abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zondag 26 oktober 2008 @ 13:00:49 #101
148247 taxibabe
pi_62685743
Ik weet niet of ik het hier moet vragen, maar ik zit met een probleem met nabewerken.

Vorige week heb ik een aantal foto's bewerkt van de Slag om Grolle. Deze heb ik op mijn laptop bewerkt (Acer Aspire, XPsp2, nvidia7000m). Op mijn beelscherm lijken de kleuren goed, maar nu heb ik de foto's op een usb-stick meegenomen naar mijn werk. En daar lijken de foto's heel geel.

Het zag er echt niet uit . Daarom heb ik thuis 1 foto uitgeprint en ook daar leek het gelig.
Nu ben ik gaan zoeken in de monitorsettings van nvidia control panel. Daar zag ik de setting Digital Vibrance, wanneer ik dat op 100% zet wordt alles dus een stuk geler. Zo te zien ligt daar dus het probleem, voorheen zat ie op 0%.

Maar nu...
Op hoeveel procent moet ik het zetten om het beste resultaat te krijgen. Ik weet dat er zoiets als Spider bestaat, maar dat is mij te duur en ik weet niet of het op een laptop werkt. Met google kan ik zo ook niets vinden.

Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
pi_62685926
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 12:24 schreef Rnej het volgende:
lekkere timing om je vraag aan te passen precies als ik antwoord geef
Nu kunnen we tenminste de vraag nog lezen
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 26 oktober 2008 @ 13:12:52 #103
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62686007
bij mij staat die kleurcorrectie van de DV uit. maar mn fotos zijn niet geel.
als je zo'n kleurenbalk (van zwart naar wit) ziet, zie je dan wel alle tinten zwart en wit?

en bij het printen, gebruik je dan het profiel van de printer of het profiel van photoshop om te printen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:18:34 #104
71115 Rnej
I walk the line
pi_62686118
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:00 schreef taxibabe het volgende:
Ik weet niet of ik het hier moet vragen, maar ik zit met een probleem met nabewerken.

Vorige week heb ik een aantal foto's bewerkt van de Slag om Grolle. Deze heb ik op mijn laptop bewerkt (Acer Aspire, XPsp2, nvidia7000m). Op mijn beelscherm lijken de kleuren goed, maar nu heb ik de foto's op een usb-stick meegenomen naar mijn werk. En daar lijken de foto's heel geel.

Het zag er echt niet uit . Daarom heb ik thuis 1 foto uitgeprint en ook daar leek het gelig.
Nu ben ik gaan zoeken in de monitorsettings van nvidia control panel. Daar zag ik de setting Digital Vibrance, wanneer ik dat op 100% zet wordt alles dus een stuk geler. Zo te zien ligt daar dus het probleem, voorheen zat ie op 0%.

Maar nu...
Op hoeveel procent moet ik het zetten om het beste resultaat te krijgen. Ik weet dat er zoiets als Spider bestaat, maar dat is mij te duur en ik weet niet of het op een laptop werkt. Met google kan ik zo ook niets vinden.

Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
kleurcalibratie werkt alleen als je handmatig je scherminstellingen kan aanpassen
en de enige manier om het echt goed te laten lijken op wat er op je scherm staat, is testprints maken op de printer waar je het op afdrukt....

ik raad mensen eigenlijk altijd aan om een knap extern scherm te kopen als ze een laptop hebben, of een laptop met een goed scherm ingebouwd...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 26 oktober 2008 @ 13:24:12 #105
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62686240
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:18 schreef Rnej het volgende:

[..]

kleurcalibratie werkt alleen als je handmatig je scherminstellingen kan aanpassen
en de enige manier om het echt goed te laten lijken op wat er op je scherm staat, is testprints maken op de printer waar je het op afdrukt....

ik raad mensen eigenlijk altijd aan om een knap extern scherm te kopen als ze een laptop hebben, of een laptop met een goed scherm ingebouwd...
ik ben t niet met je eens dat je een extern scherm zou moeten kopen, hier gaat t gewoon goed, en ken veel mensen waar het ook gewoon goed bij gaat
je zult alleen wel met de juiste profielen moeten werken, wat je bv in PS ook kunt controlleren met een Proof
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf zondag 26 oktober 2008 @ 13:26:47 #106
148247 taxibabe
pi_62686302
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:12 schreef Ynske het volgende:
bij mij staat die kleurcorrectie van de DV uit. maar mn fotos zijn niet geel.
als je zo'n kleurenbalk (van zwart naar wit) ziet, zie je dan wel alle tinten zwart en wit?

en bij het printen, gebruik je dan het profiel van de printer of het profiel van photoshop om te printen?
Heb een zwart-wit balk met 11 vakjes gevonden en ik kan alle tinten zien. Ik sla de foto's op met sRGB, dus wanneer ik de jpg print zal die de sRGB wel gebruiken denk ik.
Of moet ik vanuit PS printen? Ik weet niet welk profiel ik dan moet gebruiken (tis een Canon pixma mp150).
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 26 oktober 2008 @ 13:28:14 #107
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62686353
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:26 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Heb een zwart-wit balk met 11 vakjes gevonden en ik kan alle tinten zien. Ik sla de foto's op met sRGB, dus wanneer ik de jpg print zal die de sRGB wel gebruiken denk ik.
Of moet ik vanuit PS printen? Ik weet niet welk profiel ik dan moet gebruiken (tis een Canon pixma mp150).
ikzelf print idd vanuit Photoshop. dan kun je bij een pixma rechts in t scherm van het afdrukken kiezen laat photoshop kleurbeheer bepalen
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf zondag 26 oktober 2008 @ 13:32:24 #108
148247 taxibabe
pi_62686472
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:28 schreef Ynske het volgende:

[..]

ikzelf print idd vanuit Photoshop. dan kun je bij een pixma rechts in t scherm van het afdrukken kiezen laat photoshop kleurbeheer bepalen
hmm .. net geprobeerd, maar gekozen voor sRGB maar komt er nog geel uit.
pi_62686751
filtert je monitor je geel niet (deels) weg. dan is de foto dus gewoon geel en heeft je monitor dat dus afgevlakt
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 26 oktober 2008 @ 13:45:14 #110
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62686773
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:44 schreef Ultimato het volgende:
filtert je monitor je geel niet (deels) weg. dan is de foto dus gewoon geel en heeft je monitor dat dus afgevlakt
ja maar hoe moet je dan de monitor instellen zodat je het dus wel met dat geel ziet, en je dus de afdruk idem hebt uitzien als je m op t scherm ziet?
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf zondag 26 oktober 2008 @ 13:50:12 #111
148247 taxibabe
pi_62686895
Ja precies, anders kan ik toch nooit de kleuren goed krijgen met nabewerken...
pi_62692425
Vandaag tegen een practisch probleempje aangelopen: regen.
En dan wordt je lens dus nat

Hoe voorkom ik dit? Met een zonnekap kom je op zich best een eindje...
En als je lens nat is, hoe maak je hem het beste schoon / droog?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 26 oktober 2008 @ 16:43:31 #113
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62692493
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 16:41 schreef Xcalibur het volgende:
Vandaag tegen een practisch probleempje aangelopen: regen.
En dan wordt je lens dus nat

Hoe voorkom ik dit? Met een zonnekap kom je op zich best een eindje...
En als je lens nat is, hoe maak je hem het beste schoon / droog?
boodschappen zak erom heen of n speciale hoes

iig niet voor een verwarming leggen
gewoon open in een ruimte laten drogen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_62692971
Die hoes zal ik eens bekijken

Qua schoon/droogmaken bedoel ik vooral de druppels van mijn lens halen zonder strepen oid, niet het hele objectief drogen
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 26 oktober 2008 @ 16:59:29 #115
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62692993
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 16:58 schreef Xcalibur het volgende:
Die hoes zal ik eens bekijken

Qua schoon/droogmaken bedoel ik vooral de druppels van mijn lens halen zonder strepen oid, niet het hele objectief drogen
men neme een lensdoekje en wrijf daarmee je lensglas schoon
Today is life -

Dale Carnegie
pi_62705945
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:45 schreef Ynske het volgende:

[..]

ja maar hoe moet je dan de monitor instellen zodat je het dus wel met dat geel ziet, en je dus de afdruk idem hebt uitzien als je m op t scherm ziet?
er is nu een afdruk gemaakt toch?
pak die foto er bij in fotoshop en ga dan via de instellingen van je monitor zitten pielen totdat hij er op je scherm hetzelfde uit ziet als op het fotopapier
vaak zitten er bij monitoren aan de zijkant/bovenkant/onderkant/achterkant nog knoppen om de kleurbalans aan te passen
pi_62709448
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 23:22 schreef Ultimato het volgende:

[..]

er is nu een afdruk gemaakt toch?
pak die foto er bij in fotoshop en ga dan via de instellingen van je monitor zitten pielen totdat hij er op je scherm hetzelfde uit ziet als op het fotopapier
vaak zitten er bij monitoren aan de zijkant/bovenkant/onderkant/achterkant nog knoppen om de kleurbalans aan te passen
Op die manier weet je inderdaad of je foto op het scherm hetzelfde is als op de print.... maar je weet nog steeds niet of hij góed is...
  maandag 27 oktober 2008 @ 08:57:29 #118
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_62709781
Het beste blijft stiekem toch om een spyder te kopen, tegenwoordig zijn ze niet zo prijzig meer...

Nog een vraagje van mijn kant, is het mogelijk om met cactus triggers oude flitsers af te laten gaan?
pi_62711450
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 08:31 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Op die manier weet je inderdaad of je foto op het scherm hetzelfde is als op de print.... maar je weet nog steeds niet of hij góed is...
Als het scherm en de print exact overeenkomen, lijkt me dat goed genoeg toch? Dan kan je vervolgens de foto op het scherm goed krijgen en komt ie dus ook goed uit de printer.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 oktober 2008 @ 10:23:14 #120
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62711568
de vraag is dus nu of de print overeen komt met het scherm op haar werk, is dat zo, dan kan ze adhv de print haar laptopscherm aanpassen.
maar wie zegt niet dat het scherm op t werk ook niet de juiste weergave geeft?
en dan heb je nog t punt van de kleurprofielen met printen, laat je de printer het bepalen of photoshop, beide levert weer andere kleuren op. vicieuze cirkel
Today is life -

Dale Carnegie
pi_62712913
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 10:17 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Als het scherm en de print exact overeenkomen, lijkt me dat goed genoeg toch? Dan kan je vervolgens de foto op het scherm goed krijgen en komt ie dus ook goed uit de printer.
Nou ja, als beide op dezelfde manier fout zijn krijg je hem wel uit je printer zoals ie op je scherm staat, maar dan is het nog steeds niet zoals die bedoeld is Bovendien levert dat waarschijnlijk bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde op, waarbij je de goede kleur naar een fout kleur aanpast, zodat ie er op je scherm + printer toch goed uitkomt....

Ik zou eerst zorgen dat je scherm goed staat
  FOK!fotograaf maandag 27 oktober 2008 @ 13:02:23 #122
148247 taxibabe
pi_62716024
Net op het werk de foto uitgeprint, ook hier komt ie er gelig uit.

Het gaat trouwens om deze foto:

Deze ziet er dus op mijn laptop goed uit. Maar printje hier en op het werk, en op het scherm op het werk is gelig.

Hoe ziet de foto er voor jullie uit?

En wanneer het dus aan mijn beeldscherm ligt zal ik hem dus moeten kalibreren.. waarschijnlijk zal dat dus met Spyder moeten gebeuren of zijn er ook andere mogelijkheden?
  maandag 27 oktober 2008 @ 13:51:44 #123
71115 Rnej
I walk the line
pi_62717428
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 13:02 schreef taxibabe het volgende:
Net op het werk de foto uitgeprint, ook hier komt ie er gelig uit.

Het gaat trouwens om deze foto:
[ afbeelding ]

Deze ziet er dus op mijn laptop goed uit. Maar printje hier en op het werk, en op het scherm op het werk is gelig.

Hoe ziet de foto er voor jullie uit?

En wanneer het dus aan mijn beeldscherm ligt zal ik hem dus moeten kalibreren.. waarschijnlijk zal dat dus met Spyder moeten gebeuren of zijn er ook andere mogelijkheden?
overduidelijk geel hier..... bij kunstlicht geschoten op automatische witbalans?

ik heb een gekalibreerd scherm (mac)
  FOK!fotograaf maandag 27 oktober 2008 @ 13:57:22 #124
148247 taxibabe
pi_62717638
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 13:51 schreef Rnej het volgende:

[..]

overduidelijk geel hier..... bij kunstlicht geschoten op automatische witbalans?

ik heb een gekalibreerd scherm (mac)
Overdag buiten geschoten met witbalans op zonlicht.
  maandag 27 oktober 2008 @ 15:01:51 #125
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_62719560
hij is hier ook gelig.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 27 oktober 2008 @ 15:15:03 #126
71115 Rnej
I walk the line
pi_62719881
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 13:57 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Overdag buiten geschoten met witbalans op zonlicht.
dat is apart.... heb je toevallig Sigma lenzen? die hebben vaak een gelige zweem
  FOK!fotograaf maandag 27 oktober 2008 @ 15:23:01 #127
148247 taxibabe
pi_62720114
Nope.. Olympus Zuiko, kitlens
pi_62720429
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:13 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Nou ja, als beide op dezelfde manier fout zijn krijg je hem wel uit je printer zoals ie op je scherm staat, maar dan is het nog steeds niet zoals die bedoeld is Bovendien levert dat waarschijnlijk bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde op, waarbij je de goede kleur naar een fout kleur aanpast, zodat ie er op je scherm + printer toch goed uitkomt....

Ik zou eerst zorgen dat je scherm goed staat
Dat bedoel ik ook, en dat kun je dus doen met een afdruk van de foto met foute kleur. Die gebruik je om je scherm goed in te stellen zodat er op je scherm ziet wat er uit je printer komt. Dan hoef je daarna dus niet bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde te doen, omdat je scherm inmiddels goed weergeeft wat er uit de printer rolt.

En dat is een stuk goedkoper (ook minder nauwkeurig) dan een spyder.
Mijn DeviantART gallery
,
  maandag 27 oktober 2008 @ 15:34:33 #129
71115 Rnej
I walk the line
pi_62720492
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 15:32 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook, en dat kun je dus doen met een afdruk van de foto met foute kleur. Die gebruik je om je scherm goed in te stellen zodat er op je scherm ziet wat er uit je printer komt. Dan hoef je daarna dus niet bij iedere foto een kleurcorrectie-ronde te doen, omdat je scherm inmiddels goed weergeeft wat er uit de printer rolt.

En dat is een stuk goedkoper (ook minder nauwkeurig) dan een spyder.
hangt er vanaf wat je nauwkeurig noemt, een spyder heeft zijn eigen eikpunt dat ideaal zou moeten zijn, maar als je een consumentenprinter hebt, ben je beter af om je scherm af te stellen op je printer (of je printer op je scherm) zodat je iig weet wat er uit komt rollen...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 oktober 2008 @ 15:40:11 #130
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62720663
hij is hier op een acerlaptopscherm ook erg gelig
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf maandag 27 oktober 2008 @ 15:47:09 #131
148247 taxibabe
pi_62720877
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 15:40 schreef Ynske het volgende:
hij is hier op een acerlaptopscherm ook erg gelig
Heb jij je laptop gecalibreerd? Welk type acer heb je?
  maandag 27 oktober 2008 @ 16:04:11 #132
71115 Rnej
I walk the line
pi_62721416
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 15:47 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Heb jij je laptop gecalibreerd? Welk type acer heb je?
laptopschermen kan je niet kalibreren, hebben geen hardwarematige verstelling.... alleen de hele ruige laptops hebben nette schermen die niet zoveel kalibratie nodig hebben.. maar externe schermen zijn in principe alleen te kalibreren.
  FOK!fotograaf maandag 27 oktober 2008 @ 16:12:06 #133
148247 taxibabe
pi_62721679
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 16:04 schreef Rnej het volgende:

[..]

laptopschermen kan je niet kalibreren, hebben geen hardwarematige verstelling.... alleen de hele ruige laptops hebben nette schermen die niet zoveel kalibratie nodig hebben.. maar externe schermen zijn in principe alleen te kalibreren.
Volgens verschillende sites werkt het ook op een laptop (waaronder kamera-express)?
pi_62722055
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 16:04 schreef Rnej het volgende:

[..]

Onzin, je kalibreert door je profiel aan te passen, softwarematig dus
pi_62724135
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 15:32 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ja, je print het wel zoals het op je scherm staat, maar dan is dan kennelijk wel anders dan zoals het uit je camera komt.... in het ideale geval zijn de kleuren van je camera / scanner / monitor / printer overal hetzelfde, dan weet je tenminste waar je aan toe bent
  FOK!fotograaf zondag 2 november 2008 @ 14:49:06 #136
148247 taxibabe
pi_62882575
Nou .. heb een poging gedaan tot calibreren met Adobe Gamma en de foto opnieuw bewerkt.

Hoe ziet 'ie er voor jullie nu uit? Ik heb hem trouwens nog niet uitgeprint om te testen.
pi_62883638
quote:
Op zondag 2 november 2008 14:49 schreef taxibabe het volgende:
Nou .. heb een poging gedaan tot calibreren met Adobe Gamma en de foto opnieuw bewerkt.
[ afbeelding ]

Hoe ziet 'ie er voor jullie nu uit? Ik heb hem trouwens nog niet uitgeprint om te testen.
Ik heb hier een goed gekalibreerde monitor staan en hij ziet er prima uit.

De foto dan he...
  FOK!fotograaf zondag 2 november 2008 @ 17:16:07 #138
148247 taxibabe
pi_62885694
quote:
Op zondag 2 november 2008 15:40 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Ik heb hier een goed gekalibreerde monitor staan en hij ziet er prima uit.

De foto dan he...
Phew ..tnx!
Het heeft me echt wel bezig gehouden de laatste week .. haha
Ben blij dat het er iig beter uit ziet. Het zal waarschijnlijk nog wel beter kunnen, maar dat is van latere zorg. Ik kan iig weer fatsoenlijk foto's gaan bewerken.
  maandag 3 november 2008 @ 23:42:39 #139
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_62923377
ff vraagje namens iemand anders...
Wat is een gangbare prijs voor een Yashica Mat? En weet iemand ongeveer de prijzen in Houten voor dit soort spul?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 november 2008 @ 01:34:25 #140
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_62925241
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:42 schreef kvdv het volgende:
ff vraagje namens iemand anders...
Wat is een gangbare prijs voor een Yashica Mat? En weet iemand ongeveer de prijzen in Houten voor dit soort spul?
Hangt een beetje af van welke Mat je precies wilt hebben.
De 'oermat' (van pakweg 1966) is niet meer zo ontzettend prijzig, ik heb ze wel voor een paar tientjes weg zien gaan op beurzen (al kan het prijsniveau per beurs enorm verschillen)
Voor de Mat124G zie je nog dik over de honderd euronen of meer voor gevraagd worden.
Let vooral bij die 124G op wat je precies koopt, ze zijn over een periode van meer dan twintig jaar gebouwd, er zijn er tussen die hooguit tien filmpjes hebben gehad, maar soms zitten er ook ouwe dienstfietsen tussen die zo bij benadering op hun laatste benen lopen. Het venijn bij een Mat schuilt erin dat je vaak niet aan de camera ziet wat voor verleden hij heeft (vaak is dat echter wel te voelen, als ie te soepel in zijn bediening loopt is enige argwaan op zijn plaats)
De ouwe Mat heeft nog wel eens last van een doodvallende sluiter of als ie lang stil heeft gelegen een traag lopende sluiter.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 4 november 2008 @ 19:39:44 #141
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_62943385
wat kleur kalibratie betreft >>
www.fujifilm.nl dan naar fotoservice en dan bij helpdesk naar KleurManagment. Als je er dan niet meer uitkomt dan weet ik het ook niet meer.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!fotograaf woensdag 5 november 2008 @ 12:29:08 #142
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_62966079
Goedemiddag Experts

Ben van plan om binnenkort eens naar een dierenpark te gaan waar je ook verschillende ruimtes hebt waar de temperatuur en vochtigheid totaal anders is dan in de nu koude buitenlucht.

Nu is mijn vraag, heeft dit effect op mijn Camera en/of objectieven en hoe kan ik het ik het beste hier mee omgaan? alvast bedankt voor de adviezen

alvast bedan
pi_62966407
Zolang je niet onder water gaat of in een hoosbui of gierende storm terecht komt, is het ergste dat je kan overkomen dat je lens beslaat: even poetsen met een lenzendoekje of een zachte tissue, en klaar.
Mijn DeviantART gallery
,
  FOK!fotograaf vrijdag 7 november 2008 @ 14:34:55 #144
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_63030639
ok, Tnx
pi_63069286
In eindhoven is het licht festival Glow aan de gang.

Mijn vraag: welke instelling op mijn simpele digitale camera Canon A610 moet ik gebruiken voor dit soort foto's

Ik snap dat ik geen profi foto's kan maken met deze camera, maar ik neem aan dat ik toch wel iets van resultaat kan behalen?
Studio: BamBam Studio | Artists site: Kamansi | Like Gear?: GearJunkies
  zondag 9 november 2008 @ 10:07:01 #146
71115 Rnej
I walk the line
pi_63069505
quote:
Op zondag 9 november 2008 09:26 schreef djbambam het volgende:
In eindhoven is het licht festival Glow aan de gang.

Mijn vraag: welke instelling op mijn simpele digitale camera Canon A610 moet ik gebruiken voor dit soort foto's

[ afbeelding ]

Ik snap dat ik geen profi foto's kan maken met deze camera, maar ik neem aan dat ik toch wel iets van resultaat kan behalen?
op een statief zetten, zelfontspanner... en dan zal ie op automatisch ook wel zoiets produceren

daarnaast mag je ook een stukje fotoshoppen wil je het er zo uit laten zien...
pi_63079074
standaard snap ik. Alleen bij zelfontspanner krijg ik op de een of andere manier geen mooie foto's.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 9 november 2008 @ 17:32:24 #148
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63079167
quote:
Op zondag 9 november 2008 17:28 schreef djbambam het volgende:
standaard snap ik. Alleen bij zelfontspanner krijg ik op de een of andere manier geen mooie foto's.
gewoon op statief, een klein Fgetal en in de AVstand, dan berekent hij zelf de sluitertijd
heb daar vorig jaar rondgelopen met een 50 mm en ongeveer dezelfde foto's gemaakt
Today is life -

Dale Carnegie
  zondag 9 november 2008 @ 17:40:49 #149
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_63079383
Vraagje: Ik ga vaak naar concerten toe, vaak gebruik ik de flitser en krijg ik zo vaak mooie foto`s. Maar goed, dat is niet echt een goede manier. Ik heb dus geprobeerd om zonder flitser foto`s te maken, heb ik m`n camera (Canon EOS 450D met Sigma 18/200mm lens) op de sluitertijd 1/80 gezet en diafragma op 7. Maar m`n foto`s zijn dan best donker, hebben jullie tips?
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 9 november 2008 @ 17:42:30 #150
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63079418
quote:
Op zondag 9 november 2008 17:40 schreef Juicyhil het volgende:
Vraagje: Ik ga vaak naar concerten toe, vaak gebruik ik de flitser en krijg ik zo vaak mooie foto`s. Maar goed, dat is niet echt een goede manier. Ik heb dus geprobeerd om zonder flitser foto`s te maken, heb ik m`n camera (Canon EOS 450D met Sigma 18/200mm lens) op de sluitertijd 1/80 gezet en diafragma op 7. Maar m`n foto`s zijn dan best donker, hebben jullie tips?
lichtsterkere lens kopen, en dan met iets van F2 ofzo schieten
Today is life -

Dale Carnegie
pi_63082527
Hi Mensen, ik heb een 1000D en ik spot regelmatig op schiphol. Ik heb nu een kitlensje die ik zo gauw mogelijk de deur uit wil gooien. Hiervoor in de plaats wil ik eigenlijk een lensje met een bereik tót zo'n 200 of 300 mm. Echter is mijn budget beperkt, max. zo'n 200¤. Is dit überhaupt haalbaar? (anders moet ik even verder sparen..)

Daan
  zondag 9 november 2008 @ 20:00:10 #152
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_63082534
@ djbambam: ik weet niet wat voor mogelijkheden de A510 biedt, maar dit is een diafragma van, zeg, F/8 of F/11 en een belichting van meerdere seconden. Mocht de 510 dit handmatig kunnen instellen, dan kun je gewoon wat experimenteren. Een statief is dan wel echt nodig

@Daan: als de kitlens naar jouw mening kwalitatief niet meer goed genoed is, dan ga je het met 200 euro zeker niet redden om een kwalitatief goede lens te kopen.
edit: die 70-300 is inderdaad redelijk, volgens mij zit je dan op zo'n 500 euro. Voor hetzelfde geld heb je dan ook een 70-200 F/4.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  zondag 9 november 2008 @ 20:02:33 #153
122997 zquing
Drama Junk
pi_63082604
ik weet niet wat de 70-300 van canon kost maar die is wel redelijk

zie dat hij ongeeveer 350eu doet op marktplaats, maar die is wel redelijk
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_63083141
En een bijv. Sigma 70-300 is die kwalitatief voor een (beginner) echt slecht?
  zondag 9 november 2008 @ 20:23:50 #155
122997 zquing
Drama Junk
pi_63083325
wat is slecht?
quote:
The Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO DG macro came close to a surprise but it still hasn´t won the cigar. It delivered pretty decent results in most aspects, specifically at 70mm and 200mm, but at 300mm the border resolution is nothing short of dismal - certainly not apochromatic as claimed by Sigma (nor would we really expect that from such a budget lens). Nonetheless you may argue that the center performance of the lens is on a very high level throughout the range and for many tele applications your main subject is often located close to the center so the border problems may not be all that obvious in the real life. As such it still remains an interesting budget solution. If you prefer a sharp border to border quality look elsewhere though ... and prepare yourself to invest quite a bit more.
http://www.photozone.de/c(...)-test-report--review
  zondag 9 november 2008 @ 20:35:02 #156
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_63083711
Ik heb wat moeite met scherptediepte vs contrast. Soms wil ik een grote scherptediepte, dus stel ik mijn diafragma een heel eind naar beneden af. De resulterende foto heeft echter een zeer gebrekkig contrast en is qua belichting ook erg zwak. Wat is het beste? Zie hieronder voor een voorbeeld (f/8, klik voor een grotere versie):

"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_63095069
quote:
Op zondag 9 november 2008 17:32 schreef Ynske het volgende:

[..]

gewoon op statief, een klein Fgetal en in de AVstand, dan berekent hij zelf de sluitertijd
heb daar vorig jaar rondgelopen met een 50 mm en ongeveer dezelfde foto's gemaakt
Waar staat dat F getal voor?
Kleinste F getal is F2.8 bij de A610
pi_63095585
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:35 schreef star_gazer het volgende:
Ik heb wat moeite met scherptediepte vs contrast. Soms wil ik een grote scherptediepte, dus stel ik mijn diafragma een heel eind naar beneden af. De resulterende foto heeft echter een zeer gebrekkig contrast en is qua belichting ook erg zwak. Wat is het beste? Zie hieronder voor een voorbeeld (f/8, klik voor een grotere versie):

[ link | afbeelding ]
Je diafragma zou geen invloed moeten hebben op het contrast. Natuurlijk geldt wel dat een onder- of overbelichte foto minder contrast heeft. Als je je diafragma dicht draait, doe je dat dan in de M-stand? Zo ja, verdubbel je je sluitertijd voor iedere stop kleiner diafragma?

@djambam: f getal: 1/f is je diafragma opening (wiki)
Mijn DeviantART gallery
,
  maandag 10 november 2008 @ 17:56:20 #159
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63107383

Wat is dat onderste ding? Is dat bedoeld om via WiFi de foto's meteen door te sturen? En weet iemand wat het type en merk is van dat ding?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 10 november 2008 @ 18:16:21 #160
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63107818
Ik ben er inmiddels achter dat mijn vermoeden klopte. Het gaat om een Canon WFT 1. Bedank voor het meedenken
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  FOK!fotograaf dinsdag 11 november 2008 @ 11:20:28 #161
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_63124623
quote:
Op zondag 9 november 2008 17:40 schreef Juicyhil het volgende:
Inderdaad het grootste diafragma (zo klein mogelijk getal dus) kiezen wat je kan kiezen met je lens. ISO hoog zetten (vanaf 400 waarschijnlijk dat is even testen, ik kan je camera niet). En ik zou de sluitertijd op 1/60 zetten, dat scheelt ook iets en ik krijg de meeste foto's dan scherp.

Succes!
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
pi_63129232
iemand nog tips om niet te vergeten je ISO weer terug te zetten behalve het op je hand te tatooeren

Anders kom je er na 60 fotoos in de 'heldere' buitenlucht achter dat je iso nog op 1600 stond van een de vorige dag toen de lichtomstandigheden (binnen) een stuk minder aantrekkelijk waren
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 11 november 2008 @ 14:41:22 #163
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63129355
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 14:36 schreef Uncle het volgende:
iemand nog tips om niet te vergeten je ISO weer terug te zetten behalve het op je hand te tatooeren

Anders kom je er na 60 fotoos in de 'heldere' buitenlucht achter dat je iso nog op 1600 stond van een de vorige dag toen de lichtomstandigheden (binnen) een stuk minder aantrekkelijk waren
standaard al je instellingen terugzetten als je thuiskomt
Today is life -

Dale Carnegie
pi_63129498
quote:

SLR kopen met Custom knopje erop

Serieus, enorm handig.
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
pi_63129568
nieuwe slr is dan net iets teveel van het goede...

en de instellingen terugzetten bij thuiskomst is een mooi idee maar dat gaat toch 9 van de 10 keer niet gebeuren vrees ik
pi_63129628
quote:

met een pentax kan je instellen dat hij een waarschuwing geeft in de viewfinder als je boven een bepaalde iso zit.
pi_63131739
bij mij staat het sowieso in m'n viewfinder en op m'n display... kwestie van ernaar kijken
pi_63137875
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 14:49 schreef Uncle het volgende:
nieuwe slr is dan net iets teveel van het goede...

en de instellingen terugzetten bij thuiskomst is een mooi idee maar dat gaat toch 9 van de 10 keer niet gebeuren vrees ik
Ik weet uit ervaring dat je na een paar keer met je kop tegen de muur aanlopen, vanzelf zorgvuldiger wordt. Tegenwoordig zet ik de iso standaard terug op 100 voor ik de cam terug doe in de tas én check ik de iso voor ik aan een shoot begin.

en dan nog...
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 11 november 2008 @ 21:09:36 #169
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_63140720
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:43 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ik weet uit ervaring dat je na een paar keer met je kop tegen de muur aanlopen, vanzelf zorgvuldiger wordt. Tegenwoordig zet ik de iso standaard terug op 100 voor ik de cam terug doe in de tas én check ik de iso voor ik aan een shoot begin.

en dan nog...
klinkt bekend
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_63141771
Je ziet toch in je exposure dat je iso te hoog staat? Je zult vanzelf aan je sluitertijden moeten gaan kloten. Nooit problemen mee eigenlijk.

En je zelf als automatisme aanleren de camera terug te zetten in acceptabele waarden terug te zetten.
  FOK!fotograaf dinsdag 11 november 2008 @ 21:48:06 #171
73911 ultra_ivo
pi_63142125
Soms gaat het ook bij mij fout. Maar het valt mee, vanuit mijnoude Praktica tijd heb ik de gewoonte de camera al ongeveer goed te zetten als ik ga fotograferen en regelmatig de instellingen aan te passen. Fout gaat het vooral als ik bij een intensieve shoot erg vaak wissel tussen AF en MF lenzen en tussen A, M en preset lenzen. Dan wil ik nog wel eens een keertje in de haast vergeten het bijbehorende programma te kiezen.
  woensdag 12 november 2008 @ 13:02:41 #172
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_63156346
quote:
Op zondag 9 november 2008 19:59 schreef Danielrene het volgende:
Hi Mensen, ik heb een 1000D en ik spot regelmatig op schiphol. Ik heb nu een kitlensje die ik zo gauw mogelijk de deur uit wil gooien. Hiervoor in de plaats wil ik eigenlijk een lensje met een bereik tót zo'n 200 of 300 mm. Echter is mijn budget beperkt, max. zo'n 200€. Is dit überhaupt haalbaar? (anders moet ik even verder sparen..)

Daan
Eventueel een oude MF 400mm lens? Die pik je al op voor een paar tientjes

Dan ook nog een vraagje van mijn kant: Hoe bewaren jullie je cokinfilters? Bij mij zitten ze nou in een oude koekjesdoos maar dat zoekt erg lastig, is er ook een koffertje voor verkrijgbaar?
  woensdag 12 november 2008 @ 13:33:12 #173
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_63157163
quote:
Op woensdag 12 november 2008 13:02 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Zou dat wel eigenlijk lukken met bewegende objecten?
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_63157216
quote:
Op woensdag 12 november 2008 13:33 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

waarom niet?
  woensdag 12 november 2008 @ 13:52:41 #175
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_63157822
quote:
Op woensdag 12 november 2008 13:02 schreef Erasmo het volgende:
Als ze een canon heeft gaat dat niet passen..
quote:
Dan ook nog een vraagje van mijn kant: Hoe bewaren jullie je cokinfilters? Bij mij zitten ze nou in een oude koekjesdoos maar dat zoekt erg lastig, is er ook een koffertje voor verkrijgbaar?
http://www.fotokonijnenbe(...)osje_10_filters.html

pi_63158703
quote:
Op woensdag 12 november 2008 13:52 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Als ze een canon heeft gaat dat niet passen..
[..]

http://www.fotokonijnenbe(...)osje_10_filters.html

[ afbeelding ]
M42 naar eos adaptertje, mischien 1tje met die chip erin voor de focus confirm(of was 't lichtmeting?)
pi_63159376
quote:
Op woensdag 12 november 2008 13:33 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Voor de uitvinding van de AF bestonden er ook al bewegende objecten. Het vergt wat oefening, maar lukken doet het wel
Mijn DeviantART gallery
,
  woensdag 12 november 2008 @ 15:07:24 #178
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_63160109
quote:
Op woensdag 12 november 2008 14:20 schreef zquing het volgende:

[..]

M42 naar eos adaptertje, mischien 1tje met die chip erin voor de focus confirm(of was 't lichtmeting?)
Canon MF = FD geen M42, dus dat gaat nog steeds niet passen. En de FD-> EOS adapter komt met een lensje dacht ik, zodat ie op oneindig kan focussen. En de vraag is of iemand di eeen 1000D heeft in is voor zulke exotische oplossingen.
pi_63162649
quote:
Op woensdag 12 november 2008 15:07 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Canon MF = FD geen M42, dus dat gaat nog steeds niet passen.
Jij bent de enige die het deze discussie beperkt tot Canon MF-lenzen. De meeste mensen die een MF-lens op een digitale EOS schroeven, gebruiken daar gewoon M42-lensjes voor. Die zijn makkelijk te krijgen en heel betaalbaar. Een adaptortje heb je vanaf 17,50.
quote:
En de FD-> EOS adapter komt met een lensje dacht ik, zodat ie op oneindig kan focussen. En de vraag is of iemand di eeen 1000D heeft in is voor zulke exotische oplossingen.
Zo exotisch is dat niet, zeker niet als het om een M42-lensje gaat. En het prijsverschil zal de 1000D-bezitter zeker aanspreken. Mijn M42 400mm lens kostte mij 20 Euro, voor Canon's goedkoopste 400mm tel je een Euro of 1000 neer. Voor dat prijsverschil willen de meeste mensen best even oefenen met handmatig scherpstellen, lijkt me.
Mijn DeviantART gallery
,
  FOK!fotograaf woensdag 12 november 2008 @ 17:33:20 #180
73911 ultra_ivo
pi_63164256
Op de gebruikelijke beurzen liggen zat 400mm (en ook 500mm) lenzen met een T2 aansluiting. T2 is een universele draad die je naar jouw draad/bajonet aanpast. Kan dus ook prima naar moderne Canon lenzen. Voor 2-3 tientjes ben je met wat geluk klaar, 50 Euro moet zeker lukken.
  woensdag 12 november 2008 @ 19:30:24 #181
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_63167577
quote:
Op woensdag 12 november 2008 16:36 schreef Vliegvrager het volgende:
Jij bent de enige die het deze discussie beperkt tot Canon MF-lenzen. De meeste mensen die een MF-lens op een digitale EOS schroeven, gebruiken daar gewoon M42-lensjes voor. Die zijn makkelijk te krijgen en heel betaalbaar. Een adaptortje heb je vanaf 17,50.
Orion schroefdraad is toch alleen voor stoffige oude mannen, vaak ongeschoren?
  FOK!fotograaf woensdag 12 november 2008 @ 20:18:11 #182
73911 ultra_ivo
pi_63169146
quote:
Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Voor mensen die goed spul voor weinig geld willen hebben
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 november 2008 @ 21:10:53 #183
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_63171476
quote:
Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Inderdaad
pi_63184259
ik stel de vraag maar hier, ik ga zo een macrolens halen maar welk merk kan ik nu het best nemen?
Canon EF 100/2.8 MACRO USM
Sigma AF 105/2.8 EX DG MACRO Canon
Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI CANON
Tokina AT-X M 100/2.8 APS-C AF Pro D Macro Canon
Goedemorgen :W
pi_63185511
quote:
Op donderdag 13 november 2008 10:40 schreef blomst het volgende:
ik stel de vraag maar hier, ik ga zo een macrolens halen maar welk merk kan ik nu het best nemen?
Canon EF 100/2.8 MACRO USM
Sigma AF 105/2.8 EX DG MACRO Canon
Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI CANON
Tokina AT-X M 100/2.8 APS-C AF Pro D Macro Canon
Ze zijn optisch gelijkwaardig. In de meeste reviews komt de Tamron net iets beter uit de verf, maar het verschil is verwaarloosbaar. De Canon heeft USM en het voordeel dat ie niet uitschuift bij het scherpstellen en de Tokina is, zoals we van ze gewend zijn, gebouwd als een tank. Los daarvan kun je net een voorkeur hebben voor de 90 vs 100 vs 105 mm brandpuntsafstand.

Om kort te gaan: neem de goedkoopste, tenzij je aan een van de punten hierboven veel waarde hecht.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_63185784
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ze zijn optisch gelijkwaardig. In de meeste reviews komt de Tamron net iets beter uit de verf, maar het verschil is verwaarloosbaar. De Canon heeft USM en het voordeel dat ie niet uitschuift bij het scherpstellen en de Tokina is, zoals we van ze gewend zijn, gebouwd als een tank. Los daarvan kun je net een voorkeur hebben voor de 90 vs 100 vs 105 mm brandpuntsafstand.

Om kort te gaan: neem de goedkoopste, tenzij je aan een van de punten hierboven veel waarde hecht.
Dankje, ga zo maar eens kijken
pi_63196780
Het is de sigma geworden

Ook de Sigma AF 120-400 F4.5-5.6 APO DG OS HSM nog even op mijn toestel gehad, maar die was met te zwaar.
pi_63201456
Ik ben bezig met een tweedehands telezoom en heb reeds contact over een sigma 70-200mmD 2.8 lens.

Heeft iemand toevallig een idee wat mmD betekend bij een sigma lens. Zit al eventjes te googlen maar kan er niks over vinden en ook op de site van sigma zelf zag ik er niets over. Wil hem gebruiken op een nikon d60 dus eigelijk is de vraag of hij daarvoor geschikt is. In de wikel staat er altijd DG en die kon ik nog wel plaatsen. Is de mmD wellicht geoptimaliseerd voor analoge camera en zo ja, heeft dat grote invloed als je een dergelijke lens op een dslr zet?

alvast dank
pi_63202576
nooit gedacht dat 't mischien 70-200mM D F2.8is? Ik denk dat de D voor de soort coating staat

hoewel ik niet heb kunnen vinden waar de D voor staat, maar als je 'm op marktplaats koopt zou ik 'm sowieso eerst testen
pi_63202732
ja dat mm had ik wel door maar wellicht dat die D nog iets speciaal betekend waardoor de lens niet intressant blijkt te zijn

Ga wel gewoon langs en probeer hem wel... heb al geregeld dat ik hem enkele dagen kan testen dus dat is al weer netjes maar het zou de moeite sparen als ik vooraf zou weten als hij om een bepaalde reden niet geschikt is
  maandag 17 november 2008 @ 21:19:58 #191
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_63300095
Een vriend van me zoekt een lichtmeter om te gebruiken i.c.m. een Yashica Mat. Nu is een profi digitaal ding niet direct nodig.

Kent iemand 'n relatief goedkoop metertje dat z'n functie prima vervult?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 november 2008 @ 21:28:23 #192
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_63300356
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:19 schreef kvdv het volgende:
Een vriend van me zoekt een lichtmeter om te gebruiken i.c.m. een Yashica Mat. Nu is een profi digitaal ding niet direct nodig.

Kent iemand 'n relatief goedkoop metertje dat z'n functie prima vervult?
Eigenlijk op dezelfde manier als waarop je momenteel een Yashicamat zou kopen, marktplaats afstruinen op zoek naar lichtmeters en dan het beste kopen wat je je kunt veroorloven. Als er Gossen, Minolta of Sekonic op staat en het ding niet te oud is heb je doorgaans gewoon iets goeds te pakken.
Voor wie serieus door wil met middenformaat is trouwens de beste aanschaf een goeie lichtmeter. De voormalige Minolta lichtmeters gaan tegenwoordig onder de naam Kenko en daarmee koop je voor zoiets als 240 euri een lichtmeter waarmee je zo ongeveer alles kunt.(ook bijzonder handig voor studiofotografen, lichtmeten is altijd nog handiger dan je slachtoffer compleet suf flitsen)
  maandag 17 november 2008 @ 21:34:36 #193
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_63300564
Ik gebruik altijd mijn K20D als lichtmeter
pi_63303605
Wat moet ik doen?
Stel ik wil meer groothoek, koop ik een Soligor 19-35Fmount of een Tokina 20-35Kmount?

Voor de Fmount heb ik een Nikon F80 met 50mm1.4AF, 80-200mm2.8 en 28-85 3.5-4.5
Voor de Kmount heb ik een K100Ds met 24-60mm2.8 18-55mm3.5-5.6

Voor de F heb ik dus geen digitale body(wil een Fuji s2 gaan kopen) voor de K heb ik nog geen film body(moet nog ff kijken welke ik ga kopen). Ik vind 18 op crop en 28 op film niet genoeg, koop ik dan nu de betere lens op crop en later een filmbody erbij of ga ik voor de ik heb nu meer bereik maar niets voor mn komende film body?
pi_63305740
Ik heb nu een Canon 400D maar ik wil overstappen op Nikon om aantal redenen:
- Externe flitser draadloos aansturen (zonder aanhangsels op mijn camera)
- Vrijwel alle camera's van Nikon (niet D40 enzo maar meer D80/D200 en verder) liggen lekkerder in mijn hand en voelen iets zwaarder (D200 is paar honder gram zwaarder dan mijn 400D bijv.) en dat vind ik iets fijner
- Ik vind scenes op mijn camera amateuristisch uitzien bovendien gebruik ik die nooit (ik ben amateur maar ik wil ze niet)
- Vind 2e scherm voor instellingen fijner werken dan alles op 1 LCD scherm (heeft natuurlijks niets met Nikon te maken maar mijn huidige camera heeft dat niet)

Al met al zijn het meer van die kleine dingetjes en gaat het mij totaal niet om de kwaliteit (Zowel met mijn D400 als mijn 200D in bruikleen maak ik slechte foto's). Ik wil meer een camera hebben om verder uit te breiden als objectieven en dergelijke en op het moment ben ik gewoon niet tevreden met mijn 400D.

Nu zit ik met de vraag, alle camera's van Nikon liggen buiten mijn budget en camera's als D80 wil ik niet, het is mij meer de vraag:
Zal ik een 2e hands D200 kopen of door sparen voor een D300 of weet iemand of er een versie komt die aan mijn eisen voldoet binnenkort? Mag ook van Canon zijn maar ik ben bang dat dat voorlopig niet zal gebeuren.
Mijn budget 'op het moment' is 700 euro en daar wil ik een body + lens + het liefst een externe flitser erbij.
D200 is al redelijk oud maar D300 is iets te prijzig.

Op het moment bezit ik alleen 18-55mm en een 50mm van Canon dus ik kan praktisch zo de overstap maken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 18 november 2008 @ 00:30:37 #196
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_63306001
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:14 schreef EdicOnline het volgende:
Nu zit ik met de vraag, alle camera's van Nikon liggen buiten mijn budget en camera's als D80 wil ik niet,
Roept bij mij toch de vraag op wat er volgens jou mis is met een D80.

Hou er met het kopen van een tweedehands spiegelreflex rekening mee dat je de kans loopt er eentje te pakken te krijgen die bij zijn eerste baasje als machinegeweer gebruikt is en dus een enorme stapel opnamen op de teller heeft staan, die kans wordt met een camera als een Nikon D200 of EOS30 groter dan bij de wat voordeliger modelletjes.
pi_63306122
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Roept bij mij toch de vraag op wat er volgens jou mis is met een D80.

Hou er met het kopen van een tweedehands spiegelreflex rekening mee dat je de kans loopt er eentje te pakken te krijgen die bij zijn eerste baasje als machinegeweer gebruikt is en dus een enorme stapel opnamen op de teller heeft staan, die kans wordt met een camera als een Nikon D200 of EOS30 groter dan bij de wat voordeliger modelletjes.
Ik wil die scenes er niet op, die zijn er wel op D80.

Ik heb liever die knoppen voor kwaliteit/WB/ISO dan scenes omdat ik altijd foto's maak in RAW en dat vreet aan geheugen, dan kan ik snel switchen tussen JPG en RAW om dat te besparen.

En ja het gaat mij echt meer om de knoppen en uiterlijk (dat wieltje en knoppen indeling op 40D is echt lelijk) enzo dan de camera in kwestie, want met Kodak Brownie kan je ook mooie plaatjes maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door EdicOnline op 18-11-2008 00:39:43 (Typo) ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 18 november 2008 @ 01:02:10 #198
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_63306436
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:38 schreef EdicOnline het volgende:

[..]

Ik wil die scenes er niet op, die zijn er wel op D80.
Kan nog problematisch worden om een camera te vinden waar de features niet op zitten die je toch niet gebruikt.
quote:
Ik heb liever die knoppen voor kwaliteit/WB/ISO dan scenes omdat ik altijd foto's maak in RAW en dat vreet aan geheugen, dan kan ik snel switchen tussen JPG en RAW om dat te besparen.
Komkom, zo duur is geheugen niet meer
quote:
En ja het gaat mij echt meer om de knoppen en uiterlijk (dat wieltje en knoppen indeling op 40D is echt lelijk) enzo dan de camera in kwestie, want met Kodak Brownie kan je ook mooie plaatjes maken.
Niet van 't een of het ander, maar heb je die overwegingen niet gehad toen je die EOS kocht
  dinsdag 18 november 2008 @ 20:26:32 #199
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_63326463
quote:
Op maandag 17 november 2008 23:00 schreef zquing het volgende:
Wat moet ik doen?
Stel ik wil meer groothoek, koop ik een Soligor 19-35Fmount of een Tokina 20-35Kmount?

Voor de Fmount heb ik een Nikon F80 met 50mm1.4AF, 80-200mm2.8 en 28-85 3.5-4.5
Voor de Kmount heb ik een K100Ds met 24-60mm2.8 18-55mm3.5-5.6

Voor de F heb ik dus geen digitale body(wil een Fuji s2 gaan kopen) voor de K heb ik nog geen film body(moet nog ff kijken welke ik ga kopen). Ik vind 18 op crop en 28 op film niet genoeg, koop ik dan nu de betere lens op crop en later een filmbody erbij of ga ik voor de ik heb nu meer bereik maar niets voor mn komende film body?
Wat is je budget? Zowel Sigma als Tokina als Pentax hebben een aantal leuke groothoeklenzen in verschillende prijsklasses.

Ik heb hier nog wel een leuke K-mount filmbody(digitaal trouwens ook ) voor je liggen
pi_63335528
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 20:26 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat is je budget? Zowel Sigma als Tokina als Pentax hebben een aantal leuke groothoeklenzen in verschillende prijsklasses.

Ik heb hier nog wel een leuke K-mount filmbody(digitaal trouwens ook ) voor je liggen
met 100eu is er geen echte wideangle te vinden voor crop
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')