abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:42:00 #1
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62254618
quote:
De gemiddelde huizenprijs is in het derde kwartaal voor het eerst in achttien jaar gedaald. Ook werden er in Nederland minder huizen verkocht. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), de grootste makelaarsvereniging van Nederland.

Gemiddeld ging een Nederlandse woning het afgelopen kwartaal voor 248 duizend euro van de hand, een daling van 0,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Het aantal verkochte woningen daalde met 13 procent tot nog geen 32 duizend ten opzichte van het voorgaande kwartaal.

Prognose bijstellen
De NVM verwacht de eerder geprognoticeerde prijsstijging van 2 procent voor 2008 naar beneden te moeten bijstellen. In het tweede kwartaal steeg de gemiddelde verkoopprijs van een woning met 1,9 procent, over de eerste negen maanden bedroeg de prijsstijging 1,6 procent.

Reden voor paniek is er is volgens NVM-voorzitter Ger Hukker niet. ‘Met enig cynisme zou je kunnen zeggen dat de slecht functionerende woningmarkt op dit moment de redding is voor de prijzen van woningen.’

Beroep op banken
Wel doet de NVM doet een dringend beroep op de banken om de woningmarkt in Nederland niet te verstoren. ‘Zorgwekkend is dat de banken de kredietkraan voor hypotheken dreigen aan te draaien’, aldus Hukker. Daar is volgens hem geen enkele reden toe. ‘De werkloosheid is historisch laag, de staatsschuld evenzo en de rente is nog steeds relatief laag.’
bron: http://www.volkskrant.nl/(...)enprijzen_sinds_1990

Wow! Dit is echt serieuze shit.

Een prijsdaling van 0,3% klink misschien als weinig, maar laten we dit eens even doorrekenen:

De prijs van een woning van ¤200.000,- stijgt normaal met de inflatie mee: 3,5% dit jaar. Dat betekent dat het huis na een jaar ¤207.000,- waard is.
Nu daalt de prijs echter met 0,3% per kwartaal, dat betekent dat het na een jaar nog maar ¤197.610,- waard is. Een verschil van bijna ¤10.000,- in 1 jaar!!
pi_62254713
Jammer dat je het bericht niet goed leest.

Er staat dat de GEMIDDELDE huizenprijs gedaald is.
Dat wil niet automatisch zeggen dat huizen in waarde dalen.

Kan zijn dat er minder dure huizen worden verkocht omdat mensen de kat uit de boom kijken.

Kan zijn dat er meer goedkope huizen worden verkocht omdat mensen uitwijken naar goedkope panden..
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:52:28 #3
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62254883
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:46 schreef hydra77 het volgende:
Kan zijn dat er minder dure huizen worden verkocht omdat mensen de kat uit de boom kijken.
Dat is dus een probleem voor mensen met dure huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.
quote:
Kan zijn dat er meer goedkope huizen worden verkocht omdat mensen uitwijken naar goedkope panden.
Dat is dus een probleem voor mensen met dure en modale huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:53:50 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62254909
quote:

Kan zijn dat er meer goedkope huizen worden verkocht omdat mensen uitwijken naar goedkope panden..
Wat jij zegt klopt helemaal. Ik geloof echter dat de huizen meer in waarde dalen dan die 0,3%! Vooral goedkope huizen worden niet verkocht omdat mensen die dit soort huizen kopen de financiering moeilijk rond krijgen. In het segment 500K+ is dat minder een probleem.

Dat is in ieder geval wat ik om mij heen zie. En niet alleen nu, maar al meer dan een jaar.
The End Times are wild
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:53:51 #5
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62254911
Ik weet in ieder geval dat ik nu geen huis ga kopen omdat er grote kans is dat het over een paar maanden minder waard is.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:55:01 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62254937
Wie nu koopt is gek.
The End Times are wild
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:11:08 #7
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_62255305
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:53 schreef SjonLok het volgende:
Ik weet in ieder geval dat ik nu geen huis ga kopen omdat er grote kans is dat het over een paar maanden minder waard is.
Jij ziet een huis kopen als investering?
Korte termijn investering nog wel
pi_62255409
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:55 schreef LXIV het volgende:
Wie nu koopt is gek.
Natuurlijk niet.

Ik koop een huis om in te wonen, niet om over 3 jaar weer door te verkopen met hopelijk veel winst. Daarnaast weet ik nu wat ik (eventueel) 30 jaar lang moet betalen, dit itt huren die stijgen.

En allerbelangrijkst: we wonen nu niet meer in een flatje 3 hoog achter maar zijn er qua wooncomfort behoorlijk op vooruit gegaan. Gek? Al die rekenmeesters hier, díe zijn gek.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:31:05 #9
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_62255737
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:15 schreef Jarno het volgende:

[..]

Natuurlijk niet.

Ik koop een huis om in te wonen, niet om over 3 jaar weer door te verkopen met hopelijk veel winst. Daarnaast weet ik nu wat ik (eventueel) 30 jaar lang moet betalen, dit itt huren die stijgen.

En allerbelangrijkst: we wonen nu niet meer in een flatje 3 hoog achter maar zijn er qua wooncomfort behoorlijk op vooruit gegaan. Gek? Al die rekenmeesters hier, díe zijn gek.
je had beter even kunnen wachten, de huizenmarkt is aan het instorten.
je oogst wat je zaait
pi_62255770
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:31 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

je had beter even kunnen wachten, de huizenmarkt is aan het instorten.
Wat is even?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_62255785
Stel: je koopt nu een huis voor 200.000 eur.
De prijs zakt sterk (hypothetisch!). Dan kan het zo zijn dat de hypotheekverstrekker meer rente eist, omdat het onderpand minder waard is. Er is dus voor de bank meer risico.
Dus het kan op korte termijn wel degelijk effect hebben.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:36:41 #12
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_62255820
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:33 schreef John_balkon het volgende:
De prijs zakt sterk (hypothetisch!). Dan kan het zo zijn dat de hypotheekverstrekker meer rente eist, omdat het onderpand minder waard is. Er is dus voor de bank meer risico.
Als je de rente niet vast zet, kan er van alles gebeuren ja.
Dat is een bewuste keuze voordat je je handtekening onder de akte zet
pi_62255855
Werd tijd, prijzen sloegen nergens meer op.
pi_62255924
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:33 schreef John_balkon het volgende:
Oh, wij hebben een vrij veilig leenbedrag hoor. Zeker geen tophypo. Rente staat ook 30 jaar vast. Dus er moeten wel gekke dingen gebeuren dan. Sorry, maar zolang niemand mij kan vertellen hoe lang 'even' is en wat hét perfecte moment is om 'in de huizenmarkt te stappen' heb ik aan dat soort verhalen helemaal niks.

Maar veel plezier met wachten hoor.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:41:29 #15
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_62255939
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:32 schreef Jarno het volgende:

[..]

Wat is even?
tja je moet natuurlijk altijd ergens wonen . Dus als je je slechtere woning nu verkoopt en wilt wachten ( laat zeggen 6 maanden) totdat de huizenmarkt een stuk goedkoper is, moet je in de tussentijd ook ergens wonen. Of heb je contracten waarbij je je huis verkoopt no matter what, maar je wel kan blijven wonen?
je oogst wat je zaait
pi_62256609
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:52 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Dat is dus een probleem voor mensen met dure huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.
[..]

Dat is dus een probleem voor mensen met dure en modale huizen, omdat ze hun huis moeilijker kwijt kunnen.
De meeste huizen zijn modale huizen.

Maar het zijn voornamelijk de goedkopere appartementen die langer te koop staan.
Het is namelijk de groep kopers waarvoor alleen een goedkoop appartement bereikbaar is die nu moeite hebben een hypotheek te krijgen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:39:01 #18
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_62257268
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:53 schreef SjonLok het volgende:
Ja want je koopt een huis om het een paar maanden nadien alweer te verkopen...
Dan heb je niet eens je kosten koper eruit.

Dat de prijzen nu dalen hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, tenzij je nu door omstandigheden moet verkopen. Die prijzen gaan wel weer omhoog na verloop van tijd. Die prijzen maken door de jaren een soort van golfbeweging, en dat is nu niet anders.
pi_62257865
Als de banken teruggaan (*moeten) naar max vier keer je jaarinkomen, dan wordt het moeilijker

Het toezicht wordt fors aangescherpt
pi_62258014
Huizenprijzen dalen eigenlijk al langer, als de hoge inflatie ervan aftrekt.
pi_62258048
Waarom dom of waarom pech, als je net een huis heb gekocht dan is dat door inflatie en prijscorrectie altijd na 30 jaar meer waard als dat het nu is.

Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat als mijn huis 10% in waarde daalt een duurder huis ook 10% daalt (of zelfs meer, gezien hier minder vraag naar is ) waardoor de duurdere woning netto betaalbaarder wordt.

Ik zie het probleem niet, zeker niet als je verantwoorde hypotheek hebt

Gezien de enorm hoge vraag naar betaalbare woningen (appartementen en tussenwoningen tot de 220k) kan je beter met zekerheid stellen dat er in dit segment echt GEEN grote prijsdaling komt (en zeker niet van 33%)
pi_62258059
quote:

Waarop is die gemiddelde huizen prijs gebaseerd? Is dat de gemiddelde prijs van de verkochte huizen?
Dan zou dit dus ook kunnen dalen als er relatief meer huizen in de lagere prijscategorieen verkocht worden.
pi_62258357
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:42 schreef SjonLok het volgende:

De prijs van een woning van ¤200.000,- stijgt normaal met de inflatie mee: 3,5% dit jaar.
Sinds wanneer
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:51:31 #24
28033 Pek
je moet wat
pi_62258985
quote:
Huizenmarkt Amsterdam stort in

AMSTERDAM - In Amsterdam worden sinds twee weken nauwelijks huizen meer verkocht, onder invloed van de opgelaaide kredietcrisis, de wankele positie van veel banken en de val van de beurzen. Hypotheken zijn moeilijk te krijgen.

Huizen die onder voorwaarden zijn verkocht, dreigen toch niet te worden afgenomen omdat kopers vaker van de koop af willen zien. Officieel heet het dan dat ze de hypotheek niet rond krijgen. ''Kopers wachten af. Daardoor is de markt stilgevallen,'' zegt Pieter Joep van den Brink, voorzitter van de makelaarsvereniging Amsterdam (MVA).

''De huizenmarkt is ook in Amsterdam in korte tijd volledig omgeslagen van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt,'' aldus Van den Brink. ''De huizenkoper is nu de baas; die heeft weer de keus, die kan weer de tijd nemen voor de beslissing of hij een woning wil kopen en wat hij wil kopen. De altijd zo krappe Amsterdamse woningmarkt is ineens gezegend met aanbod, verkopers. ''

De jongste kwartaalcijfers van de NVM over de huizenmarkt geven volgens Van den Brink niet het juiste beeld. ''De laatste dolle veertien dagen met die twee Zwarte Maandagen op de beurs vallen net buiten de cijfers.'' ''Het is een andere wereld geworden. Iedereen houdt de adem in. Als je een huis te koop aanbiedt maar geen bezichtigingen hebt, en niemand komt kijken, dan ga je niet verkopen. Wij weten dat kopers wel op internet op Funda blijven kijken naar huizen, maar ze maken dezer dagen geen afspraken voor een bezoek.''

De kredietcrisis werkt direct door. ''Huizenkopers die al een huis hebben, kunnen vrijwel geen overbruggingskrediet meer krijgen. Daarom moeten ze altijd eerst hun huis zien te verkopen.'' Veel kopers vragen inmiddels niet twee, maar drie of vier weken de tijd om een hypotheek te regelen. ''Wij zeggen dan ook: een huis is pas verkocht als die financieringsperiode voorbij is en de bankgarantie binnen is.''

Meer huizen staan te koop, voor langere tijd
In Amsterdam zijn in het derde kwartaal van dit jaar 2256 huizen verkocht, 8,5 procent minder dan in het kwartaal ervoor. De laatste jaren werden in Amsterdam door de bij de NVM aangesloten makelaars elk kwartaal 2400 huizen verkocht. Ook steeg de voorraad huizen die in Amsterdam te koop staat fors: van 3143 tot 3557 woningen.

De terugvallende verkopen en het groeiende aanbod maken de eerste effecten van de kredietcrisis op de huizenmarkt zichtbaar. De gemiddelde prijs van een doorsnee huis in de stad daalde drie procent tot 265.000 euro. De tijd dat een huis in de Amsterdam te koop staat, steeg met drie dagen tot 36 dagen.

In heel Nederland daalde de huizenverkoop sterker dan in Amsterdam, met ruim dertien procent tot 31.968. Vorig jaar verkochten de NVM-makelaars nog 36.779 woningen in het derde kwartaal. Landelijk zakten de huizenprijzen licht, met 0,3 procent tot 248.000 euro voor een gemiddelde woning.

Het aantal woningen dat via de NVM-makelaars te koop staat in Nederland, steeg de afgelopen maanden snel en naar recordhoogte, van 93.016 huizen in het tweede kwartaal tot 99.879 woningen, vlak bij de 100.000-grens.In 2003 lag het aanbod landelijk nog gemiddeld op 65.000 woningen. De gemiddelde tijd dat een huis in Nederland te koop staat, bleef vrijwel onveranderd: 75 dagen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_62267651
Zie welke huizen in prijs zijn gedaald in A'dam:
http://www.huizenzoeker.nl/koop/noord-holland/amsterdam/?pw=j

Erg grappig te zien met hoeveel.

Hindie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: