Ik zat er op te wachten..... natuurlijk gaan ze dan weer klagen dat ie twee nationaliteiten heeft en dat soort onzin.....quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:26 schreef Superfast het volgende:
AMSTERDAM - De PVV wil in een debat met het kabinet proberen de benoeming van staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) tot burgemeester van Rotterdam tegen te houden.
Goed..?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zat er op te wachten..... natuurlijk gaan ze dan weer klagen dat ie twee nationaliteiten heeft en dat soort onzin.....
Doet een Marokkaan eindelijk iets goeds, zoals het schoppen tot burgemeester na een respectabele carričre in de politiek, is het nog niet goed.
En dat is onzin. Als Zarkozy in Frankrijk president kan worden met twee nationaliteiten, Madelain Allbright in de VS Secretary of State kan worden met twee nationaliteiten, en William Cohen hetzelfde kan als Secretary of Defense..... dan kan een Marokkaan met twee nationaliteiten ook prima burgemeester worden van Rotterdam.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:39 schreef damian5700 het volgende:
Het gaat niet zozeer over Aboutaleb, maar (weer) over de vraag of het wenselijk is, dat iemand in een overheidsfunctie een dubbele nationaliteit zou moeten hebben en daarmee de schijn van een dubbele loyaliteit.
Hoe zit het eigenlijkin de VS heeft schwarzenegger nog steeds zijn oostenrijkse paspoort?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zat er op te wachten..... natuurlijk gaan ze dan weer klagen dat ie twee nationaliteiten heeft en dat soort onzin.....
Doet een Marokkaan eindelijk iets goeds, zoals het schoppen tot burgemeester na een respectabele carričre in de politiek, is het nog niet goed.
Yup. In ieder geval de Oostenrijkse nationaliteit, let er op dat het een wezenlijk verschil is.... je kunt namelijk nog steeds de nationaliteit van een land hebben, ook al heb je geen paspoort van dat land. Maar volgens mij heeft Ahhnold inderdaad gewoon ook nog een Oostenrijks paspoort.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:00 schreef Basp1 het volgende:
Hoe zit het eigenlijkin de VS heeft schwarzenegger nog steeds zijn oostenrijkse paspoort?
In Nederland is daar is daar ver voor de PVV discussie over geweest en het systeem is al een aantal keer veranderd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:00 schreef maartena het volgende:
[..]
En dat is onzin. Als Zarkozy in Frankrijk president kan worden met twee nationaliteiten, Madelain Allbright in de VS Secretary of State kan worden met twee nationaliteiten, en William Cohen hetzelfde kan als Secretary of Defense..... dan kan een Marokkaan met twee nationaliteiten ook prima burgemeester worden van Rotterdam.
Marokkanen kunnen sowieso hun nationaliteit nooit opgeven, en dus zouden als Wilders het wil geen enkele Marokkaan de politiek in kunnen. En trouwens Grieken ook niet, en een 20 tal andere landen.
Maar de PVV moet weer wat te schreeuwen hebben.
quote:Een Egyptisch parlementslid heeft zijn zetel moeten opgeven omdat hij naast de Egyptische nationaliteit tot voor kort ook een Nederlands paspoort had. In een telefonisch gesprek zei Ilhami Agina hiertoe te hebben besloten "omdat oppositieleden maar bleven zeuren over mijn dubbele nationaliteit".
De Egyptische wet verbiedt volksvertegenwoordigers naast de Egyptische nog andere nationaliteiten te hebben. "Dat is bedoeld om te vermijden dat Egyptische parlementariërs stiekem ook bijvoorbeeld Israëli kunnen zijn, maar dat kun je natuurlijk niet zo specifiek in de wet opnemen. Daarom is er een algemeen verbod ingesteld," reageert Agina in het Nederlands. "Het gaat om de vraag aan welk land je loyaal bent in geval van oorlog of conflict. Met Nederland is dat natuurlijk niet voor te stellen, maar de wet is de wet."
Valse verklaring
Agina zegt de wet niet te bestrijden. Hij is ervan op de hoogte dat de discussie over dubbele nationaliteiten van kabinetsleden en volksvertegenwoordigers ook in Nederland wordt gevoerd. "Het is niet zo vreemd dat daar vragen over zijn," meent hij.
Oppositieleden en de Egyptische pers hadden Agina ervan beschuldigd dat hij zijn Nederlandse nationaliteit geheim had proberen te houden. Volgens Gamal Zahran, een onafhankelijke parlementariër die het luidruchtigst bezwaar maakte, heeft Agina willens en wetens een valse verklaring afgelegd om aan de verkiezingen te mogen meedoen.
Iemand die Fleur heet neem ik al niet serieus, maar als je dan ook nog bij de PVV zitquote:PVV-Tweede Kamerlid Fleur Agema
Nee, maar in de westerse wereld zijn de meeste landen intussen wel zover dat het veel handiger is om de dubbele nationaliteit te accepteren. In Europa zijn eigenlijk Nederland, Belgie en Denemarken de laatste landen waar het als een "probleem" wordt gezien, en Belgie heeft intussen de wet aangepast om het weer toe te laten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:09 schreef damian5700 het volgende:
In Nederland is daar is daar ver voor de PVV discussie over geweest en het systeem is al een aantal keer veranderd.
In de wereld is er geen bepaalde consensus hoe ieder land deze issue zou moeten aanpakken.
A. Waarom niet?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:09 schreef Superfast het volgende:
Dubbele nationaliteit vind ik voor iemand in een bestuurs-functie wel degelijk van belang.
Je kunt niet een gemeente in Nederland leiden en ondertussen je Marokkaanse nationaliteit niet willen opgeven
Omdat in het verleden daar vervelende dingen mee zijn gebeurd zoals die agent van Marokkaanse komaf die bleek gegevens door te spelen naar Marokko dus werkt de publieke opinie tegen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:14 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
A. Waarom niet?
B. Al zou het hij het willen, zou het waarschijnlijk nog niet gaan (gebeurd schijnbaar alleen bij hoge uitzondering).
Zo mee eens. En aan de andere kant vind ik het terecht dat er bedenkingen zijn bij dubbele nationaliteit van een overheidsfunctionaris, want helemaal kosher vind ik dat ook niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Je vergeet wel dat Nederland historisch gezien heel anders in elkaar zit dan de VSquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Volgens mij heeft dat sentiment ook meer te maken met het feit dat men meer "anti-moslim" of "anti-Marokkaan" is dan men eigenlijk "anti dubbele paspoorten" is. Het is niet de eerste keer dat ik hoor in discussies hier op FOK dat wanneer ik vermeldt dat ik als Nederlander geboren ben en vervolgens ook de Amerikaanse nationaliteit heb aangenomen dat dat dan "anders" is. Ik zou dat dan WEL mogen, maar die Marokkanen..... nee, die niet natuurlijk, "want dat hoort niet".
Gozer onder de noemer van discriminatie heeft de regering jaaaaaaarenlang allerlei fucked up gedrag toegestaan en er niets aan gedaan en nu zitten we met de gevolgen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:31 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is precies waarom ik nooit op de PVV zal stemmen. Problemen met Marokkaans straattuig aanpakken: oké. Problemen benoemen en daarbij wat krachtige termen gebruiken: vooruit. Maar wat de PVV hier doet, is zoeken naar problemen die er niet zijn. Rotterdam krijgt ongetwijfeld een prima burgemeester aan Aboutaleb. Om die man een dergelijke functie alleen te ontzeggen omdat hij toevallig ook een Marokkaans paspoort heeft, is loepzuivere discriminatie.
Voordat je mij gaat uitleggen hoe het allemaal zit, verwijs ik je even naar mijn reacties in diverse topics over de overlast van Marokkaans straattuig, inclusief het topic 'Gouda is overal' dat ik notabene zélf heb geopend.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:41 schreef Superfast het volgende:
Gozer onder de noemer van discriminatie heeft de regering jaaaaaaarenlang allerlei fucked up gedrag toegestaan en er niets aan gedaan en nu zitten we met de gevolgen. Vraag in Gouda of elke willekeurige gemeente waar Marokkanen veel voorkomen hoe mensen erover denken en je zult eenduidende antwoorden krijgenWilders gaat de komende verkiezingen weer zetels winnen mark my words
![]()
Natuurlijk flinke bull of crap. Jij extrapoleert de bezwaren van de PVV en een deel van haar achterban op de gehele situatie in Nederland, terwijl het simpelweg onomstotelijk is, dat burgers in overheidsfuncties meervoudige nationaliteit op na kunnen houden.quote:
Ik moet vaststellen, dat deze inbreng ultiem verheffend is. Ga zo door!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 05:24 schreef Pugg het volgende:
De druiven zijn zeer zuur bij die ultra rechtse rukkers, hebben nog nooit een zinnige inbreng gehad in welk debat dan ook.
Mwah... Buiten Servie en dergelijke sfeervolle contreien laat toch niemand z'n loyaliteit meer afhangen van z'n paspoort...quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:25 schreef Manono het volgende:
[..]
Zo mee eens. En aan de andere kant vind ik het terecht dat er bedenkingen zijn bij dubbele nationaliteit van een overheidsfunctionaris, want helemaal kosher vind ik dat ook niet.
Zo had het gekund, als Wilders en z'n PVV waren wat ze zeggen dat ze zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Voordat je mij gaat uitleggen hoe het allemaal zit, verwijs ik je even naar mijn reacties in diverse topics over de overlast van Marokkaans straattuig, inclusief het topic 'Gouda is overal' dat ik notabene zélf heb geopend.
Dat er misstanden zijn in tal van steden, is een keihard feit. Dat er veel te soft is opgetreden ook. Maar dat valt de persoon Aboutaleb niet aan te rekenen. Dat de PVV een punt maakt van Marokkaans straattuig, vind ik uitstekend. Maar Aboutaleb is juist een Marokkaan die het in Nederland voorbeeldig doet: een rolmodel. Iemand die zich heeft opgewerkt tot burgemeester van een belangrijke stad in dit land. Zoiets moet je niet afkraken of kapot proberen te maken, maar juist als voorbeeld stellen: ZO kan het ook!
Onderbouw jij dan eens waarom Zarkozy Frankrijk niet kan runnen met ook de Hongaarse nationaliteit, waarom Madelain Allbright geen goede Secretary of State kon zijn met ook de Tsjechische nationaliteit, en waarom de Aboutaleb geen goede burgemeester zou kunnen zijn met ook de Marokkaanse nationaliteit?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 07:27 schreef damian5700 het volgende:
Natuurlijk flinke bull of crap.
quote:Ben jij soms een despootje of zo?
Frankrijk en Engeland niet. En in het eerste land kan iemand met ook de Hongaarse nationaliteit President worden, en in het tweede land kan iemand met ook de Pakistaanse nationaliteit deelnemen aan het House of Lords.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:25 schreef Vodkadruppel het volgende:
Je vergeet wel dat Nederland historisch gezien heel anders in elkaar zit dan de VS
qua immigranten.
Blijkbaar kan dit in andere landen prima. Waarom zou dat in Nederland niet goed kunnen gaan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:09 schreef Superfast het volgende:
Dubbele nationaliteit vind ik voor iemand in een bestuurs-functie wel degelijk van belang.
Je kunt niet een gemeente in Nederland leiden en ondertussen je Marokkaanse nationaliteit niet willen opgeven
Wat is de logica daaraan als ik vaststel, dat jij stelt, dat een andere systeem dan het toestaan van meervoudige nationaliteit onzin is, terwijl verschillende landen er andere systemen op na houden en dichterbij Nederland al vaker het systeem heeft gewisseld?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 07:42 schreef maartena het volgende:
[..]
Onderbouw jij dan eens waarom Zarkozy Frankrijk niet kan runnen met ook de Hongaarse nationaliteit, waarom Madelain Allbright geen goede Secretary of State kon zijn met ook de Tsjechische nationaliteit, en waarom de Aboutaleb geen goede burgemeester zou kunnen zijn met ook de Marokkaanse nationaliteit?
[..]
Uh, Aboutaleb komt uit Den Haag, hij is wethouder in Amsterdam geweest maar komt daar niet vandaan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:26 schreef Superfast het volgende:
Waarom nou weer een burgervader die én Marokkaans is én ook nog eens uit Amsterdam afkomstig![]()
Ja, omdat het zoveel zoden aan de dijk zette de vorige keer (toen Aboutaleb staatssecretaris werdt dus). Wilders kost de belastingbetaler meer geld met zijn onzin vragen in de Kamer dan 1000 uitkeringstrekkers.quote:Terecht dat Wilders hierover kamervragen gaat stellen
Oh? Zoek eens op wie Baruch Spinoza was? Wij hebben een 200 jaar voorsprong op de VS van immigratie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:25 schreef Vodkadruppel het volgende:
Je vergeet wel dat Nederland historisch gezien heel anders in elkaar zit dan de VS
qua immigranten.
Eens. Wat zat die Sorensen toch dom te lullen bij Nova gisteravond. Die PvdA-mocro had veel betere argumenten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:31 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is precies waarom ik nooit op de PVV zal stemmen. Problemen met Marokkaans straattuig aanpakken: oké. Problemen benoemen en daarbij wat krachtige termen gebruiken: vooruit. Maar wat de PVV hier doet, is zoeken naar problemen die er niet zijn. Rotterdam krijgt ongetwijfeld een prima burgemeester aan Aboutaleb. Om die man een dergelijke functie alleen te ontzeggen omdat hij toevallig ook een Marokkaans paspoort heeft, is loepzuivere discriminatie.
De gemeenteraad draagt iemand voor, en de Minister van Binnenlandse Zaken en de Koningin benoemt de burgemeester. In theorie kunnen deze 2 de voordracht overrulen maar dat zal niet zo snel gebeuren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:08 schreef Nielsch het volgende:
Het kiezen van een burgemeester is de taak van de gemeenteraad.
Klopt, maar Fleur Agema is niet de Minister van BZK en ook niet de Koningin. Oftewel, ze heeft hier niets over te zeggen en ze moet zich dan ook verre houden van taken die zijn toegewezen aan de gemeenteraad. Straks meent ze ook nog te kunnen bepalen naar welke school ik mijn kinderen moet sturen, of iets dergelijks. Wellicht wat vergezocht, maar als het hier al begint vraag ik me af waar de PVV ophoudt. Een voor de vrijheid gevaarlijk clubje mensen, dat is het.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De gemeenteraad draagt iemand voor, en de Minister van Binnenlandse Zaken en de Koningin benoemt de burgemeester. In theorie kunnen deze 2 de voordracht overrulen maar dat zal niet zo snel gebeuren.
Heeeeeeeeeel theoretisch gezien zou de 2e Kamer een motie kunnen aannemen (stel gedragen door de meeste partijen), die de Minister oproept de voordracht van de Rotterdamse gemeenteraad niet te honoreren en iemand anders te benoemen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:18 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Klopt, maar Fleur Agema is niet de Minister van BZK en ook niet de Koningin. Oftewel, ze heeft hier niets over te zeggen en ze moet zich dan ook verre houden van taken die zijn toegewezen aan de gemeenteraad. Straks meent ze ook nog te kunnen bepalen naar welke school ik mijn kinderen moet sturen, of iets dergelijks. Wellicht wat vergezocht, maar als het hier al begint vraag ik me af waar de PVV ophoudt. Een voor de vrijheid gevaarlijk clubje mensen, dat is het.
Het vreemde is natuurlijk wel dat er meer mensen op Fleur hebben gestemd, dan dat er ooit op Bea hebben gestemd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:18 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Klopt, maar Fleur Agema is niet de Minister van BZK en ook niet de Koningin. ..
Jawel, maar dat is een compleet andere discussie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Het vreemde is natuurlijk wel dat er meer mensen op Fleur hebben gestemd, dan dat er ooit op Bea hebben gestemd.
Zeker te moeilijk om voorbeelden uit westerse landen te zoeken, dus nu maar een midden oosten land opeens als voorbeeld. Moeten we dadelijk ook handen gaan afhakken, homo's ophangen en wat doet men nog meer in die landen waar die rechtse rukkers ook altijd om moeten janken.quote:
Dat is zo. Maar één van de oorzaken van deze storm in een glas water, is natuurlijk wel het "benoemen" van Burgermeester.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is een compleet andere discussie.
Denk niet dat de gemeenteraad van Staphorst een homo gaat voordragen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar één van de oorzaken van deze storm in een glas water, is natuurlijk wel het "benoemen" van Burgermeester.
Ben benieuwd wanneer de eerste Leernicht, Burgervader van Staphorst wordt; of hebben ze die al?
Ik heb daar niet over nagedacht.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zeker te moeilijk om voorbeelden uit westerse landen te zoeken, dus nu maar een midden oosten land opeens als voorbeeld. Moeten we dadelijk ook handen gaan afhakken, homo's ophangen en wat doet men nog meer in die landen waar die rechtse rukkers ook altijd om moeten janken.
Ik vind het nogal naief om te denken dat een verkiezing van een burgemeester geen problemen zal opleveren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar één van de oorzaken van deze storm in een glas water, is natuurlijk wel het "benoemen" van Burgermeester.
Ben benieuwd wanneer de eerste Leernicht, Burgervader van Staphorst wordt; of hebben ze die al?
Heb je het kaartje bekeken van Maartena, welke landen zo specifiek tegen zijn? En welke landen het wel volledig toestaan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:55 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Minder dan de helft van het aantal landen in de wereld heeft een vorm van meervoudige nationaliteit wettelijk toegestaan. En ik benadruk een vorm, aangezien er ook nog eens de nodige varianten bestaan.
Enfin ruim de helft dus niet.
Toch raar dat Leefbaar Rotterdam dan niet meer medestanders had in de raad.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:18 schreef JohnDope het volgende:
Buiten de PvdA zit er helemaal niemand te wachten op deze burgemeester cq spion.
Je weet zelf: uiteindelijk bepaalt de Staatspartij alles hier.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Toch raar dat Leefbaar Rotterdam dan niet meer medestanders had in de raad.
Dat, of jij zit zoals wel vaker weer eens mijilenver van de waarheid.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:28 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je weet zelf: uiteindelijk bepaalt de Staatspartij alles hier.
Deze keer in ieder geval niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat, of jij zit zoals wel vaker weer eens mijilenver van de waarheid.
Klopt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:33 schreef DJKoster het volgende:
En in sommige gevallen kun je niet eens een paspoort inleveren
*zucht* Nederland kan verbieden wat het wil, en doet dat in de praktijk ook, maar als andere landen daar geen boodschap aan hebben dan haalt het niet zo gek veel uit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:17 schreef Gia het volgende:
Ik ben sowieso voorstander van het verbieden van het hebben van meerdere nationaliteiten voor wie dan ook. (Met uitzondering van gemengde huwelijken en diens kinderen)
Dat moge duidelijk zijn.
Oh ja, nog mooier, we gaan een instrument van de Duitse bezetting invoeringquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:37 schreef Gia het volgende:
Maar een loyaliteitsverklaring ondertekenen kan wel.
Nederland heeft tot onlangs ook in het andere rijtje gestaan. Je hebt nu eenmaal verschillende manieren en perspectieven om de zaken rondom nationaliteit te regelen en dat gaat dan niet enkel over een bepaald sentiment of onderbuikgevoel, want daarmee zou je dus de politieke overwegingen destijds daarmee diskwalificeren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Heb je het kaartje bekeken van Maartena, welke landen zo specifiek tegen zijn? En welke landen het wel volledig toestaan?
De landen waar het niet is toegstaan zijn toch niet de gezelligste en meest ontwikkelde landen op deze aardbol, van mij hoeft Nederland zich daar niet zo nodig tussen te scharen.
Laten we een voorbeeld nemen aan die landen waar het wel is toegestaan, en die nog succesvol zijn ook. Hoe kan dat? En dat in de landen waar het niet 'mag' we liever niet zouden zitten?
Och nee, we moeten het gewoon goed vinden dat een Nederlands Marokkaanse politicus gewoon voor twee overheden kan werken!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh ja, nog mooier, we gaan een instrument van de Duitse bezetting invoering
Uh nee? De ambtseed die alle ambtenaren moeten afleggen verbiedt dat namelijk al, daar hebben we helemaal geen 'loyaliteits verklaring' voor nodig.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:45 schreef Gia het volgende:
Och nee, we moeten het gewoon goed vinden dat een Nederlands Marokkaanse politicus gewoon voor twee overheden kan werken!
Dat moet dan ook gelden voor mensen, die in Nederland zijn geboren en na een paar dagen de Marokkaanse nationaliteit op hun bordje krijgen. Dan moeten zij ook maar de nederlandse nationaliteit verliezen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:39 schreef Tijger_m het volgende:
Als je een andere nationaliteit aanneemt verlies je de Nederlandse,
Waarom waarom ??? waaromquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat moet dan ook gelden voor mensen, die in Nederland zijn geboren en na een paar dagen de Marokkaanse nationaliteit op hun bordje krijgen. Dan moeten zij ook maar de nederlandse nationaliteit verliezen.
Waarom zou ik wel mijn nationaliteit in moeten leveren als ik, bijvoorbeeld, Italiaan zou willen worden en waarom hoeft een ander dat niet, alleen omdat die een andere nationaliteit in zijn maag gesplitst krijgt?
Dan zijn ze toch gewoon alleen Marokkaan!! Ik zie het probleem niet zo.
Iemand met Spaanse voorouders, die Spanjaard wil blijven, kan ook geen Nederlander zijn, zelf niet als hij/zij hier geboren is. Voor hen is het ook geen probleem om hier te wonen met een verblijfsvergunning.
Dat kan voor al die Marokkanen dus ook.
Ik zie wel voordelen!!
Je gaat niet inhoudelijk in op mijn post.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nederland heeft tot onlangs ook in het andere rijtje gestaan. Je hebt nu eenmaal verschillende manieren en perspectieven om de zaken rondom nationaliteit te regelen en dat gaat niet het niet enkel over een bepaald sentiment of onderbuikgevoel, want daarmee zou je dus de politieke overwegingen destijds daarmee diskwalificeren.
Ik doe daar niet aan mee.
Bovendien is het in Nederland geregeld zoals het thans geregeld is en dat komt niet overeen met het beeld van Maartena, die gewoonweg de politieke opvatting van de PVV en een deel van haar achterban extrapoleert op geheel Nederland, terwijl meervoudige nationaliteit simpelweg is toegestaan en in de gevallen Aboutaleb en Albayrak zonder problemen een overheidsfunctie kunnen bekleden.
Ach, en dus komt het dan ook niet voor? Indirect advies geven aan de marokkaanse koning vind ik wel strijdig met die ambtseed, eigenlijk. (Arib)quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Uh nee? De ambtseed die alle ambtenaren moeten afleggen verbiedt dat namelijk al, daar hebben we helemaal geen 'loyaliteits verklaring' voor nodig.
Nee, dat geldt niet omdat de Nederlandse wet voorziet dat een ieder die in Nederland is geboren een Nederlands staatsburger is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:50 schreef Gia het volgende:
Dat moet dan ook gelden voor mensen, die in Nederland zijn geboren en na een paar dagen de Marokkaanse nationaliteit op hun bordje krijgen. Dan moeten zij ook maar de nederlandse nationaliteit verliezen.
Omdat het jouw vrije keuze is mischien? Dat noemen we het redelijkheidsbeginsel.quote:Waarom zou ik wel mijn nationaliteit in moeten leveren als ik, bijvoorbeeld, Italiaan zou willen worden en waarom hoeft een ander dat niet, alleen omdat die een andere nationaliteit in zijn maag gesplitst krijgt?
Zie boven.quote:Dan zijn ze toch gewoon alleen Marokkaan!! Ik zie het probleem niet zo.
Een spanjaard heeft geen verblijfsvergunning nodig en alweer, het verschil is vrijwilligheid, jouw Spanjaard kiest ervoor om een Spaans paspoort te hebben. Snap je het nu?quote:Iemand met Spaanse voorouders, die Spanjaard wil blijven, kan ook geen Nederlander zijn, zelf niet als hij/zij hier geboren is. Voor hen is het ook geen probleem om hier te wonen met een verblijfsvergunning.
Ik zie wel voordelen!!
Het is nu eenmaal de verschillende wijze waarop de diverse overheden nationaliteit benaderen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom zou ik wel mijn nationaliteit in moeten leveren als ik, bijvoorbeeld, Italiaan zou willen worden en waarom hoeft een ander dat niet, alleen omdat die een andere nationaliteit in zijn maag gesplitst krijgt?
Dan zijn ze toch gewoon alleen Marokkaan!! Ik zie het probleem niet zo.
Iemand met Spaanse voorouders, die Spanjaard wil blijven, kan ook geen Nederlander zijn, zelf niet als hij/zij hier geboren is. Voor hen is het ook geen probleem om hier te wonen met een verblijfsvergunning.
Ik zie wel voordelen!!
Of het voor komt of niet is irrelevant, schending van de ambtseed is een grond om iemand te verwijderen uit zijn of haar positie en kan leiden tot strafrechterlijke vervolging.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:55 schreef Gia het volgende:
Ach, en dus komt het dan ook niet voor? Indirect advies geven aan de marokkaanse koning vind ik wel strijdig met die ambtseed, eigenlijk. (Arib)
Het antecedentenonderzoek in de Verenigde Staten is voor mensen met meervoudige nationaliteit zwaarder als voor native Americans met een nationaliteit. Er is toch wel een verschillende benadering.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je gaat niet inhoudelijk in op mijn post.
Trouwens, eerder in dit topic haalde je EGYPTE aan als land wat ook geen dubbele nationaliteiten duld. Een dictatuur verdorie, net als een groot deel van de landen waar een dubbele nationaliteit niet mag, of het zijn veelal Islamitische staten.
En in al die landen waar een dubbele nationaliteit wel is toegestaan, en waar mensen met een dubbele nationaliteit het nog ver kunnen schoppen in de politiek, zoals Arnie in de VS, hebben naar mijn weet geen last van problemen dat deze mensen 'stiekem' ook nog de regering van land van herkomst dienen.
Waar heeft Aboutaleb een advies gegeven met de Marokkaanse koningquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, en dus komt het dan ook niet voor? Indirect advies geven aan de marokkaanse koning vind ik wel strijdig met die ambtseed, eigenlijk. (Arib)
Ik ken toch genoeg Spaanse mensen die hier geboren zijn en gewoon alleen Spanjaard zijn. Nooit Nederlander geweest ook. Normaal gesproken krijg je de nationaliteit van je ouders.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat geldt niet omdat de Nederlandse wet voorziet dat een ieder die in Nederland is geboren een Nederlands staatsburger is.
het is ook hun keuze. Marokko hoeft niet te weten dat er een kind geboren is.quote:Omdat het jouw vrije keuze is mischien? Dat noemen we het redelijkheidsbeginsel.
Dan nog zie ik de noodzaak niet om, hier geboren Marokkanen een Nederlands paspoort te geven. Eén nationaliteit is genoeg. Welke en of dat de eigen keuze is, maakt mij niet uit.quote:Een spanjaard heeft geen verblijfsvergunning nodig en alweer, het verschil is vrijwilligheid, jouw Spanjaard kiest ervoor om een Spaans paspoort te hebben. Snap je het nu?
Het is een grondrecht dat je de Nederlandse nationaliteit mag verkrijgen als je in Nederland geboren bent ongeacht je afkomst.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:01 schreef Gia het volgende:
Dan nog zie ik de noodzaak niet om, hier geboren Marokkanen een Nederlands paspoort te geven. Eén nationaliteit is genoeg. Welke en of dat de eigen keuze is, maakt mij niet uit.
Als Spanjaarden hier als Spanjaard kunnen wonen en werken, kunnen Marokkanen dat ook als Marokkaan.
Ik niet, Meki, tenminste, niet in principe, ik begrijp heus wel dat Marokko niet zonder het geld van de emigranten kan maar dat maakt het nog geen gezonde zaak.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:09 schreef Meki het volgende:
De Marokkaanse koning weigert de paspoorten in te nemen.
En dat kan ik absoluut goed begrijpen.
Punt is dat Marokkanen hun nationaliteit niet kunnen opgeven. Wilders wil dus geen Marokkanen in publieke functies, dat is nogal watquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:39 schreef damian5700 het volgende:
Het gaat niet zozeer over Aboutaleb, maar (weer) over de vraag of het wenselijk is, dat iemand in een overheidsfunctie een dubbele nationaliteit zou moeten hebben en daarmee de schijn van een dubbele loyaliteit.
In het geval van Marokko zijn het onderdanen van zowel de koning als de religieus leider.
Dus daar gaan de Kamervragen over, met de intentie om de benoeming van Aboutaleb tegen te houden.
Ik acht de kans zeer klein tot uitgesloten, dat dit daadwerkelijk bewerkstelligd gaat worden.
En Nederlanders van Marokkaanse afkomst (zonder dubbel paspoort dus) zullen dat opeens niet meer doen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:18 schreef Superfast het volgende:
[..]
Omdat in het verleden daar vervelende dingen mee zijn gebeurd zoals die agent van Marokkaanse komaf die bleek gegevens door te spelen naar Marokko dus werkt de publieke opinie tegen.
Daarvoor hebben we een eed of belofte die bewindslieden afleggen. Is dat niet voldoende? Of is dat enkel voldoende voor blanke Nederlanders?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar een loyaliteitsverklaring ondertekenen kan wel.
Voor Wilders is dat heel normaal en zijn aanhang vreet het op, als we niet ooit de NSB hadden gehad dan zou ik zeggen dat Nederland zijn dieptepunt heeft bereikt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:19 schreef du_ke het volgende:
Punt is dat Marokkanen hun nationaliteit niet kunnen opgeven. Wilders wil dus geen Marokkanen in publieke functies, dat is nogal wat.
Ik denk dat het meer onze redding is in de toekomst als Nederland verder radicaliseert (o.a Wilders). Waar onze vrijheden worden afgepakt worden. en dat we alsnog een Marokkaanse paspoort hebben en een tehuis.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik niet, Meki, tenminste, niet in principe, ik begrijp heus wel dat Marokko niet zonder het geld van de emigranten kan maar dat maakt het nog geen gezonde zaak.
Goed plan. Waarom zou je je eigen burgervrijheden veiligstellen als je ook gewoon naar Marokko kan vluchten?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:32 schreef Meki het volgende:
Ik denk dat het meer onze redding is in de toekomst als Nederland verder radicaliseert (o.a Wilders). Waar onze vrijheden worden afgepakt worden. en dat we alsnog een Marokkaanse paspoort hebben en een tehuis.
Als je goed op de les heb geluisterd is Wilders van plan om vrijheden van Moslims in te perkenquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:42 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Goed plan. Waarom zou je je eigen burgervrijheden veiligstellen als je ook gewoon naar Marokko kan vluchten?
Sorry maar dat vindt ik een foute insteek. Je bent of een onderdeel van dit land en deze samenleving of niet, Wilders is een marginaal verschijnsel wat weer zal overwaaien maar jouw houding staat volledige integratie alleen maar in de weg.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:32 schreef Meki het volgende:
Ik denk dat het meer onze redding is in de toekomst als Nederland verder radicaliseert (o.a Wilders). Waar onze vrijheden worden afgepakt worden. en dat we alsnog een Marokkaanse paspoort hebben en een tehuis.
Het gaat niet om geld maar om de toekomst
Begrijpelijk? Waarom?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:09 schreef Meki het volgende:
De Marokkaanse koning weigert de paspoorten in te nemen.
En dat kan ik absoluut goed begrijpen.
Je hebt gelijk, maar je weet nooit wat de toekomst je aanbiedtquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sorry maar dat vindt ik een foute insteek. Je bent of een onderdeel van dit land en deze samenleving of niet, Wilders is een marginaal verschijnsel wat weer zal overwaaien maar jouw houding staat volledige integratie alleen maar in de weg.
Dit is niet persoonlijk bedoeld maar het kan wel een legitimatie zijn voor sommigen om maar niet te integreren of een excuus vormen om zich hier niet thuis te voelen. Aboutaleb is het voorbeeld van wat je kan bereiken als je integreert en hard werkt.
Wilders roept zoveel, lekker laten roepen en negeren verder.
In Nederland leven niet alleen Berbers, veel Arabieren, en Soussi's ( Marrakech gate ).quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:55 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Begrijpelijk? Waarom?
Bovendien is men in Marokko ook de Berbers liever kwijt dan rijk
Ach, mischien doet Wilders nog wel wat hij ooit heeft gezegd...emigreren naar Israel maar ja, dan moet hij echt werken dus dat zo veel geluk zullen we wel niet hebbenquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:56 schreef Meki het volgende:
Je hebt gelijk, maar je weet nooit wat de toekomst je aanbiedt
Je ontzegt dan de facto een gehele bevolkingsgroep bepaalde politieke rechten door hun afkomst; ja, dat vind ik best eng.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ken toch genoeg Spaanse mensen die hier geboren zijn en gewoon alleen Spanjaard zijn. Nooit Nederlander geweest ook. Normaal gesproken krijg je de nationaliteit van je ouders.
[..]
het is ook hun keuze. Marokko hoeft niet te weten dat er een kind geboren is.
[..]
Dan nog zie ik de noodzaak niet om, hier geboren Marokkanen een Nederlands paspoort te geven. Eén nationaliteit is genoeg. Welke en of dat de eigen keuze is, maakt mij niet uit.
Als Spanjaarden hier als Spanjaard kunnen wonen en werken, kunnen Marokkanen dat ook als Marokkaan.
Ik acht zulk soort praktijken principieel verwerpelijk, omdat je de belangen van de staat voor de wens van het individu plaatst; mijn inziens zou elk handelingsbekwaam individu ten aller tijden afstand mogen kunnen doen van een zekere nationaliteit, ongeacht hoe het betreffende land daarover denkt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:58 schreef Meki het volgende:
[..]
In Nederland leven niet alleen Berbers, veel Arabieren, en Soussi's ( Marrakech gate ).
Nou omdat Mohammed 6 nadenkt. en tevens is Marokko niet de enige land die het verbiedt.
Da's dus het hele punt, de PVV vindt dat iemand op zijn afkomst moet worden beoordeeld, niet zijn daden. Triest maar waar.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Die hele paspoortdiscussie gaat toch helemaal nergens over. Al heeft de goede man 33 paspoorten, als ie zijn werk maar goed doet.
Dat is geen argument en geen zekerheid. Al is het maar omdat Franse en Amerikaanse immigranten veel meer dan de arbeidsmigranten in Nederland kiezen voor het idee dat achter de nationaliteit van het land van aankomst staat. Frankrijk en Amerika hebben beiden een erg sterke identiteit, en in Nederland is dat wat onduidelijk. Een Amerikaanse migrant kiest erg duidelijk voor het vrijheidsideaal, Frankrijk staat natuurlijk helemaal bol van de nationalie symboliek. Sarkozy zei zelf (ookal zal het populistisch bedoeld zijn): "l’immigration est une menace, ou un risque, pour l’identité nationale". Zo'n uitspraak zul je niet van elke migrantenzoon verwachten. Verder zijn veel Nederandse migranten gewoon achter hun werkjes aan gaan lopen; ze kozen niet voor een idee of een symbool, maar ze wilden vaak gewoon wat geld verdienen. Niks mis mee verder hoor.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:00 schreef maartena het volgende:
[..]
En dat is onzin. Als Zarkozy in Frankrijk president kan worden met twee nationaliteiten, Madelain Allbright in de VS Secretary of State kan worden met twee nationaliteiten, en William Cohen hetzelfde kan als Secretary of Defense..... dan kan een Marokkaan met twee nationaliteiten ook prima burgemeester worden van Rotterdam.
Dit dus .. en dan vooral dat stukje in het bold ..quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:47 schreef Elfletterig het volgende:
Maar Aboutaleb is juist een Marokkaan die het in Nederland voorbeeldig doet: een rolmodel. Iemand die zich heeft opgewerkt tot burgemeester van een belangrijke stad in dit land. Zoiets moet je niet afkraken of kapot proberen te maken, maar juist als voorbeeld stellen: ZO kan het ook!
Wilders en zijn aanhang willen helemaal niet dat ze meedoen of integreren, ze willen ze weg hebben. Dat lijkt mij toch wel duidelijk zolangzamerhand.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:21 schreef moussie het volgende:
Dit dus .. en dan vooral dat stukje in het bold ..
treurige boodschap, dit soort kamervragen, aan de opgroeiende jeugd .. aan de ene kant gezeik over 'gewoon meedoen' maar oh wee als je dat echt doet
Wat een misselijkmakende vent.quote:''Het is niet slim om een representant te benoemen van een groep die in het hele land, en zeker ook in Rotterdam, zoveel problemen veroorzaakt.'' - Ronald Sørensen
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Die hele paspoortdiscussie gaat toch helemaal nergens over. Al heeft de goede man 33 paspoorten, als ie zijn werk maar goed doet.
So what? Wilders is geen president. Is het Nederlandse burgerschap de Marokkanen echt zoveel waard, dan kunnen ze middels politiek en publieke opinie gemakkelijk tegenwicht geven aan Wilders.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:49 schreef Meki het volgende:
Als je goed op de les heb geluisterd is Wilders van plan om vrijheden van Moslims in te perken
Grappig, het gaat over moslims en jij zegt Marokkanen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:56 schreef Scaurus het volgende:
[..]
So what? Wilders is geen president. Is het Nederlandse burgerschap de Marokkanen echt zoveel waard, dan kunnen ze middels politiek en publieke opinie gemakkelijk tegenwicht geven aan Wilders.
Het is Meki die eerst over het Marokkaanse paspoort spreekt en daar de inperking van de vrijheid van moslims aan verbindt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:59 schreef SCH het volgende:
Grappig, het gaat over moslims en jij zegt Marokkanen.
En dat is voor jou een reden om dezelfde stommiteit te begaan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:04 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het is Meki die eerst over het Marokkaanse paspoort spreekt en daar de inperking van de vrijheid van moslims aan verbindt.
Dat is nog triesterquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:17 schreef kriele het volgende:
Aboutaleb is een prima politicus. Hij durft zijn nek uit te steken en gedurfde beslissingen te nemen. Wat ik dan niet snap dat men uitgerekend een Amsterdams politicus burgermeester van Rotterdam maakt, dan spreek je de onderbuikgevoelens in Rotterdam wel heel erg aan.
Voor Meki is een Marokkaan per definitie moslim. Als hij in deze context de term ´vrijheid van moslims´ gebruikt, spreekt hij dus ook over de vrijheid van Marokkanen. Vandaar.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:05 schreef SCH het volgende:
En dat is voor jou een reden om dezelfde stommiteit te begaan?
Hmm, ik zie niet in waarom het voetbal rivaliteit zou moeten inhouden. Die prutsers worden toch al jaren ingepakt door clubs buiten de Randstad. Verlies verbroedert vaak hč.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:07 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Dat is nog triester![]()
Is er behalve het Feyenoord-Ajax gebeuren nog een (goede?) reden waarom die twee elkaar niet uit kunnen staan?
Heh, er zijn vele redenen waarom Rotterdam en Amsterdam elkaar niet liggen, het voetbal is daar eerder een uitting van als een oorzaak. De rivaliteit tussen R'dam en A'dam gaat best wel diepquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:07 schreef RedDevil085 het volgende:
Dat is nog triester![]()
Is er behalve het Feyenoord-Ajax gebeuren nog een (goede?) reden waarom die twee elkaar niet uit kunnen staan?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heh, er zijn vele redenen waarom Rotterdam en Amsterdam elkaar niet liggen, het voetbal is daar eerder een uitting van als een oorzaak. De rivaliteit tussen R'dam en A'dam gaat best wel diep
Het is mij al sinds tijden duidelijk, maar schijnbaar zijn er nog steeds hele kuddes die gewoon niet (willen) snappen hoe dat werkt, dat het nou juist dit soort dingen zijn die dat onaangepaste gedrag waar men zoveel last van heeft bevorderen .. een soort self fulfilling prophecy zeg maarquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wilders en zijn aanhang willen helemaal niet dat ze meedoen of integreren, ze willen ze weg hebben. Dat lijkt mij toch wel duidelijk zolangzamerhand.
Denk je dat iemand die spioneert daar spontaan mee ophoudt als-ie die status van burger verliest?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 03:18 schreef Superfast het volgende:
[..]
Omdat in het verleden daar vervelende dingen mee zijn gebeurd zoals die agent van Marokkaanse komaf die bleek gegevens door te spelen naar Marokko dus werkt de publieke opinie tegen.
Neuh, maar in R'dam zitten meer r'dammers dan er A'dammers in A'dam zitten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:46 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik krijg altijd de indruk dat de rivaliteit meer van Rotterdamse kant uitgaan dan van Amsterdamse kant, maar dat kan ik mis hebben.
Wat hebt hij jou aangedaan?quote:
Nee dat klopt. De nederlandse wet beoogt ook dat mensen maar 1 nationaliteit hebben. En daar vind ik wel wat voor te zeggenquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:00 schreef maartena het volgende:
Marokkanen kunnen sowieso hun nationaliteit nooit opgeven, en dus zouden als Wilders het wil geen enkele Marokkaan de politiek in kunnen. En trouwens Grieken ook niet, en een 20 tal andere landen.
Klopt, dat is inderdaad de bedoeling van de Nederlandse wetgeving, gelukking is de Nederlandse wetgeving ook intelligent genoeg om te accepteren dat niet ieder land even soepel omspringt met het staatsburgerschap.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee dat klopt. De nederlandse wet beoogt ook dat mensen maar 1 nationaliteit hebben. En daar vind ik wel wat voor te zeggen
Nederland heeft niet van "systeem gewisseld" zoals jij het zo mooi stelt, ze heeft alleen de wet een aantal malen versoepelt. Mensen afkomstig uit bepaalde landen, zoals Marokko, Griekenland en Argentinie, kunnen onder GEEN beding de eigen nationaliteit opzeggen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 07:51 schreef damian5700 het volgende:
Wat is de logica daaraan als ik vaststel, dat jij stelt, dat een andere systeem dan het toestaan van meervoudige nationaliteit onzin is, terwijl verschillende landen er andere systemen op na houden en dichterbij Nederland al vaker het systeem heeft gewisseld?
En nu moet ik meedoen met jouw spelletje, dat jij bedacht hebt en waaraan jij de voorwaarden bepaalt? Ik dacht het niet!
Idd, mensen die loyaliteit afmeten aan papiertjes, pffffquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:48 schreef Vinboy het volgende:
Wat maakt het uit of iemand 2 paspoorten heeft als hij maar een goed bestuurder is van de stad en boven de partijen kan staan,
Da's dan weer leuk voor de farmaceutisch industrie, die kunnen dan weer hun bloeddruk verlagende middelen slijten. Goed voor de economie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:37 schreef CANARIS het volgende:
De PvdA heeft hiermee in Rotterdam natuurljk hun eigen electorale graf gegraven.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen wanneer leefbaar rotterdam zegt dat de pvda Aboutaleb alleen maar naar voren heeft geschoven omdat hij een Marokaan is , wat de leefbaar Roterdam en de wilders mensen rasend maakt en dit bij de pvda natuurlijk hilraische reacties opleverd.
Pssst, iedere ingeschreven inwoner van een Nederlandse gemeente, welk paspoort ze dan ook hebben, mag stemmen. Een, twee of tien paspoorten maakt niet uit.quote:het argument dat iemand met 2 paspoorten geen burgermeester kan worden, zie ik ook zo. Ik vind het jammer voor de marrokanen maar zolang hun land zich zo debiel opsteldt met betrekking tot hun nationaliteit mogen ze van mijn part geen passief (i.t. actief) kiesrecht hebben en dit soort openbare bestuursfuncties krijgen. Dan gaan die Marrokanen maar net zo lang in Rabat lobbyen tot deze dwaze wetgeving verdwenen is.
Een fout signaal om iemand te benoemen die er alles aan gedaan heeft om te integreren? Wat zie jij dan in godsnaam als een positief signaal?quote:Ik vind het ook het foute signaal aan onze lievelings-foute-bevolkingsgroep . Die zullen nu met hun pathetische macho instincten , zich nog verheven voelen ook.
Maar de Nederlandse wet is ook zo geschreven dat er uitzonderingen bestaan, omdat wij in Nederland het verstrekken van de Nederlandse nationaliteit gelijk stellen voor iedereen, en niet afhankelijk laten zijn van een wet uit een ANDER land.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee dat klopt. De nederlandse wet beoogt ook dat mensen maar 1 nationaliteit hebben. En daar vind ik wel wat voor te zeggen
Het wordt nog gekker als kind van een Nederlandse moeder en niet-Nederlandse vader. Al zijn je ouders gescheiden, en ben je in Nederland geboren en door een Nederlandse moeder opgevoed. Je kan geen afstand nemen van bijvoorbeeld je Egyptische nationaliteit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:57 schreef maartena het volgende:
[..]
Nederland heeft niet van "systeem gewisseld" zoals jij het zo mooi stelt, ze heeft alleen de wet een aantal malen versoepelt. Mensen afkomstig uit bepaalde landen, zoals Marokko, Griekenland en Argentinie, kunnen onder GEEN beding de eigen nationaliteit opzeggen.
En aangezien wij in Nederland geen enkele invloed hebben op de Marokkaanse, Griekse, of Argentijnse wet hebben we in Nederland twee keuzes:
1) Ze pertinent de Nederlandse nationaliteit weigeren, gebaseerd op een wet uit hun thuisland.
2) Ze de Nederlandse nationaliteit geven volgens dezelfde wetten als een iedere andere buitenlander die wil naturaliseren, en het behoud van de eigen nationaliteit toestaan.
Ter bevordering van de integratie, lijkt me de tweede optie de beste, zeker gezien de volgende generaties Marokkanen. Na een aantal generaties laat namelijk ook de Marokkaanse koning de nationaliteitskwestie vallen, maar dan moeten ze wel eerst Nederlander kunnen worden.
Maar waarom zouden ze dan NIET kunnen deelnemen aan de Tweede Kamer, een Gemeenteraad, of Burgemeester kunnen worden van een stad? Omdat een of andere achterlijke wet in Marokko hen het niet toestaat de nationaliteit op te geven moeten wij in Nederland de 400.000 Marokkanen (en eigenlijk ook alle Mannelijke Turken door weer een andere wet in Turkije) per definitie uitsluiten van deelname aan de (lokale) overheid? Wat heeft een democratie dan nog voor zin als allochtonen niet actief zouden mogen deelnemen in die democratie?
quote:Nederlandse moeder en niet-Nederlandse vader
Ik ben vķķr 1 januari 1985 geboren uit een Nederlandse moeder en een niet-Nederlandse vader. Ben ik Nederlander?
Indien u vķķr 1 januari 1985 buiten Nederland bent geboren als het wettige, gewettigde of erkende kind van een niet-Nederlandse vader en een Nederlandse moeder, dan heeft u door geboorte niet de Nederlandse nationaliteit verkregen. Onder de werking van de destijds van kracht zijnde Wet op het Nederlanderschap en ingezetenschap (WNI) van 1892 kon een kind het Nederlanderschap alléén ontlenen aan de Nederlandse vader.Indien u vķķr 1 januari 1985 in Nederland bent geboren als het wettige, gewettigde of erkende kind van een niet-Nederlandse vader en een Nederlandse moeder, dan heeft u door geboorte in principe niet de Nederlandse nationaliteit verkregen, tenzij u hierdoor bijvoorbeeld staatloos zou worden omdat u door geboorte de nationaliteit van uw vader niet verkreeg. Als vervolgens tijdens uw minderjarigheid, maar vķķr 1 januari 1985, bleek dat u toch de nationaliteit van uw vader door geboorte had verkregen, dan werd u geacht het Nederlanderschap nimmer te hebben bezeten.
De positie van de (Nederlandse) vrouw in het nationaliteitsrecht is door de inwerkingtreding op 1 januari 1985 van de huidige Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN) aanmerkelijk verbeterd. Sindsdien kan een Nederlandse moeder ook het Nederlanderschap aan haar kinderen doorgeven voor zover deze op of na 1 januari 1985 zijn geboren. Dat de positie van de vrouw in het nationaliteitsrecht niet eerder is gelijkgesteld met die van de man, is gelegen in het belang dat destijds werd gehecht aan het voorkomen van meervoudige nationaliteit en de eenheid van nationaliteit binnen het gezin.
Overigens werd bij Rijkswet van 14 november 1963 een begin gemaakt met de gelijkstelling van de geslachten, doordat bij die wet de onafhankelijke positie van de gehuwde vrouw voor het nationaliteitsrecht werd ingevoerd, zulks in navolging van het Verdrag van New York inzake de nationaliteit van de gehuwde vrouw van 20 februari 1957. Verdere consequenties heeft men toen echter niet onder ogen willen zien. Pas met de invoering van de huidige RWN werd aan het beginsel van gelijkheid der geslachten een groter gewicht toegekend dan aan het belang van het voorkomen van meervoudige nationaliteit.
Om toch enigszins tegemoet te komen aan (nog minderjarige) niet-Nederlandse kinderen van Nederlandse vrouwen die voor 1 januari 1985 zijn geboren, is in artikel 27, tweede lid RWN zoals dat luidde tot 1 april 2003 bepaald dat het niet-Nederlandse kind van een vrouw die Nederlander is, het Nederlanderschap verkrijgt indien het op 1 januari 1985 de leeftijd van 21 jaar nog niet heeft bereikt en niet gehuwd is of is geweest, door het afleggen van een daartoe strekkende (optie)verklaring. Indien het kind de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt, moet de verklaring door de moeder worden afgelegd. De wetgever heeft ervoor gekozen dat deze verklaring alléén kon worden afgelegd van 1 januari 1985 tot 1 januari 1988.
http://www.minbuza.nl/nl/(...)derlandse-vader.html
Ik ook hoor. Maar dit is nou eenmaal de situatie momenteel en ik vind het erg overdreven om er bij Aboutaleb nu weer een punt van te maken, zoals de PVV dat doet, dat hebben we nou wel gehad.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De mens kan slechts één meester gehoorzamen. Dat is op politiek en juridisch gebied het Koninkrijk der Nederlanden. Een burger laat staan politicus kan niet twee landen dienen, omdat de belangen van die twee landen verschillen. Hij zal moeten kiezen voor één land.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vind het feit dat dit uberhaupt ter discussie staat al zum kotsen.![]()
![]()
Blijkbaar is het zo triest gesteld met veel mensen dat zij zich niet kunnen indenken dat je best loyaal kunt zijn aan meerdere landen (zoals zovele Nederlanders die zijn geëmigreerd ook nog altijd vasthouden aan hun Nederlandse identiteit), maar dat dit geen ruk zegt over de capaciteiten van iemand.
Nee, dat valt doorgaans niet mee voor een Groningerquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:51 schreef venomsnake het volgende:
beter zou ik het niet kunnen verwoorden.
Dit vat het wel aardig samen. Einde discussie. Slotje.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:42 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De mens kan slechts één meester gehoorzamen.
Generaliseren... Je bent geen haar beter dan Wilders!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat valt doorgaans niet mee voor een Groninger
Het is onzin natuurlijk . Alsof een kind niet beide ouders kan gehoorzamen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:04 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dit vat het wel aardig samen. Einde discussie. Slotje.
Een geperoxideerde haarquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:06 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Generaliseren... Je bent geen haar beter dan Wilders!
http://www.telegraaf.nl/b(...)er_naar_Rabat__.htmlquote:Wilders: Aboutaleb kan beter naar Rabat
DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders heeft vrijdag felle kritiek geleverd op de komende benoeming van Ahmed Aboutaleb tot burgemeester van Rotterdam. „Een Marokkaan als burgemeester van de tweede stad van Nederland is net zo gek als een Nederlander als burgemeester van Mekka”, liet hij weten.
Aboutaleb kan volgens Wilders „beter burgemeester van Rabat in Marokko” worden dan van Rotterdam. „Met hem erbij is het dus Rabat aan de Maas. Nog even en we krijgen een imam als aartsbisschop. Gekkenwerk.”
De PVV vindt dat Aboutaleb geen burgemeester mag worden, omdat de huidige staatssecretaris van Sociale Zaken behalve een Nederlands ook een Marokkaans paspoort heeft. Volgens de fractie kan een dubbele nationaliteit tot loyaliteitsproblemen leiden.
Ik vind het echt schandalig - echt schandalig. Hoe ziek ben je als je zulke dingen beweert?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:08 schreef Copycat het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)er_naar_Rabat__.html
Wat is Wilders toch ook een knurft.
Sowieso, welk probleem wil men eigenlijk oplossen met het verbieden van 2 paspoorten?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:09 schreef Klopkoek het volgende:
Moet ik de staat wel gehoorzamen? De staat is er voor mij, ik niet voor hen.
Zo triest dat ik alleen maar om kan lachen eigenlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:08 schreef Copycat het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)er_naar_Rabat__.html
Wat is Wilders toch ook een knurft.
Het probleem dat kutMarokkanen als Aboutaleb zich posities op hoge plaatsen kunnen toe-eigenen en vervolgens van binnenuit onze Hollandsche heilstaat ten val brengen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:13 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, welk probleem wil men eigenlijk oplossen met het verbieden van 2 paspoorten?
Don't fix things that ain't broke
Als ik de bijval onder dat artikel lees, vergaat het lachen me al snel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:15 schreef venomsnake het volgende:
Zo triest dat ik alleen maar om kan lachen eigenlijk.![]()
Ongelooflijk, wat een gek is dat zeg.
quote:Meneer Wilders,Normaal gesproken word ik niet snel persoonlijk. Maar nu maak ik graag een uitzondering. Ik vind u eigenlijk een eng mannetje. En mijn mening wordt steeds vaker en sterker bevestigt als u dit soort uitspraken blijft doen.Bekijk het positief zou ik zo zeggen. Dit is een integratie zoals integratie bedoeld is. Enne weet u zeker dat een Nederlander geen burgemeester van Rabat mag worden?
quote:Aboutaleb is een van de meest integere politici in Nederland. Kan Wilders nog een voorbeeld aan nemen.Burgemeester van Venlo is nog te hoog gegrepen voor die peroxide zot.
quote:Heb sympathie voor Wilders, maar dit behoort echt tot de categorie "overdreven reacties". In een stad met meer dan 100 nationaliteiten zou Aboutaleb prima passen. Ik geef hem het voordeel van de twijfel, al zag ik liever ook de heer Leers op die post zitten.
quote:Het is een gedurfde benoeming. Het is ook een ambitieuze benoeming. Hopelijk kan A. het waar maken en kan hij de mensen in R'dam verbinden en gaat hij niet ten onder in de multiculturele slangen kuil.
quote:Wat weer een kinderachtig gezeur van Wilders! Is er eindelijk een succesvolle Marokkaan, is het weer niet goed! Ik word zo moe van deze man, laat hem een eigen bananenrepubliekje beginnen, kan hij daar zijn idiote ideeīŋ½n uitvoeren.
quote:Meneer Wilders, de Marokkaanse nationaliteit kan je niet inleveren, dat is īŋ½īŋ½n. En ten tweede: een imam als aarsbisschop? Dit doet vermoeden dat u niet doorheeft dat de RK kerk iets anders is dan een moskee. Als u dat al door elkaar haalt, hoop ik dat u vanavond het goede huis binnengaat. Het doet mij in elk geval twijfelen aan uw algemene ontwikkeling en geestelijke vermogens.
quote:Mag ik de heer Wilders er op wijzen dat in 1837 een Amerikaan met een Nederlandse achtergrond, Martin van Buren, president van de VS werd? Dat is weer eens wat anders dan de burgemeester van Rabat. En ook nog een 180 jaar eerder.
Dat is nog erger inderdaad..quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:16 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als ik de bijval onder dat artikel lees, vergaat het lachen me al snel.
Idd, lijkt op een plaat die blijft hangen gaat bijna nergens anders meer overquote:
Selectief quoten is SCH kampioen in.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:44 schreef Klopkoek het volgende:
Owja SCH, het kan ook zijn dat De Telegraaf zijn moderatiebeleid heeft aangepast. In het verleden waren ze nogal selectief in het toe laten van reacties
Kijk, hier ben ik het dus wel mee eens. De wet is, zoals die nu is en dan maakt het wmb niet uit of je putjesschepper of burgemeester bent.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ook hoor. Maar dit is nou eenmaal de situatie momenteel en ik vind het erg overdreven om er bij Aboutaleb nu weer een punt van te maken, zoals de PVV dat doet, dat hebben we nou wel gehad.
Ja, ik denk ook dat veel mensen zich totaal niet realiseren dat de nationaliteit van iemand ook ligt bij de wet van het andere land, en niet alleen bij de Nederlandse wet. Je komt nooit om uitzonderingen heen, en in België snappen ze dat eindelijk en hebben ze in 2007 de dubbele nationaliteit weer ingevoerd, omdat het eigenlijk niet anders kon.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:18 schreef _Vulcanus_ het volgende:
Het wordt nog gekker als kind van een Nederlandse moeder en niet-Nederlandse vader. Al zijn je ouders gescheiden, en ben je in Nederland geboren en door een Nederlandse moeder opgevoed. Je kan geen afstand nemen van bijvoorbeeld je Egyptische nationaliteit.
Vanuit legaal oogpunt gezien is hij Nederlander, en is hij in de grondwet 100% gelijk aan alle andere Nederlanders, inclusief de rechten om een politieke functie te mogen bekleden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:03 schreef sgeitgeit het volgende:
Aboutaleb is geen nederlandse marokkaan maar een marokkaanse nederlander.
Wezenlijk verschil.
Het probleem in deze is dat wanneer hij kiest voor Nederland, en zijn Marokkaanse paspoort in de Nieuwe Waterweg flikkert, dat Marokko zegt: "Boeiend. Je bent nog steeds Marokkaan". De reden dat er voor Marokkanen de uitzondering bestaat dat ze de eigen nationaliteit mogen behouden is dat er geen enkele mogelijkheid is om de Marokkaanse nationaliteit af te staan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:42 schreef Scaurus het volgende:
De mens kan slechts één meester gehoorzamen. Dat is op politiek en juridisch gebied het Koninkrijk der Nederlanden. Een burger laat staan politicus kan niet twee landen dienen, omdat de belangen van die twee landen verschillen. Hij zal moeten kiezen voor één land.
Even los van wat er wettelijk allemaal mogelijk is; ook als het wél mogelijk zou zijn om de Marokkaanse identiteit in te leveren zou dat niets zeggen over de loyaliteit van Aboutaleb ten opzichte van Marokko.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:12 schreef maartena het volgende:
[..]
Het probleem in deze is dat wanneer hij kiest voor Nederland, en zijn Marokkaanse paspoort in de Nieuwe Waterweg flikkert, dat Marokko zegt: "Boeiend. Je bent nog steeds Marokkaan". De reden dat er voor Marokkanen de uitzondering bestaat dat ze de eigen nationaliteit mogen behouden is dat er geen enkele mogelijkheid is om de Marokkaanse nationaliteit af te staan.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:14 schreef Knip het volgende:
Karim was zo een voorbeeld. Een rasechte Kutmarokkaaan. Bontkraagje, opgeschoren haar, hasjhandelen, de loverboy uithangen, met kransen voetballen, vrouwen in het winkelcentrum uitschelden voor hoer, 1 x per jaar 4 weken alleen 's avonds eten...
Tot de dag dat hij een keer per ongeluk zijn Marokkaanse paspoort verloren was. Hij had de rits van zijn jas open laten staan en het ding is uit zijn zak gevallen. Hoogstwaarschijnlijk met de gevallen bladeren mee opgeveegd door de Gemeentereiniging.
Karim was op slag bekeerd tot modelallochtoon. Hij sprak fatsoenlijk Nederlands, hij ging werken en in de avonduren studeren (een fatsoenlijke studie, economie of zo, in ieder geval een studie waar men in Nederland heel veel aan heeft). Hij sprak netjes met twee woorden, hij maakte surprises en rijmpjes met Sinterklaas, hij dronk in het weekend wel eens een biertje, hij wist wie Victor Baarn was, kortom iedereen kon van hem houden.
Waar het verlies van een paspoort allemaal goed voor kan zijn...
Voor PVV&co is het voordeel dat het de integratie saboteert.. ze zijn immers tegen de integratie van bepaalde herkomsten..quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:33 schreef Mutant01 het volgende:
. Nu vraag ik mij af wat het voordeel hiervan is en hoe dit de integratie zou bevorderen.
Dat is weer iets te veel van het goedequote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Haha precies!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:57 schreef PDOA het volgende:
Blijkt maar weer eens dat Wilders gewoon een ordinaire racist is. Misschien moeten ze die Hongaarse sloerie van Wilders ook maar eens doorlichten, die zal vast ook een dubbel paspoort hebben.
Inderdaad, die Sorensen sleept er ook vanalles met de haren bij.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:51 schreef Klopkoek het volgende:
Op België hadden ze er ook een item over:
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek?mode=popupplayer&clickedMediaId=http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.399453&fullscreen=false
Sorensen... wat een trieste rukker. "Toen Pim het zei was het een extremist, zegt Aboutaleb iets dan is het een gezonde kerel"
Bah, wat een frustratie bij Sorensen. Bovendien zijn het leugens.
Formeel wordt de dubbele nationaliteit niet erkend in Nederland. Wel kent ons land tal van uitzonderingen. Tussen 1992 en 1997 was er ook nog eens een gedoogbeleid waar de wetgeving op het gebied van de dubbele nationaliteit niet werd nageleefd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:57 schreef maartena het volgende:
[..]
Nederland heeft niet van "systeem gewisseld" zoals jij het zo mooi stelt, ze heeft alleen de wet een aantal malen versoepelt. Mensen afkomstig uit bepaalde landen, zoals Marokko, Griekenland en Argentinie, kunnen onder GEEN beding de eigen nationaliteit opzeggen.
Bron (scroll naar 14).quote:Heeft de ministerraad op voorstel van minister Hirsch Ballin van Justitie ingestemd met een wetsvoorstel waarin een aantal nationaliteitsrechtelijke kwesties wordt geregeld. De wijzigingen worden verwerkt in de Rijkswet op het Nederlanderschap.
Het wetsvoorstel berust op praktische en juridische argumenten. Net als in de huidige wet zal het uitgangspunt zijn dat wie het Nederlanderschap verwerft, afstand moet doen van zijn oude nationaliteit door middel van een afstandsverklaring. De bestaande uitzonderingen op deze hoofdregel blijven in het nieuwe voorstel op één na behouden. De afstandsverklaring wordt ingevoerd voor immigranten van de tweede generatie die meerderjarig zijn en voor het Nederlanderschap kunnen opteren. Het gaat daarbij om meerderjarigen die al sinds hun vroege jeugd in Nederland wonen.
Maar hoe je het ook went of keert, je komt er NIET onderuit dat Marokko een achterlijke wet heeft. En als je dan tussen de keuze staat van pertinent de Nederlandse nationaliteit weigeren voor alle komende generaties, en het toekennen van de Nederlandse nationaliteit met een uitzondering, dan lijkt me de laatste methode toch verstandiger.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 00:28 schreef damian5700 het volgende:
Met andere woorden een iets ander verhaal dan dat jij schetst.
Inderdaad..... eerst wilde hij van alle buitenlanders de dubbele nationaliteit schrappen. (En eigenlijk wil hij dat nog steeds....) Toen werd bekend dat notabene zijn vrouw zowel de Hongaarse als de Nederlandse nationaliteit draagt, en toen was het ineens.... "alleen als je een publieke functie bekleed".quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:12 schreef Mazu het volgende:
O ja Wilders vrouw is een Hongaarse was het niet ? Laat hem daar eerst naar kijken..beetje hypocriet dan om die dubbele nationaliteit aan te halen, is het niet?
Aboutaleb kan zijn werk gewoonweg doen. Eerst als wethouder, vervolgens als staatssecretaris en nu als burgemeester.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 00:47 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar hoe je het ook went of keert, je komt er NIET onderuit dat Marokko een achterlijke wet heeft. En als je dan tussen de keuze staat van pertinent de Nederlandse nationaliteit weigeren voor alle komende generaties, en het toekennen van de Nederlandse nationaliteit met een uitzondering, dan lijkt me de laatste methode toch verstandiger.
Als je iemand namelijk de Nederlandse pertinent weigert gebaseerd op een achterlijke wet in Marokko, dan worden zijn kinderen weer eerst Marokkaan, en mogen die kleutertjes pas na 5 jaar Nederlander worden. Als de ouders Nederlander zijn met behoud van Marokkaanse nationaliteit, dan zijn ze meteen Nederlander, tevens met behoud van Marokkaanse nationaliteit. Echter, over een aantal generaties (en ik heb het getal 4 wel eens gehoord van Marokkanen maar dat weet ik niet zeker) beschouwt Marokko die "Marokkanen" niet meet als Marokkanen, en valt de nationaliteit vanzelf af.
Marokkanen zullen nooit integreren als je ze pertinent de Nederlandse nationaliteit gaat weigeren omdat hun land een rare wet heeft. En ga jij in 2020 maar eens aan een kleutertje waarvan de overgrootvader in 1960 naar Nederland kwam uitleggen dat hij geen Nederlander is, WANT de Nederlandse regering wilde aan zijn papa de Nederlandse nationaliteit niet geven.
We komen zo nergens. De enige oplossing om Marokkanen te laten meedoen in de politiek, en de maatschappij is het tolereren van die andere nationaliteit, en de huidige wet stelt dat ook vast. Waarom de heer Aboutaleb zijn werk niet zou kunnen doen vanwege dat papiertje, daar zakt mijn broek dan ook vanaf.
Dit klopt niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 00:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Inderdaad..... eerst wilde hij van alle buitenlanders de dubbele nationaliteit schrappen. (En eigenlijk wil hij dat nog steeds....) Toen werd bekend dat notabene zijn vrouw zowel de Hongaarse als de Nederlandse nationaliteit draagt, en toen was het ineens.... "alleen als je een publieke functie bekleed".
Welnu, de Hongaarse nationaliteit raak je inderdaad ook niet zomaar kwijt, hiervoor moet je speciaal verzoek doen in Hongarije. Dat kan allemaal zonder al te veel problemen, dus mevrouw had allang van haar nationaliteit af kunnen zijn. Anders dan Marokko, waar het gewoon NIET kan.
Dit ook nietquote:
quote:Welnu, de Hongaarse nationaliteit raak je inderdaad ook niet zomaar kwijt, hiervoor moet je speciaal verzoek doen in Hongarije. Dat kan allemaal zonder al te veel problemen, dus mevrouw had allang van haar nationaliteit af kunnen zijn. Anders dan Marokko, waar het gewoon NIET kan.
Eens. Volgens mij is Aboutaleb ook helemaal niet zo van het knuffelen en is hij juist voor een harde aanpak van raddraaiers.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:33 schreef DJKoster het volgende:
Waar mensen zich druk over kunnen maken..
Al heeft ie van 100 landen een paspoort op zak, als hij zich gedraagt als een Nederlander, goed functioneert etc.is zo'n buitenlands paspoort niet meer dan een stom papiertje.
En in sommige gevallen kun je niet eens een paspoort inleveren
http://www.coe.int/T/E/Le(...)20LV%20of%201993.aspquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 07:21 schreef sgeitgeit het volgende:
Dit ook niet
Wat klopt er precies niet?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 00:55 schreef damian5700 het volgende:
Dit klopt niet.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)e_solliciteren_.htmlquote:Tegenkandidaat en burgemeester van Maastricht Gerd Leers had zich volgens de krant donderdagochtend, dus voor de keuze van de gemeenteraad, teruggetrokken nadat minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) hem had verteld dat hij als tweede op de voordracht was geplaatst.
Wees specifieker. Ik ga geen complete site uitpluizen voor jou terwijl ik andere ervaringen heb.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 08:09 schreef maartena het volgende:
[..]
http://www.coe.int/T/E/Le(...)20LV%20of%201993.asp
Waarom ben jij loyaal aan Turkije dan of is nationalisme alleen voor allochtonen toegestaan?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 07:30 schreef Devrim_ het volgende:
Mensen die denken dat loyaliteit afhangt van een papiertje sporen niet
Dat jij meent te kunnen denken voor Wilders en jouw hersenspinsels als waarheid de wereld inslingert.quote:
Wat heeft dat te maken met de burgervader van Rotterdam?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 09:44 schreef sgeitgeit het volgende:
Maargoed, Europa krijgt nog een vette kluif aan ziektekosten, verzorging en niet specifiek te noemen zaken van marokkanen in de nabije toekomst te verwerken zoals ik gisteren op het nieuws zag.
En we hebben te maken met Marokkanen als Aboutaleb die graag hard willen werken. Als wij ze dat tenminste gunnen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 09:44 schreef sgeitgeit het volgende:
Maargoed, Europa krijgt nog een vette kluif aan ziektekosten, verzorging en niet specifiek te noemen zaken van marokkanen in de nabije toekomst te verwerken zoals ik gisteren op het nieuws zag.
section 8 .. Waiver .. daar blijkt dat het wel kan maar een heel gedoe isquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 09:34 schreef sgeitgeit het volgende:
[..]
Wees specifieker. Ik ga geen complete site uitpluizen voor jou terwijl ik andere ervaringen heb.
ooh, ze mogen wel werken hoor, daar niet van, maar ze moeten wel hun plaats kennen natuurlijk .. achter het karretje met schoonmaakspullen bvb, niet achter een bureau in een voorgevormde leren stoelquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 10:50 schreef SCH het volgende:
[..]
En we hebben te maken met Marokkanen als Aboutaleb die graag hard willen werken. Als wij ze dat tenminste gunnen.
Een dubbel paspoort is gewoon toegestaan, dus de PVV moet ophouden met zeiken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 01:26 schreef Superfast het volgende:
Terecht dat Wilders hierover kamervragen gaat stellen
Ik vind het juist enigzins verontrustend dat slechts 45% positief tegenover de benoeming van Aboutaleb staat.quote:Op zondag 19 oktober 2008 12:53 schreef Vinboy het volgende:
Op peil.nl is een onderzoek te lezen over de benoeming van Aboutaleb 45% is positief en 28% is negatief terwijl 26% neutraal is. Ik weet niet waar ze dit onderzoek gehouden hebben maar zeker niet in de Rotterdamse cafés want daar hoorde ik maar een klein deel van de mensen zich positief uitlaten over de nieuwe burgervader.
Het onderzoek is te lezen op www.peil.nl
Ik vind het nog best veel.quote:Op zondag 19 oktober 2008 12:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind het juist enigzins verontrustend dat slechts 45% positief tegenover de benoeming van Aboutaleb staat.
Maar alle redenen om tegen Aboutaleb als burgemeester te zijn, zijn gebaseerd op onderbuikgevoelens (dubbel paspoort en Marokkanen kwestie) of irrationele argumenten (wéér een PvdA burgemeester in een grote stad), dan vind ik 55% die twijfelt of niet met de benoeming eens is toch best veel.quote:
28 is negatief, daar moet je vooral naar kijken. De rest geeft hem het voordeel van de twijfel, ruime meerderheid dus.quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar alle redenen om tegen Aboutaleb als burgemeester te zijn, zijn gebaseerd op onderbuikgevoelens (dubbel paspoort en Marokkanen kwestie) of irrationele argumenten (wéér een PvdA burgemeester in een grote stad), dan vind ik 55% die twijfelt of niet met de benoeming eens is toch best veel.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:00 schreef maartena het volgende:
[..]
Eensch.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 02:00 schreef maartena het volgende:
[..]
Apart zeg.quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar alle redenen om tegen Aboutaleb als burgemeester te zijn, zijn gebaseerd op onderbuikgevoelens (dubbel paspoort en Marokkanen kwestie) of irrationele argumenten (wéér een PvdA burgemeester in een grote stad), dan vind ik 55% die twijfelt of niet met de benoeming eens is toch best veel.
Goh zeg. Heb je dat helemaal zelf uitgedokterd op een boerenfeestje?quote:Op zondag 19 oktober 2008 12:55 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Een dubbel paspoort is gewoon toegestaan, dus de PVV moet ophouden met zeiken.
Goh zeg. Heb je dat helemaal zelf uitgedokterd op een boerenfeestje?quote:Op zondag 19 oktober 2008 12:55 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Een dubbel paspoort is gewoon toegestaan, dus de PVV moet ophouden met zeiken.
Verontrustend?quote:Op zondag 19 oktober 2008 12:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind het juist enigzins verontrustend dat slechts 45% positief tegenover de benoeming van Aboutaleb staat.
Schijnbaar heeft een groter gedeelte van de Nederlanders moeite met het feit dat een Marokkaan burgemeester wordt, of dat een PvdA-er burgemeester wordt, dan dat ik had verwacht.
Maar als Rotterdam had gekozen voor een CDA-er omdat er nu eenmaal al zoveel PvdA-burgemeesters zijn dan was het ook weer niet goed geweest want op dergelijke gronden mag je niet kiezen voor zo'n belangrijke functie.
En dat domme volk van de pvv heeft nog steeds niet door dat ze voor dat dubbele paspoort verhaal niet in de 2de kamer moeten zijn,maar in Marokko, die staan immers niet toe dat je je Marrokkaanse paspoort inlevert.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:55 schreef -Marcel het volgende:
De Tweede Kamer heeft geen enkele behoefte aan een debat over de voordracht van staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) als burgemeester van Rotterdam. De PVV vroeg vandaag een spoeddebat aan, maar kreeg daarvoor geen enkele steun.
Geen Kamerdebat over voordracht Aboutaleb
Jammer voor de nietsnutten dat er wel wat beters te doen valt dan dubbele paspoorten verbieden.
Ik vind jou nog stommer omdat je het verband niet ziet tussen oorzaak en gevolg.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 21:33 schreef ethiraseth het volgende:
Het is me wat, de landelijke regering wilt niet debatteren over een gemeentelijk besluit.![]()
Stomme PVV moet eens leren waar hun werkterrein ligt, want ze begeven zich telkens op het terrein van de gemeente.
Volgens mij worden burgemeesters nog altijd door de Kroon benoemd hoorquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 21:33 schreef ethiraseth het volgende:
Het is me wat, de landelijke regering wilt niet debatteren over een gemeentelijk besluit.![]()
Stomme PVV moet eens leren waar hun werkterrein ligt, want ze begeven zich telkens op het terrein van de gemeente.
Borrelpraat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:29 schreef Sakura het volgende:
[..]
En dat domme volk van de pvv heeft nog steeds niet door dat ze voor dat dubbele paspoort verhaal niet in de 2de kamer moeten zijn,maar in Marokko, die staan immers niet toe dat je je Marrokkaanse paspoort inlevert.
Sterker nog, zelfs als je hier geboren en getogen bent en toevallig Marrokkaanse ouders hebt, krijg je een Marrokkaans paspoort opgedrongen.
pvv![]()
![]()
Waarom is 'weer een PvdA burgemeester in een grote stad' een irrationeel argument?'quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Omdat dat er niet toe doet. Het gaat om z'n kwaliteiten, en dat staat los van de politieke voorkeur van de persoon in kwestie naar mijn mening.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 14:37 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Waarom is 'weer een PvdA burgemeester in een grote stad' een irrationeel argument?'
Jij kan het weten.quote:
De benoeming wel, de voordracht niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:47 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Volgens mij worden burgemeesters nog altijd door de Kroon benoemd hoor
quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 21:33 schreef ethiraseth het volgende:
Omdat iedereen altijd tegen positieve discriminatie is met het idee "de juiste man op de juiste plaats"?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 14:37 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Waarom is 'weer een PvdA burgemeester in een grote stad' een irrationeel argument?'
Moet ik hier eigenlijk wel op reageren?quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:33 schreef sgeitgeit het volgende:
[..]
Verontrustend?
Je zou er zelf mee eens zijn als Kim Yong burgemeester zou zijn.
Verrassend, nu is dat vodje papier ineens wel belangrijk?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 17:42 schreef _MRK_ het volgende:
[..]
Moet ik hier eigenlijk wel op reageren?Sinds wanneer heeft Kim Yong een Nederlands paspoort en woont hij in Nederland?
Nog nooit van "druk uitoefenen" gehoord?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:17 schreef SCH het volgende:
Goed dat Sorensen tot bezinning is gekomen al blijven het absurde uitspraken waarvoor hij eigenlijk zou moeten aftreden. Om je nu te verschuilen achter "ik was woedend", en "het volk denkt ook zo" - is treurig. Bovendien zegt hij dat helemaal zichzelf was toen hij dat zei wat het pas echt erg en verontrustend maakt.
Met racistische opmerkingen? Dat hoort een volksvertegenwoordiger niet te doen. Hij heeft het terug genomen maar wat mij betreft veel te laat.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:46 schreef sgeitgeit het volgende:
[..]
Nog nooit van "druk uitoefenen" gehoord?
Ok, bij lokale politiek maakt ideologie vaak minder uit, maar ik vind wel degelijk dat politieke kleur van invloed is op kwaliteiten.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Omdat dat er niet toe doet. Het gaat om z'n kwaliteiten, en dat staat los van de politieke voorkeur van de persoon in kwestie naar mijn mening.
Als Gerd Leers beter was geweest was hij het geworden en dat is een CDA-er. Maar de commissie die hierover heeft besloten heeft anders beslist.
Politieke kleur is niet hetzelfde als huidskleur.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 17:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
Omdat iedereen altijd tegen positieve discriminatie is met het idee "de juiste man op de juiste plaats"?
Ik denk ook omdat het CDA wat betreft burgemeestersposten bepaald niet mag klagen.
Wat is daar verrassend aan ? Natuurlijk is het hebben van dat Nederlandse vodje wel belangrijk, dat moet je hebben, anders mag je niet mee doen in de Nederlandse politiek, wat je voor de rest nog hebt aan vodjes papier, dat is hetgeen wat onbelangrijk is ..quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:45 schreef sgeitgeit het volgende:
[..]
Verrassend, nu is dat vodje papier ineens wel belangrijk?
nietquote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:40 schreef arjan1212 het volgende:
wanneer is dat debat?
Een burgemeester is geen politicus, maar een bestuurder, dus net zo min relevant.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:54 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Politieke kleur is niet hetzelfde als huidskleur.
Een motie moet ondersteund worden door minstens 5 Kamerleden (deze hoeven overigens niet per se allemaal voor de motie te zijn), voor een spoeddebat is de ondersteuning van minstens 30 Kamerleden nodig. Voor een amendement is ondersteuning van 1 Kamerlid, de indiener, voldoende.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:51 schreef Klopkoek het volgende:
Voor het indienen van een motie heb je 9 zetels nodig, voor het houden van een spoeddebat 30 zetels
Die lijkt vooral door zijn eigen partij bij monde van Pastors en van Sluis uitgeoefend te zijn dan. Die zien Aboutaleb namelijk wel zitten. Met name van Sluis had geen goed woord over voor de manier waarop Sorensen meende te moeten reageren.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:46 schreef sgeitgeit het volgende:
Nog nooit van "druk uitoefenen" gehoord?
Oh mijn god. Bloemlezing!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sorensen reageert wel vaker primair en wijzijgt dat naderhand, toen LR nog een forum had waar hij op postte was dat schering en inslag.
Misschien moet dat maar eens veranderen dan.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Een burgemeester is geen politicus, maar een bestuurder, dus net zo min relevant.
Iemand die voornamelijk de vergadering voorzit en lintjes doorknipt?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:37 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Misschien moet dat maar eens veranderen dan.
NRCquote:Rotterdam, 20 okt. Leefbaar Rotterdam heeft een verkapte overwinning behaald met de voordracht van Ahmed Aboutaleb als burgemeester van Rotterdam. Dat zegt Marco Pastors, die namens Rotterdams grootste oppositiepartij (veertien zetels) zitting had in de voorbereidende vertrouwenscommissie. „Op het integratiedossier zit Aboutaleb dichter bij ons dan bij zijn eigen PvdA.”
Pastors’ woorden staan haaks op uitlatingen die zijn fractievoorzitter Ronald Sørensen donderdag in diverse media deed, nadat de gemeenteraad had gekozen voor de in Marokko geboren politicus. Sørensen hekelde onder meer het feit dat de huidige staatssecretaris van Sociale Zaken een dubbele nationaliteit heeft. Daarnaast noemde hij Aboutaleb „een representant van een groep die in heel Nederland en in Rotterdam problemen veroorzaakt”.
[..]
U heeft altijd gezegd: ik hoop het in de vertrouwenscommissie op een akkoordje met PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst te kunnen gooien. Is dat gelukt?
„Nee, in de zin dat we weliswaar beiden op dezelfde twee namen uitkwamen, en het is dus over 22 kandidaten wél eens waren. Maar wij zijn beiden zo eigenwijs dat onze volgorde verschilde: ik had Van Sluis op één, hij op twee, net als de rest. Prima, heb ik vervolgens gezegd, maar dan moeten de andere partijen ook accepteren dat we ‘de hele Aboutaleb’ krijgen en niet de halve. Dat hebben ze toegezegd. Deze burgemeester gaan we straks dus geen pleister op de mond plakken, deze burgemeester geven we de ruimte. Oķk – en misschien wel vooral – op het integratiedossier. Ook op het moment dat Aboutaleb zijn eigen minister van Integratie voor de voeten loopt. Sterker nog: dat verwachten we van hem, gelet op de problemen hier in Rotterdam.”
Het blijft een spannende keuze.
„Klopt, en het zal de komende jaren ook heel erg spannend worden, want zo heel veel bestuurlijke ervaring heeft Aboutaleb nu ook weer niet. Maar, en laat dat duidelijk zijn: dat risico hebben de anderen genomen, niet wij.’’
En tussen Sørensen en u komt het vanavond allemaal weer goed?
„Absoluut, daar twijfel ik geen moment aan. Ronald en ik kennen elkaar al ruim zes jaar, we hebben elkaar dagelijks aan de lijn. Hij heeft alleen iets meer tijd nodig om te beseffen wat ik al weet. Dat Aboutaleb een hele interessante kandidaat-burgemeester is, beter dan al die ‘veilige’ opties die ook ter tafel hebben gelegen: Gerd Leers en Geert Dales. Vergeet niet dat een groot deel van de Marokkanen hier in Rotterdam zich ook wel even op het achterhoofd zal krabben bij deze burgemeester. ‘Wie niet wil, kan zijn koffers pakken’; dat is de insteek van Aboutaleb. In die opvatting steunen wij hem van harte.’’
Volgens mij heeft het met huidskleur niet veel van doen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:33 schreef Zith het volgende:
Dus de oud-partij van Messias Fortuyn is voor, en de Wilderianen tegen - laat goed het verschil in niveau zien tussen fortuyn en wilders; wilders kijkt niet voorbij het kleurtje.
- nationaliteit, geloof, etc... Vul het maar in. Feit is wel dat Wilderianen tegen zijn omdat het deze persoon van oorsprong uit marokko komt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:40 schreef cultheld het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het met huidskleur niet veel van doen.
Officieel gaat het hen om het feit dat hij een dubbele nationaliteit heeft. Ik vraag me wel af hoe groot de kritiek zou zijn als het de Nederlandse en de Amerikaanse of de Nederlandse en de Israëlische zouden betreffen, maar dat terzijde. Sörensen ging nog een stapje verder door te claimen dat Aboutaleb niet in staat zou zijn om de problemen met Marokkaanse jongeren aan te pakken omdat hij zelf van Marokkaanse komaf is. Pastors beoordeelt Aboutaleb simpelweg op z'n politieke opvattingen en daden.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:10 schreef Zith het volgende:
[..]
- nationaliteit, geloof, etc... Vul het maar in. Feit is wel dat Wilderianen tegen zijn omdat het deze persoon van oorsprong uit marokko komt.
Ja, dat klopt. Maar Wilders is anders dan zijn volgers. Hij weet meer van de islam dan menig cultuurrelativist; dat valt moeilijk te ontkennen. Ik ben het overigens alles behalve eens met zijn vermeende oplossingen, maar ik kan niet ontkennen dat hij de problemen die hij benoemt met feiten staaft.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:10 schreef Zith het volgende:
[..]
- nationaliteit, geloof, etc... Vul het maar in. Feit is wel dat Wilderianen tegen zijn omdat het deze persoon van oorsprong uit marokko komt.
Ik weet nog meer van de Islam dan Wilders. En nu?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:36 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar Wilders is anders dan zijn volgers. Hij weet meer van de islam dan menig cultuurrelativist; dat valt moeilijk te ontkennen. Ik ben het overigens alles behalve eens met zijn vermeende oplossingen, maar ik kan niet ontkennen dat hij de problemen die hij benoemt met feiten staaft.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weet nog meer van de Islam dan Wilders. En nu?
Het is niet de eerste keer dat in een discussie m.b.t. de tweede nationaliteit een tegenstander daarvan als ik hem informeer van mijn twee nationaliteiten mij verteld: "Ja, maar dat is anders."quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:23 schreef Monolith het volgende:
Ik vraag me wel af hoe groot de kritiek zou zijn als het de Nederlandse en de Amerikaanse of de Nederlandse en de Israëlische zouden betreffen, maar dat terzijde.
Het gaat mij er om dat dat z'n kracht is. Andere kamerleden vallen hem op veel aan, maar nooit op wat hij benoemt. Als hij aan specifieke voorbeelden uit de islamitische wereld memoreert, wordt hij zelden tegengesproken omdat andere kamerleden er simpelweg geen verstand van hebben. Daar moet je hem toch de credits voor geven, ondanks dat zijn vermeende oplossingen regelmatig lachwekkend zijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weet nog meer van de Islam dan Wilders. En nu?
Dat is natuurlijk onzin. Andere Kamerleden spreken hem niet tegen omdat de argumenten die hij aandraagt, zijn standpunten nooit onderbouwen. Een voorbeeld is zijn gejank tegen Aboutaleb, waarbij hij lekker schreeuwt dat hij maar in Rabat burgemeester moet worden. Nogal logisch dat Kamerleden daar niets over zeggen, omdat het voor ieder weldenkend mens nergens op slaat. De enige die er juist geen verstand van heeft, is Wilders zelf. De kennis die hij heeft is overduidelijk "internet-kennis", vandaar ook dat hij de term dhimmi bijvoorbeeld te pas en te onpas gebruikt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:16 schreef cultheld het volgende:
[..]
Het gaat mij er om dat dat z'n kracht is. Andere kamerleden vallen hem op veel aan, maar nooit op wat hij benoemt. Als hij aan specifieke voorbeelden uit de islamitische wereld memoreert, wordt hij zelden tegengesproken omdat andere kamerleden er simpelweg geen verstand van hebben. Daar moet je hem toch de credits voor geven, ondanks dat zijn vermeende oplossingen regelmatig lachwekkend zijn.
Zo lust ik er nog wel een paar. Als dat zo was, hadden ze alles wat hij uitkraamde allang met vrijwel de hele kamer als onzinnig afgeserveerd. Zodra hij echter gaat refereren aan ervaringen in Libanon, Jemen en allerlei studiereizen, kunnen ze hem niet tegenspreken. Ze kunnen wel zeggen dat het niet bijdraagt aan de oplossingen, maar ik had het dan ook over het benoemen van bepaalde problemen (in de islamitische wereld).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Andere Kamerleden spreken hem niet tegen omdat de argumenten die hij aandraagt, zijn standpunten nooit onderbouwen.
Uhm, alles wat hij uitkraamde werd ook (en nu nogsteeds) als onzinnig af geserveerd. Zijn kennis is gewoon zeer zeer zeer beperkt. Hij weet nagenoeg niets over de Islamitische cultuur, hoewel hij wel pretendeert er iets over te weten. Dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:33 schreef cultheld het volgende:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar. Als dat zo was, hadden ze alles wat hij uitkraamde allang met vrijwel de hele kamer als onzinnig afgeserveerd. Zodra hij echter gaat refereren aan ervaringen in Libanon, Jemen en allerlei studiereizen, kunnen ze hem niet tegenspreken. Ze kunnen wel zeggen dat het niet bijdraagt aan de oplossingen, maar ik had het dan ook over het benoemen van bepaalde problemen (in de islamitische wereld).
Vreemd dat o.a. Ben Bot er anders over denkt. In de HP/De Tijd werd Wilders door enkele prominente politici (ik weet zo even niet wie) zelfs geroemd om zijn dossierkennis. Het onderschatten van Wilders is zo ongeveer het domste wat zijn tegenstanders kunnen doen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uhm, alles wat hij uitkraamde werd ook (en nu nogsteeds) als onzinnig af geserveerd. Zijn kennis is gewoon zeer zeer zeer beperkt.
Dat is niet zo vreemd hoor. Hij zal vast wel dossierkennis hebben m.b.t bepaalde onderwerpen, maar die kennis laat hij in publieke debatten niet zien. Althans, ik kan het met de grootste moeite niet achterhalen. Waar zie jij hem als "deskundige" in dan? Of denk je dat als iemand veel over de Islam praat, diegene er dan zeer veel over weet. Want zo lijk je haast te redeneren, zonder daadwerkelijk naar de inhoud te kijken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:57 schreef cultheld het volgende:
[..]
Vreemd dat o.a. Ben Bot er anders over denkt. In de HP/De Tijd werd Wilders door enkele prominente politici (ik weet zo even niet wie) zelfs geroemd om zijn dossierkennis. Het onderschatten van Wilders is zo ongeveer het domste wat zijn tegenstanders kunnen doen.
Hij is geen Arabist of imam, maar hij heeft de Koran gelezen, jarenlang in Jemen en Libanon gewoond en deelgenomen aan allerlei studiereizen in het Midden-Oosten. Ook is zijn favoriete (het lijkt haast een obsessie voor hem) tv-zender die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet zo vreemd hoor. Hij zal vast wel dossierkennis hebben m.b.t bepaalde onderwerpen, maar die kennis laat hij in publieke debatten niet zien. Althans, ik kan het met de grootste moeite niet achterhalen. Waar zie jij hem als "deskundige" in dan? Of denk je dat als iemand veel over de Islam praat, diegene er dan zeer veel over weet. Want zo lijk je haast te redeneren, zonder daadwerkelijk naar de inhoud te kijken.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Heel veel mensen hebben dat soort ervaringen tot hun beschikking en in hun achterhoofd. Zo'n anderhalf miljard mensen lezen de Koran, tientallen miljoenen bekijken die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender. En nog eens honderden miljoenen wonen in een Islamitisch land of studeren daar. Het is dus helemaal niet zo bijzonder en zeker geen uitzondering. Dergelijke ervaringen maken je niet zomaar deskundig. Ik weet ook waar ik over praat, mijn mening staat haaks op die van hem.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hij is geen Arabist of imam, maar hij heeft de Koran gelezen, jarenlang in Jemen en Libanon gewoond en deelgenomen aan allerlei studiereizen in het Midden-Oosten. Ook is zijn favoriete (het lijkt haast een obsessie voor hem) tv-zender die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender.
Het lijkt me duidelijk dat hij weet waar hij over praat, alleen is hij denk ik te sterk beīnvloed door zijn ervaringen met fundamentalistische vormen van de islam.
Klopt, maar dan zou niemand deskundig zijn. Want waarom heeft die ene Arabist net wat meer gelijk dan die andere imam en vice versa? Het blijft religie(eus getint) en daar is nou eenmaal veel ruimte voor interpretatie. Maar ten opzichte van andere Nederlandse kamerleden heeft Wilders dus wel veel meer kennis van een deel van de islamitische wereld (met name het Midden-Oosten; de bakermat van de islam).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Heel veel mensen hebben dat soort ervaringen tot hun beschikking en in hun achterhoofd. Zo'n anderhalf miljard mensen lezen de Koran, tientallen miljoenen bekijken die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender. En nog eens honderden miljoenen wonen in een Islamitisch land of studeren daar. Het is dus helemaal niet zo bijzonder en zeker geen uitzondering. Dergelijke ervaringen maken je niet zomaar deskundig. Ik weet ook waar ik over praat, mijn mening staat haaks op die van hem.
Nee, want deskundigheid hangt niet af van iemands ervaringen, maar van kennis. En kennis doe je niet alleen op bij studiereisjes of door naar een Arabisch kanaal te kijken. Kennis doe je op door het van bovenaf breed bekijken van hoe een bepaalde cultuur in elkaar zit. Politiek, historisch, religieus, cultureel en dan ook nog eens bezien in context. Een Arabist is geen godsdienstonderzoeker - hoewel sommigen wel dat pretenderen te zijn. Wilders is gewoon iemand die naar twee war-torn Arabische landen is gegaan, daar een studie heeft gevolgd, waarvan we niet weten of ie de studie heeft afgemaakt, of wat voor studie het überhaupt was en thats it. Hij weet in die zin evenveel over de Islam en de cultuur als al die talloze expats die in Maleisië of Dubai zitten. Zijn stellingen zijn niet onderbouwd en passen helemaal niet in de context van het deel waar de meeste moslims in Nederland vandaan komen - Marokko en Turkije. Wilders heeft dus geen ruk aan de zogenaamde kennis van het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:16 schreef cultheld het volgende:
[..]
Klopt, maar dan zou niemand deskundig zijn. Want waarom heeft die ene Arabist net wat meer gelijk dan die andere imam en vice versa? Het blijft religie(eus getint) en daar is nou eenmaal veel ruimte voor interpretatie. Maar ten opzichte van andere Nederlandse kamerleden heeft Wilders dus wel veel meer kennis van een deel van de islamitische wereld (met name het Midden-Oosten; de bakermat van de islam).
Klopt ook, maar je kunt Geert toch moeilijk ontzeggen dat hij een behoorlijke kennis heeft van het Midden-Oosten. Natuurlijk is ervaring geen doorslaggevende factor voor deskundigheid, maar in combinatie met kennis (en die heeft Wilders, als ik als relatieve leek mag afgaan op meerdere experts in allerlei artikelen) maakt dit meer indruk op mij dan de vele kamergeleerden die nooit deel hebben uitgemaakt van een islamitisch land, maar toch denken te weten hoe alles daar reilt en zeilt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, want deskundigheid hangt niet af van iemands ervaringen, maar van kennis. En kennis doe je niet alleen op bij studiereisjes of door naar een Arabisch kanaal te kijken. Kennis doe je op door het van bovenaf breed bekijken van hoe een bepaalde cultuur in elkaar zit. Politiek, historisch, religieus, cultureel en dan ook nog eens bezien in context. Een Arabist is geen godsdienstonderzoeker - hoewel sommigen wel dat pretenderen te zijn. Wilders is gewoon iemand die naar twee war-torn Arabische landen is gegaan, daar een studie heeft gevolgd, waarvan we niet weten of ie de studie heeft afgemaakt, of wat voor studie het überhaupt was en thats it. Hij weet in die zin evenveel over de Islam en de cultuur als al die talloze expats die in Maleisië of Dubai zitten.
Wilders is informatieverslaafd als het aankomt op onderwerpen die gerelateerd zijn aan de islam.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:38 schreef Mutant01 het volgende:
Waaruit blijkt die behoorlijke kennis in vredesnaam? Dossierkennis over WAT. Dat is de vraag! Je gaat niet af op kamergeleerden die nooit deel hebben uitgemaakt van een islamitisch land, maar je gaat WEL af op kamergeleerden die nooit deel hebben uitgemaakt van een islamitisch land, en in een blad uitkramen dat iemand die wel in een islamitisch land heeft gezeten, goede dossierkennis heeft. Hoe weten zij dat dan, ze hebben immers zelf niet in een islamitisch land gezeten. Sorry, maar is dat niet wat tegenstrijdig?
Kan jij mij voorbeelden geven, waaruit blijkt dat Wilders "deskundige" kennis heeft over het Midden-Oosten?
Ja, dat zijn heel veel mensen. Als ik het zo even lees, dan is het met zijn kennis nog erger dan ik zelf in eerste instantie dacht. Afgezien van het feit dat hij geen enkele degelijke studie heeft genoten zijn z'n "regelmatige bezoekjes" aan het midden-oosten, feitelijk beperkt tot bezoekjes aan Israël. Ook de Elsevier geeft nergens aan waar die kennis dan uit blijkt, geen enkel voorbeeld van zijn "uitmuntende kennis over de Islamitische cultuur en de Islam in het bijzonder". Valt me tegen van je cultheld, je draait er een beetje om heen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:58 schreef cultheld het volgende:
[..]
Wilders is informatieverslaafd als het aankomt op onderwerpen die gerelateerd zijn aan de islam.
http://www.elsevier.nl/we(...)politiekroofdier.htm
Ik denk dat jij niet meer van de bijbel weet dan Mutant, hoor.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:39 schreef sgeitgeit het volgende:
[..]
En ik weet meer van de bijbel en het vrije leven zonder religieuze hersenblokkades dan Mutant01.
"Wilders heeft allerlei vaste gewoontes. Zo neemt hij een aardbeienkauwgompje voor hij een flinterdunne mentholsigaret opsteekt. Hij luncht altijd met soep en twee broodjes kaas, die hij achter de computer binnen vijf minuten opeet. Hij koopt altijd dezelfde donkergrijze pakken, drie tegelijk, altijd in een keer vijf witte overhemden, draagt altijd een effen das en zwarte schoenen."quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:58 schreef cultheld het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)politiekroofdier.htm
Die informatie heb ik niet uit dit artikel, maar uit HP/De Tijd. Ik weet niet eens meer in welk jaar ik dat las, en ik bewaar alle uitgaven, dus om dat nou op te zoeken gaat me wat verquote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, dat zijn heel veel mensen. Als ik het zo even lees, dan is het met zijn kennis nog erger dan ik zelf in eerste instantie dacht. Afgezien van het feit dat hij geen enkele degelijke studie heeft genoten zijn z'n "regelmatige bezoekjes" aan het midden-oosten, feitelijk beperkt tot bezoekjes aan Israël. Ook de Elsevier geeft nergens aan waar die kennis dan uit blijkt, geen enkel voorbeeld van zijn "uitmuntende kennis over de Islamitische cultuur en de Islam in het bijzonder". Valt me tegen van je cultheld, je draait er een beetje om heen.
En ik denk dat jij dommer bent dan dat je je voordoet.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik denk dat jij niet meer van de bijbel weet dan Mutant, hoor.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:48 schreef Floripas het volgende:
[..]
Iemand die voornamelijk de vergadering voorzit en lintjes doorknipt?
Alleen in tijden van calamiteiten, waarin de politie onmiddellijk aansturing nodig heeft, is het poppetje van belang. En zelfs dan maakt partijkeuze niet zo gek veel uit.
Whehe iedereen zit gezellig te doen in de kantine en Wilders zit in z'n eentje achter de PC met z'n broodje te reaguren op GeenStijl.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:14 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Wilders heeft allerlei vaste gewoontes. Zo neemt hij een aardbeienkauwgompje voor hij een flinterdunne mentholsigaret opsteekt. Hij luncht altijd met soep en twee broodjes kaas, die hij achter de computer binnen vijf minuten opeet. Hij koopt altijd dezelfde donkergrijze pakken, drie tegelijk, altijd in een keer vijf witte overhemden, draagt altijd een effen das en zwarte schoenen."
![]()
![]()
![]()
![]()
mwah, dat je vaker in je eentje achter de PC zit te lunchen is mi niet zo vreemd, zeker als je een drukke baan hebt en de dag eigenlijk een paar uurtjes te kort is ..quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 09:32 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Whehe iedereen zit gezellig te doen in de kantine en Wilders zit in z'n eentje achter de PC met z'n broodje te reaguren op GeenStijl.
Moet je ongesteld worden, dat je hier al van gaat janken? Kom op, zeg. Mensen die een nauwgezette routine volgen doen dat meestal omdat ze het retedruk hebben en veel gedaan willen krijgen. Abraham Kuyper verzette met een sterke routine ook jarenlang noeste arbeid op zowel intellectueel als politiek vlak. Het ultieme voorbeeld is natuurlijk Immanuel Kant. De huisvrouwen in Königsberg konden de klok erop gelijk zetten als professor Kant langs kwam wandelen. Alleen toen de Franse Revolutie losbarstte maakte hij een enkele uitzondering door naar het nieuws te luisteren.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:14 schreef Floripas het volgende:
"Wilders heeft allerlei vaste gewoontes. Zo neemt hij een aardbeienkauwgompje voor hij een flinterdunne mentholsigaret opsteekt. Hij luncht altijd met soep en twee broodjes kaas, die hij achter de computer binnen vijf minuten opeet. Hij koopt altijd dezelfde donkergrijze pakken, drie tegelijk, altijd in een keer vijf witte overhemden, draagt altijd een effen das en zwarte schoenen."
Ja,m maar aardbeienkauwgom en een mentholsigaret, dat gaat echt te ver.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Moet je ongesteld worden, dat je hier al van gaat janken? Kom op, zeg. Mensen die een nauwgezette routine volgen doen dat meestal omdat ze het retedruk hebben en veel gedaan willen krijgen. Abraham Kuyper verzette met een sterke routine ook jarenlang noeste arbeid op zowel intellectueel als politiek vlak. Het ultieme voorbeeld is natuurlijk Immanuel Kant. De huisvrouwen in Königsberg konden de klok erop gelijk zetten als professor Kant langs kwam wandelen. Alleen toen de Franse Revolutie losbarstte maakte hij een enkele uitzondering door naar het nieuws te luisteren.
Tegenwoordig noemen we dat gewoon een dwangneurose.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Moet je ongesteld worden, dat je hier al van gaat janken? Kom op, zeg. Mensen die een nauwgezette routine volgen doen dat meestal omdat ze het retedruk hebben en veel gedaan willen krijgen. Abraham Kuyper verzette met een sterke routine ook jarenlang noeste arbeid op zowel intellectueel als politiek vlak. Het ultieme voorbeeld is natuurlijk Immanuel Kant. De huisvrouwen in Königsberg konden de klok erop gelijk zetten als professor Kant langs kwam wandelen. Alleen toen de Franse Revolutie losbarstte maakte hij een enkele uitzondering door naar het nieuws te luisteren.
Naar het nieuws luisteren? Had hij geen tv dan?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De huisvrouwen in Königsberg konden de klok erop gelijk zetten als professor Kant langs kwam wandelen. Alleen toen de Franse Revolutie losbarstte maakte hij een enkele uitzondering door naar het nieuws te luisteren.
Jawel, hij had de moderste 160 cm OLED scherm met HD en 3D weergave.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 14:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Naar het nieuws luisteren? Had hij geen tv dan?
Een ander ultiem voorbeeld is Kaiser Wilhelm II die in Ballingschap dwangmatig dagelijks 1 of 2 bomen om en in stukken ging zagen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Kant was een vroege luisteraar van podcasts.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 14:25 schreef Kees22 het volgende:
Naar het nieuws luisteren? Had hij geen tv dan?
Ja, ook een groots denker met een succesvol levenquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een ander ultiem voorbeeld is Kaiser Wilhelm II die in Ballingschap dwangmatig dagelijks 1 of 2 bomen om en in stukken ging zagen.
Hij werd dan ook niet aangehaald als voorbeeld van een perfect politicus.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:43 schreef Hephaistos. het volgende:
En Kant is nu ook niet bepaald het schoolvoorbeeld van een perfecte politicus.
Omdat dat ultiem vies is?quote:
De eigenschappen van Kant zijn nu niet bepaald perfect voor een politicus.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:47 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hij werd dan ook niet aangehaald als voorbeeld van een perfect politicus.
Die Dion Graus moet dan wel heel erg geen bedreiging voor Wilders zijn geweest.quote:Bovendien selecteerde Wilders ook liefst zelf en hanteerde hij slechts twee criteria. Kandidaten mochten niet te dom zijn en geen bedreiging voor Wilders vormen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |