Het ligt er wel aan of je huisarts een beetje bekend is met dit soort dingen. Wij gingen eens naar de huisarts om wat problemen ivm dochter voor te leggen. Gaat'ie een heel verhaal ophangen tegen haar en vraagt vervolgens wat zij ervan vindt. Zegt ze "ik snap er niks van", zegt hij "hoe oud ben je nou eigenlijk"...... Ik dacht ik mep hem straks een oog dichtquote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:35 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Toen ik een afspraak maakte bij de huisarts, gaf ik bij de assistente op dat ik het wilde hebben over mijn verkoudheid/keelontsteking en over een verwijzing naar een psychiater i.v.m. autisme en eenmaal bij de huisarts heb ik het daarover gehadHet is heel simpel eigenlijk, de dokter weet al waar je over wil praten en wacht alleen totdat je daarover begint. Als hij het kent, zal hij misschien zelf de naam noemen, misschien rinkelt er een belletje als je zelf de naam noemt, en anders moet je misschien inderdaad de Wikipediapagina en je rode vlekken onder zijn neus duwen zodat hij begrijpt wat er aan de hand is... Hopelijk is dat laatste niet nodig natuurlijk
Je kan pratenquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:01 schreef Oxymoron het volgende:
Ja, dat je een huisarts hebt, die van autisme weet, is erg belangrijk. En dan niet alleen, het sociale wat moeilijk gaat, maar ook bijv hoge of lage pijngrens, proprioceptische over of ondergevoeiligheid ed.
Ik had eerst een huisarts, die zei: ja ik zie meteen dat er iets is, maar autisme, kan het toch niet zijn want je kan praten...![]()
![]()
Nu heb ik via de instelling waar ik woon een AVG (Arts Verstandelijk Gehandicapten) en hoewel, ik dat laatste niet echt ben, is het wel een opluchting..
Nee wat dan gaat hij/zij met jouw in discussie over het waarom je geen autisme kan hebben. Het feit alleen al dat je aangeeft dat je denkt autisme te hebben is al genoeg om voor je huisarts te concluderen dat je geen autisme hebt. Aangezien autisten zelf niet kunnen aangeven dat ze problemen hebben. Althans dat denkt de huisarts.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:15 schreef -Mellow- het volgende:
Kan je niet gewoon je huisarts uitleggen dat je vermoedt dat je autisme hebt zonder al te veel uitleg, en dan gelijk een doorverwijzing krijgen?
Volgens mij zijn er maar weinig huisartsen met verstand van autisme, dat kunnen ze toch beter laten uitzoeken door iemand die er verstand van heeft.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Nee wat dan gaat hij/zij met jouw in discussie over het waarom je geen autisme kan hebben. Het feit alleen al dat je aangeeft dat je denkt autisme te hebben is al genoeg om voor je huisarts te concluderen dat je geen autisme hebt. Aangezien autisten zelf niet kunnen aangeven dat ze problemen hebben. Althans dat denkt de huisarts.
Ik dacht dat doktoren geleerd werd verder te kijken dan hun neus lang is. En niet voorbarig conclusies trekken. Huisartsen maken veel meer fouten en niet alleen omtrent autisme.
Mijn moeder had last van haar buik en dacht dat ze een blindendarmonsteking had de huisarts zei nee het is buikgriep wat dat heerst. Aangezien niemand zelf een dokter is geloof je hem. Maar dat moet je niet doen wat anders kan het weleens verkeerd met je aflopen.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Nee wat dan gaat hij/zij met jouw in discussie over het waarom je geen autisme kan hebben. Het feit alleen al dat je aangeeft dat je denkt autisme te hebben is al genoeg om voor je huisarts te concluderen dat je geen autisme hebt. Aangezien autisten zelf niet kunnen aangeven dat ze problemen hebben. Althans dat denkt de huisarts.
Geldt ook voor ouders die iets vermoeden bij hun kind. Ik ben 10 jaar met een kluitje in het riet gestuurd. Het zou allemaal aan mij liggen natuurlijk... Nou ja, dat lange verhaal zal ik jullie besparen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb (voor iets heel anders) van een vervanger wel eens te horen gekregen "mevrouw, wat denkt u zelf..."quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 12:00 schreef Innocence het volgende:
[..]
![]()
Dat is ook precies wat ik bedoelde met informatie voeren, dokters hebben een beetje een hekel aan mensen die zelf nadenken ofzo![]()
Jaquote:
Veelal zijn het de ouders die hun kinderen wijzen op het "anders" zijn van een ander. Mijn dochter heeft tot haar 10e ofzo op een speciale 3 wielfiets gefietst omdat ze omviel met een gewone fiets. De kinderen hier in de buurt vonden het helemaal geweldig en maakten zowat ruzie met elkaar wie er mee mocht op de fietsquote:Op zaterdag 1 november 2008 13:16 schreef Innocence het volgende:Vind het eigenlijk erger dat volwassen mensen die gemakkelijk over alle kennis zouden kunnen beschikken zich zo uitlaten, dan dat kinderen pesten.
Mensen die niet kunnen accepteren dat niet voor iedereen de wereld hetzelfde werkt als voor hen. Heel eng, niet alleen in deze situatie...
Ooowww.....vergeten....dochter zit obsessief op haar hoofd te krabben. Zgn "schilfers" (roos) weg te halen. Ze heeft echter niet de link gelegd dat als zij niet krabt, er ook geen schilfers zijn; door het krabben veroorzaakt ze het juist. In periodes dat ze er nauwelijks aan denkt en niet krabt, gaat het dus heel goed.quote:Op zaterdag 1 november 2008 22:26 schreef Maeghan het volgende:
Krabbelen op m'n hoofd doe ik heel veel. Ik heb de nare gewoonte om de talg er vanaf te gaan zitten krabbelen. Beetje ranzig, maar goed. Nu we het toch hebben over wondjes open krabben en pulken aan pukkels....
* Stupendous76 meld zichquote:Op zondag 26 oktober 2008 20:15 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dát doe ik graag, voelen aan dingen (dingen in de supermarkt, hout, stenen, stoffen enz), ik wist helemaal niet dat autisten dat vaak doen.
Ik heb een hekel aan liegen, de waarheid verdraaien daarentegen... Overigens moet ik wel zeggen dat ik het maar zo noem om aan anderen uit te leggen. Voor mijzelf wordt er niets verdraaid, ik probeer alleen datgene wat gezegd is te koppelen aan hetgeen het moet zijn.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:26 schreef Black_Tulip het volgende:
Voor zo ver ik weet, kunnen autisten slecht liegen en vinden ze het ook niet leuk om de werkelijkheid zo te verdraaien. Daar val ik zelf ook onder overigens. Dat wat jij noemt, Maes, klinkt als compulsief liegen en dat is iets heel anders.
[knip]
Regels? Jawel, zo lang ik ze maar niet hoef te volgen. Zodra er enige vorm van goedbedoelde/noodzakelijke/etc drang bij komt gaan de hakken twee meter het zand in. Gelijk zo met tijd: ik vind het belangrijk om op tijd te zijn, maar kan het maar niet voor elkaar krijgen. Op mijn werk misbruik ik daar outlook voor, maar privé is het echt hopeloos.quote:Op maandag 27 oktober 2008 14:13 schreef childintime het volgende:
Ik kan daar zelf ook niet zo goed tegen. Ik heb juist enorme behoefte aan geen regels ed. Maar misschien is het idd voor haar wel handig. Ik merk ook wel aan haar dat het dagelijks leven haar best zwaar valt. Lijkt me ook lastig, als je vrijwel geen tijdsbesef hebt om dan wel mee te moeten doen in een maatschappij waar alles om tijd draait.
Feest der herkenning: ik heb voldoende tijd, ik weet hoe ik dat ga doen om er dan achter te komen dat de rest nog niet klaar is en daarmee bezig zijnde het hoofdonderdeel ook nog eventjes vergeet... Heeft me al heel wat uren extra gekost.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:42 schreef Maeghan het volgende:
[..]
![]()
*steekt handje op*
Ik weet ook nooit de datum, soms zelfs de maand niet of ik ga twijfelen over het jaar, vergeet m'n leeftijd ook soms, vraag regelmatig aan collega's welke dag het is, klok op m'n werk op de verkeerde dag in, etc. en het verschil tussen ochtend, middag en avond merk ik ook vaak niet en ik kan ook nooit inschatten hoe lang ik ergens mee bezig ben, met als gevolg dat ik niet goed kan plannen. Behalve dat ik alles uitstel, moet alles dus nog eens extra gehaast op het laatste moment omdat ik altijd denk dat ik het nog wel haal, wat dan dus niet zo is.
Het kan ook wat anders zijn dan spinnenwebben is mijn ervaring. Het gebeurt regelmatig dat ik als zoveelste persoon ergens doorheen loop en als enige spinnenwebben tegenkom, althans, zo omschrijf ik het maar, je ziet het namelijk nauwelijks maar het is er dus welquote:Op donderdag 30 oktober 2008 00:06 schreef childintime het volgende:
[knip]
Mijn dochter kan niet tegen het gevoel van spinnenwebben. Maar dat grenst echt aan het neurotische (in andermans ogen).
[knip]
Nee, was die er dan?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:52 schreef Nairua het volgende:
Was er trouwens zaterdag nog iemand naar Brussel geweest? Autisme conferentie?
Ben er nu eindelijk eens achter dat epilepsie, depressie, automutilatie onder de paraplu van autisme schuilen. Dacht altijd dat er 'nog meer' mis met me was, dus het is ergens wel een geruststelling dat ik dat ook richting ASS kan sturen.
Dat bedoel ik inderdaad met krabben op m'n schedel. Het is iets van het laatste jaar. Heb heel veel verschillende shampoos geprobeerd, maar weet eigenlijk niet wat er eerder was, veel talg/schilfers of het krabben.quote:Op zaterdag 1 november 2008 22:26 schreef Maeghan het volgende:
Krabbelen op m'n hoofd doe ik heel veel. Ik heb de nare gewoonte om de talg er vanaf te gaan zitten krabbelen. Beetje ranzig, maar goed. Nu we het toch hebben over wondjes open krabben en pulken aan pukkels....
Misschien heb je baat bij een tijdje wassen met Selsun (vrij verkrijgbaar bij de apotheek) en anders even bij de huisarts, misschien iets als Nizoral of Denorex. Je zou ook kunnen proberen om even te minderen met zuivel en suikerrijke producten.quote:Op zondag 2 november 2008 08:53 schreef Innocence het volgende:
[..]
Dat bedoel ik inderdaad met krabben op m'n schedel. Het is iets van het laatste jaar. Heb heel veel verschillende shampoos geprobeerd, maar weet eigenlijk niet wat er eerder was, veel talg/schilfers of het krabben.
Klinkt inderdaad allemaal wel erg vies, als ik het zo teruglees. Had het ook nooit verteld als ik niet zo verbaasd was geweest dat blijkbaar veel meer mensen dat doen.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 13:50 schreef childintime het volgende:
[..]
Veelal zijn het de ouders die hun kinderen wijzen op het "anders" zijn van een ander. Mijn dochter heeft tot haar 10e ofzo op een speciale 3 wielfiets gefietst omdat ze omviel met een gewone fiets. De kinderen hier in de buurt vonden het helemaal geweldig en maakten zowat ruzie met elkaar wie er mee mocht op de fiets, maar op school werd mijn dochter erom uitgelachen door kinderen, terwijl de moeders van die kinderen ernaast stonden en net deden of ze niets in de gaten hadden.
Bij zwemles net zo. Toen ze 6 was en al 2 jaar op zwemles zat maar er nog steeds niet in durfde te springen en ging huilen, vonden die andere kinderen dat helemaal niet gek. Het waren de moeders die naast mij zaten (en niet wisten dat dat mijn kind was) die zaten te lachen en lullige opmerkingen te maken.
Zoals ik ook al heb proberen uit te leggen toen het over m'n huid ging: het is geen lichamelijk probleem. Ik heb geen ontzettend acne of roos en kom ook niet in dit topic om daar oplossingen voor te zoeken.quote:Op zondag 2 november 2008 12:21 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Misschien heb je baat bij een tijdje wassen met Selsun (vrij verkrijgbaar bij de apotheek) en anders even bij de huisarts, misschien iets als Nizoral of Denorex. Je zou ook kunnen proberen om even te minderen met zuivel en suikerrijke producten.
Dan maak je de huisarts duidelijk dat het een psychologische en niet een lichamelijke oorzaak heeft.quote:Op zondag 2 november 2008 18:40 schreef Innocence het volgende:
Zoals ik ook al heb proberen uit te leggen toen het over m'n huid ging: het is geen lichamelijk probleem. Ik heb geen ontzettend acne of roos en kom ook niet in dit topic om daar oplossingen voor te zoeken.
Vind de tips heel aardig van je, maar het is nu eenmaal niet zo.
En ik ben eigenlijk bang dat de dokter het ook zo gaat proberen op te lossen...
Het doet vaak pijn he, zien hoe zij worstelen en eigenlijk niet meer kunnen doen dan wat je doet. Ik voel me vaak zo machteloos en tekort schieten. Het is zo'n lief mens maar ze krijgt extra hard op haar donder van het leven en snapt zelf niet waarom. Normaal gesproken ga je ze steeds meer loslaten naarmate ze ouder worden, maar ik merk juist dat mijn angst en zorgen groter worden naarmate zij ouder wordt. Omdat ze nou eenmaal niet kan voldoen aan dat "plaatje" wat er in de maatschappij verwacht wordt van haar. Juist omdat je aan de buitenkant niet aan ze ziet dat er van binnen van alles anders gaat worden ze snel verstoten en raar gevonden, wat ze vervolgens steeds onzekerder en faalangstiger maakt.quote:
quote:Op maandag 3 november 2008 00:32 schreef Re het volgende:
nog ff extra onder de aandacht brengen...
reactie van de school:
Autist van school gepest
quote:
Probeer eens te doen wat ik morgen ga doen, ga naar haar toe en vraag het. Of kom met een lijst van kenmerken van autisme onderstreep wat je in jezelf herkend en laat het haar lezen.quote:Op zondag 2 november 2008 18:41 schreef MLI het volgende:
Krabben aan pukkels: feest van herkenning.
Ondertussen ben ik al een keer of 7 naar de psycholoog geweest. Al veel inzichten over mezelf verworven maar zij rept met geen woord over PDD-NOS of wat dan ook. Ik kamp met heel veel onverwerkt verdriet en zelfverwijt. En dát komt dan wel weer voort uit mijn jeugd, waarvan ik altijd dacht dat die alleen ongelukkig was omdat ík een raar kind was.
Je had het over veel talg/schilfers. Die middelen kunnen daar tegen werken. Dat het niet helpt tegen de psychische oorzaken van het krabben begrijp ik ook wel.quote:Op zondag 2 november 2008 18:40 schreef Innocence het volgende:
[..]
Zoals ik ook al heb proberen uit te leggen toen het over m'n huid ging: het is geen lichamelijk probleem. Ik heb geen ontzettend acne of roos en kom ook niet in dit topic om daar oplossingen voor te zoeken.
Vind de tips heel aardig van je, maar het is nu eenmaal niet zo.
En ik ben eigenlijk bang dat de dokter het ook zo gaat proberen op te lossen...
Ik hoef niet zo nodig een diagnose. Eigenlijk wil ik sowieso eerst dat verdriet verwerken. Als ik daarna niet anders om kan gaan met bepaalde zaken, dan kijk ik weer eens verder. Maar voorlopig merk ik nu al wel verandering in mijn dagelijks leven.quote:Op maandag 3 november 2008 02:03 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Probeer eens te doen wat ik morgen ga doen, ga naar haar toe en vraag het. Of kom met een lijst van kenmerken van autisme onderstreep wat je in jezelf herkend en laat het haar lezen.
Belangrijk is idd wel om alles wat eventueel jeuk kan veroorzaken aan te pakken. Ook de huid kan bij sommige mensen extra gevoelig zijn. Mijn dochter heeft als kind ook veel last gehad van eczeem. Ze heeft een dunne, erg gevoelige huid. Dus iig zorgen dat je alle risico's op problemen zo veel mogelijk vermindert, zodat je niet onbewust in de verleiding komt en daardoor steeds verder in een kringetje ronddraait.quote:Op maandag 3 november 2008 22:40 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Je had het over veel talg/schilfers. Die middelen kunnen daar tegen werken. Dat het niet helpt tegen de psychische oorzaken van het krabben begrijp ik ook wel.
Gelukkig gebruikt mijn dochter tot op heden geen medicatie, dus heb geen advies voor je. Maar heb zelf ooit een kort AD geslikt (een jaar of 20 geleden) en moet zeggen dat ik er idd ook niet bepaald een happy mens van werd. Nu was het bij mij kortdurend voorgeschreven ivm depressie na overlijden van een dierbaar iemand, dus niet als langdurige ondersteuning in het dagelijks leven. Ben er na 2 weken mee gestopt, want had het gevoel dat ik "naast" mezelf stond ofzo, ik voelde me heel eng. Maar nee, dus geen ervaring in de combi ASS/AD.quote:Op maandag 3 november 2008 06:35 schreef Nairua het volgende:
Iemand nog zinnige ervaring met medicatie? Van de -diverse- antidepressiva word ik niet blij. Eerder suf en ikvoergeenflikkeruit achtig.
Maar MLI, het is denk ik wel zo, dat als je weet wat er aan de hand is (eventueel), je misschien een heel andere insteek kunt vinden om met je problemen/verdriet om te gaan. Als ik naar mijn dochter kijk, zie ik toch echt dat zij dingen heel anders ervaart en verwerkt dan dat ik en ws de doorsnee niet ASS'er doen. Zij kan dwanggedachten/ideeen/angsten hebben die nauwelijks te doorbreken zijn. Daar heeft ze echt iemand bij nodig die haar helpt met relativeren van dingen want anders blijft ze er helemaal in vast zitten. Wat dus depressiviteit, angst, onzekerheid met zich meebrengt.quote:Op maandag 3 november 2008 23:10 schreef MLI het volgende:
[..]
Ik hoef niet zo nodig een diagnose. Eigenlijk wil ik sowieso eerst dat verdriet verwerken. Als ik daarna niet anders om kan gaan met bepaalde zaken, dan kijk ik weer eens verder. Maar voorlopig merk ik nu al wel verandering in mijn dagelijks leven.
Gebaseerd op veel lezen over AD en veel 'ervaringen' van anderen kan ik wel zeggen dat het in die situatie idd gewoon niet helpt. Daar zijn ze ook gewoon niet voor gemaakt en die pillen vullen de leegte niet op, om het heel simpel te zeggen. Overigens waren de medicijnen 20 jr geleden natuurlijk ook nog erg anders.quote:Op maandag 3 november 2008 23:53 schreef childintime het volgende:
[..]
Gelukkig gebruikt mijn dochter tot op heden geen medicatie, dus heb geen advies voor je. Maar heb zelf ooit een kort AD geslikt (een jaar of 20 geleden) en moet zeggen dat ik er idd ook niet bepaald een happy mens van werd. Nu was het bij mij kortdurend voorgeschreven ivm depressie na overlijden van een dierbaar iemand, dus niet als langdurige ondersteuning in het dagelijks leven. Ben er na 2 weken mee gestopt, want had het gevoel dat ik "naast" mezelf stond ofzo, ik voelde me heel eng. Maar nee, dus geen ervaring in de combi ASS/AD.
Zestien is ook nog jong. Ik kon toen ook nog niet zo goed inschatten hoe het met mezelf ging. Soms had ik hele goede periodes, voor m'n gevoel, en dan bleek ik nog steeds ruimschoots te voldoen aan de 'eisen' voor een zware depressie.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:30 schreef childintime het volgende:
Ik wil er wat dochter betreft ook niet aan. Gelukkig werk ik zelf in een "branche" waar ik er dagelijks mee te maken krijg, dus hoop door mijn ervaring haar te kunnen ondersteunen als dat nodig is. Zij heeft idd periodes met depressies gehad (en alle gevolgen van dien), maar tot nog toe hebben we dat zelf kunnen ondervangen. Naarmate ze ouder wordt (nu 16) merk ik dat ze wat stabieler wordt (gebruikt nu ook AC en dat helpt natuurlijk ook bij hormoonveranderingen). En misschien ook door de manier waarop ik haar begeleidt kan ze er nu wat beter mee omgaan.
De eerste keer dat zij een echte depressie had, heb ik dat onderschat, maar nu ik er alert op ben en er "bovenop" zit, moet ik zeggen dat het redelijk gaat. Alleen ik ben degeen die moet signaleren en haar ermee moet confronteren, want vanuit haar zelf komt geen signaal....Ja, als het "te laat" is zeg maar en het echt al diep gaat.
Ik was nog niet eens twaalf toen het begon dus ik weet wat een kutperiode het is voor dit soort dingen. Je weet ook zelf niet meer wat nou 'normaal' is in de puberteit en wat niet. Overigens was ik vanaf m'n 14e aan de pil en dat heeft volgens mij totaal geen effect gehad... Och en over dat vriendje, het kan fout gaan, maar het hoeft niet. Ik heb toen m'n eerste vriendje het uitmaakte eerst even keihard staan gillen (echt, gillen) van woede en daarna moest ik naar m'n werk en toen moest ik mezelf toch maar bij elkaar rapen. De volgende dag was ik er toch wel weer overheen. Terwijl het daarvoor allemaal heel intens aanvoelde. Da's dan weer het voordeel van wisselvalligheid, denk ik. Als je het me van tevoren had gevraagd, had ik ongetwijfeld gezegd dat ik zou sterven aan een gebroken hart.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:51 schreef childintime het volgende:
Anti conceptie. Bij haar doet het echt wonderen! De hormoonschommelingen zijn zodoende verleden tijd en ze is veel stabieler![]()
Dit is de wel de leeftijd waarop je problemen gaat "ontwikkelen". Dat werd mij al meegedeelt toen ze 9 was en door een orthopedagoog was gezien. Kinderen met NLD lopen ook de grootste kans op het ontwikkelen van allerlei psychiatrische problematiek in de pubertijd. Pubertijd is sowieso voor iedereen stormachtig, maar helemaal voor jongeren die dat dan ook nog eens niet kunnen reguleren.
De eerste keer dat ze echt depressief was was toen ze 13 was. Echt geen leuke tijd. Het lijkt wel alsof ze het verbergt. Dat vind ik trouwens best lastig; het geeft mij het gevoel alsof ik continu met een soort kruitvat leef. Ze heeft al een tijd een vriendje en dat loopt vaak niet zo lekker. Ik ben bang dat als het uitgaat ze helemaal doorschiet.
Ik ben haar aan het leren dat ze dingen moet vertellen. En dat hoeft niet per se tegen mij te zijn (liever niet), maar kan ook tegen leeftijdsgenoten. Nu heeft ze met iemand afgesproken dat ze binnenkort komt en gaat praten (over haar relatie). Maar dat is dan wel iets, waar ik haar in moet leiden. Het liefst zou ze dat allemaal met mij bespreken. Het komt niet in haar op dat ze dat met iemand van haar leeftijd kan bespreken.
Ik weet niet of ik de wereld zo anders ervaar dan anderen. Ik heb alleen andere denkbeelden dan anderen en met sommige dingen heb ik moeite. Maar ik functioneer prima, hoewel ik nu een kleine terugval heb qua blowen. Als kind/puber had ik wel heel veel overeenkomsten met aan autisme verwante stoornissen maar als volwassene juist helemaal niet. Angsten zijn mij totaal vreemd en ik leg bij voorbeeld heel makkelijk contact.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:03 schreef childintime het volgende:
[..]
Maar MLI, het is denk ik wel zo, dat als je weet wat er aan de hand is (eventueel), je misschien een heel andere insteek kunt vinden om met je problemen/verdriet om te gaan. Als ik naar mijn dochter kijk, zie ik toch echt dat zij dingen heel anders ervaart en verwerkt dan dat ik en ws de doorsnee niet ASS'er doen. Zij kan dwanggedachten/ideeen/angsten hebben die nauwelijks te doorbreken zijn. Daar heeft ze echt iemand bij nodig die haar helpt met relativeren van dingen want anders blijft ze er helemaal in vast zitten. Wat dus depressiviteit, angst, onzekerheid met zich meebrengt.
Oppervlakkig of ook diepgaand? Ik praat zelf tegen alles wat lang genoeg stilstaat, maar 'echt' contact is dat niet.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:00 schreef MLI het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik de wereld zo anders ervaar dan anderen. Ik heb alleen andere denkbeelden dan anderen en met sommige dingen heb ik moeite. Maar ik functioneer prima, hoewel ik nu een kleine terugval heb qua blowen. Als kind/puber had ik wel heel veel overeenkomsten met aan autisme verwante stoornissen maar als volwassene juist helemaal niet. Angsten zijn mij totaal vreemd en ik leg bij voorbeeld heel makkelijk contact.
Ligt eraan. Ik heb niet met iedereen direct zo'n klik. Ik heb ook niet zoveel moeite meer met vriendschappen sluiten, onderhouden is soms iets lastiger.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Oppervlakkig of ook diepgaand? Ik praat zelf tegen alles wat lang genoeg stilstaat, maar 'echt' contact is dat niet.
Ik merk het aan mijn ex: die doet dat ook. Begint vrolijk met iedereen een praatje. Maar bestaande vriendschappen onderhouden kan hij niet. Uit het oog, uit het hart.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Oppervlakkig of ook diepgaand? Ik praat zelf tegen alles wat lang genoeg stilstaat, maar 'echt' contact is dat niet.
En het onderhouden van vriendschappen? Ik merk dat zij dat moeilijk vindt. Het eerste contact is idd snel gelegd, maar een vriendschap onderhouden is niet haar ding. Het initiatief komt bij de ander vandaan. Het lijkt net alsof ze vergeet dat er dan ook nog zoiets als een vriendin bestaat.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Zoiets, het 'gewoon' niet in de gaten hebben. Waar je dan wel mee bezig bent, tsja, dat is moeilijk te zeggen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 09:18 schreef childintime het volgende:
[..]
En het onderhouden van vriendschappen? Ik merk dat zij dat moeilijk vindt. Het eerste contact is idd snel gelegd, maar een vriendschap onderhouden is niet haar ding. Het initiatief komt bij de ander vandaan. Het lijkt net alsof ze vergeet dat er dan ook nog zoiets als een vriendin bestaat.
Intern heb ik hele discussies met mijzelf, maar dat blijft gelukkig (?) intern, anderen krijgen daar niets van mee.quote:En dat tegen jezelf praten, ja, dat zie (of hoor) ik hier ook. De orthopedagoog waar zij destijds was, zei dat ze zich letterlijk "door de dag heen praat" om zodoende enigszins overzicht te houden.
jupjup doe ik ook alleen dan in mijn hoofd, bijna nooit hardop want ik zou doodgaan ( van schaamte) als ik betrapt zou worden.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:11 schreef Maeghan het volgende:
Trouwens, nu we toch bezig waren met genante onthullingen en zo, ik heb ook nog iets waarvan ik me afvraag of iemand hier er iets van herkent. Ik praat namelijk constant tegen mezelf. Constant. Tot het punt dat mijn collega's me uitlachten omdat ze dachten dat ik tegen een pak sinaasappelsap zat te praten en dat mijn vriend komt kijken met wie ik in de keuken sta te praten als ik 's avonds laat z'n werkboterhammen smeer. Ook als ik niet hardop praat, ziet hij constant dat m'n mond beweegt. Hij vraagt dan soms waar ik het dan over heb, maar dat kan ik me soms niet herinneren. Ik weet op zich dat ik het doe, soms ben ik me ervan bewust. Ik dacht dat ik me er altijd van bewust was, maar blijkbaar niet, want hij ziet het me doen als ik er totaal geen erg in heb.
Niet jezelf naar beneden halen, al bedoel je het niet zo...quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:04 schreef Maeghan het volgende:
Ik doe het ook niet echt 'hardop' meestal, maar ik mompel of alleen m'n mond beweegt. Eigenlijk kan ik er niet zo heel erg mee zitten. Als mensen vragen tegen wie ik praat, zeg ik ook gewoon dat ik tegen mezelf liep te praten. Iedereen doet het weleens, dus meestal wordt het niet gek gevonden. Hoe vaak ik het doe hoeven ze niet te weten. En als ze me vreemd aankijken, zeg ik zelf al meteen "laat maar, spoort niet".
Van mijzelf weet ik dat ik vaak niet graag ergens over praat, omdat ik eerst een hele uitleg moet geven aan de ander wat mij dus dubbel zoveel werk kost. Heb jij dat ook?quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:04 schreef Maeghan het volgende:
Ik doe het ook niet echt 'hardop' meestal, maar ik mompel of alleen m'n mond beweegt. Eigenlijk kan ik er niet zo heel erg mee zitten. Als mensen vragen tegen wie ik praat, zeg ik ook gewoon dat ik tegen mezelf liep te praten. Iedereen doet het weleens, dus meestal wordt het niet gek gevonden. Hoe vaak ik het doe hoeven ze niet te weten. En als ze me vreemd aankijken, zeg ik zelf al meteen "laat maar, spoort niet".
Eigenlijk met alles: als ik iets vraag, zeg of beantwoord moet er bijna altijd uitleg bij, ook als het een exact antwoord is op een vraag van hen zelf. En dat bij bijna iedereen (familie, vrienden, collega's)quote:Op woensdag 5 november 2008 00:15 schreef Maeghan het volgende:
Hoe bedoel je dat? Met wat voor onderwerpen?
Dit ongeveer.quote:Ik doe wel altijd dingen graag zelf omdat ik geen zin heb om ze uit te leggen.
Dit is een van de meest basale dingen van sociaal contact en het is heel, heel belangrijk dat je dat leert. Je weet wel wat de woorden blijdschap, angst, verdriet, woede, enz. betekenen? Ik raad je aan om in de spiegel te kijken als je je zo voelt en te kijken op welke smiley je het meeste lijkt. Je zult zien dat mensen hun gezicht op dezelfde manier plooien wanneer ze die bijpassende emotie voelen.quote:Op woensdag 5 november 2008 15:55 schreef tijnbrein het volgende:
Ik ben bezig met een cursus opkomen voor jezelf En ik kreeg een opdracht beeld een emotie uit aan de hand van een blaadje met smilely´s. Als er niet onder had gestaan welke smiley bij welke emotie hoort dan had het net zo goed Chinees kunnen. En ik kan dus niks met zulke dingen. Hoe moet ik nu weer een emotie van een gezicht van een ander aflezen? Zelfs al heb ik dat bewuste blaadje erbij dan zie ik er maar een paar en dat zijn de meest duidelijke emoties zoals: blij en boos.
Hey TheHamsterSlayer! Jouw ken ik nog wel. Inmiddels al ontmaagd?quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:03 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
wat een hoop mongeaultjes hier zeg...en het zijn bijna allemaal vrouwen, op tijnbrein na dan....
is het niet zo dat jullie overreageren op bepaalde karaktertrekjes? ik zit ook aan mijn puisten, maar ik ben geen autist (toch?)![]()
ik snap ook niet waarom meteen de psycholoog of de huisarts erbij gehaald moeten worden. Problemen moet je uiteindelijk toch zelf oplossen?
Dat weet ik het grootste deel van communicatie is nonverbaal. En ik weet wat de woorden betekenen. Ik kan ze alleen niet altijde plaatsen en al helemaal niet als gezichtuitdrukking. Zowel bij mijzelf als andere.quote:Op woensdag 5 november 2008 18:11 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dit is een van de meest basale dingen van sociaal contact en het is heel, heel belangrijk dat je dat leert. Je weet wel wat de woorden blijdschap, angst, verdriet, woede, enz. betekenen? Ik raad je aan om in de spiegel te kijken als je je zo voelt en te kijken op welke smiley je het meeste lijkt. Je zult zien dat mensen hun gezicht op dezelfde manier plooien wanneer ze die bijpassende emotie voelen.
Negeer THS. AUB.quote:Op woensdag 5 november 2008 19:34 schreef F04 het volgende:
[..]
Hey TheHamsterSlayer! Jouw ken ik nog wel. Inmiddels al ontmaagd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |