Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:01 schreef ItaloDancer het volgende:
Er blijft in Fortis Holding het volgende over: Fortis Insurance International, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse activiteiten, de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium en de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België.
Yep, dat lijkt mij het meest logische, of die verzekeringsmaatschappij wordt ook nog verkocht.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
Ik snap je vraag wel. Dat serieuze antwoord wat je wilt hebben is al gegeven hierboven. Verder is het op dit moment speculeren.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:10 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.
En een antwoord als "duimen voor het beste" vind ik geen antwoord. Ik stel een concrete vraag, die met feiten te beantwoorden is door mensen die hier wat meer kennis over hebben als ik.
Ik stel geen emo vraag.
Het belangrijkste verschil is dat overheden in principe alles mogen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?
Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
Zo is Sjoerd Kooistra rijk geworden met zijn kroegen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?
Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
Ik vraag me alleen af hoe dit in de praktijk zal gaan..quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Ik hoorde op de VTM dat Fortis (het Vlaamse restant) 870 MILJARD schuld had uitstaan. DIe 16 miljard van Bos verdampen in een halve dag. En dan? Er een BV van maken en de eigenaren (aandeelhouders) verantwoordelijk maken? Dan krijg je voor ieder aandeel fortis een schuld van 2800 euro in de schoenen!quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:25 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!
De "Plof BV" is tegenwoordig erg moeilijk gemaakt door allerlei wetten en regels, benieuwd hoe dit gaat in deze situatie dan... Alleen het verschil is nu wel dat er veel geld aanwezig in de Fortis Holding en de slechte onderdelen eruit zijn...
Hmm..quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:31 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Hmm..
Maar al dat geld dat verdiend is met deze verkopen?
Wat gaat daar dan mee gebeuren?
Ja, maar wat er aan bezittingen in zitten, die 16.8 miljard van Nederland en de rest wat de Fransen en Belgen inbrengen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
Hoezo? Houdt die holding geen waarde dan?quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:33 schreef LXIV het volgende:
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.
whehe, ik vind jou wel grappig!quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:42 schreef kevin85 het volgende:
Nouwjah..
Het was geen kapitaal maar toch wel ff kut..
Wat is nu het verstandigste om te doen?
De hele handel verkopen morgen bij het openen van de beurs?
Het feit dat de Bijenkorf praktisch naast de beurs zit, wil niet zeggen dat de marketing strategie hetzelfde isquote:Op maandag 6 oktober 2008 00:52 schreef kevin85 het volgende:
Dat is wel heel makkelijk gesteld maar het komt er in feite wel op neer
Ik wist gerust dat het een risico zou zijn maar als er diverse kenners zeggen dat het de dol dwaze dagen op de beurs waren ruik je natuurlijk wel je kans..
En ja..
Dit scenario had ik niet verwacht nee..
Ik moet er nu toch maar het beste van maken
Er zijn immers ook mensen die aandelen hebben gekocht een jaar geleden voor 25 euro per stuk..
Die worden nu even mooi in hun hemd gezet..
Er zit voor meer dan 20 miljard aan cash geld in die holding.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:58 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Het feit dat de Bijenkorf praktisch naast de beurs zit, wil niet zeggen dat de marketing strategie hetzelfde is![]()
Maar succes!
Zou alleen niet wachten tot het aandeel 2 euro noteert en dan nog steeds denken van "het komt wel goed schatje"
Ik ga even een krappe 8 uur slapen en dan merken we het vanzelf welquote:Op maandag 6 oktober 2008 01:08 schreef rja het volgende:
[..]
Er zit voor meer dan 20 miljard aan cash geld in die holding.
En de koers vrijdag was 12 miljard euro.
Ik weet zo niet wat de koers doet morgen.
Die zal eerst inzakken door paniekverkopen van mensen die niet kunnen rekenen.quote:
Hangt af hoeveel geld je hebt in fortis en voor hoeveel je het gekocht hebt.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:15 schreef kevin85 het volgende:
Wat is jullie advies voor mij?
Verkopen of toch even wachten?
Of is het echt koffiedik kijken wat de koers gaat doen?
En voor hoeveel miljoen aan rotte kredieten? hier lees ik:quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:08 schreef rja het volgende:
[..]
Er zit voor meer dan 20 miljard aan cash geld in die holding.
En de koers vrijdag was 12 miljard euro.
Ik weet zo niet wat de koers doet morgen.
Dus, euhm, iets van 7 miljard aan probleemkredieten. 20-7 = 13quote:Probleemkredieten
De waarde van het aandeel Fortis wordt mede bepaald door de probleemkredieten die er zijn. Deze worden in een apart vehikel geplaatst, waarin Fortis 66% krijgt. Het zou gaan om kredieten ter hoogte van 10,4 miljard euro. De overheid krijgt 24% van het vehikel in handen en BNP Paribas 10%.
Ligt er aan, voor hoeveel geld de aandelen in Fortis Belgie verkocht zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:29 schreef DJKoster het volgende:
[..]
En voor hoeveel miljoen aan rotte kredieten? hier lees ik:
[..]
Dus, euhm, iets van 7 miljard aan probleemkredieten. 20-7 = 13
* DJKoster snapt het allemaal niet meer
In de vrije val die de AEX gaat maken vandaag en dan morgen weer wat herstel door de slimme handelaren.quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:28 schreef ItaloDancer het volgende:
Het wordt iig niet gewaardeerd, de FTI op de AEX-index staat 6 punten lager dan de AEX zelf, daarmee implicerend dat Fortis, wanneer de handel wordt vrijgegeven, in een vrije val zal belanden...
Daar zal BNP blij mee zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:40 schreef misteriks het volgende:
ik weet dat Fortis Belgie tig aantal hyperexclusieve panden in handen heeft, op de beste locaties.
Dat dus.quote:
Het was niet het doel van de overheden de belangen van de aandeelhouders veilg te stellen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:04 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dat dus.
Ik vraag me dus echt af of dit wel mag zonder aandeelhoudersvergadering. Ik ben dus nu gewoon eigenaar van een lege holding, met weliswaar een leuk zakcentje, maar lang niet genoeg om mijn aandelen te compenseren. Echt fucking zwendel van de overheid...
Oja, lach me hier uit @ 16.86 p/a.
Dat begrijp ik. Maar dat doet er niets aan af dat ik een rechtmatige eigenaar ben van de topholding Fortis NV en de subsequente onderliggende holdings.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:12 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het was niet het doel van de overheden de belangen van de aandeelhouders veilg te stellen.
Ja, dan sturen ze een deurwaarder langs om het geld te vorderen...quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:07 schreef athlonkmf het volgende:
Kan een aandeel eigenlijk negatief worden?
Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:16 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Hier 10,07. Gedeelde smart is halve smart.
Handelaren geloven van die berekening iig weinig...quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:25 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...
Ja dat blijkt. Ik had de afgelopen tijd er wel vertrouwen in dat het weer goed zou komen met met Fortis, als ik gewoon long bleef zitten. Maar nu... Is alweer de 3e klap na het inhouden van dividend en de koersval.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:37 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Handelaren geloven van die berekening iig weinig...
Mwah, zit in een redelijk foute positie met een geschreven okt 6,80 call over mijn gehele Fortis porto.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:25 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...
vertel!quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:25 schreef Public_NME het volgende:
[..]
quote:Fortis - intrinsieke waarde 3,5 à 4 euro per aandeel -2
6-10-2008 10:23:55
Toevoeging: bijkomende informatie
Brussel (tijd) - Analisten schatten de intrinsieke waarde van het Fortis-aandeel, na de transacties van het voorbije weekend, op 3,5 à 4 euro. Mogelijk gaan beleggers daar nog een holding discount van 30 à 40 procent op toepassen. Dat betekent dat het aandeel bij heropening onder 2,5 euro zou kunnen zakken.
JPMorgan schat de intrinsieke waarde van een Fortis-aandeel op 3,8 euro. Rabo Securities houdt het op 3,5 euro en KBC Securities op 4 euro. Ook analisten van De Belegger komen na berekeningen in die buurt uit.
INHOUD
Na de ontmanteling houdt het beursgenoteerde Fortis het volgende over: de internationale verzekeringsactiviteiten, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten (4 miljard euro), de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium (5,73 miljard euro), de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België (4,7 miljard euro) en 66 procent van een pot slechte kredieten.
Die pot probleemkredieten heeft een marktwaarde van 10,4 miljard euro. De overheid krijgt 24 procent van het vehikel in handen en BNP Paribas 10 procent. Twee derde blijft bij Fortis, goed dus voor een 6,8 miljard euro.
De opbrengst van de verkoop van de Nederlandse bankactiviteiten, inclusief ABN AMRO, die goed was voor 12,8 miljard euro, blijft binnen Fortis Bank.
WAARDEBEREKENING
De cash uit de verkopen (14,4 miljard euro) wordt onmiddellijk opgesoupeerd door de schuldpositie op holdingniveau (7,6 miljard euro) en door de transfer van de probleemkredieten uit Fortis Bank Belgie (6,8 miljard euro).
Dat betekent dat de intrinsieke waarde van Fortis volledig bepaald wordt door die pot probleemkredieten (6,8 miljard euro) en de buitenlandse verzekeringsactiviteiten, waarvan de waarde op 1,5 a 3 miljard euro wordt geraamd. Fortis zou nu dus een waarde hebben van 8,3 à 9,9 miljoen euro. Per aandeel is dat 3,5 a 4,2 euro.
GROTE DISCOUNT
Vermoedelijk zal de aandelenkoers bij heropening nog een stuk onder de geraamde intrinsieke waarde uitkomen door de toepassing van een decote. 'Wat overblijft in Fortis is een onaantrekkelijke mix. We verwachten een grote holding discount.' Ook Gert Bakelants van De Belegger deelt die mening. 'Een holding discount van 30 à 40 procent is niet uitgesloten', zegt Gert Bakelants van De Belegger.
Vrijdag sloot het aandeel op 5,42 euro. Op vraag van de CBFA is er nog geen handel in het aandeel. De marktenzalen verwachten dat de handel in Fortis nog vandaag/maandag zal worden hervat.
Nou. stel dat je je aandelen voor 2.50 verkoopt, dan is er toch nog geen kip die het nog aanpakt nu...quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:25 schreef indahnesia.com het volgende:
-50% dus bij heropening. Lekker voor de AEX.
Dat is mooi kut. Bos had het nog over een compensatie naar de aandeelhouders, dat is dan ook van de baan zekerquote:Op maandag 6 oktober 2008 12:20 schreef ItaloDancer het volgende:
FORTIS: GEEN CASH MEER VOOR AANDEELHOUDERS
oops ...
link?quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:20 schreef ItaloDancer het volgende:
oops ...
Ik zie alleen ditquote:Op maandag 6 oktober 2008 13:02 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Bron is de nieuwsdienst van Binck, ik weet niet wie die 'alerts' altijd aanlevert.
quote:Fortis-CEO: Fortis heeft nog circa EUR 100 miljoen in kas
06-10-2008 13:02:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Fortis nv/sa heeft nog circa EUR100 miljoen in kas omdat de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse en Belgische verzekeringsactiviteiten en het 50,1%-belang van de Belgische staat is gebruikt voor het kopen van het belang in de portefeuille van gestructureerde producten en het afbetalen van de schuld van de holding. Dit zegt Fortis bestuursvoorzitter Filip Dierckx maandag in een telefonische persconferentie naar aanleiding van de verkoop van de Fortis onderdelen aan de Nederlandse en Belgische overheden en BNP Paribas sa.
De bestuursvoorzitter van Fortis geeft verder aan dat de beursnotering van Fortis voorlopig wordt gehandhaafd.
Fortis Groep bestaat nu nog uit een 100% deelneming in Fortis Insurance International nv en een belang van 66% in de entiteit waarin de gestructureerde kredietportefeuille is ondergebracht.
"We zijn niet van plan om de kredietportefeuille op de korte termijn te verkopen", aldus Dierckx. Met betrekking tot de verzekeringsactiviteiten geeft de bestuursvoorzitter aan dat deze situatie nader bekeken moet worden. "Deze tak maakte aardige winsten, is een van de sterke punten van Fortis en het is zeker een optie om deze activiteiten te behouden."
De verkoop van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten levert Fortis Groep EUR4 miljard op, de verkoop van het 51% belang aan de Belgische overheid EUR4,7 miljard en de verkoop van de Belgische verzekeringsactiviteiten aan BNP Paribas EUR5,7 miljard. Volgens Dierckx gaat EUR6,86 miljard hiervan op aan de koop van het 66% belang in een portefeuille van gestructureerde producten met een fair value van EUR10,4 miljard. Het overige deel van de opbrengst wordt gebruikt voor het afbetalen van schulden.
Dierckx merkte verder op dat de opmerking van Wouter Bos van afgelopen weekend dat Nederland het gezonde deel van Fortis heeft gekocht niet heeft bijgedragen aan de beslissingen die dit weekend zijn genomen.
Hebben ze die rotte leningen ook nog voor de boekwaarde gekocht van Fortis Belgie, wie veel minder waard zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:20 schreef ItaloDancer het volgende:
oops ...
15 euro ervoor betaald toendertijd....quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:02 schreef kevin85 het volgende:
Ik blijf m'n aandelen voorlopig nog even behouden in afwachting van wat er gaat gebeuren..
Het verlies voor mij is beperkt maar voor de mensen die meer dan 10 euro per aandeel hebben uitgegeven is dit natuurlijk een grote zwendelarij..
Dt is te schofterig voor woorden!
Same here. Relatief laag ingekocht. Het blijft een risico en dit keer verloren. Maar de manier waarop is natuurlijk zuur. Als het goed gaat met de bedrijven is dat (mede) omdat ze kapitaal krijgen van de beleggers, en als het slecht gaat kunnen diezelfde beleggers in de stront zakken.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:02 schreef kevin85 het volgende:
Ik blijf m'n aandelen voorlopig nog even behouden in afwachting van wat er gaat gebeuren..
Het verlies voor mij is beperkt maar voor de mensen die meer dan 10 euro per aandeel hebben uitgegeven is dit natuurlijk een grote zwendelarij..
Dt is te schofterig voor woorden!
kan je nog verkopen dan? al gooi je het nu in de uitverkoop, dan moeten er natuurlijk wel kopers zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Public_NME het volgende:
Wie gaat er mee naar een gebouw van Fortis in Rotterdam om wat flatscreens o.i.d. te claimen?
Even serieus, dit is natuurlijk extreem bagger. Ik weet even echt niet wat ik moet doen, gelijk verkopen om zoveel mogelijk cash te pakken of nog even blijven zitten en misschien aanmelden bij een rechtszaak o.i.d.
Als je nu verkoopt dan zet je de negatieve spiraal door.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Public_NME het volgende:
Wie gaat er mee naar een gebouw van Fortis in Rotterdam om wat flatscreens o.i.d. te claimen?
Even serieus, dit is natuurlijk extreem bagger. Ik weet even echt niet wat ik moet doen, gelijk verkopen om zoveel mogelijk cash te pakken of nog even blijven zitten en misschien aanmelden bij een rechtszaak o.i.d.
Je kan je aandelen vaak aanmelden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:25 schreef kevin85 het volgende:
Hoe zou je je hierbij kunnen aansluiten?
Ik kan er toch een order inzetten en dan wachten tot ze weer verhandelen. En aan de negatieve spiraal meedoen, lekker belangrijk. Net of 200 aandelen zoveel verschil makenquote:Op maandag 6 oktober 2008 14:13 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
kan je nog verkopen dan? al gooi je het nu in de uitverkoop, dan moeten er natuurlijk wel kopers zijn.
Ja oké, maar stel ze gaan 2euro naar beneden dan scheelt het me toch al 400e... ik weet het gewoon echt niet. Ik voel me zo machteloos, maarja... shit happens.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:32 schreef ChRoNiC het volgende:
Mwa ik behoud ze, groot verlies heb je toch al.
waar gaat ie van herstellen vind jij? Fortis is nu een verzekeringskantoortje geworden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:54 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik wacht even af, ik denk dat het aandeel eerst als een gek naar beneden gaat en zich daarna weer herstelt. Ik ga daar even op wachten.
Fortis zoals het was bestaat gewoon niet meer. Er komt een uitruil Paribas, die niet zo gunstig zal zijn voor de Fortis-aandeelhouder.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:54 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik wacht even af, ik denk dat het aandeel eerst als een gek naar beneden gaat en zich daarna weer herstelt. Ik ga daar even op wachten.
Ik zal het even uitleggen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:11 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
waar gaat ie van herstellen vind jij? Fortis is nu een verzekeringskantoortje geworden.
Je volgt dit topic, dus je weet dat ik dit nauwlettend volg. Dus ik snap niet precies wat je wilt zeggen. Dacht je dat ik dit niet begreep?quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fortis zoals het was bestaat gewoon niet meer. Er komt een uitruil Paribas, die niet zo gunstig zal zijn voor de Fortis-aandeelhouder.
Wat andere fondsen betreft verwacht ik wel een geweldig ehrstel. Maar die fondsen zjin ook in wezen onveranderd gebleven.
Zijn deze dan niet al mee verkocht?quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:39 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Ik zal het even uitleggen.
Op dit moment is er een schrikreactie waardoor iedereen gaat verkopen en het aandeel onder de intrinsieke waarde (van de achterliggende activa) komt.
quote:2e UPDATE: Fortis ontmanteld, nog EUR100 mln in kas
(2e Update van eerder gepubliceerd bericht "BNP koopt 75% Fortis Bank Belgie" om reactie CEO, extra informatie en analistencommentaar toe te voegen)
Door Anna Marij van der Meulen
Van DOW JONES NIEUWSDIENST
AMSTERDAM (Dow Jones)--Fortis nv/sa bestaat na de overname van de Nederlandse activiteiten door de Nederlandse Staat en de overname van de Belgische activiteiten door BNP Paribas nog uit Fortis Insurance International nv en een belang van 66% in een portefeuille van gestructureerde producten. Het bedrijf heeft nog circa EUR100 miljoen in kas. Dit blijkt maandag uit het uitgegeven persbericht en de toelichting van de bestuursvoorzitter van de financiele dienstverlener.
"We zijn niet van plan om de kredietportefeuille op de korte termijn te verkopen", aldus bestuursvoorzitter Filip Dierckx van Fortis. Met betrekking tot de verzekeringsactiviteiten geeft de bestuursvoorzitter aan dat deze situatie nader bekeken moet worden. "Deze tak maakte aardige winsten, is een van de sterke punten van Fortis en het is zeker een optie om deze activiteiten te behouden."
Nadat op vrijdagavond al bekend werd dat de Nederlandse staat de activiteiten van Fortis Nederland, inclusief ABN Amro, voor EUR16,8 miljard overnam werd in de nacht van zondag op maandag overeenstemming bereikt met BNP Paribas over de verkoop van Fortis Bank Belgie.
Volgens Dierckx was ingrijpen nodig omdat het zelfstandig voortbestaan van de bankverzekeraar in gevaar was.
De Belgische overheid betaalt EUR4,7 miljard in contanten voor het resterende 51% belang in Fortis Bank Belgie wat ten goede komt aan de Fortis Groep. De opbrengst van EUR5,73 miljard die BNP Paribas betaalt voor de Belgische verzekeringsactiviteiten gaat ook naar Fortis Groep, evenals de EUR4 miljard die zijn ontvangen van de Nederlandse staat voor de verzekeringsactiviteiten.
Het totale bedrag van EUR14,4 miljard in contanten wordt volgens Dierckx door Fortis Groep aangewend om het 66% belang in de portefeuille van gestructureerde producten te financieren en de leningen die de holding heeft af te betalen. "Hierdoor hebben we nog circa EUR100 miljoen in kas", aldus de topman van Fortis.
Verscheidene analisten hebben berekend dat de waarde van het aandeel Fortis hierdoor uitkomt op circa EUR3,50. "Ik schat in dat de reele waarde van de internationale verzekeringsactiviteiten EUR1,5 miljard is", aldus Rabo Securities analist Cor Kluis.
Fortis krijgt een belang van 66% in de gestructureerde kredietportefeuille , maar het is volgens de analist nog een grote vraag of daar meer op afgeschreven zal moeten worden. "Aangezien er duidelijk een kans bestaat dat er meer afschrijvingen zullen volgen op deze portefeuille is EUR3,50 per aandeel het maximale waar we op kunnen rekenen", aldus Ton Gietman van Petercam.
De Belgische overheid krijgt een belang van 24% in de portefeuille van gestructureerde producten terwijl BNP Paribas er een 10% belang in heeft.
De Belgische regering koopt eerst het 51% belang in Fortis Bank om vervolgens 75% van haar belang in Fortis Bank Belgie weer aan BNP Paribas, tegen door BNP Paribas nieuw uit te geven aandelen, te verkopen. Volgens de Franse bank houdt de Belgische staat daarmee een belang van "meer dan 10%" in BNP.
Dierckx liet tijdens de telefonische persconferentie weten dat de beursnotering voorlopig gehandhaafd wordt.
Hij gaf hierbij ook aan dat de opmerkingen van Wouter Bos van afgelopen weekend dat Nederland de gezonde delen van Fortis heeft gekocht niets met de deal van afgelopen weekend te maken hebben.
Op maandag werd de handel in het aandeel Fortis op zowel de beurs in Amsterdam als in Brussel stilgelegd. Volgens een woordvoerder van de AFM is het nog onvoldoende duidelijk wat de gevolgen van de verkoop van de Fortis onderdelen zijn voor de beleggers. "Tot hier meer duidelijkheid over wordt verschaft leggen we de handel stil."
Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:46 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik heb hetzelfde idee ChRoNiC. Het is maar net hoe lang je wil wachten. Maar 3 tot 4 euro is al heel veel op korte termijn.
Ze hebben de verzekeringsactiviteiten en de kredietportefeuille.quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.
Je begrijpt het niet, de Belgische regering heeft alle aandelen van Fortis Belgie gekocht voor 4.7 miljard.quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.
Toch wel potentietopic he?quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
Nou Bos, waar blijf je?quote:Regeling kleine aandeelhouders Fortis België Twingly Blogsearch
Wat is Twingly? BRUSSEL (AFN) - De Belgische ministerraad heeft een regeling getroffen voor de kleine aandeelhouders van Fortis België, dat aan het Franse BNP Paribas is verkocht. Dat hebben de Belgische premier Yves Leterme en minister van Financiën Didier Reynders dinsdagmorgen laten weten.
“Naast de spaarders en het personeel van de bank vergeten we ook de belangen van de kleine aandeelhouder niet”, aldus Leterme. “Ook voor hen hebben we schikkingen getroffen.”
http://www.fd.nl/artikel/(...)ericht-fortis-hervatquote:"Wij zijn geen voorstander van te lang de handel stil te leggen", aldus de woordvoerder. Volgens de woordvoerder is alle benodigde informatie op het moment beschikbaar. "We zullen vanmiddag het persbericht van Fortis beoordelen en bekijken of er door de financiele dienstverlener op een degelijke manier naar de aandeelhouders wordt gecommuniceerd", zegt Lannoye. "Wanneer dat het geval is hervatten we de handel."
Er is natuurlijk niks op tegen om uit te zoeken of Fortisbestuurders zich bijvoorbeeld onverantwoord hebben gedragen. Als er onregelmatigheden worden gevonden dan is het natuurlijk niet meer dan terecht dat aandeelhouders een vergoeding krijgen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:41 schreef du_ke het volgende:
Gelijk weer mensen die zich aanmelden voor sneue claimclubjes. Je hebt welbewust aandelen gekocht met kans op dikke winst en het risico op dik verlies. Helaas gaat het nu fout en dan gaan huilen om een schadevergoeding, sneu..
Dat zal uit de overgebleven boedel moeten komen die niet gek veel meer waard is. Dat gecombineerd met dik 2 miljard uitstaande aandelen. Zal niet veel van overblijven.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er is natuurlijk niks op tegen om uit te zoeken of Fortisbestuurders zich bijvoorbeeld onverantwoord hebben gedragen. Als er onregelmatigheden worden gevonden dan is het natuurlijk niet meer dan terecht dat aandeelhouders een vergoeding krijgen.
Gokken op een hoger rendement door in aandelen te stappen is gewoon risico nemen. Dat het risico nu nadelig uitpakte hoort ook gewoon bij het beleggen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:54 schreef kevin85 het volgende:
Ik wil best mijn verlies nemen als het op een normale eerlijke manier gaat.
Deze deals zijn echter op een misdadige manier tot stand gekomen en zijn, maar dat zal het een en ander nog uitwijzen, onrechtmatig.
Let wel:
Er zijn ook legio aandeelhouders, waaronder ook de brave huisvader, die ingestapt zijn toen het aandeel nog 25 euro waard was.
Dat zijn niet de speculanten die doelbewust risico's nemen om grote winsten te genereren, dat zijn mensen die op een relatief veilige manier hun geld wilden beleggen met een iets hoger winstpercentage dan de 3% die de bank je oplevert.
Meneer Lippens heeft nog zat op zijn bankrekening staan. Als blijkt dat er bijvoorbeeld dingen zijn gebeurd waarbij hij absoluut in had moeten grijpen (hij was tenslotte voorzitter van de RvC) dan kan hij bijvoorbeeld persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:56 schreef du_ke het volgende:
Dat zal uit de overgebleven boedel moeten komen die niet gek veel meer waard is. Dat gecombineerd met dik 2 miljard uitstaande aandelen. Zal niet veel van overblijven.
Nee, hoor. De staat moet dat niet gaan afdekken.quote:En aandeelhouders lopen toch gewoon het risico dat het bedrijf waarin ze beleggen kapot gaat en ze daardoor verlies lijden? Of moet de staat dat ook allemaal af gaan dekken...
Mwah, dat valt nog te bezien, nu zijn de aandeelhouders berooft van het grootste deel van hun eigendom zonder dat ze inspraak hebben gehad in de verkoop op een AvA.quote:Ze mogen blij zijn dat er ingegrepen is anders waren hun aandelen helemaal niks meer waard geweest.
Waarom ben je niet consequent? Bij spaarders vind je het volkomen terecht dat hun tegoeden afgedekt worden. De spaarders hadden hun geld ook thuis kunnen houden, maar nee, zij moesten gokken op een hoger rendement.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:58 schreef du_ke het volgende:
Gokken op een hoger rendement door in aandelen te stappen is gewoon risico nemen. Dat het risico nu nadelig uitpakte hoort ook gewoon bij het beleggen.
schiet op met 2 miljard aandelenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Meneer Lippens heeft nog zat op zijn bankrekening staan. Als blijkt dat er bijvoorbeeld dingen zijn gebeurd waarbij hij absoluut in had moeten grijpen (hij was tenslotte voorzitter van de RvC) dan kan hij bijvoorbeeld persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.
[..]
Niet alle aandeelhouders zullen zich natuurlijk inschrijven voor een claim. En aangezien Lippens' vermogen op 700 miljoen wordt geschat kan daar natuurlijk best 699,9 miljoen vandaan geplukt worden. Ik ben echt een voorstander van dit soort rechtszakenquote:
Waarom zou dat geld niet onder de noemer van gelijke behandeling onder alle aandeelhouders verdeeld moeten worden? Lijkt me erg scheef.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet alle aandeelhouders zullen zich natuurlijk inschrijven voor een claim. En aangezien Lippens' vermogen op 700 miljoen wordt geschat kan daar natuurlijk best 699,9 miljoen vandaan geplukt worden. Ik ben echt een voorstander van dit soort rechtszaken
Nee, bestuurders moeten gewoon niet zo'n rommel maken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:11 schreef du_ke het volgende:
En ach dit soort rechtzaken is helpt ons land alleen maar meer richting een kansloze claimcultuur waar niemand wat mee opschiet.
Ach het blijft symboolpolitiek. Net als in de politiek waar de ambtenaren de politici voor een groot deel voorkauwen is dat ook bij de banken het geval ze doen voor een groot deel maar wat op een lager beslisniveau wordt voorgekauwd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, bestuurders moeten gewoon niet zo'n rommel maken.
Ik kwoot uit die actie:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:29 schreef Cheiron het volgende:
http://www.veb.net/beleggen/artikel.php?newsnr=5031&SID=35848386ab925af1243023aaf13bfbfd
Actie Vereniging Effectenbezitters..
Ik heb alleen geen aandelen Fortis meer.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:02 schreef kevin85 het volgende:
www.fortisactie.nl
Overkoepelende actie!
Registeren gaarne
Ja een bericht waaruit blijkt dat de beleggers hebben gegokt en verlorenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb alleen geen aandelen Fortis meer.Ik steun de actie wel van harte, ik hoop echt dat hier wat uit gaat komen.
Als je niet weet waar je het over hebt, hou dan gewoon je mond..quote:Op donderdag 9 oktober 2008 07:56 schreef Drasss het volgende:
Lachwekkend die actie... Lekker inschrijven omdat je fortis aandelen voor gem 6 hebt gekocht en nu maar klagen dat ze straks nog maar 60 cent waard zijn? Pff typisch nederlandse of eigenlijk amerikaanse cultuur. Bah bah echt om te kotsen.
Flikker toch op onwetende!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 07:56 schreef Drasss het volgende:
Lachwekkend die actie... Lekker inschrijven omdat je fortis aandelen voor gem 6 hebt gekocht en nu maar klagen dat ze straks nog maar 60 cent waard zijn? Pff typisch nederlandse of eigenlijk amerikaanse cultuur. Bah bah echt om te kotsen.
Nee het is te vergelijken met het kopen van een tweedehands auto van een louche dealer voor een zacht prijsje met garantie tot aan de voordeur en dan gaan huilen als na 2 maand blijkt dat de kilometerteller was teruggedraaid.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 08:58 schreef zatoichi het volgende:
Dat is niet het punt; normaal gesproken zou het inderdaad zo zijn dat als je op het verkeerde moment aandelen koopt en verliest, dan heb je pech. Daar zou ik mee kunnen leven. Nu is het zo dat ik aandelen Fortis heb gekocht die staan voor de verzekeringen, die vage beleggingen en Fortis bank Benelux; de hoofdmoot van de holding. Die zijn zonder aankondiging in een weekend waarin niet gehandelt kan worden zomaar weggekocht uit de holding en dat geld wat dat heeft opgeleverd is weer naar die bank in Frankrijk gegaan.
Vergelijk het met het kopen van een auto; je betaalt hem, en vervolgens wordt de motor de versnelling verkocht zonder dat jij daar tegemoedkoming voor krijgt. Daar ga je ook niet mee akkorrd. Dit is in principe hetzelfde.
Ik ga mij ook aanmelden voor de fortisactie. Op zich verlies ik waarschijnlijk op de lange termijn niet veel aan mijn aandelen, maar ik vind dit gewoon niet kloppen.
Totale onzin, er zijn zat mensen die Fortis aandelen aangeschaft hebben toen het nog een prima bedrijf was. Zeker veel Belgen zullen dat gedaan hebben. Zij zijn de mede-eigenaren van Fortis, zijn niet geraadpleegd bij de verkoop van hun bezit en hebben nu dus het volste recht op klagen (zo simpel is het gewoon). Nog veel meer dan de mensen die bij IceSave hun spaarcenten nu verliezen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:03 schreef du_ke het volgende:
Nee het is te vergelijken met het kopen van een tweedehands auto van een louche dealer voor een zacht prijsje met garantie tot aan de voordeur en dan gaan huilen als na 2 maand blijkt dat de kilometerteller was teruggedraaid.
Ben benieuwd wat men uit Fortis omhoog tovert.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:10 schreef Pony-Lover het volgende:
alle rotte zooi schijnt er ook nog in te zitten.
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:54 schreef Cheiron het volgende:
Wohooo! Al bijna een week geen verlies geleden op Fortis. Meest stabiele aandeel dat ik heb
Je koopt een tweedehands auto ook alleen als die er van buiten mooi uitziet en op het eerste gezicht goed start en remt. Iedereen die z'n aandelen niet verkocht heeft toen bekend werd dat Fortis een groot deel van ABN voor veel te veel geld over wou nemen was gewoon dom.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Totale onzin, er zijn zat mensen die Fortis aandelen aangeschaft hebben toen het nog een prima bedrijf was. Zeker veel Belgen zullen dat gedaan hebben. Zij zijn de mede-eigenaren van Fortis, zijn niet geraadpleegd bij de verkoop van hun bezit en hebben nu dus het volste recht op klagen (zo simpel is het gewoon). Nog veel meer dan de mensen die bij IceSave hun spaarcenten nu verliezen.
Waarom mag ik geen commentaar hebben op mensen die gokken, verliezen en dan gaan huilen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:15 schreef ChRoNiC het volgende:
du_ke en anderen, verwijder uzelf uit dit topic gaarne. Mijn dank.
Waarom zou je hier gaan reageren als je geen enkel idee hebt waar je over praat?
Omdat je hier alleen maar bent om te rellen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Waarom mag ik geen commentaar hebben op mensen die gokken, verliezen en dan gaan huilen?
Dat ik wel een opleiding heb afgemaakt weet je nu?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:47 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Omdat je hier alleen maar bent om te rellen.
edit
a, milieukunde, technische planologie.. Ik weet genoeg![]()
Ja! Goed van je, drs. ing.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat ik wel een opleiding heb afgemaakt weet je nu?
Mooi
Ja, dat zei je idd:quote:Op zondag 12 oktober 2008 14:45 schreef hoipim het volgende:
zou wouter misschien iets/een document hebben gevonden waarmee hij de belgen kon chanteren en zo fortis voor een prikkie kopen?
Misschien heeft fortis wel zeer belangrijke informatie achtergehouden, en heeft wouter gedreigd dit openbaar te maken, als fortis nederland niet werd verkocht.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:46 schreef hoipim het volgende:
zou wouter misschien iets/een document hebben gevonden waarmee hij de belgen kon chanteren en zo fortis voor een prikkie kopen?
Misschien heeft fortis wel zeer belangrijke informatie achtergehouden, en heeft wouter gedreigd dit openbaar te maken, als fortis nederland niet werd verkocht.
ik dacht ik herhaal mijn post maar eens, misschien is het dan afgelopen met het geruzie en kunnen we weer ontopic.quote:
Ik verwacht niet .. dat fortis onder de 1 eu zal zakken .. maar we zullen zienquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 12:12 schreef zatoichi het volgende:
Als je aandelen fortis hebt, is het misschien zelfs verstandig bij te kopen; al weet je het nooit. Voor hetzeflde geld blijkt de holding echt helemaal leeg te zijn, en als dat naar buiten komt, dan stort het helemaal in...
Gokken mag natuurlijk hoor.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 12:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik verwacht niet .. dat fortis onder de 1 eu zal zakken .. maar we zullen zien
Wanneer het aandeel het oude Fortis zou vertegenwoordigen, en er zou een gerede kans zijn dat Fortis de kredietcrisis toch nog te boven komt, zou je aanschaf nog kunnen overwegen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 11:50 schreef Damzkieee het volgende:
Is het niet donders goedkoop instappen nu? (noobvraag hoor)
Of is het bedrijf sowieso waardeloos?
I hear you brother...! 16,86 p/squote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:09 schreef ChRoNiC het volgende:
Slagveld, aardig wat geld in rook op zien gaan met deze grap..
Die komen er dus nooit meer! Het wordt zo'n Baan/KPNQWest aandeel. Die lijden nog jarenlang een spookachtig bestaan op de beurs met een koers van enkele eurocenten. Verkopen, verkopen, verkopen het restant van de aandelen. Er zijn nu kansen genoeg op de beurs, jammer als je die mist!quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 14:43 schreef zatoichi het volgende:
Tja verwacht dat het nog wel verder gaat dalen; hou ze nog wel een tijdje vast; het geld heb ik niet nodig, en ik hoop gewoon op betere tijden over 5~10 jaar ()
Same here. Hoop nog steeds op compensatie richting de aandeelhouders. Blijf het belachelijk vinden dat je zomaar een deel van het bezit van de aandeelhouders kan onteigenen!quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:09 schreef ChRoNiC het volgende:
Slagveld, aardig wat geld in rook op zien gaan met deze grap..
Tja, de vraag zal altijd blijven wat er gebeurd was wanneer er niet ingegrepen was, of pas veel te laat. Misschien was Fortis dan nóg minder waard geweest.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:48 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Same here. Hoop nog steeds op compensatie richting de aandeelhouders. Blijf het belachelijk vinden dat je zomaar een deel van het bezit van de aandeelhouders kan onteigenen!
En misschien had de bank het wel overleeft, was ABN verkocht voor 10 Miljard en had de koers zich langzaam kunnen herstellen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, de vraag zal altijd blijven wat er gebeurd was wanneer er niet ingegrepen was, of pas veel te laat. Misschien was Fortis dan nóg minder waard geweest.
Mwah dan had ik het in ieder geval verkocht voor 5,50 en een euro winst per aandeel gehad...quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, de vraag zal altijd blijven wat er gebeurd was wanneer er niet ingegrepen was, of pas veel te laat. Misschien was Fortis dan nóg minder waard geweest.
HERHALING:: HERHALING::quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die komen er dus nooit meer! Het wordt zo'n Baan/KPNQWest aandeel. Die lijden nog jarenlang een spookachtig bestaan op de beurs met een koers van enkele eurocenten. Verkopen, verkopen, verkopen het restant van de aandelen. Er zijn nu kansen genoeg op de beurs, jammer als je die mist!
We gaan het beleven. Heb deze week 240 aandelen voor 1,19 aangeschaft. Mocht het tot een waarde van enkele centen komen dan heb ik vette pech gehad. Hoewel ik dat dan niet ga verkopen. Maar misschien heb ik volgende week nog een keer een thuiswerkdagje, dus een mooi dagje voor transacties op de beursquote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:12 schreef LXIV het volgende:
Dat ritje naar 1,50 komt er wellicht helemaal niet. En dan ga je op een koers van 0,25 hopen dat je ze nog voor 0,50 kan verkopen. Ooit.
Dood geld
Alleen wanneer ze op 1 cent staan, dan kun je er wellicht mee spelen. Maar dan zijn die omzetten weer zó laag, en staan er zoveel mensen te dringen om die aandelen op 2 ct weer te verkopen, dat je er waarschijnlijk niet eens meer tussenkomt.
Nou ja, die 280 euro zal je de kop toch niet kosten, wel? Al gaat het aandeel naar enkele centen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:20 schreef Sigg het volgende:
[..]
We gaan het beleven. Heb deze week 240 aandelen voor 1,19 aangeschaft. Mocht het tot een waarde van enkele centen komen dan heb ik vette pech gehad. Hoewel ik dat dan niet ga verkopen. Maar misschien heb ik volgende week nog een keer een thuiswerkdagje, dus een mooi dagje voor transacties op de beurs. Ik hoop dat er op dat moment een oplevinkje is richting 1,50, kan ik het daarna weer in een duurzamer aandeel investeren. Wat is je gouden tip?
Net of het zin heeft om het aandeel voor die paar stuivers nog te gaan dumpen. Ik heb mijn verlies genomen, maar ik sta uiteraard wel geregistreerd bij de VEB m.b.t. de actie. Misschien dat er nog wat genoegdoening komt, want de gang van zaken is natuurlijk schandalig.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:09 schreef LXIV het volgende:
Dump die laatste zooi nu je er nog wat geld voor kunt vangen. En koop iets met toekomst.
Ik ook niet idd.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:07 schreef LXIV het volgende:
Ik snap ook echt niet wie er nu nog kopen.
Voor hoeveel geld zit je nu in aandelen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 00:08 schreef LXIV het volgende:
Ok. Kansen genoeg toch? Op solide fondsen die onterecht zijn afgestraft tijdens deze crisis? Als de angst uit het financiele systeem loopt, lopen de koersen vanzelf weer op. En misschien moeten bedrijven als AEGON éénmalig wat verliezen afboeken als gevolg van omgevallen banken, maar op de langere termijn zijn hun winsten verzekerd.
Ik zit trouwens 100% long nu, dus voor mij is het gewoon afwachten totdat iedereen gelooft dat de beurs tot in het oneindige zal blijven stijgen. Dan verkoop ik weer.
Al met al verwacht ik met deze crash toch minstens 60K te verdienen. In 2 jaar tijd. Vorige crash heeft me in 4 jaar 90K opgeleverd, en toen had ik op de bodem ongeveer 1/3 van wat ik nu heb. Ik ben dus conservatief in mijn schatting.
En als AEGON nou failliet gaat en ING genationaliseerd wordt?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 00:08 schreef LXIV het volgende:
Ok. Kansen genoeg toch? Op solide fondsen die onterecht zijn afgestraft tijdens deze crisis? Als de angst uit het financiele systeem loopt, lopen de koersen vanzelf weer op. En misschien moeten bedrijven als AEGON éénmalig wat verliezen afboeken als gevolg van omgevallen banken, maar op de langere termijn zijn hun winsten verzekerd.
Wel. Voor genoeg!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 00:24 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Voor hoeveel geld zit je nu in aandelen?
Voor 26 euro heb je nu 30 aandelen.:')quote:Zal ik nog bijkopen nu Fortis vandaag daalt tot onder de 26 euro?
Volgens mij is dat zeer dom. Immers voor particulieren is de winst over de koersstijgingen onbelast terwijl die voor bedrijven juist belast is. Daarentegen mag je koersverliezen afboeken van de winst dus als je het hebt in een bestaand goed lopend bedrijf met belangen in gelieerde bedrijven kan het interessant zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 00:21 schreef hoipim het volgende:
me vrienden en ik hebben besloten om onze aandelen in een bv te stoppen.(de bv bestaat al langer, is een slapende bv).
echter hoorde ik dat we aangifte moeten doen als we een bepaald aantal aandelen hebben, hoe zit dat?
Het was bij Fortis kiezen of delen: failliet of nationalisatie.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:14 schreef Public_NME het volgende:
Dat begrijp ik. Maar dat doet er niets aan af dat ik een rechtmatige eigenaar ben van de topholding Fortis NV en de subsequente onderliggende holdings.
en je woont niet in Belgiëquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:02 schreef Public_NME het volgende:
Ik kreeg gister tot m'n verbazing een mailtje van Alex waarin stond dat de Belgische overheid coupons heeft uitgereikt voor mijn aandelen Fortis en dat ik dus val onder de vergoedingsregeling van de overheid. (valt in 2014 vrij) Ze stonden ook gelijk in mijn portefeuille.
Waar je woont doet helemaal niet terzake, het gaat er om waar je je rekening hebt. Als je in Nederland woont en een rekening bij Fortis Belgie hebt valt die bijv. onder het Belgische stelsel omdat Fortis Belgie op basis van een Belgische vergunning werkt.quote:
Een dom advies bij de huidige koers.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:09 schreef LXIV het volgende:
Dump die laatste zooi nu je er nog wat geld voor kunt vangen. En koop iets met toekomst.
Het gaat om aandelen Fortis.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:17 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Waar je woont doet helemaal niet terzake, het gaat er om waar je je rekening hebt. Als je in Nederland woont en een rekening bij Fortis Belgie hebt valt die bijv. onder het Belgische stelsel omdat Fortis Belgie op basis van een Belgische vergunning werkt.
Idem dito staat de Nederlandse staat bij ING ook garant voor de 50 miljoen spaarders van ING Direkt (die verspreid over de hele wereld wonen) omdat ING Direkt op een Nederlandse vergunning werkt.
Graag informeren wij u via dit bericht over de toekenning van coupons Fortis N.V.quote:
Ah.quote:'Nederlandse Fortis-aandeelhouders gecompenseerd'
25 oktober 2008, 14:47 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - Ook Nederlandse aandeelhouders van Fortis kunnen aanspraak maken op een compensatiefonds dat België heeft opgericht. Dit blijkt uit een e-mail die internetbroker Alex heeft verstuurd aan zijn klanten die aandelen Fortis in bezit hebben.
Eerder leek er sprake van te zijn dat alleen Belgen uit het fonds zouden kunnen putten. In de e-mail staat echter dat ook mensen met een andere EU-nationaliteit aanspraak kunnen maken op compensatie. Het fonds wordt opgebouwd uit geld dat de Belgische staat verdient met haar deelneming in de Franse bank BNP Paribas.
De aandeelhouders krijgen een vergoeding per aandeel van maximaal 8,96 euro. Uitbetaling zal pas in juli 2014 plaatsvinden. Aan compensatie zijn nog wel enkele voorwaarden verbonden. De regeling geldt alleen voor beleggers die op 1 juli 2008 aandelen in handen hadden. Verder wordt per persoon voor maximaal 5000 aandelen gecompenseerd.
Het beursgenoteerde Fortis werd begin oktober sterk ingekrompen. De Nederlandse staat kocht de Nederlandse activiteiten, terwijl de Belgische en Luxemburgse tak werden overgenomen door BNP Paribas. België kreeg bij deze laatste transactie 11,6 procent van de Franse bank in handen. Nadat de verkopen waren afgerond lag de handel in het aandeel enkele dagen stil. Bij heropening kelderde de koers.
Nou het staat toch echt in de mail van Alex. Ik heb trouwens de coupons al mijn portefeuille staan, dat het pas in 2014 vervalt is jammer, maar ik zit er niet heel erg mee.quote:
ik zou ze maar heel snel verkopen als ik jou was. want die koers gaat volgens mij richting 0.50////quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:15 schreef kevin85 het volgende:
Wat is jullie advies voor mij?
Verkopen of toch even wachten?
Of is het echt koffiedik kijken wat de koers gaat doen?
Same here.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 20:11 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Nou het staat toch echt in de mail van Alex. Ik heb trouwens de coupons al mijn portefeuille staan, dat het pas in 2014 vervalt is jammer, maar ik zit er niet heel erg mee.
quote:Flink verlies voor afgeslankt Fortis
14 november 2008, 21:16 | ANP
UTRECHT (AFN) - Bankverzekeraar Fortis heeft in het derde kwartaal van dit jaar een verlies op zijn resterende activiteiten geleden van 135 miljoen euro. Dat heeft het Belgisch-Nederlandse concern vrijdag bekendgemaakt.
Fortis bestaat na de nationalisering van grote delen van het bedrijf door de Belgische en Nederlandse overheden nog uit internationale verzekeringsactiviteiten en een belang van 66 procent in een portefeuille van probleemkredieten.
In het managementbericht, dat werd uitgegeven in verband met een aandeelhoudersvergadering op 1 december, bestempelde Fortis de financiële crisis als ongeëvenaard. De verkoop van grote stukken van het concern aan de overheden was uit nood geboren.
Juridische zaken
,,Geconfronteerd met de steeds grotere omvang van de crisis en de noodzaak voor onmiddelijke, resolute actie, ondernam Fortis een aantal transacties die de samenstelling van het bedrijf significant hebben veranderd.''
Fortis is verwikkeld in een aantal juridische zaken naar aanleiding van de opsplitsing van het concern. Zo stapte de Vereniging van Effectenbezitters naar de Ondernemingskamer met het verzoek een onderzoek te gelasten naar de gang van zaken die leidden tot het uiteenvallen.
Vertrouwen
Daarnaast onderzoekt Justitie in België of de Fortis-top het afgelopen jaar bewust informatie over de financiële situatie bij de bankverzekeraar heeft achtergehouden of verdraaid voor de aandeelhouders.
Fortis zei vrijdag volledig vertrouwen te hebben in de afloop van de diverse juridische geschillen, maar tekende wel aan dat de uitkomsten een significante invloed kunnen hebben op de financiële positie en de winstgevendheid.
Fortis verwacht na afronding van de transacties met de Belgische en Nederlandse overheden en enkele andere partijen nog over een vermogen te beschikken van 7,7 miljard euro. Daarnaast zal het bedrijf nog over 3,5 miljard euro aan kasmiddelen kunnen beschikken. Fortis presenteert de resultaten over dit jaar in maart.
quote:105 RTL5 Vr 21 nov 15:38:53
Zalm nieuwe topman Fortis/ABN Amro
Fortis Bank Nederland en ABN Amro gaan
samen door. Oud-minister van Financien
Gerrit Zalm wordt de nieuwe CEO. Dat
melden ingewijden.
Het verzekeringsdeel van Fortis wordt
apart verkocht. Het verzekeringsdeel
bestaat uit AMEV en ASR.
Minister Wouter Bos (Financien) geeft
nog een persconferentie over de recent
door hem genationaliseerde banken.
quote:De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zal maandag om 15.45 uur de handel in het aandeel Fortis voor de rest van de beursdag opschorten, in verband met de uitspraak van de Ondernemingskamer over Fortis nv. Dat maakt de toezichthouder maandag bekend.
De Ondernemingskamer doet maandag om 16.00 uur uitspraak op het verzoek van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) om een onderzoek in te stellen naar het beleid en de gang van zaken bij Fortis eerder dit jaar.
De VEB wil verder dat de Ondernemingskamer een deskundig commissaris aanstelt bij Fortis die de aandeelhouders van informatie voorziet en toezicht houdt op het restant van de Belgische financial.
Volgens de VEB zijn gegronde redenen aanwezig om te twijfelen aan een juist beleid bij een concern dat binnen enkele maanden aan de rand van de afgrond is geraakt.
De VEB stelt dat Fortis de afgelopen maanden structureel heeft nagelaten aandeelhouders adequaat te informeren over de snel verslechterende omstandigheden, die leidden tot de snelle uitverkoop van het merendeel van de activiteiten aan de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse staat en aan het Franse bank- en verzekeringsconcern BNP Paribas.
quote:BRUSSEL (AFN) - De aandeelhoudersvergadering van Fortis in Brussel is dinsdagochtend rumoerig van start gegaan. De aanwezige Fortis-top werd bij binnenkomst, net als maandag in Utrecht, uitgejouwd.
Van de zesduizend aandeelhouders die zich hadden aangemeld voor de vergadering, is naar schatting minder dan de helft op komen dagen. De Belgische aandeelhouders kunnen dinsdag, net als de Nederlanders maandag, stemmen over de bestuursleden die Fortis naar voren heeft geschoven.
Maandag kregen drie van de vijf bestuursleden een meerderheid van de stemmen, namelijk Etienne Davignon, Cheung Chi Yan en Karel de Boeck. Ook dinsdag moeten zij alle drie een meerderheid van de stemmen halen, wil het bestuur in deze vorm doorgaan.
VEB
De Belgische tegenhanger van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), Deminor, vroeg tijdens de vergadering of er gestemd kan worden op een alternatieve lijst met bestuurders. De belangenvereniging kreeg veel applaus uit de zaal. Het antwoord van vice-voorzitter Jan-Michiel Hessels was echter duidelijk: “Nee.”
In dit alternatieve bestuur zou Georges Ugeux voorzitter worden, een bedrijfsadviseur die voor het laatst werkzaam was bij de New York Stock Exchange.
Continuïteit
Dinsdag kan niet worden gestemd over de continuïteit van Fortis. Hiervoor zijn niet genoeg leden aanwezig bij de vergadering. Op 19 december is nu nog een bijzondere aandeelhoudersvergadering gepland.
De Nederlander Jan-Michiel Hessels, die de vergadering voorzat, betuigde dinsdag spijt namens het hele bestuur over de gang van zaken. Hij deed dat in reactie op het verhaal van een aandeelhouder, wiens gezin financieel zwaar was getroffen door de koersval van Fortis. De aandeelhouders stemden maandag in Utrecht tegen herbenoeming van Hessels.
Bronquote:Gevangenis
Vergeleken met de AVA in Brussel was die in Nederland maar een tamme bedoening. In de hel van Brussel gaan de Fortis-bestuurders de confontatie aan met woedende aandeelhouders. 'Naar de gevangenis' krijgt de Fortis-top te horen. Jan Michiel Hessels moest door de striemende fluitconcerten soms stoppen met zijn toespraak.
Metaaldetector
De omstandigheden zijn dusdanig dat er strenge veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Aandeelhouders moeten door een metaaldetector.
Weg oude dag
Vele duizenden kleine aandeelhouders zijn hun spaarcenten kwijt. Fortis was in België een volksaandeel, meer nog, een huisvaderaandeel, oftewel een weduwen- en wezenfonds, vergelijkbaar met Koninklijke Olie in Nederland.
Stemmen
Volgens Fortis zijn dinsdag 5.524 aandeelhouders aanwezig op de vergadering. Er hadden zich zesduizend Fortis-beleggers aangemeld. De Belgische aandeelhouders kunnen dinsdag, net als de Nederlanders maandag, stemmen over de bestuursleden die Fortis naar voren heeft geschoven.
Nipte meerderheid
Maandag kregen drie van de vijf bestuursleden een nipte meerderheid van de stemmen, namelijk Etienne Davignon, Cheung Chi Yan en Karel de Boeck. Ook dinsdag moeten zij alle drie een meerderheid van de stemmen halen, wil het bestuur in deze vorm doorgaan.
Alternatieven
De Belgische tegenhanger van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), Deminor, vroeg tijdens de vergadering of er gestemd kan worden op een alternatieve lijst met bestuurders. De belangenvereniging kreeg veel applaus uit de zaal. Het antwoord van vice-voorzitter Jan-Michiel Hessels was echter duidelijk: ,,Nee." In dit alternatieve bestuur zou Georges Ugeux voorzitter orden, een bedrijfsadviseur die voor het laatst werkzaam was bij de New York Stock Exchange.
Nieuwe vergadering
Dinsdag kan niet worden gestemd over de continuïteit van Fortis. Hiervoor zijn niet genoeg leden aanwezig bij de vergadering. Op 19 december is nu nog een bijzondere aandeelhoudersvergadering gepland.
Chung blijft.quote:Op dinsdag 2 december 2008 15:27 schreef capricia het volgende:
Alles wordt weggestemd... wat als niemand gekozen wordt?
Ja, dat zag ik net...maar wat als?quote:Op dinsdag 2 december 2008 15:30 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Chung blijft.
ow, weer een hoop "BOE" geroep nu
quote:„De eerste overeenkomst tussen Nederland en Fortis is nooit ondertekend geweest.”
Ja, en op RTL Z ook...quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:08 schreef LXIV het volgende:
Op wikipedia hebben ze een half miljoen artikelen. Misschien... Wie weet...
Ik denk dat je op Wikipedia wel een goed beeld kan krijgen, door op de Fortis pagina zelf te kijken en bij ABN-AMRO bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, en op RTL Z ook...
Maar daar wordt ik niet helemaal goed van.
Niet ergens gewoon 1 verhaal?
Ik heb hier een stukje geschreven over de eerste bailout van Fortis en de overname van delen van Fortis door de Nederlandse overheid, misschien heb je daar wat aan:quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:04 schreef capricia het volgende:
Kan ik ergens de geschiedenis nalezen van de ellende van Fortis?
Ergens een mooi artikel?
Dank.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb hier een stukje geschreven over de eerste bailout van Fortis en de overname van delen van Fortis door de Nederlandse overheid, misschien heb je daar wat aan:
Staat neemt Fortis NL en ABN over voor 16,8 mrd
Bron Volkskrantquote:Verkoop Fortis aan staat onder vuur
Van onze verslaggever Xander van Uffelen
gepubliceerd op 12 december 2008 21:34, bijgewerkt op 12 december 2008 21:36
AMSTERDAM - Aandeelhouders van Fortis mogen zich nog uitspreken over de verkoop van Fortis en ABN Amro aan de Nederlandse staat. Dat is de verstrekkende consequentie van een gerechtelijke uitspraak die een Belgisch Hof vrijdagavond deed.
De Belgische advocaat Mischael Modrikamen vertegenwoordigt Fortis-aandeelhouders op de vergadering in Brussel, 2 december. (Reuters) Het Hof van beroep in Brussel stelde advocaat Mischaël Modrikamen en 2.000 Fortis-aandeelhouders vrijdagavond in het gelijk. Zij vinden dat de raad van bestuur van Fortis de bank-verzekeraar niet had mogen opsplitsen en verkopen zonder toestemming van de aandeelhouders.
Volgens het Brusselse Hof moeten de aandeelhouders nog de mogelijkheid krijgen zich uit te spreken over de verkoop van Fortis en ABN Amro aan de Nederlandse staat.
In het uiterste geval kunnen de aandeelhouders daarmee de verkoop terugdraaien. Verwacht wordt dat de Nederlandse en Belgische staat deze uitspraak juridisch gaan aanvechten.
ABN Amro en Fortis kwamen op 3 oktober voor 16,8 miljard in handen van de Nederlandse staat. Drie dagen later verkocht de Belgische overheid het belgische deel aan de Franse bank BNP Parisbas. Ook deze verkoop moet volgens de rechter nog worden teruggedraaid. Om die reden wordt de participatie van de Belgische staat in Fortis Bank voor 65 dagen bevroren.
Het Belgische Hof benoemt daarnaast vijf deskundigen met een zeer ruime opdracht. Het college bestaat uit twee wijzen – de hoogleraren emeriti Walter Van Gerven (ex- voorzitter van de CBFA) en Guy Horsmans – en drie technici.
Ik vond het zo'n belangrijk bericht dat ik hem ook in NWS gepost heb. Maar wellicht had ik beter hier een los topic kunnen aanmaken...nu lijkt het net alsof ik crosspost...quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dat kan nog gezellig worden.
En terugdraaien..... Nou, ik vraag me af hoe dat zou uitpakken.
Wellicht dat ze daar op speculeren. Soort Begaclaim aandeel wordt het nu...quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:03 schreef Plux het volgende:
Als het teruggedraaid wordt, dan zitten degenen die 'm op 1 euro inkochten helemaal in de rozen. Aandeel schiet zo naar 10 euro.
Ik denk eerder dat die mensen ook die euro kwijt zijn.:')quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:03 schreef Plux het volgende:
Als het teruggedraaid wordt, dan zitten degenen die 'm op 1 euro inkochten helemaal in de rozen. Aandeel schiet zo naar 10 euro.
Sowieso ergens wel ironisch. Het nieuwe bestuur wegstemmen betekent dat het oude blijft zitten. Je weet wel, die er zo'n puinhoop van gemaakt hebben.quote:Op dinsdag 2 december 2008 15:27 schreef capricia het volgende:
Alles wordt weggestemd... wat als niemand gekozen wordt?
quote:Fortis: afronding transactie BNP Paribas uitgesteld
AMSTERDAM (Dow Jones)--Fortis meldt maandag in een persbericht dat de afronding van de transactie met BNP Paribas, die was voorzien voor begin deze week, wordt opgeschort.
Dit is het gevolg van het arrest van het Hof van Beroep van afgelopen vrijdag. Fortis bestudeert momenteel de gevolgen voor haar juridische positie.
"Als gevolg van het arrest van het Hof van Beroep blijft Fortis, in ieder geval tijdelijk, 100% eigenaar van Fortis Insurance Belgium", zo geeft de onderneming aan.
Tijdens de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders (bava) van Fortis SA/NV op 19 december aanstaande wordt aandeelhouders gevraagd te stemmen over de voorgestelde continuering van de activiteiten van Fortis.
Op verzoek van het Hof van Beroep in Brussel zal een agendapunt aan deze vergadering worden toegevoegd. "Aandeelhouders zal worden voorgelegd of zij de beslissing over de continuering van de activiteiten van Fortis wel of niet willen uitstellen", aldus Fortis.
Fortis "hecht eraan te benadrukken" dat de opschorting van de transactie met BNP Paribas als gevolg van het arrest van het Hof van Beroep geen significante negatieve invloed heeft op haar huidige kaspositie.
"Dit betekent dat er binnen de groep voldoende middelen beschikbaar zijn om aan alle financiele verplichten te voldoen en dat houders van Fortis-Finance obligaties onder het Euro Medium Term Note program over de mogelijkheid beschikken vanaf 16 december 2008 een vervroegde terugbetaling van hun vordering te verkrijgen."
Fortis zal op korte termijn aanvullende informatie publiceren met betrekking tot haar kapitaalspositie en eigen vermogen. "In afwachting hiervan heeft de CBFA besloten in overleg met Fortis de handel in het Fortis-aandeel twee dagen op te schorten", meldt de financiele dienstverlener. Een woordvoerder geeft aan dat dit maandag en dinsdag betreft.
Lijkt me een kansloze claim.quote:Op woensdag 17 december 2008 11:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Stichting claimt ten minste 11 miljard bij Bos
De aandelen die Bos gekocht heeft waren op geen enkele beurs te verhandelen. Bovendien gaat het in de aanstaande claim om de vraag of beleggers (in de twee holdings) misleid zijn.quote:Op woensdag 17 december 2008 23:06 schreef rja het volgende:
Bos heeft meer betaald 16 miljard, dan de toenmalige beurskoers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |