abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61956142
De overheid dient zich verre te houden van het voorschrijven aan hun burgers hoe die moeten denken over het bestaan van god en/of welke god dan wel.

Dus mogen ouders (burgers) eisen dat de overheid hun niet verplicht hun kinderen iets te leren over het al dan niet bestaan van god (en zo ja: welke).
Ik zou het heel vreselijk vinden als mijn kind op een school te horen krijgt dat god de wereld geschapen heeft en zijn enig geboren zoon aan het kruis heeft laten nagelen. Ik hecht erg aan het recht om als er alleen maar een school is die dat leert, er zelf eentje op te richten waar mijn kind niet iets hoeft te leren dat ik niet geloof.

Dat betekent dat iemand die meent dat er een god is, en dat deze een zoon Jezus heeft, niet hoeft te tolereren dat zijn kind op school moet aanhoren dat er nu eenmaal sommige mensen in het sprookje Jezus geloven, sommige in het sprookje Mohammed en sommige in de paashaas.

Vrijheid van geweten en van godsdienst werkt twee kanten uit. Mijn vrijheid heeft alleen bestaansrecht als zij de hunne hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61956341
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:17 schreef sigme het volgende:
De overheid dient zich verre te houden van het voorschrijven aan hun burgers hoe die moeten denken over het bestaan van god en/of welke god dan wel.

Dus mogen ouders (burgers) eisen dat de overheid hun niet verplicht hun kinderen iets te leren over het al dan niet bestaan van god (en zo ja: welke).
Ik zou het heel vreselijk vinden als mijn kind op een school te horen krijgt dat god de wereld geschapen heeft en zijn enig geboren zoon aan het kruis heeft laten nagelen. Ik hecht erg aan het recht om als er alleen maar een school is die dat leert, er zelf eentje op te richten waar mijn kind niet iets hoeft te leren dat ik niet geloof.

Dat betekent dat iemand die meent dat er een god is, en dat deze een zoon Jezus heeft, niet hoeft te tolereren dat zijn kind op school moet aanhoren dat er nu eenmaal sommige mensen in het sprookje Jezus geloven, sommige in het sprookje Mohammed en sommige in de paashaas.

Vrijheid van geweten en van godsdienst werkt twee kanten uit. Mijn vrijheid heeft alleen bestaansrecht als zij de hunne hebben.
En dus is het beter om alleen maar scholen te hebben waar kinderen over religie (en wetenschap, en filosofie...) leren. Zonder een waarde-oordeel daarbij.
pi_61957034
Nee, op die manier over religie leren is niet waardenvrij als je ervan overtuigd bent dat er 1 de ware is. Dus moet er de vrijheid zijn te betreuren dat er velen dwalen. Zonder waarde-oordeel aan kinderen leren dat er verschillende godsdiensten zijn is niet waardevrij, ook al lijkt het misschien vanuit jouw waarde neutraal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 27 september 2008 @ 19:54:58 #164
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61957067
Waarom kan dat hele godsdienstgedoe niet gewoon in de huiselijke sfeer gebeuren?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_61957126
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:53 schreef sigme het volgende:
Nee, op die manier over religie leren is niet waardenvrij als je ervan overtuigd bent dat er 1 de ware is. Dus moet er de vrijheid zijn te betreuren dat er velen dwalen. Zonder waarde-oordeel aan kinderen leren dat er verschillende godsdiensten zijn is niet waardevrij, ook al lijkt het misschien vanuit jouw waarde neutraal.
Niet mee eens. Ik vind het ronduit misdadig om je kinderen de vrijheid te ontnemen om op onafhankelijke wijze hun eigen oordeel te vormen over het leven en de zin en onzin daarvan.

Ik zie trouwens niet in waarom dat voor een gelovige niet waardenvrij is. Indoctrineren doe je dan maar thuis (maar liever helemaal niet). En je kinderen leren dan niet op school dat de religie van hun ouders onzin is, ze leren alleen maar dat er meer religies / levensbeschouwingen bestaan en dat mensen verschillende dingen geloven. Als je niet wilt dat je kinderen dát leren, dan ben je je kinderen niet waard wmb. Dan had je nooit ouder mogen worden.
  zaterdag 27 september 2008 @ 20:01:58 #166
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_61957233
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:54 schreef maedel het volgende:
Waarom kan dat hele godsdienstgedoe niet gewoon in de huiselijke sfeer gebeuren?
Net als homoseksualiteit?

Ja, ik weet dat daar geen les in wordt gegeven, maar uiteindelijk is het toch niet zo anders. Zij laten niet merken dat ze in god geloven, jij laat niet merken dat je van vrouwen houdt. Op school vertellen ze niet dat god bestaat, en ze vertellen niet dat homoseksualiteit normaal is.

En toch ben ik wel geneigd je gelijk te geven. Religie is WEL een keuze (hoewel het bij die kindertjes natuurlijk erin geramd is, die weten niet beter (en hoewel sommige wetenschappers beweren dat religie genetisch bepaald is )) en ik heb er echt geen behoefte aan dat dat verspreid wordt op scholen enzo.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_61957247
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:17 schreef sigme het volgende:

Ja, dat is kort gezegd de vrijheid van onderwijs maar dat gaat het hier niet over. Het gaat er immers niet over wat er wordt onderwezen, en daar ga jij wel op in. Het gaat erom wie mag onderwijzen en welke persoonlijke eigenschappen hij los van het onderwijs heeft, zelfs als hij hetzelfde wil onderwijzen als de school goed dunkt.

Verder staat daar tegenover dat we een eerste grondwet hebben die het de overheid verbiedt onderscheid te maken op bepaalde gronden, waaronder deze. Het idee dat met overheisgeld dit soort discriminatie wordt gefaciliteerd gaat daar gewoon tegenin en raakt de fundamenten van een rechtsstaat. Maar wees eens eerlijk, als een ouder zijn kind meent te moeten opvoeden als een racist, mag hij naar jouw mening de overheid kunnen verplichten een school te subsidieren die geen kleurlingen aanneemt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 27-09-2008 20:11:46 ]
pi_61968516
Waar zijn de rechtgeaarde Christenen nu zo bang voor?
Dat een homosexuele leraar de leerlingen homosexueel maakt?
Of dat de leerlingen toleranter worden?

Of zijn ze bang voor allebei?

Grappig dat mensen die zich inbeelden goed Christen te zijn zo weinig snappen van hun grote voorbeeld Jezus stond voor tolerantie voor de minder bedeelden, de afgedwaalden en voor de uitgestotenen.

Het lijkt wel alsof veel Christenen geen historisch besef hebben. Ze lijken totaal niet door te hebben dat hun heilig Boek geschreven en ontstaan is in een totaal andere tijd, in een totaal andere samenleving.
In die tijd heersten heel andere normen en ook de kennis was van een geheel anderen orde.

Zo weten we nu 2000 jaar later dat homosexuaiteit aangeboren is en een fysieke oorprong heeft, dat door alle tijden heen er altijd een percentage van de bevolking is die homo is. Het is dus niet besmettellijk, geen gril en geen keuze.... Maar nee, een Christen veegt 2000 jaar aan ontwikkeling van tafel en kijkt naar de zg. eeuwige waarden in de Bijbel niet vanuit deze tijd, met de huidige kennis.

Zo weten we bijv. nu dat de aarde rond is en om de zon draait.
Was destijds een enorme schok, zeker voor Christenen. Dus werden de mensen die deze gruwelheden verkondigden op de brandstapel gezet of onthoofd. Maar....... ze hebben het toch niet kunnen tegenhouden............ De werd niet meer plat en de zon ging niet om de aarde draaien.

Met andere woorden.
Als je zonodig wil geloven in een Jezus en je waarden wil halen uit de Bijbel, prima... maar doe dat dan met je gezonde verstand en met de kennis en inzichten van nu.

En wees dan in navolging van Jezus tolerant, begripvol en nederig t.o.v. je schepper en respecteer je medemens.
Maar ik vind het altijd opvallend hoe ongelofelijk intolerant, arrogant en vol van hoogmoedswaanzin de meest fanatieke gelovigen zijn.

De gelovigen die menen hoe de wereld moet zijn, die menen te moeten oordelen over alles en iedereen die niet verlost is. Die menen iedereen die in hun ogen van het rechte pad wandelt te moeten kleineren, afwijzen en uitsluiten......dat zijn in mijn ogen juist géén Christenen.
Zij zijn zo ver van hun God afgedwaald en volkomen blind en onwetend dat ze dat zijn. Dat zijn de ergsten!
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  zondag 28 september 2008 @ 13:26:35 #169
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61968613
quote:
Idd
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_61969726
Volgens mij zijn we 't erover eens dat bijzonder onderwijs moet worden afgeschafd .
Maar aangezien het nu nog wel bestaat, wat mogen ze wel en niet zelf bepalen?
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_61969773
Ze moeten zich, net als ieder ander, aan de wet houden.
pi_61970070
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:20 schreef Fascination het volgende:

...onderwijs moet worden afgeschafd .
Precies, dat kovschip kennen we nu wel een keertje.
pi_61970303
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ik zat er al over te twijfelen .
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zondag 28 september 2008 @ 17:16:53 #174
3542 Gia
User under construction
pi_61974402
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

't Is wel KOFSCHIP met een F.
  zondag 28 september 2008 @ 19:44:44 #175
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61977925
quote:
Op zondag 28 september 2008 17:16 schreef Gia het volgende:

[..]

't Is wel KOFSCHIP met een F.
Ik mag toch hopen dat dat onderdeel van het grapje was
pi_61978498
.
  zondag 28 september 2008 @ 20:06:01 #177
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_61978561
quote:
Dat gebeurt ook, maar om te weten wat je thuis moet doen, moet je eerst naar school
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_61978635
Homo's weren uit bepaalde functies moet niet te gek worden zo Die gast die het bedenkt gelijk de kamer uit tyfen en een taakstraf geven!
  zondag 28 september 2008 @ 20:18:01 #179
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61978927
quote:
Op zondag 28 september 2008 20:06 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook, maar om te weten wat je thuis moet doen, moet je eerst naar school
Ja, naar de zondagsschool dus. Op zondag.
  zondag 28 september 2008 @ 20:21:00 #180
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_61979032
quote:
Op zondag 28 september 2008 20:18 schreef maedel het volgende:

[..]

Ja, naar de zondagsschool dus. Op zondag.
Het streven is naar een homoloze zondag
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')