lol. wat een bewonderingswaardige meuk komt er uit jouw haatvingers.quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:40 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Idijohoooottttt ... Raket op Israël afgevuurd vanuit Gaza Lezen ! En de REST ! Stuk rascistisch triefel dat je er bent
Omdat ik het over zwerfarabieren heb om degenen te duiden die voor 1967 geen zelfgekozen nationaliteit hadden?quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:39 schreef Apollyon het volgende:
[..]
JULLIE ! ! ! Doen net alsof er GEEN PALESTIJNEN WOONDEN ! ! !
Jullie lopen in mijn valletje ...
Nee hoor. Het is nooit not done. Feit is alleen dat er in Israel een hele kleine minderheid is dit het huidige afslachten in stand houd. Met steun van de rest van de wereld. Nogmaals: zelfs de huidige en vorige premier van Israel zijn het erover eens dat ze het bezet gebied moeten opgeven... En dat andere dan ook stoute dingen doen praat het gedrag van de zeer kleine groep kolonisten die onevenredig veel macht hebben verder niet goed... Immers, er waren wel meer mensen die een hekel aan Joden hadden voor WO2... Jodenstreek stond al lang in het woordenboek. Dat maakt de holocaust niet goed of minder erg opeensquote:Op zondag 26 oktober 2008 02:45 schreef zoalshetis het volgende:
nogmaals: voor alle moslims, linksen en anti-joden in dit topic. de palestijnen werden het meest uitgemoord, verkracht en opgesloten door moslims die het volkje ook een pariavolk vinden. maar nu het om joden gaat die hen zo humanistisch mogelijk afweren is het ineens not done. hypocriet hoor.
afslachten? doe niet zo dom. zelfverdediging omdat een hele grote groep palestijnen bestaat uit moslims die joden niet dulden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:49 schreef santax het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is nooit not done. Feit is alleen dat er in Israel een hele kleine minderheid is dit het huidige afslachten in stand houd. Met steun van de rest van de wereld. Nogmaals: zelfs de huidige en vorige premier van Israel zijn het erover eens dat ze het bezet gebied moeten opgeven... En dat andere dan ook stoute dingen doen praat het gedrag van de zeer kleine groep kolonisten die onevenredig veel macht hebben verder niet goed... Immers, er waren wel meer mensen die een hekel aan Joden hadden voor WO2... Jodenstreek stond al lang in het woordenboek. Dat maakt de holocaust niet goed of minder erg opeens
Achja ik ken je 'geniale' reacties op de FP, ik had niet zo snel gezien dat jij het was. Sorry. Verdere discussie met jou lijkt me inderdaad volstrekt overbodigquote:Op zondag 26 oktober 2008 02:49 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
afslachten? doe niet zo dom. zelfverdediging omdat een hele grote groep palestijnen bestaat uit moslims die joden niet dulden.
zo laf ben ik niet. ik heb gewoon gelijk. ga morgen maar weer klagen dat je niks te doen hebt in je jeugdhonk met tafelvoetbaltafel.quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:51 schreef santax het volgende:
[..]
Achja ik ken je 'geniale' reacties op de FP, ik had niet zo snel gezien dat jij het was. Sorry. Verdere discussie met jou lijkt me inderdaad volstrekt overbodig
Ik ben tegen het onderdrukken van mensen dus ik ben een jodenhater, zo is het toch he, zoalshet is
(kom zeg nu maar weer iets dat ik dom ben ofzo of een andere sneer dan heb je het laatste woord gehad. Dat je dan nog steeds helemaal fout zit doet daar verder niets aan af en is niet van belang)
De sneerquote:Op zondag 26 oktober 2008 02:54 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zo laf ben ik niet. ik heb gewoon gelijk. ga morgen maar weer klagen dat je niks te doen hebt in je jeugdhonk met tafelvoetbaltafel.
Ze zijn gevlucht vanwege 2 redenen: ze wilden niet aktief meewerken aan de onderdrukking van de Palastijnen wat in Israel elke inwoner moet doen: aktieve dienstplicht voor vrouwen en mannen en inderdaad vanwege hun veiligheid. 2 ervan woonden inderdaad in de gebieden waar zo heel afentoe weleens een Palastijn iets terug kon doen. Hoop dat dit je vragen beantwoord. Waar in Israel woon jezelf?quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:09 schreef Clara het volgende:
Het doet wel wat denken aan handenschudincidenten en aan het trouwen binnen de eigen geloofskring door import van trouwlustigen. Sommigen maken daar zelfs een aardig 'handeltje' van. Maar dat is weer een andere discussie.
Zijn jouw drie israëlische vrienden woonachtig in het gebied waar aanslagen platsvinden? Of heb je het over ervaringsdeskundigen op afstand?
Ik eind vorig jaar en het eerste kwartaal dit jaar in Sderot dat heeft mijn waarneming van verschillende beschavingen en samenlevingsverbanden in de regio natuurlijk ingekleurd. Ik vond het bijvoorbeeld bijzonder dat er elke dag palestijnse cadeautjes werden verzonden naar de stad terwijl die mensen amper geld hadden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:19 schreef santax het volgende:
[..]
Ze zijn gevlucht vanwege 2 redenen: ze wilden niet aktief meewerken aan de onderdrukking van de Palastijnen wat in Israel elke inwoner moet doen: aktieve dienstplicht voor vrouwen en mannen en inderdaad vanwege hun veiligheid. 2 ervan woonden inderdaad in de gebieden waar zo heel afentoe weleens een Palastijn iets terug kon doen. Hoop dat dit je vragen beantwoord. Waar in Israel woon jezelf?
Begin je weer met je IDIOTE gezwets ... het slaat werkelijk NERGENS op. Je verkracht werkelijkheden en ook al zou je een oud wijf zijn, ik zou met plezier m'n paal in je 'donkere plek' rammen voor zulke onzin. Wat een enorme verkrachting van de geschiedenis.quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:44 schreef Clara het volgende:
Sinds midden jaren zestig bestonden er ineens Palestijnen.
Kom nu eens met argumenten in plaats van de beschaving die jou bij dit postonderwerp enkele pagina's kenmerkt. Dat is toch niet teveel gevraagd?quote:Op zondag 26 oktober 2008 03:03 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Begin je weer met je IDIOTE gezwets ... het slaat werkelijk NERGENS op. Je verkracht werkelijkheden en ook al zou je een oud wijf zijn, ik zou met plezier m'n paal in je 'donkere plek' rammen voor zulke onzin. Wat een enorme verkrachting van de geschiedenis.
Introductie tot een gecensureerd gedeelte van de geschiedenis :quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:53 schreef Clara het volgende:
1967 de zesdaagse oorlog - Israel vecht voor haar leven en wint
Welke argumenten moet ik aanvoeren ? Jij blijft je stompzinnigheden over een Palestijns volk wat pas sinds 1967 bestaat maar herhalen; je bent een idioot [punt].quote:Op zondag 26 oktober 2008 03:07 schreef Clara het volgende:
Kom nu eens met argumenten in plaats van de beschaving die jou bij dit postonderwerp enkele pagina's kenmerkt. Dat is toch niet teveel gevraagd?
Jij blijft maar op de persoon spelen en trollen. Misschien moet je gewoon eens inhoudelijk ingaan op de bijdragen van Clara?quote:Op zondag 26 oktober 2008 03:15 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Welke argumenten moet ik aanvoeren ? Jij blijft je stompzinnigheden over een Palestijns volk wat pas sinds 1967 bestaat maar herhalen; je bent een idioot [punt].
Een verdachtmaking op wikepedia (waaraan ieder kan toevoegen en afdoen) zonder sluitend bewijs van opzet waarbij Israël notabene met compensatie komt. 'Sterk argument' voer je aan.quote:Op zondag 26 oktober 2008 03:11 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Introductie tot een gecensureerd gedeelte van de geschiedenis :
Languages
Français
Bahasa Indonesia
עברית
日本語
Norsk (bokmål)
Türkçe
"The USS Liberty incident was an attack on a neutral U.S. Navy technical research ship, USS Liberty, by Israeli jet fighter planes and motor torpedo boats on June 8, 1967, during the Six-Day War. The combined air and sea attack killed 34 and wounded more than 170 crew members. " http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Liberty_incident Een smerige poging van de Israelies om Amerika bij die oorlog te betrekken. Hopen dat het schip zinkt en de Egyptenaren de schuld krijgen; gelukkig lukte het niet.
