Jij altijd met dat "de homo uithangen". Ik weet niet precies wat je er nou eigenlijk mee bedoelt.quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:09 schreef Aoristus het volgende:
Ik ben het met het cdja eens. Het is al erg genoeg dat de televisie verhomoiseert en dat er een aanmoedigingsbeleid is ontstaan om ongeremd 'lekker de homo uit te hangen'.
Misschien is het beter om te parafraseren naar "De persoon gedraagt zich als docent, of hij zoekt een ander baantje waar hij zich wel zo kan gedragen als ie dat zelf wil". Dat een docent lesgeeft lijkt me opgaan voor elke docent, niet alleen voor de homo's.quote:Op school kom je om iets te leren. Pubers zijn niet ontvankelijk voor sexuele identiteitsworstelingen van autoriteiten. Dus of de homo gedraagt zich als docent, of de homo zoekt maar een ander baantje waar hij wel de homo kan uithangen.
Natuurlijk is een school niet verplicht een homo te weigeren. Dat zegt niemand volgens mij. De vraag hier is of we moeten toestaan dat een school gesubsidieerd iemand kan weigeren om wat hij in bed doet. Verder is het volgens mij niet eens toegestaan om te vragen wat de geaardheid van iemand is.quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:01 schreef sigme het volgende:
Het gaat er helemaal niet om dat een christelijke school een homo *moet* weigeren. De meeste christelijke scholen willen dat helemaal niet, streng christelijke scholen die dat wel willen zullen vaak geen enkel (*juist* niet) bezwaar hebben tegen een christelijke niet-praktizerende homo.
Daar gaat het dus niet om. Dus gaat het er ook niet om of je het kan meten. Het gaat erom of een school een sollicitant die aangeeft duidelijk homo te zijn op die grond mag afwijzen. Of dat ze smoesjes moeten verzinnen. Dus expliciete homo's versus ingetogen christenen. Niks meer en niks minder.
Nogmaals: maakt dat van die subsidie uit en zou het alternatief waarin die school geen subsidie ontvangt beter zijn voor het land?quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:28 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Natuurlijk is een school niet verplicht een homo te weigeren. Dat zegt niemand volgens mij. De vraag hier is of we moeten toestaan dat een school gesubsidieerd iemand kan weigeren om wat hij in bed doet. Verder is het volgens mij niet eens toegestaan om te vragen wat de geaardheid van iemand is.
Eh.. ja. Het CDJA en anderen zullen het recht van een islamitische georienteerde school geen openlijk belijdende christelijke docent aan te stellen verdedigen.quote:Er zijn hier twee kanten:
1. Een school wordt betaald door de overheid. Wat hier dus feitelijk is gesubsidieerde homodiscriminatie, en dat lijk mij een gewoon foute boel. Ik zie geen verschil met een school die niet wil dat Christenen doceren...zouden ze dat ook willen toestaan?
Als het strijdig is met wat je de kinderen mag en wil leren, lijkt het me logisch dat je een docent die de kinderen een daarmee strijdig voorbeeld wil tonen, niet aanneemt. En dat er ook gewoon netjes bijzegt.quote:2. Ik kan in dit argument komen (anders verzinnen ze toch wel een smoesje) als het om de vrije arbeidsmarkt gaat. Je moet als overheid niet willen afdwingen dat twee partijen die niet vrijwillig samenwerken wel gaan samenwerken. Dat is idioot. Maar als het gaat om arbeidsplekken die met belastinggeld wordt betaald moet je dit soort onderscheid niet willen toestaan. Als een school geen homo's, negers, moslims of roodharigen wil laten doceren en daar belastinggeld voor krijgt is het gewoon een grof schandaal. Discrimineren doe je maar met eigen geld.
Ja, dat maakt nogal wat uit. Je subsidieert de private moraal dat homoseksualiteit ongewenst is. Daarmee bevorder je het uitvoeren van die moraal (namelijk het discrimineren van homo's). Je kunt alles zeggen over dat de overheid zich afzijdig moet houden met de vraag of mensen homoseksualiteit moeten accepteren, maar het is zeker ongewenst dat ze de intolerantie zelf verkondigt.quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Nogmaals: maakt dat van die subsidie uit en zou het alternatief waarin die school geen subsidie ontvangt beter zijn voor het land?
Uh, ja. In zo'n tenue solliciteren homo's... niet dus. De enige manier om er achter te komen is om het te vragen of als de sollicitant het zelf aangeeft.quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:50 schreef sigme het volgende:
Het zal ook niet gaan om de vraag 'bent u homo', maar om de motivatie van afwijzing. Iemand kan natuurlijk ook met een coc-tasje en een roze driehoekje wuft met brochures wapperend komen solliciteren.
Dat betwijfel ik.quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:50 schreef sigme het volgende:
Eh.. ja. Het CDJA en anderen zullen het recht van een islamitische georienteerde school geen openlijk belijdende christelijke docent aan te stellen verdedigen.
Homo's staan geen lessen homoïsme te geven. Ze geven een les en ik heb verder nog nooit een leraar over zijn/haar seksuele leven horen praten. Als zo'n school zou zeggen dat ze geen lessen gaan geven in hoe je homo wordt...a la...quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:50 schreef sigme het volgende:
Als het strijdig is met wat je de kinderen mag en wil leren, lijkt het me logisch dat je een docent die de kinderen een daarmee strijdig voorbeeld wil tonen, niet aanneemt.
Daar lijkt het nogal eens op vind ik. Het lijkt vaak of gelovigen allerlei dingen kunnen flikken die anderen niet kunnen flikken, puur op basis van het feit dat ze het rechtvaardigen door het geloof erbij te slepen. Hoe zou het gaan als een gelovige op basis van zijn religie de snelheidslimiet continu overtreedt? Dán is er geen discussie en is iedereen het eens. Waarom dan hier niet?quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:17 schreef r_one het volgende:
Het gaat erom of "vrijheid van godsdienst" ook inhoudt een "vrijheid van discriminatie op grond van geloofsovertuiging".
Buiten dit nieuwtje hoor ik het CDA nauwelijks over religie eigenlijk.quote:Op donderdag 25 september 2008 15:50 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vraag me steeds vaker af wanneer Nederland het CDA-bewind eindelijk weer eens zat is en wanneer de partij bij verkiezingen wordt afgestraft. Politiek bedrijven op basis van religie is niet van deze tijd, omdat gelovigen steeds weer dezelfde rechten opeisen, of zaken aan anderen opleggen. Een homosekuele leerkracht wegens zijn geaardheid weigeren is loepzuivere discriminatie.
Omdat het in de praktijk niet om het principe gaat, maar om de praktijk.quote:Op zaterdag 27 september 2008 17:50 schreef Isegrim het volgende:
Hoe zou het gaan als een gelovige op basis van zijn religie de snelheidslimiet continu overtreedt? Dán is er geen discussie en is iedereen het eens. Waarom dan hier niet?
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Heeft een nieuwe religie minder bestaansrecht dan eentje die al lange bestond?quote:Op zaterdag 27 september 2008 17:52 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Omdat het in de praktijk niet om het principe gaat, maar om de praktijk.
Zo kun je niet ineens een religie uit je duim zuigen en dan op basis van hetzelfde principe dezelfde privileges claimen als 'gevestigde' religies.
En dus is het beter om alleen maar scholen te hebben waar kinderen over religie (en wetenschap, en filosofie...) leren. Zonder een waarde-oordeel daarbij.quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:17 schreef sigme het volgende:
De overheid dient zich verre te houden van het voorschrijven aan hun burgers hoe die moeten denken over het bestaan van god en/of welke god dan wel.
Dus mogen ouders (burgers) eisen dat de overheid hun niet verplicht hun kinderen iets te leren over het al dan niet bestaan van god (en zo ja: welke).
Ik zou het heel vreselijk vinden als mijn kind op een school te horen krijgt dat god de wereld geschapen heeft en zijn enig geboren zoon aan het kruis heeft laten nagelen. Ik hecht erg aan het recht om als er alleen maar een school is die dat leert, er zelf eentje op te richten waar mijn kind niet iets hoeft te leren dat ik niet geloof.
Dat betekent dat iemand die meent dat er een god is, en dat deze een zoon Jezus heeft, niet hoeft te tolereren dat zijn kind op school moet aanhoren dat er nu eenmaal sommige mensen in het sprookje Jezus geloven, sommige in het sprookje Mohammed en sommige in de paashaas.
Vrijheid van geweten en van godsdienst werkt twee kanten uit. Mijn vrijheid heeft alleen bestaansrecht als zij de hunne hebben.
Niet mee eens. Ik vind het ronduit misdadig om je kinderen de vrijheid te ontnemen om op onafhankelijke wijze hun eigen oordeel te vormen over het leven en de zin en onzin daarvan.quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:53 schreef sigme het volgende:
Nee, op die manier over religie leren is niet waardenvrij als je ervan overtuigd bent dat er 1 de ware is. Dus moet er de vrijheid zijn te betreuren dat er velen dwalen. Zonder waarde-oordeel aan kinderen leren dat er verschillende godsdiensten zijn is niet waardevrij, ook al lijkt het misschien vanuit jouw waarde neutraal.
Net als homoseksualiteit?quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:54 schreef maedel het volgende:
Waarom kan dat hele godsdienstgedoe niet gewoon in de huiselijke sfeer gebeuren?
Ja, dat is kort gezegd de vrijheid van onderwijs maar dat gaat het hier niet over. Het gaat er immers niet over wat er wordt onderwezen, en daar ga jij wel op in. Het gaat erom wie mag onderwijzen en welke persoonlijke eigenschappen hij los van het onderwijs heeft, zelfs als hij hetzelfde wil onderwijzen als de school goed dunkt.quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:17 schreef sigme het volgende:
De overheid dient zich verre te houden van het voorschrijven aan hun burgers hoe die moeten denken over het bestaan van god en/of welke god dan wel.
Dus mogen ouders (burgers) eisen dat de overheid hun niet verplicht hun kinderen iets te leren over het al dan niet bestaan van god (en zo ja: welke).
Ik zou het heel vreselijk vinden als mijn kind op een school te horen krijgt dat god de wereld geschapen heeft en zijn enig geboren zoon aan het kruis heeft laten nagelen. Ik hecht erg aan het recht om als er alleen maar een school is die dat leert, er zelf eentje op te richten waar mijn kind niet iets hoeft te leren dat ik niet geloof.
Dat betekent dat iemand die meent dat er een god is, en dat deze een zoon Jezus heeft, niet hoeft te tolereren dat zijn kind op school moet aanhoren dat er nu eenmaal sommige mensen in het sprookje Jezus geloven, sommige in het sprookje Mohammed en sommige in de paashaas.
Vrijheid van geweten en van godsdienst werkt twee kanten uit. Mijn vrijheid heeft alleen bestaansrecht als zij de hunne hebben.
Iddquote:Op zaterdag 27 september 2008 19:54 schreef maedel het volgende:
Waarom kan dat hele godsdienstgedoe niet gewoon in de huiselijke sfeer gebeuren?
Precies, dat kovschip kennen we nu wel een keertje.quote:Op zondag 28 september 2008 14:20 schreef Fascination het volgende:
...onderwijs moet worden afgeschafd.
Ik zat er al over te twijfelenquote:Op zondag 28 september 2008 14:34 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Precies, dat kovschip kennen we nu wel een keertje.
't Is wel KOFSCHIP met een F.quote:Op zondag 28 september 2008 14:34 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Precies, dat kovschip kennen we nu wel een keertje.
Ik mag toch hopen dat dat onderdeel van het grapje wasquote:
Dat gebeurt ook, maar om te weten wat je thuis moet doen, moet je eerst naar schoolquote:Op zaterdag 27 september 2008 19:54 schreef maedel het volgende:
Ja, naar de zondagsschool dus. Op zondag.quote:Op zondag 28 september 2008 20:06 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook, maar om te weten wat je thuis moet doen, moet je eerst naar school
Het streven is naar een homoloze zondagquote:Op zondag 28 september 2008 20:18 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, naar de zondagsschool dus. Op zondag.
Ik denk dat een reformatorische scholengemeenschap er veel aan gelegen is om mensen die communie en vormsel hebben gehad buiten de deur te houdenquote:Op donderdag 25 september 2008 10:57 schreef Gia het volgende:
Een kind wordt geboren, de ouders laten het dopen. Het manneke (even uitgaand van een jongen) groeit op, doet de communie, vormsel. Gaat vervolgens leren voor leraar. Solliciteert op een christelijke school, wordt aangenomen en komt er na een paar jaar achter dat hij gevoelens voor mannen heeft. Vindt hij zelf misschien in eerste instantie ook niet zo fijn, maar het verandert helemaal niks aan zijn geloofsbeleving.
Je hebt geen idee wat je zegt hè? Weinig christelijks aan in ieder geval.quote:Op zondag 28 september 2008 20:21 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Het streven is naar een homoloze zondag
't Is Aoristus. 'nuff said.quote:Op maandag 29 september 2008 07:38 schreef maedel het volgende:
[..]
Je hebt geen idee wat je zegt hè? Weinig christelijks aan in ieder geval.
Ja, dat geeft geen vrijbrief om mensen maar ongeneerd te gaan zitten beledigen lijkt me. Al ben je God zelf.quote:
sommige lui zijn hier gewoon niet voor rede vatbaar en blijven doof voor steekhoudende argumnentenquote:Op maandag 29 september 2008 11:58 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, dat geeft geen vrijbrief om mensen maar ongeneerd te gaan zitten beledigen lijkt me. Al ben je God zelf.
Ja, dat mag tegenwoordig onder het mom van "vrijheid van godsdienst". Geeft meteen we aan waar het hier om gaatquote:Op maandag 29 september 2008 11:59 schreef Stroekie het volgende:
[..]
sommige lui zijn hier gewoon niet voor rede vatbaar en blijven doof voor steekhoudende argumnenten
Nee, maar hem op andere gedachten proberen te brengen is onbegonnen werk, dus ik wilde je de frustratie en tijdverspilling besparenquote:Op maandag 29 september 2008 11:58 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, dat geeft geen vrijbrief om mensen maar ongeneerd te gaan zitten beledigen lijkt me. Al ben je God zelf.
Ik wil hem niet op andere gedachten brengen hoor, het gaat er mij om of iemand wel in de gaten heeft wat hij eigenlijk zegt.quote:Op maandag 29 september 2008 12:05 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nee, maar hem op andere gedachten proberen te brengen is onbegonnen werk, dus ik wilde je de frustratie en tijdverspilling besparen
Ja maar het ik ben gristen argument is toch vooral een brevet van onvermogen.quote:Op maandag 29 september 2008 12:04 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, dat mag tegenwoordig onder het mom van "vrijheid van godsdienst". Geeft meteen we aan waar het hier om gaat
Er zijn meer soorten Christelijke scholen. Een katholieke school bijvoorbeeld....quote:Op zondag 28 september 2008 21:32 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik denk dat een reformatorische scholengemeenschap er veel aan gelegen is om mensen die communie en vormsel hebben gehad buiten de deur te houden
Paus Benedictus is ook inderdaad een warm pleitbezorger van de homo emancipatiequote:Op maandag 29 september 2008 13:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn meer soorten Christelijke scholen. Een katholieke school bijvoorbeeld....
Art. 6quote:Op maandag 29 september 2008 12:04 schreef maedel het volgende:
Ja, dat mag tegenwoordig onder het mom van "vrijheid van godsdienst". Geeft meteen we aan waar het hier om gaat
Dus die moeten maar meegaan in het hedendaagse losgeslagen beleid ...quote:Op donderdag 25 september 2008 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
Bron: http://www.ad.nl/binnenla(...)n_op_school_mag.html
[..]
Serieus, niet dat ik het er mee eens zou zijn als een stel bejaarde Staphorst-inwoners met deze petitie aan zou komen, maar ouderen zitten nu eenmaal vaker vastgeroest in de oude normen en waarden van een samenleving: goed of niet goed, maar dat JONGEREN, hedendaagse JONGEREN dit soort debatten beginnen, dat gaat er bij mij écht niet in
Daar moet je eens mee aankomen in het Nederlandse strafrecht. Religieuzen worden overal voorgetrokken omdat ze zo zielig zijn.quote:Op maandag 29 september 2008 13:28 schreef mgerben het volgende:
[..]
Art. 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Dat stukje is nogal belangrijk en wordt graag vergeten door mensen die jubelen over godsdienstvrijheid.
Godsdienstvrijheid is vooral de vrijheid om je eigen godsdienst te beleiden (en dus geen verplichte staatsgodsdienst). Het geeft je absoluut niet de mogelijkheid om naar eigen inzicht en willekeur je eigen invulling aan de bestaande wetten te geven. Ook heb je met dit artikel geen poot om op te staan als je anderen jouw godsdienst wilt opleggen.
Een homo die homoseksualiteit gaat lopen propageren of in een leren string naar school komt, nee, die wil je niet voor de klas. Maar dat geldt voor elke school.quote:Op maandag 29 september 2008 13:40 schreef hierissieweer het volgende:
Het is dubbel dat we in een land dat zichzelf op en top tolerant vind dit soort discussies gevoerd worden. Maar aan de andere kant, als ik de buurvrouw een vervelend wijf vind praat ik ook niet met d'r. En i9k zal ook niet zo snel spreken met een hell's angel. Dus ik kan mij voortellen dat een op en top refo zich niet kan vinden in de levensstijl/overtuiging van een homo en zijn kinderen daar dus niet moedwillig aan wilt bloot stellen.
Daarnaast wil ik wel de kanttekening erbij zetten dat het niet eens zijn met iemands overtuiging niet hoeft te betekenen dat je elkaar af hoeft te maken. Misschien is het juist wel belangrijk om met elkaar te praten, zodat je weet waarom je het niet eens bent met elkaar...
Dat je niet met je buurvrouw praat wil niet zeggen dat die buurvrouw dan maar alles mag doen. Er is een grens. En volgens Plasterk is in deze zaak de grens duidelijk gelegd nu. Tot die grens negeer je maar mensen die je niet mag. Maar diezelfde persoon mag de grens niet overgaan.quote:Op maandag 29 september 2008 13:40 schreef hierissieweer het volgende:
Het is dubbel dat we in een land dat zichzelf op en top tolerant vind dit soort discussies gevoerd worden. Maar aan de andere kant, als ik de buurvrouw een vervelend wijf vind praat ik ook niet met d'r. En i9k zal ook niet zo snel spreken met een hell's angel. Dus ik kan mij voortellen dat een op en top refo zich niet kan vinden in de levensstijl/overtuiging van een homo en zijn kinderen daar dus niet moedwillig aan wilt bloot stellen.
Daarnaast wil ik wel de kanttekening erbij zetten dat het niet eens zijn met iemands overtuiging niet hoeft te betekenen dat je elkaar af hoeft te maken. Misschien is het juist wel belangrijk om met elkaar te praten, zodat je weet waarom je het niet eens bent met elkaar...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |