n door jou gevraagde nieuwe analoge geluidsdrager op moet worden terugverdient).
Daarom moet je dus het verschil groter maken, en dat gaat in ieder geval niet lukken met een digitaal formaat. Je moet dus iets hebben wat naast de vrij verkrijgbare rips een zelfstandig bestaansrecht heeft. Dan moet het dus geschikt zijn om te verzamelen, leuk om te hebben, leuk om te krijgen, leuk om kado te geven. De CD blinkt daar niet in uit, én maakt perfecte kopiën een fluitje van een cent.
pi_63398584
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:56 schreef pfaf het volgende:

[..]

Want?
...alleen digitale verkoop van muziek laat de laatste paar jaar een groei zien. De CD verkoop daalt aleen maar.
Platenzaken verdwijnen steeds vaker terwijl er steeds meer nieuwe manieren worden gelanceerd om via het internet van muziek te genieten. De hele markt laat dit beeld zien dus lijkt me makkelijk te bevatten.
Het geldt mischien niet voor jou persoonlijk maar dat maakt je eerder een uitzondering in de toekomst.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 november 2008 @ 11:03:16 #245
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_63398772
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daarom moet je dus het verschil groter maken, en dat gaat in ieder geval niet lukken met een digitaal formaat. Je moet dus iets hebben wat naast de vrij verkrijgbare rips een zelfstandig bestaansrecht heeft. Dan moet het dus geschikt zijn om te verzamelen, leuk om te hebben, leuk om te krijgen, leuk om kado te geven. De CD blinkt daar niet in uit, én maakt perfecte kopiën een fluitje van een cent.
De CD blinkt daar niet in uit? Dat valt reuze mee.
Ja, een LP is leuker want die is groter, maar daarna hoor je meestal "maar ik draai die amper omdat het onpraktisch is, maar het staat wel leuk". Geef iemand een memorystick en dan zie je ze kijken van "wat een klein kut dingetje".

Maar goed, jij blijft maar hameren op jouw mening over dat de cd niet praktisch is.
Qua geluidskwaliteit volstaat het voor 99% van de mensen. Hell, die nemen ook genoegen met VBR Mp3, waarvan de kwaliteit tegenwoordig niet zo heel veel meer lager ligt.
Qua formaat is de cd niet zo groot dat hij erg snel in de weg ligt, en niet zo klein dat je 'm constant kwijt bent. Hij past goed in een gemiddelde jaszak, je kan er kasten mee vullen en nog altijd makkelijk iets terugvinden (in tegenstelling tot een LP, waar de rug van de LP vaak toch echt te klein is om even snel te lezen). En dat jij het niks vindt om voor een kast vol cd's te staan om eens lekker te speuren naar wat je nu weer gaat draaien is jouw tekortkoming, net zoals dat het niet horen van het kleine beetje voordeel van de door jou gedroomde nieuwe analoge geluidsdrager biedt de tekortkoming is van 99% van de bevolking.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  vrijdag 21 november 2008 @ 11:17:30 #246
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63399128
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 10:56 schreef el_bario het volgende:

[..]

...alleen digitale verkoop van muziek laat de laatste paar jaar een groei zien. De CD verkoop daalt aleen maar.
Platenzaken verdwijnen steeds vaker terwijl er steeds meer nieuwe manieren worden gelanceerd om via het internet van muziek te genieten. De hele markt laat dit beeld zien dus lijkt me makkelijk te bevatten.
Het geldt mischien niet voor jou persoonlijk maar dat maakt je eerder een uitzondering in de toekomst.
Ik heb laatst nog ergens gelezen dat digitale muziekverkoop maar marginaal is. Af en toe een singletje van Britney Spears of Justin Timberlake. Dat cd-winkels sluiten hoeft ook niets te betekenen, aangezien on-line winkels wel floreren.
Volgens mij dringt de digitale verkoop de cd-verkoop helemaal niet weg, omdat ze helemaal geen concurenten zijn. Voor mijn gevoel zijn de mp3-kopers namelijk helemaal niet de mensen die 5 jaar terug cd's kochten, maar een nieuwe markt van slechts matig geintresseerde muziekfans. Of de oude markt van singlekopers, die de top40 bepaalden...
  vrijdag 21 november 2008 @ 11:34:35 #247
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_63399631
Mp3 kopers snap ik al helemaal niet. Ga dan gewoon naar een recordshop en dan heb je er een mooi doosje/hoesje bij voor in je verzameling.
pi_63399632
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 11:03 schreef Tokus het volgende:

[..]

De CD blinkt daar niet in uit? Dat valt reuze mee.
Ja, een LP is leuker want die is groter, maar daarna hoor je meestal "maar ik draai die amper omdat het onpraktisch is, maar het staat wel leuk". Geef iemand een memorystick en dan zie je ze kijken van "wat een klein kut dingetje".

Maar goed, jij blijft maar hameren op jouw mening over dat de cd niet praktisch is.
Kennelijk hamer ik niet hard genoeg want dat zeg ik niet. Ik zeg dat de CD niet uitblinkt in het praktische en niet uitblinkt in de charme van het hebben en verzamelen. Waar de CD wel in uitblinkt is de perfecte kopiëerbaarheid en dat is de platenindustrie een doorn in het oog.
quote:
Qua geluidskwaliteit volstaat het voor 99% van de mensen. Hell, die nemen ook genoegen met VBR Mp3, waarvan de kwaliteit tegenwoordig niet zo heel veel meer lager ligt.
Precies, en voor hen is de meerwaarde van een gekochte CD dan ook niet erg groot.
quote:
Qua formaat is de cd niet zo groot dat hij erg snel in de weg ligt, en niet zo klein dat je 'm constant kwijt bent.
Ik raak voortdurend CD's kwijt.
quote:
Hij past goed in een gemiddelde jaszak,
Tot grote vreugde van de detailhandel.
quote:
je kan er kasten mee vullen en nog altijd makkelijk iets terugvinden (in tegenstelling tot een LP, waar de rug van de LP vaak toch echt te klein is om even snel te lezen).[quote] En dat jij het niks vindt om voor een kast vol cd's te staan om eens lekker te speuren naar wat je nu weer gaat draaien is jouw tekortkoming, net zoals dat het niet horen van het kleine beetje voordeel van de door jou gedroomde nieuwe analoge geluidsdrager biedt de tekortkoming is van 99% van de bevolking.
Ik vind het wel lekker om voor een kast vol CD's te staan, maar de echte verzamellol is er wel een beetje vanaf met de helft gebrande CD's. Als je een CD krijgt is het toch een beetje 'die had ik net zo goed kunnen branden'. Het is niet schaars meer, dus wordt het verzamelen een beetje gekunsteld. En om nou te zeggen dat het openscharnieren van een dubbelaar mij nou zo'n warm gevoel van hebberigheid geeft kan ik nou ook niet zeggen. Dat zijn gewoon ondingen, terwijl het formaat ook gewoon niet deugt voor de charme van het artwork en de vormgeving.

Je hoeft echt geen vinylliefhebber te zijn om vast te stellen dat de CD niet uitblinkt in de charme van het hebben. Het feit dat er nog zoveel vinylliefhebbers zijn is een indicatie dat de CD niet in alle behoeften voorziet.
  vrijdag 21 november 2008 @ 11:40:17 #249
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63399815
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 11:34 schreef Ixnay het volgende:
Mp3 kopers snap ik al helemaal niet. Ga dan gewoon naar een recordshop en dan heb je er een mooi doosje/hoesje bij voor in je verzameling.
Maar als je één nummer van de artiest écht heel mooi vindt? En je hem/haar hiervoor wil belonen? Dan is 13 euro voor een cd wel erg veel en kun je beter een mp3 van een euro kopen. Blijkbaar.
pi_63399838
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 11:34 schreef Ixnay het volgende:
Het gaat mij om de muziek, niet omdat soort uiterlijkheden.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')