abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62162724

Nu de gehele Nederlandse tak van Fortis en ABN AMRO in handen van de staat zijn gevallen en dus uit de Fortis Holding zijn gehaald en inmiddels duidelijk is geworden dat Fortis België is overgenomen voor de BSP Bank en de Belgische overheid, wat heb je dan nog aan een aandeel Fortis?

Voor zover mijn kennis reikt, worden op de beurs aandelen verhandeld in de holding Fortis NV/SA, waarin de verschillende bank onderdelen dochterondernemingen zijn.

Nu die dochteronderneming dus worden onttrokken uit de holding, maar de aandelen nog wel steeds worden verhandeld en in het bezit zijn van beleggers, wat hebben zij feitelijk dan?

Is het zo dat de verschillende overheden de aandelen van de beleggers (gedwongen) overkopen, zonder dat hierover gestemd kan/ moet worden in een aandeelhouders vergadering?

Kortom, wat heeft de Fortis belegger nog aan zijn aandeel en wat vertegenwoordigd dit (niet qua geld, maar qua bezit)?

[ Bericht 6% gewijzigd door ItaloDancer op 18-12-2008 14:32:03 ]
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_62162776
Er blijft in Fortis Holding het volgende over: Fortis Insurance International, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse activiteiten, de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium en de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België.
pi_62162823
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:01 schreef ItaloDancer het volgende:
Er blijft in Fortis Holding het volgende over: Fortis Insurance International, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse activiteiten, de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium en de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België.
Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
pi_62162842
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
Yep, dat lijkt mij het meest logische, of die verzekeringsmaatschappij wordt ook nog verkocht.
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:06:05 #5
3185 Adelante
To let it go now
pi_62162852
Het zijn gewoon staatsobligaties nu.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_62162870
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
pi_62162879
Theoretisch komt het dan over, alsof dit de tijd is dat je aandelen Fortis moet kopen. De slechte bedrijfsonderdelen zijn eruit gehaald, er is veel cash in the house en een verzekeringsbedrijf wat nog goed geld kan opleveren...
pi_62162926
alle rotte zooi schijnt er ook nog in te zitten.
pi_62162935
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.

En een antwoord als "duimen voor het beste" vind ik geen antwoord. Ik stel een concrete vraag, die met feiten te beantwoorden is door mensen die hier wat meer kennis over hebben als ik.

Ik stel geen emo vraag.
pi_62162940
En 66% aandeel in een bank met 10 miljard slechte leningen.
pi_62162969
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:10 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.

En een antwoord als "duimen voor het beste" vind ik geen antwoord. Ik stel een concrete vraag, die met feiten te beantwoorden is door mensen die hier wat meer kennis over hebben als ik.

Ik stel geen emo vraag.
Ik snap je vraag wel. Dat serieuze antwoord wat je wilt hebben is al gegeven hierboven. Verder is het op dit moment speculeren.
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:14:43 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62162990
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?

Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
The End Times are wild
pi_62163034
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?

Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
Het belangrijkste verschil is dat overheden in principe alles mogen.
pi_62163054
quote:

Zo is Sjoerd Kooistra rijk geworden met zijn kroegen.
pi_62163067
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ik vraag me alleen af hoe dit in de praktijk zal gaan..
Ik heb vorige week zo'n 310 aandelen Fortis gekocht voor bijna 1500 euro.
Ze waren nu ongeveer 1700 euro waard.

Wat gaat er concreet gebeuren met deze aandelen?
Ik snap het namelijk niet echt
pi_62163091
quote:

Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!

De "Plof BV" is tegenwoordig erg moeilijk gemaakt door allerlei wetten en regels, benieuwd hoe dit gaat in deze situatie dan... Alleen het verschil is nu wel dat er veel geld aanwezig in de Fortis Holding en de slechte onderdelen eruit zijn...
pi_62163124
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:30:52 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62163151
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:25 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!

De "Plof BV" is tegenwoordig erg moeilijk gemaakt door allerlei wetten en regels, benieuwd hoe dit gaat in deze situatie dan... Alleen het verschil is nu wel dat er veel geld aanwezig in de Fortis Holding en de slechte onderdelen eruit zijn...
Ik hoorde op de VTM dat Fortis (het Vlaamse restant) 870 MILJARD schuld had uitstaan. DIe 16 miljard van Bos verdampen in een halve dag. En dan? Er een BV van maken en de eigenaren (aandeelhouders) verantwoordelijk maken? Dan krijg je voor ieder aandeel fortis een schuld van 2800 euro in de schoenen!
The End Times are wild
pi_62163156
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
Hmm..
Maar al dat geld dat verdiend is met deze verkopen?

Wat gaat daar dan mee gebeuren?
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:33:15 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62163172
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:31 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Hmm..
Maar al dat geld dat verdiend is met deze verkopen?

Wat gaat daar dan mee gebeuren?
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.
The End Times are wild
pi_62163183
Dat is dus even flink genaaid..

En dit was echt de beste oplossing?
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:35:37 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62163195
Het ging primair niet om de belangen van de aandeelhouders, maar om het waarborgen van de systeemstabiliteit. Ik weet niet wat je aandelen maandag nog waard zullen zijn. Was het veel geld voor je, of gewoon een gokje?
The End Times are wild
pi_62163211
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
Ja, maar wat er aan bezittingen in zitten, die 16.8 miljard van Nederland en de rest wat de Fransen en Belgen inbrengen.

Is meer dan de koers van Fortis vrijdag.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 6 oktober 2008 @ 00:40:57 #24
862 Arcee
Look closer
pi_62163250
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:33 schreef LXIV het volgende:
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.
Hoezo? Houdt die holding geen waarde dan?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62163268
Nouwjah..
Het was geen kapitaal maar toch wel ff kut..

Wat is nu het verstandigste om te doen?
De hele handel verkopen morgen bij het openen van de beurs?
pi_62163343
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:42 schreef kevin85 het volgende:
Nouwjah..
Het was geen kapitaal maar toch wel ff kut..

Wat is nu het verstandigste om te doen?
De hele handel verkopen morgen bij het openen van de beurs?
whehe, ik vind jou wel grappig!

Je hebt aandelen Fortis gekocht, zonder advies, kennis, ervaring en had zoiets van "oew, de koers is laag, dit gaat me geld opleveren!" en nu vraag je op Fok! wat te doen?
pi_62163363
Dat is wel heel makkelijk gesteld maar het komt er in feite wel op neer
Ik wist gerust dat het een risico zou zijn maar als er diverse kenners zeggen dat het de dol dwaze dagen op de beurs waren ruik je natuurlijk wel je kans..

En ja..
Dit scenario had ik niet verwacht nee..
Ik moet er nu toch maar het beste van maken

Er zijn immers ook mensen die aandelen hebben gekocht een jaar geleden voor 25 euro per stuk..
Die worden nu even mooi in hun hemd gezet..
pi_62163407
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:52 schreef kevin85 het volgende:
Dat is wel heel makkelijk gesteld maar het komt er in feite wel op neer
Ik wist gerust dat het een risico zou zijn maar als er diverse kenners zeggen dat het de dol dwaze dagen op de beurs waren ruik je natuurlijk wel je kans..

En ja..
Dit scenario had ik niet verwacht nee..
Ik moet er nu toch maar het beste van maken

Er zijn immers ook mensen die aandelen hebben gekocht een jaar geleden voor 25 euro per stuk..
Die worden nu even mooi in hun hemd gezet..
Het feit dat de Bijenkorf praktisch naast de beurs zit, wil niet zeggen dat de marketing strategie hetzelfde is
Maar succes!

Zou alleen niet wachten tot het aandeel 2 euro noteert en dan nog steeds denken van "het komt wel goed schatje"
pi_62163474
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:58 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Het feit dat de Bijenkorf praktisch naast de beurs zit, wil niet zeggen dat de marketing strategie hetzelfde is
Maar succes!

Zou alleen niet wachten tot het aandeel 2 euro noteert en dan nog steeds denken van "het komt wel goed schatje"
Er zit voor meer dan 20 miljard aan cash geld in die holding.

En de koers vrijdag was 12 miljard euro.

Ik weet zo niet wat de koers doet morgen.
pi_62163485
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:08 schreef rja het volgende:

[..]

Ik ga even een krappe 8 uur slapen en dan merken we het vanzelf wel

edit: mijn gevoel zegt trouwens dalen, maar dat is verder nergens op gebasseerd
pi_62163505
quote:

Die zal eerst inzakken door paniekverkopen van mensen die niet kunnen rekenen.
***** Kraak.....
pi_62163523
Wat is jullie advies voor mij?
Verkopen of toch even wachten?

Of is het echt koffiedik kijken wat de koers gaat doen?
  maandag 6 oktober 2008 @ 01:24:50 #33
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_62163589
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:15 schreef kevin85 het volgende:
Wat is jullie advies voor mij?
Verkopen of toch even wachten?

Of is het echt koffiedik kijken wat de koers gaat doen?
Hangt af hoeveel geld je hebt in fortis en voor hoeveel je het gekocht hebt.

Hou volgende dingen in gedachte;
- feit dat niemand het wilde hebben behalve de overheden geeft aan dat het niet echt kosjer is want niemand wilde zo een risico aan
- je hebt nu aandelen van een bedrijf met flink wat cash en wat mogelijk rotte belgische restanten van een bank. Als zo een 16mld in een weekje verdampt omdat veel instellingen hun geld voor de zekerheid weghalen is het finito.

Geld wat nu Fortis NV in kas heeft verdeeld over alle uitstaande aandelen is hoeveel euro per aandeel?
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_62163612
quote:

[..]

En voor hoeveel miljoen aan rotte kredieten? hier lees ik:
quote:
Probleemkredieten
De waarde van het aandeel Fortis wordt mede bepaald door de probleemkredieten die er zijn. Deze worden in een apart vehikel geplaatst, waarin Fortis 66% krijgt. Het zou gaan om kredieten ter hoogte van 10,4 miljard euro. De overheid krijgt 24% van het vehikel in handen en BNP Paribas 10%.
Dus, euhm, iets van 7 miljard aan probleemkredieten. 20-7 = 13

* DJKoster snapt het allemaal niet meer
pi_62163613
Ik heb het voor 4,60 gekocht en heb (heb het net even gekeken) 330 aandelen..
Slotkoers was 5,41 geloof ik heh?

Hoe reëel is overigens de kans dat ze het aandeel Fortis schorsen?
En wat gebeurd er daarna dan?
Ze zullen toch een keer moeten openen..
pi_62163628
Met je instapkoers moet je gewoon ff afwachten wat er gebeurd, vergeet niet dat na een dag dalen er de volgende dag weer mensen zijn die koopjes zien.
***** Kraak.....
pi_62163644
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:29 schreef DJKoster het volgende:

[..]

En voor hoeveel miljoen aan rotte kredieten? hier lees ik:
[..]

Dus, euhm, iets van 7 miljard aan probleemkredieten. 20-7 = 13

* DJKoster snapt het allemaal niet meer
Ligt er aan, voor hoeveel geld de aandelen in Fortis Belgie verkocht zijn.

4 miljard voor de rest van de aandelen ?

Of 10 procent in BNP ?

En al die miljarden in die slechte leningen, kun je niet zo maar afschrijven
pi_62165235
Ik begreep dat er vanochtend niet wordt gehandeld in Fortis, dus verkopen lukt sowieso niet....
  maandag 6 oktober 2008 @ 09:08:03 #39
165633 eriksd
The grand facade...
pi_62165324
Feitelijk zijn mensen met een aandeel in Fortis nu voor een deel eigenaar BNP, aangezien die in aandelen betalen. Aldus Radio 1
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_62165655
Het wordt iig niet gewaardeerd, de FTI op de AEX-index staat 6 punten lager dan de AEX zelf, daarmee implicerend dat Fortis, wanneer de handel wordt vrijgegeven, in een vrije val zal belanden...
pi_62165729
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 09:28 schreef ItaloDancer het volgende:
Het wordt iig niet gewaardeerd, de FTI op de AEX-index staat 6 punten lager dan de AEX zelf, daarmee implicerend dat Fortis, wanneer de handel wordt vrijgegeven, in een vrije val zal belanden...
In de vrije val die de AEX gaat maken vandaag en dan morgen weer wat herstel door de slimme handelaren.
***** Kraak.....
pi_62165751
In het huidige beursklimaat zijn er altijd aasgieren aanwezig.
***** Kraak.....
pi_62165764
De banken hebben het zelf uit de hand gegeven
***** Kraak.....
  maandag 6 oktober 2008 @ 09:40:30 #44
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_62165859
ik weet dat Fortis Belgie tig aantal hyperexclusieve panden in handen heeft, op de beste locaties.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_62166188
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 09:40 schreef misteriks het volgende:
ik weet dat Fortis Belgie tig aantal hyperexclusieve panden in handen heeft, op de beste locaties.
Daar zal BNP blij mee zijn.
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:04:14 #46
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62166311
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 09:57 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Daar zal BNP blij mee zijn.
Dat dus.

Ik vraag me dus echt af of dit wel mag zonder aandeelhoudersvergadering. Ik ben dus nu gewoon eigenaar van een lege holding, met weliswaar een leuk zakcentje, maar lang niet genoeg om mijn aandelen te compenseren. Echt fucking zwendel van de overheid...

Oja, lach me hier uit @ 16.86 p/a.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_62166382
Kan een aandeel eigenlijk negatief worden?
pi_62166483
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:04 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Dat dus.

Ik vraag me dus echt af of dit wel mag zonder aandeelhoudersvergadering. Ik ben dus nu gewoon eigenaar van een lege holding, met weliswaar een leuk zakcentje, maar lang niet genoeg om mijn aandelen te compenseren. Echt fucking zwendel van de overheid...

Het was niet het doel van de overheden de belangen van de aandeelhouders veilg te stellen.
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:14:58 #49
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62166546
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:12 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Het was niet het doel van de overheden de belangen van de aandeelhouders veilg te stellen.
Dat begrijp ik. Maar dat doet er niets aan af dat ik een rechtmatige eigenaar ben van de topholding Fortis NV en de subsequente onderliggende holdings.
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:15:39 #50
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62166561
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:07 schreef athlonkmf het volgende:
Kan een aandeel eigenlijk negatief worden?
Ja, dan sturen ze een deurwaarder langs om het geld te vorderen...

maandag 6 oktober 2008 @ 10:16:46 #51
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_62166590
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:04 schreef Public_NME het volgende:
Hier 10,07. Gedeelde smart is halve smart.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:25:24 #52
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62166789
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:16 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Hier 10,07. Gedeelde smart is halve smart.
Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...
pi_62167025
geen handel, het vertegenwoordigt het failliet van een op luchtkastelen gebaseerd financieel systeem.
pi_62167101
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:25 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Dan kom je er waarschijnlijk nog goed vanaf, als ik de berekening in de krant van vanmorgen moet geloven...
Handelaren geloven van die berekening iig weinig...
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:41:42 #55
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62167173
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:37 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Handelaren geloven van die berekening iig weinig...
Ja dat blijkt. Ik had de afgelopen tijd er wel vertrouwen in dat het weer goed zou komen met met Fortis, als ik gewoon long bleef zitten. Maar nu... Is alweer de 3e klap na het inhouden van dividend en de koersval.
pi_62167274
FORTIS: AANDEEL BLIJFT VOORLOPIG OP DE BEURS (CEO)

Nou, gelukkig

Die CEO-functie is ook wel iets gedegradeerd al zou ik ook wel enkel een bankrekening gevuld met een bedrag met 9 of 10 nullen willen "leiden" natuurlijk
pi_62167308
Wat heb ik goed gepast op het geld dit jaar zeg, ik heb daar wel 1% van verdiend lijkt me heerlijk.
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:48:28 #58
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_62167344
quote:

[..]

Mwah, zit in een redelijk foute positie met een geschreven okt 6,80 call over mijn gehele Fortis porto.

Up tot 6,50 en dan mag hij over 2 weken weer richting de 9.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_62167543
quote:

[..]

vertel!
pi_62167633
quote:
Fortis - intrinsieke waarde 3,5 à 4 euro per aandeel -2
6-10-2008 10:23:55

Toevoeging: bijkomende informatie

Brussel (tijd) - Analisten schatten de intrinsieke waarde van het Fortis-aandeel, na de transacties van het voorbije weekend, op 3,5 à 4 euro. Mogelijk gaan beleggers daar nog een holding discount van 30 à 40 procent op toepassen. Dat betekent dat het aandeel bij heropening onder 2,5 euro zou kunnen zakken.

JPMorgan schat de intrinsieke waarde van een Fortis-aandeel op 3,8 euro. Rabo Securities houdt het op 3,5 euro en KBC Securities op 4 euro. Ook analisten van De Belegger komen na berekeningen in die buurt uit.

INHOUD

Na de ontmanteling houdt het beursgenoteerde Fortis het volgende over: de internationale verzekeringsactiviteiten, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten (4 miljard euro), de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium (5,73 miljard euro), de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België (4,7 miljard euro) en 66 procent van een pot slechte kredieten.

Die pot probleemkredieten heeft een marktwaarde van 10,4 miljard euro. De overheid krijgt 24 procent van het vehikel in handen en BNP Paribas 10 procent. Twee derde blijft bij Fortis, goed dus voor een 6,8 miljard euro.

De opbrengst van de verkoop van de Nederlandse bankactiviteiten, inclusief ABN AMRO, die goed was voor 12,8 miljard euro, blijft binnen Fortis Bank.

WAARDEBEREKENING

De cash uit de verkopen (14,4 miljard euro) wordt onmiddellijk opgesoupeerd door de schuldpositie op holdingniveau (7,6 miljard euro) en door de transfer van de probleemkredieten uit Fortis Bank Belgie (6,8 miljard euro).

Dat betekent dat de intrinsieke waarde van Fortis volledig bepaald wordt door die pot probleemkredieten (6,8 miljard euro) en de buitenlandse verzekeringsactiviteiten, waarvan de waarde op 1,5 a 3 miljard euro wordt geraamd. Fortis zou nu dus een waarde hebben van 8,3 à 9,9 miljoen euro. Per aandeel is dat 3,5 a 4,2 euro.

GROTE DISCOUNT

Vermoedelijk zal de aandelenkoers bij heropening nog een stuk onder de geraamde intrinsieke waarde uitkomen door de toepassing van een decote. 'Wat overblijft in Fortis is een onaantrekkelijke mix. We verwachten een grote holding discount.' Ook Gert Bakelants van De Belegger deelt die mening. 'Een holding discount van 30 à 40 procent is niet uitgesloten', zegt Gert Bakelants van De Belegger.

Vrijdag sloot het aandeel op 5,42 euro. Op vraag van de CBFA is er nog geen handel in het aandeel. De marktenzalen verwachten dat de handel in Fortis nog vandaag/maandag zal worden hervat.
pi_62168635
Mooi genaaid dus.

Omdat die 12.8 miljard in de Belgische bank blijft, ik denk dat er rechtszaken komen.

En zelfs de zelfde slechte kredieten zijn gedumpt in deze hollding.
pi_62168685
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:25 schreef indahnesia.com het volgende:
-50% dus bij heropening. Lekker voor de AEX.
Nou. stel dat je je aandelen voor 2.50 verkoopt, dan is er toch nog geen kip die het nog aanpakt nu...
pi_62169736
FORTIS: GEEN CASH MEER VOOR AANDEELHOUDERS

oops ...
pi_62169761
AANDEELHOUDERS: GEEN CASH MEER VOOR BEGRAFENIS FORTIS CEO
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:27:31 #66
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_62169941
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:20 schreef ItaloDancer het volgende:

oops ...
Dat is mooi kut. Bos had het nog over een compensatie naar de aandeelhouders, dat is dan ook van de baan zeker
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_62170731
quote:

oops ...
link?
pi_62170824
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:58 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

link?
Bron is de nieuwsdienst van Binck, ik weet niet wie die 'alerts' altijd aanlevert.
pi_62171020
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:02 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Bron is de nieuwsdienst van Binck, ik weet niet wie die 'alerts' altijd aanlevert.
Ik zie alleen dit
quote:
Fortis-CEO: Fortis heeft nog circa EUR 100 miljoen in kas
06-10-2008 13:02:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--Fortis nv/sa heeft nog circa EUR100 miljoen in kas omdat de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse en Belgische verzekeringsactiviteiten en het 50,1%-belang van de Belgische staat is gebruikt voor het kopen van het belang in de portefeuille van gestructureerde producten en het afbetalen van de schuld van de holding. Dit zegt Fortis bestuursvoorzitter Filip Dierckx maandag in een telefonische persconferentie naar aanleiding van de verkoop van de Fortis onderdelen aan de Nederlandse en Belgische overheden en BNP Paribas sa.

De bestuursvoorzitter van Fortis geeft verder aan dat de beursnotering van Fortis voorlopig wordt gehandhaafd.

Fortis Groep bestaat nu nog uit een 100% deelneming in Fortis Insurance International nv en een belang van 66% in de entiteit waarin de gestructureerde kredietportefeuille is ondergebracht.

"We zijn niet van plan om de kredietportefeuille op de korte termijn te verkopen", aldus Dierckx. Met betrekking tot de verzekeringsactiviteiten geeft de bestuursvoorzitter aan dat deze situatie nader bekeken moet worden. "Deze tak maakte aardige winsten, is een van de sterke punten van Fortis en het is zeker een optie om deze activiteiten te behouden."

De verkoop van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten levert Fortis Groep EUR4 miljard op, de verkoop van het 51% belang aan de Belgische overheid EUR4,7 miljard en de verkoop van de Belgische verzekeringsactiviteiten aan BNP Paribas EUR5,7 miljard. Volgens Dierckx gaat EUR6,86 miljard hiervan op aan de koop van het 66% belang in een portefeuille van gestructureerde producten met een fair value van EUR10,4 miljard. Het overige deel van de opbrengst wordt gebruikt voor het afbetalen van schulden.

Dierckx merkte verder op dat de opmerking van Wouter Bos van afgelopen weekend dat Nederland het gezonde deel van Fortis heeft gekocht niet heeft bijgedragen aan de beslissingen die dit weekend zijn genomen.
  maandag 6 oktober 2008 @ 13:11:19 #70
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_62171028
Stond ook op FD.nl, en op het forum van dft.nl..
pi_62172159
quote:

oops ...
Hebben ze die rotte leningen ook nog voor de boekwaarde gekocht van Fortis Belgie, wie veel minder waard zijn.

De aandeelhouders zijn aan alle kant genaaid door Fortis bank Belgie en de overheid.

Ik denk niet dat de aandeelhouders dit gaan pikken.
pi_62172210
Zullen wel een aantal leuke rechtszaken komen. Dit is natuurlijk geen manier van doen.
pi_62172436
Ik blijf m'n aandelen voorlopig nog even behouden in afwachting van wat er gaat gebeuren..
Het verlies voor mij is beperkt maar voor de mensen die meer dan 10 euro per aandeel hebben uitgegeven is dit natuurlijk een grote zwendelarij..
Dt is te schofterig voor woorden!
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:07:32 #74
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62172549
Wie gaat er mee naar een gebouw van Fortis in Rotterdam om wat flatscreens o.i.d. te claimen?

Even serieus, dit is natuurlijk extreem bagger. Ik weet even echt niet wat ik moet doen, gelijk verkopen om zoveel mogelijk cash te pakken of nog even blijven zitten en misschien aanmelden bij een rechtszaak o.i.d.
pi_62172679
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:02 schreef kevin85 het volgende:
Ik blijf m'n aandelen voorlopig nog even behouden in afwachting van wat er gaat gebeuren..
Het verlies voor mij is beperkt maar voor de mensen die meer dan 10 euro per aandeel hebben uitgegeven is dit natuurlijk een grote zwendelarij..
15 euro ervoor betaald toendertijd....
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:13:14 #76
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_62172700
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:02 schreef kevin85 het volgende:
Same here. Relatief laag ingekocht. Het blijft een risico en dit keer verloren. Maar de manier waarop is natuurlijk zuur. Als het goed gaat met de bedrijven is dat (mede) omdat ze kapitaal krijgen van de beleggers, en als het slecht gaat kunnen diezelfde beleggers in de stront zakken.
pi_62172704
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Public_NME het volgende:
Wie gaat er mee naar een gebouw van Fortis in Rotterdam om wat flatscreens o.i.d. te claimen?

Even serieus, dit is natuurlijk extreem bagger. Ik weet even echt niet wat ik moet doen, gelijk verkopen om zoveel mogelijk cash te pakken of nog even blijven zitten en misschien aanmelden bij een rechtszaak o.i.d.
kan je nog verkopen dan? al gooi je het nu in de uitverkoop, dan moeten er natuurlijk wel kopers zijn.
pi_62172733
je
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Public_NME het volgende:

Als je nu verkoopt dan zet je de negatieve spiraal door.
***** Kraak.....
pi_62172935
Afgelopen donderdag/vrijdag werd er nog door zowel Bos als Leterme verkondigd dat het bedrijf zo gezond was als het maar kan..
Ongetwijfeld dat er ook mensen op die woorden nog wat aandelen gekocht hebben, terwijl het bedrijf eigenlijk zo rot was als mogelijk was..
Die worden nu ook even mooi te kakken gezet.. Riekt gewoon naar oplichterij..
Ik begrijp ook dat ik met aandelen een risico loop, maar het bedrijf even omkeren, alle gezonde onderdelen verkopen voor een prikkie en de tumoren laten zitten.. dat is natuurlijk geen gang van zaken.

Ik wacht het voor nu allemaal even af, nu verkopen heeft geen zin want dan verkoop je ze misschien voor een eurotje per stuk.
Vraag me überhaupt af wanneer de schorsing van Fortis wordt opgeheven?

Vereniging van effectenbezitters zal wel aan de slag gaan hiermee.
Is het hiervoor eigenlijk nog noodzakelijk dat je hiervan lid bent, wil je hierbij betrokken worden?
Of geldt het voor alle aandeelhouders?
pi_62172972
Ik heb ze gekocht voor 5,30, blijft kut maar is weinig aan te doen. Ik behoud ze trouwens wel, nu verkopen heeft geen enkel nut. Nog afgezien van het feit dat de handel opgeschort is. Nogmaals het blijft balen maar is weinig aan te doen. Ik ga me wel aansluiten bij een rechtszaak als die er komt overigens. Het lijkt verdacht veel op de hierboven genoemde plofBV constructie die toch door de overheid zoveel mogelijk dichtgespijkerd is.
pi_62172998
Hoe zou je je hierbij kunnen aansluiten?
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:28:52 #82
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62173088
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:25 schreef kevin85 het volgende:
Hoe zou je je hierbij kunnen aansluiten?
Je kan je aandelen vaak aanmelden.
pi_62173126
Als je dit leest: http://www.beursduivel.be/forum.php?page=topic&id=11586&naam=&p=278

Die belgen zijn helemaal woedend!
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:31:21 #84
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62173156
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:13 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

kan je nog verkopen dan? al gooi je het nu in de uitverkoop, dan moeten er natuurlijk wel kopers zijn.
Ik kan er toch een order inzetten en dan wachten tot ze weer verhandelen. En aan de negatieve spiraal meedoen, lekker belangrijk. Net of 200 aandelen zoveel verschil maken
pi_62173189
Mwa ik behoud ze, groot verlies heb je toch al.
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:41:16 #86
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62173413
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:32 schreef ChRoNiC het volgende:
Mwa ik behoud ze, groot verlies heb je toch al.
Ja oké, maar stel ze gaan 2euro naar beneden dan scheelt het me toch al 400e... ik weet het gewoon echt niet. Ik voel me zo machteloos, maarja... shit happens.
pi_62173769
Ik wacht even af, ik denk dat het aandeel eerst als een gek naar beneden gaat en zich daarna weer herstelt. Ik ga daar even op wachten.
pi_62174217
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:54 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik wacht even af, ik denk dat het aandeel eerst als een gek naar beneden gaat en zich daarna weer herstelt. Ik ga daar even op wachten.
waar gaat ie van herstellen vind jij? Fortis is nu een verzekeringskantoortje geworden.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:24:08 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62174551
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:54 schreef ChRoNiC het volgende:
Fortis zoals het was bestaat gewoon niet meer. Er komt een uitruil Paribas, die niet zo gunstig zal zijn voor de Fortis-aandeelhouder.

Wat andere fondsen betreft verwacht ik wel een geweldig ehrstel. Maar die fondsen zjin ook in wezen onveranderd gebleven.
The End Times are wild
pi_62175001
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:11 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

waar gaat ie van herstellen vind jij? Fortis is nu een verzekeringskantoortje geworden.
Ik zal het even uitleggen.

Op dit moment is er een schrikreactie waardoor iedereen gaat verkopen en het aandeel onder de intrinsieke waarde (van de achterliggende activa) komt. Daarna zal er weer een opwaartse beweging komen, maar goed dat is mijn voorspelling. Iedereen is vrij om dat zelf te bepalen uiteraard.
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Fortis zoals het was bestaat gewoon niet meer. Er komt een uitruil Paribas, die niet zo gunstig zal zijn voor de Fortis-aandeelhouder.

Wat andere fondsen betreft verwacht ik wel een geweldig ehrstel. Maar die fondsen zjin ook in wezen onveranderd gebleven.
Je volgt dit topic, dus je weet dat ik dit nauwlettend volg. Dus ik snap niet precies wat je wilt zeggen. Dacht je dat ik dit niet begreep?

[ Bericht 18% gewijzigd door ChRoNiC op 06-10-2008 15:47:40 ]
pi_62175206
Ik heb hetzelfde idee ChRoNiC. Het is maar net hoe lang je wil wachten. Maar 3 tot 4 euro is al heel veel op korte termijn.
pi_62175530
Ik heb geen aandelen Fortis direct.

Maar de aandeelhouders zullen zich organiseren, volgens mij op korte termijn een aandeelhouders vergadering.

En ongetwijfeld rechtszaken volgens mij.
pi_62175636
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:39 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Ik zal het even uitleggen.

Op dit moment is er een schrikreactie waardoor iedereen gaat verkopen en het aandeel onder de intrinsieke waarde (van de achterliggende activa) komt.
Zijn deze dan niet al mee verkocht?
pi_62175872
http://www.eurobench.com/(...)R100-mln-in-kas.html
quote:
2e UPDATE: Fortis ontmanteld, nog EUR100 mln in kas

(2e Update van eerder gepubliceerd bericht "BNP koopt 75% Fortis Bank Belgie" om reactie CEO, extra informatie en analistencommentaar toe te voegen)

Door Anna Marij van der Meulen

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Fortis nv/sa bestaat na de overname van de Nederlandse activiteiten door de Nederlandse Staat en de overname van de Belgische activiteiten door BNP Paribas nog uit Fortis Insurance International nv en een belang van 66% in een portefeuille van gestructureerde producten. Het bedrijf heeft nog circa EUR100 miljoen in kas. Dit blijkt maandag uit het uitgegeven persbericht en de toelichting van de bestuursvoorzitter van de financiele dienstverlener.

"We zijn niet van plan om de kredietportefeuille op de korte termijn te verkopen", aldus bestuursvoorzitter Filip Dierckx van Fortis. Met betrekking tot de verzekeringsactiviteiten geeft de bestuursvoorzitter aan dat deze situatie nader bekeken moet worden. "Deze tak maakte aardige winsten, is een van de sterke punten van Fortis en het is zeker een optie om deze activiteiten te behouden."

Nadat op vrijdagavond al bekend werd dat de Nederlandse staat de activiteiten van Fortis Nederland, inclusief ABN Amro, voor EUR16,8 miljard overnam werd in de nacht van zondag op maandag overeenstemming bereikt met BNP Paribas over de verkoop van Fortis Bank Belgie.

Volgens Dierckx was ingrijpen nodig omdat het zelfstandig voortbestaan van de bankverzekeraar in gevaar was.

De Belgische overheid betaalt EUR4,7 miljard in contanten voor het resterende 51% belang in Fortis Bank Belgie wat ten goede komt aan de Fortis Groep. De opbrengst van EUR5,73 miljard die BNP Paribas betaalt voor de Belgische verzekeringsactiviteiten gaat ook naar Fortis Groep, evenals de EUR4 miljard die zijn ontvangen van de Nederlandse staat voor de verzekeringsactiviteiten.

Het totale bedrag van EUR14,4 miljard in contanten wordt volgens Dierckx door Fortis Groep aangewend om het 66% belang in de portefeuille van gestructureerde producten te financieren en de leningen die de holding heeft af te betalen. "Hierdoor hebben we nog circa EUR100 miljoen in kas", aldus de topman van Fortis.

Verscheidene analisten hebben berekend dat de waarde van het aandeel Fortis hierdoor uitkomt op circa EUR3,50. "Ik schat in dat de reele waarde van de internationale verzekeringsactiviteiten EUR1,5 miljard is", aldus Rabo Securities analist Cor Kluis.

Fortis krijgt een belang van 66% in de gestructureerde kredietportefeuille , maar het is volgens de analist nog een grote vraag of daar meer op afgeschreven zal moeten worden. "Aangezien er duidelijk een kans bestaat dat er meer afschrijvingen zullen volgen op deze portefeuille is EUR3,50 per aandeel het maximale waar we op kunnen rekenen", aldus Ton Gietman van Petercam.

De Belgische overheid krijgt een belang van 24% in de portefeuille van gestructureerde producten terwijl BNP Paribas er een 10% belang in heeft.

De Belgische regering koopt eerst het 51% belang in Fortis Bank om vervolgens 75% van haar belang in Fortis Bank Belgie weer aan BNP Paribas, tegen door BNP Paribas nieuw uit te geven aandelen, te verkopen. Volgens de Franse bank houdt de Belgische staat daarmee een belang van "meer dan 10%" in BNP.

Dierckx liet tijdens de telefonische persconferentie weten dat de beursnotering voorlopig gehandhaafd wordt.

Hij gaf hierbij ook aan dat de opmerkingen van Wouter Bos van afgelopen weekend dat Nederland de gezonde delen van Fortis heeft gekocht niets met de deal van afgelopen weekend te maken hebben.

Op maandag werd de handel in het aandeel Fortis op zowel de beurs in Amsterdam als in Brussel stilgelegd. Volgens een woordvoerder van de AFM is het nog onvoldoende duidelijk wat de gevolgen van de verkoop van de Fortis onderdelen zijn voor de beleggers. "Tot hier meer duidelijkheid over wordt verschaft leggen we de handel stil."
  maandag 6 oktober 2008 @ 16:12:56 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62176034
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:46 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik heb hetzelfde idee ChRoNiC. Het is maar net hoe lang je wil wachten. Maar 3 tot 4 euro is al heel veel op korte termijn.
Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.
The End Times are wild
  maandag 6 oktober 2008 @ 16:14:00 #97
38577 Racerat
Life's a ratrace
pi_62176068
Ik heb zoooveel aandelen Fortis.

De meeste gekocht voor 20 euro

Klote bestuurders.
Biertje? Koekje d'r bij?
pi_62176105
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt niet lang wachten, want je hebt straks geen aandelen Fortis maar aandelen Paribas. Ook die kunnen natuurlijk stijgen, maar Fortis is exit voordat de crisis voorbij is.
Ze hebben de verzekeringsactiviteiten en de kredietportefeuille.
pi_62176202
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet, de Belgische regering heeft alle aandelen van Fortis Belgie gekocht voor 4.7 miljard.

De holding heeft waar de aandelen op uitgegeven zijn,heeft geen belangen meer in Fortis Belgie waar de aandelen Paribas inzitten.

En het geld wat in de holding zit is ook bijna op.
pi_62177904
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Toch wel potentietopic he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')