Heel variërend, volgns mij.quote:Op maandag 20 juli 2009 02:35 schreef fespo het volgende:
kan je in Brussel met de Nederlandse taal goed terecht in hotels, winkels etc.?
wordt steeds minder. Was pas bij het bedford hotel om iemand op te halen en daar spraken ze aan de receptie geen woord nl.quote:Op maandag 20 juli 2009 02:39 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Heel variërend, volgns mij.
Maar dat kan veranderd zijn...(in vooral: Frans....
)
Maar in hotels zal het toch wel lukken met Nederlands, lijkt me.
Eigenwijze Brusselaars!!quote:Op maandag 20 juli 2009 06:49 schreef jpjedi het volgende:
[..]
wordt steeds minder. Was pas bij het bedford hotel om iemand op te halen en daar spraken ze aan de receptie geen woord nl.
NO WAY!quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:34 schreef Theebag het volgende:
[..]
Ik woonde in het dorp Keerbergen, nabij Werchter/Haacht, 15 km ten oosten van Mechelen. Boodschappen doen we bij de Delhaize ( vergelijkbaar met Albert Heijn).
Hier 3446 van de 19132quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:16 schreef Quannum het volgende:
[..]
NO WAY!
Daar woon ik.![]()
![]()
528 Nederlanders, van de 10.000 inwoners. Best veel...![]()
http://www.dofi.fgov.be/n(...)gemeenten+detail.htm
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat Colruyt plannen had om naar Nederland te komen maar vraag me niet hoe het daarmee zit.quote:Op woensdag 22 juli 2009 12:37 schreef stapas het volgende:
zalige winkel, die colruyt: super efficient ingericht, en ideaal om je grote inkopen te doen. en nog goedkoop ook. Een supermarkt hoeft niet gezellig te zijn, maar wel efficient. Ideale winkel voor gezinnen.
Ik vind het jammer dat die niet bestaat in Nederland - In Nederland heb je enkel van die piepkleine buurtsupers. Zelfs de grote AHs of de Jumbo vind ik klein in vgl met een Belgische supermarkt.
die zijn opgedoekt; tot hiertoe geen geschikte lokaties gevonden (geweigerd door oa Terneuzen en Maastricht); aankoop van laurus ook afgesprongen wegens ongeschikte gebouwen, en tevens ziet Colruyt meer in de Franse markt daar deze meer op de Belgische is afgestemd (qua luxeproducten, alsook lagere winstmarges in NL).quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:34 schreef zagevent het volgende:
[..]
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat Colruyt plannen had om naar Nederland te komen maar vraag me niet hoe het daarmee zit.
Is me niet echt opgevallen, maar dat komt misschien ook wel omdat ik niet zozeer provinciale wegen kies om er doorheen te reizen. Is dit in Wallonië niet veel erger dan? Je hoort wel van die verhalen. Of reportages (Jambersquote:Op maandag 10 augustus 2009 23:19 schreef Halcon het volgende:
Wat me in Vlaanderen opvalt is het grote aantal hoerenkasten. Langs elke provinciale weg zie je wel van die lichtgevende gevallen met de meest bizarre namen.
Bijvoorbeeld bij Grobbendonk richting de snelweg naar Hasselt heb je er een stuk of 7 in een gebied wat nauwelijks een vierkante kilometer beslaat. Aan de andere kant van Grobbendonk (richting Vlimmeren) heb je er ook nog een paar met muffe name als Petrol Station Bar en zo.
Klopt.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:13 schreef jpjedi het volgende:
Wij doen sowieso boodschappen in NL omdat het in Belgie al gauw 15% duurder is. Meeste belgen hier uit de streek doen dat ook eigenlijk.
Wallonie lijkt me niet veel erger. Ok, ben daar minder vaak geweest, maar zag daar uberhaupt vrij weinig economische activiteit. Terwijl in Vlaanderen langs elke lokale weg wel een paar bars gevestigd zijn.quote:Op zondag 16 augustus 2009 00:19 schreef RobbieRivera het volgende:
[..]
Is me niet echt opgevallen, maar dat komt misschien ook wel omdat ik niet zozeer provinciale wegen kies om er doorheen te reizen. Is dit in Wallonië niet veel erger dan? Je hoort wel van die verhalen. Of reportages (Jambers)
Liege is trouwens ook een mooie plek om te wonen, wel jammer van de Franse taal.
Bijna iedereen in Brussel is tweetalig en dat wordt ook vooral verwacht van de mensen die aan de kassa staan, maar ik heb al meermaals "je ne parle pas néerlandais" moeten aanhoren...Maar dat zijn dan vooral de jonge verkoopstertjes in kledingwinkels.quote:Op maandag 20 juli 2009 02:35 schreef fespo het volgende:
kan je in Brussel met de Nederlandse taal goed terecht in hotels, winkels etc.?
Correctie: bijna niemand is tweetalig. De tweetalige mensen zijn zo in trek dat je ze in winkels en hotels ook niet tegenkomt. In hotels ben je beter af met Engels en in winkels alleen Frans.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 15:04 schreef Leilapeila het volgende:
[..]
Bijna iedereen in Brussel is tweetalig en dat wordt ook vooral verwacht van de mensen die aan de kassa staan, maar ik heb al meermaals "je ne parle pas néerlandais" moeten aanhoren...Maar dat zijn dan vooral de jonge verkoopstertjes in kledingwinkels.
Over hotels kan ik niet spreken, maar ik neem aan dat dit wel in orde is.
Omdat Nederlanders het Frans minder goed beheersen dan Vlamingen, zijn zij altijd het laatst bij de leuke banen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:37 schreef Halcon het volgende:
Wat is er stom aan dat ze alleen tweetaligen aannemen?
Ik denk oprecht dat werkgevers meer belang hechten aan twee- of drietalige werknemers, dan aan de werkgelegenheid voor slecht Frans sprekende Nederlanders in Brussel.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:
[..]
Omdat Nederlanders het Frans minder goed beheersen dan Vlamingen, zijn zij altijd het laatst bij de leuke banen.
De Franstaligen kunnen de Franstaligen plus de tweetaligen bedienen. Er zijn meer Franstaligen dan Nederlandstaligen in Brussel, dus niet raar dat de voorkeur uitgaat naar Franstaligen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:23 schreef Niara het volgende:
Tja maar aan de andere kant zijn er genoeg Franstaligen die geen woord Nederlands kunnen.. en zij worden dan wel aangenomen.
Ik zeg niet dat het oneerlijk is.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat werkgevers meer belang hechten aan twee- of drietalige werknemers, dan aan de werkgelegenheid voor slecht Frans sprekende Nederlanders in Brussel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |