bron: http://www.volkskrant.nl/(...)enprijzen_sinds_1990quote:De gemiddelde huizenprijs is in het derde kwartaal voor het eerst in achttien jaar gedaald. Ook werden er in Nederland minder huizen verkocht. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), de grootste makelaarsvereniging van Nederland.
Gemiddeld ging een Nederlandse woning het afgelopen kwartaal voor 248 duizend euro van de hand, een daling van 0,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Het aantal verkochte woningen daalde met 13 procent tot nog geen 32 duizend ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Prognose bijstellen
De NVM verwacht de eerder geprognoticeerde prijsstijging van 2 procent voor 2008 naar beneden te moeten bijstellen. In het tweede kwartaal steeg de gemiddelde verkoopprijs van een woning met 1,9 procent, over de eerste negen maanden bedroeg de prijsstijging 1,6 procent.
Reden voor paniek is er is volgens NVM-voorzitter Ger Hukker niet. ‘Met enig cynisme zou je kunnen zeggen dat de slecht functionerende woningmarkt op dit moment de redding is voor de prijzen van woningen.’
Beroep op banken
Wel doet de NVM doet een dringend beroep op de banken om de woningmarkt in Nederland niet te verstoren. ‘Zorgwekkend is dat de banken de kredietkraan voor hypotheken dreigen aan te draaien’, aldus Hukker. Daar is volgens hem geen enkele reden toe. ‘De werkloosheid is historisch laag, de staatsschuld evenzo en de rente is nog steeds relatief laag.’
Dat is dus een probleem voor mensen met dure huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:46 schreef hydra77 het volgende:
Kan zijn dat er minder dure huizen worden verkocht omdat mensen de kat uit de boom kijken.
Dat is dus een probleem voor mensen met dure en modale huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.quote:Kan zijn dat er meer goedkope huizen worden verkocht omdat mensen uitwijken naar goedkope panden.
Wat jij zegt klopt helemaal. Ik geloof echter dat de huizen meer in waarde dalen dan die 0,3%! Vooral goedkope huizen worden niet verkocht omdat mensen die dit soort huizen kopen de financiering moeilijk rond krijgen. In het segment 500K+ is dat minder een probleem.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:46 schreef hydra77 het volgende:
Jammer dat je het bericht niet goed leest.
Er staat dat de GEMIDDELDE huizenprijs gedaald is.
Dat wil niet automatisch zeggen dat huizen in waarde dalen.
Kan zijn dat er minder dure huizen worden verkocht omdat mensen de kat uit de boom kijken.
Kan zijn dat er meer goedkope huizen worden verkocht omdat mensen uitwijken naar goedkope panden..
Jij ziet een huis kopen als investering?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:53 schreef SjonLok het volgende:
Ik weet in ieder geval dat ik nu geen huis ga kopen omdat er grote kans is dat het over een paar maanden minder waard is.
Natuurlijk niet.quote:
je had beter even kunnen wachten, de huizenmarkt is aan het instorten.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:15 schreef Jarno het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Ik koop een huis om in te wonen, niet om over 3 jaar weer door te verkopen met hopelijk veel winst. Daarnaast weet ik nu wat ik (eventueel) 30 jaar lang moet betalen, dit itt huren die stijgen.
En allerbelangrijkst: we wonen nu niet meer in een flatje 3 hoog achter maar zijn er qua wooncomfort behoorlijk op vooruit gegaan. Gek? Al die rekenmeesters hier, díe zijn gek.
Wat is even?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:31 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
je had beter even kunnen wachten, de huizenmarkt is aan het instorten.
Als je de rente niet vast zet, kan er van alles gebeuren ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:33 schreef John_balkon het volgende:
Stel: je koopt nu een huis voor 200.000 eur.
De prijs zakt sterk (hypothetisch!). Dan kan het zo zijn dat de hypotheekverstrekker meer rente eist, omdat het onderpand minder waard is. Er is dus voor de bank meer risico.
Dus het kan op korte termijn wel degelijk effect hebben.
Oh, wij hebben een vrij veilig leenbedrag hoor. Zeker geen tophypo. Rente staat ook 30 jaar vast. Dus er moeten wel gekke dingen gebeuren dan. Sorry, maar zolang niemand mij kan vertellen hoe lang 'even' is en wat hét perfecte moment is om 'in de huizenmarkt te stappen'quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:33 schreef John_balkon het volgende:
Stel: je koopt nu een huis voor 200.000 eur.
De prijs zakt sterk (hypothetisch!). Dan kan het zo zijn dat de hypotheekverstrekker meer rente eist, omdat het onderpand minder waard is. Er is dus voor de bank meer risico.
Dus het kan op korte termijn wel degelijk effect hebben.
tja je moet natuurlijk altijd ergens wonenquote:
De meeste huizen zijn modale huizen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:52 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Dat is dus een probleem voor mensen met dure huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.
[..]
Dat is dus een probleem voor mensen met dure en modale huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.
Ja want je koopt een huis om het een paar maanden nadien alweer te verkopen...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:53 schreef SjonLok het volgende:
Ik weet in ieder geval dat ik nu geen huis ga kopen omdat er grote kans is dat het over een paar maanden minder waard is.
Waarop is die gemiddelde huizen prijs gebaseerd? Is dat de gemiddelde prijs van de verkochte huizen?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:46 schreef hydra77 het volgende:
Jammer dat je het bericht niet goed leest.
Er staat dat de GEMIDDELDE huizenprijs gedaald is.
Dat wil niet automatisch zeggen dat huizen in waarde dalen.
Kan zijn dat er meer goedkope huizen worden verkocht omdat mensen uitwijken naar goedkope panden..
Sinds wanneerquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:42 schreef SjonLok het volgende:
De prijs van een woning van ¤200.000,- stijgt normaal met de inflatie mee: 3,5% dit jaar.
quote:Huizenmarkt Amsterdam stort in
AMSTERDAM - In Amsterdam worden sinds twee weken nauwelijks huizen meer verkocht, onder invloed van de opgelaaide kredietcrisis, de wankele positie van veel banken en de val van de beurzen. Hypotheken zijn moeilijk te krijgen.
Huizen die onder voorwaarden zijn verkocht, dreigen toch niet te worden afgenomen omdat kopers vaker van de koop af willen zien. Officieel heet het dan dat ze de hypotheek niet rond krijgen. ''Kopers wachten af. Daardoor is de markt stilgevallen,'' zegt Pieter Joep van den Brink, voorzitter van de makelaarsvereniging Amsterdam (MVA).
''De huizenmarkt is ook in Amsterdam in korte tijd volledig omgeslagen van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt,'' aldus Van den Brink. ''De huizenkoper is nu de baas; die heeft weer de keus, die kan weer de tijd nemen voor de beslissing of hij een woning wil kopen en wat hij wil kopen. De altijd zo krappe Amsterdamse woningmarkt is ineens gezegend met aanbod, verkopers. ''
De jongste kwartaalcijfers van de NVM over de huizenmarkt geven volgens Van den Brink niet het juiste beeld. ''De laatste dolle veertien dagen met die twee Zwarte Maandagen op de beurs vallen net buiten de cijfers.'' ''Het is een andere wereld geworden. Iedereen houdt de adem in. Als je een huis te koop aanbiedt maar geen bezichtigingen hebt, en niemand komt kijken, dan ga je niet verkopen. Wij weten dat kopers wel op internet op Funda blijven kijken naar huizen, maar ze maken dezer dagen geen afspraken voor een bezoek.''
De kredietcrisis werkt direct door. ''Huizenkopers die al een huis hebben, kunnen vrijwel geen overbruggingskrediet meer krijgen. Daarom moeten ze altijd eerst hun huis zien te verkopen.'' Veel kopers vragen inmiddels niet twee, maar drie of vier weken de tijd om een hypotheek te regelen. ''Wij zeggen dan ook: een huis is pas verkocht als die financieringsperiode voorbij is en de bankgarantie binnen is.''
Meer huizen staan te koop, voor langere tijd
In Amsterdam zijn in het derde kwartaal van dit jaar 2256 huizen verkocht, 8,5 procent minder dan in het kwartaal ervoor. De laatste jaren werden in Amsterdam door de bij de NVM aangesloten makelaars elk kwartaal 2400 huizen verkocht. Ook steeg de voorraad huizen die in Amsterdam te koop staat fors: van 3143 tot 3557 woningen.
De terugvallende verkopen en het groeiende aanbod maken de eerste effecten van de kredietcrisis op de huizenmarkt zichtbaar. De gemiddelde prijs van een doorsnee huis in de stad daalde drie procent tot 265.000 euro. De tijd dat een huis in de Amsterdam te koop staat, steeg met drie dagen tot 36 dagen.
In heel Nederland daalde de huizenverkoop sterker dan in Amsterdam, met ruim dertien procent tot 31.968. Vorig jaar verkochten de NVM-makelaars nog 36.779 woningen in het derde kwartaal. Landelijk zakten de huizenprijzen licht, met 0,3 procent tot 248.000 euro voor een gemiddelde woning.
Het aantal woningen dat via de NVM-makelaars te koop staat in Nederland, steeg de afgelopen maanden snel en naar recordhoogte, van 93.016 huizen in het tweede kwartaal tot 99.879 woningen, vlak bij de 100.000-grens.In 2003 lag het aanbod landelijk nog gemiddeld op 65.000 woningen. De gemiddelde tijd dat een huis in Nederland te koop staat, bleef vrijwel onveranderd: 75 dagen.
Nou, dolle pret jaquote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:41 schreef Hindie het volgende:
Erg grappig
Ik zou eens beter kijken....quote:Op donderdag 9 oktober 2008 20:53 schreef Hindie het volgende:
Ik zie nu ook dat in heel Nederland al meer dan 24.500 koopwoningen in prijs zijn gedaald.
http://www.huizenzoeker.nl/koop/nederland/?pw=j&bs=bestaand
waarom zijn sommigen dan ook gestegen?.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 20:53 schreef Hindie het volgende:
Ik zie nu ook dat in heel Nederland al meer dan 24.500 koopwoningen in prijs zijn gedaald.
Dat denk ik ook ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:43 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
-overwaarde wordt onderwaarde
-inflatie wordt deflatie
-kuddegedrag blijft altijd bestaan
-de wens is de vader van de gedachte
-moral hazard
Ik hoop dat we geen systeemcrisis krijgen, maar dat de huizenprijzen 30% gaan dalen lijk mij duidelijk
Starters die nu nog steeds niet door hebben wat er aan de hand is zij echt heeeel erg naïef.
De vraagprijs is gedaald tov de initiele vraagprijs. En die vraagprijs ligt altijd een stuk hoger dan wat ze er in werkelijkheid voor willen krijgen, aangezien er toch onder geboden wordt. De winstmarge is dus enkel wat kleiner geworden, maar huizen worden nog steeds voor meer geld verkocht dan dat ze aangekocht zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 20:53 schreef Hindie het volgende:
Volgens mij heb je werkelijk waar geen flauw idee wat je roeptquote:Op donderdag 9 oktober 2008 20:53 schreef Hindie het volgende:
Bron : Nuzakelijk.nlquote:Huizenprijzen dalen licht
Uitgegeven: 9 oktober 2008 9:45
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2008 11:39
AMSTERDAM - De huizenprijzen zijn in het derde kwartaal licht gedaald. Het is de eerste keer in 18 jaar dat de gemiddelde verkoopprijs van woningen een afname laat zien, zo laat de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) weten.
De gemiddelde huizenprijs daalde met 0,3 procent, terwijl in het vorige kwartaal nog een prijsstijging van 1,9 procent te zien was. In het tweede kwartaal ging een woning gemiddeld nog voor 251.000 euro van de hand, terwijl het bedrag in het afgelopen kwartaal op 248.000 euro uitkwam.
Daarnaast lag het aantal woningen dat van eigenaar wisselde 13 procent lager dan in het tweede kwartaal. Het aantal verkopen bedroeg in het derde kwartaal ongeveer 32.000, in dezelfde periode vorig jaar was dit nog bijna 37.000.
Terughoudendheid
NVM-voorzitter Ger Hukker ziet geen reden tot paniek. “Op basis van de huidige cijfers kan ik niet anders dan constateren dat er sprake is van een stabiel prijsniveau en een logische terughoudendheid van de consument.” Volgens Hukker houdt het structurele tekort aan woningen in Nederland de prijs stabiel.
De NVM-voorzitter doet een dringende oproep aan banken om de woningmarkt niet te verstoren. Door de stijging van de hypotheekrente is de betaalbaarheid van huizen in het derde kwartaal afgenomen. “Zorgwekkend is dat de banken de kredietkraan voor hypotheken dreigen aan te draaien. NVM verwacht van de overheid dat zij serieus toezicht houdt op marktverstorende effecten voor de woningmarkt als gevolg van onnodig aangescherpte criteria op de hypotheekmarkt”, aldus Hukker.
Het percentage huizen dat voor meer dan de vraagprijs verkocht werd, is in het derde kwartaal gedaald van 5,3 procent in mei tot 4,4 procent in augustus.
Woningen staan bovendien langer te koop. Gemiddeld staan huizen inmiddels 75 dagen in de etalage, 6 procent langer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Kredietcrisis
Regionaal zijn grote verschillen zichtbaar. De gemiddelde verkoopprijs van woningen liet in de regio’s Amsterdam, Breda en Nijmegen de grootste daling zien. Zo werden huizen in Amsterdam 3 procent minder duur. Positieve uitschieters waren te zien in de regio’s Almere en Den Bosch, waar de prijsstijging respectievelijk 4 procent en 3,7 procent bedroeg.
De NVM verwacht voor het komende halfjaar een verzwakking van de woningmarkt onder invloed van de kredietcrisis. Ook 2009 zal waarschijnlijk een ‘moeilijk jaar’ worden. Eerdere crises, waaronder met name die rond 9/11 en de tweede golfoorlog, hadden eveneens een drukkend effect op de huizenprijzen. Deze lieten toen echter al snel weer een stijging zien.
Maar je krijgt straks wel met mensen te maken die nu een huis kunnen betalen en straks niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:29 schreef bleiblei het volgende:
[..]
... Kortom, mensen die nu geen huis kunnen betalen, kunnen dat over een half jaar ook niet.
Een daling van de prijsstijging is ook een daling.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:56 schreef HarryP het volgende:
Volgens het kadaster zijn de prijzen gestegen..
De inflatie is nog iets hoger dan die stijging van de huizen prijzen. Dat dan weer wel.
maar geen prijsdaling.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:17 schreef GioStyle het volgende:
[..]
Een daling van de prijsstijging is ook een daling.
Huizen worden al sinds begin dit jaar moeilijker verkocht in Belgie (blijven langer te koop staan etc).quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:19 schreef Emu het volgende:
Wops en we zijn vertrokken, ik had het alleen 2-3 maanden eerder verwacht. België zal volgen, alhoewel (belanghebbenden van een hoge prijs) dit nog steeds met klem durven te ontkennen.
Dan zal eerste de hypotheekrente aardig op moeten lopen, net als de werkloosheid.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:31 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
je had beter even kunnen wachten, de huizenmarkt is aan het instorten.
Er is sprake van een prijsdaling in de derde kwartaal.quote:
Ok akkoordquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:29 schreef GioStyle het volgende:
[..]
Er is sprake van een prijsdaling in de derde kwartaal.
Bekijk je het op jaarbasis, dan spreken we nog steeds over een prijsstijging.
Ik ben het helemaal met je eens, maar dat was ik ook al in andere topics van een tijdje geleden. Weet nog dat je in discussie was met DS4, die je destijds uitlachte over überhaupt de mogelijkheid van prijsdaling, laat staan 30%. Hij zei dat het in Nederland gewoon niet mogelijk is. Zijn redenatie was: mensen blijven toch wel in hun huis zitten, ook al is het een recessie. Hij ging even voorbij het feit dat veel te veel mensen in Nederland een te zware hypotheek hebben afgesloten met grote maandlasten. En bij een zware recessies kan het worden dat vele mensen hun baan verliezen en dus niet meer in staat zijn om de hypotheek af te lossen. Ze zijn dan gedwongen om hun huis met verlies te verkopen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:43 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
-overwaarde wordt onderwaarde
-inflatie wordt deflatie
-kuddegedrag blijft altijd bestaan
-de wens is de vader van de gedachte
-moral hazard
Ik hoop dat we geen systeemcrisis krijgen, maar dat de huizenprijzen 30% gaan dalen lijk mij duidelijk
Starters die nu nog steeds niet door hebben wat er aan de hand is zij echt heeeel erg naïef.
Bron dat veel mensen een te zware hypotheek hebben?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:01 schreef Demophon het volgende:
[..]
Hij ging even voorbij het feit dat veel te veel mensen in Nederland een te zware hypotheek hebben afgesloten met grote maandlasten.
Uh jij kent geen mensen die zonder de maandelijkse belastingteruggave niet kunnen rondkomen ?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:25 schreef hydra77 het volgende:
[..]
Bron dat veel mensen een te zware hypotheek hebben?
kan makkelijk hoor , alles hant af van de verhouding woonlasten en inkomenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:01 schreef Demophon het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar dat was ik ook al in andere topics van een tijdje geleden. Weet nog dat je in discussie was met DS4, die je destijds uitlachte over überhaupt de mogelijkheid van prijsdaling, laat staan 30%. Hij zei dat het in Nederland gewoon niet mogelijk is. Zijn redenatie was: mensen blijven toch wel in hun huis zitten, ook al is het een recessie. Hij ging even voorbij het feit dat veel te veel mensen in Nederland een te zware hypotheek hebben afgesloten met grote maandlasten. En bij een zware recessies kan het worden dat vele mensen hun baan verliezen en dus niet meer in staat zijn om de hypotheek af te lossen. Ze zijn dan gedwongen om hun huis met verlies te verkopen.
Hoezo, heb je voorkennis dat de hypotheekrente-aftrek in 1 klap wordt afgeschaft?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:47 schreef corus het volgende:
[..]
Uh jij kent geen mensen die zonder de maandelijkse belastingteruggave niet kunnen rondkomen ?
Nee daar gaat het niet om.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:12 schreef hydra77 het volgende:
[..]
Hoezo, heb je voorkennis dat de hypotheekrente-aftrek in 1 klap wordt afgeschaft?
Dat idee heb ik ook. Toen de kredietcrisis in Amerika serieuze vormen aan begon te nemen hadden we in Nederland nog weinig last. Politici verzekerde ons dat het in Nederland 'allemaal beter geregeld was' en dat de situatie niet te vergelijken was. Nu, enkele maanden later, blijkt dat ook wishful thinking geweest te zijn van onze regering. De beurzen donderen naar beneden en het wordt moeilijker om geld te lenen, net zoals in Amerika.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 22:40 schreef GioStyle het volgende:
Nu de kredietcrisis in Amerika aan de gang is begint het hier ook al, de trein begint te rijden. Allemaal instappen.
Wel grappig dat het nogal stoffige Kadaster nu opeens uit eigen beweging met zo'n bericht komt. Dat heb ik ze nog niet eerder zien doen. Damage control vanuit Den Haag?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:56 schreef HarryP het volgende:
Volgens het kadaster zijn de prijzen gestegen..
De inflatie is nog iets hoger dan die stijging van de huizen prijzen. Dat dan weer wel.
http://www.refdag.nl/arti(...)ok+in+Nederland.htmlquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:25 schreef hydra77 het volgende:
[..]
Bron dat veel mensen een te zware hypotheek hebben?
Het ironische is natuurlijk dat men in ieder land waar het nu hommeles is (VS, GB, IJsland, etc.) precies hetzelfde beweerde als men in Nederland beweerde en beweert: de problemen vallen mee, het zal ons niet raken want de situatie hier is heel anders dan in die andere landen, het is een kleine dip, het dieptepunt is bereikt... En nog wel meer van die cliches die je in dit soort situaties consequent langs ziet komen. Maar goed: ontkenning is dan ook een vast onderdeel van de cyclus van de bubbel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 23:26 schreef Kogando het volgende:
Dat idee heb ik ook. Toen de kredietcrisis in Amerika serieuze vormen aan begon te nemen hadden we in Nederland nog weinig last. Politici verzekerde ons dat het in Nederland 'allemaal beter geregeld was' en dat de situatie niet te vergelijken was. Nu, enkele maanden later, blijkt dat ook wishful thinking geweest te zijn van onze regering. De beurzen donderen naar beneden en het wordt moeilijker om geld te lenen, net zoals in Amerika.
Ehhh.. Het kadaster brengt deze gegevens elk kwartaal naar buiten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:24 schreef watchers het volgende:
[..]
Wel grappig dat het nogal stoffige Kadaster nu opeens uit eigen beweging met zo'n bericht komt. Dat heb ik ze nog niet eerder zien doen. Damage control vanuit Den Haag?
Hoe dan ook... De cijfers van het Kadaster lopen maanden achter omdat ze pas de huizenprijzen meten op het moment dat de notariële akte wordt opgemaakt. Aangezien dat meestal maanden na het moment is dat het huis te koop stond, geven die cijfers een nogal verouderd beeld. Zo is een klein dingetje als de kredietcrisis er nog niet in verwerkt.
Inderdaad, ik begrijp het ook wel. Want als Balkenende bij voorbaat al gezegd zou hebben dat er een grote financiële ramp op Nederland afkomt, dan was het waarschijnlijk nog erger mis gegaan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:33 schreef watchers het volgende:
Het ironische is natuurlijk dat men in ieder land waar het nu hommeles is (VS, GB, IJsland, etc.) precies hetzelfde beweerde als men in Nederland beweerde en beweert: de problemen vallen mee, het zal ons niet raken want de situatie hier is heel anders dan in die andere landen, het is een kleine dip, het dieptepunt is bereikt... En nog wel meer van die cliches die je in dit soort situaties consequent langs ziet komen. Maar goed: ontkenning is dan ook een vast onderdeel van de cyclus van de bubbel.
De bubbels elders lopen leeg, dus hier ook vroeg of laat. Liever vroeg eigenlijk.
Verwacht dat niet te veel van de huizenmarkt. Of om de woorden van de NVM te gebruiken:quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:33 schreef watchers het volgende:
[..]
Het ironische is natuurlijk dat men in ieder land waar het nu hommeles is (VS, GB, IJsland, etc.) precies hetzelfde beweerde als men in Nederland beweerde en beweert: de problemen vallen mee, het zal ons niet raken want de situatie hier is heel anders dan in die andere landen, het is een kleine dip, het dieptepunt is bereikt... En nog wel meer van die cliches die je in dit soort situaties consequent langs ziet komen. Maar goed: ontkenning is dan ook een vast onderdeel van de cyclus van de bubbel.
De bubbels elders lopen leeg, dus hier ook vroeg of laat. Liever vroeg eigenlijk.
Dan moeten we wel eerst realistische cijfers van de inflatie hebben, en die ontbreken. Iedereen met basisschoolvaardigheden op rekengebied kan becijferen dat er een gierende inflatie is, maar dat blijkt niet uit de cijfers van het CBS. De huizenprijzen zelf en de brandstofprijzen worden bijvoorbeeld al niet meegenomen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:38 schreef HarryP het volgende:
Volgens de cijfers van het kadaster is er een lichte stijging maar de inflatie is hoger. Dus feitelijk is er spraken van een daling. Maar die inflatie is weer aan het dalen.
Is dat zo dat die projecten worden stilgelegd? Dat zal dan toch een behoorlijke impact op de bouwsector hebben.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:42 schreef HarryP het volgende:
Daarnaast worden bouwprojecten door de kredietcrisis stillgelegd. Gevolg minder nieuwe huizen. Een nog groter te kort. Maar van mij mag de WOZ waarde van mijn woning best dalen. Over de waarde van mijn woning maak ik me over 25 jaar wel zorgen.
Dat heeft het ook,kijk maar naar de aandelen koers van de bouwers heimans enzoquote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:49 schreef Kogando het volgende:
[..]
Is dat zo dat die projecten worden stilgelegd? Dat zal dan toch een behoorlijke impact op de bouwsector hebben.
Dat is eerder het gevolg van speculatie en gedaald vertrouwen, dan het gebrek aan opdrachten. Imho.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 01:12 schreef henkway het volgende:
Dat heeft het ook,kijk maar naar de aandelen koers van de bouwers heimans enzo
Was net nog op het journaal dat de bouwprojecten stil gelegd werden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 01:13 schreef Kogando het volgende:
[..]
Dat is eerder het gevolg van speculatie en gedaald vertrouwen, dan het gebrek aan opdrachten. Imho.
Lijkt me logisch inderdaad, wist niet dat het al zover was.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 01:18 schreef HarryP het volgende:
Was net nog op het journaal dat de bouwprojecten stil gelegd werden.
Dat komt omdat de projectontwikkelaars geen krediet meer kunnen krijgen. En omdat de projectontwikkelaars zich afvragen of ze de opgeleverde panden straks wel kunnen verkopen.
De brandstofprijzen worden WEL meegenomen in de inflatiecijfers. De inflatie in september was 3.1%quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:43 schreef Kogando het volgende:
[..]
Dan moeten we wel eerst realistische cijfers van de inflatie hebben, en die ontbreken. Iedereen met basisschoolvaardigheden op rekengebied kan becijferen dat er een gierende inflatie is, maar dat blijkt niet uit de cijfers van het CBS. De huizenprijzen zelf en de brandstofprijzen worden bijvoorbeeld al niet meegenomen.
Kijk naar je eigen uitgavepatroon. Kleding, uitgaan, brandstof, woonlasten, etc. Al die prijzen zijn veel hoger geworden, soms wel 2x zo hoog als tijdens de gulden.
Ik denk niet dat ik veel last zal krijgen van (tijdelijk) dalend huizen prijzen. Ik woon hier al 4+ jaar en ben niet van plan om te gaan verhuizen. Mijn hypotheek is lager dan de aankoopprijs van de woning en als ik kijk waarvoor de huizen in de straat nu van eigenaar wisselen dan heb ik op het moment voldoende overwaarde om me geen zorgen te maken over een waarde vermindering van 10% die ik overigens ook niet verwacht.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:49 schreef Kogando het volgende:
[..]
En stel je voor dat de waarde van jouw huis erg daalt, vooropgesteld dat je een hypotheek hebt, dan lijkt me dat toch geen prettig idee. Tuurlijk als je situatie precies hetzelfde blijft, en je niet gaat verhuizen.. dan maakt het niet zoveel uit. Maar je kan je baan kwijtraken, de rente kan hoger worden, je kan niet verhuizen omdat je eerst een enorme hypotheek moet afbetalen, etc.
Het is niet voor niks dat er in Amerika veel huizenbezitters in de problemen kwamen, die zeiden ook niet 'we zien over 25 jaar wel weer'. En zie bijvoorbeeld dat bericht achter de link hierboven.
Ok, brandstof wel. Dat valt dan weer mee.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 01:32 schreef HarryP het volgende:De brandstofprijzen worden WEL meegenomen in de inflatiecijfers. De inflatie in september was 3.1%
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2008/2008-068-pb.htm
Ik verwacht overigens dat de inflatie de aankomende jaren nog wel flink zal oplopen tot +/- 4% per jaar.
Tenzij de economie natuurlijk helemaal "fucked up" raakt en de economischegroei op -1% of lager uit zal komen. (waar het wel naar uitziet) dan blijven we gewoon lekker op die 3% zitten.
Ik ben zelf ook niet van mening dat alle huizenbezitters over de kop gaan. Als je net zoals jij je zaken netjes hebt aangepakt zal het allemaal wel loslopen. De andere kant is weer dat het best wat risico's met zich meebrengt. Als een huizenbeziiter 3% vaste rente heeft afgesproken, en dit na 6 jaar ineens 6% wordt.. dan is de kans groot dat deze dubbele lasten niet op te brengen zijn.quote:Ik denk niet dat ik veel last zal krijgen van (tijdelijk) dalend huizen prijzen. Ik woon hier al 4+ jaar en ben niet van plan om te gaan verhuizen. Mijn hypotheek is lager dan de aankoopprijs van de woning en als ik kijk waarvoor de huizen in de straat nu van eigenaar wisselen dan heb ik op het moment voldoende overwaarde om me geen zorgen te maken over een waarde vermindering van 10% die ik overigens ook niet verwacht.
Over 6 jaar wel weer een nieuwe rente vastzetten. De centrale banken hebben deze week nog de rente met 0.5% verlaagd. Hoe dat er over 6 jaar uit ziet is de grote vraag.
Over het kwijtraken van mijn baan maak ik me al helemaal geen zorgen. Maar als je je baan kwijt zou raken is dat altijd vervelend, hoe de economie er ook voorstaat.
Ik ben dus niet onverantwoord bezig net als een hoop Nederlanders. In Amerika zijn de eisen voor het krijgen van een hypotheek zoveel lager (door wetgeving van de overheid) dat onverantwoord lenen daar meer regel dan uitzondering is.. Van alle delen van de Nederlandse economie is de huizenmarkt nu net het meest stabiel.
Er staan enorm veel huizen te koop en dat worden er alleen maar meer. Op dit moment is de verhouding 10 huizen op 1 koper. Dat argument van weinig huizen wordt steeds zwakker.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 01:46 schreef Kogando het volgende:
En dus ook niet ondenkbaar dat er huizenbezitters behoorlijk in de problemen komen. Maar we blijven natuurlijk het voordeel houden dat Nederland veel inwoners heeft en weinig huizen, en die situatie verandert niet zomaar. En inderdaad die stagnerende bouwprojecten zoals je zegt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |