Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als het illegaal downloaden van mp3's. Niet dat ik je veroordeel ofzo, maar ik vind het wel frappant dat je cd's verkoopt waar muziek opstaat die je eigenlijk toch wel zou willen spelen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:08 schreef denniz1974 het volgende:
Toch even het stof van dit topic afblazen; een paar maanden geleden heb ik bijna al m'n cd's verkocht, nog een tiental zitten in een mapje, maar eigenlijk heb ik spijt dat ik die ook niet heb verkocht. Met name via het internet zijn er zoveel radiostations te beluisteren dat bij mij de behoefte aan het hebben van fysieke geluidsdragers geheel is verdwenen. Voor de verkoop heb ik wel enkele nummers geript naar MP3 zodat ik een speciale versie nog eens terug zou kunnen luisteren; in de praktijk blijkt dat ik daar tot op heden nog geen gebruik van heb gemaakt.
Moh, hij heeft er ooit geld voor betaalt. Wat hij verder met zijn cd doet is dan zijn zaak, maar hij heeft betaalt voor het recht om die muziek te horen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:19 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als het illegaal downloaden van mp3's. Niet dat ik je veroordeel ofzo, maar ik vind het wel frappant dat je cd's verkoopt waar muziek opstaat die je eigenlijk toch wel zou willen spelen.
Daar moet ik gelijk in geven. Een leuk deuntje op de achtergrond is prima, maar ik settel me echt niet op de bank om een gehele cd eens rustig te gaan beluisteren.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:19 schreef isogram het volgende:
[..]
Voorzichtige conclusie: muziek is voor jou niet veel meer dan behang.
nee, hij heeft ze weer verkocht...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 19:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Moh, hij heeft er ooit geld voor betaalt. Wat hij verder met zijn cd doet is dan zijn zaak, maar hij heeft betaalt voor het recht om die muziek te horen.
Niet iedereen is een nihilist.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat grappig dat sommige mensen een emotionele binding hebben met een gegevensdrager.
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat grappig dat sommige mensen een emotionele binding hebben met een gegevensdrager.
Dat snap ik ook niet. Bij een geluidsdrager snap ik het prima, maar een gegevensdrager als de CD is natuurlijk gewoon surrogaat.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
LP fan?quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat snap ik ook niet. Bij een geluidsdrager snap ik het prima, maar een gegevensdrager als de CD is natuurlijk gewoon surrogaat.
Niet eens zozeer, ik heb ook een heleboel CD's en mp3's. Alleen is de CD van geen van beide wat. En het is geen geluidsdrager geschikt voor emotionele binding, en het is ook geen gegevensbestandje met de voordelen daarvan. De CD is een nep LP, een surrogaat, een overgangstechnologie. Net zoiets als de afstandsbediening met snoer.quote:
Het gaat specifiek om muziekdragers, niet om gegevensdragers. Ik kan tekstdocumenten of foto's ook prima op een cdr branden, net zoals ik muziek op een usb-stick kan zetten. Waar het om draait is dat een cd specifiek muziek bevat (en trouwens ook voor dat doel ontworpen is). Een cd (het schijfje zelf, plus het verdere ontwerp) vormt een product.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Omdat het een voorwerp is, terwijl een CD een gegevensbestandje is die ze dan hebben ingepakt om het op een LP te laten lijken, ze hebben zelfs het draaimechisme van de LP nagemaakt om de gegevens ervan af te krijgen. En analoog maakt wel uit ja, een LP is dan ook een geluidsdrager, terwijl een CD gegevensdrager is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:48 schreef Maverick_tfd het volgende:
Waarom zou een LP waardevoller zijn dan een cd? Omdat het analoog is, omdat je er nostalgische gevoelens bij hebt of is het iets anders?
Als ik alles van Abba zou willen downloaden, doe ik dat voor 0 euro.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Het was ook geweldig om bijvoorbeeld al-les van Abba (en meer) voor 37 euro van iTunes te downloaden, terwijl alle CD's me 100 euro zouden hebben gekost in de winkel. Da's dan 70 euro voor wat hoesjes.
Het afspelen van nummers op de pc heeft zeker voordelen. Ik speel thuis ook bijna alleen maar muziek af via de pc. Albums/singles waar ik graag naar luister, rip ik naar mp3. Dat neemt niet weg dat het soms ook handig is om cd's bij je te hebben. Bijvoorbeeld in de auto, maar ook in de bar waar ik als vrijwilliger wel eens sta.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Wat me altijd tegenstond aan albums was, dat er nummers tussen zaten die bagger waren. Op een iPod of je PC heb je daar geen last van. Want dat is het waar het mij om gaat: luistergenot!
Veel goede nummers hebben zowel een context op zichzelf als een context binnen een album. Ik zou hier legio voorbeelden kunnen opsommen van nummers die een duidelijke context hebben op het album waarvan ze afkomstig zijn, of die een sleutelrol op zo'n album vervullen. Niet zelden hebben zulke tracks ook dezelfde of een soortgelijke titel als het album.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Dat is wat een nummer voor mij is, ontdaan van de context van een album. En hoe ze als download worden aangeboden is sowieso exceptioneel van kwaliteit.
Ik zal altijd een fysiek product willen, in plaats van wat data op mijn harddisk. Nog los van het gevoel en de tastbaarheid van een cd (of zoals sommigen willen: lp) is er ook een praktische overweging: gaat de harddisk kapot of duikt er een virus op, dan loop ik het risico om al die data kwijt te raken. En dan is het erg handig om cd's (het originele product) als backup te hebben.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef Perico het volgende:
Ik hoop dat ik in 2020 ofzo, ingebouwd in mijn muur, een groot touchscreen scherm heb, voor alle media. Een hard disk van honderden terrabytes, waar alle muziek op staat a la iPod, en al je films die je direct en snel downloadt via die module. Omdat ook DVD's slijten en bekrast worden door afspelen en vuil en vingervlekken en ook steeds weer uit hun hoesje gehaald dienen te worden. Ik ben de laatste die nostalgisch wordt als de CD eindelijk oprot. Hard disk / USB sticks, for the win!
Ik kan met hetzelfde gemak de lp betitelen als een overgangstechnologie naar de cd. Sterker nog: daar zit meer waarheidsgehalte in dan omgekeerd. De cd betekende een forse vooruitgang in de geluidskwaliteit van muziek. Nu is dit een beetje subjectief en zweren sommigen bij het lp-geluid, maar objectief gezien levert de cd een geluidskwaliteit met minder ruis (krasjes, geknetter, etc). Verder kun je bij een cd makkelijk naar de start van het volgende nummer en kun je ze met één druk op de knop random afspelen. Ook hoef je niet halverwege de plaat om te draaien...quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Niet eens zozeer, ik heb ook een heleboel CD's en mp3's. Alleen is de CD van geen van beide wat. En het is geen geluidsdrager geschikt voor emotionele binding, en het is ook geen gegevensbestandje met de voordelen daarvan. De CD is een nep LP, een surrogaat, een overgangstechnologie. Net zoiets als de afstandsbediening met snoer.
De LP heeft zeker zijn charme. Het grotere formaat kun je als pluspunt aanvoeren, maar net zo goed als nadeel, als iets onhandigs. De cd heeft weer zijn eigen dimensie en charme; zowel qua hoesontwerp als qua gimmicks. Je kunt bijvoorbeeld stoeien met de tracknummers, je kunt verborgen tracks toevoegen en ook cd's kun je op een fraaie manier verpakken.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:00 schreef ethiraseth het volgende:
De nostalgie, het meer handmatige karakter ervan, de ruis die erin zit, de verpakking, de hoes, de inlays. Het artwork wat veel beter uitkomt door het grotere formaat ervan.![]()
Het is een gevoels iets waar je vatbaar voor moet zijn om het te kunnen snappen. Heb je dat niet dan is de liefde voor de LP hetzelfde als de liefde voor een usb-stick ja.
Nee, je hebt enerzijds het mechanisch en analoog 'aflezen', en anderzijds het decoderen van een gegevensbestand tot een signaal. Ik noem de CD een overgangstechnologie omdat die dat laatste nog niet op een technisch zinnige manier doet, maar het nog via een draaiende schijf moest. Het draaien van die schijf is niet eigen aan de technologie, maar moest toen even om tot voldoende opslagkwaliteit te komen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:38 schreef isogram het volgende:
Ik kan met hetzelfde gemak de lp betitelen als een overgangstechnologie naar de cd. Sterker nog: daar zit meer waarheidsgehalte in dan omgekeerd.
Nee hoor. De CD betekende een forse vooruitgang in de toegankelijkheid van een redelijke geluidskwaliteit. Dat is wat anders. Net zoals de transistor ook enorm scheelde in de toegankelijkheid, maar het geen superieure techniek was. We hebben tot ver in de jaren 90 CD-spelers gehad die werden geroemd om hun analoge klank. Zo groot was de vooruitgang in geluidskwaliteit dus.quote:De cd betekende een forse vooruitgang in de geluidskwaliteit van muziek.
Ja, maar dat is maar een deel van de geluidskwaliteit. Bovendien is het nauwelijks hoorbaar als je je platen goed houdt.quote:Nu is dit een beetje subjectief en zweren sommigen bij het lp-geluid, maar objectief gezien levert de cd een geluidskwaliteit met minder ruis (krasjes, geknetter, etc).
Dat eerste kan ik met mijn platenspeler ook. Het model met afstandsbediening heb ik dan net weer niet, maar random afspelen is dus technisch ook prima te combineren, het is alleen een gadget van uit het CD-tijdperk. Het is ook niet erg gemist, want je luistert immers naar een album. Dat is een geheel, die nummers zijn in een bepaalde volgorde gezet, met reden.quote:Verder kun je bij een cd makkelijk naar de start van het volgende nummer en kun je ze met één druk op de knop random afspelen.
Dat is vooral een nadeel bij de liveversie van Dazed and Confused door Led Zeppelin, waarbij het nummer zo lang duurt dat het op de andere kant doorgaat. Andere voorbeelden ken ik niet. Je bent ook muziek aan het draaien, het is niet volledig passief.quote:Ook hoef je niet halverwege de plaat om te draaien...
Het blijft behelpen natuurlijk. Ze doen hun best, maar in wezen zijn ze nog steeds aan het compenseren voor het formaat.quote:De LP heeft zeker zijn charme. Het grotere formaat kun je als pluspunt aanvoeren, maar net zo goed als nadeel, als iets onhandigs. De cd heeft weer zijn eigen dimensie en charme; zowel qua hoesontwerp als qua gimmicks. Je kunt bijvoorbeeld stoeien met de tracknummers, je kunt verborgen tracks toevoegen en ook cd's kun je op een fraaie manier verpakken.
Ik heb dat dus wel bij vinyl, ik had het ook met CD's, ik werd daar ook gewoon hebberig van en kon me verkneukelen bij grote stapels CD's. Maar sinds de gebrande CD's en de Mp3 is het los komen te staan van muziekbezit. Sindsdien ben ik de CD veel meer gaan ervaren als een bestandje dat makkelijk beschadigt kan raken, kwijt kan raken, sowieso lastig te vinden is en je moet er nog veel moeite voor doen om het te openen ook.quote:Ik heb nog wel een stapel lp's en maxi-singles, maar qua geluidskwaliteit zweer ik echt bij de cd. En het fysieke product, compleet met ontwerp (of het nu cd of lp is) doet me veel meer dan een memorystick, of een playlist in WinAmp.
Tja, met die manier van redeneren kun je elke vorm van technologie wel tot een overgangstechnologie betitelen. Technologie heeft bijna per definitie de eigenschap dat het steeds verder wordt doorontwikkeld.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, je hebt enerzijds het mechanisch en analoog 'aflezen', en anderzijds het decoderen van een gegevensbestand tot een signaal. Ik noem de CD een overgangstechnologie omdat die dat laatste nog niet op een technisch zinnige manier doet, maar het nog via een draaiende schijf moest. Het draaien van die schijf is niet eigen aan de technologie, maar moest toen even om tot voldoende opslagkwaliteit te komen.
Ik ken tot op de dag van vandaag geen medium dat een betere geluidskwaliteit levert dan de cd. Alles wat je nu verder tegenkomt, van dvd tot mp3, is allemaal afgeleid van dezelfde digitale geluidskwaliteit van de cd. Een cd klinkt hoorbaar beter dan een lp.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor. De CD betekende een forse vooruitgang in de toegankelijkheid van een redelijke geluidskwaliteit. Dat is wat anders. Net zoals de transistor ook enorm scheelde in de toegankelijkheid, maar het geen superieure techniek was. We hebben tot ver in de jaren 90 CD-spelers gehad die werden geroemd om hun analoge klank. Zo groot was de vooruitgang in geluidskwaliteit dus.
Ik vind het anders nogal essentieel. Het gekraak en getik heeft een negatieve invloed op de geluidskwaliteit.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja, maar dat is maar een deel van de geluidskwaliteit. Bovendien is het nauwelijks hoorbaar als je je platen goed houdt.
Of de volgorde een reden heeft, hangt maar net af van het type album dat je afspeelt. En het switchen gaat bij een cd met één druk op de knop, terwijl bij een lp de naald moet optillen en handmatig moet verplaatsen; en dan ook nog met het blote oog goed plaatsen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat eerste kan ik met mijn platenspeler ook. Het model met afstandsbediening heb ik dan net weer niet, maar random afspelen is dus technisch ook prima te combineren, het is alleen een gadget van uit het CD-tijdperk. Het is ook niet erg gemist, want je luistert immers naar een album. Dat is een geheel, die nummers zijn in een bepaalde volgorde gezet, met reden.
Ik snap die manier van denken en vergelijken niet. De cd is gewoon een medium op zich, met eigen dimensies en mogelijkheden. Mijn mobiele telefoon is minder groot dan de diameter van een cd en kent toch ook een design. Er zijn prachtige voorbeelden van fraai vormgegeven cd's, die ook echt afwijken van het standaard-doosje uit de begintijd. Toen oude albums op cd uitkwamen, was het vast behelpen, maar tegenwoordig zijn cd's leidend voor het hoesontwerp. Meestal is een lp-ontwerp tegenwoordig gewoon het cd-ontwerp, maar dan wat groter.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Het blijft behelpen natuurlijk. Ze doen hun best, maar in wezen zijn ze nog steeds aan het compenseren voor het formaat.
Een cd uit het doosje halen en opzetten gaat echt sneller dan een lp uit de hoes halen en opzetten. Een originele cd (als onderdeel van een hoesontwerp) heeft voor mij altijd meer waarde dan een zelfgebrand schijfje.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb dat dus wel bij vinyl, ik had het ook met CD's, ik werd daar ook gewoon hebberig van en kon me verkneukelen bij grote stapels CD's. Maar sinds de gebrande CD's en de Mp3 is het los komen te staan van muziekbezit. Sindsdien ben ik de CD veel meer gaan ervaren als een bestandje dat makkelijk beschadigt kan raken, kwijt kan raken, sowieso lastig te vinden is en je moet er nog veel moeite voor doen om het te openen ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |