Middenformaat scannen is voor zover mij bekend een typisch klusje voor de vakadressen, een consumentenlab als waar het spul van de HEMA naar toe gaat krijgt daarvoor te weinig werk binnen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:34 schreef Jody1984 het volgende:
Na eindeloos Googlen kom ik mijn vraag ook hier maar even neerplanten.
Het gaat om 120 film, middenformaat dus.
Ik ben er inmiddels achter dat deze o.a. bij Hema te ontwikkelen zijn. Maar mijn vraag is dan: maken zij ook afdrukken of doen ze ook negatieven inscannen? Of moet ik daarvoor weer ergens anders zijn?
Okay, coolquote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:22 schreef Erasmo het volgende:
Ligt eraan hoe groot de resolutie is, reken op een mb of 10-20.
Niks mis mee. Welke camera heb je op het oog?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:26 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Okay, cool. En als ik nou eens op zoek ben naar een goeie SD card, voor mijn toekomstige camera waarmee ik in RAW kan schieten.. kijk ik bij deze dan teveel naar de lage prijs of is dit wel een goede?
dat is al vrij ruim zelfs. 1MB per MP is een aardige vuistregel.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:22 schreef Erasmo het volgende:
Ligt eraan hoe groot de resolutie is, reken op een mb of 10-20.
Dezequote:Op donderdag 2 oktober 2008 18:52 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Niks mis mee. Welke camera heb je op het oog?
Bedankt, dat is de regel die ik even goed moet onthouden. Scheelt nog wel aardig wat dan..quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:38 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Van 3.5 naar 1.8 is 2 stops. Bij diafragma -een oppervlaktemaat- komt een stop neer op het delen door wortel 2. Om van 3.5 naar 1.8 te komen moet je twee keer delen door wortel twee.
Twee stops winst kun je vertalen naar een vier maal zo korte sluitertijd of een 4 maal zo lage iso (iedere halvering/verdubbeling is een stop).
[..]
Goed punt, als ik zo eens willekeurig foto's pak, dan lijkt het er idd op dat het vaker bij de uiteinden van de lens (en dan vooral op 70mm volgens mij) en misschien inderdaad ook bij de kleinere diafragma's (dus een hogere x in f/x, is dat wat je bedoelt met een kleine f-waarde?). Maar het kan ook best zijn dat ik het me nu inbeeld omdat ik erop let, want er waren ook een paar foto's met dezelfde instellingen maar net iets een andere situatie waarbij de ene wel een lichte ronde vlek had en de ander niet.. Ik zal er eens op letten (en er rekening mee houden bij het fotograferen).quote:zoals je het beschrijft, zie ik twee mogelijkheden.
1) Gebeurt het vooraal aan de uiteinden van je bereik en/of bij kleine f-waarden? Dan is waarschijnlijk gewoon de kwaliteit van je lens niet helemaal super. Ik ken de lens in kwestie niet, maar aan de specs gezien is ie al aardig op leeftijd. Dat is op zich niet erg, maar de veel geroemde kwaliteit van 'oude' lenzen at vaak tegen (de techniek staat niet stil), zeker bij zoomlenzen.
Nee, tis een AF lens en ik gebruik'm ook AF.quote:2) als dat het niet is, kan het ook zijn dat de focus niet helemaal goed is. Is het een Manual focus lens? Dan is het gewoon een kwestie van oefenen.Als het een autofocus lens is, is ie ms niet helemaal goed gecallibreerd.
Kijk eens naar een Gorillapod.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 08:57 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ben me aan het orienteren op een digitale SLR, waarschijnlijk wordt het een Canon 450D of iets in die richting. Nu heb je van die kleine statiefjes voor compactcamera's, zouden deze ook het gewicht een een dSLR kunnen houden?
Zo'n ding voor in m'n binnenzak vind ik wel handig, met een echt statief rondsjouwen niet namelijk
Ik zou mijn camera niet aan zo'n ding durven hangen...quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 09:16 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Kijk eens naar een Gorillapod.![]()
[ afbeelding ]
Mijn 12Mpix doet ongeveer 12-22MB per foto in RAW.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:26 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Okay, cool. En als ik nou eens op zoek ben naar een goeie SD card, voor mijn toekomstige camera waarmee ik in RAW kan schieten.. kijk ik bij deze dan teveel naar de lage prijs of is dit wel een goede?
Dat ziet er goed uitquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 09:16 schreef buitenbeentje het volgende:
Kijk eens naar een Gorillapod.![]()
[ afbeelding ]
Dan nog een andere vraag: het maakt voor geheugenkaarten niet uit waar ze vandaan komen toch?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 11:13 schreef Obscurus het volgende:
[..]
Mijn 12Mpix doet ongeveer 12-22MB per foto in RAW.
Ik zelf zou voor een Sandisk gaan : SanDisk 8GB Extreme III
30MB/s schrijven, dan kan je in RAW teminste ook nog een aantal foto's achter elkaar schieten voordat er rook uit je SD kaart komt
Nee hoor, je moet alleen in de gaten houden of je Camera ook SDHC kaarten aan kanquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 12:33 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dan nog een andere vraag: het maakt voor geheugenkaarten niet uit waar ze vandaan komen toch?
* Debsterr denkt aan regio codes zoals bij DVD's
Ik wel, ik heb er een, en die bevalt op zich goed. Alleen heb ik de een na grootste variant en dat werkt eigenlijk alleen met korte primes. Hang ik er een 90mm aan, dan wordt ie al instabiel. Tip dus om gelijk voor de grootste variant te gaan.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 09:26 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik zou mijn camera niet aan zo'n ding durven hangen...
Ik denk zelf dat de foto nog steeds op max resolutie wordt gemaakt, en dan intern in de camera wordt verkleind.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 19:13 schreef Flepke het volgende:
Sorry als ik een domme vraag heb maar toch:
Ik schiet nog steeds mijn foto's met een compact camera (Nikon coolpix p51000) sinds dat ik mijn camera heb heb ik nog nooit echt gebruik hoeven te maken van de 12,1 megapixel, (alleen nog maar op klein formaat afgedrukt)
Ik hoor overal dat er steeds meer megapixels op de (kleine) sensor van compactjes worden gepropt en dat dit de kwaliteit van foto's niet echt ten goede komt.
Mijn vraag is dus als ik mijn camera op 8 megapixel ofzo instel, worden de kleuren, scherpte etc dan ook beter of comprimeerd de camera na het schieten alleen maar de foto?
Werken die dingen echt zo goed als de fabrikant je wil doen geloven?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 19:45 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik wel, ik heb er een, en die bevalt op zich goed. Alleen heb ik de een na grootste variant en dat werkt eigenlijk alleen met korte primes. Hang ik er een 90mm aan, dan wordt ie al instabiel. Tip dus om gelijk voor de grootste variant te gaan.
Niet helemaal. De een na grootste heet dSLR, de grootste heet dSLR-zoom. Als je dus op de naam afgaat, moet de een-na-grootste dus een dSLR met teleprime kunnen houden, en dat lukt m niet. Maar los daarvan is ie goed.quote:Op zondag 5 oktober 2008 22:33 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Werken die dingen echt zo goed als de fabrikant je wil doen geloven?
Dat moet je even bij jezelf afwegen. Een tafelstatief voor een dSLR is maar een klein beetje goedkoper dan zo'n gorillapod. Gebruik je m echt alleen op tafel, dan hou je dat beetje natuurlijk liever in je zak (en heb je ws ook een statief dat je wat nauwkeuriger waterpas kunt zetten). Zal je af en toe toch eens iets onstabiels doen, dan loont het ms toch om net iets meer uit te geven. Hangt er dus vanaf.quote:Nou zoek ik op zich iets voor een min of meer vlakke ondergrond, of is stabilitieit daar ook een issue?
Deze vrag heb ik ook maar dan voor de nikon coolpix p5100quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:48 schreef bierjoost het volgende:
Even een softwarematige vraag. Weet ook niet echt of er iemand is die het hier weet (en Google is ook al niet mijn vriend).
Het gaat om het volgende. Ik wil mijn Digitale Compact Camera, een hele simpele Sony Cyber-Shot W120 resetten. Deze slaat de foto's op als DSC0001. De volgende foto wordt DSC0002 enzovoorts.
Weet iemand hoe je de camera zo kan resetten dat hij weer begint bij DSC0001? Terug naar fabrieksinstellingen en formateren van geheugenkaart bieden helaas geen soelaas.
Alvast bedankt!
Welke camera? Ik kan het bij de 40D iig welquote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:28 schreef buitenbeentje het volgende:
Kan je niet ergens in het menu van de camera zeggen dat er niet doorgenummerd mag worden?
Dat kon al vanaf de 10D, en als ik me niet vergis bij de 350D ook al. Maar dat zijn niet de camera's waar naar gevraagd wordt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:13 schreef Bond het volgende:
[..]
Welke camera? Ik kan het bij de 40D iig wel
yepz dat kloptquote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:53 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Dat kon al vanaf de 10D, en als ik me niet vergis bij de 350D ook al. Maar dat zijn niet de camera's waar naar gevraagd wordt.
De handleiding voor je camera vind je hier, is wel de Engelse versie. Ik kan het in zowel het HANDBOOK als MANUAL INSTRUCTION zo snel niet vinden.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:48 schreef bierjoost het volgende:
Even een softwarematige vraag. Weet ook niet echt of er iemand is die het hier weet (en Google is ook al niet mijn vriend).
Het gaat om het volgende. Ik wil mijn Digitale Compact Camera, een hele simpele Sony Cyber-Shot W120 resetten. Deze slaat de foto's op als DSC0001. De volgende foto wordt DSC0002 enzovoorts.
Weet iemand hoe je de camera zo kan resetten dat hij weer begint bij DSC0001? Terug naar fabrieksinstellingen en formateren van geheugenkaart bieden helaas geen soelaas.
Alvast bedankt!
En hier vind jij je handleiding. Ook hier kan ik het zo snel niet in vinden. maar dat mag je zelf controleren.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 16:32 schreef Flepke het volgende:
[..]
Deze vrag heb ik ook maar dan voor de nikon coolpix p5100
Nu was ik zaterdag een rally aan het fotograferen en daar ontdekte ik dat meer dan 6 achterelkaar niet lukt.quote:Fotograferen met 6,5 bps
De EOS 40D maakt continu-opnamen met 6,5 beelden per seconde tot een reeks van maximaal 75 grote JPEG-opnamen (17 in RAW).
Ga naar Custom function menu 2 (beeld), en zet high iso ruisreductie uit. (in geval van de 40D)quote:Op maandag 13 oktober 2008 17:00 schreef Bond het volgende:
Ik heb een vraagje over de continu-opnamen van mijn camera. Canon zegt het volgende:
[..]
Nu was ik zaterdag een rally aan het fotograferen en daar ontdekte ik dat meer dan 6 achterelkaar niet lukt.
Hij geeft in de viewfinder ook aan dat hij er 6 maximaal wil maken. Hij gaat na 6 foto's wel door maar dan eerst steeds wegschrijven foto, wachten foto, etc. Ik heb er een Extreme III kaartje inzitten (4GB), volgens mij maakt het kaartje niet zoveel uit omdat ze eerst via het interne geheugen gaan. Alsnog dit kaartje moet 30mb/s halen, 6,5 foto's per seconde is nog geen eens 30mb. Wat doe ik verkeerd?![]()
[Edit] Ik heb het later ook op een stilstaand onderwerp geprobeerd, hij maakt dan niet meer foto's (dan heb ik hem dus niet op "Al Servo" staan).
Hoe makkelijk kan het zijn. Heel erg bedanktquote:Op maandag 13 oktober 2008 18:02 schreef Marc H het volgende:
[..]
Ga naar Custom function menu 2 (beeld), en zet high iso ruisreductie uit. (in geval van de 40D)
Door de ruisonderdrukking moet hij veel meer processing doen, en kan de camera de foto minder snel compressen, waardoor er veel minder ruimte overblijft in de buffer.
quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:18 schreef Marc H het volgende:
Jij had toch de 50D?
In mijn 40D handleiding staat er een waarschuwing bij:
"With setting 1, the maximum burst for continuous shooting will greatly decrease"
canon canoscan 8800F pas gekocht, kost rond de 150 tot 200 euro op internetquote:Op woensdag 1 oktober 2008 20:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Middenformaat scannen is voor zover mij bekend een typisch klusje voor de vakadressen, een consumentenlab als waar het spul van de HEMA naar toe gaat krijgt daarvoor te weinig werk binnen.
Reken erop dat zoiets bij een vakadresje best wel een paar centen kost. Het loont dan als je veel middenformaat doet ook best wel de moeite om zelf een goeie scanner aan te schaffen (flatbed met transparencymogelijkheid, kost zo'n 225 euronen) om daarmee in elk geval zelf een meer dan acceptabele scan te maken. Van je topopnamen kun je dan altijd nog bij een vaktoko een perfecte scan laten maken.
Foto's worden in nulletjes en eentjes op een geheugenkaart gezet. De volgorde en kwaliteit daarvan wordt niet aangetast door de prijs (en dus kwaliteit) van een geheugenkaart. Goedkopere kaarten hebben vaak wel een lagere schrijf- en leessnelheid.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:20 schreef Ireth het volgende:
Manlief heeft een vraagje![]()
![]()
Maakt het voor de kwaliteit van je foto's nog uit of je ze opslaat op een geheugenkaartje van pak hem beet een tientje of op een geheugenkaartje van pak hem beet 50 euro?
Kortom: worden de foto's mooier/beter opgeslagen op duurdere kaartjes?
Bedankt voor je reactie. Ik heb er even een topic voor aangemaakt. Niet omdat ik je wantrouw of iets dergelijksquote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:16 schreef Marc H het volgende:
Helaas zijn er voor jouw geen magische opties.
Je hele verhaal klopt als een bus. Je loopt hier gewoon tegen de grenzen aan van je camera/vrijwel alle compact camera's. Je kan misschien de ruis iets kunnen onderdrukken met software als Noise Ninja of iets dergelijks.
De enige optie om sterk betere foto's te maken is overstappen naar een andere camera, waarbij een D-SLR met lichtsterke lenzen het meest voor de hand licht, maar je geeft al aan dat dat voor jou geen optie is.
Ik was het bij lezing al zo met het verhaal van Marc H eens dat ik vond dat ik niet meer hoefde te reagerenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik heb er even een topic voor aangemaakt. Niet omdat ik je wantrouw of iets dergelijks: Indoor foto's maken zonder flits met Panasonic FZ18
Ik wil graag nog even horen wat andere 'experts' er van vinden.
De derde weg is dan om goed te leren flitsen, waardoor de bezwaren tegen flitsen wegvallenquote:Ik lees in dit topic al dat het lastig gaat worden. Helaas maar waar..ik zal in de toekomst toch naar een dSLR moeten gaan kijken.
Voor Afrika kun je nog steeds de FZ18 gebruiken natuurlijk donker Afrika uitgezonderdquote:Het is niet dat ik er geen aan wil schaffen maar de prijs voor een goede dSLR met lenzen voor een grote zoomrange (gelijk aan de FZ18) is mij even te gortig. Verder ga ik binnenkort wellicht weer naar Afrika waar het gebruik van een grote en zware dSLR met verschillende lenzen niet echt aan te raden is. Het is onpraktisch en met zo'n apparaat rondlopen in Nairobi neemt ook de nodige gevaren met zich mee.
waarschijnlijk wel, wat zijn de andere verschillen tussen de D40 en andere nikon cameras? ... precies!quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 21:10 schreef Ultimato het volgende:
ey all,
weet iemand misschien of er met "geschikt voor de nikon D40) in de beschrijving van de volgende sigma lens ook word bedoeld dat de autofocus werkt? of is het dan manual focus?
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=32
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |