Ergo:quote:Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.
Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.
Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.
Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.
Het Icesave Nederland team
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:58 schreef cinnamongirl het volgende:
Inderdaad, wat denk je dat er met de Nederlandse banken gebeurt als DNB het geld niet gaat terugstorten aan de gedupeerden? Dan lopen hier de spaarrekeningen ook leeg.
Als het vertrouwen in de banken weg is gaan mensen hun geld wel op een andere manier sparen. De ouwe sok is al genoemd.
Je snapt het punt niet. Jij beweert dat de eerste 20k wel onder het Nederalndse DGS valt, maar dat het geld uit IJsland moet komen. Dit impliceert dat DNB hier (deels) voor verantwoordelijk is. Mijn stelling is dan ook dat dit beide niet zo is, en maakt de juiste terminologie dus wel degelijk uit.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:57 schreef MentalBrT het volgende:
DonJames:
[..]
Tegen jouw tekst:
[..]
Het enige wat je verder toevoegt is een registervemelding van DNB met de juiste terminologie: neemt aanvullende deel aan ....
We hebben dus nu samen al 3 keer hetzelfde gezegd, zullen we maar stoppen dan?
Zo'n brief kun je al gewoon downloaden bij de IJslandse toezichthouder:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:52 schreef Syrena het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan ze een brief in het IJslands opstellen die we dan kunnen downloaden en opsturen ofzo.
Het aantal spaarders bij IceSave wordt met elk bericht meerHet begon met 50.000 mensen, toen waren het er 75.000 en het laatste NOS-TT bericht spreekt van 120.000.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:58 schreef hplaserjet het volgende:
NOG MEER SLECHT NIEUWS, ALLE OVERBOEKINGEN KOMEN NOOIT OP JE TEGENREKENING AAN
Icesave Nederland is niet meer. De website is grotendeels uit de lucht gehaald, waardoor ruim 100.000 Nederlandse spaarders gedupeerd zijn.
De Nederlandsche Bank
FEM 500 grootste bedrijven Positie 98
Bekijk profiel
Een bewindvoerder die benoemd is door De Nederlandsche Bank (DNB) heeft het heft in handen genomen. Het personeel op het Amsterdamse Icesave-kantoor, dat een onderdeel is van de gestruikelde IJslandse bank Landsbanki, is naar huis gestuurd.
Dat bevestigt een woordvoerder van het pr-bureau Hill&Knowlton. Het bureau heeft de woordvoering gestaakt, want er is ‘geen opdrachtgever meer’. “Ik tik nu in mijn vrije tijd het laatste persbericht van Icesave Nederland. Dat ben ik aan ze verplicht”, zegt de woordvoerder.
"Situatie onduidelijk"
Volgens de zegsman is de situatie onduidelijk sinds de IJslandse moederbank Landsbanki eerst onder curatele werd gesteld van de IJslandse overheid en vervolgens uitstel van betaling heeft aangevraagd. “De Nederlandse werknemers kunnen niets meer doen. De Nederlandsche Bank is nu de situatie aan het uitzoeken”, zegt hij.
Sinds maandagmiddag zijn er geen transacties meer doorgekomen via de Nederlandse Icesave-website. “Maandagochtend zijn er wel nog transacties doorgekomen. Maar vanaf maandagmiddag lag alles stil”, meldt de woordvoerder.
“Dit is verschrikkelijk voor de spaarders. Op zich waren de cijfers van de bank altijd goed, maar in een week tijd is het hele beeld gaan schuiven. Wantrouwen heeft de bank laten struikelen. Ze konden geen geld meer lenen. Daar had Fortis ook last van.”
Garantie?
Of de spaarders hun geld terugkrijgen is onduidelijk. Nederland kent een depositogarantiestelsel dat eengrens kent van 100.000 euro, maar de spaarder zal naar de IJslandse overheid moeten stappen om zijn eerste inleg van ruim 20.000 euro terug te krijgen.
De Nederlandsche Bank (DNB) liet dinsdagavond weten in gesprek te zijn met de IJslandse autoriteiten over hoe rekeninghouders worden gecompenseerd als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Formeel garandeert de IJslandse centrale bank bij een faillissement Nederlandse spaarders een bedrag van 20.887 euro. De rest wordt tot een bedrag van 100.000 door de Nederlandse staat gegarandeerd.
Je wíst toch dat je niet bij DNB aan kon kloppen toen je die ¤¤-tekens voor je ogen zag.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:02 schreef cinnamongirl het volgende:
Inderdaad, wat denk je dat er met de Nederlandse banken gebeurt als DNB het geld niet gaat terugstorten aan de gedupeerden? Dan lopen hier de spaarrekeningen ook leeg.
Als het vertrouwen in de banken weg is gaan mensen hun geld wel op een andere manier sparen. De ouwe sok is al genoemd.
quote:08 Oktober 2008 (11.43 uur)
DNB weet nog niets over Icesave
De Nederlandsche Bank is er nog niet in geslaagd opheldering te krijgen bij Landsbanki, de moederbank van Icesave. (...)
Onduidelijk is of Icesave genoeg geld heeft om de spaarders hun geld uit te keren. Lukt dat niet, dan komt DNB in actie. Nederland garandeert sinds maandag 100.000 euro per rekening.
Ik snap het punt prima, ik beweer nergens dat de eerste 20k onder het depositogarantiestelsel valt, het is maar net hoe je dat leest.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je snapt het punt niet. Jij beweert dat de eerste 20k wel onder het Nederalndse DGS valt, maar dat het geld uit IJsland moet komen. Dit impliceert dat DNB hier (deels) voor verantwoordelijk is. Mijn stelling is dan ook dat dit beide niet zo is, en maakt de juiste terminologie dus wel degelijk uit.
Conclusie: DNB is niet verantwoordelijk voor de eerste 20k van Icesave, DNB hoeft niet te helpen met het terughalen daarvan, en mensen moeten dus niet zielig lopen doen en DNB hiervoor verantwoordelijk houden omdat dit allemaal van tevoren bekend was.
ZUCHT.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:11 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb me inmiddels bij het NIB aangemeld, als zij nog iets kunnen regelen zou dat erg mooi zijn. Al kost me dat 10% van me bedrag, dan heb ik tenminste iets terug.
Tijd om een paar fregatten die kant op te sturen.. maffe IJslandersquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:00 schreef hplaserjet het volgende:
Normaal gesproken zou de IJslandse centrale bank de eerste 20.000 euro moeten vergoeden aan internationale spaarders als Icesave failliet gaat. IJsland weigert volgens Darling evenwel daar garanties over te geven. ,,De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen'', aldus Darling.
goed kutquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:08 schreef hplaserjet het volgende:
AMSTERDAM - Ook Icesave-spaarders die wél op tijd hun geld wisten weg te halen bij de internetbank, verkeren in grote onzekerheid. Het overgeboekte geld staat namelijk nog steeds niet op hun rekening.
Veel Nederlanders lieten dagen geleden hun spaargeld overboeken naar hun gewone rekening. Ze kregen daarvan zelfs een bevestiging van Icesave. Maar tot op heden is bij velen het geld nog niet gestort en zweeft het ergens rond.
Dit terwijl de ervaring van veel Icesave-spaarders is dat het geld normaal gesproken wél een dag na de overboeking op hun rekening stond.
De Nederlandse banken zeggen niet verantwoordelijke te zijn voor de nog niet binnengekomen gelden.
De spaarders maken zich dan ook grote zorgen en roepen de bank op hun niet langer in onzekerheid te laten. "Ik heb er goed buikpijn van. Ik dacht dat je bij een bank een vertrouwensrelatie had", aldus een bezorgde spaarder.
![]()
duh, anders komen er van die mafkezen langs dat kantoor om hun geld te halen. Lijkt me een logische stapquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:11 schreef avonne het volgende:
http://www.geldenrecht.nl(...)t_personeel_weg.html
Chaos rond Icesave compleet, personeel weg
De chaos rond internetspaarbank Icesave lijkt compleet. Inmiddels is het naambordje verdwenen bij de Amsterdamse vestiging en is het personeel niet komen opdagen, meldt BNR-radio.
linkquote:
SeLang en ik worden ook nog als rekeninghouder bestempelt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:27 schreef Wokkel het volgende:
75000 Nederlanders met een rekening, en 300.000 IJslanders in totaal.
Scheef plaatje.
* 100 euro meldtquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:29 schreef Wexy het volgende:
[..]
SeLang en ik worden ook nog als rekeninghouder bestempelt.
Bij mij staat er nog 9 euro nogwat... en SeLang heeft er nix (of anders weinig) meer staan, Ik weet ook dat er nog een paar mensen alleen de test euro hebben gestuurd. Dus op zich hoeft 75000 rekeninghouders niet te betekenen dat het om grote bedragen gaat.
kleine samenvatting?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:25 schreef MentalBrT het volgende:
Luister naar Thordur Hilmarsson, directeur van het economische promotiebureau van IJsland, in gesprek met BNR's financieel redacteur Rene de Monchy: http://streaming.bnr.nl/c(...)08-1,530,485,701.mp3
Ik was ook een rekeninghouder. Ik heb maandagochtend mijn geld succesvol weg kunnen halen, het staat nu op mijn Rabobank spaarrekening. Ik heb dus alleen nog een paar euro opgebouwde rente over het 4e kwartaal staan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:29 schreef Wexy het volgende:
[..]
SeLang en ik worden ook nog als rekeninghouder bestempelt.
Bij mij staat er nog 9 euro nogwat... en SeLang heeft er nix (of anders weinig) meer staan, Ik weet ook dat er nog een paar mensen alleen de test euro hebben gestuurd. Dus op zich hoeft 75000 rekeninghouders niet te betekenen dat het om grote bedragen gaat.
http://www.telegraaf.nl/d(...)rders_Icesave__.htmlquote:DNB claimt geld voor Nederlandse spaarders Icesave
AMSTERDAM (AFN) - De Nederlandsche Bank (DNB) faciliteert indien nodig de garantieaanvragen voor Nederlandse spaarders van de internetspaarbank Icesave aan de IJslandse overheid. Dat zei een woordvoerder van DNB woensdag.
“Dat geldt dus voor alle aanvragen”, aldus de zegsman. DNB is in gesprek met de IJslandse autoriteiten over de problemen bij de internetspaarbank Icesave.
Vooralsnog kunnen Nederlanders de eerste 20.000 euro spaargeld via de DNB kunnen claimen bij de IJslandse overheid. “Wij verwachten dat IJsland de garantie op spaartegoeden zal verhogen naar het door de Europese Unie dinsdag vastgestelde minimum van 50.000 euro”, aldus de DNB-zegsman.
Europese Unie
IJsland is geen lid van de Europese Unie, maar past volgens de DNB-woordvoerder vaak wel zijn regelgeving aan de richtlijnen en wetgeving van de Europese Unie aan.
Compensatie voor het overige spaargeld kunnen Nederlanders in Nederland claimen tot een maximum van 100.000 euro per persoon
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:35 schreef MarBu het volgende:
[..]
Ik was ook een rekeninghouder. Ik heb maandagochtend mijn geld succesvol weg kunnen halen, het staat nu op mijn Rabobank spaarrekening. Ik heb dus alleen nog een paar euro opgebouwde rente over het 4e kwartaal staan.
Dat bedoel ik dusquote:
100 kan weinig.. kan veel zijn... weet niet wat dat voor jou is.... zo te zien weinig...quote:
waar kijk je dat op internet..?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:46 schreef -jos- het volgende:
Net is er een kamervraag over IceSave, Bos moet zo antwoorden gok ik
http://www.nu.nl/news/177(...)Jslandse_banken.htmlquote:ING koopt spaartegoeden IJslandse banken
Uitgegeven: 8 oktober 2008 12:16
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2008 12:17
AMSTERDAM - ING Direct, de internetbank van ING, heeft Britse spaartegoeden ter waarde van bijna 4 miljard euro gekocht van twee geplaagde IJslandse banken.
Dat meldde ING woensdag. De overname van de spaartegoeden is in samenspraak met Britse toezichthouders.
Het gaat om spaartegoeden van 160.000 klanten ter waarde van 2,5 miljard pond sterling (3,2 miljard euro) van de IJslandse bank Kaupthing. Ook koopt ING voor 538 miljoen pond (695 miljoen euro) spaartegoeden van 22.200 klanten van Heritable Bank, de Britse tak van het IJslandse Landsbanki. Landsbanki is het moederbedrijf van de internetspaarbank Icesave.
Wel grappig idd... Het is al dagen pure paniek overal over Landsbankiequote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:45 schreef kwakveense het volgende:
maar ik baal dat ik niks doorhad en nu niet bij mn geld kan. het was een test-potje, voor mn verhuizing... en ik wilde maandag gewoon mn geld eraf halen om verf van te kopenhad geen geruchten gehoord en dacht dat de site gewoon "even uit de lucht" was
stom
Icesave is gewoon failliet.... Iedereen die niet voor maandag 14:00 uur weg was met zijn geld zal in het proces van garantieregelingen, curatoren en andere rompslomp terecht komen.quote:-Momenteel (7 oktober) is Icesave.nl vrijwel onbereikbaar. Nederlandse spaarders zouden echter nog wel gewoon bij hun spaargeld kunnen. Dit in tegenstelling to de Britse spaarders, die geen geld op kunnen nemen. Icesave heeft daar het recht om betalingen 60 dagen op te schorten. In Nederland had het eerst ook deze mogelijkheid, maar na protesten is deze passage geschrapt
Ow.... keep ons postedquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:46 schreef -jos- het volgende:
Net is er een kamervraag over IceSave, Bos moet zo antwoorden gok ik
Ik zou even wachten met invullen daarvan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:52 schreef petre86 het volgende:
http://www.tryggingarsjodur.is/Payments/ staat het formulier om geld te claimen bij het IJslandse depositistelsel.
Krijg kankerquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:52 schreef Repeat het volgende:
Beter krijgen jullie allemaal niets! Vrekspaarders met al die gare buitenlandse banken
Doe eens even normaal, kanker wens je niemand toe.quote:
Indien er uitbetaald wordt jah.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:53 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik zou even wachten met invullen daarvan.
Je doet daarmee namelijk ook afstand van een aantal rechten en claims.
Nee hij fixt straks jouw kankerquote:
Prima, dan zijn we het eens dat we het met elkaar eens zijnquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:08 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Ik snap het punt prima, ik beweer nergens dat de eerste 20k onder het depositogarantiestelsel valt, het is maar net hoe je dat leest.
'Moet je uit ijsland halen', als het onder het depositogarantiestelsel zou vallen dan hoefde je dat niet te doen, kwestie van interpreteren.
Precies mijn punt!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:06 schreef Smultie2 het volgende:
[..]
Je wíst toch dat je niet bij DNB aan kon kloppen toen je die ¤¤-tekens voor je ogen zag.
Sorry hoor, maanden lang zijn hier topics geweest waar mensen werden gewezen op de mogelijke gevaren van IceSave, en nu roept iedereen moord en brand.
Denk dat het, als de rook is opgetrokken, voor heel veel mensen een hele goede les is geweest.
Tsja, je kan het ook op zo'n "betrouwbare" Nederlandse bank zetten, maar dan weet je tenminste zéker dat je een rente krijgt die nog minder is dan de inflatiequote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:52 schreef Repeat het volgende:
Beter krijgen jullie allemaal niets! Vrekspaarders met al die gare buitenlandse banken
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:50 schreef soylent het volgende:
Tvp, gaat snel hier...
[..]
Wel grappig idd... Het is al dagen pure paniek overal over Landsbankie![]()
Dat jullie dappere spaarders maar alles mogen terugkrijgen
Stop eens met ouwehoeren met je "betrouwbaar" tussen quotes. De gebeurtenissen van afgelopen weken bewijzen alleen maar dat sparen onder Nederlandse vlag je wel degelijk concrete bescherming van de regering biedt, wat in sommige staten niet kan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:04 schreef DonJames het volgende:
Tsja, je kan het ook op zo'n "betrouwbare" Nederlandse bank zetten, maar dan weet je tenminste zéker dat je een rente krijgt die nog minder is dan de inflatie
Die buitenlandse banken betalen hier niks voor die garanties, maar dan wil je als spaarder er wel gebruik van kunnen maken mocht ie omflikkeren? Ze zijn niet voor niks zo goedkoop...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Prima, dan zijn we het eens dat we het met elkaar eens zijn![]()
[..]
Precies mijn punt!
[..]
Tsja, je kan het ook op zo'n "betrouwbare" Nederlandse bank zetten, maar dan weet je tenminste zéker dat je een rente krijgt die nog minder is dan de inflatie
ATBank, 5%quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Betalen niets voor het stelsel?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:13 schreef Repeat het volgende:
[..]
Die buitenlandse banken betalen hier niks voor die garanties, maar dan wil je als spaarder er wel gebruik van kunnen maken mocht ie omflikkeren? Ze zijn niet voor niks zo goedkoop...
Die eerste deal is niet doorgegaan. Lees je in voordat je schreeuwt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:13 schreef MentalBrT het volgende:
Betrouwbaar?
De overheid neemt een bank over van ons belastinggeld.
dit doen ze op een dermate vreemde manier dat bij mij het vertrouwen in de competentie op de financiele markt van de overheid op een nulpunt staat.
1. Overheid stopt 4 miljard in fortis om te voorkomen dat deze in problemen komt.
2. Overheid neemt na het verdampen van deze 4 miljard de bank over.
Betrouwbaar? Sorry?
Het is leuk dat ik straks al mijn geld nog heb maar als het straks niets meer waard is.. tsja, wat moet je dan?
Er is nu gewoon nog niets zeker en daar zullen we ons gewoon even bij neer moeten leggen.
Voor degenen die Verdonk goedkoop punten willen zien scoren in de 2e kamer: http://www.nos.nl/politiek24/
Die 4 miljard is niet verdampt, de deal is gewoon gewijzigd. In plaats van een gedeelte is Fortis Nederland helemaal overgenomen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:13 schreef MentalBrT het volgende:
1. Overheid stopt 4 miljard in fortis om te voorkomen dat deze in problemen komt.
2. Overheid neemt na het verdampen van deze 4 miljard de bank over.
Nee debiel, als je er meer op hebt gezet heb je geluk want vanaf 20.000 wordt dus gewoon door DNB uitbetaald dus die krijg je wel. Het gaat vooral om de mensen die minder dan 20.000 erop hebben en dat zijn de meesten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
ATBank, 5%.
Met de mensen die onder de 20.000 euro zitten kan ik nog medelijden hebben. Heb je er meer op gezet, dan heb je gegokt en verloren.
Helaas geeft elke nieuwssite andere cijfers weer.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:11 schreef tomic het volgende:
08-10-2008 12:49:00 Landsbanki: NL spaarders hebben EUR1,6-1,7 mrd bij Icesave
08-10-2008 12:49:00 Landsbanki: Icesave NL heeft 120.000 - 125.000 spaarders.
Gemiddeld ¤ 12.000 dus per spaarder!
Ze betalen wel mee, daarom is ook het gedeelte boven de 20k gegarandeerd door de DNBquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:15 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Betalen niets voor het stelsel?
Zou ik toch eens met een bron op de proppen komen want dit klopt niet.
Ik doelde met name op de échte Nederlandse banken. Mijn geld staat juist al tijden heerlijk rente te trekken bij ATBquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
ATBank, 5%.
Met de mensen die onder de 20.000 euro zitten kan ik nog medelijden hebben. Heb je er meer op gezet, dan heb je gegokt en verloren.
Mijn god lezen mensen hier het topic wel of komen ze hier gewoon als een mongool ff langslopen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:21 schreef WooZ het volgende:
maar wat is nu heel het probleem, je krijgt tot max. 100.000 terug van DNB
Bron?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
Die eerste deal is niet doorgegaan. Lees je in voordat je schreeuwt.
Oh handig. Ik heb 'm alvast op m'n HD opgeslagenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:52 schreef petre86 het volgende:
http://www.tryggingarsjodur.is/Payments/ staat het formulier om geld te claimen bij het IJslandse depositistelsel.
Hoezo geluk?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee debiel, als je er meer op hebt gezet heb je geluk want vanaf 20.000 wordt dus gewoon door DNB uitbetaald dus die krijg je wel. Het gaat vooral om de mensen die minder dan 20.000 erop hebben en dat zijn de meesten.
Leg het anders gewoon uitquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mijn god lezen mensen hier het topic wel of komen ze hier gewoon als een mongool ff langslopen.
Wat nu heel het probleem is.... je krijgt de eerste 20.887 euro niet terug van DNB, die moet je vanuit Ijsland krijgen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:21 schreef WooZ het volgende:
maar wat is nu heel het probleem, je krijgt tot max. 100.000 terug van DNB
Ik vraag me alleen af hoelang dat gaat duren...., ik had net een rekening geopend afgelopen week en 1100 gestortIk heb nog niet eens ingelogd omdat ik de code nog thuis moest krijgen
quote:
http://www.parool.nl/paro(...)-volledig-over.dhtmlquote:Het nieuwe reddingsplan komt in plaats van het oude
Onzin. DNB geeft immers die vergunning af, ze hebben de macht om een aanvraag te weigeren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:13 schreef Repeat het volgende:
[..]
Die buitenlandse banken betalen hier niks voor die garanties, maar dan wil je als spaarder er wel gebruik van kunnen maken mocht ie omflikkeren? Ze zijn niet voor niks zo goedkoop...
Iedereen is naar huis gestuurd.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:21 schreef James52 het volgende:
Woont er iemand in de buurt van het icesave kantoor? zo ja, check eens of er iets te doen is daar.
herstel.. ik hoor net dat Ijsland met de 50.000 euro mee moet gaan van het stelsel van europa. Maar het is nog maar de vraag of Ijsland dat wil, ze waren niet bij het overleg gisteren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:25 schreef Wexy het volgende:
[..]
Wat nu heel het probleem is.... je krijgt de eerste 20.887 euro niet terug van DNB, die moet je vanuit Ijsland krijgen.
Het enige jammere is dat het reddingsplan al uitgevoerd was en dit dus een vervolgactie is geweest.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:26 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-volledig-over.dhtml
bijvoorbeeld...
Stop met liegen. (Het is niet best maar failliet is een juridische term die [nog?] niet van toepassing is)quote:
IJsland hoeft hier niet in mee te gaan aangezien ze geen EU lid en/of euro land zijn.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:29 schreef Wexy het volgende:
[..]
herstel.. ik hoor net dat Ijsland met de 50.000 euro mee moet gaan van het stelsel van europa. Maar het is nog maar de vraag of Ijsland dat wil, ze waren niet bij het overleg gisteren.
Dus afwachten of het tot 20.887 is of tot 50.000
Ik hoop voor jullie icesavers dat het bij 20.887 blijft, anders moet je nóg meer uit IJsland proberen weg te halen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:29 schreef Wexy het volgende:
[..]
herstel.. ik hoor net dat Ijsland met de 50.000 euro mee moet gaan van het stelsel van europa. Maar het is nog maar de vraag of Ijsland dat wil, ze waren niet bij het overleg gisteren.
Dus afwachten of het tot 20.887 is of tot 50.000
Er staat volgens mij duidelijk: 'in plaats van'quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:30 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Het enige jammere is dat het reddingsplan al uitgevoerd was en dit dus een vervolgactie is geweest.
Er wordt dan ook niet voor niets over 'wederom in actie komen' gesproken in het artikel.
quote:Fréttir
From the Prime Minister of Iceland
Skrifað 7.10.2008 Kl.13:34
In a press conference today Iceland's Prime Minister, Mr. Geir H. Haarde, said that if needed the Icelandic Government will support the Depositors' and Investors' Guarantee Fund in raising the necessary funds, so that the Fund would be able to meet the minimum compensation limits in the event of a failure of an Icelandic bank.
The Icelandic banks have top up agreements in the following countries:
* United Kingdom
* The Netherlands
* Norway
* Finland
* Sweden
The Fund would like to stress that no Icelandic bank has been declared insolvent.
Any further information will be put to the Funds website, [url=http://www.tryggingarsjoður.is]www.tryggingarsjoður.is[/url] when needed.
maar de ijslandse staat heeft toch helemaal niet genoeg geld om die tekorten aan te vullen?quote:
Dat het failissement nog niet door een rechter is uitgesproken doet niets aan de feiten af.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:30 schreef soylent het volgende:
[..]
Stop met liegen. (Het is niet best maar failliet is een juridische term die [nog?] niet van toepassing is)
Zelf nadenken kan geen kwaad hoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:33 schreef Redux het volgende:
[..]
Er staat volgens mij duidelijk: 'in plaats van'
idd gewoon al een dag alles bevriezen zonder het te laten wetenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:51 schreef dyna18 het volgende:
Mooie OP.
Misschien alleen even dit aanpassen:
[..]
Icesave is gewoon failliet.... Iedereen die niet voor maandag 14:00 uur weg was met zijn geld zal in het proces van garantieregelingen, curatoren en andere rompslomp terecht komen.
Ik ben boos en ongerust. Icesave heeft dinsdag gewoon staan liegen en zal naar mijn mening zwaar moeten boeten. En nu ook nog eens de regering van IJsland onder zijn garantie uit lijkt te komen ben ik helemaal laaiend.
Hoe het precies zat weet ik niet. Een tijd geleden toen al die buitenlandse banken met hoge rentes ineens verschenen was er een hoge pief van ik meen de Rabobank die zei dat ze makkelijk spaarders konden lokken met hoge rentes omdat zij niet zoals de andere Nederlandse banken garant moesten staan voor de centen via die regeling oid.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:27 schreef DonJames het volgende:
[..]
Onzin. DNB geeft immers die vergunning af, ze hebben de macht om een aanvraag te weigeren.
Grote kans dat ze failliet gaan ja. Maar om ze al failliet te noemen is natuurlijk veel te kort door de bocht.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:38 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Dat het failissement nog niet door een rechter is uitgesproken doet niets aan de feiten af.
- Schuldeisers worden niet betaald
- Personeel is naar huis gestuurd
- De bedrijfsvoering is stopgezet
Icesave is failliet. Het is puur een kwestie van tijd om dat nog even formeel af te ronden.
ik ga voor die 9 euro niet veel moeite doen hoorquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik hoop voor jullie icesavers dat het bij 20.887 blijft, anders moet je nóg meer uit IJsland proberen weg te halen.
RtlZ meldt het.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:31 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
IJsland hoeft hier niet in mee te gaan aangezien ze geen EU lid en/of euro land zijn.
quote:AMSTERDAM (Dow Jones)--Het Nederlandse ministerie van Financien en de Nederlandsche Bank (DNB) zijn op dit moment in overleg met de regering van IJsland om te verzekeren dat de IJslandse overheid aan zijn verplichten voldoet richting Nederlandse spaarders bij Icesave. Dit zegt een woordvoerder van het ministerie van Financien tegenover Dow Jones Nieuwsdienst.
Nederlanders die spaartegoeden hadden bij de IJslandse internetbank Icesave kunnen geen geld meer opnemen via de website omdat de IJslandse overheid maandagavond de volledige controle over Landsbanki, waar Icesave onder valt, overnam. Icesave was actief in IJsland, het Verenigde Koninkrijk en Nederland.
DNB overlegt momenteel over de dekking op de spaartegoeden van Nederlandse rekeninghouders bij Icesave. Mocht Landsbanki failliet gaan, dan zijn zowel de IJslandse als Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing op de rekeningtegoeden bij Icesave, zo stelt DNB.
Woordvoerder Jilles Heringa van het ministerie van Financien benadrukt dat er nog geen duidelijkheid is over het lot van Icesave. Maar mocht Landsbanki failliet gaan, dan "willen we zeker stellen dat de IJslandse overheid voldoet aan de verplichtingen aan spaarders in Nederland", aldus Heringa.
IJsland garandeert spaartegoeden tot een hoogte van EUR20.887. Nederland verhoogde gisteren het deposito-garantiestelsel tot een maximum van EUR100.000. Volgens Heringa moeten Nederlandse spaarders voor de eerste EUR20.877 aankloppen bij de centrale bank van IJsland en kunnen ze vervolgens een beroep doen op het garantiestelsel van Nederland.
DNB zal Nederlandse spaarders te hulp staan bij het innen van hun spaartegoeden bij de centrale bank van IJsland, aldus de woordvoerder van het ministerie van Financien.
Daarom als je daar 100.000 hebt staan is het toch niet zo'n probleem dan heb je 80% met zekerheid, als je 20.000 hebt staan ben je de lul voor het volledige bedrag.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:24 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Hoezo geluk?
Als ik daar 22000 euro heb staan krijg ik maar 2000 euro van de nederlandse bank, de rest moet toch echt van de ijslandse bank komen.
Dat interview heb ik gezien, en die kerel probeerde op die manier zo zijn concurrenten onderuit te halen. Logisch. Feit blijft dat hij als Rabobank hier geen kritiek op mag hebben, omdat DNB beslist of een bank wordt toegelaten, niet de Rabo.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
Hoe het precies zat weet ik niet. Een tijd geleden toen al die buitenlandse banken met hoge rentes ineens verschenen was er een hoge pief van ik meen de Rabobank die zei dat ze makkelijk spaarders konden lokken met hoge rentes omdat zij niet zoals de andere Nederlandse banken garant moesten staan voor de centen via die regeling oid.
Ik zal er eens op googlen
en dit betekend dat het toch gegarandeerd wordtquote:
mee eens echter had ik en vele anderen er geen rekening mee gehouden dat de staat ijsland niet aan zijn verplichtingen zou kunnen voldoen, het is hier geen zuid amerikaquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:36 schreef R_B het volgende:
Toch ff terugkomend op alles.
Toen het allereerste icesave topic werd geopend.
Ging het al over het garantiestelsel.
Toen werd er nog lollig gedaan 'oh dan gaan we toch een fok meet' in ijsland houden.
Je wist van het risico af en toch heb je het genomen.
Ik heb bewust voor minder rente gekozen door een bank die onder het NL garantiestelsel zit te nemen.
Maar goed...
Jullie kunnen ook het ijslandse voetbalteam gijzelen. Die zijn hier as. zaterdag.
http://www.fd.nl/artikel/(...)oetreders-spaarmarktquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat interview heb ik gezien, en die kerel probeerde op die manier zo zijn concurrenten onderuit te halen. Logisch. Feit blijft dat hij als Rabobank hier geen kritiek op mag hebben, omdat DNB beslist of een bank wordt toegelaten, niet de Rabo.
Als je het interview gevonden hebt, let dan ook even op de volgende grap van die kerel: Hij roept dat ze hypotheken verstrekken vanaf 4,5%, en dat ze dus daarom geen 4,5% op hun spaarrekening kunnen geven, ze moeten er wel wat op verdienen. Klinkt logisch, maar is gelogen. De meeste hypotheken werden (ook toen al) boven dat tarief afgesloten, de meeste rekeningen zijn geen hoge rente-spaarrekeningen, en Rabo had zo'n 10 keer meer hypotheektegoeden verstrekt dan dat er spaarrekeningen stonden. Er kwam dus al minimaal 10x zo veel rente binnen daarop dan dat eruit zou gaan als ze de spaarrente naar 4,5% zouden verhogen.
Ergo: die kerel stond glashard te liegen.
Klinkt m.i. logisch. Als je bijna niks verdient als bank loop je toch gewoon veel meer risico. Ik denk dat een van de redenen is waarom de Rabobank gewoon meer geld achter de hand wil hebben. Uiteraard is het van de Raboman gewoon een poging om zn klanten hier te houden, maar het is wel uitgekomen...quote:Feitelijk zeggen ze in hun advertenties: U hoeft zich geen zorgen te maken, als we omvallen, betaalt de Rabo de schade'.
Inderdaad, hoe kon ik weten dat IJsland een banenrepubliek blijkt te zijn, dan denk je toch eerder aan Swaziland of Panama of een ander vaag landquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mee eens echter had ik en vele anderen er geen rekening mee gehouden dat de staat ijsland niet aan zijn verplichtingen zou kunnen voldoen, het is hier geen zuid amerika
mee eens als de staat ijsland niet in de problemen was had ik mij veel minder druk gemaakt, had ik dat een week terug geweten dan had ik het al terug geboektquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:54 schreef Fugie het volgende:
als alle nederlands hun 300 miljard gaan opnemen heeft de nederlandse staat het ook niet meer zo breed, dat risico is hier in mindere mate aanwezig maar net zo actueel.
Het extreme scenario is nog steeds dat ijsland failliet gaat en je naar je geld kan fluiten, nu is dat scenario een stuk dichterbij gekomen en dat maakt het eng. Of het zover komt geloof ik nog steeds niet, mocht het zover komen heb ik pech en ben ik al mijn spaargeld kwijt.
Dat is frusterend en dat moet je soms even uiten. Dat sommige mensen dat niet begrijpen dat ligt dat aan hun beperkte intelligentie en moeten hier ook vooral wegblijven.
en dit nogquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat interview heb ik gezien, en die kerel probeerde op die manier zo zijn concurrenten onderuit te halen. Logisch. Feit blijft dat hij als Rabobank hier geen kritiek op mag hebben, omdat DNB beslist of een bank wordt toegelaten, niet de Rabo.
Als je het interview gevonden hebt, let dan ook even op de volgende grap van die kerel: Hij roept dat ze hypotheken verstrekken vanaf 4,5%, en dat ze dus daarom geen 4,5% op hun spaarrekening kunnen geven, ze moeten er wel wat op verdienen. Klinkt logisch, maar is gelogen. De meeste hypotheken werden (ook toen al) boven dat tarief afgesloten, de meeste rekeningen zijn geen hoge rente-spaarrekeningen, en Rabo had zo'n 10 keer meer hypotheektegoeden verstrekt dan dat er spaarrekeningen stonden. Er kwam dus al minimaal 10x zo veel rente binnen daarop dan dat eruit zou gaan als ze de spaarrente naar 4,5% zouden verhogen.
Ergo: die kerel stond glashard te liegen.
Dus het lijkt erop alsof ze toch niet echt onder de DNB regeling vallen...quote:IJslandse Landsbanki toch niet zo safe?
door Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - De IJslandse bank Landsbanki biedt sinds afgelopen week een internetspaarrekening met 5% rente aan op http://www.icesave.nl. Bij de redactie kwamen de afgelopen dagen veel vragen binnen over de nieuwe spaarbank. Met name omdat de bank ontbreekt in diverse spaaroverzichten.
De reden is kraakhelder. De vorige week gelanceerde spaarrekening met 5% rente van Landsbanki valt niet onder de depositogarantieregeling van De Nederlandsche Bank, maar onder de minder voordelige IJslandse garantieregeling. Landsbanki functioneert niet met een volledige Nederlandse bankvergunning, maar als een bijkantoor van de IJslandse moederbank. Ook zijn de IJslanders niet van plan om zich in Nederland te vestigen.
Bij een faillissement van Landsbanki zult u dus voor de eerste 20.887 euro van uw spaartegoed naar IJsland moeten afreizen. Voor de garantie over de rest van het geld, tot ¤38.000, hebben de IJslanders naar eigen zeggen een akkoord gesloten met De Nederlandse Bank. Net als Nederlandse banken dragen de IJslanders bij aan het fonds dat in geval van een faillissement de consument schadeloos stelt.
Landsbanki, sinds 1886 actief in IJsland, biedt de Icesave-rekening al sinds 2006 aan in Groot-Britannië. Daar heeft de bank eveneens geen statutaire vestiging. De situatie rond de IJslandse bankensector is al geruime tijd zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland in zwaar weer gebracht, de inflatie giert de pan uit er was twijfel of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank te kunnen dragen. De nationale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken staan inmiddels ieder voor ¤500 miljoen garant.
Landsbanki is van plan naar meer Europese landen te gaan uitbreiden. Naast Landsbanki jaagt de andere grote IJslandse bank, Kaupthing, ook met hoge rentes op Europees spaargeld.
Landen uit de Europese Economische Ruimte (de EU en het restclubje Lichtenstein, Noorwegen en IJsland) mogen een spaarbank in andere lidstaten openen zonder tot de lokale garantieregeling toe te treden. In Nederland werkt alleen de Belgische Argentabank momenteel nog op deze manier, maar die bank heeft al laten weten binnenkort tot het Nederlandse stelsel toe te zullen treden, mede vanwege de pr-waarde die de spaarlijstjes met hoge rentes in onder andere de Telegraaf en de Geldgids van de Consumentenbond hebben.
Landsbanki zal dat met Icesave niet doen, allicht omdat het onderhouden van een statutaire vestiging in Nederland extra kosten met zich meebrengt die ten koste zou gaan van de hoge 5% rente. Nu hopen de IJslanders met simpelweg de hoogste rente, tegen iets minder garantie, alsnog de kieskeurige spaarder te verleiden.
Andere kleine buitenlandse banken als de Yapi Kredibank of de Amsterdam Trade Bank zijn overigens wel Nederlandse ondernemingen die een volledige Nederlandse vergunning bezitten. Wel zijn ze in handen van een Turks respectievelijk Russisch moederbedrijf.
Als je nou eerst dit topic leest en dan dit soort ongelovelijk domme reacties plaatst!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:03 schreef Repeat het volgende:
[..]
en dit nog
[..]
Dus het lijkt erop alsof ze toch niet echt onder de DNB regeling vallen...
Honderden dan wel duizenden reacties op een forum doorspitten is wat anders dan het nieuws volgen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:07 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Als je nou eerst dit topic leest en dan dit soort ongelovelijk domme reacties plaatst!
Dit is inmiddels al tot in den treure herhaalt in dit topic, waaronder een discussie tussen mij en DonJames waarin we 3 keer zeggen hoe het zit.
Had jij net niet iets over inlezen?
Dit is een discussie die plaats vond op het moment dat jij hier ook reacties neerzette.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:12 schreef Repeat het volgende:
[..]
Honderden dan wel duizenden reacties op een forum doorspitten is wat anders dan het nieuws volgen.
Da's een "grapje". Tikkie misplaatst voor mensen die (als ik) veel geld kwijt zijn.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:13 schreef Redux het volgende:
[..]
Wat vaag dat de titel in de URL niet overeen komt met het nieuwsbericht?
http://www.nu.nl/news/1779850/30/MoneyTalks:_Die_homo-escorts_kosten_zoveel_geld_dat_ik_niks_over_heb_om_te_sparen.htmlquote:
Ja ik heb het door. Kinderachtig.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:15 schreef JeOma het volgende:
[..]
Da's een "grapje". Tikkie misplaatst voor mensen die (als ik) veel geld kwijt zijn.
Die URL is bullshit, kun je invullen wat je wilt. Ook "Bos vergoedt alles.html".
Ik probeer de OP inderdaad zo volledig mogelijk te houden, aanvullingen zijn uiteraard altijd welkom.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:14 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Dit is een discussie die plaats vond op het moment dat jij hier ook reacties neerzette.
Overigens is de openingspost ook een mooie om te beginnen.
Onoes! Het NIB is ook omgevallen!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:15 schreef MoneyTalks het volgende:
Welkom op de website van het Nationaal Incasso Bureau. Door de enorme belangstelling naar aanleiding van de ICESAVE berichtgeving is de website momenteel overbelast, Wij verzoeken u het op een later tijdstip nog eens te proberen. Met excuses, Nationaal Incasso Bureau
http://www.nibincasso.nl/
Ik heb even gekeken en NIB valt niet onder het garantiestelsel!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Onoes! Het NIB is ook omgevallen!
het wordt steeds beterquote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:25 schreef MoneyTalks het volgende:
RTL-Z meld dat het zeer onzeker is dat de 120.000 spaarders hun geld terug krijgen.
Kun je ons op de hoogte houden?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:30 schreef Mex_ het volgende:
http://www.nos.nl/politiek24/
Gaat nu over IceSave
gemist... vertelquote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:30 schreef Mex_ het volgende:
Gaat nu over IceSave
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik zie nog maar 1 uitweg
[ afbeelding ]
Toch knap, het hele kantoor is leeg en toch komt men met updates...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:40 schreef James52 het volgende:
Nu is het dus officeel, geld vanaf maandagmiddag is terug bij icesave of nooit weggeweest, en voor het geld moet men gaan vechten http://icesave.nl/
Daarvoor hoef je toch niet op kantoor te zitten. Dit doet iemand vanaf een tropisch eiland.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:47 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Toch knap, het hele kantoor is leeg en toch komt men met updates...
ja heuj jij zei.. gaat NU over IceSave...... tjong..... foute info verstrekken... je lijkt Ijsland welquote:
Kan... en anders kun je je dit week-end nog uitleven op de voetbalploeg van IJsland.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:49 schreef MoneyTalks het volgende:
Ziet iemand iets in het idee om met een fok!knokploeg de computers op het Icesave Nederland kantoor in beslag te nemen?
is al gebeurd door DNB gisterenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:49 schreef MoneyTalks het volgende:
Ziet iemand iets in het idee om met een fok!knokploeg de computers op het Icesave Nederland kantoor in beslag te nemen?
goed idee, zodat ze geen overzicht van hun rekening houders meer hebben!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:49 schreef MoneyTalks het volgende:
Die worden gegijzeld in ruil voor alle spaartegoeden van Nederlandersquote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:51 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Kan... en anders kun je je dit week-end nog uitleven op de voetbalploeg van IJsland.
Ze zitten op de 11e verdieping, en je komt er niet zomaar naar binnen..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:49 schreef MoneyTalks het volgende:
als je zelf de wetgever bent, kan alles denk ikquote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
Kan de IJslandse overheid nu nog de boel failliet laten verklaren zonder zelf aansprakelijk te worden gesteld (en zichzelf failliet te verklaren)? Niet toch, ze zijn immers genationaliseerd.
donequote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:51 schreef MrFl0ppY het volgende:
Even de OP updaten aub.
[ afbeelding ]
Je zou een touw en een krukje kunnen zoeken. Ik heb er nog meer staan en ik denk dat we op dit moment niks kunnen doen. Alleen hopen dat het goed komt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:59 schreef SCH het volgende:
Ik heb er 10.000 staan. Moet ik iets doen nu of gewoon even afwachten?
Ik knoop me echt niet op nu Heerenveen met 5-2 van Ajax heeft gewonnen. Het is maar geld hoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je zou een touw en een krukje kunnen zoeken. Ik heb er nog meer staan en ik denk dat we op dit moment niks kunnen doen. Alleen hopen dat het goed komt.
Tenzij ze besluiten niet uit te keren omdat ze anders failliet gaanquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef cinnamongirl het volgende:
Ok, kan ik dus stellen dat als Landsbanki niet failliet gaat, ik dus mijn geld terugkrijg?
ING heeft dus Britse spaartegoeden opgekocht, vreemd genoeg wordt er niets gezegd over de Nederlandse spaartegoeden. Het kan dus zo dat de spaartegoeden op worden gekocht door een andere bank. Van de Ijslandse garantie hoef je niet veel te verwachten.quote:De Britse minister van Financiën Alistair Darling zei eerder op de dag dat IJsland weigert garanties te geven over spaargelden. "De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus Darling.
Maar daarmee zetten ze het garantiestelsel zomaar aan de kant, terwijl ze wel solvabel zijn (met geleend geld, that is).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:06 schreef Brupje het volgende:
[..]
Tenzij ze besluiten niet uit te keren omdat ze anders failliet gaan
Nou, dat weet ik nog zo net niet. Ik lees wel dat DNB wil helpen met het terughalen van geld uit IJsland, maar dat is niet hetzelfde als garant staan voor het hele bedrag.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:05 schreef nelisb het volgende:
Ja volgens mij kan je daar wel van vanuit gaan als ik alle berichtgeving van dnb etc mag geloven.
Alleen hoelang is onbekend.
RTL heeft die vraag al voorgelegd aan de Nederlandse ING. Dus even afwachten maar..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
van nu.nl:
http://www.nu.nl/news/177(...)Jslandse_banken.html
[..]
ING heeft dus Britse spaartegoeden opgekocht, vreemd genoeg wordt er niets gezegd over de Nederlandse spaartegoeden. Het kan dus zo dat de spaartegoeden op worden gekocht door een andere bank. Van de Ijslandse garantie hoef je niet veel te verwachten.
Ik hoop echt dat de Nederlandse ING (eventueel met behulp van de Nederlandse staat, en de DNB in de vorm van garanties) dit doet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:11 schreef DJKoster het volgende:
[..]
RTL heeft die vraag al voorgelegd aan de Nederlandse ING. Dus even afwachten maar..
Als de bank niet failliet is (of in surseance), dan kunnen ze aan hun betalingsverplichtingen voldoen en krijg je je geld terug. Als de bank wél failliet is, dan hoor je je geld via het IJslandse garantiestelsel te krijgen. Als dát niet blijkt te gebeuren (eventueel met hulp van banken/landen die partner zijn bij de IJslandse garantieregeling) , dan zijn de problemen (voor IJsland) écht groot.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef cinnamongirl het volgende:
Ok, kan ik dus stellen dat als Landsbanki niet failliet gaat, ik dus mijn geld terugkrijg?
Tenzij ik ergens een betere rente krijgquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:12 schreef cinnamongirl het volgende:
Nou ABN, doe maar kopen. Dan blijf ik de rest van mijn leven klant
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:16 schreef FrankP het volgende:
[..]
Tenzij ik ergens een betere rente krijg
iddquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:24 schreef hplaserjet het volgende:
We zullen zien of het IJslandse garantiestelsel werkt, officieel moet je een brief naar de IJslandse Centrale Bank sturen, dat zou genoeg zijn om je geld terug te krijgen, maar dat klinkt helaas te makkelijk om waar te zijn
Zo werkt het ook wel maar ZE HEBBEN HET GELD NIET. We're doomedquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:24 schreef hplaserjet het volgende:
We zullen zien of het IJslandse garantiestelsel werkt, officieel moet je een brief naar de IJslandse Centrale Bank sturen, dat zou genoeg zijn om je geld terug te krijgen, maar dat klinkt helaas te makkelijk om waar te zijn
Ik denk juist dat de meeste (Nederlandse) spaarders onder de 20.000 zitten. Dus zo geruststellend vind ik dat niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Geruststellend is wel dat het je nooit meer kan kosten dan pakweg 20.000 euro, aangezien het Nederlandse garantiestelsel verruimd is, alles daarboven krijg je tot een ton terug van de NL overheid. In het slechtste geval ben je dus allen de eerste 20.000 euro kwijt als Ijsland weigert de garantieregeling uit te voeren. Wellicht zouden andere overheden Ijsland kunnen dwingen door economische sancties op te leggen aan Ijsland.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
aangezien het Nederlandse garantiestelsel verruimd is, alles daarboven krijg je tot een ton terug van de NL overheid. In het slechtste geval ben je dus allen de eerste 20.000 euro kwijt als Ijsland weigert de garantieregeling uit te voeren. (maar dat zal voor de meesten al erg genoeg zijn!) Wellicht zouden andere overheden Ijsland kunnen dwingen door sancties op te leggen aan Ijsland. Ik denk dat men de druk op Ijsland wel flink zal opvoeren de regeling na te komen.
In het ergste geval moet je het bedrag tot 50k uit ijsland halen, in plaats van 20.887 als ik die DNB-zegsman goed begrijp.quote:* Daarnaast heeft DNB afspraken gemaakt met de IJslandse bank Landsbanki (de moedermaatschappij van Icesave) en de Belgische Argenta bank. Voor spaartegoeden bij deze twee banken is de eerste 20.887 euro gegarandeerd door hun eigen overheid en bedragen daarboven tot 100.000 euro door DNB. „Waarbij wij er vanuit gaan dat IJsland dat bedrag van 20.887 euro ook verhoogt tot het Europese minimum van 50.000 euro, zoals gisteren door de Europese ministers van Financiën is afgesproken. Wij zijn daarover in overleg met de IJslanders, maar die zijn erg druk vanwege de grote problemen”, aldus de DNB-zegsman.
120.000 Nederlandse klanten bij IceSavequote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
aangezien het Nederlandse garantiestelsel verruimd is, alles daarboven krijg je tot een ton terug van de NL overheid. In het slechtste geval ben je dus allen de eerste 20.000 euro kwijt als Ijsland weigert de garantieregeling uit te voeren. (maar dat zal voor de meesten al erg genoeg zijn!) Wellicht zouden andere overheden Ijsland kunnen dwingen door sancties op te leggen aan Ijsland. Ik denk dat men de druk op Ijsland wel flink zal opvoeren de regeling na te komen.
Heel geruststellend inderdaadquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Eigenlijk is dat gek, want dat geld dat door ons naar Icesave is getransfereerd is gewoon cold hard bestaande cash.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zo werkt het ook wel maar ZE HEBBEN HET GELD NIET. We're doomed
Ik heb mijn post veranderd, was niet een erg slim gekozen zin. Het spijt me als ik iemand voor het hoofd gestoten heb hierdoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:30 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Heel geruststellend inderdaadVoor die 20k moeten de meeste hier wel een paar maandjes werken
Top idee voor 10k heb je 800 vierkantemeter.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Een suggestie die ik hoorde dat Ijsland spaarders "in natura" gaat uitbetalen door stukken grond ter waarde van het spaartegoed op Ijsland te verkavelen aan spaarders.
whoeiiii een stukje ijsland ter waarde van 9 euro......quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Een suggestie die ik hoorde dat Ijsland spaarders "in natura" gaat uitbetalen door stukken grond ter waarde van het spaartegoed op Ijsland te verkavelen aan spaarders.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:45 schreef nelisb het volgende:
- Een woordvoerder van Icesave heeft zojuist tegenover De Telegraaf bevestigd dat de betaalopdrachten die mensen maandag nog hebben gegeven aan de internetbank, niet zijn uitgevoerd. Ondanks een bevestiging die mensen ontvingen.
Foto: ANP Foto: Reuters Ads door Google
Easy-Echtscheiding
Specialisten dus Kwaliteit; geen Advocaten, dus Goedkoper.
www.Easy-Echtscheiding.nl
Personal coaching
Uw probleem onder ogen zien is de eerste fase van de oplossing
www.lakerveld.org/ad-lakerveld
condoleanceregister
Een online condoleanceregister is snel klaar, en gratis, met write2me
www.write2me.nl
Veel mensen probeerden maandag hun geld weg te halen bij de bank, toen bekend werd dat Icesave in grote problemen verkeerde. Dat leek te lukken, want veel klanten ontvingen netjes een bevestiging dat de opdracht tot overboeking was geslaagd. Nu blijkt dat het geld echter niet is afgeschreven en dus ook niet is overgemaakt aan de rekeninghouders.
Reden is dat betaalopdrachten slechts één keer in de 24 uur worden uitgevoerd. Deze betreffende betaalopdrachten stonden voor dinsdagochtend gepland, maar zijn dus niet meer uitgevoerd.
DNB heeft inmiddels een kopie van de hele administratie van IceSave in handen, stelt een woordvoerder van de IJslandse internetbank.
Er staat in totaal nog 1,7 miljard euro bij bank uit van 120.000 Nederlanders.
http://www.telegraaf.nl/o(...)IJsland__.html?p=2,1
ik nietquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:47 schreef hplaserjet het volgende:
De Britse overheid gaat alle Britse Icesaveklanten compenseren en gaat het geld later in IJsland terugvorderen. Ik zie dat de Nederlandse overheid niet doen. Als ze dat wel doen stem ik voor eeuwig op Wouter Bos![]()
Oeioeioei... dat wordt voor veel mensen dus nog een zware dobber om de claim in IJsland in te dienen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:31 schreef Omkron het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)icesave_failliet.xml
Failliet dus.
136.000 km² zou dan nederlands wordenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat wordt dan 400 m² voor mij
nog paar jaar co2 uitstoot en je hebt een leuk vakantiestekkiequote:
quote:Spaarders Icesave kunnen niet bij hun geld
Vandaag ging de website van de IJslandse internetspaarbank Icesave uit de lucht. Spaarders kunnen niet meer bij hun geld. Icesave heeft in Nederland meer dan 120.000 spaarders. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangegeven de belangen van de spaarders te behartigen die hun geld claimen bij de IJslandse overheid.
Heeft u uw spaargeld gestort bij Icesave en kunt u er niet meer aankomen? Bel dan met NOVA: 035-6773121.
Klopt, maar 100.000 km².quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:54 schreef James52 het volgende:
[..]
136.000 km² zou dan nederlands worden
zoveel heeft ijsland niet of zit ik nu fout te rekenen
9 * 60.5quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:57 schreef DJKoster het volgende:
Oppervlakte: 103.000 km²
1.7 miljard euro tegoed
103 miljard / 1.7 miljard = 60,5 m2 per euro
Dat is maar 136 km2quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:54 schreef James52 het volgende:
[..]
136.000 km² zou dan nederlands worden
zoveel heeft ijsland niet of zit ik nu fout te rekenen
1700.000.000 euro schuld
170.000 x 800m² = 136.000.000 m²
does![]()
Idd jaquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:01 schreef Omkron het volgende:
Amateurs bij de DNB zeg..
http://www.dnb.nl/
klopt iddquote:
Cool. Ik wil best een huisje bouwen op IJslandquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Mwoah als wij collectief een paar leuke stroken uitkiezen kun je heel wat geld verdienen door tol te heffen denk ik zoquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:05 schreef James52 het volgende:
[..]
klopt idd
basisschool wiskunde is al weg intusse![]()
dus ijsland zou er nog aardig mee wegkomen dan
Gaan we drank verkopen aan de IJslanders. In onze eigen NL enclavequote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:08 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Mwoah als wij collectief een paar leuke stroken uitkiezen kun je heel wat geld verdienen door tol te heffen denk ik zo
Ik hoor nietsquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:08 schreef MoneyTalks het volgende:
NU Icesave wouter bos
Alleen over garantiestelsel?quote:
Ik hoor gewoon geen geluid bedoel ik. Misschien ligt het aan mijn laptop, maar ik hoor geen geluid en zo goed in liplezen ben ik nu ook weer niet...quote:
Weinig nieuws: IJsland moet de eerste 20k dekken, DNB 20k-100kquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:14 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Ik hoor gewoon geen geluid bedoel ik. Misschien ligt het aan mijn laptop, maar ik hoor geen geluid en zo goed in liplezen ben ik nu ook weer niet...
Zou Bos nou voor de 2e keer in 1 week keihard staan te liegenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:13 schreef yozd het volgende:
"In de loop van de middag komt het Nederlandse ministerie van Financiën met een speciale mededeling over Icesave. Waarschijnlijk zal de Nederlandse staat zich garant stellen voor al het ingelegde Icesave-spaargeld. Deze stap hebben de Britse autoriteiten inmiddels al genomen."
http://www.fembusiness.nl(...)arders-in-de-kou.htm
Wij vinden het kut, maar hij hoeft ons helemaal niet te helpen. We wisten wat de risico's waren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:27 schreef James52 het volgende:
wat een lul die bos, hij wil ons niet helpen omdat het niet slecht genoeg gaat in nederland.
gaat niet om willen of niet willen. Gaat om het princiepe dat DNB nooit garant heeft gestaan en Bos nu ook niet zomaar nederlandse banken op kan laten draaien voor deze bedragenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:27 schreef James52 het volgende:
wat een lul die bos, hij wil ons niet helpen omdat het niet slecht genoeg gaat in nederland.
Ze geven een vergunning af voor de situatie die op dat moment geldt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:32 schreef hupsakee het volgende:
DNB heeft een vergunning afgegeven. Betekent dat niet dat ze van tevoren moeten controleren hoe een depositogarantie in elkaar zit? En of de IJsland wel kon betalen? Zo kunnen we iedereen wel vergunningen gaan geven.
DNB heeft de complete administratie van icesave gepakt gisteren dus lijkt me overbodige luxe.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:34 schreef hplaserjet het volgende:
gelukkig heb ik gisteren nog een paar printjes van mijn Icesaverekening gemaakt, kan ik in ieder geval bewijzen dat ik daar geld had staan
DNB heeft gefaald in het toezicht houden. Zij hebben de taak de spaarders te beschermen. Het is tenslotte geen achtergestelde deposito oid..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:35 schreef Wexy het volgende:
[..]
Ze geven een vergunning af voor de situatie die op dat moment geldt.
Net als dat er een vergunning is voor bv de Rabo.
Echter als ineens alle klanten (leden) hun geld weg halen bij de rabo dan staat de rabo ook in zijn hempie en kan die ook geen kant meer op.
En zelfs vadertje staat en meneertjes Bos en Balkenende kunnen dan weinig anders doen dan zeggen dat de rabo echt failliet is.
Jammer voor die 3 leden die dan op dat moment er nog wel 3 ton hebben p.p.
Voor je gevoel kan het heel waardevol zijn als je het op papier hebt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:36 schreef James52 het volgende:
[..]
DNB heeft de complete administratie van icesave gepakt gisteren dus lijkt me overbodige luxe.
Dat de britse banken nu op moeten draaien voor het vallen van een bank die niet gedekt was door de engelse garantie... noem jij dat gerechtigheid?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:37 schreef hupsakee het volgende:
[..]
DNB heeft gefaald in het toezicht houden. Zij hebben de taak de spaarders te beschermen. Het is tenslotte geen achtergestelde deposito oid..
Dan de britse minister van economische zaken. Die komt tenminste op voor zijn landgenoten.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:33 schreef hplaserjet het volgende:
van een andere website:
Antwoord
Geschreven door: Ingrid, 08-10-2008 16:27
Ik heb een uurtje geleden gebeld met DNB omdat ik op de site niet wijzer werd over mijn rekening bij Icesave en de medewerker zei dat er een formulier op de site van DNB komt te staan die we kunnen downloaden en invullen met onze gegevens PAS ALS idd LANDSBANKI definitief failliet is. Tot die tijd is het helaas afwachten want iedereeen is nog steeds in bespreking... De DSB hoopt vanavond uitsluitsel te kunen geven [insert]of en[/insert] wanneer we weer wat GELD in onze handen kunnen hebben en hoeveel. Succes!
DNB heeft helemaal geen vergunning afgegeven, anders zouden ze namelijk wél onder het DGS hebben gevallen. Landsbanki mocht hier zaken doen omdat het hoofdkantoor in de EER zit, en ze hier een bijkantoor hadden.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:35 schreef Wexy het volgende:
[..]
Ze geven een vergunning af voor de situatie die op dat moment geldt.
Net als dat er een vergunning is voor bv de Rabo.
Echter als ineens alle klanten (leden) hun geld weg halen bij de rabo dan staat de rabo ook in zijn hempie en kan die ook geen kant meer op.
En zelfs vadertje staat en meneertjes Bos en Balkenende kunnen dan weinig anders doen dan zeggen dat de rabo echt failliet is.
Jammer voor die 3 leden die dan op dat moment er nog wel 3 ton hebben p.p.
hoho ze draaien er niet voor op, het word voorgeschotenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:39 schreef Wexy het volgende:
[..]
Dat de britse banken nu op moeten draaien voor het vallen van een bank die niet gedekt was door de engelse garantie... noem jij dat gerechtigheid?
Join the clubquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:41 schreef MrBadGuy het volgende:
Mooi kut, ik heb het eergister avond teruggestort, maar is dus niet verwerkt![]()
Afwachten wat er gaat gebeuren...
Op 1 oktober is de rente uitgekeerd, dus het gaat om slechts 7 dagen rente. Die paar euro mogen ze van mij houden om IJsland weer op te bouwen, maar de rest wil ik graag zo snel mogelijk terug.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:47 schreef dyna18 het volgende:
Is de garantie alleen op het spaartegoed, of ook op de opgebouwde (maar nog niet uitgekeerde) rente?
Hou er rekening mee dat het best nog maanden kan duren.....quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Op 1 oktober is de rente uitgekeerd, dus het gaat om slechts 7 dagen rente. Die paar euro mogen ze van mij houden om IJsland weer op te bouwen, maar de rest wil ik graag zo snel mogelijk terug.
De renteopbouw kun je dan zelfs ook nog uitrekenen. Maar idd, DNB heeft de administratie, dus daar zit ik niet over in.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:47 schreef Ill-Skillz het volgende:
Als je je afschriften van de Postbank (of alle andere banken waarvan je afboekte) hebt heb je sowieso bewijs. Je hebt dan alleen geen bewijs van je renteopbouw. Maar DNB heeft inderdaad de administratie in handen van IceSave, daar zal het allemaal instaan...
Dit is een uitzonderlijke gebeurtenis. De spaarder zou voor 20000 gedekt zijn door het depositogarantiestelsel van IJsland. Dit is een onderdeel van een internationaal verdrag. DNB had het beter moeten checken. IJsland breekt een afspraak/contract. Om het nu op de spaarder te gooien vind ik onzin, want dan komt IJsland er wel heel gemakkelijk vanaf. Dan stelt geen enkel depositogarantiestelsel nog wat voor, ook dat van Nederland niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:39 schreef Wexy het volgende:
[..]
Dat de britse banken nu op moeten draaien voor het vallen van een bank die niet gedekt was door de engelse garantie... noem jij dat gerechtigheid?
En jij denkt dat Ijsland die snel terug kan betalen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:40 schreef James52 het volgende:
[..]
hoho ze draaien er niet voor op, het word voorgeschoten
Tja, daar heb je wel een punt... maar dan nog is dat nog niet het meeste waar ik over in zit, als ze binnen drie maanden mijn hele tegoed overmaken dan ben ik al lang blijquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:51 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat het best nog maanden kan duren.....
Zelfs dat kan mij geen ruk schelen, ben al lang blij als ik mijn inleg uberhaupt terug krijg.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:51 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat het best nog maanden kan duren.....
Tuurlijk moeten ze er ook niet makkelijkaf komen. De vordering van alle rekeninghouders moet gewoon open blijven en laat Ijsland maar netjes bloeden.... Of eigenlijk beter.. alle topmannen bij Landsbankiquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:52 schreef hupsakee het volgende:
[..]
Dit is een uitzonderlijke gebeurtenis. De spaarder zou voor 20000 gedekt zijn door het depositogarantiestelsel van IJsland. Dit is een onderdeel van een internationaal verdrag. DNB had het beter moeten checken. IJsland breekt een afspraak/contract. Om het nu op de spaarder te gooien vind ik onzin, want dan komt IJsland er wel heel gemakkelijk vanaf. Dan stelt geen enkel depositogarantiestelsel nog wat voor, ook dat van Nederland niet.
De spaarder komt zijn verplichtingen wel na, maar IJsland niet en DNB heeft hen de vergunning verstrekt.
En aangezien IJsland volledig afhankelijk is van het buitenland moet het toch redelijk eenvoudig zijn om de duimschroeven aan te draaien.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Indoen de Ijslandse overheid verzaakt kan er beslag worden gelegd op tegoeden van de Ijslandse overheid via een incassoprocedure lijkt mij.
Instanties kunnen daar een stuk beter mee omgaan dan 120.000 burgersquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:52 schreef Wexy het volgende:
[..]
En jij denkt dat Ijsland die snel terug kan betalen?
Dat Engelse banken snel die lening terug zien op hun saldo?
Ik niet.
Een paar hectare IJsland lijkt me ook wel leukquote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Indoen de Ijslandse overheid verzaakt kan er beslag worden gelegd op tegoeden van de Ijslandse overheid via een incassoprocedure lijkt mij.
Niemand zal er minder om slapen dat hun bank nog meer schuld heeft omdat er 1700 miljoen in Ijsland moest worden gestoken?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:58 schreef James52 het volgende:
[..]
Instanties kunnen daar een stuk beter mee omgaan dan 120.000 burgers
Niemand zal er slecht om slapen dat DNB nog 1700 miljoen krijgt van ijsland, voor de burgers waaronder ik, is dat een ander verhaal.
Is dat zo?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:02 schreef Sloggi het volgende:
Je op dit moment nog druk moment kunnen maken om de vraag of je de rente wel uitbetaald krijgt is op zijn minst... apart.
25% rente over een half jaar?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:04 schreef Wexy het volgende:
[..]
Is dat zo?
Het is dat IcaSave per kwartaal uitbetaalde, anders had er bij iemand die 20.000 er op had staan wel al een rente geweest van (reken met 6 maanden) 5.000 euro
Die 5,25% is op jaarbasis niet per kwartaalquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:04 schreef Wexy het volgende:
[..]
Is dat zo?
Het is dat IcaSave per kwartaal uitbetaalde, anders had er bij iemand die 20.000 er op had staan wel al een rente geweest van (reken met 6 maanden) 5.000 euro
Nemen het meteen op... ze zullen het denk ik op een andere spaarrekening zetten. Ik iig wel: moneYou, wel hoge rente, maar wel met ABN-veiligheid. Maar dan moet ik eerst wel mijn geld hebben, ik ben nu armquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:04 schreef Sloggi het volgende:
Het is een lastige afweging voor Nederland / DNB. Als je niet betaalt loop je het risico dat spaarders helemaal geen vertrouwen meer hebben in banken en alles in Nederland ook in elkaar klapt, als je wel betaalt is dat nogal duur. Al die spaarders nemen het geld natuurlijk meteen op en zo komen Nederlandse banken weer in de problemen...
Was een beetje grof met rekenenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die 5,25% is op jaarbasis niet per kwartaal
Als het Bos lukt, dan overweeg ik zelfs op hem te stemmen de volgende keer, en dat zegt watquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:22 schreef avonne het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_over_Icesave__.html
wo 08 okt 2008, 17:02 Nederland zet druk op IJsland over Icesave
DEN HAAG (AFN) - Nederland stelt alles in het werk om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse klanten van de spaarbank Icesave. Dat zei minister Wouter Bos (Financiën) woensdag in een debat over de kredietcrisis.
“Wij zijn er nog niet in geslaagd zekerheid te krijgen dat IJsland zijn verantwoordelijkheid neemt. Maar wij leggen druk via juridische en dipomatieke weg en via onze toezichthouders. We zullen dat ook blijven doen”, stelde de bewindsman.
Hij noemde overname van de Nederlandse spaartegoeden bij Icesave door een andere bank een serieuze optie. Bankverzekeraar ING heeft in Groot-Brittannië de spaargelden van twee geplaagde IJslandse gekocht. Minister Bos onderzoekt of dat ook voor Nederland een oplossing is.
Wachten of iemand de spaarrekeningen opkoopt (ING?) zo niet, tot er een formulier op de website van DNB komt om een beroep te doen op het garantie stelsel.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:27 schreef ZoneKill het volgende:
En nu?
"... Wel wil de bond dat de rijksoverheid de klanten van Icesave informeert over hun mogelijkheden het spaargeld terug te krijgen."
Wachten op reactie van DNB? Of wat moeten wij als not icesave anymore spaarders doen?
Van de Website van DNB:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:27 schreef ZoneKill het volgende:
En nu?
"... Wel wil de bond dat de rijksoverheid de klanten van Icesave informeert over hun mogelijkheden het spaargeld terug te krijgen."
Wachten op reactie van DNB? Of wat moeten wij als not icesave anymore spaarders doen?
De website en het nieuws dus in de gaten houden. Als er meer bekend wordt, dan zal het ook wel op het journaal komen.quote:Ik heb een rekening bij Icesave. Wat moet ik doen als Icesave failliet gaat?
In dat geval zijn op de rekeningtegoeden bij Icesave de IJslandse en de Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe de afwikkeling zal worden vormgegeven. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland. Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB.
Naast een beroep op het depositogarantiestelsel kan een rekeninghouder gewoonlijk ook een vordering indienen in het faillissement van de bank. Een eventuele uitkering uit het depositogarantiestel wordt hierop uiteraard in mindering gebracht.
Is het ook.. Verder gaan alleen de grote banken in Nederland gaan geholpen worden.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:27 schreef James52 het volgende:
Ik heb helemaal geen risico genomen. Ik heb gewoon mijn spaargeld bij een bank ondergebracht omdat ik van alle kanten te horen kreeg dat ik bij de Postbank enorm genaaid werd - ik heb er verder helemaal niks mee en ik vind het onzin om mij onder te brengen in de categorie mensen die bewust veel risico heeft genomen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:33 schreef joriszss het volgende:
Toch apart dat hier een paar mensen lopen te zeiken dat de DNB beter toezicht had moeten houden, en dat voor de spaarders opgekomen moet worden.....
Maar als ik heel eerlijk ben, dan zou ik het niet fair vinden van de DNB om volledig garant te staan voor de tegoeden bij IceSave (iets wat wel hier gesuggereerd wordt).
Spaarders kiezen er ZELF voor om hun geld onder te brengen bij een buitenlandse bank, omwille van 1,65% meer (t.o.v. de rente geboden door de rabobank). Heel simpel --> meer rendement = hoger risico.
Als de staat deze klap gaat opvangen (met MIJN belastinggeld), dan ben IK degene die de dupe is. Ik heb er nooit voor gekozen om dit risico met mijn spaargeld te nemen, ik heb dus ook niet het voordeel van het hoge rendement, maar in het geval van een fail van IceSave mag ik toch opdraaien voor de kosten...... beetje apart.
Dit is hopelijk wel een goede (maar ook dure) les geweest voor een hele hoop spaarders. Ik heb zelf ook getwijfeld om mijn geld te storten bij IceSave, maar na wat onderzoek vallen dan de volgende dingen op:
1. Waarom biedt IceSave een rente van 5.25%??? Antwoord: op de interbancaire markt kunnen ze geen geld meer aantrekken, was dit wel gelukt, dan had de rente niet zo hoog geweest.
2. Het garantiefonds van Iceland is maar zeer beperkt gevuld, ik meen dat er iets van 80 miljoen Euro in zat, terwijl alleen al IceSave voor meerdere MILJARDEN aan Engelse Ponden hadden geleend in Engeland (oftewel, ze kunnen niet eens die spaarders tegemoet komen, laat staan ALLE spaarders).
En dan besluit een weldenkend mens, ik blijf lekker in Nederland.
ps. Een staat die ook nog eens voor 100% zijn spaarders indekt zorgt er alleen maar voor dat de banken die overblijven in de toekomst nog steeds risicovol gedrag blijven vertonen, ze hebben wel de upside gains maar niet de downward losses. (gratis optie dus).
Ze krijgen dan ook de delen waar het geld in is gestoken.. De achterliggende waarde.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:41 schreef MouseOver het volgende:
Waarom zou een bank eigenlijk spaartegoeden (= schulden) kopen van een bank die failliet is? Die dingen vertegenwoordigen toch juist een negatieve waarde?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |