Iemand die voornamelijk de vergadering voorzit en lintjes doorknipt?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:37 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Misschien moet dat maar eens veranderen dan.
NRCquote:Rotterdam, 20 okt. Leefbaar Rotterdam heeft een verkapte overwinning behaald met de voordracht van Ahmed Aboutaleb als burgemeester van Rotterdam. Dat zegt Marco Pastors, die namens Rotterdams grootste oppositiepartij (veertien zetels) zitting had in de voorbereidende vertrouwenscommissie. „Op het integratiedossier zit Aboutaleb dichter bij ons dan bij zijn eigen PvdA.”
Pastors’ woorden staan haaks op uitlatingen die zijn fractievoorzitter Ronald Sørensen donderdag in diverse media deed, nadat de gemeenteraad had gekozen voor de in Marokko geboren politicus. Sørensen hekelde onder meer het feit dat de huidige staatssecretaris van Sociale Zaken een dubbele nationaliteit heeft. Daarnaast noemde hij Aboutaleb „een representant van een groep die in heel Nederland en in Rotterdam problemen veroorzaakt”.
[..]
U heeft altijd gezegd: ik hoop het in de vertrouwenscommissie op een akkoordje met PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst te kunnen gooien. Is dat gelukt?
„Nee, in de zin dat we weliswaar beiden op dezelfde twee namen uitkwamen, en het is dus over 22 kandidaten wél eens waren. Maar wij zijn beiden zo eigenwijs dat onze volgorde verschilde: ik had Van Sluis op één, hij op twee, net als de rest. Prima, heb ik vervolgens gezegd, maar dan moeten de andere partijen ook accepteren dat we ‘de hele Aboutaleb’ krijgen en niet de halve. Dat hebben ze toegezegd. Deze burgemeester gaan we straks dus geen pleister op de mond plakken, deze burgemeester geven we de ruimte. Oók – en misschien wel vooral – op het integratiedossier. Ook op het moment dat Aboutaleb zijn eigen minister van Integratie voor de voeten loopt. Sterker nog: dat verwachten we van hem, gelet op de problemen hier in Rotterdam.”
Het blijft een spannende keuze.
„Klopt, en het zal de komende jaren ook heel erg spannend worden, want zo heel veel bestuurlijke ervaring heeft Aboutaleb nu ook weer niet. Maar, en laat dat duidelijk zijn: dat risico hebben de anderen genomen, niet wij.’’
En tussen Sørensen en u komt het vanavond allemaal weer goed?
„Absoluut, daar twijfel ik geen moment aan. Ronald en ik kennen elkaar al ruim zes jaar, we hebben elkaar dagelijks aan de lijn. Hij heeft alleen iets meer tijd nodig om te beseffen wat ik al weet. Dat Aboutaleb een hele interessante kandidaat-burgemeester is, beter dan al die ‘veilige’ opties die ook ter tafel hebben gelegen: Gerd Leers en Geert Dales. Vergeet niet dat een groot deel van de Marokkanen hier in Rotterdam zich ook wel even op het achterhoofd zal krabben bij deze burgemeester. ‘Wie niet wil, kan zijn koffers pakken’; dat is de insteek van Aboutaleb. In die opvatting steunen wij hem van harte.’’
Volgens mij heeft het met huidskleur niet veel van doen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:33 schreef Zith het volgende:
Dus de oud-partij van Messias Fortuyn is voor, en de Wilderianen tegen - laat goed het verschil in niveau zien tussen fortuyn en wilders; wilders kijkt niet voorbij het kleurtje.
- nationaliteit, geloof, etc... Vul het maar in. Feit is wel dat Wilderianen tegen zijn omdat het deze persoon van oorsprong uit marokko komt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:40 schreef cultheld het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het met huidskleur niet veel van doen.
Officieel gaat het hen om het feit dat hij een dubbele nationaliteit heeft. Ik vraag me wel af hoe groot de kritiek zou zijn als het de Nederlandse en de Amerikaanse of de Nederlandse en de Israëlische zouden betreffen, maar dat terzijde. Sörensen ging nog een stapje verder door te claimen dat Aboutaleb niet in staat zou zijn om de problemen met Marokkaanse jongeren aan te pakken omdat hij zelf van Marokkaanse komaf is. Pastors beoordeelt Aboutaleb simpelweg op z'n politieke opvattingen en daden.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:10 schreef Zith het volgende:
[..]
- nationaliteit, geloof, etc... Vul het maar in. Feit is wel dat Wilderianen tegen zijn omdat het deze persoon van oorsprong uit marokko komt.
Ja, dat klopt. Maar Wilders is anders dan zijn volgers. Hij weet meer van de islam dan menig cultuurrelativist; dat valt moeilijk te ontkennen. Ik ben het overigens alles behalve eens met zijn vermeende oplossingen, maar ik kan niet ontkennen dat hij de problemen die hij benoemt met feiten staaft.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:10 schreef Zith het volgende:
[..]
- nationaliteit, geloof, etc... Vul het maar in. Feit is wel dat Wilderianen tegen zijn omdat het deze persoon van oorsprong uit marokko komt.
Ik weet nog meer van de Islam dan Wilders. En nu?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:36 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar Wilders is anders dan zijn volgers. Hij weet meer van de islam dan menig cultuurrelativist; dat valt moeilijk te ontkennen. Ik ben het overigens alles behalve eens met zijn vermeende oplossingen, maar ik kan niet ontkennen dat hij de problemen die hij benoemt met feiten staaft.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weet nog meer van de Islam dan Wilders. En nu?
Het is niet de eerste keer dat in een discussie m.b.t. de tweede nationaliteit een tegenstander daarvan als ik hem informeer van mijn twee nationaliteiten mij verteld: "Ja, maar dat is anders."quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:23 schreef Monolith het volgende:
Ik vraag me wel af hoe groot de kritiek zou zijn als het de Nederlandse en de Amerikaanse of de Nederlandse en de Israëlische zouden betreffen, maar dat terzijde.
Het gaat mij er om dat dat z'n kracht is. Andere kamerleden vallen hem op veel aan, maar nooit op wat hij benoemt. Als hij aan specifieke voorbeelden uit de islamitische wereld memoreert, wordt hij zelden tegengesproken omdat andere kamerleden er simpelweg geen verstand van hebben. Daar moet je hem toch de credits voor geven, ondanks dat zijn vermeende oplossingen regelmatig lachwekkend zijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weet nog meer van de Islam dan Wilders. En nu?
Dat is natuurlijk onzin. Andere Kamerleden spreken hem niet tegen omdat de argumenten die hij aandraagt, zijn standpunten nooit onderbouwen. Een voorbeeld is zijn gejank tegen Aboutaleb, waarbij hij lekker schreeuwt dat hij maar in Rabat burgemeester moet worden. Nogal logisch dat Kamerleden daar niets over zeggen, omdat het voor ieder weldenkend mens nergens op slaat. De enige die er juist geen verstand van heeft, is Wilders zelf. De kennis die hij heeft is overduidelijk "internet-kennis", vandaar ook dat hij de term dhimmi bijvoorbeeld te pas en te onpas gebruikt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:16 schreef cultheld het volgende:
[..]
Het gaat mij er om dat dat z'n kracht is. Andere kamerleden vallen hem op veel aan, maar nooit op wat hij benoemt. Als hij aan specifieke voorbeelden uit de islamitische wereld memoreert, wordt hij zelden tegengesproken omdat andere kamerleden er simpelweg geen verstand van hebben. Daar moet je hem toch de credits voor geven, ondanks dat zijn vermeende oplossingen regelmatig lachwekkend zijn.
Zo lust ik er nog wel een paar. Als dat zo was, hadden ze alles wat hij uitkraamde allang met vrijwel de hele kamer als onzinnig afgeserveerd. Zodra hij echter gaat refereren aan ervaringen in Libanon, Jemen en allerlei studiereizen, kunnen ze hem niet tegenspreken. Ze kunnen wel zeggen dat het niet bijdraagt aan de oplossingen, maar ik had het dan ook over het benoemen van bepaalde problemen (in de islamitische wereld).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Andere Kamerleden spreken hem niet tegen omdat de argumenten die hij aandraagt, zijn standpunten nooit onderbouwen.
Uhm, alles wat hij uitkraamde werd ook (en nu nogsteeds) als onzinnig af geserveerd. Zijn kennis is gewoon zeer zeer zeer beperkt. Hij weet nagenoeg niets over de Islamitische cultuur, hoewel hij wel pretendeert er iets over te weten. Dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:33 schreef cultheld het volgende:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar. Als dat zo was, hadden ze alles wat hij uitkraamde allang met vrijwel de hele kamer als onzinnig afgeserveerd. Zodra hij echter gaat refereren aan ervaringen in Libanon, Jemen en allerlei studiereizen, kunnen ze hem niet tegenspreken. Ze kunnen wel zeggen dat het niet bijdraagt aan de oplossingen, maar ik had het dan ook over het benoemen van bepaalde problemen (in de islamitische wereld).
Vreemd dat o.a. Ben Bot er anders over denkt. In de HP/De Tijd werd Wilders door enkele prominente politici (ik weet zo even niet wie) zelfs geroemd om zijn dossierkennis. Het onderschatten van Wilders is zo ongeveer het domste wat zijn tegenstanders kunnen doen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uhm, alles wat hij uitkraamde werd ook (en nu nogsteeds) als onzinnig af geserveerd. Zijn kennis is gewoon zeer zeer zeer beperkt.
Dat is niet zo vreemd hoor. Hij zal vast wel dossierkennis hebben m.b.t bepaalde onderwerpen, maar die kennis laat hij in publieke debatten niet zien. Althans, ik kan het met de grootste moeite niet achterhalen. Waar zie jij hem als "deskundige" in dan? Of denk je dat als iemand veel over de Islam praat, diegene er dan zeer veel over weet. Want zo lijk je haast te redeneren, zonder daadwerkelijk naar de inhoud te kijken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:57 schreef cultheld het volgende:
[..]
Vreemd dat o.a. Ben Bot er anders over denkt. In de HP/De Tijd werd Wilders door enkele prominente politici (ik weet zo even niet wie) zelfs geroemd om zijn dossierkennis. Het onderschatten van Wilders is zo ongeveer het domste wat zijn tegenstanders kunnen doen.
Hij is geen Arabist of imam, maar hij heeft de Koran gelezen, jarenlang in Jemen en Libanon gewoond en deelgenomen aan allerlei studiereizen in het Midden-Oosten. Ook is zijn favoriete (het lijkt haast een obsessie voor hem) tv-zender die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet zo vreemd hoor. Hij zal vast wel dossierkennis hebben m.b.t bepaalde onderwerpen, maar die kennis laat hij in publieke debatten niet zien. Althans, ik kan het met de grootste moeite niet achterhalen. Waar zie jij hem als "deskundige" in dan? Of denk je dat als iemand veel over de Islam praat, diegene er dan zeer veel over weet. Want zo lijk je haast te redeneren, zonder daadwerkelijk naar de inhoud te kijken.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Heel veel mensen hebben dat soort ervaringen tot hun beschikking en in hun achterhoofd. Zo'n anderhalf miljard mensen lezen de Koran, tientallen miljoenen bekijken die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender. En nog eens honderden miljoenen wonen in een Islamitisch land of studeren daar. Het is dus helemaal niet zo bijzonder en zeker geen uitzondering. Dergelijke ervaringen maken je niet zomaar deskundig. Ik weet ook waar ik over praat, mijn mening staat haaks op die van hem.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hij is geen Arabist of imam, maar hij heeft de Koran gelezen, jarenlang in Jemen en Libanon gewoond en deelgenomen aan allerlei studiereizen in het Midden-Oosten. Ook is zijn favoriete (het lijkt haast een obsessie voor hem) tv-zender die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender.
Het lijkt me duidelijk dat hij weet waar hij over praat, alleen is hij denk ik te sterk beïnvloed door zijn ervaringen met fundamentalistische vormen van de islam.
Klopt, maar dan zou niemand deskundig zijn. Want waarom heeft die ene Arabist net wat meer gelijk dan die andere imam en vice versa? Het blijft religie(eus getint) en daar is nou eenmaal veel ruimte voor interpretatie. Maar ten opzichte van andere Nederlandse kamerleden heeft Wilders dus wel veel meer kennis van een deel van de islamitische wereld (met name het Midden-Oosten; de bakermat van de islam).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Heel veel mensen hebben dat soort ervaringen tot hun beschikking en in hun achterhoofd. Zo'n anderhalf miljard mensen lezen de Koran, tientallen miljoenen bekijken die ene mondiaal bekende Arabische nieuwszender. En nog eens honderden miljoenen wonen in een Islamitisch land of studeren daar. Het is dus helemaal niet zo bijzonder en zeker geen uitzondering. Dergelijke ervaringen maken je niet zomaar deskundig. Ik weet ook waar ik over praat, mijn mening staat haaks op die van hem.
Nee, want deskundigheid hangt niet af van iemands ervaringen, maar van kennis. En kennis doe je niet alleen op bij studiereisjes of door naar een Arabisch kanaal te kijken. Kennis doe je op door het van bovenaf breed bekijken van hoe een bepaalde cultuur in elkaar zit. Politiek, historisch, religieus, cultureel en dan ook nog eens bezien in context. Een Arabist is geen godsdienstonderzoeker - hoewel sommigen wel dat pretenderen te zijn. Wilders is gewoon iemand die naar twee war-torn Arabische landen is gegaan, daar een studie heeft gevolgd, waarvan we niet weten of ie de studie heeft afgemaakt, of wat voor studie het überhaupt was en thats it. Hij weet in die zin evenveel over de Islam en de cultuur als al die talloze expats die in Maleisië of Dubai zitten. Zijn stellingen zijn niet onderbouwd en passen helemaal niet in de context van het deel waar de meeste moslims in Nederland vandaan komen - Marokko en Turkije. Wilders heeft dus geen ruk aan de zogenaamde kennis van het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:16 schreef cultheld het volgende:
[..]
Klopt, maar dan zou niemand deskundig zijn. Want waarom heeft die ene Arabist net wat meer gelijk dan die andere imam en vice versa? Het blijft religie(eus getint) en daar is nou eenmaal veel ruimte voor interpretatie. Maar ten opzichte van andere Nederlandse kamerleden heeft Wilders dus wel veel meer kennis van een deel van de islamitische wereld (met name het Midden-Oosten; de bakermat van de islam).
Klopt ook, maar je kunt Geert toch moeilijk ontzeggen dat hij een behoorlijke kennis heeft van het Midden-Oosten. Natuurlijk is ervaring geen doorslaggevende factor voor deskundigheid, maar in combinatie met kennis (en die heeft Wilders, als ik als relatieve leek mag afgaan op meerdere experts in allerlei artikelen) maakt dit meer indruk op mij dan de vele kamergeleerden die nooit deel hebben uitgemaakt van een islamitisch land, maar toch denken te weten hoe alles daar reilt en zeilt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, want deskundigheid hangt niet af van iemands ervaringen, maar van kennis. En kennis doe je niet alleen op bij studiereisjes of door naar een Arabisch kanaal te kijken. Kennis doe je op door het van bovenaf breed bekijken van hoe een bepaalde cultuur in elkaar zit. Politiek, historisch, religieus, cultureel en dan ook nog eens bezien in context. Een Arabist is geen godsdienstonderzoeker - hoewel sommigen wel dat pretenderen te zijn. Wilders is gewoon iemand die naar twee war-torn Arabische landen is gegaan, daar een studie heeft gevolgd, waarvan we niet weten of ie de studie heeft afgemaakt, of wat voor studie het überhaupt was en thats it. Hij weet in die zin evenveel over de Islam en de cultuur als al die talloze expats die in Maleisië of Dubai zitten.
Wilders is informatieverslaafd als het aankomt op onderwerpen die gerelateerd zijn aan de islam.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:38 schreef Mutant01 het volgende:
Waaruit blijkt die behoorlijke kennis in vredesnaam? Dossierkennis over WAT. Dat is de vraag! Je gaat niet af op kamergeleerden die nooit deel hebben uitgemaakt van een islamitisch land, maar je gaat WEL af op kamergeleerden die nooit deel hebben uitgemaakt van een islamitisch land, en in een blad uitkramen dat iemand die wel in een islamitisch land heeft gezeten, goede dossierkennis heeft. Hoe weten zij dat dan, ze hebben immers zelf niet in een islamitisch land gezeten. Sorry, maar is dat niet wat tegenstrijdig?
Kan jij mij voorbeelden geven, waaruit blijkt dat Wilders "deskundige" kennis heeft over het Midden-Oosten?
Ja, dat zijn heel veel mensen. Als ik het zo even lees, dan is het met zijn kennis nog erger dan ik zelf in eerste instantie dacht. Afgezien van het feit dat hij geen enkele degelijke studie heeft genoten zijn z'n "regelmatige bezoekjes" aan het midden-oosten, feitelijk beperkt tot bezoekjes aan Israël. Ook de Elsevier geeft nergens aan waar die kennis dan uit blijkt, geen enkel voorbeeld van zijn "uitmuntende kennis over de Islamitische cultuur en de Islam in het bijzonder". Valt me tegen van je cultheld, je draait er een beetje om heen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:58 schreef cultheld het volgende:
[..]
Wilders is informatieverslaafd als het aankomt op onderwerpen die gerelateerd zijn aan de islam.
http://www.elsevier.nl/we(...)politiekroofdier.htm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |