Want hulp verlenen aan de buurvrouw valt onder de 'Islamitische jurisprudentie'? De hadith van Bukhari is een bron met niet alleen rechtsopvattingen, maar ook historische tradities en de Islamitische geloofspraktijk. Lijkt me een beetje raar als een 'rechtsmacht' een *bindende* uitspraak maakt over verplichte assistentie aan buurvrouwen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 18:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En wie bepaalt wat Islamitischer is dan? Speur heel Bukhari af, je zult eerder zien dat het helpen van je buurvrouw meer bij de Islamitische jurisprudentie hoort dan het stenigen van een verkacht meisje.
Steniging in islamitische landenquote:Op zondag 2 november 2008 13:51 schreef Meki het volgende:
Dan moet ze dat gaan strijden in Somalie in die kutland.
dat is cultuur voor Somalie heeft niks te maken met geloof etc,.
mijn punt is, het is volgens 'islamitisch recht' en heeft dus alles met religie en islam te maken.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:44 schreef waht het volgende:
[..]
Maar wat is je punt nu eigenlijk? Religie heeft niet het meisje verkracht en gestenigd, dat hebben mensen gedaan. Religie is niet iets universeels, dat hebben mensen gecreëerd. Nouja, daar zal niet iedereen het over eens zijn. Maar zelfs al was religie niet door de mens gecreëerd, dan nog worden de regels rondom religie uitsluitend door mensen bepaald. Interpretaties van 'Goddelijke geschriften' lopen sterk uiteen en zijn meer dan eens tegenstrijdig, om maar wat te noemen.
Alles wat voortstroomt uit Bukhari valt per definitie onder Islamitische Jurisprudentie of zoals het bekend is voor de moslims onder Fiqh. Goedgekeurde opvattingen over Allah, manier van bidden en rituelen ervoor en erna stromen allemaal uit de Hadith en vallen onder jurisprudentie. Zelfs de geaccepteerde lengte van je schaamhaar en okselhaar, laat staan het doen van uitspraken over het helpen van je buurvrouw of een invalide jood aan het einde van het straat.quote:Op zondag 2 november 2008 15:25 schreef Corvidae het volgende:
[..]
Want hulp verlenen aan de buurvrouw valt onder de 'Islamitische jurisprudentie'? De hadith van Bukhari is een bron met niet alleen rechtsopvattingen, maar ook historische tradities en de Islamitische geloofspraktijk. Lijkt me een beetje raar als een 'rechtsmacht' een *bindende* uitspraak maakt over verplichte assistentie aan buurvrouwen.
De Islamitische rechtspraak kan zich richten tot conflicten en grensgevallen, maar zal zich zeker niet beperken tot verkrachting, moord en oorlogsverdragen. Integendeel uitvoerende rechtsmacht en uitspraak wat hier uitvloeide ten tijde van Mohammed t/m 4e kalief drong tot in de diepste details, sexuele plichten, jaarlijks minimaal uit te geven aalmoezen en dergelijke spelen een rol in de Islamitische jurisprudentie.quote:De rechtspraak richt zich op conflicten en grensgevallen, zoals in het geval van dit dertienjarig meisje. Steniging is de penitentiaire uitoefening van de Islamitische rechtsmacht, zoals vormgegeven door lokale 'ulema' (rechtsgeleerden).
De Sharia is geen doel, noch is het ooit een doel geweest in het geheel van de moslimgeschiedenis, ten alle tijden is de Sharia een middel geweest, een instrument. Theologisch gezien een instrument om rechtvaardigheid te bereiken - wat het doel was - . Politiek gezien om stabiliteit te creëren en ook historisch gezien om een cover te hebben waarmee je je eigen agenda kunt rechtvaardigen. Net zoals de gebeurtenissen van Karbela of de slag van de Kamelen waar er sprake was van Hadith te interpreteren naar belang.quote:Deze uitspraak en straf zijn gebaseerd op de Islamitische jurisprudentie die soms eeuwen oud kan zijn, waardoor het rechtvaardigheidsprincipe van de Sharia ook zo achtergesteld is -- barbaarse straffen, ongelijke behandeling van vrouwen, bevoorrechten van mannen, ondergeschikte positie van de 'kafir' en totalitaire trekjes bevat die rechtstreeks te herleiden zijn tot de Koran - zware straffen op ongelovigheid, godslastering of ongehoorzaamheid aan de wil van 'Allah'.
Niemand spreekt over een strikte scheiding van cultuur en religie. Zo wel mag je me er even op wijzen. Ter correctie van jouw post: Vanaf dag één was de Islam een religie wat zich in haar geheel heeft afgezet van de cultuur waarin zij zich bevond, de polytheïstisch pre-Islamitische Arabië is met gepraat, slag en stoot tot in de bodem afgewezen en tegengewerkt en uiteraard vice versa.quote:De strikte scheiding tussen 'cultuur' en 'godsdienst' is natuurlijk ook een belachelijk argument. Zeker wanneer je met de Koran/Hadith te maken hebt. De enige manier waarop deze geschriften geaccepteerd kunnen worden in een modern context is om erop te wijzen dat het *gedateerde* geschriften zijn. De universele pretenties worden met deze instelling gefilterd door een modern perspectief e.g. volgens sommige Islamitische rechtsgeleerden is het niet meer acceptabel dat jonge kinderen met oudere mannen mogen trouwen. Van dag één was de Islamitische godsdienst al een culturele beweging met specifieke culturele normen, waarden en gebruiken.
Oh, vergelijkingen met het Christendom en de verlichting wat Europa heeft mee gemaakt is werkelijk nullified en niets waard, er is namelijk geen verlichting te bespeuren in de manier waarop Christen extremisten omgaan met 'Heidense' door God verboden elementen in onze samenleving, denk aan het opblazen van Abortusklinieken, 'God hates fags' / 'You are all going to hell' borden en massa demonstraties in Amerikaanse christelijke staten. Dan zwijg ik nog over tien duizenden Christen fundamentalisten die jaarlijks miljoenen inzamelen voor een agressieve politiek in Amerika omdat theologisch gezien dan de wederkomst van Jezus 'bespoedigd' zou worden.quote:Dat is ook de reden waarom het zo moeilijk is voor Islamitische landen om tot de 21st eeuw door te breken. Als ze eenmaal op deze weg belanden dan verliest de Islamitische godsdienst zijn grondslag. Want de universele pretenties die eeuwenlang als 'goddelijk' werden beschouwd worden nu ontkracht. De alomvattende maatschappelijke controle wordt aangetast door de beginnende secularisatie van de maatschappij. De moderne Islam is dan ook vooral reactionair en extremistisch en mist de historische ontwikkeling en ervaring die de Christenheid heeft doorgemaakt tijdens de Renaissance.
'Christen extremisten en moslim extremisten zijn beiden even erg.'quote:
bwzig ia mwt wwn zquote:Op zaterdag 1 november 2008 19:33 schreef tong80 het volgende:
In P*kist*n heeft v*nd*g de politie mensen ge*rresteerd omd*t er een huwelijksplechtigheid be*ig w*s tussen een 5 j**r oud meisje en een 7 j**r oud jongetje.
En wij m**r mili*iren sturen.
quote:
Vind je het jammer, dat ik je selectief heb geciteerd ? Tsja, ik kom graag tot de kern.quote:
quote:Op zondag 2 november 2008 18:03 schreef Sargon het volgende:
En de discussie of dit bij de islam hoort lijkt me overbodig. Zodra een groep claimt dat ze handelen naar Islamitisch recht dan zijn het dus (zeker vanuit hun perspectief) Islamieten. Wie zijn wij immers om te zeggen dat ze dat niet zijn.
Dat moet het zijn.quote:Op zondag 2 november 2008 17:59 schreef Apollyon het volgende:
Vind je het jammer, dat ik je selectief heb geciteerd ? Tsja, ik kom graag tot de kern.
Loop jij stage bij de Telegraaf of Story?quote:Op zondag 2 november 2008 17:24 schreef Apollyon het volgende:
Stenigen is Islamitisch en Christelijk ! Het is een religieuze straf, die is verzonnen door een stel maniakken ! Als je ziet, wat uit naam van religie gebeurt, wordt een normaal mens spontaan atheist; maar gelovigen praten hun eigen Godsdienst goed, gooien met modder of wijzen met een vingertje naar de ander. Geloven mag, maar zie in, dat het een persoonlijke, niet reele ervaring is, die je vooral bij jezelf moet houden en zeker niet anderen willen voordragen, danwel opleggen. Dat gebeurt, zodra religie ook maar enigszins in 'in de overheid' is vertegenwoordigd.
het islamitische geloof is 500 jaar jonger dan het christendom, 500 jaar geleden leefde we hier in de middeleeuwen en gooide we vrouwen in de rivier met hun voet in het betonquote:Op zaterdag 1 november 2008 18:37 schreef Joooo-pi het volgende:
Travel to the East = travel back in time...
Middeleeuwen
Ik ben het volledig met je eens. Een weldenkend mens zou niet eens op het idee komen om een verkracht meisje van 13 jaar te stenigen. Maar zo gauw religie en op religie gebaseerd strafrecht in het spel is, worden zulke ideeën ineens de maatstaf. Religie is wat mij betreft verzonnen door een stel fantasten en maniakken. En de schade ondervinden we anno 2008 nog dagelijks; niks is slechter voor het welbevinden van mensen op deze planeet dan religie.quote:Op zondag 2 november 2008 17:24 schreef Apollyon het volgende:
Stenigen is Islamitisch en Christelijk ! Het is een religieuze straf, die is verzonnen door een stel maniakken ! Als je ziet, wat uit naam van religie gebeurt, wordt een normaal mens spontaan atheist; maar gelovigen praten hun eigen Godsdienst goed, gooien met modder of wijzen met een vingertje naar de ander. Geloven mag, maar zie in, dat het een persoonlijke, niet reele ervaring is, die je vooral bij jezelf moet houden en zeker niet anderen willen voordragen, danwel opleggen. Dat gebeurt, zodra religie ook maar enigszins in 'in de overheid' is vertegenwoordigd.
quote:Op zondag 2 november 2008 18:24 schreef Elfletterig het volgende:
Het is toch typerend dat iedereen die de islam aanhangt, er in dit topic weer als de kippen bij is om het eigen straatje schoon te vegen. Wat dit meisje is aangedaan, is een barbaarse gruweldaad. Het is islamitisch gedachtegoed dat het mogelijk heeft gemaakt. Het zijn dit soort excessen die steeds weer aantonen hoe barbaars en onmenselijk ... religie is.
Jij haalt een aantal zaken niet aan. Namelijk de Amerikaanse die met God aan hun zijde strijden.quote:Op zondag 2 november 2008 18:49 schreef Clara het volgende:
Apollyon verheldert staks vast nog even waar vandag de dag christelijke en joodse stenigingen plaatsvinden zodat met recht gezegd kan worden dat dergelijk gedrag ook christelijk is.Tegelijk verheldert Apollyon nog even waar in het boek van de christenen, het nieuwe testament, een oproep tot steniging van kritische andersdenkenden of andersdoenden voorkomt. Want dan pas kan hij zijn puntjes ook echt claimen. Doe maar een beetje je best om niet te zeer met politiekcorrectisme verbonden te worden Verderver.
Das niet leuk he, als mensen nuance aanbrengen of in hun interpretatie van Bijbelteksten afwijken van het antitheïstische dogma dat Jezus slecht is?quote:Op zondag 2 november 2008 18:58 schreef Apollyon het volgende:
Ja, zo ken ik ze ook. Een Bijbel-citaat van Jezus : ' [34] Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.' Matteüs 10.
Christenen zeggen dan weer, hoe ik het moet lezen en de ene komt met dit verhaal en de andere met een ander.
Ligt er maar net aan hoe je die religie voor je zelf belijdt.quote:Op zondag 2 november 2008 18:24 schreef Elfletterig het volgende:
Het is toch typerend dat iedereen die de islam aanhangt, er in dit topic weer als de kippen bij is om het eigen straatje schoon te vegen. Wat dit meisje is aangedaan, is een barbaarse gruweldaad. Het is islamitisch gedachtegoed dat het mogelijk heeft gemaakt. Het zijn dit soort excessen die steeds weer aantonen hoe barbaars en onmenselijk die religie is.
Meer arrogantie in het algemeen.quote:Op zondag 2 november 2008 18:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens. Een weldenkend mens zou niet eens op het idee komen om een verkracht meisje van 13 jaar te stenigen. Maar zo gauw religie en op religie gebaseerd strafrecht in het spel is, worden zulke ideeën ineens de maatstaf. Religie is wat mij betreft verzonnen door een stel fantasten en maniakken. En de schade ondervinden we anno 2008 nog dagelijks; niks is slechter voor het welbevinden van mensen op deze planeet dan religie.
Je hebt gelijk , het is volkomen gerechtvaardigd dat Islamieten 13 jarige meisjes stenigen.quote:Op zondag 2 november 2008 18:58 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Goed gezien ... 'ow, die barbaarse mensen die dit doen, snappen de Qur'an niet ....'
'Je moet de Qur'an sow lezuh sowals ik 't seg ...'
Ja, zo ken ik ze ook. Een Bijbel-citaat van Jezus : ' [34] Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.' Matteüs 10.
Christenen zeggen dan weer, hoe ik het moet lezen en de ene komt met dit verhaal en de andere met een ander.
[..]
Jij haalt een aantal zaken niet aan. Namelijk de Amerikaanse die met God aan hun zijde strijden.
Je haalt niet aan, de eindtojd Christenen, die toch wel een heel eng sectarisch clubje vormen.
Je haalt niet aan condooms en polio-vaccinaties, die verboden zijn.
Je haalt niet aan, dat God blijkbaar absoluut niet is begaan met mensen, gezien Zijn opofferingsbereidheid.
'... het antitheïstische dogma dat Jezus slecht is ...'quote:Op zondag 2 november 2008 19:02 schreef Scaurus het volgende:
Das niet leuk he, als mensen nuance aanbrengen of in hun interpretatie van Bijbelteksten afwijken van het antitheïstische dogma dat Jezus slecht is?
Fijn, die constatering, maar als je dit alleen meldt om jezelf als christen op de borst te kloppen, zou ik uitkijken. De methodes zijn misschien wat minder barbaars, maar er zijn nog meer dan genoeg landen op deze planeet waar christenen hun visie opleggen aan andersdenkenden en -doenden. Zelfs in zoiets 'onschuldigs' als de winkelsluiting op zondag in Nederland, valt nog religieuze intolerantie te ontdekken. Natuurlijk weet ik ook dat winkelsluiting op zondag niet valt te vergelijken met het stenigen van meisjes, maar de overeenkomst is wel dat gelovigen hun visie aan anderen opleggen.quote:Op zondag 2 november 2008 18:49 schreef Clara het volgende:
Vooralsnog vallen stenigingen maar ook onthoofdingen in deze tijd, slechts te spotten waar islam heerst. Of mag ik dat niet zeggen?
Uiteraard, maar doorgaans geldt wel: hoe fanatieker, hoe intoleranter. Ik geef niet graag de kost aan alle bijbelvaste of koranvaste gelovigen die hun wat lossere geloofsgenoten verafschuwen.quote:Op zondag 2 november 2008 19:07 schreef Dodecahedron het volgende:
Ligt er maar net aan hoe je die religie voor je zelf belijdt.
idd wat een kromme redenering.quote:Op zaterdag 1 november 2008 18:35 schreef PonyLover het volgende:
[..]
Nee helemaal niet.
Een steniging waarvoor men de onderbouwing uit de sharia als juridische uitwerking van de islamitische moraal haald, is vele malen islamitischer dan iemand die als sympathiek gebaar iemand boodschappen draagt.
klopt echter zijn dit praktijken die 2000 jaar geleden al niet meer kondenquote:Op zondag 2 november 2008 19:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fijn, die constatering, maar als je dit alleen meldt om jezelf als christen op de borst te kloppen, zou ik uitkijken. De methodes zijn misschien wat minder barbaars, maar er zijn nog meer dan genoeg landen op deze planeet waar christenen hun visie opleggen aan andersdenkenden en -doenden. Zelfs in zoiets 'onschuldigs' als de winkelsluiting op zondag in Nederland, valt nog religieuze intolerantie te ontdekken. Natuurlijk weet ik ook dat winkelsluiting op zondag niet valt te vergelijken met het stenigen van meisjes, maar de overeenkomst is wel dat gelovigen hun visie aan anderen opleggen.
Mwohquote:Op zondag 2 november 2008 19:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt echter zijn dit praktijken die 2000 jaar geleden al niet meer konden
ik had het meer over de manier van executerenquote:
Het is veel humaner om met een menigte iemand in de fik te steken of te verzuipen na een achterlijk vonnis dan om haar met stenen dood te gooien?quote:Op zondag 2 november 2008 20:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik had het meer over de manier van executeren
heb je gelijk inquote:Op zondag 2 november 2008 20:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het is veel humaner om met een menigte iemand in de fik te steken of te verzuipen na een achterlijk vonnis dan om haar met stenen dood te gooien?
Het blijft een massaal schuimbekkend iets na een twijfelachtig stukje rechtspraak.
Vind je je eigen argumenten van zo weinig kracht dat je in hoofdletters en bold gaat typen?quote:Op maandag 3 november 2008 00:04 schreef Apollyon het volgende:
We moeten NIET net doen, alsof AMERIKA met zijn doodstraf zo Christelijk en humaan is.
Voor MIJ zij dat dezelfde beesten en die rechters verdienen zelf levenslang. Want dat is een 'goede straf'.
Open een eigen topic als je zo graag over VS wilt babbelen.quote:Op maandag 3 november 2008 00:04 schreef Apollyon het volgende:
We moeten NIET net doen, alsof AMERIKA met zijn doodstraf zo Christelijk en humaan is.
Voor MIJ zij dat dezelfde beesten en die rechters verdienen zelf levenslang. Want dat is een 'goede straf'.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 18:46 schreef Triggershot het volgende:
Ah, misschien ben je nu tot het punt gekomen, met 73 stromingen, 2 doctrines en 1,3 biljoen mensen bestaat er geen entiteit genaamd 'de' Islam, alleen interpretaties binnen de Islamitische geschriften.
Trigger is gewoon te slim om monomaan gelovig te zijn, dat bleek altijd al uit zijn posts, alleen is bij hem nu ook het kwartje gevallen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 18:50 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Triggershot, ik vind je de laatste tijd goed bezig, o.a. je reactie op kman nadat hij je discussie-tegenstander ponylover belachelijk probeerde te zetten.
Ook je inhoud blijkt dat je de laatste tijd van 2 kanten bekijkt, waar je voorheen vrijwel vanuit de islam-hoek bekeek.
Je bent gewoon goed bezig zo. :-)
Welke geloof. Ik heb nooit op school gehad welke geloof bij welke land hoort?quote:Op maandag 3 november 2008 15:25 schreef schoelje het volgende:
Tering, hoe slecht is een geloof als 3 mannen met hun hand op de koran een meisje van 13 verkrachten en het kind daarop nog wordt gestenigd ook.
Waarom niet, staat toch ook in de Sharia?quote:Op maandag 3 november 2008 15:24 schreef Roquefort het volgende:
Zag ik hier nou iemand het helpen dragen van een boodschappentas een uiting van godsdienst noemen?
Oh, ik heb wel atheïsten zien verkrachten, doden, stelen. Een zo een intolerante wereldbeeld hebben dat het ook neigt naar massamoord. Uitbreiden van je referentiekader of associërende conclusies kan helpen in deze.quote:Ik ken talloze atheisten die weleens hebben geholpen met het dragen van een boodschappentas, ikzelf bijvoorbeeld. Ik heb nog nooit atheisten iemand zien stenigen, of vermoorden omdat ze verkracht was. De triestheid van een religieus wereldbeeld is grenzeloos soms.
En welke school was dat dan?quote:Op maandag 3 november 2008 15:27 schreef D-Flying het volgende:
Welke geloof. Ik heb nooit op school gehad welke geloof bij welke land hoort?
Even ter herinnering.quote:Op maandag 3 november 2008 15:24 schreef Roquefort het volgende:
Ik heb nog nooit atheisten iemand zien stenigen, of vermoorden omdat ze verkracht was.
Maar je hoeft toch geen beroep te doen op de sharia of je godsdiens om iemand te helpen dragen, wat is dat nou voor een draak van een motatie om een naaste te helpen? Dat is geen godsdienst, dat is doodnormaal fatsoen.quote:Op maandag 3 november 2008 15:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarom niet, staat toch ook in de Sharia?
[..]
Uit naam van hun atheisme? Met een beroep op hogere wetten dan hun eigen gezond verstand? Met vijftig man tegen een onschuldig meisje, met 1000 omstanders die goedkeurend kijken en niks doen?quote:Oh, ik heb wel atheïsten zien verkrachten, doden, stelen. ...
"hele diepe zucht" en adios.quote:Op maandag 3 november 2008 15:33 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Even ter herinnering.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij de wandaden van deze atheïsten valt het stenigen van een verkracht meisje in het niets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |