Nu kunnen we tenminste de vraag nog lezenquote:Op zondag 26 oktober 2008 12:24 schreef Rnej het volgende:
lekkere timing om je vraag aan te passen precies als ik antwoord geef![]()
kleurcalibratie werkt alleen als je handmatig je scherminstellingen kan aanpassenquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:00 schreef taxibabe het volgende:
Ik weet niet of ik het hier moet vragen, maar ik zit met een probleem met nabewerken.
Vorige week heb ik een aantal foto's bewerkt van de Slag om Grolle. Deze heb ik op mijn laptop bewerkt (Acer Aspire, XPsp2, nvidia7000m). Op mijn beelscherm lijken de kleuren goed, maar nu heb ik de foto's op een usb-stick meegenomen naar mijn werk. En daar lijken de foto's heel geel.
Het zag er echt niet uit. Daarom heb ik thuis 1 foto uitgeprint en ook daar leek het gelig.
Nu ben ik gaan zoeken in de monitorsettings van nvidia control panel. Daar zag ik de setting Digital Vibrance, wanneer ik dat op 100% zet wordt alles dus een stuk geler. Zo te zien ligt daar dus het probleem, voorheen zat ie op 0%.
Maar nu...
Op hoeveel procent moet ik het zetten om het beste resultaat te krijgen. Ik weet dat er zoiets als Spider bestaat, maar dat is mij te duur en ik weet niet of het op een laptop werkt. Met google kan ik zo ook niets vinden.
Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
ik ben t niet met je eens dat je een extern scherm zou moeten kopen, hier gaat t gewoon goed, en ken veel mensen waar het ook gewoon goed bij gaatquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:18 schreef Rnej het volgende:
[..]
kleurcalibratie werkt alleen als je handmatig je scherminstellingen kan aanpassen
en de enige manier om het echt goed te laten lijken op wat er op je scherm staat, is testprints maken op de printer waar je het op afdrukt....
ik raad mensen eigenlijk altijd aan om een knap extern scherm te kopen als ze een laptop hebben, of een laptop met een goed scherm ingebouwd...
Heb een zwart-wit balk met 11 vakjes gevonden en ik kan alle tinten zien. Ik sla de foto's op met sRGB, dus wanneer ik de jpg print zal die de sRGB wel gebruiken denk ik.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:12 schreef Ynske het volgende:
bij mij staat die kleurcorrectie van de DV uit. maar mn fotos zijn niet geel.
als je zo'n kleurenbalk (van zwart naar wit) ziet, zie je dan wel alle tinten zwart en wit?
en bij het printen, gebruik je dan het profiel van de printer of het profiel van photoshop om te printen?
ikzelf print idd vanuit Photoshop. dan kun je bij een pixma rechts in t scherm van het afdrukken kiezen laat photoshop kleurbeheer bepalenquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:26 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Heb een zwart-wit balk met 11 vakjes gevonden en ik kan alle tinten zien. Ik sla de foto's op met sRGB, dus wanneer ik de jpg print zal die de sRGB wel gebruiken denk ik.
Of moet ik vanuit PS printen? Ik weet niet welk profiel ik dan moet gebruiken (tis een Canon pixma mp150).
hmm .. net geprobeerd, maar gekozen voor sRGB maar komt er nog geel uit.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:28 schreef Ynske het volgende:
[..]
ikzelf print idd vanuit Photoshop. dan kun je bij een pixma rechts in t scherm van het afdrukken kiezen laat photoshop kleurbeheer bepalen
ja maar hoe moet je dan de monitor instellen zodat je het dus wel met dat geel ziet, en je dus de afdruk idem hebt uitzien als je m op t scherm ziet?quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:44 schreef Ultimato het volgende:
filtert je monitor je geel niet (deels) weg. dan is de foto dus gewoon geel en heeft je monitor dat dus afgevlakt
boodschappen zak erom heen of n speciale hoesquote:Op zondag 26 oktober 2008 16:41 schreef Xcalibur het volgende:
Vandaag tegen een practisch probleempje aangelopen: regen.
En dan wordt je lens dus nat![]()
Hoe voorkom ik dit? Met een zonnekap kom je op zich best een eindje...
En als je lens nat is, hoe maak je hem het beste schoon / droog?
men neme een lensdoekje en wrijf daarmee je lensglas schoonquote:Op zondag 26 oktober 2008 16:58 schreef Xcalibur het volgende:
Die hoes zal ik eens bekijken
Qua schoon/droogmaken bedoel ik vooral de druppels van mijn lens halen zonder strepen oid, niet het hele objectief drogen
er is nu een afdruk gemaakt toch?quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:45 schreef Ynske het volgende:
[..]
ja maar hoe moet je dan de monitor instellen zodat je het dus wel met dat geel ziet, en je dus de afdruk idem hebt uitzien als je m op t scherm ziet?
Op die manier weet je inderdaad of je foto op het scherm hetzelfde is als op de print.... maar je weet nog steeds niet of hij góed is...quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:22 schreef Ultimato het volgende:
[..]
er is nu een afdruk gemaakt toch?
pak die foto er bij in fotoshop en ga dan via de instellingen van je monitor zitten pielen totdat hij er op je scherm hetzelfde uit ziet als op het fotopapier
vaak zitten er bij monitoren aan de zijkant/bovenkant/onderkant/achterkant nog knoppen om de kleurbalans aan te passen
Als het scherm en de print exact overeenkomen, lijkt me dat goed genoeg toch? Dan kan je vervolgens de foto op het scherm goed krijgen en komt ie dus ook goed uit de printer.quote:Op maandag 27 oktober 2008 08:31 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Op die manier weet je inderdaad of je foto op het scherm hetzelfde is als op de print.... maar je weet nog steeds niet of hij góed is...
Nou ja, als beide op dezelfde manier fout zijn krijg je hem wel uit je printer zoals ie op je scherm staat, maar dan is het nog steeds niet zoals die bedoeld isquote:Op maandag 27 oktober 2008 10:17 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als het scherm en de print exact overeenkomen, lijkt me dat goed genoeg toch? Dan kan je vervolgens de foto op het scherm goed krijgen en komt ie dus ook goed uit de printer.
overduidelijk geel hier..... bij kunstlicht geschoten op automatische witbalans?quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:02 schreef taxibabe het volgende:
Net op het werk de foto uitgeprint, ook hier komt ie er gelig uit.
Het gaat trouwens om deze foto:
[ afbeelding ]
Deze ziet er dus op mijn laptop goed uit. Maar printje hier en op het werk, en op het scherm op het werk is gelig.
Hoe ziet de foto er voor jullie uit?
En wanneer het dus aan mijn beeldscherm ligt zal ik hem dus moeten kalibreren.. waarschijnlijk zal dat dus met Spyder moeten gebeuren of zijn er ook andere mogelijkheden?
Overdag buiten geschoten met witbalans op zonlicht.quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:51 schreef Rnej het volgende:
[..]
overduidelijk geel hier..... bij kunstlicht geschoten op automatische witbalans?
ik heb een gekalibreerd scherm (mac)
dat is apart.... heb je toevallig Sigma lenzen? die hebben vaak een gelige zweemquote:Op maandag 27 oktober 2008 13:57 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Overdag buiten geschoten met witbalans op zonlicht.
Dat bedoel ik ook, en dat kun je dus doen met een afdruk van de foto met foute kleur. Die gebruik je om je scherm goed in te stellen zodat er op je scherm ziet wat er uit je printer komt. Dan hoef je daarna dus niet bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde te doen, omdat je scherm inmiddels goed weergeeft wat er uit de printer rolt.quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:13 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Nou ja, als beide op dezelfde manier fout zijn krijg je hem wel uit je printer zoals ie op je scherm staat, maar dan is het nog steeds niet zoals die bedoeld isBovendien levert dat waarschijnlijk bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde op, waarbij je de goede kleur naar een fout kleur aanpast, zodat ie er op je scherm + printer toch goed uitkomt....
Ik zou eerst zorgen dat je scherm goed staat
hangt er vanaf wat je nauwkeurig noemt, een spyder heeft zijn eigen eikpunt dat ideaal zou moeten zijn, maar als je een consumentenprinter hebt, ben je beter af om je scherm af te stellen op je printer (of je printer op je scherm) zodat je iig weet wat er uit komt rollen...quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:32 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook, en dat kun je dus doen met een afdruk van de foto met foute kleur. Die gebruik je om je scherm goed in te stellen zodat er op je scherm ziet wat er uit je printer komt. Dan hoef je daarna dus niet bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde te doen, omdat je scherm inmiddels goed weergeeft wat er uit de printer rolt.
En dat is een stuk goedkoper (ook minder nauwkeurig) dan een spyder.
Heb jij je laptop gecalibreerd? Welk type acer heb je?quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:40 schreef Ynske het volgende:
hij is hier op een acerlaptopscherm ook erg gelig
laptopschermen kan je niet kalibreren, hebben geen hardwarematige verstelling.... alleen de hele ruige laptops hebben nette schermen die niet zoveel kalibratie nodig hebben.. maar externe schermen zijn in principe alleen te kalibreren.quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:47 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Heb jij je laptop gecalibreerd? Welk type acer heb je?
Volgens verschillende sites werkt het ook op een laptop (waaronder kamera-express)?quote:Op maandag 27 oktober 2008 16:04 schreef Rnej het volgende:
[..]
laptopschermen kan je niet kalibreren, hebben geen hardwarematige verstelling.... alleen de hele ruige laptops hebben nette schermen die niet zoveel kalibratie nodig hebben.. maar externe schermen zijn in principe alleen te kalibreren.
Onzin, je kalibreert door je profiel aan te passen, softwarematig dusquote:Op maandag 27 oktober 2008 16:04 schreef Rnej het volgende:
[..]
laptopschermen kan je niet kalibreren, hebben geen hardwarematige verstelling.... alleen de hele ruige laptops hebben nette schermen die niet zoveel kalibratie nodig hebben.. maar externe schermen zijn in principe alleen te kalibreren.
Ja, je print het wel zoals het op je scherm staat, maar dan is dan kennelijk wel anders dan zoals het uit je camera komt.... in het ideale geval zijn de kleuren van je camera / scanner / monitor / printer overal hetzelfde, dan weet je tenminste waar je aan toe bentquote:Op maandag 27 oktober 2008 15:32 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook, en dat kun je dus doen met een afdruk van de foto met foute kleur. Die gebruik je om je scherm goed in te stellen zodat er op je scherm ziet wat er uit je printer komt. Dan hoef je daarna dus niet bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde te doen, omdat je scherm inmiddels goed weergeeft wat er uit de printer rolt.
Ik heb hier een goed gekalibreerde monitor staan en hij ziet er prima uit.quote:Op zondag 2 november 2008 14:49 schreef taxibabe het volgende:
Nou .. heb een poging gedaan tot calibreren met Adobe Gamma en de foto opnieuw bewerkt.
[ afbeelding ]
Hoe ziet 'ie er voor jullie nu uit? Ik heb hem trouwens nog niet uitgeprint om te testen.
Phew ..tnx!quote:Op zondag 2 november 2008 15:40 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Ik heb hier een goed gekalibreerde monitor staan en hij ziet er prima uit.
De foto dan he...
Hangt een beetje af van welke Mat je precies wilt hebben.quote:Op maandag 3 november 2008 23:42 schreef kvdv het volgende:
ff vraagje namens iemand anders...
Wat is een gangbare prijs voor een Yashica Mat? En weet iemand ongeveer de prijzen in Houten voor dit soort spul?
op een statief zetten, zelfontspanner... en dan zal ie op automatisch ook wel zoiets producerenquote:Op zondag 9 november 2008 09:26 schreef djbambam het volgende:
In eindhoven is het licht festival Glow aan de gang.
Mijn vraag: welke instelling op mijn simpele digitale camera Canon A610 moet ik gebruiken voor dit soort foto's
[ afbeelding ]
Ik snap dat ik geen profi foto's kan maken met deze camera, maar ik neem aan dat ik toch wel iets van resultaat kan behalen?
gewoon op statief, een klein Fgetal en in de AVstand, dan berekent hij zelf de sluitertijdquote:Op zondag 9 november 2008 17:28 schreef djbambam het volgende:
standaard snap ik. Alleen bij zelfontspanner krijg ik op de een of andere manier geen mooie foto's.
lichtsterkere lens kopen, en dan met iets van F2 ofzo schietenquote:Op zondag 9 november 2008 17:40 schreef Juicyhil het volgende:
Vraagje: Ik ga vaak naar concerten toe, vaak gebruik ik de flitser en krijg ik zo vaak mooie foto`s. Maar goed, dat is niet echt een goede manier. Ik heb dus geprobeerd om zonder flitser foto`s te maken, heb ik m`n camera (Canon EOS 450D met Sigma 18/200mm lens) op de sluitertijd 1/80 gezet en diafragma op 7. Maar m`n foto`s zijn dan best donker, hebben jullie tips?
http://www.photozone.de/c(...)-test-report--reviewquote:The Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO DG macro came close to a surprise but it still hasn´t won the cigar. It delivered pretty decent results in most aspects, specifically at 70mm and 200mm, but at 300mm the border resolution is nothing short of dismal - certainly not apochromatic as claimed by Sigma (nor would we really expect that from such a budget lens). Nonetheless you may argue that the center performance of the lens is on a very high level throughout the range and for many tele applications your main subject is often located close to the center so the border problems may not be all that obvious in the real life. As such it still remains an interesting budget solution. If you prefer a sharp border to border quality look elsewhere though ... and prepare yourself to invest quite a bit more.
Waar staat dat F getal voor?quote:Op zondag 9 november 2008 17:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
gewoon op statief, een klein Fgetal en in de AVstand, dan berekent hij zelf de sluitertijd
heb daar vorig jaar rondgelopen met een 50 mm en ongeveer dezelfde foto's gemaakt
Je diafragma zou geen invloed moeten hebben op het contrast. Natuurlijk geldt wel dat een onder- of overbelichte foto minder contrast heeft. Als je je diafragma dicht draait, doe je dat dan in de M-stand? Zo ja, verdubbel je je sluitertijd voor iedere stop kleiner diafragma?quote:Op zondag 9 november 2008 20:35 schreef star_gazer het volgende:
Ik heb wat moeite met scherptediepte vs contrast. Soms wil ik een grote scherptediepte, dus stel ik mijn diafragma een heel eind naar beneden af. De resulterende foto heeft echter een zeer gebrekkig contrast en is qua belichting ook erg zwak. Wat is het beste? Zie hieronder voor een voorbeeld (f/8, klik voor een grotere versie):
[ link | afbeelding ]
Inderdaad het grootste diafragma (zo klein mogelijk getal dus) kiezen wat je kan kiezen met je lens. ISO hoog zetten (vanaf 400 waarschijnlijk dat is even testen, ik kan je camera niet). En ik zou de sluitertijd op 1/60 zetten, dat scheelt ook iets en ik krijg de meeste foto's dan scherp.quote:Op zondag 9 november 2008 17:40 schreef Juicyhil het volgende:
Vraagje: Ik ga vaak naar concerten toe, vaak gebruik ik de flitser en krijg ik zo vaak mooie foto`s. Maar goed, dat is niet echt een goede manier. Ik heb dus geprobeerd om zonder flitser foto`s te maken, heb ik m`n camera (Canon EOS 450D met Sigma 18/200mm lens) op de sluitertijd 1/80 gezet en diafragma op 7. Maar m`n foto`s zijn dan best donker, hebben jullie tips?
standaard al je instellingen terugzetten als je thuiskomtquote:Op dinsdag 11 november 2008 14:36 schreef Uncle het volgende:
iemand nog tips om niet te vergeten je ISO weer terug te zetten behalve het op je hand te tatooeren![]()
Anders kom je er na 60 fotoos in de 'heldere' buitenlucht achter dat je iso nog op 1600 stond van een de vorige dag toen de lichtomstandigheden (binnen) een stuk minder aantrekkelijk waren
SLR kopen met Custom knopje eropquote:Op dinsdag 11 november 2008 14:36 schreef Uncle het volgende:
iemand nog tips om niet te vergeten je ISO weer terug te zetten behalve het op je hand te tatooeren![]()
Anders kom je er na 60 fotoos in de 'heldere' buitenlucht achter dat je iso nog op 1600 stond van een de vorige dag toen de lichtomstandigheden (binnen) een stuk minder aantrekkelijk waren
met een pentax kan je instellen dat hij een waarschuwing geeft in de viewfinder als je boven een bepaalde iso zit.quote:Op dinsdag 11 november 2008 14:36 schreef Uncle het volgende:
Ik weet uit ervaring dat je na een paar keer met je kop tegen de muur aanlopen, vanzelf zorgvuldiger wordt.quote:Op dinsdag 11 november 2008 14:49 schreef Uncle het volgende:
nieuwe slr is dan net iets teveel van het goede...![]()
en de instellingen terugzetten bij thuiskomst is een mooi idee maar dat gaat toch 9 van de 10 keer niet gebeuren vrees ik
klinkt bekendquote:Op dinsdag 11 november 2008 19:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik weet uit ervaring dat je na een paar keer met je kop tegen de muur aanlopen, vanzelf zorgvuldiger wordt.Tegenwoordig zet ik de iso standaard terug op 100 voor ik de cam terug doe in de tas én check ik de iso voor ik aan een shoot begin.
en dan nog...
Eventueel een oude MF 400mm lens? Die pik je al op voor een paar tientjesquote:Op zondag 9 november 2008 19:59 schreef Danielrene het volgende:
Hi Mensen, ik heb een 1000D en ik spot regelmatig op schiphol. Ik heb nu een kitlensje die ik zo gauw mogelijk de deur uit wil gooien. Hiervoor in de plaats wil ik eigenlijk een lensje met een bereik tót zo'n 200 of 300 mm. Echter is mijn budget beperkt, max. zo'n 200€. Is dit überhaupt haalbaar? (anders moet ik even verder sparen..)
Daan
Zou dat wel eigenlijk lukken met bewegende objecten?quote:Op woensdag 12 november 2008 13:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Eventueel een oude MF 400mm lens? Die pik je al op voor een paar tientjes
waarom niet?quote:Op woensdag 12 november 2008 13:33 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Zou dat wel eigenlijk lukken met bewegende objecten?
Als ze een canon heeft gaat dat niet passen..quote:Op woensdag 12 november 2008 13:02 schreef Erasmo het volgende:
Eventueel een oude MF 400mm lens? Die pik je al op voor een paar tientjes
http://www.fotokonijnenbe(...)osje_10_filters.htmlquote:Dan ook nog een vraagje van mijn kant: Hoe bewaren jullie je cokinfilters? Bij mij zitten ze nou in een oude koekjesdoos maar dat zoekt erg lastig, is er ook een koffertje voor verkrijgbaar?
M42 naar eos adaptertje, mischien 1tje met die chip erin voor de focus confirm(of was 't lichtmeting?)quote:Op woensdag 12 november 2008 13:52 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Als ze een canon heeft gaat dat niet passen..
[..]
http://www.fotokonijnenbe(...)osje_10_filters.html
[ afbeelding ]
Voor de uitvinding van de AF bestonden er ook al bewegende objecten.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:33 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Zou dat wel eigenlijk lukken met bewegende objecten?
Canon MF = FD geen M42, dus dat gaat nog steeds niet passen. En de FD-> EOS adapter komt met een lensje dacht ik, zodat ie op oneindig kan focussen. En de vraag is of iemand di eeen 1000D heeft in is voor zulke exotische oplossingen.quote:Op woensdag 12 november 2008 14:20 schreef zquing het volgende:
[..]
M42 naar eos adaptertje, mischien 1tje met die chip erin voor de focus confirm(of was 't lichtmeting?)
Jij bent de enige die het deze discussie beperkt tot Canon MF-lenzen. De meeste mensen die een MF-lens op een digitale EOS schroeven, gebruiken daar gewoon M42-lensjes voor. Die zijn makkelijk te krijgen en heel betaalbaar. Een adaptortje heb je vanaf 17,50.quote:Op woensdag 12 november 2008 15:07 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Canon MF = FD geen M42, dus dat gaat nog steeds niet passen.
Zo exotisch is dat niet, zeker niet als het om een M42-lensje gaat. En het prijsverschil zal de 1000D-bezitter zeker aanspreken. Mijn M42 400mm lens kostte mij 20 Euro, voor Canon's goedkoopste 400mm tel je een Euro of 1000 neer. Voor dat prijsverschil willen de meeste mensen best even oefenen met handmatig scherpstellen, lijkt me.quote:En de FD-> EOS adapter komt met een lensje dacht ik, zodat ie op oneindig kan focussen. En de vraag is of iemand di eeen 1000D heeft in is voor zulke exotische oplossingen.
Orion schroefdraad is toch alleen voor stoffige oude mannen, vaak ongeschoren?quote:Op woensdag 12 november 2008 16:36 schreef Vliegvrager het volgende:
Jij bent de enige die het deze discussie beperkt tot Canon MF-lenzen. De meeste mensen die een MF-lens op een digitale EOS schroeven, gebruiken daar gewoon M42-lensjes voor. Die zijn makkelijk te krijgen en heel betaalbaar. Een adaptortje heb je vanaf 17,50.
quote:Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Orion schroefdraad is toch alleen voor stoffige oude mannen, vaak ongeschoren?
Inderdaadquote:Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Orion schroefdraad is toch alleen voor stoffige oude mannen, vaak ongeschoren?
Ze zijn optisch gelijkwaardig. In de meeste reviews komt de Tamron net iets beter uit de verf, maar het verschil is verwaarloosbaar. De Canon heeft USM en het voordeel dat ie niet uitschuift bij het scherpstellen en de Tokina is, zoals we van ze gewend zijn, gebouwd als een tank. Los daarvan kun je net een voorkeur hebben voor de 90 vs 100 vs 105 mm brandpuntsafstand.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:40 schreef blomst het volgende:
ik stel de vraag maar hier, ik ga zo een macrolens halen maar welk merk kan ik nu het best nemen?
Canon EF 100/2.8 MACRO USM
Sigma AF 105/2.8 EX DG MACRO Canon
Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI CANON
Tokina AT-X M 100/2.8 APS-C AF Pro D Macro Canon
Dankje, ga zo maar eens kijkenquote:Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ze zijn optisch gelijkwaardig. In de meeste reviews komt de Tamron net iets beter uit de verf, maar het verschil is verwaarloosbaar. De Canon heeft USM en het voordeel dat ie niet uitschuift bij het scherpstellen en de Tokina is, zoals we van ze gewend zijn, gebouwd als een tank. Los daarvan kun je net een voorkeur hebben voor de 90 vs 100 vs 105 mm brandpuntsafstand.
Om kort te gaan: neem de goedkoopste, tenzij je aan een van de punten hierboven veel waarde hecht.
Eigenlijk op dezelfde manier als waarop je momenteel een Yashicamat zou kopen, marktplaats afstruinen op zoek naar lichtmeters en dan het beste kopen wat je je kunt veroorloven. Als er Gossen, Minolta of Sekonic op staat en het ding niet te oud is heb je doorgaans gewoon iets goeds te pakken.quote:Op maandag 17 november 2008 21:19 schreef kvdv het volgende:
Een vriend van me zoekt een lichtmeter om te gebruiken i.c.m. een Yashica Mat. Nu is een profi digitaal ding niet direct nodig.
Kent iemand 'n relatief goedkoop metertje dat z'n functie prima vervult?
Roept bij mij toch de vraag op wat er volgens jou mis is met een D80.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:14 schreef EdicOnline het volgende:
Nu zit ik met de vraag, alle camera's van Nikon liggen buiten mijn budget en camera's als D80 wil ik niet,
Ik wil die scenes er niet op, die zijn er wel op D80.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:30 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Roept bij mij toch de vraag op wat er volgens jou mis is met een D80.
Hou er met het kopen van een tweedehands spiegelreflex rekening mee dat je de kans loopt er eentje te pakken te krijgen die bij zijn eerste baasje als machinegeweer gebruikt is en dus een enorme stapel opnamen op de teller heeft staan, die kans wordt met een camera als een Nikon D200 of EOS30 groter dan bij de wat voordeliger modelletjes.
Kan nog problematisch worden om een camera te vinden waar de features niet op zitten die je toch niet gebruikt.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:38 schreef EdicOnline het volgende:
[..]
Ik wil die scenes er niet op, die zijn er wel op D80.
Komkom, zo duur is geheugen niet meerquote:Ik heb liever die knoppen voor kwaliteit/WB/ISO dan scenes omdat ik altijd foto's maak in RAW en dat vreet aan geheugen, dan kan ik snel switchen tussen JPG en RAW om dat te besparen.
Niet van 't een of het ander, maar heb je die overwegingen niet gehad toen je die EOS kochtquote:En ja het gaat mij echt meer om de knoppen en uiterlijk (dat wieltje en knoppen indeling op 40D is echt lelijk) enzo dan de camera in kwestie, want met Kodak Brownie kan je ook mooie plaatjes maken.
Wat is je budget? Zowel Sigma als Tokina als Pentax hebben een aantal leuke groothoeklenzen in verschillende prijsklasses.quote:Op maandag 17 november 2008 23:00 schreef zquing het volgende:
Wat moet ik doen?
Stel ik wil meer groothoek, koop ik een Soligor 19-35Fmount of een Tokina 20-35Kmount?
Voor de Fmount heb ik een Nikon F80 met 50mm1.4AF, 80-200mm2.8 en 28-85 3.5-4.5
Voor de Kmount heb ik een K100Ds met 24-60mm2.8 18-55mm3.5-5.6
Voor de F heb ik dus geen digitale body(wil een Fuji s2 gaan kopen) voor de K heb ik nog geen film body(moet nog ff kijken welke ik ga kopen). Ik vind 18 op crop en 28 op film niet genoeg, koop ik dan nu de betere lens op crop en later een filmbody erbij of ga ik voor de ik heb nu meer bereik maar niets voor mn komende film body?
met 100eu is er geen echte wideangle te vinden voor cropquote:Op dinsdag 18 november 2008 20:26 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat is je budget? Zowel Sigma als Tokina als Pentax hebben een aantal leuke groothoeklenzen in verschillende prijsklasses.
Ik heb hier nog wel een leuke K-mount filmbody(digitaal trouwens ook) voor je liggen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |