Bron: RTL Zquote:Eerste daling huizenprijzen in 18 jaar
De huizenprijzen zijn in het derde kwartaal van dit jaar met 0,3% gedaald.
Prijzen
Het is de eerste keer sinds 18 jaar dat de prijzen dalen. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).
Aantal woningen
Het aantal woningen dat werd verkocht daalde in de periode van juli tot en met september met 13% tot nog geen 32.000 ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Volgens de NVM zijn de huizenprijzen over de eerste negen maanden van dit jaar gemiddeld met 1,6% gestegen.
Dit vergeet je voor het gemak evenquote:Volgens de NVM zijn de huizenprijzen over de eerste negen maanden van dit jaar gemiddeld met 1,6% gestegen.
Op tv was pas geweest dat de huizenprijzen met 33% gaan dalen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit vergeet je voor het gemak even. Maargoed de sensatie media draait op volle toeren momenteel
De huizenprijzen zullen echt niet drastische dalen, daar is de markt te krap voor. hooguit een stabilisatie van de prijs.
Nee, niet per sé dom, gewoon botte pech.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:01 schreef Larry-Laffer het volgende:
Mensen die dus pas een huis gekocht hebben zijn dus eigenlijk dom geweest?
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:01 schreef Larry-Laffer het volgende:
De trend is ingezet, en zet vaak nog wel even door. Vergeet de hoge inflatie ook niet trouwens.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit vergeet je voor het gemak even. Maargoed de sensatie media draait op volle toeren momenteel
De huizenprijzen zullen echt niet drastische dalen, daar is de markt te krap voor. hooguit een stabilisatie van de prijs.
Als je een huis gekocht heb waar je de volgende 10 jaar nog in wilt wonen en er niet vanuit bent gegaan dat je binnen gaat lopen vanwege de gigantische prijsstijgingen indeze periode is er niets aan de hand.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:01 schreef Larry-Laffer het volgende:
De inflatie daalt ook alweerquote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:08 schreef pberends het volgende:
[..]
De trend is ingezet, en zet vaak nog wel even door. Vergeet de hoge inflatie ook niet trouwens.
Op donderdag 9 oktober 2008 12:09 schreef Bismarck het volgende:quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef pberends het volgende:
Lollercaust dit. Ik voorspelde het al veel eerder in: De huizenbubbel.
Ondanks de exorbitante hypocrietrenteaftrek zijn de huizenprijzen dalende.
Mwah. Ik denk dat de huizenmarkt gewoon volledig tot stilstand zal komen. Dat betekent dat er in de prijs ook niet veel beweging zal komen, al zal die wel iets dalen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:06 schreef LXIV het volgende:
Dat er in Nederland schaarste en HRA is klopt, maar het prijsopdrijvend effect van die twee factoren is al lang in de prijs verdisconteerd. Het prijspeil van Belgie of Duitsland zal niet zo snel gehaald worden, maar dat wil niet zeggen dat de prijs niet omlaag zou kunnen.
Je bedoelt dat niemand meer wil verkopen?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:19 schreef PurnodePurno het volgende:
Mwah. Ik denk dat de huizenmarkt gewoon volledig tot stilstand zal komen.
Ondanks de krapte op de huizenmarkt, kan de prijs dus best flink gaan dalen denk ik.quote:Dat betekent dat er in de prijs ook niet veel beweging zal komen, al zal die wel iets dalen.
Volledige stilstand: je bedoelt hier serieus dat er geen woningen meer gekocht of verkcht zullen worden, een jaarlijkse omzet van 0 dus?! Dan zit er ook geen beweging in de prijs, sterker nog, dan is er geen prijs.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:19 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Mwah. Ik denk dat de huizenmarkt gewoon volledig tot stilstand zal komen. Dat betekent dat er in de prijs ook niet veel beweging zal komen, al zal die wel iets dalen.
Maar een paar jaar stilstand is, vanwege de inflatie, ook een fikse achteruitgang.
Gelukkig zijn er nog wat meer bronnen dan de NVM, die gezien zijn belangen, wel zo'n beetje beschouwd kan worden als de minst objectieve partij voor het presenteren van cijfers rondom de huizenmarkt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:55 schreef Revolution-NL het volgende:
Behalve dat er inmiddels zo'n 250.000 woningen te koop staan en er de laatste tijd op Funda.nl alleen al gemiddeld zo'n 1500 a 2000 woningen per week (!) bij komen.... Een zeer belangrijke factor is de betaalbaarheid van huizen en de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen.quote:De huizenprijzen zullen echt niet drastische dalen, daar is de markt te krap voor. hooguit een stabilisatie van de prijs.
En nog een vrij belangrijke groep de laatste tijd: mensen die niet meer 3 uur per dag in de file van en naar hun werk willen staan. Poosje terug een interessant artikel over gelezen. Blijkt dat een flinke groep mensen liever nog hun huis met verlies verkoopt, dan dat ze zoveel tijd (en ook geld) kwijt zijn aan het woon-werkverkeer. Vandaar ook dat je in bepaalde gebieden en steden al flinke prijsdalingen ziet de laatste tijd.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:26 schreef SjonLok het volgende:
Je bedoelt dat niemand meer wil verkopen?
Er zal altijd verkocht blijven worden, bijvoorbeeld omdat mensen scheiden en in hun eentje de hypotheek niet kunnen betalen. Of omdat mensen overlijden, of omdat mensen naar een bejaardentehuis gaan, of omdat mensen een beleggingshypotheek hebben waarvoor ze ineens meer moeten betalen en dat niet kunnen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dam_valt_stil__.htmlquote:Huizenmarkt Amsterdam valt stil
AMSTERDAM - In Amsterdam worden sinds twee weken nauwelijks huizen meer verkocht. Door de wankele positie van veel banken en de val van de beurzen is er bijna geen kijker meer te vinden.
Bij veel woningen die onder voorbehoud van financiering zijn verkocht, dreigt de verkoop niet door te gaan omdat kopers van de koop af willen zien. Ze annuleren de deal onder het mom dat ze de hypotheek niet rond kunnen krijgen.
''Kopers wachten af. Daardoor is de markt stilgevallen", bevestigt Pieter Joep van den Brink, voorzitter van de makelaarsvereniging Amsterdam (MVA), tegen het Parool.
''De huizenmarkt is ook in Amsterdam in korte tijd volledig omgeslagen van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt”, aldus Van den Brink tegen de krant. ''De huizenkoper is nu de baas.''
De laatste kwartaalcijfers van de NVM, waarin een lichte daling van de huizenprijzen is te zien, geven volgens hem geen juiste weergave van de situatie omdat ''de laatste dolle veertien dagen met die twee Zwarte Maandagen op de beurs net buiten de cijfers vielen."
Hij voegt toe: ''Wij weten dat kopers wel op Funda blijven kijken naar huizen, maar ze maken dezer dagen geen afspraken voor een bezoek.''
De kredietcrisis werkt direct door. ''Huizenkopers die al een huis hebben, kunnen vrijwel geen overbruggingskrediet meer krijgen. Daarom moeten ze altijd eerst hun huis zien te verkopen.''
In Amsterdam werden in het derde kwartaal 2256 huizen verkocht, 8,5 procent minder dan in het kwartaal eerder.
Natuurlijk niet.quote:
Daar zullen de prijzen als 1e flink gaan zakken en op het niveau terechtkomen van de huizen aan de andere kant van de grens.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:58 schreef watchers het volgende:
Overigens staat er ook veel te koop aan de grenzen met Duitsland en België. Veel mensen gaan liever ruim en goedkoop net over de grens wonen.
Oh noes. Het is me gelijk duidelijk dat je er echt geen kloten kijk op hebt. Een maandje een daling en volgens pberends is nu de bubble gebarsten hoorquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef pberends het volgende:
Bingo. Maar TS woont waarschijnlijk in een pandje waarvan de huur al tijden gelijk blijft waarschijnlijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:35 schreef Jarno het volgende:
Ik koop een huis om in te wonen, niet om over 3 jaar weer door te verkopen met hopelijk veel winst. Daarnaast weet ik nu wat ik (eventueel) 30 jaar lang moet betalen, dit itt huren die stijgen.
Ach... als 6 maanden wachten, jou een paar duizend euro oplevert....quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:35 schreef Jarno het volgende:
Maar goed, hier dan ook maar:
[..]
Natuurlijk niet.
Ik koop een huis om in te wonen, niet om over 3 jaar weer door te verkopen met hopelijk veel winst. Daarnaast weet ik nu wat ik (eventueel) 30 jaar lang moet betalen, dit itt huren die stijgen.
En allerbelangrijkst: we wonen nu niet meer in een flatje 3 hoog achter maar zijn er qua wooncomfort behoorlijk op vooruit gegaan. Gek? Al die rekenmeesters hier, díe zijn gek.
Ja, ze zullen wel moeten uiteindelijk. Een inwoner van Enschede zag ik gisteren online al opmerken dat half Enschede al te koop staatquote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:39 schreef kraaksandaal het volgende:
Daar zullen de prijzen als 1e flink gaan zakken en op het niveau terechtkomen van de huizen aan de andere kant van de grens.
En dan over 6 maanden wéér op jacht naar het ideale huis dat je kennelijk al gevonden had?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:42 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Ach... als 6 maanden wachten, jou een paar duizend euro oplevert....
Helaas zijn er ook zat geweest die een woning zouden en moesten kopen omdat ze er dan erg veel geld mee zouden gaan verdienen. Je kent die papieren winstmakers vast ook wel van hier en elders.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:35 schreef Jarno het volgende:
Maar goed, hier dan ook maar:
Natuurlijk niet.
En allerbelangrijkst: we wonen nu niet meer in een flatje 3 hoog achter maar zijn er qua wooncomfort behoorlijk op vooruit gegaan. Gek? Al die rekenmeesters hier, díe zijn gek.
Hij bedoelt 6 maanden wachten met kopen, denk ik.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:47 schreef Jarno het volgende:
[..]
En dan over 6 maanden wéér op jacht naar het ideale huis dat je kennelijk al gevonden had?
Omdat je moeilijker aan een (gunstige) hypotheek kunt komen tijdens de kredietcrisis?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:56 schreef Technoviking het volgende:
Ik zou niet weten waarom de 2e groep nu niet zou moeten kopen. Als je het toch al van plan was....
quote:Je betaalt in de Pijp hier in Amsterdam nu 280.000 euro voor een etage die vijftien jaar geleden 100.000 gulden waard was. Vind jij dat normaal? [...] Dat betaal jij alleen maar omdat je denkt dat er na jou een nog grotere sukkel is die nog meer wil betalen.
Dat je afhankelijk bent van de marktrente qua hypotheken ben ik natuurlijk met je eens. Dat je nu moeilijk een hypotheek kunt krijgen niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Omdat je moeilijker aan een (gunstige) hypotheek kunt komen tijdens de kredietcrisis?
Ah, jij denkt dat de volgende kwartalen er gewoon groei van de huizenprijs zal zijn? Het zal mij benieuwen met het totaal uitbreken van de kredietcrisis.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Oh noes. Het is me gelijk duidelijk dat je er echt geen kloten kijk op hebt. Een maandje een daling en volgens pberends is nu de bubble gebarsten hoor
Omdat je over een jaartje of twee een veel beter, mooier, ruimer huis kunt kopen dan op dit moment voor het hypotheekbudget dat je ter beschikking hebt. Daarom.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:56 schreef Technoviking het volgende:
Punt blijft dat je 2 groepen huizenkopers hebt.Kopers die een woning kopen voor de korte termijn met de bedoeling er met winst weer uit te trekken na een paar jaar. Kopers die een woning kopen voor de middel tot lange termijn die een woning kopen om in te wonen, zonder kortstondig winstoogmerk of termijn in het hoofd.
Ik zou niet weten waarom de 2e groep nu niet zou moeten kopen. Als je het toch al van plan was....
Jij noemt 2 jaar 'even'? Leuk met een kleine op komst, of in een zwaar verpauperde huurwijk waar je zo snel mogelijk weg wilt, etc.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 16:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat je over een jaartje of twee een veel beter, mooier, ruimer huis kunt kopen dan op dit moment voor het hypotheekbudget dat je ter beschikking hebt. Daarom.
Juist wanneer je er levenslang in wil blijven wonen is even wachten dus de moeite waard!
Ach, buiten de Randstad kun je voor 400-600 euro per maand een hele leuke, ruime eengezinswoning in een nette wijk huren hoor!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 16:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jij noemt 2 jaar 'even'? Leuk met een kleine op komst, of in een zwaar verpauperde huurwijk waar je zo snel mogelijk weg wilt, etc.
De bekende zwaluw.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef pberends het volgende:
Op basis van WAT?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:03 schreef Bootje84 het volgende:
Op tv was pas geweest dat de huizenprijzen met 33% gaan dalen.
Leuk en aardig, maar ik zie het niet gebeuren. Natuurlijk zullen er correcties kunnen komen. Met name ten aanzien van panden die niet gewild zijn. Die kunnen inderdaad wel met 10-20% in prijs dalen. Maar over de gehele linie is het niet te verwachten.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:58 schreef Drugshond het volgende:
Gisteren was er ook een lullo op BNR (een expert). Die riep dat de huizenprijzen zullen dalen met een range tussen de 10- en 30%
Ze roepen altijd dat er een groot tekort is aan woningen , maar er komen steeds meer huizen op de marktquote:In haar bericht schrijft de NVM dat "de slecht functionerende woningmarkt op dit moment de redding is voor de prijzen van woningen. Het structureel tekort aan woningen houdt de prijs stabiel."
Vraag stijgt jaarlijks met ongeveer 100.000, in de beste jaren bouwen we er 80.000, maar productie is gigantisch aan het dalen (naar ik meen 40.000 in 2011).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:14 schreef corus het volgende:
Ze roepen altijd dat er een groot tekort is aan woningen , maar er komen steeds meer huizen op de markt![]()
Realiseerbare vraag neemt af.
Ik heb het al vaker gezegd: het afschaffen van de overdrachtsbelasting (sowieso weer zo'n belachelijke belasting die nergens op gebaseerd is) zou het ideale middel zijn om de huizenmarkt vlot te trekken.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het werd treffend geschetst op BNR, op de Nederlandse woningmarkt bepaalt vraag en aanbod niet de prijs maar de hoeveelheid geld die mensen kunnen lenen, daarom zie je nu ook dat de prijzen dalen en dat voorheen niet deden. Dit komt voort uit een zeer starre woningmarkt, en wel door drie zaken, de HRA, het woningentekort en de overdrachtsbelasting. Geen bevredigende en geruststellende situatie in mijn ogen.
Dan moet je natuurlijk wel mensen vinden die hun huis met 50% verlies willen verkopen - en als die er dan zijn, denk je dat je dan de enige bent die dat huis wil kopen? En wat voor gevolgen zou het denk je voor de prijs hebben als er meer mensen zijn die het willen kopen?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:07 schreef indahnesia.com het volgende:
Aah, nog 5 jaar, en dan kan ik een huis kopen voor 50% van de huidige waarde.
Ok , maar die kunnen geen 250k meer lenen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vraag stijgt jaarlijks met ongeveer 100.000
Waarom kunnen die ineens geen 250K meer lenen? De lonen stijgen (en zeker voor hoger opgeleiden, startsalarissen gaan de lucht in) en de rente is nog steeds laag. Goed, deze is een tijdje terug nog lager geweest, maar ten opzichte van drie jaar geleden toen er nog niet zoveel aan de hand was is de rente relatief met 10-20% toegenomen. Alleen al inflatie brengt dat weer terug tot 0-10% (grofweg) en daar komt de loonstijging die uitgaat boven de inflatie nog bij waarmee de starter niet echt in een veel ongunstiger positie staat.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:22 schreef corus het volgende:
Ok , maar die kunnen geen 250k meer lenen.
Vraag en aanbod liggen ver uit elkaar.
Er kan dan schaarste zijn , maar uiteindelijk gaat het toch om het bedrag wat je mag lenen.
Dat zie je ook in die grafiek bovenaan , grote stijging = lenen op 2 inkomens.
De reële vraag stijgt niet met jaarlijks 100.000. Mensen zijn gewoon verwend, iedere single wil z'n eigen huis of appartement. Maar eigenlijk is er helemaal geen woningtekort.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vraag stijgt jaarlijks met ongeveer 100.000
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |