Is dat een argument tegen?quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:15 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Lekker makkelijk zeg, je ideale staatsinrichting van Plato jatten.
Dan moet je die mannen en hun computer in een systeem dwingen waardoor meningen worden uitgefilterd. Alleen feiten tellen om een land te besturen. Drugs verbieden werkt niet? Dan moet je het niet verbieden. Punt.quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:26 schreef waht het volgende:
[..]
Eerste probleem is dat die '10 mannen' mensen zijn met alles wat de mens zo prachtig en onvoorspelbaar maakt. Dat het 'wetenschappers' zijn zegt vrij weinig. Het blijven mensen met emoties, levenservaringen, onbewuste gedachten, vooroordelen en andere zaken die hen zou beperken in het objectief oordelen.
Dat zijn technische problemen die veel makkelijker op te lossen zijn dan het uitvinden van de perfecte democratie, want dat gaat (vanwege de emotionele elementen) echt niet werken. Mensen blijven proberen elkaars vrijheid te beperken.quote:
Iedereen vrijheid gunnen is prima. Alleen is er maar een beperkte hoeveelheid van alles wat tastbaar is. Hoe wil je dat verdelen? Bepalen die 10 mannen en die computer dat? Hoe bepaalt die computer dat? Wie zegt dat dat de juiste manier is? Etc. etc.
Zolang er iets niet vast staat moet je er gewoon niets mee doen. Je bent niet verplicht alles te regelen. Zie abortus e.d. Als je niet vast kan stellen of iets verkeerd genoeg is om het te verbieden hou je het legaal.quote:
Wetenschappelijke bewijs is bovendien ook niet iets universeels. Als het gemaakt is door mensen komen er fouten in voor.
Nederland lijkt me een mooie plek om te beginnen.quote:
Zou het beter/slechter zijn dan het huidige systeem? Geen idee, misschien ergens op een klein eilandje proberen, Ijsland bijvoorbeeld.
Een goed voorstel laat ze dan beginnen met de partijen die nog steeds geen vrouwen toestaan in de partijgelederen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:50 schreef superworm het volgende:
Ze zijn zelf ontzettend goed in hun wil aan het volk opleggen door middel van verboden, terwijl christendom inmiddels niet eens meer een meerderheid heeft in de bevolking. Daarnaast het argument van de scheiding van kerk en staat - ik denk dat het hoog tijd is voor het totaal verbieden van op religie gebaseerde politieke partijen.
Wat jullie?
En praktiserende homo's.quote:Op zondag 9 november 2008 12:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Een goed voorstel laat ze dan beginnen met de partijen die nog steeds geen vrouwen toestaan in de partijgelederen.
Idd,quote:
Wat voor systeem?quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je die mannen en hun computer in een systeem dwingen waardoor meningen worden uitgefilterd.
Definieer "werken". Wat is "werken" volgens jou, in jouw voorbeeld? Als mensen minder drugs nemen? Als minder mensen verslaafd worden? Als de drugsprijzen omhoog of omlaag gaan?quote:Alleen feiten tellen om een land te besturen. Drugs verbieden werkt niet? Dan moet je het niet verbieden. Punt.
Nee, dat zijn geen technische problemen, dat is nou net de hele essentie van democratie.quote:Dat zijn technische problemen die veel makkelijker op te lossen zijn dan het uitvinden van de perfecte democratie, want dat gaat (vanwege de emotionele elementen) echt niet werken.
Zoals die 10 mannen idd.quote:Mensen blijven proberen elkaars vrijheid te beperken.
Mensen hebben verschillende meningen over wat vast staat.quote:Zolang er iets niet vast staat moet je er gewoon niets mee doen. Je bent niet verplicht alles te regelen. Zie abortus e.d. Als je niet vast kan stellen of iets verkeerd genoeg is om het te verbieden hou je het legaal.
Daar moet je voor zorgen. En bij twijfel regel je iets niet.quote:Op zondag 9 november 2008 17:54 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Wie zegt mij dat ze zaken wetenschappelijk en rationeel aanpakken?
Dan wordt er dus niks geregelt. Twijfel is er bij elk onderwerp.quote:Op zondag 9 november 2008 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:En bij twijfel regel je iets niet.
Bij twijfel keurt de computer een voorstel voor een wet af en krijgen de wetenschappers een elektrische schok.quote:
Om te beginnen moet je dus eerst vaststellen dat het gebruik van drugs slecht is. en dan moet je je niet beperken tot die stoffen die toevallig op de opiumlijst staan. Suiker, sex, eten, alcohol, topsport,... Als je vind dat er iets gedaan moet worden zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen maar verbieden. Als het totale resultaat slechter is dan de originele situatie ben je niet goed bezig. 2 mensen (statistisch dan) minder aan de drugs weegt niet op tegen drugkartels, maffia, corrupte, enz.quote:
Definieer "werken". Wat is "werken" volgens jou, in jouw voorbeeld? Als mensen minder drugs nemen? Als minder mensen verslaafd worden? Als de drugsprijzen omhoog of omlaag gaan?
[..]
De technocratie waar ik voor pleit is geen democratie.quote:
Nee, dat zijn geen technische problemen, dat is nou net de hele essentie van democratie.
Op wetenschappelijke basis, gebaseerd op zaken die nodig zijn ipv wenselijk voor een bepaalde bevolkingsgroep.quote:
Zoals die 10 mannen idd.
Meningen tellen niet. Alleen keiharde feiten.quote:
Mensen hebben verschillende meningen over wat vast staat.
Nee. Water is nat. Dat is een feit.quote:Op zondag 9 november 2008 18:16 schreef waht het volgende:
[..]
Dan wordt er dus niks geregelt. Twijfel is er bij elk onderwerp.
Volgens mij hoort bij het begrip democratie al een jaar of wat ook het respecteren van verschillen en vrijheden van minderheden.quote:Op zaterdag 8 november 2008 13:15 schreef Triggershot het volgende:
Filosofisch gezien is een democratie per definitie een dictatuur van de meerderheid, met wat erkende en beperkte inspraak van de minderheden.
Christen worden in dit land al jaren regelmatig tot op het bot beledigd door quasi-grappige seculiere caberetiers, maar er is nog nooit aangifte gedaan volgens mij. Waar maak je je eigenlijk druk omquote:Maak een cartoon over een geloof (welk dan ook) en je heb de aangiftes voor het uitkiezen.
Jij bent erg goed in je wil opleggen aan het volk door middel van verboden, terwijl jij niet eens een meerderheid bent in de bevolking. Kortom: pot-ketel-pikzwart.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:50 schreef superworm het volgende:
Ze zijn zelf ontzettend goed in hun wil aan het volk opleggen door middel van verboden, terwijl christendom inmiddels niet eens meer een meerderheid heeft in de bevolking. Daarnaast het argument van de scheiding van kerk en staat - ik denk dat het hoog tijd is voor het totaal verbieden van op religie gebaseerde politieke partijen.
Wat jullie?
Hoe? Ze zijn oppermachtig. Als ik wat tegen hun zin in doe, dan ben ik niet "rationeel" bezig.quote:Op zondag 9 november 2008 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar moet je voor zorgen.
quote:Op zondag 9 november 2008 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bij twijfel keurt de computer een voorstel voor een wet af en krijgen de wetenschappers een elektrische schok.
Wat is "slecht"?quote:Om te beginnen moet je dus eerst vaststellen dat het gebruik van drugs slecht is. en dan moet je je niet beperken tot die stoffen die toevallig op de opiumlijst staan. Suiker, sex, eten, alcohol, topsport,... Als je vind dat er iets gedaan moet worden zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen maar verbieden. Als het totale resultaat slechter is dan de originele situatie ben je niet goed bezig. 2 mensen (statistisch dan) minder aan de drugs weegt niet op tegen drugkartels, maffia, corrupte, enz.
Dat vergt een wetenschappelijke benadering, niet het populistische religieuze economische geblaat van de War on Drugs.
Nee, ik bedoel dat die "technische details" waar je het over had, van wat als mensen het oneens zijn, helemaal niet zulke details izjn.quote:De technocratie waar ik voor pleit is geen democratie.
En jij bent niet "een bepaalde bevolkingsgroep"? En wat is "nodig"?quote:Op wetenschappelijke basis, gebaseerd op zaken die nodig zijn ipv wenselijk voor een bepaalde bevolkingsgroep.
Die wetenschappers blijven toch mensen. Met meningen.quote:Meningen tellen niet. Alleen keiharde feiten.
Kerkgenootschappen bestaan uit individuen.quote:Op zondag 9 november 2008 19:13 schreef huismerk het volgende:
Wat betreft religie in de democratiefilosofie kan je je afvragen of je de vrijheid van een mens als inidividu of van een geloofsgenoodschap respecteert. Ik haalde net uit naar de SGP, en dan met name naar de punten die strijdig zijn met de universele rechten van de mens, omdat de kerkgenootschappen bepalen wat mag en niet mag en niet het individu. Zulke dictatuur in Iran of Saudi Arabie (dus theocratie) is mijn inziens geheel tegen democratisch, onwenselijk en verwerpelijk.
Ik zal het nog maar weer eens een keer uitleggen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:50 schreef superworm het volgende:
Wat jullie?
Ik zeg ook niet dat JIJ daar (op democratische?) manier voor moet zorgen.quote:Op zondag 9 november 2008 19:21 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hoe? Ze zijn oppermachtig. Als ik wat tegen hun zin in doe, dan ben ik niet "rationeel" bezig.
Dat ligt er aan. Een buitenaards wezen heeft misschien een hele andere relatie met water.quote:Op zondag 9 november 2008 18:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Water is nat. Dat is een feit.
quote:Op zondag 9 november 2008 19:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat JIJ daar (op democratische?) manier voor moet zorgen.
quote:Daar moet je voor zorgen.
Sister pleasequote:Op zaterdag 8 november 2008 13:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik wil geen terreur van de domme makkelijk-te-manipuleren-massa, dan maar geen democratie.
[..]
Dat was geen atheïsme, communisme is een ideologie.
Als je daar geen objectieve uitspraak over kan doen moet iedereen dat maar voor zichzelf uitmaken (en blijven drugs dus legaal).quote:
De technische details van mijn regeringsvorm? Maar nu is de meerderheid het ook niet eens met de regering dus waarom zou dat een probleem zijn?quote:
Nee, ik bedoel dat die "technische details" waar je het over had, van wat als mensen het oneens zijn, helemaal niet zulke details izjn.
Nee. Ik wil gitaar spelen. Ik heb niet de ambitie om een land te besturen.quote:En jij bent niet "een bepaalde bevolkingsgroep"? En wat is "nodig"?
Trouwens, laat me raden: jij bent vast één van die 10 wijze mannen.
Daar is die computer voor, om zeker te stellen dat meningen geen plaats krijgen in beleid. Wetenschap filtert ook alle meningen uit (ook al duurt het soms lang) dat wil ik met het besturen van een land ook.quote:Die wetenschappers blijven toch mensen. Met meningen.
Vissen ook, maar is dat binnen een democratie geen probleem dan? Laten we ons voorlopig beperken tot het besturen van landen zoals we dat nu doen, gefocussed op de mens.quote:Op zondag 9 november 2008 19:31 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat ligt er aan. Een buitenaards wezen heeft misschien een hele andere relatie met water.
Dat bedoelde ik overdrachtelijkquote:
Wie programmeert die computer?quote:Daar is die computer voor, om zeker te stellen dat meningen geen plaats krijgen in beleid. Wetenschap filtert ook alle meningen uit (ook al duurt het soms lang) dat wil ik met het besturen van een land ook.
Het interessante is dat de 'vrijheid van de mens als individu' in het Westen mede voortgekomen is uit het protestantse christendom. Die ziet de relatie tussen het individu en God als primair, en het sociale aspect van de godsverering als secundair. De mens komt direct tot God, zonder tussenkomst van priesters, zonder ingewikkelde rituelen die de groep moet uitvoeren. Het protestantisme gaat hier hand in hand met de ontwikkeling naar meer individualisme die vanaf de late Middeleeuwen in de Europese steden gaande is. Deze twee lijnen verstrengelen en leiden tot het concept van het individu die op zichzelf vrijheid heeft, die wij ook als los van zijn gemeenschap kunnen zien.quote:Op zondag 9 november 2008 19:13 schreef huismerk het volgende:
Wat betreft religie in de democratiefilosofie kan je je afvragen of je de vrijheid van een mens als inidividu of van een geloofsgenoodschap respecteert.
Een kerkgenootschap bepaalt niet wat wel en niet mag. Natuurlijk zeggen ze dat je geen televisie mag hebben, maar je behoud altijd het recht om de gemeenschap te verlaten. Men kan je niet rechtmatig dwingen tot zoiets als abortus. Zie het als met voetbal: er worden regels opgelegd die je moet navolgen wil je het spel mee kunnen spelen. Wil je dat niet, dan kan je niet meespelen.quote:Ik haalde net uit naar de SGP, en dan met name naar de punten die strijdig zijn met de universele rechten van de mens, omdat de kerkgenootschappen bepalen wat mag en niet mag en niet het individu.
Geen democratie staat niet gelijk aan het communisme.quote:Op zondag 9 november 2008 19:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Sister please, heb je nu zelf niet in de gaten dat je jezelf erg tegenspreekt?
Wie heeft wetenschap bedacht? En wetenschap is gewoon objectief.quote:Op zondag 9 november 2008 19:43 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Wie programmeert die computer?
Een computer is niet "de wetenschap". Een computer is volledig afhankelijk van wat de mens wil.quote:Op zondag 9 november 2008 19:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wie heeft wetenschap bedacht? En wetenschap is gewoon objectief.
quote:Op zondag 9 november 2008 19:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En wetenschap is gewoon objectief.
De wetenschap mag een objectief instrument zijn, maar de praktisering ervan is dat zeker niet. Dat komt omdat het mensenwerk is en omdat er vaak belangen aan de orde zijn.quote:Op zondag 9 november 2008 19:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat wetenschap objectief is?quote:Op zondag 9 november 2008 19:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan je wel verliezen in gedetailleerde filosofische beschouwingen over een computer, maar de essentie van mijn technocratie is duidelijk?quote:Op zondag 9 november 2008 19:48 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Een computer is niet "de wetenschap". Een computer is volledig afhankelijk van wat de mens wil.
Het resultaat is objectief, daar gaat het om.quote:Op zondag 9 november 2008 19:52 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
De wetenschap mag een objectief instrument zijn, maar de praktisering ervan is dat zeker niet. Dat komt omdat het mensenwerk is en omdat er vaak belangen aan de orde zijn.
De essentie van de technocratie is dat het in de praktijk weinig anders zal zijn. De technologie die de technocratie vormt geeft zal worden ontwikkeld en beheerd door mensen. En mensen blijven mensen.quote:Op zondag 9 november 2008 19:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan je wel verliezen in gedetailleerde filosofische beschouwingen over een computer, maar de essentie van mijn technocratie is duidelijk?
Mweh, ik vind het helemaal niet zulke details eigenlijk. Een computer komt er niet zo maar.quote:Op zondag 9 november 2008 19:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan je wel verliezen in gedetailleerde filosofische beschouwingen over een computer, maar de essentie van mijn technocratie is duidelijk?
Dat is niet het geval. En zeker niet voor de alfa wetenschappen en uiteindelijk zijn het de alfa wetenschappen die worden aangewend om vraagstukken betreffende de inrichting van de samenleving op te lossen.quote:Op zondag 9 november 2008 19:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het resultaat is objectief, daar gaat het om.
Het eindresultaat van wetenschap is een objectieve controleerbare waarheid. Daarvan uitgaande kunnen we een regeringsvorm inrichten. Een vorm waarbij net zoveel mensen als nu ontevreden zijn. Maar waarin in ieder geval goede redenen en argumenten zijn voor wetten.quote:Op zondag 9 november 2008 19:57 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
De essentie van de technocratie is dat het in de praktijk weinig anders zal zijn. De technologie die de technocratie vormt geeft zal worden ontwikkeld en beheerd door mensen. En mensen blijven mensen.
Dan schrappen we de alfa wetenschappen. Dan bieden we geen sociale sturing aan mensen.quote:Op zondag 9 november 2008 19:58 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is niet het geval. En zeker niet voor de alfa wetenschappen en uiteindelijk zijn het de alfa wetenschappen die worden aangewend om vraagstukken betreffende de inrichting van de samenleving op te lossen.
Gebaseerd op niets. Zonder God is een religie waardeloos als computer.quote:Op zondag 9 november 2008 20:02 schreef Dodecahedron het volgende:
Je zou het godsbesef van gelovigen ook als een soort computer kunnen zien, met de Bijbel als duizenden jaar oude software.
In het geval van de sociale wetenschappen is het vaak zo dat er nooit een objectieve absolute waarheid naar boven komt. Dat is nu eenmaal het probleem waarmee sociaal-wetenschappelijk onderzoek te kampen heeft. Toets een hypothese op tijdstip x en toets dezelfde hypothese op tijdstip y (met behulp van hetzelfde instrument uiteraard) en je moet er niet vreemd van staan te kijken, dat de resultaten niet met elkaar overeen komen. Hoezo objectieve waarheid?quote:Op zondag 9 november 2008 20:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het eindresultaat van wetenschap is een objectieve controleerbare waarheid. Daarvan uitgaande kunnen we een regeringsvorm inrichten. Een vorm waarbij net zoveel mensen als nu ontevreden zijn. Maar waarin in ieder geval goede redenen en argumenten zijn voor wetten.
Net als de morele autoriteit van diegene die de computer bouwt en programmeert ook gebaseerd is op niets. Hij kan wel een programma schrijven "mensen vermoorden is slecht", maar dat is niet objectief. Hij kan een objectief programma schrijven. Eentje die een bepaald getal berekend bijvoorbeeld. Maar dan moet iemand anders die getallen eerst nog interpreteren.quote:Op zondag 9 november 2008 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gebaseerd op niets. Zonder God is een religie waardeloos als computer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |