abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62229417
Welkom in het Nederbelgen-topic (ook Belgen van harte welkom :p). Dit is deel 4!

Over België:

Hoofdstad:
Brussel. De hoofdstad van Vlaanderen is ook Brussel, de hoofdstad van Wallonië is Namen
Inwoners:
België heeft 10.584.534 inwoners op 1 januari 2007. Het Vlaams Gewest heeft er daarvan 6,1 miljoen, het Waals Gewest 3,4 miljoen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,0 miljoen.
Religie:
Rooms-katholiek, 6 andere erkende religies
Oppervlakte:
30.528 km2, 6,2% water. Daarmee is het een kwart kleiner dan Nederland.
Regeringsvorm:
Federale monarchie (Koninkrijk). Op dit moment is Albert II koning van België. Het koningshuis is Franstalig.

Kaart van België:

Verdeling Vlaanderen-Wallonië:

Nationale vlag:

Vlaamse vlag (De Vlaamse leeuw):

Waalse vlag (Le coq Wallon):

Klein geschiedenislesje:
België werd in oude tijden bevolkt door verschillende Keltische stammen. Tijdens de middeleeuwen werd wat nu onder het huidige België verstaan wordt, verdeeld tussen Frankrijk en het Duitse Rijk. De Schelde werd beschouwd als grens tussen de beide rijken. Het gebied van het huidige België werd aan het einde van de 18e eeuw overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 ging België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden om zo een bufferstaat te vormen tegen Frankrijk. België werd in 1830 uitgeroepen tot een onafhankelijke constitutionele monarchie. België werd bezet door Duitsland tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De spanningen tussen Nederlandstalige Vlamingen in het noorden en de Franssprekende Walen in het zuiden hebben de laatste jaren geleid tot constitutionele amendementen. Zo werd België een federale staat met drie gewesten en gemeenschappen. In eerste instantie waren de Walen economisch zeer welvarend, maar tegenwoordig is Vlaanderen economisch het sterkst. Wat de levensstandaard betreft zijn er ongelijkheden tussen de inwoners van de verschillende gewesten; het Vlaams Gewest is aanzienlijk rijker dan Wallonië. Vandaag de dag is Vlaanderen één van de sterkste economische regio's van Europa.

In Brussel zetelt het Europees parlement. Omdat de Fransen jaloers waren, verhuist het hele parlement (personeel en dossiers) elke maand een week naar het Franse Straatsburg. _!

Het terrein van België is grotendeels laagland, behalve de Ardennen in het zuiden. Door het land stromen de rivieren de Maas en de Schelde en een netwerk van kanalen. België is één van de dichtstbevolkte landen in Europa.

Zeer belangrijk voor vrijwel elke Belg :
België staat internationaal bekend voor zijn bieren , zoals Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en de trappistenbieren als Westmalle, Chimay en Westvleteren. Met InBev is ook de grootste brouwerijgroep ter wereld Belgisch. En het eten is ook al zeer goed! De Belgische eetcultuur wordt als Bourgondisch omschreven. In het buitenland zijn vooral de frieten bekend. De Belgische keuken kan tot op zekere hoogte vergeleken worden met de Franse keuken. De Belgen hebben nog steeds de reputatie van bescheiden en gematigd. Ze gaan door voor harde werkers. De productiviteit van de Belgische werknemers is een van de hoogste ter wereld. De Belgen staan er ook om bekend dat ze "een baksteen in hun maag hebben". Ze investeren aanzienlijke bedragen in hun woning en aangezien de bouwgronden alsmaar schaarser worden (de bevolkingsdichtheid bedraagt 346,7 / km² (2007)), beleeft de renovatiesector gouden tijden. De kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg behoort tot de beste ter wereld en volgens een enquête vindt bijna 80% van de Belgen dat ze in zeer goede gezondheid verkeren.

Bron: wiki en wat eigen aanvullingen

Edit (aanvulling):

Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.

Handige websites:
Woningen: www.immoweb.be
Koten (kamers): www.qlb.be
Weer: www.meteo.be
Treinen: www.nmbs.be

Hier vind je het vorige deeltje.
pi_62229466
Is het een idee om de veelposters hier met locatie op te nemen in de OP?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:48:46 #3
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_62231051
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:43 schreef MLI het volgende:
Is het een idee om de veelposters hier met locatie op te nemen in de OP?
Good thinkin'
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:57:38 #4
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62240839
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:41 schreef MLI het volgende:
Op dit moment is Albert II koning van België.
Subtiel. +1
pi_62250344
Even een vraag wat is een Nederbelg, heb er nog nooit van gehoord, ik noem de Nederlanders die over de grens zitten altijd Reserve Belgen
TRY BEFORE YOU DIE
pi_62251338
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:06 schreef Ramcolijn het volgende:
Even een vraag wat is een Nederbelg, heb er nog nooit van gehoord, ik noem de Nederlanders die over de grens zitten altijd Reserve Belgen
Een hier plaatselijk gebruikt samenplaksel van de woorden Nederlander en Belg.
 FR
  Trouwste user 2022 donderdag 9 oktober 2008 @ 14:02:27 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_62259218
Aanvulling :

Land dat een jaarlang zonder regering kan.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_62259434
Mij noemden ze altijd een "over de muur gegooide belg"
pi_62267007
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:11 schreef jpjedi het volgende:
Mij noemden ze altijd een "over de muur gegooide belg"
 FR
pi_62267086
Nepbelg
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:32:35 #11
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_62271033
Ik denk dat Nederbelgen met locatie in het OP opnemen best een goed idee is.
Hoera trouwens voor het Boekenfestijn. Expo Brussel, veel boeken voor weinig geld enzo.
Mét een bordje bancontact én pin. En dan staat de cassière me weer voor gek te verklaren wanneer ik met m'n Nederlandse pas wil betalen omdat mijn Belgische leeg is.

Hebben jullie daar ook last van? Enig idee trouwens sinds wanneer Belgen de chip ipv de magneetstrip in hun bankpas gebruiken?
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:54:47 #12
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62281722
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:32 schreef Niara het volgende:
Hebben jullie daar ook last van? Enig idee trouwens sinds wanneer Belgen de chip ipv de magneetstrip in hun bankpas gebruiken?
Maak de stufi altijd integraal over naar ING(BE). Niet echt last van dus. Maar die chip... Al tenminste 3 jaar.
pi_62281831
Geen idee hoe lang ze dat al gebruiken, maar ik ontvang mijn salaris op mijn belgische rekening en mijn huur betaal ik vanuit NL. De rest van de stufi haal ik dan af aan de automaat. Ik doe hier sowieso veel meer contant.
pi_62284583
Werkt de chip van je Nederlandse bankpas dan niet? Of zit die er niet meer op??
 FR
pi_62284634
Ik woon nu hier net naast de grens, maar ik heb wel in Brussel mogen wonen.. mag ik me nu hier toch een beetje melden afentoe

*mist Brussel*
*gaat nog weleens met de fiets naar Kotum gewoon omdat in Belgie alles beter is*
pi_62285853
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:44 schreef Bora-Bora het volgende:
Werkt de chip van je Nederlandse bankpas dan niet? Of zit die er niet meer op??
Jawel, je kunt in BE juist niet met je magneetstrip betalen. Je stopt je kaart in waar je normaal zou chippen. Die magneetgleuf werkt niet hierr. Ik ben daar al zo vaak de mist mee in gegaan trouwens . In Nederland doe ik het verkeerd en hier soms ook.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:51:30 #17
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62286329
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:34 schreef MLI het volgende:
Jawel, je kunt in BE juist niet met je magneetstrip betalen. Je stopt je kaart in waar je normaal zou chippen. Die magneetgleuf werkt niet hierr.
Volgens mij juist andersom, chip werkt niet, das immers om te chippen en de gleuf enkel waar ze een Maestro stickertje hebben.
pi_62286484
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:51 schreef Nairua het volgende:

[..]

Volgens mij juist andersom, chip werkt niet, das immers om te chippen en de gleuf enkel waar ze een Maestro stickertje hebben.
Veel succes met betalen via de gleuf, dat lukt je echt niet. Eerst kiezen tussen proton/bancontact (chippen/pinnen), wel irritant is dat. Je kunt bij veel winkels overigens wel betalen met je Nederlandse bankkaart, maar dan wel via de chip (en die hoeft niet opgeladen te zijn want de chip en de magneetstrip bevatten dezelfde informatie).
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:58:14 #19
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_62286543
Ik gebruik toch nooit de magneetstrip van mijn bankkaart bij het betalen. Enkel om de deur van de bank open te doen moet je die strip door het electronische slot halen, maar betalingen is gewoon de kaart in de terminal steken met het chipje erin.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:18:31 #20
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62287011
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:56 schreef MLI het volgende:
Veel succes met betalen via de gleuf, dat lukt je echt niet.
Ja, blijkbaar wel dus. .
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:46:11 #21
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_62287841
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:18 schreef Nairua het volgende:

[..]

Ja, blijkbaar wel dus. .
Volgens mij ligt het eraan wat voor Pin apparaat de desbetreffende winkel heeft. De nieuwe, grijze blokjes werken met de chip, dus ook voor de NL kaarten en bij de oudere zwarte apparaten betaald men inderdaad met de magneetstrip als NLer (als Maestro geaccepteerd word).

Maar goed, ik heb al jaren geen NL kaart meer, en doe dan ook alles met m'n belgisch bankpasje dus ik kan me vergissen...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:28:26 #22
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_62297612
quote:

[..]

Veel succes met betalen via de gleuf, dat lukt je echt niet. Eerst kiezen tussen proton/bancontact (chippen/pinnen), wel irritant is dat. Je kunt bij veel winkels overigens wel betalen met je Nederlandse bankkaart, maar dan wel via de chip (en die hoeft niet opgeladen te zijn want de chip en de magneetstrip bevatten dezelfde informatie).
Ohh nooit geweten over die chip. Moet ik toch maar eens gaan proberen Thanks!
Plus hoera! Het is weekend Morgen naar Disturbed in AB
pi_62321481
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:06 schreef Ramcolijn het volgende:

En nu denk je het wiel te hebben uitgevonden? Ik noem het altijd "slimme kaaskoppen" omdat Belgie echt niet zo een achterlijk land is zoals de meeste Nederlanders het afschilderen.
pi_62322537
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 03:22 schreef spy08 het volgende:

[..]

En nu denk je het wiel te hebben uitgevonden? Ik noem het altijd "slimme kaaskoppen" omdat Belgie echt niet zo een achterlijk land is zoals de meeste Nederlanders het afschilderen.
Jij komt er zeker niet zo vaak?
pi_62711796
Heeft iemand nog tips voor het zoeken van woonruimtes in Brussel? Ik ga vanaf volgende week 10 maanden stage lopen bij Sara Lee (weet het pas sinds woensdag ) en zoek dus iets tussen het centrum en m'n stage (ligt naast de kruising van de R0 en A12) zodat ik er op de fiets heen kan Zat zelf te denken aan iets rond het koninklijk domein, of in Laken/Strombeek-Bever.

Sites die ik al heb afgezocht:
woneninbrussel.be
expats.be
vlan.be
immoweb.be
samenhuizen.be

Vanaf de laatste al ergens op gereageerd, verder zie ik niet veel mooi dingen op de markt.. is er niet zoiets als kamernet.nl maar dan voor belgie/brussel?

Verder nog iets wat ik moet weten over Brussel? Heb er iig zin in
pi_62717156
Welke voorzieningen wil je in de buurt hebben? Als student kun je kijken op www.qlb.be, daarop staan alle koten verzameld.
pi_62719472
ah kijk, dat is een mooie site inmiddels ook op twee kamers daar gereageerd. Hoef niet per se een voorziening echt in de buurt te hebben denk ik? Het liefst ben ik binnen 20 minuten wel op een groot station en binnen 5 minuten bij een supermarkt. Volgens mij moet dit in La(e)ken vaak wel te doen zijn, iig de kamers waar ik nu op gereageerd heb zijn allemaal erg dichtbij Brussel Noord, en ongeveer 6km van m'n stage vandaan.
pi_62726457
Waarom Laken, het is vrij dood. Je zit er wel een paar maanden. De allerleukste wijk is toch wel Elsene, hoewel ik het centrum ook perfect te doen vind (al zou ik het gebied ten zuiden van Anneessens en Lemonnier afraden). De drie grote stations zijn Noord, Centraal en Zuid. Ik vermoed dat je straks meer gebruik zult maken OV dan van je fiets. Is in Brussel echt niet te doen. Ik kwam met precies hetzelfde plan en de universiteit is maar een half uurtje, maar het is gewoon te gevaarlijk in Brussel.

Als ik nog ga verhuizen binnen Brussel, dan ga ik zeker weer op loopafstand van alle metrostations (St. Katelijne t/m Merode). Dan zit je altijd wel in redelijk veilige stukken Brussel. Je bent als het goed is nog op tijd voor een studentenabonnement. Bij Bootik lever je een openbaar vervoersattest vanuit school of je stage-adres in, paspoort meenemen. Ook het bewijs dat je student bent moet je meenemen (attest dus weer) en dan kun je voor iets van 60 euro een abonnement kopen voor het hele jaar. Kun je in heel Brussel gratis met de bus, metro en tram.
  maandag 27 oktober 2008 @ 21:37:05 #29
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_62732922
Over de metro..
Vergeet je huurcontract niet of je domiciliatiebewijs, anders geven ze je hem toch niet mee >.>
pi_62733887
Toch echt Laken vanwege de afstand.. Ik zal elke dag naar m'n stage moeten, en dan reis ik het liefst zo min mogelijk. Hoezo is die wijk dood dan? Weinig studenten? Centrum kan ik ook nog wel aan denk ik, maar dat Elsene is wel erg veel naar het zuiden..

Voor de metro, ik sta nog ingeschreven bij de Universiteit van Maastricht dus niet bij iets in Brussel, maakt ze dat uit? en wat is een domicilatiebewijs ?

Zijn er ook studenten sport verenigingen ? Dan met name klimmen, kon niet echt iets via google vinden..
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 23:13:49 #31
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_62768644
ehm bij mij wilden ze mn abonnement niet geven omdat ik geen Belgische id kaart had en geen huurcontract.
Het is eigenlijk een soort van Belgisch paspoort voor een jaar of de duur van je studie..
pi_62855805
quote:

[..]

Met een pas van de Rabo kan ik in vrijwel elke Belgische winkel betalen.
pi_62855835
Iemand tips voor een hypothecair krediet bank in Belgie? Zoek eigenlijk ook een soort vergelijkings site.

Die registratierechten zijn echt belachelijk hoog zeg.
pi_62855839
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 07:10 schreef jpjedi het volgende:
Iemand tips voor een hypothecair krediet bank in Belgie? Zoek eigenlijk ook een soort vergelijkings site.

Die registratierechten zijn echt belachelijk hoog zeg.
Centea is wel een goede. Maar ik zou ook eens kijken bij bijvoorbeeld ING, Rabo of ABN. Da's vaak stukken goedkoper dan een Belgische bank.
pi_62856045
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 07:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Centea is wel een goede. Maar ik zou ook eens kijken bij bijvoorbeeld ING, Rabo of ABN. Da's vaak stukken goedkoper dan een Belgische bank.
Dan bedoel je ING/RABO/ABN Nederland die dan een belgie hypotheek voorzien? Wat ik daarvan weet is dat ze maar tot 80% financieren. Dit in combinatie met de registratiekosten brengt me op 100,000 euro aan eigen geld inleg. Ik ben wel goed maar niet gek zeg.

Als ik in België een hypotheek neem dan krijg je weer die aftandse mensualiteiten hypotheken met een looptijd van 20-25 jaar max en fikse aflossing. Ik heb geen aflossing nodig aangezien inflatie voor mij voldoende is om overwaarde op te bouwen plus wat ik er zelf nog aan verspijker.

Of heeft er iemand andere ervaringen?
pi_62856064
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:30 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Dan bedoel je ING/RABO/ABN Nederland die dan een belgie hypotheek voorzien? Wat ik daarvan weet is dat ze maar tot 80% financieren. Dit in combinatie met de registratiekosten brengt me op 100,000 euro aan eigen geld inleg. Ik ben wel goed maar niet gek zeg.

Of heeft er iemand andere ervaringen?
Die inderdaad. Volgens mij gaan die ook wel verder dan 80% EW. Genoeg partijen die zelfs tot 125% EW gaan bij een hypotheek in Belgie.

Hier bv de folder van ING/Postbank: http://www.postbank.nl/vg(...)84_december_2006.pdf
pi_63014018
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 22:00 schreef superheist het volgende:
Zijn er ook studenten sport verenigingen ? Dan met name klimmen, kon niet echt iets via google vinden..
De ULB (Franstalige universiteit) biedt veel verschillende sporten aan tegen een vrij lage prijs.
pi_63015874
Ah thanks Zie dat ze elke dinsdag avond klimmen, maar eens kijken dan! Inmiddels ook een kamer, via dat QLB. In Jette, zag er best leuk uit. Liever 20 minuutjes op de fiets dan een uur in het openbaar vervoer Atomium ziet er wel leuk uit zo 's nachts
  donderdag 6 november 2008 @ 23:24:10 #39
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63017886
* zwahiel heeft een bankrekening bemachtigd

Een ING Lion account, wel moeilijk om 't te krijgen want ik had nog geen wittekaart zeg maar. Maar nu heb ik 'm lekker. De proton is opgeladen (eettent bij school heeft Proton maar geen Bancontact dus lekker handig!)

Binnenkort mijn sportabo ritselen en dan kijken of ik nog verder wat qua groepssporten kan doen. Iemand een idee van een basket of zaalvoetbalclub in Antwerpen en dan bedoel ik niet de clubs van de uni zelf. Want die zitten of al vol of je moet er met een compleet team aankomen (en dat heb ik natuurlijk niet!)
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_63019760
quote:
Op donderdag 6 november 2008 22:35 schreef superheist het volgende:
Ah thanks Zie dat ze elke dinsdag avond klimmen, maar eens kijken dan! Inmiddels ook een kamer, via dat QLB. In Jette, zag er best leuk uit. Liever 20 minuutjes op de fiets dan een uur in het openbaar vervoer Atomium ziet er wel leuk uit zo 's nachts
Waar zit je in de buurt?
pi_63020170
Ik zit bij KBC, maar die blijft overeind lijkt het
  vrijdag 7 november 2008 @ 03:10:15 #42
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63021082
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 01:21 schreef Asanovic het volgende:
Ik zit bij KBC, maar die blijft overeind lijkt het
Sjah bij KBC deed men erg moeilijk en ING zat dichterbij

Daarbij ben ik in Nederland al mijn hele leven ING klant (eerst NMB toen naar Postbank en dat was toen al eigendom van NMB en nu wordt 't ING allemaal) dus dat vertrouw ik op zich wel allemaal.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_63021109
KBC zit net 10 meter dichter bij mij... wel lachen, wonen ze tegenover me, krijg ik nog een gefrankeerde envelop in de bus of ik een afspraak wil maken:)
pi_63022607
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:50 schreef MLI het volgende:

[..]

Waar zit je in de buurt?
Het is de Adolphe Vandenschrieckstraat, vrij dicht bij het Jette treinstation, iets verder van de metro vandaan, maar dan wel weer dichtbij wat bussen (ook de bus die naar m'n werk gaat) en een tram Ik verhuis dit weekend

Wel jammer dat die Belgische kotten niet aan wasmachines doen Om de hoek is er een wasserette, dan dan weer wel

Als bank neem ik Fortis denk ik, gewoon voor de grap zal toch nooit meer dan een paar duizend op staan
pi_63025060
Ik ken de treinstations niet, bij welk metrostation zit je?

Het is koten . Wasserette doe ik ook elke week, ongeveer 3,50 per keer. Als je slim bent, koop je een wasrekje en droog je het gewoon thuis, scheelt tijd en geld. Bij mijn wasserette is het altijd vergeven van die blauwe Ikea-tassen.
pi_63028130
Droogrekje heb ik wel idd : ) Metrostation wat het meest dichtbij zit is Stuyvenberg, maar dat is al 1700 meter..

Fortis jongerenrekening inmiddels online aangevraagd, kijken of ze moeilijk doen. Op m'n stage kost het letterlijk 2 minuten om met een Maestro pas te betalen dus wil echt zo'n Proton geval hebben
pi_63107223
Ik had een KBC-rekening maar die heb ik dit jaar ingeruild voor eentje van de ING. Bij de KBC betaal je je blauw als je iets extra's wil dan alleen bij de KBC zelf geld opnemen. Proton? Kassa! Geld opnemen in het buitenland? Kassa! Betalen in winkels? Kassa! Etcetera. Bij de ING is alles gratis. Alleen hun telebankierprogramma werkt niet echt intuitief en gebruiksvriendelijk.

Waar ik wel nog steeds aan moet wennen bij het betalen, is dat ook Pinnen met de chip gaat en dat die magneetstrip nergens voor gebruikt wordt.
  maandag 10 november 2008 @ 18:04:48 #48
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_63107579
Hoera voor superheist als mede-Brusselaar

Volgt iemand trouwens Kookstrijders: België - Nederland?
Op zich niet zo speciaal, maar wel leuk om te kijken. Met elke week een introductie van een Nederlandse stad en twee koks die een typisch Belgisch en Nederlands gerecht koken. Ik vond het wel grappig en zeker de manier waarop iedereen zo lief met elkaar om gaat.
  woensdag 12 november 2008 @ 21:51:57 #49
189777 zagevent
what's in a name
pi_63173085
Ik ben wel geen Nederbelg -gewoon een rasechte Vlaming, maar ik vind het reuzeinteressant hoe buitenlanders -en dan zeker Nederlanders- tegen ons land aankijken.
Gisteren was ik op de boekenbeurs, en kon het dan ook niet laten, om dit boek van Derk Jan Eppink te kopen. Vandaag al uitgelezen.
Andere mensen die dit boek ook gelezen hebben?

pi_63173183
Nee. Maar was het een leuk boek?
pi_63174596
hey, heb je al iets gevonden? Ik wil ook erg graag naar brussel. Ben benieuwd!! Groetjes Denise
pi_63175021
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:24 schreef denise87 het volgende:
hey, heb je al iets gevonden? Ik wil ook erg graag naar brussel. Ben benieuwd!! Groetjes Denise
Wie heeft wat al gevonden?
pi_63177034
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:51 schreef zagevent het volgende:
Ik ben wel geen Nederbelg -gewoon een rasechte Vlaming, maar ik vind het reuzeinteressant hoe buitenlanders -en dan zeker Nederlanders- tegen ons land aankijken.
Gisteren was ik op de boekenbeurs, en kon het dan ook niet laten, om dit boek van Derk Jan Eppink te kopen. Vandaag al uitgelezen.

[ afbeelding ]
Ik heb het niet gelezen, maar ik ben al lange tijd bezig in België - Nederland Verschil moet er zijn van Paul Wouters. Over een Vlaming die naar Nederland emigreert en de verschillen vergelijkt.
Ik ben trouwens ook benieuwd naar jouw uw boek, misschien kun je er iets meer over vertellen?
pi_63197337
Thanks Niara Nou eerst nacht & fietstocht naar werk overleefd. Ik moet duidelijk meer opletten (enorme gaten in de weg, automobilisten die fietsers blijkbaar niet zien) maar verder best te doen. En! ik fiets elke dag onder het Atomium door Ook heeft twee derde van de Brusselse bevolking nooit van een knipperlicht gehoord geloof ik

Verder via couchsurfing al wat mensen gevonden die mee willen klimmen, leer ik meteen wat volk kennen, wel voor het eerst via het internet
  donderdag 13 november 2008 @ 21:50:04 #55
189777 zagevent
what's in a name
pi_63203479
quote:
Op woensdag 12 november 2008 23:14 schreef Niara het volgende:

[..]

Ik heb het niet gelezen, maar ik ben al lange tijd bezig in België - Nederland Verschil moet er zijn van Paul Wouters. Over een Vlaming die naar Nederland emigreert en de verschillen vergelijkt.
Ik ben trouwens ook benieuwd naar jouw uw boek, misschien kun je er iets meer over vertellen?
Ik vond het een goed boek. Eppink vertelt o.a. over zijn persoonlijke ervaring met politiekers als Herman De Croo en Guy Verhofstadt. Vertelt ook hoe het er op de redactie aan toegaat, en vergelijkt het met die van het NRC.
Wat ik er vooral goed aan vind, is dat hij niet direct klaar staat met een oordeel zoals wij dat stereotiepe beeld van Hollanders wel eens hebben. Hij observeert eerst, analyseert, en pas als hij denkt dat hij er genoeg over weet, geeft hij een oordeel.
  donderdag 13 november 2008 @ 22:57:41 #56
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_63206540
quote:
Op donderdag 13 november 2008 18:31 schreef superheist het volgende:
Thanks Niara Nou eerst nacht & fietstocht naar werk overleefd. Ik moet duidelijk meer opletten (enorme gaten in de weg, automobilisten die fietsers blijkbaar niet zien) maar verder best te doen. En! ik fiets elke dag onder het Atomium door Ook heeft twee derde van de Brusselse bevolking nooit van een knipperlicht gehoord geloof ik

Verder via couchsurfing al wat mensen gevonden die mee willen klimmen, leer ik meteen wat volk kennen, wel voor het eerst via het internet
fietsen is inderdaad een avontuur in Brussel, ik heb het zelf opgegeven omdat ik echt de hele stad door moet (naast de basiliek tot aan het terkameren bos), en het meestal een behoorlijke kamikaze rit werd... (ok, ik ben gewoon een luie flikker die liever met de auto gaat...)
  vrijdag 14 november 2008 @ 18:43:12 #57
229640 neusgat
en nu serieus
pi_63227134
Ik wil binnenkort een half jaar in Belgie gaan wonen met mijn vriendin om de Belgie route uit te voeren.
We wilden dan zo dicht mogelijk bij de Nederlandse grens gaan, maar de plaats moet niet te groot (wegens bureaucratie) en niet te klein (wegens gebrek aan werkmogelijkheden) zijn.

De voorlopige keuze is gevallen op Hasselt. Iemand die daar iets over kan vertellen uit ervaring?
OF heeft iemand een andere aanbeveling voor me?
  vrijdag 14 november 2008 @ 20:01:31 #58
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_63229346
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 18:43 schreef neusgat het volgende:
Ik wil binnenkort een half jaar in Belgie gaan wonen met mijn vriendin om de Belgie route uit te voeren.
We wilden dan zo dicht mogelijk bij de Nederlandse grens gaan, maar de plaats moet niet te groot (wegens bureaucratie) en niet te klein (wegens gebrek aan werkmogelijkheden) zijn.

De voorlopige keuze is gevallen op Hasselt. Iemand die daar iets over kan vertellen uit ervaring?

Wat is de België route?

Reken erop dat de burocratie hier tot in de kleinste gemeentes heerst...
  vrijdag 14 november 2008 @ 20:08:19 #59
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_63229533
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 20:01 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Wat is de België route?

ok, heb me even ingelezen, houd er rekening mee dat dit soort zaken echt wel langer duren dan een half jaar.
Tevens weet ik niet of je bepaalde eisen hebt aan het werk wat je wilt doen, want Hasselt en omstreken is niet zo'n makkelijke regio om iets te vinden.

zaterdag 15 november 2008 @ 21:07:05 #60
229640 neusgat
en nu serieus
pi_63252201
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 20:08 schreef Mr_Moon het volgende:

ok, heb me even ingelezen, houd er rekening mee dat dit soort zaken echt wel langer duren dan een half jaar.
Tevens weet ik niet of je bepaalde eisen hebt aan het werk wat je wilt doen, want Hasselt en omstreken is niet zo'n makkelijke regio om iets te vinden.

Wat bedoel je met langer duren dan een half jaar? Wat moet er precies langer duren dan?
Ons plan is gewoon om 6 maanden in Belgie te wonen en om dan later bij de IND dat aan te tonen door middel van een Europese gemeenschapsrecht test.
Je zou dan vele voordelen moeten krijgen voor de inburgering en geen MVV meer en dat soort zaken.
De 5 jaar kaart "verdienen" kan wel eens langer duren inderdaad, maar dat is volgens mij niet het hoofddoel van de Belgie route als je niet in Belgie wilt blijven wonen.

Tenminste zo begreep ik het. Als jij het anders begreep zou ik dat heel graag willen horen Want dat zou me erg kunnen helpen.

En over de bureaucratie... Ik geloof best dat die overal te vinden is, maar mij is persoonlijk gemeenten als Antwerpen en Brussel afgeraden omdat de afgiften van verblijfsvergunningen etc. daar veel langer duren.

Werk en woning zoeken zal inderdaad niet gemakkelijk zijn, maar ik ga mijn best doen...
Woon jij in Belgie? En hoe bevalt het?
pi_63262443
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:51 schreef zagevent het volgende:

[ afbeelding ]
Die ken ik niet. Ik heb wel dit boek van hem gelezen: Vreemde buren. Over politiek in Nederland en België uit 1998.

Voor een politicoloog is het een mooie inleiding in de Belgische politiek en vooral de politieke cultuur. Hij neemt steeds een bepaald onderwerp en bespreekt dan hoe men daar in NL en in BE mee omgaat.

Vooral het stukje over politici die in de fout gaan is erg vermakelijk. In NL ben je meteen voor de rest van je leven afgeschreven als je verkeerd briefpapier gebruikt of met de verkeerde mensen op de foto staat. In BE (en dan vooral in Wallonië) word je zelfs na de meest opzichtige omkopingspraktijken nog niet aan de kant geschoven.

De schrijfstijl van DJ Eppink is alleen niet zo vlot en hij zakt met zijn columns op de VRT-nieuwssite steeds verder in mijn achting.
  zondag 16 november 2008 @ 15:29:57 #62
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_63264166
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 21:07 schreef neusgat het volgende:

[..]

Wat bedoel je met langer duren dan een half jaar? Wat moet er precies langer duren dan?
Ons plan is gewoon om 6 maanden in Belgie te wonen en om dan later bij de IND dat aan te tonen door middel van een Europese gemeenschapsrecht test.
Je zou dan vele voordelen moeten krijgen voor de inburgering en geen MVV meer en dat soort zaken.
De 5 jaar kaart "verdienen" kan wel eens langer duren inderdaad, maar dat is volgens mij niet het hoofddoel van de Belgie route als je niet in Belgie wilt blijven wonen.

Tenminste zo begreep ik het. Als jij het anders begreep zou ik dat heel graag willen horen Want dat zou me erg kunnen helpen.

En over de bureaucratie... Ik geloof best dat die overal te vinden is, maar mij is persoonlijk gemeenten als Antwerpen en Brussel afgeraden omdat de afgiften van verblijfsvergunningen etc. daar veel langer duren.

Werk en woning zoeken zal inderdaad niet gemakkelijk zijn, maar ik ga mijn best doen...
Woon jij in Belgie? En hoe bevalt het?
Bijvoorbeeld het inschrijven in de gemeente en het daadwerkelijk verkrijgen van je verblijfsvergunning kost al gemakkelijk 2 tot 3 maanden. Eén tip: zorg dat je werk hebt voordat je daadwerkelijk verhuisd, het hebben van een arbeidscontract wil de zaken nog wel eens versnellen. Toen ik 5 jaar geleden naar België ben verhuisd heeft het mij zeker een maand of 7 a 8 gekost voordat al m'n papieren in orde waren.

Dus ja, ik woon hier en het bevalt me prima
pi_63269022
quote:
Op zondag 16 november 2008 15:29 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld het inschrijven in de gemeente en het daadwerkelijk verkrijgen van je verblijfsvergunning kost al gemakkelijk 2 tot 3 maanden. Eén tip: zorg dat je werk hebt voordat je daadwerkelijk verhuisd, het hebben van een arbeidscontract wil de zaken nog wel eens versnellen. Toen ik 5 jaar geleden naar België ben verhuisd heeft het mij zeker een maand of 7 a 8 gekost voordat al m'n papieren in orde waren.

Dus ja, ik woon hier en het bevalt me prima
Precies. Als je je in België wil vestigen, zal je toch ook middelen van bestaan moeten hebben. En een ziektekostenverzekering. Ze zitten daar niet te wachten op werkloze buitenlanders die ten laste van de staat komen. Gegeven het feit dat je gebruik wil maken van de 'Belgiëroute' voor gezinshereniging geeft al aan dat je niet kan voldoen aan de Nederlandse (inkomens)eisen. Die er natuurlijk ook niet voor niets zijn.

Jezelf allebei inschrijven bij de universiteit van Hasselt maakt het wel makkelijker. Dan krijg jullie allebei een studentenverblijfkaart en die is een jaar geldig. Dan moet je wel recht hebben op studiefinanciering in NL of een ouder garant laten staan voor jouw levensonderhoud. Ik weet alleen niet of zo'n kaart ook meetelt om de NL-regels te ontduiken.
pi_63292800
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 18:43 schreef neusgat het volgende:

Wat bedoel je precies met de Nederlandse grens. Die loopt van Knokke tot Lanaken zeg maar...

Ik zou trouwens voor plaatsen als Hoogstraten, Poppel, Neerpelt, Maasmechelen, etc gaan.
  maandag 17 november 2008 @ 21:01:47 #65
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63299581
Kan iemand me gewoon eens duidelijk vertellen hoe in godshemelsnaam 't zit met verzekeringen!?

Ik woon in Antwerpen, maar heb nog een zorgverzekering in Nederland (VGZ) en die wil ik graag (ondanks dat 't grafveel geld kost) behouden! Zo af en toe werk ik ook nog in Nederland en ik ben regelmatig in NL te vinden.
Máár: ik wil ook in België werken en moet hier dus wel verzekerd zijn/worden. En ow ja, ik ben 26 en student. (dat schijnt ook weer zoiets te zijn 26 jaar is een schijnbare probleem leeftijd)

Maar ik wordt er echt geen wijs uit. Wordt van 't kastje naar de muur gestuurd en wordt er helemaal tureluurs van!

De reden dat ik niet bij VGZ weg wil is eenvoudig, ik heb een plus integraal verzekering waar als ik daar uit stap never de nooit meer in kom en ik wil voor de dekking (die ik wel gebruik) gewoonweg bij deze verzekering blijven. Ook omdat de studie die ik doe maar 2 jaar is waarvan eigenlijk alweer bijna een half jaar verstreken is...

Wie o wie?
pi_63302813
Heel simpel: jezelf aanmelden bij een Belgische mutuatliteit (CM of SocMut) met een E100-nogwat formulier wat je bij je NL-verzekeraar kan krijgen. Je betaalt dat 60 Euro inschrijfgeld in BE en krijgt een officieel Belgische verzekeringspasje.

Dat E100-nogwat zorgt ervoor dat de kosten die je in BE maakt en die je claimt bij de mutualiteit door deze mutualiteit kunnen worden teruggehaald bij je NL-verzekeraar.

Je hebt dan je hoofdverzekering in NL maar deze wordt uitgevoerd door een BE-verzekeraar als een soort onderaannemer omdat je hier woont. Je hebt dan ook recht op het NL-pakket aan zorg (bijvoorbeeld: huisarts kost 20 E. In BE betaal je 5 E eigen bijdrage. Je krijgt dan 15 E terug van de mutualiteit en kan de andere 5 claimen bij je NL-verzekeraar omdat je in NL recht zou hebben op een volledige vergoeding. Je mutualiteit claimt die 15 E die ze aan jou heeft betaald vervolgens ook weer bij je NL-verzekeraar).
pi_63335346
ik studeer nu alweer bijna anderhalf jaar in leuven. Ik heb het hier enorm naar mijn zin en dan te bedenken dat ik nog niet zo lang voordat ik besloot om in leuven te gaan studeren nog geeneens van het bestaan afwist van deze stad Het nadeel echter is dat er in leuven zo veel te doen is dat het moeilijk wordt om mijn studie bij te houden.
Ik merk hier wel dat er een aantal belgen zijn die iets tegen nederlanders hebben, maar gelukkig laten de meesten dit niet al te duidelijk blijken. Ondertussen heb ik wel al een aantal belgische vrienden en dan is het ook wel eens leuk om onderling wat grappen te maken over hollanders en belgen. Niks hatelijks in ieder geval.
Vorig jaar heb ik hier in leuven ook een aantal italianen, spanjaarden en iemand uit india ontmoet en ik merk dat zij toch heel raar aankijken tegen de belgische (en ik denk ook wel de nederlandse cultuur, maar dat lieten ze naar mij toe niet zo zeer blijken), die vrij veel verschilt van hun cultuur.
Maar al met al, om een lang verhaal kort te maken; ik wou eigenlijk alleen maar vragen of er nog andere fokkers zijn die in leuven wonen, werken en/of studeren.
  woensdag 19 november 2008 @ 10:10:11 #68
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63338572
Antwerpen hiero.

Nog eens een vraagje, moet je nu wel of niet ingeschreven zijn om te kunnen / mogen werken hier in België?
Mijn geld raakt langzaam op en ik wil nu toch wel weer eens terug de horeca in om lekker ff wat anders te doen ipv school en de vaste meuk zeg maar.

Want dat inschrijven hier in Antwerpen is een regelrechte nachtmerrie. Met die bureaucratische cultuur hiero. Je moet 's morgens in een rij staan voor 't gewesthuis en de eerste twintig krijgen een ticket waarmee je dan over drie weken terug mag komen. Maar als die twintig ticketjes op zijn komt niemand dat even vertellen. De rij begint om half zeven 's morgens terwijl het kantoor om 9 uur open gaat

Gelukkig is men nu tot de conclusie gekomen dat 't anders moet, er is nu een telefoonnummer en als je dat belt krijg je te horen dat je naar een site moet om daar je gegevens door te geven. Je schijnt dan een brief te krijgen, maar ik heb nog steeds niets gezien in mijn brievenbus

Lekker systeem, ach ja, erger u niet, verbaas u slechts is 't motto maar
pi_63340027
Ja zwahiel, je moet hier wel officieel ingeschreven staan eigenlijk. Maar evengoed, ik heb geen verblijfsvergunning tot nu toe maar ik werk al meer dan een jaar. Voor bepaalde banen moet je wel een verblijfsvergunning tonen, voor andere banen weer niet. Bij Start People hoefde ik het niet te laten zien in ieder geval.
pi_63344551
Voor officieel werk heb je inderdaad een Rijksregisternummer nodig (het BE-sofinummer) wat je krijgt bij je inschrijving als inwoner. En als je student heb je bij je inschrijving ook een bewijs van ziektekostenverzekering nodig dat geldig is in BE (een EHIC is niet genoeg, zoals ik dit jaar mocht ervaren) zodat je toch ook nog langs de mutualiteit moet.

Praat me niet van die gigantische puinhoop op het Districhtshuis van Antwerpen. Als er al jarenlang elke dag vanaf zeven uur mensen in de rij staan, dan lijkt het mij logisch om er een paar loketjes bij te bouwen. Gelukkig ben ik voorlopig weer van die ellende af omdat de elektronische kaarten die sinds dit jaar worden uitgeven standaard 5 jaar geldig zijn, ook al heb je formeel (als buitenlandse student bijvoorbeeld) maar recht op een jaar.

MLI, het zal die bedrijven vooral gaan om het Rijksregisternummer, dat hebben ze nodig voor hun administratie. Voor de rest zal het ze weinig uitmaken.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:39:52 #71
189777 zagevent
what's in a name
pi_63355899
quote:
Op zondag 16 november 2008 14:27 schreef Maloney het volgende:

[..]

Die ken ik niet. Ik heb wel dit boek van hem gelezen: Vreemde buren. Over politiek in Nederland en België uit 1998.

Voor een politicoloog is het een mooie inleiding in de Belgische politiek en vooral de politieke cultuur. Hij neemt steeds een bepaald onderwerp en bespreekt dan hoe men daar in NL en in BE mee omgaat.

Vooral het stukje over politici die in de fout gaan is erg vermakelijk. In NL ben je meteen voor de rest van je leven afgeschreven als je verkeerd briefpapier gebruikt of met de verkeerde mensen op de foto staat. In BE (en dan vooral in Wallonië) word je zelfs na de meest opzichtige omkopingspraktijken nog niet aan de kant geschoven.

De schrijfstijl van DJ Eppink is alleen niet zo vlot en hij zakt met zijn columns op de VRT-nieuwssite steeds verder in mijn achting.
Die heb ik juist gaan halen in de bib. Heb al kort de eerste 25 blz. gelezen, en al een paar keer moeten glimlachen. Dat belooft.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:53:29 #72
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63356326
quote:
Op woensdag 19 november 2008 13:57 schreef Maloney het volgende:
Voor officieel werk heb je inderdaad een Rijksregisternummer nodig (het BE-sofinummer) wat je krijgt bij je inschrijving als inwoner. En als je student heb je bij je inschrijving ook een bewijs van ziektekostenverzekering nodig dat geldig is in BE (een EHIC is niet genoeg, zoals ik dit jaar mocht ervaren) zodat je toch ook nog langs de mutualiteit moet.

Praat me niet van die gigantische puinhoop op het Districhtshuis van Antwerpen. Als er al jarenlang elke dag vanaf zeven uur mensen in de rij staan, dan lijkt het mij logisch om er een paar loketjes bij te bouwen. Gelukkig ben ik voorlopig weer van die ellende af omdat de elektronische kaarten die sinds dit jaar worden uitgeven standaard 5 jaar geldig zijn, ook al heb je formeel (als buitenlandse student bijvoorbeeld) maar recht op een jaar.

MLI, het zal die bedrijven vooral gaan om het Rijksregisternummer, dat hebben ze nodig voor hun administratie. Voor de rest zal het ze weinig uitmaken.
Jah idd, ik kom vanuit Utrecht, daar zijn gewoon 54 loketten die vooral aan het begin van 't studiejaar praktisch allemaal op inschrijven staan. Gaat ook zoveel makkelijker!

Ik moet idd dat formulier uit NL hebben, daarnaast nog ook nog een inschrijving van de mutaliteit zoals ik al las. De Mutaliteit heeft me dan vanmorgen ook bevestigd.

Ik wil alleen niet volledig ingeschreven worden in België, want ik wil mijn Nederlandse inschrijving niet beschadigen zeg maar (pensioenen, belastingen, bijdragen e.d.) wil eigenlijk ook niet echt bij een uitzendbureau werken maar gewoon in de horeca, lekker kokkerellen. Dus als iemand in Antwerpen nog wat weet

Ander goed boek is trouwens België voor Beginnelingen, ook leuk om te lezen.
pi_63363744
quote:
Op maandag 17 november 2008 22:35 schreef Maloney het volgende:
Heel simpel: jezelf aanmelden bij een Belgische mutuatliteit (CM of SocMut) met een E100-nogwat formulier wat je bij je NL-verzekeraar kan krijgen. Je betaalt dat 60 Euro inschrijfgeld in BE en krijgt een officieel Belgische verzekeringspasje.

Dat E100-nogwat zorgt ervoor dat de kosten die je in BE maakt en die je claimt bij de mutualiteit door deze mutualiteit kunnen worden teruggehaald bij je NL-verzekeraar.

Je hebt dan je hoofdverzekering in NL maar deze wordt uitgevoerd door een BE-verzekeraar als een soort onderaannemer omdat je hier woont. Je hebt dan ook recht op het NL-pakket aan zorg (bijvoorbeeld: huisarts kost 20 E. In BE betaal je 5 E eigen bijdrage. Je krijgt dan 15 E terug van de mutualiteit en kan de andere 5 claimen bij je NL-verzekeraar omdat je in NL recht zou hebben op een volledige vergoeding. Je mutualiteit claimt die 15 E die ze aan jou heeft betaald vervolgens ook weer bij je NL-verzekeraar).
Dank!
Die informatie kan ik zeker gebruiken!
  donderdag 20 november 2008 @ 02:06:55 #74
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_63364113
Jezelf enkel verzekeren in BE kan ook, scheelt je 100 euro per maand.
  donderdag 20 november 2008 @ 02:20:45 #75
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_63364218
Heb een jaar in Brussel gewoond en gewerkt: rare jongens die Belgen
pi_63366394
quote:
Op donderdag 20 november 2008 02:06 schreef Nairua het volgende:
Jezelf enkel verzekeren in BE kan ook, scheelt je 100 euro per maand.
Nou, ik betaal in NL 100 Euro p/m (heb daar nog een bijbaantje dus ben verplicht om mijzelf daar te verzekeren) en krijg dan nog zorgtoeslag. Dus dat is netto iets van 65 Euro. In BE zou ik 60 Euro basisverzekering moeten betalen en iets van 250 voor een hospitalistatiepakket. Dit allemaal per jaar. Maar als ik niet werk in BE moet ik een toeslag betalen voor de gemiste inkomensafhankelijke bijdrage. Totaal zou ik dan ongeveer 25 Euro per maand moeten betalen. Het verschil is dan 40 Euro. Los van eigen bijdragen die hier wel bestaan en in NL niet.
  zondag 23 november 2008 @ 21:03:52 #77
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_63460160
Ze hebben nu ook speculoospasta in de supermarkten in Nederland!
Of tja, dat heb ik gehoord

En hoera voor de kerstmakt in Brussel, vanaf vrijdag is ie er ^^
Smoutebollen ftw

Sorry voor mijn blijheid
pi_63608177
Zwahiel, als je gaat werken: hou je er rekening mee dat studenten in BE veel minder 'mogen' werken dan in NL? En dat de kans dus groot is dat je een forse mep aan belasting moet betalen? Het is hier echt ongebruikelijk, werken naast je studie.

Soms he... Soms mis ik Nederland echt. Ik geloof niet dat ik ooit lekker zal integreren met Vlamingen.
pi_63614448
Paar dagen geleden een huis gekocht in Minderhout.
  zaterdag 29 november 2008 @ 11:25:31 #80
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_63616043
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 22:25 schreef ColdFeet het volgende:
Zwahiel, als je gaat werken: hou je er rekening mee dat studenten in BE veel minder 'mogen' werken dan in NL? En dat de kans dus groot is dat je een forse mep aan belasting moet betalen? Het is hier echt ongebruikelijk, werken naast je studie.

Soms he... Soms mis ik Nederland echt. Ik geloof niet dat ik ooit lekker zal integreren met Vlamingen.
als gewoon student
23 dagen in de vakantie (juli tot september)
en 23 dagen tijdens het academiejaar.
Dat is dan belastingsloos. Let wel: 1 uur werken op een dag, telt als 1 van die 23dagen.

Dan heb je nog werkstudent (wat ik bv ben), dat is voor als je veel wil/moet werken. Dan mag je onbeperkt werken zolang je onder de 5000¤ blijft dacht ik (dan krijg je geen kindergeld meer oid), heb je geen kindergeld meer, dan werk je zoveel je wilt. Je betaalt dan wel 11% aan belastingen. Nugoed, ik werk meer dan ik naar de les ga, dus ik heb geen keus

-pin me er niet op vast overigens, het is alweer enkele jaren geleden dat ik mijn status heb laten omswitchen, en ik heb dan toen in detail bekeken. Alles is wel te vinden op de site van de overheid-

Ongebruikelijk zou ik werken naast de studie niet noemen, ik ken er in elk geval wel vrij veel die dat doen. Langs de andere kant vind ik studeren hier nu ook weer niet zo duur, en veel van de studenten op het unief hebben het thuis goed, en hun ouders betalen alles.

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 29-11-2008 11:31:39 ]
pi_63616408
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 22:25 schreef ColdFeet het volgende:

Hoezo eigenlijk?

En wat MMach zegt klopt, ik ben ook werkstudent. Voor Zwahiel zal het niet uitmaken hoeveel ze verdient want ze heeft toch geen kindergeld. Alleen van alle studenten die ik ken, hebben er (even tellen) 2 een bijbaantje. En de één is Nederlander.
pi_63617791
Tja ik mis het ook. Het liefst zou ik ook werken naast m'n studie..
maar meh. Mensen bij de gemeente doen lastig (sinds wanneer heb je een cijferlijst nodig om je te laten inschrijven?!) en veel niet tweetalige baantjes heb je niet. Behalve callcenters denk ik
  zaterdag 29 november 2008 @ 13:36:51 #83
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63618174
Ik heb nog steeds die formulieren van mijn NL zorgverzekeraar niet Duurt allemaal echt zooooo lang, wordt er zo moe van telkens. Lijkt echt of iedereen er gewoon geen zin in heeft. Moet nu mijn doc's mailen naar de 't Districtshuis. Ben erg benieuwd!

Niara, ik moet alleen een studieattest, een bewijs van inkomen (IB-groep en loonstrookjes van mijn werk in NL) en een bewijs van zorgverzekering. Nu wacht ik dus op die laatste, maar dan ben ik echt benieuwd hoelang 't duurt voor 't geregeld is...

* zwahiel wil graag aan het werk!
Wordt zo langzaam horendol van dat alleen naar school gaan, ja soms op café, maar dat is ook niet alles. Heb een uitlaatklep nodig. En mijn uitlaatklep is de afgelopen 10 jaar de horeca geweest. Niets maar dan ook niets wat prettiger is dan na een dag school of wat anders gewoon lekker je koksbuis aantrekken en dan in de drukte van de keuken (als 't druk is is 't fijnste!) te stappen. Als je dan net als bij mijn vorige werk gewoon totaal op elkaar ingespeelde collega's hebt, dan is 't gewoon een soort raderwerk wat loopt. Heerlijk!
dat en d'r is altijd wel iemand die die avond uit gaat of gezellige dingen doet

Veel studenten @ de unief brabbelen alleen over school. Ze zitten ook echt 10 uur per dag op de unief of in de bib. Weet dat ik 't meer moet doen als nu maar toch. Je moet ook wel een beetje lol maken toch?
En die belastingen ach. Van het geld wat ik tijdens mijn afstuderen verdiende ging ook de volledige mep NL belasting af, 40% ging er naar vadertje staat. Dat ben ik wel gewend. Werk nooit primair voor 't geld eigenlijk, maar meer voor alles eromheen. En in de horeca heb je nu eenmaal aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zoals biertjes en eten e.d.
pi_63641480
Dat bewijs van inkomen heb ik opgelost met een briefje van mijn pappie waarin hij schrijft dat hij garant staat voor mijn kosten. Dat volstond ook. Ik had geen zin om ook nog eens heel mijn belastingpapieren mee te sjouwen naar dat Districtshuis. Dat mijn bijbaantje in NL meer dan voldoende is, hoeven zij verder niet te weten.

Daarnaast is werken vlak bij mijn ouders wel zo makkelijk gezien het totale gebrek aan faciliteiten in mijn studentenhuis. Was ik in NL zo verwend met een wasmachine en droger op kot of hebben andere BE-studentenhuizen dit wel?

Zwahiel, heb je al rondgevraagd naar werk? Hoorde laatst van een meisje uit A'dam dat zij in Antwerpen heel lastig aan de bak kwam met haar NL-attitude.
pi_63642918
quote:
Op zondag 30 november 2008 12:51 schreef Maloney het volgende:
Dat bewijs van inkomen heb ik opgelost met een briefje van mijn pappie waarin hij schrijft dat hij garant staat voor mijn kosten. Dat volstond ook. Ik had geen zin om ook nog eens heel mijn belastingpapieren mee te sjouwen naar dat Districtshuis. Dat mijn bijbaantje in NL meer dan voldoende is, hoeven zij verder niet te weten.

Daarnaast is werken vlak bij mijn ouders wel zo makkelijk gezien het totale gebrek aan faciliteiten in mijn studentenhuis. Was ik in NL zo verwend met een wasmachine en droger op kot of hebben andere BE-studentenhuizen dit wel?

Zwahiel, heb je al rondgevraagd naar werk? Hoorde laatst van een meisje uit A'dam dat zij in Antwerpen heel lastig aan de bak kwam met haar NL-HOLLAND-attitude.
  zondag 30 november 2008 @ 17:49:58 #86
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63647749
ghehe ik heb wel een paar keer rondgevraagd ja, maar ze wilden steeds officiële papieren hebben, zonder inschrijvingsnummer konden ze niets. Geheel begrijpelijk.

Heb ook een paar keer zwart werk aangeboden gekregen maar als kok zijnde is dat niet zo mijn ding Iets met scherpe messen, mogelijk makkelijke verwondingen en hete zaken.
Hoop lekker aan het werk te kunnen gaan in een keuken om daar weer mijn ding te kunnen doen. Mis het namelijk behoorlijk!

* zwahiel komt gelukkig niet ui A'dam, maar meer uit het zuiden van Nederland, kijk iets anders tegen dingen aan en moet eerlijk zeggen dat een redelijke hekel heb aan dat Hollandse gedoe.
  maandag 8 december 2008 @ 10:53:48 #87
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63846069
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:48 schreef MLI het volgende:

[..]

Hoezo eigenlijk?

En wat MMach zegt klopt, ik ben ook werkstudent. Voor Zwahiel zal het niet uitmaken hoeveel ze verdient want [b]ze[/b[ heeft toch geen kindergeld. Alleen van alle studenten die ik ken, hebben er (even tellen) 2 een bijbaantje. En de één is Nederlander.
* zwahiel is een mannetje
Straks bij het ziekenfonds in NL zo'n EHCI kaart ritselen. Kijken hoe lang dat gaat duren.
Trouwens werken is niet alleen een uitlaatklep je hebt 't ook nodig om je leventje te financieren. Want ik snap nog steeds niet dat 23 dagen werken per jaar voor sommige studenten goed genoeg is. Vakanties en leuke dingen doen en kopen doe ik liever met mijn eigen geld dan dat van mijn ouders
pi_64147615
Ik heb een huis gekocht in Belgie. Omdat ik in Nederland blijf werken, heb ik recht op hypotheekrenteaftrek. Maar ik heb van iemand gehoord dat als ik later in Belgie kom werken, ik de hele hypotheekaftrek terug moet betalen. Klopt dat? Ik geloof daar niets van.
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:26:53 #89
189777 zagevent
what's in a name
pi_64152177
Wat vinden de nederbelgen onder de fok!kers hier van het circus en vaudeville dat soms ook nog politieke crisis genoemd wordt?
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:59:45 #90
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_64153122
stiekem wel lachwekkend
  donderdag 25 december 2008 @ 20:08:44 #91
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64360055
ja idd, lach me dood af en toe om die 'politieke crisis'.

Merk dat men in de straat zich meer zorgen maakt wanneer die rot stoep nu 's eindelijk gemaakt is dan die hele politiek. Die stoep ligt al sinds september open is nóg niet af!
  dinsdag 30 december 2008 @ 10:08:11 #92
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_64491349
Het is bijna Oud & Nieuw!
en voor zover ik weet is België niet echt een vuurwerkland. Of tja, de straten zijn niet rood als je 's morgens naar buiten komt. (of misscihen is dat alleen in mijn buurt :p)
Anyway, ik vroeg me af wat alle nederbelgen gaan doen morgenavond.
pi_64503124
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 10:08 schreef Niara het volgende:
Het is bijna Oud & Nieuw!
en voor zover ik weet is België niet echt een vuurwerkland. Of tja, de straten zijn niet rood als je 's morgens naar buiten komt. (of misscihen is dat alleen in mijn buurt :p)
Anyway, ik vroeg me af wat alle nederbelgen gaan doen morgenavond.
naar amsterdam (zonder vuurwerk overigens)
  dinsdag 30 december 2008 @ 19:11:44 #94
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_64504479
feestje bij mij thuis in brussel met vrienden... en heul veul vuurwerk!
  donderdag 8 januari 2009 @ 18:43:26 #95
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64820606
Leuk feest met O&N in 't Hilton gehad, wel een beetje een domper dat die prutsers van de AEL steeds voor mijn deur demonstreren met hun geneuzel. Doe ff lekker ergens anders ja. Mijn fiets mist steeds meer onderdelen door dat geschorriemorrie steeds.

Qua werk heb ik vandaag een telefoonnummer gekregen welke ik morgen overdag eens ga bellen. Horeca, schijnt leuk te zijn, bij de Knox, ben d'r wel 's binnen geweest maar werken is volgens een collegegenoot erg leuk en 't verdient ook ok (10 euro / uur met een 8 urige shift) Ga meteen informeren welke dingen ik moet hebben enzo.

Over die inschrijving was het niet zo dat je als EU onderdaan nu gewoon overal kon werken zonder vergunning of verblijfsvergunning
pi_64823142
Volgens mij moet je gewoon overal kunnen werken, maar dat wil nog niets zeggen over de verblijfs- en werkvergunning, is mijn ervaring.

Bureaucratie is net onkruid.
Zo van: het is niet verplicht, maar je hebt de papiertjes eigenlijk overal voor nodig...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bora-Bora op 08-01-2009 23:49:16 ]
 FR
  donderdag 8 januari 2009 @ 23:29:52 #97
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64833779
Na 7x proberen me in te schrijven heb ik de moed opgegeven, sue me. Ik sta ook officieel ingeschreven in Nederland dus
  vrijdag 9 januari 2009 @ 10:38:38 #98
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_64842750
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:29 schreef zwahiel het volgende:
Na 7x proberen me in te schrijven heb ik de moed opgegeven, sue me. Ik sta ook officieel ingeschreven in Nederland dus
Ik ga vandaag voor de derde keer terug. Vergeet steeds een papiertje, blijkbaar.
pi_64855421
Klein vraagje..

Wij verhuizen per 20 maart vanuit India naar België maar ik ben vanaf dan belastingplichtig in NL. Nu hebben we een zorgverzekering met een wereldwijde dekking via de CZ welke enorm duur is. De CZ klonk heel nuchter en liet ons weten dat we bij terugkomst gewoon weer in het standaard BE_NL pakket vallen.

Het klinkt me iets te simpel en ik lees hier van alles over een E-100 formulier dat je bij de mutualiteit in moet leveren. De CZ beweerde dat dit niet hoeft maar is dat eigenlijk wel zo?

EDIT: vergeten dat ik nog een boek had over wonen en kopen in België. Sinds Januari 2006 klopt dit inderdaad als een bus. Gewoon alles betalen in NL en zolang je inkomen hebt uit NL is een hospitalisatieverzekering niet nodig.

[ Bericht 23% gewijzigd door jpjedi op 09-01-2009 17:13:46 ]
pi_64859614
Als je slim bent laat je je in België verzekeren. Dat kan als je hier werkt. Zo doe ik het ook. 12 euro per kwartaal betalen, 40 euro per maand aan zorgtoeslag ontvangen.
pi_64860903
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 17:53 schreef MLI het volgende:
Als je slim bent laat je je in België verzekeren. Dat kan als je hier werkt. Zo doe ik het ook. 12 euro per kwartaal betalen, 40 euro per maand aan zorgtoeslag ontvangen.
Belastingplichtig in NL -> Ik werk wel gedeeltelijk in België maar mijn inkomen komt uit NL.

Maar of ik keuze heb in dit geval weet ik eigenlijk niet.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 20:35:52 #102
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_64865306
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:29 schreef zwahiel het volgende:
Ik heb sinds gister, na een jaar aanmodderen eindelijk mijn Belgisch-Europese identiteitskaart
En tja, ik sta nu bij beide ingeschreven.. wil ik wel blijven houden want ik zie mezelf hier niet nog jaren zitten.

@Nairua gewoon door blijven gaan. Op een gegeven moment kunnen ze geen papiertjes meer bedenken die je mogelijk mee zou kunnen brengen.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 02:14:14 #103
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64876625
Ik hoor hier dat er genoeg mensen werken zonder belgische inwoners/verblijf kaart. Ze kunnen me wat. Heb 't gehad met die bureaucratie. Ze willen nu een mutaliteitsverklaring van een Belgische mut. maar die geven d'r geen zolang ik geen Belgisch ID nummer heb... Ja natuurlijk...
  zaterdag 10 januari 2009 @ 09:45:36 #104
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_64878949
Ik vind het ook bullshit.
Dit is Europa verrdomme. Vervagende grenzen! Vrijheid om gemakkelijk van het ene naar het andere land te gaan,
Maar vergeet jet maar.
Aan een zorgverrzekering ga ik binnenkort beginnen denk ik.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 15:18:29 #105
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64886799
dat niet alleen... Ze hebben in district Antwerpen nu eindelijk een telefoonlijn om je in te schrijven. Zou je zeggen handig, maar nee! Je belt die lijn op, natuurlijk eerst een week niet toegankelijk. Dan kom je d'r door, sta je twintig minuten in de wacht om dit te horen: "gaat u naar de website antwerpen.be/vreemdelingen en vult u daar alles in, dan nemen wij contact met u op. Tot ziens."

Zet 't op een bandje stelletje mafketels! Dan hoef ik niet 100x te bellen en bot te vangen. dan heb je dat ingevuld dat willen ze mijn paspoort en andere documenten gemaild hebben... Uhu, wordt een beetje moeilijk en erg veilig is het ook niet.

Vervolgens hoor je niets meer. Die loketten bij 't districtshuis zijn ook om te janken, jarenlang zoveel mensen en nog steeds maar zo weinig loketten, doe er iets aan of zo! Bah!

Ik hoop dat ik komende week kan werken, heb dan wel weer een Belgische bankrekening dat scheelt natuurlijk qua uitbetaling een hele hoop. Ben benieuwd.
pi_64894614
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 02:14 schreef zwahiel het volgende:
Ik hoor hier dat er genoeg mensen werken zonder belgische inwoners/verblijf kaart. Ze kunnen me wat. Heb 't gehad met die bureaucratie. Ze willen nu een mutaliteitsverklaring van een Belgische mut. maar die geven d'r geen zolang ik geen Belgisch ID nummer heb... Ja natuurlijk...
Dat klopt. Men geeft geen verzekering aan iemand die niet officieel ingeschreven staat. Dat lijkt me ook niet zo raar eigenlijk.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 21:17:19 #107
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_64897848
Ik had dus echt geen enkel probleem met m'n inschrijving, en de Mut had me gewoon een tijdelijk nummer gegeven voor de periode dat m'n verblijfsvergunning in aanvraag was...
pi_64910485
Zo. Ik kan mijn verblijfsvergunning dan eindelijk ophalen eind januari.

Ik krijg trouwens een elektronische pas of zo.
  zondag 11 januari 2009 @ 13:31:13 #109
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64911989
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat klopt. Men geeft geen verzekering aan iemand die niet officieel ingeschreven staat. Dat lijkt me ook niet zo raar eigenlijk.
is alleen raar hé dat als je je in wilt schrijven je wel een Belgische zorgverzekeraar moet hebben...

Het een heft het ander op.
Die verblijfsvergunning moet ik maar eens zien te verkrijgen. Maar dat geneuzel dat de politie op bezoek moet komen enzo, mijn bovenbuuf heeft nog geen wout gezien hier en wacht daar toch al sinds begin september op!
pi_64913054
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:31 schreef zwahiel het volgende:

[..]

is alleen raar hé dat als je je in wilt schrijven je wel een Belgische zorgverzekeraar moet hebben...

Die verblijfsvergunning moet ik maar eens zien te verkrijgen. Maar dat geneuzel dat de politie op bezoek moet komen enzo, mijn bovenbuuf heeft nog geen wout gezien hier en wacht daar toch al sinds begin september op!
Volgens mij geven ze vaak alvast je RR-nummer door zodat je je alvast kunt aanmelden bij de zorgverzekeraar.

De politie moet inderdaad op bezoek komen. Duurde bij mij ook lang, omdat ze me een aantal malen niet thuis troffen en niet de moeite namen om een briefje achter te laten of me te bellen. Ik kreeg zelfs nog het verwijt waarom ik nooit thuis was. Toen maar even gezegd dat ik overdag gewoon werk en dus niet thuis ben overdag.
pi_64913316
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Doen ze wel. Een inschrijvingsbewijs van je school is ook voldoende. In ieder geval voor de CM.

En Antwerpse bureaucratie

Godzijdank is die elektronische kaart vijf jaar geldig.
pi_64913372
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:16 schreef Maloney het volgende:

[..]

Doen ze wel. Een inschrijvingsbewijs van je school is ook voldoende. In ieder geval voor de CM.

En Antwerpse bureaucratie

Godzijdank is die elektronische kaart vijf jaar geldig.
Toen ik destijds bij de mutualiteit kwam wilden ze perse een RR nummer.

Wat me ook opvalt is dat veel zaken per gemeente anders worden geinterpreteerd. Zo heb je bij de ene gemeente wel een geboorteakte nodig, bij de andere gemeente niet.
pi_64915551
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:31 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Tijd voor actie, duurt veel te lang. Ga anders zelf eens langs bij de wijkagent?
pi_64916130
quote:
Op zondag 11 januari 2009 15:25 schreef MLI het volgende:

[..]

Tijd voor actie, duurt veel te lang. Ga anders zelf eens langs bij de wijkagent?
Agentje zou binnen een paar weken moeten komen. Er staat geloof ik zes weken voor. De mijne was de eerste keer doorgelopen omdat alleen mijn voornaam bij de bel stond (even aanbellen en informeren was blijkbaar teveel moeite). Na mijn belletje (en een nieuw naamplaatje) stond hij een week later op de stoep, ergens in het begin van de avond. Je kan op de site van de politie precies nazoeken welke agent je moet hebben en daarna kan je hem gewoon bellen voor uitleg.

Inschrijven is eigenlijk alleen aan te raden als je dat kaartje per se nodig hebt. Voor mij wat het nodig voor mijn parkeervergunning. Anders is het alleen maar een gigantische bron van frustratie.
  maandag 12 januari 2009 @ 19:49:44 #115
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_64961910
Bij belde ze op, Te lui om langs te gaan.
En gefeliciteerd MLI!
pi_64986181
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:54 schreef MLI het volgende:
Nee. Maar was het een leuk boek?
En, heb je het boek inmiddels zelf al gelezen?

Leuke site trouwens.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 22:47:20 #117
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_65127807
Maar hoe kan ik me inschrijven als ik voor de inschrijving een Mut nodig heb, terwijl ik om een Mut te krijgen een inschrijving nodig heb!? Dit is toch waanzin van de bovenste orde!!!
  zaterdag 17 januari 2009 @ 00:31:16 #118
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65131354
Ik had een bewijs van ten laste neming nodig.. wat geen Nederlandse instelling wilde tekenen omdat het en Belgisch document is en het ondertekent moest worden door iets Belgisch.
In ieder geval, probleem opgelost door een bewijs van inkomen te laten zien. Ik heb daarvoor mijn stufi gebruikt en blijkbaar werkte het.
Verder ehm, bewijs van inschrijving van je onderwijsinstelling, pasfoto;s, uittreksel uit het geboorteregister.. later kwamen daar ook nog cijfers van het afgelopen jaar bij.. maar geen woord over een ziektekostenverzekering.

Was er pas niet iemand die hier gepost had hoe je je NLse verzekering over kon sluiten bij naar een Belgische? Door middel van een formulier? Ik zal eens zoeken.
Telt je internationale kaart van je zorgverzekeraar niet? Je kan het misschien proberen.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:18:37 #119
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_65246563
Zit nu gewoon te koekeloeren om in NL te werken, ga de komende dagen bij klussen bij mijn oude baas.
Wellicht dat ik gewoon op 't station ga werken, niet helemaal mijn keuze qua collegapool enzo, maar wel qua geld. Dat wordt vanuit Nederland betaald, hoef ik dan niets voor te doen en ik ben er met een half uurtje (in Roosendaal). Misschien hebben ze nog plekjes als railcatering.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 22:53:17 #120
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65265915
Js, dat is dan wel het gemakkelijkst.
Niara is het ondertussen beu en is op zoek naar een kot of stufio in Brussel.

MLI, heb je nog tips? En is het erg moeilijk om als buitendse iets te vinden?
pi_65266405
Wat zoek je?

Er zijn vacatures genoeg. Mensen die ik ken vonden allemaal vrij snel iets passends.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 23:07:06 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65266575
Ex Nederbelg meldt zich.
Van 2001-2002 in Belgie gewoond.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 21 januari 2009 @ 00:05:40 #123
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65268709
Hoi SeLang!
Wat was je reden om naar België te verhuizen? En weer terug? Of woon je niet in Nederland?
Anyway, we want the dirty details!!
  woensdag 21 januari 2009 @ 01:19:49 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65270011
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 00:05 schreef Niara het volgende:
Hoi SeLang!
Wat was je reden om naar België te verhuizen? En weer terug? Of woon je niet in Nederland?
Anyway, we want the dirty details!!
Ik heb 2 jaar in Belgie gewerkt en had geen zin om elke dag op en neer te rijden, dus was ik er ook maar gaan wonen. Op een bepaald moment ging die toko (helaas) sluiten en kreeg ik een baan in Engeland en ben toen daar naartoe verhuisd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 21 januari 2009 @ 08:54:47 #125
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_65272139
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:53 schreef Niara het volgende:

vlan.be is de beste belgische woningsite, vind je meestal wel een hoop appartementen/studio's/...
En zeker voor EU burgers mag het geen enkel probleem zijn iets te vinden, er wonen er meer dan genoeg alleszins.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:34:20 #126
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65281358
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 08:54 schreef Beregd het volgende:

[..]

vlan.be is de beste belgische woningsite, vind je meestal wel een hoop appartementen/studio's/...
En zeker voor EU burgers mag het geen enkel probleem zijn iets te vinden, er wonen er meer dan genoeg alleszins.
Thanks
Ik heb eens rondgekeken en er zit wel iets tussen.
En tja, sinds ze zo moeilijk hebben gedaan over de inschrijving aan de uni, een metroabbonement, mijn ID kaart heb ik wel mijn twijfels over de mindere problemen van EU burgers. Ik werd vergeleken met Chinezen die hier zonder papieren binnenkomen >.>
pi_65290405
Ik heb een vraag. .

Bestaat station Brussel Luxembourg? Volgens de NS-ticketmachine niet (NS online Internationaal wel).
pi_65292704
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:34 schreef Niara het volgende:

[..]

Thanks
Ik heb eens rondgekeken en er zit wel iets tussen.
En tja, sinds ze zo moeilijk hebben gedaan over de inschrijving aan de uni, een metroabbonement, mijn ID kaart heb ik wel mijn twijfels over de mindere problemen van EU burgers. Ik werd vergeleken met Chinezen die hier zonder papieren binnenkomen >.>
Je bent Nederlander?
pi_65292906
Ik voorzie zelf ook al veel problemen voor na de zomer.
Vriendlief en ik willen gaan samenwonen.
Hebben elkaar ontmoet tijdens de studie in Antwerpen, ik woon nu nog even in NL en ga dus na de zomer terug naar A!
Zie al op tegen aanvragen doen en wachtrijen bij het districtshuis.
Waarschijnlijk mag ik ook niet omdat ik niet met hem getrouwd ben en geen baan heb in BE maar in NL.
Ook komt erbij dat hij uit West-Vlaanderen komt en ik dus NL. 2 dingen waar ze niet dol op zijn in Antwerpen.

Iemand tips...
pi_65293773
Welke nationaliteit heb je? Ik neem aan de Nederlandse.

Ik verwacht dan niet zoveel problemen. Doet men echt moeilijk: kijk na wat je rechten zijn en wijs ze daar op.
pi_65293938
Nederlanders in Belgie hebben ook de grootste problemen. Voor zover ik uit kan vinden heb ik eigenlijk geen recht om er officieel te wonen. Mits ik dus trouw en als hereniging verhuis of dat ik werk zou hebben in BE. Maar zonder inschrijving in BE geen werk daar....

We gaan binnenkort even langs het districtshuis om te vragen wat er nu mag. En wat er mag ligt maar net aan degene achter de balie.

Verdere tips zijn altijd welkom
pi_65294000
Je hebt toch EU-rechten? Je krijgt dan een kaart van 5 maanden en in die 5 maanden moet je werk hebben gevonden of aan kunnen tonen dat je je best hebt gedaan om werk te vinden. Of het moet zijn dat je partner je kan onderhouden.

Ik heb er in het verleden ook gelazer gehad, maar met omzendbrieven in je hand er naar toe gaan, ze zeggen hoe het zit en even vragen naar de leidinggevende doet het goed kan ik je vertellen.
pi_65294499
Ok, dat gaan we proberen denk ik dan.
Klein probleempje....ik wil miss in NL blijven werken. Ik ben binnenhuisarchitect en daar is op t moment weinig werk in te vinden. Heb nu net een nieuwe baan aangenomen en kan mezelf dus onderhouden. Alleen moet ik daarvoor dus naar NL. Mag dat?

En um..omzendbrieven?
pi_65294580
Ja, het gaat erom dat je inkomen hebt. Waar je dat inkomen vandaan haalt maakt niet zoveel uit. Volgens mij moet het wel gaan om een vast contract trouwens, dat kan lastig zijn in Nederland, want binnen een half jaar een baan vinden en meteen een vast contract krijgen valt niet mee.

Omzendbrieven zijn wetten zeg maar. Vantevoren altijd even opzoeken wat je rechten zijn en wat je kunt verwachten. Je moet niet onvoorbereid naar het gemeentehuis gaan.
pi_65294685
Ok. Ik heb inderdaad geen vast contract. Op het moment dat ik ga is net mn 2e half jaar ingegaan dus hopen dat ze akkoord gaan met dat en dat ik na die periode in BE ga werken ofzo.
Ja ik ben nu mn huiswerk aan het doen, en voor zover ik begrijp heb ik dus eigenlijk geen poot om op te staan...
pi_65294767
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 20:09 schreef skadhd het volgende:
Ok. Ik heb inderdaad geen vast contract. Op het moment dat ik ga is net mn 2e half jaar ingegaan dus hopen dat ze akkoord gaan met dat en dat ik na die periode in BE ga werken ofzo.
Ja ik ben nu mn huiswerk aan het doen, en voor zover ik begrijp heb ik dus eigenlijk geen poot om op te staan...
Je hoeft niet persé in Belgie te werken. Ik werkte zelf bijvoorbeeld destijds niet in Belgie en kreeg mijn verblijfskaart op basis van mijn dienstverband buiten Belgie.

Je krijgt die kaart op het moment dat je inkomen kunt aantonen of op het moment dat jouw partner jou kan onderhouden. Volgens mij hoeft dat allemaal niet zo´n probleem te zijn.
pi_65295030
Ik hoop dat je gelijk hebt.
We zullen het allemaal gaan zien.
En anders maar geen verblijfskaart..
pi_65295185
Met een EU-pas zullen ze je toch niet zo snel buitengooien. Je mag er gewoon zijn namelijk.
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:27:50 #139
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65297213
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:15 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je bent Nederlander?
Jup. Maar bij de gemeente waren ze zelfs al begonnen met dreigen dat als ik m'n papieren voor die ID kaart niet snel in orde zou hebben een bevel zou krijgen om het grondgebied te verlaten
En zelf toen ik alles had moest ze nog een inpeperen dat die chinezen het beter doen

Anyway, succes skadhd
pi_65297288
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:27 schreef Niara het volgende:

[..]

Jup. Maar bij de gemeente waren ze zelfs al begonnen met dreigen dat als ik m'n papieren voor die ID kaart niet snel in orde zou hebben een bevel zou krijgen om het grondgebied te verlaten
En zelf toen ik alles had moest ze nog een inpeperen dat die chinezen het beter doen

Anyway, succes skadhd
Ach, roepen ze wel vaker om je te "intimideren". Ik heb het ook meegemaakt. Het grappige was toen dat ik een wet kon oplepelen die het tegendeel bewees.
  woensdag 21 januari 2009 @ 22:41:51 #141
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_65300141
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:55 schreef Registratiedienst het volgende:
Ik heb een vraag. .

Bestaat station Brussel Luxembourg? Volgens de NS-ticketmachine niet (NS online Internationaal wel).
Yep, dat is het trein station aan/onder het europeese parlement
pi_65301083
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 22:41 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Yep, dat is het trein station aan/onder het europeese parlement
[ afbeelding ]
Maar de ticketmachine herkent het niet! Ik kan naar centraal, zuid of midi. !

Bah, ik snap het niet. Ik faal.
pi_65302172
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:03 schreef Registratiedienst het volgende:

[..]

Maar de ticketmachine herkent het niet! Ik kan naar centraal, zuid of midi. !

Bah, ik snap het niet. Ik faal.
Op zich maakt dat niet uit, want een ticket naar een Brussels station geldt voor de hele "zone Brussel".
pi_65303451
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:26 schreef Defected het volgende:

[..]

Op zich maakt dat niet uit, want een ticket naar een Brussels station geldt voor de hele "zone Brussel".
Okay, dan neem ik een ticket naar Brussel Zuid. . Bedankt.
pi_65305141
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:58 schreef Registratiedienst het volgende:

[..]

Okay, dan neem ik een ticket naar Brussel Zuid. . Bedankt.
Stap dan wel af aan Brussel Centraal (tussen Noord en Zuid ga je een tunnel in). Vanaf Centraal station pak je de metro (lange stinkgang door met veel zwervers) rechtstreeks naar metrostation Schuman. Pak een willekeurige metro richting Hermann Debroux of Stockel. Volgens mij is het het vierde metrostation of zo.
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:53 schreef Niara het volgende:

Je studeert? Dan www.qlb.be. Dat is de site van een stichting die alle koten regelt voor Vlaamstalige studenten. Er is overigens door huurbazen totaal geen controle of je wel studeert, gewoon op je huurcontract een vals studentennummer invullen volstaat ook. Ik had bij de tweede reactie al prijs. De betere koten zijn nu wel weg natuurlijk, beste begin je te zoeken in juni maar er is ook nu nog genoeg aanbod. Je kent Brussel al redelijk goed toch, of vergis ik mij?
  donderdag 22 januari 2009 @ 07:35:04 #146
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65306338
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 01:22 schreef MLI het volgende:

[..]

Stap dan wel af aan Brussel Centraal (tussen Noord en Zuid ga je een tunnel in). Vanaf Centraal station pak je de metro (lange stinkgang door met veel zwervers) rechtstreeks naar metrostation Schuman. Pak een willekeurige metro richting Hermann Debroux of Stockel. Volgens mij is het het vierde metrostation of zo.
[..]

Je studeert? Dan www.qlb.be. Dat is de site van een stichting die alle koten regelt voor Vlaamstalige studenten. Er is overigens door huurbazen totaal geen controle of je wel studeert, gewoon op je huurcontract een vals studentennummer invullen volstaat ook. Ik had bij de tweede reactie al prijs. De betere koten zijn nu wel weg natuurlijk, beste begin je te zoeken in juni maar er is ook nu nog genoeg aanbod. Je kent Brussel al redelijk goed toch, of vergis ik mij?
Ja, zo ongeveer wel. Ik vind wel wat.
Het grote probleem is meer vertellen hoe ik hier weg ga. Zucht.
Das een probleem voor een andere keer x)
pi_65322243
tevaupee
  donderdag 22 januari 2009 @ 18:41:13 #148
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65326060
update: er zijn nog koten vrij op de uni, maandag even langsgaan, verteld dat ik weg ga, sfeer is hier niet zo geweldig..
but meh.. x.x
pi_65546290
Woon aan de grens van belgie.. tijdje in belgie zelf gewoont.. nu weer terug tijdelijk hoop ik.. Wil zo snel mogelijk weer terug
Waar een wil is is een weg :D
pi_65549830
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:45 schreef quicklove het volgende:
Woon aan de grens van belgie.. tijdje in belgie zelf gewoont.. nu weer terug tijdelijk hoop ik.. Wil zo snel mogelijk weer terug
Het is toch niet persoonlijk he
  donderdag 29 januari 2009 @ 23:54:28 #151
144851 Kuron
Zinloos geweldig
pi_65551823
Nederbelg meldt zich. Half jaar geleden hier een baan aangeboden gekregen, nooit meer terug
"That's when you know you've found someone special: when you can just shut the fuck up for a moment and comfortably share silence..."
  vrijdag 30 januari 2009 @ 01:19:55 #152
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65553703
hmm..

Misschien willen jullie vertellen waarmo je juist wel/niet terug wilt?
  vrijdag 13 februari 2009 @ 01:17:22 #153
204604 Stukjekaas
Lekker pittig
pi_66008428
Deze zomer ga ik na slechts 1 jaar net over de grens gewoond te hebben terug naar Nederland Ik heb dan wel een jaar van mijn studie min of meer verspild (heb natuurlijk wel kennis opgedaan dus het is niet helemaal voor niets geweest) maar ik heb het er absoluut voor over om opnieuw in Nederland te beginnen Met de Vlamingen ben ik in ieder geval helemaal klaar...het is jaloezie ten top hier en ik heb het gevoel dat iedereen hier achterbaks is. Zelfs het zoontje van de buurman hoor ik wekelijks over 'Ollanders praten...dat kind is drie ofzo
Daar heb jij geen kaas van gegeten!
pi_66044448
Ik woon hier nu bijna een jaar en waar ik me het meest aan stoor is de geslotenheid. Nederlanders zijn naar mijn idee toch een stuk directer en ik ben er achtergekomen dat ik dat toch wel fijn vind. Je weet in ieder geval wat je aan iemand hebt en hier vind ik dat toch een stuk moeilijker te bepalen. Ik heb er geen moeite mee dat iemand een anderen mening heeft maar dan moet hij die wel uiten anders kan ik er niets mee.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 13:28:30 #155
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_66311994
Pas op hé, want je werkgever die jou aan wil nemen moet eens eerst aan tonen dat hij geen Belg voor het werk van jou kon vinden en dan heeft hij nog dat gezever met de overheid. Nee, fijn land maar klote bureaucratie. Alle Brusselse regeltjes worden door het land waarin Brussel ligt lekker met grote voeten getreden.

Ik heb trouwens nog een kot in A'pen, ga stoppen met mijn studie en lekker weer terug naar Nederland. Dat hele niet kunnen werken gedoe nekt me financieel gewoon compleet en de studie was ook niet alles wat ik er van verwacht had. Nu zit ik alleen vast aan mijn huurcontract tot en met september. Proberen om er maar onderuit te komen.

Onderhuurders iemand
50m2 310 centrum
  zaterdag 21 februari 2009 @ 17:28:39 #156
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_66318571
Aw, jammer om te horen Zwahiel.
Maar ik kan het me heel erg goed voorstellen. Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Zeker omdat ik weinig college heb en geen norrmaal internet heb op kot

Wat ga je nu in NL doen?
  zondag 22 februari 2009 @ 02:25:12 #157
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_66332186
Werken vrees ik. Ben nu 26 mag op zich wel 's. Daarbij heb ik al een diploma of twee waaronder dus een HBO. En op de uni spreekt men alleen anderen na, ik wil zelf dingen doen. Zelf dingen uitvogelen, niet alleen de gevestigde orde napraten en mijn conclusies trekken. Daarbij kots ik een beetje van die solo feitjes leer de ganse tijd. Wat heb je daar nu aan

Mijn internet 'jat' ik via apparatuur van anderen
Kreeg een rekening van Electrabel. Over de eerste 61 dagen 49 euro over de volgende 81 ff 550 euro Ja hoor...
  zaterdag 7 maart 2009 @ 07:35:33 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66791234
In 2006 ben ik voor het eerst in Antwerpen gekomen voor een studie. Ik heb een kot betrokken op de campus van de Universiteit Antwerpen in Berchem, wat me destijds goed beviel. Ik ben in A'pen gebleven tot juni 2008, toen het academiejaar afliep heb ik ook de stad verlaten.

In oktober 2008 ben ik aan de slag gegaan als full-time medewerker bij de Nederlandse vestiging van een internationaal consultancybureau (welke ook een Belgische vestiging heeft). Ik heb het hier erg naar mijn zin, maar ik heb nog wel een probleempje.

Ik woon momenteel (weer) bij mijn ouders in Breda, en hoewel dat gewoon prima gaat, wil ik toch mijn eigen plek. Ik kan me in Nederland in laten schrijven voor sociale woningbouw, maar er staan grote wachtlijsten en ik heb weinig zin om te wachten.

Funda biedt me wel leuke woningen welke wel in een korte termijn te betrekken zijn, maar deze zijn schreeuwend duur. Vandaag kwam ik op het idee om eens in België te kijken, en ik heb als eerste gekeken naar hetgene wat ik al kende - het Antwerpse... en het viel me verrassend goed mee. De prijzen liggen een stuk lager dan in Nederland voor hetzelfde of zelfs meer woonruimte.

Ik loop hier dus al een beetje warm voor, maar nu zit ik wel met wat vragen: Ik wil in Antwerpen wonen, maar in Nederland blijven werken. Kan dat? Moet ik Belgisch staatsburger worden, of is een verblijfsvergunning voldoende? En hoe zit dat belastingtechnisch, betaal ik aan Nederland, aan België, aan allebei? En hoe zit het met abonnementen voor bijvoorbeeld gas, water, elektriciteit, tv, internet... kan ik dat ook allemaal zomaar afsluiten? Wat zijn do's en don'ts voor wonen in België maar werken in Nederland?

En waarschijnlijk zijn er nog 1001 dingen die ik vergeet, maar het is slechts een eerste brainfart dus dat vind ik nog niet zo heel erg.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 16:48:12 #159
149405 Stekelbees
Akelig stekelig
pi_67467404
Nederbelg meldt zich.

Ben inmiddels 21 jaar, waarvan ik er 10 in Belgie heb doorgebracht .

Heel m'n middelbare school in Belgie gedaan, except laatste jaar (-> 5 havo in r'dam)
Heb altijd in hoogstraten/st-lenaerts/turnhout gewoond. En ehm... ja superleuk!

Middelbare school was uiteraard erg streng, maar iedereen werd er tenminste gelijk behandeld, dus dat was ook echt niet erg. Nu weer 2 jaar in Nederland in Tilburg op mezelf, moeder woont nog steeds in Belgie. Moet zeggen dat het verschil tussen nl en be meisjes wel erg groot is ;> een van de dingen die je echt heel erg merkt whehe.
Ja, nou ja, best stekelig dus.
pi_67467634
quote:
Op zondag 22 februari 2009 02:25 schreef zwahiel het volgende:
Mijn internet 'jat' ik via apparatuur van anderen
Kreeg een rekening van Electrabel. Over de eerste 61 dagen 49 euro over de volgende 81 ff 550 euro Ja hoor...
Internet hebben wij wel OK geregeld; kost wat, maar is uitstekend geregeld. Maar ik word echt doodziek van Electrabel; wat een prutsers Meternummers verwarren, 3 verschillende facturen voor hetzelfde opsturen...
pi_67467843
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 16:48 schreef Stekelbees het volgende:
Nederbelg meldt zich.

...

Middelbare school was uiteraard erg streng, maar iedereen werd er tenminste gelijk behandeld, dus dat was ook echt niet erg. Nu weer 2 jaar in Nederland in Tilburg op mezelf, moeder woont nog steeds in Belgie. Moet zeggen dat het verschil tussen nl en be meisjes wel erg groot is ;> een van de dingen die je echt heel erg merkt whehe.
Wat is het verschil dan als ik vragen mag? Zou je ooit nog terug willen naar België?

*Eigenlijk niets te zoeken in dit topic, hoewel ik wel een Nederbelgische zus heb*
We zijn niets anders dan strandvonders van ons eigen leven; brokstukken verzamelend langs de zee der vergetelheid.-
Willem Frederik Hermans
pi_67470725
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 16:48 schreef Stekelbees het volgende:
Nederbelg meldt zich.

Ben inmiddels 21 jaar, waarvan ik er 10 in Belgie heb doorgebracht .

Heel m'n middelbare school in Belgie gedaan, except laatste jaar (-> 5 havo in r'dam)
Heb altijd in hoogstraten/st-lenaerts/turnhout gewoond. En ehm... ja superleuk!

Ja, vertel eens wat meer over wat je merkt aan verschil?
  maandag 30 maart 2009 @ 12:28:02 #163
149405 Stekelbees
Akelig stekelig
pi_67542822
@drexl & julie -

Hmm, ik heb gemerkt dat Belgische meisjes over het algemeen echt veel meer terughoudend zijn, en daarom ook iets 'lastiger' zegmaar. Ben veel in zowel België als Nederland uitgeweest, en dat valt me gewoon het meeste op. Wat dan wel weer zo is, dat je dan later hoort is dat de belze meiskes de Nederlandse jongens weer heel spontaan/leuk vinden . Maar uh tja, gewoon rustiger zegmaar . Niet altijd slecht, ligt er maar aan wat je leuk vind? Uitgaan over het algemeen is ook anders. In België heb ik in 5 jaar tijd misschien 2-3 keer een klein ruzietje gezien tussen een paar mooiboys. In Nederland zie ik het bijna wekelijks (Tilburg, politie te paard staat klaar, Den Bosch op de parade is gewoon een grote boxring, en eindhoven dat lijkt me duidelijk ;/) . Drugsbeleid in BE is ook uber.

En of ik nog terug zou gaan.. mwa. Het heeft allebei wel wat. Ik kom er nog regelmatig vanwege mn moeder natuurlijk. Maar de tijd dat ik in Hoogstraten woonde vond ik echt geweldig (beetje verliefd op dat dorp <3). Andere kant.. sommige dingen zijn in Nederland nou eenmalig vlotter
  zaterdag 4 april 2009 @ 18:19:15 #164
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_67708527
Amaikes, hier nog 'n Nederbelg ze. Woonachtig in de Vlaamse wijk van Brussel salukes!
"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
pi_68081591
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 16:55 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Internet hebben wij wel OK geregeld; kost wat, maar is uitstekend geregeld. Maar ik word echt doodziek van Electrabel; wat een prutsers Meternummers verwarren, 3 verschillende facturen voor hetzelfde opsturen...
In het begin wat last van gehad. Nou ja, last.... Ondanks veel aandringen een jaar niet hoeven te betalen. Daarna alles feilloos.

Daar kan bv. Telenet nog wat van leren.
pi_68801422
OP de grens? telt dat ook? mijn huis is nog netaan nederland.. t huis tegenover me is belgie ..
Tsubasa o hirake..
  vrijdag 8 mei 2009 @ 11:25:21 #167
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_68803235
Leuk Blizzie! Lijkt me geweldig om in zo'n dorp te wonen

Ik twijfel nu om hier een zogenaamde vakantiejob te zoeken.. volgens mij mag ik hier gewoon werken met m'n domiciliatiebewijs. Alleen waar?
pi_68803475
K vind t wel makkelijk. gewone boodschappe in holland. koekjes en chocola in belgie
Tsubasa o hirake..
pi_68804019
Tis handig om op de grens te wonen idd
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_68920458
Toekomstige Nederbelg meldt zich. Zit de komende zomer voor een paar maanden in Brussel voor m'n stage (die overigens gewoon in Antwerpen is, lang verhaal). Ga vrijdag mn toekomstige appartement bekijken en als het goed is ook 't contract tekenen. Heb er al zin in, goed voor m'n Frans zal het zeker zijn.
  maandag 11 mei 2009 @ 22:44:13 #171
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_68922521
Gezellig Sny
Succes met je appartement! (zou ik mogen hoe veel dat nu kost hier in Brussel?)
En meh, het Frans spreken is bij mij niet zo vooruit gegaan behalve de standaard groeten
pi_68939423
Als het goed is neem ik een tijdelijk appartement over voor 2 maanden (onderhuur dus) voor 600 euro voor 2 maanden. Ik ga het appartement wel met m'n vriendin huren dus dat wordt zo een 300 euro p.p. wat ik zelf niet slecht vind. Zeker niet als je bedenkt dat het -volgens de huurder, moet het vrijdag nog zien- 95 vierkante meter groot zal zijn. Maar het meeste wat ik op internet vond was het aantal vierkante meter plus een nulletje en nog een klein beetje. 40 m2 was meestal dus 450-550 euro.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:39:53 #173
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_68948837
oh nice
is het heel toevallig in de vrijwillgerslaan oid?
Daar staat iets te huur ook voor 600 euro

en meh ik baal ervan dat mijn vriend niet iets van stufi krijgt.
Anders zou ik snel m'n kot vaarwel zeggen
pi_68949282
Haha, nee ik zit meer richting Saint-Gilles/Forest. Waar zit jij nu dan op kot?
pi_69031790
Sint Gillis! Daar heb ik ook gewoond! Een heel gezellig buurtje!
  donderdag 14 mei 2009 @ 21:50:42 #176
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_69033399
Op de campus van de univeristeit
pi_69044768
daar woon k vlakbij
Tsubasa o hirake..
pi_69433056
quote:
Op maandag 30 maart 2009 12:28 schreef Stekelbees het volgende:
@drexl & julie -

Hmm, ik heb gemerkt dat Belgische meisjes over het algemeen echt veel meer terughoudend zijn, en daarom ook iets 'lastiger' zegmaar. Ben veel in zowel België als Nederland uitgeweest, en dat valt me gewoon het meeste op. Wat dan wel weer zo is, dat je dan later hoort is dat de belze meiskes de Nederlandse jongens weer heel spontaan/leuk vinden . Maar uh tja, gewoon rustiger zegmaar . Niet altijd slecht, ligt er maar aan wat je leuk vind? Uitgaan over het algemeen is ook anders. In België heb ik in 5 jaar tijd misschien 2-3 keer een klein ruzietje gezien tussen een paar mooiboys. In Nederland zie ik het bijna wekelijks (Tilburg, politie te paard staat klaar, Den Bosch op de parade is gewoon een grote boxring, en eindhoven dat lijkt me duidelijk ;/) . Drugsbeleid in BE is ook uber.

En of ik nog terug zou gaan.. mwa. Het heeft allebei wel wat. Ik kom er nog regelmatig vanwege mn moeder natuurlijk. Maar de tijd dat ik in Hoogstraten woonde vond ik echt geweldig (beetje verliefd op dat dorp <3). Andere kant.. sommige dingen zijn in Nederland nou eenmalig vlotter
Ook een Nederbelg! In de letterlijke zin van het woord. Mijn vader is een Nederlander, mijn moeder een Belgische, ik woon in België maar vlak tegen de grens, en mijn beste vrienden en mijn vriend wonen dan weer in Nederland. De reden waarvoor ik je quote is het feit dat ik ook in Hoogstraten naar school ga... en het is inderdaad een leuk dorp! Het feit daar gelaten dat er een heleboel arrogante Nederlanders wonen die de belastingen in Nederland ontduiken.

Toch hou ik van Nederland en Nederlanders, ik ben vast van plan er later te gaan wonen, ook al woon ik al heel mijn leven in België. 'Ollanders zijn veel spontaner en vrijer in hun omgang met mensen dan Belgen. In België wordt nog veel meer waarde gehecht aan oude tradities. Om een voorbeeld te geven, ik ben 17 en ik mag vrijuit met bus en trein waarheen ik wil, maar sommige van mijn leeftijdsgenoten mogen nog niet eens alleen thuisblijven. Uitgaan kan vanaf je 16e, maar alleen als je vader meegaat (kan je het je voorstellen?) Dit zijn wel extreme voorbeelden, maar het komt vaak genoeg voor.

Ik heb vast nog wel meer redenen waarom ik Nederland leuker vind dan België, maar ik kan er nu even niet opkomen. Wel kan ik zeggen dat ik het heel vervelend dat Nederlanders grapjes maken over Belgen en net andersom, want ik kan er nooit mee lachen. Bovendien zijn het vaak dezelfde grapjes, maar dan omgedraaid .
pi_69734784
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 22:52 schreef unox1983 het volgende:
Hallo,

Ik ben van plan te verhuizen / emigreren? naar België
En ben benieuwd of er mensen met ervaring hierin zijn?
Ik zit in de volgende situatie, kan iemand me helpen met wat ik allemaal moet regelen en eventuele adressen/linkjes naar instellingen die me helpen kunnen? alvast bedankt!

Ben een man van 26 jaar, woon op mezelf in een huurhuis met een eigen auto.
Mijn vriendin woont in België nog bij haar ouders thuis.
We willen samen gaan wonen in Belgie, en dan in 1e instantie in een huurhuis.
Zij heeft werk en ik ben straks werkeloos dus het "ideale" moment om te verhuizen.
het huisje vinden en werk zoeken is in 1e instantie niet zo'n groot probleem.
Het gaat me meer om wat ik hier allemaal moet regelen qua documenten.
Opzeggen van diverse abbo's.Overschrijven van de auto??
Zulk soort vragen.

Heeft iemand hier antwoorden op ?
Alvast bedankt voor de hulp!
 FR
pi_69826680
Thnx.

Heeft iemand nuttige info/linkjes o.i.d. over het verhuizen naar BE?
some rules can be bend, some rules can be broken
pi_69830876
Bureau van Belgische zaken kan je altijd beginnen

klik
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_69844681
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:12 schreef DarkElf het volgende:
Bureau van Belgische zaken kan je altijd beginnen

klik
Deze is best wel handig! Thnx!
some rules can be bend, some rules can be broken
pi_69851446
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 10:36 schreef Blizzie het volgende:
OP de grens? telt dat ook? mijn huis is nog netaan nederland.. t huis tegenover me is belgie ..
Baarle Nassau?
pi_69851495
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:07 schreef unox1983 het volgende:
Thnx.

Ik heb een boek gekocht "wonen en werken in Belgie" en daar staat eigenlijk alles in wat je wil weten. BBZ is zeker handig en je kan zelfs langsgaan in bijvoorbeeld het kantoor in Breda. Onthoud wel dat dit onderdeel is van de belastingdienst en dat je gelijk je hele dossier mee mag nemen als je op gesprek gaat.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 15:13:53 #185
147271 fuckbuddy
Ken sent me
pi_69863554
Meld, hoewel ik al 6 jaar in Belgie woon
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_70153552
Hoe hoog is de inkomstenbelasting in Belgie?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 19 juni 2009 @ 10:54:03 #187
147271 fuckbuddy
Ken sent me
pi_70159350
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 00:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe hoog is de inkomstenbelasting in Belgie?
Hoger dan in Nederland
quote:
Naast inkomstenbelasting en kosten voor de sociale zekerheid, ‘dragen’ sommige Belgen tot 65 procent van hun maandelijkse bruto inkomen af aan de overheid en het hoogste inkomstenbelastingstarief in België is maar liefst 50 procent
http://www.justlanded.com(...)d/Inkomstenbelasting

Lazy bitch..
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_70326758
Hey allemaal!

Ik heb me rotgezocht naar een subforum waar ik deze vraag kon plaatsen. Blijkt dat er niet alleen een subforum, maar ook nog eens een topic bestaat waar het past

Ik ga volgend (of komend, het is maar hoe je het ziet) in Antwerpen studeren en vanzelfsprekend daar ook op kamers. Mijn lieve familie en vrienden wonen allemaal in Nederland en ik wil ze natuurlijk ook eens bellen of smsen. M'n Nederlandse abonnement is al afgelopen (ik heb nu weer prepaid) en ik ben van plan in België een simkaart te nemen omdat ik denk dat dat goedkoper is (in eerste instantie prepaid, later misschien abo). Ik denk namelijk dat ik in de loop van de tijd ook wel vrienden ga krijgen in Belgie, die ik ga bellen en smsen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een provider waarmee ik zowel goedkoop in Belgie kan bellen als naar Nederland. Ik vroeg me af of jullie nog tips hadden. Hoe ben ik het voordeligst uit, zijn hier ervaringsdeskundigen? Ik lijk me toch niet de eerste met deze situatie
Ik heb na een tijdje googlen deze site gevonden: http://customer.proximus.be/nl/International/index.html (als linken niet mag, haal dan maar weer weg hoor mods ). Tot nu toe het goedkoopste wat ik heb gezien. Probleem is alleen dat ik het weer érg mooi vind klinken. Iets met addertjes en gras, het is namelijk zelfs nationaal een stuk goedkoper dan de meeste tarieven die ik vind.
pi_70327437
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 15:42 schreef alledagenheeldruk het volgende:
Hey allemaal!

Ik heb me rotgezocht naar een subforum waar ik deze vraag kon plaatsen. Blijkt dat er niet alleen een subforum, maar ook nog eens een topic bestaat waar het past

Ik ga volgend (of komend, het is maar hoe je het ziet) in Antwerpen studeren en vanzelfsprekend daar ook op kamers. KOT Mijn lieve familie en vrienden wonen allemaal in Nederland en ik wil ze natuurlijk ook eens bellen of smsen. M'n Nederlandse abonnement is al afgelopen (ik heb nu weer prepaid) en ik ben van plan in België een simkaart te nemen omdat ik denk dat dat goedkoper is (in eerste instantie prepaid, later misschien abo). Ik denk namelijk dat ik in de loop van de tijd ook wel vrienden ga krijgen in Belgie, die ik ga bellen en smsen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een provider waarmee ik zowel goedkoop in Belgie kan bellen als naar Nederland. Ik vroeg me af of jullie nog tips hadden. Hoe ben ik het voordeligst uit, zijn hier ervaringsdeskundigen? Ik lijk me toch niet de eerste met deze situatie
Ik heb na een tijdje googlen deze site gevonden: http://customer.proximus.be/nl/International/index.html (als linken niet mag, haal dan maar weer weg hoor mods ). Tot nu toe het goedkoopste wat ik heb gezien. Probleem is alleen dat ik het weer érg mooi vind klinken. Iets met addertjes en gras, het is namelijk zelfs nationaal een stuk goedkoper dan de meeste tarieven die ik vind.
Mijn vrouw heeft pas een abbo genomen bij Mobistar en heeft enkele zaken als optie genomen zoals bellen naar NL en bellen vanuit NL. (Soort voorkeurslanden) Dit scheelt aanmerkelijk maar toch heb ik het vermoeden dat mobiel bellen in BE aanmerkelijk duurder is net zoals internet. Mijn buurmeisje heeft een studentenabbo voor 15 euro met 4000 smsjes per maand waarvan ze er 2500 gebruikt gemiddeld. Maar ik weet niet welke provider.

Zelf heb ik ook in India gewoond en dus heel de familie op skype gezedt en daardoor veel geld uitgespaard, is dat geen idee voor jou?
pi_70520683
Even tvp omdat dat mobielverhaal ook voor mij geheel van toepassing is
pi_70566716
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 15:42 schreef alledagenheeldruk het volgende:
Hey allemaal!

Ik ga volgend (of komend, het is maar hoe je het ziet) in Antwerpen studeren en vanzelfsprekend daar ook op kamers. Mijn lieve familie en vrienden wonen allemaal in Nederland en ik wil ze natuurlijk ook eens bellen of smsen. M'n Nederlandse abonnement is al afgelopen (ik heb nu weer prepaid) en ik ben van plan in België een simkaart te nemen omdat ik denk dat dat goedkoper is (in eerste instantie prepaid, later misschien abo). Ik denk namelijk dat ik in de loop van de tijd ook wel vrienden ga krijgen in Belgie, die ik ga bellen en smsen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een provider waarmee ik zowel goedkoop in Belgie kan bellen als naar Nederland. Ik vroeg me af of jullie nog tips hadden. Hoe ben ik het voordeligst uit, zijn hier ervaringsdeskundigen? Ik lijk me toch niet de eerste met deze situatie
Ik heb die ook geen addertjes opzich, erg chill aangezien het niks kost om gebeld te worden uit Nederland! Het eerste land wat je selecteerd is gratis, elk extra land kost je 5 euro.

Nog andere mensen al de hele week in Park Royal aan het frisbee'n met Carapils ?
pi_70589875
Bedankt superheist en jpjedi! Denk dat ik die aanbieding neem

Ik heb trouwens een kot gevonden in Antwerpen, op 1 september verhuis ik er naartoe!
  donderdag 2 juli 2009 @ 20:52:02 #193
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_70590962
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 00:01 schreef superheist het volgende:

[..]

Ik heb die ook geen addertjes opzich, erg chill aangezien het niks kost om gebeld te worden uit Nederland! Het eerste land wat je selecteerd is gratis, elk extra land kost je 5 euro.

Nog andere mensen al de hele week in Park Royal aan het frisbee'n met Carapils ?
ohh thanks, ik zou er ook eens naar moeten kijken.
En wieh, ik heb ook weer een nieuw kot
pi_70622243
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:07 schreef unox1983 het volgende:
Thnx.

https://www.emigrerennaarbelgie.nl/Default.aspx
  dinsdag 7 juli 2009 @ 08:58:32 #195
193834 alledagenheeldruk
#!/usr/bin/girl
pi_70729067
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 20:52 schreef Niara het volgende:
En wieh, ik heb ook weer een nieuw kot
Gefeliciteerd!
pi_70754790
quote:

[..]

Carapils? Dat is toch dat C-merk wat ze in nachtwinkels verkopen?
pi_70765176
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

woensdag 8 juli 2009 @ 00:33:23 #198
189777 zagevent
what's in a name
pi_70766276
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

En de Colruyt.
pi_70774070
Het mooie weer van de afgelopen paar weken is nu ook hier in België verdwenen
Wat me trouwens wel opvalt is dat het in Brussel veel beter weer is dan in Antwerpen. Ik ga elke dag op en neer en in Antwerpen regende het de afgelopen dagen al een flink aantal keer, maar in Brussel was het telkens droog en zonnig.
pi_70774204
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 12:19 schreef snyggast het volgende:
Het mooie weer van de afgelopen paar weken is nu ook hier in België verdwenen
Wat me trouwens wel opvalt is dat het in Brussel veel beter weer is dan in Antwerpen. Ik ga elke dag op en neer en in Antwerpen regende het de afgelopen dagen al een flink aantal keer, maar in Brussel was het telkens droog en zonnig.
Weet niet waar jij nu zit maar in Zellik regent het nu toch echt. Ik woon in de gemeente hoogstraten beneden Antwerpen en werk in Zellik bij Brussel maar zag weinig verschil de laatste dagen :’)
pi_70791668
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:33 schreef zagevent het volgende:

[..]

En de Colruyt.
Ook al zoiets. Die winkel vind ik echt een drama.
  donderdag 9 juli 2009 @ 11:06:22 #202
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_70806117
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 20:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik vind het zo zielig dat de cassières/cassiers de hele dag moeten staan en meewandelen als je gaat betalen
En tja, verder blijft het volgens mij de goedkoopste winkel voor de A-merken.

@alledagenheeldruk : Thanks ^^ Maar heel msischien toch nog een andere
pi_70826011
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:06 schreef Niara het volgende:

[..]

Ik vind het zo zielig dat de cassières/cassiers de hele dag moeten staan en meewandelen als je gaat betalen
En tja, verder blijft het volgens mij de goedkoopste winkel voor de A-merken.

@alledagenheeldruk : Thanks ^^ Maar heel msischien toch nog een andere

Het kassa-systeem vind ik ook redelijk onhandig.
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:29:56 #204
189777 zagevent
what's in a name
pi_70828275
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bij ons in de Delhaize van Schoten hebben ze sinds een klein jaar zelfscanning. Beste oplossing ooit. Gewoon het totaalbedrag afrekenen. Geen bejaarden, amper kletsvrouwen, lekker snel en amper wachten.
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:34:00 #205
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_70828430
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

is net heel handig.
Het enige systeem waar e rustig kan staan wachten, en niet opgejaagd wordt om alles in je tas/kar te proppen.
pi_70828489
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:29 schreef zagevent het volgende:

[..]

Bij ons in de Delhaize van Schoten hebben ze sinds een klein jaar zelfscanning. Beste oplossing ooit. Gewoon het totaalbedrag afrekenen. Geen bejaarden, amper kletsvrouwen, lekker snel en amper wachten.
In de GB hebben ze dat ook. Handig inderdaad, behalve als er wat van die prutsers voor je staan die niet helemaal goed begrijpen hoe zo iets werkt.
pi_70828500
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:34 schreef Beregd het volgende:

[..]

is net heel handig.
Het enige systeem waar e rustig kan staan wachten, en niet opgejaagd wordt om alles in je tas/kar te proppen.
Ik wil niet rustig wachten, ik wil snel afrekenen en wegwezen.
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:37:42 #208
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_70828571
ik bedoel meer, je hoeft zelf niks te doen.

zelfkassa, het idee alleen al...
Waarom zou je daar gaan staan als anderen het voor jou willen doen, zonder toeslag
pi_70828770
Bij de Ikea hebben ze het ook maar als ik kan pak ik een gewone kassa. Hoef ik niets te doen.
pi_70834566
quote:

[..]

Mijn eerste supermarkt-ervaring toen ik net verhuisd was. Hemel, ik dacht dat alle Belgische supermarkten zo waren

Nou ja, volgens mij loont het wel om er bijvoorbeeld eens per maand in te slaan; ze hebben bijvoorbeeld echt een uitstekende drank-afdeling. Maar voor de dagelijkse boodschapjes en het verse spul is het echt veeeeel teveel moeite.
pi_70976524
quote:

[..]

De adder is dat je elke maand voor 10 euro moet opwaarderen om de korting te krijgen en dat deze voor maximaal 1 jaar geldt.
pi_70976633
quote:

[..]

afschuwelijke winkel, 1 x geweest in 4.5 jaar. Dat was genoeg

Doe mij maar de supr GB of de grotere delhaizes. (wij hebben een kleine delhaize in de buurt maar daar ben ik niet zo blij mee, kom ik alleen als ik echt iets vergeten ben. Paar dorpen verderop zit een veel grotere, mooiere en betere )
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 14 juli 2009 @ 19:19:20 #213
189777 zagevent
what's in a name
pi_70976774
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

In de GB hebben ze dat ook. Handig inderdaad, behalve als er wat van die prutsers voor je staan die niet helemaal goed begrijpen hoe zo iets werkt.
Ah, bij ons scannen we de artikels onderweg, voor we ze in het mandje leggen met een draagbare scanner. Aan de kassa de scanner gewoon afgeven, betalen en klaar. Je kan in de rij al je gepast geld klaarnemen. Meermaals gehad dat ik binnen de halve minuut betaald had en buiten was.
Zou niet meer zonder kunnen.
pi_70977375
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:19 schreef zagevent het volgende:

[..]

Ah, bij ons scannen we de artikels onderweg, voor we ze in het mandje leggen met een draagbare scanner. Aan de kassa de scanner gewoon afgeven, betalen en klaar. Je kan in de rij al je gepast geld klaarnemen. Meermaals gehad dat ik binnen de halve minuut betaald had en buiten was.
Zou niet meer zonder kunnen.
Tenzij je net controle hebt, bijvoorbeld 23 december wanneer je net geen twee karren hebt of als er iemand jarig is en je een feest geeft.

Had me hier al eens gemeld, maargoed. 1 April 1990 naar België verhuisd, tegewoordig woon ik in Delft maar de hele basisschool, middenschool en het secundair onderwijs heb ik daar genoten. Dat is was best een cultuur schok de eerste keer het HBO in Nederland.

Ik woonde in het dorp Keerbergen, nabij Werchter/Haacht, 15 km ten oosten van Mechelen. Boodschappen doen we bij de Delhaize ( vergelijkbaar met Albert Heijn).
Dobbert nu even niet de wereld rond.
pi_71013152
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:15 schreef DarkElf het volgende:

[..]

afschuwelijke winkel, 1 x geweest in 4.5 jaar. Dat was genoeg

Doe mij maar de supr GB of de grotere delhaizes. (wij hebben een kleine delhaize in de buurt maar daar ben ik niet zo blij mee, kom ik alleen als ik echt iets vergeten ben. Paar dorpen verderop zit een veel grotere, mooiere en betere )
Als het gaat om verse producten vind ik Delhaize een van de betere winkels. Het vervelende is alleen dat ze niet altijd alles hebben en dat de ene Delhaize de andere Delhaize niet is. Ik weet het, het is niet snel goed bij mij.
pi_71013946
Wij doen sowieso boodschappen in NL omdat het in Belgie al gauw 15% duurder is. Meeste belgen hier uit de streek doen dat ook eigenlijk.
  woensdag 15 juli 2009 @ 22:13:20 #217
147271 fuckbuddy
Ken sent me
pi_71015998
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:13 schreef jpjedi het volgende:
Wij doen sowieso boodschappen in NL omdat het in Belgie al gauw 15% duurder is. Meeste belgen hier uit de streek doen dat ook eigenlijk.
klopt zeker. In Belgie heb je een 23+1 aktie qua bier.
Oftewel een flesje gratis.
In NL scoor je voor 7 a 8 eu in de aanbieding een krat!!
Nee geen jokers ala AH.
Geen 2e voor de halve prijs.
Alles blijft duur. De Colruyt is een kutwinkel, het lijkt een groothandel qua winkel maar normaal boodschappen doen op het asfalt met een kar die niet te besturen is lijkt leuk! Maar is het nooit.
pi_71016297
quote:
Supermarkten in Belgie zijn in vergelijking met Nederland erg duur inderdaad. Zelfs de Lidl is al duurder dan bijvoorbeeld de C1000 of de Jumbo.
  donderdag 16 juli 2009 @ 00:07:14 #219
189777 zagevent
what's in a name
pi_71020440
quote:

En ze hebben meer keuze. Vla.
Daar is er ook 25 cent statiegeld op plastieken flessen van frisdrank terwijl wij op onze kin kunnen kloppen.
  donderdag 16 juli 2009 @ 19:38:46 #220
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_71043431
Meh, jammer genoeg ga ik in het weekend met de trein naar Nederland, dus ik moet wel naar de Colruyt, GB of Delhaize.
Maar wanneer mijn moeder langskomt neemt ze wel een hoop mee uit de AH. (Lange leve de 3 chocoladekoekjes)

Trouwens, ik vind ook dat ze bitter weinig vegetarisch verkopen. Bij de GB wat meer, maar is het heel duur, bij Delhaize weer minder en is nog duurder en bij de Colruyt bijna niets.
pi_71043577
Vegetarisch eten pluk je maar in het park.
pi_71045490
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:38 schreef Niara het volgende:
Meh, jammer genoeg ga ik in het weekend met de trein naar Nederland, dus ik moet wel naar de Colruyt, GB of Delhaize.
Maar wanneer mijn moeder langskomt neemt ze wel een hoop mee uit de AH. (Lange leve de 3 chocoladekoekjes)

Trouwens, ik vind ook dat ze bitter weinig vegetarisch verkopen. Bij de GB wat meer, maar is het heel duur, bij Delhaize weer minder en is nog duurder en bij de Colruyt bijna niets.
Je hebt een winkel die Bio-planet heet. Daar hebben ze massa's vegetarisch (en verse groenten als ramenas!). Maar dat is een zijtak van de Colruyt, dus weerom die hangar-stijl.
pi_71046001
Als ze de Delhaize al duur vindt, dan vindt ze de Bioplanet waarschijnlijk helemaal duur.
  zondag 19 juli 2009 @ 11:47:11 #224
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_71113371
Tja, als het het waard is vind ik het niet zo erg
pi_71139293
kan je in Brussel met de Nederlandse taal goed terecht in hotels, winkels etc.?
pi_71139330
quote:
Op maandag 20 juli 2009 02:35 schreef fespo het volgende:
Heel variërend, volgns mij.
Maar dat kan veranderd zijn... (in vooral: Frans.... )

Maar in hotels zal het toch wel lukken met Nederlands, lijkt me.
 FR
pi_71139974
quote:
Op maandag 20 juli 2009 02:39 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Heel variërend, volgns mij.
Maar dat kan veranderd zijn... (in vooral: Frans.... )

Maar in hotels zal het toch wel lukken met Nederlands, lijkt me.
wordt steeds minder. Was pas bij het bedford hotel om iemand op te halen en daar spraken ze aan de receptie geen woord nl.
pi_71169310
quote:
Op maandag 20 juli 2009 06:49 schreef jpjedi het volgende:

[..]

wordt steeds minder. Was pas bij het bedford hotel om iemand op te halen en daar spraken ze aan de receptie geen woord nl.
Eigenwijze Brusselaars!!
 FR
pi_71210849
zalige winkel, die colruyt: super efficient ingericht, en ideaal om je grote inkopen te doen. en nog goedkoop ook. Een supermarkt hoeft niet gezellig te zijn, maar wel efficient. Ideale winkel voor gezinnen.
Ik vind het jammer dat die niet bestaat in Nederland - In Nederland heb je enkel van die piepkleine buurtsupers. Zelfs de grote AHs of de Jumbo vind ik klein in vgl met een Belgische supermarkt.
  donderdag 23 juli 2009 @ 12:16:46 #230
113173 Quannum
Well FOK! you!
pi_71245950
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:34 schreef Theebag het volgende:

[..]
Ik woonde in het dorp Keerbergen, nabij Werchter/Haacht, 15 km ten oosten van Mechelen. Boodschappen doen we bij de Delhaize ( vergelijkbaar met Albert Heijn).
NO WAY!
Daar woon ik.

528 Nederlanders, van de 10.000 inwoners. Best veel...
http://www.dofi.fgov.be/n(...)gemeenten+detail.htm
Jusqu'ici tout va bien
pi_71246501
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 12:16 schreef Quannum het volgende:

[..]

NO WAY!
Daar woon ik.

528 Nederlanders, van de 10.000 inwoners. Best veel...
http://www.dofi.fgov.be/n(...)gemeenten+detail.htm
Hier 3446 van de 19132
  donderdag 23 juli 2009 @ 14:34:05 #232
189777 zagevent
what's in a name
pi_71250733
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 12:37 schreef stapas het volgende:
zalige winkel, die colruyt: super efficient ingericht, en ideaal om je grote inkopen te doen. en nog goedkoop ook. Een supermarkt hoeft niet gezellig te zijn, maar wel efficient. Ideale winkel voor gezinnen.
Ik vind het jammer dat die niet bestaat in Nederland - In Nederland heb je enkel van die piepkleine buurtsupers. Zelfs de grote AHs of de Jumbo vind ik klein in vgl met een Belgische supermarkt.
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat Colruyt plannen had om naar Nederland te komen maar vraag me niet hoe het daarmee zit.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 12:36:24 #233
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_71648517
Hey,

ik heb een vraagje. Ik studeer af bij een NL touroperator, die mogelijk wil uitbreiden naar België.
't is maar een kleine touroperator, maar eerder onderzoek heeft uitgewezen dat er wel een markt is voor het product dat wordt aangeboden (singlereizen).

Nu is in eerste instantie nog de vraag HOE er uitgebreid gaat worden. Er kan een heel nieuw kantoor worden opgezet, maar de gedachte gaat ook rond om 1 Belgische medewerker vanuit huis te laten werken en de meeste zaken vanuit het kantoor in NL te doen, of mogelijk zelfs alles vanuit NL, maar wel de reizen aanbieden in België.

Hoe gaat het in zijn werk als men het bedrijf wil uitbreiden naar België? Geldt voor alle drie bovengenoemde punten een zelfde regelgeving, of verschilt dat weer? Zijn er in dit topic mensen met ervaring, die mij mogelijk verder kunnen helpen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:19:45 #234
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_71656144
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 14:34 schreef zagevent het volgende:

[..]

Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat Colruyt plannen had om naar Nederland te komen maar vraag me niet hoe het daarmee zit.
die zijn opgedoekt; tot hiertoe geen geschikte lokaties gevonden (geweigerd door oa Terneuzen en Maastricht); aankoop van laurus ook afgesprongen wegens ongeschikte gebouwen, en tevens ziet Colruyt meer in de Franse markt daar deze meer op de Belgische is afgestemd (qua luxeproducten, alsook lagere winstmarges in NL).

Ondertussen zijn nabij Koln en in Luxemburg meerdere Colruyt's open, maar NL is tot nader order "van ondergeschikt strategisch belang"
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_71776253
Wat me in Vlaanderen opvalt is het grote aantal hoerenkasten. Langs elke provinciale weg zie je wel van die lichtgevende gevallen met de meest bizarre namen.

Bijvoorbeeld bij Grobbendonk richting de snelweg naar Hasselt heb je er een stuk of 7 in een gebied wat nauwelijks een vierkante kilometer beslaat. Aan de andere kant van Grobbendonk (richting Vlimmeren) heb je er ook nog een paar met muffe name als Petrol Station Bar en zo.
pi_71912147
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 23:19 schreef Halcon het volgende:
Wat me in Vlaanderen opvalt is het grote aantal hoerenkasten. Langs elke provinciale weg zie je wel van die lichtgevende gevallen met de meest bizarre namen.

Bijvoorbeeld bij Grobbendonk richting de snelweg naar Hasselt heb je er een stuk of 7 in een gebied wat nauwelijks een vierkante kilometer beslaat. Aan de andere kant van Grobbendonk (richting Vlimmeren) heb je er ook nog een paar met muffe name als Petrol Station Bar en zo.
Is me niet echt opgevallen, maar dat komt misschien ook wel omdat ik niet zozeer provinciale wegen kies om er doorheen te reizen. Is dit in Wallonië niet veel erger dan? Je hoort wel van die verhalen. Of reportages (Jambers )

Liege is trouwens ook een mooie plek om te wonen, wel jammer van de Franse taal.
pi_71914013
vandaag tot 16:00 op een pakketje via 'Taxi Post' gewacht totdat iemand mij vertelde dat het een feestdag was heel fijn dat dat niet op post.be staat ofzo...
  zondag 16 augustus 2009 @ 10:02:33 #238
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_71915096
Google Calander is my friend!
Daar kun je bijv. Belgische Feestdagen importeren en dan ben ik ook een beetje voorbereid.
Anders had ik het ook niet geweten.
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:21:15 #239
149405 Stekelbees
Akelig stekelig
pi_71962404
quote:
Klopt.

Boodschappen doen in Belgie is echt geen goed idee, tenzij je na een halfjaar onder een brug wilt slapen omdat je failliet bent gegaan. Nee serieus, dat is echt een heel stuk duurder.
pi_72063223
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 00:19 schreef RobbieRivera het volgende:

[..]

Is me niet echt opgevallen, maar dat komt misschien ook wel omdat ik niet zozeer provinciale wegen kies om er doorheen te reizen. Is dit in Wallonië niet veel erger dan? Je hoort wel van die verhalen. Of reportages (Jambers )

Liege is trouwens ook een mooie plek om te wonen, wel jammer van de Franse taal.
Wallonie lijkt me niet veel erger. Ok, ben daar minder vaak geweest, maar zag daar uberhaupt vrij weinig economische activiteit. Terwijl in Vlaanderen langs elke lokale weg wel een paar bars gevestigd zijn.

De oude reportages van Jambers worden nu weer herhaald.
pi_72092300
quote:
Op maandag 20 juli 2009 02:35 schreef fespo het volgende:
Bijna iedereen in Brussel is tweetalig en dat wordt ook vooral verwacht van de mensen die aan de kassa staan, maar ik heb al meermaals "je ne parle pas néerlandais" moeten aanhoren...Maar dat zijn dan vooral de jonge verkoopstertjes in kledingwinkels.

Over hotels kan ik niet spreken, maar ik neem aan dat dit wel in orde is.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 15:17:39 #242
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72092496
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 15:04 schreef Leilapeila het volgende:

[..]

Bijna iedereen in Brussel is tweetalig en dat wordt ook vooral verwacht van de mensen die aan de kassa staan, maar ik heb al meermaals "je ne parle pas néerlandais" moeten aanhoren...Maar dat zijn dan vooral de jonge verkoopstertjes in kledingwinkels.

Over hotels kan ik niet spreken, maar ik neem aan dat dit wel in orde is.
Correctie: bijna niemand is tweetalig. De tweetalige mensen zijn zo in trek dat je ze in winkels en hotels ook niet tegenkomt. In hotels ben je beter af met Engels en in winkels alleen Frans.
Resistance is futile
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:17:04 #243
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72094667
tja in winkels vind ik het nog wel meevallen.
Vaak verstaan ze je wel als je Nederlands spreekt, maar antwoorden dan in het Frans.
En bleh, het is ook zo stom dat ze bijna alleen tweetaligen of zelfs drietaligen aannemen.

Vermoedelijke cijfers:
80% Franstaligen
20% Nederlandstaligen
En 30% tweetaligen in Brussel.

En Janssens (2001) schatte het aantal Nederlandstaligen op 10%.
Zucht..
pi_72121528
Wat is er stom aan dat ze alleen tweetaligen aannemen?
  maandag 24 augustus 2009 @ 20:39:03 #245
259412 Seven.of.Nine
pi_72121575
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:37 schreef Halcon het volgende:
Wat is er stom aan dat ze alleen tweetaligen aannemen?
Omdat Nederlanders het Frans minder goed beheersen dan Vlamingen, zijn zij altijd het laatst bij de leuke banen.
Resistance is futile
pi_72122250
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Omdat Nederlanders het Frans minder goed beheersen dan Vlamingen, zijn zij altijd het laatst bij de leuke banen.
Ik denk oprecht dat werkgevers meer belang hechten aan twee- of drietalige werknemers, dan aan de werkgelegenheid voor slecht Frans sprekende Nederlanders in Brussel.
pi_72122961
publieke instellingen en banken zijn verplicht om tweetalig personeel te hebben.
  maandag 24 augustus 2009 @ 21:23:12 #248
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72123027
Tja maar aan de andere kant zijn er genoeg Franstaligen die geen woord Nederlands kunnen.. en zij worden dan wel aangenomen.
pi_72123118
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:23 schreef Niara het volgende:
Tja maar aan de andere kant zijn er genoeg Franstaligen die geen woord Nederlands kunnen.. en zij worden dan wel aangenomen.
De Franstaligen kunnen de Franstaligen plus de tweetaligen bedienen. Er zijn meer Franstaligen dan Nederlandstaligen in Brussel, dus niet raar dat de voorkeur uitgaat naar Franstaligen.
  maandag 24 augustus 2009 @ 22:05:45 #250
259412 Seven.of.Nine
pi_72124579
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik denk oprecht dat werkgevers meer belang hechten aan twee- of drietalige werknemers, dan aan de werkgelegenheid voor slecht Frans sprekende Nederlanders in Brussel.
Ik zeg niet dat het oneerlijk is.
Resistance is futile
pi_72124700
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 22:05 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het oneerlijk is.
Jij (of iemand anders) zei wel dat het stom is. Dat is het niet. Het is juist slim.
pi_72124863
Vandaag op kantoor was weer lachen. De moeder van de receptioniste kwam binnen. Ze wisselden werkelijk elke zin van NL naar Frans. Ik moest er erg om lachen en zelf had ze het niet eens door.

Ik ben manager van een locatie met veelal Franstalige Brusselaars en zo blijft mijn Frans ook op peil.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 07:25:56 #253
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72131206
Tja ik vind het gewoon erg jammer dat mijn ouders me niet tweetalig hebben opgevoed
Maar ach, met mijn middelbare school Frans en wat had gebaren kom ik er ook wel.
Plus ze doen niet echt aan studentenjobs dus meh.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:35:05 #254
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72131692
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 17:17 schreef Niara het volgende:
tja in winkels vind ik het nog wel meevallen.
Vaak verstaan ze je wel als je Nederlands spreekt, maar antwoorden dan in het Frans.
En bleh, het is ook zo stom dat ze bijna alleen tweetaligen of zelfs drietaligen aannemen.

Vermoedelijke cijfers:
80% Franstaligen
20% Nederlandstaligen
En 30% tweetaligen in Brussel.
die som klopt niet echt
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:42:25 #255
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72131760
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 08:35 schreef Beregd het volgende:

[..]

die som klopt niet echt
Tja zo staat het echt in m'n leerboek
Maar tja, er mogen officiëel geen taaltellingen meer in Brussel worden gehouden dus die cijfers komen door indirect onderzoek.

Plus er komt ook nog bij dat er niet echt een criterium bestaat voor tweetaligheid.
pi_72132196
Ik ben iedere dag te vinden in Brussel. Ivm werk.. Maar geloof me, tis 1 groot drama! Bijna niemand spreekt vlaams in de nieuwstraat.
Ja soms iemand bij de Mediamarkt etc.
Voor de rest echt misschien 10% als je mazzel hebt.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:53:27 #257
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72150711
vandaag in de C&A een verkoper die wel mensen in het Vlaams hielp hoera!
Maar in de Mac verstond de schoonmaakjongen wel Engels maar ging vrolijk verder in het Frans, maar heet ons toch geod gehlopen met het stomme bonnetjesapparaat

Wat ik trouwens het meest irritante vind zijn de mensen in de metro. Vorige week last gehad van 3 mensen. Het zijn altijd Franstaligen van buitenlandse afkomst die zogenaamd een gesprek met je willen aanknopen, je telefoonnummer willen, iets met je wil drinken..
En geloof het of niet er zat vorige week een meneer (de was weliswaar niet van zichtbare buitenlandse afkomst) en die zat met zichzelf te spelen.. tijdens spitsuur nog wel
Dus tja, ik begin een beetje bang te worden wanneer ik met de metro moet.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:34:11 #258
259412 Seven.of.Nine
pi_72151977
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 07:25 schreef Niara het volgende:
Tja ik vind het gewoon erg jammer dat mijn ouders me niet tweetalig hebben opgevoed
Maar ach, met mijn middelbare school Frans en wat had gebaren kom ik er ook wel.
Er zit een callcenter waar veel Nederlanders werken, heb ik gehoord.

Wat betreft die metro: negeren werkt echt het beste. Zodra je alleen al hoi terug zegt kom je er niet meer vanaf. Maar ze zijn inderdaad irritant. Ik had eerst lang haar, toen was het wel wat erger.
Resistance is futile
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:46:26 #259
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_72152316
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 19:53 schreef Niara het volgende:
Wat ik trouwens het meest irritante vind zijn de mensen in de metro. Vorige week last gehad van 3 mensen. Het zijn altijd Franstaligen van buitenlandse afkomst die zogenaamd een gesprek met je willen aanknopen, je telefoonnummer willen, iets met je wil drinken..
En geloof het of niet er zat vorige week een meneer (de was weliswaar niet van zichtbare buitenlandse afkomst) en die zat met zichzelf te spelen.. tijdens spitsuur nog wel
Dus tja, ik begin een beetje bang te worden wanneer ik met de metro moet.
Ik zit elke dag in de Brusselse metro, maar dit soort taferelen maak ik dus nooit mee... Wel de dagelijkse zwervers met hun standaard preekje...
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:19:10 #260
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72153296
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:46 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Ik zit elke dag in de Brusselse metro, maar dit soort taferelen maak ik dus nooit mee... Wel de dagelijkse zwervers met hun standaard preekje...
En dat preekje is dan ook nog standaard in het Frans

Maar tja, callcenter is wel vervelend werk.. maar aan de andere kant zou ik graag iets bijverdienen
En verder denk ik maar dat negeren de beste oplossing is.. alleen toch moeilijk op een of andere manier. Voortaan maar standaard met mp3speler en boek gaan zitten.
pi_72155163
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 08:35 schreef Beregd het volgende:

[..]

die som klopt niet echt
Alsof het precies 100% zou moeten zijn. Iemand die tweetalig is behoort tot zowel de groep van Franstaligen als de groep van Nederlandstaligen....
pi_72156620
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:46 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

die gasten zijn top. Excusez-moi .... En dan vragen om geld of een sigaret.
Jawel die zijn lachen, toen ik aan het einde van lijn 1B (stockel) woonde, was het bijna iedere dag raak!
Maar wel degene met magere herdershond erbij dan.. Of 2 vubara's
pi_72156738
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 22:07 schreef Halcon het volgende:

[..]

Alsof het precies 100% zou moeten zijn. Iemand die tweetalig is behoort tot zowel de groep van Franstaligen als de groep van Nederlandstaligen....
Het zou moeten zijn

50% Franstalig
30% Tweetalig
20% Nederlandstalig
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_72157415
Zou dit wat zeggen?
quote:
Indicatie van het percentage Nederlandstaligen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op basis van de verkiezingsuitslag van de regionale verkiezingen van 7 juni 2009 per kieskanton:

Kieskanton Anderlecht: 14,98% Kieskanton Brussel: 15,93% Kieskanton Elsene: 7,81% Kieskanton Schaarbeek: 10,65% Kieskanton Sint-Gillis: 8,05% Kieskanton Sint-Jans-Molenbeek: 14,78% Kieskanton Sint-Joost-Ten-Node: 8,56% Kieskanton Ukkel: 6,20%
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:10:42 #265
259412 Seven.of.Nine
pi_72157586
Ik kan me amper voorstellen dat in Sint Jans Molenbeek zoveel Nederlandstaligen wonen. Centrum wel, Vlaamsesteenweg enzo. Maar Molenbeek zit echt totaal vol met niet-Belgen en die zijn vrijwel allemaal Franstalig.
Resistance is futile
pi_72157881
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 23:10 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Ik kan me amper voorstellen dat in Sint Jans Molenbeek zoveel Nederlandstaligen wonen. Centrum wel, Vlaamsesteenweg enzo. Maar Molenbeek zit echt totaal vol met niet-Belgen en die zijn vrijwel allemaal Franstalig.
lijkt me ook erg sterk! Alle talen behalve Vlaams...
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:18:57 #267
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_72157923
Vergis je niet, vooral in het "Hoog" Molenbeek wonen nog veel nederlandstaligen. De allochtonen wonen vooral in Laag Molenbeek...
pi_72157937
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 23:10 schreef Seven.of.Nine het volgende:

26,2% heeft niet de Belgische nationaliteit in Molenbeek. Volgens mij zitten de Marokkanen vooral in Oud-Molenbeek.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:26:46 #269
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_72158169
  woensdag 26 augustus 2009 @ 08:58:13 #270
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72163017
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 22:07 schreef Halcon het volgende:

[..]

dan nog klopt het niet, want dan kunnen er niet meer tweetaligen dan nederlandstaligen zijn.

Wat wel kan is dat ze nederlands/frans indelen volgens moedertaal en dan bvb 15% van de nederlandstaligen tweetalig en 15% van de franstaligen tweetalig, zoiets, maar dat is wel wat vaag.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 09:32:33 #271
259412 Seven.of.Nine
pi_72163595
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 23:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

26,2% heeft niet de Belgische nationaliteit in Molenbeek. Volgens mij zitten de Marokkanen vooral in Oud-Molenbeek.
Ik had het niet over nationaliteit maar afkomst. In de praktijk zullen ze vast hun Belgische nationaliteit hebben maar het komt er op neer dat wel degelijk vrijwel iedereen Marokkaans of Afrikaans is aldaar.
Resistance is futile
pi_72163752
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 09:32 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Ik had het niet over nationaliteit maar afkomst. In de praktijk zullen ze vast hun Belgische nationaliteit hebben maar het komt er op neer dat wel degelijk vrijwel iedereen Marokkaans of Afrikaans is aldaar.
dat is mijn indruk ook. Collega hier woont er ook en gaat om die reden verhuizen.
pi_72173900
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 09:32 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Dat gaat vooral op voor Oud-Molenbeek (ik zou er niet dood gevonden willen worden). Je hebt ook wel enkele betere stukken in Molenbeek.
pi_72175319
Die collega vertelt me dat het cijfer kan kloppen als ze alle nl schoolgaande kinderen meewegen. Veel allochtone kinderen gaan naar vlaams talige scholen.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:06:51 #275
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72181121
Ik wist niet dat het zo erg was was in Molenbeek.
En ik wilde daar nog wel naar de sportschool
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:18:36 #276
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_72181492
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:06 schreef Niara het volgende:
Ik wist niet dat het zo erg was was in Molenbeek.
En ik wilde daar nog wel naar de sportschool
Valt allemaal wel mee, Molenbeek is meer dan de Gentse Steenweg! Welke sportschool wilde je bezoeken?
Ik woon zelf in de wijk Karreveld in Molenbeek niet ver van Metro station Ossegem. Het is inderdaad een "gekleurde" wijk, maar wij hebben hier absoluut geen overlast...
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:46:34 #277
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72182318
Ehm deze
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:32:51 #278
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_72183683
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:46 schreef Niara het volgende:
Ehm deze
Dat is dus bij mij in de wijk, ik zou zeggen; neem een proeflesje... maar volgens mij valt het daar reuze mee.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:46:19 #279
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72184058
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:32 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Dat is dus bij mij in de wijk, ik zou zeggen; neem een proeflesje... maar volgens mij valt het daar reuze mee.
Oke, dankje voor de info

Weet iemand trouwens waar MLI gebleven is?
Starter van dit topic geloof ik.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:13:39 #280
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_72188879
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:46 schreef Niara het volgende:

[..]

Oke, dankje voor de info

Weet iemand trouwens waar MLI gebleven is?
Starter van dit topic geloof ik.
MLI heeft een tijdje geleden afscheid genomen van Fok, geloof ik...
  maandag 31 augustus 2009 @ 18:53:12 #281
244652 marj-lein
Make my day...
pi_72316811
Ik heb er al een topic over gemaakt maar toch wilde ik mijn vraag hier aan jullie stellen!

ik ga een half jaartje stage lopen in belgie (Antwerpen) En nu wil ik wel een beetje op internet kunnen en wat tv kijken. En aangezien ik daar dus helemaal niets vanaf weet! Vraag ik jullie om hulp. Het probleem is, ik wil/kan geen jaarcontract afsluiten want dan betaal een ik een half jaar voor iets wat ik niet gebruik!

Ik heb iets gehoord over een dbvt antenne? Hoe duur is dat? Waar haal je het? En qua internet, zou ik dat met een dongel kunnen? Is er een Belgische dongel?

Help

Liefs
Hush little baby
It's only rock and roll
And rock and roll is good for your soul
pi_72320948
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 07:25 schreef Niara het volgende:
Die Franstaligen zijn echt niet van de slimsten. Het is touwens bekend dat het onderwijs in Wallonië veel slechter is dan in Vlaanderen.
Ik woon in Brussel, en de jonge generatie Vlamingen valt reuze mee. De Walen, tja, die zijn cultureel zo op Frankrijk gefocust. Die denken dat Johny Holiday the grootste rockstar ter wereld is! Mijn antwoord: 'Johny wie?'

En de talen... Tja. Ik heb me dit jaar weer eens ingeschreven voor een cursus Engels in een talenschool te Brussel http://www.englishacademy.be en dan zie je hoe slecht in talen die Walen zijn. Vorige keer zat ik in het gevorderd niveau samen met twee Vlamingen, twee Grieken, één Pool, één Rus, één Spanjaard en één Zwitser. De Walen zaten allemaal in de taallessen van de lagere niveaus. Dat zegt genoeg.

Tussen haakjes: Brussel is vooral erg vuil.
  vrijdag 4 september 2009 @ 00:09:26 #283
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_72420037
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 18:53 schreef marj-lein het volgende:
Ik heb er al een topic over gemaakt maar toch wilde ik mijn vraag hier aan jullie stellen!

ik ga een half jaartje stage lopen in belgie (Antwerpen) En nu wil ik wel een beetje op internet kunnen en wat tv kijken. En aangezien ik daar dus helemaal niets vanaf weet! Vraag ik jullie om hulp. Het probleem is, ik wil/kan geen jaarcontract afsluiten want dan betaal een ik een half jaar voor iets wat ik niet gebruik!

Ik heb iets gehoord over een dbvt antenne? Hoe duur is dat? Waar haal je het? En qua internet, zou ik dat met een dongel kunnen? Is er een Belgische dongel?

Help

Liefs
Je beste kans is een kot/kamer, of wellicht een studio. Anders doen ze het echt niet voor een half jaar.
Internet is meestal wel aanwezig op een kot, TV meestal gemeenschappelijk.

Succes.
pi_72678984
Ik meld me, trek naar Leuven binnenkort
pi_72691354
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:35 schreef hannibalanteportas het volgende:
Ik meld me, trek naar Leuven binnenkort
Studie of werk?
 FR
pi_72719792
Nog meer mensen die volgende week aan hun studie beginnen in Antwerpen?
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:56:42 #287
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_72871867
Over Molenbeek gesproken..
Het ging volgens mij niet zo goed daar
pi_72874161
Ja het is daar flink mis, op 't ogenblik...
Ik hoop dat het niet dezelfde kant uitgaat als indertijd in de Parijse buitenwijken, maar het klinkt een beetje hetzelfde allemaal...
quote:
Op maandag 14 september 2009 00:50 schreef Pistoleke het volgende:
Nog meer mensen die volgende week aan hun studie beginnen in Antwerpen?
Ik zou zeggen: sterkte!
 FR
pi_72902506
Hoi allen,

Ik ga binnen 4 weken naar Antwerpen verhuizen, heb daar een fulltime baan gekregen.

Dus nu van alles gaan regelen! Waar zijn de mooie plekken om te wonen in Antwerpen? Mijn budget is zo'n 500-600 en zoek een leuke studio. Nu heb ik even op immoweb gekeken en volgens mij moet dit te doen zijn, echter zouden wat inside tips van grote meerwaarde zijn voordat ik straks in een wijk beland waar je toch liever niet wilt zitten

Liefst een beetje centraal natuurlijk, in een mooie wijk, bij voorkeur parkeerfaciliteiten en niet al te ver van de A13 af, zal dagelijks zo'n 50 minuten moeten reizen. Hoop niet dat ik nu het onmogelijke wil.

Zijn er Antwerpenaren aanwezig die goede tips hebben ?
pi_72917904
Het handige in België is dat er heel duidelijke fluorescerende plakkaten achter de ramen hangen als er kamers en dergelijke te huur zijn.
Al rondtoerend en -wandelend krijg je dus al een redelijk beeld van waar je redelijk goed zit en waar er ook nog iets te huur staat.

't Zuid is een toffe buurt trouwens; en dichtbij alles, waaronder de Groenplaats en de snelweg/ring.
 FR
pi_72926965
Thanks, goed om te weten
pi_72956753
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 23:17 schreef jpjedi het volgende:

[..]

lijkt me ook erg sterk! Alle talen behalve Vlaams Nederlands...
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 16:46 schreef jpjedi het volgende:
Die collega vertelt me dat het cijfer kan kloppen als ze alle nl schoolgaande kinderen meewegen. Veel allochtone kinderen gaan naar vlaams talige Nederlandstalige scholen.
En daarom zijn wij dus un petit peuple... Gelukkig spreekt bijna iedereen van de jonge generatie rondom het Antwerpse over het Nederlands. Ons dialect, laat staan onze Tussentaal is althans géén Vlaams, maar Brabants (en in tegenstelling tot onze bekrompen Vlaamse leestelevisie die voor ons besloten heeft dat Nederlanders in AN en zelfs Vlamingen in Tussentaal onverstaanbaar zouden zijn, worden wij, ook in Tussentaal, NIET ondertiteld op de RTL). Trouwens, ik was dus ZEVEN jaar jong toen ik besefte dat mijn ouders fout waren door hun taal 'Vloms' te noemen, waarom blijven dan volwassen mensen tot hun dood volhouden dat ze een andere taal zouden spreken? Waarom benadrukken ze en vergroten ze de regionale verschillen en schuiven ze het groter geheel onder de mat (enorm slechte marketing als je het mij vraagt, en zelfs slecht voor je horizon)? In het noorden hameren ze er toch ook niet op dat ze Hollands zouden praten? (behalve in bepaalde uitdrukkingen als 'in mooi Hollands'). In de Randstad, de regio waar de informele volkstaal het dichtste bij het Standaardnederlands ligt hoor je ook niet altijd binnenlijns AN hoor, of dacht je van wel?
Ik blijf erbij :only in Belgium! Maar ja, het zou wel aan het feit liggen dat het lapke grond ten noorden van ons officieel Nederland heet... Dat verklaart nog steeds niet alles.

Vlaamse taalsecessionisten of -isolationisten? Wie zijn ze? Wat doen ze?

Ik zal eens zeggen wie schuldig is: katholieke dorpspastorekes (en ook vroegere katholieke onderwijzers) die de kleine man volgoten met Hollanderhaat. Als zij hun zin kregen zouden we een aparte taal gesproken hebben omdat met Noord-Nederlandse invloeden het protestantisme of "erger" vrijzinnigheid zou kunnen insijpelen (kijk maar naar Noord-Brabant, je ziet wat er met de katholieke traditie daar gebeurd is *sarcasme*). Ach ja, ook het oude Belgisch nationalisme en een groot deel van de Vlaamse Beweging die er de symboliek van overnam hebben ertoe bijgedragen.
De afkeer voor het noorden is grotendeels verdwenen, maar het taalgebruik zit er bij sommigen nog anno 2009 DIEP in.

Maar weet je, vandaag is het vooral een mix van immense onwetenheid en kwaaie wil. Nu ja, just my two cents.
Mijn reactie mag overdreven lijken, maar het is toch frappant dat er in België twee talen (Frans en Duits) en één amalgaam van dialecten (Vloms) gesproken zouden worden. Alsof er geen taalregisters (regionaal plat <-> Tussentaal <-> Standaardnederlands met sommige verschillen in woordenschat) bestaan, alsof er Fransmannen du belge niet herkennen... Zéér beledigend IMO.

[ Bericht 4% gewijzigd door karottetrekker op 21-09-2009 03:50:40 ]
pi_72976667
quote:
Op maandag 21 september 2009 02:01 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

[..]

En daarom zijn wij dus un petit peuple... Gelukkig spreekt bijna iedereen van de jonge generatie rondom het Antwerpse over het Nederlands. Ons dialect, laat staan onze Tussentaal is althans géén Vlaams, maar Brabants (en in tegenstelling tot onze bekrompen Vlaamse leestelevisie die voor ons besloten heeft dat Nederlanders in AN en zelfs Vlamingen in Tussentaal onverstaanbaar zouden zijn, worden wij, ook in Tussentaal, NIET ondertiteld op de RTL). Trouwens, ik was dus ZEVEN jaar jong toen ik besefte dat mijn ouders fout waren door hun taal 'Vloms' te noemen, waarom blijven dan volwassen mensen tot hun dood volhouden dat ze een andere taal zouden spreken? Waarom benadrukken ze en vergroten ze de regionale verschillen en schuiven ze het groter geheel onder de mat (enorm slechte marketing als je het mij vraagt, en zelfs slecht voor je horizon)? In het noorden hameren ze er toch ook niet op dat ze Hollands zouden praten? (behalve in bepaalde uitdrukkingen als 'in mooi Hollands'). In de Randstad, de regio waar de informele volkstaal het dichtste bij het Standaardnederlands ligt hoor je ook niet altijd binnenlijns AN hoor, of dacht je van wel?
Ik blijf erbij :only in Belgium! Maar ja, het zou wel aan het feit liggen dat het lapke grond ten noorden van ons officieel Nederland heet... Dat verklaart nog steeds niet alles.

Vlaamse taalsecessionisten of -isolationisten? Wie zijn ze? Wat doen ze?

Ik zal eens zeggen wie schuldig is: katholieke dorpspastorekes (en ook vroegere katholieke onderwijzers) die de kleine man volgoten met Hollanderhaat. Als zij hun zin kregen zouden we een aparte taal gesproken hebben omdat met Noord-Nederlandse invloeden het protestantisme of "erger" vrijzinnigheid zou kunnen insijpelen (kijk maar naar Noord-Brabant, je ziet wat er met de katholieke traditie daar gebeurd is *sarcasme*). Ach ja, ook het oude Belgisch nationalisme en een groot deel van de Vlaamse Beweging die er de symboliek van overnam hebben ertoe bijgedragen.
De afkeer voor het noorden is grotendeels verdwenen, maar het taalgebruik zit er bij sommigen nog anno 2009 DIEP in.

Maar weet je, vandaag is het vooral een mix van immense onwetenheid en kwaaie wil. Nu ja, just my two cents.
Mijn reactie mag overdreven lijken, maar het is toch frappant dat er in België twee talen (Frans en Duits) en één amalgaam van dialecten (Vloms) gesproken zouden worden. Alsof er geen taalregisters (regionaal plat <-> Tussentaal <-> Standaardnederlands met sommige verschillen in woordenschat) bestaan, alsof er Fransmannen du belge niet herkennen... Zéér beledigend IMO.
Sorry hoor maar ik denk meer dat in jouw geval de wens de vader van de gedachte is. Het beeld dat jij schetst is geenszins werkelijkheid maar meer een utopie pur Sang.

In mijn familie, omgeving, werk etc merk ik dagelijks dat Nederland en de Nederlandse taal wel heel ver af staan van het dagelijks leven. Ik ben Brabander, woon in Vlaanderen, werk in Brussel en heb halve Vlaamse familie. Het woord Hollands roept ongemak en wantrouwen op die ook een Brabander en Limburger in zuid-Nederland niet ongewoon is.

Op mijn kantoor in Zellik word tik nog regelmatig fanatiek gecorrigeerd in zake de naam van de taal die men spreekt wat dan wel Brussels of Vlaams is maar geenszins Nederlands. Zo ook hier op de lokale basis school en op het secundair onderwijs waar men wel degelijk spreekt over het Vlaams in woord en geschrift.

Ik ben het met je eens wat betreft de volhardendheid, en de achtergrond van de situatie maar anderzijds vind ik dat de Vlamingen trots moeten zijn op hun identiteit en niet moeten streven naar een eenheids worst. MEn heeft dan tot in een recent verleden hard moeten vechten voor hun taal.

Hang jij ook de groot Nederlandse gedachte aan als ik vragen mag? De reden dat Vlamingen en Nederlanders pragmatische afspraken moeten maken over het gebruik van de Nederlandse taal zegt op zich al genoeg.. Vlamingen en Nederlanders moeten nu eenmaal hun verschillen leren aanvaarden! Ze zijn echt anders ook al spreekt de schijn van de taal dat tegen.
pi_72976811
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:28 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Sorry hoor maar ik denk meer dat in jouw geval de wens de vader van de gedachte is. Het beeld dat jij schetst is geenszins werkelijkheid maar meer een utopie pur Sang.

In mijn familie, omgeving, werk etc merk ik dagelijks dat Nederland en de Nederlandse taal wel heel ver af staan van het dagelijks leven. Ik ben Brabander, woon in Vlaanderen, werk in Brussel en heb halve Vlaamse familie. Het woord Hollands roept ongemak en wantrouwen op die ook een Brabander en Limburger in zuid-Nederland niet ongewoon is.

Op mijn kantoor in Zellik word tik nog regelmatig fanatiek gecorrigeerd in zake de naam van de taal die men spreekt wat dan wel Brussels of Vlaams is maar geenszins Nederlands. Zo ook hier op de lokale basis school en op het secundair onderwijs waar men wel degelijk spreekt over het Vlaams in woord en geschrift.

Ik ben het met je eens wat betreft de volhardendheid, en de achtergrond van de situatie maar anderzijds vind ik dat de Vlamingen trots moeten zijn op hun identiteit en niet moeten streven naar een eenheids worst. MEn heeft dan tot in een recent verleden hard moeten vechten voor hun taal.

Hang jij ook de groot Nederlandse gedachte aan als ik vragen mag? De reden dat Vlamingen en Nederlanders pragmatische afspraken moeten maken over het gebruik van de Nederlandse taal zegt op zich al genoeg.. Vlamingen en Nederlanders moeten nu eenmaal hun verschillen leren aanvaarden! Ze zijn echt anders ook al spreekt de schijn van de taal dat tegen.
Wat heeft het feit wij Nederlands spreken met de Groot-Nederlandse gedachte te maken? Wij hebben geen Vlaamstalig onderwijs, ook niet officieel. Dat er regionale verschillen bestaan, wordt ook niet betwist, evenmin in de algemene omgangstaal. Talen evolueren nu eenmaal. In de toekomst zullen ze nog veranderen.
Heb ik trouwens verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen ontkend? Straffer, zelfs binnen Nederland en binnen Vlaanderen zijn er verschillen. Je hebt staatkundig-politiek geëvolueerde verschillen, maar ook regionale verschillen.

Dat jij erop hamert dat onze taal 'Vlaams' zou zijn en dat te pas en te onpas benadrukt en uitvergroot alsof het twee geheel verschillende talen zouden zijn, slaat wel degelijk op jouw eigen (en dat van enkele aan jou gelijkgezinden hun) enggeestigheid hoor. En elk miniscuul detail is een reden voldoende om te zeuren, zo blijkt in jouw betoog hierboven... Ik noem het kwaaie wil.

Men is trouwens werk aan het maken om het Zuid-Nederlands gelijkwaardig te stellen aan het Noord-Nederlands in woordenboeken (maar ook het Surinaams Nederlands geniet sinds kort de aandacht), en binnenkort zal ook niet-algemeen Noord-Nederlands taalgebruik als dusdanig aangeduid worden in woordenboeken. Nederlanders zullen voor het eerst kunnen lezen dat deze woorden eigenlijk enkel in Nederland gebruikt worden.
Dat jij een denkbeeldige talenstrijd maakt tussen Nederland en Vlaanderen, dat zit maar in een bepaald segment van onze bevolking hun hersens hoor... De kans op misverstanden in communicatie tussen Nederlanders en Vlamingen is klein en men pikt snel elkaars lexicon op.

Het is een benepen Calimero-complex alom eigenlijk om...

Trouwens, "er zijn teveel verschillen" is overigens geen sterk argument contra Nederlands Gemenebest. Binnen Duitsland zijn die verschillen vaak nog groter. De contra-argumenten liggen enkel in staatsstructuur IMO. Maar daar ging het dus niet over. Ik ben hoogstens begonnen over het Vlaams isolationisme dat ontstaan is uit de vroege Belgische mythen die dienden om onze staat te vergoeilijken.

[ Bericht 26% gewijzigd door karottetrekker op 21-09-2009 23:34:00 ]
  maandag 21 september 2009 @ 20:13:02 #295
97643 misteriks
pi_72978431
Karottetrekker, wanneer realiseer jij je een keer dat we hier in Vlaanderen Belgisch spreken ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
En dat het niet de Walloonen hun fout is ??! ( die heb ik écht gehoord van 'n NOS-reporter "live" bij de walloonen )
pi_72978687
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:13 schreef misteriks het volgende:
Karottetrekker, wanneer realiseer jij je een keer dat we hier in Vlaanderen Belgisch spreken ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
En dat het niet de Walloonen hun fout is ??! ( die heb ik écht gehoord van 'n NOS-reporter "live" bij de walloonen )
Belgisch Nederlands inderdaad. Wanneer realiseer jij eens dat je Vlaanderen niet van Nederland hoeft te isoleren door onze taal een andere naam te geven (gelukkig enkel door een minderheid) om België te redden? Aan wat jij typt trouwens kan ik je niveau afleiden trouwens (de schuld van de Walen, lol!...)

Gelukkig begrijpen ze bezuiden de taalgrens tenminste wel dat je geen rattachist hoeft te zijn om Frans te mogen spreken.
Sinds wanneer is Nederlands eigenlijk een synoniem voor Noord-Nederlands? En sinds wanneer is Belgisch is een taal?
Wat denk je? Dat de Taalunie bron is van onvermijdelijk Grootnéerlandisme? Hoe kleingeestig toch... Die stroming kan enkel komen uit noodzaak en die is er niet. Ik heb misschien zelf wel die sympathie, toch kan ik me bij België neerleggen en aanvaard ik andere ideeën.
Máár, een Taalunie aanvaarden en niet vaststeken in je eigen streek (onder je eigen kerktoren noem ik het denigrerend), dat vind je niet enkel bij Grootnéerlandisten.
Zelfs een echte overtuigde Belgisch unionist als Wilfried Martens is tegen dit provincialisme, volgens mij zelfs een groot aandeel van de belgicisten en zeker de anationalisten, ik zeg maar.

Let wel, ik negeer de verschillen niet, maar ik weet dat het niet zodanig is dat het een andere taal zou zijn. Dat spreekt voor zich. Sommige particularisten maken in hun paranoia er wel een spelletje van, dat klopt.

Om België te redden "moet" je Vlaanderen een achterlijk provinciedorp maken dat geen verschillende varianten in haar taalgebruik duldt dus. Het staat genoteerd hoe laag sommigen gezonken zijn...

P.S.: Ik heb dat ook al vaak gehoord, dat men in Nederland onze taal 'Belgies' noemde. Domme mensen heb je dus overal. Ik had even die knipoog van jou niet gezien.

[ Bericht 7% gewijzigd door karottetrekker op 21-09-2009 23:30:06 ]
pi_73001043
Hey even voor alle duidelijkheid, op de UA beginnen colleges toch vrijdag pas voor PSW? ik word helemaal gestoord van die site en blackboard en dit is het enige wat ik eruit op kan maken.
pi_73185026
Ik ga binnenkort een weekendje naar België en slaap dan in. Herbuemont heeft iemand nog tips en dingen die je moet zien of doen?
pi_73257580
Kut land ... Ik kan het weten ik woon er :/
Godverruhdomme!
  donderdag 1 oktober 2009 @ 11:50:42 #300
97643 misteriks
pi_73269865
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:49 schreef sandesh het volgende:
Kut land ... Ik kan het weten ik woon er :/
hoe dom kun je dan wel niet zijn. Ikzelf zou nooit in 'n kutland willen wonen
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:32:29 #301
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_73321172
Wow sandesh, je hebt een speciaal stukje op deze site, alleen voor jou waar je je hart kan luchten.
Als je hier ergens over wil praten, voeg dan eens wat argumenten of een verhaaltje bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')