abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62310305

Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, ongeduldig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

paar handige web sites en adressen:

bron

Patiëntenverenigingen
www.balansdigitaal.nl
Balans, de patiëntenvereniging voor ADHD
Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.

Balans
De Kwinkelier 37-39
3722 AR Bilthoven
Telefoon: 030-225 50 50
Advies- en informatielijn: 0900-202 00 65 (¤ 0.25/min)
ma-, di-, do- en vr-ochtend van 9.00-13.00 uur

www.impulsdigitaal.nl
Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen

Impuls
De Kwinkelier 39
3722 AR Bilthoven
Advies- en Informatielijn: 0900-202 00 65 (¤ 0.25/min).
ma t/m vr 9.00-13.00 uur en op do. ook van 18.00-20.00 uur

www.zitstil.be

Centrum 'Zit Stil' is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD

Zit Stil
Centrum 'Zit Stil'
Heistraat 321
2610 Wilrijk
België
Telefoon: 03-830 30 25
Fax: 03-825 20 72

Ervaringsdeskundigen

www.adhd.pagina.nl
Uitgebreide pagina met links over ADHD. Een prima beginpunt voor het zoeken naar informatie over ADHD op het net. Heel veel links naar Nederlandstalige sites over ADHD. Veel voor kinderen met ADHD, maar ook veel voor volwassenen.
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2026
Het prikbord van de adhd.pagina.nl. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen, of zelf boodschappen achterlaten. Er vinden hele discussies plaats op deze site.

www.adhd.nl
De ADHD Stichting
Eendrachtsweg 21
3012 LB Rotterdam

Het doel van de ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD. Dit gebeurt o.a. door het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, het geven van voorlichting, advies en scholing.

www.hersenstorm.com
Hersenstorm - ADHD bij volwassenen.
Site van 'ervaringsdeskundige' Annemarie van der Gouw.

www.adhdplus.nl
Stichting ADHD+ is de grootste NL/BE-contactsite m.b.t. AD(H)D en aanverwante aandoeningen voor volwassenen, jong volwassenen en kinderen. U vindt er gerichte en recente informatie over ADHD en aanverwante stoornissen (vandaar de plus). Daarnaast zijn er 3 vormen van contact mogelijk voor lotgenoten: een chatroom die voor iedereen vrij toegankelijk is, een gratis internetforum dat inmiddels 2.100 (01-2005) actieve deelnemers in Nederland en Belgie kent, en diverse meetings die door ADHD+ worden georganiseerd.

www.dylanfrancis.nl
Website van de vaste columnist van de Nieuwsbrief voor patiënten van Programma ADHD bij volwassenen.

Lotgenotencontact/chatten/informatie

http://groups.yahoo.com/group/adhd_in_nederland

www.adhd-cafe.nl

ADHDhebbenwij (msn group)

www.adhdcafe.com

www.adhd-plus.nl

www.adhdxtra.nl

http://www.adhdnews.com kan je ook dat pols bandje kopen :p

medicatie:

www.janssen-cilag.nl

vorige topics

ADD / ADHD - deel 1
ADD / ADHD - deel 2
ADD / ADHD - deel 3
ADD / ADHD - deel 4
ADD / ADHD - deel 5
ADD / ADHD - deel 6
ADD / ADHD - deel 7
ADD / ADHD - deel 8
ADD / ADHD - deel 9
ADD / ADHD - deel 10
ADD / ADHD - deel 11

pi_62310388
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:39 schreef Re het volgende:

[..]

wat is er mis met derivaten dan?... je neemt toch ook een pijnstiller... dat is ook een derivaat...

Voor mensen die nog gentereseerd zijn, dit zijn de nieuwe (UK) guidelines voor behandeling van ADHD in kinderen en volwassenen.

http://www.nice.org.uk/Guidance/CG72/PublicInfo/pdf/English
Ik geloof niet dat b.v. speed goed voor de mens is, en een derivaat daarvan ook niet.
Ik geloof dat wel meer medicijnen helemaal niet 'goed' zijn voor de mens, daarom ben ik alleen vóór als het écht nodig is.

Wat je je kan afvragen is: "is het wel gezond om kinderen 8 uur per dag lang stil te laten zitten in een lokaal?"

Daarnaast heb ik mensen van generaties terug gesproken en zij losten het 'probleem' met dergelijk 'drukke kinderen' (want toen bestond er geen naam voor) op door ze 3 rondjes om de school te laten rennen en ze daarna weer plaats te laten nemen in het klaslokaal. Dat werkte. Waarom altijd zo snel naar de medicijnen grijpen? Dat kan je je ook afvragen.
pi_62310407
Verder lost dít het ADD/ADHD probleem op bij een groot deel van die kinderen, in mijn optiek:
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 01:37 schreef OldJeller het volgende:
Om ze gewoon bij de les en geconcentreerd te houden werken dit soort methoden, geïllustreerd aan de hand van stukje tekenfilm. Dit is tevens ook de reden waarom men vroeger hier geen last van had; er werd anders opgetreden in het klaslokaal.

zaterdag 11 oktober 2008 @ 17:13:37 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62311390
Laten we het nut van farmaca voor andere topics bewaren, hier gaat het voornamelijk om ervaringen wat betreft diagnose, therapie en persoonlijke omstandigheden.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_62311587
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 17:13 schreef Re het volgende:
Laten we het nut van farmaca voor andere topics bewaren, hier gaat het voornamelijk om ervaringen wat betreft diagnose, therapie en persoonlijke omstandigheden.
oké.
pi_62313743
tvpeetje
pi_62316013
Hoi!!!!!! (Sorry. )

Ik denk dat ik nu toch wel wil minderen/stoppen met ritalin. De bijwerkingen gaan verdomme niet weg en ik word er helemaal gek van. Ik heb het koud, ik tril, ik krijg er hoofdpijn van, ik krijg stemmingswisselingen, ik voel me instabiel, ik word soms duizelig, ik ben ontzettend energieloos en zwak, ik krijg er een droge mond/keel van, ik slaap slecht, en meer.

Nu wil ik dus overstappen op iets anders. Iemand raadde mij visolie aan, omdat het net zo goed werkt en geen stemmingswisselingen meegeeft. Maar nu lees ik dit:
quote:
Het slikken van visoliecapsules raadt zij af. Zeker wanneer vis al onderdeel is van het menu.
Eten van vis niet ongevaarlijk

Ik wil geen gevaarlijke troep gaan slikken, maar ik wil ook niet jaren bezig zijn met het zoeken van iets goeds om vervolgens maar helemaal niets te slikken. Gebruikt hier iemand visolie? Of iets anders behalve ritalin? Het zou namelijk zeer tof zijn als je dan even je ervaringen vertelt.
pi_62317894
Hebben jullie (ADHD-ers) ook vaak last van problemen met slapen eigenlijk?

En hoe is jullie gedrag tegenover jullie vriendin/ vriendje? Ik wil niet alle ADHD-ers over 1 kam scheren, maar ik ben gewoon benieuwd of zij over het algemeen anders in relaties zijn dan mensen die geen ADHD hebben. En dan bedoel ik vooral relaties op liefdesgebied. Ik kan me namelijk indenken dat je bij moeilijke concentratie het ook moeilijk vindt om je te blijven concentreren op je relatie. Of dat je makkelijk een paar dagen niets van je laat horen omdat je dan niet op je relatie gefocust bent. Of werkt het niet zo en is het zo dat als je verliefd bent je ook constant aan diegene denkt? En is het ook zo dat ADHD-ers niet vaak een lange relatie hebben?

Thanks!
  zondag 12 oktober 2008 @ 00:35:15 #9
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_62320003
ik denk dat ik vannacht OOK niet thuis ga slapen, ik sliep gister nacht bij een vriendin, in een andere kamer zelfs, en nu zit me vader steeds tegen me te zeiken.
Fucking gefrustreerd, wil niet hier rondlopen dus ik kom morgen middag wel weer thuis denk ik!

ouders die proberen te helpen met goede raad enzo ...

[/uitlaatklepmodus]
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_62328932
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 20:48 schreef 8. het volgende:
Hoi!!!!!! (Sorry. )

Ik denk dat ik nu toch wel wil minderen/stoppen met ritalin. De bijwerkingen gaan verdomme niet weg en ik word er helemaal gek van. Ik heb het koud, ik tril, ik krijg er hoofdpijn van, ik krijg stemmingswisselingen, ik voel me instabiel, ik word soms duizelig, ik ben ontzettend energieloos en zwak, ik krijg er een droge mond/keel van, ik slaap slecht, en meer.

Nu wil ik dus overstappen op iets anders. Iemand raadde mij visolie aan, omdat het net zo goed werkt en geen stemmingswisselingen meegeeft. Maar nu lees ik dit:
[..]

Eten van vis niet ongevaarlijk

Ik wil geen gevaarlijke troep gaan slikken, maar ik wil ook niet jaren bezig zijn met het zoeken van iets goeds om vervolgens maar helemaal niets te slikken. Gebruikt hier iemand visolie? Of iets anders behalve ritalin? Het zou namelijk zeer tof zijn als je dan even je ervaringen vertelt.
Ik heb zelf diverse dingen gedaan om te kijken of voeding invloed heeft op ADD/ADHD (bij mij dan). Mijn antwoord tot nu toe is eigenlijk geen.

Zelf eet ik redelijk veel vis, voldoende omega 3 dus.
Een bepaalde periode heb ik echt suiker volledig laten staan (dus geen snoep, koek, tafelsuiker, noem maar op). In diezelfde periode ben ik ook volledig glutenvrij gaan eten, want de theorie bestaat dat gluten invloed hebben op ADD/ADHD. Verder zo min mogelijk kunstmatige conserveermiddelen, smaakversterkers, zoetstoffen enz.

Ik kon echter na een maand nog niet echt aantoonbaar verschil opmerken, niks wat lijkt op de concentratie die ik krijg door ritalin.

Dit wil niet zeggen dat het bij anderen niet werkt. Op een Belgische website van een instituut die ook onderzoek doet naar ADD/ADHD werd helder uitgelegd dat vermindering van klachten werd aangetroffen bij een groot gedeelte van de mensen als ze een glutenvrij dieet volgden. Bij mij had het echter niet heel veel effect en een glutenvrij dieet is ook een behoorlijke opoffering.
pi_62329053
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:26 schreef Swowie het volgende:

En hoe is jullie gedrag tegenover jullie vriendin/ vriendje? Ik wil niet alle ADHD-ers over 1 kam scheren, maar ik ben gewoon benieuwd of zij over het algemeen anders in relaties zijn dan mensen die geen ADHD hebben. En dan bedoel ik vooral relaties op liefdesgebied. Ik kan me namelijk indenken dat je bij moeilijke concentratie het ook moeilijk vindt om je te blijven concentreren op je relatie. Of dat je makkelijk een paar dagen niets van je laat horen omdat je dan niet op je relatie gefocust bent. Of werkt het niet zo en is het zo dat als je verliefd bent je ook constant aan diegene denkt? En is het ook zo dat ADHD-ers niet vaak een lange relatie hebben?

Thanks!
Dat gedeelte over gedrag tegenover vriendje/vriendinnetje in relatie gaat wel voor mij op ja. In het begin is er wel verliefdheid, maar verdwijnt weer snel en dan komen er ook zat dagen voorbij dat je helemaal niet aan je relatie denkt. Tijdens intimiteit kan ik mijn concentratie eigenlijk ook slecht vasthouden. Daarom gaan relaties nogal snel 'vervelen' vind ik.

En qua lengte, mijn langste is tot nu toe zo'n 4,5 maanden geweest met tussendoor nog een vakantiepauze van een maandje. Daarna wilde ik het toch nog wel weer proberen, maar het werd al weer snel hetzelfde, zo'n sleur.
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:20:49 #12
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_62333993
ik heb visolie geprobeerd, ik merkte dat ik wel iets rustiger was en iets beter kon concentreren, maar het 2 x 2 pillen nemen per dag stond me erg tegen!
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_62335897
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 16:09 schreef frenkck het volgende:
- tekst -
Nou, gelukkig werkt ritalin bij mij wel, in tegenstelling tot jou, dus hopelijk werken andere middelen dan ook. Meer vis op het menu lijkt me hoe dan ook een puik plan.
Kun je me vertellen wat 'glutenvrij' inhoudt? Google wil niet echt helpen.

@ compier:
Tsja, ik moet nu 5 ritalinpilletjes verdelen over de ochtend en middag, dus 2 × 2 pillen nemen is in mijn geval niet zo erg.
pi_62337858
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 16:15 schreef frenkck het volgende:

[..]

Dat gedeelte over gedrag tegenover vriendje/vriendinnetje in relatie gaat wel voor mij op ja. In het begin is er wel verliefdheid, maar verdwijnt weer snel en dan komen er ook zat dagen voorbij dat je helemaal niet aan je relatie denkt. Tijdens intimiteit kan ik mijn concentratie eigenlijk ook slecht vasthouden. Daarom gaan relaties nogal snel 'vervelen' vind ik.

En qua lengte, mijn langste is tot nu toe zo'n 4,5 maanden geweest met tussendoor nog een vakantiepauze van een maandje. Daarna wilde ik het toch nog wel weer proberen, maar het werd al weer snel hetzelfde, zo'n sleur.
Maar betekent dat dan eigenlijk dat je nooit een lange serieuze relatie zult hebben? Denk je zelf ook dat je nooit gaat trouwen bijvoorbeeld? Of ben je gewoon nog nooit iemand tegengekomen waar je heel erg verliefd op was?
En heb je dat ook met andere relaties? Dat je een tijdje met bepaalde mensen omgaat en dan weer 'nieuwe' mensen zoekt?
En is er ook nog verschil tussen mensen? Dus dat bepaalde mensen minder snel gaan vervelen dan andere (op zich natuurlijk logisch dat dit zo is:P, maar meer mbt bepaald gedrag)? Verveelt iemand die ADHD heeft minder snel dan een niet-ADHD-er?
  Moderator maandag 13 oktober 2008 @ 01:37:21 #15
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62341615
Wat is ADD in combinatie met depressie toch ontzettend vermoeiend Moest vandaag zoveel dingen doen maar was te depri om me er toe te zetten en met ADD wil dat al helemaal niet Hopelijk gaat het de komende dagen weer beter, vandaag zowat alleen maar geslapen
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_62343695
quote:

Thanks!
Ik schijn een uitzondering te zijn met dat slapen. Als ik ga liggen ben ik binnen 5 min in coma en slaap lekker door. Alleen als mijn vriendin er niet is kan het wat langer duren met in slaap vallen.

Een relatie hebben als ADD-er is goed te doen, alleen voor mijn vriendin is het heel wat moeilijker omdat ik constant van planning, ideeen en stemming wissel. Daar kan ze echt gek van worden.
Geduld en begrip zijn erg belangrijk. In ruil geef ik veel liefde natuurlijk.
't Is overigens wel waar ze op gevallen is, mijn aanwezigheid, energie en spontaniteit (ik haat dat modewoord, maar het is hier wel op zijn plaats). 't Is iig nooit saai met mij.

En qua verliefdheid werkt het precies hetzelfde hoor, zou niet weten waarom dat anders zou zijn als ADD-er.
Ik kan/kon ook hele dagen aan haar denken en op een roze wolk zitten.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_62343780
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 16:15 schreef frenkck het volgende:

[..]

Dagen dat je helemaal niet aan je relatie denkt heb ik nog nooit gehad. Waarschijnlijk heb je dan gewoon nog niet de juiste persoon gevonden. Ik heb er ook vele jaren over gedaan iemand te vinden die ik geweldig vind en niet gestoord van mij wordt.

Qua sex is dit volgens mij ook wel van toepassing. Ik kan me ook wel eens niet concentreren,
maar over het algemeen ligt het weer voor een groot deel aan de persoon waar je mee bezig bent.
pi_62343811
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 01:37 schreef MaJo het volgende:
Wat is ADD in combinatie met depressie toch ontzettend vermoeiend Moest vandaag zoveel dingen doen maar was te depri om me er toe te zetten en met ADD wil dat al helemaal niet Hopelijk gaat het de komende dagen weer beter, vandaag zowat alleen maar geslapen
Depri zuigt big time. Vooral het hele dagen slapen herken ik.
Was je nou al onder behandeling tegen die depressie?
  Moderator maandag 13 oktober 2008 @ 10:03:45 #19
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62344480
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 09:29 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Depri zuigt big time. Vooral het hele dagen slapen herken ik.
Was je nou al onder behandeling tegen die depressie?
Yup loop om die reden bij de psych krijg er ook AD voor maar heb de laatste tijd veel last van de bijwerkingen, nog vergeetachtiger en heb af en toe black outs waarbij ik gewoon een paar minuten mis, heel freaky
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_62349464
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 10:03 schreef MaJo het volgende:

[..]

Yup loop om die reden bij de psych krijg er ook AD voor maar heb de laatste tijd veel last van de bijwerkingen, nog vergeetachtiger en heb af en toe black outs waarbij ik gewoon een paar minuten mis, heel freaky
Dat klinkt niet goed. Vooral die blackouts.
Welke pillen zijn dat dan? En welke dosis?
pi_62353448
Als ik de oude topics doorlees, valt het mij zo op dat er veel mensen zijn die nog wachten op uitslag van diagnose en dan echt hopen dat ze ADHD hebben. En dat ze er ook echt blij mee zijn, als het zo blijkt te zijn.

Ik weet nog dat ik wel heel graag in onderzoek wou, ik wou gewoon antwoord op mijn vraag en ik wou graag weten wat mijn probleem was. Maar naar mate de uitslag er aan kwam werd ik er steeds minder blij mee en toen ik inderdaad de dagnose 'ADHD, subtype 1 en 2' kreeg, ben ik er best wel kapot van geweest, ook al kon ik nu effectiever aan mijn problemen werken.
Ik snap niet waarom mensen het zo graag willen hebben, het lijkt wel alsof ze het 'makkelijk' vinden ofzo. Naar mijn ervaring is ADHD niet makkelijk, en heel soms leuk, als je er een beetje aan gewend raakt.
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
pi_62353617
quote:

Thanks!
Slapen is een probleem ja, ik slaap weinig en slecht. Vooral het inslapen is een drama en ik heb veel last van angsten, soms als ik wakkerschrik komt dat heel erg terug. Ben je eindelijk in slaap gevallen, krijg je een nachtmerrie..

Vriendje is ook lastig. Ik ben niet snel verliefd en snel op een jongen uitgekeken. Behalve op één jongen, 14 maanden relatie gehad. Was ontzettend verliefd op hem en hield ook echt van hem. Maar hij werd één van de mensen op wie ik mijn woedeaanvallen 'durfde' los te laten - hij zou toch niet weggaan - en ik ging van de ene stemmingswisseling in de ander. Hij was ontzettend lief en had veel geduld maar uiteindelijk heb ik hem (en dus ons) kapot gemaakt. Hij maakte het uit, hij kon niet meer, zei hij.
Vlak daarna kreeg ik mijn diagnose en begreep ik eindelijk een beetje waarom ik soms mezelf gewoon niet in de hand had. Te laat.

En wat anderen zeggen, ook tijdens de seks inderdaad verlies ik snel mijn concentratie. Duidelijk voorbeeld dat vaak terugkomt: als ik een vriendje heb, hoor ik altijd na een tijdje: eh, als we zoenen, waarom heb je dan je ogen open? Ik ben me daar zelf nooit bewust van, volle aandacht gaat gewoon niet naar het zoenen, kijk ook liever een beetje 'om me heen'
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
pi_62353782
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 16:21 schreef OldJeller het volgende:
Verder lost dít het ADD/ADHD probleem op bij een groot deel van die kinderen, in mijn optiek:
[..]

Wat een onzin. Ik heb straffen genoeg gehad op school, okee niet geslagen, hoewel thuis wel eens een mep gehad op momenten dat mijn vader het echt even niet meer wist, maar ik werd er alleen maar opstandiger van.
Ik zeg wel altijd dat het mij helpt om een strengere leraar te hebben, eentje die niet in mijn leugens (is dat nou een adhd-talent, liegen, of heb ik dat alleen?) trapt en een die gewoon het durft boos te worden, en geen debiele waarschuwingen te geven als: 'Nog even, en ik stuur je de klas uit.'
Ik word daar misschien wat stiller van naar buiten toe, maar van binnen ga ik dan te keer. Prettig voor de rest, geen oplossing voor mij.

Mensen kijken soms echt alleen maar naar het 'hyperen' van ADHD, is dat voor de ADHD-ers hier ook echt het grootste probleem? Bij mij is dat meer het stuiteren van binnen dan het stuiteren van buiten eigenlijk.
pi_62353787
Irresponsible, voor mezelf sprekend....

Het vaststellen van de diagnose (van wat voor kwaal dan ook) is voor mij vaak een bevestiging dat ik "mezelf niet voor de gek gehouden heb"

Bij zeer veel "kwalen" en dingen als AD(H)D is de bevestiging dat het dat is het begin van acceptatie, er mee leren leven, enzovoorts...

voor mij was het gevoel dat ik niet gek, maar maar een beetje anders was best wel prettig...
pi_62353902
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 16:09 schreef Duur het volgende:

Het vaststellen van de diagnose (van wat voor kwaal dan ook) is voor mij vaak een bevestiging dat ik "mezelf niet voor de gek gehouden heb"

Bij zeer veel "kwalen" en dingen als AD(H)D is de bevestiging dat het dat is het begin van acceptatie, er mee leren leven, enzovoorts...

voor mij was het gevoel dat ik niet gek, maar maar een beetje anders was best wel prettig...
Hoe oud was je toen je diagnose kreeg?

Mij deed de diagnose deels wat goed, omdat het inderdaad niet meer echt mijn schuld was nu, de dingen die misgingen. Maar ergens geef ik mezelf toch wel de schuld, psychisch probleem of niet, het zijn WEL mijn handelingen. Ik weet dat ik mezelf de schuld niet hoef te geven, maar op dat punt ben ik gewoon nog niet.
En dat is ook waarom de diagnose mij echt pijn heeft gedaan, ik ben blijven zitten, van school gewisseld, heb mijn hele thuissituatie opgefokt, ben een geweldig vriendje kwijtgeraakt. En alleen maar omdat niemand eerder in de gaten had wat er ECHT aan de hand was met mij. Ik heb jaren lang het heel erg moeilijk gehad en dat had niet gehoeven. Die gedachte heeft het me wel echt moeilijk gemaakt.
pi_62354237
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 16:14 schreef Irresponsible het volgende:

[..]

Mij deed de diagnose deels wat goed, omdat het inderdaad niet meer echt mijn schuld was nu, de dingen die misgingen. Maar ergens geef ik mezelf toch wel de schuld, psychisch probleem of niet, het zijn WEL mijn handelingen. Ik weet dat ik mezelf de schuld niet hoef te geven, maar op dat punt ben ik gewoon nog niet.
En dat is ook waarom de diagnose mij echt pijn heeft gedaan, ik ben blijven zitten, van school gewisseld, heb mijn hele thuissituatie opgefokt, ben een geweldig vriendje kwijtgeraakt. En alleen maar omdat niemand eerder in de gaten had wat er ECHT aan de hand was met mij. Ik heb jaren lang het heel erg moeilijk gehad en dat had niet gehoeven. Die gedachte heeft het me wel echt moeilijk gemaakt.
Dit herken ik wel hoor.
Ik was 25 toen ik de diagnose kreeg en opeens snapte ik waarom ik zo enorm veel verkloot had in het verleden. Ik vond het ook erg moeilijk aan het idee te wennen en heb zo nu en dan nog steeds moeite met de lijn trekken van: in hoeverre ben ik verantwoordelijk en in hoeverre is mijn ADD verantwoordelijk.
Eigenlijk ben je altijd verantwoordelijk, want het is altijd je eigen schuld, al kan je ADHD je soms goed dwarszitten. Het idee wende na ca een jaar geleidelijk en ik kroop uit de slachtofferrol. Daarvoor vond ik vooral mezelf zielig omdat ik het idee had dat ik er allemaal niks aan kon doen.
Nu leer ik steeds beter met mijn gift/handicap te leven en maak er maar het beste van.
pi_62354356
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 16:09 schreef Duur het volgende:

Precies. Ik had ook het idee dat ik niet in de maatschappij/samenleving paste.
't Is heel fijn om te weten waarom je dat gevoel hebt en dat je niet alleen bent.
Als je altijd het idee hebt dat er iets mis met je is wil je nou eenmaal graag weten
wat dat dan is. Of het nu ADHD of voetschimmel is, het gaat er om dat je jezelf begrijpt.
pi_62357124
Er zal voor mij heel wat op de plek vallen, als het mocht blijken dat ik AD(H)D heb.
Zal misschien ook wel boos zijn, waarom niemand daar aan gedacht heeft ik sta al mijn levenlang onder behandeling. Maar nu mijn zoon ADHD blijkt te hebben, valt er toch wel wat op de plek.

Maar het is afwachten, het zal een opluchting zijn, maar het zal ook weer een plaatsje moeten krijgen daarnaast. Maar goed, nu zijn het alleen nog maar vraagtekens.
pi_62359370
quote:

[..]

Maar als je nooit achter de diagnose was gekomen, zat je je nu nog steeds af te vragen waar het toch aan ligt waardoor je beslissingen maakt waar je niet zelf achter staat. Ik was er wel heel blij mee, omdat ik nu kan leren leven met de nadelen van ADD. Ook helpt medicatie mij nu een handje, waardoor ik nu zelfs weer aan de universiteit studeer. Dat was anders echt niet mogelijk geweest, dus wat dat betreft ben ik gezegend met mijn diagnose.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:13:05 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62366629
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 13:31 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Dat klinkt niet goed. Vooral die blackouts.
Welke pillen zijn dat dan? En welke dosis?
Citalopram, 30mg.

Vandaag echt een slechte dag gehad, mijn hoofd voelde wazig, alsof er iets niet goed zat. Ben halverwege college naar huis gegaan om te slapen. Ik doe ook veel te veel, moet af en toe ook even wat gas terugnemen
pi_62404639
quote:

[..]

De eerste keer, als kind, toen ik 8 was...
Maar je, toen was het nog dat MDB overging bij 't volwassen worden....
Een paarkeer "redelijk"in puin gedraait...
En toen ik 30 was opnieuw die mallemollen van keuren/diagnosticeren doorgeworsteld

en toen pas echt ge-accepteerd dat ADHD en er mee gaan werken ipv tegen werken/ontkennen....

Voor mij was vooral het gevoel van ik ben niet gek een enorme opluchting...
Het niet te "genezen" zijn, ja da's een tegenvaller, vooral omdat ik totaal niet tegen ritalin en aanverwante stoffen kan, is het vooral er mee leren leven...
pi_62410336
Hebben jullie ook wel is dat het ondanks de medicijnen toch even niet lukt?
Vanochtend gewoon 54 mg concerta genomen, om 3 uur 15 mg Ritalin en ben nu nog niet aan het leren voor 2 proefwerken morgen

het wil gewoon NIET lukken, zodrai k ga zitten met boek ga ik toch weer even wat anders doen
mss omdat het scheikunde is en dat me echt niet boeit maar de laatste tijd gaat het gewoon ontzett end slecht weer, met alle vakken zo ongeveer.
pi_62410359
Wel goed nieuws concertagebruikers: hoorde vanochtend dat concerta goedkoper is geworden sinds 1 oktober, kwam zelf voor iets anders dus kan t nog niet controleren
pi_62410488
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 14:36 schreef Duur het volgende:

[..]

De eerste keer, als kind, toen ik 8 was...
Maar je, toen was het nog dat MDB overging bij 't volwassen worden....
Een paarkeer "redelijk"in puin gedraait...
En toen ik 30 was opnieuw die mallemollen van keuren/diagnosticeren doorgeworsteld

en toen pas echt ge-accepteerd dat ADHD en er mee gaan werken ipv tegen werken/ontkennen....

Voor mij was vooral het gevoel van ik ben niet gek een enorme opluchting...
Het niet te "genezen" zijn, ja da's een tegenvaller, vooral omdat ik totaal niet tegen ritalin en aanverwante stoffen kan, is het vooral er mee leren leven...
Echt? Wat gebeurt er dan als je ritalin o.i.d. neemt? Dat is wel kut idd, maar je kunt wel gerichter aan je problem werken natuurlijk.

Doet me wel goed om te lezen dat hier zoveel mensen het geaccepteerd hebben!
pi_62411926
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 17:47 schreef Irresponsible het volgende:

[..]

Echt? Wat gebeurt er dan als je ritalin o.i.d. neemt? Dat is wel kut idd, maar je kunt wel gerichter aan je problem werken natuurlijk.

Doet me wel goed om te lezen dat hier zoveel mensen het geaccepteerd hebben!
Veel sneller verlies van zelfbeheersing, paranoia en iets wat lijkt op een epileptische aanval... niet "handig/leuk" dus.

Misschien iets meer "concentratie" maar wat heb je er aan als je een "atoombom op repeteerstand" (= uitspraak van mijn broertje) wordt en door die toevallen niet meer gevaarloos je op straat kunt begeven...

Misschien bestaan daarvoor wel andere medicijnen, maar medicijnen slikken, omdat andere medicijnen iets veroorzaken wat niet acceptabel is, daar pas ik voor...
  Moderator zaterdag 18 oktober 2008 @ 11:47:02 #36
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62480697
Donderdag naar de dokter geweest en die concludeerde dat ik oververmoeid ben. Het veel te veel doen en het continue malen in mijn hoofd breken me op. Ik kom nooit goed tot rust en blijf maar bezig. De black outs komen daar vandaan, de harde schijf zit zeg maar vol.

vandaag weer down. Gister leuke avond gehad en daarvan krijg ik de volgende dag altijd een terugslag

dinsdag medicatiegesprek ben benieuwd. Zou mooi zijn als ik dan eindelijk eens tot rust kan komen...
  Moderator zondag 19 oktober 2008 @ 19:32:17 #37
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62510251
Ik heb weer een volop wazige dag vandaag vanochtend in de trein gestapt zonder een kaartje te kopen gelukkig ben ik niet gecontroleerd

nu probeer ik in de trein terug te studeren maar ik word afgeleid door een irritant krassend geluid gesprekken kan ik blokken in mijn hoofd maar repeterende geluiden kan ik echt niet tegen alsof iemand een half uur aan zijn spijkerbroek zit te krabben hebben meer mensen dit of ben ik gewoon raar?
pi_62512092
Gesprekken zijn bij mij een lastig punt. Als ik bezig ben en ik denk er niet aan, dan gaat het totaal langs mij heen. Maar als ik er opeens besef van heb dat er gesprekken gaande zijn, dan kan ik niet meer zo makkelijk terugvallen in die concentratie.

Repeterende geluiden vind ik ook irritant als er een bepaald patroon in zit, terwijl dat normaal niet eens op valt. Het gaat dan in mijn hoofd meedraaien en iedere keer als het geluidje weer komt op het exact zelfde tijdstip gaat het ook in mijn hoofd zo.

Dus zoiets als een kookwekker of een constant druppelende kraan.
  Moderator zondag 19 oktober 2008 @ 22:49:47 #39
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62515950
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 20:36 schreef frenkck het volgende:
Gesprekken zijn bij mij een lastig punt. Als ik bezig ben en ik denk er niet aan, dan gaat het totaal langs mij heen. Maar als ik er opeens besef van heb dat er gesprekken gaande zijn, dan kan ik niet meer zo makkelijk terugvallen in die concentratie.

Repeterende geluiden vind ik ook irritant als er een bepaald patroon in zit, terwijl dat normaal niet eens op valt. Het gaat dan in mijn hoofd meedraaien en iedere keer als het geluidje weer komt op het exact zelfde tijdstip gaat het ook in mijn hoofd zo.

Dus zoiets als een kookwekker of een constant druppelende kraan.
Ik heb precies hetzelfde Als ik heel geconcentreerd aan het leren ben dan hoor ik geen gesprekken om me heen, kan me daar best goed voor afsluiten (mits interessante stof). Als ik er teveel over ga nadenken dan kan ik me ook niet meer concentreren.

Die geluidjes met steeds hetzelfde interval maken me helemaal gek Zelfs als het geluid na een tijdje weg is hoor ik het nog in mijn hoofd
  woensdag 22 oktober 2008 @ 14:51:55 #40
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_62583064
quote:

Thanks!
kwam dit topic ineens tegen en gelijk deze post

Daar kan ikzelf als adhd-er heel duidelijk in zijn over mezelf

Mijn slaapgedrag is nogal... slecht
Ik ga meestal pas rond een uur of 2 slapen terwijl om 6 uur de wekker weer gaat
werk 40 uur in de week en elk weekend stappen. dus problemen met slapen heb ik al.

Wat de relaties betreft, dat is bij mijzelf heel verschillend.
Ik heb nu pas 1 echte lange relatie gehad, en te veel korte.
ik heb altijd meer dan genoeg aandacht aan mijn vriendinnen geschonken, was nooit een probleem
echter mijn emoties verders daarin wel.
ik ben vaak te snel emotioneel, van het minste of geringste sla ik al om en daar gaat het bij mijzelf in relaties 9 v/d 10 keer mis. weet niet hoe dit bij anderen is.

Ben tevens al ruim 3-4 jaar van de ritalin af, had er geen zin meer in en drink zoveel energydrink en merk er tegenwoordig nog vrij weinig van..

Tevens tvp.
You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
  Moderator woensdag 22 oktober 2008 @ 21:49:47 #41
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62595986
Gisteren Ritalin voorgeschreven gekregen maar mag pas beginnen nadat ik terug ben uit Amerika (over 2 weken). Ben wel benieuwd. Alleen dat 4x per dag slikken, damn Heb hiernaast ook nog AD en melatonine tabletten, dat wordt dus 6 wekkers zetten per dag

Trouwens door die energydrink opmerking: merk je daar minder van als je ADD hebt? Ik drink namelijk heel erg veel cola, ook voor het slapen gaan, maar krijg er geen extra energie van ofzo. Mensen vinden dat altijd maar vreemd, maar dat kan dus door ADD komen?
pi_62596210
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:49 schreef MaJo het volgende:
Gisteren Ritalin voorgeschreven gekregen maar mag pas beginnen nadat ik terug ben uit Amerika (over 2 weken). Ben wel benieuwd. Alleen dat 4x per dag slikken, damn Heb hiernaast ook nog AD en melatonine tabletten, dat wordt dus 6 wekkers zetten per dag

Trouwens door die energydrink opmerking: merk je daar minder van als je ADD hebt? Ik drink namelijk heel erg veel cola, ook voor het slapen gaan, maar krijg er geen extra energie van ofzo. Mensen vinden dat altijd maar vreemd, maar dat kan dus door ADD komen?
Heb ik ook. Na het drinken van 2 blikjes energydrink kan ik bijvoorbeeld ook heerlijk slapen en van de sterkste koffie merk ik niks.

Hoewel ik soms wel eens ga trillen als ik veel cafeïne op heb.
pi_62596247
Oh, ik heb trouwens ook melatonine. Het werkt goed voor mij. Hoeveel mag je daarvan maximaal per dag slikken?
  Moderator woensdag 22 oktober 2008 @ 21:57:44 #44
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62596323
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:54 schreef 8. het volgende:

[..]

Heb ik ook. Na het drinken van 2 blikjes energydrink kan ik bijvoorbeeld ook heerlijk slapen en van de sterkste koffie merk ik niks.

Hoewel ik soms wel eens ga trillen als ik veel cafeïne op heb.
Haha same here Kan makkelijk redbull en cola drinken en daarna heerlijk tukken

Koffie kreeg ik veel energie van toen ik het nauwelijks dronk, nu drink ik het zo vaak dat ik er echt niks meer van merk
  Moderator woensdag 22 oktober 2008 @ 21:58:48 #45
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62596367
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:55 schreef 8. het volgende:
Oh, ik heb trouwens ook melatonine. Het werkt goed voor mij. Hoeveel mag je daarvan maximaal per dag slikken?
Ja werkt bij mij ook goed Anders blijf ik tot veel te laat op

Weet niet hoeveel je ervan mag hebben, heb zelf 5mg, en jij? Ik hoorde van mijn psych dat een half tabletje waarschijnlijk ook al genoeg voor mij is
pi_62596546
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:58 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ja werkt bij mij ook goed Anders blijf ik tot veel te laat op

Weet niet hoeveel je ervan mag hebben, heb zelf 5mg, en jij? Ik hoorde van mijn psych dat een half tabletje waarschijnlijk ook al genoeg voor mij is
Hier ook 5mg. Is wel extreem duur vind ik, 25 euro voor 30 tabletten . Is het bij jou ook zo duur?

Zonder dat slaaphormoon kan ik echt absoluut geen normaal slaapritme aanhouden. Dan is het zelfs normaal als ik iedere week een nacht oversla. Daar word je natuurlijk doodmoe van, dus ik ben echt blij dat dit werkt. Deze week stond ik een keer om 6 uur 's avonds op ( .) en toen kon ik die nacht erop om 1 uur gewoon weer gaan slapen met zo'n pilletje.
En als het goed is blijft het ook werken. Het maakt het voor mij echt veel makkelijker om ritme te houden.
  Moderator donderdag 23 oktober 2008 @ 01:53:22 #47
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62602082
Die pillen zijn inderdaad belachelijk duur ik betaal er ook 25e voor nu hoorde ik van mijn psych dat het helemaal niet zo duur hoeft te zijn, hooguit iets van 10 euro. Ga ik binnenkort maar eens checken.

ik slaap ook wel eens tot heel laat hoor laatst ook tot 6 uur geslapen, al ben ik ook oververmoeid dus nu is het hek van de dam
pi_62602785
Toch weer paradoxaal dat ik altijd het gevoel heb gehad dat ik minder slaap nodig heb dan de gemiddelde mens, en dus ook minder snel moe word, maar toch altijd degene ben die een slaapgebrek heeft. Als ik mijn gang zou gaan, zou ik denk ik dagen maken van 28 uur . In de vakantie ga ik gemiddeld 2 uur later slapen dan normaal, en sta ik ook nog eens 2 uur later op. Zo schuift de dag steeds 4 uur op. Niet zo handig. Gelukkig gaat de wintertijd deze week in .

Heerlijk tijdstip weer nu, en ik moet naar de tandarts vandaag . Dat wordt nog wat.
  Moderator donderdag 23 oktober 2008 @ 09:33:05 #49
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62604271
Bij mij is het omgekeerd, ik heb juist meer slaap nodig dan anderen. Opstaan als ik te kort heb geslapen is een crime. Ik probeer nu ook al een half uur op te staan maar mijn ogen vallen de hele tijd dicht
  donderdag 23 oktober 2008 @ 12:08:39 #50
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62607676
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/10/081021185207.htm

komt dat overeen met jullie ervaringen?... Ouders met ADHD kinderen scheiden veel eerder en vaker dan ouders met kinderen zonder ADHD
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_62609170
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 12:08 schreef Re het volgende:
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/10/081021185207.htm

komt dat overeen met jullie ervaringen?... Ouders met ADHD kinderen scheiden veel eerder en vaker dan ouders met kinderen zonder ADHD
Hmmm dat doet bij mij herrinneringen opleven over de discussie of aanleg voor ADHD ervelijk is en het bekende feit dat de meeste AD(H)D-ers moeite hebben om relaties lang vol te houden.

Als je van ervelijk uitgaat dan is het gewoon een open deur intrappen, als de aanleg niet ervelijk is, dan zou het wat "nieuws" zijn.
Maar ook niet echt nieuws want kinderen met (opvoed)problemen zijn al lang bekend om het feit dat daar relaties door op scherp komen te staan (ken eigenlijk geen familie waarbij kinderen met een handicap zijn en de relatie niet minstens 1x op barsten heeft gestaan vanwege de stress van het opvoeden van dat kind.
pi_62629795
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:55 schreef 8. het volgende:
Werkte bij mij voor geen meter dus dit weet ik, aangezien ik er op een gegeven moment 3 ofzo heb geprobeerd, maar ze weten het uds gewoon echt nog niet zei mijn dokter. Tis te nieuw en weinig onderzocht, je moet gewoon zelf maar kijken wta t beste voor je werkt.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 02:16:10 #53
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_62630681
ik heb erover gelezen, en het is volgens mij niet schadelijk om veel in te nemen...
en de dosis verschilt per persoon, sommige mensen hebben aan 1 miligram genoeg, anderen aan 20..

ik weet wel als je er veel van neemt je HEEL realistisch van gaat dromen, best gaaf is dat
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_62632802
Ja ik heb dus ook al zo'n "bijwerking" ontdekt die niet zo fijn was.
De eerste keer dat ik het nam werd ik helemaal moe - logisch - en toen ik ging slapen duurde het ook niet lang voordat m'n hoofd stopte met nadenken. Maar na 5 minuten of zo begon er heel zachtjes een alarm in mijn hoofd en dat werd steeds erger. Dus op een gegeven moment schrok ik wakker omdat ik echt een extreme teringherrie in mijn hoofd hoorde. Het is niet te omschrijven hoe verschrikkelijk dat was.
Dus toen ging ik weer slapen en toen ging alles wel goed .

Maar mijn dromen zijn ook inderdaad realistischer.
  zondag 26 oktober 2008 @ 00:31:38 #55
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_62679060
Eigenlijk heel idioot misschien maar ik val het lekkerst in slaap met de tv of radio aan.
Als ik 'niks' hoor ga ik denken.. en denken.. en nog meer denken.. en me de schurft ergeren aan het geluid blaadjes die over de weg langs ons huis waaien.. denken.. ergeren aan het denken en dat ik nog steeds niet slaap enz, enz..
Als ik de tv of radio aanzet zijn mijn gedachten een beetje bij het geluid van de tv/radio en heeft mijn hoofd niet de tijd om aan al dat andere te gaan ergeren -> soort van rust gecreëerd ->

Ik was ook blij met mijn diagnose.
Niet blij met het feit dát ik iets mankeerde, ik vind ADD echt niet fijn. Maar blij dat ik wist WÁT me mankeerde.

Mijn diagnose is ongeveer 1 of 1,5 jaar oud. Er viel voor mij zoveel op z'n plaats. Ik wist ineens waarom ik jarenlang herhaaldelijk op bepaalde punten keihard op mijn bek ging.
Voordeel: ik weet nu waar en waarom sommige dingen niet goed gaan en kan daar nu rekening mee houden. Ik weet nu bijvoorbeeld welk werk voor mij gewoon het meest geschikt is en ik ben nu zelfs (en dat ook nog onder invloed van extra hormonen) alweer een aantal maanden aan het werk!!!
dat is een hele prestatie voor mij, als er ook maar iets mis ging begon ik te flippen en durfde/wou ik niet meer heen. meeste jobs duurden daardoor vaak niet langer dan een paar dagen tot anderhalve week.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_62710694
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 00:31 schreef Noli. het volgende:
Ik weet nu bijvoorbeeld welk werk voor mij gewoon het meest geschikt is en ik ben nu zelfs (en dat ook nog onder invloed van extra hormonen) alweer een aantal maanden aan het werk!!!
dat is een hele prestatie voor mij, als er ook maar iets mis ging begon ik te flippen en durfde/wou ik niet meer heen. meeste jobs duurden daardoor vaak niet langer dan een paar dagen tot anderhalve week.
Klinkt bekend, dat korte werken en weer weggaan/weggestuurd worden.
Wat voor job heb je nu?
  Moderator maandag 27 oktober 2008 @ 10:21:34 #57
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62711541
quote:
Eigenlijk heel idioot misschien maar ik val het lekkerst in slaap met de tv of radio aan.
Als ik 'niks' hoor ga ik denken.. en denken.. en nog meer denken.. en me de schurft ergeren aan het geluid blaadjes die over de weg langs ons huis waaien.. denken.. ergeren aan het denken en dat ik nog steeds niet slaap enz, enz..
Als ik de tv of radio aanzet zijn mijn gedachten een beetje bij het geluid van de tv/radio en heeft mijn hoofd niet de tijd om aan al dat andere te gaan ergeren -> soort van rust gecreëerd ->

Ik was ook blij met mijn diagnose.
Niet blij met het feit dát ik iets mankeerde, ik vind ADD echt niet fijn. Maar blij dat ik wist WÁT me mankeerde.

Mijn diagnose is ongeveer 1 of 1,5 jaar oud. Er viel voor mij zoveel op z'n plaats. Ik wist ineens waarom ik jarenlang herhaaldelijk op bepaalde punten keihard op mijn bek ging.
Voordeel: ik weet nu waar en waarom sommige dingen niet goed gaan en kan daar nu rekening mee houden. Ik weet nu bijvoorbeeld welk werk voor mij gewoon het meest geschikt is en ik ben nu zelfs (en dat ook nog onder invloed van extra hormonen) alweer een aantal maanden aan het werk!!!
Ik heb hetzelfde hoor, zet altijd de tv aan voordat ik ga slapen Anders ga ik vet lopen malen en nu ben ik afgeleid door wat er op tv is Omdat ik ook nog eens vet moeilijk in slaap kan komen zie ik op die manier vaak de herhalingen van het Journaal, DWDD, Netwerk, 1vandaag en Man bijt Hond
  Moderator maandag 27 oktober 2008 @ 10:28:03 #58
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62711694
Qua werk is het trouwens zo dat ik erachter ben dat ik geen kantoorbaantje aan kan. Heb dat veel gedaan maar merk dat ik veel te snel afgeleid ben en dan altijd andere dingen ga doen. Bovendien ga ik de eerste 1,5 altijd een beetje internetten omdat ik me er niet toe kan zetten om te beginnen

Mijn uiteindelijke droombaan (journalist) is echt iets voor mij. Onregelmatige werktijden en altijd wat te doen. Op mijn twee stages beviel het dan ook heel erg goed Op dit moment werk ik in een winkel en dat gaat ook heel goed. Er is altijd iets te doen
pi_62712454
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 10:28 schreef MaJo het volgende:
Qua werk is het trouwens zo dat ik erachter ben dat ik geen kantoorbaantje aan kan. Heb dat veel gedaan maar merk dat ik veel te snel afgeleid ben en dan altijd andere dingen ga doen. Bovendien ga ik de eerste 1,5 altijd een beetje internetten omdat ik me er niet toe kan zetten om te beginnen

Mijn uiteindelijke droombaan (journalist) is echt iets voor mij. Onregelmatige werktijden en altijd wat te doen. Op mijn twee stages beviel het dan ook heel erg goed Op dit moment werk ik in een winkel en dat gaat ook heel goed. Er is altijd iets te doen
Ik zit op kantoor en ik internix ook veel te veel, maar als ik werk werk ik wel vlot en redelijk foutloos dus mijn resultaten lijken er niet onder te lijden.

Journalistiek wil ik ook al lang. Ik wil volgende jaar september beginnen met avondopleiding in Tilburg.
  Moderator maandag 27 oktober 2008 @ 10:59:51 #60
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62712544
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 10:56 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Ik zit op kantoor en ik internix ook veel te veel, maar als ik werk werk ik wel vlot en redelijk foutloos dus mijn resultaten lijken er niet onder te lijden.

Journalistiek wil ik ook al lang. Ik wil volgende jaar september beginnen met avondopleiding in Tilburg.
Dat heb ik dus ook Áls ik werk dan ga ik supersnel en maak weinig fouten. Ik compenseer daarom mijn niks doen ook wel, maar ik vind het ook niet eerlijk omdat ik gewoon veel meer zou kúnnen doen
pi_62712639
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 10:59 schreef MaJo het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook Áls ik werk dan ga ik supersnel en maak weinig fouten. Ik compenseer daarom mijn niks doen ook wel, maar ik vind het ook niet eerlijk omdat ik gewoon veel meer zou kúnnen doen
Wel goed trouwens dat je die opleiding journalistiek zo hebt doorlopen.
Mijn poging tot HBO (leraaropleiding) faalde omdat ik totaal geen discipline kon opbrengen mbt huiswerk enzo.
Voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde moest ik hard leren omdat ik daar niet zo goed in ben, maar dat lukte dus niet.
Hoe heb jij jezelf door die studie kunnen motiveren?
  Moderator maandag 27 oktober 2008 @ 11:05:53 #62
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62712713
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:02 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Wel goed trouwens dat je die opleiding journalistiek zo hebt doorlopen.
Mijn poging tot HBO (leraaropleiding) faalde omdat ik totaal geen discipline kon opbrengen mbt huiswerk enzo.
Voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde moest ik hard leren omdat ik daar niet zo goed in ben, maar dat lukte dus niet.
Hoe heb jij jezelf door die studie kunnen motiveren?
Als ik iets echt heel leuk vind dan ben ik zo gemotiveerd dat me het wel lukt Bij journalistiek scheelt het ook dat het heel praktijkgericht is. Ik had uiteraard ook wel tentamens maar die waren niet zo heel erg lastig

Ik merk nu op de universiteit (ik doe 2 studies) dat ik het lastiger vind om mezelf te motiveren. Vakken die ik heel leuk vind gaan prima, maar als ik er een beetje moeite mee heb kan ik me er moeilijk toe zetten en heb ik erg last van concentratieproblemen. Ook moet ik veel meer moeite doen om de vakken te halen, dat ging op journalistiek allemaal een stuk makkelijker.
pi_62713506
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:05 schreef MaJo het volgende:

[..]

Als ik iets echt heel leuk vind dan ben ik zo gemotiveerd dat me het wel lukt Bij journalistiek scheelt het ook dat het heel praktijkgericht is. Ik had uiteraard ook wel tentamens maar die waren niet zo heel erg lastig

Ik merk nu op de universiteit (ik doe 2 studies) dat ik het lastiger vind om mezelf te motiveren. Vakken die ik heel leuk vind gaan prima, maar als ik er een beetje moeite mee heb kan ik me er moeilijk toe zetten en heb ik erg last van concentratieproblemen. Ook moet ik veel meer moeite doen om de vakken te halen, dat ging op journalistiek allemaal een stuk makkelijker.
Ik houd van praktijkgericht! Helaas is mijn huidige baan dat niet.
Soms had ik liever een baan waar ik meer met mijn handen werkte, dat geeft wat meer voldoening
en houdt me meer aan de slag. De rotzooi in mijn hoofd kan dan gewoon lekker doorgaan.

Hopelijk wordt journalistiek mijn ding. Ik las al eerder dat veel journalisten ADHD-er en dergelijke zijn.
  Moderator maandag 27 oktober 2008 @ 11:55:26 #64
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_62714095
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:33 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Ik houd van praktijkgericht! Helaas is mijn huidige baan dat niet.
Soms had ik liever een baan waar ik meer met mijn handen werkte, dat geeft wat meer voldoening
en houdt me meer aan de slag. De rotzooi in mijn hoofd kan dan gewoon lekker doorgaan.

Hopelijk wordt journalistiek mijn ding. Ik las al eerder dat veel journalisten ADHD-er en dergelijke zijn.
Ik denk dat praktijkgericht voor ADHD'ers ook het beste is Ik merk dat universiteit me een stuk zwaarder valt maar ik heb een flink doorzettingsvermogen en als ik ergens aan begin (wat ik leuk vind) dan wil ik dat ook afmaken. Ik merk trouwens hierbij wel de werking van de hyperfocus. Voor een vak wat ik superinteressant vond had ik een 8, een vak wat ik niet zo interessant vond had ik een 4 voor Ben benieuwd wat ritalin met me doet, hopelijk gaat het dan allemaal wat makkelijker

Journalistiek en ADD gaan goed samen Je eigen tijden, je eigen tempo, je eigen input. Perfect
pi_62714893
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:55 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik denk dat praktijkgericht voor ADHD'ers ook het beste is Ik merk dat universiteit me een stuk zwaarder valt maar ik heb een flink doorzettingsvermogen en als ik ergens aan begin (wat ik leuk vind) dan wil ik dat ook afmaken. Ik merk trouwens hierbij wel de werking van de hyperfocus. Voor een vak wat ik superinteressant vond had ik een 8, een vak wat ik niet zo interessant vond had ik een 4 voor Ben benieuwd wat ritalin met me doet, hopelijk gaat het dan allemaal wat makkelijker
Met ritalin kun je elk suf kutvak makkelijk doorwerken.
Niet dat je er plezier aan beleeft, maar je krijgt het wel af.
quote:
Journalistiek en ADD gaan goed samen Je eigen tijden, je eigen tempo, je eigen input. Perfect
Ik wil nu beginnen!
  maandag 27 oktober 2008 @ 14:26:39 #66
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_62718495
Ik doe nu lekker suf, super simpel lopende band werk in een beschuit/toast-fabriek.
Het meest onnozele werk wat je maar kan bedenken maar schijnbaar zoooo mijn ding. (zolang er maar radio of andere prettig gestoorden zijn) Laat mijn handen maar het werk doen, kan ik wat ouwehoeren met collega's

Ik werd laatst zelfs voor het eerst even terug gefoten, ik moest even wat rustiger aan doen.
Dat was ik niet gewend! Ze zijn hier lekker relaxed wat dat aangaat.

Nadat ik de diagnose dus had ben ik eens terug gaan kijken welk werk ik in mijn leven het langst vol heb kunnen houden. Dat was het productiewerk bij een saladefabriek en de plantsoenendienst bij de gemeentewerken. Lekker wat schoffellen, raggen met de (ik had er mijn 'eigen') bosmaaier of de vet grote heggeschaar en als het regende koffie drinken in de keet
Oja, en stalwerk op 'therapeutische basis' (zolang ik dat met iemand samen deed ging het prima, alleen lukte het eigenlijk alleen voor korte tijd. Collegatje kon wel een keertje ziek zijn maar voor landere tijd alleen ging écht niet)

Conclusie; als ik dan toch weer aan het werk wou, dan iets zoals hierboven beschreven.
Een keer aangemeld bij het uitzendbureau wat hier bij de koekjesfabriek hoort maar werd daar flink gen**id. Dus de moed opgegeven. Later via i-net een uitzendbureau gevonden dat bij deze beschuit/toast-fabriek hoorde en ik kon dezelfde avond nog aan het werk!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_62722258
quote:
Dat heb ik ook . Ik zette eerst altijd de ventilator aan als ik ging slapen. Het leek alsof ik dan juist stilte kon onderscheiden van geluid. Want als je 'achter' het geluid kijkt, vind je stilte. Beetje raar om uit te leggen.
En tegenwoordig zet ik dus de televisie aan of de radio, dan is het alsof de mensen om me heen gaan nadenken en ik zelf gewoon lekker kan wegzakken. Ik dacht dat ik de enige was die dit had .
  maandag 27 oktober 2008 @ 18:06:24 #68
223256 Walging
ongeleid projectiel
pi_62725239
Pfft, ik had vandaag gewoon een woedeaanval omdat m'n band lek was Ik voelde me al niet lekker en toen kwam dat ook nog en aahrg. Ik kan 'm ook niet zelf plakken want ik heb geen spullen, ik heb niet eens een pomp en ik weet überhaupt niet hoe het moet en het is ook nog de achterband dus dat is helemaal niet te doen (vrouwen ), ik naar de fietsenwinkel hier in de buurt, kom ik bij de werkplaats: "Maandag gesloten" Het is dat ik toevallig geen baksteen bij de hand had, anders had ik de ruit in gegooid.

Ik stel me aan heah

Die Ritalin gaat helemaal niet goed, ik krijg het gewoon NIET voor elkaar die pillen in te nemen. M'n psychiater stelde daarom Concerta voor, maar dat wordt dus niet vergoed en m'n ouders willen het niet betalen (en zelf heb ik daar ook geen geld voor). Iedereen zegt dat ik gewoon de wekker op m'n mobiel moet zetten, maar HOE doe ik dat als ik niet elke dag op dezelfde tijd begin? Dan klopt het meteen al niet meer, en elke keer opnieuw die wekker instellen doe ik ook niet, dat vergeet ik of ik ben er gewoon te lui voor. Waarom vergoeden ze die zooi niet gewoon verdomme.
pi_62739652
Gisteren (het is alweer nacht) eindelijk na vele onderzoeken een (voorlopige) diagnose gekregen van mijn psych.

ADD dus...

Heb me er nog niet in kunnen verdiepen, omdat ik altijd dacht dat ik last had van borderline. Aangezien ik daar al een paar keer op getest ben, en de test steeds overwegend negatief uitviel, moest het wel iets anders zijn.

Ben daarnaast ook getest op autisme, HSP en nog een paar andere stoornissen. Steeds weer vielen de testen over het algemeen negatief uit.

Ga nu even rondspeuren op het i-net om te kijken wat ADD allemaal inhoud.

-edit-

Even op wikipedia rongesnuffeld, en het heeft er verdacht veel van weg. Dat ik er niet eerder op gekomen ben

[ Bericht 16% gewijzigd door Eliminator20 op 28-10-2008 02:07:00 ]
pi_62744620
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 01:28 schreef Eliminator20 het volgende:
Gisteren (het is alweer nacht) eindelijk na vele onderzoeken een (voorlopige) diagnose gekregen van mijn psych.

ADD dus...

Heb me er nog niet in kunnen verdiepen, omdat ik altijd dacht dat ik last had van borderline. Aangezien ik daar al een paar keer op getest ben, en de test steeds overwegend negatief uitviel, moest het wel iets anders zijn.

Ben daarnaast ook getest op autisme, HSP en nog een paar andere stoornissen. Steeds weer vielen de testen over het algemeen negatief uit.

Ga nu even rondspeuren op het i-net om te kijken wat ADD allemaal inhoud.

-edit-

Even op wikipedia rongesnuffeld, en het heeft er verdacht veel van weg. Dat ik er niet eerder op gekomen ben
Veel plezier met je ADD-zijn!
pi_62750349
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 10:53 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Veel plezier met je ADD-zijn!
Of ik er nou zo blij mee moet zijn... Naja, weet tenminste wat er mis met me is
pi_62750956
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:58 schreef Eliminator20 het volgende:

[..]

Of ik er nou zo blij mee moet zijn... Naja, weet tenminste wat er mis met me is
Precies, nu kun jij, en kunnen anderen er rekening mee houden he.
En een paar pillen per dag verbeteren je concentratie.
pi_62758843
Ik ben net klaar met mijn neurofeedback behandelingen, alleen weten ze niet zeker of ik ADD of NLD heb. Als ik wat achtergrond informatie opzoek, lijken ze sterk op elkaar.

Nochtans is het zwaar klote, vooral qua motivatie
pi_62758953
Wat ook zo is, ik heb geen tekort aan begeleiding gehad maar ik kan me er haast niet toe zetten om te beginnen met werk, is dit een kenmerk van ADD of ben ik gewoon 'lui'?
pi_62759570
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 18:44 schreef Cayennepeper het volgende:
Wat ook zo is, ik heb geen tekort aan begeleiding gehad maar ik kan me er haast niet toe zetten om te beginnen met werk, is dit een kenmerk van ADD of ben ik gewoon 'lui'?
Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik het ook heb. Ik kan niet beginnen aan iets, terwijl het eigenlijk helemaal niet vervelend is als ik eenmaal bezig ben. Dan vind ik het zelfs boeiend.

Maar dat beginnen, dat is gewoon extreem moeilijk voor mij.
pi_62759711
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 19:09 schreef 8. het volgende:

[..]

Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik het ook heb. Ik kan niet beginnen aan iets, terwijl het eigenlijk helemaal niet vervelend is als ik eenmaal bezig ben. Dan vind ik het zelfs boeiend.

Maar dat beginnen, dat is gewoon extreem moeilijk voor mij.
En het rare is, je wordt er behoorlijk moe van en depressief en je komt erdoor in problemen, maar het blijft zich manifesteren
pi_62759791
Zijn er mensen hier die ADD/ NLD hebben en aan de medicatie zitten (jongvolwassenen)? Ik weet zelf niet of ik er aan moet beginnen, mijn ouders zijn ook bang dat mijn karakter erdoor wordt beinvloed
pi_62760123
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 19:12 schreef Cayennepeper het volgende:

[..]

En het rare is, je wordt er behoorlijk moe van en depressief en je komt erdoor in problemen, maar het blijft zich manifesteren
Ja inderdaad. Je maakt zelf de keuze om alles uit te stellen, maar dan nog. Het voelt alsof het je gewoon niet lukt.

Ik gebruik momenteel ritalin en ga binnenkort waarschijnlijk over op iets anders (visolie o.i.d.).
Ritalin werkt wel goed, maar de bijwerkingen zijn vreselijk.
pi_62760139
Ik ben wel gewoon mezelf gebleven trouwens .
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:23:01 #80
185631 Guncta
En un momento dado
pi_62762431
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 19:15 schreef Cayennepeper het volgende:
Zijn er mensen hier die ADD/ NLD hebben en aan de medicatie zitten (jongvolwassenen)? Ik weet zelf niet of ik er aan moet beginnen, mijn ouders zijn ook bang dat mijn karakter erdoor wordt beinvloed
Ik ben zelf helaas begonnen met Ritalin, had beter direct dextro voorgeschreven kunnen krijgen.
Mijn stemming veranderde bij Ritalin wel heel erg, bij dextro-amph heb ik er een stuk minder last van.
Maar je hebt ook mensen die het omgekeerde ervaren en dus meer baat hebben bij Ritalin. Dit zal wel voor nog meer 'merkjes' gelden. Luister dus goed naar je lichaam.

Het is bij veel mensen ook onzin dat de symptomen minder worden als je geregeld slikt.
Al is het zeker niet de bedoeling om meerdere rebounds per dag te hebben.
De oplossing die geregeld slikken biedt is dat de volgende dag de vorige dag enigsinds compenseert.
Ook schijn je jezelf "aan te kunnen leren" om bijvoorbeeld met minder honger toch aardig wat te kunnen eten.

Ik zelf slik het alleen op de momenten wanneer ik het nodig heb. Mijn kamer op moet ruimen, aandachtig naar iemand luisteren, een waslijst aan dingen te moeten doen, etc. Hier moet je echter wel naar vragen, als je in behandeling gaat. Ook merkte ik dat niemand er in het begin om zat te springen.
Gelukkig kwam ik via via bij een hulpverleningsinstantie die het een uitdaging vond om met mij te beginnen.

Het wordt aardig snel verwerkt in het lichaam heb ik het idee.
Ik heb het voordeel dat ik de rebound niet irritant vind en vaak als fijn ervaar. Een beetje spacey gevoel.

Misschien een idee om er gewoon mee te beginnen en een persoonlijk plan met een deskundige op te stellen?
Zo te horen heb je genoeg kritische mensen om je heen en heb ook niet echt het idee dat je zomaar blindelings iemand volgt. Het is niet iets wat je complete leven blijvend omgooit..
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:48:48 #81
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62765742
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:03 schreef Duur het volgende:

[..]

het bekende feit dat de meeste AD(H)D-ers moeite hebben om relaties lang vol te houden.
Ja dat snap ik niet. Ik ben straks 4 jaar samen, en al 3 jaar zonder ruzie. Ja, in het begin was het echt erg. Maar aanpassen van mijn kant doet het kunstje. Nooit hebben we echt meer ruzie. Wel eens dat ik of hij chago gaat slapen, maar dan is dat midden in de nacht alweer vergeten.

Ik snap ook niet echt waarom ADHD'ers er zo'n moeite mee hebben. Ik bedoel, wáármee dan precies
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:58:09 #82
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62766111
quote:

Thanks!
Nou, als ik borrels op heb pit ik zo weg. Anders lig ik doorgaans 1 tot 1.5 u wakker

Ik ben heel gericht op mijn relatie. We bellen elke avond even (we zitten 200km van elkaar vandaan) en we zien elkaar iig in het weekend, en deels ook door de weeks. Daarnaast spreek ik hem regelmatig via mail omdat ik ergens weer eens niet uit kom, en hij toch echt weet waar dat ene knopje in PS zit.

We hebben straks 4 jaar een relatie, en beide zijn we ervan overtuigd dat daar nog vele jaren bijkomen. Zonder problemen zijn we ook hele weken bij elkaar hoor. In de vakanties zit ik altijd bij hem. Heerlijk. In het begin veel gezeik, maar zoals ik al zei deed aanpassing van mijn kant de trick. Nu hebben we dus nooit meer echt ruzie

En geloof me, dat is fijn. En ik heb ook echt het idee dat hij me begrijpt. En hij zit me flink achter mn reet aan. Mn theorie examen stelde ik maar uit en uit, tot meneer praktisch zondag ging reserveren. Nu moet ik 16 dec

Daarnaast is hij "drukker" dan ik. Hij heeft echt geen rust in zn reet. Ik kan makkelijk liggen tot 12u, hij is om 07:30 wakker, zingt, danst, computert, kijkt film, ect. Als ik eraan denk word ik al moe
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:11:29 #83
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62766574
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 19:15 schreef Cayennepeper het volgende:
Ik neem concerta, geen karakter veranderingen en ook geen rebounds Bij mij is het ook geen grote verandering geweest, meer subtiele verbeteringen.
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_62767789
Ok bedankt voor de tips, een andere vraag, heb je, als je concentratiestoornis hebt, recht op langere studietijd of andere compensaties?
pi_62770017
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 21:48 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja dat snap ik niet. Ik ben straks 4 jaar samen, en al 3 jaar zonder ruzie. Ja, in het begin was het echt erg. Maar aanpassen van mijn kant doet het kunstje. Nooit hebben we echt meer ruzie. Wel eens dat ik of hij chago gaat slapen, maar dan is dat midden in de nacht alweer vergeten.

Ik snap ook niet echt waarom ADHD'ers er zo'n moeite mee hebben. Ik bedoel, wáármee dan precies
op zich is "moeite mee hebben" ook een term die niet 100% de lading dekt...
Maar waar bij mij iig vaak het knelpunt lag, was dat bij relaties het chaotisch zijn (en dan zeker als ik wat vermoeider ben) toch vaak teveel is om te accepteren bij de andere partner.
Meestal zijn bij mij de relaties beëindigt met opmerkingen als "maar je verbeterd nooit" met een intonatie, van "die chaos gaat toch wel eens over?" (net alsof het een verkoudheidje is).

Tuurlijk, heel veel ADHD-ers hebben een goed en langdurige relatie... en een partner die ziet dat de minpuntjes van ADHD ruim gecompenseert worden door de pluspuntjes van die persoon.

Maar mijn reactie sloeg ook meer op de stereotiepe ADHDer dan op niemand persoonlijk, en als het al op iemand sloeg, dan sloeg het op mijzelf.
pi_62770454
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 21:48 schreef Qwea het volgende:

[..]

Het scheelt denk ik dat je al wist van je stoornis, zodat je er rekening mee kan houden. En ook je partner.

Ik heb jarenlang rondgelopen met het idee dat er iets met me was, maar wat het precies was kon ik niet vertellen. Ook de talloze psychiaters die ik heb gehad, hebben jarenlang iedere keer de verkeerde diagnose gesteld, zodat ik aan medicijnen ging die me allerminst hielp en zodoende een afkeer kreeg van medicijnen én psychiaters.

Mede daarom zijn al mijn relaties de afgelopen decennia totaal mislukt. Ik voelde me niet begrepen, en had moeite mijn gevoelens te uiten. Dat frustreerde me zo erg, dat ik verkeerde beslissingen nam waar ik achteraf enorm spijt van heb. Door mijn ongecontroleerde en impulsief gedrag ben ik 4 zeer dierbare mensen kwijtgeraakt, waarvan 2 ex-vriendinnen waar ik ontzettend veel van hield/houd. Die zijn door mijn onvoorspelbaar gedrag, mij vreselijk gaan haatten

Dus daarom Qwea.
pi_62771165
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 00:36 schreef Eliminator20 het volgende:

[..]

Het scheelt denk ik dat je al wist van je stoornis, zodat je er rekening mee kan houden. En ook je partner.

Ik heb jarenlang rondgelopen met het idee dat er iets met me was, maar wat het precies was kon ik niet vertellen. Ook de talloze psychiaters die ik heb gehad, hebben jarenlang iedere keer de verkeerde diagnose gesteld, zodat ik aan medicijnen ging die me allerminst hielp en zodoende een afkeer kreeg van medicijnen én psychiaters.

Mede daarom zijn al mijn relaties de afgelopen decennia totaal mislukt. Ik voelde me niet begrepen, en had moeite mijn gevoelens te uiten. Dat frustreerde me zo erg, dat ik verkeerde beslissingen nam waar ik achteraf enorm spijt van heb. Door mijn ongecontroleerde en impulsief gedrag ben ik 4 zeer dierbare mensen kwijtgeraakt, waarvan 2 ex-vriendinnen waar ik ontzettend veel van hield/houd. Die zijn door mijn onvoorspelbaar gedrag, mij vreselijk gaan haatten

Dus daarom Qwea.
herkenbaar
pi_62777764
Kort geleden heb ik ook de diagnose gekregen : ADD.... Ik heb er zéér gemixte gevoelens over. Opluchting , maar ook balen als een stekker. Ik ben erg blij dat ik nu weet wat er met me is en dat is dus toch geen aansteller etc ben,zoals anderen van me beweerden, maar de wetenschap dat dit nooit meer overgaat vind ik ook wel zwaar. Mijn levenskwaliteit is echt heel erg laag..... ik doe NIKS de hele dag, alleen maar piekeren, dagdromen etc. Het is altijd enorm druk in mijn hoofd. Ik ben al jaren overspannen en ik kan me totaal niet uiten.

Omdat ik echt niet kan functioneren zo op deze manier, ga ik binnenkort met medicatie beginnen en ik vraag me af wat jullie kenners ervan vinden...... eerst ritalin proberen of meteen met concerta beginnen?? Ik vind concerta erg duur en de stap naar meteen de hele dag medicatie lijkt me meteen in het begin wat groot, maar ik lees ook dat je met ritalin alleen maar op en neer stuitert...... lijkt me ook niet fijn
  woensdag 29 oktober 2008 @ 12:41:29 #89
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62779564
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 22:46 schreef Cayennepeper het volgende:
Ok bedankt voor de tips, een andere vraag, heb je, als je concentratiestoornis hebt, recht op langere studietijd of andere compensaties?
Je kunt een extra jaar prestatiebeurs aanvragen en een verlenging van je diplomatermijn
Whehehe.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 12:45:46 #90
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62779697
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:36 schreef oceanpony het volgende:
Omdat ik echt niet kan functioneren zo op deze manier, ga ik binnenkort met medicatie beginnen en ik vraag me af wat jullie kenners ervan vinden...... eerst ritalin proberen of meteen met concerta beginnen?? Ik vind concerta erg duur en de stap naar meteen de hele dag medicatie lijkt me meteen in het begin wat groot, maar ik lees ook dat je met ritalin alleen maar op en neer stuitert...... lijkt me ook niet fijn
Als je ritalin neemt is dat ook medicatie voor de hele dag, alleen moet je dan om de +/- 4uur een pil nemen, waarbij sommige mensen elke keer een rebound ervaren. Concerta neem je 's morgens en geeft om de zoveel tijd automatisch de dosis geleidelijk af waardoor dit minder/niet ervaren wordt.
Maar als je met ritalin begint, kun je altijd zonder problemen overstappen naar concerta en vise versa.
Whehehe.
pi_62780811
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:36 schreef oceanpony het volgende:
Kort geleden heb ik ook de diagnose gekregen : ADD.... Ik heb er zéér gemixte gevoelens over. Opluchting , maar ook balen als een stekker. Ik ben erg blij dat ik nu weet wat er met me is en dat is dus toch geen aansteller etc ben,zoals anderen van me beweerden, maar de wetenschap dat dit nooit meer overgaat vind ik ook wel zwaar. Mijn levenskwaliteit is echt heel erg laag..... ik doe NIKS de hele dag, alleen maar piekeren, dagdromen etc. Het is altijd enorm druk in mijn hoofd. Ik ben al jaren overspannen en ik kan me totaal niet uiten.

Herkenbaar...
pi_62781138
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:45 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:

[..]

Als je ritalin neemt is dat ook medicatie voor de hele dag, alleen moet je dan om de +/- 4uur een pil nemen, waarbij sommige mensen elke keer een rebound ervaren. Concerta neem je 's morgens en geeft om de zoveel tijd automatisch de dosis geleidelijk af waardoor dit minder/niet ervaren wordt.
Maar als je met ritalin begint, kun je altijd zonder problemen overstappen naar concerta en vise versa.
Ik weet wat je bedoelt. Ik vind het gewoon een beetje akelig om met die medicatie te beginnen en zo'n eerste tabletje concerta werkt meteen een hele dag en ritalin is na een paar uurtjes uitgewerkt. Op de bijsluiter staat dat ritalin zo'n 2 tot 4 uur werkt, maar als je maar steeds om de 4 uur inneemt en het werkt bij jou maar 2 uur, dan krijg je dus rebound..... snap je een beetje wat ik bedoel?
  woensdag 29 oktober 2008 @ 14:13:56 #93
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62781892
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:41 schreef oceanpony het volgende:

[..]

Ik weet wat je bedoelt. Ik vind het gewoon een beetje akelig om met die medicatie te beginnen en zo'n eerste tabletje concerta werkt meteen een hele dag en ritalin is na een paar uurtjes uitgewerkt. Op de bijsluiter staat dat ritalin zo'n 2 tot 4 uur werkt, maar als je maar steeds om de 4 uur inneemt en het werkt bij jou maar 2 uur, dan krijg je dus rebound..... snap je een beetje wat ik bedoel?
Het is bij iedereen een kwestie van uitproberen samen met de behandelend arts, daarom begin je waarschijnlijk ook met een lage dosis, dan zijn de rebounds als je ze krijgt ook niet zo heftig. Als je ze wel krijgt, moet je kijken waar dat aan ligt en dan kan het zijn dat de ritalin eerder uitgewerkt is en/of dat concerta een alternatief is of dat methylfenidaat niet jouw ding is
Whehehe.
pi_62783332
thanx voor het antwoord! Ik kijk er erg naar uit........ik sukkel al zooo lang en ik heb echt gigantisch veel klachten elke dag, maar ik zie er ook tegen op.... Ik hoop gewoon dat het voldoende werkt, om de ergste klachten in elk geval te verminderen/weg te nemen. Het is de bedoeling dat ik met de laagste dosis ga beginnen..... dus we zullen zien.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 15:07:22 #95
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62783438
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:41 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:

[..]

Je kunt een extra jaar prestatiebeurs aanvragen en een verlenging van je diplomatermijn
Ooh ja? Handig om te weten!!
pi_62784098
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:41 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:

[..]

Stomme vraag misschien, maar zou dit ook met terugwerkende kracht kunnen? Ik ben afgestudeerd, maar ik heb moeten lenen en me dus in de schulden moeten steken om mijn laatste jaar te kunnen bekostigen..... Als ik toen had geweten dat ik ADD had, dan had ik dat vergoed gekregen dus....
  woensdag 29 oktober 2008 @ 17:54:16 #97
185631 Guncta
En un momento dado
pi_62788188
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 21:58 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou, als ik borrels op heb pit ik zo weg. Anders lig ik doorgaans 1 tot 1.5 u wakker

Ik ben heel gericht op mijn relatie. We bellen elke avond even (we zitten 200km van elkaar vandaan) en we zien elkaar iig in het weekend, en deels ook door de weeks. Daarnaast spreek ik hem regelmatig via mail omdat ik ergens weer eens niet uit kom, en hij toch echt weet waar dat ene knopje in PS zit.

We hebben straks 4 jaar een relatie, en beide zijn we ervan overtuigd dat daar nog vele jaren bijkomen. Zonder problemen zijn we ook hele weken bij elkaar hoor. In de vakanties zit ik altijd bij hem. Heerlijk. In het begin veel gezeik, maar zoals ik al zei deed aanpassing van mijn kant de trick. Nu hebben we dus nooit meer echt ruzie

En geloof me, dat is fijn. En ik heb ook echt het idee dat hij me begrijpt. En hij zit me flink achter mn reet aan. Mn theorie examen stelde ik maar uit en uit, tot meneer praktisch zondag ging reserveren. Nu moet ik 16 dec

Daarnaast is hij "drukker" dan ik. Hij heeft echt geen rust in zn reet. Ik kan makkelijk liggen tot 12u, hij is om 07:30 wakker, zingt, danst, computert, kijkt film, ect. Als ik eraan denk word ik al moe
Ik heb juist liever niet die vastigheid. Moet ook niet te veel verplichtingen voelen (al zijn er natuurlijk wel dingen die je niet moet doen, al kost miij dat geen moeite). Doe het liever vanuit mezelf. Misschien is dat het kinderlijke ook wel wat er nog in me zit, koppel het iig niet aan ADHD. Vind/vond het altiijd zo irritant, vooral als je wat vanuit jezelf wilt doen en kort voor je begint iemand aangeeft dat je dat wel even kan gaan doen. Heb dan de neiging om het niet meer te doen. Koppig en kinderachtig, krijg die gedachte er alleen niet uit.
Vind mijn relatie daarom nu ook geweldig.
Voor mij is het belangrijk om mijn gang te kunnen gaan. En zij vindt dat ook van haar kant erg belangrijk.

Valt me wel op dat de relaties die een rust oproepen veel langer volhouden. Moet me echt op mijn gemak voelen bij een persoon. En dan ben ik vaak ook een stuk rustiger. Heb dat bij veel vrienden van me ook, viel me laatst op. Sommigen vinden het zelfs raar dat ik ADHD heb. Al weten ze natuurlijk niet dat ik thuis tientallen keren de trap oploop, zing, dans, korte sprintjes trek, de honden hyper maak, etc.

Ben ook niet een beller, (als ik eenmaal bel dan praten we overigens zo een hele tijd.) Dit heeft overigens niks met ADHD te maken. Zie haar gewoon veel liever. Ook ben ik er door de jaren achtergekomen dat ik dingen kan zeggen die je niet direct snapt als je mijn hoofd niet ziet. En flap er natuurlijk van alles uit, hak op de tak. Als je dan eenmaal tegelijk begint te praten blijft het maar doorgaan (zo'n bots-bijna-tegen-elkaar-aan-ik-ga-links-ander-gaat rechts-ik-ga-rechts-ander-gaat-links-gebeuren, tegelijk stil en daarna tegelijk praten.. ) Smsjes zijn daarom altijd zomaar vol, al vind ik het soms wel lastig om zo snel te typen als ik denk..

Slapen vind ik erg belangrijk. Wil echt elke dag super fit zijn. Vind het irritant als ik brak ben. Helder en gericht nadenken kost dan meer moeite, kan dan ook mijn drukte in mijn hoofd moeilijker kwijt. Metaforisch gezien vlieg ik meer als ik fit ben, als ik moe ben moet ik lopen en zit ik makkelijker. En stel ik dus nog veel meer dingen uit.

Al is "kill your darlings" wel mijn favoriete uitdrukking. Maar dat heeft meer te maken met de deadline die er vaak bij hoort. Zo lekker is dat altijd, alsof er dan ineens niet meer medicatie nodig is om gericht te werken. En de rust die de stress dan oproept werkt zo verlichtend.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 17:57:36 #98
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62788255
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 15:28 schreef oceanpony het volgende:

[..]

Stomme vraag misschien, maar zou dit ook met terugwerkende kracht kunnen? Ik ben afgestudeerd, maar ik heb moeten lenen en me dus in de schulden moeten steken om mijn laatste jaar te kunnen bekostigen..... Als ik toen had geweten dat ik ADD had, dan had ik dat vergoed gekregen dus....
Met terugwerkende kracht weet ik niet zeker, het moet sowieso altijd via de studentendecaan. Ik zou het in elk geval proberen
IBG formulier:
http://www.ib-groep.nl/Images/8397_11_tcm7-2808.pdf
Whehehe.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 18:09:53 #99
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62788498
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:54 schreef Guncta het volgende:

[..]

Ik heb juist liever niet die vastigheid. Moet ook niet te veel verplichtingen voelen
Dat herken ik idd. Al vind ik ongedwongen structuur wel fijn.
quote:
Doe het liever vanuit mezelf. Misschien is dat het kinderlijke ook wel wat er nog in me zit, koppel het iig niet aan ADHD. Vind/vond het altiijd zo irritant, vooral als je wat vanuit jezelf wilt doen en kort voor je begint iemand aangeeft dat je dat wel even kan gaan doen. Heb dan de neiging om het niet meer te doen. Koppig en kinderachtig, krijg die gedachte er alleen niet uit.
Ik merk ook dat ik vaak dingen wel gedaan krijg als er niemand om me heen is, die ik niet gedaan krijg als er wel iemand is, dan pak je je eigen moment (duurt wel een paar uur maar goed ). Als iemand aangeeft dat iets wel ff gedaan kan worden kan het bij mij ook helemaal vast lopen
Whehehe.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 18:12:58 #100
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62788557
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:54 schreef Guncta het volgende:

[..]

Ik heb juist liever niet die vastigheid. Moet ook niet te veel verplichtingen voelen (al zijn er natuurlijk wel dingen die je niet moet doen, al kost miij dat geen moeite). Doe het liever vanuit mezelf. Misschien is dat het kinderlijke ook wel wat er nog in me zit, koppel het iig niet aan ADHD. Vind/vond het altiijd zo irritant, vooral als je wat vanuit jezelf wilt doen en kort voor je begint iemand aangeeft dat je dat wel even kan gaan doen. Heb dan de neiging om het niet meer te doen. Koppig en kinderachtig, krijg die gedachte er alleen niet uit.
Vind mijn relatie daarom nu ook geweldig.
Voor mij is het belangrijk om mijn gang te kunnen gaan. En zij vindt dat ook van haar kant erg belangrijk.
Ik vind het juist heerlijk. Even lekker elke avond voor het slapen gaan bellen. Doen we al 4 jaar zo
quote:
Valt me wel op dat de relaties die een rust oproepen veel langer volhouden. Moet me echt op mijn gemak voelen bij een persoon. En dan ben ik vaak ook een stuk rustiger. Heb dat bij veel vrienden van me ook, viel me laatst op. Sommigen vinden het zelfs raar dat ik ADHD heb. Al weten ze natuurlijk niet dat ik thuis tientallen keren de trap oploop, zing, dans, korte sprintjes trek, de honden hyper maak, etc.
Mijn vriend vroeg zich ook al af of ik écht ADHD had Aangezien ik gerust uren kan zitten niks te doen. Of uren op de bank stil te zitten laptoppen. Het uit zich bij mij ook niet echt in drukte. Meer in impulsiviteit e.d.
quote:
Ben ook niet een beller, (als ik eenmaal bel dan praten we overigens zo een hele tijd.) Dit heeft overigens niks met ADHD te maken. Zie haar gewoon veel liever. Ook ben ik er door de jaren achtergekomen dat ik dingen kan zeggen die je niet direct snapt als je mijn hoofd niet ziet. En flap er natuurlijk van alles uit, hak op de tak. Als je dan eenmaal tegelijk begint te praten blijft het maar doorgaan (zo'n bots-bijna-tegen-elkaar-aan-ik-ga-links-ander-gaat rechts-ik-ga-rechts-ander-gaat-links-gebeuren, tegelijk stil en daarna tegelijk praten.. ) Smsjes zijn daarom altijd zomaar vol, al vind ik het soms wel lastig om zo snel te typen als ik denk..
Ik zie mijn vriend ook veel liever. Maar met 200km afstand gaat dat niet zo makkelijk door de weeks. Hij werk, ik studie. Mijn smsjes zijn eigenlijk nooit vol
quote:
Slapen vind ik erg belangrijk. Wil echt elke dag super fit zijn. Vind het irritant als ik brak ben. Helder en gericht nadenken kost dan meer moeite, kan dan ook mijn drukte in mijn hoofd moeilijker kwijt. Metaforisch gezien vlieg ik meer als ik fit ben, als ik moe ben moet ik lopen en zit ik makkelijker. En stel ik dus nog veel meer dingen uit.
Slapen vind ik ook wel belangrijk. Maar het lukt mij gewoon niet om superfit te zijn. Al slaap ik 3 uur, of 13. Zelden ben ik superfit. Gisteren een baggerdag, totaal niet fit. Vandaag weer wel. Naja, shit happens. Ik vlieg nooit. Eigenlijk zit ik altijd wel lekker ergens rustig.

[/quote]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')