Ik wil best voor je herhalen dat er niet eerder van de eigennaam palestijnen gesproken werd voordat de Egyptenaar Yasser Arafat die naam in 1964 welbewust ging gebruiken. Tot de oprichting van de Joodse Staat op 14 mei 1948 werden alle inwoners van dat gebied; Palestijnen genoemd, christelijke Palestijnen, Joodse Palestijnen, moslim Palestijnen, enz. Allen droegen de "P" van Palestijnen in hun paspoort. Nadien werden alle inwoners van de Staat Israël: Israëli’s genoemd. Buiten Israël bleven de inwoners Palestijnen heten. De terreurbeweging PLO heeft de naam ‘Palestijnen’ onterecht naar zich toe getrokken, en vanaf die tijd gesuggereerd, dat ze al duizenden jaren als volk bestaan in dat gebied. Volkstellingen in dat gebied in 1931 verhelderden dat de geboorteplaatsen van de in 1931 aanwezige moslims waren: Albanië, Algerije, Australië, Midden-Amerika, Cyprus, Egypte, Frankrijk, Griekenland, India, Irak, Marokka, Palestina, Iran, Zuid-Amerika, Spanje, Syrië, Transjordanië, Tripoli, Tunis, Turkije, Engeland, Noord-Amerika, Rusland, Jemen, enz. (Bron: From Time Immemorial, Joan Peters, New York, Harper & Row, 1984, p. 227) Het ging dus vooral om import,uitgezonderd de paar moslims, die daar als rondzwervende Bedoeïnen aanwezig waren.quote:Op zondag 26 oktober 2008 03:15 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Welke argumenten moet ik aanvoeren ? Jij blijft je stompzinnigheden over een Palestijns volk wat pas sinds 1967 bestaat maar herhalen; je bent een idioot [punt].
Het percentage joden in de 19e eeuw in Palestina was laag. Volgens een Ottomaanse volkstelling rond de 3 %. Die telling wordt onbetrouwbaar geacht, maar dat kan natuurlijk naar boven en naar beneden werken. Laten we zeggen tussen de 1 en 10 % van de bevolking.quote:Op zondag 26 oktober 2008 01:58 schreef Clara het volgende:
Twijfel en het stellen van vragen is een begin om aan nog meer inzicht te komen. Ik vind het best aardig om eens een alternatieve blik te bieden op het Palestijnse vluchtelingenprobleem.
Onder de vluchtelingen zijn er vast wel wat waarvan ouders en grootouders in het gebied van het huidige Israel woonden al woonden die er niet langer dan de joden. Ze zijn daar gekomen toen de europese landen die door het turkse rijk bezet waren heroverd werden door de oostenrijks-hongaarse troepen; de moslims die vluchtten werden door de sultan geherhuisvest in 'palestina' omdat hij het zionistisch project wilde frustreren.
Het percentage Joden onder de groeiende bevolking steeg in het interbellum van pakweg 10 % tot pakweg 30 %. En dat waren niet de vreedzaamste Joden: volgens een artikel in de Wikipedia is de massamoord van Hebron getriggerd door opdringerige nieuwe Joden. DIE waren het doel van de Arabieren, nadrukkelijk niet de Joden die al heel lang in Hebron woonden. En die laatsten werden met name tegengehouden door de autoriteiten toen ze terugwilden, terwijl de eerste groep gestimuleerd werd.quote:
Toen de joden het land begonnen te ontginnen, het land herstelde en de economie daardoor aantrok kwamen er nog meer arme arabieren naar Israel. Net zoals er nu nog mensen naar West-Europa komen. De joden waren er dus al - samen met moslimse arabieren, christelijke arabieren en druzen. Dat had heel goed zo kunnen blijven, maar arabische autoriteiten hebben na de stichting van de staat Israel de arabische bewoners van het gebied opgeroepen te vertrekken. Zij konden dan de oorlog die zou plaatsvinden om de joden de zee in te drijven ontlopen. De arabische legers beloofden deze gewillige vijfde colonne vluchtelingen dat ze na de overwinning terug zouden mogen komen, en de huizen en landerijen van de joden konden inpikken.
Het enige leger dat tegen de Joden opgewassen was, was het Jordaanse, want dat was door de Britten getraind.quote:Het liep helaas voor hen een beetje anders met de plannen. De verenigde arabische legers leden een verpletterende nederlaag. Sinds die tijd leven de arabische bewoners die zichzelf solidair verklaarden met de arabische invasie van het voormalig 'palestina' in vluchtelingenkampen. De arabische landen hadden deze mensen net zo kunnen opnemen als Israël de joodse vluchtelingen uit de omringende arabische landen opnam maar kennelijk was dat teveel aan broederliefde gevraagd. Nu meent de fors gegroeide vijfde colonne dat ze maar weer kunnen terugkeren op plekken die door andere vluchtelingen zijn ingenomen die meer solidair met Israël waren.
Tja, zo kun je alles wel goed gaan praten, zelfs een grote georganiseerde massamoord van enige tijd geleden....quote:Kennelijk begrijpen deze minder begaafden niet dat elke eigen keuze tot consequenties leidt. Als dus een arabier zelf vertrekt met de bedoeling de bezittingen van de buren in te pikken als de oorlog gewonnen is, en deze helaas voor hem op het verkeerde paard heeft gewed dan heeft hij zelf een probleem. Dan moet hij niet proberen de overwinnaar te verplichten om hem als troost voor zijn verraderlijke deloyaliteit en misrekening weer onderdak te laten verschaffen.
Je verhaal ligt zo dicht bij de waarheid en je woordkeuze is zo subtiel, dat ik het bijna zou geloven.quote:Verschillende pogingen daartoe duiden wat mij betreft op een gemis aan eergevoel. Maar je zou het ook een cultuurverschil kunnen noemen.
Daar heb je gelijk in!!quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:27 schreef Clara het volgende:
[..]
Niet iedereen houdt er soortgelijke gewoonten op na als je er zelf op na houdt. Dat maakt deelname op een forum tot een prachtige ontdekkingsreis waarin cultuurverschillen in beeld kunnen komen..
Wel apart dat je geweld van joden tegen Arabieren interessant vindt en geweld andersom vindt voorkomen uit gebrek aan eergevoel.quote:Op zondag 26 oktober 2008 02:55 schreef Clara het volgende:
Interessante documentaires hoor, en gewoon mee te beleven.
Daar sluit ik me helemaal bij aanquote:
hoezo? het een is een reactie, het ander de aktie.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wel apart dat je geweld van joden tegen Arabieren interessant vindt en geweld andersom vindt voorkomen uit gebrek aan eergevoel.
Er is een documentaire over gemaakt, waarin ooggetuigen aan het woord komen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 05:53 schreef Clara het volgende:
[..]
Een verdachtmaking op wikepedia (waaraan ieder kan toevoegen en afdoen) zonder sluitend bewijs van opzet waarbij Israël notabene met compensatie komt. 'Sterk argument' voer je aan.
Ik denk ook niet dat iemand het Zionisme kan ontkennenquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het percentage joden in de 19e eeuw in Palestina was laag. Volgens een Ottomaanse volkstelling rond de 3 %. Die telling wordt onbetrouwbaar geacht, maar dat kan natuurlijk naar boven en naar beneden werken. Laten we zeggen tussen de 1 en 10 % van de bevolking.
Als de sultan een zionistisch project wilde frustreren, was er dus een zionistisch project waarop hij reageerde.
[..]
Het was inderdaad een hele schok voor de status quo toen ineens massaal Zionisten naar Palestina kwamen. Nieuwe Europese gewoonten en technieken, en een fanatieke drive om het land te ontwikkelen zorgden voor zowel winnaars als verliezers aan de Arabische kant. Als je een dadelboer bent die altijd rustig zijn normale oogst producuceert en ineens opent naast je een Zionistische dadelplantage die tien keer zoveel produceert voor de helft van de prijs dan is dat inderdaad heel vervelend. Als je een dadelhandelaar bent is het juist weer geweldig, want je koopt goedkoper in en hebt meer mogelijkheid tot uitbreiding.quote:Het percentage Joden onder de groeiende bevolking steeg in het interbellum van pakweg 10 % tot pakweg 30 %. En dat waren niet de vreedzaamste Joden: volgens een artikel in de Wikipedia is de massamoord van Hebron getriggerd door opdringerige nieuwe Joden. DIE waren het doel van de Arabieren, nadrukkelijk niet de Joden die al heel lang in Hebron woonden. En die laatsten werden met name tegengehouden door de autoriteiten toen ze terugwilden, terwijl de eerste groep gestimuleerd werd.
Wat hier het hele grote probleem is, is dat de ene kant vaak zegt: "ze zijn gevlucht" en de andere kant vaak zegt: "ze zijn verdreven".quote:Waar er hier mensen al moord en brand schreeuwen over amper 5 % moslims onder de bevolking, kun je je de reacties onder de bevolking van Palestina misschien ook wel voorstellen?
Vrijwillig vertrokken als in: met een geweer in je rug?[..]
Ik weet hoe zo'n man zich moet voelen. Mijn grootmoeder, die zonder dat ze daar zelf een keuze in had in Nederlandsch Indie werd geboren en opgroeide, heeft na de oorlog haar hele leven heimwee gehad naar Indie. Ik ken ook Pied noirs, mensen die in Algerije geboren waren maar omdat ze van Franse afkomst waren in de jaren 60 uit Algerije verdreven/gevlucht zijn. En Duitsers die uit wat nu Polen is verdreven zijn. Ik ken in de States vrij veel Vietnamezen die in de jaren 70 verdreven of gevlucht zijn.quote:Het enige leger dat tegen de Joden opgewassen was, was het Jordaanse, want dat was door de Britten getraind.
Zoals die Arabische hoogleraar zei, toen ze haar ouderlijke villa in Jeruzalem bezet zag door een Joodse familie, die uit Tunesië verdreven was: "Ja, weggejaagd worden is niet leuk, ik weet het. Maar laten ze daar hun recht gaan halen en niet hier mij onrecht aandoen."
[..]
Zie hierboven.quote:Tja, zo kun je alles wel goed gaan praten, zelfs een grote georganiseerde massamoord van enige tijd geleden....
Maar serieus: vrijwillig vertrekken?? De bezittingen van de buren?? Verraderlijke deloyaliteit??
[..]
Ik zal er eens op rondkijken, bedankt. Het is altijd lastig om onpartijdige info te vinden, maar vaak is er ook veel te leren uit hoe beide kanten naar eenzelfde gebeurtenis kijken.quote:Je verhaal ligt zo dicht bij de waarheid en je woordkeuze is zo subtiel, dat ik het bijna zou geloven.
En ik neem aan dat je van mij hetzelfde zult zeggen![]()
![]()
Overigens op de twee sites die ik vond, is het heel leuk lezen. Een soort achtbaan: bij de ene zin dacht ik: "Goed gezegd!" en bij de volgende: "Wat een onzin!"
Voor mij is dat een aanwijzing dat men serieus probeert neutrale informatie te geven.
Er was ook een documentaire over Ayaan Hirsi Ali gemaakt en uitgezonden. Louter het bestaan van een documentaire zegt niet zoveel.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er is een documentaire over gemaakt, waarin ooggetuigen aan het woord komen.
En hoe kun je doden compenseren?
ik had je minder simpel ingeschat.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er is een documentaire over gemaakt, waarin ooggetuigen aan het woord komen.
En hoe kun je doden compenseren?
Ja, ik weet ook wel dat documentaires gemanipuleerd kunnen worden. Kijk maar naar de zogenaamde landing op de maan: "A small step for a man but a giant step for mankind." Gewoon studiowerk, zoals iedereen weet.quote:Op zondag 26 oktober 2008 15:46 schreef Clara het volgende:
[..]
Er was ook een documentaire over Ayaan Hirsi Ali gemaakt en uitgezonden. Louter het bestaan van een documentaire zegt niet zoveel.
@ Viajero: Prachtige situatieschets hierboven.
Nee, maar het argument van de simultane trek van Joden en Arabieren wordt vaak gebruikt om te suggereren dat de Arabieren op de Joodse successen afkwamen. Ter ondersteuning van het argument, dat het land leeg was. Als het verhaal van de sultan klopt, klopt dat argument niet (helemaal) meer.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat iemand het Zionisme kan ontkennen![]()
Ik blijf het toch een vreemd idee vinden, dat je er kennelijk van uitgaat, dat je recht hebt op land van een ander.quote:Het paste overigens wel in de tijdgeest, waarin ook in bv de VS, Zuid Afrika, Australie, Siberie en Argentinie relatief lege gebieden bevolkt en ontgonnen werden. Die tijdgeest gecombineerd met de genadeloze pogroms in Oost Europa en de lange geschiedenis van Jodenvervolging en discriminatie in Europa leidde tot een beweging die de oplossing zocht in een relatief leeg gebied waar de Joden een staat konden vestigen en het land konden ontginnen en ontwikkelen. Het oorspronkelijke idee was zelfs dat in Uganda te doen. Maar gezien de religieuze banden van de Joden met Palestina, Joden zeggen al bijna 2000 jaar elke Chanuka "volgend jaar in Jerusalem", en de relatieve tolerantie van de Ottomanen tov Joden werd besloten om de Joodse staat in Palestina te vestigen.
Die laatste zin lijkt me wat kort door de bocht. Mede in het licht van wat je even verderop zegt: chaotische gebeurtenissen.quote:[..]
Het was inderdaad een hele schok voor de status quo toen ineens massaal Zionisten naar Palestina kwamen. Nieuwe Europese gewoonten en technieken, en een fanatieke drive om het land te ontwikkelen zorgden voor zowel winnaars als verliezers aan de Arabische kant. Als je een dadelboer bent die altijd rustig zijn normale oogst producuceert en ineens opent naast je een Zionistische dadelplantage die tien keer zoveel produceert voor de helft van de prijs dan is dat inderdaad heel vervelend. Als je een dadelhandelaar bent is het juist weer geweldig, want je koopt goedkoper in en hebt meer mogelijkheid tot uitbreiding.
Die verliezers, samen met de religieus conservatieven die die socialistische Europeanen ook niet konden uitstaan zijn met het geweld begonnen.
Ik vind geweld sowieso niet de bedoeling.quote:Dat er dus dergelijke redenen achter zitten praat het niet goed. Anders heb ik ook het recht mijn concurrentie of mijn rijkere buren fysiek aan te vallen als ze een immigrantenachtergrond hebben. Het lijkt me toch dat we het erover eens kunnen zijn dat dat niet de bedoeling is.
Ik zie weinig verschil tussen gevlucht en verdreven, eerlijk gezegd. Hoogstens dat het verstandig is te vluchten vlak voor je verdreven wordt.quote:[..]
Wat hier het hele grote probleem is, is dat de ene kant vaak zegt: "ze zijn gevlucht" en de andere kant vaak zegt: "ze zijn verdreven".
ik denk dat we al een hele stap verder zijn als we kunnen accepteren dat beide verhalen waar zijn. Oorlogen zijn chatische gebeurtenissen vol geruchten, incidenten, propaganda etc. De redenen om te vertrekken verschilden van dorp tot dorp, en van familie tot familie. Deir Yassin is gewoon gebeurd, maar oproepen van Arabische legerleiders om tijdelijk te evacueren zodat ze makkelijker de Joden de zee in konden drijven zijn ook gebeurd.
Het was een vrouw, overigens.quote:[..]
Ik weet hoe zo'n man zich moet voelen. Mijn grootmoeder, die zonder dat ze daar zelf een keuze in had in Nederlandsch Indie werd geboren en opgroeide, heeft na de oorlog haar hele leven heimwee gehad naar Indie. Ik ken ook Pied noirs, mensen die in Algerije geboren waren maar omdat ze van Franse afkomst waren in de jaren 60 uit Algerije verdreven/gevlucht zijn. En Duitsers die uit wat nu Polen is verdreven zijn. Ik ken in de States vrij veel Vietnamezen die in de jaren 70 verdreven of gevlucht zijn.
Er zijn veel van dit soort verhalen, maar het verschil is dat al die anderen het grotendeels geaccepteerd hebben, en in gevallen waar dat niet zo is gaat het meestal om compensatie of individuele huizen/grond terug te krijgen. Hoewel al die situaties door oorlog veroorzaakt zijn, is er onder die groepen niemand die met militaire middelen de oude situatie weer willen herstellen.
Sterkte, niet te snel afhaken!quote:[..]
Zie hierboven.
[..]
Ik zal er eens op rondkijken, bedankt. Het is altijd lastig om onpartijdige info te vinden, maar vaak is er ook veel te leren uit hoe beide kanten naar eenzelfde gebeurtenis kijken.
Geen woord over een vestiging van de verdreven moslims in Palestina! Al zegt dat niet alles: er worden maar drie voorbeelden aangehaald.quote:Death and Exile: The Ethnic Cleansing of Ottoman Muslims, 1821-1922
by Justin McCarthy
Princeton, N.J.: Darwin, 1995. 368 pp. $35
Middle East Quarterly
June 1996
Reviewed by Daniel Pipes
McCarthy has unearthed a horrifying and extremely important fact: that in the course of the century between the Greek war of independence and World War I, the Ottoman Empire suffered five and a half million dead and five million refugees. He deems this Europe's largest lost of life and emigration since the Thirty Years' War. Christian suffering in this time and place is well-known; McCarthy shows the other side, that "Muslim communities in an area as large as all of western Europe had been diminished or destroyed." His study minutely reviews the regions and wars, pulling information from foreign and Ottoman sources to produce a compelling account.
Beyond the tragedy involved, this pattern of death and exile has a profound historical importance. To take just three matters that the author raises: It puts into perspective the deportation of Armenians in 1915 and turns this from an act of hatred into one motivated by fear (had the Armenians, with Russian support, rebelled, Ottoman Muslims could have expected to be slaughtered). Also, this legacy explains the modest and circumspect foreign policy pursued by Atatürk; "as a land of recent refugee in-migration and massive mortality," his country was ready not to assert itself but to reform itself. Lastly, the massive immigrations to Anatolia mean that modern Turkey is (like France) a land of migrants; McCarthy estimates that one-fifth of the population descends from nineteenth-century refugees. This helps understand the country's acute sensitivity to current problems in Bosnia and Azerbaijan.
Vet van mij!quote:Ruim 800.000 Joden vluchten of vertrekken onder invloed van Israëlische immigratiecampagnes vanaf 1948 uit Arabische landen, waarvan circa 600.000 naar Israël trekken.
nogmaals, maar dat zal je wel nooit willen weten. de meeste 'palestijnen' zijn niet verjaagd, vermoord of verguist door israel maar door de omringende islamitische buurlanden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:19 schreef Kees22 het volgende:
Ik vond:
[..]
Geen woord over Palestina! Al zegt dat niet alles: er worden maar drie voorbeelden aangehaald.
Maar wel een schrikbarend verhaal! 5,5 miljoen vermoord en 5 miljoen weggejaagd. Waar doet me dat aan denken?
Oh ja: de Wikipedia is wat genuanceerder over de initiatieven bij het verjagen van Arabieren en het binnenhalen van Joden dan verschillende gesprekspartners stellen.
quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:27 schreef zoalshetis het volgende:
nogmaals, maar dat zal je wel nooit willen weten. de meeste 'palestijnen' zijn niet verjaagd, vermoord of verguist door israel maar door de omringende islamitische buurlanden.
al moet ik zeggen dat je al iets positiever staat tegenover de werkelijke geschiedenis.
Als jij nou eens een lekkere joint rookt, of een lange wandeling gaat maken, of even met de hond spelen of zo. Waarom ben je zo ontzettend kwaad? Doe eens iets rustiger, dan geniet je ook veel meer van het leven.quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:48 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Ziek, word ik van deze discussie ...
Die lui die allemaal pro-Israel zijn, noemen Marokkanen tuigDie moeten terug naar hun eigen land. Ze vergeten daarbij, dat Israel pas sinds 1948 bestaat en dat dat land Palestina heette. Daar woonden Palestijen en ze halen van alles aan, om dat landje-pik goed te praten. Een Clara beweert dat Palestijnen pas bestaan sinds 1967 en Kees22 gaat nog serieus op dat soort lui in ook.
Dan krijg je opmerkingen van die idioten als : "al moet ik zeggen dat je al iets positiever staat tegenover de werkelijke geschiedenis."
'... de werkelijke geschiedenis ...' Van jou ? Laat me niet lachen. Het is gewoon treurig hoe de geschiedenis verkracht wordt. Met figuen als jou en Clara, is gewoon geen land te bezeilen. Als jullie je eens bij de feiten houden en niet zoveel sprookjes lezen als de Bijbel, komt het misschien goed met jullie.
Ach, je pakt daar 'het kwaad bij de wortel'; Ik zou me er niet zo druk om moeten maken.quote:Op maandag 27 oktober 2008 01:07 schreef Viajero het volgende:
Als jij nou eens een lekkere joint rookt, of een lange wandeling gaat maken, of even met de hond spelen of zo. Waarom ben je zo ontzettend kwaad? Doe eens iets rustiger, dan geniet je ook veel meer van het leven.
blerren? en ik ben een mongool. ok.quote:Op maandag 27 oktober 2008 01:44 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Ach, je pakt daar 'het kwaad bij de wortel'; Ik zou me er niet zo druk om moeten maken.
Ik ben helemaal niet pro-Palestijn en zeker niet pro-Islam; ik ben atheist. Wat ik wel voorsta is humanisme en feiten; niet die onzin die Clara en die andere mongool verspreiden.
Jij, Viajero, hebt je pro-Israel opgesteld, maar daar kwam nog iets zinnigs uit terug. Die twee anderen blerren maar wat raak.
Wat wil je anders dan ? Hoe lang moet een mens beschaafd blijven ? Clara erkent de Palestijnen niet en jij lult haar na. We hebben nog zo'n type en dat is JohnDope ... Kwik, Kwek en Kwak ... uit Duckstad.quote:Op maandag 27 oktober 2008 01:55 schreef zoalshetis het volgende:
blerren? en ik ben een mongool. ok.
ik lul clara niet na hoor. ik ben al redelijk lang op fok! heb al lang deze mening en dit is de eerste keer dat ik haar zie.quote:Op maandag 27 oktober 2008 03:01 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Wat wil je anders dan ? Hoe lang moet een mens beschaafd blijven ? Clara erkent de Palestijnen niet en jij lult haar na. We hebben nog zo'n type en dat is JohnDope ... Kwik, Kwek en Kwak ... uit Duckstad.
Ik kom met feitelijkheden; een map van PALESTINA uit 1895 en Clara blijft zeggen : 'Palestijnen bestonden niet tot 1967'. Wat een idioot ben je dan ? !
Die is grappig ... heb je de posten wel eens nagelezen ? Weet je, hoe ik met heb geirrireetrd aan jullie idiotie over de feitelijkheden rond mensen ? Wat jullie beweren, kwakken jullie zomaar neer, zonder de menselijke aspecten daarachter te bekijken. "Wat ?! Gaf Israel het recht ?!" Zichzelf op 14 mei 1948 uit te roepen ? W A T !?quote:Op maandag 27 oktober 2008 03:06 schreef zoalshetis het volgende:
niet zo paranoia please. misschien moet je maar gaan slapen of zo.
"Arguing on the in-ter-net is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."!!!!quote:Op maandag 27 oktober 2008 03:13 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Die is grappig ... heb je de posten wel eens nagelezen ? Weet je, hoe ik met heb geirrireetrd aan jullie idiotie over de feitelijkheden rond mensen ? Wat jullie beweren, kwakken jullie zomaar neer, zonder de menselijke aspecten daarachter te bekijken. "Wat ?! Gaf Israel het recht ?!" Zichzelf op 14 mei 1948 uit te roepen ? W A T !?
Beschaafd blijven kan natuurlijk pas na vertoonde beschaving. Afgaand op dit topic zou ik me daar in jouw geval niet druk om maken.quote:Op maandag 27 oktober 2008 03:01 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Wat wil je anders dan ? Hoe lang moet een mens beschaafd blijven ?
Ik schrijf dat er voor 1964 niet een volk was dat zich de eigennaam palestijnen had gekozen en kom daarvoor met argumenten ter onderbouwing. Het enige dat jij doet is misbaar maken en schelden. Het lijkt erop dat je weinig anders te bieden hebt..quote:Clara erkent de Palestijnen niet en jij lult haar na. We hebben nog zo'n type en dat is JohnDope ... Kwik, Kwek en Kwak ... uit Duckstad.
Dat het gebied sinds Hadrianus Palestina genoemd is om de door hem verjaagde joden nog eens extra te sarren door het land te vernoemen naar hun oude vijanden met griekse wortels zegt nog steeds helemaal niets over jouw aaname.quote:Ik kom met feitelijkheden; een map van PALESTINA uit 1895 en Clara blijft zeggen : 'Palestijnen bestonden niet tot 1967'. Wat een idioot ben je dan ? !
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |