Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:01 schreef ItaloDancer het volgende:
Er blijft in Fortis Holding het volgende over: Fortis Insurance International, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse activiteiten, de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium en de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België.
Yep, dat lijkt mij het meest logische, of die verzekeringsmaatschappij wordt ook nog verkocht.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
Ik snap je vraag wel. Dat serieuze antwoord wat je wilt hebben is al gegeven hierboven. Verder is het op dit moment speculeren.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:10 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.
En een antwoord als "duimen voor het beste" vind ik geen antwoord. Ik stel een concrete vraag, die met feiten te beantwoorden is door mensen die hier wat meer kennis over hebben als ik.
Ik stel geen emo vraag.
Het belangrijkste verschil is dat overheden in principe alles mogen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?
Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
Zo is Sjoerd Kooistra rijk geworden met zijn kroegen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?
Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
Ik vraag me alleen af hoe dit in de praktijk zal gaan..quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Ik hoorde op de VTM dat Fortis (het Vlaamse restant) 870 MILJARD schuld had uitstaan. DIe 16 miljard van Bos verdampen in een halve dag. En dan? Er een BV van maken en de eigenaren (aandeelhouders) verantwoordelijk maken? Dan krijg je voor ieder aandeel fortis een schuld van 2800 euro in de schoenen!quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:25 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!
De "Plof BV" is tegenwoordig erg moeilijk gemaakt door allerlei wetten en regels, benieuwd hoe dit gaat in deze situatie dan... Alleen het verschil is nu wel dat er veel geld aanwezig in de Fortis Holding en de slechte onderdelen eruit zijn...
Hmm..quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:31 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Hmm..
Maar al dat geld dat verdiend is met deze verkopen?
Wat gaat daar dan mee gebeuren?
Ja, maar wat er aan bezittingen in zitten, die 16.8 miljard van Nederland en de rest wat de Fransen en Belgen inbrengen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
Hoezo? Houdt die holding geen waarde dan?quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:33 schreef LXIV het volgende:
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.
whehe, ik vind jou wel grappig!quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:42 schreef kevin85 het volgende:
Nouwjah..
Het was geen kapitaal maar toch wel ff kut..
Wat is nu het verstandigste om te doen?
De hele handel verkopen morgen bij het openen van de beurs?
Het feit dat de Bijenkorf praktisch naast de beurs zit, wil niet zeggen dat de marketing strategie hetzelfde isquote:Op maandag 6 oktober 2008 00:52 schreef kevin85 het volgende:
Dat is wel heel makkelijk gesteld maar het komt er in feite wel op neer
Ik wist gerust dat het een risico zou zijn maar als er diverse kenners zeggen dat het de dol dwaze dagen op de beurs waren ruik je natuurlijk wel je kans..
En ja..
Dit scenario had ik niet verwacht nee..
Ik moet er nu toch maar het beste van maken
Er zijn immers ook mensen die aandelen hebben gekocht een jaar geleden voor 25 euro per stuk..
Die worden nu even mooi in hun hemd gezet..
Er zit voor meer dan 20 miljard aan cash geld in die holding.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:58 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Het feit dat de Bijenkorf praktisch naast de beurs zit, wil niet zeggen dat de marketing strategie hetzelfde is![]()
Maar succes!
Zou alleen niet wachten tot het aandeel 2 euro noteert en dan nog steeds denken van "het komt wel goed schatje"
Ik ga even een krappe 8 uur slapen en dan merken we het vanzelf welquote:Op maandag 6 oktober 2008 01:08 schreef rja het volgende:
[..]
Er zit voor meer dan 20 miljard aan cash geld in die holding.
En de koers vrijdag was 12 miljard euro.
Ik weet zo niet wat de koers doet morgen.
Die zal eerst inzakken door paniekverkopen van mensen die niet kunnen rekenen.quote:
Hangt af hoeveel geld je hebt in fortis en voor hoeveel je het gekocht hebt.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:15 schreef kevin85 het volgende:
Wat is jullie advies voor mij?
Verkopen of toch even wachten?
Of is het echt koffiedik kijken wat de koers gaat doen?
En voor hoeveel miljoen aan rotte kredieten? hier lees ik:quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:08 schreef rja het volgende:
[..]
Er zit voor meer dan 20 miljard aan cash geld in die holding.
En de koers vrijdag was 12 miljard euro.
Ik weet zo niet wat de koers doet morgen.
Dus, euhm, iets van 7 miljard aan probleemkredieten. 20-7 = 13quote:Probleemkredieten
De waarde van het aandeel Fortis wordt mede bepaald door de probleemkredieten die er zijn. Deze worden in een apart vehikel geplaatst, waarin Fortis 66% krijgt. Het zou gaan om kredieten ter hoogte van 10,4 miljard euro. De overheid krijgt 24% van het vehikel in handen en BNP Paribas 10%.
Ligt er aan, voor hoeveel geld de aandelen in Fortis Belgie verkocht zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:29 schreef DJKoster het volgende:
[..]
En voor hoeveel miljoen aan rotte kredieten? hier lees ik:
[..]
Dus, euhm, iets van 7 miljard aan probleemkredieten. 20-7 = 13
* DJKoster snapt het allemaal niet meer
In de vrije val die de AEX gaat maken vandaag en dan morgen weer wat herstel door de slimme handelaren.quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:28 schreef ItaloDancer het volgende:
Het wordt iig niet gewaardeerd, de FTI op de AEX-index staat 6 punten lager dan de AEX zelf, daarmee implicerend dat Fortis, wanneer de handel wordt vrijgegeven, in een vrije val zal belanden...
Daar zal BNP blij mee zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:40 schreef misteriks het volgende:
ik weet dat Fortis Belgie tig aantal hyperexclusieve panden in handen heeft, op de beste locaties.
Dat dus.quote:
Het was niet het doel van de overheden de belangen van de aandeelhouders veilg te stellen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:04 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dat dus.
Ik vraag me dus echt af of dit wel mag zonder aandeelhoudersvergadering. Ik ben dus nu gewoon eigenaar van een lege holding, met weliswaar een leuk zakcentje, maar lang niet genoeg om mijn aandelen te compenseren. Echt fucking zwendel van de overheid...
Oja, lach me hier uit @ 16.86 p/a.
Dat begrijp ik. Maar dat doet er niets aan af dat ik een rechtmatige eigenaar ben van de topholding Fortis NV en de subsequente onderliggende holdings.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:12 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het was niet het doel van de overheden de belangen van de aandeelhouders veilg te stellen.
Ja, dan sturen ze een deurwaarder langs om het geld te vorderen...quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:07 schreef athlonkmf het volgende:
Kan een aandeel eigenlijk negatief worden?
Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:16 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Hier 10,07. Gedeelde smart is halve smart.
Handelaren geloven van die berekening iig weinig...quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:25 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...
Ja dat blijkt. Ik had de afgelopen tijd er wel vertrouwen in dat het weer goed zou komen met met Fortis, als ik gewoon long bleef zitten. Maar nu... Is alweer de 3e klap na het inhouden van dividend en de koersval.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:37 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Handelaren geloven van die berekening iig weinig...
Mwah, zit in een redelijk foute positie met een geschreven okt 6,80 call over mijn gehele Fortis porto.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:25 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...
vertel!quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:25 schreef Public_NME het volgende:
[..]
quote:Fortis - intrinsieke waarde 3,5 à 4 euro per aandeel -2
6-10-2008 10:23:55
Toevoeging: bijkomende informatie
Brussel (tijd) - Analisten schatten de intrinsieke waarde van het Fortis-aandeel, na de transacties van het voorbije weekend, op 3,5 à 4 euro. Mogelijk gaan beleggers daar nog een holding discount van 30 à 40 procent op toepassen. Dat betekent dat het aandeel bij heropening onder 2,5 euro zou kunnen zakken.
JPMorgan schat de intrinsieke waarde van een Fortis-aandeel op 3,8 euro. Rabo Securities houdt het op 3,5 euro en KBC Securities op 4 euro. Ook analisten van De Belegger komen na berekeningen in die buurt uit.
INHOUD
Na de ontmanteling houdt het beursgenoteerde Fortis het volgende over: de internationale verzekeringsactiviteiten, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten (4 miljard euro), de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium (5,73 miljard euro), de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België (4,7 miljard euro) en 66 procent van een pot slechte kredieten.
Die pot probleemkredieten heeft een marktwaarde van 10,4 miljard euro. De overheid krijgt 24 procent van het vehikel in handen en BNP Paribas 10 procent. Twee derde blijft bij Fortis, goed dus voor een 6,8 miljard euro.
De opbrengst van de verkoop van de Nederlandse bankactiviteiten, inclusief ABN AMRO, die goed was voor 12,8 miljard euro, blijft binnen Fortis Bank.
WAARDEBEREKENING
De cash uit de verkopen (14,4 miljard euro) wordt onmiddellijk opgesoupeerd door de schuldpositie op holdingniveau (7,6 miljard euro) en door de transfer van de probleemkredieten uit Fortis Bank Belgie (6,8 miljard euro).
Dat betekent dat de intrinsieke waarde van Fortis volledig bepaald wordt door die pot probleemkredieten (6,8 miljard euro) en de buitenlandse verzekeringsactiviteiten, waarvan de waarde op 1,5 a 3 miljard euro wordt geraamd. Fortis zou nu dus een waarde hebben van 8,3 à 9,9 miljoen euro. Per aandeel is dat 3,5 a 4,2 euro.
GROTE DISCOUNT
Vermoedelijk zal de aandelenkoers bij heropening nog een stuk onder de geraamde intrinsieke waarde uitkomen door de toepassing van een decote. 'Wat overblijft in Fortis is een onaantrekkelijke mix. We verwachten een grote holding discount.' Ook Gert Bakelants van De Belegger deelt die mening. 'Een holding discount van 30 à 40 procent is niet uitgesloten', zegt Gert Bakelants van De Belegger.
Vrijdag sloot het aandeel op 5,42 euro. Op vraag van de CBFA is er nog geen handel in het aandeel. De marktenzalen verwachten dat de handel in Fortis nog vandaag/maandag zal worden hervat.
Nou. stel dat je je aandelen voor 2.50 verkoopt, dan is er toch nog geen kip die het nog aanpakt nu...quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:25 schreef indahnesia.com het volgende:
-50% dus bij heropening. Lekker voor de AEX.
Dat is mooi kut. Bos had het nog over een compensatie naar de aandeelhouders, dat is dan ook van de baan zekerquote:Op maandag 6 oktober 2008 12:20 schreef ItaloDancer het volgende:
FORTIS: GEEN CASH MEER VOOR AANDEELHOUDERS
oops ...
link?quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:20 schreef ItaloDancer het volgende:
oops ...
Ik zie alleen ditquote:Op maandag 6 oktober 2008 13:02 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Bron is de nieuwsdienst van Binck, ik weet niet wie die 'alerts' altijd aanlevert.
quote:Fortis-CEO: Fortis heeft nog circa EUR 100 miljoen in kas
06-10-2008 13:02:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Fortis nv/sa heeft nog circa EUR100 miljoen in kas omdat de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse en Belgische verzekeringsactiviteiten en het 50,1%-belang van de Belgische staat is gebruikt voor het kopen van het belang in de portefeuille van gestructureerde producten en het afbetalen van de schuld van de holding. Dit zegt Fortis bestuursvoorzitter Filip Dierckx maandag in een telefonische persconferentie naar aanleiding van de verkoop van de Fortis onderdelen aan de Nederlandse en Belgische overheden en BNP Paribas sa.
De bestuursvoorzitter van Fortis geeft verder aan dat de beursnotering van Fortis voorlopig wordt gehandhaafd.
Fortis Groep bestaat nu nog uit een 100% deelneming in Fortis Insurance International nv en een belang van 66% in de entiteit waarin de gestructureerde kredietportefeuille is ondergebracht.
"We zijn niet van plan om de kredietportefeuille op de korte termijn te verkopen", aldus Dierckx. Met betrekking tot de verzekeringsactiviteiten geeft de bestuursvoorzitter aan dat deze situatie nader bekeken moet worden. "Deze tak maakte aardige winsten, is een van de sterke punten van Fortis en het is zeker een optie om deze activiteiten te behouden."
De verkoop van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten levert Fortis Groep EUR4 miljard op, de verkoop van het 51% belang aan de Belgische overheid EUR4,7 miljard en de verkoop van de Belgische verzekeringsactiviteiten aan BNP Paribas EUR5,7 miljard. Volgens Dierckx gaat EUR6,86 miljard hiervan op aan de koop van het 66% belang in een portefeuille van gestructureerde producten met een fair value van EUR10,4 miljard. Het overige deel van de opbrengst wordt gebruikt voor het afbetalen van schulden.
Dierckx merkte verder op dat de opmerking van Wouter Bos van afgelopen weekend dat Nederland het gezonde deel van Fortis heeft gekocht niet heeft bijgedragen aan de beslissingen die dit weekend zijn genomen.
Hebben ze die rotte leningen ook nog voor de boekwaarde gekocht van Fortis Belgie, wie veel minder waard zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:20 schreef ItaloDancer het volgende:
oops ...
15 euro ervoor betaald toendertijd....quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:02 schreef kevin85 het volgende:
Ik blijf m'n aandelen voorlopig nog even behouden in afwachting van wat er gaat gebeuren..
Het verlies voor mij is beperkt maar voor de mensen die meer dan 10 euro per aandeel hebben uitgegeven is dit natuurlijk een grote zwendelarij..
Dt is te schofterig voor woorden!
Same here. Relatief laag ingekocht. Het blijft een risico en dit keer verloren. Maar de manier waarop is natuurlijk zuur. Als het goed gaat met de bedrijven is dat (mede) omdat ze kapitaal krijgen van de beleggers, en als het slecht gaat kunnen diezelfde beleggers in de stront zakken.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:02 schreef kevin85 het volgende:
Ik blijf m'n aandelen voorlopig nog even behouden in afwachting van wat er gaat gebeuren..
Het verlies voor mij is beperkt maar voor de mensen die meer dan 10 euro per aandeel hebben uitgegeven is dit natuurlijk een grote zwendelarij..
Dt is te schofterig voor woorden!
kan je nog verkopen dan? al gooi je het nu in de uitverkoop, dan moeten er natuurlijk wel kopers zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Public_NME het volgende:
Wie gaat er mee naar een gebouw van Fortis in Rotterdam om wat flatscreens o.i.d. te claimen?
Even serieus, dit is natuurlijk extreem bagger. Ik weet even echt niet wat ik moet doen, gelijk verkopen om zoveel mogelijk cash te pakken of nog even blijven zitten en misschien aanmelden bij een rechtszaak o.i.d.
Als je nu verkoopt dan zet je de negatieve spiraal door.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Public_NME het volgende:
Wie gaat er mee naar een gebouw van Fortis in Rotterdam om wat flatscreens o.i.d. te claimen?
Even serieus, dit is natuurlijk extreem bagger. Ik weet even echt niet wat ik moet doen, gelijk verkopen om zoveel mogelijk cash te pakken of nog even blijven zitten en misschien aanmelden bij een rechtszaak o.i.d.
Je kan je aandelen vaak aanmelden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:25 schreef kevin85 het volgende:
Hoe zou je je hierbij kunnen aansluiten?
Ik kan er toch een order inzetten en dan wachten tot ze weer verhandelen. En aan de negatieve spiraal meedoen, lekker belangrijk. Net of 200 aandelen zoveel verschil makenquote:Op maandag 6 oktober 2008 14:13 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
kan je nog verkopen dan? al gooi je het nu in de uitverkoop, dan moeten er natuurlijk wel kopers zijn.
Ja oké, maar stel ze gaan 2euro naar beneden dan scheelt het me toch al 400e... ik weet het gewoon echt niet. Ik voel me zo machteloos, maarja... shit happens.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:32 schreef ChRoNiC het volgende:
Mwa ik behoud ze, groot verlies heb je toch al.
waar gaat ie van herstellen vind jij? Fortis is nu een verzekeringskantoortje geworden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:54 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik wacht even af, ik denk dat het aandeel eerst als een gek naar beneden gaat en zich daarna weer herstelt. Ik ga daar even op wachten.
Fortis zoals het was bestaat gewoon niet meer. Er komt een uitruil Paribas, die niet zo gunstig zal zijn voor de Fortis-aandeelhouder.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:54 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik wacht even af, ik denk dat het aandeel eerst als een gek naar beneden gaat en zich daarna weer herstelt. Ik ga daar even op wachten.
Ik zal het even uitleggen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:11 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
waar gaat ie van herstellen vind jij? Fortis is nu een verzekeringskantoortje geworden.
Je volgt dit topic, dus je weet dat ik dit nauwlettend volg. Dus ik snap niet precies wat je wilt zeggen. Dacht je dat ik dit niet begreep?quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fortis zoals het was bestaat gewoon niet meer. Er komt een uitruil Paribas, die niet zo gunstig zal zijn voor de Fortis-aandeelhouder.
Wat andere fondsen betreft verwacht ik wel een geweldig ehrstel. Maar die fondsen zjin ook in wezen onveranderd gebleven.
Zijn deze dan niet al mee verkocht?quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:39 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Ik zal het even uitleggen.
Op dit moment is er een schrikreactie waardoor iedereen gaat verkopen en het aandeel onder de intrinsieke waarde (van de achterliggende activa) komt.
quote:2e UPDATE: Fortis ontmanteld, nog EUR100 mln in kas
(2e Update van eerder gepubliceerd bericht "BNP koopt 75% Fortis Bank Belgie" om reactie CEO, extra informatie en analistencommentaar toe te voegen)
Door Anna Marij van der Meulen
Van DOW JONES NIEUWSDIENST
AMSTERDAM (Dow Jones)--Fortis nv/sa bestaat na de overname van de Nederlandse activiteiten door de Nederlandse Staat en de overname van de Belgische activiteiten door BNP Paribas nog uit Fortis Insurance International nv en een belang van 66% in een portefeuille van gestructureerde producten. Het bedrijf heeft nog circa EUR100 miljoen in kas. Dit blijkt maandag uit het uitgegeven persbericht en de toelichting van de bestuursvoorzitter van de financiele dienstverlener.
"We zijn niet van plan om de kredietportefeuille op de korte termijn te verkopen", aldus bestuursvoorzitter Filip Dierckx van Fortis. Met betrekking tot de verzekeringsactiviteiten geeft de bestuursvoorzitter aan dat deze situatie nader bekeken moet worden. "Deze tak maakte aardige winsten, is een van de sterke punten van Fortis en het is zeker een optie om deze activiteiten te behouden."
Nadat op vrijdagavond al bekend werd dat de Nederlandse staat de activiteiten van Fortis Nederland, inclusief ABN Amro, voor EUR16,8 miljard overnam werd in de nacht van zondag op maandag overeenstemming bereikt met BNP Paribas over de verkoop van Fortis Bank Belgie.
Volgens Dierckx was ingrijpen nodig omdat het zelfstandig voortbestaan van de bankverzekeraar in gevaar was.
De Belgische overheid betaalt EUR4,7 miljard in contanten voor het resterende 51% belang in Fortis Bank Belgie wat ten goede komt aan de Fortis Groep. De opbrengst van EUR5,73 miljard die BNP Paribas betaalt voor de Belgische verzekeringsactiviteiten gaat ook naar Fortis Groep, evenals de EUR4 miljard die zijn ontvangen van de Nederlandse staat voor de verzekeringsactiviteiten.
Het totale bedrag van EUR14,4 miljard in contanten wordt volgens Dierckx door Fortis Groep aangewend om het 66% belang in de portefeuille van gestructureerde producten te financieren en de leningen die de holding heeft af te betalen. "Hierdoor hebben we nog circa EUR100 miljoen in kas", aldus de topman van Fortis.
Verscheidene analisten hebben berekend dat de waarde van het aandeel Fortis hierdoor uitkomt op circa EUR3,50. "Ik schat in dat de reele waarde van de internationale verzekeringsactiviteiten EUR1,5 miljard is", aldus Rabo Securities analist Cor Kluis.
Fortis krijgt een belang van 66% in de gestructureerde kredietportefeuille , maar het is volgens de analist nog een grote vraag of daar meer op afgeschreven zal moeten worden. "Aangezien er duidelijk een kans bestaat dat er meer afschrijvingen zullen volgen op deze portefeuille is EUR3,50 per aandeel het maximale waar we op kunnen rekenen", aldus Ton Gietman van Petercam.
De Belgische overheid krijgt een belang van 24% in de portefeuille van gestructureerde producten terwijl BNP Paribas er een 10% belang in heeft.
De Belgische regering koopt eerst het 51% belang in Fortis Bank om vervolgens 75% van haar belang in Fortis Bank Belgie weer aan BNP Paribas, tegen door BNP Paribas nieuw uit te geven aandelen, te verkopen. Volgens de Franse bank houdt de Belgische staat daarmee een belang van "meer dan 10%" in BNP.
Dierckx liet tijdens de telefonische persconferentie weten dat de beursnotering voorlopig gehandhaafd wordt.
Hij gaf hierbij ook aan dat de opmerkingen van Wouter Bos van afgelopen weekend dat Nederland de gezonde delen van Fortis heeft gekocht niets met de deal van afgelopen weekend te maken hebben.
Op maandag werd de handel in het aandeel Fortis op zowel de beurs in Amsterdam als in Brussel stilgelegd. Volgens een woordvoerder van de AFM is het nog onvoldoende duidelijk wat de gevolgen van de verkoop van de Fortis onderdelen zijn voor de beleggers. "Tot hier meer duidelijkheid over wordt verschaft leggen we de handel stil."
Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:46 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik heb hetzelfde idee ChRoNiC. Het is maar net hoe lang je wil wachten. Maar 3 tot 4 euro is al heel veel op korte termijn.
Ze hebben de verzekeringsactiviteiten en de kredietportefeuille.quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.
Je begrijpt het niet, de Belgische regering heeft alle aandelen van Fortis Belgie gekocht voor 4.7 miljard.quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.
Toch wel potentietopic he?quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |